(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 04 مهر 1392 - شماره 20601

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حداد عادل:مقاومت ملت ایران و انتخابات 92 در تغییر لحن اوباما تاثیرگذار بود
کمیسیون آموزش مجلس خواستار شد
هیئت امنای دانشگاه آزاد باید درباره عزل دانشجو پاسخ دهند
درمکتب امام
نمایندگان مجلس موافقت کردند
تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای
وضعیت جامعه امروز و دیروز(1)
با حضور وزیر دفاع
سامانه‌های جدید موشکی قادر و نصر رونمایی شد
معاون اول قوه قضائیه تشریح کرد
جزئیات پرونده 6 قاضی برکنار شده
رئیس قوه قضائیه:ایران فرصت اعتمادسازی دوباره‌ای به دولتمردان آمریکا داده است
ابراز همدردی ایران با بازماندگان زلزله بلوچستان پاکستان
در دیدار شمخانی و وزیر دفاع عراق تاکید شد
یکپارچگی دولت‌های منطقه برای مقابله با دخالت بیگانگان
   


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: مقاومت ملت ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری در تغییر لحن اوباما تاثیرگذار بوده است.
غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی خود از سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره کشورمان گفت: سخنرانی اوباما لحن متفاوتی داشت.
وی اضافه کرد: در اظهارنظرهای برخی مقامات آمریکایی تفاوت‌ها دیده شد که این حکایت از این دارد که یک تصویری در نگاه مسئولان آمریکایی به وجود آمده است.
به گفته حداد عادل، ریشه تغییر نگاه مقامات آمریکایی را باید در مقاومت و اقتدار ملت ایران و حق‌طلبی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در تغییر مواضع رئیس‌جمهور آمریکا تاثیری داشته است، اظهار کرد: حتما موثر بوده است، وقتی آنها مشاهده می‌کنند کشوری در دریای طوفانی منطقه به درجه‌ای از بلوغ سیاسی رسیده که علیرغم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی انتخاباتی را در کمال آرامش برگزار می‌کند و خونی از بینی کسی نمی‌ریزد یعنی اتفاق مثبتی در ایران افتاده است.
در همین حال، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع سالیانه سازمان ملل، گفت: صحبت‌های اوباما بر اساس سیاست‌های قبلی آمریکا بوده و مسلما وی نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیر نهایی باشد و سیاست‌های کلی کاخ سفید را تغییر دهد.
وی تنها حرف تازه اوباما را تایید سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل هسته‌ای بیان کرد و افزود: به غیر از موضع‌گیری رئیس‌جمهور‌ آمریکا در رابطه با فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران در رابطه با مسائل هسته‌ای، سایر مواضع وی در قبال سوریه و ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی همان سیاست‌های قبلی بوده که بار دیگر در سازمان ملل به آنها اشاره شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ زمینه تغییری در سیاست‌های اجرایی آمریکا در نطق باراک اوباما به چشم نیامد، خاطرنشان کرد: اینچنین نیست که اگر ملت ایران به سران کاخ سفید چراغ سبز نشان دهند آنها از جنایات گذشته خود کوتاه آمده و از سیاست‌های کلی‌شان عدول کنند.
همچنین، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد گفت: آقای رئیس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد.
وی تصریح کرد: یک بار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند.

 


