(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 آذر 1392 - شماره 20669

کوتاه اقتصادی
خط تولید 3 خودروی جدید راه‌اندازی شد
معاون وزیر صنعت و تجارت: ذخایر کالاهای اساسی ایده‌آل است
نوبخت مطرح کرد
تشکیل کارگروه پیگیری کرسنت در دولت
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران: بانک‌ها رفتار درستی با تولید‌کنندگان ندارند
یک مقام ارمنی: ارمنستان به دنبال واردات گاز از ایران است
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان: رکود بازار مسکن تا سال آینده ادامه خواهد داشت
یک مسئول: هنوز بدهی 100 میلیارد ریالی چایکاران پرداخت نشده است
رئیس اتحادیه آبزیان خبر داد
صادرات 90 درصد میگوی پرورشی کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی: سرانه سکونت در تهران نصف شده است
وزیر نیرو: آب شیرین را با قیمت خوب از بخش خصوصی می‌خریم
گمرک اعلام کرد
درآمد 120 میلیارد تومانی دولت جدید از واردات خودرو فقط در یک ماه
انتقاد پژویان از بی‌توجهی دولت به موضوع استعفایش
   


* بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌‌آلات وابسته امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه بزرگ بیش از 500 شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و 15 کشور جهان، حضور و مشارکت دارند. در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌‌آلات وابسته؛ شرکت‌های داخلی و خارجی ضمن عرضه جدیدترین و نوین‌ترین دستگاه‌های چاپ، دستگاه‌های بسته‌بندی، دستگاه‌ها و تجهیزات کدگذاری، دستگاه‌های پلمب صادراتی و کالاها و اجناس مخصوص بسته‌های داخلی و صادراتی؛ روش‌های نوین بسته‌بندی کالاها برای جذب مخاطبان و بازارهای صادراتی را نیز ارائه خواهند کرد.
* مجری طرح زیتون کشور گفت: با توجه به شیوع آفت مگس زیتون، در مرحله نخست مقابله با این آفت، مبلغ 1500 میلیون ریال برای استان‌های قزوین، گیلان و زنجان تخصیص یافته است. علیرضا اسمعیلی فلک در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از پیگیری‌های مکرر دفتر طرح زیتون و معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، کمیته‌ای متشکل از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با شیوع آفت زمستان‌گذران مگس زیتون در باغات سه استان کشور تشکیل شد.
* میانگین کیفیت خودروهای تجاری باری تولیدی در کشور کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری باری تولیدی در آبان ماه امسال 1/9 درصد افت کیفی داشته است.
* نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: طی 3 ماه گذشته 35 هزار و 321 مجوز مشاغل خانگی صادر شده و 27 هزار و 954 نفر از متقاضیان این مشاغل تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند. سعید زمانیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم با راه‌ا‌ندازی طرح‌های توسعه‌ای خود بیش از 8 هزار شغل مستقیم دیگر در این بخش ایجاد کنند.

 


خطوط تولید سه محصول کامیون آریا، کشنده A7 و وانت پیکاپ راه‌اندازی شد.
به گزارش ایسنا مهدی یونسیان - مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل - در مراسم راه‌اندازی خط تولید این سه خودرو اظهار کرد: سعی شده در تولید محصولات جدید حداکثر داخلی‌سازی صورت گیرد.
وی با بیان این که هم‌اکنون ظرفیت تولید 25 هزار دستگاه کامیون و کشنده در ایران‌خودرو دیزل وجود دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید اتوبوس 5500 دستگاه، مینی‌بوس 6000 دستگاه و وانت‌پیکاپ 3000 دستگاه است.
وی ادامه داد: امیدواریم در شرایط جدید سیاسی و با رفع تحریم‌ها همکاری با شرکای تجاری مجددا آغاز و محصولات روز در کشور تولید شود.
یونسیان افزود: این شرکت از سال 88 تاکنون 30 میلیارد دلار صادرات عمدتا به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس داشته است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل با بیان این‌که سال آینده نیز پنج محصول جدید عرضه خواهد شد تصریح کرد: یک محصول ون، کشنده فوتون، کامیونت، مینی‌بوس و اتوبوس مفصلی تولید خواهد شد. یونسیان تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی سال به دلیل محدودیت‌ها برنامه تولید محقق نشد اما سعی می‌شود در شش ماهه دوم سال افت تولید جبران شود.

