(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 04 مهر 1392 - شماره 20601

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاهی به مواضع اوباما درباره ایران(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
خبر خوب(گفت و شنود)
در سطح وزرای خارجه انجام می‌شود
امروز آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 5+1
وزیر اطلاعات:عفو زندانیان از باب رأفت نظام اسلامی است
ادعای پایگاه صهیونیستی دبکا درباره توافق هسته‌ای ایران و آمریکا
نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی اقامه می‌شود
فارین پالیسی:اوباما لاف می‌زندامپراتوری آمریکا مرده است(خبر ویژه)
عصبانیت فتنه‌گران و ضد انقلاب از مواضع اصولگرایانه روحانی در نیویورک(خبر ویژه)
روایت نیویورک تایمزاز درایت و هوشمندی رهبر انقلاب(خبر ویژه)
واشنگتن‌پست: کیهان آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند(خبر ویژه)
یواش‌تر!اوباما از خنده غش کرد!(خبر ویژه)
پیام روحانی به مناسبت روز ملی عربستان
تسلیت به همکار
 


باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره موضوعات مرتبط با ایران، نکاتی را مطرح کرد. از آنجا که این نکات در بعضی از محافل سیاسی، «جدید» تلقی شده و در عین حال دربرگیرنده برداشت‌های ضد و نقیض شده است، به بررسی دقیق و چارچوبی برای آن نیاز است. اما برای ورود به این تحلیل و رسیدن به چارچوب، بهتر است، ابتدا نکات باراک اوباما را مستقیما مرور نمائیم:
- آمریکا و ایران از سال 1979- 1357- تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند و این سبب بی‌اعتمادی عمیق و ریشه‌داری شده است تا جایی که فکر نمی‌کنم این سرگذشت دشوار یک شبه و در زمانی کوتاه قابل رفع باشد.
-بدگمانی‌های حاکم بر آمریکا و ایران بسیار عمیق و ریشه‌داری است اما اگر بتوانیم موضوع هسته‌ای ایران را رفع کنیم به گام‌های بزرگتری که براساس احترام دوجانبه است، منتهی می‌شود.
- من به روحانی، رئیس‌جمهور ایران نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم.
- ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم
- رهبر ایران علیه بمب فتوا داده است و روحانی تاکید کرده است که ایران بمب اتم تولید نخواهد کرد. این سخنان باید با اقداماتی که شفاف و قابل تایید باشد، همراه باشند.
- مایه دلگرمی ماست که رئیس‌جمهور، روحانی تصمیم گرفته رویکردی میانه اتخاذ کند. من به جان کری وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهم که با قدرت‌های اروپایی در جهت یافتن راه‌حل برای ایران همکاری کند.
در یک جمع‌بندی از آن بخش از نطق اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل که به ایران ارتباط دارد باید گفت که او مشکلات بین دو کشور را «ریشه‌دار» و «عمیق» ارزیابی کرده و در عین حال بطور ضمنی از ایران خواسته است که اولین گام را با عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای خود بردارد تا پس از آن بتوان براساس احترام دو جانبه از مشکلات عمیق و ریشه‌دار بین دو کشور کاست! رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با لحنی که از صراحت کافی برخوردار بود، ایران را کماکان متهم کرد که درصدد دستیابی به بمب‌اتمی است. او هر چند از فتوای رهبر انقلاب و سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره سلاح اتمی سخن گفت و وانمود کرد که از این مواضع خشنود است اما در همان حال صریحا اعلام کرد که ایران باید این عدم تمایل را با گام‌هایی شفاف به اثبات برساند. اوباما می‌گوید که کشورش بدنبال تغییر نظام در ایران نیست و میانه‌روی روحانی را می‌پسندد و به وزیر خارجه‌اش گفته است که بحث پیرامون بهبود روابط با ایران را با قدرت‌های اروپایی در میان بگذارد اما در عین حال در مورد اصلی‌ترین حوزه‌های منافع ملی ایران از قبیل بحث هسته‌ای و سوریه به گونه‌ای آشکار خواستار عقب‌نشینی ایران از مواضع خود شده است.
اما نکات مهم تحلیلی بیانات اوباما در مجمع عمومی شصت و هشتم درباره ایران به قرار زیر است:
1- اوباما در حالی از تمایل به حل پرونده هسته‌ای ایران حرف می‌زند که از یک سو ایران از نظر توانمندی تولید هسته‌ای به آنچه که در چرخه صنعت اتمی خود طراحی کرده، رسیده است و به تعبیری مردم ایران کار را تمام کرده‌اند و از سوی دیگر از سال 1382 تاکنون بدون دلیل موجه از پذیرش گزارش رسمی کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طفره رفته و در همان حال ایران را متهم کرده‌اند که در پی تولید بمب اتمی است با این وصف در جمعبندی این بخش از سخنان باراک اوباما باید گفت که سخنان او کهنه و فاقد جنبه‌های مثبت می‌باشد. اگر آمریکایی‌ها در این جمله خود که مشکلی در پذیرش برنامه صلح‌آمیز ایران ندارند، صادق هستند باید بلافاصله پرونده ایران را از شورای امنیت سازمان ملل به آژانس بین‌المللی منتقل کنند که بدون ‌شک آمریکایی‌ها طی 4 سال آینده به این موضوع تن نداده و به خیال خود شورای امنیت را به مثابه شمشیر داموکلس بالای سر ایران نگه خواهند داشت.
