(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 شهريور 1388- شماره 19450
 

حديث دشت عشق
راهيابي واليبال ايران به مسابقات جهاني 2010
اخبار كوتاه از فوتبال
شروع طوفاني «روبن» با بايرن مونيخ و پيروزي نفس گير منچستريونايتد
شكست تحقيرآميز ميلان مقابل اينتر، برتري رئال درگام اول
4كشتي گير به اردوي تيم ملي اضافه مي شوند
رئيس كميته مسابقات فدراسيون اعلام كرد 11شهريور آخرين فرصت براي بسكتبالي ها
براي تعيين نفرات برتر اوزان 55 و 84 كيلوگرم آزاد رقابت هاي انتخابي كشتي فردا برگزار مي شود
خواندني از ورزش ايران
ناشنوايان المپيكي ايران عازم تايوان شدند
مربي تيم ملي: ژيمناستيك ايران به نامداران جهان نزديك شده است
تمرين در باشگاهي كه آب وبرق ندارد يك تخته پتو جايزه قهرمان كشتي جهان!
در انتقاد از عملكرد فدراسيون جودو ميراسماعيلي: خدمت را به پاي قدرت قرباني مي كنند
مربي پيشين تيم جوانان: هندبال ايران نيازمند تفكر جديد است
اخبار فوتبال جهان
گزارش فيفا از تحصيل كرده هاي دنياي توپ گرد فوتبال و هوش رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند
جبهه گيري اروپا عليه روزه داري ورزشكاران مسلمان



حديث دشت عشق

به ياد سردار شهيد «جواد حاج خداكرم»
خاك كويش را پس از كشتن به خونم گل كنيد

سردار شهيد «جواد حاج خداكرم»، آذر ماه سال 1334 در خانواده اي مومن، متعهد و مذهبي در جنوب تهران به دنيا آمد. از همان دوران كودكي فردي با ايمان و مذهبي و عضو هيئت محبان الهدي بود. هميشه حامي مستضعفين و دوست و خدمتگزاري صديق براي مردم بود. با پيروزي انقلاب اسلامي وارد كميته شد و با پوشيدن لباس مقدس پاسداري خود را براي دفاع از آرمانهاي انقلاب آماده نمود. با شروع جنگ تحميلي لحظه اي آرام ننشست و حضوري دائم و چشمگير در جبهه هاي حق عليه باطل داشت كه در همين راستا برادر بزرگوارش كه همرزم او بود مقابل چشمانش شهيد شد. با پايان يافتن جنگ، فرماندهي بعضي از استانهاي كشور را به عهده گرفت كه در آخرين مسئوليت خطير خود در سيستان و بلوچستان در درگيري با اشرار در خون پاك خويش غلتيد و استقلال، آزادي و امنيت را براي سرزمين لاله ها به ارمغان آورد.

 



با پيروزي بر كره جنوبي و قزاقستان صورت گرفت
راهيابي واليبال ايران به مسابقات جهاني 2010

تيم ملي واليبال ايران براي چهارمين بار سهميه حضور در پيكارهاي جهاني را به دست آورد.
تيم هاي ملي واليبال ژاپن و ايران به ترتيب با كسب شش و پنج امتياز به عنوان نمايندگان اول و دوم گروه (H) آسيا، به دور نهايي مسابقات واليبال قهرماني جهان در سال 2010، صعود كردند.
در آخرين ديدار رقابت هاي گزينشي مسابقات واليبال جهاني 2010 ايتاليا و از گروه H آسيا تيم ملي ژاپن در سالن «پارك آره نا» كوماكي و در حضور تماشاگران خودي موفق به شكست كره جنوبي شد تا علاوه بر صدرنشيني در اين گروه موجب قرارگرفتن تيم ملي واليبال ايران در رده دوم گروه و راهيابي شاگردان معدني به پيكارهاي جهاني شود.
ژاپني ها در سه گيم متوالي و با نتايج (25بر23)، (25بر16) و (25بر22) كره جنوبي را مغلوب كردند. با رقم خوردن اين نتيجه تيم ملي واليبال ژاپن با 6امتياز و بدون باخت در صدر گروه قرار گرفت. تيم ملي ايران هم كه مقابل كره جنوبي و قزاقستان به برتري دست يافته و نتيجه ديدار مقابل ژاپن را هم واگذار كرده بود با يك امتياز كمتر به عنوان تيم دوم معرفي شد تا تيم هاي كره جنوبي (4امتياز) و قزاقستان (3امتياز) در رده هاي سوم و چهارم قرارگيرند.
در پايان اين رقابت ها كه از 6شهريور ماه در ژاپن آغاز شد، تيم هاي ايران و ژاپن دو سهميه باقيمانده آسيا براي حضور در پيكارهاي جهاني 2010 ايتاليا را به دست آوردند. تيم ملي واليبال كشورمان ديروز آخرين ديدار خود در چارچوب مسابقات انتخابي جهان را با پيروزي تمام كرد تيم ملي واليبال ايران ديروز (يكشنبه) آخرين ديدار خود در رقابت هاي انتخابي ژاپن را با پيروزي 3بر يك مقابل قزاقستان پشت سرگذاشت.
در اين بازي ملي پوشان كشورمان گيم هاي اول، دوم و چهارم را با نتايج (25بر18)، (25بر14) و (25بر16) با برتري خود تمام كرده و گيم سوم را هم با نتيجه (23بر 25) واگذار كردند.
موسوي عراقي ومعروف
در صدر بهترين ها
محمد موسوي عراقي و ميرسعيد معروف عنوان بهترين مدافع و پاسور رقابت هاي واليبال انتخابي جهاني 2010 ايتاليا را به خود اختصاص دادند.
برگزاركنندگان مسابقات واليبال انتخابي 2010 ايتاليا در ژاپن در پايان ديدارهاي ديروز بهترين بازيكنان شركت كننده در هر پست را معرفي كردند. بر اين اساس و در پست دفاع محمد موسوي عراقي در صدر بهترين ها قرار گرفت. بعد از وي بازيكناني از ژاپن دوم و سوم شدند. همچنين ميرسعيد معروف عنوان بهترين پاسور اين دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد. وي در جدول رده بندي بالاتر از بازيكنان ژاپني و قزاقستاني ايستاد.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

