(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 04 مهر 1392 - شماره 20601

کوتاه اقتصادی
افزایش قیمت سکه و ارز در پی اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی
آمادگی بورس برای تامین نقدینگی تولید دارو در کشور
بانک مرکزی گزارش داد
بالا رفتن 13 درصدی قیمت کره طی یک هفته
پهلوانی خبر داد
معافیت گمرکی واردات قطعات هواپیما
واگن‌های ساخت ایران به 30 کشور جهان صادر می‌شود
معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
احتمال لغو توقف سفارش کالاهای اولویت 10
پیشنهاد توانیر برای افزایش تعرفه برق
سال گذشته انجام شد
صادرات 260 میلیون دلاری محصولات شیلاتی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خبر داد
جهش60 درصدی قیمت زعفران
معاون گمرک کشور:
قوانین پیچیده از مشکلات صادرکنندگان است
صالح‌آبادی اعلام کرد
فروش 400 میلیارد تومانی سهام یک شرکت پتروشیمی در چند ثانیه
صدور سند برای 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی
   


* مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از تخصیص مبلغ 4200میلیارد ریال اعتبار به ادارات کل بیمه سلامت استان‌های سراسر کشور طی هفته جاری خبر داد. محمدباقر هداوند به هماهنگی‌های به عمل آمده بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: به منظور جبران بخشی از افزایش قیمت دارو ناشی از تغییر نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای و در راستای کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، اعتبار تخصیص یافته به یارانه دارو در اختیار سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفت.
* اپراتور دوم تلفن همراه از عرضه سرویس جدید اطلاع‌رسانی به دانشجویان و دانشگاهیان خبر داد. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این سرویس ویژه دانشگاه‌ها و دانشجویان طراحی شده تا کلیه خدمات دانشجویی از قبیل دسترسی به ریز نمرات، مشاهده وضعیت و ساعات برگزاری کلاس‌ها و دیگر موارد مرتبط با امور دانشجویان، به راحتی و بر روی بستر تلفن همراه آنان ممکن شود.
* پوری حسینی سومین مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی برای دومین بار رسما به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی انتخاب شد. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، ضمن تایید انتصابش به عنوان رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی گفت: وزیر اقتصاد طی حکمی بنده را به عنوان مدیرعامل جدید سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرد. این حکم امضا شده و قرار است در هفته آینده مراسم معارفه اینجانب برگزار شود.
* عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران از قطعی بودن افزایش سرمایه این بانک خبر داد و گفت: افزایش سرمایه در آینده نزدیک انجام می‌شود. محمد ربیع‌زاده افزود: مجوز افزایش سرمایه بانک صادرات ایران ظرف هفته آینده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ و به سازمان بورس ارائه خواهد شد و به طور قطع به زودی شاهد افزایش سرمایه بانک صادرات ایران طبق مصوبه مجمع عمومی اخیر خواهیم بود.
* اولین جلسه شورای عالی آب، به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و درباره مسائل مربوط به بحران آب و پیامدهای ناشی از آن گفتگو شد.در این جلسه، تهدیدات و دغدغه‌های موجود در بحث تامین آب و از آن جمله خشکسالی، کاهش منابع نزولات جوی و منابع زیرزمینی و افزایش چاه‌های غیرمجاز از مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در این نشست همچنین پیشنهادات و راهکارهای مختلفی برای ترویج الگوی مصرف بهینه آب، مقابله با بحران‌های پیش رو و برنامه ریزی جهت توزیع مناسب منابع آبی در سطح کشور ارائه و تصمیماتی نیز در این راستا اتخاذ شد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 6510، 6511، 6559، 3961، 3965، 6519، 6514 الی 6517، 3669، 2685، 2270 الی 2275 و 8840 الی 8847 از امروز و روز جمعه به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


