(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 دی 1392 - شماره 20676

دولت بنگلادش مجوز تظاهرات نداد
مخالفان: امروز به خیابان‌ها می‌آئیم
24 اسیر دیگر فلسطینی فردا از زندان صهیونیست‌ها آزاد می‌شوند
تازه‌ترین اطلاعات از پشت صحنه انفجار بیروت
عربستان طراح و اردنی‌ها مجری عملیات تروریستی بیروت بودند
در منطقه القلمون اتفاق افتاد
هلاکت 200 تروریست در عملیات کمین ارتش سوریه
اعلام حکومت نظامی در استان الانبار عراق برای سرکوب تروریست‌های القاعده
فریاد «مرگ بر آل ‌خلیفه» بار دیگر در بحرین طنین‌انداز شد
5 کشته و 270 مجروح در درگیری دانشجویان با پلیس مصر
اعتصاب کارکنان لوفت‌هانزا هزاران مسافر را سرگردان کرد
رئیس‌جمهور سودان جنوبی پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفت
اردوغان: جنجال اتهام مالی برای ضربه زدن به ترکیه است
بدترین کنگره تاریخ ( گزارش خبری )
ارتش تایلند در بحران جاری اعلام بی‌طرفی کرد
   


مخالفان دولت بنگلادش اعلام کرده‌اند با وجود صادر نشدن مجوز برای تظاهرات، امروز به خیابان‌ها می‌آیند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مخالفان دولت بنگلادش اعلام کرده‌اند انتخابات پارلمانی پنجم ژانویه را تحریم کرده و امروز (یکشنبه) در یک اقدام برنامه‌ریزی شده به خیابان‌های داکا (پایتخت) می‌آیند تا نخست‌وزیر را قانع کنند که انتخابات را لغو کند.مخالفان گفته‌اند که یک‌میلیون نفر برای تظاهرات به خیابان‌های داکا می‌آیند. در این حال سخنگوی پلیس بنگلادش گفته به دلیل مسایل امنیتی به تظاهرات مخالفان مجوز نداده است.منیر‌الاسلام افزود: به دلیل این که ممکن است، خرابکاری رخ بدهد برای تجمع حزب ملی‌گرای بنگلادش مجوز صادر نشده است.«خالده ضیا» رهبر حزب ملی‌گرا با وجود ممنوعیت تظاهرات از طرفدارانش خواست به ممنوعیت‌ها توجهی نکرده و تظاهرات کنند.

 


24 اسیر فلسطینی در چارچوب توافق میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی فردا آزاد می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه الحیات، اسرائیل قصد دارد سومین گروه اسیران فلسطینی که شامل 24 نفر هستند را 30 دسامبر جاری (فردا) آزاد کند.ناظران سیاسی منطقه معتقدند پافشاری و مقاومت اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌ویژه آزادی «سامر العیساوی» اسیر آزاد شده فلسطینی که پس از 265 روز اعتصاب غذا اخیرا آزاد شده است موجب شده که رژیم صهیونیستی با آزادی دیگر اسیران فلسطینی نیز موافقت کند.مقامات فلسطینی نیز ضمن تایید این خبر اعلام کردند که آزادی این اسیران حاصل ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی است.وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که آزادی این اسیران در چارچوب توافق قبلی فلسطینیان با اسرائیل صورت می‌گیرد.

 


