(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 دی 1392 - شماره 20676

کوتاه اقتصادی
رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد
اصلاح قانون بیمه شخص ثالث براساس ریسک خودرو و راننده
نحوه دریافت سبد کالایی دولت اعلام شد
صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد
اختصاص وام 2 میلیون تومانی به 80 هزار بازنشسته کشوری
وزارت کشاورزی اعلام کرد
آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید
گمرک: طی 9 ماه میزان وزنی صادرات غیرنفتی افزایش یافت
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
فاصله 10 برابری قیمت خانه از جنوب تا شمال تهران
رئیس سازمان خصوصی‌سازی: دولت شرکت‌های بزرگ را به مردم واگذار کند
شرکت آبفا: مردم تهران صرفه‌جویی 20 درصدی مصرف آب را ادامه دهند
مدیرعامل بیمه سلامت: حاشیه‌نشینان کشور تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند
مجوز فعالیت چهارمین صندوق قابل معامله در فرابورس صادر شد
تعرفه جدید واردات خودرو تعیین شد
مقام پاکستانی:آینده پاکستان به گاز وارداتی ایران وابسته است
   


* بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ایران در ماه نوامبر 2013 و پس از عربستان همچنان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک محسوب می‌شود. گزارش سازمان اوپک مبتنی بر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی کشورهای عضو این سازمان حاکی از این است که عربستان با تولید نفت روزانه 9 میلیون و 746 هزار بشکه در رتبه اول و پس از این کشور ایران با تولید سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز در رتبه دوم تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک قرار دارند.
* حسن یونس سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم کرد. وی دیروز پس از استعفا دیگر در دفتر کار خود در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشده، این در حالی است که مسئولان روابط عمومی این وزارتخانه در تماس خبرنگار مهر از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کردند و در عین حال، این موضوع را تکذیب نکردند.
* قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: واگذاری‌های مصوب در قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از روز دوشنبه - نهم دی ماه - آغاز می‌شود و بر اساس آخرین توافقات مجلس با دولت، این قانون به صورت کامل از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.
* به منظور تقدیر از استقبال هم‌میهنان، جشنواره پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، در این جشنواره که از دی ماه سال جاری تا اردیبهشت سال 1393، به مدت 5 ماه برگزار می‌شود، به صدها پذیرنده فعال، بر اساس تعداد و مبلغ تراکنش به صورت ماهانه، جوایز ارزنده‌ای به قید قرعه اهدا خواهد شد. دارندگان دستگاه‌های کارتخوان شرکت پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد به ازای هر تراکنش خرید بیش از 200/000 ریال یک امتیاز و همچنین به ازای هر 10/000/000 ریال از مجموع مبالغ تراکنش ماهانه نیز یک امتیار دریافت کرده و با حداقل 30 امتیاز، ضمن شرکت در قرعه‌کشی ماهانه، به قید قرعه از جوایز نفیسی از قبیل ال‌ای‌دی 50 اینچ، اعتبار خرید لوازم خانگی، تبلت، نیم سکه بهار آزادی، کمک هزینه سفر به کیش و کارت هدیه بهره‌مند می‌شوند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 7732 الی 7735، 7711 الی 7714، 7779، 7778، 7796، 7739، 3374 الی 3377، 3337 الی 3339، 6510 الی 6519، 6559، 3961 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* بیش از 303 هزار مشتری در سامانه بانکداری اینترنتی بانک صادرات ایران عضو فعال می‌باشند. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران این بانک در راستای ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت مشتریان همگام با پیشرفت فناوری‌های جدید، ارائه خدمات بانکداری اینترنتی متنوع را بر پایه بسترهای اینترنتی امن در دستور کار قرار داده است.
این خدمات بدون محدودیت مکانی و زمانی ارائه می‌گردد و دارای قابلیت‌های فراوانی از جمله انتقال وجه، رویت صورتحساب، تعیین مبلغ چک، پرداخت اقساط، پرداخت قبوض و... می‌باشد.

