(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1 دی 1392 - شماره 20671

     
آیت‌الله مکارم شیرازی: سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانم
آیت‌الله علوی گرگانی: عزاداری بدون تبیین معارف اهل بیت‌(ع) دشمن را شاد می‌کند
انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی
پایان تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام
عضو کمیسیون امنیت ملی: وزیران اطلاعات و خارجه به مجلس فراخوانده می‌شوند
طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس
درمکتب امام
شرح نامه 31 نهج‌البلاغه (1)
نگاه تربيتي امير مؤمنان (ع) به فرزند
بعیدی‌نژاد: کمترین زمان برای اجرای راه‌حل نهایی توافقنامه ژنو 5 سال است
بذرپاش: نکند هم زندگی مردم نچرخد هم سانتریفیوژها
مخبر دزفولی: مشوق‌های مادی و معنوی در لایحه افزایش جمعیت در نظر گرفته شده است
استقبال مردم کرمان از پیکر 4 شهید گمنام
رئیس سازمان اوقاف در نشست خبری هفته وقف درخواست کرد
همه واقف باشیم
پاسخ نماینده ایران به لفاظی‌های تند نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان‌ملل
   


مرجع تقلید شیعیان جهان بر لزوم تبیین مذاکرات ژنو و دستاوردهای آن تاکید و اعلام کرد: ‌همان‌طور که رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای فرمودند من نیز به عنوان مرجع تقلید بحث سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانم.
به گزارش جهان، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد طی سخنانی ضمن اشاره به گزارش علی‌اکبر صالحی که در این دیدار ارائه شد گفت: توضیحات شما مقداری از ابهامات ما را برطرف کرد.
وی در ادامه به نکاتی پیرامون توافق‌نامه ژنو اشاره و ابراز داشت: این توافق به شکل نسبی خوب است اما برخی معتقدند که شما تمامی کارت‌های برنده خود را بیش از حد مصرف کرده‌اید و چیزی برای اینکه بعدا بخواهید به آنها بدهید باقی نگذاشته‌اید.
مکارم شیرازی بیان کرد: نکته دیگر این است که شما چه چیزی گرفته‌اید؟ و نکته سوم نیز در این است که اگر آنچه را که تا به حال بوده متوقف کنید اینها این توقفات را به شکل دائمی می‌خواهند و در آینده نیز درخواست اقداماتی دیگر دارند.
وی با تاکید بر اینکه غربی‌ها شیطان غریبی هستند بیان داشت: در دنیا کشورهایی هستند که بخواهند توافق صورت بگیرد اما برخی دیگر از کشورها نیز هستند که به شدت دنبال عدم ایجاد توافق هستند.
مکارم شیرازی بیان داشت: مسئله هسته‌ای برای ما شفاف است و همانطور که رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای فرمودند من نیز به عنوان مرجع تقلید بحث سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانم و مباحثی که دنیای غرب درباره آن مطرح می‌کند تنها توهم و خیال است.

 


به گزارش حوزه، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، در پیامی به پنجمین همایش تجلیل از پیرغلامان،‌ جوان غلامان، نوغلامان، سخنرانان و مداحان حضرت اباعبدالله(ع)، که در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران قرائت شد، با اشاره به فلسفه قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و اهمیت نماز، تصریح کردند: اوج اهمیت نماز آن جا نمایان می‌شود که امام حسین(ع) در میدان جهاد، به یاد نماز افتاده و این فریضه را در همان اول وقت اقامه می‌کنند.
وی در ادامه این پیام با توصیه به سخنرانان و مداحان به عنوان متولیان مجالس اهل بیت(ع) به خصوص حضرت سیدالشهداء(ع)، یادآور شدند: مجالس را از نظر معرفتی پربارتر نمایند و بیشتر از اشعار حماسی و معرفتی استفاده کنید و از سبک‌های سبک جدا بپرهیزید. همچنین در مدایح و مراثی و سخنرانی‌ها از کلماتی استفاده کنید که از آن سوء استفاده نشود.
ایشان با اشاره به لزوم تبیین معارف اهل بیت(ع) در مجالس و محافل عزاداری حسینی، تأکید کردند: اگر مجلس عزاداری و سینه‌زنی بدون تبیین معارف باشد، کم‌کم جوانان را از معرفت تهی کرده و در صورت رایج شدن این رویه، دشمن به هدف خود رسیده است.
آیت‌الله علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کردند: مداحان و سخنرانان همیشه خود را به سلاح تقوا و اخلاص مجهز کنند؛ چرا که اگر اخلاص در سخنان،‌اشعار و مداحی‌ها باشد، مؤثر خواهد بود و ابلاغ رسالت به نحو بهتری انجام می‌پذیرد.