جدیدترین اطلاعات درباره بمب‌‌گذاری بیروت و ترور «محمد شطح» وزیر دارایی پیشین لبنان حاکی از این است که طراح این حمله تروریستی عربستان و مجری آن اردنی‌ها بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری العالم، با بازداشت سارقان اتومبیلی که در ترور محمد شطح استفاده شد مشخص شد که این حمله را گروه تکفیری «فتح‌الاسلام» اجرا کرده است و طراح این حمله سازمان اطلاعات عربستان و مجری آن تکفیری‌های اردنی بوده‌اند.
منابع لبنانی اعلام کردند شخصی به نام «مرشد عبدالرحمن» که تابعیت لبنانی ندارد در ارتباط با قضیه خودروی بمب‌گذاری شده بازداشت شده و از سوی سرویس‌های امنیتی تحت بازجویی قرار دارد.
وی در اعترافات خود به بازپرسان گفته است که سارقان خودروی بمب‌‌گذاری شده «موسی‌م» و «محمد ص» ملقب به محمدالسریع از اعضای جنبش تروریستی فتح‌الاسلام هستند و آنها این خودرو را به اردوگاه عین‌الحلوه برده بودند که در انفجار از آن استفاده شد.
گزارش‌های امنیتی لبنان بیانگر آن است که نهادهای اطلاعاتی سعودی تحت‌نظر بندربن سلطان شاهزاده سعودی و رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در حال تسهیل فعالیت جریان‌های وابسته به القاعده در لبنان هستند و در حال وارد کردن این عناصر از سوریه به لبنان هستند. ناظران سیاسی منطقه معتقدند به دلیل ارتباط بندربن سلطان با ماموران موساد بدون تردید اسرائیل هم در این حادثه تروریستی دست دارد.
گفتنی است در انفجار تروریستی روز جمعه در بیروت دست کم 8نفر کشته و 75 نفر دیگر مجروح شدند.
انفجار بیروت و ترور محمد شطح وزیر دارایی سابق لبنان با واکنش کشورها و مجامع مختلف بین‌الملل مواجه شد.
آمریکا، فرانسه، انگلیس، شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و کشورهای مختلف این انفجار را محکوم کردند.
سفیر عربستان سعودی در بیروت این حادثه را ترور میانه‌روی در لبنان نامید. در همین حال عربستان سعودی و کویت از اتباع خود خواستند لبنان را ترک کنند.

 


ارتش سوریه در عملیات کمین در منطقه القلمون از توابع استان دمشق بیش از 200 تروریست را به هلاکت رساند.
به گزارش شبکه خبری العالم، نیروهای ارتش با منفجر کردن بمب، پرتاب نارنجک و تیراندازی شدید بیش از 200 تن از عناصر گروهک تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده را به هلاکت رساندند.
ارتش سوریه همچنین شمار زیادی از زخمی‌ها و افرادی را که تسلیم شده بودند را دستگیر کرد.
یگان‌های ارتش سوریه در منطقه درعا نیز تروریست‌ها را تحت تعقیب قرار دادند که در جریان این تعقیب و گریز تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته یا زخمی شدند.
در این عملیات خودروی مجهز به دوشکای تروریست‌ها نیز منهدم گردید و ادوات و تجهیزات جنگی آنان به دست نیروهای ارتش افتاد. نیروهای ارتش سوریه در یک عملیات دیگر با همکاری کمیته‌های مردمی با یک گروهک مسلح در شهر دوما درگیر شدند.
کردهای سوریه نیز موفق شدند که گروه‌های تروریستی را از 11 روستای استان «الحسکه» بیرون برانند و این عملیات تا پاکسازی کل منطقه ادامه دارد. ده‌ها تروریست مسلح در جریان کمین ارتش سوریه در یکی از شهرک‌های غوطه شرقی در استان دمشق به هلاکت رسیدند.
منابع نظامی اعلام کردند در میان کشته شدگان گروه‌های تروریستی افرادی با تابعیت عربستان،‌اردن، چچن و مصر دیده می‌شود. این در حالی است که ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که کشورش با تروریست‌های 80 کشور در حال جنگ است. گفتنی است یگان‌های ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر عملیات گسترده‌ای را در سراسر سوریه برای پاکسازی مناطق از تروریست‌ها آغاز کرده‌اند و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند.
منابع نظامی سوریه تأکید کردند ارتش این کشور علاوه بر به هلاکت رساندن و مجروح ساختن صدها تروریست وابسته به القاعده موفق شده است که سرکرده‌های گروه‌های تروریستی را نیز به هلاکت برساند. در همین رابطه 11 نفر از سرکردگان گروه‌های تروریستی در حومه دمشق خود را تسلیم ارتش سوریه کرده‌اند، همچنین نیروهای ارتش عملیات نظامی گسترده‌ای را در 10 استان لاذقیه به اجرا گذاشتند که در نتیجه آن صدها فرد مسلح کشته شدند. وزیر کشور سوریه نیز طی اظهاراتی ضمن اعلام پیروزی‌های پی در پی ارتش تأکید کرد مبارزه با تروریسم تا تأمین امنیت کامل در سوریه ادامه پیدا خواهد کرد.
تحلیلگران و کارشناسان نظامی معتقدند تسلط ارتش بر مرزهای سوریه با همراهی کشورهای همسایه نظیر عراق و جلوگیری از وارد شدن عناصر مسلح و تسلیحات به سوریه از مهمترین دلایل پیروزی‌های پی‌درپی ارتش در این کشور است. همچنین همکاری مقامات عراقی با دولت سوریه و بستن مرزهای این کشور با سوریه از دیگر عواملی است که تروریست‌ها را با ناکامی مواجه کرده است.