 


معاون وزیر صنعت و تجارت گفت: ذخایر کالاهای اساسی ایده‌آل است.
عباس قبادی صبح دیروز در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته 6 میلیون تن گندم خریداری کردیم و امسال تاکنون 5 میلیون تن گندم خریداری شده است که 2/5 میلیون تن آن وارد کشور شده و بقیه آن در حال ورود به کشور است.
وی افزود: علاوه بر این 2 میلیون تن روغن خام خریداری شده است که 1/9 میلیون تن آن وارد کشور شده است.
قبادی تاکید کرد: در تامین ارز موردنیاز واردات همواره مشکلاتی داشتیم اما به هر ترتیبی بود کالاهای اساسی موردنیاز را وارد کشور کرده‌ایم و امروز کشور در شرایط ایده‌آل قرار دارد.
معاون وزیر صنعت گفت: تاکنون 85 هزار تن مرغ ذخیره‌سازی شده است که 80 هزار تن آن از محل تولید داخل است به نحوی که به تولیدکنندگان مرغ اعلام کرده‌ایم، اگر هر کیلوگرم مرغ را به قیمت 6500 هزار تومان نخریدند ما می‌خریم و ذخیره‌سازی می‌کنیم و این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل است.
وی با تاکید بر این که امسال واردات مرغ به یک ششم کاهش پیدا کرده است، گفت: ما می‌توانیم از سال آینده صادرکننده مرغ باشیم.
وی افزود: قیمت کالاهای کشاورزی به موقع و به نحو مناسب اعلام شده است به نحوی که قیمت هر کیلوگرم گندم 1050 تومان از خروج گندم و مصرف نیروی انسانی آن جلوگیری می‌کند.
وی در خصوص سبد کالایی به فارس گفت: این سبد کالا شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر است و براساس اطلاعات اولیه 80 هزار تن مرغ در این سهم بین مردم توزیع می‌شود.
قبادی گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی اولیه 15 تا 20 میلیون نفر از سبد کالایی استفاده می‌کنند که شرکت بازرگانی دولتی برنج، روغن و مرغ را تامین می‌کند و همچنین بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است تا تخم‌مرغ و پنیر را برای سبد کالایی تامین کند.
وی افزود: میزان اعتبارات و نحوه توزیع به سبد کالایی تا هفته دیگر نهایی می‌شود.
قبادی درباره مشکلاتی که برای واردات کالاهای اساسی داشته است گفت: مشکلات ما در خصوص حمل‌و‌نقل بین‌المللی، کشتیرانی ایمن، انتقال پول و حتی در برخی موارد مشکلات ریالی هم بوده است که الحمدلله از شرایط سخت عبور کرده‌ایم و حتی تشدید تحریم‌ها نتوانسته است جلوی کشور ما را در تامین کالای اساسی بگیرد.
وی افزود: طی سال گذشته و امسال شرکت بازرگانی دولتی ایران 1/3 میلیون تن شکر و 750 هزار تن برنج وارد کرده است.
وی افزود: آمار واردات برنج در سال جاری 1/4 میلیون تن است که یک سوم آن را شرکت بازرگانی دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی وارد شده است.
قبادی با تاکید بر این که بالغ بر 6 ماه ذخایر کالای اساسی در کشور وجود دارد گفت: هیچ کمبودی در نهاده‌ها نداریم و ذخایر جو، ذرت و کنجاله سویا بین 4 تا 6 ماه آینده پاسخگوی نیاز کشور است به نحوی که در حال حاضر کنجاله سویا بیش از 500 هزار تن در کشور وجود دارد که این رقم در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است.
وی افزود: ذخایر روغن، شکر، برنج و مرغ تا پایان سال پاسخگو است.قبادی گفت: ما 30 هزار تن گندم را از طریق مرزهای زمینی وارد کشور و ثابت کردیم که اگر از طریق آب‌های بین‌المللی هم مشکل وجود داشته باشد می‌توانیم از طریق زمینی کالا وارد کشور کنیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به دلیل موجودی مناسبی که در کشور وجود دارد واردات برنج، شکر و روغن توسط این شرکت متوقف شده است.
وی در خصوص واردات گندم از هند و پاکستان گفت: ما حتی یک کیلوگرم گندم از هند و پاکستان وارد نکرده‌ایم و تهاتری که انجام می‌دادیم به این شکل بود که به تاجر هندی می‌گفتیم در ازای پول نفت از کانادا برای ما گندم بخرید.
همچنین قبادی گفت: اگر دامدارانی که شیر خود را در چرخه بازرگانی کشور توزیع کرده‌اند اما مابه‌التفاوت قیمت نهاده را دریافت نکرده‌اند می‌توانند به ما مراجعه کنند.