 


جدیدترین شماره کیهان فرهنگی با موضوعات: احیای نماز و امر به معروف، پرداختن به رمان انقلاب،‌ نگاهی به سیره و نقش امام سجاد(ع)، پیری زودرس جمعیت ایرانی، کنترل جمعیت از منظر عقل و دین به همراه آثاری دیگر از صاحبان قلم چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
مدیر مسئول در طلیعه این شماره با اشاره به موضوع «فرهنگ، دولت، نگاه»، نوشته است: اگر فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی هویت و روح یک ملت است، آیا می‌توان از این هویت و روح غفلت کرد و آن را به امان خدا واگذاشت؟ اگر کشوری باشد که خود را نسبت به روح و هویت ملی‌اش عاری از تکلیف بداند و نسبت به سرنوشت فرهنگ و ارزش‌های آن بی‌تفاوت باشد، یقینا دولت اسلامی نمی‌تواند این‌گونه باشد.
دولت اسلامی جایگاهی بسیار والا برای فرهنگ اسلامی قائل است و تا رساندن این فرهنگ به جایگاه واقعی‌اش تلاش می‌کند. در این میان و به منظور نیل به این هدف دو نگاه نسبت به فرهنگ وجود دارد. برخی فرهنگ را متن نظام و کشور می‌دانند و سیاست و اقتصاد و اجتماع و ورزش و... همه و همه را در حاشیه این متن یا ذیل آن تفسیر می‌کنند و نه عکس آن. نگاه دیگری وجود دارد که برای فرهنگ جزو واقعیتی حاشیه‌ای و ذیلی قائل نیست.
وی در ادامه افزوده است: نظارت و پایش نیز لازمه حرکت‌های فرهنگی مسئولان است. نمی‌توان حرکت‌ها را نظارت نکرد، پویش‌ها را پایش نکرد و مانع‌ها، مزاحم‌ها و مهاجم‌ها را ندید و با آن‌ها برخورد لازم نکرد. در عالم تزاحم، پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها مستلزم به کار بردن نیرو و انرژی لازم و متناسب است و حرکت‌های خود بخودی امکان‌پذیر نیست. بنابراین استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور در حوزه برنامه‌ریزی و نظارت، پایش و پالایش فرهنگی چون سایر عرصه‌ها ضرورت انکارناپذیری است که باید وجهه نظر و همت مسئولان گرانقدر و دلسوز کشور باشد. این یک انتظار و مطالبه جدی شرعی و قانونی امت و امام حاضر امت است. «اگر بناست امر به معروفی شود، باید برای نماز و ازدواج قیام کنیم» موضوع گفت‌وگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است که در بخشی از آن آمده است: «مشکل جوانان ما دو چیز است؛ غفلت و شهوت. دوای غفلت نماز با حال است. دوای شهوت ازدواج است. معروف ما نماز است. منکر ما شهوت است. امر به معروف یعنی بسیج شویم برای نماز، در هر خانه‌ای یک کتاب اسرار نماز باشد.
وی در ادامه افزوده است: صدا و سیما فیلم‌هایی برای آشپزی، کیک‌پزی و از این قبیل می‌سازد. ده - بیست فیلم درست و حسابی هم برای آموزش نماز، اسرار نماز با قلم و بیان هنری و میان پرده‌های هنری بسازد.
گفت‌وگوی اختصاصی بعدی با استاد جواد محقق شاعر انقلاب است که در بخشی از آن چنین گفته است: به نظر می‌‌رسد با عبور از سال‌های جنگ، پرداختن به رمان انقلاب تازه آغاز شده است، کتاب‌هایی هم توسط بعضی از جوان‌ترها نوشته شده که تبلور سیمای انقلاب در استان‌های خودشان است.
وی در ادامه این‌گونه تاکید کرده است: حادثه عظیمی مانند انقلاب اسلامی، با آن همه فراز و فرودهای سیاسی، اجتماعی فرصت کم‌نظیری برای اهالی قلم است تا توان ادبی و تعهد ملی خود را به عرصه عمل بیاورند و در عین حال، بخشی از دین فراوانی را هم که به آن دارند، ادا کنند.
«پیری زودرس جمعیت ایرانی» عنوان مطلبی است که توسط دکتر فیروزه حسینی به نگارش درآمده است که در بخشی از آن آمده است: اکنون وقت آن است که «اراده ملی ایرانی» را بیازماییم. آیا برخلاف گذشته بدون کمک دشمن می‌توانیم طرحی بزرگ در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت را با هدف جبران مافات در کشور مدیریت کنیم؟ نتیجه در صورت برنامه‌ریزی رسمی دولتی و بسیج همه ارگان‌های مردمی مشخص خواهد کرد که چه میزان از فاجعه رخ داده ناشی از سهل‌انگاری داخلی است و چه میزان حاصل مدیریت جریان‌های جهانی!
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «سلوک الی الله» سخنرانی منتشر نشده آیت‌الله حائری شیرازی «بررسی علل اجرایی نشدن اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به قلم علیرضا مغیش‌نیا / «‌نقش اسیران کربلا در پیروزی نهضت عاشورا» از محمود حیدری آقایی / «نگاهی به سیره و نقش امام سجاد(ع)» سخنرانی منتشر نشده حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی / «کنترل جمعیت از منظر عقل و دین / «بررسی ویژگی‌ها و نمادها در تعزیه حضرت عباس(ع)» نوشته دکتر محسن محمدی فشارکی و حمید هادیان / «وحدت بر محور توحید» از طیبه صالحی تجریشی و...

