(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 شهريور 1388- شماره 19455
 

درپي شيوع آنفلوآنزاي خوكي اعزام گروه هايي از جانبازان به حج تمتع ممنوع شد
وزارت بهداشت اعلام كرد 27 ايراني در فهرست دانشمندان برتر جهان
تركيه از دانشجويان محجبه ثبت نام نمي كند
وزارت بازرگاني: افزايش قيمت شير يارانه اي و دفترچه تحصيلي غيرقانوني است
فرمانده پليس راه كشور: بستن كمربند ايمني صندلي عقب بايد اجباري شود
دكتر لنكراني: توزيع رايگان واكسن آنفلوآنزاي فصلي براي سالمندان
 توزيع كتاب هاي درسي راهنمايي و دبيرستان در كشور از امروز
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان: پوشش دانش آموزان از لحاظ رنگ بايد متنوع باشد
دماي هوا در سواحل شمالي كشور از دوشنبه كاهش مي يابد
اهالي بيرگان ادامه كار پروژه ملي سد كوهرنگ را متوقف كردند
 كشف 19 هزار كالاي ميراث فرهنگي از قاچاقچيان در 4 ماه
سارقان مغازه طلافروشي در صومعه سرا دستگير شدند
36 ميلبيون گرسنه آمريكايي
پدر ستاره خردسال «ميليونر زاغه نشين» در فقر مرد
كهكشان همنوع خوار
عربده كشي تفنگداران در سفارت آمريكا در كابل



درپي شيوع آنفلوآنزاي خوكي اعزام گروه هايي از جانبازان به حج تمتع ممنوع شد

ممنوعيت اعزام آن دسته از جانبازاني كه به دليل شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع A نمي توانند در حج تمتع امسال حضور يابند، توسط مدير كل فرهنگي و هنري بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام شد.
دكتر علي سلگي در گفت و گو با ايسنا، در اين باره گفت: منع اعزام براي جانبازان شيميايي شديد و متوسط، قطع نخاع، جانبازان با تشنج مقاوم به درمان، سرطاني ها و آن دسته اي كه تحت شيمي درماني قرار داشته يا از داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني استفاده مي كنند، توسط معاونت بهداشت و درمان بنياد اعلام شده است.
وي ادامه داد: همچنين در گروه ياد شده، جانبازان فاقد طحال، داراي بيماري هاي مزمن ريه همچون آسم، جانبازاني كه داراي نارسايي كبد و كليه بوده يا آنكه پيوند كبد و كليه داشته اند، جانبازان اعصاب و روان علامت دار و جانبازان بالاي 60 سال نيز جاي گرفته و نمي توانند در مراسم حج تمتع امسال شركت كنند.
مدير كل فرهنگي و هنري بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه در كاروان حج تمتع امسال يك هزار و 212 نفر در اولويت اعزام قرار داشتند ، عنوان كرد: پس از اعلام ممنوعيت اعزام جانبازان ياد شده، اين رقم به 652 نفر كاهش يافت كه 560 نفر باقيمانده براساس تاريخ ثبت نام و اولويت به حج تمتع سال جاري اعزام مي شوند.
به گفته سلگي، در سال جاري كاروان 200 نفره جانبازان و همراهان آنها به حج تمتع مشرف مي شوند.
وي همچنين در مورد تكليف جانبازاني كه در سال جاري بايد به حج تمتع اعزام مي شدند، اما به دليل محدوديت موجود نمي توانند در اين مراسم شركت كنند گفت: اين افراد در صورتي كه بيماري آنفلوانزاي نوع A در سال آينده ادامه نداشته باشد، در اولويت بعدي اعزام قرار مي گيرند.

