(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 شهریور 1392 - شماره 20591

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گشایش اقتصادی یا گزارش اقتصادی!؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
حالا دیدی؟! (گفت و شنود)
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: تلاش‌های ایران مانع حمله آمریکا به سوریه شد
عضو هیئت نظارت مجلس خبر داد
استعلام قوه قضائیه از مجلس درباره دو نماینده
به درخواست طرف مقابل دیدار وزیر خارجه انگلیس با روحانی قطعی شد
دست‌هایی که وزیر کشور خاتمی خجالت می‌کشد رو کند ! (خبر ویژه)
وقتی بولتن‌نویس دولت اصلاحات مستخدم بی‌بی‌سی انگلیس می‌شود (خبر ویژه)
حضرت والا به فعال سینمایی جایزه معماری داد! (خبر ویژه)
دولت هاشمی و خاتمی اقتدارگرا بودند نه اعتدال‌گرا (خبر ویژه)
بی‌بی‌سی داغدار شد رجوی کدام گوری رفته؟! (خبر ویژه)
 


از ویژگی‌های شاخص یک مسلمان، وفای به عهد و اداء امانت است تا آنجا که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «مسلمان در دو چیز خیانت نمی‌کند حتی در مقابل کافر؛ یکی اداء امانت و دیگری وفای به عهد». با این مقدمه اگر رای مردم را امانت بدانیم- که به یقین هست و از بزرگترین امانتها هم هست- و اگر تبلیغات انتخاباتی را نوعی تعهد و قرار با مردم بدانیم، پای‌بندی به آن امانت و این عهد، به یقین تکلیف خدشه‌ناپذیر دولتمردان و علامت صداقت و سلامت آنان است. چرا که رای مردم بر اساس آن عهدها و قول‌ها شکل گرفته و دولتی تشکیل شده است. از جمله مهمترین مطالبات عمومی در انتخابات اخیر، گشایش در امور اقتصادی بود.امری که مورد تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و در راس تکالیف و ماموریت‌های دولت یازدهم قلمداد شد. همین امر سبب شد که بخش مهم تبلیغات انتخاباتی نامزدها- و به ویژه رئیس‌جمهور محترم- به ترسیم مشکلات اقتصادی و ارائه راهکارهای مربوطه اختصاص یابد. هنوز مردم «کلید تدبیر» جناب روحانی را فراموش نکرده‌اند که با آن وعده گشایش در امور را داد. یکی از مهمترین وعده‌های رئیس‌جمهور محترم وعده «گشایش صد روزه» در امور اقتصادی مردم بود و قرار شد افزون بر برنامه‌های بلندمدت و ریشه‌ای دولت محترم، در صد روز نخست کاری دولت، گشایشی محسوس و ملموس در امور معیشتی مردم حاصل شود. این وعده و وعده‌های مشابه پس از آنکه به پیروزی 7/50 درصدی در انتخابات منجر شد، در ایام اخذ رای اعتماد وزرا از کابینه هم ادامه یافت. دغدغه‌‌های مهم مردم و نمایندگانشان در عرصه اقتصاد به صراحت از وزرای مربوطه پرسیده شد و همه این دغدغه‌ها با پاسخ‌های امیدوارکننده‌ای مواجه شد. دغدغه‌های مهمی چون استمرار طرح‌ عظیم مسکن مهر، استمرار یارانه‌های نقدی، عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات دولتی و حتی کاهش قیمت‌ها از جمله این دغدغه‌ها بود. پاسخ‌های مثبت وزرای پیشنهادی به طور طبیعی اعتماد چشمگیر نمایندگان محترم را بدنبال داشت و صد البته مسئولیت مضاعف وزرای منتخب را. اما به فاصله کوتاهی، نخست از سوی اشخاص و رسانه‌های همسو با دولت و سپس از سوی برخی مسئولین دولتی بنای ناسازگاری و بازگشت از وعده‌های داده شده آغاز شد! خلف وعده‌ای که در تضاد کامل و آشکار با وعده‌های چند روز قبل وزرا به نمایندگان مردم بود. مسکن مهر که قرار بود برای خانه‌دار شدن محرومان و بی‌خانه‌ها راه علاجی باشد و قول و وعده‌های اکید و موکد درباره آن به مردم و نمایندگانشان داده شده بود، به یکباره به عنوان عامل اصلی تورم معرفی شد! و وزیر مسکن و شهرسازی صراحتا اعلام کرد که مردم یا مسکن مهر را بخواهند یا مهار تورم را! هر چند که کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مستندات ارائه شده برای این ادعا، فاقد ارزش اثباتی بوده است اما این روند متوقف نشد و هر روز حرف و حدیث‌ تازه‌ای درباره مسکن‌مهر مطرح شد به گونه‌ای که سر جمع آن‌ها را باید باقی ماندن اسم این طرح و تعطیل عملی آن دانست! و برای پشتیبانی رسانه‌ای و هموار کردن جاده این خلف وعده در رسانه‌ای همسو با دولت نوشتند: « اساسا چه ضرورتی دارد که همه مردم صاحب‌خانه باشند! در بسیاری از کشورهای پیشرفته مردم دنبال صاحبخانه شدن نیستند و این فرهنگ غلطی است که در ایران رایج است!»
قرار بود قیمت کالاهای اساسی و خدمات دولتی رشد نکند اما به تازگی در اظهارنظر شگفت‌انگیزی قیمت برق در سراسر جهان 5 تا 7 برابر ایران عنوان شده است! و با گلایه از این فاصله زمزمه افزایش قیمت برق آغاز شده است.
بحث افزایش مجدد قیمت بنزین در سخنان برخی مسئولان و نمایندگان شنیده می‌شود! یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرده که: «افزایش قیمت بنزین ضروری است و مردم توان پرداخت قیمت بیش از این را دارند(!) و البته افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری در افزایش قیمت‌ها در جامعه نداشته و صرفا تاثیر اندک روانی دارد»! سخنانی که نشان‌دهنده فاصله عمیق گوینده با وضع آحاد جامعه و عدم درک مشکلات روزمره مردم و حتی تاثیر آشکار افزایش قیمت بنزین بر همه کالاها و خدمات است.
قول داده‌ بودند طرح هدفمندی و پرداخت یارانه نقدی به همان شکل سابق ادامه پیدا کند اما از یک‌ سو دائما دم از کمبود بودجه‌ برای ادامه پرداخت یارانه‌ها سخن می‌گویند و از دیگر سو مکررا تاکید می‌شود که پرداخت یارانه‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت! یعنی سال بعد سیاستی دیگر در پیش خواهد بود! آیا این به معنی اعتبار قول مسئولان فقط برای چند ماه است؟! چند ماهی که اتفاقا در آن انتخابات برگزار شد؟!
هفته قبل هم رئیس‌جمهور محترم از ارائه گزارشی در صدمین روز تشکیل دولت به مردم سخن گفت که ظاهرا این «گزارش» به جای آن «گشایش» در امور اقتصادی نشست!
اکنون جای این پرسش از مقامات محترم دولتی است که اگر قبل از انتخاب و یا قبل از رای اعتماد همین حرفها را درباره مسکن مهر، یارانه‌ها، بودجه و... مطرح می‌کردید آیا اقبال مردم و رای اعتماد نمایندگان را به دست می‌آوردید؟! یقینا و بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب، مردم انتظار گشایش فوری در امور را ندارند و با صبر و مدارا، دولت را در حل مشکلات همراهی می‌کنند اما از دولت هم انتظار ندارند که در همین اول راه در وعده‌هایی که به مردم داده و روی آن تاکید ورزیده است، تغییر ایجاد کند.

حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* گفت با مادر جمله بساز. گفتم: با مادرم جمله نمی‌سازم بلکه دنیا و آخرتم را می‌سازم مصیبت اندوهبار درگذشت مادر گرانقدر سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی را به این سردار بزرگوار سپاه اسلام و بیت مکرمشان تسلیت عرض نموده و برای آن بانوی فداکار و صبور علودرجات را خواستاریم.
تماس خوانندگان
* جمهوری اسلامی با ایستادگی و اعلام حمایت همه‌جانبه از سوریه خط‌مقدم جبهه مقاومت هم اقتدار خودش را به رخ جهانیان کشیده و هم عامل بازدارنده آمریکا از حمله و تجاوز به خاک سوریه شده است. این اقتدار و نمایش قدرت اسلام واقعا جای افتخار و خوشحالی دارد.
9785---0935
* آن برخوردی که اصلاح‌طلبان با خانم راستگو که از جناح خودشان بوده کردند رویه‌ای است که منافقین چه در قبل از انقلاب و چه در حال حاضر با افرادی از گروه خود که نظری مستقل از تشکیلات دارند، اعمال می‌کنند، با این تفاوت که آنها مسلحانه برخورد می‌کنند و اینها به آن درجه از شدت نرسیده‌اند. اکنون جامعه تک‌صدایی را با همه وجود لمس می‌کنیم. و جالب اینکه این افراطیون اصلاح‌طلب در جای جای مدیریتی نظام به عنوان اعتدالیون لانه کرده‌اند.
طالعی
* یکی از روزنامه‌های دوم‌خردادی تیتر زده که خانم الهه راستگو عضو شورای شهر اسلامی تهران به دلیل دورویی از حزب اسلامی کار اخراج شده است. یاللعجب از کی تا حالا ترجیح حق به منافع حزبی و گروهی دورویی نامگذاری می‌شود. دورو مدعیان دروغین اصلاح‌طلبی هستند که در ظاهر شعار آزادی اندیشه و زنده‌باد مخالف می‌دهند ولی در عمل از هر دیکتاتوری دیکتاتورترند.
1854---0912
* مدعیان اصلاح‌طلبی در رفتارشان با خانم راستگو نشان دادند که توتالیتر، فاشیست و دیکتاتور هستند و باطل خود را خیلی زود آشکار نمودند.
6293---0919
* داغ ننگ تهدید خانم راستگو تا ابد بر پیشانی اصلاح‌طلبان دیکتاتور ماند. آن‌ها نشان دادند که تا چه اندازه تحمل صدای مخالف را دارند.
4652---0912 و 8447---0910
* با توجه به حادثه شورای شهر تهران در ابتدای کار خود که بوی شورای شهر اول به مشام می‌رساند از افراد آزاده و منصف درخواست می‌کنم اظهارنظر نمایند که آیا این اصلاح‌طلبان افراطی، متعصب و قانون‌گریزند هستند یا اصولگرایان.
8257---0938
* این گفته امام‌جمعه موقت تهران حضرت آیت‌الله موحدی‌کرمانی خطاب به دولت واقعا تذکر بجایی بود که اگر دولت عصای موسی برای حل مشکلات ندارد حداقل کلیدی را که خودش ادعا کرده به کار بیندازد.
احمدزاده
* آقای روحانی در انتخابات شاه کلید به مردم نشان دادند ولی ظاهرا این کلید تا به حال قفل‌های مهار تورم و گرانی را باز نکرده و کره، تخم‌مرغ، لبنیات و... با افزایش قیمت رو به رو شده‌اند.
9065---0933
* در زمان دولت قبل یک عده تا وقتی قیمت گوجه فرنگی کمی بالا می‌رفت داد و فریاد راه می‌انداختند و عالم و آدم را با خبر می‌کردند ولی در زمان این دولت قیمت یک قالب کوچک کره 600 تومانی به 1200 تومان افزایش پیدا کرده این عده سکوت اختیار کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند. چرا؟
6949---0912
* آقای علی مطهری که سال قبل در برنامه دیروز، امروز، فردا از گرانی پنیر می‌نالید چرا امروز در مورد گرانی‌های اخیر سکوت کرده است؟ این روزها قیمت برخی اقلام مثل پنیر، تخم‌مرغ، نسبت به دو ماه قبل خیلی گرانتر و برخی اقلام دو برابر شده است. آیا ایشان وکیل‌الدوله شده‌‌اند؟
2731---0913
* بر اساس سخن مسئول سینمایی کشور اگر کسی تهیه‌کنندگی فیلمی بر ضد وطن خود یعنی ایران را برعهده داشته، اشکالی ندارد که در این دولت به مسئولیت قبلی‌اش بازگردد. این گفته مثل این است که بگویند یک دزد می‌تواند خزانه‌دار کشور بشود.
علیمردانی
* سرپرست وزارت علوم با این داسی که به دست گرفته و از دم درو می‌کند بدون شک برای ملتهب ساختن فضای دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی برنامه دارد.
2731---0913
* تعاونی‌های مسافربری 30 درصد از درآمد ما رانندگان اتوبوس بین شهری را به خودشان اختصاص می‌دهند. ای کاش در مقابل خدمات ارائه می‌دادند! دریغ از اینکه در طول سال یک جفت لاستیک تهیه بکنند و در اختیار ما بگذارند. رها کردن تعاونی‌ها نتیجه‌اش این می‌شود که راننده بالاجبار از لاستیک غیر مرغوب استفاده بکند و آن حادثه دلخراش در بزرگراه تهران - قم به وجود بیاید.
اصغر کردبچه
* به عنوان جوان تحصیلکرده و پا به سن گذاشته و با کلی امید و آرزو در آزمون‌های استخدامی شرکت و با عنایت حضرت حق قبول و مراحل گزینش و مصاحبه را گذراندم که ناگاه بخشنامه معاون اول دولت تدبیر و امید در کمال ناباوری امیدمان را به یاس مبدل ساخت و ما را به یاد ضرب‌المثل معروف انداخت که: دو صدگفته چو نیم کردار نیست.
7414---0912
* از مسئولان فرهنگی تقاضا داریم از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر که عکس قهرمانان ملی و شهدای کشورمان را بر روی این لوازم درج می‌کنند حمایت بیشتری صورت گیرد.
4083---0912
* از دولت جدید تقاضا داریم به وضعیت پزشکی زنان در شهرستان قروه توجه شود. سونوگرافی و پزشک مربوط به زنان در این زمینه نیست. ما کمبود‌های زیادی در این شهرستان محروم داریم.
یکی از اهالی شهرستان قروه کردستان
* از مسئولین امر درخواست می‌شود با توجه به ساکنین زیاد پردیسان قم در امر گسترش امکانات و خدمات اولیه در این منطقه مساعدت نمایند. در حال حاضر امکانات موجود نسبت به سیل جمعیت ساکن در منطقه بسیار ضعیف است.
4399---0912
* از مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخواست می‌شود طرح تعریض محور بیرجند - قائن را که به کندی انجام می‌شود تسریع نمایند.
1648---0915
* یک راننده با سابقه 30 ساله هستم. متاسفانه رانندگی الان با سال‌های قبل خیلی متفاوت شده است. اکثر رانندگان ماشین‌های سنگین بدون بارنامه از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور بار می‌برند. بدون آنکه نظارتی به کار آنها باشد. مدارک متعددی دارم که این مطلب را تایید می‌کند.
4419---0912
* امیدواریم بیمه کارگران فصلی هرچه زودتر به اجرا درآید تا ما کارگران فصلی با اطمینان خاطر بیشتر و با پشتوانه مالی به کار بپردازیم.
یک کارگر فصلی
* عوارض اتوبان پردیس بسیار زیاد است از مسئولین دولتی درخواست می‌شود فکری برای ساکنین پردیس نمایند.
3492---0912
* فردی که معاون پارلمانی ریاست جمهوری شده عضو گروهی است که بعد از خطبه 29 خرداد مقام معظم رهبری در سال 88 نیز عده‌ای از مردم را به کف خیابان کشاندند و تسلیم قانون نشدند.
0913-2731
* در صورتی که دولت خود فروخته ترکیه قصد تعدی و تجاوز به کشور سوریه را داشته باشد باید بلافاصله تمام مناسبات کشورمان با آنکارا به حالت تعلیق دربیاید.
0912-7941
* جایزه صلح نوبل اوباما را باید از او پس گرفت و در عوض زرشک طلایی صلح به او عطا کرد.
0937-2788
* در سریال کلاه پهلوی 92/6/8 خانمی در نقش منشی سفارت فرانسه با کلاه گیس‌ نمایش داده شد. به نظرم خانم بازیگر مسلمان نبودند ولی محل ضبط این صحنه‌ها ایران می‌باشد، آنچه باعث اعتراض است شروع یک گام ناپسند است و معلوم نیست گام بعدی به کجا بینجامد.
خانم گیتی
* آیا شبکه تهران با برنامه «شب به یادماندنی» به دنبال هنجارشکنی نیست؟
0914-6654
* دو روز پیش کفشی به قیمت 60هزار تومان خریدم فردای آن روز کف آن بیرون آمد. چرا برخی از تولیدکنندگان داخلی این قدر بی‌دقتی می‌کنند که هم به خود و هم به خریدار و هم به کشور خیانت می‌کنند. شایسته است مسئولین امر نظارت بیشتری بر تولیدات داخلی برای ارتقای آن داشته باشند تا بازار کالای ایرانی جهانی شود.
