(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 شهريور 1388- شماره 19450
 

جرعه جرعه تا خدا...
احداث بزرگ ترين موزه مردم شناسي در كاشان
كوتاه از هفته دولت
مسئول مركزدانش پژوهان شاهد و ايثارگر كشور:استان كرمانشاه قطب نخبگان شاهد وايثارگر شده است
استاندار كردستان: طرح مسكن مهر نبايد به بهانه قوانين متوقف شود
زكات دهندگان يك روستاي خراسان شمالي 7/2 ميليارد ريال تشويق شدند
مازندران به عنوان مقام اول ابتهال خواني قرآني در كشور شناخته شد
مجتمع آموزش عالي جندي شاپور دزفول به دانشگاه صنعتي تبديل شد
برگزاري يادواره شهيد خلبان «غفور جدي» در اردبيل
برگزاري يادواره 51 شهيد در املش
نماينده مردم شيراز در مجلس: برخي بانكهاي فارس در ارائه تسهيلات كوتاهي مي كنند
در سال زراعي جاري 30 درصد قنوات استان يزد به علت كم آبي خشك شدند
دو مصوبه جديد دولت براي خراسان رضوي
شهردار: خريد واگن هاي متروي اصفهان همچنان بلاتكليف است



جرعه جرعه تا خدا...

جرعه اول: رجب
سرت در كار خودت باشد يا نباشد، بي حوصله مي شوي از بي حوصلگي اين روزهاي خاكستري كه نه به هيجانت مي آورند و نه شادت مي كنند.
ساعتي، دقيقه اي، ثانيه اي، در خود فرو مي روي از كسالت اين روزهاي بي رمق كه نه عطشي دارند و نه آبي...
سرت را توي دستهايت محصور مي كني و مي خواهي كه بشكني اين خط راست و يكدست و كسل كننده را، كه رجب مي رسد و تو را توي دستهاي مهربانش جا مي كند و تو مي انگاري كه در گهواره اي نقره اي روي حرير آبي آسماني درست همرنگ بال ترد فرشته ها آرام گرفته اي و خدا برايت لالايي مي خواند؛
و چشم بازمي كني و مي روي سراغ سجاده مخملي كه مدتها براي ركوع و سجودهاي سريع السيرت، تنها به مهر تربت و تسبيح چوبي اش اكتفا كرده بودي، و پهنش مي كني كنار محراب مسجد دانشگاه، و مي نشيني به اعتكاف و «يا من ارجوه» كنان، سه پله مي روي بالا تا خانه خدا...
جرعه دوم: شعبان
روي پله چهارم مي ايستي و سرت را ميان دستهايت محصور مي كني، هر چه داري از نماز و روزه و حج و زكات روي سفره سفيد روي پله ها مي چيني و اميدوارانه چشم مي بندي به انتظار آنكه «يعطي الكثير بالقليل»، تمام حواست را بر شانه هايت متمركز مي كني به انتظار دستي كه مهربانانه بر آنها فرود بيايد و به پله هاي بالا راهنمايي ات كند.
و بارانها و بارانها و بارانها مي آيد و آهت تا آسمان بالا صعود مي كند، همراه با بارانهايي كه از ابر غليظ چشمهايت پايين مي افتند و بالا مي روند...
به شعبان مي رسي و ناگهان شانه ات گرم مي شود از دست مهرباني كه شبيه دستهاي سبز خداست، و شبيه دستهاي زهرا(س) و شبيه دستهاي حيدر«ع»... و بوي كربلا مي پيچد و تو با يك «ياحسين» يك پله بالا مي روي.
و صداي «ياحسين»ات گلدسته اي را به صدا درمي آورد و تو در بلنداي آسمان، علمي را مي بيني و دستهاي تنهايي را كه تو را با يك «ياحسين باراني» يك پله بالاتر مي آورند و دستت را مي سپارند به دست سجاد«ع»، و دستهاي آسماني سجاد«ع» تو را تا سجاده اي روي پله ششم پرواز مي دهد... و تو روبه روي خانه خدا سجده مي كني و سفره سفيد سبكي كه پهن كرده اي خيس خيس مي شود...
هرچه بالاتر مي روي به خورشيد آسمان خدا نزديكتر مي شوي و نور خورشيد شديدتر مي شود و چشمهاي تو خيره تر...
به پشت سرت نگاهي مي اندازي، 6پله اي كه بالا آمده اي، سايه انداخته بر زمين، و تو تنها تصوير مبهمي از دنيا مي بيني كه هر چند از اين فاصله، كوچك ديده مي شود اما هنوز كور نوري دارد كه مي تواند ذره ذره خيره ات كند و پله پله پايينت بكشد...
«لااله الاالله» گويان سربر مي گرداني به بالا و مي بيني كه تنها يك پله تا خانه خدا فاصله داري،... خسته اي و منتظر دستي مهربان كه تو را تا پله هفتم، خانه خدا، همراهي كند...
كه ناگهان باران مي گيرد و شانه هايت را غرق آسمان مي كند، سوزشي روي شانه هايت احساس مي كني كه متوقف مي كند،... مي ترسي از اينكه نكند در مسير راه، پايت لغزيده باشد و اين درد مبهم، تو را همين جا پله نشين كند، كه ناگهان چيزي شبيه شرابه هاي شيشه اي شمعدان، آميزه اي از بلور و ابريشم، روي شانه هايت شروع به رويش مي كند و بلند و بلندتر مي شود، و تو در ميان هزاران فرشته سفيدپوش با بالهايي از بلور و ابريشم محصور مي شوي، يك آسمان آلود كه سفيد است و آبي است و سبز است، از ميان هزاران فرشته فرود مي آيد و دستت را مي گيرد و مي برد تا پله هفتم...
جرعه جاويد: رمضان
روي سفره خدا نشسته اي، كنار همه فرشته ها و آدمها، و خدا روبه رويت نشسته و لبخند مي زند. و بشقابت را پر از نور و رحمت مي كند، و تو مي بلعي و روشن مي شوي...
و دستت را به دعا مي گيري و مي گويي:
خدايا! بحق مهرباني ات، و به حق برگزيده هاي آسماني و مهربانت، لذت اين ميهماني مقدس و پرشكوه را به همه بندگانت- چه آنها كه بال دارند و چه آنها كه بال ندارند- ارزاني بفرما. آمين
اهواز- فاطمه معين زاده

