(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 آذر 1392 - شماره 20669

دیدبان حقوق‌بشر از عربستان خواست به تعقیب و شکنجه معترضان پایان دهد
هلاکت 6 تفنگدار آمریکایی بر اثر سرنگونی هلی‌کوپتر ناتو در افغانستان
چند کشور اروپایی در حمایت از فرانسه به آفریقای مرکزی نیروی نظامی می‌فرستند
اتباع 70 کشور در کنار تروریست‌ها با ارتش سوریه می‌جنگند
دستور اکید اردوغان برای بازداشت تکفیری‌ها در ترکیه
500 کشته و 800 مجروح در درگیری‌های پس از کودتای سودان جنوبی
اعتراض دهلی‌نو به بدرفتاری ماموران آمریکایی با یک دیپلمات زن هندی
خشم غرب و مخالفان داخلی از کمک‌های اقتصادی روسیه به اوکراین
بازداشت سیاستمداران متهم به فساد مالی در ترکیه
الاهرام: آمریکا با عوامل مصری خود در تماس است
حذف وزارت علوم در اتریش خشم دانشجویان را برانگیخت
تظاهرکنندگان: بحرین را از چنگ آل سعود و آل خلیفه آزاد می‌کنیم
   


سازمان دیدبان حقوق‌بشر با اعلام تشدید سرکوب مخالفان سیاسی در عربستان، از رژیم آل‌سعود خواست به تعقیب و آزار معترضان پایان دهد.
به گزارش واحدی مرکزی خبر، سازمان دیدبان حقوق‌بشر از دولت عربستان خواست از تعقیب و ارعاب فعالان سیاسی در این کشور دست بردارد. این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین اعلام کرد که سران عربستان به خاطر واهمه از سرایت بهار عربی (جنبش بیداری اسلامی) به این کشور، سرکوب مخالفان را شدت دادند. این نهاد حقوق‌بشری در ادامه، به قانون موسوم به «جرائم تروریستی و حمایت مالی از آن» که به تازگی در عربستان تصویب شده است، اشاره و اعلام کرد، این قانون دست سران ریاض را برای سرکوب مخالفان باز می‌گذارد.

 


بر اثر سقوط یک فروند هلی‌‌کوپتر ناتو در استان «زابل» افغانستان، شش تفنگدار آمریکایی به هلاکت رسیدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عصر سه‌شنبه یک فروند هلی‌کوپتر ناتو در استان ناآرام زابل در جنوب افغانستان سقوط کرد و این حادثه به مرگ شش نظامی آمریکایی انجامید.منابع ناتو ضمن تأیید این خبر، اعلام کردند هلی‌کوپتر فوق در ماموریت عملیات نظامی نبوده است.این در حالی است که «قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان اعلام کرد این هلی‌کوپتر بر اثر حمله شبه‌نظامیان طالبان سقوط کرده است.دیروز نیز چهار شبه‌نظامی طالبان به پایگاه نظامیان آمریکایی در «تورخم» واقع در استان «ننگرهار» حمله کردند. در این حمله که به شیوه انتحاری انجام گرفت، هر چهار مهاجم به همراه یک پلیس افغان کشته شدند. در مورد تلفات احتمالی اشغالگران خبری نرسیده است.

 