 


سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب دو بند باقی‌مانده، در قالب 22 بند پایان یافت.
در این جلسه که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد و علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشت، با رای اکثریت اعضا، دولت مکلف شد برای تحقق سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی، هماهنگ‌سازی و بسیج پویای همه امکانات، اقدامات لازم را به عمل آورد.
همچنین مقرر شد، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها و کوچک‌سازی دولت، بازنگری در نظام بازنشستگی و ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی بر اساس اصول حرفه‌ای، حذف دستگاه‌های موازی غیرضرور و هزینه‌های زاید انجام شود.
در ادامه این جلسه، طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی که به دلیل ایراد شورای نگهبان به عنوان موضوع اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است، در دستور جلسه قرار گرفت که به دلیل طولانی شدن مباحث، تصمیم‌گیری در این خصوص به جلسات آینده مجمع موکول شد.
گفتنی است سران سه قوه در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشتند که رئیس‌جمهور در این میان برای چندمین جلسه پیاپی غیبت داشت.
این در حالی است که غیبت‌های متوالی حسن روحانی رئیس‌جمهور برای چندمین بار در صحن مجمع تشخیص بوده است که این موضوع در جلسه گذشته مجمع مورد انتقاد آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احضار برخی وزرا به مجلس برای پیگیری دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فعالان فتنه در تهران خبر داد.
ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با انتقاد از دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فعالان فتنه، این سؤال را مطرح کرد که چرا هیچ‌کس مسئولیت این دیدار را قبول نمی‌کند و مجلس و وزارت خارجه مسئولیت را بر گردن دیگری می‌اندازند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس، با تاکید بر اینکه وزارت امورخارجه و اطلاعات باید پاسخگوی این دیدار باشند، تصریح کرد: سوالات نمایندگان درباره این دیدار را امروز(یکشنبه) تقدیم هیئت رئیسه خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی وزرای خارجه و اطلاعات و احتمالا وزیر کشور را به خانه ملت احضار کرده و از آن‌ها خواهد خواست که پاسخگوی این دیدار باشند.
همچنین محمدحسن آصفری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار مشخص شدن متولی دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فعالان فتنه و پاسخگویی آنان شد.
وی خطاب به وزارت امور خارجه کشورمان گفت: دستگاه دیپلماسی باید سفیر یونان را به دلیل دخالت در امور داخلی کشورمان و فراهم کردن زمینه این دیدار احضار کند. وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه وزارت خارجه تاکنون سفیر یونان در تهران را احضار نکرده است، اظهار داشت: اجازه سفارت یونان برای برگزاری این جلسه در این سفارتخانه نوعی براندازی محسوب می‌شود.
منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه و اطلاعات به خاطر سفر هیئت پارلمانی اروپا به کشور و دیداری که با ۲ نفر از فتنه گران داشته‌اند به مجلس فراخوانده می‌شوند تا در این زمینه پاسخگو باشند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با تسنیم خاطر نشان کرد: بسیاری از زوایای این سفر هنوز برای ما مشخص نیست و در این مورد هم وزارت امور خارجه و هم وزارت اطلاعات را خاطی می‌دانیم .

 


نماینده مردم نجف آباد در مجلس اعلام کرد طرح انتقال پایتخت در راستای تمرکززدایی از تهران تهیه شده است.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه طرح انتقال پایتخت این هفته با درخواست 50 نفر از نمایندگان با اولویت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ساماندهی شهر تهران بزرگ از مهم‌ترین مباحث این طرح هفت ماده‌ای است که بر اساس آن سه قوه باید این ساماندهی را با هماهنگی یکدیگر انجام دهند.
ابوترابی که طراح این طرح است، تصریح کرد: در این طرح پیشنهاد شده است شورای عالی انتقال پایتخت به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شود.
وی ادامه داد: در این شورا 14 عضو متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، شهردار تهران و سازمان پدافند غیرعامل حضور خواهند داشت.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: پیشنهاد این طرح در حدود یک سال و نیم پیش به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس ارایه شد و از آن زمان تاکنون بررسی کارشناسی شده است.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس با تاکید بر تمرکز زدایی در تهران خاطرنشان کرد: درحال حاضر 10 درصد فضای تهران را پادگان‌ها و نیروی نظامی، صنایع و دانشگاه و مراکز علمی تشکیل می‌دهند که باید این مراکز به صورت عادلانه در کل کشور توزیع شوند.
وی ادامه داد: انتقال پایتخت سیاسی -اداری نیز از مفاد این طرح است که بر اساس آن شورای انتقال پایتخت تشکیل و در مدت دو سال برای انتقال پایتخت برنامه‌ریزی می‌شود.

 


مسلمانان از طبل تو خالی ابرقدرت‌ها نهراسند
مسلمانان از هیاهو و طبل‌های تو‌خالی و تبلیغات ظالمانه (استکبار و ابرقدرت‌ها) نهراسند.
که کاخ‌ها و قدرت‌های نظامی و سیاسی استکبار جهان، همانند لانه عنکبوت سست و در حال فرو ریختنند.
صحیفه امام - ج 20 - ص 319

 


نامه سي و يكم نهج‌البلاغه نامه‌اي است كه وجود مبارك حضرت امير براي فرزندشان نوشتند. آنی كه سيّد رضي (رض) نقل می‌كند، می‌گويد: اين نامه را براي حسن بن علي (ع) نوشته‌اند؛ آني كه ابن ميثم و برخي از مورّخان نقل می‌كنند، می‌گويند: اين نامه را براي ابن حنفيّه نوشتند؛ ولي بالأخره نامه‌ای است كه وجود مبارك حضرت بعد از جريان صفّين مرقوم فرمودند.

