(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 شهريور 1388- شماره 19455
 

كوتاه اقتصادي
عمليات ذخيره سازي گاز در بزرگ ترين گنبد نمكي كشور آغاز مي شود
رويانيان خبر داد 3 گزينه سهميه بنزين پاييزي پيش روي دولت
تكميل 20 طرح نيمه تمام گازي تا پايان امسال
اجراي پروژه هاي تحول در گمرك با100 ميليارد تومان اعتبار
5 بانك ديگر آمريكايي ورشكست شد
با كمك بلاعوض دولت 1000 تعاوني فارغ التحصيلان دانشگاهي تاسيس مي شود
طراحي و ساخت پل ارتباطي قطر توسط مهندسان ايراني
بنزين گياهي در كشور توليد مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ يك كشاورز قزويني با اجراي سيستم آبياري قطره اي، امسال براي نخستين بار توانست 45 هكتار محصولات صيفي كشت كند.
محمود طاهري داكاني از روستاي ايسنويه در بخش دانسفهان استان قزوين كه طي پنج سال گذشته با برخورداري از 5اينچ آب چاه در هر ثانيه 15 هكتار كشت محصولات صيفي داشته است مي گويد: «افسوس مي خورم چرا زودتر سيستم آبياري قطره اي را در مزرعه خود اجرا نكرده ام.»
¤ مديركل بانك توسعه تعاون گفت: تكان ها و بحران هاي اقتصادي در اقتصادهاي تعاوني كمتر نمود دارد، به عبارتي بحران در اقتصاد تعاوني به دليل ساختار اين نوع اقتصاد دير وارد و زود خارج مي شود.
¤معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: پرداخت هرگونه مابه التفاوت قيمت واقعي و قيمت تكليفي برق به وزارت نيرو فعلاً منتفي شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 4440 الي 4447، 4460، 4461، 3312، 3313، 3355، 3356، 3344، 3350 الي 3352 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ دبير انجمن صنفي ريخته گري كشور گفت: با وجودي كه كارخانه هاي بزرگ ريخته گري در سه ماهه نخست امسال توليد خود را حفظ كردند اما واحدهاي كوچكتر با ركود مواجه هستند.
¤ رئيس ستاد مديريت سوخت و حمل و نقل از تدوين دستور العمل حمايت از مخترعان در حوزه مصرف سوخت خبر داد و گفت: براي حمايت از نخبگان، مبتكران و محققان كشور دستورالعملي تدوين شده كه براساس آن اين افراد در حوزه هاي مرتبط مورد حمايت قرار مي گيرند.
¤ مديرعامل شهر جديد پرديس: شمار واحدهاي مسكوني احداثي در شهر جديد پرديس از مرز 13 هزار دستگاه گذشت، هرچند ساخت و ساز در اين منطقه همچنان ادامه دارد.
¤ مديرعامل شركت مخابرات از واقعي شدن تعرفه هاي مخابراتي بعد از انجام معامله بلوكي و خصوصي سازي كامل شركت در جهت افزايش سودآوري خبر داد.
¤ رئيس كل بانك مركزي از تامين 2 هزار ميليارد تومان از سرمايه اوليه بانك توسعه تعاون و پرداخت به اين بانك خبر داد و اعلام كرد در اولين فرصت 300 ميليارد تومان ديگر از حساب ذخيره ارزي برداشته و به اين بانك پرداخت مي كنيم.
¤ همزمان با هفته بانكداري اسلامي و در راستاي فرهنگ سازي بهره گيري بيشتر مشتريان از خدمات شبكه جهاني اينترنت و ابزارهاي نوين بانكداري الكترونيكي، نخستين شعبه بانك تجارت به باجه اتصال مشتريان به اينترنت تجهيز شد.
¤ مدت زمان كاركرد صورتحساب دوره دوم مشتركان همراه براساس ثانيه درج شده بود.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: مدت زمان كاركرد صورتحساب دوره دوم (سال 88) مشتركان همراه اول در اكثر استان ها ( به غير از استان هاي تهران، قم و كرمانشاه) براساس ثانيه درج شده بود كه موجب سوء برداشت تعدادي از مشتركان شده است.در اين اطلاعيه آمده است: درج كاركرد براساس دقيقه يا ثانيه تاثيري در محاسبه صورتحساب مشتركان ندارد و از اين پس همانند سابق در تمامي قبوض، ميزان كاركرد براساس دقيقه درج خواهد شد.