شرکای اروپایی‌ فرانسه به جمهوری آفریقای مرکزی نیروی نظامی اعزام می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه فرانسه گفت: قرار است شرکای اروپایی ما نیروهایی را به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام کنند.
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه به نام کشورهای اعزام‌کننده نیرو اشاره نکرد ولی پیش از این گفته بود که لهستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک در حال ارائه کمک‌های لجستیکی به نیروهای فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی هستند.
در همین حال نخست‌وزیر لهستان، اعزام نیرو به جمهوری آفریقای مرکزی را رد کرد.
«دونالد تاسک» تاکید کرد: نیروهای نظامی لهستان، پیش از خارج شدن از افغانستان به هیچ ماموریت خارجی دیگری اعزام نخواهند شد.
وی افزود: با این حال آماده کمک لجستیکی، آموزشی و انسانی به فرانسه هستیم. «رادوسلاوسیکورسکی» وزیر خارجه لهستان نیز بدون اینکه به زمینه کمک‌های کشورش به فرانسه اشاره کند از پاریس در لشکرکشی به آفریقای مرکزی حمایت کرد و افزود: لهستان حمایت خود از فرانسه را افزایش می‌دهد.
در حال حاضر بلژیک پنج هواپیمای لجستیکی و 35 نظامی را مامور کمک به نظامیان فرانسه در آفریقای مرکزی کرده است.
درخواست‌های اولاند از اتحادیه اروپا برای اعزام نیرو به آفریقای مرکزی، نشان می‌دهد پاریس در مهار خشونت‌های این کشور آفریقایی از توانایی لازم برخوردار نیست.

 


یک مرکز مطالعاتی در لندن اعلام کرد بیش از 20هزار جنگجوی خارجی از 70 کشور جهان در سوریه علیه نظام این کشور می‌جنگند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مرکز بین‌المللی مطالعات موسوم به «آی‌سی‌اس‌آر» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد از اواخر سال 2011 تا 10 دسامبر سال جاری بیش از 20 هزار جنگجوی خارجی از 70 کشور جهان به سوریه رفتند تا در درگیری‌ها در این کشور شرکت کنند.
در این گزارش آمده است که بیش از 80 درصد از این افراد از کشورهای عربی و اروپایی هستند که فرانسه و انگلیس در این بین بیشترین سهم را دارند و حدود 70 درصد از آنها از کشورهای خاورمیانه وارد سوریه شده‌اند.
این مرکز بین‌المللی تاکید کرد، بیشتر این افراد به جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام که وابسته به القاعده هستند می‌پیوندند.
در این گزارش به تعداد افرادی که برای حمایت از ارتش سوریه وارد این کشور شده‌اند اشاره نشده است.
تلویزیون انگلیسی اسکای‌نیوز نیز در گزارشی از حضور گسترده تروریست‌های انگلیسی در سوریه و نقش آنان در خونریزی‌های آن کشور پرده برداشت. تلویزیون انگلیس اعلام کرد برای نخستین بار و به صورت اختصاصی به بخشی از فعالیت‌های این جنگجویان در سوریه دسترسی یافته است.
بر اساس این گزارش هم‌اکنون صدها انگلیسی در سوریه می‌جنگند و حداقل در هر ماه چهار نفر از آنان کشته می‌شوند.
در همین رابطه «افتخار جهان» معروف‌ترین جنگجوی انگلیسی که همفکرانش را به حضور در سوریه تشویق می‌کند کاملا شناخته شده بود و در جریان نبرد با ارتش سوریه به هلاکت رسید.
در همین رابطه بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد بر لزوم عمل کردن شورای امنیت سازمان ملل به مسئولیت‌هایش تاکید کرد و گفت، این شورا باید عربستان، قطر و ترکیه را که از تروریست‌ها در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند تحت فشار قرار دهد.
وی افزود، اگر درباره تروریسم مورد حمایت برخی دولت‌های شناخته شده یعنی ترکیه، قطر و عربستان چاره‌اندیشی جدی نشود به گسترش هرچه بیشتر تروریسم در جهان و به انفجار در منطقه منجر خواهد شد.
این اظهارات بشار جعفری پس از رایزنی‌های غیرعلنی شورای امنیت درباره گزارش کمیته سازمان ملل متحد درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مطرح شد.
از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد مخالفان سوری اعلام کرده‌اند از کشورهای عربی پیامی دریافت کرده‌اند که به آنها تاکید شده است بشار اسد پس از کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 نیز در قدرت باقی خواهد ماند.
یک عضو بلندپایه ائتلاف مخالفان سوریه که ارتباط نزدیکی با مقامات عربستان دارد گفت، دوستان غربی ما تاکید کرده‌اند که در حال حاضر کناره‌گیری اسد به هرج‌ومرج منجر خواهد شد و تندروها کنترل را به دست خواهند گرفت. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که پیشروی ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.
منابع نظامی اعلام کردند ارتش در حال تنگ کردن عرصه بر همه گروه‌های تروریستی است و شورشیان با فرار و عقب‌نشینی سعی می‌کنند خسارات کمتری را متحمل شوند.
منابع سوری همچنین از عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌های وابسته به داعش در نزدیکی مرز سوریه با لبنان خبر دادند.
بر اثر این عملیات جنگنده‌های ارتش سوریه، خودروهای وابسته به داعش را به آتش کشیدند.
سایر رویدادها
* سفیر آمریکا در سوریه گفت، جبهه اسلامی بدون آنکه دلیلی ارائه کند حاضر نشد با ما دیدار کند.
* بیش از 4000 قطعه میراث باستانی سوریه به سرقت رفته و در موزه‌های آمریکا، لندن و اسرائیل نگهداری می‌شوند.
* گروه‌های تروریستی با راکت به منطقه مرزی سوریه با لبنان حمله کردند که چهار نفر از نظامیان که دو نفر از آنها از نیروهای ارتش لبنان هستند مجروح شدند.
* معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت، ناوهای روسی در دریای مدیترانه کشتی‌های حامل سلاح شیمیایی سوریه را تا مقصد امحای آن همراهی خواهند کرد.
* برخی منابع آگاه اعلام کردند شرکت امنیتی بلک واتر در حال پشتیبانی از القاعده در سوریه بوده و تعدادی از نیروهای آن در کنار تروریست‌ها می‌جنگند.

