(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 آذر 1392 - شماره 20668

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
«کری» که کر نیست ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نمی‌فهمه! (گفت و شنود)
باهنر:مجلس اجازه نخواهد داد
فتنه‌گران به سمت‌های مدیریتی بازگردند
دریادار بی‌غم: جایگاه نیروی دریایی ارتش ایران در جهان تک رقمی شد
اندیشکده آمریکایی: توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است
همکار فراری روزنامه زنجیره‌ای از یک ماه فریب پرده برداشت(خبر ویژه)
ماجرا از این قرار بود که...(خبر ویژه)
ابهامات بیانیه ژنو کم بود
اجرای آن هم در محاق تعلیق افتاد
کریم بغدادی شب‌ها راحت می‌خوابد(خبر ویژه)
جویش ویک: آمریکا در مذاکرات نفوذ منطقه‌ای ایران را به چالش بکشد!(خبر ویژه)
 


دیروز سرکار خانم افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درباره محتوای مذاکره تلفنی اخیر آقای ظریف و جان‌کری سؤال کرده بود، گفت: «جزئیات مذاکرات ظریف و کری قابل انتشار نیست»! سخنگوی وزارت خارجه همانگونه که از عنوان مسئولیت ایشان برمی‌آید، دیدگاه و سیاست وزارت متبوع خود را بیان کرده است، از این روی در این وجیزه روی سخن با وزارت محترم امور خارجه است که چرا و با کدام توضیح و توجیه منطقی، متن مذاکرات تلفنی میان ظریف و کری را غیرقابل انتشار و محرمانه می‌داند؟ زیرا مفهوم محرمانه بودن مکالمه تلفنی یاد شده آن است که این مذاکره حاوی نکات و مطالبی است که افشای آن می‌تواند به منافع ملی کشورمان آسیب برساند! و مثلاً؛ در ادامه مذاکرات هسته‌ای با 5+1 خلل و خدشه‌ای ایجاد کند، آیا محرمانه بودن مکالمه مورد اشاره می‌تواند علت و دلیل دیگری داشته باشد؟ پاسخ این سؤال به یقین منفی است، بنابراین باید گفت؛
آیا وزارت محترم امور خارجه نگران است که مبادا، علنی کردن آنچه میان ظریف و کری رد و بدل شده است به گوش افراد نامحرم برسد؟ اگر چنین تصوری در میان است، این افراد نامحرم چه کسانی هستند؟! و در صورت اطلاع از متن مذاکره تلفنی، قرار است مطالب - به قول وزارت خارجه- محرمانه آن را برای کدام کانون و مرکز بیگانه و یا افراد و اشخاص نامحرم فاش کنند که وزارت خارجه کشورمان برای پیشگیری از افشای آن، تصمیم گرفته است محتوای این مکالمه ، محرمانه و غیرقابل انتشار بماند! در این‌باره فقط چند احتمال قابل تصور خواهد بود.
1- وزارت خارجه نگران است مبادا متن مذاکره به گوش جاسوسان حریف برسد! این احتمال از پایه و اساس باطل است چرا که مطابق این فرضیه، جاسوسان حریف در نهایت تلاش خواهند کرد متن مذاکره را به گوش دشمن برسانند. و این در حالی است که بلندپایه‌ترین مقام حریف یعنی وزیر خارجه آمریکا از محتوای مذاکره با خبر است زیرا خود او طرف مذاکره تلفنی بوده است!
2- ممکن است گفته شود آقای ظریف در مکالمه تلفنی با جان کری مطالبی را مطرح کرده است که نمی‌خواهد به گوش برخی از همپیمانان آمریکا برسد و یا جان ‌کری به نکاتی اشاره داشته که ترجیح می‌دهد سایر همپیمانان کشور متبوعش از آن باخبر نباشند! این احتمال نیز کمترین توجیه منطقی و پایه و اساس عقلایی ندارد. چرا که یکی از اصلی‌ترین همپیمانان آمریکا، رژیم کودک‌کش و جعلی اسرائیل است و مقامات رسمی و بلندپایه آمریکا- از جمله جان‌کری- بارها به صراحت اعلام کرده و در عمل نشان داده‌اند که هیچ نکته و مسئله مربوط به مذاکره هسته‌ای با ایران را نه فقط از دولتمردان رژیم صهیونیستی پنهان نمی‌کنند بلکه قبل از هر مذاکره درباره آنچه قرار است مطرح کنند با مقامات رژیم اشغالگر قدس رایزنی کرده و رضایت آنان را جلب می‌کنند و بعد از هر مذاکره نیز به تل‌آویو رفته و آنچه مطرح کرده‌اند را با دولتمردان رژیم جعلی اسرائیل در میان می‌گذارند. آیا غیر از این است؟! و آیا تأسف‌آور نیست، جناب آقای ظریف وزیر خارجه محترم کشورمان، از این نکته بدیهی که ابتدایی‌ترین الفبای دیپلماسی است بی‌خبر باشند!
3- ممکن است منظور و مقصود وزارت خارجه کشورمان از محرمانه دانستن این مکالمه، پنهان کردن متن مذاکره از سایر کشورهای گروه 5+1 باشد! که در این صورت باید پرسید؛ آیا تصور می‌کنید، آمریکا در مذاکره و تعامل! با ایران، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به منافع همپیمانان اروپایی خود، یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان ترجیح می‌دهد؟! اگر چنین نیست - که هرگز نیست- محرمانه دانستن متن مذاکره تلفنی یاد شده برای چیست؟!
