(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 شهريور 1388- شماره 19450
 

بازداشت 14 مظنون انفجارهاي اخير در بغداد
احتمال استقرار سيستم دفاع ضدموشكي آمريكا در اسرائيل و تركيه
نگراني خاندان سعودي از حضور جوخه هاي ترور القاعده در عربستان
تشييع جنازه پدر خالد مشعل در امان به دفاع از مقاومت فلسطين تبديل شد
رئيس جمهور پرخرج
15 كشته و 25 مجروح در انفجار مركز آموزش پليس پاكستان
خسارت سنگين ارتش يمن در سومين هفته نبرد با شيعيان صعده
چامسكي: سياست اوباما بازگشت ديكتاتورهاي نظامي در آمريكاي لاتين است
با حضور در انتخابات رياست جمهوري مردم گابن پس از 41سال راي دادند
روزنامه معاريو: تاكتيك هاي جنگي حزب الله و حماس قابل پيش بيني نيست
پيشتازي كرزاي در انتخابات عبدالله: تقلب شده است
احتمال پيروزي حزب مخالف دولت در انتخابات پارلماني ژاپن
چها رسوي پنج قا ره



بازداشت 14 مظنون انفجارهاي اخير در بغداد

يك مقام امنيتي عراق از دستگيري 14 فرد مظنون به دست داشتن در انفجارهاي اخير بغداد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «احمد ابورعيف» مقام اطلاعاتي عراق، به روزنامه دولتي «الصباح» گفت: تاكنون 14 فرد مظنون به دست داشتن در انفجارهاي اخير بغداد دستگير شدند. به گفته ابورعيف، نيروهاي اطلاعاتي براساس همين اعترافات، موفق شدند جلو انفجارهاي بعدي را بگيرند.وي يكي از عوامل انتحاري را عضو تروريستي موسوم به «دولت اسلامي» ذكر كرد.
به نظر مي رسد كه اعترافات همين مظنونان بازداشت شده، موجب تيرگي روابط عراق و سوريه شده است.
انفجارهاي فوق كه 21 مرداد رخ داد، حدود 100 شهيد و 600 مجروح برجاي گذاشت.

 



احتمال استقرار سيستم دفاع ضدموشكي آمريكا در اسرائيل و تركيه

يك روزنامه لهستاني به نقل از منابع آگاه آمريكايي نوشت، واشنگتن درصدد استقرار دفاع ضد موشكي در اسرائيل و تركيه است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «فرست نيوز»، اين روزنامه لهستاني نوشت، آمريكا از طرح استقرار سيستم دفاع ضدموشكي در لهستان و جمهوري چك صرف نظر كرده است و به فكر استقرار اين سيستم در اسرائيل و تركيه است.
«ريكي اليسون» يكي از لابي گرهاي آمريكايي در اين باره اظهار داشت، دولت اوباما قصد دارد از توافقات دست يافته با پراگ و ورشو كه در زمان دولت جرج بوش صورت گرفته است صرف نظر كند.
وي افزود، دولت آمريكا به جاي طرح سابق در نظر دارد سيستم دفاع موشكي خود را با كشتي هاي جنگي در اسرائيل، تركيه و در صورت امكان در يكي از كشورهاي شبه جزيره بالكان مستقر كند.

 