2- اوباما از عمیق و ریشه‌دار بودن اختلافات ایران و آمریکا حرف زده و بطور تلویحی مسئولیت آمریکا در کودتای 28 مرداد و تحمیل دوباره رژیم پهلوی به ایران را پذیرفته است اما در عبارات خود به گونه‌ای صحبت کرده که گویا در حال بازگویی یک خاطره تاریخی است و حال آنکه آنچه او به آن اشاره می‌کند یک دوره تاریخی 25 ساله است و در طول آن هزاران انسان شریف به زندان‌ها افتاده و یا تبعید شده و هزاران نفر دیگر نیز به شهادت رسیده‌اند. در طول این دوران طولانی، ایران را به یک عقب‌گرد وحشتناک در حوزه علمی، صنعتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشانده‌اند و هزینه این‌ها غیرقابل شمارش است اما اوباما نه تنها از واژه‌ای که حتی بطور تلویحی هم از آن بوی عذرخواهی بیاید استفاده نمی‌کند بلکه پس از ذکر این عبارات، از ایران می‌خواهد که برای اعتمادسازی و در واقع تامین باج‌خواهی غرب، از برنامه هسته‌ای خود کوتاه بیاید. پس می‌توان در جمع‌بندی این بخش از سخنان او گفت او تمایل دارد که ایران در همان مسیر 25 ساله از منافع خود در برابر غرب چشم بپوشد.
3- اوباما می‌گوید ما به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم. این حرف ضمن آنکه بیانگر اعتراف او به این است که نظام ایران را نمی‌تواند تغییر بدهد در عین حال صادقانه هم نیست چرا که درست در همان دقایقی که او این نطق را ایراد می‌کرد ماموران او مشغول تجهیز، تسلیح و تدارک مخالفان دولت ایران بوده‌اند و تا درحد اسکان دادن به تروریست‌های منافق در ساختمان پنتاگون در واشنگتن پیش رفته‌اند. البته به مسأله‌ای اشاره کرده که سالبه‌به انتفاء موضوع است یعنی اساساً آمریکا دولتی به مراتب کوچکتر را هم نمی‌تواند ساقط کند. آمریکا قادر به مقابله با یک گروه مقاومت در لبنان هم نیست چه رسد به اینکه بخواهد در سوریه دست به تغییر دولت بزند یا علیه تهران کاری اساسی بکند. آمریکا اگر توانایی تغییر دولت ایران را داشت در آن درنگ نمی‌کرد او اگر حتی قادر به جداسازی یک جزیره از ایران بود از این کار ابایی نداشت. آمریکا اگر قادر به حمله به یک قایق ایران بود این کار را می‌کرد اینکه آمریکا از عدم اقدام حرف می‌زند برای آن است که چنین قدرتی را در خود نمی‌بیند. آمریکایی‌ها می‌دانند که یک «حزب‌الله لبنان» می‌تواند بر ارتش‌های عربی تحت حمایت او غلبه کند و همه آنها را زمین‌گیر نماید چه رسد به جمهوری اسلامی ایران که نفوذ وسیعی از شبه قاره تا شمال آفریقا و در بقیه مناطق دنیا دارد.
4- آمریکا از میانه‌روی روحانی ابراز خشنودی کرده است. جدای از اینکه چنین موضعگیری برای ایجاد اختلاف در ایران و دلسرد کردن مردم از حجت‌الاسلام روحانی است در همان حال بوی نوعی مداخله‌جویی احمقانه در امور ایران هم می‌دهد. اینکه دولت کنونی ایران میانه‌رو یا غیرمیانه‌رو است به ایران و ملت ایران بازمی‌گردد. اگر منظور آمریکا از میانه‌رو این است که دولت کنونی تمایلی به حرکت در چارچوب اصول اساسی انقلاب ایران ندارد و به شاخص‌های مورد قبول غرب نزدیک شده است، چنین چیزی واقعیت ندارد. موضع محکم روحانی علیه رژيم صهیونیستی و مردود دانستن معامله بر سر منافع ملی و پشتیبانی قاطع از دولت سوریه و مقاومت و حمایت جدی از ساختار حقوقی حاکم بر عراق بیانگر آن هستند که تغییری در مواضع ایران متصور نیست اما یک وجه دیگر این است که اوباما وقتی ناگزیر به حرف زدن در یک چارچوب با ظاهر تفاهمی است ناچار است که بگوید این کوتاه آمدن به مواضع دولت جدید ایران ربط دارد و حال آنکه آمریکا به گمان اینکه می‌تواند چیزی را در سوریه دگرگون کند همین دو هفته پیش تا آستانه یک جنگ بزرگ هم پیش رفت!
اما سخنان باراک اوباما را می‌توان در چارچوب نظریه «انتقال میدان» مدل‌سازی کرد. مشکل مهم اوباما درباره ایران این است که ایران دارای یک نفوذ گسترده منطقه‌ای است و توانسته است یک منطقه وسیع و حساس را طی سه دهه از دایره نفوذ و اثرگذاری آمریکا خارج کند. ایران، عراق، سوریه و لبنان سر جمع یک جغرافیای حدود 65 میلیون کیلومتر مربعی و دامنه آن از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه است. این جغرافیای مقاومت در این منطقه حرف اول را می‌زند و در همه عرصه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی حرفهای اساسی دارد. آمریکا با این بلوک دارای مختصات جامع نمی‌تواند مقابله کند، از این رو موضوع را به بحثی می‌برد که ایران فاقد آن است یعنی بمب اتمی و در مقابل دهها فروند آن را خود آمریکا در اختیار دارد در واقع آمریکا می‌خواهد بباوراند که بمب مهم است و ما نمی‌گذاریم ایران به آن دست پیدا کند در حالی که بمب مهم نیست و ایران از آمریکا به دلیل داشتن بمب حساب نمی‌برد آنچه برای ایران مهم است همین نفوذ منطقه‌ای گسترده و توانایی فراوان بازیگری آن است به‌گونه‌ای که می‌تواند هر پرونده پیچیده‌ای را به‌گونه‌ای که تامین کننده منافع خود و سایر بخش‌های جهان اسلام باشد به سامان برساند. آمریکا این وضعیت را نه می‌تواند تغییر دهد و نه می‌تواند تحمل کند از این رو باراک اوباما اذعان می‌کند که ریشه‌های بی‌اعتمادی ایران و آمریکا به یکدیگر خیلی عمیق است.

