(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 04 مهر 1392 - شماره 20601

استقبال جوانان انقلابی بحرین از اعتراض سیدحسن نصرالله به جنایات آل خلیفه
عملیات تروریستی در شمال بغداد 14 کشته بر جای گذاشت
یورش نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌های معترض در مسجدالاقصی
بحران سوریه، محور مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و روسیه در نیویورک
چهار سوی پنج قاره
اجرای حکم انحلال اخوان‌المسلمین مصر تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد
تظاهرات ضد دولتی هزاران کارمند و کارگر در خیابان‌های آتن
اعتراض شدید رئیس جمهور برزیل به جاسوسی آمریکا از کشورهای جهان
رئیس‌جمهور کنیا اعلام کرد
پایان عملیات تروریستی در نایروبی 72 کشته، 240 مجروح
علمای جهان اسلام در اجلاس کابل قتل غیرنظامیان را حرام اعلام کردند
   


ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین در بیانیه‌ای از سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان در محکومیت جنایت‌های خاندان آل‌خلیفه علیه ملت بحرین، استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین پشتیبانی خود را از دعوت حزب‌الله برای موضع‌گیری در مورد خشونت نظام آل‌خلیفه و اقداماتش در نابودی مساجد، مقدسات و نقض حقوق بشر اعلام کرد.ائتلاف 14 فوریه تأکید کرد که جنایت‌های آل خلیفه در «نسل‌کشی» ملت بحرین با پشتیبانی عربستان و زیر نظر آمریکا و انگلیس انجام می‌شود.سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان روز دوشنبه از حکومت بحرین به دلیل سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم این کشور به شدت انتقاد کرد.

 


منابع نظامی عراق اعلام کردند در یک عملیات تروریستی در شمال بغداد دستکم 14 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان امنیتی بغداد اعلام کرد: این انفجار ظهر دیروز در شمال پایتخت به وقوع پیوست و پس از آن تیراندازی‌هایی در منطقه انجام شد.
در پی این حادثه نیروهای امنیتی عراق به حال آماده‌باش درآمدند و تدابیر شدید امنیتی را در بغداد به اجرا گذاشتند. گفته می‌شود احتمال افزایش تعداد کشته‌ها بسیار زیاد است. ظرف روزهای اخیر عملیات تروریستی در شهر‌های عراق افزایش یافته است. تروریست‌ها از حمایت عربستان و قطر برخوردارند.

 


نظامیان صهیونیست در داخل و بیرون مسجدالاقصی با فلسطینی‌های معترض درگیر شدند و به روی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داد، نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در داخل مسجدالاقصی با حمله به جوانان فلسطینی و ضرب و شتم آنها، سعی در بیرون راندن فلسطینی‌ها از مسجدالاقصی را داشتند که با مقاومت آنها مواجه شدند.
جوانان فلسطینی نیز با پرتاب سنگ به سوی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی از خود دفاع کردند.
پلیس رژیم صهیونیستی صبح دیروز با محاصره مسجدالاقصی، اقدام به استقرار شمار زیادی از نیروهایش در داخل این مسجد کرد. در جریان این درگیری در اطراف مسجدالاقصی 40 فلسطینی مجروح شدند.
موسسه وقف و میراث الاقصی در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی با یورش به مسجدالاقصی و ضرب و شتم فلسطینیان، شماری از جوانان فلسطینی را دستگیر کردند.
خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) در این مورد اعلام کرد که جمع کثیری از فعالان جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی و اهالی شهر قدس، برای مقابله با یورش‌های پی‌درپی شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، در این مسجد تحصن کردند.
نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی قدس شرقی و شهرک قدیمی و اطراف آن را به بهانه حمایت از صهیونیست‌ها که برای انجام مراسم مذهبی به این شهر آماده‌اند، به پادگان نظامی تبدیل کردند.
در روزهای اخیر ورود افراطیون صهیونیست به صحن‌های مسجدالاقصی به بهانه برگزاری مراسم عید عرش بارها تکرار شده و نیروهای اشغالگر هم با حمایت کامل از این عناصر افراطی، محدودیت‌های بیشتری برای حضور مسلمانان در مسجدالاقصی اعمال کرده‌اند.
خبر دیگر اینکه در درگیری با نظامیان صهیونیست الخلیل 9 فلسطینی دیگر مجروح شدند.