 


نخست‌وزیر ترکیه به نیروهای اطلاعاتی، ژاندارمری و پلیس این کشور دستور داد عناصر گروه‌های تکفیری و القاعده را در هر جا که یافتند، بازداشت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» به سازمان اطلاعات، ژاندارمری، و پلیس ترکیه دستور داد عناصر تکفیری و القاعده را در هر جای این کشور یافتند، بازداشت کنند.
بر اساس این دستور، شبه نظامیان القاعده که در سوریه فعال هستند و همزمان در خاک ترکیه پایگاه‌های آموزشی دارند و یا دارای منازل امن هستند، باید دستگیر شوند.
این حکم اردوغان را نیز باید در ارتباط با چرخش در سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه ارزیابی کرد.
منظور از عناصر القاعده و تکفیری، افرادی هستند که در گروه‌های داعش (امارت اسلامی عراق و شام)، جبهه النصره، لوا التوحید و احرارالشام عضویت دارند و در سوریه و عراق دست به حملات تروریستی می‌زنند.
این موضعگیری ترکیه، میان این کشور و عربستان نیز فاصله می‌اندازد. عربستان به خاطر حمایت از تروریست‌های قاتل، در جهان به شدت بدنام شده است.
ماه گذشته زمانی که عناصر القاعده دولت آنکارا را نیز تهدید به حمله کرده‌اند، سران ترکیه تصمیم به قطع حمایت از تروریست‌ها و مهار القاعده گرفتند.
عناصر القاعده علاوه بر تهدید آنکارا، مردم مناطق مرزی به ویژه در شهرهای ادیمان، اورفه، بینجول، بتلیس، دیاربکر، آنتب و جیلان بینار را نیز به بهانه‌های مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.
هشداری که ماه گذشته گروه داعش خطاب به اردوغان داد چنین است: تو و نوکرانت سرتان را به باد خواهید داد، زیرا حکم خدا در مورد ستمگران برای شما واجب شده است!
احتمال خروج از ناتو
«احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر واشنگتن به منافع ملی ترکیه در منطقه، خصوصا در مورد همکاری‌های نفتی و تجاری با عراق آسیب بزند، و بر این رویه پافشاری کند، ترکیه نیز از ناتو خارج می‌شود و همه حساب و کتاب‌های آمریکا و اروپا در منطقه را برهم خواهد زد.
منابع دیپلماتیک عراقی که اظهارات فوق اوغلو را فاش کردند، به نقل از وی افزودند؛ گزینه خروج ترکیه از ناتو در سایه چالش‌های موجود کاملا جدی است و این تصمیمی است که اردوغان تصمیم به اجرای آن را دارد.