در حالی که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به خاطر عزل فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد از اعضای هیئت امنای این دانشگاه دعوت کرد در جلسه کمیسیون آموزش حاضر شده و توضیحات لازم در این زمینه ارائه کنند، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد هیئت امنای دانشگاه آزاد در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون آموزش حاضر نشدند.
عبدالوحید فیاضی درباره علت عدم حضور هیئت امنای دانشگاه آزاد در جلسه اخیر کمیسیون آموزش گفت: دلیلی عنوان نشده، هیئت‌ امنا تابع ساختار خودش است و ما در این زمینه دچار یک خلأ هستیم که باید آن را حل کنیم و گرنه باید پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درخصوص دعوت دوباره از کمیسیون گفت: دعوت دوباره صورت نخواهد گرفت و جلسه‌های بعدی کمیسیون بحث ما راجع به موضوع دانشگاه آزاد و نحوه ارتباط و پاسخگویی آن به مجلس شورای اسلامی خواهد بود که وقتی دعوت می‌شوند حتما حضور پیدا کنند. 
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی سخنانی در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس با تبریک ایام شروع سال تحصیلی اظهار داشت: متاسفانه به نظر می‌رسد عده‌ای در تلاش هستند که بهار علم را به خزان تبدیل کنند و اتفاقات در حوزه علمی و پژوهشی کشور مانند شیوه عزل روسای دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها حکایت از یک تراژدی غم‌انگیز دارد و با حوزه علم و دانشگاه و فرهنگ نباید با چنین شیوه‌هایی برخورد شود.
سلیمانی تاکید کرد: استدلال اینکه چون دولت عوض شده، لذا باید روسای مراکز علمی و پژوهشی هم عوض شوند، استدلالی خنده‌دار و کاملا سیاسی است و از پای‌بست خراب و محکوم است و طرفداران ‌آن عقب‌افتاده و نادان هستند. اگر کسانی هنوز فکر می‌کنند، دانشگاه آزاد از آن آن‌ها است، اشتباه می‌کنند. این افراد اگر از خدا نمی‌ترسند از مردم بترسند و اگر از مردم نمی‌ترسند، از مجلس بترسند و اگر از هیچ کس نمی‌ترسند از وجدان خود بترسند و حرام‌خوری نکنند.
وی تصریح کرد: رئیس دانشگاهی که از مرجع مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم گرفته است، باید بتواند تا پایان حکمش به کار ادامه دهد، مگر آنکه تقصیر و قصوری داشته باشد. آن‌هایی‌ که تشنه شخصی‌سازی دانشگاه‌ها برای خودشان هستند، باید با تلاش مجلس حسرت و‌ آرزوی آن را به گور ببرند.
به گزارش تسنیم، نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مجلس مقتدر و آگاه نگذاشته و نخواهد گذاشت که خدشه‌ای بر حوزه علم، دانش و پژوهش وارد شود و سروصدای توخالی چند نفر «خادم‌الدوله» مهم نیست. دانشگاه باید محل علم، فرهنگ و سیاست باقی بماند.
سلیمانی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی میراث امام(ره) است و باید تحرک بیشتری داشته باشد، گفت: این شورا به موقع به وظایف خود عمل نمی‌کند و جامعه دانشگاهی از بی‌تفاوتی حاکم بر این شورا گله‌مند است و اعضای حقیقی شورا از رهبری حکم گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که خیلی از رهبری فاصله دارند.
همچنین زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هیئت امنای دانشگاه آزاد حاضر به حضور در مجلس برای توضیح درباره علت عزل فرهاد دانشجو نشده است، اظهار داشت: مجلس عالی‌ترین دستگاه نظارتی کشور است، اما هیئت امنای دانشگاه آزاد حاضر نیست به مجلس پاسخگو باشد.
وی افزود: اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد باید به صراحت توضیح دهند که نظارت کدام مرکز و مجموعه را بر رفتار خود قبول دارند، آیا ممکن است نهادی در دنیا همچون هیئت امنای دانشگاه آزاد وجود داشته باشد که نظارت هیچ نهاد نظارتی را برنتابد؟
طبیب‌زاده با بیان اینکه عدم پاسخگویی هیئت امنای دانشگاه آزاد به مجلس نشانگر خلأ قانونی است، در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: رفتار هیئت امنای دانشگاه آزاد از خودکامگی و دیکتاتوری مطلق حکایت می‌کند، می‌خواهند مطابق میل و نظر قبیله خود عمل کنند و انتظار دارند هیچ نهادی حتی مجلس بر آن‌ها نظارت نداشته باشد.
از سوی دیگر، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم روز چهارشنبه پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره برکناری فرهاد دانشجو اظهار داشت: تغییر رئیس دانشگاه آزاد بر اساس رأی هیئت امنا صورت گرفت و در دولت بحثی در این باره نشد، البته من به تغییر رای مثبت دادم.
توفیقی درباره معرفی شدن خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: ‫تا این لحظه همچنان قرار است به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شوم اما تصمیم نهایی با رئیس جمهور است.
 وی همچنین درباره میزان شهریه دانشگاه آزاد، اظهار کرد: در این باره رئیس دانشگاه آزاد باید بررسی‌های لازم را انجام و به هیئت امنا پیشنهادهای لازم را ارائه دهد.