 


رئیس کل بیمه مرکزی از انجام اصلاحات بر روی لایحه قانون بیمه اجباری شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری از سوی این نهاد نظارتی بر صنعت بیمه خبر داد.
محمد ابراهیم امین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه لایحه قانون بیمه اجباری شخص ثالث را از دولت پس گرفتیم تا اصلاحات جدید را نهایی کنیم، ‌گفت: اصلاحاتی را در این لایحه پیشنهاد کردیم تا در حق بیمه شخص ثالث ریسک خودرو و راننده لحاظ شود.
بنابراین گزارش: قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که مدت آزمایشی 5 ساله‌اش در شهریور ماه سال جاری به اتمام رسید نیازمند اصلاحاتی بود که به دلیل قرار گرفتن در فضای انتخابات نه دولت گذشته لایحه اصلاحی آماده شده را به مجلس ارائه کرد و نه نمایندگان مجلس فرصت کردند تا طرح آماده و اعلام وصول شده در اسفند 91 را بررسی و در صحن علنی مطرح کنند، لذا با تغییر دولت، نمایندگان مجلس برای جلوگیری از بروز مشکلات، این مدت آزمایشی را تا سال آینده تمدید کردند.
برهمین اساس نیز بیمه مرکزی در دوره ریاست جدید، لایحه آماده شده قبلی را از دولت پس گرفته و نظرات جدیدی در آن پیشنهاد کرده است، نظراتی که حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گذاران جهت بیمه کردن خودروهایشان را واقعی می‌کند چرا که در حال حاضر خودروهای دارای ایمنی پایین و ریسک بالا برای تصادف و همچنین رانندگان پرخطر به همان اندازه حق بیمه پرداخت می‌کنند که رانندگان کم خطر و خودروهای سالم.
لذا پیشنهاد لحاظ شدن ریسک خودرو و راننده در قانون بیمه شخص ثالث گامی بلند برای جلوگیری از ایجاد حوادث و هزینه‌های جانی، مالی فرهنگی و اجتماعی به همراه خواهد داشت و با اعمال آن بخشی از آرامش و امنیت توسط بیمه اجرایی خواهد شد.

 


با موافقت هیئت وزیران و بر مبنای سیاست‌های حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، دو سبد کالایی رایگان تا پایان سال جاری ارائه می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، این سبد کالا به شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، کارگران، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان، دانشجویان متاهل، طلاب و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی ارایه خواهد شد.
این سبد کالا شامل: 1/8 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر و 1/8 کیلوگرم تخم‌مرغ است.
هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد، کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، کلیه کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان (به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و دانشجویان متأهل (به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) و طلاب (به تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه) و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور مشمول این تصویب‌نامه هستند.
همچنین، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از شمول این تصویب‌نامه مستثنی هستند.
بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز به انتخاب بن کاغذی یا کارت الکترونیک برای تحویل کالا است.
بر اساس این مصوبه، دولت؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کرده است فهرست افراد موضوع مشمول را از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط دریافت و پس از راستی آزمایی و پالایش به وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کند.
همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است آمار کارکنان و بازنشستگان خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی که آمار مشمولان واجد شرایط آنها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود، موظفند نسبت به دریافت بن از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.
دستگاههای اجرایی موظفند در مهلت تعیین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تسویه حساب بن‌ها با وزارت مذکور اقدام کنند.
بر اساس این مصوبه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این تصویب نامه را تا سقف مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال از محل ردیف‌های متفرقه تامین و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است به منظور تسریع و تسهیل در تامین اقلام سبد کالا، نسبت به پرداخت علی‌الحساب بخشی از اعتبارات به مباشرین تامین اقدام کند.
در همین حال یک مقام مسئول در وزارت صنعت در گفت‌وگو با فارس در خصوص نحوه توزیع دو سبد کالایی اظهار داشت: منابع مورد نیاز این دو سبد کالایی در حساب یارانه‌ای افراد شارژ می‌شود تا با مراجعه به فروشگاه‌های تعیین شده اقدام به دریافت سبدهای کالایی که بسته‌بندی شده و آماده است، کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد تا این مبالغ به اشکال دیگر مورد خرید و فروش قرار گرفته و یا قدرت نقدشوندگی داشته باشد، اظهار داشت: اعتبار این کارت‌های بانکی فقط در فروشگاه‌های تعیین شده و فقط برای دریافت سبد کالایی کسر می‌شود.
این مقام مسئول گفت: فروشگاه‌های تعاونی مصرف کارکنان دولت (اسکاد)، فروشگاه‌های تعاونی مصرف روستائیان، فروشگاه‌های تعاونی مصرف فرهنگیان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و چند فروشگاه و مجموعه دیگر از جمله زیرساخت‌های توزیع سبد کالایی هستند.
از سوی دیگر علی محمد گودرزی مشاور وزیر صنعت و تجارت به مهر گفت: کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار برای دریافت کالاهای مزبور در 100 هزار نقطه توزیع در کشور قابلیت اجرا خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس طراحی انجام شده، هیچ امکانی وجود ندارد که فردی بتواند به جز بسته‌ کالایی، پولی را دریافت کند افزود: نزدیک به 15 میلیون نفر واجد شرایط دریافت کالاهای مزبور هستند.

