(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11 آذر 1392 - شماره 20654

جهاد اسلامی: برای آزادی زندانیان فلسطینی نظامیان اسرائیلی را اسیر می‌کنیم
سلسله عملیات تروریستی در عراق 22 شهید و 45 مجروح برجای گذاشت
دمشق: عربستان، اسرائيل و تروریست‌های تکفیری علیه سوریه متحد شده‌اند
درگیری با ماموران آل خلیفه در مراسم تشییع پیکر شهید بحرینی
خشم فلسطینی‌ها از طرح تل‌آویو برای غصب زمین‌های جدید
ادامه اعتراض‌ها در شهرهای مصر به قانون مهار تظاهرات
به دنبال گسترش اعتراض‌ها و فرار نخست‌وزیر
دولت تایلند در آستانه سقوط قرار گرفت
دادگاه اوکراین برگزاری هرگونه تظاهرات را در پایتخت ممنوع کرد
در اعتراض به طرح ریاضتی دولت پاریس
کامیونداران فرانسوی جاده‌ها را بستند
در پی مذاکرات مقامات آنکارا با بارزانی
دولت بغداد حریم هوایی شمال عراق را به روی هواپیماهای ترکیه بست
   


جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای آزادی اسیران فلسطینی از زندان‌‌های رژیم صهیونیستی خواستار دستگیری سربازان اسرائیلی شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «احمد المدلل» از رهبران جنبش جهاد اسلامی از نیروهای مقاومت خواست به عملیات نظامی و دستگیر کردن سربازان رژیم صهیونیستی تا آزادی همه اسیران فلسطینی از زندان‌های این رژیم ادامه دهند.وی در تجمع فلسطینیانی که برای ابراز همبستگی با اسیران فلسطینی گرد هم آمده بودند تاکید کرد، ملت فلسطین همبستگی خود را با همه اسیران فلسطینی اعلام می‌کند و معتقد است که مسئله فلسطین تنها مسئله آنان نیست بلکه مسئله جهان اسلام است. المدلل از سازمان‌‌های جهانی و حقوق بشری خواست به دشمن اسرائيلی فشار آورند تا این رژیم از جنایت‌هایی که در حق اسیران در زندان‌ها انجام می‌دهد دست بردارد.

 


حملات تروریستی جداگانه در مناطق مختلف عراق 22 شهید و 45 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز تروریست‌های فعال در عراق شرکت‌کنندگان در یک مراسم تشییع جنازه را در شهر «بعقوبه» هدف انفجار بمب قرار دادند. این انفجار جان 10 غیرنظامی را گرفت و 45 مجروح برجای گذاشت.
در شهرهای فلوجه، بغداد، کرکوک و برخی مناطق مرکزی عراق نیز افراد مسلح ناشناس 12 عراقی را ترور کردند. در میان این شهدا زن، کودک، تاجر، کشاورز و پلیس دیده می‌شدند.همچنین، «خالد محمودی» هماهنگ‌کننده اعتصابات و تظاهرات ضد دولتی در فلوجه به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد.نیروهای امنیتی عراق نیز توانستند 23 تروریست را در شهرهای کرکوک و موصل دستگیر کنند. از این تروریست‌ها 78 بمب به دست آمده است.

 


