(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1 دی 1392 - شماره 20671

کوتاه اقتصادی
,به منظور جلوگیری از آلودگی برنج تولید داخل و وارداتی شناسنامه‌دار می‌شوند
بزرگترین پالایشگاه ژاپن قرارداد واردات نفت از ایران را تمدید کرد
هشدار مدیر عامل ایران خودرو به فرانسوی‌ها یکه زارع: شریکی می‌خواهیم که در شرایط سخت نیز با ما همراه باشد
افزایش ظرفیت تولید گاز فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی
مشیری: زمین‌های فروخته شده قشم به افراد خاص باز پس گرفته می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد شرکت ملی حفاری قادر به انجام عملیات حفاری در همه جای دنیا
,مدیرعامل سازمان اعلام کرد رشد منطقی اعتبارات بیمه سلامت در بودجه سال آینده
وزیر نفت پاکستان: به خط لوله صلح احتیاج داریم
توضیحات دولت درباره بکارگیری بازنشستگان
کاهش 20 درصدی قیمت نهاده‌های دامی
بانک مرکزی اعلام کرد
کاهش 2/7 درصدی تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه
   


* معاونت مسافری راه‌آهن از اختصاص 2 رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران- قم همزمان با ایام سوگواری اربعین حسینی خبر داد.به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سیدمحمد راشدی معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر گفت: همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی و به منظور رفاه حال زائرین، تعداد 2 رام قطار به قطارهای موجود در مسیر تهران- قم افزوده شده است.وی افزود: به این ترتیب یک رام قطار ریل باس در تاریخ 1/10/92 با زمان حرکت 18:10 از تهران به قم حرکت کرده و در ساعت 23:40 از قم به سمت تهران باز می‌گردد.راشدی تصریح کرد: همچنین یک رام قطار دیگر در تاریخ 2/10/92 در ساعت 7:30 از تهران به سمت قم حرکت و در ساعت 16 از قم به سمت تهران سیر خواهد داشت.
* همراه اول برای مشترکانی که به دلیل بدهی دچار قطع سیم کارت شده‌اند، سه نوع جایزه تعیین و اعلام کرده اگر تا اسفند ماه بدهی خود را پرداخت نکنند، خطوط قطع را سلب امتیاز می‌کند. همراه اول اعلام کرد: مشترکانی که به دلیل بدهی، خطشان قطع شده، اگر آخرین (جدیدترین) قبض خود را از تاریخ یکم دی تا 30 بهمن ماه 92 پرداخت کنند، مشمول هدیه مکالمه رایگان درون شبکه (شبکه همراه اول و تلفن ثابت) می‌شوند.بر اساس این گزارش: مشترکانی که مبلغ بدهی‌شان در زمان پرداخت بیش از 200 هزار تومان بوده و قبل از سال 92 قطع بدهی شده‌اند، ‌«یک ماه» مکالمه رایگان درون شبکه و مشترکانی که مبلغ بدهی آنها در زمان پرداخت کمتر از 200 هزار تومان و قبل از آغاز سال 92 به علت بدهی قطع شده‌اند، «یک هفته» مکالمه رایگان درون شبکه هدیه خواهند گرفت. همچنین مشترکینی که در سال 92 قطع بدهی شده‌اند، در صورت پرداخت صورتحساب خود، «یک روز» مکالمه درون شبکه رایگان هدیه می‌گیرند.
* معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور رقم بدهی دولت به پیمانکاران را کمتر از 90 هزار میلیارد ریال (9 هزار میلیارد تومان) اعلام کرد. به گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور، رقم بدهی دولت به پیمانکاران براساس بررسی و اعلام دستگاه‌های اجرایی و تایید ذیحساب این دستگاه‌ها کمتر از 90 هزار میلیارد ریال (9 هزار میلیارد تومان) است.این معاونت تصریح کرده است دیگر اعداد اعلام شده در رسانه‌ها، قابلیت استناد ندارد.
* مدیر عامل شرکت کرمان موتور اعلام کرد: با برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت‌های لازم، طی سال آینده تولیدخودرو در این شرکت به مرز 50 هزار دستگاه خواهد رسید.محمدرضا میرعلینقی در مراسم رونمایی از خودرو J5 اتومات در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر تولید انبوه خودرو J5 اتومات در شرکت کرمان موتور آغاز شده و از بهمن ماه امسال به بازار عرضه خواهد شد.وی با بیان اینکه خودرو J5 با قیمتی معادل 55 میلیون و 900 هزار تومان عرضه خواهد شد، افزود:‌ این خودرو با بهره‌گیری از موتور 8/1 لیتری 4 سلیندر که حجم دقیق آن به 1834 سی‌سی می‌رسد، توان تولید نیرویی معادل 141 اسب بخار را دارا است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3357 الی 3387، 3345 الی 3349 و 3386، 2244 الی 2249 و 2219، 7732 الی 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712 و 7714، 3360، 3361، 3388 و 3389، 65100 الی 6519، 6559 و 3961 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