 


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: قرار است به 80 هزار بازنشسته کشوری وام 2 میلیون تومانی پرداخت شود.
حسن مسافری با بیان اینکه به منظور رفع نیازهای اقتصادی بازنشستگان میزان وام بانکی افزایش یافته، اظهار داشت: بر همین اساس مقرر شده به هر یک از بازنشستگان واجد شرایط که تاکنون وام دریافت نکرده‌اند تا سقف اعتبار تخصیص یافته مبلغ 2 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد در سال و اقساط 36 ماه پرداخت شود.وی گفت: اخیرا مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری طی مذاکراتی که با مسئولان بانک صادرات داشت توانست اعتبار قابل توجهی را برای پرداخت وام ضروری به بازنشستگان تامین کند که این اقدامات با هدف بهبود وضعیت زندگی بازنشستگان انجام می‌گیرد.
حسن مسافری در ادامه اظهار داشت: با توجه به افزایش دو برابری تعداد تقاضاهای بازنشستگان برای استفاده از وام ضروری و به منظور رعایت حقوق و رفع هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی بین بازنشستگان قرار است امروز (یکشنبه) از طریق قرعه‌کشی که با حضور مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و نمایندگان برخی کانون‌های بازنشستگی انجام می‌شود اسامی بازنشستگان منتخب مشخص و اعلام شود.به گفته وی وام ضروری بازنشستگان واجد شرایط تا پایان دی‌ماه به حساب بانکی آنها واریز و از طریق ارسال پیامک به اطلاع آنان خواهد رسید. همچنین مشخصات برندگان به تفکیک هر استان در سایت صندوق به نشانی www.CSPF.ir تعبیه خواهد شد که بازنشستگان می‌توانند با شماره دفتر کل خود از طریق سایت مطلع شوند.

 


مدیر کل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تأمین میوه شب عید از جمله سیب، پرتقال، نارنگی و کیوی مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌سازی آغاز شده است.
جعفر شهامتی فر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: همه تلاش دولت بر این است که همچون شب یلدا بازار توزیع و قیمت این محصولات در حد متعادل باقی بماند.
وی افزود: میزان تولید انواع میوه در سال جاری در حدی است که پیش‌بینی می‌شود تا برداشت فصل آینده، این محصولات را بتوان در بازار مشاهده کرد.
مدیر کل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برآوردهای تولید به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد امسال حدود 2 میلیون و 600 هزار تن پرتقال، 3 میلیون و 100 هزار تن سیب، بیش از 800 هزار تن نارنگی و بیش از 240هزار تن کیوی تولید شود.
شهامتی‌فر اظهار کرد: اکنون ذخیره‌سازی انواع میوه برای شب عید از سوی ستاد تنظیم بازار آغاز شده و وزارت جهاد کشاورزی نیز آمار و اطلاعات مرتبط با سردخانه‌های خود را در اختیار مسئولان بازار قرار داده است.

