(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1 دی 1392 - شماره 20671

کاهش مدت سربازی افراد متاهل
مدیرکل شکایات آموزش و پرورش اذعان کرد
19 هزار شکایت والدین از مدارس به دلیل دریافت وجه اجباری
سرقت چک با استخدام 2 خواهر
دریاچه چیتگر میزبان پرنده‌های مهاجر شد
در صورت وقوع زلزله امکان اطفای حریق در ساختمان‌های بیش از 6 طبقه را نداریم
طوفان شن مدارس سیستان و بلوچستان و کرمان را تعطیل کرد
وزیر بهداشت هشدار داد
نظارت‌های ضعیف بر محصولات غذایی وارداتی در بازار
پلیس آگاهی هشدار داد
کلاهبرداری از همراهان بیماران در بیمارستان‌ها
حوادث کوتاه از کشور
زندگی تهرانی‌ها با 60 میلیون موش
رئیس اداره نظارت بر شیر مدارس خبر داد
توزیع شیر مدارس مناطق صعب‌العبور تا هفته آینده
تیراندازی مرگبار در فرودگاه
 پیوند قلب مصنوعی به یک بیمار
زن چینی متهم به مسموم کردن 19 دانش‌آموز
فیلیپین پنجمین قتلگاه فعالان رسانه
   


جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از بررسی طرحی که بر اساس آن احتمال کاهش طول مدت خدمت سربازی مشمولان متاهل وجود دارد، خبر داد. سردار موسی کمالی با اشاره به ارائه پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش طول مدت خدمت سربازی مشمولان و سربازان متاهل، اظهار کرد: برابر بند الف، ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی کاهش و افزایش طول مدت خدمت دوره ضرورت بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح است و بر همین اساس موضوع کاهش طول خدمت سربازی مشمولان متاهل نیز در دست بررسی است. وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول بررسی برای نحوه و چگونگی ارائه تسهیلات برای سربازان و مشمولان متاهل هستیم، ادامه داد: بکارگیری سربازان متاهل در نزدیکترین یگان محل سکونت، افزایش حق هزینه همسر برابر پرسنل رسمی، اعطای 21 هزار تومان به ازای هر فرزند و افزایش 10 روزه مرخصی نسبت به سربازان مجرد از جمله تسهیلاتی است که در حال حاضر به سربازان متاهل تعلق گرفته است. به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در صورت تصویب پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تسهیلات جدید تعلق گرفته به سربازان متاهل اطلاع‌رسانی خواهد شد.گفتنی است چندی پیش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیشنهادی را درباره کاهش سه ماهه طول مدت خدمت سربازی مشمولان متاهل ارائه کرده بود.

 


مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش از وجود 19 هزار شکایت از آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی تاکنون خبر داد. سیدرحیم شاه ولد در گفت‌وگو با مهر در حالی دریافت هرگونه وجه اجباری از والدین دانش‌آموزان را تحت هر عنوانی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی دانست که از ابتدای سال تحصیلی تاکنون 19 هزار شکایت در همین رابطه متوجه وزارت آموزش و پرورش شده است. وی گفت: بیش از 100 هزار مدرسه و 100 هزار مدیر داریم که باید از فعالیت و تلاش آنها برای اداره مدرسه تشکر کرد اما در برخی مواقع مدیران مدارس درخواست وجه اجباری می‌کنند که این برخلاف قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان در مدارس دولتی است. میرشاه ولد افزود: مردم به خوبی می‌دانند که این خدمات رایگان آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع مالی خدمات کاملی نیست و دانش‌آموز نیازهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال اگر مدیر مدرسه تشخیص دهد دانش‌آموزان نیازمند فوق برنامه، اردو و یا برگزاری مسابقه هستند، می‌تواند به ازای این خدمات، از والدین درخواست پول کند که دریافت آن نیز نباید اجباری باشد. وی تاکید کرد: انجمن اولیا و مربیان به نوعی وظیفه دارد وضعیت مدرسه را رصد و نیازهای دانش‌آموز را مشخص کند و سپس آنها را در جلسه انجمن پیشنهاد و به تصویب رساند و در نهایت مصوبات خود را با والدین در میان بگذارد. مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش درباره اینکه در حال حاضر مدیر مدرسه از انجمن اولیا و مربیان برای دریافت پول کمک می‌گیرد، گفت: انجمن اولیا و مربیان نیز نمی‌تواند والدین را مجبور به پرداخت پول کند. به گفته وی، اولیا باید در جریان هزینه‌های مدرسه قرار گرفته و مدیران موظفند در پایان سال بیلان فعالیت‌های مدرسه در حوزه کمک‌‌های مردمی را به صورت شفاف در اختیار والدین قرار دهند که اگر این اتفاق بیافتد قطعا والدین حاضر هستند برای سال‌های تحصیلی بعد نیز به صورت اختیاری به مدرسه کمک مالی کنند. میرشاه ولد درباره تعداد شکایت از آموزش و پرورش از ابتدای سال نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون شکایت از ما به 19 هزار و 925 مورد رسیده است که بیشترین شکایات مربوط به بخش آموزش و اداری- مالی بوده است.وی ادامه داد: تعداد شکایات در بخش آموزش 7 هزار و 789 مورد و در بخش اداری- مالی 7 هزار و 639 مورد بوده است.

 


رئیس پلیس آگاهی شهرستان بینالود خراسان رضوی از دستگیری دو خواهر که چک سرقت می‌کردند خبر داد. سرهنگ صارمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر گفت: چندی پیش پرونده‌ای در مورد سرقت دو فقره چک به ارزش 4 میلیون تومان از شرکت تولیدی در شهرک صنعتی توس، برای رسیدگی به پلیس آگاهی دلالت داده شد. وی با بیان این که ماموران در تحقیقات انجام شده رد پای دو بازاریاب این شرکت را در این سرقت کشف کردند، افزود: این دو خواهر 20 و 21 ساله در بازجویی‌های فنی پلیس لب به اعتراف گشوده و اعلام کردند که از غفلت حسابدار سوءاستفاده کرده و در فرصتی مناسب دو فقره چک که در وجه شرکت صادر و توسط مدیرعامل نیز امضا شده بود را از روی میز ربودند. وی افزود: از آنجایی که چند روز تا مهلت سررسید قانونی چک باقی مانده بود این دو خواهر با توجه به شناختی که به مشتری‌های شرکت داشته‌اند خود را به عنوان نماینده شرکت معرفی و درخواست وصول زودهنگام وجه را از مشتری کرده و در این میان صاحب چک نیز که به موضوع مشکوک شده بود ضمن رد خواسته این دو خواهر، اقدام به خالی کردن حساب بانکی خود کرد و هنگامی که این دو متهم در موعد مقرر با حساب خالی مواجه شدند موضوع را به بازاریاب شرکت رقیب که طرح‌ریز اصلی این ماجرا بود اعلام کرده و این فرد نیز چک را نیم‌بها از آنها خریداری کرد. صارمی با بیان این که این دو دختر جوان در بیان علت و انگیزه اصلی سرقت خود نام بازاریاب شرکت رقیب را به میان آوردند، گفت: این دو معترف شدند که بازاریاب شرکت رقیب با وعده و وعید کار بهتر و حقوق بیشتر آنان را فریب داده و به انجام چنین کاری ترغیب کرده است که در ادامه با همکاری بانک، بازاریاب شرکت رقیب به محض حضور در بانک به منظور برگشت زدن چک توسط پلیس دستگیر شد.