پيروزي با شكست الكرامه حريف النصر شد
تيم فوتبال پيروزي با برتري مقابل الكرامه سوريه حريف تيم النصر امارات در تورنمنت چهارجانبه دبي شد.
تيم پيروزي كه پس از هفته چهارم رقابت هاي ليگ براي حضور در تورنمنت دبي راهي امارات شده بود، شنبه شب در ضربات پنالتي تيم الكرامه سوريه را شكست داد و به ديدار نهايي صعود كرد. پس از تساوي دو تيم در نيمه نخست، در دقيقه68 «محمد الحموي» گل الكرامه را به ثمر رساند اما، در دقيقه83 و پس از سانتر شيث رضايي و اشتباه مدافع و دروازه بان حريف توپ درون دروازه الكرامه قرار گرفت.
تلاش دو تيم در وقت اضافه هم ثمري نداشت و ضربات پنالتي مشخص كننده تيم فيناليست بود كه پيروزي در ضربات پنالتي با نتيجه شش بر پنج تيم سوري را از پيش رو برداشت. ستاره تيم پيروزي در اين ديدار عليرضا حقيقي بود كه توانست دو ضربه پنالتي بازيكنان الكرامه را مهار كند. در ديدار افتتاحيه اين تورنمنت تيم النصر امارات به لطف درخشش ايمان مبعلي بازيكن ايراني خود توانست تيم الفيصلي اردن را با نتيجه دو بريك شكست دهد. هر دو گل تيم النصر را ايمان مبعلي در دقايق (50و 68- پنالتي) به ثمر رساند.
بدين ترتيب تيم هاي پيروزي و النصر امشب (دوشنبه) در ديدار فينال اين تورنمنت به مصاف هم خواهند رفت.
كسر 125هزار و پانصددلار از قرارداد ابراهيم توره
دومين جلسه رسيدگي به وضعيت ابراهيم توره مهاجم سنگالي تيم سپاهان ديروز برگزار شد.
در اين جلسه كه با اعتراض ها و هشدارهاي محمدرضا ساكت مديرعامل باشگاه سپاهان خطاب به اين بازيكن همراه بود اين تصميمات اتخاذ شد:
ابراهيم توره به خاطر رفتار غيرحرفه اي خود در عدم پايبندي به قرارداد رسمي اش با باشگاه فولاد مباركه سپاهان مشمول جريمه سنگين مالي شد و طبق قرارداد منعقده 125هزار و 500دلار از قرارداد وي كسر شد. هم چنين كميته انضباطي با موافقت مديرعامل، اين بازيكن را در اختيار سرمربي تيم فوتبال قرار داد تا پس از جلسه امير قلعه نويي با توره، سرمربي سپاهان نظر خود را درمورد حضور وي در تمرينات و همراهي اش با تيم اعلام نمايد و سپس كميته انضباطي تصميم نهايي خود را اعلام كند.
پورحيدري: تغييرات پاس كارشناسي شده خواهد بود
منصور پورحيدري سرپرست و مسئول فني تيم پاس همدان گفت: مسئوليت فني برعهده من است، چراكه درخصوص نتايج و مسايل تيم بنده بايد به هيئت مديره، مديريت باشگاه و جامعه پاسخگو باشم و به همين دليل كادر فني كه بر روي نيمكت تيم حضور دارد را انتخاب كردم و از نظر فني به آقايان منصوريان، پورمسلمي و گمالويچ اعتقاد دارم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه باشگاه تا چه زماني به منصوريان فرصت خواهد داد؟ گفت: تفكرات من و مديريت باشگاه مخالف تغيير و تحولات احساسي است، باشگاه و من درخصوص تغييرات كاملاً مخالف هستيم. وي در پايان گفت: اگر قرار شد روزي تغييراتي در تيم ايجاد شود با يك كار كاملاً كارشناسي شده اين كار انجام خواهد شد.
ايران- بحرين؛ امشب در منامه
تيم ملي فوتبال ايران امشب در ديداري تداركاتي به مصاف تيم ملي بحرين خواهدرفت.در اين ديدار كه قرار است از ساعت 20 و30 دقيقه در ورزشگاه ملي شهر منامه برگزار شود ميلان ماچالا سرمربي تيم ملي بحرين قصد دارد با محك زدن تمامي نفرات خود با آمادگي كاملي تيمش را براي ديدار رفت مرحله پلي اف مسابقات جام جهاني 2010 مقابل عربستان روانه ميدان كند، از اين رو اين مصاف مي تواند براي تيم ملي كشورمان مفيد واقع شود. افشين قطبي كه تيم ملي ايران را براي حضور در مسابقات مقدماتي جام ملتهاي آسيا آماده مي كند در اين ديدار تنها بازيكنان لژيونر كشورمان را در اختيار ندارد.
تذكر كميته انضباطي به باشگاه هاي پيروزي، فولاد و راه آهن
در پي انتشار اخباري مبني بر روزه خواري برخي بازيكنان تيم هاي باشگاهي و به ويژه باشگاه هاي پيروزي، فولاد خوزستان و راه آهن شهرري كميته انضباطي فدراسيون فوتبال با ارسال نامه اي به اين سه باشگاه از آنها خواست درباره اين اخبار تحقيق كرده و نتايج بررسي خود را به كميته انضباطي فدراسيون فوتبال ارسال كنند.
مجتبي شريفي، رييس كميته انضباطي در گفت وگويي ارسال نامه به سه باشگاه پيروزي، فولاد و راه آهن را تأييد كرده است.دبير ستاد منشور اخلاقي سازمان ليگ نيز اخيراً در گفت وگو با ايسنا از برخورد شديد فدراسيون فوتبال با خاطياني كه به صورت علني روزه خواري مي كنند خبر داده بود.

 



شروع طوفاني «روبن» با بايرن مونيخ و پيروزي نفس گير منچستريونايتد
شكست تحقيرآميز ميلان مقابل اينتر، برتري رئال درگام اول