ثبات قیمت میوه
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در چند روز گذشته با پشت سر گذاشتن شب یلدا حجم خرید میوه در سطح شهر به شدت کاهش یافته که این موضوع نشأت گرفته از خرید کلی خانواده‌ها برای شب یلدا بوده است.حسین مهاجران با اشاره به ثبات قیمت میوه بیان کرد: در سطح میدان هر کیلو پرتقال تامسون شمال 800 تا 1500 تومان، پرتقال جنوب 2500 تا 3000 تومان و پرتقال کوهستان 700 تا هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی افزود: بازار سیب نیز بسیار راکد است و با کاهش هر کیلو 500 تومان همچنان قیمت سیب در بازار بالاست و برای خرید هر کیلو سیب با کیفیت در میدان باید 5000 تومان هزینه کرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: در حال حاضر در سطح میدان هر کیلو خیار درجه یک 1500 تا 2200 تومان و نارنگی کیلویی 1500 تا 2200 تومان به فروش می‌رسد.

 


میزان وزنی صادرات کالاهای غیرنفتی طی 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، اما از نظر ارزش 8 درصد کاهش داشته است.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان وزنی صادرات غیرنفتی 65 میلیون و 999 هزار تن بوده که 11/08 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش: سنگ‌آهن به ارزش یک میلیارد و 33 میلیون دلار، متانول به ارزش 877 میلیون دلار و اوره به ارزش 866 میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند.
این گزارش در خصوص آمار صادرات غیرنفتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشور 6 میلیارد و 363 میلیون دلار میعانات گازی، 8 میلیارد و 116 میلیون دلار محصولات پتروشیمی و 14 میلیارد و 761 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.در مجموع طی 9 ماه سال جاری 29 میلیارد و 241 میلیون دلار کالا به خارج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 8 درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش: در 9 ماهه سال جاری 22 میلیون و 409 هزار تن کالا به ارزش 33 میلیارد و 266 میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه به لحاظ وزنی 25 درصد و از حیث ارزش 17 درصد کاهش نشان می‌دهد.