 


هزاران پرنده زیبای مهاجر وارد دریاچه چیتگر شدند. چند روزی است که منطقه 22 تهران میزبان هزاران پرنده مهاجر شده است. این پرندگان از اروپای شرقی و شمال سیبری برای گذراندن زمستان خود مثل همیشه به ایران آمده‌اند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند. این پرندگان وقتی سر راهشان به جنوب با دریاچه چیتگر مواجه شدند، فرود آمده و ماندگار شدند. این پرندگان بیشتر از غذاهایی که مردم برایشان می‌ریزند تغذیه می‌کنند. این پرندگان «کاکایی» نام دارند. از آنجایی که تهران مسیر مهاجرت این پرندگان است، معمولاً اطراف کانال رودخانه کن، می‌توان آنها را دید. اما با راه‌اندازی دریاچه چیتگر و ایجاد این پهنه وسیع آبی بر تعداد آنها بسیار افزوده شده است. با توجه به اینکه در چند سال گذشته با شدت گرفتن آلودگی هوا، گونه‌های ثبت شده پرندگان در شهر تهران 59 درصد کاهش پیدا کرده بود و حتی دو سال پیش اعلام شد که کم‌کم کلاغ‌ها هم در حال مهاجرت از تهران هستند، حضور این پرندگان تازه وارد به تهران، می‌تواند کمی امیدوارکننده باشد. البته پرنده‌شناسان می‌گویند که ممکن است این پرنده‌ها ماندنی نباشند. آنان پیش‌بینی می‌کنند که با تغییرات آب و هوایی تا آخر اسفند اینجا بمانند و اگر مشکل خاصی برایشان پیش‌ نیاید این دریاچه را به‌عنوان محل زمستان گذر خود انتخاب کنند، این برای این‌گونه پرندگان معمول است. آنها در محیط‌های شهری و ارتباط با انسان‌ها تحمل بالایی دارند. اگر کسی اذیتشان نکند آنها به انسان‌های اطرافشان اعتماد کرده و سال‌های آینده نیز دوباره به اینجا خواهند آمد، اما اگر اذیت شوند، ممکن است مکان مهاجرتشان را عوض کنند.

 


سرویس اجتماعی- رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: از 40 نوع بلایای طبیعی در دنیا 31 بلایا در ایران اتفاق می‌افتد و در واقع هر 3 تا 5 سال یک زلزله مخرب در کشور اتفاق می‌افتد. عباس جزایری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه هر 3 تا 5 سال یک زلزله مخرب در کشور رخ می‌دهد، افزود: ما در کشوری آسیب‌پذیر از لحاظ حوادث و سوانح قرار داریم و همیشه باید این آمادگی و پتانسیل وجود داشته باشد که راهکارهای مناسب برای مقابله با حوادث را به کار بگیریم. وی تاکید کرد: باید به موضوعات مهمی چون آمادگی، مطالعه و راهکارهای مناسب با امر حوادث، بازسازی مناطق آسیب‌پذیر در زمان وقوع حوادث طبیعی توجه ویژه‌ای شود.

 


