(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1 دی 1392 - شماره 20671

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
با انهدام اهداف متحرک هوایی و دریایی
چهارمین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت با موفقیت پایان یافت
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
اربعین یعنی چهل ایام بی خورشید و ماه
اوباما بار دیگر تهدید کرد گزینه نظامی روی میز است!
نخست وزیر سوریه : ایران باید در کنفرانس ژنو2 شرکت کند
اخضر ابراهیمی:‌ آمریکا مانع حضور ایران در ژنو2 است
,رئیس ستاد نماز جمعه تهران در نشست خبری مطرح کرد برگزاری نماز جمعه از 6 دی در مصلای تهران
ماندگار‌ترین تلاوت «محمد اللیثی» در مجلس امام‌حسین(ع)

رهبر معظم انقلاب: درسی که اربعین به ما می‌دهد این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت.

 


سخنگوی رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت گفت: چهارمین رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش با دستیابی به تمامی اهداف از پیش تعیین شده و با موفقیت کامل پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری‌ها از بندرعباس، امیر سرتیپ دوم خلبان- حسین چیت‌فروش پیش‌از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر عنوان کرد: در این رزمایش بزرگ که با شرکت تمامی پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی و با محوریت پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس برگزار شد، انواع راکت‌ها و بمب‌های هوشمند هدایت شونده سبک و سنگین سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی بهینه‌سازی شده، تجهیزات رزمی بومی و تولید شده توسط یگان‌های جهاد خودکفایی نیروهای مسلح و دستاوردهای جدید رزم هوایی مورد آزمایش و تست عملیاتی قرار گرفتند.
وی با اشاره به تغییر شرایط آب و هوایی در روزهای پایانی این رزمایش گفت: با این وجود تمامی برنامه‌های پروازی توسط جنگنده‌های شکاری رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین و پروازهای تاکتیکی گشت و شناسایی دریایی براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده و در ساعت مقرر با موفقیت به پرواز درآمدند و اهداف هوایی متحرک و نیز اهداف زمینی مورد نظر در جزایر جنوب خلیج فارس و منطقه عمومی رزمایش را با دقت مورد اصابت قرار دادند.
چیت‌فروش در ادامه تصریح کرد: همزمان با برگزاری این رزمایش هوایی کارشناسان و ناظرانی از ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد فرماندهی ارتش و ستاد نیروی هوایی بر تمامی مراحل رزمایش اعم از موج اول که مرحله شناسایی و دریافت اطلاعات رزمی و موج دوم که مرحله رزمی و اصلی رزمایش بود، نظارت داشتند و این روند تا پایان موج سوم رزمایش به مرحله انتقال تجهیزات و بازگشت یگان‌های پروازی به پایگاه‌های خود است، ادامه دارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه نتیجه رزمایش از آنچه که ما در اهداف کلی خود پیش‌بینی کرده بودیم، فراتر بود و دستاوردهای ارزشمندی برای مجموعه نیروی هوایی ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت.
در دومین روز مرحله اصلی رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت 4، جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو 24 و هواپیماهای شکاری فانتوم، میراژ و صاعقه با انهدام اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی عملیات رزمی خود را با موفقیت انجام دادند.
در این مرحله بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو 24 با حمل انواع موشک‌های بهینه شده نقطه‌زن که توسط متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش آماده بهره برداری و تست عملیاتی شده است، اهداف زمینی و شناور در سطح دریا را با موفقیت منهدم کردند.
جانشین فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران، انتقال تجربه به جوانان و سپردن مدیریت صحنه عملیات به جوان‌تر‌ها، تیراندازی‌ به اهداف متحرک دریایی و هوایی، استفاده از سامانه‌های بومی و ارتقا یافته به دست متخصصان نیروی هوایی و اصابت موفقیت‌آمیز بمب‌ها و سلاح‌های جدید نصب شده روی هواپیماها به اهداف پیش‌بینی شده را از اهداف اصلی این رزمایش برشمرد.
امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی گفت: در این رزمایش سه نسل از خلبانان نیروی هوایی از جمله تعدادی از خلبانان معروف حمله به الولید یا همان اچ3 در این رزمایش حضور داشتند و تجربیات خود را به جوانان انتقال می‌دادند.

