(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 آذر 1392 - شماره 20669

زائران فاقد ویزا از مراجعه به مرز مهران خودداری کنند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: آهنگ رشد جمعیت باید افزایش یابد
مواد افزودنی غذاها سرطان‌زا هستند
تشییع پیکر راننده فداکار
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان: 10 میلیون جوان آسیب‌پذیر نیازمند رسیدگی اورژانسی وجود دارد
محدودیت‌های تردد آخر هفته و اربعین
افتتاح زیرگذر چهار راه ولیعصر هفته آینده
حوادث کوتاه از کشور
پلیس آگاهی تهران بزرگ: مؤسسه‌های قالیشویی «پیشگامان» و «جهان» کلاهبردار هستند
عمو با ربودن برادرزاده‌اش قصد اخاذی داشت
واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به یک خبر
کاهش شدید دما در امارات
تولد 5 لاک‌پشت کمیاب
رانش زمین در برزیل قربانی گرفت
رقص آقای شهردار در جلسه شورا!
فانی در واکنش به تصادف سرویس‌های مدارس: برخی استان‌ها به بخشنامه سرویس مدارس بی‌توجه هستند
   


سرویس شهرستانها -
جانشین فرماندهی انتظامی استان ایلام از عدم پذیرش زائران بدون ویزا در مرز مهران خبر داد و گفت: کشور عراق از دادن ویزا به زائران بدون ویزا در پایانه مرزی مهران خودداری می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسن سماواتی تصریح کرد: از آنجائیکه تعداد زیادی از هموطنان برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی از قبل اقدام به تهیه ویزا کرده‌اند هیچ مشکلی برای خروج از مرز برای این زائران وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: کشور عراق از پذیرش زائران بدون ویزا خودداری می‌کند به طوری که امکان خروج زائران فاقد ویزا در این پایانه مرزی وجود ندارد.
سماواتی افزود: هم‌اکنون تعداد زیادی زائر بدون ویزا در مرز مهران به علت نداشتن ویزا در شهر مهران سرگردان و بلاتکلیف هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: به علت شرایط جوی و سردی هوا و کافی نبودن امکانات و زیرساخت‌های موجود در مرز مهران مشکلات عدیده‌ای برای افراد فاقد ویزا پیش خواهد آمد.
وی از عزاداران حسینی در سراسر کشور خواست، بدون داشتن ویزا به مرز مهران مراجعه نکنند.

 


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تدوین سیاست‌های جدیدی برای دوری از خطرات کاهش نرخ باروری تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در نخستین همایش بین‌المللی اخلاق تولید مثل و سومین همایش ملی شیوه‌های نوین درمان ناباروری در جهرم اظهار داشت: ابتدای دهه 70، قانون تنظیم خانواده تصویب شد و با اجرای آن سیاست سقوط رشد جمعیت از سه درصد به کمتر از 1/2را شاهد بودیم و از سال 75 تا 85 از 1/69 به 1/2 کاهش پیدا کرد.
هاشمی بیان کرد: بالا رفتن سن جمعیت مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد و برای هر کشوری خطرناک است به گونه‌ای که عوارض آن تا چهاردهه بعد مشخص می‌شود، از این رو آهنگ رشد جمعیت در کشور باید افزایش یابد.
وی گفت: در حال حاضر در کشور ما این بیم وجود دارد که نرخ باروری به زیر 1/8 سقوط کند که این مسئله خطرناک است و برای پیشگیری باید سیاست‌های جدید تدوین شود.
وزیر بهداشت افزود: با اتخاذ پیش‌بینی‌های جمعیتی و سیاست‌گذاری‌های جدید باید شرایط را برای مردم توضیح دهیم و به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توجه و همچنین بررسی نظرات نخبگان نیز ضروری است که حرف‌ها و نقدها را بشنویم و انصاف را در این نقدها رعایت کنیم.
وی گفت: برخی انتقاد می‌کنند که به دلیل عدم رشد اقتصادی لازم، رشد موالید صحیح نیست که دولت باید در این زمینه نهایت تلاش خود را انجام دهد و به این نکته نیز باید توجه شود که برخلاف اینکه با مشکلات متعددی مواجه هستیم اما نیل به سمت جمعیت پیر مقرون به صرفه نیست.
هاشمی بیان کرد: در بحث جمعیت باید مقداری عمیق‌تر مردم را قانع کرد که به آینده نگاه کنند و امیدوار باشند و البته نیاز است که سیاست‌های حمایتی نیز وجود داشته باشد از جمله اینکه از مادران در دوره بارداری و زایمان برای امنیت شغلی حمایت کنیم.
وی ابراز داشت: باید قوانین مربوطه تغییر یابد و در صورت لزوم اصلاح شود. هاشمی گفت: امیدواریم در حال حاضر با هماهنگی که بین دولت و مجلس است بتوانیم زیرساخت‌ها را بیشتر از گذشته تکمیل و اصلاح کنیم تا فرصت‌های بیشتری را برای تشکیل خانواده به وجود آورده و همچنین شغل و مسکن و حمایت از جوانان را مورد توجه جدی قرار دهیم.

