(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 آذر 1392 - شماره 20668

درخواست برخی استادان آمریکایی برای قطع همکاری آکادمیک با تل‌آویو
شهادت 17 زائر اربعین در عملیات تروریستی جنوب بغداد
فریاد «مرگ بر آل‌سعود»در 3 شهر عربستان
نماینده روسیه در شورای امنیت:آمریکا افکار عمومی را فریب داد
حملات شیمیایی در سوریه برنامه‌ریزی تروریست‌ها بود
ابراز نگرانی از استقرار موشک‌های روسی اسکندر در کالینینگراد
پوتین و يانوکوويچ روابط روسيه و اوکراين را راهبردي خواندند
زد و خورد طرفداران مرسی با پلیس در سالگرد یک حادثه خونین مصر
مرکل برای 4 سال دیگر صدراعظم آلمان ماند
افشای همکاری تل‌آویو و ریاض برای آتش‌افروزی در لبنان
موافقت اوباما با افزایش صادرات اسلحه برای اعراب خلیج فارس
اعلام حکومت نظامی در سودان جنوبی
درگیری شدید پلیس ایتالیا با دانشجویان در شهر میلان
   


3300 تن از دانشمندان آمریکایی در اعتراض به سیاست‌های رژيم صهیونیستی در قبال فلسطین، خواستار توقف همکاری‌های آکادمیک آمریکا و اسرائیل شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، دو سوم از اعضای انجمن مطالعات آمریکا که در یک رأی‌گیری شرکت کرده بودند، در اعتراض به سیاست‌هایی که تل‌آویو در قبال ملت فلسطین اتخاذ کرده، به توقف روابط آکادمیک آمریکا و موسسه‌های علمی رژیم صهیونیستی رأی دادند.این انجمن 5000 عضو دارد و در زمینه مطالعات فرهنگ و تاریخ آمریکا فعالیت می‌کند.در بیانیه این انجمن آمده است، تصمیم به قطع همکاری آکادمیک با تل‌آویو به مثابه همبستگی با دانشمندان و دانشجویان فلسطینی است که از آزادی‌های آکادمیک محروم شده‌اند.

 


تروریست‌های فعال در عراق با انفجار دو بمب در جنوب پایتخت این کشور، 17 زائر اربعین امام حسین(ع) را شهید و 52 تن دیگر را زخمی کردند.
به گزارش شبکه «العالم»، عصر دوشنبه تروریست‌ها با دو انفجار جداگانه در منطقه «الرشید» واقع در جنوب بغداد، 17 زائر حسینی(ع) را به شهادت رساندند و 52 تن دیگر را مجروح کردند. این زائران با پای پیاده به سمت کربلای معلا در حرکت بودند تا در مراسم اربعین (دوم دی) حضور یابند. طی روزهای جاری میلیون‌ها نفر در قالب کاروان‌های متعدد به سمت کربلا در حرکت هستند و حملات تروریستی روزهای یکشنبه و دوشنبه هم نتوانسته است جلوی خیل عظیم مشتاقان امام حسین(ع) را بگیرد.در همین حال، خبرگزاری تسنیم از دستگیری یک فرد انتحاری در جمع زائران خبر داد. این فرد کمربند انفجاری به همراه داشت.

 