 


وزیران خارجه آمریکا و روسیه در سازمان ملل برای حل بحران سوریه نشست برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «جان کری» و «سرگئی لاوروف» در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت‌وگو کردند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا، گفت‌وگوی 90 دقیقه‌ای لاوروف و کری را سازنده خواند. به گفته این مقام آمریکایی که نام وی ذکر نشد، همکاری میان آمریکا و روسیه در این خصوص ادامه می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: ما به قطعنامه الزام‌آور و قابل اجرا نیاز داریم.
پیش از این پنج عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردارند، در مورد صدور قطعنامه برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت‌وگو کرده بودند.
روس‌ها مخالف قرار گرفتن قطعنامه در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، سوریه تحت شدیدترین تحریم‌ها و یا حملات نظامی قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، لاوروف پس از گفت‌وگو با جان کری به خبرنگاران گفت: مسکو امیدوار است قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه از چارچوب توافقات ژنو خارج نشود.
هرچند لاوروف مذاکره با همتای آمریکایی خود را سازنده خواند، اما «سرگئی رایباکوف» معاون لاوروف در پارلمان روسیه مذاکره روسیه با آمریکا را مشکل خواند و گفت: مذاکره با آمریکا خوب پیش نمی‌رود و روند این مذاکره در جهتی که باید باشد، نیست. رایباکوف افزود: مقامات آمریکایی همواره صحبت از تنبیه دولت سوریه می‌کنند و می‌گویند احتمال این تنبیه همچنان به قوت خود باقی است. معاون لاوروف گفت: برای ما این (اظهارات) به این معنی است که حمله به سوریه فقط به تاخیر افتاده و احتمال وقوع آن از بین نرفته است.
مواضع سران سایر کشورها در مورد سوریه متفاوت بوده است و آنها کلا بر سیاسی بودن راه حل این بحران تاکید داشتند.
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل و «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بر اهمیت مشارکت سازمان ملل در حل مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه تاکید کردند. در این گفت‌وگو نیز طرفین خواستار حل بحران از راه حل سیاسی شدند.
در میان کشورهای مختلف ترکیه و قطر همچنان بر اقدام فوری علیه دولت سوریه اصرار می‌کنند؛ «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه در سازمان ملل گفت که دولت سوریه سرگرم کشتار مردم این کشور است. گل افزود: اگر جامعه جهانی دست به اقدامی سریع و قاطع نزند، ممکن است شمار کشته‌ها چند برابر شود. «شیخ نعیم بن حمد» امیر قطر نیز در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جنایت‌های وحشتناک و سیاست زمین سوخته که سوریه علیه مردم این کشور مرتکب می‌شود، همچنان ادامه دارد. سوریه همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. قطر از حامیان اصلی جنایتکاران جبهه النصره و القاعده در سوریه است.
عملیات ارتش
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای ارتش سوریه در مناطق و شهرهایی چون درعا، جوبر، حمص و حومه دمشق دست به عملیات گسترده زدند؛ در درعا شماری از تروریست‌های لیبیایی و اردنی نیز در میان افراد مسلح کشته شده به چشم می‌خورند. رسانه‌های سوری از پیشروی گسترده ارتش در حمص خبر دادند، در این عملیات ارتش مواضع گروه تروریستی موسوم به «جندالشام» را هدف قرار داد و تعداد زیادی از افراد مسلح را به هلاکت رساند. در «جوبر» نیز مواضع شورشیان درهم کوبیده شد و شمار زیادی از آنها به هلاکت رسیدند و کنترل مناطق زیادی از جوبر نیز به دست نیروهای دولتی افتاد.
در همین حال، عناصر القاعده و اعضای گروه مسلح «دولت اسلامی عراق و شام» مردم غیرنظامی را در برخی مناطق و روستاها هدف قرار دادند و یک زیارتگاه را نیز در حومه شرقی شهر «حلب» تخریب کردند. در حومه شهر دمشق تروریست‌های مسلح با تیراندازی و انفجار بمب شش غیرنظامی را کشتند و 21 نفر دیگر را زخمی کردند.
سایر رویدادها
* میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد انتقال سلاح‌های شیمیایی از سوریه به لبنان شایعه است.
* یک تیم از بازرسان سازمان ملل برای ادامه ماموریت خود در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه، وارد فرودگاه بیروت شدند و از آنجا به سوریه می‌روند.
* ماری لوپن، رئیس جبهه ملی فرانسه، حمایت مقامات اروپایی از تروریسم در سوریه را اشتباهی اخلاقی، سیاسی و تاریخی دانست.
* یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، نبرد واقعی اکنون در سوریه میان افراد میانه‌رو و شبه نظامیان القاعده است.
* دانشجویان دانشگاه حلب طی تظاهراتی از «بشار اسد» حمایت کردند.
* رهبر حزب اصلی مخالف دولت ترکیه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر این کشور را به حمایت از القاعده در سوریه متهم کرد.
* وزیر خارجه مصر گفت، سوریه با جنگجویانی روبه‌روست که از خارج آمده‌اند.