 


درگیری‌های بعد از کودتای نافرجام در سودان جنوبی همچنان ادامه دارد و در این ناآرامی‌ها تعداد کشته‌ها به 500 نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، با اینکه «سالراکر» رئیس جمهور سودان جنوبی اعلام کرده کودتای مخالفان حکومت شکست خورده و نقاط حساس پایتخت تحت کنترل ارتش است اما دیپلمات‌های سازمان ملل متحد در جوبا از شدت گرفتن خشونت‌ها و افزایش کشته‌ها و مجروحان سخن می‌گویند.
«اروه لادسو» رئیس بخش صلح‌بانی سازمان ملل متحد در شورای امنیت گفت: بین 400 تا 500 جسد به بیمارستان‌های جوبا پایتخت سودان جنوبی تحویل داده شده است.
وی افزود: 800 زخمی نیز در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.
این در حالی است که وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی در گفت‌وگو با فرانس پرس تعداد کشته‌ها را 73 نفر اعلام کرده است.
«آژرار آرو» سفیر فرانسه در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت با رد آمار وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی گفت: تلفات درگیری‌ها در سودان جنوبی سنگین است.
وی افزود: شرایط سودان جنوبی به سوی وقوع جنگ داخلی پیش می‌رود.
رئیس دوره‌ای شورای امنیت تصریح کرد: درگیری‌ها به خارج از پایتخت سودان جنوبی کشیده شده است.
دیپلمات‌های سازمان ملل از پناه آوردن 15 تا 20 هزار نفر به مقرهای این سازمان درجوبا، پایتخت سودان جنوبی، خبر می‌دهند.
خیابان‌های جوبا به دلیل منع آمد و شد کاملاً خالی و تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است.
درگیری‌های سودان جنوبی در پی کودتای نافرجام نظامیان هوادار «ریک ماشار» معاون برکنار شده رئیس جمهور علیه حکومت «سالواکر» از عصر یکشنبه آغاز شد. تاکنون 10 تن از مقامات عالی‌رتبه سابق سودان جنوبی که از دولت برکنار شده بودند به اتهام مشارکت در کودتا دستگیر شده‌اند.
تحلیلگران مسائل آفریقا با اشاره به شباهت‌های وقایع سودان جنوبی با درگیری‌های چند ماهه همسایه غربی‌اش؛ جمهوری آفریقای مرکزی و کشیده شدن آن به سازمان ملل و اظهار نظر صریح رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره وقوع جنگ داخلی، احتمال صدور مجوز لشکرکشی یک ارتش اروپایی به سودان جنوبی را مطرح می‌کنند.

 