0914-5170
* لوازم آرایشی تقلبی باعث ناراحتی چشم و پلک‌هایم شد که تا صبح خواب را از چشمم ربود از مسئولین وزارت بهداشت انتظار می‌رود هشدارهای لازم را به مردم بدهند تا فریب این لوازم‌ها را نخورند.
یک هموطن اردبیلی
* آقای هاشمی که کار کشته مبارزه است واقعا نمی‌داند که آمریکا شیطان بزرگ بوده و هست و تمام جنگ‌ها و ویرانی‌ها و کشتارها زیر سر اوست و الان نیز مشغول جنگ‌افروزی است؟ چه فیوضاتی می‌خواهد از ناحیه ریشه همه بدبختی‌ها یعنی آمریکا به ما برسد که تاکنون از او به ما نرسیده است؟!
صادقی از همدان
* تبدیل حکم جنایتکار سعید ملک‌پور از اعدام به حبس ابد واقعا اگر صحت داشته باشد باید به قوه قضائیه تسلیت گفت . با این همه جنایت و آبروریزی برای بسیاری از خانواده‌ها حکم او از اعدام به حبس ابد تبدیل می‌شود و پس از آن، اعطای مرخصی و چند سال دیگر هم لابد عفو و آزاد شدن برای ارتکاب جنایت‌های دیگر!
خانم هموطن از شهر ری
* از آقای اژه‌ای می‌خواهم که نسبت به رسانه‌ای کردن تصاویر غارتگران بیت‌المال و اعدامی‌های آنها پس از گذشت قریب به 2 سال اقدام نمایند. همچنین در اجرای حکم هم تسریع کنند و از تبدیل شدن احکام آنها به سریال تلویزیونی بپرهیزند.
یک هموطن از تهران
* شایسته است از سیاست‌های خصمانه صهیونیسم غاصب و آمریکا و انگلیس در منطقه در جهت عکس منافع و اهداف آنها نهایت استفاده را کرد.
0912-5764
* آقای دکتر روحانی گفتند تدبیر و امید بر هر قرائتی از اعتدال جاری نمی‌شود. خوب است ایشان ابتدا بفرمایند اعتدال مدنظرشان به چه قرائتی از اسلام جاری می‌شود.
فرشاد خرم
* از مسئولین اداره ثبت اسناد اهواز درخواست می‌شود با توجه به ازدحام مراجعین، برای تسریع در انجام امور ارباب رجوع و نیز نصب آب سردکن برای رفاه حال شهروندان تدبیری بیندیشند.
0916-4751
* بنده نیز مثل آقای شریعتمداری مدیرمسئول محترم روزنامه معتقدم تمام آزادی‌خواهان جهان منتظر شرایطی برای یکسره کردن وضعیت رژیم صهیونیستی هستند بالاخره یک روز باید این غده سرطانی جراحی شود.
0915-6091
* متأسفانه باید گفت بعضی از خواص علی‌رغم سن زیادی که از آنان گذشته دست از زیاده‌خواهی برنداشته‌اند بلکه انقلاب و کشور را میراث خودشان می‌دانند. این روزها که کبک‌شان خروس می‌خواند مرتب به دولت گذشته و مسئولین آن ناسزا می‌گویند ولی خداوند ناظر بر اعمال و کردار همه ما می‌باشد.
بنی‌هاشمی
* شما را به خدا مرتب درباره خطرات ماهواره و مقایسه آن بر روی فکرو ذهن جوانان به مردم هشدار دهید. به نظرم معضل بزرگ فرهنگی کشور در این برهه برنامه‌های ضداخلاقی و ضدخانواده شبکه‌های ماهواره‌ای می‌باشد.
محمدرضا کاظمی از اراک
* محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات یک کلمه بگوید وقتی در دوره ایشان اصلاح‌طلبان از آقای هاشمی عالی‌جناب سرخ‌پوش و قاتل قتل‌های زنجیره‌ای ساختند ایشان چه دفاعی از آقای هاشمی کرد.
نوبهار
* از اجرای طرح هدفمندی آقای احمدی‌نژاد خیلی تشکر می‌کنم. این طرح جلوی خیلی از ریخت و پاش‌ها را گرفت.
یک شهروند
* در حالی که هنوز بازرسان کارشان را درباره ادعاهای دروغ غربی‌ها تمام نکرده‌اند این عجله برای حمله به سوریه به روشنی قضایای پشت پرده را نشان می‌دهد. تروریست‌های وابسته به رژیم صهیونیستی چون نتوانستند توفیقی در عرصه میدانی کسب کنند و چیزی به نابودی‌شان نمانده، غربی‌ها با اصرار رژیم فعلی صهیونیستی می‌خواهند ضربات کاری بر پیکر نیروها و تجهیزات نظامی سوریه بزنند تا هم یک تنفس مصنوعی به تروریست‌ها بدهند و هم خیال رژیم صهیونیستی را از بابت قدرت سوریه تا سالها آسوده کنند و فکر سوریه دنبال مسائل هسته‌ای نرود. ولی هرگز جرأت نمی‌کنند. بشار اسد مقاومت محکم خود را اعلام کرده است. با همه اینها سوریه در دفاع از خود نباید تردید کند و باید اصول پدافند غیرعامل را رعایت کند.
رضا قلی‌نژاد
* گویا در مورد سازمان میراث فرهنگی قحط‌الرجال است و افراد دلسوز، متعهد و کارآمد و نخبه و متخصص و... نداریم و نظام ما از اول انقلاب خلاصه شده در افرادی مثل آقای نجفی که هیچ سابقه‌ای در این رشته نداشته است.
0912-0326
* هدف این جنگ روانی حمله آمریکا به سوریه این است که سوریه آرایش دفاعی به خود بگیرد و به قول معروف داشته‌هایش را رو کند تا بلکه از طریق ماهواره برای تروریست‌ها اطلاعات نظامی به دست بیاورند.
0936-5530
* از دولتمردان تقاضا داریم درخصوص پرداخت یارانه‌ها تجدیدنظر صورت گیرد. این یارانه‌ها به برخی از افرادی که دو خانه و چندین ماشین دارند هم تعلق می‌گیرد. این یارانه باید فقط متعلق به افرادی باشد که در دهک‌های پایین قرار دارند.
یک شهروند
* دشمنان در پی آنند که با تحریم اقتصادی ملت ایران را وادار به تسلیم نمایند اما کورخوانده‌اند. اگر تمام مشکلات و بلاها هم بر سرمان فرود آید و حتی نان خشکی هم برای خوردن نداشته باشیم هرگز دست از نظام و انقلاب اسلامی برنخواهیم داشت چرا که الگوی ما کربلاست و ملتی که بزرگ ترین افتخارش شهادت باشد از چه می‌هراسد حاشا که بسیجی میدان را خالی کند.
مشاط‌زاده
* هدیه‌ای که در تاریخ 92/6/9 به آقای بهمنی داده شد اگر از بیت‌المال است که هست زنگ خطری است و سرآغاز هدایا و عیدانه‌های فراوان و غیرمشروع میلیونی خواهد بود، می طلبد رئیس‌جمهور محترم در آغاز کار مانع ترویج این نوع حاتم‌بخشی‌ها از جیب مردم شوند.
یک طلبه از قم
* حداقل معیشت زندگی برای طبقه کارگر و معلم و کارمند در نظر گرفته می‌شود آیا درست است با حذف صدور کارت مترو دغدغه مردم را بیشتر کنند؟ مسئولان جلوی این نارضایتی را بگیرند.
یک شهروند
* از مطلب ارزشمند آقای شریعتمداری با عنوان «روز واقعه نزدیک است» خیلی تشکر می‌کنم. ما وقتی خیلی دلمان سنگین می‌شود، آنچه را بر قلبمان جاری می‌شود باشما در روزنامه کیهان در میان می‌گذاریم. از دیده‌بان واقعی انقلاب یعنی روزنامه کیهان تشکر می‌کنم. همچنین از یادداشت‌های آقای ایمانی.
0912-3319 - چند خواننده دیگر
* در هیچ کجای دنیا روزنامه‌ای دولتی وجود ندارد و به یک باره ببینیم با عوض شدن یک رئیس‌جمهور، مواضع و سیاست‌های آن روزنامه به یک باره 180 درجه عوض شود. روزنامه ایران به یک باره به تخریب آقای احمدی‌نژاد پرداخته است و دائما زبان به طعنه می‌گشاید. به نظرم اگر قرار است یک روزنامه دولتی هم داشته باشیم باید موضع کاملا بی‌طرفانه داشته باشد، نه آنکه در زمان یک رئیس‌جمهور جدید موضع متفاوتی را در پیش گیرد.
خانم ملکی
* شبکه العالم در مشهد از طریق سامانه دیجیتال قابل دسترس و دریافت نیست. این در حالی است که در اکثر استانهای کشور این شبکه دریافت می‌شود و در شرایطی که اکثر مشهدی‌ها و زائران عرب‌زبان در این شهر مذهبی رفت و آمد می‌کنند و نیاز دارند این شبکه را بیشتر نگاه کنند ولی متاسفانه این شبکه در مشهد قابل دریافت نیست.
یک شهروندمشهدی
* رسانه ملی از ابتدای فصل تابستان شروع به تبلیغ شهرستانها و روستاهای مختلف می‌کند. این در حالی است که جاده‌ها کیفیت خوبی ندارد و خودروها هم که خیلی از استاندارد بالا برخوردار نیستند. با نگاهی به آمار بالای تصادفات بهتر است تجدید نظری در این تبلیغات شود.
خانم پیکر
* با قطار نور در تاریخ 92/6/9 از مشهد عازم تهران بودیم کیفیت غذای قطار اصلا خوب نیست جوجه کباب با برنج هندی که 5 هزار تومان بیشتر ارزش نداشت را ما 14 هزار تومان خریداری کردیم. خواهشمندیم نظارت دقیق‌تری بر طبخ غذا برای قطارها صورت گیرد.