 


قیام ملت، قیام بی‌سابقه‌ای است
ملت ایران امروز برای همین معنا که اسلام را زنده کند و احکام اسلام را زنده کند قیام کرده است.
و قیامی کرده است که:
در تاریخ اسلام (و) در تاریخ ایران سابقه ندارد.
آئین انقلاب اسلامی- ص 432

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه پارلمان، تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور را به تصویب رساندند.
در ابتدای نشست روز گذشته خانه ملت، نمایندگان به سراغ بررسی گزارش کمیسیون صنایع ومعادن درمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده (۲۴) قانون اصلاح قانون معادن رفتند و آن را مورد رسیدگی قرار دادند.
موافقت مجلس با کلیات طرح الحاق
یک تبصره به قانون معادن
در نهایت وکلای ملت پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف کلیات طرح مذکور، در نهایت آن را با ۱۵۲ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس نمایندگان پس از تصویب کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۲۴ قانون اصلاح قانون معادن وارد بررسی جزئیات آن شدند و ماده واحده این قانون را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه مجلس، وظایف و اختیارات شورای عالی معادن تعیین شد.
همچنین نمایندگان مجلس مقرر کردند در صورتیکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به پاسخ‌های استعلام از دستگاه‌های اجرایی ذیربط اعتراض داشته باشد موضوع به هیئت حل اختلاف موضوع ماده ۲۴ مکرر ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف ۱۵ روز در مورد آن تعیین تکلیف گردد. جلسات این هیئت حداقل با حضور ۵ نفر رسمیت می‌یابد و رای آن با اکثریت مطلق عده حاضر قطعی و لازم‌الاجرا است.
وکلای ملت در ادامه یک ماده به عنوان ماده ۲۴ مکرر به قانون الحاق کردند که بر اساس آن اعضای هیئت حل اختلاف عبارت شدند از: استاندار یا معاون ذیربط به عنوان رئیس هیئت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان دبیر هیئت، یک نفر کارشناس خبره معدن با معرفی سازمان نظام مهندسی معدن استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده دستگاه مورد اعتراض ذیربط، یک نفر از بهره‌برداران با تجربه و متخصص در امور معدنی با انتخاب خانه معدن استان و در صورت عدم وجود خانه معدن در استان با انتخاب خانه معدن کشور و یک نفر حقوقدان آشنا به مسائل معدنی با انتخاب و معرفی رئیس دادگستری استان.
نمایندگان مجلس ماده واحده طرح اصلاح موادی از قانون معادن را با ۱۴۲ رای موافق، با ۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای
در ادامه نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی در مورد تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای کشور را مورد بررسی قرار دادند.
تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای در پایان سال ۹۱ از سوی جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شد و به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شد و این کمیسیون هم طی جلساتی با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی رسیدگی و ضرورت انجام تحقیق و تفحص را تصویب کرد و در نهایت وکلای ملت با ۱۲۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای موافقت کردند.
حقوق حالت اشتغال ایثارگران قطع نمی‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس طرح یک فوریتی اصلاح تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را مورد بررسی قرار دادند و کلیات این طرح را به تصویب رساندند.
وکلای ملت کلیات این طرح را با ۱۲۶ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۶ ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.
مجلسی ‌ها همچنین ماده واحده طرح مذکور را با ۱۲۱ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۱۴ ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رساندند که براساس این مصوبه مجلس مقرر شد در تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوبه ۲ دیماه ۱۳۹۱ کلمه «می‌گردد» حذف و کلمه «نمی‌گردد» جایگزین آن شود.
براین اساس حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی موضوع مواد ۳۸ و ۳۹ این قانون در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده ۲ این قانون قطع نمی‌گردد.
تعیین نماینده ناظر در شورای عالی آب
انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به عنوان ناظر در شورای عالی آب نیز در دستور کار روز چهارشنبه پارلمان قرار داشت و براین اساس نمایندگان «محمدتقی توکلی« را با ۱۴۵ رای موافق برای عضویت در شورای عالی آب انتخاب کردند.
جلسه علنی روز گذشته پارلمان به ریاست حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس به پایان رسید و پیش از به صدا در آمدن زنگ پایان جلسه، وی زمان جلسه بعدی را یکشنبه ۷ مهرماه به منظور بررسی ادامه دستور هفتگی مجلس اعلام کرد.