دهلی‌نو در اعتراض به دستگیری و رفتار اهانت‌آمیز با یک دیپلمات زن هندی در آمریکا، اقدامات تلافی‌جویانه انجام داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت هند در پی دستگیری خانم «دویانی خوبراگاده» دیپلمات این کشور از سوی پلیس نیویورک و انجام رفتارهای اهانت‌آمیز با او در زندان، بلوک‌های سیمانی اطراف سفارت آمریکا در دهلی‌نو را برداشت.
همچنین دولت هند از مقامات کنسولگری آمریکا خواست،‌کارت‌های شناسایی خود را که سفر آنها را در داخل این کشور تسریع می‌کند، بازگردانند.
یک سیاستمدار هندی هم حاضر به دیدار با هیئت آمریکایی در دهلی‌نو نشد.
«دویانی خوبراگاده» دیپلمات زن هندی در آمریکا، پنجشنبه گذشته پس از آنکه فرزندان خود را به مدرسه برد، دستگیر شد. اتهام این زن؛ دروغگویی درباره اسناد مربوط به خدمتکار خود و دادن حقوق کم به این خدمتکار هندی است.
این دیپلمات زن با انتشار جزئیات دستگیری خود در پایگاه اینترنتی «تایمز آوایندیا» اعلام کرد: دست‌بند زدن، برهنه کردن و بازرسی بدنی از جمله کارهای ماموران آمریکایی بود.
با وجود اینکه بی‌وقفه بر مصونیت دیپلماتیک خود تاکید می‌کردم، آنها توجهی نمی‌کردند. «دویانی خوبراگاده» ادامه داد: مرا با خلافکاران عادی و معتادان در یک جا زندانی کرده بودند.
وی از دولت هند خواست امنیت وی و فرزندانش و شأن و منزلت نمایندگی دیپلماتیک این کشور را حفظ کند.
رسانه‌های هندی، قاطعانه از واکنش دولت دهلی‌نو به اقدام اهانت‌‌آمیز آمریکا علیه دیپلمات کشورشان،‌ حمایت کردند.
در همین حال «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون عذرخواهی از اهانت به دیپلمات هندی گفت: حادثه‌ای که برای دیپلمات هندی اتفاق افتاد نباید به روابط دو کشور لطمه‌ای وارد کند.

 