معاون وزیر خارجه سوریه گفت: عربستان، موساد و تروریست‌های تکفیری با یکدیگر توافقی علیه سوریه امضا کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشت، عربستان، موساد و گروه‌های تکفیری با یکدیگر توافقنامه‌ای علیه سوریه امضا کرده‌اند و در همین حال اتاق عملیات آنها علیه سوریه در اردن قرار دارد.
وی افزود، خاندان آل‌سعود متعلق به ملت عربی نیست و ائتلاف کنونی اسرائيلی - سعودی ادامه نقش تروریستی آنها علیه سوریه و ملت سوریه است.
معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد، سوریه چون پرچمدار مبارزه اعراب برای آزادسازی سرزمین‌های عربی از چنگ اشغالگران صهیونیستی است در معرض این حملات قرار گرفته است.
فیصل مقداد تاکید کرد، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نقش بزرگی در حفظ حاکمیت سوریه و وحدت ایفا می‌کند و اگر وی در راس قدرت نبود سوریه هم‌اکنون نابود شده بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد، غربی‌ها هم در نشست‌های پشت پرده خود به توانایی بشار اسد اعتراف می‌کنند و معتقدند که وی جایگزینی ندارد و از سوی همه دستگاه‌های دولتی مورد حمایت قرار دارد و در صحنه‌های بین‌المللی نیز مورد احترام است.
مقداد تاکید کرد، دمشق با گروه‌های تروریستی که مشغول ریختن خون مردم هستند بر سر میز مذاکره نخواهد نشست.
«وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه نیز طی اظهاراتی که از شبکه المیادین پخش شد اظهار داشت، تغییراتی در موضع برخی از کشورهای منطقه در برابر بحران سوریه به وجود آمده و ما امیدواریم که این کشورها پس از اشتباهاتی که در حق ملت سوریه مرتکب شدند به مسیر درست بازگردند.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل نیز تاکید کرد، کشورهایی که برای تداوم خشونت‌ها تلاش می‌کنند در واقع خواهان شکست کنفرانس ژنو 2 هستند.
وی افزود، عربستان، قطر و ترکیه باید حمایت از تروریسم را متوقف کنند چرا که تا زمانی که حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مسلح ادامه داشته باشد بحران سوریه پابرجاست.
از سوی دیگر، همزمان با پیشروی‌های جدید ارتش سوریه در منطقه القلمون شمار زیادی از تروریست‌ها فرار کرده و خود را به منطقه مرزی «عرسال» (هم‌مرز با لبنان) رساندند.
رسانه‌های سوری نیز اعلام کردند عملیات پاکسازی نیروهای ارتش در منطقه غوطه شرقی به کشته شدن بیش از 600 تروریست منجر شد.
تروریست‌ها با دستورات مستقیمی که از عربستان گرفته بودند تلاش می‌کردند ارتش سوریه را از منطقه غوطه شرقی عقب برانند که با پیشروی ارتش تلاش تروریست‌ها ناکام ماند.
تحلیلگران معتقدند که فشار اخیر تروریست‌ها به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 است چرا که آنان می‌خواهند با کنترل مناطقی از سوریه با دست پر در کنفرانس ژنو 2 حاضر شوند.
این در حالی است که موفقیت‌های ارتش، رویای تروریست‌ها را نقش بر آب ساخته و نیروهای ارتش هر روز مناطق بیشتری را از کنترل تروریست‌ها خارج می‌کنند.
روزنامه سوری الوطن نیز در این باره نوشت، به نظر می‌رسد نبرد ارتش با تروریست‌ها در منطقه غوطه شرقی به روزهای پایانی خود رسیده و به زودی این منطقه از لوث وجود تروریست‌های تکفیری و وهابی مورد حمایت آل‌سعود پاکسازی خواهد شد تا پس از یک‌سال و نیم آرامش به این منطقه بازگردد.
سایر رویدادها
* تعدادی از اسقف‌های مسیحی در دمشق حمله خمپاره‌ای تروریست‌های مسلح به مسجد اموی دمشق را محکوم کردند.
* شورشیان مسلح از تاسیس تشکیلات جدیدی تحت عنوان «اتحادیه اسلامی سربازان سوریه» در اطراف دمشق خبر دادند.
* رئیس‌جمهور چچن تروریست‌های سوری را مشتی دزد و غارتگر توصیف کرد که برای اهداف مادی به جنگ در سوریه روی آورده‌اند.
* منابع سوری اعلام کردند در میان تروریست‌های کشته شده اتباع کشورهای اروپایی از جمله دانمارک و نروژ نیز دیده می‌شوند.