شمارش 7 صفت تربيتي توسط علي (ع)
حضرت در این نامه 7 صفت براي خودشان ذكر كردند، 14 صفت براي فرزندشان. آن اوصاف 7 گانه‌ای كه براي خودشان ذكر كرده است، اين است: مِنَ الوالِدِ الفان؛ اوّل اين است كه ما الان عمرمان تمام شده، داريم می‌رويم. اَلمُقِرِّ لِلْزَّمان؛ ما نسبت به رخداد‌ها تسليميم. حوادثي كه پيش آمده، قضا و قَدري كه پيش آمده؛ همه اين‌ها به اراده الهي بود، ما آزمون خودمان را داديم. اَلمُدبِرِ العُمر؛ ما عمر را پشت سر گذاشتيم، با اينكه سن مباركش زياد نبود! اَلمُستَسْلِمِ لِلْدَّهر؛ آنچه را كه ذات أقدس إله مقدّر كرده، ما تسليميم و مُنقاد فرمان ذات أقدس إله هستيم. اَلذّامِ لِلدُّنيا (1)؛ هيچ وقت به دنيا باج نداديم، هميشه دنيا را تحقير و سركوب كرديم.
مستحضريد كه خاورميانه دو تا امپراطوري قوي داشت؛ يكي امپراطوري روم بود، يكي امپراطوري ايران؛ هر دو تسليم حجاز شدند در حالی که اصلاً براي حجاز حساب باز نمي‌كردند، يك حياط خلوتي بود براي اين امپراطوري! وقتي اسلام كلّ خاورميانه را گرفت، ايران با همه فلات وسيعش كه بحرين جزء ايران بود، قسمت شرق خراسان كه افغانستان است جزء ايران بود؛ اين افغانستان قسمت شرق خراسان است. خراسان شرقي دارد و غربي؛ غربي فعلاً به دست ماست، شرق همان افغانستان و اينهاست، اين‌ها همه در اختيار ايران بودند. ايران با همه وسعتي كه داشت، چند تا استانداري داشت.
هرچند دوستان از ترس نتوانستند فضائلش را بگويند، دشمنان روي كينه نگفتند؛ ولي مع ذلك قَدْ مَلَأَ الخافَقَين. «خافَق» يعني افق، «خافَقَيْن»يعني اُفقَين؛ شرق عالم را می‌گويند: خافَق شرق، غرب عالم را می‌گويند: خافَق غرب. اينكه در بعضي از روايات و اخبار آمده است كه: كمال و جمال و جلال علي (ع) قَدْ مَلَأَ الخافَقَين، يعني فضائلش شرق و غرب عالم را گرفته؛ با اينكه دوست‌ها از ترس نتوانستند بگويند، دشمن‌ها روي كينه نگفتند!
فرمود: من هميشه دنيا را تحقير كردم، اَلذّامِ لِلدُّنيا. ايني كه همه براي او دست و پا می‌شكنند، من هميشه او را تازيانه زدم. اَلسّاكِنِ مَساكِنَ المُوتَي؛ ما الان در آستانه رفتنيم. وَ الظّاعِنِ عَنهَا غَداً؛ «ظَعن »يعني كوچ، ما فردا داريم كوچ می‌كنيم. اين 7 صفت، يعني فاني، مُقرّ، مُدبر، مُستَسلم، ذام، ساكن، ظاعِن؛ اين اوصاف 7 گانه را در دوران كهنسالي خودشان فرمودند.