 


اعتراض شیلی به حق وتو
«سباستین پیترا» رئيس جمهور شیلی، طی سخنان خود در اجلاس سازمان ملل، خواستار حذف حق وتو در شورای امنیت شد. پیترا در ادامه از عضویت دایم برزیل، آلمان، ژاپن، هند و یک کشور آفریقایی در شورای امنیت دفاع کرد.
طالبان: ما نبودیم
«شاهدالله شاهد» سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان پاکستان گفت، شبه‌نظامیان این گروه مسئول انفجار در کلیسای پیشاور نیستند. در انفجار فوق، 87 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
آلمان دوست همیشگی اسرائیل!
وزیر خارجه آلمان در نشست کنگره جهانی یهودیان در نیویورک گفت: آلمان همواره دوست اسرائیل باقی خواهد ماند. وی افزود: من به همه یهودیان اطمینان می‌دهم هر دولتی که در آلمان تشکیل شود، روابط صمیمانه بین برلین و تل‌آویو همچنان برقرار خواهد بود.
دیدار عباس- اوباما
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. عباس در این دیدار به اوباما قول داد که تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش به کار گیرد.
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات
به گفته منابع موثق، «عبدالله عبدالله» وزیر خارجه سابق افغانستان تا یک روز دیگر رسماً نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور می‌شود. عبدالله از همرزمان «احمد شاه مسعود»‌بوده و هم‌اکنون از چهره‌های محبوب افغانستان است.
وی قصد دارد «محمد محقق» رهبر حزب «وحدت اسلامی مردم» را به معاونت خود برگزیند. محقق شیعه است.

 