دبیر انجمن برنج گفت: در پی عرضه برنج‌های آلوده، برنج‌های ایرانی و خارجی شناسنامه‌دار می‌شوند.
جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با توجه به اینکه متخلفان به راحتی برنج‌های آلوده وارداتی را به نام برنج ایرانی معتبر در بازار عرضه می‌کنند مقرر شده از سال آینده همه محتویات تولیدی و وارداتی با کد رهگیری در بازار عرضه شوند.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از بدنام شدن برنج ایرانی که اخیرا اخباری مبنی بر آلوده بودن آن‌ها منتشر شده، جلسه‌ای با مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت برگزار و مقرر شد از سال آینده همه محموله‌های برنج وارداتی و محصولات تولید شده داخلی با کد رهگیری در بازار عرضه شوند.
وی افزود: شناسنامه‌دار شدن برنج‌های داخلی و وارداتی می‌تواند به راحتی سد راه متخلفان شود تا دیگر نه شاهد واردات برنج‌های وارداتی آلوده باشیم و نه شاهد بدنامی برنج باکیفیت ایرانی.
دبیر انجمن برنج ادامه داد: برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، در صورت اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن برنج باید از عرضه برنج فله‌ای در بازار جلوگیری شود؛ گرچه بسته‌بندی‌های مختلف برنج از پنج تا 50 کیلوگرمی در بازار وجود دارد اما برخی عرضه‌کنندگان و فروشندگان کیسه‌های برنج را باز می‌کنند و به اندازه نیاز مشتری می‌فروشند.
علیزاده شایق تاکید کرد: اگر همه کارخانه‌های برنج که توانایی بسته‌بندی‌های مختلف را دارند موظف شوند بر اساس نیاز مردم برنج را در وزن‌های متفاوت بسته‌بندی و عرضه کنند دیگر نیازی به فروش فله‌ای برنج نیست.
وی اظهار امیدواری کرد در صورت اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن برنج و فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرای بهتر آن، دیگر متخلفان نمی‌‌توانند برای سود بیشتر، برنج ایرانی و دسترنج شالیکاران را بدنام کنند.
بنابر این گزارش: هفته پیش مسئولان وزارت صنعت و تجارت اعلام کردند، برخی محموله‌‌های برنج ایرانی در بازار به دلیل آلوده بودن جمع‌آوری و منهدم شده‌اند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج ایران تصریح کردند، این محموله‌ها وارداتی بوده و متخلفان این محصولات را در بسته‌بندی‌های برنج ایرانی عرضه کرده‌اند.
طبق اعلام رئیس سازمان حفظ نباتات و دبیر انجمن برنج، به استناد بررسی‌ها و آزمایشات متعدد روی نمونه‌های گرفته شده توسط سازمان حفظ نباتات و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان، برنج تولید شده داخلی هیچ مشکلی از نظر بالا بودن میزان باقیمانده‌های شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها ندارد و از سلامت کامل برخوردار است.

