(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 آذر 1392 - شماره 20646

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
یک مثلث و دو انفجار
جنگ روانی آمریکا همزمان با مذاکرات ژنو 3
جان‌کری: ایران حق غنی‌سازی ندارد!
درمکتب امام
سید حسن نصرالله در تماس تلفنی
با مسئولان سفارت کشورمان در بیروت: حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت بی‌پاسخ نمی‌ماند
رئیس جمهور در دیدار با خانواده سه برادر شهید: خانواده‌های شهدا عزیزترین داشته‌های خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند
توصیه برژینسکی به کاخ‌سفید: فرصت تاریخی مذاکره با ایران را دریابید
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: بحث انتقال اورانیوم غنی‌ شده به خارج از کشور منتفی است
اطلاعات جدید درباره هویت عاملان انفجارهای بیروت
دیدار برترین‌های کنکور 92 با خانواده شهید احمدی‌روشن
   


محمد صرفی
صبح سه‌شنبه دو انفجار به فاصله کوتاهی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت رخ داد و ده‌ها کشته و مجروح برجای گذاشت. سوال اصلی این است؛ پشت پرده این اقدام تروریستی کیست و اهداف آن چیست؟
چند ساعت پس از وقوع این حادثه، شاخه‌ای از القاعده، مسئولیت آن را برعهده گرفت و این خبر بلافاصله در رسانه‌ها پمپاژ شد. طبق اعلام رسانه‌های منطقه‌ای گردان موسوم به عبدالله عزام که فعالیت خود را از سال 2003 در لبنان آغاز کرده، مدعی شده است که مسئول این انفجارهاست.
برخی رسانه‌های منطقه‌ای که نقشی آشکار در آتش‌افروزی‌ها – از عراق گرفته تا سوریه و لبنان- دارند، بلافاصله دست به کار شده و به داستان‌سرایی درباره این گروه پرداختند. خلاصه داستان آنها این است؛ گردان عبدالله عزام یک گروه مسلح وابسته به القاعده است. اسم این گروه برگرفته از عبدالله عزام پدر معنوی نیروی جهادی در افغانستان است. عزام 25 سال پیش ترور شد.
این گردان فعالیت خود را در سال 2003 آغاز کرد و با گردان‌های وابسته به زیاد الجراح (از عاملان ادعایی 11 سپتامبر) و یوسف‌العییری همکاری کرد. گروه عبدالله عزام بارها تلاش کرده از جنوب لبنان به سوی سرزمین‌های اشغالی موشک شلیک کند.
این گردان در معرفی خود می‌گوید صالح ‌القرعاوی تبعه عربستان این گردان را تشکیل داده است. القرعاوی در فهرست 85 نفره تحت تعقیب نیروهای امنیتی عربستان قرار داشت و یک سال پیش به شدت زخمی شد. وی خود را به عربستان تسلیم کرد و در حال درمان و محاکمه در این کشور است.
در حال حاضر ماجدالماجد تبعه عربستان‌سعودی رهبری گردان عبدالله عزام را در اختیار دارد ولی ناظران بر این باورند که فرد دیگری به صورت پنهانی رهبری این گروه را در اختیار دارد که از عربستان به یمن فرار کرد و در لبنان و مشخصاً در اردوگاه عین‌الحلوه لبنان حضور دارد.
در حادثه انفجار در برابر سفارت ایران در بیروت، سراج‌الدین زریقات از اعضای این گردان که پیشنماز مسجدی در بیروت و فراری است مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. زریقات خود را سخنگوی این گردان معرفی کرده است.
