(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 آذر 1392 - شماره 20668

آبدانان محروم از پزشك متخصص
اختصاص 100میلیارد ریال اعتبار برای نصب سلول‌های خورشیدی در خراسان رضوی
کوتاه از شهرستان ها
ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های پارس‌آباد مغان
طرح حبله‌رود پروژه‌ای ملی و بین‌المللی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری: حفر تونل در بهشت‌آباد آب در هاون کوفتن است
از نگاه دوربین
جوابیه شرکت گاز
طلای سبز رنگ می‌بازد
   


غروب پاييزي يكي از روزهاي سرد آبدانان زني بي سرپرست به همراه فرزند 8 ساله اش سراغ آدرس پزشك شكسته بند در شهر دزفول را مي‌گرفت. این زن غریب بود و با کوچه و خیابان های شهر ناآشنا. ازآنجایی كه اين اتفاق براي فرزند خودم افتاده بود، به سختي های اين امر كاملا آشنا بودم. از دوري راه، غربت ونابلدي گرفته تا مشكلاتي همچون ساعات كار پزشكان که نزدیکی غروب شروع می شود. این ساعت کار براي شهرستاني هايي كه قصد برگشتن به ديار خود را دارند، کار را مشکل می کند. حال شما تصورکنید که یک زن تنها دریک شهرغریب باید با چه مشکلاتی دست وپنچه نرم کند.
اين تنها نمونه كوچكي ازهزاران مشكلی است که ساکنان مناطق محروم درحوزه بهداشت و درمان با آنها روبه روهستند. كمبود امكانات پزشكي ونبود پزشك متخصص مشكل هميشگي ، گريبانگير و ماندگار درمناطق محروم هستند. درحقیقت، نبود پزشك متخصص نه تنها مشکل مردم بلكه دغدغه هر ساله مسئولان دانشگاه علوم پزشكي ومديران شبكه بهداشت درشهرهای محروم استان ایلام است. زیرا هرساله پس از پايان دوره خدمت پزشك متخصص مسئولان مربوطه بايد به فکر چاره اندیشی براي جذب پزشك دیگری باشند و در كوتاه ترين زمان ممكن پزشك متخصص جايگزين را تعیین کنند و زمینه های لازم را برای اقامت و خدمات رسانی او فراهم سازند البته گاهی اوقات در اين بين وقفه ايجاد می شود که مشكلاتي به همراه دارد، اين رویه سال هاي سال است كه در مناطق محروم تكرار مي‌شود. هر چند قانون، براي نبود پزشک دراین مناطق راهكاري پیش بینی کرده است مبني بر اينكه دانشجويانی که از سهميه مناطق محروم استفاده می‌کنند، پس ازپایان تحصیل و كسب دانش و تخصص لازم، بايد برای مدت مشخصی درآن مناطق خدمت کنند. این قانون سبب شده طي سالیان اخير بخشي ازمشكلات درمانی دراین مناطق برطرف شود. اما اين، چاره كار نیست. همان طوری که استقرارپزشک متخصص ازماندگاري وثبات برخوردار نيست. از طرفي به کارگیری این پزشکان هزينه هاي زیادی همچون حق مسكن ، اياب و ذهاب برای دولت دربردارد. همچنين پزشکانی که به طور ثابت دراین مناطق مستقر نیستند، با مشکلاتی درگیر می شوند که کارایی آنان را پایین می آورد. مشکلاتی مثل امکانات کم، دوری از خانواده، ناآشنایی با فرهنگ وخلق وخوی مردم و از همه مهم تر اينكه بوجود آورنده پدیده ای بنام" زير ميزي" است.
به نظر می رسد اگر مسئولان در انتخاب دانشجویان پزشکی که از سهمیه مناطق محروم استفاده می کنند، راهکاربومی گزینی را درپیش بگیرند، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.زیرا دانشجویی که دریکی از رشته‌های پزشکی علم آموزی می کند، ملزم می شود، پس از پایان تحصیلات خود درهمان محل به ارائه خدمات بپردازد که زادگاه آنان محسوب می شود. بدیهی است که با توسعه زیرساخت های شهری، استفاده از ظرفیت های موجود و سرمایه گذاری می توان به اسکان دائمی پزشکان متخصص درمناطق محروم کمک کرد.
اين كار داراي مزاياي بسياري است. اول اينكه پزشك با آسودگي خيال و فراغ بال در كنار خانواده واقوام زندگي مي كند. در نتيجه داراي بالاترين بهره وري و حذف هزينه هاي اضافي نظیر مسكن می شود، دوم اینکه پديده زيرميزي گرفتن حذف و ازهمه مهمتر اينكه باعث جلوگيري ازمهاجرت نخبگان و سرمايه هاي اين مناطق مي شود واين خود تاثير بسزايي دراقتصاد و توسعه يافتگي مناطق كمتر توسعه يافته دارد.
آبدانان جزء آن دسته از مناطق محروم است كه به شهر علم و دانش و نخبه پرور مشهور است ولی به رغم داشتن استعدادهاي درخشان، از كمترين نيروهاي بومي کارآمد و متخصص بهره مند است. به جرات مي‌توان گفت اين شهر كوچك كه در دورترين نقطه استان ايلام قرار دارد، بيشترين قبولي هرساله در دانشگاه هاي سراسري را دارد. اما به گفته مسئول شبكه بهداشت و درمان آبدانان، اين شهرستان داراي يك درمانگاه كوچك و قديمي با 6‌متخصص در رشته های داخلي، جراح عمومي، بيهوشي، اطفال، زنان و زايمان وپاتولوژي است.
دكتر مازيار طهماسبي مي گوید: اين حوزه درمانی در بخش ارتوپد، چشم پزشك و ازهمه حياتي تر قلب به پزشک متخصص نيازمند است كه اميد است با راه اندازی بیمارستان جدید این مشکل نیز برطرف شود.
بیمارستان جدیدی که قرار است راه اندازی شود درسال 86 کلنگ‌زنی شد، با گذشت 6 سال از آن زمان هنوز این بیمارستان 32‌تخته به بهره برداری نرسیده و به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مردم تبدیل شده است.
دراینجا باید به این نکته اشاره کنم آبدانان دریک محیط کوهستانی و صعب العبور قراردارد و فاصله آن تا مرکز استان 165 کیلومتر است، درصورتی که یک بیمار قلبی بخواهد خود را به مراکز درمانی شهر ایلام برساند تقریبا 4 ساعت درراه خواهد بود. لذا برای او آسان تر است که به دزفول برود. اما مشکل آنجاست که بیمارستان های استان خوزستان به سختی چنین بیماری را پذیرش می کنند. چراکه او بیماری است متعلق به استان ایلام.
بهروز مرداني