پيروزي تيم منچستريونايتد در ديداري نفس گير برابر آرسنال، شروع طوفاني آرين روبن با بايرن مونيخ در ليگ آلمان، شكست تحقيرآميز ميلان مقابل اينتر و برتري نزديك رئال مادريد در شروع لاليگا با تمام ستاره هايش در مصاف با دپورتيوو لاكرونيا از جمله نتايج مهمي بود كه در ليگ هاي مختلف اروپا رقم خورد.
در حساس ترين ديدار هفته دوم مسابقات فوتبال سري آ باشگاه هاي ايتاليا شنبه شب دو تيم اينتر و ميلان در شهرآورد بزرگ اين شهر مقابل هم صف آرايي كردند.
اين ديدار جذاب و پرگل كه در حضور بيش از 78 هزار تماشاگر ورزشگاه سان سيرو شهر ميلان برگزار شد در پايان به برتري 4 بر صفر شاگردان مورينيو انجاميد تا اين تيم همچنان روي نوار موفقيت گام بردارد. براي تيم اينتر در اين بازي تياگو موتا(29)، ديه گو ميليتو(36-پنالتي)، مايكون(1+45) و دژان استانكوويچ(67) گلزني كردند. تيم ميلان در حالي مقابل رقيب همشهري خود تن به شكست داد كه از دقيقه 40 به دنبال اخراج جنارو گاتوزو با 10 نفر به بازي ادامه مي داد.
فصل جديد مسابقات فوتبال لاليگا اسپانيا از شنبه شب با برگزاري دو بازي آغاز شد، كه طي آن تيم هاي رئال مادريد و رئال زاراگوزا مقابل حريفان خود به برتري رسيدند.
در نخستين ديدار فصل جديد لاليگا شنبه شب تيم رئال مادريد با ستاره هاي خود در ورزشگاه سانتياگو برنابئو مقابل دپورتيوو لاكرونيا صف آرايي كرد و موفق شد با نتيجه 3 بر 2 ميهمان خود را از پيش رو بردارد. در اين بازي براي رئال مادريد رائول گونزالز(26)، كريستيانو رونالدو (35-پنالتي) و لاسانا ديارا(60) گلزني كردند و گل هاي تيم لاكرونيا هم توسط ايوان پيكي(30) و خوان كارلوس والرون(46) به ثمر رسيد.
رئال زارگوزا هم در ورزشگاه خانگي خود با تك گل دقيقه 74 آريزمندي، تنه ريف را از پيش رو برداشت و فصل جديد لاليگا را با پيروزي آغاز كرد.
در انگليس تيم فوتبال منچستر در حالي موفق به شكست آرسنال در هفته چهارم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي انگلستان شد كه كمك داور در دقيقه 5+90 گل تساوي شاگردان آرسن ونگر را به نشانه آفسايد مردود اعلام كرد.
هفته چهارم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي انگلستان با برگزاري 7 ديدار پيگيري شد كه در مهمترين مسابقه تيم فوتبال منچستريونايتد در ورزشگاه اولدترافورد با نتيجه 2 بر يك از سد آرسنال گذشت.در اين ديدار حساس و مهيج، ابتدا تيم آرسنال توسط آرشاوين در دقيقه 40 به گل برتري دست يافت تا نيمه نخست را به سود خود پايان بخشد اما در نيمه دوم تيم كاملا هجومي منچستر با گل هاي روني(59-پنالتي) و ديابي(64-گل به خودي) توانست شكست در ورزشگاه خانگي را با پيروزي عوض كند.
همچنين در ديگر ديدار مهم اين هفته تيم هاي چلسي و تاتنهام به ترتيب با پيروزي برابر بارنلي و بيرمنگام به چهارمين برد پياپي خود دست يافتند و با 12 امتياز در صدر جدول قرار گرفتند. ضمن اينكه تيم منچستريونايتد هم با 9 امتياز در رده سوم ايستاده است.
هفته چهارم رقابت هاي بوندس ليگا با خارج شدن بايرن مونيخ از بحران و شروع طوفاني آرين روبن هلندي در اين تيم همراه شد.
«آرين روبن» نخستين بازي خود براي بايرن مونيخ را با به ثمر رساندن دو گل در نيمه دوم ديدار شنبه شب با ولفسبورگ كه باعث پيروزي سه بر صفر تيمش بر مدافع قهرماني بوندسليگا شد جشن گرفت.
اين ستاره هلندي كه روز جمعه قرارداد چهارساله اي با اين غول فوتبال آلمان براي انتقال از رئال مادريد امضا كرد در نيمه دوم به عنوان يك بازيكن تعويضي وارد زمين شد و خيلي زود به كمك «فرانك ريبري» يك بازيكن تعويضي ديگر تأثيرگذار شد.در اين ديدار كه با پيروزي سه بر صفر شاگردان ون گال به پايان رسيد ماريو گومس(26) و آرين روبن(67 و 79) براي بايرن مونيخ گلزني كردند. تيم بايرن مونيخ با اين پيروزي پس از دو تساوي و يك شكست توانست از رده شانزدهم به مكان هفتم جدول صعود كند.

 



4كشتي گير به اردوي تيم ملي اضافه مي شوند

چهار كشتي گير جديد به آخرين مرحله اردوي آماده سازي تيم ملي آزاد اضافه مي شوند.
با وجودي كه مدعيان حضور در مسابقات جهاني 2009، اردوي تيم ملي را ترك نكرده اند؛ اما تمرينات ازسوي كادر فني سبك شده و كشتي گيران به ريكاوري مي پردازند.
آخرين مرحله اردوي تيم ملي در آستانه اعزام به دانمارك، بعداز برگزاري مسابقه انتخابي اوزان 55 و 84 كيلو بين عباس دباغي- حسن رحيمي و جمال ميرزايي- احسان لشگري، از روز يازدهم شهريور آغاز خواهدشد. در پايان اين مرحله، شاگردان غلامرضا محمدي روز بيست و هفتم ماه جاري به سوي هرنينگ دانمارك پرواز خواهندكرد.
با نظر كادر فني تيم ملي آزاد براي حضور در مرحله آخر اردو، چهاركشتي گير جديد به جاي نفرات قبلي به تمرينات اضافه خواهندشد.
سيدمراد محمدي در60 كيلو، مهدي تقوي در 66 كيلو، صادق گودرزي در 74 كيلو، سعيد ابراهيمي در 96 كيلو و فردين معصومي در 120 كيلو بيشترين بخت را براي كسب دوبنده تيم ملي دارند.

 



رئيس كميته مسابقات فدراسيون اعلام كرد 11شهريور آخرين فرصت براي بسكتبالي ها

عضو هيات رييسه و رييس كميته مسابقات فدراسيون بسكتبال اعلام كرد: يازدهم شهريورماه آخرين مهلت براي اعلام آمادگي قطعي باشگاه ها براي شركت در رقابتهاي ليگ برتر كشور است.
«حسن نوربخش» در گفت وگو با ايرنا افزود: هنوز برخي از باشگاه ها بدهي هاي سال گذشته خود را پرداخت نكرده اند. وي افزود: تا اين لحظه پنج باشگاه به طور كامل هزينه وروديه ليگ سال 87 را پرداخت كرده اند و مابقي، دو سوم يا يك سوم هزينه مربوطه ليگ 87 را پرداخت كرده اند.
رييس مسابقات فدراسيون بسكتبال با بيان اينكه هزينه وروديه سال گذشته 200 ميليون ريال بوده است، اظهار داشت: امسال اين مبلغ به 250 ميليون ريال رسيده است و تيم ها در صورت ارايه اين مبلغ، در جلسه قرعه كشي سوپرليگ كشور شركت خواهند كرد.
سوپرليگ بسكتبال كشور قرار بود اواسط آبان ماه سال جاري برگزار شود اما با توجه به احتمال لغو بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي، فدراسيون بسكتبال در تلاش است اين مسابقات را در اواسط مهرماه برگزار كند.

 



براي تعيين نفرات برتر اوزان 55 و 84 كيلوگرم آزاد رقابت هاي انتخابي كشتي فردا برگزار مي شود

رقابت انتخابي اوزان 55 و 84 كيلوگرم كشتي آزاد براي حضور در رقابت هاي جهاني 2009 دانمارك با 2 كيلوگرم ارفاق وزن برگزار مي شود.
بر همين اساس قرار شد كه بين حسن رحيمي و عباس دباغي در وزن 55 كيلوگرم و احسان لشگري و جمال ميرزايي در وزن 84 كيلوگرم يك دور رقابت انتخابي درون اردويي در خانه كشتي تهران برگزار شود تا بهترين كشتي گير در اين دو وزن صاحب پيراهن تيم ملي كشتي آزاد براي حضور در رقابت هاي جهاني 2009 دانمارك شود.
مراسم وزن كشي اين رقابت انتخابي امروز بعدازظهر با 2 كيلوگرم ارفاق وزن برگزار مي شود و ساعت 10 صبح فردا (سه شنبه) اين دو رقابت انتخابي در خانه كشتي برگزار خواهد شد.