هزاران تن از مردم سه شهر عربستان در اعتراض به دستگیری یک عالم دینی توسط نیروهای امنیتی، علیه سران این کشور تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آل‌سعود» سر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هزاران تن از مردم شهرهای ریاض، جوف و القصیم در اعتراض به دستگیری «شیخ سلمان العلوان» تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آل‌سعود» سر دادند.نیروهای امنیتی نیز به تظاهرات در منطقه القصیم یورش برده و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. القصیم در شمال شرق ریاض واقع است. 45 تظاهرکننده نیز به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند گروه «المناصرون» که سازمان‌د‌هنده تظاهرات بود، از مردم خواست عصر امروز نیز به اعتراضات خود ادامه دهند.شیخ سلمان العلوان از علمای مشهور و محبوب در عربستان است. وی در سال 2004 به دست نیروهای امنیتی آل‌سعود دستگیر و به مدت شش سال در زندان انفرادی حبس شد. العلوان طی این مدت حتی از دیدن اقوام نزدیک خود نیز محروم بود.
سوم اکتبر (14 مهر) نیز یک دادگاه عربستان این عالم دینی را به اتهام پولشویی به 15 سال زندان محکوم کرد. تاکنون شمار زیادی از علما و قضات عربستان به خاطر مخالفت با سیاست‌های رژیم سعودی، محاکمه و به زندان محکوم شده‌اند.«شیخ ولید السنانی» از برجسته‌ترین علمای عربستان است که 19 سال قبل در پی اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی در عربستان، دستگیر و به 15 سال زندان محکوم شده بود. آیت‌الله «شیخ نمر النمر» نیز دیگر عالم شیعی است که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.واحد مرکزی خبر نیز از عربستان گزارش داد، رژیم ریاض به زودی قانونی را تصویب می‌کند که «قانون ضد تروریسم» نام دارد و هدف از آن، سرکوب کردن ناراضیان سیاسی این کشور است.

 


نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد، آمریکا افکار عمومی را فریب داد و حملات شیمیایی در سوریه اقدامی تحریک‌آمیز از سوی شورشیان بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت، آمریکا با پرونده‌سازی علیه دولت سوریه اذهان عمومی را فریب داد و اجازه نداد اطلاعات درست در این باره منتشر شود.
وی افزود، حملات شیمیایی 21 اوت (مردادماه) اقدامی تحریک‌آمیز از سوی شورشیان بود و تیم اعزامی سازمان ملل متحد نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان روسی که تأیید کردند شورشیان از بمب‌های سارین دست‌ساز استفاده کردند را رد نکرده است.
چورکین گفت، چرا باید دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرد و واشنگتن را برای حمله موشکی علیه خود ترغیب کند در حالی که استفاده از سلاح شیمیایی توسط شورشیان کاملاً برنامه‌ریزی شده بود چرا که احتمال مداخله نظامی خارجی در سوریه را افزایش می‌داد.
این مقام روس خاطرنشان کرد، برخی کارشناسان آمریکایی اعلام کردند که عامل شیمیایی استفاده شده در حملات ماه اوت ممکن است به صورت داخلی تولید شده باشند و برد موشک‌ها بیش از دو کیلومتر نبوده است و این بدان معناست که این موشک از مناطقی شلیک شده که تحت کنترل مخالفان بوده است.
گفتنی است در پی انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در پنج نقطه سوریه بحث میان روسیه و کشورهای غربی درباره عاملان حملات شیمیایی در نشست شورای امنیت بالا گرفت. در این نشست روسیه بار دیگر تأکید کرد مخالفان سوری عامل حملات شیمیایی ماه اوت در نزدیکی دمشق و دیگر شهرهای سوریه هستند، این در حالی است که آمریکا،‌انگلیس و فرانسه مدعی شدند، نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه این حملات را انجام داده‌اند.
از سوی دیگر «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مسئولان آمریکایی ظرف چند روز آینده با برخی از نمایندگان گروه جبهه اسلامی سوریه دیدار می‌کنند.
وی افزود، هیچ گونه تغییری در حمایت آمریکا از مخالفان سوری به وجود نیامده است و واشنگتن همچنان به حمایت خود ادامه می‌دهد. اعلام آمادگی واشنگتن برای مذاکره با شورشیان سوری در پی آن بود که گروه تروریستی جبهه اسلامی اعلام کرد برانبارهای سلاح متعلق به ارتش آزاد تسلط یافته است.
در همین رابطه وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل، رئیس شورای امنیت و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل جنایت‌های تروریست‌های سوری در حومه دمشق را تشریح و سیاست دوگانه کشورهای عضو دائم شورای امنیت در قبال سوریه را محکوم کرد.
«وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه نیز با متهم کردن عربستان به حمایت از گروه‌های تروریستی گفت، اقدامات تروریستی، سوریه را از پایداری و مقاومت باز نمی‌دارد.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که همزمان با عملیات گسترده یگان‌های ارتش سوریه در روستاها و شهرهای واقع در منطقه «حسبرالشغور» و «اریحا» دیگر واحدهای ارتش سوریه نیز مواضع‌ تروریست‌های مسلح در اطراف دمشق را هدف قرار دادند.
نیروهای ارتش در مناطق دیگر سوریه نیز از جمله «یلدا»، «وبیت سهم» در استان دمشق به پیشروی‌های چشمگیری دست یافتند و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند.
در منطقه دیرالزور نیز 30 تروریست کشته شدند و انبارها و مخفیگاه‌های آنان به دست ارتش افتاد.
ارتش سوریه همچنین «محمدالفیصل» سرکرده گروه موسوم به گردان تادمون در حومه حمص را به هلاکت رساند.
این در حالی است که با صدور عفو عمومی ریاست جمهوری هزاران تن از افسران و سربازانی که بنا به دلایلی از ارتش جدا شده بودند به محل خدمت سابقشان بازگشتند.
سایر رویدادها
* یک دانش‌آموز در منطقه حلب جدید براثر حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به شهادت رسید و چند دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.
* وزیران اروپایی برای حمایت از فعالیت‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه با تعدیل تحریم‌ها درباره این کشور موافقت کردند.
* رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا برای برگزاری ژنو 2 تلاش می‌کند.
* دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد تا پیش از برگزاری مذاکرات ژنو درگیری‌ها در سوریه پایان یابد.
* شبکه خبری الرای الیوم اعلام کرد کشور عمان میزبان مذاکرات سری بین مسئولان نظام سوریه و برخی نمایندگان گروه‌های مخالف است.