قیمت سکه و ارز در بازار و در پی اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی بالا رفت.
به گزارش خبرنگار ما، به دنبال سخنان ولی‌اله سیف درحاشیه نشست روز سه‌شنبه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه «کاهش بیشتر قیمت دلار غیر منطقی است،» نرخ انواع سکه و ارز در بازار افزایش یافت.
بنابراین گزارش، دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 55 هزار تومان افزایش 985 هزار تومان، طرح قدیم با 30 هزار تومان افزایش 950 هزار تومان، نیم سکه و ربع نیز بترتیب با 46 و 25 هزار تومان افزایش قیمت 520 و 320 هزار تومان به فروش می‌رسید.
قیمت سکه گرمی نیز 220 هزار تومان شد که نسبت به روز سه‌شنبه 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت. این گزارش حاکی است: قیمت هر دلار نیز با 140 تومان افزایش قیمت مواجه شد و 3 هزار و 80 تومان، یورو با 90 تومان افزایش قیمت 4 هزار و 150 تومان و پوند با 200 تومان افزایش 4 هزار و 900 تومان فروخته شد.

 


مدیرعامل شرکت بورس تهران از آمادگی بازار سرمایه برای کمک به تامین مالی صنعت دارو خبر داد.
حسن قالیباف اصل در میز صنعت دارو که با حضور مدیران ارشد بورس، مدیران ارشد شرکت‌های دارویی حاضر در بازار سرمایه و نمایندگان وزارت بهداشت برگزار شد افزود: هدف از تشکیل میز صنعت در بورس بررسی مشکلات و معضلات صنایع حاضر در بورس است.
وی گفت: اگر معضلات صنایع از سمت بازار سرمایه، سازمان بورس و نهادهایی که به شکلی در این حوزه فعال و با حوزه‌های تصمیم‌گیری در ارتباط هستند، مربوط باشد ما برای کمک به رفع آنها تلاش می‌کنیم.
وی افزود: دارو، صنعت پرجمعیت بورس است و در گذشته از صنایع بزرگ و مهم بورس به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون جزو صنایع کوچک محسوب می‌شود، زیرا برای توسعه آن فکری نشده و در قیاس با صنایع دیگر بورس به صنعت کوچک تبدیل شده‌اند.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد کاری بزرگ انجام دهد باید یک سازمان بزرگ، سرمایه‌گذار بزرگ و بنگاه اقتصادی بزرگی داشته باشد.
قالیباف اصل گفت: به لحاظ ارزش ریالی حدود 40 تا 50 درصد دارو وارداتی و مابقی تولید داخل است که نشان می‌دهد پتانسیل در این صنعت وجود دارد، اما شرکت‌های فعال در این صنعت به ندرت به سراغ تامین مالی و افزایش سرمایه می‌روند و احساس می‌شود که پروژه و طرح جدید تعریف و اجرا نمی‌شود و شرکت‌ها از تامین مالی از طریق بازار سرمایه و افزایش سرمایه استقبال نمی‌کنند.
سخنگوی شرکت بورس تهران سهام شناور صنعت دارو را در بورس پایین عنوان کرد و افزود: سهام شناور این صنعت پایین است در حالی که جزو صنایع مهم و استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، زیرا با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد و در سیاست‌های دولت جزو صنایع مهم است.
مدیرعامل بورس تهران بر آمادگی بورس برای کمک به صنعت دارو تاکید کرد و اظهار داشت: باید به حوزه‌هایی که معضلات اصلی در آن وجود دارد به طور خاص پرداخت و پیشنهادات اجرایی مطرح شده را تا در حوزه‌های تصمیم‌گیری به جمع‌بندی رسانده و مشکلات را حل کرد.
وی ادامه داد: پس از حل مسائل، سایر موضوعات مربوط به خود بنگاه‌هاست، مانند اینکه باید افزایش سرمایه دهند و بزرگ شوند و پروژه‌های جدید تعریف کرده و برای تولید بخش اعظم دارو در کشور قدیم برداشته شود.
مدیرعامل بورس تهران کمک به صنعت دارو را وظیفه ملی بازار سرمایه دانست و ادامه داد: از دلایل مهم کمک بورس به صنایع، مسئله تامین مالی است، شرکت‌های دارویی باید ارتباط بیشتری با ارکان بازار سرمایه داشته باشند، سهام شناور خود را افزایش دهند و از ابزارهای مالی بیشتری استفاده کنند.
قالیباف اصل تصریح کرد: بورس آمادگی دارد در ارتباط با حوزه تامین مالی و آشنایی با ابزارهای مالی آموزش‌‌هایی را به این شرکت‌ها ارايه کند و این بنگاه‌‌ها را حمایت کند تا یک طرح افزایش سرمایه یا اوراق مشارکت آماده شود و شرکت‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.