 



خواندني از ورزش ايران

¤ تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز به دعوت فدراسيون جهاني در دو رويداد جهاني سوئيس و چك شركت مي كند. تيم دوچرخه سواري پتروشيمي تبريز كه دو سال پي در پي به عنوان قهرماني تورهاي آسيا را كسب كرده است از سوي فدراسيون جهاني براي شركت در دو مسابقه جهاني در سوئيس و چك دعوت شده است. رقابت هاي جهاني سوئيس 31 شهريور تا 5 مهرماه برگزار خواهد شد.
¤ هيات كشتي استان تهران مربيان تيم هاي خود در رده هاي سني مختلف را انتخاب كرد كه بر اين اساس، در كشتي آزاد در رده سني نونهالان اسرافيل دودانگه، نوجوانان حسين معاونيان، در رده سني جوانان علي اكبر دودانگه و در رده سني بزرگسالان اكبر فلاح و در كشتي فرنگي در رده سني نونهالان حسين نژاد مقدم، در رده سني نوجوانان مجيد جهانديده، در رده سني جوانان محمد صلحي و در رده سني بزرگسالان حسين يوسفي افشار بعنوان سرمربيان كشتي استان تهران معرفي شدند.

 



ناشنوايان المپيكي ايران عازم تايوان شدند

كاروان ورزشي ايران با 90 ورزشكار و همراه ديروز براي شركت در بيست و يكمين دوره المپياد ورزشي ناشنوايان جهان كه در كشور چين تايپه برگزار مي شود، عازم تايوان شدند.
ناشنوايان ورزشكار ايران از فرودگاه امام خميني(ره) ابتدا به دبي، سپس به هنگ كنگ و از آنجا عازم تايوان مي شوند.
بيست و يكمين دوره المپياد ورزشي ناشنوايان جهان از 15 تا 26 شهريور ماه برگزار مي شود و ورزشكاران ناشنواي ايران در پنج رشته كشتي فرنگي و آزاد، فوتبال، واليبال و دووميداني دراين رقابتها شركت دارند.

 



مربي تيم ملي: ژيمناستيك ايران به نامداران جهان نزديك شده است

مربي تيم ملي ژيمناستيك گفت: سه سال است كه ژيمناستيك ايران به صورت حرفه اي و ژيمناستيك روز جهان تمرين مي كند.
حسين طاهرخاني درگفت وگو با ايسنا اظهار كرد:ژيمناستيك ايران در دوره مديريت جديد دچار تحول شده و به صورت حرفه اي كار مي كند. ما سه سال است كه به مانند كشورهاي خوب جهان تمرين مي كنيم. درگذشته ملي پوشان يك روز در ميان تمرين مي كردند اما، در دوره رياست محتشمي بچه ها و بعداز ظهر تمرين مي كردند كه اين مساله باعث شكوفايي اين رشته در ايران شده است.وي درمورد اردوي مشترك دو هفته اي با تيم ملي فرانسه در كمپ ليون افزود: اين اردو يكي از بهترين اردوهاي تاريخ ژيمناستيك ايران بود. پيش از اين هر زماني كه ملي پوشان ايران به اردو مي رفتند درحاشيه قرارمي گرفتند چرا كه سطح شان آن قدرپائين بود كه نمي توانستند كار كنند اما، هم اكنون ملي پوشان ايران به خود باوري رسيده اند و در اردوهايي با تيم هاي بزرگ جهان با غرور و اطمينان كار مي كنند بدون اينكه دچار سرخوردگي شوند.مربي تيم ملي ژيمناستيك با تاكيد براينكه ژيمناستيك دراين سه سال به ژيمناستيك روز جهان خيلي نزديك شده است، خاطر نشان كرد: در اردوي فرانسه ديديم كه دروسايلي مانند حركات زميني، پرش خرك و خرك حلقه ملي پوشان ما جلوتر از فرانسوي ها هستند اين براي ما افتخار است. البته دروسايل ديگر بچه هاي ما عقب تر بودند كه نياز است روز به روز بيشتر تمرين كنند تا پيشرفت كنند.وي ادامه داد: قهرمان اروپا از فرانسه كه دو مدال طلا گرفته بود، دركنار ملي پوشان ما تمرين مي كرد كه اين براي جوانان ما نكات آموزشي بسياري داشت. ملي پوشان ما از همه لحاظ در اردوي فرانسه از امكانات استفاده كردند.طاهرخاني درمورد حضور در مسابقات قهرماني جهان در لندن گفت: اين رقابت ها حدود يك ماه و نيم ديگر است و ملي پوشان به راحتي برنامه اي كه براي اين رقابت ها داريم را انجام مي دهند. سطح كار ملي پوشان نسبت به دو، سه سال قبل پيشرفت بسياري داشته و آنها مي توانند خود را نشان دهند.وي افزود: مسابقات جهاني انگليس با وسايل جنوا انجام خواهد شد كه ملي پوشان ما در اردوي فرانسه با آنها تمرين كردند و آشنا شدند.

 



تمرين در باشگاهي كه آب وبرق ندارد يك تخته پتو جايزه قهرمان كشتي جهان!

مربي سازنده كشتي خوزستان گفت: مسئولان سياسي و ورزشي شهر انديمشك هيچ توجهي به قهرمانان جهاني كشتي اين منطقه ندارند.
مهرزاد قلاوند در گفتگو با مهربا بيان اين مطلب افزود: سعيد عبدولي دو سال است كه قهرمان جوانان جهان مي شود اما تنها هديه اي كه تا امروز به او تعلق گرفته است يك تخته پتو است كه سال گذشته به وي اهدا شد و امسال نيز مسئولان سياسي و ورزشي المپيك و استان خوزستان هيچ جايزه اي را به وي ندادند.
وي گفت:سال گذشته از عبدولي خواستم تا درمورد اين نارسايي و كمبودها حرفي به ميان نياورد اما امسال وي را تشويق مي كنم تا از نارسايي و كمبودها بگويد تا شايد مسئولان شهر از جمله نماينده مجلس شوراي اسلامي و مسئولان تربيت بدني توجهي به وي و ديگر قهرمانان كشتي خود داشته باشند.
مربي سازنده كشتي خوزستان تصريح كرد:باشگاهي كه عبدولي و حبيب الله اخلاقي عضو تيم ملي در رقابت هاي جهاني دانمارك و چندين قهرمان ديگر ملي در آن تمرين مي كنند فاقد آب و برق وسرويس بهداشتي مناسب مي باشد و كشتي گيران بايد با شلنگ آب بخورند. اما صخراوي مديركل تربيت بدني استان خوزستان كه هيچ سابقه ورزشي ندارد به جاي كمك به ما كه يك باشگاه قهرمان پرور هستيم اجاره يكصد و پنجاه هزارتوماني ما را به سيصدهزار تومان افزايش داد و به اين طريق مزد زحماتمان را داد.
وي تأكيد كرد: در مراسم استقبال از عبدولي دارنده مدال طلاي جوانان جهان تنها با دو بنر كه توسط هيئت كشتي استان خوزستان تهيه شده بود و يك تاج گل كه با هزينه شخصي تهيه كرده بودم حضور يافتم ونه تنها كسي از شهرستان انديمشك نيامد بلكه هيچ تقديري نيز از وي نشد.
قلاوند ادامه داد: برخي قهرمانان كشوري كشتي شهرستان انديمشك در اين شهر صاحب زمين شده اند اما اين قهرمان هنوز هيچ هديه و يا جايزه اي دريافت نكرده است و اين نشان از بي ضابطه بودن اين مسائل دارد.
وي اظهار داشت: ما داريم سعيد عبدولي را كه در آينده يك قهرمان المپيك است را با اين كارها از ورزش فراري مي دهيم و متأسفانه اين كشتي گير با كوله باري از مشكلات خانوادگي بايد فكر و ذكر خود را به جاي مسائل قهرماني معطوف به مشكلات شخصي كند و با ادامه روند بي توجهي نماينده مجلس، مسئولان سياسي و ورزشي شهرستان انديمشك و مسئولان ورزش استان خوزستان يك نابغه ورزشي از مسير واقعي خود منحرف مي شود.

