(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 آذر 1392 - شماره 20669

حدیث دشت عشق
تغییر اوزان و قوانین کشتی آزاد و فرنگی توسط فیلا
همه چیز به نفع کشتی‌گیران ایران تمام شد
انجمن ورزشی نویسان در کجراهه
لیگ برتر به ایستگاه نوزدهم رسید
رویارویی یاران قدیمی در هفته محرومان
خواندنی از ورزش ایران
ممنوعیت ثبت‌نام نمایندگان مجلس در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی
لیگ برتر کشتی آزاد در ایستگاه آخر مرحله گروهی
اخبار کوتاه از فوتبال
تغییرات در 3 فدراسیون ورزشی
   


به یاد شهید «الله کرم جوکار»
داوطلبانه به سوی شهادت پرکشید
کارمند سازمان بهداری مامور به سپاه شهید « الله کرم جوکار» سال 1331در قریه تنگ کرم در خانواده ای روستایی به دنیا آمد. نام پدرش قربان بود. در زمانی که الله کرم 9 ماه بیشتر نداشت پدرش به رحمت ایزدی پیوست و شهید جوکار با همت مادر و زحمات طاقت فرسا بزرگ شد و نسبت به مسائل مذهبی توجه به خصوص داشت وازکودکی برای مخارج خانواده کارمیکرد. به همین دلیل مدرسه را نیمه كاره رها کرد. کم کم جرقه های انقلاب در شهر فسا نیز زبانه زد و شهید جوکار از جمله افرادی بود که در کلیه جلسات و تظاهرات علیه رژیم شرکت می کرد.او مقلد امام بود و به ایشان عشق می ورزید تا این که انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید. در جریان انقلاب شب ها برای کنترل جاده ها به همراه بقیه مردم نگهبانی می داد و در اثر برخورد با ماشین پایش شکست و مدتی بستری گردید اما بعد از به دست آوردن سلامتی مجددا در سپاه پاسداران مشغول به خدمت شد و در جریان کردستان داوطلبانه با دیگر برادران پاسدار به منطقه کردستان رفت و مدت شش ماه با گروه های منحرف جنگید و سپس به سپاه فسا برگشت.زمانی که جنگ تحميلي آغاز شد به جبهه آبادان اعزام گردید و سه ماه در آنجا بود تا این که از ناحیه کتف راست تیری به او اصابت کرد و در قفسه سمت چپ سينه باقی ماند و پزشکان نتوانستند آن را خارج کنند.
مدت سه ماه در بیمارستان شیراز بستری گردید. پس از مرخص شدن از بیمارستان به جبهه کرخه نور اعزام شد. در 27 شهریور 1360 داوطلبانه جهت تک شبانه به دهلاویه سوسنگرد اعزام و براثر اصابت گلوله تانک دشمن بعثی شربت شهادت نوشید و به آرزوی خود رسید.
ستاد یادواره شهدای بهداری رزمی استان فارس

 