 



وزارت بهداشت اعلام كرد 27 ايراني در فهرست دانشمندان برتر جهان

نام 27 دانشمند ايراني در فهرست دانشمندان برتر جهان دررشته هاي مختلف علمي قرار گرفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران مديركل مركز توسعه و هماهنگي تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران گفت: در فهرست موسسه تامسون رويترز آي اس آي درسال 2009 رتبه جهاني دانشمند، نام دانشگاه، رشته دانشگاهي و شاخص اچ يا h.index مدنظر قرار گرفته است.
به گفته پرويز اوليا، بهترين و افتخارآميزترين رتبه را دكتر محمدرضا گنجعلي در رشته شيمي با رتبه جهاني 48 كسب كرده است.
اسامي ديگر دانشمندان برتر ايراني به شرح زير است:
دكتر محمد عبداللهي، دكتر محمدرضا زرين دست و دكتر احمدرضا دهپور از دانشگاه علوم پزشكي تهران و رشته داروسازي.
دكتر مجتبي شمسي پور از دانشگاه رازي، دكتر محمدعلي زلفي گل رتبه 31 از دانشگاه بوعلي سينا، دكتر پرويز نوروزي از دانشگاه تهران و دكتر مسعود صلواتي نياسري از دانشگاه كاشان.
رشته شيمي: دكتر مجيد هروي از دانشگاه الزهرا، دكتر هاشم شرقي از دانشگاه شيراز، دكتر ناصر از دانشگاه شيراز، دكتر عبدالرضا حاجي پور از دانشگاه صنعتي اصفهان و دكتر سيدحبيب فيروزآبادي از دانشگاه شيراز.
رشته رياضي: دكتر مهدي دهقان از دانشگاه تهران.
رشته مكانيك: دكتر محمدرضا اسلامي از دانشگاه صنعتي اميركبير
دكتر ايرج محمد پوربال ترك از دانشگاه اصفهان، دكتر بابك كريمي از دانشگاه تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان، دكتر علي اصغر انصافي از دانشگاه صنعتي اصفهان، دكتر ميرفضل الله موسوي از دانشگاه تربيت مدرس.
دكتر طاهره پورصابري از پژوهشگاه صنعت نفت، دكتر عيسي ياوري از دانشگاه تربيت مدرس، دكتر مهران جوانبخت از دانشگاه صنعتي اميركبير، دكتر شهرام تنگستاني نژاد از دانشگاه اصفهان، دكتر مرتضي رضاپور از دانشگاه تهران، دكتر حسن علي زماني از دانشگاه قوچان و دكتر حسين عشقي از دانشگاه مشهد.

 



تركيه از دانشجويان محجبه ثبت نام نمي كند

همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد بيشتر دانشگاه هاي تركيه تنها شرط ثبت نام از دانشجويان دختر را نداشتن حجاب تعيين كرده اند.
به گزارش برنا به نقل از اسلام رو، دانشجويان تركيه اي امسال در حالي به استقبال آغاز سال جديد تحصيلي رفتند كه در بيشتر دانشگاه هاي اين كشور ورود دانشجويان با حجاب اسلامي ممنوع اعلام شده است.براساس اين گزارش دانشگاه «چوكوراوا» واقع در ايالت آدانا تركيه از جمله دانشگاه هايي است كه از پذيرفته شدگاني كه با حجاب اسلامي وارد دانشگاه شوند، ثبت نام نمي كند.
اين دانشگاه اعلام كرده پذيرفته شدگان تنها در صورتي مجاز به ثبت نام خواهند بود كه روسري و حجاب خود را از سر برداشته و در مسير دانشگاه نيز حجابي بر سر نداشته باشند.
همچنين اين دانشگاه با استقرار نيروهايي ويژه در شعاع 20 كيلومتري دانشگاه دختراني را كه تنها هنگام ورود به دانشگاه روسري را از سر بردارند، شناسايي و با آنان برخورد مي كند.
گفتني است اتخاذ چنين تصميمي در دانشگاه هاي كشور تركيه كه 98درصد جمعيت آن را مسلمانان تشكيل مي دهند، بسيار تعجب برانگيز بوده و اعتراض بسياري از دانشجويان مسلمان را به همراه داشته است.