اوصاف چهارده‌گانه تربيتي فرزند
فرمودند: اين وصايا را نسبت به فرزندم ذكر می‌كنم، اين فرزندم را با 14 وصف موصوف می‌كنم. اِلَي المُولُودْ اَلمُؤَمِّلِ مَا لا يُدرَك؛ اين نوجوان خيلي چيز‌ها را در سر دارد، ولي درك‌كردني نيست. اَلسّالِكِ سَبيلِ مَنْ هَلَك؛ راه كساني كه از بين رفتند را دارد می‌رود، اينطور نيست كه بماند يا به آرزوهايش برسد! غَرَضَ الاَسقام؛ مرض و بيماري به طرف او خواهد آمد. وَ رَهينَهُ الاَيام؛ روزگار او را گرو می‌گيرد. چون انسان كه كمي خلاف بكند، كج‌روي كند؛ بدهكار است! انسان بدهكار بايد گرو بدهد.
در جريان حقوقي و عُرفي، انسان بدهكار، اگر زمين را، خانه را، فرش را گرو بدهد، می‌پذيرند؛ امّا در برابر مسائل اخلاقي خود آدم را گرو می‌گيرند! اين كه در آیه: كُلُّ نَفسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهينَهٌ (2)، يا كُلُّ امرِءٍ بِمَا كَسَبَ رَهين(3) فرمود، ناظر همين است. خود شخص را به بند می‌كشند، می‌شود عين مرهونه. اگر مي‌بينيد بعضي‌ها می‌گويند: آقا! ما هر چه می‌خواهيم جلوي زبانمان را نگه داريم، جلوي چشممان را نگه داريم، به نامحرم نگاه نكنيم؛ بيچاره‌ها راست می‌گويند، براي اينكه اين‌ها بند كشيده شده‌اند، اين‌ها به گرو گرفته شده‌اند؛ مواظب زبان نيستند، مواظب چشم و گوش نيستند: كُلُّ امْرِءٍ بِمَا كَسَبَ رَهينٌ، یعنی مَرهُونٌ. انسان در گرو است، بعد هم كه مرد، زمين او را گرو می‌گيرد! امام سجاد (ع) در صحيفه از اموات تعبير می‌كنند به (رَهائِنُ القُبُور) (4). يعني اين قبر‌ها گروهايشان را گرفته‌اند. هر انساني در گرو قبر است، قبر گروي خودش را می‌گيرد. حالا تا زنده است در گرو روزگار است، وقتي هم كه مُرد، در گرو قبر می‌شود.
وَ رَمِيَّهُ المصائب؛ اين مصيبت‌ها تيراندازي می‌كنند به طرف او. وَ عَبدَ الدُّنيا؛ غالباً بنده دنيايند. وَ تاجِرِ الغُرُور؛ می‌دانيد كسي که دارد هوا می‌خرد، چيزي در او نمي‌ماند! مشكل ما اين است كه ما عِوَض و مُعوَّض، هر دو را می‌بازيم. اگر با خدا معامله كرديم، عِوَض و مُعوَّض، هر دو را می‌گيريم؛ اگر با شيطان و هوا و هوس معامله كرديم، عِوَض و مُعوَّض هر دو را می‌دهيم. اگر در سوره توبه دارد كه: اِنَّ‌اللهَ اشْتَرَي مِنَ المُؤمِنين(5)؛ ما اگر جانمان، مالمان، عِرضمان را به خدا فروختيم، خدا چه كار می‌كند؟ او (معاذالله) نيازي به جان و مال ما دارد؟ يا نه، همين جان را، همين مال را، همين آبرو را تكميل می‌كند، به ما می‌دهد؟! عِوض و مُعوّض، هر دو به ما برمی‌گردد. لذا فرمود: فَاستَبشِرُوا بِبِيعِكُمُ الَّذِي بايَعتُم(6). امّا اگر (معاذ الله) با شيطان معامله كرديم، عِوض و معوّض، هر دو را به او داديم.
او ما را به بند می‌كشد، حَنَك و تحت حَنَك ما را به قهر می‌گيرد، بر دوش ما سوار می‌شود، از ما سواري می‌گيرد برابر سوره اسراء كه: لَاَحتَنِكَنَّ ذُرِّيَتَه(7)؛ به سواركار می‌گويند: (اِحتَنَكَ الفَرَس)؛ يعني حَنك و تحت حَنك اين اسب را گرفته، دهنه به او زده، سوار شده، رانده. شیطان صريحاًً گفت: من سواري می‌خواهم!! اگر كسي با او معامله كرده، بايد به او سواري بدهد! تمام هوش و گوشش را بايد در اختيار او قرار بدهد، عِوض و معوّض هر دو را او می‌برد؛ نه اين كه چيزي به ما بدهد! بنابراين می‌شود خسارت، كه آدم سرمايه را می‌بازد!
اينجا وجود مبارك حضرت امير می‌فرمايد: خيلي‌ها با فريب و نيرنگ دارند تجارت می‌كنند! وَ غَريمِ المَنايا؛ «مَنايا »يعني مرگ؛ اين مرگ طلبكار است، می‌آيد طلبش را می‌گيرد. وَ اَسيرِ المُوتْ وَ حَليفِ الهُمُومْ وَ قَرينِ الاَحزانْ وَ نُصبِ الآفات؛ آفات را بايد تحمّل بكند. وَ صَريعِ الشَّهَواتْ وَ خَليفَهِ الاَموات؛ «صَريع» يعني زمين‌خورده. در ميدان كشتي آن كه می‌بازد، پشتش به خاك می‌افتد؛ اين را می‌گويند: «صَريع». اين فَعيل به معني مفعول است، يعني زمين خورده. اين بيان نوراني حضرت امير كه فرمود: مَنْ صارَعَ الحَقَّ صَرَعَه(8)، يعني اگر كسي می‌خواهد با حق كشتي بگيرد، پشتش به خاك می‌افتد، همين است! با حق نمي‌شود كشتي گرفت. اينجا فرمود:‌ صَريعُ الشَّهَوات؛ شهوت‌ها او را زمين می‌زنند، پشتش را به خاك می‌مالند. بعد هم فرمود: وَ خَليفَهِ الاَموات؛ اين شخص تا حضرت آدم، همه گذشتگانش را از دست داده، اين جانشين پدر و جدّ و اجدادي است كه همه مردند؛ پس می‌شود (خَلِيفَهُ الاَموات). اگر خَليفَهُ الاَموات بود، ديگر زنده نمي‌ماند!

لزوم هشدارهاي اخلاقي فرزندان در روزهاي پاياني عمر
اين 14 وصف را براي پسر ذكر كرده، آن 7 وصف را براي خودش ذكر كرده؛ حالا دارد نصيحت می‌كند.فرمود: اَمّا بَعدْ فَاِنَّ فِي مَا تَبَيَّنْتُ مِنْ اِدبارِ الدُّنيا عَنّي وَ جُمُوحِ الدَّهرِ عَلَيَّ وَ اِقبالِ الآخِرَهِ اِلَيَّ مَا يَزَعَنِي عَنْ ذِكرِ مَنْ سَواي؛ حالا من روزگاري را پشت سر گذاشتم، فراز و فرودي را كه از تعبيرات لطيف و ادبي جناب شيخ فريدالدّين عطار است، اين‌ها را همه پشت سر گذاشتم. حالا ديگران را گذاشتم كنار، به فكر رفتن خودم هستم. وَ الاِهتِمامْ بِمَا وَرائي؛ من به امور ديگر كاري ندارم، امّا تو فرزند مني، تو پاره تن مني، اگر به تو چيزي آسيب برسد، به من رسيده است. اين است كه انسان تا زنده است و نفس می‌كشد، بايد به فكر زن و فرزند باشد كه اين‌ها را هدايت كند؛ قُوا اَنفُسَكُمْ وَ اَهليكُمْ ناراً (9) همين است. اين را بعد از جريان صفّين فرمود و حضرت فهميد كه ديگر آخرين روزهاي پر بركتش را پشت سر می‌گذارد. فرمود: ديگر همه آن‌ها گذشت، من الان به فكر خودم هستم؛ ولي تو پاره تن مني، يعني هر فرزندي پاره تن پدرش است؛ نبايد پدر و مادر اين فرزندان را همين جور ر‌ها كنند!
بالأخره وَلَدٌ صالِحٌ يَدعُو لَه (10)، خيلي اثر دارد؛ اينچنين نيست كه انسان رفت و مُرد، تمام شده باشد. نياز آنها، نياز مرده‌ها به اين مسائل خيلي بيشتر از نياز ماست. مرحوم علامه که وصيتنامه‌اش در آخر قواعد چاپ شده، به فخر المحققين می‌گويد: پسرم، مرا فراموش نكني؛ شما در شيعه‌ها بايد بگردي، چند تا پيدا كني مثل علامه در بيايد! آن علمش، آن تقوايش، آن زهدش، آن فضيلتش، آن رادمردي‌اش، آن ولايتمداري‌اش؛ امّا می‌گويد: بابا، آنجا خبرهایي هست، شما نمي دانيد آنجا چه خبر است! كار آسان نيست. به فخر المحققين می‌گويد كه: به ياد من باش؛ در نماز شب، غير نماز شب من را فراموش نكن. اين‌ها از حضرت امير (ع) آموخته‌اند!
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق و تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با امام جمعه، مسئولان و اقشار مختلف مردم استان اصفهان 19/8/1390