 


بزرگترین پالایشگاه ژاپن قرارداد سالانه خود برای واردات نفت خام از ایران را برای سال 2014 میلادی تمدید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 امیدها را درباره تثبیت صادرات نفت ایران در سطوح فعلی برای سال آینده بالا برده است و باعث شده پالایشگاه‌های خارجی از جمله پالایشگاه جی‌ایکس ژاپن قراردادهای خود با تهران را تمدید کنند.
پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد که صادرات نفت خود را در سطح یک میلیون بشکه‌ای فعلی نگه دارد.
براساس توافق هسته‌ای خریداران نفت ایران که عمدتاً در آسیا هستند احتیاج نیست تا برای معافیت از تحریم‌های مالی آمریکا، واردات خود از ایران را به طور مداوم کاهش دهند.
یاسوشی کیمورا رئیس پالایشگاه جی‌ایکس ژاپن بدون اشاره به جزئیات میزان واردات از ایران گفت: پالایشگاه جی‌ایکس در سطحی که تحریم‌های غرب اجازه می‌دهد از ایران نفت وارد خواهد کرد.
یک مقام شرکت نفت و انرژی جی ایکس نیپون (شاخه نفتی شرکت سرمایه‌گذاری جی‌ایکس) گفت: مقدار واردات از ایران برای سال 2014 به طور رسمی تعیین نشده اما درباره بخش عمده آن تصمیم‌گیری شده و در مقایسه با سال 2013 ثابت خواهد بود و یا قدری کاهش خواهد یافت.وی افزود: مقدار واردات از ایران برای سال 2014 افزایش نخواهد یافت.
یک مقام آگاه صنعت انرژی ژاپن گفته است: پالایشگاه جی‌ایکس احتمالاً واردات نفت خود از ایران را به حدود 60 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. واردات این پالایشگاه از ایران در سال گذشته 73 هزار بشکه در روز بود.
ژاپن پس از کاهش 40 درصدی واردات نفت خود از ایران در سال 2012، برای کاهش بیشتر واردات نفت خود از ایران دچار مشکل بوده و در 10 ماهه نخست 2013 روزانه حدود 188 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است.

 


وجود هیچ شریک خارجی باعث نخواهد شد تا ما به شرکای دیگری فکر نکنیم، اما آن چه برای ما در اولویت قرار گرفته این است که ما شریک همراه می‌خواهیم، شریکی که علاوه بر روزهای خوب در شرایط سخت نیز با ما همکاری داشته باشد.
هاشم یکه زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب و این که برخی برخوردها با صنعت خودرو براساس واقعیتهای موجود نیست، در نظر گرفتن منافع ملی را به ویژه در شرایط کنونی ضروری دانست و افزود: متأسفانه در سالهای اخیر سایه سیاست بر حوزه خودروسازی حاکم شده که امیدواریم در دولت جدید این سایه برداشته شود.
وی با اشاره به چالشهای موجود در صنعت خودرو اظهار کرد: امیدواریم با رویکرد منطقی پیش گرفته شده از سوی دولت تدبیر و امید، تحریم‌های بین‌المللی که حدود 30 درصد از مسائل و مشکلات صنعت خودرو را باعث شده‌اند به زودی حل شوند،‌اما علاوه بر آن باید برای تحریم‌های داخلی نیز چاره‌ای اندیشید.
یکه زارع ادامه داد: هزینه‌های مالی خودروسازان به بیش از 30 درصد رسیده که عددی فراتر از تصور است و اگر این روند ادامه داشته باشد، صنایع به ویژه صنایع تأثیرگذار و در عین حال تأثیرپذیر با مشکلات بسیار حادی روبرو خواهند شد.
وی با بیان این که شرط ما برای همکاری با هر شرکت خارجی تولید و دستیابی به دانش فنی است نه مونتاژکاری، اظهار کرد: نگاه ما به همکاری با شرکای خارجی تغییر نکرده و تنها اتفاقی که افتاده این است که ما به شرکای جدید هم فکر می‌کنیم، چرا که شریک،‌فقط پژو یا رنو نیست.

 


مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی گفت: در دو ماه آینده و با راه‌اندازی ترین (ردیف) دوم پالایشگاه، ظرفیت تزریق گاز از پالایشگاه‌ فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی به شبکه سراسری به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
حسین شریف‌آبادی با اشاره به ظرفیت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اظهار داشت: با راه‌اندازی کامل فازهای 15 و 16 روزانه حدود 56 میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی بهره‌برداری خواهد شد.
وی که به مناسبت سالروز تاسیس منطقه نفت و گاز پارس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: علاوه بر گاز طبیعی، روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی نیز توسط فازهای 15 و 16 تولید خواهد شد.
شریف‌آبادی با بیان اینکه حدود 40 روز از آغاز به کار ترین اول فازهای 15 و 16 می‌گذرد، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌شود.
مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ظرف دو ماه آینده ترین دوم فاز 15 به بهره‌برداری خواهد رسید.
شریف‌آبادی ادامه داد: با راه‌اندازی ترین دوم مجموعاً ظرفیت تزریق گاز شیرین از پالایشگاه فازهای 15 و 16 به شبکه سراسری به 25 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل آماده نبودن سکوهای دریایی فازهای 15 و 16، گاز ترش از فازهای 6، 7و 8 به پالایشگاه وارد می‌شود، اما قرار است در سال 93 گاز ترش برداشت شده از سکوهای این فاز در دریا برای پالایشگاه مصرف شود.
مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، اظهار داشت: حفاری چاه‌های فاز 16 به اتمام رسیده و عملیات تکمیلی این چاه‌ها در حال انجام است.
شریف‌آبادی افزود: تا پایان فروردین ماه سال آینده سکوها آماده شده و ارسال گاز از آنها به پالایشگاه خشکی آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: یک واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 به بهره‌برداری رسیده و سه واحد شیرین‌سازی دیگر در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.
وی اضافه کرد: با اتمام ساخت فازهای 15 و 16، حدود 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از دریا به پالایشگاه منتقل شده و در نهایت 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

 


مدیرعامل منطقه آزاد قشم از دستور و پیگیری ویژه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برای بازگرداندن اراضی فروخته شده قشم به افراد خاص و سازمان‌های دولتی در دولت گذشته خبر داد.
شهریار مشیری در گفت‌وگو با مهر از دستور ویژه دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در قشم خبر داد و گفت: متاسفانه در دولت قبل، منطقه آزاد قشم محلی برای فروش زمین، املاک و اراضی به اشخاص خاص بوده و هیچ فکری برای توسعه جزیره صورت نگرفته است، به این معنا که قشم حیات خلوتی برای برخی مقامات و سازمان‌های دولتی بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: ‌در سال‌های گذشته، قشم به باراندازی برای واردات کالا به منظور فرار از مالیات و سوءاستفاده‌های مالی بوده است؛ ولی هم‌اکنون به شدت با مفاسد اقتصادی مبارزه بی‌امانی صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما بازگرداندن اموال به جیب بیت‌المال است، این در حالی است که برآورد شده که حجم این اموال بیش از چندین هزار میلیارد تومان است.
مشیری، آینده مناطق آزاد ایران را خوب عنوان و خاطرنشان کرد: رشد و رونق مناطق آزاد در کشور مستلزم عملکرد موفق سیاست خارجی کشور در تعاملات خود با سایر کشورهای دنیا است که در این رابطه دولت تدبیر و امید از این موفقیت برخوردار بوده وپی به اهمیت ارتباطات بین‌المللی برده است.
وی گفت: امیدواریم پای شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی، به خصوص شرکت‌های نفتی به جزیره قشم باز شود تا بتوان از میعانات نفت و گازی که در جزایر قشم و هنگام وجود دارد، بهره کافی ببریم و آن منطقه توسعه یابد.مشیری تصریح کرد: برای توسعه مناطق آزاد باید بانک‌های خارجی بیایند؛ چرا که تا یک بانک خارجی نباشد، سرمایه‌گذار خارجی رغبتی برای حضور پیدا نخواهد کرد.
وی افزود: مذاکراتی برای حضور بانک‌های خارجی در قشم صورت گرفته ولی هنوز عملیاتی نشده است که امیدواریم این کار به نتیجه برسد، چرا که اگر بانک خارجی نیاید، تصور نمی‌کنم 50 درصد زیرساخت بین‌المللی بودن یک منطقه آزاد عملیاتی شود.