طوفان شن و ریزش برف موجب تعطیلی مدارس ابتدایی شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان و جازموریان در استان کرمان شد. معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل گفت: به علت وزش باد سرد شدید توام با غلظت گرد و غبار و ریزگردها مدارس ابتدایی این شهرستان دیروز در نوبت صبح تعطیل شد. «هوشنگ ناظری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: غلظت ریزگردها و توام با باد شدید سرد به‌حدی بود که ستاد مدیریت بحران زابل برای حفظ سلامت دانش‌آموزان به‌ ناچار مدارس ابتدایی سطح شهرستان را تعطیل اعلام کرد. بر اساس این گزارش رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مدارس پایه ابتدایی دیروز به دلیل ریزش برف در برخی مناطق شهرستان بردسیر تعطیل شد. «موسی سالاری» افزود: ریزش برف بامداد دیروز در بردسیر و در پی آن یخبندان معابر عمومی موجب تعطیلی مدارس شهرهای بردسیر، لاله‌زار و گلزار شد. وی همچنین گفت: طوفان شن روز شنبه در منطقه جازموریان نیز موجب تعطیلی مقاطع سه‌گانه مدارس در این منطقه شده است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی، از اسکان اضطراری 70 مسافر گرفتار در برف و کولاک در محورهای مواصلاتی این استان خبر داد. «محمد محمدی» افزود: این افراد در 48 ساعت گذشته به دلیل بارش برف و کولاک در محورهای مختلف گرفتار شده بودند که با امدادرسانی به موقع نجات یافتند. وی بیان کرد: در این مدت 150 نفر دچار حادثه شدند که از این تعداد 11 نفر به صورت سرپایی توسط امدادگران جمعیت هلال‌‌احمر این استان مداوا و 17 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فرماندار چالدران از مسدود شدن راه ارتباط 18 روستای مرزی و صعب‌العبور این منطقه خبر داد. احمدرضا قلی‌پور گفت: طی بارش‌های اخیر در چالدران به 37 دستگاه ماشین در راه مانده در کولاک امداد‌رسانی شده و حدود 95 نفر مسافر از کولاک نجات یافتند و در مراکز امدادی هلال‌احمر اسکان داده شدند. بر همین اساس فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز از نجات 9 هزار راس دام و 30 نفر دامدار و چوپان در برف و کولاک اخیر خبر داد.ابوالقاسم مهری افزود: بارش سنگین برف و کولاک در این شهرستان منجر به مسدود شدن راه‌های روستایی بخش ارجمند از جمله روستاهای وزنا، زرمان، نجفدر و آسول و ایل راه روستای لزور شد. وی گفت: در این ایام حدود 70 خانوار عشایری که به دلیل نداشتن مراتع میان بند برای تعلیف دام‌ها قسمتی از مراتع ییلاقی منطقه لزور را قرق کرده بودند، با بارش این برف سنگین غافلگیر شدند. مهری تصریح کرد: طی این حادثه 9 هزار دام همراه با 30 نفر از دامداران و چوپانان زمین‌گیر شدند. وی بیان کرد: بلافاصله با اطلاع‌رسانی موضوع، ستاد مدیریت بحران شهرستان به حالت آماده‌باش کامل در آمد و تمامی دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان در بخش ارجمند و روستای لزور حضور یافتند. به گزارش فارس مسئول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با توجه به بارش‌های اخیر 9 راه روستایی استان زنجان از مجموع 950 راه روستایی موجود مسدود شده است. مسعود خوشکام افزود: کارکنان راهداری استان برای بازگشایی این محورها تلاش می‌کنند تا در اسرع وقت این مسیرها بازگشایی شود.

 