خانم کاظمی
* مسافرکشان خطی در منطقه 16 (اسلامشهر- میدان بهمن) از صبح زود شیلنگ‌های آب شهرداری را باز کرده و کلی آب تا ظهر در زمین فرو رفته و هدر می‌رود. این برادران حق استفاده از این آب را ندارند چه رسد به آنکه بخواهند اسراف کنند. لطفا پیگیری کنید.
یک شهروند
* از نیروی انتظامی تقاضا داریم نسبت به نگهداری سگ‌های تزیینی در منازل دقت کنند. این کار نوعی تهاجم فرهنگی است و در شأن مسلمانان و ایرانیان شهیدداده نیست.
یک شهروند
* الحق و الانصاف توصیف حضرت امام (ره) از آمریکای جنایتکار که آن را شیطان بزرگ نامید بجا و درست بود. کوبیدن بر طبل جنگ‌طلبی و قتل و غارت و کشتار در چند سال اخیر هیچ شائبه‌ای برجا نمی‌گذارد که شیطان بزرگ و اذنابش مجسمه‌ای از خباثت و جنایت هستند و اگر به غیر از این گام بردارند باید شک کرد ولی در هر اقدام رذیلانه و فرعون مآبانه بیشتر مورد نفرت قرار می‌گیرند. اگر در سوریه نیز رسما مرتکب هرگونه تجاوز شوند به مراتب بدتر از عراق و افغانستان باید هم خود تاوان دهند و هم زاده نامشروع‌شان در منطقه یعنی اسرائیل غاصب باید به سزای اعمال خود برسد. آن‌ها این امکان و فرصت را با حماقت‌ها به مردم منطقه می‌دهند، هرچند بعید به نظر می‌رسد تا این حد دیوانگی و خباثت داشته باشند.
طالعی
* به صورت محرمانه از دولت سوریه بخواهید که تروریست‌های اسیر را در مکانهای مهم همچون نیروگاه و تأسیسات نظامی نگهداری کنند تا در صورت حمله احتمالی استکبار آنها نیز به هلاکت برسند و یا دشمن را از اقدام عملی، بازدارند.
گودرزی
* سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌دارد که بودجه‌ای برای قانون مرخصی زایمان نداریم. از مسئولین می‌پرسم آیا برای فوتبال میلیاردها تومان پول هست ولی برای زنان کارمند نیست؟
6545---0919
* موسسه مالی و اعتباری کوثر سود سهام سال 89 و 91 را پرداخت نموده ولی تکلیف سود سال 90 مشخص نیست. از مسئولین این موسسه انتظار می‌رود پاسخ روشنی به سهامداران بدهند.
0877---0912
* کارگران شرکت «سمارا» که در حال حاضر ساخت پروژه ورزشگاه 6 هزار نفری ساری را در دست دارد چند ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. هر کارگری که اعتراض می کند با پاسخ تند مواجه می‌شود. لطفا صدای ما را به گوش مسئولین برسانید.
6850---0935
* در حال حاضر حقوق دیپلمه آموزش و پرورش از دبیر دارای مدرک کارشناسی 200 هزارتومان بیشتر است. خدا می‌داند چه رنج‌ها و مشکلاتی برای دریافت مدرک کارشناسی کشیده‌ام چرا باید نسبت به مدرک دانشگاهی بی‌اعتنایی بشود.
5560---0915
* در خط اتوبوسرانی تامین اجتماعی-میدان صنعت اولین اتوبوس به جای ساعت 5/30 ساعت 6/10 حرکت می‌کند در نتیجه خیلی از مسافرین به کار خود نمی‌رسند. برای مسئولین شرکت واحد چه مشکلی دارد که اولین اتوبوس این مسیر را قبل از ساعت 6 صبح حرکت بدهند.
کهنسال
* راه‌اندازی بزرگراه امام علی(ع) سهم قابل توجهی در روان‌سازی ترافیک تهران داشته و دارد. واقعا از صمیم قلب از شهرداری و کلیه عواملی که در به بهره‌برداری رساندن این پروژه شهری دست داشته‌اند تشکر می‌کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
8949---0912
* تعداد زیادی زن بدون سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستیم که در این چند سال یک ریال به مستمری ما اضافه نشده خلاصه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. از شما مطبوعات درخواست حمایت داریم. بنویسید چرا مسئولان به فکر ما نیستند؟
یک مددجو
* عقب‌نشینی اوباما از ادعای حمله قریب‌الوقوع به سوریه ضربه محکم مقاومت به ابرقدرتی آمریکا است. پیامدها و عواقب این عقب‌نشینی به تدریج روشن می‌شود و تاثیر خود را به جا می‌گذارد.
3899---0937
* در اواخر دولت دهم برخی قوانین خیلی جدی گرفته نمی‌شد. از مجلس تقاضا داریم نظارتهای خود را بر اجرای طرح و لوایح بیشتر کند.
میرزاخانی
* در منطقه 14 شهرداری تهران زندگی می‌کنم. متاسفانه چندماهی است که مجوز ساخت آپارتمانهای 6 طبقه با پارکینگ 7 طبقه در یک خیابان 8 متری را می‌دهند بدون آنکه طرح تفضیلی به مناطق ابلاغ شود. یک مجوز مطابق با طرح تفضیلی صادر نشده است. این مسئله یکی از دلایل گرانی مسکن است. لطفا به موضوع رسیدگی شود. در خیابان نبرد این مسئله بیداد می‌کند.
یکی از اهالی
* ما الآن معنای اعتدال و کابینه فراجناحی را دیدیم. کدام یک از وزرایی که آقای روحانی انتخاب کرده است به صورت فراجناحی کار می‌کند. این آقایان که اغلب از حزب کارگزاران هستند. آیا این است معنای اعتدال و فراجناحی بودن!؟
یک شهروند
* طرح بیمه طلایی که از حقوق ما بازنشستگان کم می‌شود متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهند نیست. از شرکتهای بیمه مذکور تقاضای رسیدگی داریم.
یک بازنشسته
* پارک ارم به دلیل وجود وسایل متنوع بازی مورد استقبال خیلی از شهروندان است ولی مسئولان پارک علی‌رغم درآمد زیاد، به وضعیت بهداشتی و نظافت پارک اصلا توجهی ندارند. لطفا رسیدگی شود.
فواد کاسب
* متاسفانه برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان رد شده است همچنان سعی دارند دولت را تحت تأثیر خود قرار دهند.
9974---0912
* ترکیه باید یا اسرائیل غاصب را انتخاب کند یا سوریه را. اگر آمریکا و اسرائیل کودک‌کش را انتخاب می‌کند که در عمل چنین بوده چه پاسخی به میلیونها مسلمان کشورش دارد. متاسفانه مشی ترکیه در ارتباط با سران تروریست در سوریه روش مورد پسند کشور جعلی صهیونیستی است که در سوریه به قتل و غارت زنان و دختران کوچک و بزرگ مشغولند.
7902---0919
* پدرم نابینا و مادرم فلج هستند. فرزند آنها که بنده باشم علی‌رغم داشتن فوق‌لیسانس بیکار هستم. از مسئولین فقط اشتغال می‌خواهم. 4589---0939
* از مدیر محترم ورزشگاه حافظیه شیراز درخواست می‌شود تور دروازه‌های استادیوم را تعویض کند.
9670---0917
* اگر کسی در تاریخ اسلام مطالعه داشته باشد متوجه خواهد شد که حوادث صدراسلام به گونه‌ای در این سی‌وچهار سال انقلاب تکرار شده است که بعضی از حوادث قابل پیش‌بینی می‌باشد.
6091---0915
* در ایستگاه خط اتوبوسرانی دانشگاه امام‌حسین- پایانه علم و صنعت بعضا شده که تا 45 دقیقه معطل شده‌ام. درخواست داریم تعداد اتوبوس‌های این مسیر را افزایش بدهند.
2110---0936
* شرکت لبنیات پاژن گذشته از افزایش قیمت شیر 600 تومان هم به قیمت ماست کم‌چرب افزود. تعزیرات گویا در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد.
6954---0937
* فروشگاههای زنجیره‌ای مثل شهروند که ادعای تخفیف در اجناس را دارند به قیمت کل خرید 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده را اضافه می‌کنند و این در حالی است که روی تمام اجناس قیمت نهایی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برچسب خورده است بنابراین این کار نوعی گرانفروشی است و باید با آن برخورد شود.
1187---0915
* مگر قرار نشد که هزینه جابه‌جایی را در مخابرات حذف کنند. چرا باز هم دارند همان روال قبلی را طی می‌کنند؟ از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
1375---0916
* ساکن نسیم‌شهر رباط‌کریم جاده ساوه هستم از سال 58 تا 60 در شرکت آرین راه‌سازی که زیر نظر ترابری تهران بود کار می‌کردم و بیمه مدت فوق را هم پرداخت کرده‌ام ولی مدرکی ندارم از چه طریق می‌توانم سوابق بیمه آن سالها را دریافت کنم. از مسئولین درخواست مساعدت دارم. محل شرکت یاد شده نیز جاده ترک‌میانه بوده است (از میانه به سمت خلخال و اردبیل).
مرتضی میرزا بابائی