نگراني خاندان سعودي از حضور جوخه هاي ترور القاعده در عربستان

عربستان از احتمال ورود اعضاي القاعده از يمن براي ترور اعضاي خانواده پادشاه سعودي در آينده ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، «منصور التركي» سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان، احتمال طرح ريزي براي ترور معاون وزير كشور در امور امنيتي در خارج را بعيد ندانست و اظهار داشت: در حال حاضر تحقيقاتي در جريان است و ما براي اين كه بتوانيم پاسخ دقيق و مشخصي به اين سؤال بدهيم بايد منتظر پايان تحقيقات بمانيم.
اين در حالي است كه براساس اطلاعات منتشر شده در روزنامه شرق الاوسط، گفته مي شود، عامل انتحاري كه اين مسئول وزارت كشور عربستان را هدف قرار داده بود، از يمن آمده است.
براساس اين گزارش، طي دو هفته گذشته، «علي الانسي»، رئيس سازمان امنيت ملي يمن، دو سفر جداگانه به عربستان داشته كه در هر دو سفر محمد بن نايف پذيراي وي بوده است.
روزنامه شرق الاوسط همچنين اسامي و عكس هاي مربوط به 23 مظنون تروريستي در يمن را كه يكي از آنها عامل انتحاري طرح ترور معاون وزير كشور عربستان بود، منتشر كرده است.
از سوي ديگر، «ابوبكر القربي» وزير خارجه يمن نيز اظهار داشت: عامل انتحاري كه اقدام به ترور معاون وزير كشور عربستان كرد، ساكن يمن بوده است.
وي گفت: اين عامل انتحاري در «مارب» واقع در شرق «صنعا» زندگي مي كرد و جزو تشكيلات القاعده است كه به بهانه معرفي خودش به مقام هاي سعودي به عربستان رفته است.
وزير خارجه يمن تاكيد كرد: اين عامل انتحاري گفته بود كه براي تشويق ديگر اعضاي القاعده نسبت به كناره گيري از اين تشكيلات به عربستان مي رود.
بنا به گفته وزير خارجه يمن، تلاش براي ترور معاون وزير كشور عربستان اولين نوع عمليات تشكيلات القاعده از زمان اعلام تشكيل اين گروه در شبه جزيره عرب به اين شكل محسوب مي شود.
اين در حالي است كه با توجه به اين كه تعداد زيادي از اعضاي گروه القاعده از يمن به آن پيوسته اند، اين امر موجبات نگراني عربستان سعودي نسبت به احتمال ورود آنها از مرزهاي يمن و هدف قرار دادن اعضاي خانواده پادشاهي را فراهم كرده است.
خريد سلاح روسي
منابع خبري از انعقاد قرارداد يك ميليارد دلاري خريد سلاح از روسيه توسط عربستان در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العربيه» دولت پادشاهي عربستان قرار است 150 هلي كوپتر، 150 تانك تي 90، 250نفربر زرهي پي ام پي 3 و ده ها سكوي پرتاب موشك خريداري كند.
علاوه بر اين عربستان قصد دارد، سيستم پرتاب موشك هاي اس 400 تريومف و هلي كوپترهاي پيشرفته جنگي ام 28 را از روسيه بخرد.
اين گزارش حاكي است، كارشناسان عربستاني براي اطمينان از كارايي سلاح هاي خريداري شده بارها به روسيه سفر كرده بودند.
به گزارش منابع خبري قرار است روسيه سلاح هاي خريداري شده را اواخر سال جاري به كشور پادشاهي عربستان تحويل دهد.
يك منبع آگاه در روسيه به خبرگزاري اينترفاكس گفت: با انعقاد اين قرارداد، عربستان به عنوان بزرگترين خريدار سلاح از روسيه تبديل شده است.

 