سعدالله زارعی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* با مشاهده توانمندی‌های صنعت دفاعی کشورمان از جمله موشک‌های سجیل و قدر باید بار دیگر به روح پرفتوح سرداران بی‌ادعا مثل شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم سلام و درود فرستاد کسی که آرزوی محو رژیم غاصب اسرائيل را در سر داشت و باید امروز الگوی همه دولتمردان و مسئولین کشورمان باشد نه اینکه مثل بعضی از روی انفعال برای دختر یک صهیونیست آمریکایی پیام تبریک سال نو یهودی بفرستد.
0556---0912
* شنیده شده وزیر خارجه ایران می‌خواهد با چند وزیر خارجه از جمله وزیر خارجه آمریکا سر میز مذاکره بنشیند. امیدوارم در این نشست‌ها عزت جمهوری اسلامی و خون شهدا و منافع جمهوری اسلامی مد نظر قرار گرفته شود.
7385---0919
* خطاب به دولتمردان کشورمان عرض می‌کنم دست دادن با قاتل میلیون‌ها انسان بی‌گناه و مظلوم دنیا شجاعت و شهامت نیست.
یک شهروند
* در رابطه با فضاسازی‌های غربی‌ها و دنباله‌های داخلی‌شان برای دست دادن مقامات کشور اسلامی ایران با مقامات شیطان بزرگ باید گفت:
ای بسا ابلیس آدم روی که هست
پس به هر دستی نباید داد دست
یک پیام
* خدا را شکر که آقای روحانی به بهانه‌ای از دعوت ناهار و رویارو شدن با مظهر شیطان بزرگ خودداری کرد و تودهنی محکمی به مدعیان اصلاح‌طلبی در داخل زد.
شیخ صفی
* آمریکا دو تا مشکل بر سر راه خود داشت یکی کمونیسم بود که با پیروزی انقلاب اسلامی و سیاست‌های غلط گورباچف آن را از سر راه برداشت و امروز فقط مشکل انقلاب اسلامی ایران برای آمریکا باقی مانده که می‌خواهند با فضاسازی و دست دراز کردن ایران برای دوستی این مشکل را حل کنند و شیطان بزرگ برای همیشه نفس راحت بکشد.
6315---0911
* خطاب به سیاسیون وزارت امور خارجه کشورمان بنویسید آمریکای جنایتکار و غرب وحشی هیچ‌گاه رابطه دوستانه با ما ایرانیان برقرار نخواهند کرد. بی‌جهت نبود که حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمودند: رابطه آمریکا با ایران رابطه گرگ و میش است. خلاصه فریب بازی‌های دیپلماسی آمریکایی‌ها را نخورند که سخت پشیمانی به دنبال خواهد داشت.
اصغر کردبچه
* در دوستی با آمریکا بیشتر منافع عده‌ای خان و خان‌زاده تامین می‌شود و در عوض ملتی اسیر استعمار می‌گردد.
2788---0937
* پاسخ امام به نامه آقای هاشمی در رابطه با آمریکا را لازم نیست ایشان اعلام کند چرا که امام به طور شفاف فرمودند:‌ آنها که خواب آمریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند.
ظفرقندی
* مفهوم سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد نرمش قهرمانانه این است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید براساس پایداری بر اصول و حفظ ارز‌ش‌های انقلاب با تدبیر و صلابت و شجاعت و عدم انفعال و سازش و عدم عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های نامشروع غرب از حقوق مسلم هسته‌ای خود به ویژه غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز ذره‌ای کوتاه نیایند. خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که سایه با عزت ولایت‌فقیه را بالای سرمان قرار داده است.
علی‌نژاد از قائم شهر
* در مورد حجاب دو پیشنهاد داشتم ابتدا هر اداره می‌تواند یک فرم مخصوص و لباسی شکیل برای خانم‌های شاغل تهیه کند به این صورت خانمها از پیروی مد راحت می‌شوند ضمن آنکه در مراکز آموزشی بهتر است معلمان و اساتید دانشگاه در مورد فلسفه دستور الهی حجاب با دختران دانش‌آموز و دانشجو بیشتر صحبت کنند.
میرزایی
* از یادداشت باارزش برادر عزیزمان آقای محمد ایمانی که برخاسته از تعهد دینی و انقلابی ایشان و همچنین برگرفته از ژرف‌اندیشی است تشکر می‌کنیم. مسئولین کشور باید هوشیار باشند چرا که در قبال خون شهدا و امام شهدا و مردم خود باید پاسخگو باشند.
5260---0912
* این چه نظام هماهنگی است که فوق دیپلم شرکت نفت از فوق‌لیسانس آموزش و پرورش بیشتر دریافت می‌کند، مگر نه اینکه آموزش و پرورش به تعبیر بزرگان و کارشناسان سنگ بنای اولیه توسعه و پیشرفت در همه زمینه‌هاست. استخراج نفت سخت‌تر است یا تعلیم و تربیت انسان؟ این سخن رهبر معظم انقلاب فراموش نشود که فرمودند: معلمین محور و معیار حرکت نظام و دارای نقش مهم و برجسته‌ای هستند.
4958---0916
* از مسئولین شرکت واحد درخواست می‌شود سرویس‌دهی خط بهارستان- ائمه ‌اطهار (13آبان) را سر و سامان دهند. ساعات زیادی از وقت شهروندانی که در این خط تردد می‌کنند هدر می‌رود.
9518---0936
* بیمه دی مدت 10 ماه است از دادن بیمه عمر مادرمان که مادر شهید هم هست شانه خالی می‌کند. متاسفانه جواب تلفن ما را هم نمی‌دهند. بنویسید شاید فرجی شد.
8839---0912
* دو هفته است که لوله آب روستای نمک کور اراک ترکیده و آب هدر می‌رود و نصف بیشتر روستا آب ندارد. با پی‌گیری‌های شورای روستا مسئولین شرکت آب و فاضلاب اراک اعلام می‌دارند بودجه نداریم؟ از مسئولین امر درخواست تسریع در رسیدگی را داریم.
حبیبی و جمعی از روستائیان نمک کوراراک
* هزاران نفر از ساکنین مسکن مهر شهرک البرز ماهدشت فرزندان خود را در کدام مدرسه باید ثبت‌نام کنند؟! از مسئولین انتظار می‌رود پاسخ ما را بدهند.
7826---0935
* دانشجوی دانشگاه علمی - کاربردی فرهنگ و هنر شهرستان رشت هستم بنویسید در این دانشگاه هیچ‌گونه تسهیلاتی مثل وام و یا تقسیط شهریه برای دانشجویان وجود ندارد. و اگر هم هست حداقل من خبر ندارم. شاید در این ستون تلفن‌ها پاسخ را بدهند.
4622---09‍11
* در برنامه‌های تلویزیونی که با دعوت از بعضی هنرمندان و ورزشکاران به همراه خانواده‌هایشان تهیه و پخش می‌شود وضعیت پوشش برخی خانم‌ها بد‌حجابی است. وقتی دخترم با مشاهده این برنامه‌ها سوال می‌کند، اگر حجاب واجب است چرا در رسانه ملی کشور رعایت نمی‌شود نمی‌دانم چه جوابی بدهم.
2991---0935
* مردم شوشتر، گتوند و حومه از نبود پل برای برگشت از اهواز بر روی رودخانه گرگر در رنج و عذاب هستند. کوچک‌ترین حادثه تصادف در طول پل باعث قطع تردد و ترافیک سنگین می‌شود با اینکه در طول این چند دهه مرتب درخواست احداث پل برگشت کرده‌ایم معلوم نیست چرا اقدام نمی‌کنند.
4819---0916
* یک معلم مبتلا به بیماری آسم هستم. با اینکه از بیمه طلایی برخوردارم در تهیه داروهای گرانقیمت بیماری‌ام گرفتار شده‌ام . با حقوق معلمی از کجا بیاورم اسپری‌های گران‌قیمت را از بازار آزاد تهیه کنم. تو را به خدا بنویسید به داد ما مردم برسند.
1253---0913