 


نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع نوجوان شهید بحرینی حمله بردند و تعدادی را مجروح کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای آل‌خلیفه به مراسم تشییع «احمد عبدالامیر» نوجوان 15 ساله بحرینی در روستای السنابس نزدیک منامه پایتخت این کشور یورش بردند که در نتیجه استفاده از گاز‌‌های اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برخی از شرکت‌کنندگان مجروح شدند. نیروهای امنیتی همچنین از ساعات اولیه روز گذشته همه راه‌های منتهی به منطقه السنابس را بستند تا مانع از حضور شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع شوند.
احمد عبدالامیر روز جمعه بر اثر اصابت گلوله گاز اشک‌آور دچار حالت سوختگی شد که نیروهای بحرینی به آمبولانس حامل وی اجازه ورود به بیمارستان را ندادند و وی بر اثر شدت سوختگی جان باخت. در همین رابطه مسئول مرکز حقوق بشر بحرین گفت، ماموران امنیتی با یورش به زندان «جاو» به ضرب و شتم زندانیان پرداخته‌اند و زندانیان به خاطر همین بد رفتاری دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
یک فعال حقوق بشر اروپایی که از نزدیک تحولات بحرین را پیگیری می‌کند اعلام کرد حکومت آل‌خلیفه فقط در صورتی که از سوی انگلیس و آمریکا تحت فشار قرار بگیرد زندانیان سیاسی را آزاد می‌کند.همچنین یک سازمان حقوق بشری مستقر در آمریکا از بازداشت نبیل رجب فعال حقوق‌بشری انتقاد کرد.
نبیل رجب از ژوئیه 2012 در زندان جاو در شرق بحرین در بازداشت به سر می‌برد.
تظاهرات مردم بحرین و اعتراضات سازمان‌های مجامع حقوق بشری برای آزادی این فعال حقوق بشری تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

 


نوار غزه، کرانه باختری و شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی روز گذشته صحنه تظاهرات گسترده فلسطینیانی بود که در اعتراض به برنامه جدید تل‌آویو برای اخراج 40هزار فلسطینی از صحرای نقب اعتراض کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران نفر از مردم کرانه باختری و شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به اخراج 40 هزار فلسطینی از صحرای نقب تظاهرات کردند و با پلیس رژیم صهیونیستی درگیر شدند.
در نوار غزه نیز صدها فلسطینی تظاهرات کردند و در محکومیت طرح تل‌آویو برای مصادره اراضی فلسطینی شعار ضد اسرائیلی دادند.
تظاهرکنندگان فلسطینی در مناطق مختلف ضمن سردادن شعار علیه رژیم صهیونیستی خواستار شروع انتفاضه سوم شدند.
تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند، این طرح صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما همگی صاحبان حق در صحرای نقب هستیم و در کنار ساکنان آن باقی خواهیم ماند.
گفتنی است رژیم صهیونیستی قصد دارد 40 هزار نفر از ساکنان جنوب منطقه نقب را مجبور به ترک روستاهایشان کند. این طرح نه تنها موجب خشم اعراب بدوی بلکه دیگر شهروندان فلسطینی شد و معترضان این اقدام اسرائیل را به اشغال بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری تشبیه می‌کنند و لذا خواستار لغو این طرح صهیونیستی هستند.
این در حالی است که پلیس رژیم صهیونیستی با تظاهرکنندگان درگیر و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت. معترضان نیز با پرتاب سنگ و آتش زدن لاستیک خودروها به دفاع از خود پرداختند.
پلیس اسرائیل عده‌ای از تظاهرکنندگان را مجروح و دست‌کم 28 فلسطینی را بازداشت کرد.