تشييع جنازه پدر خالد مشعل در امان به دفاع از مقاومت فلسطين تبديل شد

تشييع جنازه پدر خالد مشعل در اردن به تظاهرات مردمي گسترده در اين كشور تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم امان پايتخت اردن براي شركت در مراسم تشييع جنازه و خاكسپاري پدر خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس شركت كردند و با دادن شعارهايي عليه رژيم اسرائيل طرفداري خود را از مقاومت فلسطين اعلام كردند.
در اين مراسم تعدادي از رهبران اخوان المسلمين اردن و رهبران جنبش هاي اسلامي و برخي سنديكاها و احزاب نيز حضور داشتند و حضور گسترده نيروهاي امنيتي اردن نيز بسيار قابل توجه بود.
خالد مشعل در اين مراسم خاطرنشان كرد كه جهاد و شهادت تا زمان آزادي كامل اراضي اشغالي فلسطين ادامه خواهد داشت.
رئيس دفتر سياسي حماس تأكيد كرد، مقاومت تا زمان آزادي فلسطين از بحرالميت تا كرانه باختري رود اردن ادامه خواهد داشت.
مقامات اردني به خالد مشعل كه در سال 1999 از اين كشور تبعيد شده است اجازه داده اند تا پايان مراسم عزاداري پدرش در اين كشور بماند.
مشعل كه متولد اردن است به همراه سه تن ديگر از رهبران حماس كه اردني بودند به قطر تبعيد شدند و دست برداشتن از مواضع اين افراد در جنبش حماس شرط مقامات اردني براي بازگشت آنها به خاك اردن عنوان شده است. گفتني است منابع مطبوعاتي فلسطين از طرح محرمانه پادشاه اردن براي كاهش شمار فلسطينيان ساكن اين كشور پرده برداشتند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، ملك عبدالله دوم كه در ظاهر حامي فلسطينيان است طرح محرمانه اي براي كاهش شمار فلسطينيان در دست اجرا دارد. فلسطينيان بالغ بر 50 درصد جمعيت 6 ميليوني اردن را تشكيل مي دهند. پايگاه اينترنتي «دبكا» وابسته به سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي نقل كرده است كه اقدامات پادشاه اردن در مدت زمان اخير نشان مي دهد كه او از فلسطينيان بيش از عراق يا سوريه بيم دارد.
ملك عبدالله پيش تر از توطئه هاي خارجي و داخلي براي برهم زدن ثبات و امنيت در اردن سخن گفته بود.
وي اخيراً دستور داد كه شناسنامه اردني تمامي فلسطينياني كه از 40 سال پيش در اين كشور زندگي مي كنند پس گرفته شود.
از سوي ديگر، فلسطينيان ساكن اردوگاه يرموك و نمايندگان گروه هاي مبارز فلسطيني نيز با نظارت كميته مردمي سوريه تظاهراتي براي حمايت از قدس به عنوان پايتخت فرهنگي و عربي در شهر فتيطره سوريه به راه انداختند.
اين اقدام همزمان با درخواست مؤسسه بين المللي قدس و كميته علماي فلسطين مبني بر اعلام روز جمعه به عنوان روز حمايت از قدس و مسجدالاقصي صورت گرفت.

بيداري گسترده اسلامي
نخست وزير دولت منتخب فلسطين بيداري اسلامي در نوار غزه را پاسخي به توطئه گران عليه ملت فلسطين براي محاصره اين ملت با هدف دور كردن آنها از طرح مقاومت دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «اسلام اليوم»، «اسماعيل هنيه» طي سخناني در يكي از مساجد غزه پس از اقامه نماز «تراويح» گفت كه مردم پس از محاصره بيشتر به خداوند نزديك شدند و اين خلاف آن چيزي است كه توطئه گران اراده كرده بودند.
وي افزود: مردم غزه دريافته اند كه عوامل مقاومت آنان در برابر چالش ها و توطئه ها و تلاش براي آزادي قدس و فلسطين جز با نزديكي به خداوند محقق نخواهد شد.
هنيه همچنين گفت: تعداد نمازگزاران به حدي زياد است كه وزارت اوقاف و امور ديني از پاسخگويي به نيازهاي برق و خدمات آنها در سايه محاصره و عدم وجود حمايت مالي، عاجز مانده است.
وي همچنين ملت هاي عربي و اسلامي را به حمايت از پايداري ملت فلسطين فراخواند.
گفتني است رژيم صهيونيستي در جنگ غزه حدود 50 مسجد در غزه را تخريب كرده است اما با وجود اين با حلول ماه رمضان مساجد غزه مملو از نمازگزاران شده است و حتي نمازگزاران در صحن هاي مسجد و خيابان هاي اطراف آن به اقامه نماز مي پردازند.
ساير رويدادها
¤ براساس يك نظرسنجي جديد 51 درصد اسرائيلي ها معتقدند كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا طرفدار فلسطينيان است.
¤ روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت، اوباما نفوذ چنداني بر تل آويو ندارد.
¤ منابع فلسطيني از حمله هوايي جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي به شرق نوار غزه خبر دادند.
¤ يك عضو جنبش فتح تأكيد كرد، دولت ضعيف فلسطين مرزهاي موقت را نخواهد پذيرفت.
¤ جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي اعتراض خود را به طرح توسعه سازمان آزادي بخش فلسطين بدون توافق با گروه هاي فلسطيني اعلام كردند.