 



احداث بزرگ ترين موزه مردم شناسي در كاشان

كاشان - خبرنگار كيهان:
مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از عمليات بازسازي و مرمت فاز دوم بزرگترين موزه مردم شناسي كشور با عنوان موزه مردم شناسي «باكوچي» در اين شهر خبر داد.
محسن عبداللهي گفت: عمليات بازسازي و مرمت فاز دوم موزه مردم شناسي با كوچي با اعتباري بالغ بر 350 ميليون ريال آغاز شده است.
وي افزود: اين موزه كه شايد به عنوان بزرگترين موزه مردم شناسي كشور محسوب شود متعلق به سپيده كاشاني (شاعر دوران انقلاب و دفاع مقدس) است كه در مساحتي حدود 875 متر مربع ساخته شده است.
وي اشياء مربوط به زندگي سنتي گذشته مردم كاشان در شهر و روستاها توام با ظروف و البسه آنها و وسايل زندگي شان را از جمله وسايل اين موزه برشمرد.
عبداللهي، خاطرنشان كرد: اعتبار 130 ميليون توماني براي نصب دكوراسيون، تجهيزات، مانكن ها و تنديس هاي موزه از سوي معاونت فرهنگي و ارتباطات اداره كل موزه ها تامين شده و قراردادهاي آن بسته شده است.
مساحت كل خانه باكوچي كاشان يك هزار و 645 متر مربع است كه داراي 875 متر مربع فضاي اعياني و 770 متر مربع عرصه مي باشد.

 