 


به رغم خشونت نیروهای امنیتی تظاهرات علیه «قانون مهار تظاهرات» و «کودتای نظامی» در شهرهای مختلف مصر همچنان ادامه دارد.
استان‌های قاهره، اسکندریه، اسیوط و بنی سویف روز شنبه نیز با وجود خط و نشان‌های وزارت کشور مصر مبنی بر برخورد با معترضان ناآرام بود. هزاران نفر از دانشجویان و طرفداران محمد مرسی در این روز در محوطه دانشگاه‌ها و خیابان‌های شهرها تظاهرات کردند و خواستار لغو قانون جدید مهار تظاهرات، آزادی زندانیان و بازگشت «مشروعیت» به کشور شدند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این اعتراض‌ها که به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت» صورت گرفت، در برخی شهرها از سوی نیروهای امنیتی و طرفداران ارتش مورد حمله قرار گرفت.
در اسکندریه نیروهای امنیتی به دانشجویان حمله و با استفاده از گاز اشک‌آور شروع به پراکندن معترضان کردند. در جریان این درگیری‌ها شماری از دانشجویان دچار حالت خفگی شدند.
بنا به اعلام وزارت کشور مصر، نیروهای امنیتی با حمله به محل برگزاری نشست گروهی از اعضا و مسئولان اخوان‌المسلمین در اسکندریه دست‌کم 13 نفر از اعضای این جنبش اسلامگرا را دستگیر کردند. وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد، این افراد در حال بررسی راهکارهایی برای افزایش حملات بر ضد ارتش و پلیس این کشور بودند.
در همین رابطه وزیر دفاع آمریکا نیز با برقراری تماس تلفنی با همتای مصری خود از ژنرال «عبدالفتاح السیسی» خواست در نحوه برخورد با معترضان تجدید نظر کند.
به گزارش الجزیره، «چاک هاگل» همچنین در خصوص پاره‌ای از مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با «السیسی» گفت‌وگو کرده است.
پیش از «هاگل»، وزارت خارجه آمریکا نسبت به «پیامدهای نامطلوب قانون جدید مهار تظاهرات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی مصر با مخالفان» ابراز ناخرسندی کرده بود.
در واکنش به این اعتراض‌ها اما، عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت مصر بر لزوم احترام به قانون جدید تظاهرات تاکید کرد.
منصور گفت: این قانون باید اجرا شود و همه باید به آن احترام بگذارند.
پیش از این «حازم الببلاوی» به صراحت از آمریکایی‌ها خواسته بود در امور داخلی مصر دخالت نکنند چرا که به گفته وی، در صورت ادامه این مداخلات قاهره همان برخوردی را با واشنگتن خواهد داشت که پیش از این با ترکیه داشت. سفیر ترکیه از قاهره اخراج شده است!
رای‌گیری بر سر اعمال تغییرات در قانون اساسی و آتش زدن پرچم قطر از سوی مردم مصر از دیگر خبرهای مهم این روزهای مصر است.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» 50 عضو هیئت بررسی قانون اساسی کار رای دادن به 247 بند قانون اساسی جدید مصر را از روز شنبه آغاز کرده‌اند. رای‌گیری بر روی این قانون که از رسانه‌ها به صورت زنده پخش می‌شود به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. پس از رای‌گیری، این قانون به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد. عدلی منصور یک ماه برای به همه‌پرسی گذاشتن این قانون فرصت خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری «العالم» پس از اخراج سفیر ترکیه از قاهره، شماری از مردم مصر با تجمع مقابل سفارت قطر، ضمن به آتش کشیدن پرچم این کشور خواستار اخراج سفیر این کشور شدند. قطر همچون ترکیه از طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی است و شبکه خبری الجزیره در حمایت از این جریان بسیار فعال است.

 