4- شاید مقصود وزارت محترم امور خارجه، پنهان داشتن محتوای مذاکره تلفنی از نگاه دو عضو دیگر گروه 5+1 یعنی روسیه و چین باشد که باید گفت؛
الف: مگر موضوع مذاکره تلفنی درباره چالش هسته‌ای و مذاکرات پیش روی با 5+1 نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است -که‌نمی‌تواند و نباید منفی باشد - هر نکته رد و بدل شده و یا قول و‌قرار احتمالی با وزیر خارجه آمریکا نهایتا بایستی در مذاکرات ایران و 5+1 روی میز مذاکره گذارده شود و دو کشور چین و روسیه به عنوان دو عضو اصلی گروه 5+1 از آن باخبر خواهند شد ضمن آن که دشمنی و کینه‌توزی آمریکا و متحدان اروپایی آن با جمهوری اسلامی ایران بارها به اثبات رسیده است ولی چین و روسیه اگرچه مانند هر کشور دیگری در جریان مذاکرات به منافع خود نظر دارند، اما، تاکنون و به دفعات، از تن دادن به باج‌خواهی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خودداری ورزیده‌اند. بنابراین، در صورتی که احتمال یاد شده در این بند، مورد نظر وزارت خارجه کشورمان بوده باشد، نه تنها از پنهان داشتن متن مذاکرات طرفی نبسته است، بلکه کفه دشمنی 5+1 علیه ایران اسلامی را سنگین‌تر کرده و فرصت بهره‌گیری از اختلاف‌نظر موجود میان چین و روسیه با آمریکا و سه کشور اروپایی را با بی‌سیاستی و بی‌تدبیری - که از دولت موسوم به تدبیر - پذیرفتنی نیست، از دست داده است.
ب: آمریکا اصرار دارد که خود را «عضو برتر»! و «تصمیم‌گیرنده نهایی»! در گروه 5+1 بداند و این توهم را به جهان اسلام و نهضت‌های اسلامی الگو گرفته از انقلاب اسلامی پمپاژ کند که در عصر جدید، جانشین «ژولیوس سزار» امپراتور روم باستان است و بر این باور که «همه راه‌ها به روم ختم می‌شود»!
این در حالی است که انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره) و خلف حاضر او، «تابو»ی کدخدایی آمریکا را شکسته و نه در تئوری بلکه در عمل نشان داده است که آمریکا به قول حضرت امام(ره) هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. از این روی، مذاکره تلفنی آقای ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا و محرمانه دانستن آن، توهم فرو ریخته مورد اشاره را در نگاه جهانیان زنده می‌کند و این تلقی موهوم را دامن می‌زند که گویی، جمهوری اسلامی ایران نیز «کدخدایی آمریکا»! و مدیریت آن در مذاکرات با 5+1 را پذیرفته است! و حال آن که ایران اسلامی طی سی و چند سال گذشته با مقاومت جانانه و مثال‌زدنی خود، بارها پوزه آمریکا را به خاک مالیده است، تا آنجا که به نوشته نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد «همه روسای جمهور آمریکا، از جیمی کارتر تا باراک اوباما در یک نقطه با امام خمینی[ره] اشتراک‌نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
5- مردم به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و در راس آنها آقایان ظریف و عراقچی اعتماد کامل دارند و آنان را فرزندان انقلاب می‌دانند، بنابراین، احتمال آن که آقای ظریف در مذاکره تلفنی با جان کری، مطالب و نکاتی را مطرح کرده باشد که نمی‌خواهد مردم ایران از آن باخبر باشند، حتی در دورترین افق ذهن ملت شریف‌ایران نیز جایی ندارد. اما، این پرسش جدی و منطقی نیز در میان است که ایشان با کدام توجیه و توضیح منطقی، متن مذاکره تلفنی یاد شده را برای مردم ایران محرمانه می‌داند و برای دشمنان مردم و نظام محرمانه نمی‌داند؟ «جان کری» که «کر» نیست! هست؟! و دشمن هم که هست، نیست؟! بنابراین چرا دشمنان مردم برای وزارت خارجه کشورمان محرمند و مردم نامحرم؟!
6- و بالاخره اگر موضوع مذاکره تلفنی آقای ظریف با جان‌کری، در محدوده چالش هسته‌ای بوده است که مطابق آنچه گذشت نمی‌تواند از نگاه دشمن پنهان بماند و اگر مسائل دیگری غیر‌از چالش هسته‌ای در میان بوده که آقای ظریف چنین اجازه‌ای نداشته است و تیم مذاکره‌کننده به قول حضرت آقا، تنها برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای کشورمان ماموریت داشته‌‌اند و جناب ظریف نیز بارها به صراحت بر این نکته تاکید ورزیده‌اند. بنابراین، علت محرمانه بودن مذاکره‌ای که برای دشمنان تابلودار مردم و نظام محرمانه نیست، چیست؟!