ظاهراً داستان مهیجی به نظر می‌رسد! گروهی جهادی که از دشمنی با آمریکا سرچشمه می‌گیرد و در تلاش است به صهیونیست‌ها ضربه بزند!
داستان اشاره زیرکانه‌ای به ریشه سعودی این گروهک دارد و در عین حال مسئولیتی را هم متوجه ریاض نمی‌کند و حتی مدعی برخورد عربستان با سران آن نیز هست!
اما این روایت پرپیچ و خم و موهوم، چیزی جز یک آدرس غلط نیست. برای درک درست آنچه روز سه‌شنبه در بیروت رخ داد باید به چند نکته توجه داشت؛
1- حوادث تروریستی و امنیتی از حیث زمان و هدف حمله، به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی حوادث امنیتی، ماهیتی راهبردی دارند و در پس آنها طراحی‌های سیاسی و استراتژیکی نهفته است که می‌تواند صورت‌بندی‌های منطقه‌ای و حتی جهانی را دستخوش دگرگونی کند. نوع دوم اینگونه حوادث، با هدف ضربه و حذف فیزیکی و یا ایجاد رعب و وحشت انجام می‌شوند و اهداف سیاسی آن نیز محدود و اغلب منفعلانه است. حادثه مشکوک 11سپتامبر از نوع اول بود که فارغ از حقیقت پشت‌پرده آن، برخی تحلیلگران دنیای معاصر را به پیش و پس از آن تقسیم می‌کنند. مثال دیگر ترور رفیق‌ حریری در فوریه 2005 در بیروت بود که ابعادی منطقه‌ای پیدا کرد و طراحان آن همچنان در حال پیگیری سناریوی خود در این مورد هستند. در مقابل ترور بی‌نظیر بوتو در دسامبر 2007 را می‌توان مثال زد که فقط عملیاتی برای حذف یک سیاستمدار بود. از این منظر حادثه اخیر بیروت را باید از نوع دوم ارزیابی کرد. حادثه‌ای کور که جز قربانی و داغدار کردن ده‌ها فرد بی‌گناه و عادی، نتیجه دیگری ندارد.
2- بدون شک انفجارهای بیروت را نمی‌توان بی‌ارتباط با مسائل سوریه تحلیل کرد. نویسندگان سناریوی خونین بیروت نیز آن را انکار نمی‌کنند اما اختلافی ظریف و البته بسیار کلیدی میان حقیقت و آنچه آنان مدعی هستند وجود دارد. تروریست‌ها مدعی‌اند انفجار بیروت در واکنش به حمایت ایران و حزب‌الله از دولت دمشق است. آنان سعی دارند اینگونه وانمود کنند که سوریه صحنه تقابل شیعه و سنی است و القاعده انتقام سنی‌های سوریه را در بیروت از ایران گرفته است. این صورت‌بندی احمقانه از صحنه سوریه، هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. تروریست‌های اجاره‌ای در سوریه، حتی به گروه‌های موازی خود نیز رحم نمی‌کنند و روزی نیست که خبری از بریدن سر رقبایشان در سایر گروه‌های مخالف اسد، به گوش نرسد. آنان در این وحشی‌گری تا جایی پیش رفته‌اند که حتی برخی از حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را نیز درباره چگونگی تعامل با آنان به تردیدهای جدی انداخته‌اند. شیعه و سنی در سوریه به دست این جنایتکاران قتل‌عام می‌شوند و انفجار بیروت نمی‌تواند واقعیت‌ها را قلب و مردم منطقه را فریب دهد.
