(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11 آذر 1392 - شماره 20654

کوتاه اقتصادی
سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد
فروش 300 میلیون سهم دولتی در بورس طی یک‌ماه
معاون وزیر نفت: تقاضا برای نفت ایران به 5/2 میلیون بشکه در روز می‌رسد
علیشیری: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خودرو یک میلیارد دلار است
معاون وزیر راه و شهرسازی: واحدهای مسکن اجتماعی از سال آینده واگذار می‌شود
رئیس هیات عامل ایدرو: فرانسوی‌ها به قرارداد خودشان با ایران پایبند نبودند
یک مقام مسئول: میزان تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به زودی اعلام می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پایگاه اطلاعات بیمه‌ای در کشور ایجاد می‌شود
گمرک اعلام کرد
کاهش 7/12 درصدی صادرات طی 8 ماه
   


* معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این که مصرف برق در تابستان بیش از مصرف در فصول دیگر است، اظهار کرد: در تابستان نرخ برق نسبت به سایر فصول 20 درصد بیشتر است تا انگیزه‌ای برای کاهش مصرف باشد. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به این که موضوع مذکور بحث تازه‌ای نیست و پیش از این هم اعمال می‌شد، گفت: بهای برق مصرفی مشترک بیش از 75 درصد از مردم در یک ماه کمتر از 10 هزار تومان است که به ازای هر روز 300 تومان می‌شود که کمتر از قیمت یک بسته پفک است.
* واردات برنج در هشت ماهه امسال با رشد 79/77 درصدی از مرز یک میلیون و 385 هزار تن گذشت. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در هشت ماهه امسال ارزش واردات برنج کشور نیز با رشد بیش از 26/111 درصدی بالغ بر یک میلیارد و 609 میلیون دلار شد. برنج در هشت ماهه امسال عمده‌ترین کالای واردات به کشور بود؛ به طوری که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 32/7 و 70/5 درصد از کل واردات کالای ایران را به خود اختصاص داد.
* مدیرکل استاندارد استان تهران آسانسورهای مسکن مهر را فاقد استاندارد خواند و گفت: براساس بازرسی انجام شده از 150 آسانسور در چند منطقه از مسکن مهر پردیس، پرند و غیره مشخص شد که هیچیک از این آسانسورها استاندارد نیستند. مسلم بیات با اشاره به اینکه استاندارد تهران به صورت خودجوش اقدام به بازرسی از آسانسورهای مسکن مهر کرده است، عنوان کرد: ما هر جا احساس خطر کنیم که ممکن است مردم آسیب‌ ببینند اعلام می‌کنیم که در مورد آسانسورهای مسکن مهر نیز چنین وضعیتی وجود داشت.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 8800 الی 8802، 8833، 8835، 8863، 4440 الی 4449، 4460 الی 4462، 7730، 7731، 7700 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* در پایان معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران 3/182 میلیون سهم به ارزش 1356 میلیاردریال در 33 هزار و 271 دفعه معاملاتی جابه‌جا شد. بر این اساس ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ترتیب با جابه‌جایی 8/27، 4/25 و 2/25 میلیون سهم بیشترین سهم معاملات یکشنبه را به خود اختصاص دادند و پالایش نفت لاوان نیز با 5/244 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشت. شاخص فرابورس هم با 42/3 واحد معادل 4/0 درصد افزایش بر روی عدد 9/859 واحد ایستاد.
* کارگاه آموزشی منطقه‌ای با موضوع نسل چهارم تلفن همراه از سوی اتحادیه جهانی مخابرات و به میزانی همراه اول در تهران برگزار می‌شود. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اتحادیه بین‌المللی مخابرات به منظور افزایش دانش فعالان و نقش‌آفرینان اصلی حوزه مخابرات، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع نسل چهارم تلفن همراه به میزبانی همراه اول و مشارکت شرکت مخابرات ایران می‌کند. این کارگاه آموزشی سه روزه از 18 تا 20 آذرماه سال جاری در هتل اوین میزبان مدیران و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های وابسته، نمایندگان و کارشناسان اپراتورهای تلفن همراه کشور و کشورهای عضو بخش منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی مخابرات خواهد بود.