وزیر بهداشت با انتقاد از ضعف نظارت‌ها بر کیفیت محصولات غذایی در بازار مصرف گفت: در مورد محصولات غذایی به جای آن که گلوگاه کنترل‌ها و نظارت‌ها در ابتدای اخذ پروانه قرار گیرند، باید نظارت‌ها و کنترل‌های دقیق این محصولات در بازار صورت گیرد. دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به تغییر سیمای بیماری‌ها، ضمن تاکید بر لزوم مراقبت از بیماری‌های واگیر، درباره اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر گفت: در زمینه بیماری‌های غیرواگیر نیز اقدامات خوبی در حال انجام است. اقدامات مربوطه توسط کارشناسان مجرب در معاونت بهداشت وزارتخانه و همچنین در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در حال انجام است. وی با بیان اینکه نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با ریاست رئیس‌جمهور در دی ماه برگزار می‌شود، افزود: کار در حوزه بیماری‌های غیرواگیر سخت است و تصمیماتی که باید در این زمینه گرفته شود، برای صنایع محدودیت ایجاد خواهد کرد و برای صاحبان صنایع هزینه‌بر است. در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی فعالان در حوزه خدمات و تولید مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارند و معمولا تولیدی‌ها طرفدار تولید‌کننده و عرضه‌کننده هستند که البته درست هم هست. در مجموع امیدواریم که این شورا بتواند تصمیم‌های قوی و اجرایی را جهت کنترل و مبارزه با عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر اتخاذ کند. وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: البته بیماری‌های غیرواگیر با سبک زندگی افراد بسیار مرتبط است. عواملی مانند کم‌تحرکی، چاقی، اعتیاد و... زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر هستند؛ یعنی مواردی که به حوزه اجتماعی مربوط می‌شوند و نقش وزارت بهداشت در آنها کمتر از 20 درصد است.به گزارش ایسنا، وی در این باره افزود: اما توجه به نوع روغن، مواد لبنی، پروتئینی و... که وارد بازار می‌شوند، جزو وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که وزارت بهداشت، بخشی از آن است و می‌تواند استانداردها را در این زمینه اعلام کند. دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه نظارت قوی‌تری داشته باشند. آنچه که اکنون به عنوان نظارت اتفاق می‌افتد، خیلی ضعیف است و این مبحث در وزارت بهداشت تنها در مرحله صدور پروانه بهره‌برداری صورت می‌گیرد. به این معنا که پروانه بهره‌برداری گرفته می‌شود اما متاسفانه ابزاری برای نظارت مناسب در زمینه اینکه پس از اخذ پروانه چه محصولی وارد بازار می‌شود، وجود ندارد. در حالی که این موضوع باید برعکس باشد. وزیر بهداشت ادامه داد: بر این اساس هر زمانی که محصولی در بازار مورد کنترل قرار گرفت باید فرمولاسیون مربوطه را رعایت کرده باشد، در غیر این صورت باید جریمه‌های سنگین برای آن در نظر گرفته شود. به این ترتیب در مورد محصولات غذایی به جای آن که گلوگاه کنترل‌ها و نظارت‌ها در ابتدای اخذ پروانه قرار گیرند. باید نظارت‌ها و کنترل‌های محصولات در بازار صورت گیرد. وزارت بهداشت از نظر کارشناسی و تجهیزات این موضوع در استان‌ها بسیار فقیر است.

 


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در مورد کلاهبرداری تلفنی از همراهان بیماران هشدار داد. سرهنگ بهروز رهبریان در گفت‌وگو با مهر گفت: در آخرین روش کلاهبرداری تلفنی که از سوی کارآگاهان شناسایی شده است، عده‌ای از کلاهبرداران با پرسه در مراکز درمانی و بیمه و شناسایی همراهان بیماران با ترفندهای مختلف شماره تلفن آن‌ها را به دست می‌آورند. وی افزود: کلاهبرداران در ادامه این شیوه با طعمه خود تماس می‌گیرند و مدعی می‌شوند حال بیمار بد است و برای عمل جراحی فوری یا تهیه داروی خاص باید مبلغی به شماره حساب پزشک واریز شود. این افراد با القای این موضوع که نیاز به عمل جراحی ضروری است شماره حساب خود را به عنوان پزشک به همراهان می‌دهند به طوری که تاکنون میلیون‌ها تومان از این افراد کلاهبرداری کرده‌اند. وی با اشاره به این مطلب که تاکنون تعدادی مالباخته با مراجعه به پلیس از کلاهبرداران تلفنی شکایت کرده‌اند تاکید کرد: هموطنان باید بدانند قبل از هرگونه اقدامی در این باره با مسئولان بیمارستان حضوری صحبت کنند و از صحت موضوع مطمئن شوند.

 


سراوان لرزید
تهران - ایرنا: زمین لرزه‌ای به بزرگی 4 درجه (ریشتر) شهرستان سراوان را در سیستان و بلوچستان لرزاند.
مرکز لرزه‌نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اعلام کرد این زلزله روز جمعه در ساعت 21 و 42 دقیقه و 7 ثانیه رخ داد.
این زمین‌لرزه در عمق 10 کیلومتری به وقوع پیوست و تاکنون گزارشی از خسارات وارده احتمالی آن دریافت نشده است.