 


گفت: وزیر کشور دولت خاتمی درباره مسائل اخیر شورای شهر تهران گفته است؛ همان دست‌هایی که آن اتفاق را در مورد شورای شهر اول تهران ایجاد کردند اکنون فعال شده و می‌خواهند شورا را با مشکل روبرو کنند.
گفتم: در شورای شهر اول که اصلاح‌طلبان به جان هم افتاده بودند تا آنجا که همین وزیرکشور آقای خاتمی شورا را منحل کرد.
گفت: البته ایشان خجالت کشیده بگوید که اصلاح‌طلبان اساساً اهل کار برای مردم نیستند و در هر مسئولیتی که قرار بگیرند به جای رسیدگی به امور مردم دست به آشوب و بلوا می‌زنند!
گفتم: چه عرض کنم؟! سرگروهبان در میدان تیر، تفنگ را از دست سربازی که تیرهایش به خطا می‌رفت گرفت و گفت؛ حالا ببین تیراندازی یعنی چی؟ و بعد به طرف سیبل شلیک کرد. اما تیرش به چندمتر آنطرف‌تر اصابت کرد. ولی بی‌آن که به روی خودش بیاورد به سرباز گفت؛ حالا دیدی؟! تو اینطوری تیراندازی می‌کردی!

 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجموعه تلاش‌های جمهوری اسلامی مانع از حمله نظامی آمریکا به سوریه شد، از روسیه خواست اجازه ندهند آمریکایی‌ها با ترفند خلع سلاح اسد، به این کشور حمله کنند.
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در امتناع آمریکا برای حمله نظامی به خاک سوریه، گفت: جمهوری اسلامی از همان ابتدا معتقد بود که راه‌حل بحران سوریه یک راه‌حل سیاسی است و نه نظامی و در مقابل ارائه هرگونه راه‌حل نظامی جمهوری اسلامی ایران به شدت ایستاد و مقاومت کرد.
نقوی حسینی با اشاره به گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه و چین برای ممانعت از حمله نظامی به خاک سوریه، اظهار داشت: این تلاش‌ها آمریکایی‌ها را دچار تردید کرد و در حوزه اروپا هم مجالس نمایندگان را رو به روی تصمیمات دولت‌مردان قرار داد و دولت‌ها بر حمایت از آمریکا برای حمله نظامی به سوریه دچار تردید شدند که از آمریکایی‌ها حمایت کنند یا نکنند.
وی با بیان اینکه مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبتی بر ممانعت از حمله نظامی به سوریه داشت، خاطرنشان کرد: در تاکتیک‌های نظامی معمولاً وقتی که یک کشوری به کشور دیگری حمله می‌کند، ابتدا عوامل تهدید کننده، خطرناک و مؤثر نیروهای مقابل خود را از صحنه خارج می‌کند و سپس دست به حمله نظامی می‌زند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: می‌توان این مورد را یک حربه برای دولت آمریکا دانست و اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با خلع سلاح اسد، حمله نظامی خود را آغاز کنند، در چارچوب چنین استراتژی نظامی معنادار است. اما به هر حال روسیه و کشورهایی که این طرح را قبول دارند، باید ضمانت‌هایی برای عدم انجام عملیات نظامی از آمریکا بگیرند.
همچنین حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عقب‌نشینی آمریکایی‌ها و غربی‌ها از حمله به سوریه اظهار داشت: عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از حمله به سوریه 4 عامل داشته است و اولین مورد آن قدرت و میزان تأثیرگذاری ایران بود و آمریکایی‌ها می‌دانستند حرف‌هایی که مقامات ایران می‌زنند، عملی خواهند کرد.
وی با اشاره به تعبیر انبار باروت برای منطقه از سوی رهبر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که جرقه‌ای در این انبار باروت، ابعاد و پیامدهای نامشخص خواهد داشت. غربی‌ها و آمریکایی‌ها تحلیلگر هستند و سخنانی را که رهبر مسلمین جهان می‌زنند، می‌فهمند که چه معنی می‌دهد. لذا این حرف حضرت آقا تأثیر بالایی در این عقب‌نشینی داشت.
به گزارش تسنیم نماینده مردم قزوین مورد دیگر بازدارنده از حمله آمریکا به سوریه را، قدرت موشکی حزب‌الله لبنان دانست و گفت: اگر جنگ علیه سوریه به وقوع می‌پیوست، به احتمال قوی حزب‌الله به نفع مردم سوریه وارد میدان می‌شد و آمریکایی‌ها در شرایط سختی قرار می‌گرفتند. حتی این تهدید باعث شده بود که مردم اسرائیل صف‌های طویلی را برای خرید اجناس تشکیل دهند و به دنبال پناهگاه‌ها باشند.
حسینی در خصوص سومین عامل حمله نکردن آمریکا به سوریه گفت: به هر حال آمریکایی‌ها در حمله به عراق و افغانستان با اینکه میلیاردها دلار هزینه کرده بودند و به نقل خودشان 7-6 هزار کشته و به نقل روسها 18 هزار کشته داده بودند، آن طور که انتظار داشتند بهره‌ای نبردند و در عراق و افغانستان فقط هزینه می‌کردند و تلفات می‌دادند.
وی عامل چهارم را نقش روس‌ها و چینی‌ها در این مسأله یاد کرد و تصریح کرد: روس‌ها و چینی‌ها نیز در این بازدارندگی نقش داشتند و مقابله روسیه با کشورهای متهاجم و علاقه‌مند به جنگ باعث عقب‌نشینی آنها شد.