سرویس ورزشی-
فدراسیون جهانی کشتی اوزان و قوانین کشتی آزاد و فرنگی را در شرایطی تغییر داد که بطور کلی تمامی تغییرات اعمال شده فیلا به سود کشتی گیران کشورمان است.
فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) دیروز اوزان رشته‌های آزاد و فرنگی را در بخش‌مردان برای بازی‌های المپیک 2016 ریو‌دو ژانیرو اعلام کرد. فیلا همچنین تغییر قوانین مسابقه و نحوه برگزاری رقابت‌ها را اعلام کرد که از تاریخ یکم ژانویه 2014 اعمال خواهد شد.در اوزان جدیدی که این نهاد اعلام داشته دررشته‌های آزاد و فرنگی مردان یک وزن کم شده است. به این ترتیب در المپیک ریودوژانیرو در رشته‌های آزاد مردان و فرنگی مردان شاهد رقابت در 6 وزن خواهیم بود.همچنین بر اساس تصمیمات جدید فیلا هشت وزن برای مسابقات جهانی، قاره ای و سایر رویدادها انتخاب شدند که تغییرات گسترده ای نسبت به قبل رخ داده است.
اوزان جدید کشتی
6 وزن کشتی آزاد المپیکی: 57 کیلوگرم، 65 کیلوگرم، 74‌کیلوگرم، 86 کیلوگرم، 97 کیلوگرم، 125 کیلوگرم8وزن کشتی آزاد جهانی: 6 وزن المپیکی + 61 کیلوگرم و 70کیلوگرم6وزن کشتی فرنگی المپیکی: 59 کیلوگرم، 66 کیلوگرم، 75 کیلوگرم، 85 کیلوگرم، 98 کیلوگرم، 130 کیلوگرم8 وزن کشتی فرنگی جهانی: 6 وزن المپیکی + 71کیلوگرم و 80 کیلوگرم
تغییرات مهم در قوانین
* در کشتی آزاد 10 امتیاز اختلاف و در کشتی فرنگی 8امتیاز اختلاف ضربه فنی است.(پیش از این ضربه فنی 7امتیاز اختلاف بود.) * فنون پرتابی در کشتی آزاد از این پس 4امتیاز خواهد داشت. * فنون پرتابی در کشتی فرنگی 4امتیاز خواهد داشت. * فنون پرتابی در کشتی فرنگی با دامنه زیاد و چرخش کامل 5 امتیاز خواهد داشت. * اگر داوران دو بار در امتیاز دادن اشتباه کنند و در چلنج، نتیجه توسط هیئت ژوری تغییر کند، برای بار اول داوران هشدار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار از مسابقات محروم می شوند.*فاصله بین دو کشتی حداقل باید 30 دقیقه باشد. (پیش از این 10دقیقه بود.) * در مسابقات جام جهانی(تیم به تیم) مجموع امتیازات مثبت پس از هشت مسابقه، تیم برنده را مشخص می کند.(پیش از این تعداد بردهای انفرادی تعیین کننده بود. *همچنین پیشنهاد شده در مرحله شانس مجدد برای کسب مدال برنز، کشتی گیران بازنده نفراتی که به نیمه نهایی رسیده‌اند با یکدیگر مسابقه دهند.(پیش از این فقط بازنده فینالیستها شانس کسب مدال برنز داشتند.) البته این قانون به خاطر این که باعث طولانی شدن کشتی های شانس مجدد می شود هنوز به تائید نرسیده و قرار است در نشست بعدی در مورد آن رای گیری شود.
پذیرفتن 90 درصد پیشنهادات‌ ایران
نایب رئیس فدراسیون کشتی و عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی فیلا در خصوص تغییر در اوزان این رشته گفت: خوشبختانه 90 درصد از پیشنهادات ما با توجه به توان و پتانسیل کشتی ایران از سوی فیلا پذیرفته و در تغییرات اوزان اعمال شد.علیرضا رضایی اظهار داشت: به عنوان مثال برگزاری مسابقات هر وزن در یک روز جزو پیشنهادات و موارد تاکیدی ما بود و روس‌ها اصرار داشتند که مسابقات هر وزن در دو روز پیگیری شود. ضمن اینکه در برخی قوانین امتیاز دهی نیز پیشنهادات ما از سوی هیات رئیسه فیلا تایید و نهایی شد.رضایی در خاتمه با اشاره به این موضوع که این تغییرات به نفع کشتی ایران است، گفت: بطور کلی تمامی تغییرات اعمال شده فیلا در خصوص اوزان رده جوانان و بزرگسالان و همچنینی برخی قوانین کشتی به سود ماست و سعی خواهیم کرد روز به روز با این قوانین جدید همراه و توانمند تر گام برداریم.
خوشحالی بنا
محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان هم با بیان اینکه اگر دست خودمان بود و می‌خواستیم اوزان را مشخص کنیم هم روی‌مان نمی‌شد که اوزان را این‌گونه تعیین کنیم گفت: اوزان جدید عالی است و من از این موضع خیلی خوشحالم.وی افزود: ما یک تیم کامل هستیم و در همه اوزان نیز نفرات خوبی داریم به همین دلیل مشکلی در ارتباط با تیم ما وجود ندارد. در مورد تغییر اوزان کشتی فرنگی هر چند بعضی کشورها سعی داشتند با لابی‌هایی که انجام دادند، وضعیت را به نفع خود تغییر دهند اما در نهایت شرایط به سود ما رقم خورد و سبب شد کشتی‌گیران ما بتوانند در وزن‌های مناسب روی تشک بروند.

