(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 آذر 1392 - شماره 20646

چین پهپاد رادارگریز آزمایش کرد
ترور نخست‌وزیر ترکیه نافرجام ماند
پلیس مصر برای ورود به دانشگاه‌ها از دولت مجوز گرفت
بشار اسد: جنگ با تروریست‌ها 6 ماه دیگر پایان می‌یابد
با شلیک 8 گلوله خمپاره به خاک عربستان
جیش‌المختار عراق به آل سعود درباره حمایت از تروریست‌ها هشدار داد
خودرو حامل 400 کیلوگرم مواد منفجره در شمال لبنان کشف شد
آغاز بررسی قرارداد امنیتی واشنگتن - کابل در اجلاس 2500 نفری لویه جرگه
بی‌کفایتی دولت‌های آمریکا ( گزارش خبری)
مردم بحرین شعار «مرگ بر حمد» سر دادند
طرح‌های ریاضتی در اسپانیا، فرانسه و پرتغال معترضان را به خیابان‌ها کشاند
انفجارها در کویته پاکستان 8 کشته و 58 مجروح برجای گذاشت
   


ارتش چین به منظور تقویت توان نظامی خود پهپاد رادارگریز را با موفقیت آزمایش کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پرواز آزمایشی این پهپاد گام دیگر چین برای تقویت قدرت نظامی در مقابل قدرت‌های بزرگ است.بودجه نظامی چین پس از آمریکا دومین بودجه نظامی جهان به شمار می‌رود.روزنامه چاینا دیلی اعلام کرد پرواز موفقیت‌آمیز این هواپیمای بدون سرنشین نشان می‌دهد چین فاصله خود در زمینه توان هوایی با قدرت‌های غربی را بار دیگر کاهش داده است. این روزنامه افزود این پرواز آزمایشی چین را تبدیل به چهارمین قدرت جهان پس از آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس کرد که فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و رادارگریز را دارد. تصاویری که در اینترنت منتشر شده است یک هواپیما دارای بال‌های مثلثی را نشان می‌دهد دارای موتور جت است و ظاهری شبیه به هواپیماهای شکاری بدون سرنشین آمریکا دارد.

 


پلیس ترکیه تلاش یک فرد انتحاری برای انفجار مقر نخست‌وزیری در آنکارا را ناکام گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، پلیس ترکیه اعلام کرد، یک عامل انتحاری پنج‌شنبه قصد داشت خود را به دفتر «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر در آنکارا برساند و بمب همراه خود را منفجر کند. اما محافظان دفتر نخست‌وزیری به سوی این فرد شلیک و وی را زخمی کردند.
پلیس ترکیه هر چند درباره دستگیری فرد مهاجم خبر داد، ولی در مورد هویت و وابستگی گروهی او چیزی نگفت. عناصر القاعده اخیرا اردوغان را به حملات انتحاری تهدید کرده بودند. نخست‌وزیر ترکیه هم‌اکنون سرگرم دیدار از روسیه است. وی دیروز در شهر «سن پترزبورگ» با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و در مورد اوضاع خاورمیانه با وی گفت‌وگو کرد.

 