كوتاه از هفته دولت

آبرساني به صفي آباد
اسفراين- خبرنگار كيهان: با حضور امام جمعه صفي آباد و جمعي از مسئولان دستگاه هاي اجرايي شهرستان اسفراين خط انتقال آب آشاميدني شهر صفي آباد بهره برداري شد. اين طرح كه در مدت 2 ماه به انجام رسيده است بالغ بر 360 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات شركت آب و فاضلاب استان خراسان شمالي را به خود اختصاص داده بود.
برقرساني به روستاهاي اسفراين
¤ مدير توزيع برق شهرستان اسفراين گفت: آخرين روستاي بالاي 20 خانوار در شهرستان اسفراين برق دار شد.
مهندس علي رضا عليخاني افزود: از مجموع 172 روستاي شهرستان اسفراين تعداد 162 روستاي اين شهرستان از نعمت برق برخوردار هستند.
بهره برداري از طرح هاي شهرداري
هريس - خبرنگار كيهان: همزمان باگراميداشت هفته دولت و با حضور مسئولان محلي و رئيسان ادارات و فرماندار شهرستان هريس طرح هاي شهرداري خواجه افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. گفتني است اين طرح ها شامل زيرسازي و آسفالت ريزي خيابان با اعتباري به مبلغ 4 ميليارد و 170 ميليون ريال از محل اعتبارات داخلي ودولتي، ايجاد پارك جنگلي و كاشت 4 هزار اصله نهال با اعتباري بالغ بر 200 ميليون ريال و خريد ماشين آلات به ارزش 600 ميليون ريال است.
مجتمع مسكوني براي فرهنگيان
دزفول - خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دولت مجتمع مسكوني 62 واحدي فرهنگيان سردشت دزفول در آئيني با حضور معاون استاندار و فرماندار دزفول و نيز جمعي از مسئولان محلي مورد بهره برداري قرار گرفت. رئيس اداره تعاون دزفول در اين باره گفت: اين مجتمع مسكوني بازيربناي 7 هزار و 83 مترمربع در زميني به مساحت دو هزار مترمربع براي فرهنگيان سردشت دزفول احداث شده است.
199 پروژه در كرج
كرج - خبرنگار كيهان:
طي هفته دولت 199 پروژه عمراني در كرج به بهره برداري مي رسد.
معاون استاندار تهران و فرماندار كرج با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: بهره برداري از اين تعداد پروژه با اعتباري بالغ بر يك هزار و 37 ميليارد ريال به طور همزمان در هفته دولت در كرج به بهره برداري مي رسد.
افتتاح 20 پروژه در رشتخوار
رشتخوار - خبرنگار كيهان: فرماندار رشتخوار گفت: هفته دولت اوج اقتدار نظام جمهوري اسلامي در زمينه محروميت زدايي از مناطق محروم كشور است.
محمد عارفي در مراسم افتتاح 20 پروژه عمراني كشاورزي، آموزشي ... در جمع مردم و مسئولان اين شهرستان افزود: هفته دولت داراي معاني و مفاهيم ارزشمند و بالايي است كه با اصول و آرمانهاي انقلاب اسلامي و همچنين بنيانگذار جمهوري اسلامي امام راحل (ره) عجين شده است.
135 ميليارد ريال براي 81 پروژه
شهريار - خبرنگار كيهان:
مهندس عرفان منش فرماندار شهرستان شهريار در جمع خبرنگاران با تشريح پروژه هاي عمراني اين شهرستان در هفته دولت گفت: امسال در هفته دولت 81 پروژه عمراني با سرمايه اي بالغ بر 135 ميليارد ريال در اين شهرستان به بهره برداري مي رسد.
اتصال آب سد كوثر به بندر لنگه
شيراز - خبرنگار كيهان: مديرعامل آب منطقه اي استان فارس گفت: همزمان با هفته دولت، آب سد كوثر در اين استان از طريق خط ساخلي به خطوط آبرساني بندرلنگه در خميران، متصل شد.