 


اعتدال در دوستی و دشمنی
در دوستی با دوست، مدارا کن (و همه اسرارت را به او نگو) شاید روزی دشمنت شود.
و در دشمنی با دشمن (خودت نیز) مدارا کن (و همه پلهای پشت‌سرت را خراب نکن!) شاید روزی دوست تو شود!
نهج‌البلاغه
حکمت 268

 


برگزیدگان نوگلان حسینی
معرفی شدند
نوگلان برگزیده حسینی شهر تهران در سه مقطع تحصیلی با اهدای هدایایی تجلیل شدند.
به گزارش فارس، هفتمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی ویژه تجلیل از مداحان دانش‌آموز شهر تهران با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
حجت‌الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: بعضی از دوستان، خیرخواهان، خردمندان، فقها و بزرگان دین نگران آفت‌هایی هستند که در برخی مجالس و محافل دینی اتفاق می‌افتد، اما یکسری از افرادی که به نظرم مغرض هستند و دوست دستگاه امام حسین(ع) و خیرخواه بساط امام حسین(ع) نیستند با چماق آسیب شناسی بنا دارند همه هیئت‌‌ها و مجالس را بزنند.
وی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: در کشور بحرین بودم جایی رفتیم تا ناهار بخوریم، پسری به من گفت؛ می‌خواهم برای شما بخوانم، کاغذی را لوله کرد و رفت روی میز ایستاد؛ هم به سبک محمود کریمی و هم به زبان عربی و هم به زبان انگلیسی خواند، بسیاری از بچه‌‌ها هستند که در خانه‌‌ها می‌خوانند و در بساط کانون مداحان و این مراسم شرکت نمی‌کنند، باید این‌ها را هم وارد این مراسم کرد.
مصطفی خرسندی مشاور شهردار تهران و رئیس کانون مداحان در این مراسم به ارائه سخن پرداخت و گفت: 460 دانش آموز در مرحله نهایی آزمون مداحی به رقابت پرداختند و 8 نفر داوری این مسابقات را بر عهده داشتند.
محمود کریمی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این مراسم گفت: اگر می‌خواهید یک روضه‌خوان خوب شوید، باید علم روضه خواندن داشته باشید، تقوای صرف کافی نیست. آشپزی هیئت را به کسی که تنها تقوا دارد می‌سپرید؟! آشپز و آبدارچی و واعظ و ... باید متخصص باشند، مداح نباید متخصص باشد! مداح هم باید متخصص باشد.
در ادامه این برنامه سیدمحمدحسین حجازی، رئیس فرهنگسرای اندیشه و دبیر همایش گفت: از نگاه متخصصان عرصه مداحی آیین امسال از منظر کیفی نسبت به دوره‌های گذشته از درجه بالاتری برخوردار بوده است.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در آغاز مراحل این آیین هفت هزار نفر از مداحان دانش‌آموز شهر تهران شرکت کردند که نیز نسبت به سال گذشته که این تعداد دو هزار و 250 نفر بود، ما با افزایش 274 درصدی روبرو بوده‌ایم.
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: برگزارکنندگان این مراسم باید اتاق فکری تشکیل دهند و افراد متخصص بنشینند و در مورد آینده این مراسم تصمیم‌گیری کنند، نباید از کمیت بالا خوشحال شویم، باید به کیفیت نگاه کنیم، به نظر بنده باید این دانش‌آموزان مستعد باید پیگیری شوند تا سال‌های بعد ببینند، این‌ها به کجا رسیدند، این مسیر باید پیگیری شود.از این مجموعه یک نفر محمود کریمی بیرون بیاید، کافی است.
در پایان این مراسم از دانش‌آموزان برتر در سه مقطع با اهدای هدایایی تجلیل شد. در مقطع ابتدایی به ترتیب امیر کرامتی از منطقه 14، محمدرضا جدیدوند و محمدحسام طالبی از منطقه 15 رتبه‌های اول و سوم را به دست آوردند. در مقطع دبیرستان 1 نیز به ترتیب محمدجواد جهانمردی از منطقه 16، محمدصادق خنده‌رو از منطقه 17 و امیرحسین روناسی از منطقه 5 به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند، در بخش دبیرستان 2 نیز به ترتیب محمدسجاد خسروآبادی از منطقه 3 و امیررضا غفاری از منطقه 11 و علی قلیچ‌پور از منطقه 6 به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
بازی باخت- باخت سینمای ایران
با گذشته اصغر فرهادی