سایر رویدادها
* روسیه اعلام کرد کارشناسان بین‌المللی با طرح ارسال تسلیحات شیمیایی سوریه به ایتالیا از طریق دریا برای انهدام آنها بر روی یک کشتی آمریکایی موافقت کردند.
* رئیس شورای امنیت ملی روسیه نسبت به برگزاری نشست ژنو 2 در زمان تعیین شده ابراز تردید کرد، این در حالی است که بر سر تاریخ کنفرانس توافق شده است.
* احمد جربا رئیس ائتلاف مخالفان سوری یک هفته قبل از برگزاری ژنو 2 به روسیه سفر خواهد کرد.
* تروریست‌ها به یک منطقه مسکونی در شهر حلب حمله موشکی کردند و شماری از شهروندان سوری کشته یا زخمی شدند.
* ارتش سوریه موفق شد 26 مین ساخت رژیم صهیونیستی را در درعا خنثی کند.
* کارشناسان شیمیایی بین‌المللی از سوریه به سبب همکاری درباره انهدام سلاح‌های شیمیایی قدردانی کردند.

 


ارتش عراق پس از تسلط بر مناطق بیابانی استان الانبار، در شهرهای این استان مقررات حکومت نظامی به اجرا در آورد تا تروریست‌های القاعده را به طور کامل ریشه‌کن کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، منابع رسمی اعلام کردند، مناطق بیابانی استان الانبار عراق تحت کنترل کامل ارتش این کشور درآمده است.
برخی از واحدهای لشکر دوم ارتش عراق تعدادی از تروریست‌های فراری را تا شهر سامرا در شمال و منطقه صحرایی «سماوه» متصل به مرزهای عربستان تعقیب کردند.همچنین، در پی پناهنده شدن شماری از تروریست‌های القاعده به شهرهای فلوجه، رمادی و دیگر شهرهای استان الانبار، ارتش در این شهرها مقررات حکومت نظامی به اجرا درآورد تا باقی‌مانده تروریست‌ها را ریشه‌کن کند.
در همین حال، نیروهای امنیتی عراق «احمد العلوانی» نماینده مجلس این کشور را در شهر رمادی دستگیر کردند. در جریان این دستگیری، میان نیروهای امنیتی و محافظان العلوانی درگیری رخ داد و هفت نفر از جمله برادر این نماینده مجلس، کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. العلوانی که عضو فهرست «العراقیه» است، اخیرا به ائتلاف «الکرامه» پیوسته بود؛ الکرامه در واقع گروه‌های اعتراضی و تظاهرات ضددولتی را در شش شهر عراق رهبری می‌کند.
در همین حال، «نوری مالکی»‌ نخست‌وزیر عراق بار دیگر به معترضان خیابانی در شهرهای الانبار هشدار دارد که چادرهای خود را قبل از آنکه به آتش کشیده شوند، از میدان شهرها جمع‌آوری کنند و به تحصن خود پایان دهند. به گفته مالکی، این مراکز تجمع به مراکز فعالیت‌های تروریستی عناصر القاعده تبدیل شده است.مالکی خطاب به مخالفان گفت: نماز جمعه وحدت‌بخش را هر کس بخواهد بخواند، مکانش در مساجد است و نباید به منظور برپایی نماز جمعه، راه‌ها را مسدود کرد. طی ماه‌های اخیر تظاهرات ضددولتی در الانبار معمولا پس از نماز جمعه برگزار می‌شد.خبر دیگر اینکه به گزارش واحد مرکزی خبر، ارتش عراق پس از تسلط بر بیابان‌های الانبار، حدود چهار میلیارد دینار وجه نقد (حدود 10 میلیارد تومان) را از تروریست‌های دستگیر شده کشف کرد. این مبلغ را معمولا کشورهای خارجی، به‌ویژه عربستان، تامین می‌کند. این دلارها از چهار سرکرده «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش در یک مخفیگاه آن‌ها کشف شده است. ارتش عراق در مجموع، هفت مخفیگاه داعش را در استان الانبار کشف و 82 تروریست را دستگیر کرده است. 20 دستگاه خودروی شاسی بلند نیز از تروریست‌ها کشف شده است. این خودروها را تروریست‌ها به زور از مردم غیرنظامی گرفته بودند.
عملیات ارتش در استان الانبار تحت فرماندهی مستقیم مالکی انجام شده و واحدهایی از نیروی هوایی و زمینی ارتش عراق در آن حضور داشتند.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در منامه و شهرهای دیگر این کشور بار دیگر بر سقوط نظام آل‌خلیفه تاکید کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم بحرین جمعه شب بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و با سر دادن شعار «مرگ بر شاه حمد»، «مرگ بر آل‌خلیفه» خواستار سرنگونی حکومت بحرین شدند.
تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند و با زنانی که به دلیل شرکت در تظاهرات ضد رژیم دستگیر و زندانی شده‌اند ابراز همبستگی کردند.
مردم بحرین همچنین اقدامات حکومت در جلوگیری از مشارکت مردم در مناسک دینی از قبیل عاشورا و اربعین حسینی(ع) را محکوم کردند.
از سوی دیگر، جمعیت الوفاق بحرین از ربوده شدن شیخ یاسر الصالح از علمای دینی این کشور در فرودگاه بین‌المللی منامه خبر داد.
شیخ‌الصالح پس از بازگشت از سفر عتبات بلافاصله در فرودگاه منامه بازداشت شد.