برای فهم بهتر قضیه ذکر یک نمونه خالی از لطف نیست. دیروز بی‌بی‌سی برای تحلیل انفجار بیروت سراغ یک روزنامه‌نگار لبنانی رفت. در حالی که مجری بی‌بی‌سی به شدت سعی داشت موضوع را به سوی القاعده و درگیری شیعه و سنی در منطقه بکشاند، «محمد دیاب» به درستی حادثه را در چارچوب تقابل محور مقاومت و رژیم صهیونیستی تحلیل کرد و البته سخنانش چند بار از سوی مجری قطع شد که اعتراض این تحلیلگر را در پی داشت و در پایان آب پاکی را بر دست سخنگوی روباه پیر و نوچه‌های منطقه‌ای آن ریخت و گفت؛ «بدانید که من از اهل سنت و طرفدار مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی هستم و با این حال من و دیگر پیروان اهل سنت در لبنان نیز مورد تهدید قرار می‌گیریم همانگونه که شهید مغنیه به شهادت رسید زیرا با مقاومت بود، ما اهل سنت که با مقاومت هستیم نیز تهدید می‌شویم.»
3- پیروزی‌های نظامی دولت سوریه در هفته‌های اخیر و تشدید اختلافات میان تروریست‌ها، زنگ خطر را به طور جدی برای حامیان آنها به صدا درآورده است. دیگر همه طرف‌ها مطمئن شده‌اند که امید داشتن به سرنگونی دولت دمشق و شکستن یکی از حلقه‌های مقاومت در منطقه، آرزویی بیش نیست. آنان با انفجار بیروت و به شهادت رساندن چند شهروند لبنانی و کارمندان سفارت ایران، در پی فرونشاندن آتش خشم و انتقام خود هستند. تروریست‌ها اگر مرد مبارزه بودند، به جای انفجار کور علیه شهروندان غیرنظامی در میدان نبرد عرض‌اندامی می‌کردند.
4- حضور و دستاوردهای حزب‌الله در میدان سوریه، از ابعاد مختلف قابل تحلیل است و برخی جنبه‌های آن ابعادی راهبردی و درازمدت دارد که بر دشمنان پوشیده نیست و پرداختن به آن موضوعی مجزاست. مثلث غرب، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب از تمام ابزار خود برای تحت فشار قرار دادن حزب‌الله استفاده کردند تا آن را از صحنه سوریه خارج کنند. اما حزب‌الله از ابتدا قاطعانه اعلام کرد که جریان تروریسم در سوریه را نه تنها خطری برای لبنان بلکه برای کل منطقه می‌داند و تا زمان دفع این خطر میدان را به نفع دشمن ترک نخواهد کرد. جنوب بیروت طی چند هفته گذشته شاهد دو عملیات تروریستی علیه حزب‌الله بود اما این اقدامات کور خللی در عزم مقاومت ایجاد نکرد. آنان می‌دانند انفجار سه‌شنبه نیز تاثیری بر راهبرد جریان مقاومت نخواهد داشت اما از سگ کتک خورده نیز نمی‌توان انتظار پارس کردن نداشت!
5- اغلب حوادث تروریستی توسط یک مثلث انجام می‌شود؛ آمر، واسطه و عامل. ایجاد انفجار در بیروت کار خارق‌العاده‌ای نیست و از این باب عاملان آن محلی از اعراب ندارند و جز مشتی مزدور نیستند که از سویی خود را دشمن صهیونیست‌ها می‌دانند و در همین حال، راحت به اجاره آنان در می‌آیند و بدون اجازه صهیونیست‌ها آب نمی‌خورند. ضلع واسطه در این مثلث شوم، برخی جریانات و دولت‌های منطقه‌ای هستند که به جای پیگیری آرمان فلسطین، کمر همت به نابودی مقاومت بسته‌اند و در این راه از همراهی و همکاری با واشنگتن و تل آویو نیز رویگردان نیستند.
و اما ضلع آمر! کیست که نداند کدام رژیم حرام‌زاده از بحران سوریه و بی‌ثباتی در لبنان سود می‌برد و بیشترین کینه را از جمهوری اسلامی و حزب‌الله دارد؟