حادثه رانندگی 4 کشته گرفت
ایلام - ایرنا: فرمانده پلیس راه ایلام گفت: دیروز بر اثر حادثه رانندگی در محور ایلام - دره شهر 4 نفر کشته شدند و یک نفر زخمی شد.
سرهنگ «نورالله خادم» افزود: این حادثه در محور ارتباطی ایلام به شهرستان دره شهر در منطقه «چشمه کبود» اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: 2 دستگاه خودرو پژو 405 و پژو پارس در این حادثه به شدت با یکدیگر برخورد کردند که 3 نفر از سرنشینان دو خودرو به علت جراحت‌های وارده در دم فوت کردند و 2 تن دیگر به شدت مجروح شدند. خادم تاکید کرد: یکی دیگر از مصدومان این حادثه نیز در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ایلام فوت کرد. به گفته وی علت این حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه استان در دست بررسی است.

مرگ خاموش استاد دانشگاه
ساری- فارس: گاز منواکسیدکربن جان مدیر آموزش دانشگاه پیام‌نور بهشهر را گرفت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان مازندران، قادر خزایی استاد دانشگاه و مدیر آموزش دانشگاه پیام نور شهرستان بهشهر در منزل مسکونی‌اش دچار گازگرفتگی شد و دار فانی را وداع گفت. خزایی، از مدیران برتر دانشگاه پیام‌نور استان و کشور بود که سهم بسزایی در رشد علمی دانشجویان این مرکز داشت.

کشف 95 کیلو هروئین
اصفهان - خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر استان موفق شدند مخفیگاه یکی از باندهای بزرگ قاچاق موادمخدر را در شهر اصفهان شناسایی کنند. سرتیپ عبدالرضا آقاخانی افزود: اعضای این باند به صورت زیرزمینی و فعالیت مخفیانه اقدام به توزیع و خرید و فروش گسترده مواد مخدر از نوع هروئین می‌کردند. وی اضافه کرد: در این عملیات 3 نفر از اعضای باند شناسایی، دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه و خودروی سواری متهمان مقدار 95 کیلوگرم هروئین کشف شد.
فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده همچنان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: در این رابطه متهمان دستگیر شده همراه پرونده و مواد مکشوفه برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

اعدام قاچاقچی
سمنان - فارس: دادگستری کل استان سمنان از اجرای قاطعانه مجازات دو تن از قاچاقچیان موادمخدر که با حکم دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به اشد مجازات محکوم شده بودند، خبر داد. متهمان به هویت «الف-ن»، 44 ساله، اهل و ساکن آزادشهر، به جرم حمل و نگهداری بیش از 392 گرم موادمخدر از نوع شیشه و «ج-ل»، 33 ساله شهروند افغانستان، با جرم حمل بیش از 3 کیلوگرم ماده مخدر (کراک) توسط دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به اعدام محکوم شده بودند. حکام اعدام پس از طی تشریفات قانونی و تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه در زندان سمنان به اجرا درآمد.

آتش‌سوزی در مسجد
خلخال- فارس: مسجد صاحب‌الزمان روستای بفراجرد از توابع شهرستان خلخال طعمه حریق شد. روحانی مسجد صاحب‌الزمان در مورد این حادثه گفت: آتش‌سوزی زمانی رخ داد که اهالی در حال آماده‌سازی مسجد برای عزاداری ایام اربعین حسینی بودند که آتش با سرایت از لوله بخاری به سقف مسجد اتفاق افتاد. حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزالله عابدی افزود: به علت وجود برف در کوچه‌های روستا و سخت شدن تردد برای خودروها تا رسیدن ماموران آتش‌نشانی شهر خلخال مسجد روستا کاملا در آتش سوخت.
وی خاطر نشان کرد: هر چند ماموران آتش‌نشانی به داخل روستا رسیدند ولی خودروهای آتش‌نشانی نتوانست در داخل معابر روستا به محل حادثه نزدیک شود.عابدی خسارت وارد شده به مسجد روستا را بیش از 250 میلیون تومان اعلام کرد.