 


اهواز - خبرنگار کیهان
هر کس در ایران عملیات حفاری انجام می‌دهد قادر است در همه جای دنیا به راحتی عملیات حفاری انجام دهد.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این شرکت برگزار شد اظهار کرد: شرکت ملی حفاری تنها شرکت بزرگ صنعتی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرمان امام(ره) تاسیس شده و ما افتخار داریم که سربازان صنعتی هستیم که امام خمینی(ره) موسس آن بوده است.
حمیدرضا گلپایگانی، سطح دانش نیروهای ملی حفاری را در دنیا بسیار بالا عنوان کرد و افزود: هر کس در ایران عملیات حفاری انجام می‌دهد قادر است در همه جای دنیا عملیات حفاری انجام دهد چون ساختار فیزیکی و همچنین زمین در ایران بسیار پیچیده است و عملیات حفاری از ظرافت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اعلام حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان خوزستانی تاکید کرد: تمایل نداریم قطعه‌ای را که در اهواز می‌توانیم بخریم را از استان‌های دیگر خریداری کنیم و حمایت ما تا جایی امکان دارد که به اقتصاد ما و کشور لطمه‌ای وارد نکند.
وی با اعلام اینکه در افق 20 ساله چشم‌انداز وزارت نفت، اهدافی همچون کسب جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه و کسب جایگاه دوم تولید نفت در اوپک مطرح است، افزود: ما باید به این مسائل توجه و در این راستا حرکت کنیم.
مهندس گلپایگانی با بیان تجربه بالای عملیاتی کارکنان ملی حفاری، اخذ تصمیم درست در شرایط بحرانی، قابلیت ارائه بسته کامل حفاری، توانایی شرکت در پروژه‌های کلید در دست، وجود دانش فنی بالقوه،‌ درک ضرورت برون‌سپاری فعالیت‌ها، درک ضرورت توجه به مقوله HSE و داشتن برنامه جهت توسعه ناوگان را از نقاط قوت این شرکت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری در 12 استان کشور عملیات حفاری انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: محدوده خدمات حفاری از خوزستان تا خانگیران، بندرعباس تا قشم، کیش، خارک و استان فارس تا خلیج‌فارس ادامه دارد.
مهندس گلپایگانی با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار این شرکت، اظهار کرد: باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که ضمن افزایش کارایی، هزینه‌‌ها را کاهش داده و قادر به حضور موثرتر در رقابت‌های جهانی باشیم.
وی اطمینان خاطر داد: در تغییر ساختار هیچ نیرویی اخراج نخواهد شد فقط نیروهای عملیاتی (صف) شرکت به نسبت نیروهای ستادی افزایش خواهد یافت.
گلپایگانی گفت: تاکنون با انجام 122 هزار عملیات حفاری، سه هزار و 295 حلقه چاه نفت و گاز تجهیز و تعمیر شده که از این تعداد سه هزار و 295 حلقه چاه در مناطق خشکی و 319 حلقه چاه در مناطق دریایی است.

 


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از رشد اعتبارات این سازمان در بودجه سال آینده خبر داد.
انوشیروان محسنی بندپی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این مجموعه صدور کارت‌های هوشمند به جای دفاتر بیمه‌ای بوده که بنا داریم پس از ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت، کارت‌های هوشمند را صادر کنیم.
وی افزود: با صدور کارت‌های هوشمند بسیاری از مشکلات بیمه‌ای در سطح کشور از جمله تعدد دفاتر بیمه‌ای و همچنین سوابق بیمه‌شدگان برطرف خواهد شد.
محسنی بندپی گفت: در حال حاضر رشد اعتبارات بیمه‌های سلامت از 3 هزار و 660 میلیارد تومان در سال 92 به 5 هزار و 790 میلیارد تومان در سال 93 رسیده که از میانگین رشد 63 درصدی برخوردار بوده به طوری که در سنوات گذشته ما چنین رشدی را نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: در بیمه روستائیان نیز اعتبار سال جاری یک هزار و 390 میلیارد تومان بوده که در سال 93 به 2 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده که رشد معقول و منطقی را طی کرده است و در بیمه ایرانیان نیز اعتبارات رشد داشته و از 370میلیارد تومان به 700 میلیارد تومان رسیده است.
محسنی بندپی همچنین با اشاره به سیاست‌‌های جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه پوشش سراسری بیمه کشور اظهار داشت: در این راستا پروتکل‌هایی تدوین شده که قرار است افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار بالغ بر 10 میلیون نفر در کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند که ما بنا داریم در یک زمان‌بندی مشخص تمامی افراد را تحت پوشش بیمه درمان قرار دهیم.محسنی تصریح کرد: یکی از مشکلات بیمه‌ای کشور، پرداخت بالغ بر 70 درصد از هزینه‌ها از جیب بیمه‌شدگان است که باید بتوانیم در یک برنامه منطقی و کارشناسی شده این سهم را کاهش دهیم.