فیلم «گذشته» که با حواشی فراوان و با تصمیم غیرکارشناسانه و متعصبانه به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار معرفی شده بود، از راهیابی به مراحل بعدی این مراسم حذف شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، درحالی که فیلم «گذشته» پیش از این در برخی جشنواره‌ها به عنوان نماینده سینمای فرانسه و حتی نماینده سینمای ایتالیا شرکت کرده بود، با تصمیم ناشیانه و برخاسته از تعصب گروه انتخاب فیلم برای اسکار در بنیاد فارابی، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار آمریکا معرفی شد. این درحالی است که این فیلم نه تنها محصول کشور ایران محسوب نمی‌شود که محتوای آن نیز با فرهنگ و ارزش‌های ملت ایران در تضاد است. به عنوان مثال، ملت ایران به عنوان ملتی مدافع اقلیت‌های قومی و نژادی در کشورهای جهان شناخته می‌شود، اما فیلم گذشته در راستای سیاست‌های اتحادیه اروپا ساخته شده و یک فیلم تبلیغاتی علیه اقلیت‌های مذهبی و نژادی در غرب است.
نکته دیگر این است که آقای اصغر فرهادی کارگردان محترم فیلم «گذشته» طی سال‌های اخیر به گونه‌ای رفتار کرده و حرف زده تا مورد توجه جشنواره‌های غربی قرار گیرد و ازجمله می‌توان به دهن‌کجی‌های او به فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین مادری‌اش در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد که با هدف به دست آوردن جوایز این جشنواره‌ها محسوب می‌شود. اما حذف فیلم جدید این فیلمساز کشورمان از اسکار باز هم تلنگری است که نباید برای کسب جوایز جشنواره‌های غربی تن به هر اقدامی داد.
همچنان که بازی اسکاری فیلم «گذشته» و کارگردان آن برای سینمای ایران یک بازی باخت- باخت بوده است که نتیجه‌اش این شده که نه تنها از اسکار حذف شده که به حیثیت فرهنگی کشورمان نیز لطمه زده است.
پوران درخشنده: رفتار مدیران سینمایی موجب افول سینما می‌شود
پوران درخشنده، کارگردان سینما از مدیریت سینمایی دولت یازدهم به شدت انتقاد کرد.
این کارگردان گفت: تمام تلاش سازمان سینمایی در دوره گذشته این بوده که بودجه‌ای مجزا از وزارت ارشاد برای سینما در نظر گرفته شود، اما متاسفانه این تلاش‌‌ها با تصمیم نادرست مدیران فعلی 30 الی 40 درصدش کاسته شده است.
وی تصریح کرد: با تصمیماتی که مسئولان می‌گیرند در‌می‌یابیم که آنها به موضوعات فرهنگی به عنوان نیاز درجه دو مردم نگاه می‌کنند و کاهش بودجه اقدامی در جهت افول سینماست.
پوران درخشنده، کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه کاهش بودجه امور سینمایی برای وی قابل درک نیست، اظهار کرد: من نمی‌توانم درک کنم دلیل کاهش بودجه در سینما چیست، آیا برای این تصمیم کار کارشناسی صورت گرفته است؟! آیا کسانی که چنین تصمیمی را گرفته‌اند به اهمیت سینما و تاثیرگذاری آن واقفند که چنین تصمیماتی می‌گیرند؟ واقعا تمامی اینها برای من سوال است که تواقع دارم به آنها پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه مسئولان هنوز نیازهای فرهنگی مردم را جدی نمی‌گیرند گفت: خیلی دوست دارم که این جمله را عینا از زبان من بنویسید که مسئولان هنوز به نیازهای فرهنگی مردم به عنوان نیاز درجه دو می‌نگرند، چون اگر چنین نبود اینگونه تصمیمات هم گرفته نمی‌شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من در انتهای سخنان خود به روشنی اعلام می‌کنم که کاهش بودجه سینما اقدامی در جهت رشد سینما نیست، بلکه رفتاری است که افول سینما را در پی خواهد داشت.
بازیگران هالیوود: سینمای آمریکا
عامل خشونت علیه زنان است
برخی از بازیگران غربی معتقدند که اگرچه در ظاهر هالیوود فیلم‌هایی می‌سازد که به زن بپردازد اما در واقعیت خود بدنه این مجموعه بین زنها و مرد‌ها اختلاف فاحشی قائل می‌شود.
آدری تاتو بازیگر سینمای فرانسه گفت: کار در هالیوود هیچگاه ایده‌آل من نبوده و این سینما را دوست ندارم چون نمی‌خواهم ذره ذره جسمم زیر نگاه‌های کنجکاو باشد.
وی افزود: در هالیوود شما فشارهای زیادی را باید تحمل کنید.
تاتو ادامه داد: البته، در فرانسه نیز نگاه‌های ابزاری وجود دارد ولی تا به این اندازه بی‌رحمانه نیست.
به گزارش سینماپرس، نیکول کیدمن هنرپیشه استرالیایی هالیوود نیز با حضور در کمیته ویژه کنگره آمریکا گفت: هالیوود زنان را به عنوان کالای کم ارزش و ضعیف جنسی نمایش می‌دهد و باعث ترویج خشونت علیه آنها می‌شود.
روزنامه انگلیسی‌ زبان دیلی‌ میل، هم در یک پژوهش جدید اعلام کرد که هالیوود، قطب صنعت سینمای جهان که تحت نفوذ لابی‌‌های صهیونیستی آمریکا اداره می‌شود، علی‌رغم تمام ادعاهای فمینیستی، رویکردی ضد زن دارد و همچنان زنان را تحقیر می‌کند.