 



وزارت بازرگاني: افزايش قيمت شير يارانه اي و دفترچه تحصيلي غيرقانوني است

مسئولان وزارت بازرگاني افزايش قيمت شير يارانه اي و دفترچه تحصيلي را غيرقانوني اعلام كردند.
در حالي كه مسئولان وزارت بازرگاني افزايش قيمت شير يارانه اي در تهران را تاييد نمي كنند اما در برخي از مناطق تهران به مانند برخي از استان هاي ديگر شير يارانه اي با افزايش 20درصدي نسبت به قبل با قيمت 300تومان به دست مردم مي رسد.
به گزارش ايسنا، گراني اقلام بازار در ماه رمضان پس از گوشت، خرما، شكر و محصولات ديگر سرانجام به شير يارانه اي رسيد و اين محصول روز پنجشنبه گذشته در برخي از مناطق تهران از جمله منطقه 16 به قيمت 300 تومان عرضه شد. اين در حالي است كه قبل از اين، شير يارانه اي با قيمت 250 تومان به فروش مي رسيد.
پيش از اين نيز افزايش 20درصدي قيمت شير يارانه اي در برخي از استان ها مانند استان همدان صورت گرفته بود كه يكي از مسئولان وزارت بازرگاني با تاييد افزايش قيمت شير يارانه اي در استان هاي ديگر عنوان مي كند: اين افزايش قيمت در تهران نبوده است.
علي موسوي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در اين مورد مي گويد: در استان هاي ديگر شاهد بوده ايم اما اين افزايش قيمت در تهران نبوده است.
وي تصريح مي كند: افزايش قيمت شير يارانه اي در تهران صحت ندارد و برنامه اي هم براي افزايش قيمت نداريم.
موسوي قبل از اين نيز در مورد شير يارانه اي گفته بود: علاوه بر عرضه مستقيم شير يارانه اي در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا در تهران، خوشبختانه كارهاي مطلوبي نيز در اين زمينه شروع شده و اميدواريم از اول مردادماه سال جاري درصد شكايت هاي مردم در مورد شير رايانه اي در مقايسه با ماههاي قبل كمتر شود. پيش بيني ما در اين مورد اين است كه افزايش قيمت در ماه رمضان نداشته باشيم.
اما برخلاف سخنان او، اين افزايش قيمت در برخي از مناطق تهران صورت گرفته است كه معاون بازرگاني داخلي وزير بازرگاني نيز حرف هاي رئيس سازمان بازرگاني تهران را تاييد و افزايش قيمت شير يارانه اي را رد مي كند.
محمدصادق مفتح در اين مورد در جمع خبرنگاران گفته بود: قيمت شير يارانه اي مانند همان سيستم سالهاي گذشته ادامه دارد.
به هرحال آنچه شواهد نشان مي دهد اين است كه برخلاف ادعا و وعده مسئولان دولتي قيمت شير يارانه اي با 20درصد افزايش به 300 تومان رسيده و بعد از شروع اين افزايش قيمت در برخي از استان هاي كشور به تدريج اين افزايش قيمت به برخي از مناطق تهران رسيده و احتمالا كم كم در بقيه مناطق تهران و استانها خود را نشان خواهد داد.
دفترچه تحصيلي
برخي عرضه كنندگان دفترچه هاي تحصيلي در سطح شهر در حالي به افزايش قيمت اين دفترچه ها اقدام كرده اند كه معاون وزير بازرگاني هرگونه افزايش قيمتي در اين باره را غيرقانوني اعلام كرد.
محمدصادق مفتح در گفتگو با مهر با رد هرگونه افزايش قانوني قيمت دفترچه هاي تحصيلي گفت: قيمت دفترچه مدارس نسبت به سال گذشته تغييري نداشته و هرگونه افزايشي در اين باره غيرقانوني است.
معاون وزير بازرگاني افزود: 140ميليون دفترچه يارانه اي در سراسر كشور در حال توزيع است و مردم مي توانند مايحتاج خود را از نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا تهيه كنند.
بنابراين گزارش: برخي عرضه كنندگان سطح شهر در اقدامي غيرقانوني، قيمتهاي دفترچه ها را بالا برده اند.