 

زیر نفت پاکستان گفت: کشورش به خط لوله گاز ایران- پاکستان احتیاج دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از پرس تی‌وی، شاهد خان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: پاکستان به خط لوله گاز آی-پی احتیاج دارد و می‌خواهد آن را تکمیل کند.
عباسی افزود: نیمی از کار احداث خط لوله آی-پی در حال حاضر به پایان رسیده و دولت پاکستان قصد دارد به محض لغو تحریمها علیه ایران، احداث نیم دیگر باقی مانده از این خط لوله را شروع کند.
سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه و امنیت ملی اخیراً گفت که تهران و اسلام‌آباد در حال گفتگو در زمینه تمدید مهلت تکمیل خط لوله و همچنین مسائل مالی پروژه و قیمت گاز وارداتی از ایران هستند.
براساس توافق اولیه دو کشور پروژه خط لوله ایران و پاکستان باید تا دسامبر 2014 (آذر 93) تکمیل شود.
دو طرف همچنین براساس این توافق مسئول احداث خط لوله در خاک خود هستند و در صورتی که هر یک از طرفین نتواند در مهلت مقرر پروژه را تکمیل کند، باید روزانه معادل قیمت گاز صادراتی ایران در هر روز (حدود یک میلیون دلار) به طرف مقابل جریمه بپردازد. ایران موافقت کرده که پاکستان را به خاطر تأخیر در احداث پروژه جریمه نکند.
آمریکا مدت‌هاست که پاکستان را تهدید کرده که در صورت پیشبرد پروژه آی-پی با تحریم‌های اقتصادی این کشور مواجه خواهد شد.
این در حالی است که اسلام‌آباد تصریح کرده که حل مشکل کمبود انرژی در این کشور از اولویت‌های پاکستان است و قصد دارد که پروژه خط لوله ایران- پاکستان را تکمیل کند.
ایران در حال حاضر 900 کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده و منتظر تکمیل 700 کیلومتر باقی‌مانده آن در خارک پاکستان است.
درخواست اتاق‌های بازرگانی پاکستان از دولت
در همین حال اتاق‌های بازرگانی پاکستان از دولت این کشور خواستند که پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را در اولویت قرار دهد تا شکاف بین عرضه و تقاضای گاز در این کشور کاهش پیدا کند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه بیزینس رکوردر، اتاقهای بازرگانی پاکستان در یک کنفرانس دو روزه در راولپندی به اتفاق آرا توافق کردند که خط لوله گاز ایران و پاکستان تنها راه غلبه بر بحران انرژی در این کشور است.
شیمال داوود رئیس اتاق بازرگانی راولپندی در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه واحدهای صنعتی دچار کمبود انرژی هستند، خواستار تعطیلی جایگاههای عرضه سوخت سی‌ان‌جی شد.
وی تأکید کرد: دولت پاکستان باید گاز را از ایران یا ترکمنستان وارد کند.
داوود افزود: ما به طور شفاف به احسان اقبال وزیر برنامه‌ریزی و توسعه گفته‌ایم که بخش صنعت در آستانه سقوط قرار دارد. وزیر به ما اطمینان داده اما خواهان این هستیم که پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان (آی-پی) هرچه سریعتر تکمیل شود.
در این کنفرانس به اتفاق آرا توافق شد تا زمان تحقق پروژه گاز آی-پی، دولت باید توزیع گاز به بخش صنعت را در اولویت قرار دهد تا از سقوط واحدهای صنعتی جلوگیری کند.

 