_________________________________
(1) نهج‌البلاغه/ حكمت 131 (2) مدّثر/ 38 (3) طور/ 21 (4) صحيفه سّجاديه/ دعاي 3
(5) توبه/ 111 (6) توبه/ 111 (7) اسراء/ 62 (8) نهج‌البلاغه/ حكمت 408
(9) تحريم/ 6 (10) الكافي/ 7/ 56
خوان حکمت در دهه آخر صفر روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


مسئول مذاکرات کارشناسی ایران با 1+5 گفت: کمترین زمان برای اجرای راه‌حل نهایی پنج سال و بیشتر از آن براساس توافق دو طرف خواهد بود.
حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دوره زمانی بلند مدتی که در گام نهایی توافق ژنو به آن اشاره شده است با بیان این‌که «در راه حل نهایی کماکان برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت» گفت: اما در پایان این راه‌حل، برنامه هسته‌ای ایران باید بدون محدودیت به کار خود ادامه دهد و با آن مشابه برنامه هسته‌ای کشورهای غیرهسته‌ای برخورد شود. ما تاکید داریم که حتماً باید راه‌حل نهایی دارای محدوده زمانی مشخص باشد. همان‌طور که راه‌حل کوتاه مدت نیز محدوده زمانی مشخص دارد.
وی ادامه داد: کمترین زمان برای اجرای راه‌حل نهایی پنج سال و بیش‌تر از آن براساس توافق دو طرف خواهد بود که البته ساز‌و کارهای سیاسی را در این زمینه در نظر خواهیم گرفت.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که چرا نمی‌توان در کمتر از پنج سال راه‌حل نهایی را اجرا کرد، با اشاره به بی‌اعتمادی‌ها و مشکلاتی که بر سر راه عادی شدن شرایط وجود دارد گفت که بعید است امکان پرداختن به این مسائل برای دو سال وجود داشته باشد.
وی درباره اجرای پروتکل الحاقی با بیان این‌که توافق بر روی این مسئله در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی است اظهار کرد: اگر رئيس‌جمهور لایحه اجرا و تصویب پروتکل الحاقی را به مجلس ببرد، مجلس این اختیار را دارد که تصویب کند یا نکند و این مسئله در توافق دیده شده است.
این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه این گفت‌وگو درباره بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا که هفته گذشته درباره توافق ژنو منتشر شد، مبنی بر این که لغو تحریم‌های اروپا بعد از اجرای تعهدات ایران و تایید آژانس خواهد بود گفت: به صراحت می‌توان گفت که هیچ کجای توافق گفته نشده است که اجرای تعهدات یک طرف به اجرای تعهدات طرف دیگر منوط است و در مذاکرات هم بارها بر هم‌زمانی اقدامات متقابل تاکید شد.
وی تاکید کرد: آن‌چه ایران به آن اعتقاد دارد و به طرف مقابل اعلام کرده این است که باید یک روز برای همه تعیین شود، نه این که برای ایران یک روز و برای 1+5 روزی دیگر.
رئیس هیئت مذاکره‌کننده کارشناسی ایران در پاسخ به این پرسش که چنان‌چه به هر دلیلی 1+5 تعهداتش درباره ایران را در مکان و زمان از پیش تعیین شده انجام ندهد و روند را با تاخیر مواجه کند واکنش ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد که مذاکرات کارشناسی به همین دلیل انجام می‌شود که در روند اجرا به مشکل برنخوریم. ما تاکید کرده‌ایم که اگر اجرای توافق شروع شود، ولی در عمل نتوانیم اجرا را خوب پیش ببریم این مسئله به بی‌اعتمادی میان دو طرف بیش از پیش دامن می‌زند. از سویی یکی از وظایف کمیسیون نظارت بر اجرای توافق این است که روند اجرا را نظارت کند و مشکلات و مسائل احتمالی که در حین اجرا به وجود می‌آید را بررسی و رفع سازد.
وی زمان آغاز اجرای توافق ژنو را به احتمال زیاد اواسط و یا حداکثر ابتدای دهه سوم ژانویه دانست.