در پی افزایش ناآرامی در تایلند و فرار نخست‌وزیر، دولت تایلند در آستانه سقوط قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی‌رغم استقرار حدود 3000 نیروی نظامی به همراه نیروهای پلیس در خیابان‌های تایلند، معترضان ساختمان رادیو و تلویزیون را به اشغال خود درآوردند و به سمت ساختمان نخست‌وزیر راه افتادند و آن را نیز محاصره کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شنبه شب میان طرفداران و مخالفان دولت درگیری روی داد که به مرگ دو نفر و جراحت 45 تن دیگر انجامید.
دیروز معترضان به باشگاه پلیس در بانکوک هجوم بردند. به گفته یکی از مشاوران خانم «یینگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند، نخست‌وزیر به مکان نامشخصی منتقل شده است.
مخالفان دولت در اعتراض به لایحه عفو عمومی به خیابان‌ها آمدند. همین مسئله باعث شد که دولت لایحه را از پارلمان پس بگیرد. اما مخالفان به اعتراضات ادامه دادند و اکنون خواستار کناره‌گیری خانم شیناواترا از قدرت هستند. مخالفان معترض می‌گویند، خانم شیناواترا تحت نفوذ برادر خود «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر سابق قرار دارد.
اکنون که «یینگلوک شیناواترا» به مکان نامعلومی گریخته است، دولت وی در وضعیت نامشخصی قرار دارد و احتمال می‌رود که سقوط کند.
اعتراضات در تایلند که وارد نهمین روز خود شده است، از سال 2010 تاکنون از لحاظ گستردگی بی‌سابقه بوده است.
در سال 2006 میلادی ارتش، دولت تاکسین شیناواترا را سرنگون کرد و قانون اساسی کشور بازنویسی شد.
یک سال بعد در دسامبر سال 2007 حزب «قدرت مردم» که هواداران تاکسین شیناواترا بود، در انتخابات اکثریت را به دست آورد. تاکسین که از سال 2001 تا سال 2006 نخست‌وزیر بود، در سال 2008 به جرم فساد مالی به حبس محکوم شد.
در سال 2008 میلادی شیناواترا قبل از اتمام محاکمه، از کشور گریخت.
مخالفان نخست‌وزیر فعلی را نیز به فساد مالی متهم می‌کنند. اما وی آن را رد کرده و گفته است که به تلاش برای مبارزه با فساد متعهد است. وی همچنین منکر هرگونه ارتباط دولت با برادرش (تاکسین) شده است. در تاریخ هفتم آذرماه مجلس به دولت یینگلوک شیناواترا رای اعتماد داد.
در شرایطی که اعتراض‌های ضد دولتی در تایلند از شهر بانکوک پایتخت این کشور به دیگر شهرها در حال سرایت است، کارشناسان صنعت گردشگری می‌گویند این کشور در آستانه بحرانی جدید است.
معترضان طی روزهای گذشته بسیاری از مراکز گردشگری در شهرهای تایلند را به تصرف خود درآوردند. اقدامی که باعث شده است شمار گردشگران این کشور در روزهای اخیر تا 30درصد کاهش یابد.
در سال 2010 درگیری‌ها بین دولت و لباس قرمزهای معترض در مناطق مرکزی شهر بانکوک، که هتل‌های لوکس و مراکز خرید مورد علاقه گردشگران در آن قرار دارند، بسیاری از گردشگران را از این کشور فراری داد. در سال 2008 نیز بحران سیاسی در تایلند که تعطیلی هشت روزه چند فرودگاه این کشور و زیان چند میلیارد دلاری به صنعت گردشگری را در پی داشت، بزرگترین بحران تاریخ صنعت گردشگری این کشور را رقم زد.
لغو سفر هزاران گردشگر به تایلند در شرایطی صورت می‌گیرد که طبق پیش‌بینی کارشناسان، طی سه تا پنج سال آینده حدود 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب صنعت گردشگری این کشور خواهد شد که علاوه بر ایجاد هزاران شغل جدید، رشد پنج تا هفت درصدی اقتصاد تایلند را به دنبال دارد.
علت مخالفت مردم با تصویب لایحه عفو عمومی، بازگشت احتمالی تاکسین به کشور است.