 


سخنگوی دولت از تشکیل کارگروهی برای پیگیری پرونده فساد کرسنت در دولت خبر داد.
به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت پس از جلسه دیروز کابینه ضمن تشریح مصوبات جلسه اظهار داشت: دولت به اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی اقدام کرد که با این مصوبه هرچند کارخانجات تولید شیر با قیمت بیشتری شیر خام را از دامداران خریداری می‌کنند اما برای ارائه به مصرف‌کننده افزایش قیمت ندارند.
وی اضافه کرد: چرا که به ازای مصرف‌کنندگان دولت با اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای این کار قیمت را برای مصرف‌کنندگان تثبیت کرد.
وی همچنین درباره انتخاب رئیس سازمان استاندارد گفت: در جلسه چهارشنبه دولت بنابر پیشنهاد معاونت اجرایی خانم نیره پیروزبخت به عنوان رئیس سازمان استاندارد انتخاب شد که در آینده در رأس این سازمان فعال خواهند شد.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه اظهار داشت: پیش‌بینی منابع و مصارف در لایحه بودجه 93، یکی از اهداف مورد نظر در این لایحه موضوع حجم نقدینگی است که با وجود بیش از 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در دست بخش خصوصی است برای اینکه هدف مهم دولت در جهت کنترل نرخ تورم اعمال شود از این رو باید این حجم نقدینگی را به جای سرازیر شدن در بازارهایی مانند ارز، مسکن و طلا، معطوف به بازار سرمایه شود.نوبخت تصریح کرد: در جلسه قبلی هیئت وزیران در راستای معطوف شدن نقدینگی به تولید و سرمایه‌گذاری بر خرده‌فروشی سهام و سهام کل تاکید شد.
وی متذکر شد: معتقدیم سهام کارخانجاتی که قرار است در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 واسپاری به بخش خصوصی شوند، باید واقعا توسط مردم خریداری شود نه دستگاه‌هایی که شبهه دولتی دارند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تخصیص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت نرخ محصولات لبنی توضیح داد: از آنجا که نرخ محصولات لبنی بر اساس قیمت شیر خام تعیین می‌شود، نظر ما این است که قیمت شیر خام برای مصرف‌کننده افزایش نیابد.
نوبخت افزود: البته این در شرایطی است که دامداران به جهت اینکه علوفه و نهاده‌های لازم برای تولید شیر خام را با قیمتی بیش از قیمت سال قبل دریافت می‌کنند، دولت برای اینکه شیر با قیمت مناسب در اختیار همه مردم قرار گیرد ‌به جهت توجه به سلامت آنها و برای تثبیت قیمت به دامداران یا کارخانجات تولید شیر نکرد که آن را افزایش ندهد چرا که متضرر خواهند شد برای اینکه تولید رونق بگیرد و با قیمت واقعی خود عمل کند و مصرف‌کننده با قیمت بیش از آنچه که بود شیر را خریداری نکند این 3 هزار میلیارد ریال به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تکلیف شد.
نوبخت با بیان اینکه این یارانه ویژه تا پایان سال 93 پرداخت می‌شود، تصریح کرد: دولت خواهان افزایش هیچ یک از اقلام مصرفی به طور غیرمنطقی و غیرقانونی نیست و در راستای کاهش نرخ تورم تصمیم به پرداخت مابه‌التفاوت ارز واحدهای تولیدی گرفت.
به گفته سخنگوی دولت، دولت در سال 93 بیش از 10 واحد درصد کاهش نرخ تورم را هدف‌گذاری کرده و سیاست‌ها را بر اساس آن تنظیم خواهد کرد.نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سازمان مدیریت و اینکه آیا دولت آنچه را که مجلس مصوب کند انجام خواهد داد،‌گفت: اگر مصوبه مجلس به تأئید شورای نگهبان برسد یعنی قانون شود دولت قطعا مجری قانون خواهد بود.نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع پرونده کرسنت نیز گفت: برای پیگیری این پرونده، کارگروهی در دولت تشکیل شده که مطالعات کافی را برای استیفای حقوق جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد داد.