 


سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: 300 میلیون سهم دولتی به ارزش 934 میلیارد ریال در آبان امسال از طریق بورس اوراق بهادار فروخته شد.
بر این اساس، تعداد 311 میلیون و 493 هزار سهم دولتی به ارزش یک هزار و 147 میلیارد و 837 میلیون ریال در هشتمین ماه امسال به فروش رسید که از این میزان واگذاری 9/300 میلیون سهم به ارزش 6/934 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار خصوصی شده است.
همچنین در مدت زمان یاد شده 143 میلیون و 19 هزار سهم بانک تجارت به ارش 424 میلیارد و 871 میلیون ریال، 41 میلیون و 586 هزار سهم بانک صادرات به ارزش 47 میلیارد و 697 میلیون ریال و 2 میلیون و 800 هزار سهم ایران ترانسفو به ارزش 14 میلیارد و 156 میلیون ریال در بورس فروخته شد.
علاوه بر این، 104 میلیون و 507 هزار سهم بانک ملت به ارزش 287 میلیارد و 842 میلیون ریال، 67 هزار سهم پالایش نفت تبریز به ارزش یک میلیارد و 876 میلیون ریال و 9 میلیون سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش 158 میلیارد ریال در آبان امسال در بورس خصوصی شد.
مصوبه جدید برای واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس
از سوی دیگر در آخرین جلسه هیئت واگذاری در خصوص سهام دولتی 7 شرکت از جمله واگذاری بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج‌فارس تصمیم‌گیری شد.
به گزارش مهر، در این جلسه که با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، قیمت پایه و شرایط واگذاری بلوک 17 درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی از طریق بورس، 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت پالایش نفت لاوان از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق فرابورس بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و 49 درصد سهام شرکت توسعه نفت و گاز سرو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی گسترش فرابورس بابت رد دیون دولت به بانک تجارت به صورت نقد و اقساط به تصویب رسید.
همچنین اعضا با قیمت پایه و شرایط واگذاری 40 درصد سهام شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق فرابورس بابت رد دیون دولت به بانک سپه، 35 درصد سهام شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از طریق فرابورس بابت رد دیون دولت به وزارت دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز 17 درصد سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان قزوین از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بابت رد‌دیون دولت به بانک ملت از طریق مزایده به صورت نقد موافقت کردند.
بر اساس این گزارش، در این جلسه به استناد بند «و» ماده 19 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 با انحلال شرکت ذغال‌سنگ البرز غربی موافقت شد.
شاخص بورس
84 هزار واحدی شد
شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم به روند صعودی خود ادامه داد.
به گزارش خبرنگار ما، دماسنج بازار سرمایه در پایان معاملات دومین روز کاری هفته با 812 واحد رشد به کانال 84 هزار واحدی وارد شد.
شرکت‌های پالایشگاه نفت بندرعباس، ایران خودرو و سایپا با رشد تقاضای خود تاثیر مثبتی بر شاخص داشتند و در نقطه مقابل برخی شرکت‌های پتروشیمی همچون صنایع پتروشیمی، هلدینگ خلیج‌فارس و تاپیکو مانع از رشد بیشتر شاخص در روز یکشنبه شدند.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت خام ایران در سال آینده میلادی به روزانه 5/2 میلیون بشکه برسد.
منصور معظمی در گفت‌وگو با شانا تصریح کرد: سال آینده تقاضای جهانی نفت خام در دنیا 1/1 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که میزان افزایش تولید نفت کشورهای غیراوپک سال آینده 8/1 میلیون بشکه اعلام شده است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها تقاضا برای نفت خام اوپک سال آینده 29 میلیون بشکه خواهد بود؛ در حالی که سطح تولید نفت در میان کشورهای عضو اوپک هم‌اکنون 30 میلیون بشکه اعلام شده است.