واردات گسترده برنج
تازه‌ترین آمار گمرک ایران از واردات گسترده برنج در سال جاری حکایت دارد؛ به طوری که در 9 ماهه امسال حجم واردات برنج به کشور با رشد خیره‌کننده 67/52 درصدی بالغ بر یک میلیون و 507 هزار تن شد.
همچنین در همین مدت ارزش واردات برنج کشور با افزایش شدید 99/03 درصدی به یک میلیارد و 764 میلیون دلار رسید. برنج در 9 ماهه سال جاری از نظر ارزشی 5/3 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. این در حالی است که در 9 ماهه مشابه در سال 1391 برنج سهم 2/2 درصدی در کل واردات کشور داشت.
مطابق انتظار، هند اصلی‌ترین صادرکننده برنج به ایران در 9 ماهه 1392 بود؛ به طوری که 65/91 درصد از کل حجم واردات برنج ایران در مدت زمان یاد شده به صورت مستقیم از این کشور بوده است، امارات با سهم 9/97 درصدی و پاکستان نیز با سهم 9/13 درصدی از کل واردات برنج ایران در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
از سوی دیگر با توجه به این که در هشت ماهه امسال معادل یک میلیون و 385 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 609 میلیون دلار وارد کشور شده بود می‌توان نتیجه گرفت که در آذرماه سال جاری معادل 122 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 155 میلیون دلار وارد کشور شد.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت: جامعه به صورت قطبی شده است و فاصله قیمت خانه از جنوب تا شمال شهر تهران حداقل 10 برابر فاصله دارد و این بی‌عدالتی در شهر فریاد می‌زند.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی دیروز در نشست هم‌‌اندیشی اساتید معماری و شهرسازی با بیان این که ما برای عدالت و انقلاب فرهنگی انقلاب کردیم، اظهار کرد:‌نباید به توسعه فقر شهری بی‌توجه باشیم.
وی در این نشست که با رویکرد معماری - شهرسازی و حقوق شهروندی برگزار شد، پایان نگاه کالبدی بر مسائل شهرسازی را خواستار شد.
آخوندی افزود: مدت‌ها بر موضوع کالبد شهری و شهرسازی فکر کرده‌ام و آنچه بیش از هر چیز موثر بوده تاثیر شهروندان بر شهر و تاثیر شهر بر شهروندان است که در حال حاضر مشخص نیست کدام یک رخ داده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های جامع و تفصیلی در کشور و تراکم ساختمان و جمعیت که عمدتا در کالبد شهر موثر است، گفت: با گذشت زمان متوجه شدم کالبد شهر نیاز به سازمان اجتماعی و شهروندنگری دارد.
به گفته وی در تمام فرآیندهای تصویب طرح‌های شهری اعم از منطقه‌ای و ناحیه‌‌ای، جامع و تفصیلی، نگاه فنی وجود داشته و لازم است نگاه بروکراتیک نیز در این میان وجود داشته باشد.
آخوندی با بیان این که در یک نظام حکمروایی ملی جایی نداریم که شهروندان در این فرآیند‌ها اعلام نظر و مشارکت کنند، اظهار کرد: جایی برای تصمیم‌گیری یا اجرای کارها توسط شهروندان وجود ندارد و این مسئله‌ای است که مدت‌هاست مرا به خود مشغول کرده که آخر کار جای شهروندان در شهر کجاست؟
وی گفت: در جامعه غلبه ماشین بر شهروندان بیش از هر چیز دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در حداقل تعریف حقوق شهروندی تردد یک شهروند با امنیت در پیاده‌رو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید توجه کرد چه راهی برای ساخت‌وسازهای شهری در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: باید دید این ساخت‌وسازهای در حال انجام برای رفاه حال شهروندان است یا مجموعه‌ای از ساخت‌وسازها؟
او با اشاره به وضعیت آلودگی هوا، مشکلات آب، امنیت اجتماعی، ترافیک و سایر مسائل در شهر تهران گفت: بسیار مهم است که بدانیم کالبد برای شهروندان است یا شهروندان برای این کالبد هستند.
آخوندی یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که باید در شهرها به آن توجه شود را فقر شهری و عدالت عنوان و اظهار کرد: در سال‌های ا خیر کلیت محور به اختصاص یارانه‌ها تقلیل یافته و تا حدی نیز ساخت‌وساز مسکن مهر در میان بوده که اکنون به نظر می‌رسد به عدالت رسیدیم.آخوندی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مسکن مهر گفت: در این باره صحبت‌های زیادی شد که یکی از آنها داستان توسعه فقر در کشور است که این توسعه فقر شهری تا 30 سال آینده بر کشور اثرگذار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت واحدهای مسکونی مهر اظهار کرد: چگونه می‌توان مجموعه‌های 300 هزار نفری بدون سازمان اجتماعی و الگوی همسایگی در یک محیط جمع شوند و ما بتوانیم مردم را به صورت کالا در شهرها قرار دهیم چرا که این موضوع نیازمند گفت‌وگوها در مجامع علمی و بنیادین است.
به گفته آخوندی، با ساخت مسکن مهر به یکباره 8600 هکتار به اراضی شهرها اضافه شده که این امر بیانگر این است که مسئله‌ای به مفهوم هویت شهری وجود ندارد.
وی یکی دیگر از موضوعات مهم در شهرسازی را مقیاس حکومت عنوان کرد و گفت: حکومت مرکزی و حاکمیت ملی کاملا بر اساس قانون اساسی تعریف شده اما پس از گذر از این مرحله حکومت محلی دیده نمی‌شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نگاه شهری مختص همان شهر است و نباید با قالب شهر مشهد به شهرهایی همچون یزد و اهواز نیز نگریست چرا که باید رقابت میان شهرها ایجاد شود و لازمه این موضوع تعریف حقوق شهروندی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون تقسیمات کشوری که تا میزان دهیار پایین آمده است، گفت: متاسفانه به تقسیمات محلی قائل نیستیم.
آخوندی در ادامه به مدیریت خدماتی با نظام مدیریت سیاسی اشاره و اظهار کرد: این دو نظام موازی یکدیگر هستند.