 


بنیانگذار علم ژنتیک در ایران گفت: رنگ‌ها و مواد افزودنی‌ها غذاها سرطان‌زا هستند، وزارت بهداشت نباید منفعل باشد و باید مراقبت کند اقلام غیراستاندارد وارد بازار نشود.
پروفسور داریوش فرهود در این رابطه گفت: در حال حاضر به غذاهای مصرفی رنگ غذا، افزودنی و مواد نگهدارنده می‌زنند که تمام این موارد سرطان‌زا است و در حال حاضر به شدت استفاده می‌شود.
وی به فارس گفت: حتی عطر چای مصرفی نیز که به چای اضافه می‌شود جزو افزودنی‌ها بوده و سرطان‌زا است.
پروفسور فرهود تصریح کرد: وزارت بهداشت نباید منفعل باشد و بگوید 80 درصد آبلیموها ناخالصی دارد یا 80 درصد زعفران‌ها استاندارد نیستند. این وزارت بهداشت است که باید مراقب باشد تا استانداردها جعل نشوند و در بازار نیایند.

 


سرویس شهرستانها -
پیکر امیر عطالو در اهر تشییع شد.
پیکر امیر عطالو راننده فداکار اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر که روز سه‌شنبه در حین انجام ماموریت بازگشایی و برف‌روبی راه‌های روستایی دچار سانحه شده بود ظهر دیروز تشییع شد.

 


سرویس اجتماعی-
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان از وجود 10 میلیون جوان آسیب‌پذیر در جامعه خبر داد که نیازمند رسیدگی اورژانسی و بسیج عمومی هستند.
به گزارش خبرنگار کیهان محمدتقی حسن‌زاده دیروز در نشست تخصصی بررسی چالش‌های حوزه و جوانان که قرار بود با حضور وزیر برگزار شود تاکید کرد: خانواده عنصر تاثیرگذار و کارآمدی در حوزه جوانان است.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از حوزه‌ها در خصوص اداره امور جوانان مورد غفلت قرار گرفته و خانواده نیز از جمله مسائلی است که مغفول مانده است.
حسن‌زاده گفت: متاسفانه از زمانی که جوانان از خانواده جدا شدند شکاف‌ها گسترده تر شد.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در این رابطه خاطرنشان کرد: اگر سن جوانی را در رده سنی 15 تا 29 سال تعریف کنیم خط قرمز ما میانگین سنی 25 تا 29 سال است که باید کارهای اساسی در حوزه اشتغال و ازدواج جوانان در این رده سنی صورت گیرد.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: ما هم‌اکنون 10 میلیون جوان داریم که در مرز خطر قرار دارند و نیازمند کار ویژه اورژانسی هستند چرا که در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند.
وی با این اعتقاد که شناخت و آگاهی درست از جوانان باعث می‌شود تا آن‌ها قربانی مسائل سیاسی نشوند از تمامی دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت مسکن و وزارت کار خواست تا برای از بین بردن چالش‌های پیش روی جوانان وارد عمل شوند.