وزیر همبستگی اجتماعی مصر از به تاخیر افتادن اجرای حکم انحلال گروه اخوان‌المسلمین خبر داد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «احمد البرعی»، وزیر همبستگی اجتماعی مصر پس از پایان جلسه کابینه این کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست وضعیت اخوان‌المسلمین مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد که موضوع انحلال این حزب به تاخیر بیفتد. به عبارت دیگر حکمی که درباره انحلال اخوان‌المسلمین و مصادره تمام اموال آن از سوی یک دادگاه مصری صادر شده در مرحله اولیه است و حکم نهایی به آینده موکول شده است.
اوایل هفته جاری صدور چنین حکمی علیه یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی مصر طرفداران اخوانی‌ها و بسیاری از کشورهای دنیا را شوکه کرد.
در تازه‌ترین واکنش‌ها علیه این حکم «محمد علی بشر» از معدود رهبران باقی‌مانده اخوان‌المسلمین اعلام کرد علیه این حکم شکایت خواهد کرد. وی که پیش از این وزیر توسعه داخلی مصر بوده افزود: این حکم عملا تاثیر تازه‌ای نخواهد داشت چرا که تمام مقرهای اخوان‌المسلمین مدت‌هاست که بسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: دادگاهی که درخصوص ممنوع‌الفعالیت شدن اخوان‌المسلمین حکم صادر کرد، صلاحیت بررسی این مسئله را نداشت و دادگاه اداری باید درباره آن حکم صادر می‌کرد و به اخوان‌المسلمین نیز نسبت به صدور چنین حکمی اطلاع داده شده بود تا در دادگاه حضور یابند و از خود دفاع کنند. اتحادیه اروپا و آلمان نیز در واکنش به حکم انحلال اخوان‌المسلمین از دولت مصر توضیح خواستند!
در همین رابطه خبرگزاری مهر به نقل از «النشره» نوشت نیروهای امنیتی مصر دست‌کم 14 نفر دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین را در استان «الغربیه» بازداشت کردند. دادستانی «طنطا» نیز سه‌شنبه شب دستور داد برای اتمام بازجویی‌ها حبس رهبران اخوان‌المسلمین به مدت 15 روز دیگر تمدید شود.
«عبدالحلیم عبد اللاه» عضو سابق پارلمان مصر و «محمد عمار» رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه طنطا از جمله این افراد هستند که چندی پیش بازداشت شده بودند و اکنون دستور حبس 15 روزه آنها صادر شده است.
عضویت در یک گروه ممنوعه و تشویق مردم به خشونت از جمله اتهامات رهبران بازداشتی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود.
ممنوعیت خروج یا ورود اعضای اخوان‌‌المسلمین یکی دیگر از اقداماتی است که نیروهای امنیتی مصر در واکنش به این جریان سیاسی در پیش گرفته‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در این باره به نقل از روزنامه «النهار» چاپ الجزایر نوشت: دولت موقت مصر به تازگی تدابیری اتخاذ کرده تا از ورود و خروج رهبران اخوان‌المسلمین ممانعت به عمل آورد. برخی از اعضای اخوان‌المسلمین طی روزهای گذشته وقتی قصد خروج از کشور را داشتند از سوی نیروهای امنیتی مصر بازداشت شده‌اند.
واکنش حماس به تهدیدات
در واکنش به تهدیدات بی‌سابقه مصر علیه جنبش حماس که طی آن این جنبش به حمله نظامی تهدید شده بود، رهبران حماس این‌گونه اظهارات را به شدت محکوم کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، طاهر النونو، مشاور هنیه در امور اطلاع‌رسانی نسبت به سخنان نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر اظهار تعجب کرده و گفت: سخنان نبیل فهمی با تاریخ مصر و نقش آن در حمایت از مردم فلسطین مغایرت داد، چرا که فلسطین، قدس، مقاومت و نوار غزه برای مصر ارزش بسیاری دارند.
وی از تمام اندیشمندان مصری خواست تا به مسئولیت ملی خود در این زمینه عمل کنند.
در همین راستا، فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز سخنان نبیل فهمی را «بسیار خطرناک و لطمه‌ای به تاریخ مصر» دانست.
وی خاطرنشان کرد که این سخنان وزیر خارجه مصر از نیت‌های پلیدی در قبال تمام فلسطین به‌ویژه نواز غزه نشأت گرفته است.
خبر آخر اینکه «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان طی اظهاراتی اعلام کرد اوضاع حاکم بر مصر خوب است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد!
پادشاه عربستان جزو نخستین رهبرانی بود که از کودتا علیه «مرسی» حمایت کرده و به ارتش مصر تبریک گفت. در این کودتا هزاران نفر از مردم مصر به خاک و خون کشیده شدند و بسیاری از کارشناسان نقش ریاض در این جابه‌جایی قدرت را بسیار پررنگ می‌دانند.

 


هزاران نفر از کارگران و کارمندان یونانی همزمان با آغاز اعتصاب سراسری، علیه سیاست‌های ریاضتی دولت تظاهرات کردند.
همزمان با آغاز اعتصاب دو روزه سراسری در یونان که با هدف عقب راندن دولت ائتلافی از اجرای طرح‌های سنگین ریاضتی صورت می‌گیرد، هزاران نفر از مردم این کشور بحران‌زده در آتن و چند شهر دیگر تظاهرات کردند. دولت یونان تصمیم دارد دور جدیدی از سیاست‌های ریاضتی را به شکل اخراج یا جابجایی حدود 40 هزار کارگر و کارمند عملیاتی کند.
رئیس یکی از اتحادیه‌های کارگری یونان دراین‌باره گفته «بیکاری دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند. دولت یا باید دست از این سیاست‌ها بردارد یا از قدرت دست بکشد.» با پیوستن کارکنان تمام ادارات مالیات، گمرگات، بنادر، خطوط اتوبوسرانی و ریلی، مراکز درمانی و بهداشتی و... به اعتصاب مراکز آموزشی، دانشگاهی و مدارس دو روزی است که یونان عملا تعطیل شده است!