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* بعد از توافق ژنو آمریکا زیر قول خود زد و فهرست تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نمود. آقای اوباما و برخی مسئولین آمریکا با ژست طلبکارانه و با سخنان ناشایست و نادرست خود همچنان به رویکرد فشار و تهدید علیه ملت رشید ایران ادامه می‌دهند و با ادبیات متکبرانه از محروم کردن ما از فناوری غنی‌سازی اورانیوم سخن می‌گویند ولی بدانند ملت ایران ذره‌ای از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آید.
علی‌نژاد از قائم‌شهر
* آمریکا ثابت کرد به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست و نخواهد بود پس بجای تعلل و دست روی دست گذاشتن بهتر این است که به فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز خود با شدت بیشتری ادامه بدهیم.
8136---0911
* ان‌شاءا... آقای ظریف متوجه شده‌اند که در صورت تداوم مذاکرات باید روش خود را در برخورد با وزیر خارجه آمریکا و اذنابش دگرگون سازد و با لبخند با شمرهای زمان برخورد نکنند.
3709---0936
* به آقای شریعتمداری مدیر مسئول محترم روزنامه بفرمایید از سخنرانی‌شان در دانشگاه شریف لذت بردم. حرف دل تمام دلسوزان نظام و انقلاب را به زبان آوردند. ما خانواده شهدا همیشه دعاگوی ایشان هستیم.
4426---0913
* بر همگان ثابت شده که آقای ظریف دچار خوش‌بینی نسبت به آمریکا و کشورهای غربی است بهترین دلیل جسارت‌هایی است که آمریکایی‌ها در همین مدت به نظام و ملت ایران کرده‌اند و از سوی مقامات وزارت امور خارجه به اراجیف آنها جواب مناسبی داده نشده و شدید‌الحن‌ترین پاسخ این بوده است که این رفتارها «غیرسازنده» است!
8612---0912
* از طرف همه جاماندگان از قافله شهدا عرض می‌کنم آیا در شرایط سختی که حتی برای خرید سیم خاردار تحریم بودیم پوزه ابرقدرت‌ها را به خاک نمالیدیم بعضی‌ها را چه شده است که به داشته‌های ملت خود بی‌اعتنایی می‌کنند و نگاه به خارج دوخته‌اند. آقای هاشمی مزیت مذاکره با غرب و توافق هسته‌ای را کم کردن شر دشمنان دانسته بنویسید چه شری از این بالاتر که بازرسین غرب تا اندرون همه چیز کشور راه پیدا کنند و دیدیم که چگونه با شناسایی دانشمندان هسته‌ای چهار نخبه هسته‌ای ما را به شهادت رساندند. چرا به جای مقاومت و ایستادگی، مردم را از آمریکا می‌ترسانند.
گل‌محمد نورانی
* آیا دستگاه دیپلماسی به هر دو جزء عبارت «نرمش قهرمانانه» ملتزم است یا فقط بخش اول یعنی «نرمش» را در پیش گرفته است؟
ولیزاده از بابل
* بعد از خیانتهای انگلیس خبیث در فتنه 88 که منجر به خروج ذلیلانه سفیرشان از کشورمان شد حال سفر نمایندگان پارلمان انگلیس برای دیدار با نمایندگان ملت چه مفهومی دارد؟!
7936---0912
* طی سی و چند ساله گذشته کی آمریکایی‌ها به این صورت علیه نظام و ملت ایران شاخ و شانه می‌کشیدند و توهین می‌کردند؟
6858---0919
* انتظار می‌رود کسانی که قانون را می‌دانند کمتر تخلف کنند. با وجود تحریم فیس‌بوک از سوی مراجع معظم تقلید و نیز ممنوعیت قانونی آن چرا برخی مسئولین اصرار بر استفاده از آن دارند؟ آیا این کار الگودهی غلط به جوانان و دعوت آنان بر بی‌اعتنایی به مقررات نیست؟
صباغیان و 8016---0918 و 3830---0910
* از دولت و مجلس می‌خواهم به صورت شفاف پاسخ دهند چه کسی زمینه ملاقات دو مجرم و محکوم امنیتی را با هیئت پارلمانی اروپا فراهم نموده است؟ چرا تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازید؟!
نجفی قشم
* در مورد دیدار هیئت پارلمانی اروپا در سفارت یونان در داخل کشور با دو نفر از فتنه‌گران سال 88، ما ، هم مجلس و هم وزارت خارجه هر دو دستگاه را مقصر می‌دانیم ، باید درصدد جبران برآیند.
6466---0912
* مجلس و نمایندگان ملت چه پاسخی در مورد ملاقات نمایندگان پارلمان اروپا با عوامل و مجرمین فتنه به ملت دارند؟
چوبدار و 4906---0912
* آقای هاشمی گفته‌اند امام راحل نگران تندروها بودند! خواستم به ایشان بگویم امام عزیز از خیلی چیزهای دیگر هم نگران و ناراحت بودند از کسانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، از کسانی که دشمنان به مواضع و سخن‌های‌شان دلخوش می‌شوند، از متحجرین و انقلابی‌نماها، از طرفداران ملی‌گراها و منافقین و بهایی‌ها و... لطف کنید در خلوت به صحیفه امام نظری بیندازید.
1050---0912
* به مسئولین قوه قضائیه عرض می‌کنم همین برخوردهای به قول شما تسامح گونه با متخلفین نظام را بدهکار سازمان حقوق‌بشر آمریکا کرده است.
9005---0913
* این تحقیرهایی که از سوی آمریکایی‌ها می‌شنویم نتیجه اقدامات کسانی است که تفکر مقاومت را افراطی می‌دانند و آن را قبول ندارند. این چیزی بود که البته یک بار دیگر هم در گذشته تجربه شده بود.
6315---0919
* بیشتر مسیر جاده سیاهکل - دیلمان که یکی از جاده‌های توریستی گیلان می‌باشد متاسفانه شبیه باتلاق شده است که علاوه بر آسیب رساندن به خودروهای عبوری اعصاب رانندگان را هم خرد می‌کند از مسئولین امر درخواست می‌شود ضمن بازدید نسبت به رفع مشکل یاد شده اقدام نمایند.
آب پیکر از لاهیجان
* از شرکت رجا درخواست می‌شود از اعلام نرخ‌های متعدد برای یک نوع قطار خودداری نمایند. اگر فردی به فرض امروز که سایت خرید بلیط یکماهه تهران - مشهد باز شده بلیط 4 تخته رجا را خریداری کند باید /500/40 تومان پرداخت کند فردی که 15 روز بعد خرید می‌کند همین بلیط را باید 000/46 تومان پرداخت کند و فردی که در دقیقه 90 و پایان مهلت یکماهه خرید می‌کند 000/50 تومان؟ آیا این وجهه شرعی و قانونی دارد؟
احمدزاده
* زمان تکرار برنامه بسیار خوب «سمت خدا» دچار بی‌نظمی شده و ما علاقه‌مندان به این برنامه را دچار سرگردانی کرده است. تقاضا داریم به ساعات پخش این برنامه یک نظم منطقی بدهند.
6857---0912
* از مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه سؤال دارم که آیا وظیفه بیمه‌ها این است که از بیمه شدگان دفاع کنند یا خیر؟ متأسفانه در بیمه‌تامین اجتماعی هیچ نوع حمایتی برای داروهای نازایی و ناباروری تعریف نشده است آنها این بیمه‌ها را جزو بیماری‌های لوکس تلقی می‌کنند حال آنکه برخی از خانواده‌ها به دلیل ناباروری زن یا مرد در حال از هم پاشیدگی است؟
حاصلی