 


محمد هادی صحرایی
روزها و شبهای بعد از عاشورا یکی یکی بدون خورشید و ماه بنی‌هاشم می‌گذرد تا به اربعین می‌رسد و انگار روزگار بعد از بعثت رسول مهربانیها دوباره دوره‌ای جدید را تجربه می‌کند. روزهایی بدون خورشید و شبهایی بدون ماه. و ما در این ظلمات، با صدای علی‌گونه زینب است که ره گم نکرده‌ایم و پا به پای پاهای پر از آبله راه پیموده‌ایم و به راهی سر نهاده‌ایم که هر خاری از آن دارد نشانی از کف پایی. راهی که پر است از مظلومیت خاندان نبوت و ستمهایی که به کاروان آل‌الله تحمیل شده و ما چشمانمان اشکبار و دلهایمان لبالب از غصه است برای مصیبتهای سیده زینب علیهاالسلام، غربت امام سجاد علیه‌السلام و پریشانی و اضطراب کودکانی نازنین چون رقیه، چون سکینه... و اکنون کاروان عاشورائیان و سرافرازان عرصه بندگی به منزل چهلم رسیده‌اند. پس، این خبر را برسانید به کنعانی‌ها، ‌بوی پیراهن خونین کسی می‌آید.
روضه‌خوان روضه می‌خواند و ما چهل روضه عارفانه را در این چهل روز با اشکهای خونین خود طی نموده‌ایم هر چند سیل اشک خون و این طوفان آه ما، بهر حسین علیه‌السلام، فاطمه علیهاالسلام اصغر نمی‌شود و این تقدیر عطشناک شیعه است که از کربلای حسین علیه‌السلام شروع شده تا به کوثر زلال مهدی عجل‌الله فرجه برسد. و هر چند که فرات را بر فرزندان زهرا علیه السلام بستند ولی هنوز این، آب است که مهریه مادرمان زهراست که حیات تمام موجودات عالم وابسته مهر چنین مادری است و خدا فرمود: و جعلناً من الماء کل شیء حی(1) یعنی این جهان خلقت است که بر سفره ولایت علی ‌علیه‌السلام نشسته است. چه بدانند و چه ندانند. چه بخواهند و چه نخواهند. ولی با این وجود در کربلا علی اصغر به خاطر یک مشت آب تشنه ماند و چشم تیر خورده عمو به تیر مانده در گلوی مشک، خیره ماند و چشم کودکان به مشک خالی عمو خیره ماند و اکبر حسین تشنه رفت و...
صدها سال است که روضه‌خوان روضه می‌خواند و هنوز، نسل بشر به دوری از حسین علیه‌السلام خو نکرده است و مثل رقیه بی‌تاب و بی‌قرار هر سو به هر سرا و سراسیمه پشت سر، یاد حسین علیه‌السلام می‌کند و کام تشنه‌اش. و حتماً حکمتی است که سال مسلمانان با محرم آغاز و به محرم ختم می‌شود و شاید این یعنی حسین علیه‌السلام سرآغاز و سرانجام دوران است. در تاسوعا و عاشورا برای او همه سر از پا نمی‌شناسند و برای اربعینش دیگر خود را نمی‌شناسند مثل رقیه. چرا که هر چه هست حسین علیه‌السلام است و هر چه باید باشد اوست. کوچک و بزرگ و زن و مرد، توانا و ناتوان، ‌پای برهنه و پیاده، افتان و خیزان و همه گریان به سوی حرم او که کعبه عاشقان است می‌روند و با همه وجود با او که عصاره خوبیهاست، راست و حسینی، بیعت می‌کنند. بابی انت و امی و نفسی و اهلی و مالی و اسرتی یا حسین علیه‌السلام. با او می‌گویند هیهات هیهات مناالذله و به او می‌گویند که چون کوفیان فریب سپاه دروغین شام را نمی‌خورند و بیعت نمی‌شکنند و از آنانی نخواهند بود که به خاطر تحریم آب او را رها کنند. به او می‌گویند: ای شاه شهید تشنه لب یا حسین علیه‌السلام ما همچون برادر رشید و با بصیرتتان عباس، فریب امان‌نامه شمر را نمی‌خوریم و به خاطر نیزه و شمشیر دشمن خائف و خائن نیستیم و مرعوب سپاه بی‌اصل و نسب و بی‌بنیاد یزیدی نمی‌شویم و می‌دانیم که یزید گزینه‌ای جز نیرنگ و نامردی روی میز ندارد ولی به دلهای ترسان و لرزان و لغزان امید دارد. به آنها که قدرت و سپاه یزید را زیاد و بسیار می‌پندارند و نمی‌دانند آنها چون غبارند و در برابر طوفان، سرگردان و در هوا.