 



فرمانده پليس راه كشور: بستن كمربند ايمني صندلي عقب بايد اجباري شود

فرمانده پليس راه كشور گفت: براي كاهش تلفات ناشي از تصادفات جاده اي بايد بستن كمربند ايمني براي سرنشينان صندلي عقب خودروها اجباري شود.
سرهنگ عليرضا اسماعيلي در گفت وگو با مهر افزود: تحقيقات كارشناسان پليس راه كشور در تمام جاده ها نشان مي دهد كه سرنشينان صندلي عقب خودرو 30درصد قربانيان تصادفات جاده اي را تشكيل مي دهند.
اين مقام مسئول در نيروي انتظامي با اعلام اينكه بستن كمربند ايمني براي سرنشينان صندلي عقب خودرو باعث افزايش ضريب ايمني آنها خواهد شد گفت: اين عمل باعث مي شود تا تعداد سرنشينان بيش از حد مجاز نباشد.
فرمانده پليس راه كشور اظهار داشت: در حال حاضر در كشورهاي اروپايي بستن كمربند ايمني براي مسافران اتوبوسها اجباري است و اين موضوع باعث كاهش چشمگير تلفات جاده اي شده است.
سرهنگ اسماعيلي افزود: در حال حاضر طرحي براي تصويب در مجلس در اين باره آماده شده كه مذاكرات مقدماتي آن با نمايندگان مجلس در كميسيون عمراني صورت گرفته است.
فرمانده پليس راه كشور به كاهش 9 نفري ميانگين كشته هاي روزانه تصادفات جاده اي اشاره كرد و گفت: برابر آمار پزشكي قانوني در سال 1384 به طور ميانگين در هر روز تعداد 51 نفر در تصادفات جاده اي كشته مي شدند كه با توجه به اقدامات جدي پليس و ساير سازمانهاي دخيل در امر ترافيك اين عدد در چهار ماهه اول سال جاري به 42 نفر كاهش يافته است.
اسماعيلي خاطرنشان كرد: به منظور استمرار در روند كاهش تصادفات جاده اي، رفتارهاي پرمخاطره رانندگان در جاده هاي كشور كانون توجه پليس است و به ماموران پليس راه در سراسر كشور ابلاغ شده است كه بدون اغماض با تخلفات رانندگان برخورد كنند.

 



دكتر لنكراني: توزيع رايگان واكسن آنفلوآنزاي فصلي براي سالمندان

وزير پيشين بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از توزيع رايگان واكسن آنفلوآنزاي فصلي براي سالمندان بالاي 65 سال و گروه هاي پرخطر خبر داد.
دكتر «كامران باقري لنكراني» ديروز در آخرين نشست كاري خود و در جلسه شوراي معاونين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه با حضور دكتر «مرضيه وحيد دستجردي» وزير بهداشت جديد برگزار شد، گفت: اين درحالي است كه اين نوع واكسن در سال هاي گذشته از پوشش بيمه اي برخوردار نبود و يارانه اي هم به آن اختصاص نداشت.
وي خطاب به دكتر «مرضيه وحيد دستجردي» درخصوص تخت هاي مراقبت ويژه ICU براي مواقع بحران و افزايش حجم بيماري آنفلوآنزا در جامعه در فصل سرما اظهار داشت: در زمان حاضر بيش از دو هزار و 500 تخت ICU در كشور فعال است.
لنكراني درخصوص ذخيره سازي دارو براي آنفلوآنزاي نوع A نيز گفت: برغم كسري اعتبار تا الآن براي يك ميليون و 300 هزار نفر دارو، ذخيره كرده ايم اما بايد درخصوص خريد واكسن و تأمين بودجه آن تصميم گيري شود كه پيشنهاد تأمين بودجه به كارگروه آنفلوآنزا رفته است.وي گفت: براي تهيه واكسن حدود 20 ميليارد تومان بودجه لازم است كه نظر موافق نيز در كارگروه وجود دارد كه از محل اعتبارات حوادث بايد تهيه شود.
لنكراني به دستورالعمل هاي بين بخشي براي مقابله با آنفلوآنزاي نوع آ در كار گروه ياد شده اشاره كرد و گفت: دستورالعمل هاي يادشده تقريبا درحال نهايي شدن است و برخي مثل دستورالعمل هاي مدارس ابلاغ هم شده است.
ديروز نخستين روز كاري دكتر دستجردي وزير جديد بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- به عنوان نخستين وزير زن جمهوري اسلامي- در وزارت بهداشت و با شوراي معاونان اين وزارتخانه تشكيل شد.