 


آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی همسایگان اروپایی روسیه از استقرار موشک‌های اسکندر در کالینینگراد ابراز نگرانی کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ایگور کاناشینکو، رئیس بخش مطبوعات و اطلاعات وزارت دفاع روسیه گفت: موشک‌های اسکندر در ناحیه نظامی کالینینگراد مستقر شده و این مسئله هیچ مغایرتی با توافقات بین‌المللی ندارد.
در مقابل آمریکا و برخی همسایگان اروپایی روسیه از استقرار موشک‌های اسکندر در کالینینگراد ابراز نگرانی کرده‌اند.
ماری هارف معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت، ما به روسیه تاکید کرده‌ایم که هیچ اقدامی برای بی‌ثباتی منطقه انجام ندهد.
وی افزود: می‌دانیم که کشورهای همسایه روسیه نسبت به استقرار موشک‌های اسکندر ابراز نگرانی کرده و آمریکا این نگرانی‌ها را به روسیه منتقل کرده است.
وزیر دفاع لیتوانی نیز با ابراز نگرانی از استقرار موشک‌های روسیه در نزدیکی مرز کشورش گفت: ما درباره چگونگی واکنش به این مسئله و محافظت از امنیت کشورمان با کشورهای همسایه و شرکای خود در ناتو مذاکره کرده‌ایم.
وزارت امور خارجه لهستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: استقرار موشک‌های جدید «اسکندر-م» در کالینینگراد باعث نگرانی دولت لهستان شده و این مسئله‌ای است که بارها آن‌ را اعلام کرده‌ایم.
وزارت خارجه لهستان اعلام کرده در این زمینه با شرکایش در ناتو و اتحادیه اروپا رایزنی خواهد کرد.
منطقه کالینینگراد جزئی از غرب خاک روسیه است که از سرزمین اصلی جداست. این منطقه بین کشورهای لهستان و لیتوانی واقع شده است.
وزیر دفاع لتونی نظری متفاوت از مقامات لهستان و لیتوانی ابراز کرد و گفت: موشک‌های اسکندر را تهدیدی برای امنیت کشور خود نمی‌داند.
اقدام روسیه در استقرار موشک‌های اسکندر در واکنش به استقرار سپر دفاع هوایی آمریکا در خاک لهستان صورت می‌گیرد. قرار است ناتو تا سال 2018 تعداد 24 موشک در لهستان و به همین تعداد در رومانی مستقر کند.
چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا گفته است اقدامات دفاع موشکی آمریکا و ناتو تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شود.
وی که از طریق ویدئو کنفرانس با سرگئی شویگو همتای روسی‌اش سخن می‌گفت افزود: رایزنی‌ها با روسیه درباره برنامه‌های موشکی دو طرف ادامه دارد.