 


گفت: خودمونیم‌ها! دکتر روحانی بدجوری آرزوی مدعیان اصلاحات و کشورهای غربی را بر باد داد که منتظر ملاقات ایشان با اوباما بودند.
گفتم: مدعیان اصلاحات را بگو که از خوشحالی چه دایره و دمبکی می‌زدند و پیشاپیش انجام این ملاقات را جشن گرفته بودند!
گفت: یکی از سران فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 هم در روزنامه انگلیسی گاردین مقاله نوشته و به آمریکا گفته بود فرصت را دریابد که ممکن است دیگر چنین فرصتی دست ندهد!
گفتم: یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای عکس روحانی و اوباما را کنار هم چاپ کرده بود که یعنی بعله! این ملاقات حتمی است! و یک روزنامه زنجیره‌ای دیگر شب قبل از آن چاپ دوم رفته و با ذوق‌زدگی تیتر زده بود که «امشب، دیدار اوباما، با روحانی»!
گفت: خب! حالا قرار است چه بکنند. آقای روحانی که پیشنهاد کاخ سفید برای ملاقات با اوباما را نپذیرفت.
گفتم: چه عرض کنم؟! دکتر به مریض گفت دو تا خبر برات دارم. یک خبر خوب و یک خبر بد. خبر خوب این که اگر این آمپول را بزنیم تا 24 ساعت دیگر حالت خوب می‌شود و خبر بد این که دیروز یادم رفت این خبر را بهت بگم!

