(صفحه(7(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 دی 1392 - شماره 20676

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     

 

 

محصول تروریزم سعودی در بیروت (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
هوش (گفت و شنود)
فعالان سیاسی : 9دی چشم فتنه را کور کرد
دستور ویژه رئیس‌جمهور به جهانگیری برای شناسایی ویژه‌خواران
افخم: تهران آماده بررسی درخواست رسمی اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر نمایندگی است
ولایتی: ایران با 6 کشور جداگانه مذاکره کند
سخنگوی اشتون از سرگیری مذاکرات فنی بین ایران و 5+1 را تائيد کرد
اوباما گورباچف واشنگتن است که آمریکا را رو به سقوط می‌برد (خبر ویژه)
آن یکی نرفته این یکی داره میاد (خبر ویژه)
سانسور 9 دی در خاطرات روزانه هاشمی (خبر ویژه)
شهر مقدس قم جای منافقین نیست (خبر ویژه)
تحقیر خانواده و همسر برای رونق حرمسرای رئیس سازمان (خبر ویژه)


دو گروه تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» که هر دو تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند و عربستان هم این حمایت را بخشی از وظیفه خود در ارتباط با سوریه قلمداد می‌کند، به محض آن که دریافتند عربستان هم در حال کنار آمدن با تداوم حکومت بشار اسد است، لبه حملات خود را متوجه وابستگان به عربستان در لبنان کردند و محصول اولین اقدام آنان کشته و زخمی شدن نزدیک به 80 نفر در بیروت غربی بود.
انفجار سنگین سه روز پیش بیروت غربی که در نوع خود بی‌سابقه بود، به کشته شدن یک مقام با سابقه لبنانی «محمد شطح» مشاور سعد حریری و وزیر سابق دارایی منجر شد. شطح در زمره شخصیت‌های فعال در لبنان به حساب نمی‌آمد، مشی سیاسی او مورد قبول اکثر شخصیت‌های سیاسی لبنان بود و لذا می‌توان با قاطعیت گفت او در لبنان یا سوریه، دشمنی نداشت تا برنامه‌ای برای کشتن وی تدارک دیده باشند بر این اساس به نظر می‌آید، انفجار اصولا با هدف به قتل رساندن شطح برنامه‌ریزی نشده باشد. اما در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:
1- بلافاصله پس از حادثه انفجار مهیب روز جمعه، انگشت رسانه‌ها و محافل وابسته به عربستان به سمت حزب‌الله لبنان نشانه رفتند این در حالی است که از یک سو حزب‌الله با چنین روشی که عده‌ای مسلمان بی‌گناه با یک بمب کشته شوند، بیگانه است و از سوی دیگر در شرایطی که جبهه مقاومت در حال سامان دادن و به پایان رساندن یک فتنه خونین در سوریه هستند و برای تحقق آن، به مرور کشورهای همسایه سوریه را از موضع خصومت نسبت به دولت دمشق به موضع بیطرفی سوق داده است، دست زدن به یک اقدام دارای ریسک (خطرپذیری) بالا به هیچ وجه منطقی نیست و وقوع چنین اقدامی از سوی یک جریان قوی با سابقه 30 ساله امکان‌پذیر نیست.
حزب‌الله در حوادث چند سال اخیر هم ثابت کرده که به شدت از ورود به درگیری‌های داخلی، علی‌ر‌غم توانمندی بلامعارض، اجتناب می‌کند.
2- بعضی‌ها نظام سوریه را متهم به دخالت در این انفجار کرده‌اند. سعد حریری به طور ضمنی سوریه را عامل انفجار بیروت غربی معرفی کرد ولی به همان دلایلی که در رد نقش حزب‌الله ذکر شد، سوریه هم نمی‌تواند نقشی در این موضوع داشته باشد. اضافه بر این، توسل به چنین اقدامی در آن زمان که با حمایت جریان حریری و... روزانه صدها هزار قبضه سلاح از لبنان به سوریه منتقل می‌شد، منطقی‌تر بود در حالی که حتی در آن شرایط هم سوریه اقدامی علیه امنیت لبنان انجام نداد.
3- نظام تروریستی اسرائیل یکی از متهم‌های این اقدامات تروریستی است. بدون شک رژیم صهیونیستی از وخامت روابط بین بخش‌های مختلف لبنان از یک سو و وخامت روابط لبنان و سوریه از سوی دیگر نفع جدی می‌برد و سیاست‌های این رژیم هم بر مبنای طراحی یا حمایت از چنین اقداماتی قرار دارد. اما در عین حال این به معنای آن نیست که در هر اقدام تروریستی الزاما دستگاه‌های امنیتی و... آن نقش ایفا می‌کنند. با نگاه به این که اقدام تروریستی روز جمعه علیه یک مرکز حساس یا علیه یک شخصیت مهم و تاثیرگذار به اجرا درنیامده است و نیز با مقایسه این اقدام با اقداماتی که در ارتکاب آن توسط رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی نیست- مثل حمله اخیر به یک مرکز نظامی در حومه دمشق و یا حمله اخیر به یک منطقه در بعلبک و یا عملیات ترور علیه شهید عماد مغنیه در 23 بهمن 1386 و حسان ‌اللقیس در 12 آذر 1392- درمی‌یابیم که این رژیم به احتمال زیاد به طور کلی پشت یک چنین اقداماتی قرار دارد ولی با نگاه به تفاوت‌ها می‌توان گفت سطح این عملیات نازل‌تر از آن است که دستگاه باتجربه رژیم غاصب، آن را مستقیما انجام داده باشد.
4- بعضی از گمانه‌زنی‌ها به سمت عربستان رفته است. بعضی گفته‌اند رژیم عربستان به دنبال ناکامی شدید در سوریه و بخصوص پس از شکست در اقدامات اخیر علیه دمشق به صورت دیوانه‌وار عملیاتی را در لبنان با هدف برگرداندن حزب‌الله به فضای داخلی لبنان به اجرا گذاشته است. بعضی از تحلیلگران، متهم شدن فوری حزب‌الله به دست داشتن در این اقدام از سوی محافل سیاسی و رسانه‌های وابسته به عربستان را مهمترین قرینه‌های دخالت دستگاه امنیتی سعودی تحت فرماندهی شاهزاده شرور- بندر بن ‌سلطان- دانسته‌اند. اما دلایلی وجود دارد که چنین احتمالی را تضعیف می‌کند.
این درست است که عربستان در مواجهه با تحولات نوعا کنترل خود را از دست می‌دهد و به اقداماتی دست می‌زند که در نهایت به ضرر او تمام می‌شود. نمونه‌های این اقدام را می‌توانیم در بحرین، عراق و... ملاحظه کنیم. این هم درست است که عنان سیاست‌های امنیتی ریاض، اکنون به دست یک عنصر افراطی است که در غیاب پادشاهی، هزینه‌های زیادی را روی دست عربستان می‌گذارد، اما در عین حال انجام اقدام تروریستی در منطقه تحت نفوذ این کشور و در حالی که احتمال افشا شدن دست‌های عمل کننده زیاد است، چنین احتمالی را به شدت تضعیف می‌کند و از یک سازمان منسجم اطلاعاتی بعید به نظر می‌رسد. در واقع در این صحنه عربستان خود یک قربانی است. از سوی دیگر عربستان به خوبی می‌داند که حزب‌الله در زمین کسی بازی نمی‌کند تا با متهم کردن آن، قدرت درک و راهبری از حزب‌الله سلب شود. حزب‌الله بارها از افتادن به دام چنین فتنه‌هایی اجتناب کرده است. مثلا شش سال پیش و و در ماجرای به شهادت رسیدن عماد مغنیه، حزب‌الله به اسنادی دست یافته بود که دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به همراه دستگاه امنیتی عربستان سعودی این شخصیت برجسته را به شهادت رسانده‌اند ولی حزب‌الله در مواجهه با این موضوع و به منظور پرهیز از فرقه‌گرایی از اقدام متقابل علیه سعودی که حق حزب‌الله بود، خودداری کرد.