جانشین معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئيس‌جمهور درباره بکارگیری افراد بازنشسته در دولت توضیحاتی ارایه کرد.
محمود عسگری‌آزاد گفت: طبق قانون بکارگیری افراد بازنشسته در دولت جز در موارد خاصی که باید به تصویب هیأت دولت برسد، ممنوع است.
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه تصریح شده، وزرا، استانداران، فرزندان شهدا و ایثارگران، معاونان رئیس‌جمهور و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از قاعده ممنوعیت به کارگیری مجدد بازنشستگان مستثنی هستند.
وی گفت: با این حال در دولت یازدهم به کارگیری مجدد این افراد نیز با مصوبه هیئت وزیران انجام می‌شود.
عسگری‌آزاد ادامه داد: در دولت دهم 300 مورد مصوبه برای به کارگیری مجدد افراد بازنشسته صادر شده در حالی که در دولت یازدهم 54 مورد درخواست وصول شده است.
جانشین معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور گفت: اگر دستگاهی در به کارگیری افراد بازنشسته خلاف قانون عمل کند، دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد خواهند کرد.
وی درباره حقوق افراد بازنشسته نیز اظهار داشت: یا حکم بازنشستگی آنها لغو و بر اساس شغل جدید حقوق تعریف می‌شود یا حکم بازنشستگی به قوت خود باقی است و با آنها قرارداد مدت‌دار بسته می‌شود و حقوق در آن قالب مشخص می‌شود.
عسگری‌آزاد درباره آن دسته از افرادی که در گذشته با مشوق‌هایی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند اما اکنون به دلیل دریافت نکردن آن مشوق‌ها قصد بازگشت به محل اولیه را دارند، گفت: این افراد اگر بر اساس نیاز دستگاه متبوع خود استخدام نشده باشند، کار غیرقانونی صورت گرفته است و اگر دستگاهی به آنها احتیاج دارد، نباید مهاجرت صورت می‌گرفت و باید در همان محل استخدام کارشان را انجام بدهند.جانشین معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور ادامه داد: حتی در مواردی شاهد بودیم که دستگاه از یکسو نیروهایش را تشویق به مهاجرت و از طرف دیگر نیرو استخدام می‌کرد.
عسگری‌آزاد گفت: بازگشت افراد به محل استخدام اولیه منوط به اجازه دستگاه استخدام کننده است و در مورد شهرهای کلان به مجوز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هم نیاز دارد.

 


مدیر عامل اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به دلیل اعتمادسازی و روان‌سازی واردات، قیمت نهاده‌های دامی 20 درصد کاهش یافت.
ناصر نبی‌پور شیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام خبر بالا، اظهار داشت: نهاده‌های دامی نسبت به 4 ماه گذشته وضعیت عالی دارند.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: در حالی که قیمت ذرت 4 ماه گذشته کیلویی 1200 تومان بود، اکنون به 750 تا 830 تومان رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین سویا از کیلویی 2 هزار تومان به 1750 تا 1720 تومان کاهش یافته است.
نبی‌پور گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها، رقابت برای واردات نهاده ایجاد شده و از سوی دیگر کشورهای صادرکننده همن اعتماد کرده‌اند و حتی با تلفن محصول ارسال می‌کنند.
وی ادامه داد: تخصیص ارز نیز در داخل کشور به راحتی صورت می‌گیرد و بروکراسی قبل را ندارد.
نبی‌پور در پاسخ به اینکه آیا قیمت تمام شده تولید مرغ و تخم مرغ کاهش یافته گفت: قطعاً کاهش 20 درصدی قیمت نهاده که تا 70 درصد در قیمت تمام شده تأثیر دارد، باعث کاهش قیمت می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به اینکه چرا قیمت تخم‌مرغ هنوز کاهش نیافته گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده تخم‌مرغ کیلویی 4250 تومان است که هنوز مرغ‌داران تخم‌مرغ را به میانگین قیمت 3900 تومان می‌فروشند.

 


تورم تولید کننده در آبان ماه با یک درصد کاهش به 38/5 درصد و تورم نقطه به نقطه با 2/7 درصد کاهش به 28/2 درصد رسید.
به گزارش فارس به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای تولید کننده در آبان ماه 1392 به عدد 507/4 رسید و نسبت به ماه قبل معادل 2/1 درصد افزایش یافت که بیشتر از افزایش 2 درصدی در مهر ماه بود، شاخص مزبور نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر 28/2 درصد افزایش داشته است.
این شاخص در هشت ماه اول سال جاری به میزان 38/1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافت.
شاخص بهای تولید کننده در ایران و در 12 ماه منتهی به آبان ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1391 معادل 38/5 درصد افزایش نشان می‌دهد. بنابراین گزارش: شاخص تورم نقطه به نقطه تولید کننده در شهریور ماه امسال 39 درصد بود که در مهر ماه به 30/9 درصد رسید و در آبان ماه هم این شاخص با 2/7 درصد کاهش به 28/2 درصد رسیده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10