 


عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از رفتار بانک‌ها با تولید‌کنندگان انتقاد کرد.
«فرهاد به‌نیا» ‌گفت: سیستم بانکی رفتار درستی با واحدهای تولیدی بالاخص خودروسازان و قطعه‌سازان نداشته و به بهانه‌های مختلف مانند داشتن تسهیلات معوق و سپردن وثیقه ملکی از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کند.
به‌نیا افزود: در کنار آن سازمان امور مالیاتی نیز فشار زیادی به واحدهای قطعه‌سازی وارد می‌کند که نمونه بارز آن نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از قطعه‌سازان می‌باشد که به‌رغم توافقات صورت گرفته، این سازمان از اصلاح رویه خود خودداری کرده است.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند خطاب به دستگاه‌های دولتی مربوطه فراخوانی را برای کمک به صنعت خودرو و قطعه اعلام کند، تصریح کرد: وزارت صنعت باید از این دستگاه‌ها بخواهد به جای مقابله با تولید، با تسهیل بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات شرایط را برای فعالیت صنایع قطعه و خودروسازی کشور تسهیل کنند.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران خاطرنشان کرد: امیدوارم تا دیر نشده این فراخوان اعلام و صنعت خودرو و قطعه از چرخه باطل کمبود نقدینگی، افت تولید، افزایش قیمت تمام شده و کاهش فروش خارج شود.
وی همچنین تصریح کرد: هنوز تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی مصوب کارگروه حمایت از تولید در اردیبهشت ماه سال گذشته به خودروسازان پرداخت نشده است.

 