5- دو جریان تروریستی تحت حمایت عربستان یعنی «جبهه النصره» و «داعش» بیش از هر جریان دیگر به عنوان عامل اقدام تروریستی روز جمعه مورد توجه می‌باشند. اقدام تروریستی علیه جریان 14 مارس در واقع ابراز نارضایتی از انفعال آنان به حساب می‌آید. جدای از این که گروه «عبدالله عزام» یکی از شعب تروریستی تحت حمایت سعودی، مسئولیت خود در این انفجار را پذیرفت، همانگونه که مسئولیت انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت را پذیرفت، شواهد و قرائن همه از نقش‌آفرینی آنان حکایت می‌کند. یکی از شواهد، ناپختگی عملیاتی است. این ناپختگی یک بار در جریان انفجار مقابل سفارت ایران بروز کرد چرا که عدم پیش‌بینی توقف خودروهای عبوری که می‌توانند مانع حرکت خودروی بمب‌گذاری شده شوند به خوبی از نقصان طرح تروریستی آنان حکایت می‌کرد. در اینجا هم این انفجار اگرچه به کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن حدود 70 نفر دیگر انجامید اما مقتولین و مجروحین - به جز یک نفر- از مردم عادی بودند و این موضوع به جای آنکه تأثیر مثبتی در پی داشته باشد تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.
فاصله کم زمانی میان کشته شدن نزدیک به 70 نفر از جبهه النصره در جریان عملیات پاکسازی ارتش سوریه در شمال استان حمص و اقدام تروریستی بیروت غربی دلیل مهم دیگری مبتنی بر دست داشتن جبهه النصره در این اقدام است. کاملاً واضح است که گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره که گفته می‌شود تعداد کشته‌های آنان از مرز 10 هزار نفر فراتر رفته است، وقتی عقب‌نشینی عربستان و لبنان از حمایت خود را مشاهده می‌کنند به هراس می‌افتند چرا که مقامات لبنانی مرتبط با 14 مارس و مقامات سعودی وقتی عقب می‌نشینند یعنی زمان قربانی شدن مطلق آنان فرا رسیده است.
گروههای مزدور مسلح که با دریافت مبالغ کلان پول به سوریه سرازیر شدند تا مدتها از حمایت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان، ترکیه، قطر، امارات و حتی لبنان برخوردار بودند. یک آمار بیانگر آن است که در سال 2012 و تا نیمه 2013 میلادی دست کم 20 کشتی حامل سلاح‌های مختلف در سواحل شمالی لبنان پهلو گرفته و سلاح‌ها به دست تروریست‌ها در سوریه رسیده است. این فقط یک قلم از آمار سلاح‌ها و اقدامات است و حال آنکه در طول این مدت مرزهای ترکیه و اردن نیز برای انتقال سلاح و سایر تجهیزات به کار گرفته شده‌اند. عملیات استراتژیک القصیر که خرداد گذشته با محوریت حزب‌الله لبنان در شمال استان پهناور حمص به اجرا درآمد عملاً فعال‌ترین راه تسلیحاتی تروریست‌ها را مسدود کرد. پس از آن بود که مقامات ترکیه و قطر به این نتیجه رسیدند که پیروزی بر اسد از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست و متحدان آن با تمام وجود از بقاء سوریه و اسد دفاع می‌کنند. جدا شدن قطر چندان مهم نبود ولی جدا شدن ترکیه که تا پیش از آن نقش زیادی در تقویت معارضین داشت، تعیین کننده بود چرا که جدا شدن ترکیه،‌اروپا را هم به تردید انداخت و در نهایت اروپا راه خود را از آمریکا و عربستان جدا کرد که این جدایی در جریان مخالفت کشورهای اروپایی با عملیات شهریور ماه آمریکا علیه سوریه به کمال رسید و البته عملیات آمریکا هم به دلایل دیگری متوقف گردید. شکست سیاست حمله نظامی آمریکا به سوریه، آمریکا را هم از چرخه اقدام نظامی علیه دولت سوریه دور کرد پس از آن بود که سخنگوی کاخ سفید آمریکا رسماً اعلام کرد که سیاست ارسال سلاح به سوریه توسط کشورهای عربی باید متوقف شود و جان‌کری ضمن سفر به عربستان به مقامات سعودی گفت که ما در سیاست نظامی علیه سوریه شکست خورده‌ایم و لذا ناچار به تغییر سیاست خود در سوریه هستیم. چیزی نگذشت که اولین نشانه‌های چرخش در سیاست امنیتی عربستان در مورد سوریه بروز و ظهور یافت این چرخش موضع ریاض ضمن آنکه عمق وابستگی سعودی‌ها به آمریکا را بر ملا کرد در عین حال این نکته را هم به وضوح نشان داد که فرماندهی اقدامات تروریستی در سوریه در دست آمریکایی‌هاست نه سعودی‌ها یا ترکیه و یا هر کشور دیگر. پس از این عربستان از راه‌اندازی یک گروه جدید تحت عنوان «جبهه‌الاسلام» خبر داد که ترکیبی از هفت گروه سلفی است. مقامات سعودی اعلام کردند که با بسیاری از اقدامات داعش و جبهه النصره موافق نیستند و فتاوای روحانیون جوان این دو گروه را شرعی ندانسته و در نتیجه درباره اجازه دفن کشته‌های آنان در قبرستان مسلمین تردید دارند. این در حالی است که اولاً این روحانیون جوان، دانشجویان مدارس همین شیوخ وهابی بودند و ثانیاً از حمایت عبدالرحمن آل شیخ- مفتی‌اعظم عربستان- برخوردار بودند.
با این وصف می‌توان گفت به احتمال بسیار زیاد، انفجار روز جمعه بیروت در واقع اولین اقدام گروههای تروریستی تحت حمایت عربستان بود که با هدف انتقام از حامیان منفعل انجام شده است و به گونه‌ای نمونه‌ای از بازتاب پرورش تروریزم توسط عربستان و... به حساب می‌آید.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* جناب آقای رئيس جمهور؛ حالا که قرار است رسیدگی ویژه به‌ ویژه‌خواری‌ها بکنید به رانت‌خواری 34 ساله آقازاده‌ها و رانت‌خواری‌های آشکار و عیان آنها پایان دهید. مشکل بودجه تحریم نیست. مشکل تبعیض و رانت‌خواری است. مشکل فامیل‌های اقتصادی است که در همه ارکان نظام نفوذ کرده‌اند.
پدر یک شهید

