(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1 دی 1392 - شماره 20671

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     

 

 

حسین(ع) زندگی ماست (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
از خیمه‌ها بپرس (به جای‌گفت و شنود)
 بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی: تحریم‌های جدید ایران اهرم اوباما در میدان مذاکره است
دور چهارم مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در ژنو برگزار شد
صالحی: آژانس حق بازدید از صنایع نظامی و موشکی را ندارد
افزایش تحریم‌های ضد ایرانی زیر پوست مخالفت با تحریم‌های جدید (خبر ویژه)
روایت رسانه روباه پیر از اهمیت دروغ در عملیات روانی (خبر ویژه)
شورای عالی انقلاب فرهنگی نیمه تعطیل است؟ (خبر ویژه)
نارضایتی مردم آمریکا از دولت اوباما
شیرزاد: در حال حاضر به امثال ناطق نوری نیاز داریم! (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


یادت هست معرکه جمل را آنجا که امیرلشکر به محمدبن حنفیه فرمود «تزول الجبال ولاتزل. کوه‌ها از جا جنبیدند، تو استوار باش. دندان‌هایت را به هم بفشار. سرت را به خدا بسپار. گام‌هایت را بر زمین بکوب. چشم به نهایت سپاه دشمن بدوز و بدان که یاری از جانب خداوند سبحان است»؟... یادت هست در فرجام جنگ، رزمنده‌ای از میان سپاهیان به امیرلشکر گفت دوست داشتم برادرم فلان با ما در این جنگ بود و در پیروزی و پاداش آن شریک می شد؟ یادت هست امیرمومنان پرسید «اَهَوی اخیک معنا - آیا دل برادرت با ماست -» و چون پاسخ آری شنید، فرمود «پس همراه ما در این جنگ بود و با ما در این جنگ بودند آنها که در صلب پدران و رحم مادران جای دارند، گذشت روزگار آنها را به عرصه می‌آورد و ایمان و دین به وسیله آنها نیرومند می‌شود». گویا مولای متقیان در آن روز سخت، داستان رازآلود و پرماجرای دیگری را تدارک می‌کرد. ماجرایی که به تنهایی برای شهادت دادن به حقانیت آیت‌ تخلف‌ناپذیر الهی کافی بود. «و قد مکروا مکرهم و عندالله مکرهم و ان کان مکرهم لتزول منه الجبال. دشمنان همانا به قدر استطاعت مکر ورزیدند و مکر آنان نزد خداوند آشکار است حتی اگر کوه‌ها از آن مکرها از جا بجبنند». ده‌ها میلیون جان بیقرار که این روزها به سوی حرم سالار شهیدان روانند، شاهدند که اسم و رسم حسین(ع) با وجود همه مکرهای دشمنان مانده و دلبری می‌کند.
یادت هست سر راه صفین به کربلا رسیدیم؟ یادت هست - و چگونه فراموش کنی - که امیرمومنان خاک کربلا را بویید و گریست و فرمود «واهاً لک ایتها التربهًْ... چه خوشبویی ای خاک! از تو قومی محشور می‌شوند که بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند». یادت هست که فرمود «اینجا بارانداز سواران و قربانگاه عاشقان شهیدی است که هیچ کس از گذشتگان بر آنها سبقت نگرفته و هیچ‌کس از آیندگان به مرتبت آنها نمی‌رسد»؟ و چگونه از پاکباختگان کربلا حساب کشند که حساب و مطالبه و مواخذه، مخصوص دنیازدگان و اسیران تن است؟! به یاد آر که مولای متقیان در وصف پارسایان فرمود «ارادتهم الدنیا فلم یریدوها و اسرتهم ففدوا النفسهم منها. دنیا اراده آنها را کرد اما آنان هرگز دنیا را نطلبیدند و آنان را به اسارت گرفت پس جان‌های خویش را فدیه دادند و رها شدند». اگر این عبارات در اوصاف پرهیزگاران چنان آتشی در جان «همام» افکند که به فریادی جان از کالبدش رها شد، پس حق باید داد به این میلیون‌ها دلداده بیقرار که در اربعین حسین علیه‌السلام سر به بیابان کربلا گذاشته باشند. نگو ماجرا را شنیده‌ یا دیده‌اند که چنین آتش به جانشان اوفتاده. اینان به جان چشیده‌اند سر گذشت غمبار عاشورا را که چنین در تب و تابند. و مگر نه اینکه صادق آل محمد - علیه و علی آله السلام - فرمود «رحمت خدا بر شیعیان ما که از زیادی گل ما آفریده و با آب ولایت ما آمیخته شده‌اند، در غم ما محزون و در شادمانی ما شادمانند». بی‌علت نیست جاری شدن این محبت بر زبان ما که پیاپی گفتیم «بابی انت و امی یا حسین»... جان به قربان حسین، به فدای لب عطشان حسین!