 



در انتقاد از عملكرد فدراسيون جودو ميراسماعيلي: خدمت را به پاي قدرت قرباني مي كنند

قهرمان دو دوره جهان گفت: امروز در جودو خدمت را به پاي قدرت ذبح مي كنند و تهمت و تخريب را نقل محافلشان؛ چرا كه اصل يا با من يا بر من، فصل الخطاب تعاملات فردي و گروهي شان شده است.
آرش ميراسماعيلي در نامه اي از عملكرد فدراسيون جودو انتقاد كرد.
متن نامه او به شرح زير است:
جودو به عنوان يك ورزش رزمي پرطرفدار از جايگاه ويژه اي نزد عموم مردم برخوردار بوده و همواره مورد حمايت اقشار مختلف است تا جايي كه روزي در زمره رشته هاي مدال آور براي ورزش كشور قرار داشت و افتخارآفرينان فراواني با سربلندي در دامان آن پرورش مي يافتند.
در اين مسير با نيم نگاهي به گذشته و حال درمي يابيم هرگاه به خاستگاه كارشناسان و دلسوزان توجه نكرده و برخلاف جريان عمومي حركت كرده ايم. اين سرمايه ملي را به پاي منفعت قرباني كرده ايم كه محصولي جز ناكامي و شكست عايدمان نگشته و درنهايت سرافكنده براي ادامه مسير وامانده ايم.
با آسيب شناسي اين فرآيند از منظر مديريت ساختاري به اين حقيقت درمي يابيم كه متأسفانه نگاه غيركارشناسانه و منفعت طلبانه در جودو رسوخ كرده كه فضاي حاكم بر آن را مسموم ساخته است.
بديهي است در اين فضا قواعد بازي براساس شگردهاي سياسي طراحي شده و لاجرم نفاق، دورويي، تزوير، معامله، تطميع، تساهل، تسامع و... شيوه سياسي گونه اي است كه اخيرا جودو ايران از كوران حوادث بي نصيب نمانده و هرازگاهي به سوژه داغ رسانه هاي گروهي مبدل شده كه آثار زيانبارش تا مدت هاي مديدي گريبان اين رشته المپيكي را فشرده است.
متأسفانه تصميم سازان و تصميم گيران در اين بخش، طرح ريزي برنامه هاي بنيادي براي تقويت اين رشته را به فراموشي سپرده و فراهم آوردن شرايط براي ورود نخبگان و كارشناسان به بخش هاي مختلف اين مجموعه را ناممكن ساختند تا بدنه اين ساختار قهرمان پرور هر روز تهي تر از گذشته شود و چهره هاي نامدار جاي خود را به قهرماناني بدهند كه در رويدادهاي بزرگ نقش توريست را براي كشورمان ايفا كنند.
در چنين فضايي برخي در تلاش هستند تا شكست هاي پياپي و نزول مداوم در رنكينگ جهاني وحذف بهت برانگيز تمامي نمايندگان ايران در مسابقات قهرماني جهان، عدم صداقت در موضوع جعل هويت ملي پوشان جودو به قصد صغرسني، اعزام داور قضاوت كننده براي ورزشكار رژيم غاصب صهيونيستي در المپيك به مسابقات قهرماني جهان و دست آخر برخورد حذفي با منتقدان و كارشناسان از جمله بنيانگذاران و صاحبان جودو را با فرافكني همراه سازند و همه را جز خود مسئول و پاسخگو بدانند.
در اين موقعيت است كه خدمت را به پاي قدرت ذبح مي كنند و تهمت و تخريب را نقل محافلشان؛ چرا كه اصل يا با من يا بر من، فصل الخطاب تعاملات فردي و گروهي شان شده و از اين رو به ناثواب علي رغم ارشاد و نصيحت نگارنده، عدول نكرده و در اين مسير كمر به نابودي اين رشته بسته اند.
امروز به يمن تغيير و تحول در راس سازمان تربيت بدني، چشم اميد به اصلاح در جودو داريم؛ چرا كه با استمرار اين روند اميد به آينده جودو كشور توهمي نيست و بايد از هم اكنون قيد مدال آوري در مسابقات جهاني و المپيك را با حفظ همين سياست هاي كاري در اين رشته حداقل تا المپيك 1016 زد. آنچه حقير را به نگارش اين مرقومه واداشت ذكر كوتاهي از چنين فضايي است كه بر جودو حاكم بوده و اميد آن كه زمينه بهبود شرايط فعلي براي آينده جودو فراهم آيد، زيرا تنها راه نجات جودو رهايي از اين سيستم موروثي است. شرمسار ملت شريف و قهرمان پرور ايران هستم كه تنها در اين اوضاع اسف بار مي توانم پند و اندرزي از سوز دل براي اهالي جان خسته جودو بنويسم. شايد فرجي شود.