 


رئيس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی محدودیت‌های تردد در ایام انتهایی هفته و اربعین حسینی را اعلام کرد.
سرهنگ حمیدی گفت: محدودیت‌های تردد در جاده‌های کشور طی روزهای 27 آذر تا دوم دی ماه به شرح زیر است: تردد موتورسیکلت از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه تا ساعت 24 روز جمعه و همچنین از ساعت 12 ظهر روز یکشنبه یکم دی تا ساعت 24 روز دوشنبه دوم دی از محورهای کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران - سمنان - مشهد و بالعکس ممنوع است.
تردد انواع تریلر و کامیون از محور کرج - چالوس کماکان ممنوع و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 14:30 تا ساعت 24 روز جمعه از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع بوده و همچنین با اعلام ماموران پلیس راه تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 17:30 تا ساعت 24 روز جمعه از دزبن به سمت کرج بصورت یکطرفه می‌شود.
تردد تمامی تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع و تردد انواع کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 12 تا 24 روز چهارشنبه و همچنین از ساعت 6 تا 24 روزهای پنجشنبه و جمعه از محور هراز ممنوع است.
تردد همه کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 12 تا 24 روز یکشنبه و همچنین از ساعت 6 تا 24 روز دوشنبه از محور هراز ممنوع است.
تردد کلیه تریلرها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 6 تا 24 روز جمعه و همچنین از ساعت 6 تا 24 روز دوشنبه از تهران به قائمشهر و بالعکس ممنوع می‌شود.

 


زیرگذر چهار راه ولیعصر(عج) قرار است هفته آینده، پس از تأخیری که به دلیل تغییر در شکل پروژه و تحریمی که به پله برقی‌هایش خورد افتتاح شود و عابران شلوغ‌ترین چهار راه پایتخت به چند متر زیرزمین هدایت شوند.
عظیم بابایی- شهردار منطقه 6 تهران در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اتمام پروژه زیرگذر چهار راه ولیعصر(عج) گفت: این پروژه هفته آینده افتتاح خواهد شد و پس از افتتاح نیز عابرین اجازه تردد از سطح خیابان را ندارند.
وی گفت: در حال حاضر سطح خیابان را نرده‌کشی کرده‌ایم و در تردد خودروها هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود ولی عابرین اجازه تردد از خیابان را نخواهند داشت مگر در مواقع خاص که قرار باشد زیرگذر بسته یا تعطیل شود. بر این اساس نرده‌گذاری‌ها قابلیت بازشو دارند تا شهروندان بتوانند در مواقع خاص مانند گذشته از خیابان تردد کنند.
وی با اعلام این که پروژه از سال 1390 آغاز شده و در حال حاضر نیز آماده بهره‌برداری است، گفت: این زیرگذر هشت ورودی و خروجی با 16 دستگاه پله‌برقی دارد و دستگاه آسانسور هم پیش‌بینی شده که یک دستگاه ظرف دو ماه آینده نصب می‌شود و یک دستگاه دیگر با تکمیل خط سه مترو نصب خواهد شد.
وی با اشاره به وجود سه غرفه در پروژه افزود: قرار است از این غرفه‌ها برای کارهای فرهنگی و اجتماعی استفاده شود و موضوعات اقتصادی در این غرفه‌ها نداشته باشیم.
شهردار منطقه 6 تهران با بیان اینکه پروژه با کلیه تجهیزات و امکانات ایمنی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تمامی سیستم‌های آتش‌نشانی، برق اضطراری، مخازن ذخیره آب و گازوئیل و موضوعات فنی و ایمنی در پروژه تأمین شده است و تمامی درهای ورودی کرکره‌ای و ضد گلوله هستند که به صورت برقی با قابلیت کنترل از مرکز باز و بسته می‌شوند.
وی افزود: کل پروژه با زیربنای چهار هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان ساخته شده که تمام هزینه پروژه توسط شهرداری منطقه 6 تأمین شده است.وی با اشاره به اتصال مستقیم زیرگذر به خط 4 مترو در محدوده پارک دانشجو، گفت: مسافرین مترو می‌توانند مستقیم و بدون نیاز به آمدن به سطح خیابان از مجموعه زیرگذر استفاده کنند. علاوه بر این مسافران بی‌‌آرتی نیز در سه ورودی می‌توانند وارد مجموعه زیرگذر شوند.بابایی در توضیح قرار گرفتن تک‌پله برقی در دو ورودی زیرگذر و احتمال بروز اشکال در تردد، گفت: کلیه ورودی‌ها پله رفت و برگشت را در کنار هم دارند اما دو ورودی یکی در شمال که به صورت برگشت و دیگری در شمال غرب به صورت رفت تکی هستند.
وی درباره تعطیلی شبانه زیرگذر، گفت: پروژه به صورت دو منظوره در نظر گرفته شده است یعنی هم 24 ساعته و هم این که مطابق با ساعت کار مترو و شب‌ها تعطیل شود ولی این موضوع در اختیار بهره‌بردار خواهد بود که با توجه به نتیجه کار تصمیم‌گیری می‌شود.وی با تأکید بر کیفیت مناسب پله برقی‌های به کار رفته در پروژه گفت: پله برقی‌ها از شرکت «جی باجی» کره خریداری شده که یکی از مرغوب‌ترین و شناخته شده‌ترین پله برقی‌های جهان است و امیدواریم پاسخگوی حجم بالای تردد در این پروژه باشد.