 


رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با همتای روس خود در کرملین خواستار مشارکت راهبردی کشورش با روسیه شد.
به گزارش واحدمرکزی خبر،«ویکتوریانوکوویچ» عصردیروزبا «ولادیمیرپوتین» دیداروگفت وگو کرد.این دیدار با وجود اعتراضات مخالفان اوکراینی انجام گرفت.
یانوکوویچ در کرملین به خبرنگاران گفت: دیدار امروز به نوعی راهبردی است؛ ما نباید در اینجا متوقف شویم ، ما باید مشارکت راهبردی خود را گسترش دهیم.
پوتین نیز در این دیدار یادآورشد: اوکراین، شریک راهبردی روسیه است. رئیس جمهورروسیه همچنین اعلام کرد، مسکو آماده ارائه اعتبار جدید به اوکراین است تا این کشور بتواند مشکلات مالی خود را حل و فصل کند. رسانه ها خبردادند این اعتبارشامل یک وام حدود 15 میلیارد دلاری می شود. اوکراین با بحران عمیق مالی و اقتصادی مواجه است.
روسای جمهوری روسیه و اوکراین طی مذاکرات خود چندین توافقنامه همکاری امضا کردند.
هم اکنون رئیس جمهوراوکراین به علت مخالفت خود با امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا ازجانب مخالفان غربگرا درکشورش تحت‌فشار قراردارد.
یانوکوویچ علت مخالفت خود با امضای این توافقنامه را پیامدهای بسیار خطرناک آن برای اقتصاد اوکراین اعلام کرد.
مخالفان نیزرئیس جمهوری اوکراین را به فروش کشور به روسیه متهم می کنند و معتقدند مسکو می‌خواهد کیف را به وارد شدن به اتحادیه گمرکی خود در کنار بلاروس و قزاقستان متقاعد کند.

 