 


درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی مصر و تظاهرکنندگان اخوان‌المسلمین 5 کشته و 270 زخمی برجای گذاشت؛ در این بین صدها نفر نیز بازداشت شدند.
در نخستین جمعه بعد از «سازمان تروریستی» اعلام شدن گروه اخوان‌المسلمین مصر، درگیری‌هاي شدیدی بین طرفداران این گروه و نیروهای امنیتی رخ داد که طبق آخرین گزارش‌ها به کشته شدن دستکم 5 تن از طرفداران اخوان‌المسلمین از جمله دو دانشجو منجر شده است. روزنامه مصری «الیوم» با تایید این خبر به نقل از «منابع امنیتی» نوشت، 304 نفر از مخالفان دولت نیز بازداشت شده‌اند.
این ناآرامی‌های خونین درست بعد از آن رخ داد که دولت مصر تهدید کرد هرکس به طرفداری از اخوان‌المسلمین تظاهرات کند یا عضو این گروه شود، به 5 سال زندان محکوم خواهد شد!
به گفته منابع امنیتی مصر شماری از مجروحان به ضرب گلوله راهی بیمارستان‌ها شده‌اند و در میان آنها دستکم 9 نیروی پلیس نیز دیده می‌شود. منابع بهداشتی مصر نیز روز گذشته اعلام کردند، سه نفر از کشته‌شدگان نیز با گلوله هدف قرار گرفته‌اند.
سه نفر از قربانیان در «قاهره» و دو نفر دیگر در «المنیا» کشته شده‌اند.
به نوشته سایت شبکه تلویزیونی العربیه، ناآرامی‌های مصر همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند.
مصر در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود که در نهایت به ناآرامی‌های روز جمعه منجر شد.
درست سه هفته مانده به برگزاری «همه‌پرسی» مهم قانون ‌اساسی این کشور (که برای دولت این کشور حیاتی است) خبر رسید، انفجاری مهیب اداره امنیت المنصوره را هدف قرار داده و ده‌ها کشته و مجروح برجای گذاشته است.
دولت بلافاصله پس از این انفجار اخوان‌المسلمین را متهم به انجام آن کرد و دو روز بعد این گروه را رسما «سازمانی تروریستی» خواند. وزارت کشور مصر نیز بیکار ننشست و تهدید کرد هرکس به هر نحوی به اخوان‌المسلمین کمک کند یا در این گروه عضویت یابد و در تظاهرات آنها شرکت کند مجرم است و به زندان خواهد افتاد. برخی تحلیلگران معتقدند، همه این فعل و انفعالات با هدف «حذف» اخوان‌المسلمین و ایجاد نفرت عمومی از این گروه در میان مردم صورت می‌گیرد تا در نهایت مردم به سمت شرکت در این همه‌پرسی ترغیب شوند. همه‌پرسی که اخوان‌المسلمین مشارکت در آن را «تحریم» کرده است.
شبکه تلویزیونی «النیل» اما دیروز طی خبری اعلام کرد، در جریان ناآرامی‌های مصر گروهی از دانشجویان اقدام به آتش زدن دانشکده بازرگانی دانشگاه «الازهر» کرده‌اند.
نیروهای امنیتی مصر طی هفته‌های گذشته مجوز دائمی برای ورود به محوطه دانشگاه‌ها با هدف سرکوب دانشجویان معترض را دریافت کرده‌اند.
کشته ‌شدن دانشجویان در محوطه دانشگاه‌ها یکی از نتایج صدور چنین مجوزی است. چند ماهی است دانشجویان مصری نقش مهمی در راه‌اندازی اعتراض‌های ضد «کودتا» برعهده گرفته‌اند و حضور دائمی نیروهای امنیتی در این مراکز با هدف خنثی کردن چنین نقشی صورت می‌گیرد.
خبر دیگر اینکه، «یوسف قرضاوی»، اعلام کرد انفجار روز سه‌شنبه گذشته المنصوره، از سوی دولت فعلی مصر صورت گرفته است.
این شیخ سلفی که پس از برکناری مرسی مواضع تندی علیه حاکمان این کشور گرفته، این انفجار را توطئه‌ای از سوی حاکمان نظامی مصر برای نابود کردن اخوان‌المسلمین دانست. قرضاوی پیش از این حکم قتل ژنرال «السیسی»، وزیر دفاع مصر و تمام کسانی که در برکناری مرسی نقش داشتند را صادر کرده است.