 


کشف گوشواره متعلق به پیش از تاریخ
کرمانشاه - خبرنگار کیهان:سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کشف یک قطعه گوشواره فلزی متعلق به دوران پیش از تاریخ خبر داد و گفت: یگان حفاظت این اداره کل در بازدیدهای مکرر از آثار تاریخی استان به یک قطعه گوشواره فلزی برخورد کردند. این زیورآلات قدیمی به قطر تقریبی 3 سانتیمتر و بر اثر بارندگی‌های اخیر نمایان و کشف شده است.
جریمه میلیاردی مدیر مدرسه
رشت - خبرنگار کیهان: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان از جریمه میلیاردی مدیر یک مدرسه غیرانتفاعی درشهرستان رشت خبر داد.
رضا قشلاقی اظهار داشت: مدیر این مدرسه برای ثبت‌نام هر دانش‌آموز مبلغ 2 میلیون ریال وجه اضافه بر تعرفه قانونی از اولیا دریافت کرده بود که پس از شناسایی به پرداخت یک‌میلیاردو985 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
محور زیر آبی محلات مسافران را
در کام کشید
اراک - فارس: در اثر برخورد یک دستگاه خودرو پژو و یک دستگاه پراید در محور زیرآبی محلات 3 نفر از سرنشینان دو خودرو جان خود را از دست داده و 7 سرنشین دیگر دچار مصدومیت شدند.
علت حادثه غیر استاندارد بودن این محور اعلام شده است.
کشف دلار تقلبی
سنندج - واحد مرکزی خبر: 394 قطعه اسکناس 100 دلاری تقلبی در مریوان کشف شد. فرمانده نیروی انتظامی شهرستان مریوان امروز گفت: این اسکناس‌ها در بازرسی از یک دستگاه سواری پراید کشف شد. سرهنگ پرویزی افزود: در این ارتباط یک نفر دستگیر و تحویل مرجع قضایی شد.
برخورد پژو با گراز
خرمشهر - فارس: برخورد یک دستگاه خودرو 405 با گراز در محور ارتباطی اهواز-خرمشهر یک کشته و 3 مجروح بر جای گذاشت.
در این تصادف یکی از سرنشینان در محل حادثه جان باخت، و 3 مصدوم توسط اورژانس 115 به بیمارستان انتقال یافتند.
انحراف از مسیر اتوبوس
بیرجند - فارس: انحراف و خارج شدن از مسیر اتوبوس اسکانیا در کیلومتر 85 محور بیرجند طبس 14 زخمی برجای گذاشت.
این اتوبوس که در محور بیرجند - طبس در حال حرکت بود به علت خستگی و عدم توجه به جلو راننده از مسیر منحرف شد و بعد از گذشت از چند دست‌انداز از حرکت باز ایستاد.مجروحان حادثه به درمانگاه خوسف و بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شدند.
سکه‌های دوره سلوکیان در دست قاچاقچیان
همدان - ایرنا: فرمانده انتظامی نهاوند گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه یکی از اهالی این شهرستان در امر نگهداری و خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارد بررسی‌های لازم به عمل آمد و برای پیگیری این موضوع، مجوز لازم از مراجع قضایی دریافت شد.
سرهنگ عباس نظری گفت: عوامل پلیس آگاهی نهاوند عصر روز دوشنبه در یک عملیات غافلگیرانه به محل مراجعه کرده و پس از بازرسی 12 عدد سکه نقره را کشف کردند.وی افزود: براساس نظر کارشناسان مربوطه این سکه‌ها مربوط به دوران سلوکیان است و قاچاقچیان قصد داشتند آن را به فروش برسانند.
نظری افزود: در این ارتباط 2 نفر متهم که از اهالی این شهرستان بودند دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
گرگ گوسفندان را درید
یزد- واحد مرکزی خبر: 26 رأس گوسفند یک دامدار در منطقه چاه افضل شهرستان اردکان بر اثر حمله گرگ تلف شد. مدیر جهاد کشاورزی اردکان گفت: گوسفندان این دامدار تحت پوشش بیمه نبوده‌اند و این حادثه 18 میلیون تومان خسارت داشته است. وطن‌خواه افزود: در این حادثه 2 راس گوسفند هم زخمی شده و 2 راس سالم مانده‌اند.