 



مربي پيشين تيم جوانان: هندبال ايران نيازمند تفكر جديد است

مربي پيشين تيم ملي جوانان ايران با تاكيد بر اينكه هندبال ما نيازمند تفكر جديد است، گفت: اگر فدراسيون هندبال با يك برنامه ريزي مناسب از تمام پتانسيل كشور استفاده كند شاهد نتايج بهتري در مسابقات آسيايي و جهاني خواهيم بود.
نقي ناري در گفت وگو با مهر با بيان اينكه نتايج تيم هاي نوجوانان و جوانان درمقايسه با شرايط تداركات فدراسيون هندبال بسيار خوب بود، گفت: تيم اعزامي به اين دو رقابت جهاني تركيبي از ورزشكاران چند استان بود و قطعا اگر تيمي با پتانسيل تمام كشور اعزام شود شاهد كسب نتيجه اي بهتر از اين خواهيم بود.
وي تصريح كرد: پيروزي تيم هاي جوانان و نوجوانان ايران برابر تيم هاي قطر و كويت نشان داد كه سطح هندبال ايران بالاتر از تيم هاي آسيايي است.
ناري خاطرنشان كرد: هندبال ايراني جايگاهي براي جذب نيروهاي مستعد و آموزش به روز آنها ندارد و قطعا اين مسئله به دليل مديريت نامناسب فدراسيون و كم توجهي به اين مسائل است.
وي با بيان اينكه در فدراسيون هندبال خرد جمعي در تصميم گيري ها دخيل نيست و همه چيز منوط به تصميم يك فرد است، گفت: هندبال چيزي از بسكتبال و واليبال كم ندارد و مي تواند بهترين نتيجه را در آسيا بگيرد منوط بر اينكه مانند اين رشته ها يك گروه منسجم در فدراسيون همكاري كرده و بتوانند اين رشته را در جامعه معرفي و ارزشهاي آن را بشناسند.
رئيس پيشين كميته آموزش و مربيان فدراسيون هندبال با تقدير از عملكرد مربيان ايراني درمسابقات هندبال قهرماني جوانان جهان، گفت: كسب عنوان هفدهمي جهان با توجه به اينكه مربيان ايراني ما در دوره هاي آموزشي در سطح جهاني مشاركت زيادي ندارند و تجارب بين المللي كمي دارند، بسيار خوب است و جاي تقدير و تشكر دارد.
وي با اشاره به اينكه بازيكنان ايراني در برابر تيم هاي اروپايي دچار خستگي مي شدند، گفت: بايد دراين خصوص برنامه ريزي هاي بهتري صورت گيرد اما اين مسئله را هم نبايد فراموش كنيم كه حضور هندباليست هاي نوجوان و جوان ايران در رقابتهاي برتر كشور باعث بالارفتن آنها و بالابردن سطح آمادگي فني و جسماني آنها شده است.
ناري افزود: يكي از مشكلات ما اين است كه برنامه هاي تداركاتي تيم هاي ملي بعد از مسابقات مهم بين المللي تعطيل مي شود و ديگر پيگير وضعيت نفرات نيستيم و درست زمان مسابقات با يك تداركات ضعيف تيم را مي بنديم. دركنار آن هم سرپرستي را درست در زمان مسابقات بالاي سر تيم مي گذاريم كه هيچ شناختي ازشرايط تيم ندارد و نمي تواند كمكي به آن كند!
وي كه مدتي پيش بدليل انتقاد از اين مربي روس و برخي از مشكلات فدراسيون هندبال از سمت خود در فدراسيون هندبال استعفا داده است، گفت: «استفان» هيچ برنامه اي را براي تيم ملي ارائه نداد و تنها از نظر فني مناسب تيم هاي باشگاهي و رده پايين است.
ناري خاطرنشان كرد: هندبال امروز ما در اين دو مسابقه جهاني نشان داد كه لياقت ايستادن بر رتبه هاي بالا را دارد اما نياز به تفكري جديد و برنامه ريزي منسجم است. در شرايطي كه سالهاست اين فدراسيون با يك مديريت مشخص فعاليت مي كند به اين نتيجه مي رسيم كه هميشه ثبات مديريت مطلوب نيست و مي توانيم از فكرهاي جديد نيز در بدنه فدراسيون استفاده كنيم.
تيم هندبال نوجوانان ايران و تيم جوانان كشورمان در مسابقات قهرماني جهان به ترتيب دهم و هفدهم شدند.

 



اخبار فوتبال جهان

با پيوستن روبن به بايرن مونيخ جدايي ريبري قوت گرفت
مقامات باشگاه رئال مادريد در تلاشند تا بازيكن كليدي بايرن مونيخ آلمان را به مبلغ 60 ميليون يورو خريداري كنند.
درحالي كه به نظر مي رسد رئال مادريد آرين روبن را براي حل مشكلات مالي، به مبلغ 25 ميليون يورو به بايرن فروخته است، فلورنتينو پرس قصد دارد به مبلغ 60 ميليون يورو و فرانك ريبري را خريداري كند.
فرانك ريبري نيز كه براي انتقال به رئال مشتاق است، وكيل خود را براي مذاكرات نهايي به مادريد فرستاده است.بايرن مونيخ آلمان تنها دليل نفروختن ريبري را نداشتن جايگزين براي او عنوان مي كرد، اما اكنون و با داشتن آرين روبن، ديگر بهانه اي از اين دست ندارد.اين درحالي است كه باشگاه چلسي آخرين تلاش خود را براي به خدمت گيري هافبك فرانسوي تيم فوتبال بايرن مونيخ آلمان به كار مي گيرد.آبي هاي لندن كه از ابتداي فصل نقل و انتقالات علاقه زياد خود را براي جذب فرانك ريبري به اطلاع همتاهاي مونيخي رساندند، پس از چند بار ارائه پيشنهاد، اينك در فاصله كوتاه تا خاتمه موعد نقل و انتقالات (سه شنبه) پيشنهادي بالغ بر 65 ميليون يورو به مونيخي ها ارائه كرده اند.براساس اين گزارش سران چلسي براين باورند بايرني ها پس از استخدام آرين روبن از رئال مادريد، دست از لجبازي بابت عدم فروش ريبري برداشته و در مقابل چنين پيشنهادي اين بازيكن 26 ساله را واگذار خواهند كرد.
درجام يوفا اتفاق افتاد
همگروهي رم با فولهام و لاتزيو با ويارئال
قرعه كشي مرحله گروهي مسابقات فوتبال جام يوفا برگزار شد كه طي آن 48 تيم راه يافته به اين مرحله در 12 گروه به رقابت ها ادامه خواهند داد.در آئين مراسم قرعه كشي مسابقات جام يوفا 48 تيم حاضر در اين مرحله به 12 گروه تقسيم شدند كه گروه بندي اين رقابت ها به شرح زير است:
¤ گروه A: آژاكس هلند، اندرلشت بلژيك، دينامو زاگرب كرواسي و تيميسوآرا روسيه
¤ گروه B: والنسيا اسپانيا، ليل فرانسه، اسلاويا جمهوري چك و جنوآ ايتاليا
¤ گروه C: هامبورگ آلمان، سلتيك اسكاتلند، راپيدوين اتريش و هاپوئل رژيم اشغالگر قدس
¤ گروه D: اسپورتينگ پرتغال، هرننون هلند، هرتابرلين آلمان و ونت اسپيلس ليتواني
¤ گروه E: رم ايتاليا، بازل سوئيس، فولهام انگلستان و صوفيا بلغارستان
¤ گروهF: پاناتينايكوس يونان، گالاتاسراي تركيه، دينامو روسيه و اشتروم گراتس اتريش
¤ گروه G: ويارئال اسپانيا، لاتزيو ايتاليا، لوفسكي بلغارستان و سالزبورگ اتريش
¤ گروه H: استوآ بخارست روسيه، فنر باغچه تركيه، توئنت انشد هلند و شريف مولداوي
¤ گروه I: بنفيكا پرتغال، اورتون انگلستان، آ.ا.ك آتن يونان، باته بوريسوف بلاروس
¤ گروه J: شاختاردونسك اوكراين، بروگه بلژيك، پارتيزان صربستان و تولوز فرانسه
¤ گروه K: آيندهون هلند، كوپنهاگن دانمارك، اسپارتا جمهوري چك و كلاچ روماني
¤ گروهL: آتلتيكو بيلبائو اسپانيا، وردربرمن آلمان، آستريا وين اتريش و ناسيونال پرتغال
ابراهيموويچ: پركردن جاي خالي اتوئو
غيرممكن است
مهاجم سوئدي تيم فوتبال بارسلونا گفت: درحد خود مي درخشم؛ اما پركردن جاي خالي اتوئو غيرممكن است.زلاتان ابراهيموويچ تصريح كرد: از اين كه در قهرماني تيم تازه خود در سوپر جام اروپا نقش داشته ام بسيار خوشحالم. اين براي من يك شروع بي نظير بود و اميدوارم همچنان شاهد موفقيت هاي بارسلونا باشم.وي افزود: هواداران مدام از پرشدن جاي خالي اتوئو مي گويند و اينكه من مي توانم مثل اتوئو بازي كنم؛ اما اين غيرممكن است. مقايسه دو بازيكن در فوتبال حرفه اي كاملا نادرست است. وي ادامه داد: درحد خود مي درخشم؛ اما هواداران بايد بدانند كه هيچ بازيكني نمي تواند براي آنها نقش اتوئو را بازي كند.