به یاد آر جابر بن عبداله انصاری را که چون به مرقد مولای خویش رسید، چگونه «یا حسین» می‌گفت و از هوش می‌رفت و باز به هوش می‌آمد و «یا حسین» می‌گفت. عرض کرد آیا دوست جواب دوست را نمی‌دهد؟ و خود پاسخ داد «چگونه جواب بدهی که میان سر و پیکرت فاصله افتاده است». و به خاطر آور آن هنگام را که گفت «ما با کاروان کربلا بودیم». چگونه ممکن است جابر؟ «از رسول خدا(ص) شنیدم هر کس گروهی را دوست داشته باشد، با آنان محشور می‌شود و هر که عمل مردمی را دوست داشته باشد، در عمل آنان شریک می‌شود. همانا دوست ایشان به بهشت و دشمن آنان به دوزخ بازمی‌گردد». ما سرد و گرم روزگار چشیده‌ایم. ما در بدر و احد و خیبر و خندق، و در صفین و جمل و نهروان بوده‌ایم. اما حکایت کربلا، حکایت دیگری است... « اگر جدایی اوفتد، میان جسم و جان من - قسم به جان تو دلم از تو جدا نمی‌شود/ گریه کنم اگر همی، بهر تو گریه می‌کنم - ورنه ز دیده‌ام عبث اشک رها نمی‌شود / صفا و مروه دیده‌ام، گرد حرم دویده‌ام - هیچ کجا برای من کرببلا نمی‌شود / ... عمر گذشت و وا نشد راه زیارتت به من - حاجت این شکسته دل چرا روا نمی‌شود/ جز سر غرق خون تو که شد چراغ قافله - رأس بریده بر کسی راهنما نمی‌شود/ ای بدن تو غرق خون، روی و سر تو لاله‌گون - با چه خضاب کرده‌ای، خون که حنا نمی‌شود».
جرم کوچکی نیست بزرگی روح و عظمت شخصیت و منطق حماسه و شجاعت و عزت داشتن. و مولای ما با جان گرامی خویش تاوان همه عافیت‌گزین‌های تن‌آسا و راحت‌طلب را داد که حاضر نبودند در تنگنای ستم و اجحاف، پای حق بایستند و چون سالار آزادگان بگویند «مثل منی - پرورش یافته در دامان‌های پاک - با مانند یزید که آوازه بدکاری او عالم را پر کرده، بیعت نمی‌کند». در چشم جباران و طواغیت، جرم کمی نیست شرافت و عظمت روح. به تعبیر استاد شهید مطهری «حسین بن علی علیه السلام یک روح بزرگ و مقدس است. اساسا روح که بزرگ شد، تن به زحمت می‌افتد.. وقتی روح بزرگ شد، جسم و تن چاره‌ای ندارد جز آن که به دنیای روح بیاید و به زحمت بیفتد. اما روح کوچک دنبال خواهش‌های تن می‌رود، هر چه را که تن فرمان بدهد اطاعت می‌کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می‌رود اگرچه از راه دریوزگی و تملق و چاپلوسی باشد. روح کوچک دنبال پست و مقام می‌رود ولو با گرو گذاشتن ناموس باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می‌دهد... اما روح بزرگ به تن نان جو می‌خوراند، بعد هم بلندش می‌کند و می‌گوید شب زنده‌داری کن. روح بزرگ وقتی که کوچکترین کوتاهی در وظیفه خودش می‌بیند، به تن می‌گوید این سر را توی این تنور ببر تا حرارت آن را احساس کنی و دیگر در کار یتیمان و بیوه زنان کوتاهی نکن! روح بزرگ آرزو می‌کند که در راه هدفهای الهی و هدفهای بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می‌شود، خدا را شکر می‌کند. روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز عاشورا 300 زخم به بدنش وارد شود. آن تنی که در زیر سم اسبها لگدمال می‌شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می‌دهد، جریمه یک حماسه را می‌دهد، جریمه حق‌پرستی را می‌دهد. جریمه روح شهید را می‌دهد. وقتی که روح بزرگ شد، به تن می‌گوید من می‌خواهم به این خون ارزش بدهم.»