مهندس خليل رضاييان افزود: آب سد كوثر كه هم اينك از طريق يك خط لوله 765 كيلومتري، پنج استان كشور شامل خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، بوشهر، هرمزگان و جنوب استان فارس را آبدهي مي كند، چندي پيش وارد خاك استان هرمزگان شد و هم اكنون با وارد شدن اين آب به مخزن خميران، آب به طرف شهر بندرلنگه جاري است.
بهره برداري از 96 پروژه اقتصادي
اردبيل - خبرنگار كيهان: تعداد 96 طرح اقتصادي و عمراني همزمان با سومين روز از هفته دولت در سطح شهرستان اردبيل مورد بهره برداري قرار گرفت. 87 فقره از اين طرح ها، عمراني و 9 طرح در زمينه اقتصادي است. بهره برداري از ده ها طرح عمراني دراستان
¤ همزمان با هفته دولت ده ها طرح عمراني و توليدي درسطح استان اردبيل به بهره برداري رسيد.
براساس گزارش خبرنگارما 25پروژه عمراني و طرح توليدي با 80ميليارد ريال اعتبار و سرمايه گذاري در شهرستان گرمي، 44 پروژه عمراني و طرح اقتصادي با 85ميليارد ريال اعتبار درشهرستان مشگين شهر، 54پروژه با 140ميليارد ريال اعتبار درشهرستان بيله سوار مغان و 27 پروژه عمران و طرح توليدي با 80 ميليارد ريال درپارس آباد مغان با حضور استاندار و جمعي از مسئولان محلي در هفته دولت به بهره برداري رسيدند.
بهره برداري از 268 كلاس درس
همدان - خبرنگاركيهان: 268كلاس درس به مناسبت هفته دولت درهمدان به بهره برداري رسيد.
علي نظري موفق مسئول روابط عمومي اداره كل نوسازي مدارس استان همدان دراين خصوص گفت: بمناسبت گراميداشت هفته دولت و درآستانه آغاز سال تحصيلي جديد اداره كل نوسازي مدارس استان همدان در راستاي سياست هاي دولت مبني بر گسترش عدالت آموزشي، 268 كلاس درس و اتاق در قالب 24 پروژه آموزشي را به اتمام رسانده و تحويل آموزش و پرورش داد.
وي افزود: اين پروژه ها دركليه سطوح آموزشي مورد بهره برداري قرار مي گيرد و داراي 19هزار و 948 مترمربع زيربناست كه اعتباري معادل 66481 ميليون ريال جهت احداث آنها هزينه شده است.
تامين آب21 شهرستان خراسان رضوي
مشهد - خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان خراسان رضوي گفت: بهره برداري از 52پروژه طرح هاي تامين آب شرب در سطح روستاهاي 21 شهرستان استان آغاز شد.
محمد دانشگر افزود: با افتتاح اين پروژ ها بيش از 90هزار نفر از آب شرب سالم و بهداشتي بهره مند مي شوند. وي اضافه كرد: براي اجراي اين پروژه ها بيش از 174ميليارد ريال از محل اعتبارات شركت آبفارخراسان رضوي هزينه شده است.
بهره برداري از 73 پروژه كشاورزي
زنجان - خبرنگاركيهان: همزمان با هفته دولت 73 پروژه دربخش كشاورزي استان زنجان به بهره برداري مي رسد. مهندس مجيد خليلي خوشنود رئيس سازمان كشاورزي استان زنجان گفت: با افتتاح اين 73 پروژه براي 1223 نفر اشتغال مستقيم و غيرمستقيم ايجاد شده است. گفتني است براي بهره برداري از اين 73 پروژه 46ميليارد و 316ميليون ريال هزينه شده است.
100ميليارد ريال راي 53 پروژه عمراني
بناب- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان مسكن و شهرسازي آذربايجان شرقي درحاشيه مراسم بهره برداري از مجتمع فرهنگي و هنري بناب همزمان با هفته دولت گفت: سال گذشته 53پروژه عمراني ملي و استاني در بخش هاي مختلف در سطح استان آذربايجان شرقي توسط مسكن و شهرسازي استان تكميل ومورد بهره برداري قرار گرفت كه جهت افتتاح و بهره برداري از اين پروژه ها كه شامل 31 هزارمترمربع فضاي اداري است بالغ بر 100ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.