حسین علیه‌السلام ارباب تشنه لب، خیالتان راحت فقط در ایران میلیون میلیون سرباز سر به فرمان دارید که نسل در نسل پاکشان برای مظلومیتتان گریه کرده‌اند و از خدا فرصت لبیک گفتن به فرمانتان را خواسته‌اند و به سیده زینب گفته‌اند که غمت نباشد بی‌بی‌کلنا عباسک یا زینب سلام‌الله‌علیها. خیل میلیونی ایرانیها از شیعه و سنی گرفته تا کلیمی و مسیحی و زرتشتی همه برای شما غصه دارند و از یزید تبری می‌جویند بقیه دنیا بماند. در محرم شما، در ایران ما زرتشتی‌ها و یهودی‌ها و مسیحی‌ها هم برای شما نذری می‌دهند و می‌گیرند. برادران سنی مذهب که جای خود دارند. بیایید و ببینید در میان آنها به عشق شما چقدر نام حسن و حسین به گوش می‌رسد. من خودم رفیقی دارم که سنی است. خانواده‌اش هم سنی هستند و یک برادرش هم شهید شده که اسمش حسین بود. موقعی که استخوانهای تفحص شده حسین را بعد از طواف به دور حرم شاه خراسان آوردند پدر پیرش بر سر قبر او به زبان کردی می‌گفت: حسین گیان و زیارت ایمام رضا هاتیده زیاتگت قبول روله.(2) ما خودمان در ایران دیده‌ایم که الان سنگ شما را به غیر از شیعیان، سنیان و مسیحیان و کلیمیان و زرتشتیان هم به سینه می‌زنند و خونخواه شمایند.
حسین جان علیه‌السلام ما در کرمانشاه و کردستان و سیستان و بلوچستان و... بغل بغل گلهای پرپری داریم که همه سنی بودند. در بسیاری شهرهای دیگر شهدایی داریم که اصلاً مسلمان نبودند و اقلیت بودند ولی در راه اسلام و انقلاب و به تبعیت از فرزند رشیدتان حضرت روح‌الله، کربلا ندیده جان فدا کردند و شهید شدند و به اکثریت شهدا پیوستند و ما سر قبر همه آنان قرآن می‌خوانیم و با مادرانشان همدردی می‌کنیم و زیر بغل پدرانشان را می‌گیریم و رهبر مهربان ما به خانه آنها سر می‌زند و از پدر و مادر پیر آنها تفقد می‌کند. ما از همه مظلومان عالم دفاع می‌کنیم شما که عدل ستمدیده‌اید جای خود دارید.
حسین علیه‌السلام ای بی‌کفن بوریانشین؛ چون که حقی با تو می‌مانیم و به خاطر عزتی که تو با شهادتت برای ما به ارث گذاشتی می‌گوییم فمعکم معکم لامع عدوکم و به خاطر اینکه گران تمام شد برایمان رفع تشنگی و یک مشک آب، از قبیله ما یک عمو گرفت می‌گوییم مرگ بر قطعنامه بستن فرات. خوب می‌دانیم که یزید حیله‌گر تحریم‌ها را تنها زمانی برمی‌دارد که سرها به نیزه رفته باشند و معجزه‌ها به تاراج. پس به قول و وعده او نمی‌توان امید بست چرا که یزید به غیر از آن که گرگ درنده است، روبه مکاره و دیو ستم‌واره و عقرب جراره است و در هر عصری، ‌نسلی منحوس از خود به جا گذاشته که گاهی در کاخ سفید لانه کرده‌اند و گاهی در برج‌های عاج و گاهی نیز چون سران نحس و نجس اسرائیلی در خانه دیگران خزیده‌اند. پس نباید از مبارزه پا پس کشید که زندگی جز عقیده و مبارزه برای آن نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. و هر چیز زنده‌ای را از آب پدید آوردیم. سوره مبارکه انبیاء- آیه 30.
2. حسین جان از زیارت امام رضا آمدی زیارتت قبول فرزندم.