هواداران اخوان‌المسلمین و نیروهای امنیتی مصر در دومین سالگرد حوادث خونین «شورای وزرای مصر» با یکدیگر درگیر شدند.
صدها تن از هواداران اخوان‌المسلمین و دانشجویان مصری روز دوشنبه و در دومین سالگرد حوادث «شورای وزرای مصر» که به کشته شدن 17 معترض منجر شد، مقابل ساختمان «شورای وزرای مصر» در قاهره تظاهرات کردند. آن‌طور که شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» اعلام کرده، در این تظاهرات عده‌ای از معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و نیروهای امنیتی نیز با استفاده از گاز اشک‌آور اقدام به پراکندن آنها کردند.
در جریان حوادث دو سال پیش «شورای وزرای مصر» 2000 نفر نیز مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری «الشرق»، ناآرامی‌های روز دوشنبه قاهره برای ساعاتی به مقابل سفارت آمریکا نیز کشیده شد.
معترضان شعارهایی علیه وزارت کشور مصر و ارتش سر دادند. تظاهرکنندگان در نهایت به سمت ساختمان پارلمان این کشور حرکت کرده و در طول مسیر راهپیمایی در حرکت خودروها مانع ایجاد کردند.
به گفته معترضان، به رغم کشته و زخمی شدن بیش از 2000نفر در آن حادثه، هیچ‌گاه هیچ کس محاکمه نشد و قاتلان همچنان آزادانه در مصر زندگی می‌کنند.
خبر دیگر اینکه، رسانه‌های مصری نوشته‌اند ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر و مجری کودتای نظامی مصر، خواب ریاست‌جمهوری بر کشور را می‌بیند!
آنطور که روزنامه «القدس العربی» نوشته، به تازگی فایلی صوتی در فضای اینترنتی منتشر شده که طبق آن، السیسی طی گفت‌وگویی که با سردبیر روزنامه «المصری الیوم» انجام داده می‌گوید خواب دیده رئیس‌جمهور مصر شده است! این مصاحبه 15مهرماه صورت گرفته و السیسی به مصاحبه کننده می‌گوید، این جمله وی را منتشر نکند. به گزارش فارس این اولین بار نیست که وزیر دفاع مصر با خواب‌های شخصی خود و تفاسیری که برای آن ارائه می‌کند خبرساز می‌شود.
وی پیشتر نیز گفته بود که خواب دیده شمشیری دارد که برروی آن به رنگ قرمز جمله «لااله‌الاالله» نوشته شده و یا خواب دیده که ساعت مارک «امگا» به دست دارد و هیچ کسی به غیر از او این ساعت را به دست نکرده و در تفسیر این رویا گفته بود: «اسم من جهانی خواهد شد».
گفتنی است پس از برکناری مرسی از سوی ارتش به فرماندهی السیسی، کارشناسان اعلام کردند وی به دنبال قدرت دست به کودتا زده است. السیسی اما بارها در تریبون‌های رسمی اعلام کرد نه قصد مشارکت در امور سیاسی را دارد نه نامزدی ریاست‌جمهوری را در سر می‌پروراند.
اما به‌رغم این اظهارات، برخی موضع‌گیری‌های سیاستمداران و چهره‌های مصری حاکی است، وی احتمالاً چنین تصمیمی را دارد.
در همین رابطه خبر می‌رسد جریان تمرد، که جرقه اولیه برکناری مرسی با تظاهرات خیابانی آنها زده شد اعلام کرده، تمام قد از نامزدی ریاست‌جمهوری السیسی حمایت می‌کند. پیش از این حسنی مبارک، عمرو موسی و... نیز از نامزدی وی حمایت کرده‌اند.
چندی پیش حتی خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری هنگفتی برای پیروزی السیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی مصر کرده‌اند. انتخابات مصر قرار است تابستان 2014 برگزار شود.

 



دولت سوم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان سه ماه پس از پیروزی در پارلمان این کشور سوگند یاد کرد و مرکل برای چهارسال دیگر در مقام خود ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پارلمان آلمان دیروز رسماً «آنگلامرکل» را به عنوان صدراعظم آلمان برای چهار سال آینده منصوب کرد تا این کشور مهم اروپایی پس از سه ماه، از بلاتکلیفی خارج شود. مرکل برای تشکیل کابینه خود مجبور به ائتلاف با حزب «سوسیال دموکرات» شد.
«زیگمار کابریل»، رئیس حزب سوسیال دموکرات معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد دولت جدید شده است.
رسانه‌های آلمانی روز گذشته با اشاره به تأخیر بی‌سابقه‌ای که در تشکیل دولت این کشور صورت گرفت نوشتند، با پیوستن حزب سوسیال دموکرات به دولت ائتلافی، بن‌بست سیاسی کابینه در آلمان به پایان رسید. بدین ترتیب دولت جدید آلمان متشکل از این حزب بعلاوه احزاب «دموکرات مسیحی» و «اتحادیه سوسیال مسیحی»، تبدیل به ائتلافی بزرگ شده که به گفته «مرکل» قصد دارد در طول حیات 4 ساله خود کارهای بزرگی انجام دهد.