رو به قبله کربلا کردن و کربلایی شدن هزینه دارد. خدایا این باور ماست که حسین علیه‌السلام «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالهًْ و حیرهًْ الضلاله. خون دل خویش را در راه تو ارزانی کرد تا بندگان تو را از نادانی و سرگردانی گمراهی نجات دهد». باور ماست که سالار شهیدان «صابراً محتسباً» جهاد کرد، استقامت ورزید تا پای جان و اسارت خاندان، و این همه را فقط با تو حساب کرد و پای تو نوشت. ما باور داریم این سبک زندگی و این‌گونه سعادتمندانه و ستایش برانگیز زیستن را. خداوندا تو را به شهادت می‌گیریم دوستدار دوستان حسین و دشمن دشمنان حسین علیه‌السلام باشیم. و برای چنین سبک زندگی است که از همه سرمایه خود مایه می‌گذاریم و عرض می‌کنیم «بابی انت و امی یا حسین». فردا که اربعین از راه برسد، داغ چهل روز و چهل منزل تو و خاندانت برای ما تازه می‌شود. السلام علی الحسین المظلوم الشهید. السلام علی اسیر الکُرُبات و قتیل العَبَرات. سلام بر تو ای مظلوم شهید، ای اسیر محنت‌ها و کشته اشک‌ها. و ما چگونه حق این غم بزرگ را به جای آوریم حال آن که مولای ما حضرت ولی‌عصر (عج) می‌فرماید «همانا صبح و شام برای تو ندبه می‌کنم و به جای اشک، برای تو خون می‌گریم».
فردا که اربعین شود، کربلا مجال دوباره پاک‌باختگان است که شهادت دهند «ابد والله ما نفسی حسیناً. به خدا سوگند هرگز حسین(ع) را فراموش نمی‌کنیم». برای چنین مردمانی که حسین(ع) و شهادت حسینی را دارند، اسارت معنا ندارد. فردا اربعین شهادت خون خداست؛ آن سیمای خاک‌آلود و محاسن به خون خضاب و آن سالار نیزه‌نشین. فردا اگر قریب 15 تا 20 میلیون نفر خود را به کربلا می‌رسانند، چندین برابر این جمعیت مشتاق، دل را راهی مرقد حضرت سیدالشهدا می‌کنند که به تعبیر لسان‌الغیب:
گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوئیم
بُعد منزل نبود در سفر روحانی
سر عاشق که نه خاک درِ معشوق بود
کی خلاصش بود از محنت سرگردانی
ای نسیم سحری خاک در یار بیار
که کند حافظ از او دیده دل نورانی
محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* حرف ما بعد از 34 سال همان حرف پیر جماران و پیر مرادمان خمینی کبیر است که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» به آقای ظریف عرض می‌کنیم که این انقلاب و نظام حاصل بیش از سیصد هزار شهید است، مواظب باشید در جهت خلاف مسیر شهدا گام برندارید که ضرر خواهید کرد.
قربانیان و 5168---0912
* آمریکا عهدشکن، خودبرتربین، دروغگو و دشمن شماره یک مسلمانان جهان، اسلام و انقلاب و هویت ما ایرانی‌هاست. آمریکا و هم‌پیمانانش هیچ‌گاه قابل اعتماد نبوده و نیستند. مسئولان دیپلماسی کشور بدانند که این حرف همه ملت ایران است. ما به هیچ طریق حاضر نمی‌شویم عزت‌مان زیر سؤال برود و تحقیر شویم.
زمانی- فرزند شهید
* از وزارت امور خارجه که می‌گوید نمی‌توان جزئیات مذاکرات وزیر خارجه (ظریف) با جان کری را پخش کرد، چطور جان کری بلافاصله پس از مذاکرات جزئیات صحبت‌ها را به اطلاع نتانیاهو می‌رساند ولی وزیر خارجه ما نباید این مذاکرات را به اطلاع ملت ایران برساند؟ بخواهند یا نخواهند با این کارها کرامت انسانی مردم ایران زیر سؤال می‌رود.
یک شهروند
* برای جلوگیری از سوءاستفاده تبلیغاتی آمریکا از توافق ژنو به نفع خود و علیه ایران، بهتر است مسئولین به طور رسمی در رسانه‌ها چهره کریه آمریکایی‌ها را که بعد از توافق آشکار شد افشا کنند تا حداقل قوت قلبی برای ایرانیان باشد تا مردم بدانند مسئولین ما حامی حقوق‌شان هستند.
2500---0910
* آیا هیئت اتحادیه اروپا که به ایران آمده این اجازه را دارند که بدون هماهنگی وزارت خارجه به دیدن فتنه‌گران بروند؟ چرا نمایندگان هیچ واکنش قابل توجهی نمی‌کنند.
رفیعی
* دیدار هیئت پارلمانی اروپا با بعضی از فتنه‌گران محکوم نوعی ساختارشکنی است که نمایندگان مجلس نباید سکوت کنند بلکه با این سهل‌انگاری باید به شدت برخورد نمایند.
8516---0919
* به آقای هاشمی عرض می‌کنم با تمام خدمتی که برای نظام داشتید متاسفانه امروز تحلیل‌ها و حرکات شما و اطرافیانتان ضرر بیشتری به نظام می‌زند. ملت با‌بصیرت در فتنه 88 نشان داد که خود راه درست را انتخاب می‌کند.
4678---0918
* اینجانب به عنوان یک فرد نظامی از توهین‌های مکرر برخی مسئولین به نظامیان شدیدا گله‌مند هستم و این افراد باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.