 



رئيس جمهور پرخرج

ظاهرا رئيس جمهور كامرون هم در ولخرجي هاي تابستاني اش دست كمي از همتاهاي آمريكايي و يا فرانسوي خودش ندارد، چرا كه طبق افشاگري هاي «فرانس انتر» و راديو «فيدليته نانت»، «پل بي يا» و همراهانش 43 اتاق در هتلي در «لابول» فرانسه كرايه كرده اند كه هزينه اش روزي 42 هزار يورو است!
مشتريان شيك و پولدار «لابول» هم دو هتل بزرگ آن را خوب مي شناسند. يكي «ارميتاژ» است كه 5 ستاره دارد و در كنار دريا ساخته شده، يكي هم «روايال» 4 ستاره است! اما، آنچه كه همه اين پولدارها را به اين كاخ ها مي كشاند، البته تعداد ستاره هاي روي دوششان نيست، بلكه بخش آب درماني اين مكان هاست كه مي گويند به خصوص هر رئيس جمهور «خسته»اي را سرحال مي آورد! جناب «پل بي يا» و ملازمانش هم مثل سال هاي گذشته تعطيلاتشان را در اين دو هتل مجلل سر مي كنند كه ظاهرا صاحبشان يكي از دوستان رئيس جمهور «نيكلا ساركوزي» است!
استراحت سه هفته اي رياست جمهوري كامرون حدود يك ميليون يورو هزينه خواهد داشت. و البته، جناب «ايو مترو»، شهردار «لابول»، از اينكه هر ساله از آقاي رئيس جمهور آفريقايي استقبال كند، به هيچ وجه ناراضي نيست، چرا كه او هم مثل بقيه تجار شهر از توريست هاي دست و دلباز هيچ بدش نمي آيد... و برايش هم هيچ فرقي نمي كند كه بحران اجتماعي و اقتصادي سال هاي اخير، دمار از كامرون درآورده و مردم را به فلاكت كشيده است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



15 كشته و 25 مجروح در انفجار مركز آموزش پليس پاكستان

حمله انتحاري به يك مركز آموزش پليس در منطقه سوات پاكستان، 15 كشته و 25 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از اسلام آباد، نيروهاي آموزشي پليس پاكستان در پايگاهي در شهر مينگورا (واقع در دره سوات) هدف حمله انتحاري قرار گرفتند. در اين حمله، 15 نفر از افراد پليس كشته و 25 تن ديگر زخمي شدند، كه حال هشت تن از آنها وخيم اعلام شده است. در مركز مذكور، 60 پليس تحت آموزش حضور داشتند. در پي اين حمله انتحاري، نيروهاي نظامي منطقه سوات به حال آماده باش كامل درآمدند. در پي كشته شدن «بيت الله محسود» رهبر سابق طالبان پاكستان، شبه نظاميان وابسته به اين گروه، دولت و ارتش را به انتقام از طريق حملات انتحاري و بمب گذاري تهديد كرده بودند. انفجار فوق، دومين حمله طي سه روز اخير است.