 


وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد ان‌پی‌تی حقی برای غنی‌سازی ایران قائل نشده است.
جان‌کری در نشست مشترک خبری با وزرای امور خارجه و دفاع استرالیا گفت: ان‌پی‌تی حقی برای غنی‌سازی ایران قائل نشده است و این حق برای ایران بسته به نتیجه مذاکرات است.
کری در پاسخ به خبرنگاری که درباره حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران و دسترسی این کشور به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای سوال کرده بود گفت: با توجه به اینکه هیچ حق مصرحی در ان‌پی‌تی وجود ندارد، هر تصمیمی که کشوری برای انجام کاری می‌گیرد یا نمی‌گیرد، یا اینکه بر اساس قوانین مجاز به چنین کاری است یا نه؛ بسته به مذاکرات و فرایند دارد، ما در حال حاضر در مراحل ابتدایی تعیین اینکه آیا می‌توان گام اول را برداشت یا نه، هستیم، البته این مسئله در همان گام اول حل و فصل نمی‌شود.
وی افزود: رئیس‌جمهور بارها گفته است که ایران مانند هر کشور دیگری که عضو ان‌پی‌تی باشد، حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ‌را دارد. این شامل موضع این کشور خاص در خصوص ملزومات ان‌پی‌تی و جامعه جهانی از آن کشور است. خوب،‌ موضوع گفتگوها نیز همین است و من نمی‌خواهم درباره نتایج آن پیش بینی کنم غیر از اینکه به شما بگویم هیچ حقی در مذاکرات اولیه که من دیده‌ام به رسمیت شناخته یا اعطا نشده است و این موضوع مذاکرات است و باید در طول مذاکرات حل و فصل شود و موضوع معیارها، بررسی‌های دقیق است که مذاکره درباره آن دشوار است. از این رو، هیچ نمی‌توان چیزی گفت ولی مهم است که وارد مذاکرات شد تا دید چه چیزی به دست می‌آید یا نمی‌آید. کری‌اضافه کرد: ما اجازه نمی‌‌دهیم این توافقنامه، اگر حاصل شود، زمان بخرد، ما اجازه نمی‌دهیم توافقنامه‌ای که به درستی به نگرانی‌های محوری و اساسی ما پاسخ نمی‌دهد، پذیرفته شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پازل تهدید کری را تکمیل و اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در ژنو به نتیجه نرسد، وزارت خارجه آمریکا خود رهبری دور تازه از تحریم‌ها را ضد ایران برعهده خواهد گرفت.
جین‌ساکی در این باره توضیح داد: اگر مذاکرات بخواهد به مدت طولانی‌تری کشیده شود، یا احساس کنیم سعی در وقت‌کشی هست، وزارت خارجه آمریکا خود رهبری و سرپرستی دور تازه از تحریم‌ها بر ضد ایران را برعهده خواهد گرفت.
وی در این باره گفت: این مسئله یکی از دلایلی است که همواره به دوستانمان در مجلس سنا و کنگره گفته‌ایم که بگذارید مذاکرات هسته‌ای نتایج خود را نشان دهند، بعد اگر نتایجی به دست نیامد دور تازه‌ای از تحریم‌ها را اعمال خواهیم کرد.
همچنین دان شاپیرو مدعی شد، واشنگتن فشار بر ایران را حفظ می‌کند تا جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دور نگه دارد. به علاوه، همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی نیز همچنان بر روی میز قرار دارد.
در همین حال «هری رید» رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد طرح تحریم‌های تازه علیه ایران، بعد از پایان تعطیلات روز شکرگزاری، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر حمایت از روند دیپلماسی کنونی و مذاکرات ژنو، مدعی شده است که ممکن است ایرانی‌ها بخواهند وقت‌کشی کنند و به همین جهت سنا باید آماده باشد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات طرح افزایش تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را بررسی کند.
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز با تعدادی از سناتورهای دموکرات دیدار و درباره برنامه اتمی ایران با آنها صحبت کرد.
کاخ سفید با انتشار خبر جلسه حدود دو ساعته جو بایدن با سناتورهای دموکرات اعلام کرد که معاون رئیس جمهور آمریکا به این سناتورها گفته که توافقنامه با ایران برای شش ماه خواهد بود و در صورتی که از طرف ایران درست اجرا شود، تحریم‌ها کمتر می‌شود.

 


خروج از اعتدال، انحراف است
آقایان شورای قضایی و قضات محترم در سراسر کشور باید احراز کرده باشند که:
- در هر صورت از تبعیت باطل و تهمت‌ها و افتراها در امان نیستند!!
بنابراین:
اعتنا به این امور و خدای نخواسته خروج از اعتدال و عدالت الهی و صراط مستقیم، انحراف است و
- اجتناب از آن وظیفه الهی است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 359