 


دادگاه «کیف» برگزاری تظاهرات در مرکز این شهر را تا 17 دیماه سال جاری ممنوع کرد.
با بالا گرفتن اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در شهر «کیف» و برخورد نیروهای امنیتی اوکراین با طرفداران همکاری با اتحادیه اروپا و «نارنجی‌ها» دادگاه منطقه‌ای این شهر اعلام کرد هرگونه برگزاری تجمع و تظاهرات تا 17 دیماه سال جاری ممنوع است. طبق اعلام این دادگاه، مخالفان دولت می‌توانند در سایر شهرها آزادانه تظاهرات کنند.
ناآرامی‌های «کیف» از حدود یک هفته پیش و به دنبال مخالفت «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور این کشور با پیوستن به اتحادیه تجاری اروپا آغاز شد. مخالفان دولت که از سوی احزاب و چهره‌های سیاسی نزدیک به نارنجی‌های این کشور حمایت می‌شوند. خواستار نزدیکی کشور به اتحادیه اروپا هستند اما دولتمردان این کشور می‌گویند شرایط اتحادیه اروپا برای پیوستن کشورشان به اتحادیه تجاری اروپا را نمی‌پذیرند.
از سوی دیگر، مخالفان دولت غرب ستیز اوکراین به شدت از سوی آمریکا و غربی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. در همین ارتباط خبر می‌رسد هم آمریکایی‌هاو هم اروپایی‌ها به شدت به نحوه برخورد نیروهای امنیتی اوکراین با طرفداران غربی‌ها واکنش نشان داده‌اند، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی «لیناس لینکویسیوس» وزیرخارجه لیتوانی که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت: استفاده از اهرم خشونت علیه معترضان در مرکز «کیف» شرم‌آور است. وی افزود: ما از دولت اوکراین می‌خواهیم تا به حقوق‌بشر احترام بگذارد و هماهنگ با اصول حاکمیت قانون حرکت کند. ما به دقت نظاره‌گر اوضاع در اوکراین هستیم.
دولت آمریکا نیز که به شدت از «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر دولت نارنجی و در بند اوکراین حمایت می‌کند نیز با صدور بیانیه‌ای علیه دولت این کشور موضع‌گیری کرد. وزارت خارجه آمریکا از «کیف» خواست به «حق آزادی بیان» احترام بگذارد.
همزمان با این حمایت‌ها، مخالفان دولت اوکراین اعلام کردند به زودی «اعتصاب» را به تظاهرات خود خواهند افزود.
به گزارش خبرگزاری «رویترز» مخالفان اوکراینی روز شنبه اعلام کردند با هدف «برکناری رئیس‌جمهور» کشورشان، اعتصاب سراسری برگزار خواهند کرد.
درگیری‌ها بین مخالفان دولت و نیروهای امنیتی این کشور همچنان ادامه دارد.

 