 


درباره اوضاع جامعه قضاوت‌هاي مختلفي مي‌شود. يک نوع شبهه فرهنگي در جامعه ما وجود دارد که هميشه از پيشینيان تعريف مي‌کنند و می‌گویند: در گذشته مردم چطور بودند، چقدر متدين بودند، چقدر کارهاي خوب مي‌کردند و حالا اوضاع خراب شده است. تقريبا عموم مردم  وقتي صحبت از پيشينيان مي‌شود، هميشه از آن‌ها به خوبی ياد مي‌کنند و از شرايط زمان کنونی نکوهش مي‌کنند. در مقابل این طرز فکر، کساني نیز هستند که بیشتر از فرهنگ‌هاي ديگر تأثير پذيرفته‌اند و انتساب به گذشته را  نوعی ارزش منفي تلقي مي‌کنند. اینان نوآوري‌‌ها و چيزهاي جديد را مي‌ستايند و  می‌کوشند که بيشتر با اين امور خو بگيرند. اینان مردم گذشته و حال را نیز با همين معيار مي‌سنجند و گذشتگان را به کهنه‌پرستي، ارتجاع، عقب‌ماندگي، بي‌تمدني، بي‌علمي و چيزهايي از اين قبيل ياد مي‌کنند و نسل حاضر را به‌خاطر پيشرفت‌هاي علمي، صنعتي و تکنولوژيک ستايش مي‌کنند.
 گاهی ما که کمابيش از فرهنگ‌هاي چندگانه اثر پذيرفته‌ايم دچار نوعی تضاد در قضاوت مي‌شويم که بالاخره زمان ما بهتر است يا زمان پدران ما؟ زياد اتفاق می‌افتد که در خانواده‌‌ها بين افراد خانواده در اين قضاوت‌‌ها اختلاف ‌نظر است؛ بعضي از افراد خانواده ـ غالباً بزرگ‌تر‌ها و پدر و مادر‌ها ـ از پيشينيان تعريف مي‌کنند و جوان‌تر‌ها وقتي دستاوردهاي جديد علمي و صنعتي را مي‌بينند، شيفته آن‌ها مي‌شوند و در خودشان احساس حقارت مي‌کنند. اینان وقتي نسل حاضر را با نسل قبلي مقايسه مي‌کنند خيلي براي نسل حاضر امتياز بيشتري قائل مي‌شوند؛ امروز دنياي کامپيوتر و اينترنت است، اين همه وسايل ارتباط جمعي در دنيا وجود دارد و صنايع پيشرفت کرده، چطور مي‌شود آن را با دوراني که مردم از چراغ پي‌سوز استفاده مي‌کردند، مقایسه کرد؟!
 پيداست که اين قضاوت‌‌ها از سوابق ذهني خاص و دستگاه‌هاي ارزش‌گذاري مختلفي سرچشمه مي‌گيرد. حقيقت اين است که از نظر علمي، عقلاني و ديني، صرف گذشته و قديمي بودن امتيازي نيست، همان طور که صرف جديد بودن نیز امتيازي ندارد. این موضوع بسته به آن است که ما افتخار، شرف، کرامت، ارزش و سعادت انسان را به چه بدانيم و با این معیار، زمان‌هاي مختلف را بسنجیم و ببینیم در زمان گذشته رسيدن به اين سعادت، کمال و رشد بيشتر بود يا اکنون. اگر اين معيار را پذيرفتيم و اصل را بر اين قرار داديم که کمال و سعادت انسان همان است که دين مي‌گويد[1] و رضاي خدا، رسيدن به قرب  و ارزش‌هاي الهي ملاک برتري است، باز ممکن است در مقايسه اينکه آيا زمان سابق براي اين کار مناسب‌تر بود يا اين زمان، دچار اشتباه بشويم.
راز برتري انسان بر ساير موجودات