 


اخراج کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در پاریس کارکنان این شرکت آلمانی را به اعتصاب واداشته است.
پس از اینکه مقامات شرکت هواپیمایی «لوفت‌هانزا» اعلام کردند گروهی از کارکنان خود در «پاریس» را برای «صرفه‌جویی» در هزینه‌‌ها اخراج می‌کنند، کارکنان این شرکت هواپیمایی به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند.آنطور که شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» اعلام کرده، مسئولان این شرکت آلمانی در بخش نخست طرح ریاضتی خود قصد اخراج 200 نفر را دارند.بر اساس این گزارش، با آغاز این اعتصاب که روز جمعه صورت گرفته، بسیاری از مسافران به دلیل لغو شدن پروازهایشان سرگردان شدند.
گفتنی است، بحران اقتصادی اروپا تا حدی پیش رفته که اعضای قدرتمند اتحادیه اروپا مثل آلمان و فرانسه را نیز به انحای مختلف درگیر کرده است.در این بین تکلیف کشورهایی مثل یونان، اسپانیا و پرتغال نیز مشخص است!

 


رئیس‌جمهور سودان جنوبی با برقراری آتش‌بس فوری در کشور و آزادی تعدادی از کودتاچیان موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سالواکر متعهد شده است که در برابر شورشیان طرفدار معاون سابق خود، آتش‌بس فوری را اعلام کند. این تصمیم در نشست فوق‌العاده رهبران شرق آفریقا گرفته شد و به رئیس‌جمهور سودان جنوبی که در جلسه حضور نداشت اعلام شد.
سالواکر این پیشنهاد را پذیرفت. این نشست در نایروبی پایتخت کنیا تشکیل شد.
همچنین رئیس‌جمهور سودان جنوبی اعلام کرد که هشت نفر از 11 زندانی که از متحدان فرمانده مخالفان هستند را آزاد می‌کند. این خبر را دونالد بوت فرستاده ویژه آمریکا در سودان‌جنوبی اعلام کرد. این زندانیان به کودتا علیه دولت متهم هستند.
در مقابل اعلام آماده‌باش رئیس‌جمهور سودان‌جنوبی برای اعلام آتش‌بس و آزاد کردن زندانیان، «ریک ماشار» فرمانده مخالفان دولت که معاون برکنار شده رئیس‌جمهور است، خواستار انجام مذاکرات جدی با دولت، قبل از آتش‌بس شد. او آزادی هشت تن از 11 زندانی را نپذیرفت و خواستار آزادی تمام همقطارانش شد.
دفتر ریاست جمهوری سودان هم اعلام کرد که وزیران اقتصاد و امور کابینه و همچنین دبیر کل پیشین حزب حاکم که در کودتا نقش داشتند، آزاد نخواهند شد.
در همین حال اولین گروه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل وارد سودان جنوبی شدند. این 72 نفر که از جمهوری دموکراتیک کنگو به سودان‌جنوبی آمده‌اند، اولین گروه از 6000 نفری هستند که قرار است ماموریت خود را در این کشور آغاز کنند.
همچنین «کران دویر» سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل اعلام کرد که پلیس بنگلادش قرار است نقش کلیدی در حفظ نظم و امنیت پایگاه‌های سازمان ملل ایفا کند. سودان‌جنوبی در حال تبدیل شدن به پایگاه نیروهای چندملیتی از آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، بنگلادش، فرانسه و چند کشور آفریقایی است
آخرین آمار سازمان ملل نشان می‌دهد 122 هزار نفر از مردم سودان‌ جنوبی پس از آغاز درگیری‌ها، آواره شده‌اند که 63هزار نفر به مقرهای سازمان ملل پناه آورده‌اند و بقیه فرار کرده‌اند.