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت تاکید کرد این اقدام تروریستی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در تماسی تلفنی با مسئولان عالی‌رتبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ضمن محکومیت اقدام تروریستی حمله به ساختمان سفارت ایران در بیروت و ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه گفت: این اقدام تروریستی بی‌پاسخ باقی نخواهد ماند.
همچنین حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که به نمایندگی از سوی دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت سفر کرده بود، چهارشنبه شب با حضور غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد.
در این دیدار، امیرعبداللهیان انفجارهای تروریستی مقابل سفارت کشورمان را که منجر به شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران،‌ خانم رقیه حسین‌زاده همسر یکی از دیپلمات‌های سفارت، تعدادی از محافظین سفارت و شماری از شهروندان لبنانی و همچنین مجروح شدن ده‌‌ها تن از شهروندان ایرانی و لبنانی گردید، نشانه عجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن و گروه‌های تکفیری مورد حمایت آنان در مقابله مستقیم با جبهه مقاومت توصیف کرد.
وی ضمن اشاره به پیروزی‌‌ها و موفقیت‌های جبهه مقاومت در همه صحنه‌ها، شهادت در راه خدا را آرزوی همه آزادگان و پیروان مکتب عاشورایی برشمرد و در عین حال، بر لزوم پیگیری امور توسط طرف‌های ذی‌ربط لبنانی به منظور شناسایی و مجازات طراحان، حامیان و عاملان این اقدام غیرانسانی تأکید کرد.
سید حسن نصرالله نیز ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی به رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، دولت و ملت بزرگ و مقاوم ایران، تصریح کرد که تاریخ سی و چهار ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که‌ این‌گونه اقدامات ناجوانمردانه دشمنان اسلام ناب و انقلاب اسلامی و مقاومت، کوچکترین تأثیری بر عزم و اراده و پیشرفت پیروان خط خونین کربلا و رهروان امام خمینی (ره) نداشته و نخواهد داشت.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با دعا برای علوّ درجات شهدای این حادثه تروریستی و شفای مجروحان، افزود: این قبیل تحرکات غیرانسانی،‌ هرچه بیشتر پرده از نقاب و ماهیت حقیقی گروه‌هایی که به تمسک به هر وسیله‌ای درصدد مقابله با مسیر حق و عدالت و مقاومت هستند برمی‌دارد و خون شهدا و مظلومین،‌ ما را بر حقانیت مسیر مقاومت و پیمودن راه حق هرچه استوارتر می‌سازد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان، پس از دیدار با سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المنار، رژیم صهیونیستی را مسئول دو انفجار نزدیک سفارت ایران دانست و گفت: اسرائیل با استفاده از برخی گروه‌های تکفیری که آلت دستش هستند این انفجارهای تروریستی را مرتکب شد.
معاون وزیر خارجه کشورمان تشکیل تیم امنیتی ایرانی برای همکاری با سرویس‌های امنیتی لبنان در شناسایی عاملان دو انفجار تروریستی بیروت را رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دستگاه‌های لبنانی اعتماد دارد.

 


رئیس‌جمهور در ادامه سنت دیدار با خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان دفاع مقدس، عصر چهارشنبه با حضور در منزل خانواده شهید شاه‌ حسینی که سه فرزند برومند خود را تقدیم اسلام کرده است، با پدر و مادر این سه برادر دیدار و گفتگو کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار ضمن آرزوی علو درجات و مقام برای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: ان‌شا‌الله خداوند به ما توفیق دهد خدمتگزاران خوبی برای مردم ایران اسلامی و خانواده‌های گرانقدر شهدا و ادامه دهنده مسیر درست و شایسته آنان باشیم.
رئیس‌جمهور خطاب به خانواده شهید شاه‌حسینی گفت: شما خانواده‌های شهدا کار بسیار بزرگی انجام دادید که این گلهای عزیزی که پرورش دادید و در واقع عزیزترین داشته‌های شما بودند را تقدیم اسلام و انقلاب کردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، شهید محمدحسن شاه حسینی در سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس، شهید حسین شاه حسینی در سال ۱۳۶۲ در منطقه فکّه و عملیات والفجر مقدماتی و شهید سعید شاه حسینی در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ و در منطقه عملیاتی شلمچه، در مبارزه با دشمنان بعثی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
همچنین روحانی در دیدار با جانباز قطع نخاعی سید محمدسعید موجانی قمی با تاکید بر اینکه اراده و ایستادگی ملت ایران بسیار بالاتر از مشکلات پیش روی کشور است، گفت: روحیه مقاومت و تکیه بر معنویت که به برکت انقلاب و رهبری‌ داهیانه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر بزرگوار انقلاب در کشور تجلی یافته باعث خواهد شد که ما بر مشکلات موجود غلبه کنیم.
وی با اشاره به اینکه همین روحیه مقاومت و ایستادگی است که کشور را زنده نگه‌داشته، گفت: مردم ما وفادار به انقلاب، اسلام، فرهنگ و منافع ملی کشور بوده و هستند و جانبازان و خانواده‌های آن‌ها در خط مقدم این وفاداری قرار دارند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران در عین تحمل سختی‌‌ها همواره به مبارزه برای دستیابی به آرمان‌های انقلاب افتخار کرده‌اند.
رئیس‌جمهور شرایط کنونی کشور را سخت‌ترین شرایط پس از وقوع انقلاب اسلامی توصیف و ابراز امیدواری کرد در سایه عنایات الهی و دعای خیر رهبری و مردم، این دولت بتواند خدمتگزار خوبی برای ملت باشد.
محمدسعید موجانی جانباز قطع نخاعی در سال 1362 در جریان درگیری با گروهک‌های کوردل به درجه جانبازی نائل گردید.