وی در پایان گفت: شرکت‌های حاضر در بورس باید با شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند، متفاوت بوده و به عبارتی شرکت‌های حاضر در بورس نباید مشکل مالی و نقدینگی داشته باشند.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی را اعلام کرد که در این بین کره با 13 درصد بیشترین میزان افزایش را به خود اختصاص داده است.
بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 29 شهریورماه سال جاری را اعلام کرد.
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه معادل 0/8 درصد و کره پاستوریزه 13 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند. همچنین قیمت تخم‌مرغ دو درصد کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی در گروه برنج قیمت برنج داخلی درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوبات قیمت لوبیا چیتی معادل 0/4 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب گلاب معادل 0/8 درصد، پرتقال درجه یک 9/3 درصد، نارنگی 25/4 درصد، لیموشیرین 10/8 درصد و انار 24/2 درصد کاهش یافت. اما بهای سایر اقلام این گروه بین 0/1 تا 16 درصد افزایش یافت.
بر این اساس در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای سیب‌زمینی 3/1 درصد و پیاز چهار درصد کاهش یافت اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 2/7 تا 16/7 درصد افزایش یافت.
در هفته منتهی به پایان شهریور ماه بهای گوشت گوسفند 0/1، گوشت تازه گاو و گوساله 0/2 درصد و گوشت مرغ 1/1 درصد افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی قیمت قند معادل 0/2 درصد و شکر 0/1 درصد افزایش یافت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
بر این اساس، قیمت لبنیات، تخم‌مرغ و برنج به ترتیب نسبت به هفته مشابه سال گذشته از 25/2، 25/5، 69/9 درصد افزایش برخوردار شده است.
همچنین بهای حبوبات 85/6، میوه‌های تازه 99/7، سبزی‌های تازه 102/7، گوشت قرمز 37/9، گوشت مرغ 26/7، قند و شکر 41/3، چای 58/5 و روغن نباتی 57/8 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: واردات قطعات هواپیما بعد از تأیید بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری، شامل معافیت گمرکی می‌شوند.
حمیدرضا پهلوانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تسهیلات دولتی برای واردات قطعات هواپیما اظهار کرد: از سال گذشته با شرکت‌های هواپیمایی هماهنگ کردیم که ورود هر قطعه از هواپیما به کشور بعد از تأیید بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری شامل معافیت گمرکی شود یعنی علاوه بر اینکه خود هواپیمای تأیید شده مشمول معافیت از گمرک می‌شود قطعات آن نیز بعد از تأیید، شامل این معافیت می‌شوند.
وی گفت: از حدود 18 ماه پیش هماهنگی‌های لازم برای تأمین بعضی از نیازهای ارزی شرکت‌های هواپیمایی انجام شد که البته محدودیت‌های ایجاد شده برای این شرکت‌ها ناشی از محدودیت ارزی مراکز تأمین کننده ارز همچون بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هر چند بسترهای لازم برای معرفی شرکت‌های هواپیمایی به صندوق توسعه فراهم و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند اما به هر حال این شرکت‌ها هستند که باید زمینه را برای استفاده از منابع ارزی دولت فراهم کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری تمام همت خود را برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 1404 در صنعت هوایی به کار گرفته افزود: برخی مشکلاتی که داریم به تحریم برمی‌گردد که در این راستا نیز گام‌هایی برداشته و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم.
پهلوانی درباره افزایش سطح ایمنی پروازها نیز اظهار کرد: برای جلوگیری از کاهش سطح ایمنی پروازها باید پارامترهایی افزایش یابند که در این زمینه بسترسازی لازم برای واردات قطعات هواپیما از طریق تسهیلات گمرکی در دستور کار قرار دارد. همچنین با ابزارهای تشویقی از تولیدکنندگان داخلی برای تأمین قطعات هواپیما حمایت کرده‌ایم.
وی افزود: یکی از آیتم‌های مهم جهت حفظ و ارتقای سطح ایمنی، بازرسی‌های دوره‌ای است که انجام می‌شود.