 


رئیس جمهور برزیل در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد «جاسوسی» کاخ سفید از دیگر کشورها را محکوم کرد و آن را «توهین» به اصول روابط کشورها دانست.
«دیلما روسف»، رئیس جمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به موضوع رسوایی جاسوسی‌های گسترده آمریکا از کشورهای دنیا پرداخت و گفت: اینگونه اقدامات همواره موجب خشم افکار عمومی در جهان بوده و مطرود است. به گزارش خبرگزاری‌ها، «روسف» با اشاره به جاسوسی آمریکا از کشورش افزود: برزیل یکی از قربانیان این گونه حملات جاسوسی است اطلاعات خصوصی افراد هدف حمله جاسوسان الکترونیکی قرار گرفته است. علاوه بر اطلاعات فردی، اطلاعات اقتصادی که اکثراً از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند نیز آماج حملات جاسوسان رایانه‌ای قرار گرفته است. علاوه بر آن، ارتباطات سفارتخانه‌های برزیل از جمله نمایندگی دائم برزیل در سازمان ملل و حتی ریاست جمهوری برزیل نیز از این حملات مصون نمانده است. مداخله در زندگی و مسائل خصوصی افراد برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و توهین به اصولی است که بر روابط کشورها و به ویژه کشورهای دوست حاکم است.
«روسف» گفت: نباید کشوری برای حفظ حاکمیت خود، حاکمیت کشور دیگری را به نابودی کشانده و آن را نادیده بگیرد. هرگز نباید با نقض حقوق مدنی و انسانی کشوری، امنیت شهروندان کشور دیگری را تامین کرد... این بهانه که شنود غیرقانونی اطلاعات با هدف مراقبت از شهروندان در برابر حملات تروریستی صورت می‌گیرد، پذیرفتنی نیست. برزیل خود می‌داند چگونه از خود محافظت کند.
در همین رابطه گزارش‌های جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا از سفارت هند در واشنگتن و دفتر این کشور در سازمان ملل متحد نیز جاسوسی کرده است! بر اساس گزارش‌هایی که همین دیروز به بیرون درز کرده است، اقدامات جاسوسی کاخ سفید از طریق تجهیزات پیچیده و احتمالاً به شکل کپی کردن هارد رایانه‌ها، گذاشتن میکروفن‌های پیشرفته جاسوسی و... صورت گرفته است.
روزنامه «هندو»- که با «گلن گرین» والد خبرنگار روزنامه گاردین انگلیس همکاری می‌کند- گزارش داد دفاتر دیپلماتیک هند در صدر فهرست فوق محرمانه‌ای از کشورها قرار داشتند که برای جاسوسی گسترده انتخاب شده بودند. این روزنامه با اشاره به اسناد محرمانه داخلی سازمان جاسوسی آمریکا گزارش داد آژانس امنیت ملی آمریکا «دفتر هند در سازمان ملل متحد و سفارت هند را به عنوان اهداف مکانی به منظور نفوذ در رایانه‌ها و مکالمات تلفنی با میکروفن‌های بسیار پیشرفته انتخاب کرد.»
گفتنی است، انتشار این خبر پس از اینکه آمریکا و هند برخی مشکلات فی‌مابین را پشت سر گذاشته و وارد مرحله تازه‌ای از روابط شده‌اند منتشر می‌شود. قرار است «مانموهان سینگ»، نخست‌وزیر هند روز جمعه با «باراک اوباما» دیدار کند. به اعتقاد برخی کارشناسان افشای این رسوایی می‌تواند بر روابط دو کشور مجدداً تاثیر بگذارد همانطور که بر روابط برزیل و آمریکا تاثیر گذاشته است.