با ادامه تظاهرات دانشجویی علیه حاکمان نظامی مصر، دولت این کشور مجوز ورود پلیس به دانشگاه‌ها را صادر کرد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف مصر در حمایت از اخوان‌المسلمین و محمد مرسی تظاهرات کردند.
در این تظاهرات که در اعتراض به کشته شدن یک دانشجوی مصری به دست نیروهای امنیتی این کشور برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان با حمل دست‌نوشته‌‌هایی ضمن محکوم کردن «کودتای نظامی» مصر بازگشت «مشروعیت» را خواستار شدند.
براساس این گزارش، این تظاهرات که بعضا به خشونت‌ نیز کشیده شد در دانشگاه «المنای»، «الازهر» و دانشگاه‌های استان‌های مختلف مصر برگزار شد. نیروهای امنیتی شماری از دانشجویان را دستگیر و تعدادی را نیز مجروح کردند.در عین حال، شبکه خبری «اسکای‌نیوز» نیز اعلام کرد، همزمان با برگزاری این اعتراض‌ها، دولت موقت مصر مجوز رسمی ورود پلیس به محوطه دانشگاه‌ها را صادر کرد؛ هرچند پیش از این بارها نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم دانشجویان اسلامگرا در محوطه داخلی دانشگاه «الازهر» کرده بود! پیش از این دادستانی این مجوز را صادر کرده بود.
واحد مرکزی خبر نیز در این باره نوشت، دولت موقت مصر به پلیس «اختیار تام» داد تا برای فرو نشاندن اعتراض‌ها هر وقت نیاز دید وارد دانشگاه‌ها شود.همچنین خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داد: یک دادگاه در قاهره 38 دانشجوی دانشگاه الازهر را به دلیل حضور در خشونت‌های محوطه دانشگاه در ماه اکتبر به 18 ماه حبس محکوم کرده است.
از تحولات مربوط به صحرای سینا نیز خبر می‌رسد، شبه‌نظامیان این بار انبار مواد غذایی ارتش مصر را هدف قرار داده‌اند. به گزارش روزنامه «شرق‌الاوسط»، یک مقام امنیتی مصر گفت‌ افراد مسلح ناشناس سه خمپاره به انبار مواد غذایی نیروهای مسلح ارتش مصر در منطقه «ابوشنار» در ساحل دریای مدیترانه واقع در شهر «رفح» شلیک و به آن خساراتی وارد کردند.
روز سه‌شنبه گذشته نیز گروه‌های مسلح در مناطق شمالی سینا با حمله به اتوبوس حامل نظامیان ارتش مصر 10 تن را کشته و 41 نفر را نیز مجروح کرده بودند. از زمان برکناری مرسی از قدرت اوضاع مصر و صحرای سینا به شدت ناامن شده است.

 


رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، جنگ سوریه شش ماه آینده پایان می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بشار اسد در دیدار با هیئتی از احزاب کشورهای عربی اظهار داشت، عملیات نظامی برای پاکسازی سوریه از افراد مسلح در شش ماه آینده به پایان خواهد رسید و سوریه روابط خود با کشورها و شخصیت‌های عرب و بیگانه‌ای که در این جنگ نقش داشته‌اند را بر اساس معیارهای جدید تعریف خواهد کرد.
وی با تاکید بر پایداری سوریه در مقابل حملات دشمنان و تصمیم برای مقابله با آنها گفت، در حالی که عناصر تروریست خارجی و تکفیری در خاک سوریه حضور دارند راه حل سیاسی هیچ معنایی ندارد و ملت و ارتش سوریه به دفاع از خودشان ادامه خواهند داد.
رئیس‌جمهور سوریه هرگونه راه حل در سایه تروریسم را بعید دانست و تاکید کرد، سوریه چاره‌ای جز دفاع از خود در مقابل تروریست‌های تکفیری که به جان ملت افتاده‌اند ندارد.
وی به دستاوردهای میدانی بزرگ ارتش سوریه به ویژه در حومه دمشق و حلب و القلمون اشاره کرد و افزود، پاکسازی شهر القاره از وجود تروریست‌ها، سرآغاز عملیات مستمر نظامی ارتش سوریه است و این عملیات تا پاکسازی کامل سوریه متوقف نخواهد شد.
بشار اسد تاکید کرد: هدف تروریست‌ها، نابود کردن کشور و از بین بردن جایگاه آن است و امروزه با استفاده از حمایت بیگانگان، اقداماتی را که مشاهده می‌کنیم انجام می‌دهند. این در حالی است که دولت در ابتدای اعتراضات به خواسته‌های مردم پاسخ گفت. اما تروریست‌ها خواسته‌های مردم را تحریف کردند و به این خواسته‌ها سمت و سوی دیگری دادند.
وی با اشاره به وجود تماس‌های بین‌المللی و تماس بسیاری از کشورها با سوریه افزود: برخی از کشورها مانند اردن به ما پیغام می‌دهند که در بحران سوریه بی‌طرف هستند. اما رویدادهای میدانی کاملا برخلاف پیام‌های دوستانه مذکور است و اقدامات آنها کاملا اشتباه است.
رئیس‌جمهور سوریه گفت، تیمی در عربستان سعودی به رهبری «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات و «سعود الفیصل» وزیر خارجه این کشور برای سرنگونی نظام دمشق می‌کوشند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و دلیل این امر حمایت سوریه از مقاومت است.
بشار اسد تاکید کرد، دولت سوریه در کنفرانس ژنو2 که قرار است اواسط ماه دسامبر (آذرماه) برگزار شود شرکت خواهد کرد لیکن سوریه در مقابل هرگونه فشاری برای پایان دادن به عملیات نظامی تسلیم نخواهد شد و تا ریشه‌کن کردن توطئه با آن مقابله خواهد کرد.
وی از همه طرف‌ها خواست قبل از هر چیز برای موفقیت کنفرانس ژنو2، پایان یافتن ارسال تروریست‌ها به سوریه و دست برداشتن از حمایت القاعده تلاش کنند.
17 شخصیت عربی از احزاب سوری، مصری، اردنی، لبنان، فلسطین، مغرب، تونس و بحرین در این دیدار حضور داشتند.
اظهارات رئیس‌جمهور سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه با پاکسازی کامل حلب یکی از بزرگترین اتاق‌های عملیات گروه‌های تروریستی مسلح در مسیر بزرگراه بین‌المللی حلب- ادلب را هدف گرفت.
همچنین 9 نقطه جدید در منطقه برزه به دست نیروهای ارتش افتاد.
این در حالی است که منطقه «یبرود» شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش و عناصر مسلح است.
واحدهایی از ارتش سوریه موفق شدند تلاش گروه‌های مسلح برای نزدیک شدن به بزرگراه بین‌المللی دوما در حومه دمشق را دفع کنند.
ارتش سوریه همچنین چندین عملیات گسترده در تعدادی از روستاها و شهرک‌های حومه لاذقیه را به اجرا گذاشت که در جریان آن ده‌ها تروریست مسلح وابسته به داعش را به هلاکت رساند.
منابع نظامی سوری تاکید کردند که با اجرای عملیات موفقیت‌آمیز گسترده در سراسر کشور ارتش، شکست‌های سنگینی بر تروریست‌های تکفیری وارد کرده است و به زودی خبر این پیروزی‌ها منتشر خواهد شد.
این منابع افزودند، مهمترین مرحله این عملیات ارتش طرح کنترل اصلی و انهدام پناهگاه‌های شورشیان در منطقه حلب بود که به پایان رسید و مرحله دوم شامل پاکسازی روستاهای منطقه و تامین امنیت جاده اصلی رقه، حلب بود که انجام شد.
از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره اعلام کرد، شش گروه تروریستی سوریه با یکدیگر در گروهی تحت عنوان «جبهه اسلامی» ادغام شدند. همچنین در کنار تحولات میدانی می‌توان به تلاش‌های سیاسی برای برگزاری کنفرانس ژنو2 اشاره کرد و در این رابطه رایزنی‌هایی بین مقامات کشورهای مختلف صورت گرفته است.
خبر دیگر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بر ضرورت حل اختلافات و برداشتن گام‌هایی برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.
همچنین پادشاه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین آمادگی عربستان برای حمایت از کنفرانس ژنو2 را اعلام کرد.
سایر رویدادها
* روزنامه دیلی تلگراف فاش کرد 20 انگلیسی در نبردهای سوریه کشته شدند.
* وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد تروریست‌ها هزاران شهروند سوری را از غذا، سوخت و دارو محروم کرده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه باید برای پایان دادن به رنج مردم سوریه هرچه زودتر وارد عمل شوند.
* برخی از نمایندگان احزاب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور سیاست‌های دولت آنکارا در قبال سوریه را به چالش کشیدند.
* سازمان منع تسلیحات شیمیایی از شرکت‌های خصوصی خواسته است که در نابودی ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه با این سازمان همکاری کنند.
* ده‌ها تن از تروریست‌های سوری در یک منطقه صحرایی قطر برای فرمانده کشته شده خود مراسم برگزار کردند.