 


رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: اگر سهام عدالت خوب مدیریت شود، دولت می‌تواند شرکت‌های بزرگ را از این طریق به مردم واگذار کند.
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هر چه تعداد سهامداران بیشتر باشد، سازمان خصوصی‌سازی به هدف خود که افزایش تعداد سهامداران در جامعه است، نزدیک می‌شود، افزود: متأسفانه این امر تاکنون کمی مغفول مانده و یا شاید شرایط اقتصادی جامعه چنین ایجاب کرده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار امیدواری کرد که شفاف شدن فضای اقتصادی جامعه از یک سو و تمهیداتی که اندیشیده می‌شود، از سوی دیگر به شکل‌گیری شرایط برای سهامداران بیشتر افراد جامعه منجر شود و در ادامه افزود: براین اساس دولت می‌تواند واگذار‌ی‌های بزرگ را به مردم انجام دهد.
وی ادامه داد: سهام عدالت در این راستا اگر خوب مدیریت شود می‌تواند در آینده به یک توانمندی بزرگ مالی ختم شود که تعداد زیادی از سهامداران خرد سهامدار آن هستند را در بر بگیرد و با این روش می‌توان شرکت‌های بزرگ را واگذار کرد.
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: نهادهای بزرگ که سرمایه‌های کلان کشور هستند و در عین حال متعلق به مردم هستند، می‌توان از این طریق واگذار کرد.

 


معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای استان تهران از مردم خواست همچنان به صرفه‌جویی 20 درصدی مصرف آب ادامه دهند.
علیرضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت سامانه آب شرق تهران به خاطر مدیریت مصرف اعمال شده نسبت به ماه گذشته تفاوتی کرده است، افزود: اگرچه در سامانه شرق تهران قطعی آب اعمال نشده است، اما به هر حال همچنان افت فشار آب از ساعت 12 شب تا 4 صبح ادامه دارد.نوذری‌پور با بیان اینکه این افت فشار آب برای ارزیابی سیستم‌ها و تمرین‌ها بوده است، تاکید کرد: نگرانی‌ها بر این بود که سد لتیان را همانند سد لار از دست بدهیم که با مدیریت اعمال شده این موضوع مرتفع شد.به گفته وی، با پمپاژ آب سد لار به سد لتیان توانستیم حجم مفید سد لتیان را حفظ کنیم.معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران گفت: حجم مفید آب سد لار در حال حاضر از صفر گذشته است که البته یکی از دلایل کاهش حجم مفید آب در سد لار در کنار کاهش بارندگی‌ها، فرار آب از این سد است.به گفته وی، در حال حاضر حجم آبی که در پشت سد لار وجود دارد 15میلیون مترمکعب است.نوذری‌پور با تاکید بر اینکه مردم تهران باید صرفه‌جویی 20 درصدی را همچنان سرلوحه کار خود قرار دهند، اظهار امیدواری کرد که در انتهای سال وضعیت بارندگی‌ها مناسب باشد تا وضعیت سد لار به حالت عادی بازگردد.وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل تبلیغات کاهش مصرف آب توسط شهروندان تهرانی در صدا و سیما حل شد یا خیر گفت: به هرحال آب یک کالا برای شرکت آبفا محسوب نمی‌شود که با تبلیغات آن در صدا و سیما ما بخواهیم از تبلیغ آن سود مالی کسب کنیم.نوذری‌پور ادامه داد: هیچ بنگاه اقتصادی نمی‌تواند با دادن پول به صدا و سیما تبلیغ کند که این کالا را کمتر مصرف کنید، پس آب یک بحث ملی است و شخصی نیست.پیش‌تر مسئولان وزارت نیرو و شرکت آبفا اعلام کرده بودند که برای تبلیغ کاهش مصرف آب توسط مردم پول کافی ندارند که به صدا و سیما بابت این تبلیغات بپردازند.