 


رئیس جمهور آمریکا با ادعای اینکه مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است بار دیگر مدعی شد همه گزینه‌ها روی میز است.
باراک اوباما در کنفرانس خبری پایان سال میلادی درباره موضوعات مختلف داخلی و خارجی اظهار نظر کرد.
رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت درباره ایران این احتمال وجود دارد تا برای مشکلی که بیش از یک دهه وجود داشته راه حلی پیدا شود.
اوباما در ادامه گفت که هدف از گفت‌وگو با ایران این است که از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود. وی طبق روال گذشته گفت که تمام گزینه‌ها روی میز است.
اوباما افزود برای ما مهم است این را آزمون کنیم که آیا توافق با ایران امکان‌پذیر است یا خیر.
رئیس جمهور آمریکا درباره تحریم‌های ایران و مسائلی که با کنگره در این مورد وجود داشته گفت: «من می‌خواهم به صورت دیپلماتیک ایران را از دستیابی به سلاح بازدارم. فکر می‌کنم احساس کنگره آمریکا هم همین است.»
وی در ادامه اضافه کرد: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها شکی نداشته باشند که کنگره از وضع تحریم‌های جدید خوشحال می‌شود.»
اوباما تأکید کرد: «اما اگر ما درباره مذاکرات جدی هستیم باید فضایی ایجاد کنیم که ایران رو به جلو حرکت کند.»
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد تحریم‌ها برای آوردن کشورها به پای میز مذاکره طراحی شده‌اند و وقتی ایران به مذاکره آمده ضرورتی برای تحریم نیست.
به گزارش فارس، اوباما در بخش دیگری از سخنانش کنگره را به باد انتقاد گرفت و گفت که جای تعجب نیست که بعضی‌ها در کنگره برای وضع تحریم‌های بیشتر تلاش می‌کنند زیرا ژست سخت‌گیری در قبال ایران برای موفقیت در انتخابات به کار می‌آید.

 


نخست‌وزیر سوریه با بیان اینکه نشست ژنو 2 در موعد مقرر برگزار خواهد شد گفت: دمشق برای مشارکت ایران در ژنو 2 به خاطر نقش محوری‌اش در حل بحران سوریه اصرار دارد.
وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه در گفتگو با روزنامه الاخبار لبنان گفت: ما همیشه در سخنانمان از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی یاد کرده‌ایم و من می‌گویم که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از وی با عنوان سیدالوفاء یاد می‌کند، چرا که او چهره و نماد بارز وفاداری و بخشندگی است و همواره حامی مقاومت بوده و هست و این امر در رفتار و کردار وی کاملا نمودار است. هر زمان که ما بفهمیم او سخنرانی دارد سعی می‌کنیم که برای شنیدن اظهارات وی یک جا جمع شویم چرا که او با نهایت صداقت سخن می‌گوید.
وی افزود: اتفاق جدیدی در خصوص ژنو 2 نیفتاده و این نشست در زمان مقرر و در تاریخ 22 ژانویه(دوم بهمن) در شهر مونترو سوئیس در سطح وزرای خارجه کشورهای دعوت شده برگزار خواهد شد و نماینده سوریه در این نشست ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه است.
نخست‌وزیر سوریه در ادامه تاکید کرد: هیات سوری برای مشارکت در نشست ژنو 2 آماده است و باید بگویم که ما هیچ مشکلی در این باره نداریم، دستور کار ما کاملا ‌آشکار است و ما هر روز راجع به آن صحبت می‌کنم. ما به ژنو می‌رویم تا آغازگر گفتگوهای شفاف و بی‌پرده‌ با تمامی کسانی باشیم که ادعا می‌شود مخالفان سوریه هستند. ما به ژنو می‌رویم تا به دیگران بگوییم که ما از مساله تعددگرایی در تشکیل دولت وحدت ملی استقبال می‌کنیم.
وی همچنین در خصوص مشارکت ایران در نشست ژنو 2 گفت: تا الان که هیچ دعوتی از ایران برای شرکت در مذاکرات صورت نگرفته و کارت‌های دعوت هنوز توزیع نشده اما باید بگویم ما اصرار داریم که ایران در مذاکرات حضور داشته باشد چرا که ایران نقشی اساسی در منطقه و مساله سوریه دارد و معتقدیم که حضور ایران سهم بسزایی در حل مشکل سوریه خواهد داشت.