* انتقال پایتخت خوب است اما این موضوع به نظر دست یافتنی نیست. نمی‌شود جایی مشابه تهران پیدا کرد و آن را جایگزین کرد. ولی یک سری از نهادها و تاسیسات حساس را که خدای ناکرده بر اثر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی ممکن است آسیب ببیند و کشور را تهدید کند، می‌توان به مناسب‌ترین شهرها منتقل کرد. مثلاً کتابخانه ملی و مرکز اسناد ملی قابل انتقال به یک شهر فرهنگی است و وزارتخانه‌های صنعتی به شهرهای صنعتی می‌تواند منتقل شود ولی انتقال پایتخت به شهرهای دیگر عملاً غیرممکن است چون همان شهر دوباره دیر یا زود با مشکلات مشابه روبه‌رو می‌شود.
رضا امیدواریان

* بی‌اعتنایی به قانون و فتنه‌گری در حوزه سیاسی- اقتصادی نتیجه‌اش آن می‌شود که هیئت پارلمانی اروپا بدون اعتنا به مردم و دولت به هر کجا که بخواهند می‌روند و با فتنه‌گران صحبت می‌کنند. اگر جلوی این اقدامات گرفته نشود و هر کسی برخلاف قانون رفتار کند، نمی‌دانیم چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود.
یک شهروند

* دلسوزانه می‌گویم بزرگ کردن مسئله تحریم و دائم صحبت کردن از آن، اظهار عجز دولت است. ما این تحریم‌ها را از اول انقلاب داشته‌ایم. امیدواریم دولت تمرکز خود را بیشتر بر نیروهای داخلی و تولید داخلی بگذارد و به هر وسیله ناموجهی دنبال رفع تحریم نباشد.
یک شهروند