 


«جیش‌المختار» ضمن پذیرفتن مسئولیت حملات خمپاره‌ای به خاک عربستان، تأکید کرد در صورتی که ریاض به حمایت از تروریست‌ها در عراق پایان ندهد، حملات بیشتری در راه خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی اصابت شش گلوله خمپاره به منطقه «حفر الباطن» عربستان، که پنجشنبه اتفاق افتاد، «واثق‌البطاط» رهبر گروه «جیش‌المختار» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و تهدید کرد: در صورتی که عربستان از دخالت در امور عراق دست برندارد، حملات بیشتری در راه خواهد بود. ریاض از گروه‌های تروریستی تکفیری و بعثی در عراق حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. حفرالباطن در داخل خاک عربستان و در نزدیکی مرزهای عراق و کویت واقع است. البطاط گفت: شلیک این گلوله‌ها هشدار و تأکید بر این مسئله است که المختار توانایی هدف قرار دادن مناطقی در عربستان را دارد.
وی تأکید کرد، در صورتی که عربستان دست از دخالت در امور عراق برندارد، حملات بیشتری در انتظار عربستان خواهد بود و این چند گلوله فقط به منزله شروع کار بوده است.
همزمان با این خبر، وزارت دفاع عراق نیز از دستگیری شماری تروریست سعودی خبر داد. براساس گزارش شبکه تلویزیونی سوریه، این سعودی‌ها با خودروهای دارای پلاک عربستان وارد خاک عراق شده بودند و قصد داشتند علیه مردم این کشور عملیات تروریستی انجام دهند.
نیروهای امنیتی عراق همچنین توانستند 11 اردوگاه گروهک «دولت اسلامی عراق و شام» را در حد فاصل میان شهر «القائم» و «بعاج» در مجاورت مرز سوریه منهدم کنند. 39 تروریست نیز به دست نیروهای دولتی عراق دستگیر شدند.
شمار قربانیان حملات تروریستی روز پنجشنبه عراق نیز به 52 نفر رسید. خونین‌ترین این حملات در شهر «سعدیه» استان «دیالی» رخ داده بود که به تنهایی جان 30 غیرنظامی را گرفت و 40 مجروح بر جای گذاشت. پیامد حملات تروریستی دیروز عراق نیز چهار شهید و 15 مجروح بود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی «عالیه نصیف» نماینده مجلس عراق از دولت این کشور خواست از کشورهای حامی تروریسم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند. نصیف گفت: رابطه دیپلماتیک داشتن با کشورهای قاتل فرزندان ما چه فایده‌ای دارد. این نماینده از عربستان به عنوان حامی تروریست‌ها در عراق نام برد.
«زاید العیسی» کارشناس مسائل خاورمیانه هدف عربستان از حملات تروریستی را متوقف کردن روند دموکراسی در عراق ذکر کرد.

 


منابع لبنانی از کشف یک دستگاه خودرو حامل 400 کیلوگرم مواد منفجره در منطقه بقاع شمالی در شمال شرق لبنان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری شرق‌الاوسط، ارتش لبنان روز گذشته یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه بقاع شمالی را در شرایطی کشف و ضبط کرد که یک خودروی دیگر این خودروی بمب‌گذاری شده را همراهی می‌کرد.
نیروهای ارتش با سرنشینان خودروی دیگر که نقش کنترل خودروی بمب‌گذاری شده را داشتند درگیر شدند ولی سرنشینان آن اقدام به فرار کردند.
بر اساس اعلام ارتش لبنان این خودرو بمب‌گذاری شده از نوع بلیزر به همراه خودروی دیگر از منطقه عرسال از سوریه وارد لبنان شده و در بین روستای «مقنه» و «یونین» در منطقه بقاع شمالی مورد شناسایی ارتش قرار می‌گیرد.دو منطقه مقنه ویونین از مناطق تحت کنترل حزب‌الله لبنان است.
به گفته منابع نظامی، این خودروی بمب‌گذاری شده قرار بود همزمان با روز استقلال لبنان که روز گذشته به شکل رسمی با رژه نیروهای ارتش لبنان در بیروت برگزار شد در نقطه‌ای مهم در پایتخت لبنان منفجر شود.
گفتنی است تروریست‌های تکفیری وابسته به القاعده اخیرا در حمله انتحاری به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت 23 نفر را شهید و 150 نفر دیگر را مجروح کردند.از سوی دیگر رئیس کل امنیت ملی لبنان درباره وقوع انفجاری بزرگ در لبنان در صورت مقابله نکردن با تهدیدات تروریستی هشدار داد.
وی افزود، اگر تلاش‌هایمان را برای مقابله با نقشه تروریستی که لبنان را تهدید می‌کند بیشتر و هماهنگ‌تر نکنیم در آن صورت انفجارهای تروریستی روی خواهد داد.حزب‌الله لبنان نیز تمامی گروه‌های سیاسی را به هماهنگی و تلاش بیشتر برای انجام گفت‌وگوهای ملی فراخواند.