 


گفت: یکی از فتنه‌گران فراری در وبلاگ شخصی خود نوشته است «هر وقت به بلایی که رهبران جنبش سبز(!) بر سر من و امثال من آورده‌اند فکر می‌کنم از ته دل به آنها لعنت می‌فرستم.»
گفتم: بالاخره سر غیرت اومده.
گفت: نوشته «خاتمی و موسوی و کروبی من و یک عده دیگر را به خیابان کشیدند و نهایتا باعث فرار ما از کشور شده‌اند و حالا فقط به خودشان و زندگی بچه‌هایشان فکر می‌کنند.»
گفتم: خب! دیگه چی؟!
گفت: نوشته است «حالا که به فکر ما نیستند و ما را به حساب نمی‌آورند انگار منتظرند بمیریم تا از مرده ما برای کسب قدرت خود استفاده کنند.»
گفتم: یارو می‌گفت؛ بچه‌ که بودیم می‌گفتند بچه است نمی‌فهمه، بعد می‌گفتند نوجوونه نمی‌فهمه، بعد می‌گفتند جوونه خامه نمی‌فهمه، بعد می‌گفتند، پیره نمی‌فهمه، اما بعد از مرگمون میگن؛ عجب آدم فهمیده‌ای بود!

 


رئیس جدید جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اگر رویکرد دولت به سمت صدرنشین کردن فتنه‌گران باشد مجلس دراین‌باره مواظبت‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام خواهد داد.
محمدرضا باهنر در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اصولگرایان برخی کارهای فکری و تئوری خود را برای انتخابات مجلس آینده شروع کردند؛ البته برخی اختلافات وجود دارد کما این که در بین اصلاح‌طلبان هم اختلافاتی وجود دارد.
وی همچنین با بیان اینکه «کارهای مطالعاتی و تئوریک در جهت تشکیل یک حزب بومی را انجام داده‌ایم»، افزود: در حد هماهنگی بین اصولگرایان چنین کاری انجام شده است.
باهنر با بیان اینکه «تبدیل جبهه به حزب، فعلا در دستور کار قرار ندارد»، اظهار کرد: تشکل‌های عضو در جبهه خود یک حزب هستند. این برنامه درازمدت جبهه است و ما قرار است که این بحث را در جلسات شورای مرکزی جبهه مطرح کنیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «ما امیدواری زیادی به موفقیت‌های دولت روحانی داریم»، اظهار کرد: ما با شروطی از جمله خردگرایی، اعتدال و حرکات علمی که خود دولت یازدهم آن‌ها را مطرح کرده است، از دولت دفاع می‌کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نامه استعفای تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به لایحه بودجه سال 93، گفت: نمایندگان مجلس علاوه بر این که نماینده مردم هستند، همواره سر و کارشان با منطقه انتخابیه خودشان است و از آنجایی که آن‌ها به تمام استان‌ها سرکشی نمی‌کنند، گمانشان بر این است که استانشان محروم‌ترین استان در میان سایرین است و انتظار دارند که به استان آن‌ها رسیدگی و توجه بیشتری شود. این در حالی است که بودجه دولت کشش چنین چیزی را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه «تعهدات تفاهم‌نامه اخیر ایران و 1+5 به صورت «یا همه، یا هیچ» است»، تصریح کرد: چنانچه هر کدام از تعهداتی که از سوی طرفین امضا شده است، توسط هر کدام از آنها شکسته شود، امکان تعلیق مذاکرات وجود دارد.
باهنر در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا طرح بحث غنی‌سازی 60 درصد توسط نمایندگان صحت دارد؟»، پاسخ داد: اگر ژنو به هم بخورد همه‌چیز ممکن است. اگر توافقات ژنو به هم بخورد، غنی‌سازی 20 درصد سر جای خودش باقی می‌ماند و غنی‌سازی از 60 درصد هم بالاتر می‌رود. اما اگر مذاکرات به درستی طی شود و طرفین مطابق با تعهدات گفتاری خود عمل کنند، چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که بالاترین مرجع شیعیان جهان نیز رفتن به سمت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است.
همچنین وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه «هم‌اکنون برخی از رسانه‌های افراطی به جوسازی و موج‌سازی علیه دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین پرداخته‌اند؛ آیا بهتر نیست به جای این جوسازی‌ها به بحث و بررسی‌های معقول و منطقی و در چارچوب قانون اندیشید و این تخریب‌ها را کنار گذاشت و آیا اصولگرایان با اصلاح‌طلبان به دنبال تعامل هستند؟» که باهنر گفت: ما در جریانات مختلف سیاسی هم آدم‌های افراطی و هم آدم‌های معتدل داریم و این جریانات هم در بین اصولگرایان و هم در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: به هر ترتیب باید دانست که حزب مشارکت و سازمان مجاهدین در اوج افراط بودند که منحل شدند. البته اعضای آنها می‌توانند حزب دیگری تشکیل دهند یا اینکه به دادگاه شکایت کنند، اما هم‌اکنون تحت عنوان این دو حزب نمی‌توانند فعالیت کنند.