 حقيقت اين است که ملاحظه منابع دینی درباره خلقت حضرت آدم (ع) و زندگی انسان‌‌ها و همچنین آیات و روایات دیگر این نکته را تأیید می‌کند که هميشه خداي متعال جريان زندگي انسان‌‌ها را به گونه‌ای قرار داده که هيچگاه هیچکدام از عوامل خير و شر کاملاً غالب نیستند و در درون فرد عوامل مختلف خير و شر وجود دارد و زمينه امتحان فردي او را فراهم مي‌کند. داستان هابیل و قابیل را شنیده‌اید. قرآن وقتی این داستان را بیان می‌کند، مي‌فرمايد اين داستان را ما به حق بيان مي‌کنيم؛ افسانه نيست: وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ.[2]  ميان دو برادر تني که در يک زمان و شرايط تربيتي یکسان رشد یافته‌اند چنان  اختلافي پيدا مي‌شود که يکي از روی حسد ديگري را مي‌کشد و ديگري حتي چندان مقاومتي از خود نشان نمي‌دهد و با اينکه به قصد برادر آگاه بوده، اقدام به مقابله به مثل نمی‌کند. پيداست که انسان به گونه‌ای آفريده شده که عوامل مختلفي در درونش با هم تزاحم دارند و انسان اختيار دارد که يکي را بر ديگري ترجيح بدهد و اصلا راز برتري انسان بر ساير موجودات نیز  همين قدرت انتخاب و اختيار است.
کميت و کيفيت افراد صالح در گذشته و حال
داستان هابیل و قابیل مربوط به دو فرد بود، اما این قضیه در جوامع نیز جریان دارد. چنین نيست که هميشه يک جامعه‌ کاملا الهي، برحق، براساس عدل و ارزش‌هاي الهي باشد و جامعه ديگري کاملا باطل. هميشه در هر جامعه‌اي کمابيش افراد خوبی بوده‌اند، اما مي‌توان گفت آنچه تاريخ نشان مي‌دهد اکثریت با کسانی بوده  که بیشتر عوامل فساد بر زندگي‌شان حاکم بوده است. تعبيرات قرآنی نیز مؤید همین مطلب است. قرآن در سوره شعرا وقتی از اقوام گذشته اسم مي‌برد مي‌گويد: إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ؛‌ قطعا در اين عبرتى است ولی بيشترشان ايمان نياوردند.[3]
شايد بتوان از تجربه تاریخی اين اندازه را استفاده کرد که در اغلب جوامع، از نظر کمي، افراد صالح کمتر بوده‌اند و متون ديني نیز کمابيش این مطلب را تأييد می‌کند. ولي اينکه آيا از نظر کيفي افرادي که تربيت شدند و به کمالاتي رسيدند، در گذشته بيشتر بوده‌اند يا در حال، و اینکه شرايط اجتماعي براي کدام طرف بيشتر است، معيار کلي وجود ندارد. آیاتی در سوره واقعه، مردم را به سه دسته تقسيم مي‌کند: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ* أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ* فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ* ثُلَّةٌ مِّنَ الاوَّلِينَ وَقَلِيلٌ مِّنَ الاخِرِينَ طبق این آیه افراد فوق‌العاده برجسته، مثل انبيا در گذشته تاريخ بيشتر از اکنون بوده‌اند؛ در این زمان ديگر دستگاه نبوت بسته شد و چهارده معصوم نیز بیشتر نداشتيم، ولي در گذشته تعداد انبيا 124 هزار ذکر شده است. به‌هرحال هيچ کدام از این مطالب معياری کلي به دست نمي‌دهد که زندگي قديم بيشتر به نفع انسان بوده يا زندگي جديد. شايد بتوان گفت در هر زماني تدبير الهي نوعی توازن برقرار مي‌کرد و شرايطي فراهم مي‌شد