 


اخضر ابراهیمی در پایان نشست سه‌جانبه با نمایندگان روسیه و آمریکا اعلام کرد، بر سر مشارکت 30 کشور از جمله عربستان در نشست ژنو 2 توافق شده اما مخالفت‌های آمریکا باعث شده هنوز موضوع مشارکت ایران در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.
نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این جلسه گفت: در نشست ژنو 2 علاوه بر اعضای دائم شورای امنیت نمایندگانی از مصر، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، کویت، لبنان، قطر، عربستان، مراکش، عمان، اسپانیا، سوئد، ترکیه، امارات و چندین کشور دیگر دعوت شده‌اند.
ابراهیمی گفت: در نشست ژنو نماینده اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز مشارکت خواهند داشت و برای عربستان نیز دعوت‌نامه فرستاده شده تا در این نشست حاضر شود.
وی درباره مشارکت ایران در کنفرانس مذکور نیز گفت: هم‌پیمانان ما در آمریکا با مشارکت ایران در نشست ژنو مشکل دارند و اگر چه ما در سازمان ملل به ایرانی‌ها اطمینان داده‌ایم که سازمان ملل خواهان مشارکت تهران در نشست است اما هنوز بر سر حضور نماینده ایران در ژنو 2 توافق حاصل نشده است.
اخضر ابراهیمی همچنین در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان او را در جریان آخرین تحولات مربوط به برگزاری نشست ژنو 2 که قرار است درباره سوریه برگزار شود قرار داد.
جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در خصوص دعوت ایران به کنفرانس بین‌المللی سوریه تاکید کرد حضور ایران در ژنو2 مؤثر نیست اما گفت‌وگوها برای بررسی حضور ایران در این کنفرانس ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اهمیت حضور ایران در این کنفرانس بین‌المللی گفت: مسئله اصلی نگرانی‌های ما درک اهداف شرکت‌کنندگان و هدفی است که این کنفرانس دنبال می‌کند، بنابراین اگر شرکت‌کنندگان هدف متفاوتی داشته باشند، حضور آنها ظاهراً مفید نخواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ‌گونه پیش شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو 2 نمی‌پذیرد.
کنفرانس ژنو2 درباره بحران سوریه قرار است 22 ژانویه (چهارشنبه دوم بهمن ماه) برگزار شود.

 


رئیس ستاد نماز جمعه تهران گفت: در دولت قبل 100 میلیارد تومان برای ساخت مصلی تصویب شد که در حال حاضر در حساب وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و باید علت بلوکه شدن این پول از وزیر مسکن پرسیده شود.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام یدالله شیرمردی رئیس ستاد نماز جمعه تهران در نشست خبری دیروز در محل این ستاد از برگزاری نماز جمعه تهران در مصلی خبر داد و اظهار داشت: ‌از جمعه 6 دی ماه تا آخر زمستان نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود و از ساعت 10 صبح در‌ها به روی نمازگزاران باز خواهد بود.
شیرمردی با بیان اینکه نماز جمعه تهران در فصل تابستان نیز به دلیل گرما در مصلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در فصل بهار و پاییز نماز جمعه طبق روال قبلی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
رئیس ستاد نماز جمعه تهران ادامه داد: خدمات‌رسانی در دانشگاه تهران در مصلی نیز ادامه خواهد داشت و اتوبوس‌‌ها از مراکز اصلی شهر به داخل مصلی و تا محل اقامه نماز خواهند رفت و مردم برای رسیدن به شبستان نیاز به پیاده‌روی ندارند و درهای شمالی نیز برای خودروهای شخصی باز خواهد بود.
وی افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده پیش‌بینی این است که در خیابانهای اطراف مصلی هیچ گونه ترافیکی ایجاد نشود.
وی گفت: ما از شهرداری تقاضا کرده‌ایم که پل عابر پیاده از پایانه بیهقی به محل مصلای تهران هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
شیرمردی با بیان اینکه قرار بود 200 میلیارد تومان برای اتمام ساخت مصلای تهران اختصاص داده شود، افزود: در بودجه فعلی تنها 18 میلیارد تومان به مصلی اختصاص داده شده است که از این رو ما روز جمعه که آقای نوبخت به دانشگاه تهران آمده بود با وی صحبت کردیم و قرار شد بودجه بیشتر شود و او نیز قول مساعد داد؛ همچنین نوبخت این هفته از مصلی بازدید خواهد کرد.
رئیس ستاد نماز جمعه تهران با بیان اینکه اگر بودجه مصلی به صورت کامل داده شود، نماز جمعه به صورت مستمر در  مصلی برگزار می‌شود، یادآور شد: در این مدت که نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود، تعمیر و ترمیم دانشگاه تهران نیز در دستور کار قرار دارد تا در فصل بهار که مردم دوباره برای اقامه نماز به دانشگاه بازمی‌گردند، شرایط مهیا باشد و ما بتوانیم در تهران صاحب دو مکان برای اقامه نماز جمعه باشیم.
شیرمردی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌‌ها در مصلای تهران، گفت: هیچ نمایشگاهی در این مدت برگزار نمی‌شود و اگر نمایشگاه‌های فرهنگی که جنبه دینی داشته باشند در این محل برگزار شود مشکلی نیست چرا که مصلی بخش‌های مختلفی دارد.
رئیس ستاد نماز جمعه تهران با انتقاد از اختصاص بودجه به صورت قطره‌چکانی برای ساخت مصلای تهران اظهار داشت: مسئولان برای برج میلاد که خاصیت کمی در شهر دارد، هزینه بالایی صرف می‌کنند در حالی که به مصلی که کاربردهای مختلفی دارد قطره چکانی بودجه می‌دهند در حالی که می‌توانستند در همین مصلی بهترین سالن کنفرانس را بگذارند و محلی برای مقامات از جمله دانشمندان و ائمه جمعه جهان اسلام در نظر بگیرند اما به اندازه کافی به مصلی توجه نمی‌شود.
وی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی به دلیل بلوکه کردن بودجه این ستاد گفت: ما با پیگیری‌های مستمری که در دولت قبل انجام دادیم یکصد میلیارد تومان برای مصلای تهران گرفتیم که وزارت راه در حال حاضر آن را بلوکه کرده و گفته است باید ببینیم چه می‌شود، در حالی که باید این پول جدید برای ساخت مصلی تزریق شود.