 


مشهد-خبرنگارکیهان:
مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: 100میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت، برای نصب سلول‌های خورشیدی (نیروگاه‌های کوچک خورشیدی) اختصاص یافت. محمدحسن متولی‌زاده در جلسه کمیسیون انرژی استان، افزود: 40میلیارد ریال از این رقم به صورت یارانه، به ادارات و مابقی به مدارس، مساجد و بخش خانگی داده می‌شود.
وی تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه مشترک میان استانداری و شرکت برق منطقه‌ای خراسان، به ازای نصب هر کیلووات سامانه خورشیدی، شرکت توانیر از طریق شرکت برق یا شرکت توزیع، از محل قانون بودجه سال جاری 55میلیون ریال کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌کند.
متولی‌زاده با اشاره به اینکه این یارانه درصورتی به این متقاضیان اختصاص می‌یابد که تا پایان امسال نسبت به نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه‌ها اقدام کنند، اظهار داشت: همچنین بودجه اختصاص یافته نیز، باید تا پایان سال ‌جاری در استان جذب شود.
وی با بیان اینکه، در فاز نخست این طرح، 44 سازمان دولتی استان نسبت به کارگیری از سلولهای خورشیدی موظف شدند، گفت: در سال جاری ظرفیت سلول‌های خورشیدی در دنیا، 100هزار مگاوات بوده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، به کارگیری سلول‌های خورشیدی را موجب کاهش 80درصدی مصرف انرژی دانست و افزود: استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در قالب طرح «خورشیدی طلایی» با ظرفیت 6هزار مگاوات طی 5سال، به کمیسیون انرژی مجلس ارائه شده است.