0538---0935
* تدوین مبانی علوم انسانی یکی از توصیه‌های مکرر و موکد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی بوده است. به نظر می‌رسد لازم است دست‌اندرکاران تغییر و تحول رشته علوم انسانی هر از گاهی نحوه روند کار خود را اطلاع‌رسانی کنند تا در صورت صلاحدید در ادامه سیر این تحول فرهنگی بزرگ و ماندگار با یاری متخصصان و صاحب‌نظران ذیربط تجدیدنظر اصولی صورت گیرد.
6366---0938
* اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور دولت برای تامین منبع یارانه های نقدی مشکل دارد قابل درک است اما آقایان باید بپذیرند که زمان شیوه منسوخ شده هم گذشته است. تبدیل یارانه نقدی به سبد کالا باز هم یعنی کوپن و ایستادن در صف و باز هم تقسیم کالاها به کوپنی و آزاد آیا اگر نام کوپن به میان آید شاهد بالا رفتن قیمت اجناس نخواهیم بود؟ مگر در زمان جنگ چنین اتفاقی نیفتاد؟ این روش موجب تشدید تورم می‌شود.
کدخدازاده
* دولت برای پرداخت کالا در توجیه عدم پرداخت یارانه نقدی می‌گوید که می‌خواهد جلوی رشد نقدینگی جامعه را بگیرد در حالی که راه‌های زیادی برای کنترل نقدینگی وجود دارد. مثلاً اینکه جلوی پرداخت وام‌های آنچنانی به نور چشمی‌ها را بگیرند. یا کاری برای بازگرداندن پول‌های گرفته شده از بدهکاران دانه درشت بانک‌ها بکنند.
6809---0913
* اگر منشور حقوق شهروندی که دولت تهیه کرده برگرفته از قرآن، نهج‌البلاغه و رساله حقوق امام سجاد(ع) باشد که باید گفت نیازی به پیش‌نویس نیست و اگر برای خوشایند غرب و غربی‌هاست‌ که بابت این خودکم‌بینی و انفعال در مقابل بیگانگان باید تاسف خورد و آن را محکوم کرد.
7941---0912
* جاسوس دستگیر شده ام‌آی 6، در ایران با 4 افسر انگلیس خبیث مراوده داشته است. این خبر جای آفرین دارد و برای ما یک هشدار مجدد است. انگلیس دشمن قسم‌خورده دین و ملت ماست. نباید این دشمن را دست کم گرفت. به هیچ عنوان نباید اجازه داد که رابطه ما با انگلیس تجدید شود این به ضرر کشور است کشور در هر مرحله‌ای از اقتدار هم که باشد انگلیس در لباس‌های مختلف سعی در ضربه زدن به ما دارد.
محمدرضا احمدیان
* از مسئولین دانشگاه خوارزمی کرج درخواست می‌کنم به جای برگزاری همایش نقد و بررسی اشعار فروغ فرخزاد و... به ساماندهی محیط دانشگاه بپردازند.
پدر یک دانشجو
* آقای نوبخت وقتی از دریافت‌کنندگان سبد کالا نام برد اسمی از بازنشستگان تامین اجتماعی به میان نیاورد از ایشان درخواست می‌شود سبدی نیز برای این قشر در نظر بگیرند چرا که اینها نیز از دهک‌های پایین جامعه هستند.
جوانشیر خدایی
* از برق منطقه 17 شهریور درخواست می‌شود نسبت به روشنایی معابر میدان کلانتری و خیابان کرمان غربی تا تقاطع کوچه سفید که حدود 15 چراغ در طول این مسیر خاموشند اقدام نمایند. چند وقتی است که از طریق سامانه 121 برق تهران پیگیری شده ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است.
شهرابی فراهانی از کسبه خیابان کرمان غربی منطقه 14
*‌ از مسببان و فراهم‌کنندگان مقدمات اقامه نماز جماعت در پارک لاله تقدیر و تشکر می‌کنیم. امیدواریم در سایر پارک‌ها هم مقدمات اقامه نماز جماعت فراهم بشود. و این کار فرهنگی عمومیت پیدا کند.
7801---0912
* تعاونی مسکن دانشگاه تبریز وضعیت نابسامانی پیدا کرده به طوری که پروژه در حال ساخت نیمه‌کاره رها شده و معلوم نیست چند سال دیگر باید بدون سرپناه باشیم و آوارگی بکشیم.
4515---0914
* یک سال پس از ازدواج خود موفق شدم مجوز وام 3 میلیونی ازدواج را بگیرم اما بانک با اخذ ضامن و چک و کسر حقوق و سفته و... و دریافت 120 هزار تومان کارمزد و دویست‌هزار تومان مسدودی هنوز وام را پرداخت نکرده است این پول پس از سپری شدن یک سال از تاریخ ازدواج به چه درد من می‌خورد؟! از دولت انتظار حل مشکل دریافت وام ازدواج را دارم.
5153---0913