* سالها قبل از انقلاب حضرت امام(ره) به طلاب جوان توصیه کردند قبل از آنکه وارد میدان‌های جامعه شوید خود را بسازید. حال سؤال ما از دستگاه اجرایی و دیپلماسی کشور این است آیا مردان دیپلماسی موفق کسانی هستند که در فضای مجازی سیر می‌کنند یا مردانی که فضای عینی را با اقدامات محکم خود تحت تاثیر قرار می‌دهند؟
یک شهروند

* چه قضاوت احمقانه‌ای است که جنایتکاران جنگی به سرکردگی آمریکا می‌کنند، سلاح‌های هسته‌ای و بمب‌های اتمی در زرادخانه خودشان انبار شده و ما را به خاطر داشتن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز منع می‌کنند! کجایند وجدان‌های بیدار در جهان که جلوی این یاوه‌گویی‌ها را بگیرند.
غلامرضا عونی

* وقتی صحبت از این می‌شود که آهنگ رشد جمعیت باید افزایش یابد، این مسئله کاملاً طبیعی و منطقی است ولی دولتمردان باید تمهیدات خاصی برای زوج‌های جوان در نظر گیرند. اگر امکانات ویژه به خانواده‌های کم‌بچه بدهند قطعاً همه از بچه‌دار شدن استقبال خواهند کرد. چرا که بچه نعمت است.
یک شهروند

* وقتی شاهد درخشش جوانان زیادی در عرصه‌های مختلف علمی و هنری هستیم چرا باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی فقط چند نفر ورزشکار و سینماگر را که بیشتر در خارج از کشور زندگی کرده‌اند الگو کند.
1177---0935

* اینکه مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها را به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌کنند راهکار کاهش آلودگی هوا نیست. من و همسرم هر دو شاغل هستیم و در چنین روزهایی مجبوریم 45 دقیقه یک مسیر دیگری غیر از مهدکودک را که نزدیک خانه است و پیاده می‌رفتیم با خودروی شخصی طی کنیم تا بچه کوچک‌مان را نزد اقوام ببریم. بهتر است وقتی مهدکودک‌ها تعطیل می‌شود فکری به حال زنان شاغل هم بشود. این راهکار منطقی نیست.
0389---0912

* تعطیلی شبانه داروخانه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان لرستان که جزو مناطق محروم است چه دلیل منطقی دارد؟
فرید کاظمی

* ‌آیا همسرم که 25 سال پیش 25 درصدجانباز بود الان هم باید جانباز 25 درصد شناخته شود. حداقل به جانبازان 25 درصد به پایین هم اهمیت بدهند. چرا درد و رنجی که این جانبازان و خانواده‌هایشان متحمل می‌شوند اهمیت چندانی ندارد؟
9115---0938

* دارای کد کارگاهی در شعبه 20 سازمان تامین اجتماعی هستم این شعبه 6 ماه است که به موضوع پرونده ما رسیدگی نمی‌کند و همه این موضوع را از سر خود باز می‌کنند نمی‌دانم چرا پس از 6 ماه هنوز به هیچ پاسخ منطقی نرسیده‌ام برای یک سال سابقه بیمه چقدر باید معطل بمانم؟
3061--0912

* ورودی بزرگراه آزادگان به اسلامشهر در محدوده احمدآباد مستوفی روشنایی ندارد و به همین دلیل شاهد وقوع تصادفات زیادی در این محدوده هستیم. از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.
امیدی

* در چهارراه سرچشمه تهران بوی تند و مشمئزکننده ماهی بسیار آزار دهنده است. چرا شهرداری هیچ توجهی برای انتقال این مرکز به مکانی خارج از محل زندگی مردم نمی‌کند؟ سالهاست که نامه‌نگاری می‌کنیم ولی کسی به مشکل ما توجه نمی‌کند؟ تو را به خدا بنویسید شاید مسئولان ترتیب اثر دهند.ر
فواد کاسب
* نسبت به جمع‌آوری برنج‌های غیراستاندارد نظارت کافی صورت نمی‌گیرد از مسئولین دولتی انتظار می‌رود در این زمینه کوتاهی نکنند و نسبت به خرید تضمینی این محصول از کشاورزان نیز اقدام کنند تا زالوصفتان قیمت ها را نجومی بالا نبرند.
3419---0915

* از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی تقاضا داریم نظارت بیشتری به دفاتر آژانس‌ها و هتل‌ها و رستوران‌های بین‌‌راهی داشته باشند.
یک شهروند

* از مسئولان وزارت بهداشت تقاضا داریم در مورد کیفیت و استاندارد مواد خوراکی دقت لازم را به خرج دهند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم تولیدات روغن‌نباتی جامد که خطرات زیادی برای سلامتی دارد همچنان تولید می‌شود.
سلیمان بلغار

 


گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: یکی از مدعیان اصلاحات که به آمریکا گریخته در سایت خود نوشته است؛ «باید همان سال 88 از آمریکا می‌خواستیم ایران را با حمله نظامی از دست رژیم اسلامی نجات بدهد»!
گفت: سران و عوامل فتنه خیلی زور زدند که ایران را تحویل آمریکا بدهند ولی آمریکا بهتر می‌دانست که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
گفتم: اتفاقا هفته‌نامه ویکلی استاندارد بعد از 9 دی نوشته بود «همه روسای جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام‌خمینی(ره) اشتراک نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
گفت: پس این یارو چی میگه؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از یک آدم خل و چل پرسیدند؛ هوش‌گاو بیشتره یا گوسفند؟!‌ گفت؛ اگر بگم گاو ممکنه فکر کنید دارم از خودم تعریف می‌کنم!