وی با اشاره به آمار و ارقام منتشر شده مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی چین و آمریکا گفت: این مهم علامتی است برای بازار تقاضای انرژی و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا برای نفت خام ایران به 5/2 میلیون بشکه برای سال آینده برسد که باید ببینیم به چه میزان این رقم قابل تحقق است.
معظمی با اشاره به تمایل چین برای افزایش واردات نفت خام از روسیه و عراق گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین در توسعه میدان‌های نفتی سیبری، آنها نیز به دنبال واردات 300 هزار بشکه‌ای نفت خام از روسیه هستند.
وی افزود: هم‌اکنون چین روزانه 500 هزار بشکه نفت از عراق وارد می‌کند که قرار است سال آینده این میزان به روزانه 850 هزار بشکه افزایش یابد؛ علاوه بر این چینی‌ها توافق‌هایی با طرف ترکمنستانی برای افزایش واردات گاز نیز انجام داده‌اند که این مسائل علایم خوبی برای بازار نفت ایران نیست و هم‌اکنون عراق، ونزوئلا و نیجریه در بازار جایگزین نفت ایران شده‌اند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در تشریح روند تولید و مصرف نفت خام در آمریکا گفت: از سال 2007 تا 2012 مصرف نفت خام در این کشور سیر نزولی داشته است؛ به گونه‌ای که میزان مصرف نفت خام در آمریکا در سال 2007، 19 میلیون و 500 هزار بشکه بوده که این رقم در سال 2013 به روزانه 18 میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.
وی افزود: میزان تولید نفت خام آمریکا در سال 2008 میلادی روزانه پنج میلیون بشکه بود و این رقم در سال 2013 به روزانه هفت میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یافت، ضمن آنکه میزان واردات نفت خام این کشور نیز از روزانه 10 میلیون بشکه در سال 2007 به روزانه هفت میلیون و 800 هزار بشکه در سال 2013 رسید.
به گفته معظمی، بین سال‌های 2008 تا 2013 آمریکا واردات نفت خود را از کشورهای غیراوپک روزانه یک میلیون بشکه و از کشورهای عضو اوپک نیز حدود 38 درصد کاهش داده است.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم تقاضای نفت خام بر رشد اقتصاد جهانی گفت: پیش‌بینی می‌شود وضعیت رشد اقتصادی در سال 2014 خیلی بیشتر از سال 2013 نباشد.

 


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، حجم سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در حوزه خودروسازی را یک میلیارد دلار اعلام کرد.
بهروز علیشیری گفت: تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حوزه خودروسازی به تصویب رسیده که بیش از 300 میلیون دلار آن تحقق یافته است.
وی در ادامه با اشاره به حوزه فعالیت‌های سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران، گفت: عمده فعالیت‌های این دسته از سرمایه‌گذاران در بخش‌‌های طراحی، ساخت و تولید قطعات مکانیکی و الکترونیکی متمرکز بوده است.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درخصوص خط کامل تولید خودرو توسط سرمایه‌گذاران خارجی اظهار داشت: تاکنون چند فقره مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در تولید خودروی سواری صادر شده که موفقیت نسبی خوبی داشته‌اند اما ورود شرکت‌های معتبر بین‌المللی در ایران یک پدیده رایج نشده است.
علیشیری خاطرنشان کرد: برای نیل به هدف استراتژی دعوت از خودروسازان خارجی در کشور باید برنامه بلند مدتی تعریف شود که در قالب این برنامه شرکت‌های بزرگ و متوسط خودروی کشور به دنبال یافتن شرکای مطمئن و دائمی در صنایع خودرویی دنیا باشند و در این برنامه الگوی خوب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید جایگزین سایر شیوه‌های تامین مالی در بازارهای داخلی و خارجی برای صنایع خودرویی کشور شود.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ضمن تقدیر از اقدامات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای یافتن راه‌های مشارکتی برای توسعه و تحکیم صنعت خودروسازی کشور، آمادگی سازمان سرمایه‌گذاری را برای مذاکرات فنی با شرکای خارجی و صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری اعلام کرد.