 


مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان ایریکو گفت: واگن‌های ساخت ایران به 30 کشور جهان صادر می‌شود.
غلامرضا رزازی در مراسم افتتاح فاز نخست واگذاری واگن‌های لبه بلند شرکت ایریکو افزود: هم‌اکنون این شرکت با بیش از 30 کشور جهان در حال مذاکره مستقیم برای شرکت در مناقصه‌های تعمیر، بازسازی و فروش واگن‌های باری و مسافری است.
وی خاطرنشان کرد: همکاری بانک‌های عامل و گشایش اعتبارات اسنادی برای فروش محصولات ایریکو مسیر بهتری را برای صادرات فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا رزازی تصریح کرد: طراحی و ساخت واگن‌های تازه در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل ایریکو گفت: واگن‌های کفی به سفارش شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی دو ماه آینده وارد خط تولید می‌شود.
وی یادآوری کرد: واگن‌‌های حمل خودرو در مرحله طراحی قرار دارد و در صورت تامین تسهیلات طراحی مترو استانهای اصفهان، البرز و شیراز نیز به پایان می‌رسد
رزازی افزود: سالانه 200 واگن مسافری و 500 واگن باری در شرکت ایریکو تولید می‌شود. و تولیدات این شرکت تا پایان امسال 50 درصد افزایش می‌یابد.

 


معاون سازمان توسعه تجارت از احتمال لغو توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 تا پایان امسال خبر داد.
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است به جای توقف ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10 تعرفه واردات این کالاها افزایش یابد؟ توضیح داد: پیشنهاد ما این است که برای واردات کالاهای اولویت 10 تعرفه و عوارض منطقی وضع شود و باید از افزایش بی‌منطق تعرفه نیز خودداری کنیم چرا که این کار باعث تشدید قاچاق کالاهای اولویت 10 به کشور خواهد شد.
او با بیان این که هم‌اکنون 1880 تعرفه شامل 21 فصل از 98 فصل کتاب قانون مقررات واردات و صادرات کشور در اولویت 10 کالاهای وارداتی قرار دارند، گفت: ما پیشنهاد کردیم به جای توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 روی کالاهای این اولویت تعرفه مناسب اعمال کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت افزود: تعرفه واردات این کالاها باید به گونه‌ای باشد که از تولید داخل حمایت شود، جلوی افزایش قاچاق گرفته شود، درآمد دولت افزایش یابد و در عین حال مباحث مربوط به بهداشت و استاندارد این کالاهای وارداتی نیر رعایت شود.
کرمانشاهی با بیان اینکه در 5 ماهه امسال واردات کالا 26 درصد کاهش یافت، گفت: اولویت با واردات مواد اولیه تولید است و باید به این واردات ارز مورد نیاز اختصاص یابد.
وی افزود: ما پیشنهاد خود را درباره حذف توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 و وضع تعرفه منطقی برای واردات این کالاها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردیم اما مشخص نیست چه زمانی در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. البته امیدواریم تا پایان امسال توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 حذف شود.
به گفته معاون سازمان توسعه تجارت در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حذف توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 تصمیم‌گیری خواهند کرد.
بنابراین گزارش: از نیمه دوم سال گذشته بود که بحث اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 مطرح شد و در نهایت تعداد زیادی از کالاها که مسئولان وقت آنها را «کالاهای لوکس» می‌نامیدند در اولویت 10 قرار گرفته و ثبت سفارش آنها متوقف شد.
در همان زمان اعتراضاتی نسبت به توقف ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10 مطرح شد. از جمله اینکه عنوان شد تعداد زیای از کالاهای این اولویت فاقد مشابه تولید داخلی هستند و توقف ثبت سفارش باعث تشدید قاچاق این محصولات به کشور می‌شود.
با این وجود اولویت‌بندی کالاهای وارداتی با هدف مدیریت مصرف ارز کشور اجرایی و قرار شد تنها به دو اولویت اول و دوم شامل کالاهای اساسی و دارو برای واردات ارز مرجع داده شود و اولویت‌های سوم تا نهم نیز ارز مبادله‌ای بگیرند، ضمن اینکه ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10 نیز متوقف شد. اگرچه امسال با قرارگیری ارز 2450 تومانی در قانون بودجه عملا اختصاص ارز مرجع به کالاهای اولویت اول و دوم نیز منتفی شد.
پیشتر نیز معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود، می‌توان برای کالاهای غیرضروری به جای ممنوعیت و محدودیت، تعرفه‌های بالا وضع کرد تا از این طریق جلوی توسعه کانال‌های غیررسمی تجارت را بگیریم و در عین حال هزینه واردات آنها نیز بالا باشد و درآمد دولت هم از محل اخذ تعرفه واردات افزایش یابد. به گفته وی در دنیای امروز دیگر نمی‌توان با ممنوعیت، واردات کالا را مدیریت کرد و باید راهکارهای دیگری را در این زمینه در پیش گرفت.
در همین حال گمرک ایران به عنوان یکی دیگر از نهادهای دخیل در تجارت خارجی کشور خواستار تجدید نظر در فهرست کالاهای اولویت 10 شده است.
محمدرضا نادری معاون امور گمرکی ایران عنوان کرده، در فهرست اولویت 10 کالاهایی مانند برخی ابزارهای پزشکی وجود دارند که مورد نیاز کشور هستند و به وارات آنها نیاز داریم و باید در توقف ثبت سفارش آنها تجدید نظر شود. به گفته وی بازنگری در فهرست کالاهای اولویت 10 که ثبت سفارش آنها از نیمه دوم سال قبل تاکنون متوقف شده ضرورت دارد.
چند روز پیش ممنوعیت و محدودیت صادرات برخی کالاها لغو شد، به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد لغو محدودیت‌های ایجاد شده روی واردات برخی کالاها نیز باشیم.