 


در آستانه اربعین حسینی(ع) که عاشقان پاکباز و عارفان اهل راز در چهلمین روز شهادت احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) به سوگ نشسته‌اند و جان‌های شیفته، به پای تن یا به بال دل آهنگ کربلا کرده‌اند، این ستون را به سروده‌ای از آقای رضا جعفری که زبان حال پیام‌آور کربلا، حضرت زینب کبری(س) است اختصاص می‌دهیم:
***
برگشتم از رسالت انجام داده‌ام
زخمی‌ترین پیمبر غمگین جاده‌ام
ناباورانه از سفرم، خیل خارها
تبریک گفته‌اند به پای پیاده‌ام
یا نیست باورم که در این خاک خفته‌ای
یا بر مزار باور خود ایستاده‌ام
بارانم و ز بام خرابه چکیده‌ام
شرمنده سه ساله از دست داده‌ام
زیر چراغ ماهِ سرت خواب رفته‌ام
بر شانه کجاوه تو سر نهاده‌ام
دل می‌زدم به آب و به آتش برای تو
از خیمه‌ها بپرس که پروانه‌زاده‌ام
چون ابر، آب می‌شدم از آفتاب شام
تا ذره‌ای خلل نرسد بر اراده‌ام

 


قائم‌مقام بنیاد دفاع از دموکراسی با ضد و نقیض خواندن سیاست اوباما درباره ایران، هدف کنگره از تحریم‌های جدید را بالا بردن قدرت آمریکا در میز مذاکره دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «جاناتان سانزر» مسئول سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و قائم‌مقام مرکز «دفاع از دموکراسی‌ها» در مقاله‌ای که در نشریه پولتیکو به چاپ رسیده است، می‌گوید: گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه با نادیده گرفتن تهدید کاخ سفید یک لایحه جدید تحریم ارائه کردند که هدف آن فراهم کردن اهرم بیشتر برای آمریکا در میز مذاکره است. این روزها بحث و جدل و اقدامات ضد و نقیض در واشنگتن در خصوص سیاست ایران شدید است. به عنوان مثال، هفته گذشته وزارت خزانه‌داری اسامی جدید وارد فهرست تحریم‌های خود علیه ایران کرد. «دیوید کوهن» دستیار وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی این اقدام را یک یادآوری برای شرکت‌ها، بانک‌ها و واسطه‌ها دانست و گفت: ما خاطرنشان می‌کنیم که بی‌وقفه به اجرای تحریم‌ها ادامه می‌دهیم، حتی وقتی که امکان یک راه‌حل جامع بلندمدت را بررسی می‌کنیم.
در این گزارش آمده است: اگرچه این اقدامات به سیاست‌های دوحزبی آمریکا در دوره دولت بوش برمی گردد، اما زمان آن مناسب به نظر نمی‌رسد. فهرست درست زمانی اعلام شد که آدام زوبین رئیس اداره کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری در حال مذاکره با همتایان ایرانی خود در وین درباره طرح مشترک اقدام بود. ایرانی‌ها در واکنش به این اقدام آمریکا، به نشانه اعتراض از مذاکرات وین خارج شدند. کاخ سفید می‌گوید که لغو تحریم‌ها بیش از هفت میلیارد دلار نخواهد بود. مبلغ تحریم‌هایی که قرار است لغو شود، یکی از موضوعات مورد بحث میان دولت و کنگره آمریکا بوده است.
به نوشته مسئول سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، اقدام هفته گذشته وزارت خزانه‌داری موقعیت غیرممکنی را که کاخ سفید در آن قرار گرفته است، نقطه‌گذاری می‌کند. از یک سو، دولت می‌خواهد به ایرانی‌ها اعلام کند که در حال فراهم نمودن شرایط برای توافق جامع دوجانبه است و از سوی دیگر، تلاش می‌کند به اعضای کنگره و مردم آمریکا بفهماند که دولت سرسخت است و به اجرای تحریم‌ها ادامه می‌دهد. اما روند اضافه شدن اسامی به فهرست تحریم‌ها در ماه‌های اخیر به طور قابل ملاحظه کند شده است. احتمالا آنها فهرست را چند ماه قبل آماده کرده باشند اما از ترس به خطر افتادن مذاکره با ایران آن را به تعویق انداختند و حالا برای فرو نشاندن خشم اعضای کنگره آن را تصویب کرده‌اند. اما مجازات کردن ایران ضمن کاهش گزینشی دیگر تحریم‌ها برای خاطر دیپلماسی دو پیام ضد و نقیض در بر خواهد داشت. تعجبی ندارد که این رویکرد نه اعتماد ایران و نه کنگره را جلب نکند.
در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران توسط کنگره آمریکا نوشت؛ تعدادی از تحلیلگران سیاسی آمریکایی و ایرانی می‌گویند این طرح با تضعیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌تواند تاثیر معکوسی داشته باشد.
به نوشته این روزنامه این طرح به پروسه مذاکرات هسته‌ای آسیب خواهد زد. واشنگتن پست نیز در مطلبی این طرح را عامل اختلاف میان دموکرات‌های سنا عنوان کرد.
سناتور باربارا باکسر، یکی از مخالفان لایحه تحریم‌های جدید و عضو کمیته سیاست خارجی مجلس سنا در این باره گفته: کنگره با به مخاطره انداختن دورنمای دست یافتن به راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران، احتمال جنگ را بیشتر خواهد کرد.
او که در پشت صحنه در تلاش بوده است تا سایر دموکرات‌های سنا را به مخالفت علیه چنین لایحه‌ای ترغیب کند، افزود: من با همکاران گفت‌و‌گو کردم و بیان کردم عجله‌ای برای ارائه لایحه تحریم‌های جدید می‌تواند مذاکرات حساس با ایران را بر هم بزند.
به نوشته این روزنامه، رابرت منندز و چاک شومر، سناتورهای دموکرات، برای تصویب این لایحه فشار وارد می‌کنند و 11 سناتور دموکرات دیگر نیز به آنها پیوسته‌اند. از سوی دیگر، 10 سناتور دموکرات با لایحه تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند و در نامه‌ای به سناتور هری رید اعلام کردند، تحریم‌های جدید بهانه به دست کسانی در ایران می‌دهد که بسیار مشتاقند مذاکرات به شکست بینجامد.


 

چهارمین دور مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) دیروز در هتل اینتر کنتیننتال شهر ژنو پیگیری شد.
قرار بود این مذاکرات ساعت 9 صبح دیروز (شنبه) به وقت ژنو برگزار شود که به دلیل جلسات داخلی 1+5 این مذاکرات بعد ازظهر برگزار شد.
دور اول این مذاکرات بعد از ظهر پنجشنبه 28 آذر ماه و دور دوم و سوم نیز روز جمعه طی دو نوبت صبح و عصر در این محل برگزار شد. احتمال دارد این مذاکرات امروز (یکشنبه) نیز پیگیری شود.
حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات را بر عهده دارد و کارشناسان مالی، تحریم و بانکی نیز بعیدی‌نژاد را در این مذاکرات همراهی می‌کنند.
براساس توافقنامه ژنو تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که در ژنو سه به تایید وزرای خارجه ایران و 6 کشور و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید، قرار شد مذاکرات کارشناسی برای بررسی ساز‌وکارهای اجرایی این توافقنامه برگزار شود که دور قبلی این مذاکرات 18 آذر ماه به مدت چهار روز در شهر وین پایتخت اتریش برگزار و در پی اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها علیه ایران، تیم مذاکره‌کننده ایرانی مذاکرات را متوقف کرد و به تهران بازگشت.
پس از آنکه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عباس عراقچی درخواست کرد تا در این باره دیداری داشته باشند، این دیدار روز سه شنبه 26 آذر ماه در شهر بروکسل انجام و طرفین توافق کردند که مذاکرات کارشناسی از سر گرفته شود.