 



مديركل دفتر چاپ و توزيع كتب درسي خبر داد
توزيع كتاب هاي درسي راهنمايي و دبيرستان در كشور از امروز

توزيع كتاب هاي درسي راهنمايي و دبيرستان از امروز در كتابفروشي هاي سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش فارس سيد احمد حسيني، مديركل دفتر چاپ و توزيع كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر گفت: كتب راهنمايي و دبيرستان از امروز در 5 هزار و 400 كتابفروشي در سراسر كشور توزيع مي شود.
وي ادامه داد: فروشندگان كتاب هاي درسي موظف هستند قيمت كتاب ها را در ويترين مغازه خود نصب كنند.
حسيني اظهار داشت: كتاب هاي دوره ابتدايي، پيش دانشگاهي، فني و حرفه اي و كاردانش از 9 شهريور در شهرستان ها در اختيار مناطق آموزش و پرورش قرار گرفت و از 16 شهريور در استان تهران براي توزيع در اختيار مناطق آموزش و پرورش قرار مي گيرد.
وي افزود: 140 ميليون جلد كتاب درسي با 937 عنوان براي سال تحصيلي 89-88 در اختيار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

 



دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان: پوشش دانش آموزان از لحاظ رنگ بايد متنوع باشد

دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان گفت: در پوشش دانش آموزان بايد تنوع طلبي و هويت بخشي را در نظر گرفت.
محمدتقي فخريان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: تنوع طلبي از شاخص هاي اصلي است كه در جامعه مورد توجه قرار مي گيرد و اين تنوع طلبي در ذات و فطرت هر انساني وجود دارد.
وي ادامه داد: اگر تاريخچه آموزش و پرورش را بررسي كنيم ديده مي شود دانش آموزان حتي در مكتب خانه ها هم از لباس هاي يك دست استفاده مي كردند.
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان اضافه كرد: در گذشته رنگ هاي زيادي مورد استفاده قرار مي گرفت اما رنگ ها سنگين بود بنابراين در اين امر بايد تنوع طلبي در دانش آموزان را به عنوان يك اصل در نظر بگيريم.
وي گفت: دانش آموزان بايد رنگ مورد علاقه را خود انتخاب كنند همچنين در انتخاب رنگ ها بايد تنوع طلبي وجود داشته باشد و رنگ هاي هويت بخش در نظر گرفته شود.
فخريان بيان داشت: استفاده از رنگ هاي شاد در مدارس يك اصل مهم است و هيچ فردي اين اصل مهم را منع نكرده است؛ حتي در تعاليم ديني نيز به استفاده از رنگ هاي شاد و روشن توصيه كرده اند.

 



دماي هوا در سواحل شمالي كشور از دوشنبه كاهش مي يابد

سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: از روز دوشنبه در سواحل درياي خزر ابرناكي و كاهش نسبي دما پيش بيني مي شود.
براساس اعلام سازمان هواشناسي كشور، بررسي نقشه هاي پيش يابي نشان مي دهد در شمال سيستان و بلوچستان، وزش باد شديد و توفان و گرد وخاك رخ خواهد داد كه به تدريج از شدت آن كاسته مي شود.
در 3 روز آينده براي بخش هايي از شمال غرب كشور، افزايش موقتي ابر و رگبار پراكنده دور از انتظار نخواهد بود.
اين گزارش حاكي است از روز دوشنبه در سواحل درياي خزر نيز ابرناكي، بارش پراكنده و كاهش نسبي دما پيش بيني مي شود.
از اواخر روز يكشنبه شرايط براي وقوع پديده گرد و غبار براي نواحي جنوب غرب و غرب كشور مهياست.
وضعيت هواي شهر تهران طي 24 ساعت آينده، صاف و در بعدازظهر رشد ابر در ارتفاعات پيش بيني مي شود؛ بيشينه و كمينه دماي هوا در تهران به ترتيب 32+ و 23+ درجه سانتي گراد خواهد بود.