 


حضور دهها میلیونى مردم در تظاهرات 9 دى سال 1388 که در طول سه دهه تاریخ انقلاب بى‏نظیر بود، بصیرت، هوشیارى و دشمن‏شناسى ملت مسلمان ایران را به‏خوبى نشان داد و براى همیشه به‏عنوان حماسه‏اى ماندگار در تاریخ باقى خواهد ماند. روز نهم دى‏ماه در تاریخ انقلاب اسلامى با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخى ملت همیشه در صحنه ایران اسلامى، حماسه‏اى دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت . حماسه تاریخى نهم دى برخاسته از عوامل مختلفى چون بصیرت، دشمن‏شناسى، وقت‏شناسى و حضور مجاهدانه ملت بصیر ایران در برهه‏هاى حساس و تعیین‏کننده بود که باعث شد این روز تاریخ‏ساز به‏عنوان نقطه عطفى در معادلات انقلاب اسلامى در داخل و خارج از کشور ثبت شود. حرمت‏شکنى بى‏محاباى ارزشهاى مقدس مردم در عاشوراى سال 1388 توسط فتنه‏گران علاوه بر نشان دادن ماهیت انحرافى این جریان، باعث شد خشم مقدس مردم به جوش بیاید تا حماسه تاریخى ملت ایران در نهم دى سرمنشا بسیارى از تحولات بعدى قرار بگیرد.
"زهره طبیب‌زاده" نماینده مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره اهمیت حماسه 9 دی برای ملت و نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: واقعه 9 دی انقلاب سومی در تاریخ جمهوری اسلامی بود.
وی با بیان اینکه بنیان‌گذار انقلاب تسخیر لانه جاسوسی را نقطه عطفی در انقلاب و حتی بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی دانستند، یادآور شد: حماسه 9 دی همچون انقلاب سومی است چراکه مردم با بصیرت تمام حمایت خود را از ولایت فقیه نشان دادند.
"حبیب‌اله بور بور" دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی نیز با اشاره به قرارگیری در آستانه حماسه مردمی 9 دی، اظهار داشت: حماسه مردمی 9 دی در واکنش به حرکت اهل فتنه‌ای بود که به دشمنان ایران اسلامی چراغ سبز نشان می‌دادند.
وی با بیان اینکه دشمنان خارجی در حمایت اهل فتنه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، ادامه داد: آن‌ها فتنه‌گران را سربازان خود می‌دانستند، که مردم ما با ایستادگی مقابل آن‌ها بار دیگر وفاداری خود به انقلاب و نظام را نشان دادند.
سید "باقر مصباح‌زاده"، کارشناس مسائل افغانستان و مدیر مرکز مطالعات پیام آفتاب هم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه مناسبتی مانند نهم دی همچنین یادآور موضوعات مهمی مانند بیداری و وفاداری ملت ایران به آرمان‌های والای اسلامی و انقلابی است، اظهار داشت: اضافه بر اینها این مناسبت، استحکام نظام سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران را در اذهان عموم مردم جهان متبادر می‌کند.
درهمین رابطه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با صدور بیانیه‌ای حماسه ۹ دی ماه ۸۸ را منشور بصیرت، بیداری، حضور آگاهانه و سربلندی ملت ایران و راهنمای آنان برای عبور پیروزمندانه ازگذرگاه‌های پرخطر و پرفتنه تاریخی دانست.
امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء نیز در پیامی ضمن گرامیداشت سالروز ۹دی تاکید کرد: ۹ دی توطئه‌ها و اهداف شوم دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نقش بر آب نموده و چشمان فتنه و فتنه‌گران را کور کرد.

 


رئیس‌جمهور به معاون اول خود دستور داد اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند، در اولویت قرار گیرد.
در متن دستور حسن روحانی خطاب به اسحاق جهانگیری آمده است: از آنجا که مبارزه با مفاسد اقتصادی، لازمه پیشرفت و عدالت است و دولت تدبیر و امید، برای خروج اقتصاد کشور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، تامین امنیت برای فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده است، مقتضی است اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند در اولویت کار قرار گیرد. به ویژه ضروری است موارد سوءاستفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه تمایلاتی از سوی اتحادیه اروپا برای گشایش نمایندگی در تهران ابراز شده، که در صورت دریافت درخواست رسمی، تهران حاضر به بررسی آن است.
مرضیه افخم، درباره ابراز تمایل اتحادیه اروپا به ایجاد دفتر نمایندگی در تهران تاکید کرد تهران در صورتی که درخواست رسمی از طرف اتحادیه اروپا دریافت کند حاضر به بررسی آن در چارچوب روابط موجود و پاسخ به آن می‌باشد.
به گزارش تسنیم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، تمایلاتی از سوی برخی اعضای اتحادیه اروپا مبنی بر گشایش دفتر در تهران ابراز شده است و تهران در صورتی که درخواست رسمی در این باره دریافت کند حاضر به بررسی آن در چارچوب روابط موجود و پاسخ به آن می‌باشد.
خاطرنشان می‌شود کشورهای اتحادیه اروپا به طور غیررسمی به پارلمان اروپا اعلام کرده‌اند خواستار گشایش نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران هستند.
تارجا کرونگبرگ، رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که چندی قبل به تهران سفر کرد اعلام کرده بود سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا (در تهران) از این ایده حمایت کرده‌اند.
این عضو فنلاندی پارلمان اروپا افزود: تهران نیز از این ایده استقبال کرد... ما به وزیر خارجه و نیز رئیس ستاد ریاست‌جمهوری ایران اعلام کردیم و واکنش کلی آنها مثبت بود. کرونگبرگ افزود: مقامات ایرانی به وی گفته‌اند اتحادیه اروپا نقش مثبتی در جهان ایفا می‌کند اما در منطقه خاورمیانه این نقش چندان چشمگیر نیست.