 



عمليات ذخيره سازي گاز در بزرگ ترين گنبد نمكي كشور آغاز مي شود

حفر نخستين حلقه چاه در بزرگ ترين گنبد نمكي كشور با تصويب شركت ملي گاز و تأمين اعتبار مورد نياز به زودي آغاز مي شود.
مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز با بيان اين مطلب افزود: مركز پژوهش و فناوري نهاد رياست جمهوري نيز در به ثمر نشستن مطالعات مخزن نمكي ياد شده (حد فاصل استان هاي قم و اصفهان) همكاري خوبي داشته است.
وي گفت: در سايه اين تلاش ها و همكاري ها انتظار مي رود بتوان از اين گنبد نمكي كه از ظرفيت قابل توجهي براي ذخيره سازي گاز برخوردار است، بهره كافي برد.
مسعود سامي وند كه با شانا گفت وگو مي كرد افزود: تأمين 2 ميليون متر مكعب آب براي شست و شوي نمك موجود در گنبد نمكي از مهم ترين مراحل عملياتي اين مخزن براي ذخيره سازي گاز به شمار مي آيد و با توجه به مهم بودن موضوع محيط زيست منطقه، مذاكراتي با سازمان محيط زيست صورت گرفته كه منتج به دو راهكار اساسي در اين زمينه شده است.
وي حفر چاه آب در نزديكي اين گنبد نمكي براي هدايت آب مخزن يورتشاي ورامين به آن و انتقال به درياچه نمك قم را از راهكارهاي تأمين آب مورد نياز براي شست و شوي نمك اين مخزن برشمرد.
وي با تأكيد بر اين كه ذخيره سازي گاز در گنبد نمكي به لحاظ حجم بالاي آن از اهميت فراواني برخوردار است، گفت: اين گنبد با 10 كيلومتر طول، پنج كيلومتر عرض و 5/3 كيلومتر عمق، به عنوان بزرگ ترين مخزن نمكي كشور، قابليت ذخيره سازي 9 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي را دارد.
ذخيره سازي و برداشت سالانه 100 ميليون
متر مكعب گاز طبيعي
وي ادامه داد: با بهره برداري از سه طرح ذخيره سازي سراجه، شوريجه و گنبد نمكي در منطقه ايران مركزي و كپه داغ توانايي ذخيره سازي و برداشت سالانه 100 ميليون متر مكعب گاز براي كشور فراهم خواهد شد.
وي گفت: ايران مركز گسترده اي به طول 170 هزار كيلومتر در مركز كشور است كه به منظور شناسايي مخازن مناسب براي ذخيره سازي گاز فعاليت هاي گسترده اي در آن انجام مي شود.

 