کامیونداران فرانسوی جاده‌های این کشور را در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت مسدود کردند.
کامیونداران فرانسوی در سراسر این کشور برای نشان دادن نارضایتی خود از تصویب مالیات‌های جدید، با کامیون‌های خود راهپیمایی کردند. آن‌طور که یورونیوز اعلام کرده، دولت فرانسه به دنبال دریافت مالیات زیست‌محیطی یا «مالیات سبز» از رانندگان خودروهای سنگین است. دولت می‌گوید خودروهایی که بیشتر آلودگی زیست‌محیطی دارند بایدمالیات بیشتری پرداخت کنند. این استدلال با خشم و اعتراض کامیونداران این کشور مواجه شده طوری که روز شنبه نیز همچون چند هفته گذشته اقدام به مسدود کردن جاده‌های این کشور کردند. معترضان می‌گویند فقط به دنبال تعلیق این طرح جدید مالیاتی نیستند بلکه هدف اصلی آنها لغو کامل این طرح دولت فرانسه است.
کشاورزان، کارمندان معادن و ماهیگیران نیز جزو مخالفان این طرح ریاضتی هستند و طی روزهای گذشته در مناطق مختلف فرانسه اعتراض‌های خود را به شکل اعتصاب و تجمع ابراز داشته‌اند. در برخی مواقع درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی فرانسه و معترضان به وقوع پیوسته است. دولت فرانسه تصمیم دارد در سال 2014، دستکم 3 میلیارد یورو به درآمدهای مالیاتی خود اضافه کند.
از اسپانیا دیگر کشور بحران زده اروپایی نیز خبر می‌رسد، قربانیان سیاست‌های ریاضتی در دو شهر مادرید و والنسیا تظاهرات ضد دولتی برگزار کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه «ال پاییس»، هزاران نفر از مردم اسپانیا روز شنبه در مادرید تظاهرات کردند و علیه تصویب قوانین جدید آموزشی دولت شعار دادند. معترضان ابتدا در میدان مرکزی شهر تجمع سپس به سمت ساختمان وزارت علوم و آموزش این کشور راهپیمایی کردند.
دولت اسپانیا پنجشنبه گذشته قانونی تحت عنوان «قانون بهبود کیفیت آموزشی، موسوم به «لومسه» را به تصویب رساند که اجرایی شدن آن فشارهای مضاعفی را بر کارکنان مراکز آموزشی و دانش‌آموزان و دانشجویان وارد خواهد کرد.
در این تظاهرات، تشکل‌های کارگری، معلمان، سازمان‌های اجتماعی، پدران و مادران و برخی از سیاستمداران نظیر «اسکار لوپز» دبیر هماهنگی حزب سوسیالیست اسپانیا شرکت داشتند.
«آنا لوپز» سخنگوی اتحادیه دانشجویان و دانش‌آموزان، روز شنبه از تظاهرکنندگان خواست که دست به یک اعتصاب عمومی و آموزشی جدید بزنند و به مدت سه روز اعتصاب عمومی برگزار کنند.
نمایندگان جنبش روز پنجشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان، اعتراض خود را به قانون جدید ابراز کرده و هشدار داده بودند که به اعتراض‌ها و تظاهرات خود ادامه خواهند داد تا در خیابان‌ها و در دادگاه‌ها نشان دهند که این قانون به طور «وقیحانه‌ای»، قانون‌اساسی، را نقض می‌کند.
مردم «والنسیا» اما در اعتراض به تعطیلی رادیو تلویزیون این شهر تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از روزنامه «آب‌ث» چاپ مادرید، معترضان تعطیلی رادیو و تلویزیون «والنسیا» را دزدی توصیف کردند و خواستار استعفای آلبرتو فابرا رئیس دولت والنسیا شدند. رئیس کمیته شرکت «آر‌تی‌وی‌وی» تعطیلی این رسانه را «وحشی‌گری» واقعی خواند و بر واکنش مردم تاکید کرد. سخنگوی حزب مخالف سوسیالیست اسپانیا در کنگره این کشور که در تظاهرات حضور داشت تعطیلی رادیو و تلویزیون والنسیا را اقدامی غیرقانونی دانست و از «ماریانو راخوی» رئیس دولت خواست برای تغییر این تصمیم اقدام کند.
دولت اسپانیا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جبران کسری بودجه مدتی است رادیو و تلویزیون این شهر را «تعطیل‌» کرده است!

 


درپی امضای قرارداد نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق با مقامات آنکارا در بخش انرژي، دولت بغداد حریم هوایی شمال عراق را به روی هواپیماهای ترکیه بست.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مذاکره «نیچروان بارزانی» با سران ترکیه در آنکارا که به عقد چند قرارداد میان طرفین انجامید، دولت بغداد حریم هوایی شمال عراق را به سوی هواپیماهای ترکیه بست.
قراردادهای فوق متعلق به بخش انرژی هستند و در همین چارچوب، قرار است «تاثر بیلدیز» وزیر انرژي ترکیه امروز وارد شهر اربیل شود و در زمینه نفت و گاز با سران منطقه خودمختار کردستان عراق گفت‌وگو کند.بغداد با قراردادهای منطقه کردستان عراق با ترکیه به شدت مخالف بوده و این قراردادها را ناقض حق حاکمیت عراق می‌داند.
در همین حال، «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» مدعی شده عراق در حال تجزیه شدن و دولت بغداد در حال فروپاشیدن است.
خبر دیگر از عراق اینکه، رسانه‌های این کشور اعلام کردند جانشین «جلال طالبانی» رئيس‌جمهور عراق به زودی اعلام می‌شود. این رسانه‌ها نام فرد خاصی را ذکر نکرده‌اند. طالبانی بیمار است و در آلمان به سر می‌برد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10