 


افتتاح دفتر سازمان دانش‌آموزی
اراک- خبرنگار کیهان: نخستین دفتر شهرستانی سازمان دانش‌آموزی استان مرکزی در محلات افتتاح شد. در این مراسم قائم مقام سازمان دانش‌آموزان کشور گفت: یکی از مأموریت‌های سازمان دانش‌آموزی گردشگری است. داوود روستایی افزود: با توجه به جاذبه‌های گردشگری محلات امیدواریم این شهر به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری دانش‌آموزی مطرح شود.
تعیین حریم قانونی
کاشان- خبرنگار کیهان: شهردار شهر سفیدشهر از توابع شهرستان آران و بیدگل، تعیین حریم قانونی برای اراضی را از اولویت‌های مهم توسعه این شهر دانست.
محسن حیدری مشخص شدن حریم قانونی‌شهر را برای توسعه و گسترش شهر ضروری خواند و اظهار داشت: در شرایط کنونی به دلیل نامشخص بودن حریم قانونی برخی از طرح‌های اقتصادی با وجود آمادگی سرمایه‌گذار آن معطل مانده است.
سرانه مصرف تخم‌مرغ
کرمانشاه- خبرنگار کیهان: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشورهای پیشرفته 300 عدد در سال است و این رقم در ایران 190 عدد است. بهرام‌خانی افزود: تولید سالانه تخم‌مرغ در کرمانشاه 8500 تن است و میزان مصرف استان 18 هزار تن است که کمبود آن از دیگر استانها تأمین می‌شود.
خسارت کامیون‌ها به آسفالت
بردسکن- خبرنگار کیهان: شهردار انابد از خسارت 500 میلیون تومانی کامیون‌ها و تریلی‌ها به خیابان‌ اصلی این شهر خبر داد.
ابوالفضل رضایی افزود: متاسفانه به خاطر نبود کمربندی تمامی وسائط نقلیه سنگین از داخل شهر انابد تردد می‌کنند و این تردد جان شهروندان را تهدید می‌کند و تاکنون چندین نفر از شهروندان بر اثر وقوع تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.
شهردار انابد اظهار داشت: در طول شبانه‌روز نزدیک به 2 هزار وسیله نقلیه سنگین از داخل خیابان اصلی شهر تردد می‌کنند که می‌طلبد اداره کل راه و شهرسازی استان در تامین اعتبار برای تکمیل پروژه کمربندی این شهر اقدام کند.
ویزیت رایگان
سرویس شهرستانها: مسئول بسیج جامعه پزشکی آستارا از ویزیت رایگان اهالی شهر لوندویل خبر داد.
بختیار حیدرنیا اجرای طرح ویزیت رایگان توسط بسیج جامعه پزشکی را از سال 85 ذکر کرد و یادآور شد: از این سال تاکنون در بیشتر روستاهای محروم آستارا طرح ویزیت رایگان اجرا شده است.
حیدرنیا آموزش‌های بهداشتی با حضور کارشناسان شبکه بهداشت و درمان به صورت حضوری و رایگان را از دیگر خدمات بسیج جامعه پزشکی آستارا برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بیماری در طول اجرای طرح مذکور با تشخیص پزشک احتیاج به عمل جراحی یا پیگیری درمان بیماری خود داشته باشد، ادامه درمان فرد بیمار به صورت رایگان انجام می‌شود.
راه‌اندازی پلیس 110
همدان- خبرنگار کیهان: یگان مستقل فوریت‌های پلیسی 110 همدان راه‌اندازی شد. در مراسم آغاز به کار این یگان، محمد مهدیان‌نسب فرمانده انتظامی استان همدان اعلام کرد: یگان مستقل فوریت‌های پلیسی 110 با هدف تسریع در انجام ماموریت‌ها و افزایش رضایتمندی شهروندان ایجاد شده است.
وی افزود: براین اساس، فوریت‌های پلیسی از کلانتری‌های شهر همدان جدا شده و به صورت مستقل مأموریت‌ها را دریافت و به واحدهای گشت ابلاغ می‌کنند.