 


پرویز پیران، دبیر علمی کنفرانس ملی مدیریت بحران نیز در این نشست با انتقاد شدید از نحوه مکانیابی فضاهای مسکونی، اظهار کرد: بسیار عجیب است که ما بارهای جمعیتی خود را بر روی گسل‌ها، جایابی و فعال کرده‌ایم که متاسفانه این امر ناشی از فسادی است که در ساخت و سازها وجود دارد و همچنین کیفیت نامرغوب مصالح نیز می‌تواند خسارات این حوزه را افزایش دهد.
پیران با بیان اینکه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان‌ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون‌ها سوسک داریم که در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و کنار مردم خواهند آمد.
وی با بیان اینکه امروزه خیابان‌هایی مانند فرشته، کریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و... هر کدام روی یک گسل قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، شبکه‌های برق‌رسانی از زیر زمین عبور داده می‌شد و این در حالی است که امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که کابل‌های فشار قوی برق نیز از بالای اتوبان‌ها و خیابان‌ها عبور داده می‌شوند که این موارد خطرآفرین است.

 


رئیس اداره برنامه‌ریزی و نظارت شیر مدارس از توزیع شیرمدارس مناطق صعب‌العبور تا هفته آینده خبر داد و گفت: با پایان یافتن مناقصه خرید دانش‌آموزان این نوع مدارس نیز از سهمیه شیر بهره‌مند خواهند شد.
داریوش احمدی در گفت‌وگو با مهر درخصوص نحوه توزیع شیر در مناطق محروم کشور گفت: شیر در این مناطق نیز توزیع می‌شود. تنها در برخی از مناطق صعب‌العبور گرمسیر که باید شیر استریل شده توزیع شود، روند اندکی طولانی شده که این موضوع نیز به دلیل برگزاری مناقصه برای خریداری کردن شیر استریل شده است.

 


در پی وقوع تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی فیلیپین چهار تن جان خود را از دست دادند.
بر اساس گفته مقامات فیلیپینی چندین مرد مسلح و ناشناس پس از آن که وارد یکی از ترمینال‌های این فرودگاه شدند، اقدام به تیراندازی کرده و موجب وحشت مردم شدند.
به گفته مقامات این کشور، همچنین در جریان این تیراندازی شهردار یکی از شهرهای جنوبی فیلیپین و همسرش کشته شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان در مورد جزئیات بیشتر این حادثه و هویت افراد مسلح خبری منتشر نشده است.

 


برای اولین بار در دنیا، قلبی مصنوعی به یک بیمار پیوند زده شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس2، شماری از پزشکان بیمارستان «ژرژ پمپیدو» در پاریس موفق شدند اولین بار قلبی کاملا مصنوعی را به یک بیمار 75 ساله پیوند بزنند.
برای انجام این پیوند، یک تیم 16 نفره پزشکی 12 ساعت را در اتاق عمل سپری کردند.این قلب مصنوعی- که جایگزین قلب فرد بیمار می‌شود- 900 گرم وزن دارد و قادر است خون را با کمک دو موتور کوچک به داخل رگ‌ها تزریق کند.
این قلب مصنوعی همچنین می‌تواند سرعت گردش خون را بر اساس فعالیت فرد افزایش یا کاهش دهد.کل مجموعه‌ای که فرد بیمار از آن استفاده می‌کند به یک باتری وصل است که بر روی کمربند وی نصب می‌شود.دستاورد اخیر می‌تواند جان بیمارانی را که امکان پیوند قلب طبیعی برای آنان وجود ندارد، نجات دهد.

