(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 آذر 1392 - شماره 20646

رویای زودگذر ( یادداشت خبرنگار)
وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌کند
افزایش وام مسکن مهر تا سقف 300 میلیون ریال
درخشش دانشجوی دانشگاه سمنان در مسابقات قرآن
کوتاه از شهرستان ها
استاندار گیلان: با مانع تراشان در کار سرمایه‌گذاران برخورد می‌شود
اجرای طرح برج شناور بر روی دریاچه سد یامچی اردبیل
سرکنسول ترکیه در تبریز اعلام کرد
توجه ویژه آنکارا به توسعه مناسبات خود با تهران
مسائل، گمرکی و بانکی مشکل صادرکنندگان مازندرانی است
اصفهان شهر ساختمان‌های تاریخی فراموش شده
برگزاری رزمایش گردان بیت‌المقدس در همدان
یک مقام مسئول در مرکز بهداشت خوزستان: بیماری‌های واگیردار در کمین مردم اهواز است
معرفی برگزیدگان نهایی دهمین سوگواره سراسری عکس با عاشورائیان
ارسال 836 اثر منطقه‌ای به جشنواره مطبوعات یزد
راه‌اندازی تاسیسات فاضلاب کنگاور نیازمند 53 میلیارد ریال است
   


صبح یک روز پرمشغله، از میان پیامک‌های ارسالی پیامک «مؤسسه مهر وطن» که با مجوز رسمی بانک مرکزی فعالیت می‌کند با موضوع: «طرح وحدت، اعطای وام مسکن به میزان 2برابر معدل حساب با اقساط بلندمدت و کمترین کارمزد به مدت 7 روز»، که بمناسبت دهمین سالگرد تأسیس این مؤسسه ارسال شده بود توجه مرا به خود جلب کرد.
مدارک را آماده کردم و صبح روز بعد به مؤسسه مهروطن اهواز مراجعه کرده و با انبوهی از مردم که قصد افتتاح حساب را داشتند، روبه‌رو شدم. پس از افتتاح حساب مقرر شد 4 ماه بعد 2برابر معدل حساب را به سود 4درصد دریافت کنم. روی کارت مؤسسه مهروطن با خطی درشت، نوشته شده بود: «به رویاهایتان رنگ واقعیت می‌بخشیم»، «منتظر خدمات جدید ما باشید!» از همان لحظه نقشه‌ها در ذهن کشیدم و با رؤیاهایم دنیای جدیدی برای خود ساختم. خوشحال بودم که بالاخره موفق به دریافت وامی بدون دردسر و با سود کم و در واقع «صددرصد کارمندی» خواهم شد.
اما این خوشحالی دوامی نداشت و پس از یک ماه از تاریخ افتتاح حساب، پیامک دیگری از «مؤسسه مهروطن» آمد. «طرح وحدت منتفی شد»!
«مؤسسه مهروطن» با «بانک رسالت» ادغام شد و «بانک رسالت» نیز تعهدات «مؤسسه مهروطن» را نمی‌پذیرد. در کمال ناباوری و ناراحتی به «مؤسسه مهروطن اهواز» مراجعه کردم و با انبوه مردمی که مانند من فریب این مؤسسه را خورده بودند، مواجه شدم. یکی به امید خرید خانه‌ای بهتر خانه‌اش را فروخته بود و دیگری برای تهیه خودرو بهتر وسیله نقلیه‌اش را به حراج گذاشته بود. مگر می شود به این راحتی زیر بار تعهدات زد.
چطور می شود با پول مردم مؤسسه‌ای اعتباری راه انداخت و سرمایه مردم را بالا کشید و هیچ مقام و دستگاهی هم پاسخگوی مردم نباشد.
نگاهی به کارت حسابم کردم. جملات روی کارت را بار دیگر مرور کردم. آیا این مؤسسه رنگ واقعیت، بر رویاهایم بخشید...؟ نه...!! آیا منظور از خدمات جدید! ...این بود؟!!
بنرهای دیگری از «بانک رسالت» با سود 2درصد در جای جای این شعبه به چشم می‌خورد، اما من ترجیح دادم پولم را پس بگیرم و فریب در باغ سبز دیگری را نخورم و قضاوت را به خوانندگان بسپارم.
بهناز جمیلی

 