 



مسئول مركز دانش پژوهان شاهد و ايثارگر كشور: استان كرمانشاه قطب نخبگان شاهد و ايثارگر شده است

كارشناس مسئول مركز دانش پژوهان شاهد و ايثارگر كشور گفت: استان كرمانشاه با توجه به ظرفيت، استعداد و توان بالايي كه دارد به عنوان قطب نخبگان شاهد و ايثارگر كشور معرفي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بنياد شهيد و امور ايثارگران كرمانشاه، «اسلام كريمي» در همايش نخبگان ايثارگر در كرمانشاه گفت: هم اكنون 2 هزار و 944 نخبه در جامعه ايثارگري كشور فعاليت مي كنند كه استان كرمانشاه با 81 عضو در چهارگروه پزشكي، مهندسي علوم پايه و فرهنگي، هنري جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است.
وي افزود: ارائه 16 مقاله علمي بين المللي و 9 اختراع ثبت شده از موفقيت هاي نخبگان ايثارگر كرمانشاهي است كه اميدواريم بيش از پيش افزايش يابد.
كريمي تاكيد كرد: حمايت هاي مادي و معنوي ويژه از نخبگان و دانش آموزان براي شركت در المپيادهاي داخل و خارج از كشور بخش ديگري از فعاليت هاي اين دفتر براي پرورش استعدادهاي جوان است.
كارشناس مسئول مركز دانش پژوهان شاهد و ايثار كشور گفت: تحول بخش فناوري و تشكيل كارگروه هاي تخصصي در قالب دانشگاه مجازي از مهم ترين برنامه هاي امسال مراكز دانش پژوهان ايثارگر كشور است.
رئيس دانشگاه رازي كرمانشاه نيز در اين همايش گفت: يكي از رسالت هاي مهم نخبگان جوان در چشم انداز آينده كشور توجه به كارآفريني در كنارفناوري است.
پروفسور محمدمهدي خدايي افزود: تشويق جوانان پروري و نخبگان به ادامه تحصيل و تقويت بستر نخبه در استان نقش مهمي در رفع مشكلات بيكاري استان ايفا مي كند.
در اين همايش يك روزه راهكارهاي كارشناسي موضوعات مختلف مرتبط با دانش پژوهان و نخبگان دانش آموزي شاهد و ايثارگر بررسي و در جلسات پرسش و پاسخ موضوعات آنان رسيدگي شد.

 



استاندار كردستان: طرح مسكن مهر نبايد به بهانه قوانين متوقف شود

سنندج-خبرنگار كيهان:
استاندار كردستان با اشاره به اهتمام جدي دولت براي اجراي طرح مسكن مهر گفت: در اجراي طرح مسكن مهر قوانين نبايد بهانه و دستاويزي براي متوقف كردن اجراي طرح تبديل شود و با مديراني كه مانع سرعت بخشيدن به روندساخت مسكن شوند به طور جدي برخورد مي شود.
اسماعيل نجار در جلسه ستاد مسكن مهر استان كردستان با اشاره به رهنمودهاي رئيس جمهوري در نشست با استانداران و مسئولان اجراي طرح مسكن مهر كشور افزود: روند طبيعي اين بود كه رئيس جمهوري در نخستين نشست با استانداران مسايل سياسي را بررسي مي كرد، در حالي كه نخستين نشست به بررسي روند اجراي طرح مسكن مهر و رفع موانع اختصاص يافت كه اين بيانگر اهتمام دولت دهم براي اجراي اين طرح است.
وي به باج خواهي و سوءاستفاده برخي افراد از تعاوني هاي مسكن اشاره كرد و گفت: رئيس جمهوري دست استانداران را در برخورد با افراد و مديراني كه با اجراي طرح مسكن مهر همراهي نمي كنند يا مانع ايجاد كنند كاملا باز گذاشته است.
نجار با تاكيد بر ضرورت همكاري و همراهي همه دستگاههاي اجرايي و بانك ها گفت: متاسفانه برآيند طرح مسكن مهر در استان كردستان مطلوب نيست امروز كه به همت دولت روزنه اي مناسب براي خانه دار شدن مردم فراهم شده است همه بايد همكاري كنند تا مردم نااميد نشوند.
وي افزود: امروز عده اي با باند بازي به جان مسكن مهر افتاده و مي خواهند كه از اين راه به سرمايه برسند. اگر اين افراد از كارشان دست نكشند آنها را به مردم معرفي خواهم كرد. چرا كه گزارش هاي مستندي از اقدامات اين افراد در دست است.


 



زكات دهندگان يك روستاي خراسان شمالي 7/2 ميليارد ريال تشويق شدند

بجنورد-خبرنگار كيهان:
پرداخت كنندگان زكات در روستاي «زرد» از توابع شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالي، 2 ميليارد و 740 ميليون ريال تشويق شدند.
در برنامه جشني كه به همين مناسبت در اين روستا برگزار شد، استاندار خراسان با تشريح اهداف تشويق زكات دهندگان گفت: از ميزان مبلغ تشويقي، 2 ميليارد و 200 ميليون ريال براي احداث سالن ورزشي و چند منظوره، 240 ميليون ريال براي احداث كتابخانه و 300 ميليون ريال نيز براي بهسازي آسفالت جاده اين روستا هزينه خواهد شد.
محمدحسين جهانبخش افزود: كشاورزان اين روستا بالغ بر يك ميليارد ريال زكات پرداخت كرده اند كه براي پروژه هاي تعريف شده در اين روستا معادل آن را نيز دولت پرداخت مي كند.
جهانبخش گفت: هر اندازه مردم در احيا فرائض بكوشند، مشكلات و آسيب ها نيز از جامعه كاهش مي يابد.
در اين مراسم حجه الاسلام سجادي امام جمعه مركز شهرستان مانه و سملقان اعلام كرد: روستاي زرد با جمعيت 2500 نفري مبلغي بالغ بر 100 ميليون تومان زكات پرداخته اند كه اگر به اين فريضه در ساير شهرها و روستاها نيز عمل شود فقر و محروميت از بين خواهد رفت.