 



گزارش فيفا از تحصيل كرده هاي دنياي توپ گرد فوتبال و هوش رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند

تحصيلكرده هاي دنياي فوتبال كم نيستند. از مهندس پلگريني و دكتر كارلوس بيلاردو گرفته تا آقاي وزير پله.
آنچه مي خوانيد گزارش پايگاه اينترنتي فدراسيون جهاني فوتبال درباره بازيكنان تحصيل كرده دنياي فوتبال است. آنچه در اين گزارش جامانده، نام افرادي چون مهندس علي دايي، دكتر محمدرضا زادمهر، دكتر محمد دادكان و مهندس مهدي ابطحي و.. است.
دراين گزارش بلند فيفا آمده است: بازيكنان تحصيلكرده دنياي فوتبال ثابت كرده اند فوتبال و هوش رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند. برخي از بازيكنان مانند «رومارين بلانگ» كامروني داراي مدرك استادي در كنترل امور اقتصادي و «ژان آليان بومسانگ» داراي گواهي دانشگاهي در رشته رياضيات با وجود درخواست هاي متعدد براي بازي و شركت در تمرين ها به تحصيلات خود ادامه داده اند.
تحصيلكرده هاي رئال مادريد
گرچه رئال مادريد با تركيب جديدش در فصل جديد دوباره كانون توجه شده است، اما كار واقعي «فلورنتينو پرس» رئيس اين باشگاه شايد به خدمت گرفتن دو شخصيت بارز در كادر خود يعني «خورخه والدانو» به عنوان مدير فوتبال و «مانوئل پلگريني» به عنوان سرمربي باشد.
پلگريني داراي مدرك مهندسي عمران از دانشگاه كاتوليك سانتياگو است. والدانو هم فارغ التحصيل فلسفه است كه آثار بسياري را درباره ورزش به رشته تحرير درآورده است. در رختكن رئال مادريد «كريستف متسلدر» هم هست كه زبان اسپانيولي را بهتر از بسياري از اسپانيايي ها صحبت مي كند. اين مدافع آلماني بدون شك از مسابقه هوش با رقيب جديدش يعني «استبان جرانرو» كه يك متخصص روان شناسي است، لذت خواهد برد.رئال مادريد سابقه اي طولاني از بازيكنان تحصيلكرده دارد به طوري كه «خوسه مارتينس سانچس» معروف به «پيري» با 10 عنوان قهرماني در ليگ به رشته پزشكي روي آورد و عضو كادر پزشكي رئال در دهه 1980 شد.
پزشكان و سياستمداران
پيري نخستين فردي نبود كه پايش را در كفش جراحان كرد. «كارلوس بيلاردو» سرمربي تيم ملي آرژانتين از سال 1983تا 1990 و قهرمان جام جهاني مكزيك نيز در دوران فوتبال خود در رشته پزشكي تحصيل كرد و تخصص زنان گرفت.
يكي ديگر از بازيكنان اهل آمريكاي جنوبي دكتر «سوكراتس» و يكي از بزرگترين بازيكنان تاريخ فوتبال برزيل است كه در 60 بازي ملي خود كه بيشتر آنها را كاپيتان بوده، 22 بار گلزني كرده است. او كه امروزه همچنان يكي از شخصيت هاي با نفوذ برزيل است به محض خداحافظي از فوتبال، پزشك شد و درحال حاضر نيز به طور مرتب در مسائل مختلف از فوتبال گرفته تا سياست اظهارنظر مي كند. اين درحالي است كه سياست هم به عنوان مشغله دوم، محبوبيت بسياري دربين فوتباليست ها دارد. «پل برايتز» آلماني پيشتاز اين مسير است.
«ژرژ وه آ» بازيكن ديگري است كه روبه سياست آورد. اين بازيكن اهل ليبريا كه درسال 1995 مرد سال اروپا شد درسال 2005 نامزد رياست جمهوري كشورش بود و 4/40 درصد آرا را به دست آورد.
«پله» افسانه اي نيز از سال 1994 تا1998، وزارت ورزش برزيل را برعهده گرفت اما همزمان درسال 1992 به عنوان سفير حفاظت از محيط زيست سازمان ملل انتخاب شد.
فوتباليست هاي اقتصاددان
تعدادي از بازيكنان ديگر، اقتصاد را به سياست ترجيح دادند. از جمله «پل لي گوئن» كه بعداز شروع دوران بازيگري خود درسال 1984 گفت: مي خواهم اقتصاد بخوانم. اگر به بازي در دسته يك ادامه بدهم، ممكن است مشكلاتي برايم پيش بيايد. تحصيل را به اندازه فوتبال دوست دارم.
سرمربي سابق پاري سن ژرمن و رنجرز نه تنها مدرك دانشگاهي خود را گرفت، كه درسال 1996 به همراه پاري سن ژرمن به قهرماني در جام در جام برندگان اروپا رسيد و به كمتر از چهار عنوان قهرماني در ليگ فرانسه هم رضايت نداد.
«اوليور بيرهوف» مهاجم سابق تيم ملي فوتبال آلمان و «آرسن ونگر» سرمربي اسطوره اي آرسنال هم مدارج علمي در زمينه اقتصاد دارند. اما كسي كه از اين بابت گوي سبقت را از هر دوي آنها ربوده، «حسن حرمت الله» است. اين فرانسوي مراكشي الاصل در دهه 1970 به عضويت تيم فوتبال لانس فرانسه درآمد و سپس در دو باشگاه TSC كازابلانكا و ويداد كازابلانكا مربي شد و علاوه بر دكتراي اقتصاد، دكتراي اقتصاد سياسي و تحليلي هم دارد و در رشته توسعه اجتماعي نيز مدارجي را كسب كرده است.
«خوآن پابلو سورين» ملي پوش آرژانتيني را هم كه در 28 ژوپيه همين ماه كفش هايش را آويزان كرد، مي توان از نوابغ فوتبال برشمرد.
وكلا و حقوق دان ها
«ايوان هاسك» به زبان هاي چك، اسلواكي، آلماني، انگليس، فرانسه، عربي و ژاپني مسلط است و همچنين در دانشگاه پراگ حقوق خوانده است و از همانجا دانشنامه وكالت دارد. او اكنون به عنوان مربي تيم چك و رئيس اتحاديه فوتبال كشور خود مشغول فعاليت است.
بازيكنان بسيار ديگري هم هستند كه علاوه بر درون زمين، در خارج از زمين نيز موفق بوده اند از جمله «ژان لوك ساسوس» شيميدان از فرانسه، «روبن باراخا» فيزيوتراپ و «خوآن مانوئل ماتا» فارغ التحصيل تربيت بدني از اسپانيا، «گرنوت روهر» زبانشناس از آلمان، «ژرار هوليه» معلم انگليسي سابق از فرانسه و «گودني برگسان» حقوقدان ايسلندي، «شاكا هيسلاپ» نيز كه دوران بازيگري موفقي را از سال 1992 تا 2007 سپري كرد، قبلا كارمند ناسا بوده است.