 



در اعتراض به عدم رسيدگي به خواسته هاي اهالي
اهالي بيرگان ادامه كار پروژه ملي سد كوهرنگ را متوقف كردند

شهركرد- خبرنگار كيهان:
اهالي منطقه بيرگان از توابع شهرستان كوهرنگ در استان چهار محال و بختياري از ادامه عمليات اجرايي پروژه ملي سد و تونل كوهرنگ جلوگيري كردند.
جمعي از اهالي منطقه بيرگان با اعلام خبر فوق به خبرنگار كيهان گفتند: پروژه سد و تونل كوهرنگ طي 17 سال گذشته شروع و تاكنون 23كيلومتر حفاري اين تونل اجرا شده است.
آنان افزودند: حفاري 700 متر از اين تونل باقي مانده و قرار است كه تا پايان سال جاري تكميل شده و به پايان برسد اما اهالي منطقه بيرگان مانع از ادامه كار شدند و پروژه را به تعطيلي كشاندند.
اين عده مي افزايند: منطقه بيرگان شامل 16 روستا و دشت هاي وسيع كشاورزي و باغداري است و با احداث و بهره برداري از پروژه سد و تونل كوهرنگ تمام اين منطقه به زير آب مي رود.
آنان ادامه دادند: از 17 سال گذشته تاكنون كليه اهالي منطقه بيرگان از مسئولان استان چهار محال و بختياري و كشور و به ويژه سازمان آب منطقه اي استان اصفهان كه مجري پروژه ياد شده است به صورت مكتوب و حضوري تقاضا كردند كه حق و حقوق قانوني اهالي پرداخت شود اما متاسفانه هيچگونه اقدام موثري صورت نگرفت.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه اهالي بيرگان نيز بر اين مطلب تاكيد مي كنند كه سازمان آب منطقه اي استان اصفهان پس از مطالعات ناقص خاك شناسي و بررسي هاي نادرست و نيز مشكلات اجتماعي اقدام به اجراي پروژه ملي احداث سد و تونل كوهرنگ در منطقه بيرگان كرده است.
اين گزارش مي افزايد: اهالي منطقه بيرگان در حضور فرماندار، بخشدار، دادستان و فرماندهي انتظامي شهرستان كوهرنگ و همچنين شوراي اسلامي منطقه اعلام كردند تا تعيين تكليف نهايي و كامل تك تك افراد ذينفع منطقه مذكور از ادامه كار پروژه سد و تونل سوم كوهرنگ جلوگيري مي كنند.

 



معاون مبارزه با قاچاق كالا و ارز آگاهي اعلام كرد
كشف 19 هزار كالاي ميراث فرهنگي از قاچاقچيان در 4 ماه

معاون مبارزه با قاچاق كالا و ارز پليس آگاهي گفت: در 4 ماه اول امسال، 18 هزار و 680 قلم انواع كالاهاي ميراث فرهنگي كشف شده است.
سرهنگ فتح الله زمانيان در گفت وگو با خبرنگار انتظامي فارس افزود: توجه قاچاقچيان به قاچاق اقلام ميراث فرهنگي افزايش يافته و ميزان كشفيات پليس در رابطه با قاچاق اقلام ميراث فرهنگي در 4 ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد افزايش يافته است.به گزارش فارس، پيش از اين جانشين پليس آگاهي كشور گفته بود، ديپلمات هاي خارجي در قاچاق محصولات و كالاهاي ميراث فرهنگي نقش دارند.

 



سارقان مغازه طلافروشي در صومعه سرا دستگير شدند

رشت - خبرنگار كيهان:
سارقان مغازه طلافروشي در صومعه سرا دستگير شدند.
به گزارش پليس گيلان، بدنبال سرقت بيش از 5 كيلوگرم طلاجات و 150 ميليون ريال وجه نقد از يك باب مغازه طلافروشي در صومعه سرا نيروهاي پليس آگاهي گيلان و شهرستان صومعه سرا وارد عمل شدند و با بهره گيري از شگردهاي خاص پليسي موفق به شناسايي و دستگيري دو سارق به نام هاي «مرتضي - ح» و علي - ع» ساكن رشت شدند.
متهمان در مسير راه روستايي ندامان جلوي خودروي صاحب طلافروشي را گرفته و تحت عنوان مامور موادمخدر، دستهاو چشمان وي و پدر همسر راننده را بسته و به بهانه وجود مواد در داخل گاو صندوق، 5 ميليون تومان طلاجات و 150 ميليون ريال وجه نقد آنرا به سرقت برده و از محل متواري شدند اما باهوشياري پليس به دام افتادند.