این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات آینده خاطر نشان کرد: اصولگرایان در این راستا برخی کارهای فکری و تئوری خود را شروع کرده‌اند اما به هر ترتیب اختلافاتی هم وجود دارد. کما اینکه در بین اصلاح‌طلبان نیز اختلافاتی به چشم می‌خورد.
باهنر در برابر این پرسش که «واکنش مجلس در قبال وجود برخی افراد حاضر در حوادث 88 در برخی از سمت‌های مدیریتی چیست؟»، پاسخ داد: در‌این‌باره باید بین رویکرد و یا یک فرد ویژه تفاوت قائل شد. اگر دادگاه فردی را از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محروم کرده، طبیعی است که اگر چنین فردی در سمتی گمارده شود خلاف قانون است. یک موقع هم هست که بحث رویکردی پیش می‌آید. اگر رویکرد دولت به سمت صدرنشین کردن فتنه گران باشد مجلس دراین‌باره مواظبت‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام خواهد داد اما اینکه یک کسی می‌خواهد معاون خودش را انتخاب کند، اگر رویکرد وزارتخانه‌ این نباشد و چنین فردی محکومیت نداشته باشد، بحث دیگری است.

 


جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: حضور ناو گروه‌های نیروی دریایی ارتش در شرق اقیانوس هند و ادامه آن به سمت خاور دور جایگاه نیروی دریایی را در جهان ارتقا داده است.
به گزارش روابط عمومی نداجا، دریادار غلامرضا خادم بی‌غم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع کارکنان ستاد این نیرو با اشاره به کوشش و تلاش همه کارکنان و برنامه‌ریزی اداره عقیدتی سیاسی این نیرو در نشان دادن اقتدار و رشادت‌های دلاورمردان این نیرو در سالهای دفاع مقدس به خصوص عملیات مروارید در هفته نیروی دریایی، اظهار داشت: همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای نشان دادن بحث ارتقاء توانمندی و اهمیت نیروی دریایی در جامعه است و مهمتر از آن برنامه عملیاتی و راهبردی نیروی دریایی در فضای بین‌المللی بود که بازتاب خوبی داشت.
وی با بیان اینکه جایگاه نیروی دریایی از دو رقمی به تک رقمی تغییر کرده است، افزود: حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در شرق اقیانوس هند و ادامه آن به سمت خاور دور، جایگاه نیروی دریایی را در جهان ارتقاء داده است.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، با اشاره به حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست بین‌المللی امنیت دریایی در کشور اندونزی، اظهار داشت: دریادار سیاری در سخنانش به نوع جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه اقیانوس هند تاکید داشت و امروز اثرگذاری نیروی دریایی ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست.
بی‌غم در پایان به ادامه تلاش‌های مناطق، پایگاه‌ها و ستاد این نیرو اشاره کرد و گفت: از زحمات همه شما تشکر می‌کنم و امیدوارم با همت بلند بتوانیم این پیشرفت‌ها را تداوم ببخشیم و باعث سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم.

 


«آنتونی کوردزمن» از تحلیلگران ارشد آمریکا در امور ایران اعتراف کرد که «تقویت و توسعه توان موشکی و توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است».
عضو اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مقاله‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی این اندیشکده منتشر شد، نوشت: تقویت و توسعه توان موشکی و توانمندی‌های جنگ نامتقارن ایران امری مسلم است و این کشور همچنان با استفاده از نیروی قدس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیپلمات‌هایش تلاش دارد محور نفوذ خود را گسترش دهد.
وی افزوده است: سیاست تهدید ایران احتمالا به رقابتی طولانی بر سر تحریم‌‌ها، صادرات انرژی و کنترل تسلیحات و تداوم بی‌ثباتی، تقابل، تهدید به جنگ و بحران محدود جاری به شکل جدیدی از جنگ سرد ختم خواهد شد.
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه به بررسی تاریخچه و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی مرتبط با صنایع هسته‌ای، پتروشیمی و نفت و نیز شرکت‌های غیرایرانی می‌پردازد که مبادلات مالی ریالی با ایران دارند و یا با صنایع پتروشیمی، تسلیحات، حمل و نقل و قاچاق فلزات گرانبهای ایران همکاری می‌کنند.
به گزارش ایرنا، نویسنده همچنین به بررسی تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات پتروشیمی، منع سرمایه‌گذاری اروپا در صنعت پتروشیمی ایران، محروم کردن این کشور از سیستم بانکی بین‌المللی و منع انعقاد توافقنامه‌های بیمه‌ای و اعطای وام می‌پردازد و می‌نویسد: به‌رغم توافقنامه موقت امضا شده در ژنو، هنوز معلوم نیست که این فشارها و تحریم‌ها بتواند موفق به تغییر آمال هسته‌ای ایران و یا تثبیت رقابت ایران و آمریکا در منطقه شود.