 


2500 عضو «لویه جرگه» افغانستان بررسی متن توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، لویه جرگه اجلاس پنج روزه خود را از پنجشنبه آغاز کرد. در این اجلاس توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اعضای 2500 نفری لویه‌ جرگه به همین منظور، در 50 کمیته کاری متشکل شده‌اند.
«حامد کرزای»، رئیس‌جمهور افغانستان که نخستین سخنران اجلاس بود در ارتباط با توافقنامه موضعی دو پهلو گرفت؛ او از یک طرف، حضور 12 ساله آمریکا و متحدانش در افغانستان را اشغال غیرمستقیم توصیف کرد و از طرف دیگر گفت در صورتی که توافقنامه امضا بشود، برای مردم افغانستان تا حداکثر 10 سال ممکن است پیامدهایی داشته باشد و پس از آن، این کشور از حضور نظامیان خارجی پاک خواهد شد.
کرزای درباره بندهای جنجالی توافقنامه مورد نظر نیز گفت: اگر این پیمان امضا شود، 10 تا 15 هزار نیروی آنان (ناتو) در افغانستان باقی خواهند ماند. وقتی من به واژه نیروهای آنان اشاره می‌‌کنم، منظورم فقط سربازان آمریکایی نیست.
کرزای افزود: این پیمان باید صلح را برای افغانستان به ارمغان بیاورد. من می‌دانم که آنها (آمریکایی‌ها) می‌توانند صلح را به ارمغان بیاورند.
وقتی سخنان کرازی به اینجا رسید، شماری از اعضای لویه جرگه به سخنان وی اعتراض کردند و از لویه جرگه خواستند توافقنامه را امضا نکند. یکی از اعضای زن لویه جرگه پلاکاردی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «پیمان با آمریکا وطن‌فروشی است.» نیروهای امنیتی این خانم را به بیرون از اجلاس هدایت کردند.
اجرای تصمیم‌های لویه جرگه برای دولت الزامی نیست بلکه فقط جنبه اخلاقی دارد و گرایشات عامه مردم افغانستان را نشان می‌دهد.
در همین حال، دولت کابل درخواست آمریکا برای امضای فوری توافقنامه را رد کرد؛ واشنگتن خواستار امضای آن تا پایان 2013 (10 دی) شد. اما دولت کرزای اعلام کرد پس از انتخابات ماه آوریل (10 فروردین تا 10 اردیبهشت) این توافقنامه به امضای نهایی می‌رسد.
به نظر می‌رسد که کرزای نمی‌خواهد امضای او در پای این توافقنامه باشد.
اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی‌ها، و استقرار 15 هزار نظامی آمریکایی در 9 پایگاه داخل خاک افغانستان، از بحث‌های جدی اعضای لویه جرگه است.
بسیاری از چهره‌های سیاسی افغان ضرورتی در مورد امضای توافقنامه نمی‌بینند و معتقدند این توافقنامه تنها حاکمیت ملی افغانستان را نقض می‌کند.

 