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: بازرسان آژانس نه تنها حق بازدید از صنایع نظامی و موشکی را ندارند، بلکه وظیفه‌ای در این خصوص بر عهده آنان نیست.
روابط عمومی سازمان انرژی اتمی روز گذشته در جوابیه‌ای به برخی اخبار منتشر شده با عنوان «بازرسان آژانس انرژی اتمی از صنایع موشکی ایران بازدید می‌کنند» به نقل از «علی اکبر صالحی» پاسخ داد.
در جوابیه روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ضمن تشکر از همکاری رسانه‌های وزین کشور در انعکاس اخبار هسته‌ای، آمده است: با عنایت به اینکه یک یا دو سایت محلی با درج تیتر خبر «بازرسان آژانس انرژی اتمی از صنایع موشکی ایران بازدید می‌کنند»، موجب تشویش اذهان عمومی شده‌اند و برداشت صحیحی از سخنان علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه خبری روز پنج‌شنبه 28 آذرماه جاری در قم نداشتند، توضیح زیر جهت تصحیح اخبار منتشره و تنویر افکار عمومی به آگاهی می‌رساند:
«رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد اتهامات برخی کشورهای غربی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به انواع بازرسی‌های آژانس و همکاری‌ها و شفاف‌سازی گسترده، این اتهامات بی‌اساس است.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا بازرسان از صنایع نظامی و موشکی کشور نیز بازدید می‌کنند؟ گفت: بازرسان آژانس چنین وظیفه و حقی ندارند؛ مرجعی در دنیا برای بازرسی از این تأسیسات وجود ندارد و معاهده‌ای هم در این زمینه نداریم و آژانس هم در جایگاهی نیست که این کار را انجام دهد.»
پیش از این بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس، اظهارات منسوب به آقای صالحی را تکذیب کرده بود.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز برخی اظهارات منتسب به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر امکان بازرسی بازرسان آژانس از صنایع نظامی و موشکی کشورمان را تکذیب کرد.
به گفته کمالوندی، انتشار این خبر ناشی از اشتباه در پوشش خبر بوده و آقای صالحی چنین سخنی را نگفته است.

 


ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا راز نگرانی دولت این کشور درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را بازگو می‌کند.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درباره علت مخالفت دولت با تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره گفت: ما برای اعضای سنا و دیگران روشن ساخته‌ایم که چرا فکر می‌کنیم این کار به راهبرد مذاکرات آسیب می‌رساند. من می‌توانم لحن دقیقی را که در این زمینه از طرف جامعه اطلاعاتی به کار برده شده ارائه کنم، یک‌دقیقه به من فرصت پیدا کردن آن را بدهید.
جامعه اطلاعاتی در ارزیابی 10 دسامبر خود اعلام می‌کند؛ «تحریم‌های جدید احتمال رسیدن به یک موافقتنامه جامع و موفقیت‌آمیز را با ایران تضعیف می‌کند.»
وی همچنین اظهار داشت: تحریم‌های جدید بین اعضای جامعه بین‌المللی تفرقه ایجاد می‌کند. ما دور دنیا گشته و گفته‌ایم تحریم‌ها را با این هدف وضع کرده‌ایم که ما را به یک راه‌حل دیپلماتیک برساند. اگر ما در چشم شرکا چنین جلوه کنیم که حقیقت را نمی‌گوییم، این به معنای آن است با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کنیم، این توافقی که ما به اتفاق گروه 5+1 آن را امضاء کرده‌ایم به صراحت می‌گوید که ما در حین مذاکرات تحریم‌های جدید وضع نخواهیم کرد، اگر ما خودمان نخواهیم پای این موافقتنامه بایستیم، چگونه می‌توانیم از دیگران بخواهیم که پای آن بایستند؟ همچنین، این کار می‌تواند ایرانیان را به اتخاذ موضع سخت‌تری وادار کند و بدترین سناریوی ممکن پایان یافتن مذاکرات است. پس چرا به خاطر چیزی که هنوز برای اثبات یک دیدگاه اجرا هم نشده است، به استقبال خطر برویم. موضع البته به معنای انصراف دولت آمریکا از اعمال فشار بر ایران و کنار گذاشتن تحریم‌ها نیست. در واقع دولت آمریکا با اتخاذ تاکتیک میان‌بر، به جای اینکه اسم تحریم‌های جدید را به میان آورد- آن‌گونه که کنگره طالب است- عملاً تعداد شرکت‌های تحت تحریم را گسترش داده که آخرین مورد آن اعمال تحریم‌ها علیه 18 شرکت جدید است. بدین ترتیب برخی اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز مدعی شده‌اند هرچه روح توافق ژنو نقض شده اما متن آن نقض نشده و هنوز توافق نمرده است؟
در واقع بر اساس آخرین خبرها دولت و کنگره آمریکا همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، جنگ زرگری راه انداخته‌اند.
جی کارنی سخنگوی کاخ‌سفید اخیراً اعلام کرد، اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند، آن را وتو خواهد کرد.
یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به روزنامه‌ هافینگتون‌پست گفت: ضرورتی ندارد که کنگره این طرح را تصویب کند، زیرا ما در حال تقویت تحریم‌های موجود هستیم و اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد یا اگر ایران تقلب کند، می‌توانیم به تحریم‌ها روی بیاوریم.
ادعای وتوی طرح جدید از سوی رئیس‌جمهور در حالی است که اگر مصوبه‌ای به تصویب دو سوم اعضای کنگره برسد، لازم‌الاتباع از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست. در همین حال اکثریت قاطع اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به شدت متأثر از لابی صهیونیستی ایپک هستند. بنابراین مواضع متفاوت دولت و کنگره در ماجرای تحریم‌ها، بیشتر جنگ زرگری است و موضوع واقعی همان است که مقام آمریکایی به هافینگتون‌پست گفته است: «ما در حال تقویت تحریم‌ها هستیم». این جمله مغایر با یکی از دو رکن بیانیه ژنو در زمینه عدم اعمال تحریم‌های جدید است.
در همین حال تابناک گزارش داد: در حالی که متن کامل طرح تحریمی جدید کرک- منندز برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران منتشر شده است، نگاهی به متن این طرح حاکی از آن است که در بخش مربوط به اشخاص و نهادها، طرح تحریم‌ جدید در نظر دارد که با گسترش دایره افراد و نهادها، فشار تحریمی بر ایران را دوچندان کند.
سر و صدای طرح تحریمی جدید سناتورهای ضدایرانی سنای آمریکا دیروز در حالی بلند شد که پیش از این گفته می‌شد که این طرح تا پایان مدت شش ماهه موافقتنامه موقت ژنو معلق شده است. اما اکنون گویا آنگونه که مشخص است سناتورها بنا دارند این طرح را بعد از تعطیلات رسمی آخر سال و در روز 6 ژانویه 2014 (دو هفته دیگر) به سنای آمریکا ببرند.
نگاهی به بخش مربوط به افزایش تحریم‌ها بر علیه نهادها و افراد، نشان می‌دهد که طرح جدید با گسترش دایره افراد و نهادها درصدد است تا ضمن شامل کردن نهادهای مهم حاکمیتی در ایران و همچنین گسترده کردن شرایط شمول تحریم افراد، فشار تحریمی را دو چندان بکند. این تحریم‌ها مقاماتی را در دولت، مجلس، وزارت دادگستری، سازمان انرژی و قوه قضائیه شامل می‌شود.