بناب- خبرنگار کیهان:
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: افزایش وام مسکن مهر به مبلغ 300 میلیون ریال در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
اروجعلی علیزاده در نشست بررسی مشکلات مسکن مهر و شهرک ولی‌عصر (عج) شهرستان بناب با اعلام این خبر افزود: طی جلسات متعددی که برگزار شده است، وزارت راه و شهرسازی بر حمایت از تعاونی‌های مسکن مهر تأکید دارد و افزایش وام مسکن مهر تا مبلغ 300 میلیون ریال در وزارتخانه تصویب و برای تصویب‌نهایی به هیئت دولت ارسال شده است.
وی سپس با اشاره به مشکلات وجود مسکن مهر در آذربایجان شرقی اذعان کرد: فعلا به علت نبود اعتبار در برخی بانکها وام 22 و 25 میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. و به محض گشایش اعتبار در بانک مسکن این مبلغ قابل پرداخت خواهد بود.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی همچنین در مورد بهسازی بافتهای فرسوده شهری تصریح کرد: طبق قانون نوسازی بافتهای فرسوده باید سالانه 10 درصد این بافت‌ها با پرداخت تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها بهسازی شوند که در 8 ماه گذشته هیچ‌گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است!

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
دانشجوی دانشگاه سمنان در بیست‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور توانست مقام نخست بخش حفظ 10 جزء این مسابقات را از آن خود کند.
در این دوره از مسابقات عطیه تبیانیان دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه سمنان در رقابت‌ با برگزیدگان مرحله کشوری هر یک از وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دبیرخانه دانشکده‌های علوم قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رتبه اول ملی در رشته حفظ 10 جزء را کسب کرد.
این دوره از مسابقات با حضور 260 دانشجو از دانشگاه‌های سراسر کشور در پنج رشته قرائت به روش تحقیق، قرائت به روش ترتیل، حفظ قرآن کریم شامل حفظ 5، 10، 20 جزء و حفظ قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد.

 