 


مدیرعامل شرکت توانیر گفت: نرخ تجهیزات برق 10 برابر شده، بنابراین باید قیمت تعرفه برق نیز افزایش یابد.
همایون حائری در نشستی خبری با اشاره به این که پیشنهاد توانیر برای افزایش تعرفه برق در سال آتی نرخ 60 تومان است، گفت: تا سال 80 سالانه 20 درصد نرخ برق افزایش می‌یافت اما پس از تثبیت قیمت‌ها تا اواخر سال 89 قیمت برق 170 ریال باقی ماند.
حائری افزود: اواخر سال 89 با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق به 430 ریال رسید که 264 ریال سهم وزارت نیرو و 166 ریال سهم هدفمندی یارانه‌ها است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر قیمت برق به ازای هر کیلووات حدود 200 ریال است گفت: نرخ تجهیزات برق نیز نسبت به گذشته 10 برابر شده است و بین هزینه و درآمد تعادل نیست.
حائری با تاکید بر این که در حال حاضر به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق 68 تومان هزینه می‌شود گفت: برای نجات صنعت برق قیمت باید رشد طبیعی خود را طی کند.وی همچنین گفت: تا یک ماه آینده خبر خوبی در صنعت برق در سطح کشورهای اروپایی اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که تابستان جاری را به خوبی پشت سر گذاشتیم در مورد تامین برق در زمستان و تابستان‌های آینده گفت: برای تامین برق در زمستان مشکلی نداریم و میزان ذخایر سوخت به 42 روز رسیده است.
حائری تاکید کرد: اما برای تامین برق در تابستان سال‌های آتی باید سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود و بین هزینه و درآمد تعادل ایجاد شود تا در تابستان 94 مشکلی نداشته باشیم.

 


معاون صید و بنادر سازمان شیلات از کاهش صادرات محصولات شیلاتی ایران به اروپا طی سال‌های اخیر خبر داد.
علی اصغر مجاهدی در نشست خبری به مناسبت هفته دریانوردی گفت: سال گذشته 64 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 262 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که تفاوت آن با سال‌های اخیر کاهش سهم اروپا و افزایش سهم کشورهای آسیای جنوب شرقی از این میزان صادرات است.
وی اظهار کرد: سال گذشته میزان صید انواع محصولات شیلاتی در آب‌های جنوبی و شمالی کشور به 500 هزار تن رسید که در این میان دریای خزر تنها 5 درصد سهم داشت و حدود 460 هزار تن انواع آبزیان از آب‌های جنوبی کشور صید شده بود.
وی افزود: صید آبزیان از آب‌های جنوبی کشور 460 هزار تن (55 درصد) از آب‌های شمالی کشور 40 هزار تن (5 درصد) و میزان تولید از طریق آبزی‌پروری حدود 340 هزار تن (40 درصد) بوده است.
معاون صید و بنادر سازمان شیلات اظهار کرد: در سال‌های گذشته میزان صید کیلکا از دریای خزر حدود 95 هزار تن بود که پس از ورود شانه‌دار مهاجم از طریق دریای سیاه به کمتر از 24 هزار تن کاهش یافت.
مجاهدی ادامه داد: شانه‌دار مهاجم پس از ورود به دریای خزر اکوسیستم منطقه را بر هم زد چرا که غذای آن‌ها همان کیلکا بوده و همچنین از تخم بچه‌ماهی خاویاری نیز تغذیه می‌کند که این امر باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر شد.
وی خاطرنشان کرد: گروه دیگری از صید ماهیان در آب‌های شمالی به ماهیان استخوانی مانند کپور، سفید و... اختصاص دارد که در سال گذشته میزان صید آن به 16 هزار تن رسید.