 


مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل خواستار مذاکرات دوجانبه هسته‌ای با اعضای گروه 5+1 شد.
علی‌اکبر ولایتی گفت: «اگر ما با هر یک از این شش کشور تعامل نداشته باشیم و با آنها مذاکرات دوجانبه برگزار نکنیم از روش صحیح استفاده نکرده‌ایم. ما باید جداگانه با کشورهای مختلف مذاکره کنیم.»
وی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی با اشاره به گفت‌وگوهای دوجانبه پیشین ایران و آمریکا درباره عراق و افغانستان گفت که تهران و واشنگتن همچنین می‌توانند گفت‌وگوهای مستقیمی درباره برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته باشند.
ایران و شش قدرت بزرگ جهانی قرار است دور تازه گفت‌وگوهای کارشناسی خود را روز دوشنبه در ژنو سوئیس از سر گیرند.
ایران و شش قدرت جهانی در تاریخ 24 نوامبر به یک توافق تاریخی در ژنو دست یافتند که تلاشی برای فراهم کردن زمینه حل و فصل کامل یک دهه مناقشه غرب با جمهوری اسلامی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای این کشور محسوب می‌شود.

 


سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از سرگیری مذاکرات فنی بین ایران و گروه پنج به‌اضافه یک در روز دوشنبه در ژنو را تایید کرد.
مایاکاسیانسیج سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که نشست فنی کارشناسان ایران و گروه 5+1 که هفته گذشته به علت تعطیلات کریسمس متوقف شده بود 30 دسامبر (فردا) در ژنو از سر گرفته می‌شود. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم پیش از این اعلام کرده بود مذاکرات فنی بین تهران و کشورهای گروه پنج‌به اضافه یک درباره چگونگی اجرای توافقنامه امضا شده بین ایران و قدرت‌های بزرگ در 30 دسامبر دوشنبه در ژنو از سر گرفته می‌شود.
کارشناسان فنی ایران و گروه پنج به‌اضافه یک (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) تاکنون دو بار در این زمینه مذاکره کرده‌اند.

 


« ایران در حال تبدیل شدن به قدرت برتر خاورمیانه است. اما اوباما قادر نیست از عهده مهار ایران بر بیاید.»
روزنامه تاگس آنسایگر با انتشار این تحلیل به نقل از محافل آمریکایی به بررسی موقعیت لرزان قدرت اوباما پرداخته است. باراک اوباما در حالی سال 2013 میلادی را به سر برد که بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، این سال را دشوارترین سال زمامداری اوباما توصیف کردند.
تاگس آنسایگر می‌نویسد: اوباما نیروهای خود را از عراق خارج کرده و نیازمند ایران نشان می‌دهد. منتقدان بسیاری در آمریکا و خارج ضعف سیاسی او را مورد اعتراض و نگرانی قرار می‌دهند. ایالات متحده آمریکا جاسوسی دنیا را می‌کند، در این ره‌گذر، آژانس امنیت ‌ملی این کشور همچون جارو برقی الکترونیکی غول‌آسایی می‌ماند که قدرت انحصاری آمریکا را القا می‌کند. اما با این همه، قدرت‌جهانی آمریکا در حال عقب‌نشینی ژئواستراتژیک است. چه پایان دکترین مونرو که آمریکای لاتین را از سال 1823 به حیاط خلوت آمریکا تبدیل ساخته بود یا خارج شدن از عراق و افغانستان، چه عدم تمایل برای برداشتن حکومت اسد. تغییر تفکر دولت اوباما در زمینه سیاست خارجی باعث دل‌نگرانی متحدان آمریکا مانند عربستان و اسرائیل شده و در خود آمریکا کسان بیشتری را به انتقاد از رئیس‌جمهور واداشته است.
روزنامه سوئیسی می‌نویسد: برای نمونه، دیوید ایگناتیوس مقاله‌نویس سیاست خارجی، مدتی پیش با نگرانی در «واشنگتن پست» نوشت آیا اوباما «نسخه‌ آمریکایی» میخاییل گورباچف و در نتیجه رهبری است «که اصلاحاتش افول قدرت جهانی کشورش را در پی داشت؟» وزیر خارجه فرانسه لورانت فابیوس در یک کنفرانس امنیتی در آخر هفته در موناکو، مطلب مشابهی را بیان کرد. او گفت ایالات متحده اغلب مورد انتقاد قرار گرفته که «بیش از حد حضور» داشته و همه جا دخالت کرده است، «اکنون اما از این کشور انتقاد می‌شود که به اندازه کافی حضور ندارد.»
همچنین رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، شاهزاده ترکی‌الفیصل در حاشیه کنفرانس امنیت موناکو توضیح داد که اوباما «چندین خط قرمز کشیده» است که «ابتدا صورتی و بعد سفید» شده‌اند؛ مانند سوریه که رئیس‌جمهور می‌خواست بعد از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق، حمله نظامی کند اما بعد نظرش را تغییر داد. شاهزاده گفت آمریکا دیگر شریک مطمئنی نیست و در حالی که دشمنان آمریکا قدرت می‌یابند، سر خود را مانند کبک در برف فرو کرده است.
تاگس آنسایگر می‌افزاید: هیچ‌چیز این منتقدان را بیشتر از توجه دیپلماتیک به دشمن قسم خورده یعنی ایران به وحشت نیانداخته است. والتر راسل مید آمریکایی که عالم سرشناس جغرافیای سیاسی است، در مجله «نشنال اینترست» می‌نویسد که با این کار آمریکا، یک محور خطرناک «قدرت‌های کلیدی» - ایران و روسیه و چین - تقویت می‌شود.
در ادامه این تحلیل آمده است: پنج سال بعد از پیروزی باراک اوباما، تندروهای آمریکایی، از جمله نومحافظه‌کاران و همچنین «واقع‌بین‌هایی» مانند مید به ویژه نگران ضعف سیاست خارجی اوباما هستند؟ در افغانستان حامد کرزای، اوباما را دست به سر می‌کند، عراق بعد از جنگ پر هزینه یک بیلیون دلاری جورج بوش به نوچه تهران تبدیل شد، در آمریکای لاتین بسیاری از ضد آمریکایی‌ها علیه واشنگتن هر چه می‌خواهند می‌گویند. مید حتی از این نیز پیشتر می‌رود. او می‌گوید بعد از «پایان تاریخ» فرانسیس فوکویاما، که در سال 1992 بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق با عجله اعلام شد، اکنون «پایان پایان تاریخ» رسیده است.
تاگس آنسایگر می‌نویسد: مید گله می‌کند؛ ایران در حال تبدیل شدن به قدرت برتر در خاور نزدیک است. مید می‌خواهد آمریکا به جای این که یک سیاست خارجی را دنبال کند که عمدتا به مسایل موردی می‌پردازد، مانند تروریسم و محیط زیست و تجارت، باید دوباره به یک راهبرد جهانی بازگردد. اما گفتن این حرف ساده است؛ هرچه باشد اوباما به این دلیل نیز انتخاب شد که از سیاست مداخله‌جویانه سلف‌اش، جورج بوش به شدت انتقاد کرده و وعده داده بود آن را پایان دهد. دوازده سال جنگ بعد از یازده سپتامبر، آمریکایی‌ها را از جنگ خسته کرده است؛ به ویژه که وضع کشور و نهادهای آن، اصلاحات عمیق و پر خرج را مطالبه می‌کند. از این گذشته کسری بودجه عظیم آمریکا مانع سیاست خارجی مداخله‌جویانه است، خیلی ساده، پول کم است تا با توجه به چالش‌های متعدد از برتری جهانی این کشور دفاع شود.
در پایان این تحلیل آمده است: درخصوص سعودی‌ها باید گفت آن‌ها در مقابل واشنگتن موضع بسیار ضعیفی دارند. هرچه در آمریکا با روش فراکینگ گاز و نفت بیشتری به دست آید و از واردات کاسته شود به همان میزان احتمالا آمریکایی‌ها علاقه کم‌تری به امور عربستان خواهند داشت. چه بسا «پایان پایان تاریخ» در عمل آغاز شود.