قهرمانی والیبال سمنان
سمنان- خبرنگار کیهان: تیم والیبال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان عنوان قهرمانی رقابت کشوری را کسب کرد. در این مسابقات تیم والیبال سمنان موفق شد با غلبه بر نمایندگان استان‌های تهران، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و بوشهر جواز حضور در دیدار فینال را بدست آورد و دراین مرحله با غلبه بر تیم استان مرکزی عنوان قهرمانی را کسب کرد.
برتری در مسابقه عکس
دهلران- خبرنگار کیهان: رحمان جابری نماینده و خبرنگار روزنامه کیهان در دهلران رتبه سوم مسابقه عکس برتر نماز را کسب کرد.
در این مسابقه عکاسی که به همت ستاد اقامه نماز جمعه دهلران برگزار شده 10 اثر به بخش نهایی راه یافتند که از مجموع این ده عکس 3 عکس برتر انتخاب و در مراسمی با حضور امام جمعه و فرماندار دهلران از خالق این آثار تقدیر شد.
تجلیل از صادرکنندگان
اراک- خبرنگار کیهان: مراسم تجلیل از فعالان عرصه صادرات استان مرکزی برگزار شد. در این مراسم از 140 واحد نمونه صادراتی، 11 واحد در حوزه صنعت و معدن، دو واحد در حوزه کشاورزی و یک واحد در حوزه بازرگانی تقدیر شد. در این مراسم همچنین از 3 شرکت تولیدی استان مرکزی که موفق به کسب عنوان ملی صادرکننده برتر کشور شدند با اهدای تندیس تقدیر به عمل آمد.
افتتاح مرکز نیکوکاری
زرندیه- خبرنگار کیهان: دو مرکز نیکوکاری کمیته امداد در شهرستان زرندیه افتتاح شد. سرپرست کمیته امداد امام خمینی زرندیه گفت: تجهیز هر یک از این مراکز با 40 میلیون تومان اعتبار انجام شده است. غلامرضا حافظ کمال افزود: در شهر ما به ازای هر 10 هزار نفر و در روستاها به ازای هر هزار نفر یک مرکز نیکوکاری راه‌اندازی می‌شود.
کاهش مرگ و میر نوزادان
اهواز- خبرنگار کیهان: با افزایش کیفیت خدمات درمانی در استان خوزستان مرگ و میر نوزادان و مادران کاهش چشمگیری یافته است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: با ارتقا کیفیت خدمات شاخص مرگ نوزادان از 16 در هزار تولد زنده به 9 در هزار تولد رسیده است.
ساسان موگهی افزود: با افزایش خدمات مراقبتی نیز شاخص مرگ مادران از 35 درصد هزار به 21 نفر درصدهزار رسیده است.
کاهش آب اصفهان
اصفهان- خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: آب ورودی تصفیه خانه بابا شیخ‌علی از 100مترمکعب به 88مترمکعب کاهش یافته است.
هاشم امینی با بیان اینکه آب شرب 50 شهر و300 روستا از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تامین می‌شود افزود: برآوردها حاکی از آن است که در شرایط کنونی حجم سد زاینده‌رود به 110میلیون مترمکعب رسیده است.
افزایش پروازهای خرم‌‌آباد
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: با پیگیری استانداری لرستان پروازهای فرودگاه خرم‌‌آباد افزایش یافت. معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان افزود: تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار لرستان برای افزایش پروازهای فرودگاه خرم‌آباد و برقراری پروازها در ساعات مناسب به نتیجه رسید و در نخستین مرحله دو پرواز جدید به فرودگاه خرم‌‌آباد اضافه شد.
هادی چگنی افزود: پروازهای جدید فرودگاه خرم‌آباد شنبه‌ها صبح ساعت 5/30 از تهران به خرم‌آباد و ساعت هفت و نیم از خرم‌آباد به تهران و پرواز عصرها ساعت 16 از تهران و ساعت 17/45 دقیقه از خرم‌آباد انجام می‌شود.
معرفی 9 صادرکننده نمونه
شهرکرد- خبرنگار کیهان: رئیس سازمان صنعت، معدن و نظارت استان چهارمحال و بختیاری در مراسم تجلیل از 9 صادرکننده نمونه گفت: با توجه به تحریم و حصرهای اقتصادی از این استان در سال گذشته 142 میلیون دلار و در 6 ماهه اول سال جاری 112 میلیون و 276هزارو 787 دلار کالا به خارج از کشور صادر شده است. رحمان کرمی افزود: صادرات کالا از این استان به خارج از کشور نسبت به سال گذشته 50درصد افزایش داشته است.
پرداخت تسهیلات
به نیازمندان
جاسک- خبرنگار کیهان: مدیر کمیته امداد امام خمینی جاسک گفت: این وام‌ها به خانواده‌هایی که با مشکلات اضطراری و مقطعی دست به گریبان هستند پرداخت می‌شود. غلامرضا غلامی افزود: در راستای جبران برخی کاستی‌های اساسی زندگی مددجویان برای خانواده‌های تحت پوشش مبلغ شش میلیارد و 436 میلیون و 300 هزار ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
سازش در پرونده‌های طلاق
یزد- خبرنگار کیهان: بیش از 47درصد پرونده‌های ارجاعی به مرکز مشاوره بهزیستی با صلح و سازش مختومه می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: بنا بر تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی استان یزد منعقد شد تمام پرونده‌های طلاق این استان قبل از طرح در محاکم خانواده برای صلح و سازش به مرکز مشاوره طلاق بهزیستی ارجاع می‌شود.
غلامحسین حیدری افزود: خوشبختانه با تلاش‌های مشاورین سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد حدود 47درصد از پرونده‌های ارجاعی با صلح و آشتی مختومه می شود.
تجهیز امامزاده به زائرسرا
اصفهان -خبرنگار کیهان: با حضور سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان تیران و کرون از 14‌باب زائر سرا امامزاده سید سراع الدین عسگران رونمایی شد .
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه نیکو سرپرست اوقاف و امور خیریه این شهرستان گفت: هزینه بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای ساخت این زائرسرا و تجهیز آن به امکانات رفاهی صرف شده است.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
با مدیرانی که در کار سرمایه‌گذاران بن‌بست ایجاد کنند، برخورد می‌کنیم.
این مطلب را استاندار گیلان در جمع اعضای شورای شهر رشت و سرپرست شهرداری این شهر عنوان و با بیان اینکه با تقویت زیربناها و زیباسازی شهر رشت می‌توان درآمدزایی مناسب داشت گفت: باید فضای مدیریت درآمدی شهر رشت را تقویت کرد.
محمدعلی نجفی افزود: امروز شهر رشت بخشی از زیبایی و بافت فرهنگی ارزشمند خود را از دست داده است و این وضعیت کنونی سیمای شهری، زیبنده مردم این شهر نیست.
وی گفت: برنامه‌های مدیریت شهری در رشت باید به منظور ماندگاری گردشگر در این شهر انجام بپذیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه سخنان خود به خسارت 400 میلیارد ریالی سیل اخیر استان اشاره کرد و افزود: با منابع محدود جبران این خسارت‌ها سخت است و بهترین کار اجرای طرح‌های زیربنایی برای پیشگیری است.
نجفی اضافه کرد: مطالبات مردم رشت در جمع‌آوری آبهای سطحی و ساخت کارخانه‌های زباله‌سوز را با اختصاص اعتبارات مناسب تا پایان سال جاری پاسخ می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از راه‌آهن و تکمیل 11 کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت- قزوین در حل معضلات ترافیکی گیلان به ویژه شهر رشت مؤثر است گفت: با کمک نمایندگان تلاش می‌شود در این زمینه در بودجه سال آینده اعتبارات لازم اختصاص یابد.