 


مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در نامه‌ای به سران کنگره با هشدار درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از آنها خواست فرصت تاریخی مذاکره با ایران را از دست ندهند.
زبیگنیو برژینسکی و برنت اسکاوکرافت، مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به رهبران مجلس سنا و مجلس نمایندگان از تلاش‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکابرای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.
در این نامه آمده است: «ما از تمامی آمریکایی‌ها و کنگره آمریکا می‌خواهیم قاطعانه در این مذاکرات سخت اما تاریخی در کنار رئیس‌جمهور بمانند.»
مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا می‌افزایند: «در صورتی که آمریکا در استفاده از این فرصت تاریخی موفق نشود ما نخواهیم توانست به اهدافمان در زمینه عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای دست بیابیم و ضمن از دست دادن حمایت متحدان و دوستانمان، احتمال جنگ را افزایش می‌دهیم.»
برنت اسکاوکرافت از مشاوران امنیت ملی جرالد فورد و جورج دبلیو بوش و برژینسکی هم مشاور امنیت ملی جیمی کارتر بوده است.
این نامه در حالی منتشر شده که آمریکا و متحدان این کشور در ژنو در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.
به گزارش فارس مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگر آمریکا هم هشدار داده‌اند. این دو می‌نویسد: «تحریم‌های اضافی در این زمان با هدف گرفتن امتیازهای بیشتر در مذاکرات با خطر تخریب یا حتی تعطیل کردن مذاکرات همراه است.»
همچنین مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نامه‌ای به سران سنا و مجلس نمایندگان این کشور از تلاش‌های باراک اوباما برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران حمایت کرد.
در این نامه آمده است: گرچه پایان دادن کامل به برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند بهترین راه‌حل باشد، اما توافقی که ایران براساس آن برنامه‌ هسته‌ای‌اش را تحت بازرسی‌های سرزده و محکم محدود کند، می‌تواند امنیت درازمدت آمریکا و متحدان نزدیکش در خاورمیانه را به نحو قابل توجهی بهبود بخشد.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بحث انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتفی بوده و هرگونه بحثی در زمینه انتقال این مواد به بانک مواد اتمی غیرقابل پذیرش است.
عوض حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا اظهار کرد: تدوین برنامه‌های سازنده و با قابلیت اجرایی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیم دیپلماتیک ایران به شمار می‌رود و تاکنون نتایج مثبت و مورد توجهی در جریان مذاکرات حاصل شده است.
وی ادامه داد: کشور ایران غنی‌سازی را حق مسلم و قانونی خود می‌داند و براساس این موضوع نباید هیچ بحث و مجادله‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس با اشاره به اینکه بحث انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتفی است، تصریح کرد: رویکرد ایران در راستای این موضوع، مبتنی بر نگهداری اورانیوم‌های تولید شده تحت نظارت آژانس در داخل کشور بوده و هرگونه بحثی در زمینه انتقال این مواد به بانک مواد اتمی غیرقابل پذیرش است.
وی اضافه کرد: موضوع نظارت و بازدید از سطح مراکز دفاعی و نظامی از دیگر مسائل مطرح شده در جریان مذاکرات به شمار می‌رود که این موضوع با قوانین آژانس انرژی اتمی در تعارض است و به هیچ عنوان قابلیت اجرایی ندارد.
حیدرپور تاکید کرد: هم‌افزایی و تعامل کشورهای عضو گروه 1+5 در جریان مذاکرات نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است و تحقق این امر حکایت از درایت و توانمندی تیم دیپلماتیک ایرانی دارد.