 



خسارت سنگين ارتش يمن در سومين هفته نبرد با شيعيان صعده

شيعيان صعده از وارد كردن خسارت سنگين به نيروهاي نظامي يمن در سومين هفته نبرد خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، شيعيان الحوثي با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه پيشروي ارتش يمن در استان هاي عمران و صعده را متوقف ساخته و خسارات زيادي به آنان وارد كرده اند.
شبه نظاميان گروه الحوثي با پخش يك نوار ويديوئي، از دستيابي به مقادير زيادي تجهيزات نظامي در جنگ با نيروهاي دولتي ارتش يمن خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العربيه»، وب سايت اينترنتي وابسته به الحوثي ها، ضمن رد ادعاي ارتش يمن، مبني بر تسلط بر مواضع شيعيان، تصاوير اعضاي اين گروه را منتشر كردند كه با استفاده از ادوات مختلف نظامي كه از ارتش در منطقه نبرد به دست آورده اند، رفت و آمد مي كنند.
اين در حالي است كه ارتش يمن طي روزهاي اخير اعلام كرد كه شماري از پايگاه هاي شورشيان را به كنترل خود درآورده و برخي از پناهگاه ها و خودروهاي حامل سلاح الحوثي ها را از بين برده است.
درگيري ها در استان صعده براي سومين هفته متوالي همچنان ادامه دارد و به طور مشخص درگيري ها در مناطق مطره، النقعا، خميس عمران و العند متمركز شده است.
سخنگوي ارتش يمن ادعا كرد: يگان هاي نظامي و امنيتي استان صعده، خسارات زيادي به نيروهاي الحوثي ها وارد آورده اند، از سوي ديگر، احزاب مخالف، روز يكشنبه دولت يمن را متهم به ادامه كشتار شهروندان يمني در اين كشور كردند.
«نايف القانص» سخنگوي احزاب مخالف، ادعاي دولت در مورد برقراري آتش بس در صعده را ضد و نقيض خوانده و آن را كافي ندانست.
وي گفت: ما خواهان آتش بس فوري و مستمر بين ارتش و شورشيان حوثي هستيم.
دولت يمن نيز در واكنش به اين موضوع، احزاب مخالف دولت را دوستان شبه نظاميان استان صعده عنوان كرد.
در همين حال سازمان هاي امدادرساني بين المللي نيز با هشدار نسبت به اوضاع خطرناك انساني در استان صعده، از آوارگي 35 هزار تن از مردم منطقه طي اين درگيري ها خبر دادند.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است روز يكشنبه انفجار شديدي مقر استانداري استان عمران را به لرزه درآورد، اما هنوز از تلفات آن خبري مخابره نشده است.
همچنين درگيري بين قبايل وابسته به دولت و طرفدار الحوثي در روز شنبه بيش از 9 نفر كشته و 16 مجروح بر جاي گذاشت.

 