 


وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در نیویورک گرد هم می‌آیند تا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مذاکره کنند.
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.
برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز به مذاکره می‌نشینند.
البته مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که دیدار دوجانبه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در دستور کار قرار ندارد و هرچه هست در چارچوب 5+1 است.
در نشست امروز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان‌کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گیوئو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور دارند.
آخرین نشست ایران و 5+1 با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه 5+1 طی روزهای 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در دیداری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند که دور جدید مذاکرات پنج‌شنبه در نیویورک آغاز شود. همچنین در این دیدار توافق شد پس از آن وزیران خارجه این کشورها نشستی در نیمه اکتبر (اواخر مهر ماه) در ژنو برگزار کنند.
ظریف در این دیدار با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته‌ای، تصریح کرد: اگر واقعیت‌های ایران امروز مد نظر قرار گیرد، مسئله هسته‌ای قابل حل است.
همچنین مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز سه‌شنبه دوم مهر ماه درباره نشست ایران و 5+1 در نیویورک، اظهار داشت: این نشست آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید است. پیش از این جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را مبنی بر لزوم احقاق حقوق مسلم مردم ایران در داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران به طور صریح و روشن بیان کرده است.
وی افزود: ما معتقدیم مذاکرات 5+1 باید گویای عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به راه حل در زمان‌بندی مشخص باشد.
افخم درباره محورهای اصلی گفت‌وگوهای ایران با 5+1 نیز عنوان کرد: مباحث ما خیلی روشن است. حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی‌سازی در خاک ایران بحث‌های اصلی ماست. به نظر می‌رسد در نشست پنج‌شنبه وزرای خارجه روندهای قبلی را مرور کنند.
خبرگزاری شین‌هوا نیز از نیویورک درباره مذاکرات امروز ایران و 5+1 نوشت: جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کند. این عالی‌ترین سطح مذاکرات بین دو کشور در طول چند دهه اخیر محسوب می‌شود.
این خبرگزاری گزارش داد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت، با توجه به اینکه ایران اعلام کرده است مسیر معتدل‌تری در خصوص برنامه هسته‌ای خود در پیش خواهد گرفت، به جان‌کری دستور داده است دور جدید گفت‌وگوها را با ایران آغاز کند.

 


وزیر اطلاعات درباره تداوم آزادی برخی زندانیان تاکید کرد: آزادی جمعی از زندانیان مسبوق به سابقه بوده و ادامه می‌یابد.
حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: عفو زندانیان برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد و همواره زندانیان مشمول رافت و رحمت نظام قرار گرفته‌اند و زندانیان مشمول عفو شده‌اند.
وزیر اطلاعات افزود: در گذشته نیز عفو زندانیان انجام شده و این اقدام مسبوق به سابقه بوده و ما در آینده نیز شاهد این مسئله خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: طبیعت نظام ما و نظام اسلامی این است که علاقه‌مند نیستیم، هیچ فردی در زندان باشد همانگونه که تمایل نداریم کسی در بیمارستان‌ها بستری شود.
وزیر اطلاعات تصریح کرد: در عید غدیر خم خبرهای خوبی از آزادی زندانیان اعلام خواهد شد که جزئیات آن به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

 


پایگاه صهیونیستی «دبکا» با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در طول دو ماه گذشته، مدعی شد تهران و واشنگتن سر چهار موضوع در مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیده‌اند.
پایگاه صهیونیستی «دبکا» در گزارشی مدعی شده است که ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای به توافقاتی دست یافته‌اند. به ادعای دبکا، در دو ماه گذشته رایزنی‌هایی بین تهران و واشنگتن در جریان بوده و این رایزنی‌ها نهایتا به چهار توافق منجر شده است. براساس این توافق:
1. توان هسته‌ای ایران در سطح فعلی آن حفظ می‌شود. ایران بیشتر توانسته حق غنی‌سازی و نگهداری اورانیوم غنی‌شده (از جمله با غنای 20 درصد) در خاک خود را به دست آورد.
2. تهران محدودیت تعداد سانتریفیوژهای فعال در سایت نطنز را می‌پذیرد. هنوز در مورد تعداد دقیق این سانتریفیوژها تصمیمی اتخاذ نشده است. تعداد سانتریفیوژهایی که می‌توانند غنی‌سازی تا 5 درصد را انجام دهند، هنوز محل بحث دو طرف است. هنوز محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی سطح پایین را انجام می‌دهند، تعیین نشده است. مذاکرات در این مورد هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، چرا که واشنگتن خواستار اعمال محدودیت بر فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته نوع IR1 و IR2 بوده، اما تهران با این امر مخالف است.
3. ایران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا می‌کند. امضای پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های سرزده از سایت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را می‌دهد. این امر همچنین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد تا دوربین‌های خود را نه فقط در محل‌های نگهداری اورانیوم غنی‌شده، بلکه در سالن‌های غنی‌سازی نیز نصب کنند.
4. آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت تدریجی تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کنند.
دبکا در ادامه با اشاره به سخنرانی روحانی در سازمان ملل، لحن اظهارات وی را نسبت به گذشته «ملایم‌تر» توصیف کرده، اما نوشته است وی به هیچ‌وجه از اصول ایران عقب ننشسته و امتیازی در این زمینه نداده است.