تا افراد بتوانند انتخاب آزادانه داشته باشند و تحت فشار همه‌جانبه گروه و عوامل فرهنگي خاصي قرار نگيرند. بسياري از عوام تصور می‌کنند که در گذشته متدينان و مقدسان خيلي بيشتر بوده‌اند. برخی از نمونه‌‌ها را خود من از زمان کودکی به یادم دارم و هرگاه تقید و تدین آن‌ها را به مسایل دینی و رعایت احکام واجب و مستحب، براي ديگران نقل مي‌کنم، تعجب مي‌کنند. بیشتر افراد خوبي‌هاي فرد یا جامعه را با سلسله فعاليت‌هاي ظاهري آن‌ها مي‌سنجند، مثل اینکه اول وقت برای نماز جماعت حاضر شوند، در جلسات مذهبي شرکت کنند و روضه‌خواني و سينه‌زني داشته باشند، به زیارت کربلا و مکه بروند و به ديگران احسان کنند، اما به دنبال معياری عمومي براي اينکه بدانند مردم چقدر حاضرند براي دينشان فداکاري کنند، نیستند. نماز خواندن و روزه گرفتن و بجا آوردن عبادت‌‌ها را به خوبی مي‌توانیم ببينيم، بسنجيم و ارزش‌گذاري کنيم؛ البته گاهي همین موارد هم مايه اعجاب مي‌شود. خود من در  سفري که  ده پانزده سال پيش‌ به آفريقا داشتم با تعدادی از شیعیان خوجه که با سفارت ايران در کنيا ارتباط داشتند برخورد کردم. آن‌ها سالي سه ماه (رجب، شعبان و رمضان) را روزه مي‌گرفتند. جوان شيعه‌ای در نايروبي کنيا بود که ماه رجب و شعبان را روزه مستحبی مي‌گرفت. اين اهتمام خيلي مايه اعجاب است و در کشور خودمان کمتر از اين‌گونه افراد سراغ دارم. اما آيا ملاک ارزش‌يابي فقط همين است؟! حنظله جواني بود که شب ازدواجش با جنگ احد  مقارن شد، شب را نزد عروسش به سر برد و صبحگاه در حالت جنابت به میدان جنگ آمد و به شهادت رسيد. پيغمبر اکرم (ص) فرمودند ملائکه را مي‌بينم که با آب‌هاي بهشتي براي غسل دادن حنظله آمده‌اند و از این رو حنظله به غسيل الملائکه معروف شد. داستان این جوان خيلي مايه اعجاب است؛ فردی در عنفوان جواني و آرزوي ازدواج، عروسي کند و صبحگاه غسل نکرده، داوطلبانه در جبهه جنگ حاضر شود و آنجا به شهادت برسد! بنده در طول تاریخ نمونه‌ای برای حنظله سراغ نداشتم، اما در هشت سال دفاع مقدس ما، جوان‌هايي پيدا شدند که حنظله غسيل الملائکه را به فراموشي سپردند. آن‌ها فداکاري‌هايي از خود نشان دادند که در مقابل آن‌، داستان حنظله و امثال حنظله رنگ باخت. خوشبختانه خيلي از اين داستان‌‌ها نوشته و کتاب شده است. بعضي‌ از آن‌ها را رهبر معظم انقلاب خيلي تأييد و تشويق فرموده‌اند و به دست مبارک بر آن تقريظ نوشته‌اند.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در هفدهمين همايش دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي ويژه جامعه سلامت کشور - 1/10/1391
_________________________
[1]- الحمدلله همه ‌ما اين اصول را قبول داريم و احتیاجی به بحث درباره آن‌ها نيست.
[2]- مائده، 27.
[3]- شعرا، 8.
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می‌شود.