چامسكي: سياست اوباما بازگشت ديكتاتورهاي نظامي در آمريكاي لاتين است

چامسكي، انديشمند مشهور آمريكايي كنترل آمريكاي لاتين و احياي نظامي گري در اين منطقه را از مهمترين سياست هاي خارجي اوباما دانست.
به گزارش فارس به نقل از آژانس «بوليواري» ونزوئلا، نوام چامسكي، زبان شناس و روشنفكر مشهور آمريكايي روز گذشته در گفت وگو با «اوا گولينگر»، وكيل و محقق برجسته ونزوئلايي تبار آمريكايي گفت: كنترل آمريكاي لاتين از اصول پايه اي سياست خارجي آمريكاست و اوباما نيز درصدد احياي سياست نظامي گري و مطيع سازي در اين منطقه است.
چامسكي در پاسخ به سوالي درباره علل افزايش حملات كاخ سفيد به كشورهاي آمريكاي لاتين به رغم روي كار آمدن رئيس جمهوري به ظاهر ترقي خواه و صلح طلب در آمريكا گفت: «هنري كسينجر» در زمان كودتاي «آگوستو پينوشه» در شيلي گفته بود كه «بايد از سالوادور آلنده خلاص شويم در غير اين صورت در جهان اعتباري برايم باقي نخواهد ماند.»
اين انديشمند آمريكايي در ادامه افزود: از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه شوراي امنيت ملي آمريكا، به عنوان بزرگترين نهاد برنامه ريزي اين كشور معتقد است اگر نتوان آمريكاي لاتين را كنترل كرد، چگونه مي توان بقيه جهان را در كنترل داشت!
چامسكي در ادامه ضمن اعلام اينكه «بخش بزرگي از اقتصاد آمريكا از قرن 19 مبتني بر سرمايه گذاري بود» اين سياست را مساوي با غارتگري دانست و تصريح كرد: اين سياست در مدت زماني طولاني و با استفاده از شيوه هاي مختلف از جمله مداخله نظامي، كودتا و تجاوزگري اجرا شده است. بعد از اين بود كه دوره نئوليبراليسم و كنترل كشورها با ابزار اقتصادي در دستور كار قرار گرفت.
زبان شناس آمريكايي همچنين به «باراك اوباما» و شعار فريبكارانه «تغيير» وي اشاره كرد و گفت: اوباما در ظاهر با بوش متفاوت است و دليل آن، نظر افكار عمومي و انتقاداتي است كه سخنگويان دولت وي ازبوش به خاطر بي توجهي به آمريكاي لاتين داشتند. بنابراين بهترين راه اين بود كه آمريكا بار ديگر متوجه آمريكاي لاتين شده و اوباما با بكارگيري سياست هاي نظامي گري و مطيع سازي، چشم انداز ترقي خواهانه اما ليبرال را احيا كند. چامسكي در پايان با اشاره به توافق نظامي آمريكا و كلمبيا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروريسم را تنها يك بهانه براي امضاي آن دانست و تاكيد كرد: اين قرارداد در واقع واكنشي به از دست رفتن موقعيت نظامي واشنگتن در كشورهايي چون «اكوادور» و «پاراگوئه» است. به عقيده ناظران سياسي منطقه كودتاي نظاميان در هندوراس و بركناري رئيس جمهور قانوني را مي توان در راستاي سياست جديد دولت اوباما ارزيابي كرد.از سوي ديگر، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا نيز ضمن اعلام اينكه از زمان اجراي طرح آمريكا براي مقابله با قاچاق مواد مخدر در منطقه، قاچاق در كشورهاي ونزوئلا و كلمبيا به دو برابر افزايش يافته است تصريح كرد، تمام سرمايه هاي شركت هاي كلمبيايي مستقر در كشورش را مورد بررسي قرار خواهد داد تا مشخص گردد كدام سرمايه ها از محل قاچاق مواد مخدر به دست آمده است.

 



با حضور در انتخابات رياست جمهوري مردم گابن پس از 41سال راي دادند

مردم گابن روز گذشته براي انتخاب رئيس جمهور جديد خود پس از 41سال به پاي صندوق هاي راي رفتند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عمر بونگو» رئيس جمهور پيشين اين كشور در هشتم ژوئيه سال جاري به خاطر بيماري درگذشت، وي 41سال رئيس جمهور گابن بود.
اين انتخابات از آنجا كه اولين انتقال قدرت در 40سال اخير در اين كشور بود بسيار مهم توصيف شده است.
براساس قانون اساسي گابن، انتخابات رياست جمهوري اين كشور بايد ظرف 30 تا 45روز پس از مرگ عمر بونگو برگزار شود.
در همين حال دولت موقت به دادگاه قانون اساسي گابن پيشنهاد داده بود كه به خاطر شرايط انتخابات رياست جمهوري به تاخير بيفتد.
در اين انتخابات 25 كانديدا از جمله علي بونگو اوديمبا پسر ارشد عمر بونگو شركت كردند. شانس علي بونگو براي رياست جمهوري بيشتر است. علي بونگو اعلام كرده كه در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور از هيچ اقدامي در مبارزه با فساد و روند رشد اقتصادي دريغ نكند. آخرين خبر حاكي است كه شمارش آرا آغاز شده است.