ارمنستان در اوایل سال آتی میلادی امکان واردات گاز از ایران را بررسی خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آرکا، وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان در پارلمان این کشور گفت: مقامات ارمنستان در یک کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی در اوایل سال آینده میلادی امکان واردات گاز طبیعی از ایران را بررسی خواهند کرد.
آرمن موسیسیان وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان گفت: توافقنامه‌ای در این زمینه در دیدار با سفیر ایران در ارمنستان امضا شده است.
انتظار می‌رود این کمیسیون در بهمن یا اسفند ماه سال جاری برگزار شود.
وی تاکید کرد: ایران آماده فروش گاز طبیعی به ارمنستان به قیمت 400 دلار در هر هزار متر مکعب است.
موسیسیان خاطرنشان کرد: از سال 2010 زمانیکه گازپروم روسیه قیمت گاز صادراتی خود به ارمنستان را افزایش داد، من 5 دیدار با مقامات ایران داشته‌ام، اما این مذاکرات بی‌نتیجه بود زیرا ایران قیمت گاز را 400 دلار اعلام کرد. از آنجا که ما گزینه دیگری نداشتیم، مجبور بودیم مذاکرات را با طرف روسی ادامه دهیم.
وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد: شرکت گازپروم روسیه، ارمنستان را از مذاکره با دیگر تامین‌کنندگان گاز منع نکرده است.
وی افزود: ارمنستان هیچگونه وظیفه حقوقی یا سیاسی برای خرید گاز تنها از گازپروم ندارد. اگر طرفی گاز ارزانتری به ما پیشنهاد دهد یا ما گاز ارزان‌تری پیدا کنیم، آماده واردات گاز ارزانتر هستیم.
بر اساس توافقی که در دوم دسامبر بین ارمنستان و روسیه امضا شد، دولت ارمنستان سهام 20 درصدی باقیمانده خود در شرکت ملی توزیع گاز «آرم روس گازپروم» را به گاز پروم واگذار کرد. این توافق در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ارمنستان اعلام شد.
قبل از امضای این قرارداد گازپروم 80 درصد سهام شرکت توزیع گاز را در اختیار داشت.
گازپروم همچنین قیمت گاز روسیه به ارمنستان را به 189 دلار در هر هزار متر مکعب کاهش خواهد داد که در راستای توافق برای لغو عوارض گمرکی 30 درصدی روی گاز صادراتی روسیه به ارمنستان بوده است.
محمد رئیسی، سفیر ایران در ارمنستان در این باره گفت: ایران گاز خود را به قیمت بین‌المللی می‌فروشد، اما درباره کشورهای دوست و همسایه‌ای مانند ارمنستان می‌تواند شیوه متفاوتی را به کار ببرد و تنها لازم است در این باره مذاکره کنیم.
وی افزود: ما می‌توانیم هر یکهزار متر مکعب گاز را به یک کشور 400 دلار و به کشور دیگری 100 دلار بفروشیم.

 


رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است: رکود بازار مسکن تا نیمه اول سال آینده ادامه دارد.
ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند رکود در بازار مسکن و پیش‌بینی ادامه این بازار تا پایان سال اظهار کرد: تا زمان اعلام برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی روند رکود بر بازار مسکن حکم‌فرماست لذا در صورتی که وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خود همچون تسهیلات بانکی، طرح مسکن اجتماعی، منابع مالی و الگوهای جدید اعلام کند، بازار به سمت رونق می‌رود و این روند باعث می‌شود بازار مسکن سروسامان بگیرد در غیر این صورت روال رکود بازار ادامه خواهد داشت.
به گفته وی پس از اعلام طرح‌های دولت، آرامش بیشتری وارد بازار مسکن می‌شود و نگرانی کمبود مسکن از سوی مردم کاهش می‌یابد.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: طرح‌های جدید دولت باید هر چه دقیق‌تر و زودتر اعلام شوند تا این نگرانی برای مردم ایجاد نشود که کمبود مسکن داریم یا اینکه آیا دوباره با مشکل قیمت مسکن مواجه شویم.
رهبر افزود: تا زمان وجود رکود در بازار، سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن نمی‌شود و پس از خروج رکود از بازار، کم‌کم رونق به بازار می‌آید و سرمایه‌ها به سمت این بخش میل می‌کنند.
وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی با دولت برای طرح‌های پیش‌رو همچون مسکن مهر اظهار کرد: همواره بخش خصوصی آمادگی همکاری با دولت را داشته است اما هنوز صحبتی مبنی بر همکاری بخش خصوصی برای برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.

 