 


رئیس‌جمهور کنیا ضمن اعلام پایان یافتن عملیات علیه تروریست‌ها در مرکز تجاری نایروبی، شمار کشته‌شدگان این حادثه را 72 نفر اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «اوهوتا کنیاتا» رئیس‌جمهور کنیا دیروز طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد، نیروهای دولتی پس از تصرف مرکز خرید «وست گیت» شهر نایروبی و خارج کردن آن از دست تروریست‌ها، به عملیات خود پایان دادند.
وی در ادامه شمار کشته‌شدگان این حادثه را 72 نفر و مجروحان را نیز 240 تن اعلام کرد. از این تعداد کشته‌شدگان 61 نفر غیرنظامی، شش نفر نیروی امنیتی و پنج تن نیز شبه نظامی مهاجم اعلام شد.
رئیس‌جمهور کنیا گفت: کنیا اهریمن را به زانو درآورد و پیروز شد. وی خبر داد: 11 مظنون دستگیر شده‌اند. این بزدلان محاکمه خواهند شد.
این در حالی است که شورشیان الشباب که مجری این عملیات تروریستی بودند، شمار کشته‌شدگان حادثه را 137 نفر اعلام کردند. الشباب در بیانیه خود اعلام کرد: دولت کنیا برای سرپوش گذاشتن روی جنایت خود، اقدام به انهدام ساختمان و از بین بردن مدارک کرد.
گروگانگیری مذکور که اوایل هفته جاری آغاز شد و به مدت 80 ساعت ادامه داشت، توسط شبه‌نظامیان الشباب صورت گرفته است. الشباب شاخه‌ای از شبکه القاعده بوده و در شاخ آفریقا و سومالی علیه دولت این کشور می‌جنگد. نیروهای کنیایی نیز در سومالی علیه الشباب می‌جنگند.
در همین حال، یک مقام کنیایی اعلام کرد، در میان گروگانگیران یک تبعه انگلیسی و تعدادی آمریکایی دیده می‌شوند. فرد انگلیسی مذکور که 31 سال سن دارد، در حالی که قصد پرواز از نایروبی به ترکیه را داشت، به دست نیروهای امنیتی کنیا دستگیر شد. پیش از این از یک بیوه انگلیسی به عنوان مغز متفکر این عملیات نام برده شده است.
خبرها همچنین حاکی است، در پی عملیات تروریستی فوق، رئیس‌جمهور کنیا سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

 


علمای دینی 24 کشور اسلامی شرکت‌کننده در اجلاس «اسلام و صلح» درکابل، حملات انتحاری و قتل مردم بی‌گناه را حرام اعلام کردند.
به گزارش فارس و به نقل از اطلاعیه «دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان»، علمای دینی 24 کشور اسلامی شرکت‌کننده در اجلاس اسلام و صلح، پس از پایان کنفرانس در کابل با حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان دیدار کردند.
در این کنفرانس یک روزه، شخصیت‌های مطرح دینی از ایران، مصر، هند، اندونزی، عراق، کویت، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان، آمریکا، قزاقستان، ترکیه، سودان و کویت، شرکت داشتند و به بررسی راه‌های صلح و مذاکره با طرفین درگیر در افغانستان پرداختند.
در پایان کنفرانس ضمن ارائه راهکارهای دستیابی به صلح سراسری، حملات انتحاری و قتل مردم بی‌گناه در افغانستان توسط علمای شرکت‌کننده فوق حرام خوانده شد.
کرزای نیز در دیدار علمای جهان اسلام ضمن قدردانی از حضور شخصیت‌های دینی در کنفرانس اسلامی، تصمیم نهایی کنفرانس را مورد قبول دانسته و اظهار کرد: با کمال تاسف هر 2 طرف جنگ، قاتلان و قربانیان، ادعای مسلمانی دارند و این موضوع زمینه را برای مداخله خارجی فراهم می‌کند.
نشست علمای جهان اسلام دوشنبه در کابل تحت عنوان «کنفرانس اسلام و صلح» برگزار شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10