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از «بی‌کفایتی تمام دولت‌های آمریکا» نوشت و نتیجه گرفت، این مهم باعث بی‌اعتمادی مردم آمریکا به دولتمردانشان شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی به قلم «فرید زکریا» به مقایسه عملکرد و چالش‌های دولت‌های مختلف آمریکا با یکدیگر پرداخت و نوشت: «یکی از موضوعات مورد بحث در واشنگتن این است که آیا عملکرد دولت اوباما در مورد برنامه مراقبت‌های درمانی بدتر از واکنش دولت بوش در مواجهه با طوفان کاترینا است یا خیر؟»
زکریا در پاسخ به این سؤال نیز می‌نویسد: «پاسخ هر چه باشد، واقعیت این است که هر دو مورد نمونه‌هایی از یک مسئله مهم و نگران کننده را تداعی می‌کنند و آن کفایت رو به تنزل دولت فدرال است.»
در ادامه مقاله واشنگتن پست، نویسنده به نقل قولی از رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا یعنی «پل ولکر» استناد کرده و می‌نویسد: پل ولکر همواره می‌گفت اکثر مردم آمریکا معتقدند دولت آنها دیگر نمی‌تواند عملکرد کارآمدی داشته باشد و این بی‌اعتمادی ناشی از آن بی‌کفایتی و آن مشکلات عمیق است.
طی دهه گذشته دولت فدرال آمریکا چند چالش عمده داشته است که عبارت بود از عراق، افغانستان، نظام جدید امنیت داخلی، طوفان کاترینا و برنامه مراقبت‌های درمانی اوباما. تقریباً در تمام این موارد عملکرد دولت با سوء مدیریت، هزینه‌های گزاف و تأخیرهای طولانی مدت همراه بوده است.
در ادامه این مقاله،‌نویسنده با اشاره به عملکرد مناسب برخی سازمان‌های آمریکا مثل ناسا، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و سیستم بانک مرکزی، این موارد را به مثابه چند استثنا معرفی کرده و فضای حاکم بر آمریکا را به «دریایی از بی‌کفایتی‌ها» تشبیه می‌کند. نویسنده در نهایت علت بی‌اعتمادی مردم آمریکا در طول دهه‌های مختلف گذشته به دولت‌هایشان را همین بی‌کفایتی‌ها معرفی کرده و به آنها حق می‌دهد نسبت به رهبرانشان «سوءظن» داشته باشند.
در بخش دیگری از مقاله واشنگتن پست آمده: «آمریکایی‌ها همواره به دولت‌شان سوء ظن داشته‌اند. ممکن است رویدادهایی مانند جنگ جهانی دوم مدتی این نگرش را تغییر داده باشد، اما طی سی سال گذشته نگرش‌های ضد دولتی به طور چشمگیری تشدید شده است. علاوه بر مشکلات متعددی که بسیاری از آنها به موضعگیری‌های حزبی باز می‌گردد، کاهش پیوسته بودجه توانایی دولت را در مواجهه با چالش‌های جدید تضعیف کرده است به طوری که هیچ تلاش بلندپروازانه‌ای در زمینه برنامه‌های فضایی یا زیرساختاری صورت نمی‌گیرد. ظاهراً همه سازمان‌های فدرال گرفتار کاهش هزینه‌ها و کنترل خسارت‌های وارده‌اند.»
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌سی» نیز نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام گرفته در مورد میزان محبوبیت «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرد. طبق این نظرسنجی میزان محبوبیت اوباما به پایین‌ترین سطح خود یعنی 37 درصد رسیده است.

 


مردم بحرین به‌رغم سرکوب‌های شدید نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند و با لگدمال کردن عکس پادشاه بحرین علیه او شعار دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، با وجود ممنوعیت تظاهرات و سرکوب شدید مخالفان اعتراض ها علیه رژیم آل‌خلیفه در بحرین همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان با لگدمال کردن عکس پادشاه بحرین شعار «مرگ بر حمد» سر می‌دادند.
از جمله شهرها و مناطقی که در آنها تظاهرات برگزار شد می‌توان از منامه، ستره، کرزکان، مقابه و سنابیس نام برد.
در برخی مناطق بحرین، نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه با شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.
رژیم آل‌خلیفه از زمان آغاز قیام مردمی در فوریه سال 2011 تاکنون،‌ اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بحرین را سرکوب می‌کند.
معترضان بحرینی، برگزاری انتخابات و اجرای اصلاحات سیاسی را خواستارند اما اقدامات سرکوب‌گرایانه ماموران امنیتی رژیم آل‌خلیفه تاکنون به کشته شدن بیش از 80 نفر و بازداشت هزاران نفر منجر شده است.
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل به رژیم آل‌خلیفه درباره وخامت جسمانی «عبدالوهاب حسین» یکی از رهبران انقلاب بحرین در زندان‌های این رژیم هشدار داد.
سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: عبدالوهاب حسین نیاز به درمان تخصصی دارد و وضع جسمانی او وخیم شده و ملاقات اخیر خانواده وی بدون دلیل لغو شده است.
این سازمان خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط 13 تن از معارضان بحرینی و معالجه و تحقیق در مورد شکنجه آنها شده است.
همچنین به غیر از عبدالوهاب حسین افراد دیگری از رهبران انقلاب در زندان وجود دارند که از بیماری‌های خطرناکی رنج می‌برند و نظام بحرین در مداوای آنها کوتاهی می‌کند.
تحلیلگران معتقدند کوتاهی نظام بحرین در مداوای رهبران زندانی به سلاحی تبدیل شده که رژیم آل‌خلیفه آن را علیه انقلابیون به کار می‌گیرد.