 


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر حواسمان جمع نباشد هم زندگي مردم متوقف مي‌شود و هم سانتريفيوژها، تاکید کرد ما که پاي ميز مذاکره مي‌رويم اگر بگوييم دستمان خالي است طرف حتما به ما امتيازي نخواهد داد.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بی‌اعتمادی مردم ایران به آمریکا گفت: ملت ما به آمريکا بي‌اعتمادند. اين مسئله داراي گزاره‌هايي در جامعه ما است و حسب يک تجارب تاریخی تلخ است که مردم مي‌گويند ما به آمريکايي‌ها بي‌اعتماديم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: به فرض اگر الان تمام تحريم‌هايي که از سال 88 گذاشتند را بردارند، تازه مثل سال 87 مي‌شويم. برآورد ما اين است تحريم‌هايي که برداشتند 5 درصد هم نيست. اتفاقات سال 88 تحريم‌ها را به کشور تزريق کرد و تازه تا اسمي از فتنه مي‌بريم مي‌گويند شما دعواي حيدري نعمتي راه انداخته‌ايد!
وی در خصوص مذاکرات ژنو گفت: در توافق ژنو ما وقتي پاي مذاکره مي‌رويم، پس بايد حداقل با ژست کدخدايي برويم. ما که نمي‌توانيم بگوييم دست خالي آمديم آي کدخدا تو چيزي بده! چنين چيزي امکان ندارد.
بذرپاش در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله گفت: ما به عنوان هيئت پارلماني به کشوري مي‌رويم که فقط اجازه مي‌دهند از 50 کيلومتري زندان گذر کنيم! حتي به وزير خارجه ما اجازه ملاقات از محل نگهداري جامعه معلولين آن کشور را نمي‌دهند! ما به دوستان مذاکره کننده عرض کردیم که اگر حواستان نباشد و محکم نايستيد، در مرحله بعدي دوگزينه حقوق بشر و امنيت همپيمانان آمريکا و تا شرط سنگين در قبال برداشتن تحريم‌هاي اصلي ايران که نفت و بانک است، پیش روی شما خواهند گذاشت! نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد ما اين است که اگر حواسمان جمع نباشد هم زندگي مردم متوقف مي‌شود و هم سانتريفيوژها. ما که پاي ميز مذاکره مي‌رويم اگر بگوييم دستمان خالي است طرف حتما به ما امتيازي نخواهد داد.

 


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در لایحه افزایش جمعیت مشوق‌های مادی و معنوی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی‌وچهارمین همایش افق رسانه در جمع معاونان، مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی ضمن تسلیت سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر مفتح، به نام‌گذاری این روز به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحول مراکز آموزشی جزو اصلی موارد تاکیدی امام راحل بود.
وی با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها قبل از انقلاب فضای کسب دانش نبود، افزود: بعد از انقلاب ما در دانشگاه‌ها فراز و فرودهایی داشته‌ایم اما در مجموع، فضای حاصله قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.
مخبر دزفولی ابراز داشت: امروز آن چیزی که برای تحول علمی، فناوری و نهادینه شدن آن برای آرمان‌های انقلاب نیاز بود، در قالب سند جامع علمی تهیه شده و حالا حرف از اجرای آن است.
وی افزود: بر اساس این سند امروز می‌دانیم برای تحول علمی و رسیدن به قله‌ها همپای جهان چه باید بکنیم.
مخبر دزفولی گفت: اقبال دیگر کشورها (به طور رسمی و غیررسمی) به‌ویژه کشورهای جهان اسلام و درخواست آنها برای ترجمه اسناد راهبردی فرهنگی ما بسیار خوب بوده است.
وی در ادامه به موضوع مهم جمعیت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1365 نرخ باروری بیش از 6 فرزند بود و بر اساس مطالعات انجام شده باید سال 90 به 4 می‌رسید اما در سال 71 به این عدد رسیدیم در حالی که نرخ باروری در سال 90 به زیر 2 رسید.
مخبر دزفولی افزود: اگر ما امروز به این نقطه رسیده‌ایم نه تنها در حوزه فرهنگی باعث نگرانی شدید است بلکه برای امنیت ملی نیز توجه به جمعیت یک موضوع راهبردی است که غفلت از آن صدمات جبران‌ناپذیری را در این حوزه گریبان‌گیر ما خواهد کرد.
وی ادامه داد: بر اساس سناریوهای جهانی در بهترین شرایط جمعیت ما به 109 میلیون نفر خواهد رسید در حالی‌ که جمعیت آمریکا حداقل دو برابر می‌شود.
مخبر دزفولی تصریح کرد: ما کاری را که باید به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار می‌کردیم و آن توجه دادن مسئولان بود، در شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده‌ایم و از این پس مسئولان باید اسناد راهبردی را عملیاتی کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در لایحه افزایش جمعیت مشوق‌های مادی و معنوی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این لایحه هم‌اکنون در مجلس است که با تعاملی که با نمایندگان خواهیم داشت تا پایان سال به تصویب خواهدر سید و پس از تایید شورای نگهبان از سال آینده اجرایی خواهد شد.
مخبر دزفولی تاکید کرد: کارهای محتوایی انجام گرفته است و فقط منتظر تصویب مجلس برای اجرا هستیم.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وی درباره مشوق‌های مادی و معنوی در نظر گرفته شده در این لایحه گفت: در لایحه متناسب با موضوعات مختلف جامعه و مخاطبان گوناگون سازوکارهای حمایتی آموزشی و پرداختی تدوین شده است.