 


درپی افشای دیدار نمایندگان عربستان و اسرائیل در موناکو، روزنامه الوطن از تصمیم تل‌آویو و ریاض برای ماجراجویی نظامی و سیاسی جدیدی علیه لبنان پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی الوطن نوشت، تنش‌های اخیر در مرز لبنان و فلسطین اشغالی از عزم رژیم صهیونیستی برای ورود به ماجراجویی نظامی و سیاسی جدیدی پرده برمی‌دارد.
این روزنامه افزود، شکست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در عرصه‌های سیاسی موجب شده که تل‌آویو از لبنان به عنوان عامل فشار استفاده کند.
از سوی دیگر، برخی منابع از وجود تماس‌های عربستان و قطر با گروه‌های سلفی در شهر پر تنش طرابلس در شمال لبنان و عناصر جریان تکفیری در این کشور برای مقابله با حزب‌الله خبر دادند. یک دلیل خصومت قطر و عربستان با حزب‌الله حمایت این جنبش از مقاومت در سوریه است.
این درحالی است که شیخ نبیل قاووق معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از رویارویی مستقیم با مقاومت در لبنان می‌ترسد تأکید کرد، تل‌آویو از طریق همپیمانی با تروریست‌های تکفیری در سوریه گمشده خود را یافته است.
وی افزود، مقاومت از سوی ائتلاف سه‌گانه اسرائیل، تکفیری‌ها و آمریکا در داخل لبنان هدف قرار گرفته است که با اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زا و دامن‌زدن به دو دستگی سیاسی درصدد لطمه زدن به مقاومت هستند. از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی از وقوع انفجاری در نزدیکی یک ایست بازرسی حزب‌الله در شهر بعلبک در شرق لبنان خبر دادند. منطقه تحت کنترل کامل حزب‌الله است و خودروی بمب‌گذاری شده در فاصله دو کیلومتری یک مرکز اصلی حزب‌الله منفجر شد.
نیروهای حزب‌الله توانستند قبل از رسیدن خودرو بمب‌گذاری شده به مناطق مسکونی آن را در خارج از منطقه و در یکی از ایست‌های بازرسی خود منهدم کنند.
حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این انفجار خسارات مالی یا جانی به همراه نداشته است.

 


رئیس‌جمهور آمریکا با افزایش صادرات سلاح به کشورهای عربی خلیج‌فارس موافقت کرد.
به گزارش ایسنا، باراک اوباما در یادداشتی خطاب به وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: دادن تجهیزات دفاعی بیشتر به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌تواند به بهبود امنیت آمریکا و گسترش صلح در جهان کمک کند!
در همین حال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت: موافقت اولیه اوباما با ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، این امکان را به آنها می‌دهد تا تجهیزات نظامی پیشرفته از آمریکا دریافت کنند.
این سخنگو افزود: این تجهیزات شامل سامانه‌های دفاع موشکی، تجهیزات مربوط به مبارزه با تروریسم و امکاناتی برای افزایش امنیت دریایی است.
این تصمیم اوباما تنها یک هفته پس از نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در کویت و ابراز نگرانی آنها از اوضاع امنیتی خاورمیانه اتخاذ شده است.
فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج دلارهای هنگفتی را به خزانه آمریکا واریز می‌کند.