 



مازندران به عنوان مقام اول ابتهال خواني قرآني در كشور شناخته شد

ساري- خبرنگار كيهان:
مازندران مقام اول ابتهال خواني را در پنجمين جشنواره سراسري قرآني كشور كسب كرد.
«محمد فوقي» مسئول كانون هاي فرهنگي هنري ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره با هدف شناسايي نخبگان قرآني و ترويج فرهنگ ديني بين جوانان 16 تا 35 سال عضو كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور در سنندج برگزار شد.
وي يادآور شد: 254 نفر در رشته هاي مفاهيم، نهج البلاغه، قرائت، اذان، حفظ دو، 5 و 15 جزء قرآن، ترتيل و ابتهاج در اين جشنواره با يكديگر رقابت كردند.
«فوقي» افزود: حسين ايزدي از كانون فرهنگي هنري شهيد رجايي مسجد امام حسن مجتبي(ع)، مهدي آبادساري در رشته ابتهال خواني مقام اول كشور را احراز كرد.
به گفته وي استان هاي مركزي و يزد در اين جشنواره مقام هاي دوم و سوم كشور را بدست آوردند.
وي اظهار داشت: جمهوري اسلامي با توسل به آيات قرآني توانست در مقابل فشارهاي استكبار جهاني ايستادگي كند.

 



مجتمع آموزش عالي جندي شاپور دزفول به دانشگاه صنعتي تبديل شد

دزفول- خبرنگار كيهان:
سرپرست مجتمع آموزش عالي جندي شاپور دزفول از ارتقاي اين مركز علمي و تبديل آن به دانشگاه صنعتي خبر داد.
دكتر علي محمد آخوندعلي افزود: اين تغيير بر اساس ابلاغ اخير وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس شوراي گسترش آموزش عالي كشور صورت گرفت.
وي گفت: البته پيش از اين نيز موافقت اصولي در اين خصوص صورت گرفته بود، ولي ابلاغ رسمي آن منوط به احراز شرايط خاص تبديل مجتمع آموزش عالي به دانشگاه شده بود. آخوندعلي افزود: هر مجتمع آموزش عالي براي ارتقا به دانشگاه ملزم به احراز برخي شرايط از جمله داشتن دانشكده هاي مختلف و دارابودن زير ساختهاي مورد نياز مي باشد. به گفته اين مسئول مجتمع آموزش عالي جندي شاپور دزفول توانست از فرصتي كه از مهرماه سال گذشته و با اخذ موافقت اصولي وزارت علوم و شوراي گسترش آموزش عالي در اختيارش قرار گرفت،سود برده و زمينه تبديل شدن به دانشگاه را فراهم كند دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول داراي سه دانشكده است و بيش از يكهزار دانشجو در آن به تحصيل اشتغال دارند.

 



برگزاري يادواره شهيد خلبان «غفور جدي» در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
يادواره بزرگداشت شهيد امير سرلشگر خلبان غفور جدي اردبيلي در محل سالن ولايت اردبيل برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمعي از فرماندهان ارشد نيروي هوائي، همرزمان شهيد و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران و مسئولان استان و شهرستان برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: تعظيم و بزرگداشت ياد و نام شهدا، بزرگداشت مقام شهادت و گراميداشت مقام اولياي خدا است.
وي گفت: از زمان پيروزي انقلاب تاكنون شهداي گرانقدري از سوي مردم قهرمان ايران تقديم نظام اسلامي و كشور شده است كه با برگزاري صدها يادواره و مراسم نمي توان حق آنها را ادا كرد.
در اين مراسم پيام فرمانده نيروي هوائي ارتش جمهوري اسلامي ايران قرائت شد و فيلمي از خاطرات همرزمان و نزديكان شهيد و نيز گوشه هايي از زندگي وي به نمايش درآمد.
امير سرلشگر خلبان غفور جدي اردبيلي درسال 1324 در شهر اردبيل چشم به جهان گشود و پس از طي تحصيلات در دانشكده خلباني در سال 1346 براي دوره آموزشي تكميلي به آمريكا اعزام و با طي دوره خلباني هواپيماهاي اف 4 و دوره امنيت پرواز در سال 1354 مسئول امنيت پرواز پايگاه ششم شكاري بوشهر شد. در جريان جنگ تحميلي هواپيماي نامبرده در عمليات هوايي كه در 17 آبان ماه سال 1359 عليه نيروهاي بعثي در محور آبادان انجام شد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به درجه رفيع شهادت نايل آمد.