 



روزنامه معاريو: تاكتيك هاي جنگي حزب الله و حماس قابل پيش بيني نيست

ر وزنامه صهيونيستي معاريو نوشت، حزب الله و حماس به شكل بسيار هوشمندانه عمل مي كنند و هيچكس نمي داند در صورت بروز جنگ چه اتفاقي مي افتد.
به گزارش پرس تي وي از بيروت، روزنامه معاريو به نقل از منابع برجسته نظامي اسرائيلي نوشت، بروز جنگ جديد عليه لبنان يا غزه درشرايط كنوني بعيد به نظر مي رسد چرا كه اوضاع تغيير كرده و شروع جنگ و توجيه آن بدون مشروعيت بين المللي بسيار دشوار است. به نوشته اين روزنامه، تاكتيك هاي جنگي حزب الله و حماس قابل پيش بيني نيست اين روزنامه صهيونيستي همچنين افزود، در حال حاضر كسي نمي داند در صورت وقوع جنگ چه اتفاقي رخ خواهد داد به ويژه آن كه حزب الله و جنبش حماس بسيار آگاهانه عمل مي كنند و نمي توان سرنوشت جنگ احتمالي را پيش بيني كرد.
يك افسر برجسته ارتش اسرائيل نيز در اين باره گفت: حزب الله لبنان پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 به شدت مشغول جذب نيروي نظامي و تقويت سازوكارهاي نظامي خود است و در صورت وقوع جنگ جديد احتمالا قدرتمندتر از جنگ گذشته ظاهر خواهد شد.


 



پيشتازي كرزاي در انتخابات عبدالله: تقلب شده است

با شمارش 35 درصد آرا، «حامد كرزاي» همچنان در صدر رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري افغانستان قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روز شنبه سومين بخش از نتايج انتخابات (35 درصد كل آرا) اعلام شد. بر اساس اين نتايج، كرزاي 3/46 درصد و «عبدالله عبدالله» رقيب اصلي كرزاي، 4/31 درصد آرا را به دست آوردند. انتخابات رياست جمهوري افغانستان، روز پنجشنبه 29 مرداد برگزار شده است. عبدالله نيز در واكنش به اين نتايج، گفت كه تقلب گسترده اي در انتخابات رخ داده و معني اش اين است كه كرزاي انتخابات را باخته است. عبدالله همچنين، اظهار داشت: شكايات گسترده اي در مورد بروز تقلب در انتخابات (به كميسيون انتخابات) ارائه شده است.
ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي
مولوي (مفلح) رهبر نهضت اسلامي افغانستان، در گفت وگو با خبرگزاري فارس، خبر داد كه آمريكا مي خواهد كنسولگري هاي خود را در شهرهاي هرات و مزار شريف به مراكز اطلاعاتي تبديل كند. وي جنگ آمريكا عليه تروريسم در افغانستان را يك سناريو توصيف كرد و گفت: هدف اصلي اين جنگ، دستيابي آمريكا به منابع اقتصادي و طبيعي آسياي مركزي، چين و به خصوص روسيه و همچنين، كنترل ايران است. روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» نيز حضور آمريكا در افغانستان را بلند مدت دانست.
درگيري در جنوب غرب
به گزارش ايرنا، درگيري در جنوب غرب افغانستان، به مرگ 6 شبه نظامي و جراحت 13 تن ديگر انجاميد. يك نظامي انگليسي نيز در استان هلمند افغانستان كشته شد. انگليس در حال حاضر، 9000 نظامي در افغانستان دارد و بر اساس آخرين نظرسنجي ها، اكثر شهروندان انگليسي با اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان، مخالف هستند. به همين خاطر، دولت آمريكا از آلمان خواسته است بر تعداد نيروهايش در افغانستان بيفزايد. خبر ديگر اينكه گوردون براون نخست وزير انگليس به طور غير منتظره وارد هلمند شد و با افسران و سربازان انگليسي تبادل نظر كرد. وي قول داد كه تجهيزات بيشتري به افغانستان اعزام كند.