 


برخلاف در باغ سبز نمایی‌های روزنامه زنجیره‌ای شرق از توافق ژنو، یکی از گردانندگان فراری این روزنامه اعلام کرد این بیانیه الحاقیه‌های کثیفی دارد و طی 6 ماه آینده روی اعصاب ایرانیان راه خواهد رفت!
«فرزانه-ر» همسر رضا رئیسی ‌طوسی (از عناصر روند جدایی) تا چندی پیش دبیر سیاسی روزنامه شرق و جزو سرمقاله‌نویسان این روزنامه شبه اصلاح‌طلب بود که از کشور گریخت. او اخیرا در وبسایت روزنت، به مقاله دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که از سوی روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شد، اشاره می‌کند و می‌نویسد: مقاله کوهن را می‌توان مهم‌ترین الحاقیه توافق ژنو دانست که احتمالا پس از چند دور شش ماهه خود را آشکار خواهد کرد. کوهن به عنوان یکی از مقام‌های مالی ارشد آمریکا تاکید می‌کند که «ایران در شش ماه آینده در تحریم‌های شدیدتری فرو می‌رود» و بخش اعظم امتیازهای مالی که در ژنو به ایران داده شد چنان با دقت و مهارت طراحی شده که نه تنها امکان تحقق ندارند، بلکه وعده تحریم‌های جدیدی را داده که از راه می‌رسند.
کوهن در این مقاله خاطرنشان کرده است: ایران در حال حاضر فقط به 4/2 از درآمدهایش دسترسی دارد که برای اداره کشور مبلغ ناچیزی است. تعلیق تحریم پتروشیمی ایران بر اساس توافقنامه ژنو موقتی است و حداکثر در شش ماه 1/2 میلیارد دلار درآمدهای ایران را افزایش می‌دهد. اما طرف ایرانی این را نمی‌داند که برای کالای شش ماهه مشتری پیدا نمی‌شود و عملا آن 1/2 میلیارد دلار درآمد برای ایران تحقق پیدا نمی‌کند. در ضمن، به ایران اجازه فروش قطعات یدکی ماشین داده شده اما با پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است ایران مشتری برای قطعات یدکی نخواهد یافت. طبیعت قرارداد خرید برخی از کالاها طوری است که حتما باید بیش از شش ماه باشد و ایران نمی‌تواند مشتری شش ماهه برای این دو کالا بیابد.
همچنین به ایران اجازه خرید و فروش طلا داده شده است، اما ایران برای خرید و فروش فلزهای قیمتی مانند طلا نیاز به مبالغ قابل توجهی ارز دارد. همه مجاری که به ایران اجازه دسترسی به ارز را می‌دهد همچنان بسته است. به این ترتیب، ایران نه به ارزی برای خرید طلا دسترسی دارد و نه به لحاظ محدودیت‌های بانکی، که همچنان برقرار است، امکان انتقال ارز ناشی از خرید یا فروش طلا را دارد.
عضو تیم گرداننده روزنامه شرق ادامه می‌دهد: با صراحتی که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به خرج داده می‌توان انتظار داشت که اعصاب ایرانیان طی 6 ماه آینده با احساس توهین مواجه شود.
یادآور می‌شود روزنامه زنجیره‌ای شرق در تیترها و تحلیل‌های اصلی خود در روزهای اول توافق ژنو، از این موضوع به عنوان تابوشکنی، بزرگ‌ترین توافق قرن، بزرگ‌ترین پیروزی 40 سال گذشته برای ایران، بزرگ‌تر از نهضت ملی شدن نفت و شاهکار دکتر مصدق، فرو ریختن مبانی ایدئولوژي آمریکاستیزی و... یاد می‌کرد!

 