 


مقامات چین از دستگیری زنی به اتهام مسموم کردن 19 دانش‌آموز با ماست آلوده خبر دادند.
بنابر اعلام پلیس محلی ایالت هونان، این زن 34 ساله که از اختلال روانی رنج می‌برد، اعتراف کرده پس از مسموم کردن بسته‌های حاوی ماست با سم موش آن را میان دانش‌آموزان توزیع کرده است.
پلیس محلی هونان همچنین اعلام کرد: 19 دانش‌آموز به دلیل مسمومیت روانه بیمارستان شده‌اند که حال سه نفر از آنان وخیم گزارش شده اما خطری آنان را تهدید نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، پلیس در حال بررسی جزئیات بیشتر این حادثه است.

 


فیلیپین که در آخرین ماه سال جاری میلادی شاهد قتل سه فعال رسانه‌ای بود، در رده پنجمین کشور مرگبار برای فعالیت خبرنگاران قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، گزارشگران بدون مرز در گزارش سال گذشته میلادی خود از فیلیپین به عنوان هفتمین مکان خطرناک برای روزنامه‌نگاران یاد کرد، اما در گزارش سال 2013 فیلیپین جزو پنج کشور قرار گرفت.
قتل روزنامه‌نگاران به وسیله اسلحه و با استفاده از موتورسیکلت روش رایج قتل این قشر فرهنگی در فیلیپین است و سه روزنامه‌نگار نیز در ماه جاری میلادی به این روش در این کشور جنوب شرق آسیا به قتل رسیدند.
هشت روزنامه‌نگار در فیلیپین در طول سال جاری میلادی با اسلحه و توسط افرادی که بر ترک موتورسیکلت نشسته بودند کشته شدند که با واکنش شدید جامعه رسانه‌ای این کشور مواجه شد.
گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های فیلیپین طی سال جاری نشان می‌دهد موتورسیکلت مهمترین وسیله تروریست‌ها و سیاستمداران فاسد برای قتل روزنامه‌نگاران و سرقت از بانک‌ها در طول روز به منظور فرار از دست پلیس در گره‌های ترافیکی شهرهای این کشور است.
سوریه، سومالی، پاکستان، هند و فیلیپین بر اساس گزارش گزارشگران بدون مرز در سال 2013 که در روزنامه «استار» فیلیپین منتشر شد، در ردیف اول تا پنجم کشورهای پرخطر برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قرار گرفته‌اند.
هند و فیلیپین در گزارش امسال جایگزین برزیل و مکزیک شده‌اند.
اتحادیه روزنامه‌نگاران فیلیپین اعتقاد دارد با توجه به قتل‌های صورت گرفته در سال جاری، این کشور رتبه سوم خطرناک‌ترین کشور برای فعالیت رسانه‌ای را دارد.
برخی آمارها نشان می‌دهد از سال 1986 تاکنون 137 فعال رسانه‌ای در فیلیپین به قتل رسیده‌اند و از سال 2010 که «بنینگو آکینو» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد 19 روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند.
21 روزنامه‌نگار در دوران ریاست جمهوری «کوارزون آکینو» بیوه رهبر اپوزیسیون بنیتو آکینو، 11 نفر در دوره ریاست جمهوری «فیدل راموس» از سال 1992 میلادی، 6 نفر در دوره «جوزف استرادا» و 80 فعال رسانه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری «گلوریا ماکاپاگال آریو» از سال 2001 میلادی در فیلیپین کشته شدند.
برخی آمارها نیز تعداد روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشته شده در فیلیپین را بیشتر از 137 نفر اعلام می‌کند و این آمار حکایت از آن دارد که نزدیک به 160 روزنامه‌نگار در فیلیپین از زمان سقوط «فردیناند مارکوس» در سال 1986 به قتل رسیده‌اند.
طی ماه‌های اخیر هشت خبرنگار عراقی، هفت روزنامه‌نگار سوری و چهار خبرنگار هندی به روش‌های مختلف به قتل رسیدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10