 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
اجرای طرح برج شناور در روی دریاچه سد یامچی مشکل بی‌کیفیتی آب آشامیدنی اردبیل را برطرف کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اعلام مطلب بالا افزود: با همکاری متخصصان دانشگاهی طرح برج شناور برای نخستین بار در ایران بر روی سد دریاچه یامچی اجراء شد.
داوود نجفیان با توجه به اینکه در فصل گرم سال آب دارای کیفیت نامطلوب در لایه‌های پائین دریاچه قرار می‌گیرد طرح برج شناور به گونه‌ای اجراء شده است که آب مورد نیاز را برای مصرف آب آشامیدنی از لایه‌های سطحی آن برداشت کرده و به این ترتیب مشکل بو و مزه نامطبوع آب آشامیدنی مرتفع شده است.
وی افزود: با اجرای مراحل بعدی طرح که در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود آب آشامیدنی مردم شهر اردبیل با کیفیت عالی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: آنکارا خواستار توسعه مناسبات با تهران است و این را به نفع دو کشور می‌داند.
«گوون بگچ» در دیدار با اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در کاخ استانداری، افزود: مناسبات ایران و ترکیه برپایه سابقه‌ای بسیار گسترده و غنی استوار است و آنکارا از توسعه روابط با تهران، استقبال می‌کند.
وی در عین حال تصریح کرد: ترکیه، مناسبات با آذربایجان شرقی را نیز، برای تحکیم روابط بین دو کشور دنبال می‌کند و این مناسبات باید گسترش پیدا کند.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با استقبال از تحکیم روابط بین دو کشور و تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری بین این استان با ترکیه، از کنسولگری آن کشور در تبریز و نیز دفتر وزارت امور خارجه در این شهر خواست تا نسبت به تهیه برنامه‌ای برای افزایش سطح مناسبات و فعالیت بیشتر هیئت‌های تجاری و اقتصادی طرفین، اقدام کنند.


 


ساری- خبرنگار کیهان:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت: مشکلات مالیاتی، گمرکی و بانکی از جمله مشکلات گریبانگیر صادرکنندگان در استان است.
غلامرضا عشریه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان مازندران تصریح کرد: پرداخت به موقع جوایز و تشویق‌های صادراتی از جمله انتظارات صادرکنندگان است که باید توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان ذیربط قرار
گیرد.
وی گفت: تولیدکنندگان با خطر از دست دادن سرمایه‌های خود تلاش می‌کنند تا شاهد توسعه استان و رفاه حال مردم باشند و نباید در این شرایط درگیر مسائل حاشیه‌ای بانکی، گمرکی و مالیاتی شوند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران اظهار داشت: بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه چشمگیری در مازندران نبوده‌ایم که باید در این باره چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.

 