 


رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی با افزایش 60 درصدی مواجه شده که به همین دلیل صادرات این محصول طی 5 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 2/5 درصد کاهش یافته است.
غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گرچه قیمت زعفران نسبت به هفته گذشته با کاهش نسبی 200 هزار تومانی در هر کیلوگرم مواجه بوده اما این محصول نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: قیمت خرید زعفران از کشاورزان بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است؛ به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته کیلویی 3 میلیون و 600هزار تا 3 میلیون و 650 هزار تومان، زعفران پوشال 4 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 900 هزار تومان، زعفران نگین 5 میلیون و 300هزار تا 5 میلیون و 500 هزار تومان و زعفران سرگل 4میلیون و 800 هزار تا 4 میلیون و 950هزار تومان است.
به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، قیمت هر کیلوگرم زعفرانی که از کشاورزان خریداری می‌شود تا به دست مراکز بسته‌بندی برسد نهایتاً 20 هزار تومان افزایش می‌یابد و در مراکز بسته‌بندی نیز تا رسیدن به بازار مصرف داخلی و خارجی نهایتاً کیلویی 100 هزار تومان تغییر می‌کند که این نشان می‌دهد بیشترین سود فروش زعفران به جیب کشاورزان می‌رود.
میری با اشاره به افزایش 60درصدی قیمت زعفران از سال گذشته تاکنون گفت: این افزایش قیمت باعث شده تا صادرات زعفران در 5 ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی از نظر وزنی نسبت به سال گذشته 2/5 درصد کاهش یابد.
وی افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 5ماهه نخست امسال حدود 38 تن زعفران به ارزش حدود 60میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که علت اصلی این کاهش نسبی صادرات، افزایش قیمت این محصول است.

 


معاون طرح و برنامه گمرک کشور گفت: وجود قوانین پیچیده در کشور یکی از مشکلات صادرکنندگان است.
به گزارش ایرنا، بهزاد شیری در مراسم معارفه ناظر گمرک‌های استان بوشهر و مدیرکل جدید گمرک بوشهر افزود: در دنیا دو سند برای صادرات کافی است اما در کشور ما برای صادرات کالاهای غیرنفتی هفت سند لازم است که این خود مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به این که در کشور 46 دستگاه مجوز صادرات می‌دهند، برای روان‌سازی و سرعت‌بخشی در انجام کارها باید این دستگاه‌ها به یک دستگاه مشخص محدود شوند.
شیری گفت: نامناسب بودن جایگاه گمرک ایران در دنیا به قوانین دست و پاگیر موجود در تجارت برمی‌گردد که باید اصلاح و شفاف‌سازی شود.
معاون طرح و برنامه گمرک کشور گفت: با توجه به طرح منطقه‌ای کردن گمرک‌ها، براساس برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است 30 درصد از تعداد واحدهای گمرکی را در مدت سه سال حذف کند.
هم‌اکنون 147 واحد گمرکی در کشور وجود دارد.
وی اظهار کرد: در پنج ماه اول امسال به ارزش 15 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا از کشور صادر شده است و به همین میزان نیز کالا وارد کشور شده و واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت برابر بوده است.
شیری بیان کرد: بیشترین محصولات صادراتی محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، محصولات معدنی، فرش و پسته است.
وی گفت: عمده کالاهای وارداتی نیز کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و محصولات پایه تولید است.