رويانيان خبر داد 3 گزينه سهميه بنزين پاييزي پيش روي دولت

سه گزينه براي تعيين سهميه بنزين فصل پاييز به دولت ارايه شده كه در صورت تصويب هر يك از گزينه ها وضعيت بنزين سه ماهه سوم سال مشخص خواهد شد.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت در نشستي با خبرنگاران ابتدا آيين نامه مديريت ايمني و سوانح رانندگي كه از سوي رئيس جمهور هفته گذشته ابلاغ شد را تشريح كرد. در ادامه، زمان كه به خبرنگاران براي سؤال رسيد اكثر پرسش ها درباره سهميه بنزين پاييز بود. وي در اين رابطه گفت: گزينه اول پيشنهادي ستاد به دولت ادامه وضعيت فعلي يعني تعيين سهميه 300 ليتر كه دولت در اين صورت بايد 3ميليارد دلار بابت واردات پرداخت كند.
گزينه دوم كاهش 10درصدي سهميه است كه در اين صورت اين ميزان به 2 ميليارد دلار كاهش پيدا خواهد كرد. گزينه سوم نيز اجراي دقيق قانون بودجه سال جاري است كه در اين صورت كاهش 40درصدي سهميه را خواهيم داشت. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اگر تحريم اجرايي شود چه وضعيتي خواهيم داشت گفت: با اقدامات پيش بيني شده و آمادگي هاي ايجاد شده در صورت تحريم مشكلي براي تامين بنزين در كشور نخواهيم داشت. وي درباره ساز و كار مقابله با اين تحريم گفت: تا سال آينده 10 ميليون ليتر به توليد كشور اضافه خواهد شد، 10ميليون ليتر با بازسازي پالايشگاه ها اضافه توليد خواهيم داشت و با مديريت مصرف مي توان با تحريم مقابله كرد و تحريم نه تنها به ضرر كشور نيست بلكه به نفع ماست و تحريم كنندگان ضرر خواهند كرد. وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه چرا دولت تاكنون سهميه ها را تعيين نكرده است گفت: قرار است از اول ماه آينده طرح هدفمند شدن يارانه ها در مجلس بررسي شود بنظر من عاقلانه نيست كه ما در جامعه يكباره دو شوك ايجاد كنيم يعني اگر طرح تصويب شود خودبخود وضعيت بنزين چه از نظر قيمت و سهميه روشن مي شود و اگر الان سهميه را كاهش دهيم مردم دچار دو مشكل و دو شوك مي شوند كه دولت منتظر است تا وضعيت را مجلس روشن كند زيرا دولت به فكر وضعيت مردم در مهرماه است زيرا نبايد در ابتداي سال تحصيلي مردم براي رفت و آمد فرزندانشان با مشكل مواجه شوند. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درباره ابلاغ آيين نامه مديريت ايمني و سوانح رانندگي ابلاغي از سوي رئيس جمهور گفت: براي مديريت واحد، يكپارچه، كلان و ملي در حوزه حمل و نقل در برنامه 5 ساله پنجم توسعه دولت آيين نامه فوق الذكر را تدوين و براي تصويب به مجلس ابلاغ كرده است.
وي افزود: در تمام دنيا اين برنامه تحت عناوين مختلف در حال اجراست و كشور ما تاكنون از اين موضوع بي بهره بود كه دولت براي ايجاد مديريت واحد در حوزه حمل ونقل درون و برون شهري، ارايه برنامه ها، راهبردها، سياست ها، نظارت بر عملكرد بودجه اي بخش و تامين اعتبارات و... آيين نامه مديريت ايمني و سوانح رانندگي را تدوين كرد. رويانيان با اشاره به اينكه 35 دستگاه در كشور در حوزه حمل و نقل فعال هستند گفت: همه اين دستگاه ها در يك مديريت واحد و تابعيت يك سازمان مديريت واحد خواهند داشت. وي خاطرنشان كرد: تمديد قانون توسعه حمل و نقل را نيز خواستار شده ايم كه بايد به مجلس ارايه شود. همچنين ساماندهي و مديريت يكپارچه امداد خودرو در ايران براي شهرها و جاده ها با ماموريت مشخص در اين آيين نامه ديده شده است. وي هدف اين آيين نامه را ارتقاي ايمني و كاهش حوادث رانندگي در كشور ذكر كرد و گفت: تكليف تمام دستگاه ها در حوزه ايمني در اين آيين نامه مشخص شده كه موظف به اجراي آن هستند و ستاد تكليف دارد بر حسن اجراي آن نظارت كند. بطور مثال: وزارت راه مكلف شده نقاط حادثه خيز را شناسايي و نسبت به مرتفع كردن اقدام كند.توسعه ايمني ناوگان حمل و نقل، تجهيز سيستم ناوبري، ارزيابي و پايش مستمر شركتهاي مسافري و باربري، افزايش ايمني خودروها كه تكليف وزارت صنايع است، اعمال جدي مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي ناجا، احداث بانك اطلاعات حوادث رانندگي در كشور و... از جمله تكاليف دستگاه ها در اين آيين نامه است. همچنين وزارت صنايع مكلف شده نسبت به تشكيل كميسيون و كميته تخصصي ناوگان با همكاري پليس اقدام كند. در اين كميته با تجزيه و تحليل تصادفات، نسبت به اشكالات فني خودروها در صورت بروز اين مشكل و تاييد كارشناسان بايد خودروسازان نسبت به رفع نقايص اقدام كنند. در اين آيين نامه فرمانده عمليات حوادث رانندگي و پليس راهنمايي و رانندگي است و فرمانده فوريت هاي پزشكي وزارت بهداشت است.