 


منابع لبنانی از کشف جزئیات تازه و اطلاعات اساسی درباره هویت دو بمب‌گذار انتحاری جلوی سفارت ایران در بیروت و لحظات اجرای عملیات خبر دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: تحقیقات دستگاههای امنیتی روز گذشته به کشف یک سری اطلاعات اساسی درباره هویت مجریان انفجار جلوی سفارت ایران در منطقه بئر حسن در جنوب بیروت منجر شد.
تحقیقات همچنین به شناسایی محل اقامت آن‌‌ها پیش از اجرای عملیات تروریستی منتهی شده است.
این تحقیقات حاکی است که این دو بمب گذار انتحاری چند روز قبل از عملیات وارد بیروت و به محض ورود در هتل شرایتون در منطقه فردان ساکن شدند و تا زمان عملیات انتحاری دو روز پیش در آنجا بودند.
براساس اطلاعات اولیه، مقایسه تصاویر گرفته شده از طریق دوربین‌های موجود در اطراف سفارت ایران از دو بمب‌گذار انتحاری و برخی اطلاعات مشخص و دلایل و شواهد صحنه جنایت باعث شد که دستگاههای امنیتی بتوانند محل اقامت آن‌‌ها را در هتل یادشده شناسایی کنند.
الاخبار نوشت: یک یگان امنیتی درپی این اطلاعات به هتل رفت و جمع آوری اثر انگشت در اتاق مورد استفاده دو بمب‌گذار انتحاری را آغاز کرد و توانست برخی از اشیای باقی مانده از آن‌‌ها را پیدا کند.
این یگان امنیتی دو عکس از کارت‌های شناسایی مورد استفاده دو بمب گذار در جریان رزرو هتل را دریافت و همه نوارهای دوربین‌های نظارتی هتل را مصادره کرد.
این اطلاعات نشان داد: کارت شناسایی مورد استفاده یکی از بمب گذاران انتحاری که در صحنه جنایت پیدا شد حاوی اطلاعات واقعی درباره یک شهروند لبنانی است اما عکس واقعی این شهروند روی آن نیست و کارت تقلبی است. دستگاه‌های امنیتی صاحب اصلی کارت را بازداشت کرده‌اند اما هیچ مدرکی علیه وی ندارند.
این اطلاعات حاکی است: تحقیقات توانسته است به سرنخ‌هایی درباره عاملان هدایت کننده بمب گذاران انتحاری در لبنان برسد.
الاخبار نوشت: دستگاههای امنیتی احتمال می‌دهند که دو بمب‌گذار انتحاری لبنانی نیستند و کارت‌های شناسایی تقلبی را به کارمند پذیرش هتل ارایه داده اند؛ اما تا شب گذشته هویت هیچیک از آن‌‌ها به طورقطع مشخص نشده است.
از سوی دیگر روزنامه جمهوریت هم اطلاعات جدیدی درباره انفجارهای نزدیک سفارت ایران در بیروت منتشر کرد و نوشت: تروریست اول سوار بر موتورسیکلت نبود بلکه با یک دستگاه خودرو به نزدیکی سفارت ایران رسید و از خودرو پیاده شد و به سوی سفارت رفت و مواد منفجره همراه خود را مقابل در اصلی سفارت منفجر کرد تا در سفارت از بین برود و تروریست دوم با خودروی بمب گذاری شده وارد سفارت شود.
این روزنامه افزود: در این هنگام راننده خودروی بمب‌گذاری شده که می‌خواست خودرویش را مقابل دفتر فردی به نام زین الاتات کارشناس گیاهان دارویی متوقف کند، با دو خودروی دیگر تصادف می‌کند و یکی از مأموران پلیس به نام هیثم ایوب و فردی دیگر متوجه تصادف می‌شوند و راننده خودرو را تعقیب می‌کنند.
جمهوریت نوشت: در این شرایط انفجار اول به وقوع می‌پیوندد و راننده خودروی بمب‌گذاری شده متوجه می‌شود که یک تانکر توزیع آب که نزدیک در سفارت توقف کرده بود، مسیرش را مسدود کرده است؛ پس تلاش می‌کند که با کوبیدن خودرو به تانکر، آن را از مسیرش دور کند؛ ولی نمی‌تواند پس سعی می‌کند تانکر آب را دور بزند و خودرویش را به ساختمان سفارت بکوبد ولی مأمور پلیس در خودروی وی را برای دستگیر کردنش باز می‌کند که راننده در این هنگام خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر می‌کند و هر دو آن‌‌ها کشته می‌شوند.
جمهوریت به نقل از منابع آگاه گزارش داد: همه این حمله تروریستی با دوربین‌های سفارت و ساختمان‌های اطراف سفارت با دقت تمام تصویربرداری شده است که این دوربین‏‏‌ها خودرویی را که تروریست اول از آن پیاده شد و خودروی بمب گذاری شده و چهره هر دو تروریست را نشان می‌دهد.
افشای نام یکی از تروریست ها
خبرگزاری ال‌بی‌سی‌آی لبنان هویت یکی از افرادی که به سفارت ایران در بیروت حمله انتحاری کرده بودند را فاش کرد.
این خبرگزاری نوشته «معین ابو داهر» یکی از حمله‌کنندگان انتحاری است که به سفارت ایران در بیروت حمله کرد.
به گزارش فارس، وی اهل شهر «صیدون»، سومین شهر بزرگ لبنان و از افراد نزدیک به شیخ احمد الاسیر، از سلفی‌های مخالف ایران و حزب الله معرفی شده است.