توافق اولیه
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران نشستی را با نمایندگان خودروسازان خارجی حاضر در تهران برگزار کرد.
یکی از اعضای حاضر در نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان خارجی گفت: در این جلسه نمایندگان دو شرکت فرانسوی رنو و پژو برای بازگشت مجدد به صنعت خودروی ایران ابراز تمایل کرده‌‌اند.
وی با بیان این که نمایندگان پژو و رنو ابراز امیدواری کرده‌اند هرچه زودتر و با انجام شدن مقدمات لازم فعالیت خود را در صنعت خودروی ایران از سر گیرند، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از این موضوع استقبال کرد و گفت، رویکرد ایران در همکاری با خودروسازان خارجی با محوریت انتقال تکنولوژی، تولید خودروهای جدید و به‌ویژه صادرات خواهد بود.
وی ادامه داد : وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست تاکید کرد، در مراودات تجاری سود دوجانبه مد نظر قرار دارد و هر خودروسازی که بتواند به رشد و پیشرفت صنعت خودروی ایران کمک کند با او همکاری خواهد شد.
به گفته افراد حاضر در نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان خارجی، توافقات اولیه در این نشست برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران حاصل و مقرر شده پس از ماه دسامبر و لغو رسمی تحریم صنعت خودروی ایران، مذاکرات نهایی در این زمینه صورت گیرد و خودروسازان فرانسوی کار خود را در ایران آغاز کنند.
این مذاکرات در حالی صورت گرفت که در همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به شدت از شرکت پژو به دلیل عملکرد خود در گذشته و همراه شدن با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد.
رضا رحمانی در عین حال خاطرنشان کرد: در شرایط جدید ایران آماده همکاری با تمام شرکت‌های خارجی از جمله شرکت پژو است.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات جدیدی از طرح مسکن اجتماعی را اعلام کرد.
محمد پژمان با اشاره به اینکه طرح مسکن اجتماعی برای تامین نیاز دهک‌های پایین جامعه است گفت: برای اینها، دولت زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت و سایر خدمات را در نظر خواهد گرفت که تفاوت‌های عمده‌ای با مسکن مهر دارد.
به گزارش مهر، وی تصریح کرد: در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به 70 متر می‌رسد، اما الان واحدهای مسکن مهر 90 متر مربع وسعت دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مسکن مهر به جز وام مابقی هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.
پژمان با بیان اینکه ملکی بودن واحدها باعث فروش آنها می‌شود، گفت: ما این واحدها را به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، در حال حاضر هم مشغول بررسی تعداد و پراکندگی متقاضیان هستیم تا در یک برنامه پنج ساله سیاستگذاری‌ها را مشخص کنیم. البته تعداد واحدها و واگذاری آنها از سال 93 شروع می‌شود.
وی درباره طرح دولت برای مسکن سایر دهک‌های درآمدی هم گفت: ما برای دهک‌های بالا ضرورتی برای تامین مسکن نداریم، اما می‌توانیم شرایطی را برای کیفی‌سازی و تولید واحدها با شرایط تسهیلاتی با سود بانکی فراهم کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای دهک‌های متوسط جامعه که ناتوان در تامین مسکن نیستند بلکه نیاز به کمک دارند هم برنامه‌ای خواهیم داشت.
پژمان تصریح کرد: برای این خانوارها تسهیلات در حد وسع آنها با سود معقول پرداخت می‌شود و با سیاست تولید انبوه مسکن نیازهای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

 


رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از عملکرد فرانسوی‌ها در قبال قرارداد خودشان با ایران انتقاد کرد.
غلامرضا شافعی با بیان این که در سال 2003 قراردادی بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، افزود: این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت و فرانسوی‌ها حق نداشتند از هیچ تحریمی تبعیت کنند؛ ما امیدواریم شرکت‌های خارجی که پیش از این با صنعت خودروی ایران همکاری می‌کردند و در تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران شرکت کردند، امروز از شرایط جدیدی که در فضای سیاسی پدید آمده استفاده کرده و گذشته را جبران کنند.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت قطعه‌سازی ایران ایجاد شده و قطعه‌سازان خارجی می‌توانند ضمن همکاری با قطعه‌سازان ایرانی، در سهیم کردن بازارهای خارجی به شرکا ایرانی خود کمک نمایند.