 


هنوز افتضاح هیئت پارلمانی در سفر به ایران به سرانجام نرسیده، خبر می‌رسد که هیئت پارلمانی انگلیس نیمه دوم دی‌ماه به ایران می‌آید.
این هیئت 4 نفره ظاهرا به ریاست جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس به تهران سفر می‌کنند. محمدحسن حبیب‌زاده که به تازگی به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس منصوب شده می‌گوید؛ در لندن با برخی مقامات وزارت خارجه انگلیس و نیز تعدادی از نمایندگان پارلمان آن کشور ملاقات کرده است. او می‌گوید گروه پارلمانی انگلیس شامل 4 نفر به مدت سه روز به ایران سفر خواهند کرد که این سفر نیمه‌ دوم دی انجام می‌گیرد.
سفر هفته گذشته هیئت پارلمانی اروپا به تهران با برخی رفتارهای دون شأن دیپلماتیک و دزدانه نظیر ملاقات با برخی بازداشت‌شدگان فتنه سال 88 در سفارت یونان مواجه بود، این هیئت همچنین به ملاقات هاشمی رفسنجانی رفتند که رئیس این هیئت در جریان ورود آقای هاشمی به محل ملاقات، رفتار دور از ادب و احترام داشت. انتشار تصاویر این برخورد با اعتراض گسترده در محافل سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد.

 