توافق اقتصادی میان مسکو و کیف، خشم غرب و اپوزیسیون اوکراین را برانگیخته است.
انتشار نتایج دیدار حساس و مهم «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با «ویکتور یانوکوویچ» همتای اوکراینی خود که سه‌شنبه در کرملین صورت گرفت با خشم و اعتراض غرب و رهبران اپوزیسیون اوکراین مواجه شده است.
«فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر خارجه جدید آلمان دقایقی پس از تکیه زدن بر این پست در دولت جدید مرکل، روسیه را به «سوءاستفاده» از اوضاع بد اقتصادی اوکراین متهم کرد و گفت این مسئله یک رسوایی برای مسکو است. وی نحوه برخورد نیروهای امنیتی اوکراین با مخالفان را نیز «فضاحت‌بار» خواند. طبق گزارش‌های منتشر شده، روسیه در این دیدار علاوه بر ارائه یک کمک 15 میلیارد دلاری به «کیف»، تصمیم به فروش بسیار ارزان گاز به این کشور کرده است. خروجی این دیدار با اعتراض کاخ سفید نیز مواجه شد. آن طور که خبرگزاری «رویترز» نوشته، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید، توافق بین این دو کشور را بی‌اهمیت دانسته و گفته این مسئله نگرانی معترضان اوکراینی را برطرف نخواهد کرد. به گفته کارنی، اوضاع اقتصادی اوکراین به شدت بحرانی است و این کشور در بازپرداخت 17میلیارد دلار بدهی خارجی خود ناتوان است.
«ویتالی کلیچکو»، یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین نیز «یانوکوویچ» را به «فدا» کردن «استقلال، منافع ملی و آینده کشور» متهم کرد و گفت اعتراض‌های خیابانی را همچنان ادامه خواهند داد.
«آرسنی یاتسنیوف»، وزیر سابق اقتصاد اوکراین و یکی دیگر از رهبران مخالف گفت: «نمایندگان پارلمان جلو بسته پیشنهادی مسکو را خواهند گرفت.» اتحادیه اروپا نیز به این توافقنامه واکنش نشان داد. به گزارش واحد مرکزی خبر «استفان فوله» کمیسر امور توسعه اتحادیه اروپا در این باره گفت، در صورتی که پرداخت کمک‌های مالی روسیه به اوکراین باعث نشود کیف به تعهدات اولیه خود درباره توافقنامه تجاری اروپا پشت پا بزند، مخالفتی با آن ندارد.
مقامات رسمی روسیه اما این توافق را «بسیار مهم» توصیف کرده و اعلام کردند دو کشور در این نشست به نتایج مفیدی دست یافتند.
مقامات مسکو اعلام کردند روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و اوکراین که در کرملین برگزار شد، مسئله بحران سیاسی کنونی در داخل اوکراین اصلا مطرح نگردید. علاوه بر این پوتین و یانوکوویچ به هیچ وجه مسئله عضویت اوکراین در اتحاد گمرکی و یا مسئله پیمان اتحاد اوکراین با اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار ندادند و مذاکرات دو طرف تنها پیرامون توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه بود.
در نتیجه این نشست کمیسیون اروپایی بعد از توافقات روز سه‌شنبه روسیه و اوکراین اعلام کرد که به عقیده مقامات بروکسل این توافقات باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی منافع ملی هر دو کشور باشد؛ از جمله کاهش قیمت گاز طبیعی روسیه برای اوکراین تا 268/5 دلار در ازای هر 1000 مترمکعب گاز و همچنین خرید 15 میلیارد دلار اوراق قرضه اوکراین از سوی بنیاد رفاه روسیه.
«مسکو» همچنین بر «گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها» بین دو کشور بدون «دخالت» در امور داخلی این کشور تاکید کرد. پوتین این را هم گفت که «اوکراین» شریک و متحد راهبردی روسیه است.
گفتنی است، نا‌آرامی‌های اوکراین از 30 آبان‌ماه و پس از آن آغاز شد که «ویکتور یانوکوویچ»، توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا را به دلیل وجود شرایط سیاسی در پیش شرط اروپایی‌ها امضا نکرد. طی هفته‌های گذشته اما خواسته‌های معترضان به دلیل حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب از آنها به «سقوط دولت» فعلی و «برگزاری انتخابات زودهنگام» تغییر ماهیت داده است. دولت اوکراین تاکنون اقدام به آزادی تمام زندانیان، برکناری شهردار کیف، برکناری معاون دبیر شورای امنیت و دفاع، وعده امضای توافقنامه تجاری با اروپا و ترمیم گسترده دولت کرده است اما هیچ یک از این عقب‌نشینی‌ها باعث عقب‌نشینی معترضان نشده طوری که آنها همچنان در میدان استقلال و خیابان‌های پایتخت علیه دولت حاکم شعار می‌دهند. نکته دیگر اینکه، کیف به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، انگیزه لازم برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا را دارد و به همین میزان نیز از نزدیکی با مسکو (عضویت در اتحادیه گمرکی روسیه) می‌تواند بهره‌برداری کند. این مسئله هر دو طرف درگیر ماجرا یعنی مسکو و بروکسل را به تکاپو انداخته تا مانع از نزدیکی این کشور مهم اروپایی به کشور دیگر شود. در این بین عده‌ای از کارشناسان اما معتقدند، آنچه امروز در خیابان‌های «کیف» در جریان است، تلاش غرب برای احیای انقلاب نارنجی است که در فوریه 2010 از سوی دولت فعلی اوکراین به «کما» رفت؛ چرا که معترضان به دولت، همان طرفداران بانوی نارنجی یعنی «یولیو تیموشنکو» هستند!

 