 


در آستانه هفته بسیج 30 نفر از برترین‌های کنکور 92 به همراه برگزیدگان المپیادها با خانواده شهید مصطفی احمدی‌روشن دیدار کردند.
در این دیدار که عصر روز پنچشنبه در منزل شهید احمدی روشن برگزار شد مادر شهید ضمن خیر مقدم به دانشجویان گفت: از حضور شما جوانان و امیدهای نظام در منزلمان بسیار خوشحال شدم و امیدوارم به لطف وجود شما جوانان هر روز شاهد پیشرفت بیشتری در عرصه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم و همه تلاش کنیم تا با یاری خداوند پست‌های کلیدی کشور به دست جوانان ولایتمدار و شیعه واقعی امام علی (ع) بیافتد.
به گزارش فارس این مادر شهید افزود: مصطفی کسی بود که افراد را به خاطر باطن‌شان دوست داشت و به ظواهر اهمیتی نمی‌داد، بنابراین چیزی که اهمیت دارد خلوص نیت و مسلمان بودن واقعی است.
وی در ادامه تصریح کرد: هدف دشمنان از حذف فیزیکی مصطفی این بود که پسرم ویژگی‌های یک بچه مسلمان واقعی را داشت و هدف دوم‌شان این بود تا مردم و دانشمندان را بترسانند تا از ترس جانشان هم که شده کار را رها کنند و نسبت به مسائل هسته‌ای بی‌اهمیت شوند.
مادر شهید احمدی‌روشن ادامه داد: با این حال به یاری امام زمان (عج) مسئله برعکس شد و شوق بچه‌ها برای پیشرفت بیشتر و بیشتر شد و کسانی که دو دل بودند نیز شکی برای ادامه راه امثال شهید مصطفی احمدی روشن نداشتند.
وی با ابراز خرسندی از موفقیت فرزندان ایران اسلامی گفت: وقتی موفقیت فرزندان ایران را در عرصه‌های مختلف می‌بینم به هوش و ذکاوت آنها می‌بالم و از اینکه این هوش و ذکاوت در تمام دنیا زبانزد است، مغرور می‌شوم و البته وقتی ببینم این جوانان مخلص و بسیجی نیز هستند از موفقیت‌شان خوشحال‌تر می‌شوم.
وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای جوانان ایران اسلامی افزود: از همه جوانان کشورم خواهش می‌کنم هر زمان که در پست و مقام قرار گرفتند خدا را فراموش نکنند و فقط برای رضای خدا فعالیت کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10