 


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد: تا پایان اسفندماه سال جاری حاشیه‌نشینان کشور تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند.
انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طرح تحت پوشش قرار گرفتن بیمه درمان حاشیه‌نشینان کشور هم‌اکنون در مرحله کارشناسی قرار دارد و تا پایان دی و بهمن‌ماه سال جاری مسائل کارشناسی آن تمام می‌شود، گفت: این طرح هم‌اکنون در سازمان بیمه سلامت ایران و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله کارشناسی قرار دارد.
وی افزود: پوشش بیمه درمانی حاشیه‌نشینان کشور توسط بیمه سلامت ایران ارائه و توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت پذیرفته شده و هم‌اکنون در این مرحله قرار دارد که این افراد نیازمند چه مراقبت‌هایی در زمینه‌های بهداشتی، پیشگیری، اقدامات درمانی هستند.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه قرار است حاشیه‌نشینان کشور به عنوان افراد مستحق و نیازمند دریافت ارائه خدمات پایه درمانی تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار گیرند، گفت: این افراد ابتدا با همکاری سازمان بیمه سلامت ایران و معاونت وزارت بهداشت شناسایی شده و سپس تحت پوشش مراقبت‌های سلامتی، بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند که این طرح هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته بندپی، هم‌اکنون مساله اصلی بر روی میزان فرانشیز پرداختی توسط حاشیه‌نشینان است چرا که این افراد به دلیل شرایط نامساعد مالی نیازمند این موضوع هستند که کمترین میزان پرداختی را برای پوشش بیمه درمانی پرداخت کنند و در این راستا بیمه سلامت و وزارت بهداشت به دنبال مجوزی است که بتواند حداقل دریافتی را از این افراد داشته باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع بسته خدمات درمانی تعریف شده برای این افراد در مرحله کارشناسی قرار دارد تا بتوانیم در مورد خدمات درمانی که باید به این افراد ارائه شود تصمیم بگیریم.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پاسخ به اینکه آیا افراد حاشیه‌نشین مجزای از بیمه‌شدگان روستایی تحت پوشش این سازمان هستند یا خیر؟ عنوان کرد: بیمه‌شدگان روستایی در سامانه ارجاع درمان سازمان قرار دارند اما در ارتباط با حاشیه‌نشینان این موضوع مطرح نیست و آنها عاری از دریافت ارائه خدمات درمانی هستند، بنابراین جزو بیمه‌شدگان روستایی محسوب نمی‌شوند. حتی اگر هم زمانی در روستاها تحت پوشش بیمه روستایی قرار داشتند زمانی که به حاشیه شهرها می‌روند از طرح موجود خارج می‌شوند.
بندپی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به آمار، تعداد افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی 70 میلیون نفر اعلام می‌شود پس علت وجود 9 میلیون حاشیه‌نشین بدون پوشش بیمه درمانی در کشور چیست؟ اظهار کرد: در سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی هم‌پوشانی دفترچه‌های درمانی وجود دارد به همین دلیل برخی افراد دارای دو دفترچه همزمان می‌باشند، به همین دلیل تعداد افراد بیمه شده به 70 میلیون نفر رسیده در حالی که هم‌اکنون شاهدیم تعداد 8 تا 9 میلیون نفر افراد حاشیه‌نشین کشور بدون هیچ پوشش بیمه درمانی در حال زندگی هستند.

 


رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از صدور مجوز فعالیت چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس خبر داد.
بهنام چاوشی اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با نماد اطلس اخیرا توانست با مشارکت بیش از 5600 سرمایه‌گذار مبلغی معادل 550 میلیارد ریال را در دوره پذیره‌نویسی جذب کند که در روزهای جاری معاملات آن در بازار فرابورس آغاز خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر مبلغی بیش از 1340 میلیارد ریال تحت مدیریت 4 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله قرار دارد که با توجه به رشد تقاضا (صدور واحد جدید توسط بازارگردان) برای صندوق‌های فعلی و صدور مجوز برای درخواست‌های در جریان، رقم مذکور رو به افزایش است.
چاوشی در توضیح بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله گفت: در 6 مهر ماه امسال برای اولین بار امکان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه، با طراحی و راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا فرابورس از ساختار ETF‌های موجود در دنیا الگوبرداری شده و در طراحی آن علاوه بر ارتقاء در سرعت انجام محاسبات خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (حداکثر 2 دقیقه یکبار)، بستر مناسبی برای بهره‌برداری فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه از پتانسیل مناسب مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط سبد گردان‌ها فراهم شد.
رئیس اداره امور نهادهای مالی افزود: به منظور افزایش مطلوبیت برای پذیره‌نویسی اولیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با توجه به الزام ثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به عنوان یک شخصیت حقوقی (طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید) و نیز به خاطر زمان‌بر بودن فرآیند ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها، در رویه‌ای جدید، موسسین صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش از انجام پذیره‌نویسی اقدام به ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت‌ها می‌کنند.
وی ادامه داد: از این پس فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با فاصله کمتر از یک هفته پس از پایان پذیره‌نویسی آغاز می‌شود و در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق با آغاز فعالیت صندوق، در بورس یا فرابورس (حسب مورد) قابل معامله خواهد بود و سرمایه‌گذاران نگران خواب سرمایه خود نخواهند بود. این امر در مورد صندوق آساس و چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری با نماد اطلس (با مدیریت شرکت کارگزاری مفید) صورت پذیرفت.