وی ادامه داد: این یگان به عنوان پایلوت در شهر همدان آغاز به کار می‌کند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، در شهرستانهای دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود.
توسعه صنایع دستی در زندانها
سمنان- خبرنگار کیهان: مدیرکل زندانهای استان سمنان خواستار گسترش و توسعه صنایع دستی از طریق جذب سرمایه‌گذاری و برگزاری کلاسهای آموزشی در زندانها شد.
عباسعلی عرب در هجدهمین جلسه ستاد پیشگیری و کاهش آسیب رفتارهای پرخطر گفت: از آنجا که رواج صنایع دستی در زندان‌ها نوعی اشتغالزایی بوده و کاهش آسیب رفتارهای پرخطر را به دنبال دارد، تقویت این مهم موجب می‌شود تا محصولات صنایع دستی زندانیان قابل عرضه در نمایشگاه‌های مختلف جهت سودآوری برای زندانی باشد.
توسعه رشت هدفمند نیست
رشت- خبرنگار کیهان: شهردار کلانشهر رشت گفت: پتانسیل‌هایی در شهرداری رشت برای درآمدزایی در جهت توسعه رشت وجود دارد. خلیلی با انتقاد هدفمندنبودن توسعه شهر رشت افزود: باید در شهرسازی تمامی جوانب، و از همه مهم تر ایجاد زیرساختهای شهری فکری کرد و این رشد ناهمگون امروز را حل کرد. به عنوان نمونه در شهر رشت نباید شاهد آب‌گرفتگی خیابانها باشیم.
درخشش شاعران نیشابوری
نیشابور- خبرنگارکیهان: شاعران نیشابوری مقام‌های برتر هشتمین جشنواره ملی فرهنگی هنری انتظار شهرستان میانه را از آن خود کردند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور با اعلام این خبر گفت: در این جشنواره شعرای مهدوی از 28استان از اقصی نقاط کشور شرکت کردند.
خلیل‌الله عراقی خاطرنشان کرد: در این جشنواره 631 اثر شعر از 228 شاعر از 28 استان کشور ارسال شده بود که با بررسی و اعلام نظر هیئت داوران: عباس داداش‌زاده، ایوب شهبازی، مصطفی دانش توانستند 5 اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کنند که نفر دوم خدابخش صفادل و نفر سوم مریم عمارلو از نیشابور را به عنوان شعرای برتر انتخاب کردند.
انتقاد از ترافیک سنگین
تبریز- خبرنگارکیهان: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به وضعیت خیابان‌ها و تأثیر منفی ترافیک روی مردم و به ویژه بیماران اورژانسی گفت: ترافیک سنگین مرکز شهرباعث سردرگمی مردم و نیز بیماران شده است و شهرداری باید به فکر راه‌حل مناسب باشد. علی محدث افزود: شهرداری باید طرح‌های تعریض و دو بانده کردن برخی مسیرها را اجرا کند.
دریافت نشان ملی 138اثر
اصفهان- خبرنگارکیهان: در دومین داوری نشان ملی کیفیت و برتری صنایع دستی منطقه مرکزی کشور 138 اثر نشان ملی دریافت کردند.
معاون صنایع دستی استان اصفهان از برپایی دومین داوری نشان ملی کیفیت و برتری خبر داد و گفت: مراسم داوری دومین دوره با حضور استان‌های اصفهان، یزد، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، قم و لرستان برگزار شد و کارشناسان معاونت صنایع دستی کشور نیز داوری آن را برعهده داشتند.
«احمد ادیب» افزود: حدود 300 اثر به دبیرخانه داوری نشان ملی کیفیت و برتری صنایع دستی در منطقه مرکزی ارسال شد که از این تعداد در حدود 200 اثر مربوط به استان اصفهان بود.
وی اضافه کرد: در پایان مراسم داوری از بین 138 اثر که موفق به دریافت نشان ملی کیفیت و برتری صنایع دستی شدند 99 اثر مربوط به استان اصفهان است.