 



تكميل 20 طرح نيمه تمام گازي تا پايان امسال

20 طرح نيمه تمام گازي به ارزش 5/2 ميليارد دلار تا پايان سال جاري تكميل و راه اندازي مي شود.
عليرضا غريبي مديرعامل شركت مهندسي و توسعه گاز با بيان اين مطلب در رابطه با جزئيات ساخت و تكميل طرح هاي گاز تا پايان امسال گفت: در بخش خطوط انتقال گاز هم اكنون عمليات ساخت فاز اول خط لوله هفتم سراسري به پايان رسيده است كه عمليات تست و راه اندازي آن امسال به پايان خواهد رسيد.
وي با اشاره به تكميل مراحل ساخت خط لوله گاز ابركوه به نائين به طول 198 كيلومتر، تصريح كرد: اين خط انتقال گاز نيز تا پيش از فرا رسيدن زمستان به بهره برداري مي رسد.
غريبي كه با خبرگزاري مهر گفت وگو مي كرد در ادامه با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر عمليات تست و راه اندازي خط لوله گاز ششم تهران (ساوه - تهران) به طول 72 كيلومتر در حال انجام است، گفت: براساس برنامه بهره برداري از اين طرح گازي نيز تا پيش از فرا رسيدن فصل زمستان آغاز خواهد شد.
وي با بيان اينكه تاكنون ساخت حدود 4 كيلومتر از خط لوله گاز ششم تهران به دليل مشكلاتي در تحصيل اراضي انجام نشده است، اظهار داشت: با پيگيري هاي به عمل آمده اين مشكل نيز در حال رفع شدن است.
مديرعامل شركت مهندسي و توسعه گاز در ارتباط با تكميل ساخت خط لوله 189 كيلومتري گاز ميامي - سبزوار نيز اظهار داشت: هم اكنون تنها ساخت حدود 50 كيلومتر از اين خط لوله انتقال گاز باقي مانده كه پيش بيني مي كنيم ساخت اين طرح هم تا پيش از به پايان رسيدن سال تكميل شود.
وي با اشاره به شروع مراحل تست و راه اندازي خط لوله گاز اردبيل، يادآور شد: همچنين خط لوله گاز شهرك صنعتي اروميه نيز به طول 23 كيلومتر در سال 88 تكميل خواهد شد.
غريبي در مورد آخرين وضعيت ساخت خط لوله انتقال گاز دوم خرم آباد نيز يادآور شد: در حال حاضر منتظر ورود لوله هاي اين خط انتقال گاز هستيم.
به گفته وي تا پايان امسال ساخت 50 كيلومتر از 167 كيلومتر خط لوله دوم آذربايجان به پايان خواهد رسيد.
وي با اشاره به ساخت حدود 40 كيلومتر از خط لوله دوم گاز كرمان، گفت: براساس برنامه پيش بيني مي شود تا پايان امسال ساخت اين خط لوله 74 كيلومتري گاز به پايان برسد.وي همچنين از تكميل و بهره برداري از خط لوله انتقال گاز نائين - خط پنجم تهران تا پايان سالجاري، خبر داد وگفت: طول اين قطعه حدود 263 كيلومتر است.
وي اعلام كرد: تا پايان امسال با تكميل ساخت اين 9 طرح خطوط لوله انتقال گاز حدود 2 هزار كيلومتر به وسعت شبكه انتقال گاز كشور افزوده خواهد شد.