 



برگزاري يادواره 51 شهيد در املش

رشت- خبرنگار كيهان:
سومين يادواره 51شهيد دهستانهاي كجيد و سمام از منطقه ييلاقي شهرستان املش در مسجدجامع روستاي تاريخي بويه برگزار شد.
روستاي تاريخي بويه در حال حاضر داراي يكصد خانوار است كه 1273خانوار نيز ساكن 34 روستاي دهستانهاي كجيد و سمام هستند.
مهندس بقائي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي كشور در مراسم مذكور طي سخناني با بيان اينكه شهدا ميراث فرهنگي ما بشمار مي روند خواستار اصلاح مسير و راه اصلي املش به ييلاقهاي اطراف و روستاي تاريخي بويه شد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي آماده است با همكاري استاندار و پيگيري نماينده مردم رودسر و املش در مجلس در اين راستا گام بردارد.
قهرماني استاندار گيلان نيز از تاريخ و گذشته درخشان روستا و منطقه تاريخي بويه به نيكي ياد كرد و با اشاره به بهره گيري بيشتر از فرصتهاي موجود در منطقه اظهار اميدواري كرد با حضور و پيگيري رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور اقدامات در خصوص عمران و آباداني منطقه تسريع يابد.
وي هم چنين با بيان قدمت مسجد جامع روستا خواستار دارا بودن مسجد و بناي مذهبي جامع مناسب براي استفاده مورخين و محققين در اين منطقه شد و تصريح كرد: اين مسجد مي بايد به يك مركز فرهنگي تبديل شود.
عباسي نماينده مردم رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه منطقه روستايي بويه و حاشيه آن داراي يك قدمت 3500 ساله است و از توانايي و ظرفيتهاي بالايي در راستاي رشد و توسعه برخوردار است گفت: اين منطقه پس از ورود اسلام به ايران خواستگاه تشيع و آل بويه بوده است و لذا هرگونه سرمايه گذاري در اين منطقه در جهت بدست آوردن و كشف ميراث فرهنگي گذشتگان و رفاه حال مردم ضروري است.
گفتني است با حضور استاندار، كلنگ احداث ساختمان پايگاه مقاومت بسيج روستاي بويه با 50 ميليون ريال اعتبار به زمين زده شد.

 



نماينده مردم شيراز در مجلس: برخي بانكهاي فارس در ارائه تسهيلات كوتاهي مي كنند

شيراز- خبرنگاركيهان:
اجازه نمي دهيم سپرده هاي استان فارس به بانك هايي وارد شود كه از پرداخت تسهيلات خودداري مي كنند.
«جعفر قادري» نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب در جلسه شوراي اداري شهرستان شيراز گفت: انتظار ما از بانك ها اين است كه در واگذاري فعاليت هاي دولتي و ايجاد فعاليت هاي جديد نهايت همكاري را داشته باشند اما برخي بانك ها بخصوص دو بانك كه بيشترين شكايت ها از آنان شده است از پرداخت هرگونه تسهيلات خودداري مي كنند.
وي اظهار داشت: در بحث ارائه تسهيلات به مصوبات سفرهاي اول و دوم هيئت دولت و سفر رهبر معظم انقلاب به فارس كه قرار شده صد درصد اعتبارات استان به اجراي اين مصوبات اختصاص يابد برخي بانك ها كوتاهي كرده و به تعهدات خود عمل نكرده اند.
وي افزود: از مسئولان بانك ها مي خواهيم كه براي حل اين مشكل همكاري كنند و اگر باز هم ترتيب اثر ندهند با استفاده از ابزارهاي قانوني اجازه نخواهيم داد سپرده هاي استان به بانك هايي برود كه اجازه نمي دهند آن تسهيلات در خدمت پيشرفت استان قرار گيرد.
وي گفت: دليلي ندارد كه سپرده هاي استان فارس در اين استان به كار گرفته نشود و براي سرمايه گذاري در استان هاي ديگر واگذار شود.
وي استان فارس را جزو 5 استان خسارت ديده از خشكسالي سال گذشته برشمرد و افزود: انتظار اين است كه ابتدا به نيازهاي اساسي مردم مانند آب آشاميدني توجه شود و تامين اين نيازها در اولويت باشد.