 


پارس‌آباد مغان- خبرنگار کیهان:
نخستین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان گذر وارد تالاب‌های شهرستان پارس‌آباد مغان شدند.
محمد مجرد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پارس‌آباد مغان با اعلام مطلب بالا افزود: پارس‌آباد مغان به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت کوچ پرندگان و برخورداری از وضعیت آب‌وهوایی مناسب همه ساله با سرد شدن هوا هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر برای استراحت و زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های این شهرستان می‌شوند.
وی گفت: تالاب‌های این منطقه از جمله تالاب‌های میل و مغان در این فصل میزبان انواع کمیاب و حفاظت شده پرندگانی چون قوی گنگ، درنای خاکستری، قوی فریادکش، غار خاکستری، پلیکان، عروس غار، انواع اردک، زنگوله بال و خروس کولی هستند.
وی افزود: پرندگان مهاجر از ناحیه نیمکره شمالی و منطقه سردسیر روسیه در تالاب‌های متعدد منطقه از جمله تپراق کندی، میل و مغان، سواحل رود ارس، دریاچه شهرک مغان و کانال‌های اصلی آبرسانی وارد می‌شوند.
وی در پایان گفت: برخی از این پرنده‌ها عبوری بوده و پس از استراحت به مهاجرت خود به سمت جنوب ادامه می‌دهند و برخی دیگر نیز با گرم شدن هوا در اواخر اسفندماه نسبت به ترک منطقه اقدام می‌نمایند.

 


سمنان- خبرنگارکیهان:
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و مدیر اجرایی طرح حبله‌رود در استان سمنان گفت: طرح مدیریت منابع آب و خاک در امتداد رودخانه حبله‌رود، پروژه‌ای ملی و بین‌المللی است و به عنوان الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.
محمدهادی نوچه خاطرنشان کرد: خطرات زیادی منابع آب این حوزه را تهدید می‌کند. باید از سوء مدیریت‌ها و اثرات ناصحیح بهره‌برداری در این منطقه جلوگیری کنیم تا عاقبتی که دریاچه ارومیه گرفتار آن شد در این منطقه تکرار نشود.
وی اظهار داشت: فاز نخست اجرای این طرح، تمرین بسیار خوبی برای کار و حرکت با مردم بود که دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت.
وی گفت: متأسفانه در این مرحله ارتباط بین دستگاهی ضعیف بود و کمتر فرمانداران، بخشداران و دیگر مسئولان ذیربط مناطق و شهرستان‌ها در اجرای آن درگیر بوده و دخالت داشتند.
نوچه افزود: علاوه بر آن هیچ‌گونه ارتباطی بین بالادست و پایین دست حوزه وجود نداشت و اثرات آنها نیز به خوبی ارزیابی نمی‌شد.
وی تأکید کرد: سند فاز دوم تدوین و به امضاء طرفین رسیده است.

 


شهرکرد- خبرنگار کیهان:
مردم و مسئولان چهارمحال و بختیاری هیچگونه مخالفتی با انتقال آب از سرچشمه‌های این استان به فلات مرکزی ایران ندارند.
مدیرکل محیط زیست استان که در جلسه هم‌اندیشی بحران آب و محیط زیست در دانشگاه شهرکرد صحبت می‌کرد با اظهار مطلب فوق افزود: انتقال آب از حوضه مبدا باید براساس کار کارشناسی و شیوه علمی و فنی صورت گیرد که متاسفانه تاکنون این گونه نبوده است.
سعید یوسف‌پور اعلام کرد: قرار است برای انتقال آب از رودخانه بهشت‌آباد از توابع شهرستان اردل به فلات مرکزی ایران تونلی به طول 65 کیلومتر در عمق 300متری حفر شود که اگر این اتفاق صورت گیرد خسارات جبران‌ناپذیری به بافت کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و در نهایت محیط زیست استان و استان‌های همجوار وارد خواهد آمد.
وی افزود: متاسفانه با توجه به این موارد برخی مسئولان استان همجوار تاکید بر حفر تونل یاد شده دارند و این در حالی است که متخصصان و کارشناسان منابع آبی صریحا اعلام کرده‌اند که حفر تونل در بهشت‌آباد برای انتقال آب به فلات مرکزی ایران شیوه اصولی و صحیحی نیست و مبنای علمی هم ندارد و حفر تونل مثل آب در هاون کوفتن است.
وی ادامه داد: استان چهار محال و بختیاری با توجه به خشکسالی در چند سال اخیر با کمبود شدید آب آشامیدنی و دیگر مصارف مواجه است به طوری که هم اکنون 200 روستای استان با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.
وی افزود: اینکه اعلام می‌شود مردم این استان جلوی انتقال آب را به استان‌های همجوار می‌گیرند تا خود از آب بیش از حد استفاده کنند، صحیح نیست.
یوسف‌پور ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اخیرا از 10 شهر آلوده جهان 4 شهر آن را ایران معرفی کرده است. وی این شهرها را اهواز، یاسوج، کرمانشاه و سنندج اعلام کرد و گفت: آلودگی این شهرها و 22 شهر دیگر کشورمان ناشی از وجود ریزگردها است که باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید.