 


نخست‌وزیر ترکیه به اتهامات جاری علیه حزب حاکم این کشور واکنش نشان داد و گفت، جنجال‌های کنونی با هدف ضربه زدن به ملت ترکیه صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا،«رجب طیب اردوغان» بار دیگر علیه دستگاه قضا موضع گرفت و گفت که هدف از تحقیقات درباره فساد دولتی این است که به ترکیه ضربه زده شود.
وی گفت: هدف از این اقداماتی که تحت نام به اصطلاح «مبارزه با فساد» آغاز شده، این است که جلوی توسعه ترکیه گرفته شود. اردوغان در ادامه این سخنان خود، که صریح‌ترین موضع وی علیه دستگاه قضا محسوب می‌شود، افزود: این خشونت‌ها مرا و حزبم را نشانه نرفته‌اند، بلکه ملت ترکیه، استقلال و آینده این کشور را نشانه رفته‌اند.

تظاهرات
هزاران تظاهرکننده در شهرهای اسلامبول، آنکارا و ازمیر خواستار استعفای نخست‌وزیر ترکیه شدند و با نیروهای پلیس به زد و خورد پرداختند.
به گزارش ایسنا، میدان «تقسیم» شهر اسلامبول شاهد تظاهرات و درگیری میان معترضان و پلیس بود. معترضان شعار می‌دادند: «همه جا اختلاس، همه جا فساد» و «دزد را بگیرید.» منظور معترضان از این شعارها دستگیری شمار زیادی از مقامات و فرماندهان پلیس است که اخیرا توسط عوامل قضایی به جرم فساد اقتصادی دستگیر شده‌اند.
شماری از معترضان با پلیس ضدشورش در میدان تقسیم درگیر شدند. نیروهای امنیتی 31 تظاهرکننده را نیز بازداشت کردند. پلیس اسلامبول برای سرکوب اجتماع معترضان از گلوله‌های پلاستیکی، ماشین‌های آب‌پاش و باتوم استفاده کرد.
شهرهای آنکارا و ازمیر نیز شاهد تظاهرات و درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان بود. در ارتباط با شمار احتمالی زخمی‌های این دو تظاهرات گزارشی نرسیده است.
اردوغان که از سال 2002 در ترکیه نخست‌وزیر است، اکنون دولت و حزبش (عدالت و توسعه) با رسوایی مالی بی‌سابقه‌ای رو به رو شده است. این در حالی است که تا زمان برگزاری انتخابات شهرداری‌ها فقط چهار ماه باقی مانده است.
آخرین خبرها حاکی است، شش نماینده مجلس عضو فهرست حزب حاکم از نمایندگی استعفا دادند و 25 نماینده دیگر که آنها نیز وابسته به این حزب هستند، اعلام کردند که استعفا خواهند داد.
همچنین، خبرهای تایید نشده از فرار فرزند اردوغان به کشور گرجستان خبر می‌دهند.
پیش از این رسانه‌ها اعلام کرده بودند که احتمال می‌رود فرزند اردوغان هم در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی دستگیر شود.
خبر دیگر اینکه، در پی بروز شایعات درباره احتمال وقوع کودتا در ترکیه، ارتش این کشور اعلام کرد در بحران سیاسی جاری دخالت نمی‌کند.