 



در سال زراعي جاري 30 درصد قنوات استان يزد به علت كم آبي خشك شدند

يزد- خبرنگار كيهان:
30 درصد قنوات استان يزد در سال زراعي جاري به علت خشكسالي و كم آبي خشك شدند. معاون مديريت آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي يزد گفت: 850 رشته قنات در استان نياز به مرمت و احياء دارند و در سال جاري براي بازسازي قنات ها 50 ميليارد ريال منظور شده است كه با اين مبلغ 25 درصد قنوات استان يزد بازسازي و مرمت مي شوند.
سيدضياءالدين متقي افزود: براي احياء بازسازي 75 درصد مابقي قنات ها بالغ بر يكصد ميليارد ريال اعتبار لازم است.
معاون مديريت آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي استان اظهار داشت: 30 درصد آب موردنياز بخش كشاورزي استان از طريق قنوات تامين مي شود.
وي افزود: در حال حاضر 3160 قنات در استان وجود دارد كه 1700 رشته از اين تعداد در شهرستان تفت است.

 



دو مصوبه جديد دولت براي خراسان رضوي

مشهد - خبرنگار كيهان:
هيئت وزيران با توسعه و تعريض ميدان شهداي مشهد و ايجاد منطقه نمونه ملك آباد در خراسان رضوي به عنوان منطقه جديد نمونه گردشگري موافقت كرد.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، هيئت وزيران در جلسه اي كه در مركز استان خراسان رضوي تشكيل شد، وزارت بازرگاني را موظف كرد به منظور كمك به شهرداري مشهد براي طرح توسعه و تعريض ميدان شهداي مشهد پس از دريافت وجه يا معوض ملك مربوط به شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران، واقع در محدوده ياد شده به نرخ كارشناسي، نسبت به رفع يد و تحويل و انتقال ملك ياد شده به شهرداري مشهد اقدام كند.
هيئت وزيران همچنين در مصوبه ديگري بنا به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موافقت كرد.
براساس اين مصوبه، اين تصميم نامه ناقض و نافي اختيارات سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص مناطق چهارگانه تحت مديريت اين سازمان نخواهد بود.

 



شهردار: خريد واگن هاي متروي اصفهان همچنان بلاتكليف است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان با اشاره به اينكه تاكنون نزديك به 10كيلومتر از مسير قطار شهري اصفهان آماده ريل گذاري شده است، گفت: هنوز تامين واگن هاي مترو بلاتكليف مانده است.
سيدمرتضي سقائيان نژاد در بازديد از نمايشگاه پروژه هاي كلان در برج جهان نماي اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: اگر امروز قرارداد خريداري واگن هاي متروي اصفهان منعقد شود دو سال ديگر 10كيلومتر اين طرح به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با اعلام اينكه هنوز مجوز خريد از سوي وزارت كشور به شهرداري داده نشده است، افزود: در جلسه هيئت مديره مترو مقرر شد واگن هاي مترو از كشورهاي اروپايي از جمله اسپانيا، اتريش و ايتاليا خريداري شود و واگن هاي مترو اصفهان متعلق به كشور چين نيست.
شهردار اصفهان گفت: فعاليت هاي قطار شهري اصفهان در نمايشگاه جهان نما و در معرض ديد شهروندان قرار خواهد گرفت و تاكنون بيش از 90درصد كارهاي عمراني 2/20كيلومتر از مترو انجام شده كه در اين طرح 23ايستگاه در نظر گرفته شده است.
وي در ادامه به اشاره به برج جهان نما گفت: در حال حاضر تمام طرح هاي كلان در دست اقدام شهرداري در جهان نما به تصوير درآمده است اما از سوي ديگر نمايشگاه نصف جهان جوابگوي به نمايش گذاشتن تمام فعاليت هاي شهرداري اصفهان نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14