 



جبهه گيري اروپا عليه روزه داري ورزشكاران مسلمان

چه چيزباعث مي شود تا فوتبال اروپا درمورد رفتارهاي مذهبي بازيكنان مسيحي هرگز جبهه گيري نكند؛ اما به روزه داري مسلمانان چنين واكنش نشان دهد.
به گزارش روزنامه تايم معمولاً ماه رمضان با درنظر گرفتن تقويم ميلادي، حوالي ماه آگوست آغاز مي شود. هرچند باتوجه به تفاوت هاي بين دو تقويم ميلادي و قمري، آغاز و پايان اين ماه متفاوت است؛ اما معمولاً با شروع فصل فوتبال اروپا همخواني پيدا مي كند.
اين مسئله در فوتبال ايتاليا نمود بيشتري داشته و معمولاً بازيكنان مسلمان شاغل در آن، بيش از سايرين با اين مشكل روبه رو مي شوند. مربيان حاضر در سريA معتقدند، مسلماناني كه در اين ماه از طلوع تا غروب آفتاب چيزي نخورده و نمي نوشند، از سطح حرفه اي فاصله گرفته و بايد ديدارها را از روي نيمكت تماشا كنند.
تساوي باري و اينترميلان حادثه اي تلخ براي خوزه مورينيو سرمربي مغرور تيم ميلاني بود. وي يكي از دلايل اين ناكامي را روزه گرفتن سولي مونتاري، بازيكن اهل غنا دانست و عنوان كرد: «بايد به مسائل پزشكي ورزش احترام بگذاريم، اطلاعي درمورد مسائل رواني و معنوي در مسيحيت، يهوديت و اسلام ندارم؛ اما اطلاعاتم در مورد فوتبال كامل است.معتقدم بازيكني كه دستورات پزشكي را رعايت نمي كند به درد تيم من نمي خورد.»
اين درحالي است كه بي ترديد يك بازيكن نمي تواند در روند نتيجه گيري يك تيم اين همه تأثيرگذار باشد.
چالش بين مربيان شاغل در ايتاليا و بازيكنان مسلمان هرسال بدين گونه ادامه دارد و بازيكنان مسلمان معمولاً حاضر به عقب نشيني نبوده بلكه متعصب تر از گذشته، روزه مي گيرند.
محمد نور، رهبر مسلمانان ايتاليا، مورينيو را فردي ناآگاه نسبت به مسائل ديني عنوان كرد و از او خواست تا مطالعاتش را بيشتر كند. وي گفت: «در اسلام، هر فرد مسلماني كه از لحاظ پزشكي براي گرفتن روزه مشكل داشته باشد، مجاز به انجام اين فريضه نيست. اگر پزشك تيم صلاح بداند كه بازيكن روزه نگيرد، اين فريضه از گردن آن فرد ساقط است؛ اما اگر مشخص شود كه اين دستور به خاطر جبهه گيري عليه اسلام صادر شده، قطعاً فرد مسلمان نسبت به انجام فريضه ديني خود پايبند و مصر خواهد بود.»
به نظر مي رسد ماه رمضان به يك مشكل در فوتبال اروپا تبديل شده كه مي تواند تبعات فراواني براي هر دو طرف داشته باشد. اين درحالي است كه فوتبال اروپا درمورد برخي رفتارهاي مذهبي بازيكنان مسيحي هرگز جبهه گيري نمي كند و آنها را در انجام مراسم خاص خود با حضور در برخي اعياد به بهانه تعطيلي، كمك مي كند.
بازيكنان مسلمان زيادي در كشورهاي مختلف اروپايي وارد پيكره فوتبال حرفه اي شده اند و تيم ها به آنها نياز دارند. بنابراين، نمي توانند بيش از حد منطقي به اين بازيكنان فشار بياورند چراكه باعث مي شود آنها را ازدست بدهند.
تايم در گزارش خود به وضعيت برخي بازيكنان مسلمان در آفريقا و خاورميانه اشاره مي كند و مي نويسد: «در گرماي 40درجه سانتيگراد، شاهد بازي 90دقيقه اي بازيكنان مسلمان اماراتي و قطري هستيم. افراد مسلماني كه هرگز حاضر به ترك روزه داري نيستند و با تعصب خاصي، رمضان و فوتبال را با هم ادغام مي كنند.»
يك دانشگاه كاتوليك در ميلان مدت هاست روي اين مسئله تحقيق مي كند. ماسيمودوناديو، خبرنگار ايتاليايي، در مصاحبه با يكي از مقامات اين دانشگاه به نتايج زير دست يافته است:« حق يك بازيكن است كه بدون ايجاد مزاحمت براي ساير هم تيمي ها، به وظايف ديني و مذهبي خود بپردازد. البته بايد به علوم طبيعي و نقش آن در ورزش احترام گذاشت و اگر دليل منطقي عنوان مي شود، بدون تعصب آن را پذيرفت. درنهايت اينكه، نبايد بين اديان مختلف به صورت هدفدار تفاوت قائل شد.اگر قانوني وضع مي شود، بايد براي همه بازيكنان با هر دين يا مذهبي، اجرا شود.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14