اظهارات علی مطهری درباره نقش وی درتغییر یک معاون و مدیر کل وزارت اطلاعات، خلاف واقع و نوعی فرار به جلو است.
اخیرا مطهری ادعا کرد که با پیگیری وی در ماجرای شنود دفتر وی، یک معاون وزیر اطلاعات و مدیرکل زیرمجموعه وی برکنار شده‌اند اما گزارش منابع مطلع حاکی از آن است که تغییر معاون مورد اشاره چند ماه پیش در پی شروع به کار وزیر جدید صورت گرفته و هیچ ربطی به ماجرای آقای مطهری ندارد. به همین ترتیب، با تغییر معاون جدید، مدیرکل مجموعه‌ نیز تغییر کرده است.
اما موضوع مهم‌تر، تور پهن کردن یکی از سرویس‌های بیگانه برای علی مطهری است. از چندی پیش سرویس مربوطه مقدماتی را تدارک کرده و بدون اطلاع مطهری، به وی نزدیک شده بود. اما نیروهای سخت‌کوش وزارت اطلاعات که این سناریوی خطرناک را کشف کرده بودند، مطهری را در جریان ماجرا قرار می‌دهند.
این گزارش حاکی است مطهری پس از اطلاع از این مسئله حتی از وزارت اطلاعات تشکر هم کرده است. گویا رئیس‌ مجلس نیز در جریان موضوع قرار گرفته است. اما آنچه در این میان عجیب است، ریل عوض کردن آقای مطهری و جنجال علیه وزارت اطلاعات است به نحوی که تغییرات مدیریتی این وزارت پس از آمدن وزیر جدید را به جنجال مورد علاقه خود ربط داده و غفلت خطرناک خود را این‌گونه جبران کرده است!
به نظر می‌رسد برخی همکاران نشریات و رسانه‌های زنجیره‌ای نقش عمده‌ای در به بازی گرفتن آقای مطهری ایفا می‌کنند. برخی از این شبه خبرنگاران که در نشریات زنجیره‌ای فعال بودند، هم‌اکنون در خدمت رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیس قرار دارند و برخی دیگر از همان‌ها به اسم خبرنگار با سیاستمداران ایرانی تماس می‌گیرند و انواع مأموریت‌های جاسوسی نیابتی را به انجام می‌رسانند.

 


زمان اجرای توافق ژنو در محاق تعلیق فرو رفته است.
متن بیانیه زمانی را مشخص نکرده و در عین حال اتحادیه اروپا نیز در کنار آمریکا در آستانه تعصیلات ژانویه قرار گرفته و موضوع را به مذاکرات ایران و آژانس موکول کرده‌اند. سخنگوی دولت دیروز دراین‌باره با ادبیاتی مبهم گفت توافق ژنو ماه آینده اجرایی می‌شود. خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا دراین‌باره ترجیح داده از تیتر «توافق ژنو به تعطیلات رفت» استفاده کند و بنویسد: در حالی که انتظار می‌رفت حداقل ساز و کار اجرایی توافق ژنو تا قبل از پایان سال جاری میلادی مشخص شود تحت تاثیر عدم تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا درباره اجرای آن و افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا با وجود مخالفت روسیه به تعطیلات رفت. پس از آن که هفته گذشته آمریکا در اقدامی یک جانبه و غیرمنتظره، 19 فرد و شرکت ایرانی و خارجی را به لیست سیاه خود افزود، نشست وزیران اتحادیه اروپا هم به هیچ تاریخی حتی احتمالی برای اجرای توافق ژنو اشاره نکرده است.
نکته قابل توجه دیگر این است که اجرای تعهدات اروپایی‌ها به بعد از اجرای تعهدات ایران و پس از تایید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موکول شده است. براساس توافق ژنو و تاکید مقامات کشورمان اجرای تعهدات هم زمان و متوازن طراحی شده است، نه آن که ایران ابتدا وارد اجرای تعهداتش شده و سپس آژانس آن‌ها را تایید کند و بعد از آن چنانچه همه تعهدات مو به مو اجرا و به همین شکل مورد تایید آژانس قرار گرفت که احتمال آن بعید است، آن وقت اتحادیه اروپا اقدام به برداشتن برخی تحریم‌ها کند!
اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌ها و عدم تصمیم‌گیری وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره اجرای توافق در عمل مذاکرات و توافق ژنو را در خوشبینانه‌ترین نگاه به «تعطیلات» برد و در بدبینانه‌ترین نگاه اگر نگوییم به تعبیر وزیر خارجه کشورمان دچار مرگ زودرس شده به کما فرو برد.
در همین حال و در حالی که سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید «5+1 یک روز را برای اجرای تعهدات ژنو تعیین کند»، یک رسانه دیگر حامی دولت (دیپلماسی ایرانی) از «تعویق زمان اجرای توافقنامه نوامبر 2013 به سال 2014» خبر داد و نوشت: با گذشت نزدیک به یک ماه از توافق هسته‌ای مقدماتی در ژنو، همچنان زمان اجرای این توافق در پس پرده‌ای از ابهام قرار دارد.
رویکرد و اظهارات چند روز اخیر مقامات آمریکایی، انگلیسی و اخیرا فرانسوی حاکی از آن است که فعلا قصد تعدیل تحریم‌ها را ندارند و این در حالی است که مقامات تهران نیز زمانی را برای اجرای این توافقنامه مشخص نکرده‌اند. برخی بر این باورند با توجه به پیش رو بودن تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، احتمالا اجرای این توافقنامه به سال 2014 موکول می‌شود.
هفته گذشته، خزانه‌داری آمریکا نام 19 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد. این تصمیم زمانی اعلام شد که کارشناسان ایران و گروه 5+1، در وین در حال مذاکره بر سر اجرای توافقنامه ژنو بودند. در نتیجه اعلام تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، هیات ایرانی نیز این نشست را ترک کرد.
دیپلماسی ایرانی می‌افزاید: پیش از این یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرده بود به نظر نمی‌رسد توافقنامه ژنو تا اواخرماه ژانویه (10 بهمن) اجرایی شود. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال اکنون موضوع مورد بحث این است که این توافقنامه باید چه زمانی اجرایی شود و ایران باید نخست چه گام‌هایی را بردارد. همچنین پرسش‌هایی نیز در مورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و زمان آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، مطرح است.
در حالی که طرف ایرانی برخی تعلیق‌ها را از 3 ماه پیش آغاز کرده، دولت آمریکا گفته که در صورت اجرای بیانیه ژنو، اجازه دسترسی ایران به 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش به صورت تدریجی در 6 ماه (هر ماه بخشی از مبالغ صورت خواهد گرفت.