 


«تعطیل» بودن کنگره آن هم به دلیل «تنبلی» نمایندگان آن در کنار تبدیل شدن آن در اذهان عمومی آمریکا به «بدترین کنگره تاریخ»، وزارت خارجه آمریکا را به تکاپو انداخته است؛ طوری که یکی از سایت‌های آن طی مطلبی سعی در «توجیه و تکذیب» این «باور» کرده است. ماجرا پس از آن آغاز شد که رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نتیجه نظرسنجی و تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می‌داد 64 درصد آمریکایی‌ها کنگره آمریکا را «بدترین کنگره»‌ای معرفی کردند که «در عمرشان» دیده‌اند.
تعطیلی دولت آمریکا در ماه اکتبر نیز طبق این نظرسنجی بر منفور بودن کنگره نزد مردم این کشور افزوده است. طبق نتایج این نظرسنجی که 26 دسامبر منتشر شده، تنها 28 درصد از مردم معتقدند کنگره آمریکا به درستی انجام وظیفه می‌کند.
اینجا بود که بخش فارسی سایت اداره برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا (موسوم به ‌ipp) دست به کار شد و به قلم «استیون کافمن» از اعضای تحریریه نوشت: رسانه‌های آمریکایی به غلط القا می‌کنند که آمریکایی‌ها به طور متوسط 260 روز در سال کار می‌کنند اما نمایندگان آنها در کنگره که حقوق بسیار بالایی هم می‌گیرند فقط 140 روز در سال کار می‌کنند و در بقیه ایام در تعطیلی به سر می برند.
«کافمن» در ادامه نوشت: سال 2013 برای نمایندگان کنگره سال دشواری بود چرا که یکصد و سیزدهمین کنگره تنها توانست 64 قانون را به تصویب برساند و اینجا بود که به عنوان «کنگره هیچ کاره» مورد تمسخر قرار گرفت. اکنون نیز از این کنگره به عنوان کم‌کارترین کنگره تاریخ ایالات متحده نام برده می‌شود.
سایت «آپی‌پی» وزارت خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه «تصویر ارائه شده از نمایندگان کنگره آمریکا در ذهن مردم، تصویر آدم‌های تنبل‌ است» به انتقاد از این «تصویرسازی» پرداخت و در ادامه نوشت، اگر گاهی کنگره تعطیل می‌شود به خاطر این است که به سیاستمداران امکان دیدار مستقیم با مردم را بدهد!

 


به دنبال افزایش درگیری‌های خیابانی در تایلند میان نیروهای دولتی و مخالفان، ارتش این کشور اعلام بی‌طرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز نیز شهر «بانکوک» و دیگر شهرهای تایلند صحنه زد و خورد میان نیروهای دولتی و معترضان بود. در بانکوک یک نفر توسط افراد مسلح ناشناس جان خود را از دست داد و شماری نیز زخمی شدند. معترضان خواستار کناره‌گیری خانم «یینگلوک شیناواترا» از پست نخست‌وزیری شدند.
این ناآرامی‌ها باعث شد در روند ثبت‌نام نامزدها در انتخابات زودهنگام 13 بهمن اختلال ایجاد شود. به همین خاطر، کمیسیون انتخابات تایلند از دولت خواست زمان انتخابات را عقب بیندازد.دولت تاکنون با تعویق انتخابات مخالفت کرده است.
حدود چهار هفته است که تایلند شاهد اعتراضات ضد دولتی است.
در پی افزایش تنش‌ها و احتمال وقوع کودتا در تایلند مثل گذشته، «پرایوات چان اوچا» فرمانده ارتش این کشور گفت که ارتش نسبت به تحولات سیاسی جاری اعلام بی‌طرفی می‌کند. وی از طرف‌های درگیر خواست به خشونت‌ها پایان دهند.
پیش از این نیز «نارونگ پیپاتاناسای» فرمانده نیروی دریایی ارتش تایلند به مردم اطمینان داده بود که هیچ کودتای نظامی در تایلند رخ نخواهد داد.
طی دهه‌های اخیر تایلند تاکنون شاهد 18 کودتا بوده و آخرین آن در سال 2006 علیه «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر وقت و برادر نخست‌وزیر فعلی رخ داده است.
هر چند تاکسین در تبعید به سر می‌برد، ولی مخالفان می‌گویند او بر روند سیاسی فعلی تایلند سایه افکنده است. به همین خاطر، مخالفان با برگزاری انتخابات مخالفت می‌کنند. آنها می‌گویند نتیجه انتخابات به نفع خانواده شیناواترا خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10