پیگیری پرونده فساد مالی مقامات ترک و دستگیری متهمان توسط دولت، با استقبال احزاب مخالف مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حاکمیت 12ساله حزب «عدالت و توسعه»، بسیاری از سران آن را به ورطه فساد اقتصادی کشانده است و کار به آنجا انجامید که «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه و رهبر حزب توسعه و عدالت، برای نجات حزب اسلامگرای خود، دست به تصفیه داخلی بزند.
در پی دستگیری ده‌ها تن که صبح روز سه‌شنبه و به دستور اردوغان اتفاق افتاد، مشخص شد که سه تن از متهمان بازداشت شده، فرزندان سه وزیر کابینه اردوغان هستند. بقیه افراد نیز کم و بیش با دولت و حزب در ارتباط بودند و یا از رانت دولت و صاحبان قدرت استفاده کرده‌اند.
در پی سوال خبرنگاران از اردوغان درباره دستگیری افراد نزدیک به دولت وی، او از ارائه توضیح خودداری کرد و فقط این را گفت که روند قضایی در این باره ادامه دارد و اظهار نظر کردن وی در این باره صحیح نیست.
اقدام اردوغان با استقبال احزاب مخالف روبه‌رو شد؛ «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوریخواه خلق ترکیه» گفت که از این اقدام دولت قاطعانه حمایت می‌کند. اوغلو افزود: ما باید هر کسی را که در فساد دست دارد، تحت تعقیب قرار دهیم. وی البته از اردوغان انتقاد کرد که چرا وزرایی که فرزندانشان بازداشت شده‌اند را از دولت اخراج نکرده است.
دیگر احزاب مخالف و نمایندگان فراکسیون‌های مجلس ترکیه نیز از اقدام اردوغان و تصفیه عناصر فاسد از حزب حاکم و دولت استقبال کردند.
این در حالی است که روزنامه فرانسوی «لوموند» مدعی شد، این تصفیه حساب شخصی اردوغان و حزبش را بدنام کرده و اقدام اردوغان، دولت وی را متزلزل کرده است.
اردوغان همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره استعفای «هاکان شوکور» (کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ترکیه و نماینده کنونی مجلس این کشور) از حزب عدالت و توسعه، از این اقدام وی انتقاد کرد و گفت: من انتظار چنین چیزی را نداشتم؛ اظهارات و موضع‌گیری وی علیه حزب عدالت و توسعه ناراحت کننده است، من این اظهارات وی را صحیح نمی‌دانم. نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه هاکان شوکور از حزب عدالت و توسعه به نمایندگی مجلس ترکیه انتخاب شده است، گفت: بهتر بود شوکور از نمایندگی مجلس نیز استعفا می‌کرد.

 


روزنامه الاهرام مصر از دخالت‌های گسترده آمریکا در امور داخلی مصر به رغم اخراج سفیر این کشور از قاهره پرده برداشت.
روزنامه «الاهرام» مصر طی مقاله‌ای تحت عنوان «در سفارت آمریکا در قاهره چه خبر است؟» به مداخلات گسترده آمریکایی‌ها در امور داخلی مصر به رغم اخراج «آن پیترسون»، سفیر آمریکا از کشور پرداخت و نوشت، تحولات جدید باعث شده مصری‌ها به این حقیقت همچون گذشته توجه نکنند.
الاهرام در ادامه نوشت: سفارت آمریکا در قاهره به دنبال حمایت از دوستان خود در داخل و خارج از دولت مصر است اما اکنون به جای اینکه از «پیترسون»، سفیر اخراج شده‌اش استفاده کند از برخی مزدوران و جاسوسان خود در میان دانشگاهیان، تجار، احزاب و سیاستمداران استفاده می‌کند.
خبر دیگر اینکه، عمرو موسی، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی مصر بار دیگر بر لزوم نامزدی ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، مجری کودتای نظامی علیه مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مرسی تاکید کرد.
«موسی» گفت اگر السیسی نامزد انتخابات هم نشود، مردم وی را برای این منصب انتخاب خواهند کرد!
در مقابل اما، جنبش تمرد که اعتراض‌ها علیه مرسی را به راه انداخت در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد، در صورت نامزدی السیسی، از وی حمایت نخواهد کرد!
به گزارش گروه بین‌الملل تسنیم به نقل از الوفد، «حسن شاهین» سخنگوی جنبش تمرد گفت: این جنبش پس از رایزنی با نمایندگان خود در همه استان‌ها تصمیم گرفته است که «عبدالفتاح السیسی» را در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نکند.
گفتنی است، به رغم وجود مخالفت‌های صریحی که السیسی هنگام برکنار کردن مرسی از قدرت، نسبت به اظهارنظرهای کارشناسان مبنی بر «قدرت‌طلبی» وی اظهار داشته، تلاش‌های زیادی در این کشور برای رسیدن پست ریاست‌جمهوری به این ژنرال می‌شود. چندی پیش خبرهایی نیز از تلاش‌های گسترده برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای به قدرت رساندن السیسی منتشر شد.
خبرها و گزارش‌های زیادی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد، السیسی با رویای ریاست‌جمهوری علیه مرسی وارد شده است. مرسی تنها رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر از زمان رهایی مصر از استعمار بود!