 


عضو هیئت نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان از استعلام قوه قضائیه از هیئت نظارت در خصوص پرونده دو نماینده به دلیل شکایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکایت معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد خبر داد.
غلامرضا اسدالهی در خصوص جزئیات این خبر اظهار داشت: قوه قضائیه در خصوص پرونده حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای کمیسیون اصل نود از هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان استعلام کرده است.
نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نطق رسایی در صحن مجلس شورای اسلامی مورد شکایت خانواده هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد نیز از یکی از اعضای کمیسیون اصل نود شکایت کرده است. وی همچنین از تهیه پیش‌نویس تشکیل دبیرخانه هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان خبر داد و گفت: بر این اساس هر سابقه و پرونده‌ای که در هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مطرح شود به دبیرخانه هیئت ارائه می‌شود.
به گزارش مهر، حمید رسایی در نطق پیش از دستور خود در 9 دی سال 91، مهدی هاشمی را «ام‌الفساد» خوانده و از قوه قضائیه به دلیل آزادی مهدی هاشمی با قید وثیقه انتقاد کرده بود. پس از آن هاشمی از رسایی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرد.
علاوه بر این پس از سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و شکایت قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در خصوص تعداد زیاد همراهان احمدی‌نژاد در این سفر به کمیسیون اصل نود، بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد از مصطفی افضلی فرد نماینده اردبیل و محمدعلی پورمختار نماینده بهار به دادگاه شکایت کرد.
حکم دو نماینده محکوم در پرونده فساد بزرگ بانکی قابل تجدید نظر است
قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری استان تهران با بیان اینکه حکم شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است، از بیان جزئیات احکام از جمله میزان جزای نقدی تعیین شده خودداری کرد.
افتخاری همچنین نسبت به ارائه درخواست تجدید نظر از این احکام ابراز بی‌اطلاعی کرد.
همچنین سعید عمرانی رئیس اداره دفتر دیوان عالی کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از احکام شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس تجدیدنظرخواهی شده است یا خیر، گفت: در این رابطه چیزی به دیوان عالی کشور واصل نشده است. گفتنی است، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه 18 شهریور از صدور حکم مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس شورای اسلامی به جزای نقدی و رد مال در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی خبر داد.
وی همچنین گفت که یک نماینده دیگر که در این پرونده متهم بوده با حکم دادگاه تبرئه شده است.

 


دیدار ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک قطعی شده است.
این دیدار به درخواست طرف بریتانیایی و در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد.
حسن روحانی اوایل هفته آینده برای سفری چند روزه عازم نیویورک مقر سازمان ملل متحد خواهد شد.
دیدار با ایرانیان مقیم نیویورک و همچنین گفت‌وگو با چند شبکه بین‌المللی خبری و دیدار با سران کشورهای حاضر در این اجلاس جزو برنامه‌‌های روحانی در این سفر محسوب می‌شود.
پیش از این محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از درخواست مستقیم وزیر امور خارجه انگلیس برای دیدار با رئیس‌جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داده بود.
خبرگزاری فرانسه نیز تائید کرد که وزرای خارجه ایران و انگلیس در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار خواهند کرد.

 