 


معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ دو مؤسسه قالیشویی «پیشگامان» و «جهان» را کلاهبردار اعلام و از مالباختگان خواست تا برای شناسایی و طرح شکایت از متهمان دستگیر شده به اداره چهاردهم پلیس آگاهی مراجعه کنند.
سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی در این باره گفت: در خرداد ماه سال جاری با طرح شکایت تعدادی از شهروندان در دادسراهای نواحی مختلف یک، دو و سه تهران در خصوص سرقت فرش در پوشش شرکت‌ها و مؤسسه‌های قالیشویی، پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و با تجمیع پرونده‌ها و به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای ناحیه یک تهران، موضوع جهت انجام تحقیقات تخصصی و شناسایی و دستگیری متهمان در دستور کار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
بنابراین گزارش مالباختگان تأکید داشتند با توجه به انتشار آگهی این مؤسسه‌ها فرش‌های خود را که بیشتر ابریشم بوده تحویل آن‌ها داده‌اند اما در زمان مقرر هیچ گونه اقدامی جهت تحویل فرش‌ها صورت نگرفته است و بعد از آن نیز کسی پاسخگو نبوده است.
سرهنگ استقامتی تأکید کرد: در ادامه رسیدگی به این پرونده‌ها مشخص شد که دو شرکت «پیشگامان» و «جهان» و همچنین تمامی شماره تماس‌های این دو شرکت همگی به نام خانم جوانی ثبت شده است
وی افزود: با شناسایی این خانم جوان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که مدارک شناسایی وی سرقت شده و دو مؤسسه پیشگامان و جهان، شرکت‌هایی کاغذی هستند که متهمان با استفاده از مدارک شناسایی مسروقه اقدام به ثبت شرکت‌های فوق و در ادامه انتشار آگهی در روزنامه‌ها کرده‌اند.
بنابراین گزارش، کارآگاهان پس از انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی یکی از متهمان سابقه‌دار به نام «حسن» و کشف مخفیگاه وی در اسلامشهر شدند و در یک عملیات غافلگیرانه او را دستگیر کردند.متهم در بازجویی‌ها ضمن اعتراف به این نوع کلاهبرداری‌ها همکار خود به نام «فرهاد» را معرفی کرد.
فرهاد نیز که از کلاهبرداران سابقه‌دار می‌باشد و از سال 1384 تاکنون به اتهام کلاهبرداری 500 میلیون تومانی تحت تعقیب قرار داشت طولی نکشید که در خیابان کارگر شمالی شناسایی و دستگیر شد.وی با اشاره به ارزش چند صد میلیون تومانی پرونده تأکید کرد: تاکنون ده‌ها مالباخته در این رابطه شناسایی شده‌اند ولی با توجه به بالا بودن رقم کلاهبرداری‌ها پیش‌بینی می‌شود که شهروندان دیگری نیز در این رابطه متضرر شده باشند لذا شهروندانی که به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند برای پی‌گیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

 