رئیس سازمان چای شمال کشور گفت: مطالبات چایکاران به مبلغ 100 میلیارد ریال ناشی از خرید تضمینی برگ سبز چای هنوز تامین اعتبار نشده است.
علی محرر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طی سال جاری مبلغ 700 میلیارد ریال از محل خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب چایکاران واریز می‌شد که بخش عمده آن تاکنون تامین و پرداخت شده و حدود 100 میلیارد ریال باقی مانده که پس از تامین اعتبار پرداخت می‌شود.
این در حالیست که قرار بود، مبلغ 100 میلیارد ریال باقی مانده از بدهی چایکاران طی 10 روز گذشته تامین اعتبار و به حساب چایکاران واریز شود.محرر با بیان اینکه، این سازمان به طور جدی به دنبال تامین اعتبار مابقی بدهی چایکاران است افزود: در صورت تامین اعتبار مابقی مطالبات چایکاران به حسابشان واریز خواهد شد.
وی اظهار داشت: امسال حدود 90 هزار تن برگ سبز چای به صورت تضمینی و آزاد خریداری شده که 40درصد آن برگ سبز درجه یک بوده است.رئیس سازمان چای کشور گفت: طبق مصوبه دولت، خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 12 هزار ریال و برگ سبز درجه دو 6500 ریال تعیین شده بود که بر اساس همین مصوبه بایستی بخشی از این مبلغ توسط دولت و مابقی توسط کارخانجات فرآوری پرداخت می‌شد.
وی اضافه کرد: سهم دولت برای خرید برگ سبز چای درجه یک، 4 هزار ریال و برگ درجه 2، 2300 ریال و سهم کارخانجات فرآوری 8 هزار ریال برای برگ درجه یک و 4200 ریال برای برگ درجه 2 تعیین شده بود.
محرر با بیان این که، برداشت برگ سبز چای در سال 90 و 91 به ترتیب 131 و 110 هزار تن بوده است افزود: هم‌اکنون سطح زیر کشت باغات چای شمال کشور حدود 30 هزار هکتار است که به دلیل عدم اصلاح و به زراعی باغات با کاهش تولید در این بخش مواجه شده‌ایم.

 


رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی آبزیان کشور گفت: امسال بیش از 90 درصد تولید میگوی پرورشی کشور، صادر خواهد شد.
ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پایان فصل پرورش و صید آبزیان در سال جاری اظهار داشت: امسال حدود 10 هزار تن برداشت محصول داشتیم و بیش از 90 درصد تولید میگوی پرورشی کشور صادر خواهد شد.رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان کشور افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها برای افزایش تولید وجود دارد، برای افزایش قابل توجه تولید در سال آینده برنامه داریم.
وی با بیان اینکه دولت به طور کلی از تولید صادرات‌گرا حمایت می‌کند، گفت: تولید ما بیش از 90 درصد صادراتی است.
قاسمی ادامه داد: در پایان برنامه چهارم باید به تولید 30 هزار تنی می‌رسیدیم و الان 60 درصد از هدف برنامه چهارم عقب هستیم، اما شرایط و ظرفیت برای افزایش تولید وجود دارد.
این فعال بخش تعاون با بیان اینکه تولید 30 هزار تن آبزیان امکان‌پذیر است، گفت: باید شرایط تولید فراهم شود.
وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود 100 هکتار زیرکشت رفت در حالی که قابلیت 5 هزار هکتار را دارد و در استان خوزستان هم امسال با همین میزان قابلیت، کمتر از 700 هکتار زیر کشت رفته است.
قاسمی سرمایه در گردش، بهداشت و پیشگیری از بیماری و تامین نهاده‌ها را از جمله مشکلات این بخش دانست و افزود: در جلسه‌ای که با یکی از بانک‌ها داشتیم، اعلام کردیم که چون تسهیلات به میزان کافی، در زمان مناسب و به متقاضی واقعی داده نشده، تاثیری در روند تولید نداشته است. وی با اشاره به آماده بودن مقدمات افزایش تولید و ایجاد اشتغال مناسب از طریق رونق تولید آبزیان خواستار توجه و حمایت بیشتر از تولید آبزیان شد.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سرانه سکونت هر شهروند در تهران 55 مترمربع در نظر گرفته شده بود که طی سال‌های گذشته به 30 متر و در حال حاضر به 26 متر تقلیل یافته است.
به گزارش ایسنا پیروز حناچی در همایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی که با رویکرد ایمنی در گودبرداری برگزار شد، از صدور 100 میلیون مترمربع پروانه ساختمانی طی چهار سال اخیر در شهر تهران خبر داد و گفت: اگر این میزان به موارد مسکونی تقسیم شود به هر خانواده چهار نفری 9تا 100متر مسکونی اختصاص می‌یابد و بیانگر بارگذاری 800هزار نفر در سال است.
وی اظهار کرد: افزایش این ظرفیت به معنی افزوده شدن 800 هزار نفر در سال نیست بلکه شهرداری ظرفیت سکونت این تعداد را در شهر ایجاد کرده است.
حناچی تاکید کرد: اگر در شهر تهران مجوز ایجاد واحد 100 متری داده شود باید 100 متر دیگر برای خدمات محلی در نظر گرفته شود اما در حال حاضر با افزایش تراکم این‌گونه نیست.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ارزش واقعی تراکم در شهر تهران معادل ارزش واقعی زمین در همان منطقه شده که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست.
وی با اشاره به آمار تلفات گودبرداری طی سال‌های اخیر تصریح کرد: افزایش آمار گودبرداری نشان از حجم بالای ساخت‌وساز و صدور مجوز برای ساخت خانه است که خطراتی از جمله ریزش گودبرداری ایجاد کرده است.
حنانچی افزود: در طرح تقسیمی شهر تهران برای بلندمرتبه سازی تصمیماتی گرفته شده اما هنوز برای واحدهای بین 50 تا 70 متر پروانه صادر می‌شود و افزایش گودبرداری‌ها رخ می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور شهرسازی با اشاره به کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: براساس این کمیسیون باید به سطح اشغال ساختمان و واحد مسکونی دقت شود اما در چهار سال اخیر این موضوع رعایت نشده و منجر به مشکلاتی از جمله ریزش گودبرداری در مناطق مختلف شده است.
وی با اشاره به این که دولت در امر شهرسازی کار سختی در پیش دارد، گفت: تراکم تهران با وضعیت فعلی به زودی به 16 میلیون نفر می‌رسد که امکان تامین خدمات عمومی برای این حجم جمعیت میسر نیست.
حنانچی با بیان این‌که آیا می‌خواهیم شهر را به همین روال رها کنیم؟ گفت: نگاه شهرسازی در کشور و تهران وجود ندارد چرا که دیده می‌شود با اصلاحیه بودجه امسال 14 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان به شهر تهران تعلق گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور شهرسازی با اشاره به بودجه اصلاح شده شهر تهران گفت: تحقق بودجه شهرداری تهران 128 درصد بوده و این به معنی فروش شهر تهران است.
وی با گلایه از این که چنین مکانیزمی در شهر وجود دارد، افزود: با این ارقام و آمار باید منتظر پروژه‌های غیرواقعی در شهر باشیم چرا که پروژه‌هایی در تهران هستند که 20 درصد هزینه شهرداری را تامین می‌کنند.
حناچی با اشاره به این‌که باید در شهرسازی تجدیدنظر و بازنگری شود، گفت: حقوق مردم در این میان مورد توجه قرار نگرفته و در هیچ دوره‌ای در مقایسه با مدت اخیر از منابع تهران استفاده نشده است و حال باید با فشار بر افکار عمومی این راه متوقف و شهر مدیریت شود.
به گفته وی طی دهه اخیر بسیاری از طرح‌های شهرداری با مخارج زیادی همراه بودند؛ به‌گونه‌ای که برخی میادین با تغییر پنج بار پروژه همراه بودند که همه این موارد مستلزم بودجه جاری است.