شافعی ادامه داد: بازار خودروی ایران بازاری شیرین و جذاب است و در منطقه‌ای قرار داریم که سوخت‌های فسیلی تا مدت‌های طولانی در آن تولید و مصرف خواهد شد بنابراین، ایران با وجود پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که دارا می‌باشد، می‌تواند کانونی برای بازار خودروی منطقه خاورمیانه و قفقاز باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در سال 2011 صنعت خودروی ایران توانست 6/1 میلیون خودرو تولید کند که هم بازار داخلی را تامین کرد و هم تعدادی صادرات داشت و این میزان می‌تواند به 3 میلیون دستگاه برسد که یک میلیون دستگاه از آن قابل صدور به بازارهای منطقه و کشورهای اطراف ایران باشد.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در همایش بین‌المللی صنعت خودرو سخن می‌گفت تاکید کرد که مدیران صنعت خودرو کشور در نظر داشته و دارند چه با تحریم و چه بدون تحریم، این صنعت را اداره کنند.
شافعی عنوان کرد: در این همایش جای بانک‌ها و همچنین سازمان تامین اجتماعی خالی است و آنها باید بدانند که خودروسازان ایرانی با وجود همه مشکلات، حتی یک کارگر خود را اخراج نکردند و سعی کردند باری بر دوش بیمه‌های اجتماعی نباشند در همان حال شاهد بودیم که شرکت پژو همکار فرانسوی ایران خودرو در همین زمان هزاران تن از کارگران خود را اخراج کرد.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: مدیرعامل این صندوق معتقد است این صندوق به عنوان یک صندوق توسعه‌ای آمادگی دارد با ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای همکاری کند.
وی افزود: بر این اساس در صورت ارائه طرح‌های بزرگ ملی با توجیه اقتصادی از سوی بخش خصوصی در حوزه خودرو و با مشارکت 80 درصدی آنها، حمایت مالی این طرح‌ها از سوی صندوق توسعه ملی انجام خواهد گرفت.
رئیس هیات عامل ایدرو با بیان این که درحال حاضر مزیت‌های زیربنایی مناسبی در ایران برای توسعه صنعت خودرو فراهم است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و همچنین وجود دانش‌آموختگان کافی و ماهر در این حوزه، شرکت‌‌هایی که در شرایط تحریم آنچنانکه باید، با ما همکاری نمی‌کردند، با زبان احترام با شرکای ایرانی خود سخن بگویند و در همکاری خود پایبند بمانند و خودروسازان ایرانی نیز باید در این مسیر به تعهدات خود عمل نمایند.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقف و میزان تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده را به زودی اعلام می‌کنیم.
سعید ایزدی در دومین روز برگزاری چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی بر ضرورت ارایه سیاست‌های تشویقی برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرد و افزود: یکی از اولویت‌های ما در این رابطه تنوع بخشی به وام‌ها از جمله وام ودیعه، نوسازی و مقاوم‌سازی و افزایش سقف تسهیلات است.
این مسئول گفت: برخی ناپایداری‌های واحدهای مسکونی با پرداخت وام مقاوم‌سازی برطرف می‌شود.
وی همچنین از تدوین سند ملی بازآفرینی شهری پایدار تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: این سند که مدت دو سال است در دستور کار این شرکت قرار دارد در حال بازنگری است.
مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: قرار بود این سند با مشارکت وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تنظیم شود که با تغییر دولت و سیاست‌های دولت جدید، مهلت سه ماهه‌ای برای بازنگری این سند در نظر گرفته شد.