 


درس ایثار و فداکاری
همکلاسی ویلچر نشینم، در هیچ شرایطی تو را تنها نخواهم گذاشت. سختی‌ها را با هم پشت سر خواهیم گذاشت و در برابر ناملایمات استوار خواهیم ایستاد. برای رسیدن به هدف تمرین می‌کنیم. تمرینی که آغازش از کلاس درس خواهد بود. هیچ حادثه‌ای نخواهد توانست ما را از هم جدا کند. با هم خواهیم ماند و در برابر حوادث روزگار سر خم فرود نخواهیم کرد.
امروز درس ما درس ایثار و فداکاری است و فردا آزمونی دیگر برای از خود گذشتن، مهربانی و انسانیت.

 


به دنبال چاپ مطلبی در روزنامه کیهان مورخه 92/9/6 مبنی بر درخواست گازرسانی به شهرستان خور و بیابانک، شرکت گاز استان اصفهان جوابیه‌ای به روزنامه ارسال کرده است که درپی می‌آید.
شهرستان خور و بیابانک به دلیل داشتن فاصله زیاد از خطوط اصلی انتقال گاز تاکنون تحت پوشش گازرسانی قرار نگرفته و مقرر شده با اتمام پروژه خط یازدهم انتقال گاز، عملیات گازرسانی به این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.
شرکت گاز استان اصفهان آمادگی دارد به محض اتمام طراحی و عملیات اجرایی کامل این پروژه ملی، گازرسانی به این شهرستان و روستاهای تابعه آن را در دستور کار خود قرار دهد.

 