 


تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی، 40 درصد تعیین شد و به ازای هر 500 سی‌سی افزایش حجم موتور تعرفه واردات، 10 درصد افزایش می‌یابد.
به گزارش ایسنا کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو پیشنهاد خود در زمینه تعرفه واردات خودرو برای سال آینده را به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه کرد.
این کارگروه زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد ارائه شده در این شورا، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد.
براساس طرح کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی، 40 درصد تعیین شده و به ازای هر 500 سی‌سی افزایش حجم موتور خودرو، تعرفه واردات 10 درصد افزایش می‌یابد.
بنابراین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی، 40 درصد، 1000 تا 1500 سی‌سی، 50 درصد، 1500 تا 2000 سی‌سی، 60 درصد، 2000 تا 2500 سی‌سی، 70 درصد، 2500 تا 3000 سی‌سی، 80 درصد و 3000 سی‌سی به بالا، 90 درصد خواهد بود.
در صورت تأیید کمیسیون ماده یک این تعرفه‌ها از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

 


یک مقام پاکستانی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه واردات گاز ایران تصریح کرد آینده پاکستان به پروژه واردات گاز از ایران وابسته است.
زبیر احمد ملک رئیس اتاق بازرگانی و صنعت پاکستان پیشبرد پروژه واردات گاز از ایران را برای حل و فصل بحران انرژی پاکستان خواستار شد و گفت: دولت اسلام‌آباد باید از همه منابع احتمالی برای حل بحران انرژی در این کشور استفاده کند.
به گزارش روزنامه بیزنس ریکور این مقام پاکستانی اظهار کرد: پاکستان تنها کشوری است که با وجود کمبود گاز نیروگاه‌های آن گازسوز هستند.
وی افزود: آینده پاکستان به پروژه‌‌های واردات گاز از ایران و سد کله باغ (کی‌بی‌دی) وابسته است و بسیاری از روشنفکران و سیاستمداران این موضوع را درک نکرده‌اند. به گزارش شانا، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز با بیان این که در طول پنج سال دوران دولت کنونی پاکستان، گاز بیشتر در این کشور تامین خواهد شد، افزود: پاکستان در 15 سال اخیر با بحران گاز روبه‌رو بوده است.
وی همچنین با بیان این که خط لوله گازی ایران- پاکستان با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست، اظهار کرد: کار روی پروژه واردات ال‌ان‌جی و خط لوله گازی ایران- پاکستان به منظور پایان دادن به بحران گاز در این کشور انجام شده است.
زیرساخت‌های قدیمی و سوء مدیریت در بخش انرژی پاکستان سبب شده است تا بیشتر بخش‌های این کشور منابع قابل اطمینان برق نداشته باشند.
وجود شکاف میان عرضه و تقاضای گاز در پاکستان به کمبود این سوخت پاک و گسترش اعتراض‌ها در این کشور منجر شده و دولت پاکستان به منظور حل این معضل، راهکارهای لازم را در دستور کار قرار داده که از جمله آنها احداث خط لوله گازی ایران- پاکستان (صلح) است.
گفتنی است برخی مقامات پاکستانی تحت فشار آمریکایی‌ها به بهانه تحریم ایران خواستار کناره‌گیری اسلام‌آباد از پروژه خط لوله صلح شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10