محمد علی شاه علی
آثار تاریخی اصفهان زبانزد خاص و عام است. مسجد جامع، 33 پل و منارجنبان از جمله آثار تاریخی این شهر هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن آنها راهی اصفهان می‌شوند.
در نصف جهان صدها آثار تاریخی وجود دارند که کسی از آنها دیدن نمی‌کند و به دست فراموشی سپرده شده‌اند و رفته‌رفته روبه نابودی هستند. این ابنیه تاریخی نیازمند بازسازی و مرمت هستند تا جان دوباره‌ای بگیرند. تعدادی از شهروندان اصفهانی معتقدند ضعف مدیریت، سبب شده چنین وضعیتی برای ساختمان‌های تاریخی اصفهان بوجود آید.
یک شهروند اصفهانی علاقه‌مند به آثار باستانی می‌گوید: متأسفانه میراث فرهنگی اصفهان در طول سال‌های متوالی تعطیل بوده و متولی خاصی ندارد.
حسینعلی زهتاب می‌افزاید: عملکرد ضعیف میراث فرهنگی اصفهان تنها به زمان مدیریت فعلی برنمی‌گردد، این سازمان در مدیریت‌های قبلی هم عملکرد خوبی نداشته است.
یک شهروند اصفهانی دیگر نیز با اشاره به حجم آثار تاریخی موجود در نصف جهان می‌گوید: زمانی که با چشمانی تیزبین آثار بزرگ و نامی اصفهان را مورد ارزیابی قرار دهید پی خواهید برد که این آثار زیبا از داخل فرسوده و روبه نابودی است.
علی امین با اشاره به وجود بیش از یک هزار خانه میراثی بکر و دیدنی در اصفهان می‌گوید: مدیران میراث فرهنگی نه خود آستین همت برای بازسازی آنها بالا می‌زنند و نه اجازه می‌دهند تا صاحب‌خانه‌ها نسبت به مرمت آن اقدام کنند.
این شهروند می‌افزاید: بسیاری از ابنیه‌های موجود چه عمومی و چه خصوصی توسط مردم و هیئت‌های امناء با دید کارشناسی بازسازی شده که حداقل اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند. در حالی‌که اگر قرار بود مدیران میراث فرهنگی در این زمینه وارد عمل شوند به چند برابر این اعتبارات، پول نیاز بود!
یک کارشناس میراث فرهنگی درباره مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی اصفهان گفت: مدیران میراث فرهنگی بر عملکرد پیمانکاران خود هیچ گونه تسلطی ندارند. کاری که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان انجام و هزینه‌ها را کاهش داد، ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد. چه بسا پروژه‌ای به علت عدم همین نظارت‌ها در هزینه نیمه‌کاره رها شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز می‌گوید: برخی بقاع متبرکه در سطح استان در حال نابودی است، میراث فرهنگی نه خود برای بازسازی آنها اقدام می‌کند و نه اجازه می‌دهد تا مردم و اوقاف نسبت به مرمت آنها وارد عمل شوند.
وی اضافه می‌کند: در برخی از بقاع متبرکه باید نماز خوف خواند، بسیاری از بقاع میراثی شرایط غیرممکن زیارتی را پیدا کرده‌اند که مایه تأسف و تأثر زائران گشته است.
به گفته یک شهروند اصفهانی، میراث فرهنگی فقط مجموعه میدان امام مسجد جامع، چهل ستون و منارجنبان نیست بلکه مجموعه‌ای از آثار باستانی است که در هر کوی و برزن وجود دارد که به دست فراموشی سپرده شده است.
این روزها که مردم به احداث ساختمان‌های چند طبقه روی آورده‌اند و شاهد تخریب اتاق‌های شاه‌نشین خانه‌های تاریخی اصفهان هستیم، خانه‌های تاریخی به جای بازسازی و مرمت به دست کارگران تخریب‌چی ساختمان یا لودرها سپرده می‌شوند تا به جای آنها برج‌های آنچنانی ساخته شود.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
رزمایش گردان بیت‌المقدس (403 کمیل) در اردوگاه سیدالشهداء(ع) همدان برگزار شد.
محمدرضا بیاناتی فرمانده گردان بیت‌المقدس (403 کمیل) همدان در این باره گفت: همزمان با سالروز عملیات محرم و به یاد شهدای عزیز آن عملیات، رزمایش گردان بیت‌المقدس از حوزه مقاومت بسیج شهید شکری‌پور سپاه ناحیه همدان به مدت دو روز در محل پادگان حضرت سیدالشهداء و به منظور تجدید بیعت با ولی‌امر مسلمین، به اجرا درآمد. وی افزود: در این رزمایش، بسیجیان و در قالب 9 دسته واکنش سریع از 9 پایگاه مقاومت شهر همدان شرکت داشتند و به تمرینات یگانی امداد و نجات، مقابله با ناآرامی‌ها، جنگ شهری و تمرین تیراندازی با سلاح و تیر جنگی پرداختند.
وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های مصوب و اهداف این رزمایش، تداوم آموزش‌های نظامی، ایجاد آمادگی دفاعی، حفظ انسجام سازمانی و استقرار در اردوگاه صحرایی، اجرای عملیات‌های دفاع از کوی و برزن و پدافند غیرعامل، عملیات تاخیری و تاخت و تاز هلی‌برن، عملیات امداد و نجات، راهپیمایی تاکتیکی شبانه و جهت‌یابی در شب، تیراندازی سازمانی با رعایت اصول استتار و اختفاء در منطقه عملیاتی رزمایش بود.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
فرسودگی سیستم فاضلاب اهواز و پخش فاضلاب در سطح خیابان‌های این شهر سبب شیوع بیماری‌های واگیردار می‌شود.
سرپرست مدیریت سلامت محیط وحرفه‌ای مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: روزانه در چندین نقطه از شهر اهواز شاهد گرفتگی فاضلاب و سرازیر شدن آن به خیابان‌ها هستیم.
«مهران معلم» گفت: سرازیر شدن فاضلاب به خیابان علاوه بر ایجاد مشکل در تردد مردم و زشت کردن چهره شهر منجر به بروز بیماری‌های عفونی و انگلی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: عوامل بیماری‌زای مختلفی نظیر باکتری‌ها، تک یاخته‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها می‌توانند از طریق مدفوع افراد آلوده وارد فاضلاب شده و در صورت پراکنده شدن این فاضلاب‌ها در محیط، شیوع بیماری‌های واگیر از جمله هپاتیت، وبا، حصبه و غیره را بدنبال داشته باشد.
معلم افزود: با توجه به شروع پیک دوم بیماری‌های روده‌ای و همچنین شروع فصل مدارس و مراکز آموزشی، شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز باید با تدابیر خاص نسبت به برطرف کردن مشکلات موجود از جمله رفع گرفتگی مسیر فاضلاب‌ها و جایگزینی سریع در منهول‌ها اقدام کند تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.