ایزدی یادآور شد: در این سند تمامی برنامه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش بافت فرسوده، بهسازی و نوسازی این بافت‌ها عنوان شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها بی‌توجهی اکنون شاهد نابسامانی و عدم توجه به بافت‌های فرسوده هستیم، افزود: از سال 1376 شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با این نیت تشکیل شد که به عنوان یک نهاد سیاستگذار بتواند جریان بافت‌های فرسوده را دنبال و این جریان را در وزارت راه و شهرسازی نهادینه کند.
وی ادامه داد: ترغیب مردم از طریق اطلاع‌رسانی صحیح یکی از کارآمدترین و مؤثرترین سیاست‌های این شرکت از بین فعالیت‌های مختلف آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: دولت به عنوان یک نهاد سیاستگذار باید قوانین و مقررات را به گونه‌ای تنظیم کند که مشوق حضور فعالیت شهرداری‌ها در این حوزه باشد و از طرفی بتواند حضور مردم را در این عرصه تسهیل کند.
ایزدی یادآور شد: تشویق و اعطای تسهیلات از جمله سیاست‌های مختلف دولت‌ها از گذشته تاکنون برای تشویق مردم به بازسازی بافت‌های فرسوده بوده و اکنون باید دید آیا نقش تسهیل‌گری دولت در بخش بازسازی بافت‌های فرسوده کافی است و یا باید با حمایت از شهرداری‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده را تشویق به استفاده از تسهیلات در این زمینه کند.
وی با بیان این که یکی از مهمترین مقولاتی که باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته نسبت به کیفیت کم لطفی شده و به این مسئله که یکی از رسالت‌های اساسی در ساخت است بی‌توجهی کرده‌ایم.
وی تصریح کرد که ما باید الگوی ایرانی- اسلامی را در ساخت و سازهای خود لحاظ کنیم و این واژه‌ها در حد گفت و گو نباشد بلکه تلاش کنیم فرآیند نوسازی و بهسازی را به سمتی ببریم که این الگوها برگرفته از الگوی ایرانی اسلامی باشد.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد پایگاه اطلاعات بیمه‌ای در کشور خبر داد.
علی ربیعی در حاشیه دومین نشست شورای عالی بیمه سلامت در جمع خبرنگاران گفت: با ایجاد این پایگاه آمار واقعی تعداد بیمه شدگان که به دلیل همپوشانی بیمه‌ها مشخص نیست، شفاف می‌شود.
وی افزود: نظام یکپارچه اطلاعاتی گام مهمی است که مطالعات آن از 1/5 ماه پیش شروع شده و 3 ماه برای ایجاد چنین پایگاهی، مهلت داده شده است.
وی همچنین از یکسان شدن قراردادهای سازمان‌های بیمه‌گر خبر داد و گفت: نامشخص بودن قراردادها می‌تواند اختلال در زمینه‌های مختلف میان پزشکان و بیماران ایجاد کند.
وی تأکید کرد: برای یکسان‌سازی 6 ماه مهلت داده شد تا شورای عالی بیمه بتواند این مهم را به ثمر برساند.
ربیعی در ادامه تصریح کرد: با یکسان‌سازی قراردادها، نظارت و رسیدگی به اسناد پزشکی و بیمارستانها به سوی نظارت یکسان می‌رود. به گفته ربیعی، در هیچ دوره‌ای تاکنون هماهنگی میان دو سازمان در خصوص حل مشکلات درمانی مردم مشاهده نشده است.
وی با اشاره به تغییر مدیران در سازمان تأمین اجتماعی در دولتهای نهم و دهم گفت: در 8 سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم 8 مدیر عامل در سازمان تأمین اجتماعی تغییر کرد، اما اکنون مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی برای 4 سال خود برنامه دارد.
ربیعی افزود: تعامل دو وزارتخانه کار و بهداشت در زمینه درمان می‌تواند مشکل مردم در زمینه هزینه‌های درمان که هزینه بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، حل کند.