 


وکیل آدم‌فروش سازمان منافقین می‌گوید: اجر خود را گرفته و شب‌ها راحت می‌خوابد!
عبدالکریم لاهیجی در جمع گروهی از عناصر ضد انقلاب شامل برخی اعضای بهائیت و دو گروهک تروریستی کومله و دموکرات و شیرین عبادی که به نام «تجلیل از 50 سال تلاش وی برای احقاق بشر» جمع شده بودند، گفته است: کار ما براندازی و تغییر رژیم نیست بلکه ایجاد تحول حقوقی است.
او همچنین می‌گوید: وقتی دوستان به من گفتند می‌خواهند برای من بزرگداشت بگیرند من گفتم خیلی پر قدر و ارج است ولی این کار را نکنید، من اجر خودم را گرفته‌ام؛ همین که شب‌ها راحت می‌خوابم. در این گعده گروهکی، پیام سخنگوی حزب صهیونیستی بهائيت قرائت شد و شیرین عبادی نیز که جایزه نوبل خود را به لاهیجی و سازمان منافقین- به عنوان معرفی‌کنندگان وی- مدیون از لاهیجی ستایش کرد و گفت: وی هرگز حقوق بشر را فدای مصلحت‌اندیشی نکرد.
شایان ذکر است، لاهیجی به اعتبار خدمات ویژه‌اش به استخبارات عراق در سازمان منافقین حتی در میان محافل اپوزیسیون به کریم بغدادی معروف است. نه او و نه همقطارانش در بزرگداشت کذایی توضیح نداده‌اند که با کدام فعالیت، برای لاهیجی سابقه 50 سال تلاش برای حقوق‌بشر تراشیده‌اند. در عین حال این پرسش همواره بی‌پاسخ مانده که ادعای پیگیری حقوق بشر چه تناسبی می‌تواند با ترور وحشیانه ده‌ها هزار شهروند ایرانی توسط سازمان تروریستی منافقین داشته باشد و آیا در پس همه این سرویس‌دهی‌ها به سازمان مذکور و رژيم متجاوز عراق می‌توان ادعا کرد که هدف از فعالیت‌های کذایی ایجاد تحول حقوق‌بشری است و نه براندازی؟!
یادآور می‌شود بالغ بر 17 هزار شهروند ایرانی به دست گروه‌های مختلف تروریستی به شهادت رسیده‌اند که سهم اصلی و عمده از این آمار مربوط، کارنامه سیاه سازمان متبوع عبدالکریم بغدادی است و بقیه نیز به گروهک‌هایی نظیر کومله و دموکرات و ریگی تعلق دارند که مورد حمایت عناصری نظیر لاهیجی قرار دارند.

 


یک مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: باید از مذاکرات برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی به ویژه سپاه پاسداران استفاده کرد.
آبراهام سوفار عضو ارشد اندیشکده هوور در مصاحبه با نشریه صهیونیستی جویش ویک گفت: مذاکرات هسته‌ای باید همه مقامات ایرانی به‌ویژه سپاه پاسداران را به چالش بکشد. ایران کشور متفاوتی است که دولت سوریه را با قدرت حفظ کرده و نفوذ این کشور در عراق پیش از این هیچ‌گاه مانند امروز قوی نبوده است. ایران همچنین از طریق حزب‌الله در دولت لبنان نفوذ دارد و به این حزب در تصمیم‌گیری‌های دولتی قدرت وتو داده است. تهران همچنین در شرایطی که براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت هیچ کشوری حق مسلح کردن حزب‌الله را نداشت، بار دیگر حزب‌الله را تسلیح کرد.
نویسنده کتاب «بررسی مسئله ایران: قدرت، دیپلماسی و تهدید ایران» می‌افزاید: براساس برآوردها، ایران 50 هزار موشک که بسیاری از آنها با برد بلند هستند در اختیار حزب‌الله به‌عنوان نماینده اصلی خود قرار داده است و در آفریقا و آمریکای ‌جنوبی فعال است.
این کارشناس که به ادعای جویش ویک در مذاکرات محرمانه با ایران حضور داشته است، می‌گوید: از مذاکرات باید به عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی استفاده شود. در غیر این صورت صرف کلمات در هر توافقنامه‌ای تغییری در ایدئولوژي و اهداف حکومت ایران ایجاد نخواهد کرد.
وی در تشریح چنین اهدافی افزود: نفوذ تشیع در جهان هدف اصلی ایران را تشکیل می‌دهد. سوفار می‌افزاید: فرماندهان سپاه تاکنون آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد توافقنامه هسته‌ای یا تحریم‌ها تغییری در اهداف اساسی آنها ایجاد کند.
وی مدعی شد: اگر اقدامی جدی برای جلوگیری از نفوذ سپاه به کار نگیریم، میانه‌روها در دولت در نهایت تضعیف خواهند شد و سیاست منعطفانه‌تر آنها شکست خواهد خورد!
این تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت غرب تاکنون هیچ‌گاه به هیچ یک از اعضای سپاه آسیبی نرسانده و مجازات نکرده است.
سوفار گفت: حتی اگر از روش دیپلماسی در مقابل روحانی استفاده کنیم باید در مقابل سپاه سختگیری به خرج داد. همکاران او واقعاً افراد متفاوتی هستند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10