 



36 ميلبيون گرسنه آمريكايي

يك نشريه اقتصادي طي گزارشي نوشت: بيش از 36 ميليون نفر در آمريكا از مشكل گرسنگي رنج مي برند كه اين رقم معادل 12درصد كل جمعيت آمريكاست.
به گزارش نشريه مانثلي ريويو، در سال 2008 موجي از كمبود موادغذايي و افزايش قيمت ها جهان را فرا گرفته بود. در آن زمان ناآرامي هاي بسياري در نقاط مختلف جهان به راه افتاد. افزايش دو برابري قيمت موادغذايي در آن سال نسبت به سال 2007 تحولاتي را در اين بخش پديده آورد كه همچنان به حيات خود ادامه داده اند.
براساس اين گزارش تحت تاثير بحران غذايي در سال 2008 كشت ذرت و لوبيا كاهش يافت و در مقابل سرانه توليدگوشت در جهان دو برابر شد. در حدود 95 درصد كالري در تبديل گندم و لوبيا به گوشت هدر مي رود.همچنين كاهش توليد غذا در اين سال با گرايش كشورهاي فقير به سمت اقتصاد بازار همراه بود.اين گزارش يكي از عوامل اصلي بحران را استفاده از ذرت و محصولات ديگر براي توليد سوخت عنوان مي كند و در ادامه مي نويسد: با توجه به قيمت نفت تلاش هاي گسترده اي در آمريكا و اروپا براي توليد سوخت هاي فسيلي انجام گرفت. در سال 2008 حدود 30 درصد كل توليد ذرت در آمريكا براي توليد سوخت مصرف شد.وزارت كشاورزي آمريكا معتقد است اين اقدام قيمت موادغذايي را 5 درصد افزايش داد اما بانك جهاني اين رقم را 80 درصد مي داند.خشكسالي عامل ديگري بود كه بسياري از محصولات از جمله غلات را در مناطق صادركننده مثل بنگلادش و استراليا از بين برد.براساس اين گزارش اگرچه قيمت موادغذايي نسبت به سال 2008 كاهش يافته اما همچنان در سطح بالايي قرار دارد. مشكل كمبود عرضه در سال 2009 نيز وجود دارد و هم اكنون يك ميليارد نفر از گرسنگي مستمر يا شديد رنج مي برند.در آمريكا حتي قبل از بروز بحران اقتصادي 36 ميليون نفر معادل 12 درصد جمعيت اين كشور از گرسنگي رنج مي بردند.در هر حال يك ركود شديد در جهان بروز پيدا كرده كه شايد تا مدت ها ادامه يابد. اين ركود به گرسنگي بيشتر و ناامني در آمريكا و بسياري از كشورها منجر شده است.

 



پدر ستاره خردسال «ميليونر زاغه نشين» در فقر مرد

محمد اسماعيل - پدر ستاره خردسال فيلم برنده اسكار «ميليونر زاغه نشين» - پس از تحمل يك دوره بيماري سخت روز جمعه به دليل ابتلا به سل در منزل مسكوني خود در بمبئي از دنيا رفت.
گاردين اعلام كرد مرگ پيش از موعد پدر اظهر اسماعيل بي ترديد بر جنجال هاي حاشيه اي حضور كودكان فقير و زاغه نشين در فيلم دني بويل بريتانيايي خواهد افزود، «ميليونر زاغه نشين»سال 2008 در بسياري از رويدادهاي سينمايي جوايز اصلي را از آن خود كرد و در اكران جهاني بيش از 86 ميليون پوند فروخت.محمد اسماعيل در خانه اي از دنيا رفت كه نمايندگان كارگردان فيلم به تازگي براي آنها در بمبئي خريده بود.اظهر 10 ساله كه در «ميليونر زاغه نشين» نقش سليم برادر كوچكتر قهرمان داستان را بازي كرده، هنگام مرگ پدرش در مدرسه بود و عصر روز جمعه پس از بازگشت به خانه در جريان ماجرا قرار گرفت.اسماعيل بعد از موفقيت فيلم به رسانه ها گفته بود: اينكه فرزند يك مرد فقير چنين نامي براي خود دست و پا كرده، مرا بي نهايت خوشحال مي كند.