 


پیشکسوت قرآنی خاطره منقلب‌شدن قاری مشهور مصری در مجلس امام حسین(ع) را بیان کرد.
به گزارش فارس، برنامه صبحگاهی «والشمس» با حضور محسن موسوی بلده به بیان نحوه تلاوت ماندگارترین اثر محمد اللیثی قاری اهل کشور مصر پرداخت.
محسن موسوی ‌بلده استاد قرآن کریم در بیان خاطره این تلاوت ماندگار گفت: ایام محرم بود و در دانشگاه علوم و فنون فارابی مراسم قرائت زیارت عاشورا برپا بود، علی فراهانی، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) پس از زیارت عاشورا در ذکر مصیبت در مقام بیات، سلام بر امام حسین(ع) را خواند که در همان لحظه استاد محمداللیثی دستمالی را جلوی صورت گرفته و گریه می‌کرد به طوری که شانه‌‌ها و بدنش می‌لرزید
پس از این ذکر مصیبت استاد لیثی با همان حال غریب و بغض کرده و با چشمانی نمناک آماده تلاوت قرآن کریم شد و در ابتدای این تلاوت حالت حزن و بغض آلودگی مشهود است. وی آیات 189 تا 195 سوره مبارکه «آل‌عمران» را با تأسی و الهام از ذکر توسل از مقام شامخ «اباعبدالله(ع)» در مقام بیات و اوج و فرودهای خاص تلاوت کرد.
وی با اشاره به تلاوت بغض‌آلود اللیثی گفت: در این تلاوت زمانی که استاد محمد اللیثی به آیه رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمینَ مِنْ أَنْصارٍ می‌رسد چنان با سوز و بغض در گلو تلاوت می‌کند که فضای عجیبی ایجاد می‌شود.
موسوی ‌بلده در ادامه افزود: بنا بر گفته خود لیثی، این تلاوت ماندگارترین تلاوتش بوده، وی قاری اهل سنت بود اما دوست داشتن اهل‌بیت (ع) در بین مسلمانان همگانی است و اعتقاد قلبی دارم که قاریان قرآن کریم چه شیعه و چه سنی در هرکجا که تلاوت خود را به محبت اهل‌بیت (ع) گره زدند تلاوتی ماندگار و اثرگذار شد.
وی این تلاوت را سبب دریافت لقب استادی اللیثی بیان کرد و گفت: اساتید قرآن کریم مصری پس از شنیدن تلاوت و انتشار این اثر برجسته، محمد اللیثی را هم استاد نامیدند و او نیز در آخرین مصاحبه‌های عمرش گفت که به یاد‌ماندنی‌ترین و بهترین شب عمرش در ایران گذشت و در این شب تلاوتی ماندگار را به یادگار گذاشت، همچنین تأثیر ذکر مصیبت امام‌حسین(ع) و یاران وفادارش چنان این قاری مصری را منقلب کرد که تا دو روز پس از حضور در آن مجلس نیز روی پای خود می‌زد و اسم سید‌الشهداء را صدا می‌زد و دائم دخیلک یا عباس، دخیلک یا عباس می‌گفت.
برنامه والشمس به همت گروه اطلاع‌رسانی و امور مجازی رادیو قرآن است که هر روز به غیر از جمعه‌‌ها از ساعت 6:30 تا 8 صبح بر روی موج FM ردیف 100 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10