 


روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد: نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حضرت آیت‌الله امامی کاشانی اقامه خواهد شد.
مراسم این هفته نماز جمعه، پس از قرائت آل یاسین، از ساعت 00/11 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، در دانشگاه تهران آغاز می‌شود. سپس، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در آستانه هفتم مهرماه روز آتش‌نشان پیش از خطبه‌ها به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

 


برخی رسانه‌های آمریکایی معتقدند اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل از سر ضعف سخنرانی کرد.
فارین پالیسی در این زمینه طی تحلیلی با عنوان « امپراتوری آمریکا مرده است» نوشت: اوباما برای سران جهان در سازمان ملل سخنرانی کرد و آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت بی اراده تصویر کرد ابر قدرتی که آماده مقابله با ایران و کشتن دشمنان خود با هواپیمای بدون سرنشین است ولی کمترین آمادگی برای اقدام نظامی علیه سوریه یا دیگر کشورهای مسئله‌دار ندارد.
واشنگتن پست نیز معتقد است: سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل یک نطق ضعیف بود و اشکالات بسیاری در آن دیده می‌شد از جمله اینکه رئیس جمهور آمریکا بیانات قدیمی و غلط خود در مورد اینکه به یک دهه جنگ پایان داده را تکرار کرد. هنوز هم یک جنگ داخلی خونبار در سوریه جریان دارد که وی به هر دلیلی تصمیم گرفته درگیر آن نشود. به ماجرای سوریه، حوادث شمال آفریقا، درگیری‌ها در عراق و سرکوب خونین در مصر را اضافه کنید تا مشخص شود منظور اوباما پایان دادن به دوره‌ای است که آمریکا دیگر چیزی که ارزش جنگیدن داشته باشد، پیدا نمی‌کند.
از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی تأکید کرد: اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل به چیزی بیش از مترجمان نیاز داشت. هیچ جای تعجب ندارد اگر با قرار گرفتن رئیس جمهوری آمریکا پشت تریبون سازمان ملل، یک سؤال ناخوشایند همچنان بدون جواب ماند مبنی بر اینکه دیگر کشورها چه سهمی در سیاست خارجی اوباما دارند؟ بن‌رودز، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا پیش‌تر با اشاره به اینکه «آمریکا برای دهه‌ها نقش زیربنایی را در معماری امنیت جهانی و اعمال هنجاری‌های بین‌المللی داشته» هشدار داد «ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم ارسال کننده این پیام باشیم که آمریکا از این کار دست می‌کشد. اما صبر کنید. آیا عقب‌نشینی آمریکا از به دوش کشیدن بار رهبری جهان، پیامی نیست که دولت اوباما از همان آغاز اعلام کرده بود؟

 


مواضع خوب رئیس‌جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل و امتناع از دست دادن با اوباما، عصبانیت محافل ضد انقلاب و فتنه‌گر را موجب شد.
در این زمینه شبکه صهیونیستی بالاترین به قلم یکی از عناصر ضد انقلاب نوشت: «روحانی نه احمدی نژاد هست و نه خاتمی بلکه دقیقاً کپی شده [آیت‌الله] خامنه‌ای است. سخنان حسن روحانی در جاهای مختلف را که می‌شنوم تنها یاد یک شخصیت می‌افتم. آن شخصیت نه احمدی‌نژاد نه خاتمی بلکه شخص [آیت‌الله] سیدعلی خامنه‌ای است. شما می‌توانید نقطه نظرات مختلف روحانی را بررسی کنید. از نقطه نظر در مورد کهریزک تا نقطه نظر در مورد فتنه (جنبش سبز ملت ایران). از نقطه نظر در مورد رفع شبهه در انتخابات تا نقطه نظر در مورد سپاه پاسداران حتی در مورد توبه کردن موسوی و کروبی و امثالهم هم نظرات خامنه‌ای را دقیقاً تکرار می‌کند.»
همکار بالاترین می‌افزاید: اگر بخواهیم شخصیت رهبر را هم در نظر بگیریم او آن تندروی‌های خاص را ندارد و بسیاری مواقع حد بین تندروها و اصلاح‌طلبها می‌شود. حال که روحانی به سازمان ملل رفت بسیاری انتظار داشتند که یک معجزه کند ولی چیزی که دیدیم و شنیدیم دقیقا سخنان رهبر بود که در آنجا بازتاب داده شد و دقیقا همان ژست‌ها گرفته شد. مثلاً نرفتن به سر سفره شام [ناهار!] بان‌کی‌مون که مبادا با اوباما دیدار کند یا نرفتن به سخنرانی‌ اوباما. خوب است سخنرانی [آیت‌الله] خامنه‌ای در دهه 60 در سازمان ملل را هم ببینید.
از سوی دیگر سایت فتنه‌گر جرس (ارگان حلقه لندن) از قول مرتضی- ک از اعضای متواری گروهک ملی مذهبی نوشت: روحانی در سازمان ملل تلاش کرد سخنگو و مجری همان «نرمش قهرمانانه»‌ای باشد که رهبر جمهوری اسلامی از آن می‌گوید: همه سخنان روحانی در یک «متن» متبلور می‌شد و صورت بندی؛ «اقتدار جمهوری اسلامی». روحانی به وضوح تلاش می‌کرد سخنگو و مجری همان «نرمش قهرمانانه»‌ای باشد که رهبر جمهوری اسلامی از آن می‌گوید. این چنین، وی تمام ارتفاع صدا و بلاغت کلام و جدیت سیمای خود را به کار گرفت که به مخاطبان- و به خصوص غرب- یادآوری کند «جمهوری اسلامی ایران بر اعمال حقوق خود پافشاری می‌کند»؛ رعایت «احترام» جایگاه جمهوری اسلامی، ضروری است؛ و «پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای ایران» برای تهران اهمیت دارد و اینکه ایران «یک قدرت منطقه‌ای» است که نه فقط در قبال «امنیت منطقه»، احساس مسئولیت می‌کند بلکه «امنیت جهان» را نیز در نظر دارد. روحانی البته چنان که مشتاقان تغییر منتظر بودند، قدرت فرصت عالی را ندانست.
همچنین جمشید- ب در تحلیل بی بی‌سی با تخطئه مواضع دکتر روحانی مدعی شد «روحانی هیچ گام روشن و مشخصی برنداشت» و صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرد «روحانی برای اینکه با اوباما مواجه نشود و دست ندهد به ضیافت بان‌کی‌مون نرفت. عدم حضور روحانی در این مهمانی نشانه تجربه وی و هماهنگی او با رهبری و سپاه پاسداران است.»
اما از جمله مضحک‌تر اظهارات «روح‌الله- ش» از اعضای فراری شاخه جوانان حزب مشارکت است که در وبلاگ خود می‌نویسد: «من اگر جای روحانی بودم سر میز ناهار و شراب می‌نشستم و از میزبان می‌خواستم سر میز من گوشت خوک و مشروبات الکلی نگذارد و... خود من اینجا در دانشگاه متوجه نشده‌ام اما آشپزها به من تذکر داده‌اند که غذا از گوشت خوک درست شده (!).
دکتر روحانی به خاطر سرو مشروبات الکلی در مهمانی بان‌کی‌مون از حضور در آن امتناع کرد.