صنعت پسته که سالانه 1/5 میلیارد دلار ارز عاید کشور می‌کند در سال جاری کاهش تولید را تجربه کرد اما این کاهش تولید بیشتر از اینکه تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار داشته باشد نشات گرفته از عدم حمایت مسئولان و برخی نگاه‌های بسته اقتصادی بود.
یکی از صنایع انحصاری که اقتصاد کشور در اختیار دارد تولید محصولات کشاورزی و به صورت خاص محصول پسته است که به طلای سبز شهرت یافته است.
تا 20 سال قبل، ایران مهم‌ترین تولیدکننده پسته جهان بود و از همان زمان بود که وقتی تجار بین‌المللی سودآوری فعال پسته را در بازار جهانی مشاهده کردند تصمیم گرفتند به جای واردات پسته از ایران و پرداختن هزینه‌های هنگفت، تولید پسته را به کشورهای خود ببرند این آغازی بود بر اینکه دشت‌های فلوریدا و ترکیه تبدیل به باغ‌های گسترده پسته شود.
زمانی که محصول پسته آمریکا و ترکیه به ثمر نشست اما سیاست دیگری از سوی اتحادیه اروپا مدنظر قرار گرفت و آن ایجاد تردید در خصوص سلامت پسته ایران بود و دقیقا همان زمان بود که بحث وجود آفلاتوکسین و سم ناشی از آن در پسته ایران به وجود آمد بلافاصله اتحادیه اروپا استانداردهایی را در این خصوص وضع کرد و این آغازی بود بر تصرف بازارهای جهانی توسط پسته آمریکا و ترکیه.
هر چند اقدامات گسترده‌ای از سوی مسئولان در داخل کشور برای رسیدن به استانداردهای اروپایی صورت گرفت اما زمانی که عملا به این استانداردهای سختگیرانه دست یافتیم زمانی بود که بر اثر این تحریم‌ها بازار پسته آمریکا و اروپا تا حد قابل توجهی از دسترس خارج شده بود.
هم اکنون نیز پس از گذشت سالها از سیاست‌های مغرضانه اتحادیه اروپا پسته ایران همچنان به دلیل مرغوبیت مشتری‌های خاص خود را در سراسر جهان دارد هر چند بخش قابل توجهی از بازار جهانی را دست داده‌ایم.
هم اکنون بیشترین سهم پسته ایران در جهان به کشورهای عربی و به خصوص آسیای دور به ویژه چین منحصر شده است با این وجود اکثر تجار پسته استان کرمان که قطب تولید پسته جهان محسوب می‌شود همچنان مقصد اول آغاز سفر جهانی پسته‌هایشان بنادر دوبی است و پس از آن پسته‌ها به بازار اصلی خود نزدیک می‌شوند.
هر چند مشکلاتی در راستای برگشت ارز وجود دارد اما نیاز بازار جهانی به پسته تولید کشور و همچنین طعم و ویژگی‌های خاص پسته کرمان همچنان پسته ایرانی را به رویایی برای بسیاری از ثروتمندان جهان تبدیل کرده است.
اما در کنار تمام تهدیدهای خارجی برای ایجاد شکاف در انحصار کامل ایران بر این محصول برخی سیاست‌های غلط و نگاه‌های بسته داخلی نیز در رونق نگرفتن بازار پسته ایران به عنوان محصولی غیرنفتی و استراتژیک در زمان‌هایی مانند تحریم‌های نفتی کنونی موثر بوده است.
برای مشاهده نمونه این تصمیمات نیازی نیست به سالهای دور برویم تنها کافی است به کمتر از یک سال قبل برگردیم و تصمیماتی که در بازار پسته بین‌المللی ایران سایه افکند و تصمیماتی که به بهانه بازار پسته شب سال گرفته شد آن هم در آستانه تحریمی همه جانبه اما آثارش هم اکنون در میزان صادرات پسته مشخص می‌شود.
امسال میزان صادرات پسته کشور افت کرده است سال گذشته 180 تن تولید پسته داشتیم و امسال 170 تن پسته در کشور تولید شده است که البته از این میزان نیز پیش‌بینی می‌شود 140تن پسته به کشورهای خارجی صادر شود این آمار را دبیر انجمن پسته ایران حمید فیضی می‌دهد.
و دور از ذهن نیست که طبعا کسری صادرات ایران باز هم توسط سایر کشورهای تولیدکننده یعنی آمریکا، ترکیه و تا حدودی یونان پر شده است.
فیضی در گفت وگو با مهر می‌افزاید: دلیل اصلی کاهش تولید در سال جاری مشکلات جوی بوده است و از مجموع محصول تولید شده در کشور 102 تن در استان کرمان تولید شده و بقیه در استان‌های مختلف کشور به مرحله تولید رسیده است که نشان می‌دهد استان کرمان قطب تولید پسته کشور است.
وی بیان داشت: حمایت از محصول پسته در راستای تقویت صادرات غیرنفتی و احیاء صنعتی کاملا بومی در کشور ضروری است و باید تمام توان خود را برای در اختیار داشتن بازارهای خارجی به کار گیریم.
وی حمایت از تولیدکنندگان را بسیار ضروری دانست و گفت: حمایت از تولید، صادرات و مجموع این صنعت می‌تواند موجب دوری ما از وابستگی به صنعت نفت باشد و این قابلیتی است که به صورت خدادادی در کشور وجود دارد.
وی همچنین اشاره کرد با تمام مشکلات سال گذشته پسته ایران به 15 کشور اتحادیه اروپا صادر شده است هرچند که کشورهای شرق دور همچنان مهم‌ترین مقصد پسته ایران طی سال‌های اخیر است.