 


وزیر نیرو گفت: آب شیرین را با قیمت بسیار خوب از بخش خصوصی می‌خریم.
حمید چیت‌‌چیان با بیان اینکه اقدام وسیعی در زمینه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در جاهایی که دسترسی به آب‌های شور و آب دریاها وجود دارد صورت گرفته است، گفت: باید این آب‌ها را شیرین و نمک‌زدایی و از آن برای تامین آب شرب مردم و یا برای تامین آب مورد نیاز صنعت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو اعتباری در این خصوص تخصیص داده است، گفت: وزارت نیرو با رقم‌های بسیار خوبی این آب را از بخش خصوصی خریداری می‌کند و امیدواریم مجموعه فعالیت‌های دولت در این بخش سرعت و گسترش پیدا کند.
چیت‌چیان درخصوص استفاده از ابزارهای نوین و ارزان در تصفیه آب، گفت: تاکنون در کشور سامانه‌های دفع فاضلاب به صورت سامانه‌های بسیار بزرگ و سراسری در شهرها پیش‌بینی شده بود اما ایده‌ای که اکنون در دنیا وجود دارد،‌ این است که نیازی به احداث شبکه‌های بزرگ و سامانه‌های فاضلاب متمرکز نیست.
وی افزود: اکنون این ایده در دنیا شکل گرفته است که برای هر محله و یا شهرک و یا تعدادی از محله‌ها یک تصفیه‌خانه احداث شود تا فاضلاب‌ها در همان محل جمع‌آوری و تصفیه شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه این سامانه با شرایط بسیاری از شهرها و مراکز صنعتی ما سازگار است، افزود: بر روی این موضوع کار پژوهشی خود را آغاز کرده‌ایم، به طوری که در مراکزی که مسکن مهر ایجاد شده است به جای اینکه فاضلاب‌ها را در مسافت‌های طولانی جمع کنیم و در نهایت به مراکز بزرگ تصفیه فاضلاب برسد، می‌توانیم برای هرکدام از مجموعه‌ها،‌ سامانه‌های تصفیه فاضلاب را مستقر کنیم.
وی افزود: این کار برنامه‌ریزی شده و امید است در آینده شاهد توسعه این نوع از سامانه‌های تصفیه فاضلاب در کشور باشیم.

 


معاون گمرک ایران گفت: دولت فقط در آبان ماه سال جاری 120 میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد کسب کرده است.
محمدرضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه روند واردات خودرو تقریبا از نیمه دوم سال جاری رفته رفته روند صعودی به خود گرفته است، گفت: همین موضوع باعث شد تا تنها در ماه آبان درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو بالغ بر 120 میلیارد تومان شود در حالی که کل درآمد این حوزه در هشت ماهه امسال حدود 200 میلیارد تومان بوده است. ضمن اینکه برای آذرماه نیز انتظار رشد درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو را داریم.
معاون گمرک ایران با بیان اینکه برای سال جاری حدود 2000 میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو پیش‌بینی شده بود که البته محقق نمی‌شود، اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل این کاهش اعمال محدودیت‌های روی خودروهای بالای 2500 سی‌سی بوده که اگر سیاست‌های دولت در این زمینه تغییر کند قطعا شاهد رشد واردات خودرو و در نتیجه افزایش درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو در سال آینده خواهیم بود.
دولت در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو را برای سال آینده معادل 1164 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.
طبق آخرین آمار گمرک ایران در هشت ماهه سال جاری واردات انواع خودروی سواری با رشد 32/29 درصدی به 36 هزار و 212 دستگاه رسید. همچنین ارزش خودروهای سواری وارداتی هم با رشد 21/11 درصدی از مرز 751 میلیون دلار رسید.

 


رئیس شورای رقابت از بی‌توجهی دولت به موضوع استعفایش انتقاد کرد.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انتخاب رضا شیوا و فرهاد خداداد کاشی به عنوان 2 عضو جدید شورای رقابت از سوی رئیس‌جمهور، گفت: قاعدتا این 2 نفر می‌توانند به عنوان اقتصاددان در شورا فعال شوند.وی توضیح داد: یکی از این دو نفر به عنوان یک اقتصاددان در یک پست خالی شورا جای می‌گیرد و نفر بعدی نیز باید جایگزین من در ریاست شورا شود.
پژویان از بی‌توجهی دولت به موضوع استعفایش انتقاد و تصریح کرد: مشخص نیست، در حالی که هنوز دولت به استعفای من پاسخی نداده، چرا افراد جدیدی برای شورا انتخاب شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10