 


«شرکت قدرتمندانه رئیس جمهور ایران در نشست سازمان ملل منحصراً به پشتوانه حمایت کامل رهبر عالی ایران انجام شد».
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این تحلیل نوشت: رهبر اسرارآمیز ایران از رویکرد گشایش استقبال می‌کند اما به عنوان کسی که می‌گوید انقلابی است نه دیپلمات، به رئیس جمهور و تیم او سفارش کرده هرگز طبیعت و ذات دشمنان را از یاد نبرند. او به صراحت از نرمش قهرمانانه در جایی که بتوان نرمش نشان داد اما هرگز اهداف را زیر پا ننهاد، سخن گفت.
این روزنامه اضافه می‌کند: کارشناسان خارجی آیت‌الله خامنه‌ای 74 ساله را فردی کاملاً اسرارآمیز و زیرک، باهوش و تنها کسی که به روحانی مسئولیت پی‌گیری تعامل با آمریکا را داده است خطاب می‌کنند و در عین حال این نکته را هم یادآور می‌شوند که رهبر ایران می‌تواند حمایتش را بردارد. رهبری در نظام سیاسی پیچیده ایران، حرف آخر (فصل‌الخطاب) و تمام‌کننده را می‌زند. اگر گفت‌وگوها منجر به کاهش یا لغو تحریم‌ها شود، او اجازه ادامه راه را خواهد داد اما اگر بی‌نتیجه بماند، ‌این آزمونی برای محک زدن آمریکا خواهد بود. در هر دو صورت این امر کمک به امتیاز بیشتر رهبری نظام است. آیت‌الله خامنه‌ای به امیال و سیاست‌های آمریکا بدبین است و از سایر مسئولان می‌خواهد ماهیت دشمنی آمریکا را فراموش نکنند.

 


محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب معتقدند با وجود نرمش‌های دیپلماتیک، آمریکا نمی‌تواند با ایران به توافق برسد چرا که تحت فشار صهیونیست‌هاست و توقعات غیرقانونی دارد.
در این زمینه روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به گرم شدن بحث بهبود روابط آمریکا و ایران و متن و حواشی نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: مذاکرات ایران و 5+1 از سر گرفته خواهد شد و وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون دیدار کرده است ولی آیا زمانی که مذاکرات انجام شود، توافقی در عمل حاصل خواهد شد؟ خواسته‌های آمریکا برای رسیدن به توافق قابل تامل است. آمریکا می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران به میزان قابل توجهی به عقب بازگردد. آمریکا خواهان تعطیلی سایت غنی‌سازی فردو است. همچنین خواستار توقف غنی‌سازی با درجه خلوص بالاست از ایران خواسته شده که ذخیره فعلی اورانیوم با درجه خلوص بالا را نیز به خارج از کشور انتقال دهد. به همین دلیل خواسته‌های آمریکا و متحدان آن از حد نوعی تعدیل معقول فراتر می‌رود. در مقابل ایران توقع دارد تحریم‌ها لغو شود و برنامه هسته‌ای این کشور به رسمیت شناخته شود.
از سوی دیگر رابرت بائر افسر سابق سازمان سیا به بی‌بی‌سی گفت:‌ مهم‌ترین مانع در بهبود روابط آمریکا و ایران، اسرائيل است که یک گوشه آرام نمی‌نشیند. اسرائيل توانایی دارد روند حل مسئله را منحرف کند. آنها در واقع نفوذ بسیار زیادی در کنگره آمریکا دارند.
وی به رسمیت شناختن سازمان تروریستی منافقین از سوی آمریکا را اشتباه دانست و گفت: آمریکا باید وقتی درباره ایران صحبت می‌کند، لحن خود را تغییر دهد.
مضمون سخنان بائر، عیناً در سخنان دان‌شاپیرو سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا مشهود است که در مصاحبه با رادیو اسرائيل گفت: آمریکا در هیچ شرایطی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را نخواهد پذیرفت.
واشنگتن‌پست نیز در گزارشی تصریح کرد «لغو تحریم‌ها کار دشواری است» و آسوشیتدپرس نوشت: «کاهش تحریم‌ها، هدفی دشوار برای رئيس جمهور ایران است» در واقع هر دو رسانه اذعان می‌کنند که فراتر از لفاظی مقامات آمریکایی، در عمل اتفاق درخور توجهی رخ نخواهد داد و این تداعی همان ضرب المثل معروف است که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»
در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کیهان نوشت: روزنامه کیهان اوباما را جنایتکار جنگی می‌داند.
آسوشیتدپرس نیز نوشت: روزنامه کیهان اوباما را یک جنایتکار جنگی توصیف کرده و خاطرنشان کرده اوباما همان شیطانی است که مجازات‌های اقتصادی علیه ملت ایران را امضا کرد.