 

بی‌بی‌سی با انتشار دروغ‌های علنی در واقع کدام روندها را در عملیات روانی مدیریت می‌کند؟
این پرسشی است که شاید خیلی‌ها دنبال دریافت پاسخ آن باشند. وب‌سایت بی‌بی‌سی اخیراً مقاله‌ای را به قلم یکی از اصلاح‌طلبان فراری منتشر کرد که هدف رفتار رسانه‌ای معطوف به دروغ را توضیح می‌دهد؛ هر چند که در همین مقاله نیز بی‌بی‌سی در موضع تخطئه دیگران است. علی‌اصغر رمضانپور معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت خاتمی که اکنون به عنوان کارمند جزء شبکه دولتی انگلیس (بخش فارسی) فعالیت می‌کند در این مقاله می‌نویسد: در فرآیند انتشار اطلاعات نادرست، هدف محدود به ایجاد باور نسبت به اطلاعات نادرست نیست (اگرچه از تکنیک‌های رایج باور پذیر کردن دروغ مانند گفتن دروغ‌های بزرگ که کسی احتمال دروغ به آن بزرگی را نمی‌دهد یا دادن جزئیات به ظاهر فرعی که مخاطب احتمال دروغ بودن آن را نمی‌دهد یا دادن اطلاعات درست و مشهور در لابلای اطلاعات نادرست، استفاده می‌شود) بلکه هدف اصلی مخدوش کردن اطلاعات درست یا آن نگرش یا باوری است که از نظر دستگاه پروپاگاندا ناپسند است.
وی می‌افزاید: از نظر روانی لازم نیست مخاطب دروغی را باور کند تا بر او اثر نهد، شگرد قدیمی همه دروغ‌گوها این است که فقط روی باور کردن دروغ توسط مخاطب حساب باز نمی‌کنند، آن‌ها روی اثر فردی و جمعی دروغ حساب باز می‌کنند. به تعبیر دیگر اثر دروغ یا اطلاعات نادرست فقط باور کردن آن نیست. دروغ بدیل‌های تازه‌ای در برابر حقیقت در ذهن مخاطب می‌سازد و از شدت اعتماد مخاطب به حقیقت می‌کاهد. از این طریق یک دروغ همیشه سنگ بنای دروغ بعدی است که هدف آن سازمان دادن نگرش تازه است. مجموعه‌ای از دروغ‌ها همراه با استنتاج‌های درست از نظر صوری نظام تازه‌ای از مفاهیم را شکل می‌دهد که شبه حقیقت است.
بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: نظامی از باورها و نگرش‌های تازه که صرفاً به دلیل جاخوش کردن در ذهن و در نقل‌های رسانه‌ای، جایگزین نظامی از باورها و نگرش‌هایی می‌شود که حقیقت نامیده می‌شود یا از نظر حرفه‌ای یا اخلاقی معتبر است. در سطحی کلی‌تر،‌هدف از انتشار این اطلاعات خاکستری استفاده از حساسیت‌های مخاطب برای شکل دادن به برداشت‌هایی است که زمینه را برای توجیه‌پذیر کردن اقدام‌های دستگاه سازنده پروپاگاندا یا نظام‌واره دروغ فراهم می‌کند. این دروغ‌ها آتش تهیه توپخانه‌ای است که پیش از وارد عمل شدن نیروهای پیاده نظام به کار برده می‌شود.

 

از زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعطیلی‌هایی همراه بوده به گونه‌ای که تاکنون چهار جلسه بیشتر برگزار نشده است.
به گزارش مشرق، این در حالی است که جلسات شورا در دولت نهم و دهم معمولا به صورت هفتگی و منظم برگزار می‌شدند.
در دولت قبلی در صورتی که رئیس‌جمهور نمی‌توانست در شورا شرکت کند این اجازه را می‌داد که جلسات با ریاست نواب رئیس یعنی روسای قوه مقننه یا قضائیه برگزار شود در حالی که این اجازه را تاکنون حسن روحانی به نواب رئیس نداده است.