 


آیین استقبال و تشییع پیکرهای مطهر 4 شهید گمنام ظهر دیروز از مسیر فرودگاه تا حسینیه ثارالله کرمان برگزار شد.
به گزارش فارس از کرمان، مردم شهیدپرور و ولایتمدار کرمان در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) میزبان پیکر مطهر چهار شهید گمنام هستند.
آیین استقبال از این شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضور مردم کرمان، خانواده معظم شهدا و مسئولان استانی باشکوه ویژه‌ای و به منظور پاسداشت از شهدا و ایثار و از خودگذشتگی‌ آن‌ها در فرودگاه کرمان برگزار شد.
پیکر مطهر چهار شهید گمنام طی مسیر فرودگاه کرمان تا حسینیه ثارالله این شهر در میان خیل عظیم عاشقان و دوستداران اباعبدالله‌الحسین‌(ع) مورد استقبال قرار گرفت.
محمدمهدی ابوالحسنی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان اظهار داشت: در حال حاضر استان کرمان به وجود 40 مقبره شهدای گمنام و 165 شهید گمنام متبرک و عطرآگین است.
وی افزود: پیکر 2 شهید گمنام 19 و 23 ساله به شهر منوجان و 2 شهید گمنام 21 و 18 ساله به شهر قلعه گنج منتقل می‌شود تا در روز دوشنبه دوم دی ماه مصادف با اربعین حسینی به خاک سپرده شوند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف در نشست خبری دیروز ضمن گرامیداشت اربعین حسینی از همه مردم دعوت کرد که در خصوص توجه به فرهنگ وقف عنایت ویژه مبذول نمایند.
وی در ادامه افزود: در عرصه وقف، سرمایه ثابت می‌ماند و بهره آن برای نیتی که واقف دارد، صرف می‌شود. وی از آحاد ملت درخواست کرد که برای احیای فرهنگ وقف گام بردارند.
محمدی در ادامه اظهار داشت: وقف برای همگان است و فقط مخصوص ثروتمندان نیست. همه می‌توانند با اختصاص حداقل یک کتاب به فرهنگ وقف، آن را خریده و وقف نمایند. رئیس سازمان اوقاف درباره عواید موقوفات امسال گفت: تاکنون 70 میلیارد تومان از این عواید صرف اجرای نیات خیر واقفین شده است.
وی در خصوص اقداماتی که جهت ترویج فرهنگ وقف انجام شده را اینطور اعلام کرد:
- برگزاری جشنواره وقف چشمه همیشه جاری
- برگزاری همایش وقف و رسانه
- تشکیل جلسات تخصصی با علمای حوزه علمیه قم
- اطلاع‌رسانی در مجموعه رسانه‌ها
وی افزود: امسال بیش از 1800 موقوفه توسط مردم، وقف شده است محمدی در خصوص وظیفه این سازمان در عرصه تبلیغ فرهنگ قرآن اظهار داشت:
- برنامه تفاسیر و محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان
- برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف با حضور 1200 نفر
- امسال 302 هزار نفر در بخش حفظ قرآن شرکت کرده‌اند.
- تربیت 870 مربی تربیتی قرآنی
وی در پایان افزود: هفته وقف از نهم دیماه شروع می‌شود و تا یکشنبه 15 دی‌ماه ادامه دارد.

 


نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل اعلام کرد در جلسه سازمان‌ملل که پیشنهاد ایران در نفی خشونت‌گرایی و افراطی‌گری طرح شد، ابتدا نماینده ر‍ژیم صهیونیستی، اظهارات تندی را علیه این پیشنهاد و جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که اینجانب هم پاسخ مناسب را به وی دادم.
محمد خزاعی با بیان اینکه نمایندگان آمریکا، کانادا و ر‍ژیم صهیونیستی در سازمان‌ملل اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند، گفت: ابتدا نماینده ر‍ژیم صهیونیستی، اظهارات تندی را علیه پیشنهاد ایران در نفی خشونت‌گرایی و افراطی‌گری مطرح کرد که اینجانب هم پاسخ مناسب را به وی دادم.
وی افزود: آنها به نحو آشکاری عدم رضایت خود را از استقبال جامعه بین‌المللی و اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان‌ملل از پیشنهاد کشورمان ابراز کردند.
سفیر ایران در سازمان‌ملل تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به حمایت قاطبه اعضای سازمان‌ملل و گروه‌های مختلف جغرافیایی از پیشنهاد ایران و از سوی دیگر راهکارهایی که برای طرح این قطعنامه به‌طور مستقیم در جلسه علنی مجمع عمومی انتخاب شده بود، نهایتاً قطعنامه پیشنهادی با اجماع به تصویب رسید و اظهارنظرهای مخالف نتوانست مانع تصویب آن گردد.
وی در گفت وگو با ایرنا خاطر نشان کرد: ناخوشایندی برخی کشورها از ارائه و تصویب این قطعنامه به‌دلیل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی ارزیابی می‌شود. قابل ذکر است که موضوع و محتوای قطعنامه و پیشنهاد ریاست محترم جمهوری کشورمان به‌گونه‌ای می‌باشد که هیچ کشوری نمی‌تواند با اصول و مبانی منطقی آن مخالفت کند و به همین دلیل با اجماع به تصویب رسید. لذا برخی از اینکه ایران پرچم‌دار این ایده است و از حصول این موفقیت ناراضی هستند حملات خود را متوجه خود جمهوری اسلامی ایران کردند.

 




     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10