 


یک تحلیلگر غرب‌زده ادعا کرد آمریکاستیزی ملت ایران نوعی چپ‌زدگی است. او همچنین ادعا کرده دشمنی آمریکا نوعی واکنش به دشمنی ایران است؛ ادعایی که حتی باراک اوباما هم جرئت نمی‌کند مطرح کند.
صادق زیباکلام در مصاحبه با سایت فرارو گفته است: بنده معتقدم آمریکایی‌ها دشمنی خاصی با ایران ندارند بلکه به دلیل یکسری مسائل ایدئولوژیک چند ماه پس از انقلاب یک جریان نیرومند آمریکاستیزی در کشور به راه افتاد.»
وی افزود: «این جریان آمریکاستیزی چون معتقد بود آمریکا دشمن ایران و انقلاب اسلامی است سعی کرد با آمریکا مقابله کند که اولین مورد آن اشغال سفارت آمریکا بود و سپس در سال 58 تمام جریان‌های معتدل و میانه‌رو را به عنوان آمریکایی بودن کنار زد.»
زیباکلام گفت: «علت راه افتادن این جریان آمریکاستیزی بسیار پیچیده است و دلایل بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن نقش و نفوذ جریان چپ در ایران در آن مقطع زمانی بود به طوری که بخش عمده‌ای از ادبیات انقلابیون مسلمان ملهم و متاثر از ادبیات مارکسیستی بود.»
او همچنین گفت: «من معتقدم زمان آن فرا رسیده که در یک فضای غیرمغرضانه و غیرتعصبانه بنشینیم و یک‌بار دیگر این مسئله که علت دشمنی ایران و آمریکا با یکدیگر چیست را بررسی کنیم. ما نمی‌خواهیم بگوییم ایران با آمریکا دشمنی دارد اما لااقل می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم که چرا آمریکایی‌ها با ایران دشمنی می‌کنند که به نظر من دشمنی آمریکا نوعی واکنش به دشمنی ایران است.»
زیباکلام روز گذشته نیز ضمن مقاله‌ای در روزنامه غربگرای شرق مدعی شد اقشار تحصیلکرده دیگر باوری به دشمنی آمریکا ندارند(!)
زیباکلام توضیح نمی‌دهد که اولا آیا برای انزجار از تعدی و ظلم‌ و زورگویی حتما باید چپ بود و آیا نوع ملت‌های صاحب عزت و شخصیت زورگویی مستکبران را می‌پذیرند؟ ثانیا آیا دشمنی ایران و آمریکا واقعا از سال 1357 (انقلاب) آغاز شده و مثلا کودتای 28 مرداد 32 و 25 سال حمایت از رژیم فاسد، خودکامه و دست‌نشانده پهلوی را باید از اوراق تاریخ کند و دور انداخت؟ ثالثا آیا تسخیر سفارت آمریکا مسبوق به سابقه خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا نبود و اسناد کشف شده نیز ابعاد تکان‌دهنده این خوی استکباری را نشان نداد؟ رابعا آیا منطق «لاتظلمون و لاتظلمون» و «کونا للظالم خصما و للمظوم عونا» که منطق قرآنی و نبوی و علوی است، نعوذبالله از مارکسیسمی که عمر یک سده‌ای دارد و به گورستان تاریخ سپرده شده اخذ شده است؟! اگر چنین است چرا با وجود نابودی مارکسیسم و بلوک قدرت آنها، منطق ضد استکباری ملت ایران امروز عالمگیر شده و ملت‌ها در کشورهای مختلف از آمریکا ابراز انزجار می‌کنند.
و بالاخره باید گفت این‌گونه که آقای زیباکلام در آخرین فراز از سخنانش می‌گوید ظاهرا ملت ایران بوده که دشمنی را شروع کرده، 60 سال پیش علیه دولت آمریکا کودتا ترتیب داده، دیکتاتوری و اختناق را به آن کشور تحمیل کرده، اقدام به حمایت از تروریست‌ها کرده، جنگ به راه انداخته و به مجازات و تحریم اقتصادی ملت آمریکا پرداخته است!! با این اوصاف باید پرسید این آقا اصالتا ایرانی است یا آمریکایی؟!

 


رئیس‌جمهور در پیامی فرارسیدن روز ملّی عربستان را به پادشاه، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پیامی فرارسیدن روز ملّی عربستان را به پادشاه، دولت و ملت این کشور تبریک گفت.
در بخشی از پیام رئیس‌جمهور آمده است:
امیدوارم در پرتو وحدت و همدلی و با بهره‌گیری از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، شاهد گسترش روزافزون همکاری‌های برادرانه میان دو کشور باشیم.

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای نورالدین غریب لکی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده های عزادار برای آن مرحوم رحمت الهی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10