 


انجمن ورزشی نویسان ایران دوره بدی را پشت سر می گذارد. این انجمن که در سال های گذشته فراز و نشیب زیادی داشته و هیچگاه جایگاه واقعی خود را نیافته و محلی برای اقدامات شخصی بوده است، چندی پیش و با انتخابات جدید امیدواری هایی در نزد اهالی رسانه‌ای به وجود آمد تا شاید با ورود اعضای جدید در این نهاد مهم صنفی تغییرات محسوس را شاهد باشیم، امیدها بر این بود تا این قشر زحمتکش جامعه انجمنی برای حل و فصل مشکلات خود داشته باشند، اما با گذشت زمان مشخص شده که این انجمن به شدت به بیراهه می رود. انجمنی که باید به شکل مستقل قدرت نقد خود از مشکلات ورزش را بالا ببرد امروز شاهد است که بسیاری از اعضای هیات رئیسه‌اش در پست‌های کلیدی ورزش حضور دارند و جالب این که چنین واقعه تلخی تعامل نامیده می‌شود. رئیس انجمن(عبدالحمید احمدی) که مدت ها از سوی بسیاری از ورزشی نویسان انتقادات شدیدی را پیرامون خود می دید امروز در پشت مشاوروزیر ورزش، رئیس کمیته رسانه‌ای فدراسیون فوتبال مشغول به کار است، مازیار ناظمی یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه به عنوان مسئول روابط عمومی وزارت ورزش کار می کند. محمود عبداللهی رئیس کمیته روابط عمومی کمیته ملی المپیک نیز یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه این انجمن است. حمید قاسمی یکی دیگر از مشاوران وزیر ورزش نیز در هیات رئیسه انجمن حضور دارد. و البته یکی دو عضو دیگر در پست‌های ورزشی مصدر امر هستند.
سوال اینجاست چنین انجمنی با چنین اعضای هیات رئیسه‌ای می توانند به شکل مستقل و آزادانه در خصوص مسائل ورزش نقد لازم را داشته باشند؟ آیا پست های ورزشی این افراد اجازه می دهد تا آنان به عنوان امانت دار مردم به واقعیت های ورزش نظر کنند؟ شاید این گروه گمان می‌کنند با حضور در این پست های ورزشی می توانند گره هایی از کار جماعت ورزشی باز کنند اما تاکنون نه تنها چنین چیزی مشاهده نشده بلکه این نظر وجود دارد که آنها با ایجاد ارتباطات خاص تلاش دارند تا با زیر سلطه بردن چند رسانه تاثیرگذار خط و ربط رسانه‌های ورزشی را در دست بگیرند. علاوه بر این نهاد محترمی چون انجمن ورزشی نویسان وعکاسان قبل از نیاز به امور معیشتی و رفاهی به چیزی به نام شان و جایگاه اجتماعی نیاز دارد. هر چند همان طور که نوشتیم انجمن برخلاف ادعاهای مورد اشاره هیچ گامی در این باره هم برنداشته است.
به هر صورت امروز و با کج سلیقگی و زیاده طلبی برخی افراد این انجمن در کجراهه قرار گرفته و کار به جایی رسیده که زمزمه هر سال دریغ از پارسال در میان اهالی رسانه‌ای ورزش به گوش می رسد. در این‌باره باز هم خواهیم نوشت.

 


هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی از امروز آغاز می‌شود که 5 تیم شانس صدرنشینی در پایان دیدارهای این هفته را دارند.
هفته نوزدهم از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور طی روزهای پایانی هفته جاری درحالی برگزار می‌شود که بازی‌های حساس و جذابی در این هفته انجام خواهد شد که به نوعی نبرد یاران قدیمی با همدیگر است. در این هفته صمد مرفاوی برابر امیر قلعه‌نویی قرار می‌گیرد، فیرات با دایی روبرو می‌شود، ابراهیم‌زاده به مصاف تیم پیشین خود نفت تهران می‌رود و مجتبی تقوی در بازگشت دوباره به لیگ، برابر مس کرمان قرار می‌گیرد، تیمی که با خاطره‌ای تلخ از آن جدا شد. محرومیت علی دایی، پرویز مظلومی و منصور ابراهیم‌زاده هم از اتفاقات جالب این هفته است زیرا کمتر شاهد آن بودیم که در یک هفته لیگ، سه سرمربی از همراهی تیم خود محروم باشند. در زیر نگاهی گذرا به برخی از این دیدارها می‌اندازیم.
پرسپولیس - سایپا البرز
نخستین باخت لیگ سیزدهم را تیم سایپا به پرسپولیس تحمیل کرد، تیمی که هدایت آن برعهده انگین فیرات بوده و هست. این مربی که در سال‌های نه چندان دور همکار دایی در تیم ملی بوده، حالا پس از 15 هفته این مرتبه در ورزشگاه آزادی برابر هم صف آرایی کردند. در این بازی قطعا سرخپوشان تهرانی برای حفظ صدرنشینی و انتقام از تیم سایپا به چیزی به غیر از پیروزی در این بازی فکر نمی‌کنند.
صبای قم - استقلال تهران
صمد مرفاوی و رضا عنایتی به استقلال امیر قلعه‌نویی رسیدند؛ این مهمترین و جالب‌ترین اتفاق حاشیه‌ای بازی حساس قم است. اما از بعد فنی صبایی‌ها که در سه بازی گذشته با هدایت مرفاوی سه شکست را تجربه کرده و بدترین تیم نیم فصل دوم بوده‌اند. از سویی دیگر استقلال تهران هرچند هفته پیش برابر فجرسپاسی در خانه پیروز شد اما هنوز نتوانسته انتظارات هوادارانش را برآورده کند. قطعا مشکلات مالی یکی از بزرگترین دردسرهای تیم قلعه‌نویی است زیرا آرامش فکری را از بازیکنان این تیم سلب کرده است تا آنها نتوانند آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی در مسابقات داشته باشند. برنامه کامل دیدارهای هفته نوزدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - 28/09/92
* فجرسپاسی شیراز - گسترش فولاد تبریز(ساعت 15) * ذوب‌آهن اصفهان - مس کرمان(ساعت 15)* استقلال صنعتی خوزستان - ملوان بندرانزلی(ساعت 15)* پرسپولیس‌- سایپا البرز(ساعت 16:20)
جمعه - 29/09/92
* داماش گیلان - فولاد خوزستان(ساعت 15)* راه‌آهن- نفت تهران(ساعت 15)* تراکتورسازی تبریز - سپاهان‌اصفهان(ساعت 15)* صبای قم - استقلال تهران(ساعت 15)

 


* مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش باستانی در حالی امروز برگزار می‌شود که محمدرضا طالقانی به دلیل قانون بازنشسته‌ها نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.
* رقابتهای فینال لیگ وزنه برداری بزرگسالان که قرار بود طی روزهای 5 و 6 دی ماه به میزبانی ملی حفاری در اهواز برگزار شود، به نیمه دوم دی ماه موکول شد.
*مجمع انتخاباتی برای تعیین رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان ظهر دیروز در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و محمدرضا مظلومی با کسب 24 رای برای 4 سال به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب و معرفی شد.
* در حکمی از سوی محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، عیسی ساوه شمشکی به عنوان نماینده وی در توسعه ورزش‌های زمستانی منصوب شد.در حالی این حکم برای ساوه شمشکی، رئیس پیشین فدراسیون اسکی صادر شده که این فدراسیون همچنان بدون رئیس و سرپرست است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که علی‌عمران سولقانی دبیر کنونی فدراسیون به زودی حکم سرپرستی خود را از وزیر ورزش دریافت خواهد کرد. همچنین قرار است انتخابات فدراسیون اسکی پیش از انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود.
*منصور پورمیرزایى وزنه‌بردار کشورمان که در مسابقات آسیایی مالزی موفق به ثبت رکوردی جدید شده بود، از سوی کمیته ملی پارالمپیک به عنوان بهترین ورزشکار ماه نوامبر انتخاب شد.
* محمود گودرزی طی حکمی، مصطفی مدبر را به عنوان رییس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی منصوب کرد. مدبری از مدیران پیشین سازمان صدا و سیما است.
* کمیته ملی المپیک با انتشار بیانیه‌ای درباره مسائل و حاشیه‌های اخیر به وجود آمده درباره فروش ساختمان گاندی، ضمن بیان جزئیاتی درباره این مساله از رسانه‌ها خواست از دامن زدن به این مسائل خودداری کنند.
* مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندوی مردان ایران پس از نتایج ضعیف تیم ملی در انگلیس همه را به حوصله بیشتر دعوت کرد.

 


معاون ورزش قهرمانی و توسعه ورزش حرفه ای وزارت ورزش و جوانان از ممنوعیت ثبت نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست و هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی خبر داد.
نصرااله سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان، در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های نابینایان وکم بینایان گفت: نامه ای از سازمان بازرسی کل کشور به ما رسیده که در آن ذکر شده، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون نمی توانند در انتخابات هیأت رئیسه و ریاست فدراسیون های ورزشی کاندید شوند. سجادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عنوان کرد بر این اساس فقط مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی با ثبت نام آقای سیدمهدی هاشمی که قرار است 7 دی ماه جاری برگزار شود شامل این قانون می شود و ایشان نمی تواند در این انتخابات شرکت کند.