سه آدم‌ربا در لامرد که با ربودن پسر 12 ساله‌ای از خانواده وی درخواست وجه نقد کرده بودند بدون عملی شدن نقشه خود گروگان را در شهرستان همجوار رها کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی دفتر فرماندهی انتظامی استان فارس، فرمانده انتظامی لامرد اظهار داشت: در آذر ماه سال جاری، ماموران در جریان یک پرونده آدم‌ربایی قرار گرفته و شناسایی و دستگیری آدم‌ربایان در دستور کار قرار گرفت.اکبر زلفی ادامه داد: این پسر 12 ساله در حالی که روبه روی یک آموزشگاه منتظر سرویس بود توسط چند ناشناس با یک خودرو پارس ربوده و به محل نامعلومی منتقل شده بود.وی گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی پس از گذشت چند ساعت از وقوع آدم‌ربایی، ماموران یکی از افراد مرتبط با آدم‌ربایی که عموی فرد ربوده شده بود را شناسایی کردند و آدم‌ربایان که مورد شناسایی پلیس قرار گرفته و عرصه را بر خود تنگ دیدند، گروگان را بدون عملی شدن نقشه خود در شهرستان جم رها کرده و موضوع را به خانواده وی اطلاع می‌دهند.

 


اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به خبری تحت عنوان ورود فاضلاب انسانی زرین‌شهر به زاینده‌رود که در صفحه 11 روزنامه کیهان مورخ 92/9/13 به چاپ رسید، طی نامه‌ای اعلام کرد:
«1- آنچه از سوی، نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی درباره ورود فاضلاب زرین‌شهر به زاینده‌رود بیان شده اتفاقی جدید نبوده و کاملاً مسبوق به سابقه است و موضوع مربوط به ورود پساب تصفیه شده در حد استاندارد زرین‌شهر به انضمام زهکش احداث شده توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است. که براساس مصوبات شورای حفاظت کیفی زاینده‌رود مقرر شده توسط شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در خط تولید صنعتی و فضای سبز غیرمثمر شرکت مذکور استفاده شود.
2- روغن آسکارل که در ترانس‌های قدیمی وجود دارد در هیچ یک از واحدهای صنعتی استان به کار نمی‌رود.
3- در شهرستان مبارکه صرفاً یک واحد نیروگاه برق فعالیت دارد که سوخت آن گاز و در مواقع اضطراری گازوئیل است.
4- کارخانه سیمان سپاهان در سال جاری فیلترهای خود را اصلاح کرد و پس از تأیید این اداره کل، در آبان ماه امسال از فهرست صنایع آلوده کننده محیط زیست خارج شد.
5- موضوع حذف واحد فولاد مبارکه از فهرست صنایع آلاینده کشور مربوط به سال 1387 است که پس از اقدامات کنترل آلاینده‌ها صورت گرفته و هم اکنون نیز واحد مذکور در محدوده استانداردهای زیست محیطی در بخش‌های آب و هوا فعالیت دارد و ایجاد دانشکده فناوری‌های نوین زیست محیطی در سال 1391 هیچ ارتباطی به خروج واحد فولاد مبارکه از فهرست صنایع آلاینده کشور ندارد.
6- پساب تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فولاد مبارکه براساس آزمایش‌های انجام شده مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست بوده و تخلیه آن در محیط مجاز است.
7- ادعای خشک شدن 4 هزار هکتار از باغ‌های شهرستان مبارکه به علت آلودگی هم از نظر مساحت و هم از نظر علل، قابل بررسی و مطالعه کارشناسی و علمی است.
8- برخلاف ادعای جناب آقای ایرانپور واحد تولیدی فولاد مبارکه تاکنون هیچگاه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان صنعت سبز و یا صنعت پاک معرفی نشده و صرفاً از فهرست صنایع آلاینده کشوری خارج شده است.

 


دمای هوا در شهرهای مختلف امارات متحده عربی بیش از 12 درجه کاهش یافت.
سازمان هواشناسی امارات در گزارشی اعلام کرد که برای نخستین بار طی 26 سال، شهرهای مختلف امارات شاهد کاهش شدید دما بودند.
براساس این گزارش دمای هوا در شهرهای ابوظبی، العین، راس الخیمه و فجیره بیش از 12 درجه و دمای هوا در شهرهای دوبی، شارجه و ام‌القیوین نیز بیش از 10 درجه کاهش یافته است.
همچنین سازمان هواشناسی امارات نسبت به کاهش مجدد هوا در دو روز آینده هشدار داده و از شهروندان و افراد مقیم امارات خواسته لباس‌های گرم بپوشند.