 


حذف وزارت علوم و سیاست‌های ریاضتی هزاران دانشجوی اتریشی را به خیابان‌ها کشاند.
به گزارش واحد مرکزی خبر هزاران دانشجوی اتریشی در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور که به حذف «وزارت علوم» منجر شده، در خیابان‌های «وین» تظاهرات کردند.
دولت جدید اتریش با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جبران کسری بودجه وزارت علوم را حذف و اعلام کرده آن را در وزارت اقتصاد ادغام کرده است. این تصمیم خشم دانشجویان این کشور اروپایی را برانگیخته است. یک دانشجوی معترض اتریشی در این باره گفت: در این کشور شکاف‌های عمیقی بین فقیر و ثروتمند وجود دارد و ما عملاً شاهد اقدامات دیگری هستیم. وی افزود: ما در این سرمای شدید وین به خیابان‌ها آمدیم تا نشان دهیم که در هر زمان آماده هستیم برای حقوق از دست رفته خود مبارزه کنیم. یک دانشجوی دیگر نیز گفت: حذف وزارت علوم و ادغام آن در وزارت اقتصاد و دیگر تصمیم‌های دولت نشان می‌دهد که سیاستمداران ما آینده‌نگری ندارند. وی تصریح کرد: این یک فاجعه بزرگ است که دولت در بخش آموزش بخواهد صرفه‌جویی کند. احزاب مخالف اتریش نیز با انتقاد شدید از برنامه کاری دولت جدید، اصلاحات اساسی در کشور را خواستار شدند و اعلام کردند که صبر مردم به پایان رسیده است. اداره آمار اتریش سه‌شنبه اعلام کرد که در این کشور 1/5 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در منامه و دیگر مناطق بحرین تاکید کردند اجازه نخواهند داد بحرین حیاط خلوت آل‌سعود شود و این کشور را از چنگ آل‌سعود و آل‌خلیفه آزاد خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، تظاهرکنندگان بحرینی با سر دادن شعارهایی علیه پادشاه بحرین اعلام کردند آل‌خلیفه دیگر مشروعیت ندارد و رژیم اشغالگر سعودی و نیروهای سپر جزیره نیز فاقد هرگونه مشروعیت قانونی در بحرین هستند.
جنبش یاران انقلاب 14 فوریه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد مردم بحرین توهم وابسته بودن امنیت بحرین و عربستان به یکدیگر را باطل کردند و یکصدا علیه حضور نیروهای اشغالگر سعودی و سپر جزیره شعار داده‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است، مردم بحرین اجازه نخواهند داد که بحرین تبدیل به یکی از استان‌های عربستان شود و استقلال و حاکمیت خود را از دست بدهند.
گفتنی است تظاهرات مردم بحرین علیه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه در شرایطی صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با کمک و همراهی نظامیان سعودی به سرکوب شدید تظاهرکنندگان می‌پردازند.
نیروهای رژیم با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی تظاهرکنندگان تعدادی را مجروح کردند.
اهالی «معامیر» نیز با تشکیل زنجیره انسانی سیاست‌های دولت را محکوم کردند و خواستار کناره‌گیری پادشاه و سرنگونی حکومت پادشاهی این کشور شدند.
در مناطق دیگر بحرین از جمله ستره، نویدرات و شهرکان نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان خواستار براندازی آل‌خلیفه شدند.
در لندن پایتخت انگلیس نیز مجلس اعیان این کشور نشستی درباره بحرین برگزار و طی آن بر ضرورت پایان حمایت از قاتلانی که مردم بی‌گناه این کشور را به قتل می‌رسانند تاکید کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10