 


هفته‌ ششم لیگ برتر کشتی آزاد ایران، جام ولایت امروز و فردا با انجام 3 مسابقه پیگیری می‌شود تا تکلیف چهارمین تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی مشخص شود.
در ادامه‌ رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و در هفته‌ پایانی مرحله گروهی در گروه اول تیم‌ کفایتی مشهد با استیل‌آذین ایرانیان روبرو می‌شود.همچنین قرار بود در این گروه تیم هیأت کشتی رستم کلا در سبزوار به مصاف تیم موسسه مالی و اعتباری ثامن برود که تیم رستم کلا به صورت رسمی اعلام کرد در این دیدار حاضر نمی‌شود. به این ترتیب نتیجه این دیدار 7 بر صفر به سود ثامن سبزوار اعلام شد. البته هر دو دیدار این گروه تشریفاتی است، چون تیم‌های استیل‌آذین و ثامن الحجج (ع) سبزوار پیش از این صعود خود را به مرحله نیمه نهایی قطعی کرده‌اند.
اما در گروه دوم تیم‌های خونه به خونه بابل با گاز مازندران و ثامن الحجج (ع) مشهد با شهدای زنجان مسابقه می‌دهند. خونه به خونه از این گروه صعود کرده است، اما تکلیف تیم دوم صعود کننده از این گروه در هفته‌ پایانی مشخص می‌شود که هر سه تیم گاز مازندران، شهدای زنجان و ثامن مشهد شانس صعود به مرحله نیمه نهایی را دارند.

 


مهاجم سابق استقلال درگذشت
بیوک جدیکار،‌ مهاجم سال‌های گذشته استقلال سه شنبه شب در سن 84 سالگی به دلیل آلزایمر شدید دار فانی را وداع گفت. سرویس ورزشی کیهان این مصیبت را به خانواده جدیکار تسلیت عرض می‌کند.
نامه ایران به فیفا درباره بلیت‌های جام جهانی
هواداران فوتبال در ایران برای خرید بلیت‌های فوتبال می‌توانند به سایت اینترنتی فیفا مراجعه کنند ، ولی خرید بلیت نیازمند داشتن کارت اعتباری بین‌المللی (Credit card) است. با توجه به مشکلاتی که در این زمینه در ایران وجود دارد فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به فیفا درخواست کرده که راه حل آسان‌تری برای خرید بلیت پیش‌روی ایرانی‌ها بگذارد.
غیبت سه هفته‌ای هافبک استقلال
معاون پزشکی باشگاه استقلال می‌گوید هاشم بیگ‌زاده تا سه هفته نمی‌تواند در میادین حاضر شود.
دایی در پرونده قهرمانی بخشیده شد
کمیته استیناف فدراسیون فوتبال پس از بررسی‌های لازم در مورد پرونده جنجالی قضاوت داور دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان که محرومیت محسن قهرمانی را به دنبال داشت، رای به بخشیده شدن علی دایی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس داد. اما در این حکم مشخص نیست بالاخره تکلیف قهرمانی و اتفاقاتی که پیرامون آن دیدار رخ داد چه می‌شود!
آنالیز نیجریه توسط کی‌روش
سرمربی تیم ملی ایران برای دیدن تمرینات تیم ملی نیجریه وارد آفریقای جنوبی شد. کارلوس کی‌روش پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد تا دو بازی نیجریه را در جام ملت‌های آفریقا از نزدیک ببیند.

 


با حکم وزیر ورزش و جوانان سرپرست‌ سه فدراسیون اتومبیلرانی، بدنسازی و کونگ‌فو تغییر کردند.
در احکامی جداگانه ازسوی وزیر ورزش و جوانان سرپرست فدراسیون‌های بدنسازی و پرورش اندام،‌ موتورسواری و اتومبیلرانی و کونگ‌فو تغییر کردند. بر همین اساس علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت وزارت ورزش جانشین حمیدرضا مهرعلی در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی شد. غلامرضا پارسا مدیرکل دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری وزارت ورزش جای محمدرضا کاظمی آشتیانی را در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گرفت و فرهاد نیکوخصال هم به جای ابوالفضل حیدریان در راس فدراسیون کونگ‌فو نشست. سرپرستان قبلی مدت زمان شش ماه حضورشان در راس فدراسیون به عنوان سرپرست به اتمام رسیده بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10