 



مقامات باغ‌وحش «نیویورک سیتی» در آمریکا از تولد پنج لاک‌پشت کله‌گنده چینی در این باغ‌وحش که جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند، خبر دادند.
به گزارش ایسنا، این نخستین بار است که این لاک‌پشت‌های در معرض انقراض در آمریکا متولد می‌شوند.
این بچه لاک‌پشت‌ها که هر کدام حدوداً پنج سانتیمتر قد دارند در ماه نوامبر در باغ‌وحش «پارک چشم‌انداز» وابسته به انجمن حفاظت از حیات‌وحش در بروکلین آمریکا متولد شدند.
لاک‌پشت کله‌گنده چینی به دلیل داشتن جمجمه سبز رنگ و بزرگ خود به این نام مشهور شده است. سر این لاک‌پشت‌ها به حدی بزرگ است که قادر نیست مانند سایر لاک‌پشت‌ها آن را داخل لاک خود مخفی کند.
داشتن رنگ سبز و مشکی براق، این لاک‌پشت‌ها را در زیستگاه بومی آنها یعنی چین و جنوب‌شرقی آسیا به حیوان خانگی محبوبی تبدیل کرده و همین امر گونه آنها را در معرض خطر قرار داده است.تولد این پنج لاک‌پشت تازه وارد در باغ‌وحش بروکلین بخشی از برنامه انجمن حفاظت از حیات وحش با هدف نجات‌گونه این جانور بوده است. اکنون شهر نیویورک سیتی با داشتن 15 لاک‌پشت کله‌گنده چینی دارای بزرگترین کلکسیون این لاک‌پشت‌ها در میان سایر باغ‌های وحش جهان است.

 


به دنبال باران‌های سیل‌آسا و رانش زمین در جنوب شرق برزیل، دست‌کم 6 تن جان خود را از دست دادند.
در این حادثه طبیعی که سه‌شنبه در ایالت «میناس گرایس» برزیل اتفاق افتاد 6 تن از جمله سه کودک کشته شدند.به گفته نیروهای آتش‌نشان پس از آن که جسد یک کودک و سه نفر دیگر از زیر گل‌ولای بیرون کشیده شدند، رانش دیگری اتفاق افتاد و عملیات بیرون آوردن اجساد دو کودک دیگر متوقف گردید.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته نیز سیل، بخش‌های وسیعی از شمال شرق برزیل را فرا گرفت و 16 قربانی به جا گذاشت. همچنین بارندگی شدید در «ریودوژانیرو» دو کشته برجای گذاشت و دست کم 2 هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

 


شهردار جنجالی شهر تورنتو در جلسه شورای شهر رقصید.
«راب فورد» با موزیک یک گروه موسیقی محلی جاز که برای اجرا به جلسه شورای شهر آمده بودند، به همراه جمع دیگری از اعضای شورای شهر از جای خود برخاست و رقصید.
این دومین رقص فورد در هفته جاری است. وی روز یکشنبه نیز با موزیک گروه کر در کلیسایی در غرب تورنتو رقصید.
به تازگی با افشای یک فیلم از راب‌فورد که وی را در حال مصرف کوکایین نشان می‌دهد، انتقادات تندی علیه وی مطرح شد و بسیاری از مردم تورنتو و مخالفان او خواستار استعفای او شدند، اما او اعلام کرد همچنان در سمتش می‌ماند.

 


وزیر آموزش و پرورش در واکنش به تصادفات اخیر سرویس های مدارس از بی‌توجهی برخی ادارات این وزارتخانه در استان‌ها به دستورالعمل سرویس مدارس انتقاد کرد.
دکتر علی‌اصغر فانی در گفت‌وگو با فارس گفت: دستورالعمل سرویس مدارس از قبل در آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما متاسفانه برخی استان‌ها توجه نمی‌کنند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در اتفاقاتی که می‌افتد تنها آموزش و پرورش مقصر نیست و عوامل دیگر نیز دخیل است که امیدواریم به حداقل برسد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10