 


رئیس سازمان بورس از فروش 400 میلیارد تومانی سهام پتروشیمی جم در چند ثانیه خبر داد.
علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روند تأمین مالی شرکت‌ها در بورس خاطرنشان کرد: ابتدا باید شرکتها برای ورود به بازار سرمایه اعلام آمادگی کنند تا پس از آن بازار سرمایه از ساز و کارها و ابزارهای موجود برای تأمین مالی آنان استفاده کنند.
وی با اشاره به لزوم افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید در بازار خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی مجموعه‌ها بیش از 90 درصد سهام شرکتها را در اختیار دارند و این مجموعه‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های خود می‌توانند به جز 51 درصد مابقی را به مردم واگذار کنند.
صالح‌آبادی ادامه داد: این مجموعه‌ها در صورت تمایل برای حفظ جایگاه مدیریتی شرکت‌ها و تأمین مالی پروژه‌های خود باید مابقی سهام را عرضه کنند.
وی با اشاره به مزایای واگذاری مابقی سهام شرکت‌های تحت تملک مجموعه‌ها، تصریح کرد: در این صورت به سهام شناور این شرکت‌ها و نقد شوندگی و عمق بازار کمک خواهد شد و در صورت تحقق این امر شرایط مثبتی برای بازار اولیه و بازار ثانویه رقم می‌خورد.
صالح‌آبادی گفت: عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه تأمین مالی خوبی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که به عنوان مثال چیزی حدود 400 میلیارد تومان در چند ثانیه معاملات بورس برای پتروشیمی جم تأمین مالی شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در خصوص تأمین مالی وزارت نفت هم اعلام آمادگی کرده و در صورت ورود آنان به بازار سرمایه بسیاری از پروژه‌های آنان به راحتی تأمین مالی خواهد شد و آنان از محل این منابع می‌توانند پروژه‌های جدیدی را عملیاتی کنند.
رشد 445 واحدی شاخص بورس
در همین حال شاخص بورس تهران در معاملات دیروز 445 واحد دیگر رشد کرد و به نیمه 63 هزار واحد رسید.
به گزارش ایسنا، در حالی که بازار دیروز کار خود را با افت قیمت در نمادهای مطرح فلزی، پتروشیمی، نفت و بانکی آغاز کرد اما در نیمه معاملات ورق بورس برگشت و رشد قیمت و افزایش تقاضا در بورس تهران آغاز شد به طوری که در انتهای معاملات شاخص بورس رشد کرد و به نیمه 63 هزار واحد رسید.
در بازار روز چهارشنبه شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و پالایشگاه تبریز از صف خرید میلیاردی برخوردار شده و این سه نماد نیز بیشترین تأثیر را در رشد شاخص بورس گذاشت. علاوه بر این پالایشگاه بندرعباس، مپنا، چادرملو، مخابرات، بانک اقتصاد نوین، پتروشیمی خارگ، غدیر و ایران خودرو نیز از شرکتهای تأثیرگذار در رشد شاخص بورس و رسیدن این متغیر به 63 هزار و 455 واحد بودند.
این در حالی است که شرکتهای بانکی به خصوص بانکهای پاسارگاد، پارسیان، تجارت به همراه بانک انصار، ملت و سینا با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
همچنین در بازار آخرین روز معاملاتی هفته شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، کشتیرانی، کارت اعتباری کیش و تایدواتر به همراه صنایع سیمان، انفورماتیک، حمل و نقل و لاستیک از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای بیمه دانا، قند اصفهان، گروه بهمن و سایپا بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

 


معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون دو میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی در سطح کشور سنددار شده‌اند.
محمدرضا شاملو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: علاوه بر این یک میلیون و 500 واحد مسکن روستایی دیگر باید سنددار شوند.
وی همچنین از اتمام کار مطالعاتی طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی در 67 روستای کشور خبر داد و گفت: این طرح در 50 روستا به مرحله اجرا درآمده که در 40 روستا به اتمام رسیده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه به کمبود اعتبارات در اجرای طرح‌های هادی روستایی اشاره و بیان کرد: تلاش می‌شود با منابع تأمین شده از سوی دولت این طرح‌ها به اتمام برسد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10