وی همچنین در ادامه گفت: مصوبات نشست در خصوص یکپارچگی عملکرد سازمانهای بیمه‌گر پایه و صندوق‌های ارایه دهنده خدمات بیمه پایه سلامت بود که مقرر شد، دبیرخانه شورای عالی بیمه با همکاری و هماهنگی نمایندگان سایر اعضا، شیوه و زمانبندی اجرای کامل مصوبات را در زمان معین و در سرفصل‌های پیشنهاد شده انجام دهد.
به گفته ربیعی یکی از سرفصل‌ها ارایه الگوی عقد قراردادهای یکسان منعقده با واحدهای ارایه خدمات و مراقبتهای سلامت در مدت 6 ماه بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین دیگر سرفصل را یکسان‌سازی رسیدگی به اسناد پزشکی، دستورالعمل‌های نظارتی و یکسان‌سازی ضوابط در مدت 6 ماه ذکر کرد.
ربیعی بیان داشت: همچنین دیگر سرفصل در خصوص خرید راهبری، بازنگری بسته بیمه پایه با رویکرد سلامت‌نگر است که ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه بند از ماده 38 را به شورای عالی بیمه ارائه کند.
وی مصوبات شورای عالی بیمه سلامت را شیوه محاسبه قیمت تمام شده (استاندارد) حق‌العلاج (ویزیت) از سوی دبیرخانه شورای عالی عنوان کرد که مقرر شد هر یک از اعضا لغایت 30 آذرماه امسال پیشنهاد کارشناسی خود را شامل شیوه و محاسبه قیمت و مبلغ ریالی به دبیرخانه شورای عالی ارسال کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین دیگر مصوبه را در خصوص محاسبه قیمت تمام شده هتلینگ اعلام کرد و افزود: مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی لغایت 30 آذر ماه امسال پیشنهاد کارشناسی خود شامل مدل، شیوه و محاسبه قیمت و مبلغ ریالی را به دبیرخانه شورای عالی ارسال کنند.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی پس از دریافت پیشنهادات تا 15 دیماه امسال پیشنهادات واصله را در تیم تخصصی محاسبه قیمت تمام شده کارشناسی مجدد کرده و نتیجه را در نشست بعدی شورای عالی بیمه که 45 روز دیگر برگزار می‌شود ارائه کند.

 


24 میلیارد و 605 میلیون دلار کالا در 8 ماهه سال جاری به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/12 درصد کاهش داشته است.
به گزارش گمرک، میزان وزنی صادرات غیرنفتی 56 میلیون و 844 هزار تن بوده که 7/7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
سنگ‌آهن به ارزش 909 میلیون دلار، متانول به ارزش 728 میلیون دلار و قیر نفت به ارزش 719 میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بودند.
در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشور 4 میلیارد و 944 میلیون دلار میعانات گازی، 6 میلیارد و 405 میلیون دلار محصولات پتروشیمی و 13 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.
بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است.
در 8 ماهه امسال میزان صادرات کشورمان به چین 4 میلیارد و 252 میلیون دلار، به عراق 3 میلیارد و 870 میلیون دلار، به امارات 2 میلیارد و 318 میلیون دلار، به هند یک میلیارد و 659 میلیون دلار به افغانستان یک میلیارد و 639 میلیون دلار بوده است.
در هشت ماهه سال جاری 18 میلیون و 925 هزار تن کالا به ارزش 28 میلیارد و 247 میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان به لحاظ وزن 30 درصد و از حیث ارزش 7/22 درصد کاهش نشان می‌دهد.
اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزش یک میلیارد و 610 میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و 57 میلیون دلار، گندم به ارزش 751 میلیون دلار، ذرت به ارزش 745 میلیون دلار و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با حجم سیلندر 1000 تا 15000 سانتیمتر مکعب به ارزش 634 میلیون دلار بوده است.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات، چین، هند، کره و ترکیه بودند.
در این مدت 5 میلیارد و 854 میلیون دلار کالا از امارات، 5 میلیارد و 539 میلیون دلار از چین، 2 میلیارد و 607 میلیون دلار از هند، 2 میلیارد و 389 میلیون دلار از کره و 2 میلیارد و 307 میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10