 


روز چهارشنبه و در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس و در آستانه 5 مهر سالروز عملیات ظفرمند ثامن‌الائمه(ع) و شکست حصر آبادان، با حضور سردار حسین دهقان سامانه‌های جدید موشکی قادر هواپایه و نصر هواپایه رونمایی شد.
سردار دهقان در مراسم رونمایی از این سامانه‌های مهم طی سخنانی در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع پس از طراحی و تولید انبوه موشک‌های کروز ضدکشتی قادر و نصر موفق شدند با خلاقیت و ابتکار مثال‌زدنی نسخه هواپایه این موشک‌ها را نیز طراحی و تولید کنند.
وزیر دفاع گفت: با طراحی و ساخت این موشک‌های هواپایه که برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد ضمن تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی کشورمان به موشک‌های پیشرفته قادر هواپایه با برد بیش از 200 کیلومتر و نصر هوا پایه با برد بیش از 35 کیلومتر قدرت عملیاتی و توان بازدارندگی آنان به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.
دهقان، قابلیت آماده سازی سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالا در انهدام اهداف مورد نظر بویژه شناورهای دریایی، قدرت تخریب زیاد و مقاومت بالا در مقابله با اختلالات رادیویی را از ویژگی‌های مهم این سامانه‌های موشکی برشمرد.
وزیر دفاع، این دستاورد ارزشمند را ناشی از رویکرد تحقیق، نوآوری، توسعه و تولید بر مبنای نیاز نیروهای مسلح توصیف کرد و افزود: این مهم از مصادیق برجسته بهره‌گیری از راه‌های میان‌بر است که همواره بعنوان یک راهبرد کلیدی مورد تاکید فرماندهی معظم کل قوا بوده است.
دهقان تصریح کرد با به ثمر نشستن این دستاورد بزرگ ضمن بهره‌گیری هوشمندانه و حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود نیروهای مسلح، موفق شده‌ایم تحریم‌های دشمنان را نیز به طور موثری بی‌اثر و خنثی کنیم.

 


معاون اول قوه قضائیه جزئیاتی از پرونده 6 قاضی برکنار شده را تشریح کرد.
روز سه‌شنبه خبری منتشر شد که با دستور آیت‌الله آملی لاریجانی 6 قاضی دادگستری به علت تخلفات از منصب قضا برکنار شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم ريیسی در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران گفت: جلسات دادگاه عالی انتظامی قضات به دلیل دقت نظری که باید در این قضیه وجود داشته باشد در حضور رئیس قوه قضائیه صورت می‌گیرد.
رئیسی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برکناری 6 قاضی از سوی رئیس قوه قضائیه، تصریح کرد: در سیستم قضایی، دادسرای انتظامی قضات وظیفه نظارت بر عملکرد قضات را برعهده دارد. حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز نسبت به تداوم سلامت قضات در کشور مراقبت می‌کند. براساس قانون نظارت بر رفتار قضات، گزارشاتی که براساس تخلفات ارایه می‌شود در کمیسیون کارشناسی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و بعد از رسیدگی در کمیسیون به دادگاه بررسی صلاحیت قضات می‌رود.
وی ادامه داد: اگر در دادگاه حکمی صادر شد و متهمان نسبت به آن اعتراض داشته باشند پرونده به دادگاه عالی انتظامی قضات ارجاع می‌شود و در دادگاه عالی رسیدگی می‌شود که جلسات این دادگاه غالباً به دلیل دقت‌نظری که باید در این قضیه وجود داشته باشد در حضور رئیس قوه قضائیه صورت می‌گیرد.معاون اول دستگاه قضایی اظهار کرد: زمانی که حکم دادگاه عالی انتظامی قضات صادر شود رئیس قوه قضائیه دستور اجرای حکم را صادر می‌کند در این زمینه موردی که اعلام شد برای بار اول نبوده شاید اعلام آن جدید است اما اقدام آن مسبوق به سابقه است.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر این که آیا برکناری این 6 قاضی ربطی به پرونده‌های مطرح در کشور دارد؟ گفت: خیر، این گونه نیست.

 