وزیر کشور دولت اصلاحات که خود در انحلال شورای شهر تهران نقش داشت می‌گوید: همان دست‌هایی که انتخابات دور اول شوراها را به آنجا کشاند و اختلافات بین اعضا را دامن زدند، متأسفانه در حال حاضر نیز فعال شده‌اند. اکنون می‌بینیم که برخی از رسانه‌ها برای دامن زدن به اختلافات بین اعضای اصلاح‌طلب شورا از یک سو و بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از سوی دیگر فعال شده‌اند.
موسوی لاری در مصاحبه با ایسنا گفت: اختلافات در شورای اول نیز از اینجا شروع شد و کم‌کم عده‌ای به آن دامن زدند به نحوی که آبرو و حیثیت شورا رفت و به انحلال کشیده شد. به نظر من همان دست‌هایی که آن اتفاق را در مورد شورای اول ایجاد کردند، اکنون فعال شدند و درصدد هستند که شورا را به چالش بکشند و آن را با مشکل روبرو کنند.
وی توضیح دقیق‌تری درباره هویت این افراد ارائه نکرد. شورای شهر اول تهران در واقع به درگیری میان دو گروه 7 و 8 نفره کارگزارانی و همبستگی- مشارکتی تبدیل شده بود و شدت اختلافات در میان این دو طیف عملاً به تعطیلی شورا و ممانعت طرفین از برگزاری جلسات منجر شد. حتی پا در میانی هیئت حل اختلاف و دیگران نیز موجب فروکش کردن درگیری‌ها نشد به نحوی که سرانجام وزارت کشور اقدام به شکایت از شورا کرد و هیئت مرکزی حل اختلاف نیز به ریاست محمدعلی ابطحی (رئيس دفتر خاتمی و معاون پارلمانی دولت اصلاحات) حکم به انحلال شورای شهر تهران در تاریخ 25 دی 1381 داد.
پیش از این، آن گزارش تحقیق و تفحص مجلس ششم که لحنی انتقادی داشت با تمسخر عطریانفر رئیس کارگزارانی شورا مواجه شده بود. عطریانفر مدعی شده بود گزارش هیئت تحقیق و تفحص خاصیتی ندارد و نمایندگان مجلس به هنگام شنیدن گزارش به آن خندیده‌اند. این موضع به قدری تحقیرآمیز بود که مهدی کروبی رئيس مجلس 28 آبان 1381 مجبور به موضع‌گیری شد و گفت: «در رابطه با شهرداری]شورای شهر[ یک کم لطفی‌هایی و یک بی‌مهری‌هایی به مجلس شده که من لازم می‌دانم تذکر بدهم.... عده‌ای از نمایندگان به من تذکر دادند و بعد صورتی از فرمایشات آقایان بعد از تحقیق و تفحص آوردند که واقعاً برای من جای تعجب است. واقعاً متأثرم از اینکه در مقابل تحقیق و تفحص این حرفها را زدند. این حق مجلس است که تحقیق و تفحص کند.»
کروبی همچنین گفت: من از برادر بزرگوارمان آقای عطریانفر (رئيس شورای شهر تهران) انتظار ندارم چنین حرف‌هایی بزنند که «وقتی گزارش تحقیق و تفحص خوانده شد اکثر نمایندگان خندیدند.» من که اینجا بودم خبری ندارم. اما آقای عطریانفر یک چیزی به شما برادر عزیزمان بگویم آقایان نمایندگان را نمی‌دانم خندیدند یا نخندیدند اما به شما می‌گویم شما مجموعه‌تان نه به ما خندیدید و نه به مجلس خندیدید به 8 میلیون مردم تهران خندیدید. با این کارهایی که این چند سال کردید ما اصلاح‌طلبان را سرافکنده کردید.

 


همکار متواری نشریات اصلاح‌طلب معتقد است بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس تبدیل به رسانه اصلاح‌طلبان شده است.
نیک‌آهنگ کوثر که در دوره اصلاحات با نشریات مختلف اصلاح‌طلب همکاری می‌کرد و اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد، در تحلیلی نوشت: امشب تصادفاً از طریق «بالاترین» به متنی نوشته شده از سوی صادق صبا در سال 2003 برخوردم. باور کردنی نبود. مدیر امروزی بی‌بی‌سی فارسی، در نوشته‌ای درباره «اصلاح‌طلبان و درگذشت خلخالی»، بدون تعارف به دوگانگی‌های اصلاح‌طلبان پرداخته بود. خواندن این متن و مقایسه خط مشی فعلی رسانه تحت مدیریت صادق صبا، رسیدن به درکی مناسب از بی‌بی‌سی فارسی را سخت می‌کند. بی‌بی‌سی فارسی زمانی بسیار مستقل‌تر می‌نمود، اما، امروزه، به نظر می‌رسد با احتیاط ویژه‌ای نسبت به یک جناح سیاسی و گروه‌ها و خانواده‌های مربوطه کار می‌کند.
وی اضافه می‌کند: بررسی نسبت جذب روزنامه‌نگارانی که کارمند اصلاح‌طلبان محسوب می‌شده‌اند به کسانی که کارمندان روزنامه‌ها و سایت‌های دیگر بوده‌اند، حداقل به من نشان می‌دهد که رسانه‌های عمده خارج از کشور، منفعت اصلاح‌طلبان را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند و مسائل ایران را از دریچه چشمان اصلاح‌طلبان می‌بینند.
کوثر خاطرنشان کرد: حالا تاثیر این نوع جذب نیرو و از سوی دیگر تغییر خط مشی خود آقای صبا و رسانه تحت مدیریتش را بررسی کنیم؛ آیا بی‌بی‌سی امروز، که وقتی درباره «عباس یزدانپناه یزدی» تا مدت‌ها ساکت است و بعد از بیانیه رسمی وزارت خارجه چند کلمه درباره‌اش می‌نویسد و یادش هم می‌رود که عباس یزدانپناه رفیق چه کسی است و فراموش می‌کند رابطه را در خبری که قاعدتاً باید کامل باشد و جامع به خواننده منتقل کند، حساسیت‌های ویژه یک گروه را مد نظر قرار نمی‌دهد؟ آیا وقتی درباره جریمه شرکت توتال فرانسه می‌نویسد، فراموش نمی‌کند به خواننده‌اش بگوید که ماجرا چیست؟ حتی براساس آنچه دادستانی فرانسه گفته و سی‌ان‌ان هم نقل کرده؟ تازه نمی‌خواهم مثال‌های متعدد درباره ماجراهای آکسفورد و دادگاه‌ کانادا و غیره را مطرح کنم؛ این در حالی است که برخی همکاران بی‌بی‌سی ]مانند حسین باستانی [ عضو حزب مشارکت به خاطر همکاری با بولتن ریاست جمهوری در دوران خاتمی، دانسته‌های زیادی دارند.
به نوشته وی، بی‌بی‌سی در گذشته‌های دور اصلاح‌طلبان امروزی را تندرو خطاب می‌کرد اما اکنون در این باره سکوت می‌کند.
یادآور می‌شود شبکه بی‌بی‌سی به وزارت خارجه و سرویس جاسوسی انگلیس وابسته است.

 


سیدمحمد بهشتی رئيس سابق بنیاد فارابی و مشاور رئيس سازمان میراث فرهنگی، با شرکت در مراسم معماری بنیاد صهیونیستی آقاخان، جایزه 250هزار دلاری این بنیاد را دریافت کرد.
این مراسم با حضور کریم آقاخان (رهبر فرقه انحرافی اسماعیلیان نزاری آقاخانی) در شهر لیسبون پرتغال برگزار شد. آقاخان عنوان «حضرت والا» را از سوی ملکه انگلیس دریافت کرده است.
کریم آقاخان روابط صمیمانه‌ای با شیمون‌ پرز، بنیامین نتانیاهو و دیگر سران رژیم‌صهیونیستی دارد. علاوه بر این، سرکرده این فرقه مورد تکریم سران وهابی منطقه قرار گرفته و در حال گسترش مدارس بنیاد آقاخان با هدف ترویج سکولاریسم در خاورمیانه می‌باشد. برگزاری مسابقه معماری آقاخان با ظاهری فریبنده و تحت عنوان انتخاب طرح‌های برگزیده جهان اسلام برگزار می‌شود. اما مجریان این نمایش مضحک، هیچ اعتقادی به اصول اسلامی ندارند تا جایی که کریم آقاخان در مراسم امسال می‌گوید: ‌«گرچه ریشه‌های این مسابقه در توجه به وضعیت معماری اسلامی نهفته است، ولیکن این جایزه، خود را متعهد به روح پلورالیسم و تکثرگرایی می‌داند!»
جالب‌تر اینکه،‌«نورمن فاستر»، معمار بریتانیایی نیز از اعضای اصلی کمیته راهبردی جایزه آقاخان می‌باشد. وی سرپرست پروژه تخریب مسجدالحرام و طراح برج‌های جنجالی‌«ابراج البیت» در کنار خانه خدا می‌باشد.
اعطای جایزه مذکور، این شائبه را تقویت می‌کند که بنیاد معماری فرقه انحرافی آقاخان درصدد حضور مجدد در پروژه‌های میراث فرهنگی کشور می‌باشد. اتفاق تلخی که در گذشته و در زمان مدیریت مدیران فعلی میراث فرهنگی در کشورمان رخ داده بود. رفتار بنیاد معماری فرقه انحرافی آقاخان بدین‌گونه است که همواره پس از اهدای جوایز، مذاکرات جدی و اساسی خود را با برندگان در خصوص حضور در پروژه‌های معماری و دیگر برنامه‌های مرتبط اعلام می‌کند. حال، این سؤال پیش می‌آید سیدمحمد بهشتی که بیشتر در حوزه سینما فعال بوده است، بابت چه خدمتی موفق به دریافت جایزه 250هزار دلاری شده است؟!