 



احتمال پيروزي حزب مخالف دولت در انتخابات پارلماني ژاپن

انتخابات پارلماني ژاپن براي تعيين كرسي هاي مجلس نمايندگان اين كشور پايان يافت و شمارش آرا آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، انتخابات پارلماني ژاپن صبح روز گذشته و درحالي آغاز شد كه به گفته مقامات رسمي اين كشور، ميزان مشاركت مردم نسبت به دوره هاي قبل اندكي بيشتر بود.
براساس گزارش وزارت كشور ژاپن، نتيجه اين دوره از انتخابات پارلماني با 103ميليون نفر واجدشرايط رأي دادن كه تا ساعت 8شب روز يكشنبه (ديروز) به وقت محلي ادامه داشت به تدريج اعلام خواهدشد.
براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته، پيش بيني مي شود حزب مخالف دموكراتيك ژاپن(DPJ)، حزب ليبرال دموكراتيك(LDP)، حزب «تاروآسو» نخست وزير ژاپن را كه از سال 1955 در رأس قدرت بودكنار زده و سكان هدايت قدرت اين كشور را به دست گيرد.
براساس نظرسنجي كه روزنامه «يوميوري شيمبون» از 85هزار نفر از مردم اين كشور كرده است حزب مخالف دموكراتيك اين كشور احتمالاً بيش از 300كرسي از 480كرسي مجلس نمايندگان ژاپن را به دست مي آورد.
گفتني است در ژاپن نخست وزير كه بالاترين مقام رسمي است به طور مستقيم و توسط مردم انتخاب نمي شود بلكه بايد از ميان نمايندگان يكي از دو مجلس 480نفري نمايندگان و مجلس 424 نفري مشاوران انتخاب و از اين دو مجلس نيز رأي اعتماد بگيرد. از سوي ديگر از آنجايي كه اين كشور تك حزبي است، نخست وزير از ميان نمايندگاني انتخاب مي شود كه حزب آنها بيشترين كرسي را در دو مجلس داشته باشد.

 



چها رسوي پنج قا ره

حافظه يك جوان فلسطيني
يك جوان ساكن غزه، نام 5000 شهيد فلسطيني را به همراه تاريخ و نحوه شهادت آنان حفظ كرده است.
به گزارش خبرگزاري قدس، طارق درويش 21 ساله عكس 3000 نفر از اين شهدا را در منزل خود نگهداري مي كند.
افزايش خودكشي در اراضي اشغالي
وزارت بهداشت رژيم صهيونيستي در گزارشي تكان دهنده اعلام كرد 30 درصد از قربانيان خودكشي در اراضي اشغالي را مهاجران جديد اهل اتيوپي و شوروي سابق تشكيل مي دهند.
روزنامه يديعوت آحارونوت با اعلام اين خبر نوشت، به نظر مي رسد وضعيت روحي مهاجران جديد به سرزمين هاي اشغالي تأثير بسزايي در افزايش اين آمار داشته است.
مرگبارترين سال براي ناتو
نيروهاي بين المللي تحت امر ناتو در سال جاري مرگبارترين سال خود را در افغانستان تجربه مي كنند.شمار تلفات اين نيروها ظرف كمتر از هشت ماه به 295 نفر رسيده، اين در حالي است كه آمار كل كشته شدگان سال گذشته ميلادي 294 تن بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14