رئیس قوه قضائیه گفت: ملت ایران فرصت اعتماد سازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریکا داده است که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.
آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی اقتدار ایران اسلامی و صدور ارزش‌های انقلاب را مرهون فداکاری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: در دوران دفاع مقدس ارزش‌های بسیاری پدید آمد و ماندگار شد و بر همه ما فرض است در هر زمان و تاریخی این ارزش‌‌ها را گرامی بداریم و نگذاریم که از خاطره نسل‌های آینده فراموش شود.آملی لاریجانی تاکید کرد: متاسفانه در دوران اصلاحات عده‌ای به دنبال تهی کردن جامعه از این ارزش‌‌ها بودند که این تفکر ظلم عظیمی به مردم و فرهنگ این کشور و شهدا، ایثارگران و خانواده آنان بود و امیدواریم همواره این ارزش‌های معنوی و الهی ماندگار شود.
وی در ادامه به سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و با متین و منطقی خواندن سخنان رئیس جمهور گفت: مذاکره و روابط ایران با دیگر کشور‌ها ممنوع ذاتی نیست و آنچه موجب تاخیر و یا انجام شدن برخی مذاکرات شده بود مرهون بی‌اعتمادی به صداقت در گفتار و رفتار غربی‌‌ها و به ویژه آمریکایی‌‌ها بود.
رئیس قوه قضائیه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ملت ایران سابقه خوبی از غربی‌‌ها و به خصوص آمریکا ندیده است سخنان رئیس جمهور آمریکا در ابتدای حضور در عرصه سیاسی و اجرایی آن کشور و اعمال متعاقب آن را نمونه‌ای از رفتار و گفتار غیرصادقانه آمریکایی‌‌ها علیه ملت و دولت ایران اعلام کرد و افزود: رئیس جمهور آمریکا در بدو ورود خود شعار تغییر سرداد و مدعی شد که دست دوستی به طرف ملت ایران دراز می‌کند اما در عمل با تحریم‌های بی‌سابقه، مشت آهنین خود را به مردم ایران نشان داد و اکنون ملت ایران فرصت اعتمادسازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریکا داده است که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در صورت وجود شرایط عادلانه و عزتمند و احترام متقابل ابایی از مذاکره ندارد، به سخنان رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل درباره رفتار عملی مسئولان ایران اشاره کرد و گفت: در واقع این ملت ایران است که منتظر رفتار صادقانه آمریکایی‌‌ها و غربی‌‌ها است و این آن‌ها هستند که باید در عمل نشان دهند که آیا به صحبت‌های خود پایبند خواهند ماند و آیا دست از رفتار متخاصم و متناقض خود با ایرانیان برخواهند داشت؟
آیت‌الله آملی لاریجانی القای برخی رسانه‌های غربی درباره عقب‌نشینی و یا چرخش و نرمش ایران را نادرست و کذب خواند و افزود: ملت ایران در جریان غنی‌سازی و استفاده از انرژی هسته‌ای حق خود را می‌خواهد و از حق خود عقب نخواهد نشست.به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی در مورد اصلاحیه قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رسید.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف از وقوع زلزله در ایالت بلوچستان پاکستان، با خانواده‌های بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف از وقوع زلزله در ایالت بلوچستان پاکستان، به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت و با خانواده‌های بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.
وی با اشاره به تلفات و خسارات این حادثه دلخراش که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم آن کشور شد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به آسیب‌دیدگان و بازماندگان حادثه مزبور تاکید کرد.

 


سعدون الدلیمی، وزیر دفاع عراق روز چهارشنبه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار توسعه خدمات عمومی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی در عراق را مهم دانست و تصریح کرد، دولت و ملت ایران برای گسترش همکاری‌‌ها در سطح راهبردی با عراق در همه زمینه‌‌ها آمادگی دارند.
وی افزود؛ ایران و عراق امروز در یک سنگر قرار دارند و با کمک یکدیگر می‌توانند برای حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی گام بردارند.
شمخانی با اشاره به تحولات منطقه، ترویج تروریسم و ناامنی را در راستای تامین منافع نظام سلطه و رژیم صهیونیستی دانست و بر لزوم یکپارچگی دولت‌‌ها و ملت‌های منطقه برای مقابله با بی‌ثباتی و دخالت بیگانگان تاکید کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی افزود؛ اثبات منطقی و معتدل بودن مواضع ایران را نیازمند تلاش فوق‌العاده ندانست چرا که اقدامات و بیانات افراطیون سردمداران رژیم صهیونیستی فهم مواضع منطقی ایران را تسهیل کرده است.
شمخانی هم‌چنین با محکوم کردن اقدامات تروریستی صورت گرفته علیه شهروندان عراقی و زائران، از اقدام دولت و ملت عراق در پیگیری اخراج اعضای گروهک تروریستی منافقین قدردانی کرد.
در این دیدار سعدون الدلیمی، وزیر دفاع عراق نیز با تاکید بر وجود فرهنگ و تمدن مشترک میان دو ملت، خواستار گسترش استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله سازندگی و مقابله با ناامنی شد.
او افزود؛ کشورهایی که در عراق و دیگر کشور‌ها آتش افروزی می‌کنند، خودشان از گرفتار شدن در شعله‌های این آتش مصون نخواهند بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10