 


آخرین نظرسنجی انجام گرفته در آمریکا تأییدکننده دیدگاه تحلیل‌گرانی است که می‌گویند اوباما بدترین سال ریاست جمهوری خود را در سال 2013 سپری کرد، هر چند که اوباما این موضوع را رد می‌کند.
نظرسنجی مشترک مؤسسه جی‌اف‌کا و خبرگزاری آسوشیتدپرس که حد فاصل 5 تا 9 دسامبر انجام شده نشان می‌دهد 59 درصد مردم آمریکا از نحوه مدیریت اوباما در زمینه مسائل اقتصادی ناراضی هستند و 61 درصد، عملکرد وی در بخش بهداشت و درمان را غیر قابل قبول توصیف می‌کنند. در مجموع 58 درصد آمریکایی‌ها عملکرد اوباما را رد می‌کنند و 40 درصد آن را تأیید کرده‌اند.
همچنین 53 درصد - در مقابل 34 درصد- گفتند که سرعت تخلیه نیروها از افغانستان کند است و 57 درصد معتقدند اصل حمله به افغانستان کار اشتباه و غلطی بود. اکثر آمریکایی‌ها از اوباما می‌خواهند که هر چه سریع‌تر نیروها را از افغانستان خارج کند.
با این حال باراک اوباما روز جمعه در کاخ سفید گفت گمان نمی‌کنم که سال 2013- آنطور که تحلیلگران سیاسی می‌گویند- «بدترین سال» دوران ریاست جمهوری‌ام باشد.
اوباما در سخنانی که به مناسبت پایان سال 2013 در یک کنفرانس خبری در واشنگتن ایراد کرد گفت درست است که در نظرسنجی‌ها رقم بالایی را نمی‌گیرد اما میزان محبوبیتش در طی دوران ریاست جمهوری بارها بالا و پایین رفته است. او گفت اگر به نظرسنجی‌ها علاقه داشت، هرگز کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شد.
او در موضعی که حاکی از خوی استکباری تغییرناپذیر رژیم ایالات متحده دارد، گفت درباره ایران همه گزینه‌ها همچنان روی میز است.

 


برخی فعالان اصلاح‌طلب می‌گویند از فعالیت ناطق نوری در عرصه انتخابات استقبال می‌کنند هر چند در این باره تردیدهایی دارند.
محمدجواد حق‌شناس در این باره گفت: ناطق نوری می‌تواند مشترکات جریان اصلاح‌طلب و جریان اصولگرای معتدل و خردگرا را به واقعیت‌ نزدیک کند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با آریا درباره سرلیستی ناطق نوری در طیف اصلاح‌طلبان گفت: تردیدی نیست که حضور آقای ناطق نوری در عرصه انتخابات مجلس کاملا مثبت و تاثیرگذار خواهد بود اما سرلیستی ایشان در طیف اصلاح‌طلبان بستگی به زمان و موقعیت خودش دارد.
وی ادامه داد: اگر چه بستر پیروزی آقای روحانی را اصلاح‌طلبان و آقایان هاشمی و خاتمی فراهم ساختند اما نباید فراموش کنیم که حمایت آقای ناطق نوری از آقای روحانی و نقشی که جریان اصولگرای خردگرا در این زمینه داشتند و همچنین نقشی که آقای ولایتی در انتخابات ایفا کرد و از انتخابات کناره‌گیری نکرد در پیروزی آقای روحانی نقش بسزایی داشتند.
حق‌شناس اظهار داشت: بخش قابل توجهی از سبد رای اصلاح‌طلبان متعلق به آقای ناطق نوری است اما قضاوت درباره این که ایشان به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان مطرح شود قطعا زود است و باید صبر کنیم ببینیم چه کسانی کاندیدا می‌شوند.
احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم نیز گفته است: در شرایط فعلی دشوار است که به موضوع سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم وارد شویم اما به طور کلی بنده معتقدم آقای ناطق نوری در موقعیت بسیار خوبی هستند تا در فضای سیاسی کشور فعال شوند البته ورود ایشان به عرصه انتخابات نیازمند آن است که از حالا خیلی بیشتر دیده شوند بنابراین من به عنوان یک ناظر سیاسی بر این باورم که باید نسبت به حضور آقای ناطق نوری بیشتر ابراز علاقه کنیم.
عضو جبهه مشارکت تاکید کرد: آقای ناطق نوری باید ارتباطات خود را با احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی بزرگ گسترش دهند زیرا نقش ایشان را در ایجاد تعادل، موازنه مثبت و افزایش عقلانیت در فضای سیاسی کشور مفید می‌دانم.
وی ادامه داد: آقای ناطق نوری ممکن است از توهین‌هایی که صورت گیرد دلگیر باشند البته بنده معتقدم الان زمان دلگیری نیست زیرا اگر جای دلگیری باشد شاید آقای هاشمی بیش از همه محق به دلگیری هستند اما در حال حاضر می‌بینیم حضور ایشان در عرصه سیاسی کشور تعادل بسیار خوب و مثبتی ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: آقای ناطق نوری باید وارد عرصه شود و خود را برای یک مبارزه یا ایفای نقش جدی آماده کند زیرا ما در حال حاضر به امثال آقای ناطق بسیار احتیاج داریم و باید در صحنه حضور داشته باشند.
همچنین سعید حجاریان به ایسنا گفته است: تا انتخابات مجلس زمان زیادی باقی است اما من معتقدم باید مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تاثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. به نظر من حضور آقای ناطق نوری در مجلس بعدی بسیار موثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می‌کنم اما خود آقای ناطق گفته است که در انتخابات شرکت نمی‌کند.
در همین حال محمدرضا تابش معتقد است که هنوز زود است درباره نامزدی عارف و ناطق نوری و یا سرلیستی آنها اظهار کنیم.

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای‌مجید حسام در غم از دست دادن خواهر خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحومه رحمت الهی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10