 


زنجان- خبرنگار کیهان
برگزیدگان نهایی دهمین سوگواره سراسری عکس با عاشورائیان معرفی شدند.
رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: از بین 2هزار و 417 اثر ارسالی به دبیرخانه دهمین سوگواره عکس با عاشورائیان، 3 اثر برتر از سوی هیئت داوران برگزیده و معرفی شد.
حمیدرضا اسماعیلی، افزود: میثم مکارمی‌نیا، حسین ملکی و مجید خالقی‌مقدم در دهمین سوگواره سراسری عکس با عاشورائیان به ترتیب عناوین اول تا سوم را از آن خود کردند.
اسماعیلی با بیان اینکه هر سه هنرمند برگزیده از استان اردبیل در این دوره شرکت کردند، افزود: 283 عکاس از سراسر کشور به دهمین سوگواره عکس با عاشورائیان اثر ارسال کردند که آثار 34 نفر به بخش مسابقه راه یافت.
وی ادامه داد: دهمین سوگواره عکس با عاشورائیان آخرین سوگواره در قالب هنر عکاسی بوده و از سال‌های آینده شکل‌گیری این سوگواره در قالب هنرهای دیگر که قابلیت بیشتری در بیان مفاهیم عاشورایی دارند و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، خواهد بود.

 


یزد- خبرنگارکیهان:
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: امسال 836 اثر به دبیرخانه جشنواره مطبوعات یزد رسید.
حسن مفیدی با اشاره به اینکه امسال جشنواره مطبوعات یزد به صورت منطقه‌ای و با حضور دو استان کرمان و هرمزگان برگزار می‌شود، تصریح کرد: از دو استان هرمزگان و کرمان مجموعا 75 اثر و از استان یزد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران 724 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تعداد آثار ارسالی برای داوری را 799 اثر اعلام و اظهار کرد: آثار جشنواره مطبوعات یزد توسط اساتید مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌های وزارت ارشاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مفیدی افزود: اختتامیه و آیین تقدیر از برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای مطبوعات استان یزد اواخر دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 


کرمانشاه- خبرنگار کیهان:
برای اجرا و راه‌اندازی تاسیسات فاضلاب شهر کنگاور به 53 میلیارد ریال هزینه نیاز است.
سرپرست شرکت آبفای استان کرمانشاه در این باره گفت: تاکنون 13میلیارد ریال از مجموع اعتبار تاسیسات فاضلاب شهر کنگاور در اعتبارات استانی و ملی دیده شده و برای تامین 40میلیارد دیگر اوراق مشارکت تهیه و در دسترس مردم قرار گرفته است.
رضا کرانی افزود: این تصفیه خانه در زمینی به مساحت 6هکتار و با ظرفیت ورودی 6هزارمتر مکعب در ثانیه جمعیت 76هزارنفری را تحت پوشش قرار خواهد داد. وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام شرکت آبفای کرمانشاه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جوانرود است که تاکنون 20درصد پیشرفت داشته است.
وی تصریح کرد: این تصفیه‌خانه در زمینی به ابعاد 4هکتار و با ظرفیت فاضلاب ورودی 12هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت 120هزار نفری در افق 20ساله طراحی و احداث شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10