 


بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی این‌بار نیروهای امنیتی پرتغال، دانشجویان اسپانیا و کشاورزان فرانسه را به تظاهرات خیابانی کشانده است.
ادامه بحران اقتصادی و تشدید سیاست‌های ریاضتی نیروهای پلیس پرتغال را به خیابان‌ها کشاند. دولتمردان این کشور اروپایی در صدد هستند برای جبران بخشی از کسری بودجه، حقوق و دستمزد آنها را کاهش دهند. آنطور که شبکه خبری پرس تی‌وی نوشته، هزاران نفر از افسران پلیس روز پنجشنبه ابتدا مقابل پارلمان پرتغال در «لیسبون» تجمع کردند و پس از دقایقی شعار دادن علیه دولت، موانع حفاظتی پلیس ضد شورش را شکستند. معترضان حتی موفق شدند خود را به در اصلی پارلمان رسانده و کاهش بودجه سال آینده را محکوم کنند.
دانشجویان اسپانیایی نیز در مادرید مقابل ساختمان‌های دولتی این کشور تجمع کردند. اسپانیایی‌ها ضمن سردادن شعار علیه «سیاست‌های ریاضتی» نسبت به اثرات مخرب کاهش هزینه‌های عمومی دولت به ویژه در بخش‌های آموزشی و دانشگاه‌ها هشدار دادند. دولت اسپانیا اعلام کرده قصد دارد دانشگاه‌های این کشور را به بخش خصوصی واگذار کند تا بدین وسیله از هزینه‌های دولت کاسته شود. یکی از دانشجویان معترض در این باره به پرس تی‌وی گفت: «آموزش و پرورش عمومی در حال خصوصی شدن است. این امر محسوس نیست اما در حال رخ دادن است. این موضوع به وضعیتی منجر می‌شود که طی آن تنها افراد ثروتمند قادر خواهند بود تحصیل کنند و طبقه متوسط مانند من از این حق محروم خواهند شد.»
روز پنجشنبه کشاورزان فرانسوی نیز برای چندمین بار در طول هفته‌های گذشته با تراکتورهای خود تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
دولت فرانسه نیز مدتی است با وضع مالیات‌های جدید به ویژه در بخش حمل و نقل جاده‌ای، خشم کشاورزان را برانگیخته است. کشاورزان فرانسوی با تراکتورهای خود بزرگراه‌های منتهی به پاریس را مسدود کردند. اتحادیه‌های تجاری بخش کشاورزی و مواد غذایی نیز با وضع این مالیات‌های جدید مخالفت کرده‌اند. مخالفان می‌گویند این امر علاوه بر افزایش فشارهای مالی به کشاورزان باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی نیز خواهد شد.
دولت فرانسه اعلام کرده، طرح «اکوتکس» (مالیات بر حمل و نقل جاده‌ای) را از اول ژانویه به اجرا درخواهد آورد. اما بسیاری از تولیدکنندگان محلی غلات ضمن مخالفت شدید با این طرح تأکید کرده‌اند مانع از اجرای آن خواهند شد. وزیر حمل و نقل فرانسه نسبت به ادامه اعتراض‌ها به کشاورزان هشدار داده است.

 


تروریست‌های فعال در پاکستان با انفجار پنج بمب در شهر «کویته» و دیگر مناطق ایالت بلوچستان، هشت نفر را کشتند و 58 تن را مجروح کردند.
در این انفجارها که طی روز و شب پنجشنبه رخ داد، غیرنظامیان و نظامیان هدف قرار گرفتند. حدود دو سال است که شهر کویته پاکستان محل فعالیت تندروهای «لشکر جهنگوی» شده است.
این تندروها که توسط وهابی‌ها حمایت می‌شوند، معمولا شیعیان را در کویته هدف قرار می‌دهند. عناصر طالبان نیز که شیعیان را دشمن خود می‌دانند، در نوار قبایلی شمال غرب پاکستان بیش از سایر مناطق این کشور فعال هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10