 


رئیس‌جمهور سودان جنوبی برای مهار ناآرامی‌ها در این کشور درپی کودتای نافرجام اعلام حکومت نظامی کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز «سالوا کر» رئیس‌جمهور سودان جنوبی پس از شکست کودتا در جوبا، در یک کنفرانس خبری مقررات حکومت نظامی را از ساعت شش عصر تا شش بامداد اعلام کرد.
وی افزود: این قانون از شانزدهم دسامبر (25آذر) تا اطلاع ثانوی اجرا می‌شود.
رئیس‌جمهور سودان جنوبی تصریح کرد: جوبا (پایتخت) در کنترل کامل ارتش است.
با وجود اینکه سالوا کر، اعلام حکومت نظامی کرده و نظامیانش، فرودگاه و خیابان‌های پایتخت را در اختیار گرفته‌اند اما منابع خبری از شنیده شدن شلیک پراکنده مسلسل‌های سنگین و خمپاره در این شهر خبر می‌دهند.
کودتای نظامیان طرفدار ریک ماشار معاون برکنار شده رئیس‌جمهور علیه رئیس‌جمهور از عصر یکشنبه آغاز شد و درگیری‌های شدیدی را بین نظامیان هوادار دو طرف به وجود آورد که در نهایت به شکست کودتا در روز دوشنبه انجامید.
رادیو محلی سودان جنوبی اعلام کرد: در درگیری‌های روز دوشنبه 12 نفر کشته و 120نفر هم زخمی شدند.
هزاران نفر از مردم هم به ساختمان‌های سازمان ملل پناه بردند. سخنگوی هیئت سازمان ملل در سودان جنوبی گفت: 13هزار نفر به مقر این هیئت در جوبا پناه آورده‌اند.
رئیس‌جمهور سودان جنوبی با تأیید وقوع کودتای نافرجام افزود: چهار نفر از وزیران سابق کابینه که در کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و در دادگاه محاکمه خواهند شد.
تنش در سودان جنوبی از ژوئیه 2013 به دنبال برکناری معاون رئیس‌جمهور و تمام اعضای کابینه آغاز شده است.

 


پلیس ایتالیا تظاهرات ضد دولتی دانشجویان در «میلان» را سرکوب کرد.
پلیس ضد شورش میلان روز دوشنبه با حمله به دانشجویان مخالف «اعمال سیاست‌های ریاضتی» اقدام به سرکوب و بازداشت معترضان کرد.
دولت ایتالیا به دلیل بحران مالی و کسری بودجه، بودجه بخش آموزش عالی را کاهش داده است. دولتمردان ایتالیایی همچنین خصوصی‌سازی دانشگاه‌های دولتی را برای کاستن از هزینه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند.
آنطور که سایت شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» نوشته، این تظاهرات مقابل ساختمان مرکزی دولت روی داد و دانشجویان خشمگین با ریختن رنگ سرخ داخل آب‌نمای شهر، آن را به نماد «قتل دانشگاه‌های دولتی» تبدیل کردند.
پیش از این شهرهای رم، تورین و پالرمو نیز شاهد برپایی تظاهرات دانشجویی علیه سیاست‌های ریاضتی دولت بود. دولت ایتالیا به شدت از سوی پرداخت‌کنندگان خارجی وام برای تحت فشار گذاشتن مردم تحت فشار است!
پارلمان نیز برای جلب نظر تروئیکای اروپایی لایحه‌های ریاضتی را که به شدت بر کاستن از بودجه بخش‌های دولتی تکیه دارد، به تصویب می‌رساند.
روز دوشنبه علاوه بر «میلان» شهر تورین نیز شاهد یک اعتصاب 24 ساعته از سوی کارکنان بخش حمل و نقل عمومی شهر بود.
رانندگان اتوبوس‌ها، مترو، قطارها و به طور کلی بخش‌های مربوط به حمل و نقل عمومی به دعوت اتحادیه‌های کارگری علیه تصمیم دولتمردان برای فروش 49 درصد شرکت حمل و نقل عمومی تورین موسوم به «جی‌تی‌تی» دست به این اعتصاب زدند.
همزمان صدها نفر از اعتصابیون نیز با رساندن خود مقابل ساختمان شورای شهر، از دولت خواستند سیستم حمل و نقل عمومی را به بخش خصوصی واگذار نکند.
این اعتصاب باعث سرگردانی هزاران نفر از مردم تورین شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10