خاطرات هاشمی از نهم دی، به موضوعاتی نظیر هدیه پسته‌کاران و مسائل خانوادگی و موضوع دانشگاه آزاد مربوط می‌شود!
سایت شخصی آقای هاشمی دیروز مطلبی با عنوان «9 دی در خاطرات آیت‌الله هاشمی» منتشر شد که در آن آمده است: «(9 دی 1360). جریمه 21 تومانی هاشمی در مجلس! پس از نماز و جواب مراجعات و نوشتن چهار روز خاطرات عقب افتاده، عازم مجلس شدم. راننده دیر آمد، با کمی تأخیر به مجلس رسیدم. کمیسیون آئین‌نامه داشتیم. بیست و یک تومان، بابت هفت دقیقه، جریمه شدم. عصر جلسه هیأت رئیسه داشتیم. (9 دی 1361). در خانه بودم. بیشتر مطالعه کردم و به کارهای جاری با تلفن پرداختم. عصر به مجلس رفتم. آقای دکتر ]عبدالله[ جاسبی برای گرفتن امضای اعلامیه دانشگاه آزاد ]اسلامی[ و امضای چک برای مخارج دانشگاه آمد. قرار شد سه هزار نفر را در نه واحد بپذیریم. جلسه هیأت رئیسه داشتیم. امور اداری و کارکنان و ترمیم حقوق و برنامه هفتگی مورد بحث بود.
در ادامه این خاطرات آمده است: (9 دی 1362). عصر جمعه با خاطره‌نویسی و پیاده‌روی اقامه نماز جمعه را به آقای امامی کاشانی محول نمودم. چند روز نوشتن خاطرات، عقب افتاده بود؛ جبران کردم. مقداری پیاده‌روی و استراحت داشتم... (9 دی 1367). هدیه پسته‌کاران رفسنجانی به هاشمی. در منزل بودم. کار زیادی نداشتم. بیشتر به استراحت و مطالعه کتاب درباره مسائل بعد از جنگ جهانی دوم گذشت. کوفتگی و نقاهت کمردرد و کسالت دو سه روز گذشته باقی است. آقای ]عبدالمجید[ معادیخواه آمد و گزارش کار بنیاد تاریخ را داد. همشیره‌ زاده‌محمد و دامادش آمدند. اخیراً مرضیه ازدواج کرده؛ داماد فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است. عفت هدیه‌ای داد. شب آشیخ حسین هاشمیان و جمعی از بستگان آمدند. بیشتر مذاکره درباره مشکلات شرکت تعاونی ]تولیدکنندگان و صادرکنندگان[ پسته رفسنجان بود. محسن و رضا ]هاشمیان[ عموزاده‌ها از کویت برگشته و یک ماشین حساب سخنگو به عنوان هدیه آورده‌اند و خواستند در تحسین روابط بکوشیم. مدعی‌اند شرکت تعاونی پسته ضرر می‌دهد؛ تسهیلات بیشتر می‌خواهند با اینکه من عضو شرکت نیستم، معمولاً خیال و شایعه می‌شود که با نفوذ من استفاده زیادی به شرکت می‌رسد. چون متعلق به ده‌ها هزار کشاورز است، برای رفع مشکلات آنها کمک می‌کنم...»
در این خاطرات هیچ اشاره‌ای به حماسه نهم دی سال 1388 که انبوه جمعیت از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی به خیابان‌ها آمدند و از ساحت اباعبدالله‌الحسین(ع) در برابر هتاکی فتنه‌گران دفاع کردند، نشده است.

 


روشنگری به موقع کیهان، جلو فرصت‌طلبی فتنه‌گران را گرفت.
کیهان پیش از این خبر داده بود که فتنه‌گران با سناریوی فرستادن خاتمی به قم و دیدار با مراجع، درصدد احیای جریان فتنه و سفیدسازی سابقه جریان ساختارشکن فعال در آشوب 88 هستند.
به گزارش مشرق پس از انتشار خبر برنامه‌ریزی جریان فتنه برای سفر محمد خاتمی به قم، این سفر با هوشمندی مراجع و علما لغو شده است.
در هفته گذشته همچنین بیانیه‌های متعددی در قم منتشر شد و طیف‌های مختلف مردم اعلام کردند قم جای فتنه‌گران نیست و اجازه ورود آنان را به شهر قیام و حماسه نخواهیم داد.
مردم متدین قم در ایام فتنه نیز به هنگام تحرک برخی فتنه‌گران برای حضور در این شهر شعار می‌دادند، شهر مقدس قم جای منافقین نیست.

 


یک عضو جدا شده از مرکزیت گروهک تروریستی منافقین گفت: مریم رجوی بارها در نشست‌های ایدئولوژیک سال 78 عراق اظهار می‌کرد که اگر کسی به توحید و یگانگی خداوند شک کند، قابل بخشش است چون خداوند دیده نمی‌شود ولی شک درباره مسعود قابل اغماض نیست.
«مریم سنجابی» با تشریح برگزاری این نشست‌های به ظاهر ایدئولوژیک افزود: مریم رجوی در این جلسات خطاب به زن‌های شرکت‌کننده می‌گفت که باید به جای شوهر، مسعود را انتخاب کنند. نامبرده همچنین در این جلسات خطاب به مردان حاضر در جلسه می‌گفت که شماها نیز باید مسعود را شوهر همه زن‌های عضو این فرقه و ارتش آزادیبخش ببینید.
این عضو جدا شده سازمان تروریستی منافقین ادامه داد: مردها باید اعضای شورای رهبری این گروهک را که همگی زن هستند، قبول کنند و پذیرفتن این موضوع که زن‌ها بالای سر همه مردها باشند، باعث آب‌بندی مردها در موضوع زن و زندگی می‌شود که به آن فکر نکنند.
سنجابی اضافه کرد: مریم رجوی خطاب به شرکت‌کنندگان در این نشست‌های مغزشویی می‌گفت که اعضای به اصطلاح ارتش آزادیبخش ایران باید به کلمات شوهر و یا زن تف کنند و این واژه‌ها را مثل استفراغ خشک شده ببینند.
وی تاکید کرد: مریم رجوی بارها و بارها در این جلسات خطاب به حاضرین می‌گفت که خون هر عضو از سازمان متعلق به مسعود رجوی است و اوست که تشخیص می‌دهد که این خون چگونه، کجا و با چه هدفی باید ریخته شود.
وی تصریح کرد: مریم رجوی در این نشست‌ها با صراحت تمام به حاضران می‌گفت خانواده لانه فساد است و ارتباط شما با خانواده سد اصلی مبارزه با نظام اسلامی و براندازی جمهوری اسلامی است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10