 


یک عضو حزب اعتماد ملی معتقد است نه دولت هاشمی و نه دولت خاتمی دولت اعتدال نبودند بلکه در زمره دولت‌های اقتدارگرا دسته‌بندی می‌شوند.
به گزارش خبر آن‌لاین، رحیم ‌ابوالحسنی در میزگرد بررسی اعتدال گفت: اعتدال یعنی شما یک خط مشی را انتخاب کنید و متناسب با آن نیرو برگزینید. اینکه من 4 تا چپ و 4 تا راست و 4 تا میانه انتخاب کنم به معنی اعتدال نیست. این را می‌گویند یک ترکیب نامأنوس. این مشکل را دولت آقای هاشمی هم داشت. ضمن احترام خاصی که نسبت به همه نخبگان سیاسی مصلح دارم، آقای هاشمی هم نتوانست که این ترکیب را درست کند.
وی افزود: اعتدال باید تعریف بشود. در دولت آقای هاشمی اصلاً امکان نداشت که دولت اعتدالی شکل بگیرد. شما کشوری داشتید که انقلاب کرده بود و بلافاصله پس از آن جنگ شده بود و به تازگی این جنگ تمام شده بود و این جنگ هزار میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرده بود. امکان دولت اعتدالی وجود ندارد. در این فضا شما باید یک دولت اقتدارگرای مصلح بیاورید که جامعه را بسازد.
وی افزود: دولت آقای خاتمی هم تداوم دولت آقای هاشمی بود و تغییر خاصی رخ نداده است. در یک قسمت‌هایی یک نیروهایی وارد شدند که تضاد در میان نیروها را واضح‌تر کرده‌اند. مجلس تنش بیشتری نسبت به دستگاه اجرایی نشان داد. اصلاحات که می‌گوییم هم همه‌جانبه تعریف نشده است بلکه فقط به سمت اصلاحات سیاسی رفتیم.

 


شبکه دولتی انگلیس منافقین پادگان اشرف را «دوزخیان روی زمین» که منفور همه واقع شده‌اند توصیف کرد.
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی جانبدارانه به قلم یکی از عناصر فراری، از اینکه نه گروه‌های اپوزیسیون و نه دولت‌های غربی نسبت به تار و مار شدن بقایای سازمان تروریستی منافقین در پادگان اشرف موضع مؤثری اتخاذ نکرده‌اند، ابراز تأسف کرد.
بی‌بی‌سی در ابتدای تحلیل خود خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد سپاه و حکومت ایران در بیست و پنجمین سالگرد عملیات مرصاد در پی آنند که با اظهار شادی از نابود ساختن مخالفان در پی مرعوب ساختن آنها و نمایش نفوذ حتی درخارج از مرزهای ایران هستند. آنها همچنین در پی‌آنند به غرب و آمریکا نیز پیام دهند که قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در ورای مرزهای آن نباید دست کم گرفت و هم از این رو به سود آنها است که در حمله نظامی به سوریه خویشتندار باشند. به نظر می‌رسد سوریه خط قرمز جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی کوشیده است با بهره‌جویی از این حادثه و قدرت‌نمایی به آمریکا فشار وارد کند.
مهرداد درویش‌پور با بیان اینکه به نظر می‌رسد حتی آمریکا و غرب نیز در حال حاضر تمایل به محکومیت ماجرای حمله به اردوگاه اشرف را ندارند، می‌افزاید: آیا تلاش آمریکا و غرب برای توافق با ایران در مذاکرات هسته‌ای علت این سکوت و بی‌تفاوتی نسبی در برابر این ماجراست؟ و یا شاید تمرکز آمریکا برسر جلب حمایت بین‌المللی برای حمله نظامی احتمالی به سوریه و تلاش برای باز داشتن ایران از مداخله گسترده‌تر در سوریه باعث شده نسبت به این حادثه واکنش سنگینی از خود نشان ندهد؟ به ویژه آن که مخالفت گسترده با حمله نظامی به سوریه دولت اوباما را در مخمصه قرار داده است و آنرا به عقب‌نشینی‌هایی واداشته است.
وی واکنش ایرانیان مقیم خارج نسبت به تار و مار منافقین در پادگان اشرف را شگفت‌انگیز توصیف کرد و نوشت: بیشتر واکنش‌ها نسبتاً سرد بود. به گونه‌ای که جز خود مجاهدین- هیچ کس در هیچ نقطه‌ای از جهان- در اعتراض به این جنایت بزرگ حتی تظاهراتی برگزار نکرد. شاید ترس از متهم شدن به همراهی با مجاهدین ]منافقین[ و یا نظر نه چندان مثبت ایرانیان به «سازمان» دلیل این انفعال عمومی باشد. اما حتی در اغلب اعلامیه‌های منتشر شده توسط گروه‌های گوناگون اپوزیسیون و کنشگران سیاسی و اجتماعی فعال نیز همدردی چندانی با مجاهدین به چشم نمی‌خورد. در بیشتر این بیانیه‌ها در کنار محکوم کردن حکومت ایران و عراق سران سازمان نیز به دلیل اصرارشان در باقی نگاه داشتن این افراد در کمپ اشرف شریک جرم خوانده شده‌اند. در برخی از اطلاعیه‌های دیگر اگر هم به نقش و مسئولیت سران سازمان اشاره نشده باشد، دستکم بر مرزبندی و اشاره به «اختلافات عمیق» با آنان تأکید شده تا مبادا این همدردی مورد بهره‌برداری احتمالی قرار گیرد.
تحلیلگر بی‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد: رفتار سران سازمان نیز چندان خالی از شگفتی نیست. نخست آن که مسعود رجوی تاکنون سخنی در این باره نگفته است. دیگر آن که سران سازمان و از جمله مریم رجوی در سخنرانی خود بار دیگر بررسی اشتباهات در محاسبه‌های سازمان- که تاکنون قربانیان سنگینی از آنان گرفته است را مسکوت گذاشته‌اند. به راستی هنوز روشن نیست چرا به رغم روشن بودن احتمال حمله دوباره به قرارگاه اشرف، همچنان 100 تن از مهمترین سران سازمان در آنجا باقی مانده بودند؟ پاسخ سران سازمان به این پرسش و انتقاد چیست؟
بی‌بی‌سی در پایان نوشت: آیاخوش‌بینی سازمان در دست‌کم گرفتن قدرت رژیم و یا امید به حمله نظامی زودرس به ایران بار دیگر از آنان قربانی گرفته است؟ به نظر می‌رسد پس از عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) این بزرگترین ضربه‌ای است که سازمان بدلیل محاسبات غیرواقع‌بینانه از موقعیت خود، حکومت و شرایط بین‌المللی خورده است؟ سازمان مجاهدین خلق به رغم آن که با یکی از سنگین‌ترین تلفات نظامی و انسانی در طول حیات خود روبرو شد، نتوانست به دلیل سیاست‌های کنونی خود همدردی درخور توجهی را در میان ایرانیان و یا در عرصه بین‌المللی برانگیزد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10