سال گذشته طبق آمار موجود چین و برخی کشورهای شرقی مهم‌ترین واردکننده پسته ما بودند هرچند که چینی‌ها مصرف کننده عمده نیستند و خود پس از واردات و فرآوری پسته این محصول را در قالب خشکبار به کشورهای دیگر به خصوص آمریکا صادر می‌کنند و در نهایت از این صنعت پر منفعت سود می‌برند اما کشورهای اروپایی، کشورهای عربی به ویژه امارات، ترکیه، عربستان و هند و روسیه هم از مشتریان اصلی پسته ایران بودند اما همان‌طور که قبلا اشاره شد برخی از این کشورها خود نقش واسطه را دراین صنعت برعهده دارند.
اما درسال جاری صنعت پسته طبق آمار گمرک استان کرمان به عنوان بزرگ ترین مرکز تولید پسته سنتی جهان تنها 349 میلیون دلار پسته تاکنون صادر کرده است.
محسن مصطفایی دراین خصوص می‌گوید: پسته یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی استان کرمان به سایر کشورها است.
وی محصولات صادراتی کرمان را غیرنفتی عنوان کرد و گفت: پسته و مغزپسته از مهم‌ترین کالاهای صادراتی گمرک کرمان به سایر کشورها است.
وی مبلغ خالص صادرات پسته در هشت ماه نخست سال جاری را 349 میلیون و 358 هزار و 388 دلار می‌داند که البته وزن این محصول در مقایسه با سال گذشته 17درصد کاهش داشته است.
البته دراین میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که حجم قابل توجهی از محصول صادراتی ناشی از صادرات تدریجی پسته سال گذشته به بازارهای جهانی بوده است.
اما اگر نگاه به رقم صادراتی در مدت مشابه سال قبل بیندازیم به رقم 421 میلیون و 245هزار و 345دلار خواهیم رسید و این آمار نیز نشان از کاهش صادرات پسته دارد که البته درسال جاری بیشترین حجم پسته کشور به اروپا، امارات، آسیای میانه و مالزی صادر شده است و تعجب‌آور نبود نام چین درمیان این مشتری‌ها است.
هرچند تولید پسته درسال جاری به شدت تحت تاثیر خشکسالی و شرایط اقلیمی قرار گرفت اما اتخاذ برخی سیاست‌ها از سوی دولتمردان به خصوص در اوایل سال جاری در بروز کاهش صادرات بی‌تاثیر نبود.
زمانی که بسیاری از کالاها در کشور روند صعودی قیمت پیدا کرد به یکباره نرخ پسته نیز رشد یافت دراین میان برخی دلالان و سودجویان پس از خرید پسته به قیمت نزدیک به کیلویی 30هزار تومان در رفسنجان و کرمان همان محصول را در بازار تهران کیلویی بیش از 70هزار تومان فروختند و برخی اظهارنظرها اینگونه دربین عوام ایجاد شدکه این گران فروشی کار تولید کنندگان پسته است و حتی صادرات پسته نیز درمدتی مخدوش شد و نتیجه این سیاست‌ها عقب‌افتادگی در بازار جهانی پسته است در حقیقت با عقب نشستن در بازار پسته این بازار به دست رقیب آمریکایی افتاد.
راه پیوستن به جمع تولیدکنندگان پسته در کشور کاملا باز است و به سادگی هر فردی می‌تواند به جمع تولید کنندگان پسته بپیوندد سیاستی که بسیاری اقتصاد دانان اعتقاد دارند که باید با حمایت دولت از مدتها قبل ایجاد می‌شد.
این درحالی است که متاسفانه حتی فکری اساسی در راستای تامین آب موردنیاز پسته‌داران نیز نشده است و پسته استان کرمان و رفسنجان با چالش جدی آب مواجه است که خود نمادی از عدم آینده‌نگری دولت برای حفاظت از این بازار پرسود دارد.
محمد قربانی یک کارشناس اقتصادی دراین باره و بروز برخی نگاه‌ها در خصوص اقتصاد پسته می‌گوید: باید توجه داشت از تولید پسته درچند سال گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی مثل کود، سم و... و. همچنین خسارت‌های شدید ناشی از نوسانات جوی و مشکل کاهش شدید آب در اغلب مناطق پسته‌خیز، نه تنها انتفاعی حاصل باغداران نشده بلکه، زیان ده نیز بوده است.
وی افزود: پسته یک کالای صادراتی است که مصرف داخلی آن (با توجه به میزان تولید سالیانه) بین 10 تا 15درصد است و هرگونه تغییر قیمتی در بازار داخلی، تاثیر مستقیمی دربازار خارج از کشور خواهد داشت.
قربانی گفت: درحال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه نفتی، کشور به ارزآوری محصولات صادراتی مثل پسته که در ردیف تحریم‌ها قرار ندارند، نیازی مبرم دارد و هرگونه اخلال در بازار خارجی آن به زیان کشور بوده و به نوعی خیانت به کشور است.
وی ادامه داد: پسته کالایی کاملا تخصصی می‌باشد و در نرخ‌گذاری آن پارامترهای زیادی دخیل هستند و صرفا نمی‌توان با عنوان نوع پسته مثلا فندقی، اکبری و یا کله‌قوچی قیمت آن را تعیین نمود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10