 



كهكشان همنوع خوار

گروهي از ستاره شناسان انگليسي براي اولين بار موفق شدند با دقت بسيار بالايي مرزهاي كهكشان آندرومدا را تعيين كنند و نشان دهند كه آندرومدا يك كهكشان همنوع خوار است.
كهكشان آندرومدا كهكشان همسايه كهكشان راه شيري است كه در فاصله 5/2 ميليون سال نوري از راه شيري قرار دارد.اكنون دانشمندان دانشگاه كمبريج با استفاده از دستگاههاي «مگا كم» و «مگا پرايم» نصب شده در تلسكوپ مشترك كانادا و فرانسه در جزاير هاوايي دريافتند كه آندرومدا برخي از كهكشانهاي كوتوله اطراف خود را خورده است. اين كهكشان همنوع خوار همچنان در حال خوردن بقاياي اين كهكشانهاي كوتوله است.در اين تحقيق، مرزهاي آندرومدا در فضايي به قطر يك ميليون سال نوري رصد شد و امكان ايجاد دقيق ترين و وسيع ترين نقشه پانوراميك اين كهكشان را فراهم كرد.برپايه تئوريهاي تكامل كهكشانها، اين اجرام آسماني با جذب تدريجي كهكشانهاي كوچكتر رشد مي كنند. اكنون اين محققان موفق شدند براي اولين بار اين پديده را به صورت تجربي نيز مشاهده كنند.همچنين اين ستاره شناسان موفق شدند براي اولين بار با دقت بسيار بالايي از مرزهاي اين كهكشان نقشه برداري كنند و ستاره ها و ساختارهاي غول پيكري را كه در طول فرايند همنوع خواري در كهكشان آندرومدا ايجاد شده اند نشان دهند.

 



عربده كشي تفنگداران در سفارت آمريكا در كابل

منابع خبري از رسوايي هاي اخلاقي، عربده كشي و مشروبخواري آمريكايي ها در سفارت آمريكا در كابل در هفته گذشته پرده برداشتند.
به نوشته روزنامه «الجزيره» چاپ عربستان براساس گزارش هاي ارسالي به وزارت امورخارجه آمريكا بر اثر فضاحت هاي اخلاقي ناشي از خوردن مشروب از سوي نگهبانان سفارت در كابل و خارج شدن از حال طبيعي، برخي از تفنگداران آمريكايي در حضور ديپلمات ها اقدام به عربده كشي و لخت شدن كردند كه اين موضوع باعث وحشت آنها شد.
تفنگداران آمريكايي موجود در سفارت و برخي كاركنان كه از خوردن مشروب، به گمان خود به وجد آمده بودند، بي خيال جنگ در افغانستان و خطراتي كه آنها و سفارت را تهديد مي كند، در اثر مستي لباس هاي خود را خارج و عربده كشي كردند درحالي كه اين موضوع به وزارت خارجه و شخص هيلاري كلينتون وزيرخارجه منعكس شده است، اما مسئولان آمريكايي درحال پي گيري اين واقعه هستند تا به زعم خود افراد خاطي را به شدت تنبيه كنند. به نوشته الجزيره، اين فضاحت اخلاقي وزارت خارجه آمريكا و شخص سفير را در كابل بر آن داشت كه از تفنگداران آمريكايي به تحقيق پرداخته تا تصميم نهايي اتخاذ شود.الجزيره، مي نويسد: بيشتر نگهبانان سفارت آمريكا در كابل براي شركت «آرمور گروب» كه يك شركت امنيتي در آمريكاي شمالي است كار مي كنند و از لحاظ اخلاقي مشكلات زيادي دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14