 



اجراي پروژه هاي تحول در گمرك با100 ميليارد تومان اعتبار

براي اجراي كامل پروژه هاي تحول گمرك 100 ميلياردتومان اعتبار لازم است.
رضا جمهوري معاون طرح و برنامه گمرك كشور با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر بيش از 70 درصد پروژه هاي تحول گمرك انجام شده است.
وي درباره طرح تحول گمرك به محورهاي هشت گانه آن اشاره كرد و گفت: بعد از اينكه گمرك به عنوان يكي از هفت محور اصلي تحول در نظام اقتصادي كشور مورد توجه قرار گرفت، در گمرك هشت پروژه اساسي و زيربنايي به عنوان پروژه هاي اساسي اصلاح نظام گمركي بررسي شد و مورد احصاء قرار گرفت.
وي اولين و مهمترين پروژه تحول در بخش گمرك را اصلاح قانون امور گمركي عنوان كرد و گفت: اين قانون جامع ترين قانوني است كه بعد از 37 سال از تصويب اولين قانون گمرك كشور مورد بازنگري قرار مي گيرد.
رضا جمهوري اختصاصي كردن گمرك ها را دومين پروژه در اين راستا عنوان كرد و افزود: با توجه به ضرورت بهينه كردن منابع و امكانات براي ترخيص كالا در گمركات كشور ما گمركاتي را به عنوان گمرك تخصصي براي بعضي از كالاها اعلام كرديم.
جمهوري كه با ايسنا گفت وگو مي كرد يادآور شد: اين اقدام يك حركت مثبت در راستاي اصلاح الگوي مصرف است و رضايت مندي را در بين تجار و ارباب رجوع افزايش مي دهد و علاوه بر اين، كارمندان با تسلط و امكانات بهتري نسبت به وظايف خود اعمال وظيفه مي كنند.
وي افزود: براساس آخرين وضعيتي كه در ارتباط با اين پروژه داريم، اصلاح لايحه قانون امور گمركي 100 درصد و اختصاصي كردن گمركات 97درصد انجام شده است.
جمهوري يادآور شد: در اختصاصي كردن گمركات تنها 3 درصد باقي مانده است تا اين پروژه به صورت كامل اجرا شود.وي در ادامه با اشاره به ايجاد گمرك الكترونيك يادآور شد: در جهت ايجاد گمرك الكترونيك پروژه سيستم آسيكوداي جهاني مدنظر است كه اين پروژه يكي از پروژه هاي نرم افزاري و الكترونيكي گمرك محسوب مي شود. اين پروژه 26 درصد نسبت به 41 درصدي كه در برنامه بوده، پيشرفت داشته است.
جمهوري در ادامه به سيستم ارزش گذاري وب بنياد به عنوان يكي ديگر از محورهاي طرح تحول گمركي اشاره كرد و در اين مورد توضيح داد: ما بحث طراحي نرم افزاري اين پروژه را شروع كرده ايم، متاسفانه تامين و تخصيص اعتبار مورد نياز براي زيرساخت اين پروژه كه حدود 850 ميليون تومان اعتبار براي آن پيش بيني شده بود، به موقع انجام نگرفت كه همين موضوع باعث كاهش سرعت پروژه شد.

 



5 بانك ديگر آمريكايي ورشكست شد

با تعطيلي پنج بانك ديگر در ايلينوس، آيوا، ميسوري و آريزونا تعداد كل بانكهاي ورشكسته آمريكا از ابتداي سال 2009 ميلادي در پي بحران مالي و اقتصادي به 89 بانك رسيد.
به گزارش بلومبرگ، بانكهاي اوك فارست و پلاتينيوم كاميونيتي بانك ايالت ايلينويس، وانتوس بانك آيوا، فرست بانك كانزاس سيتي از ميسوري و فرست استيت بانك آريزونا از سوي مقامهاي بانكي آمريكا تعطيل شدند و ادامه فعاليت آنها لغو شده است. اين پنج بانك ورشكسته در مجموع 1/1 ميليارد دلار دارايي و 982 ميليون دلار پس انداز در اختيار داشتند.
ورشكستگي اين بانكها بيش از 401 ميليون دلار به موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا زيان وارد مي كند. سرعت ورشكستگي بانكهاي آمريكايي طي 17 سال اخير بي سابقه است و كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا تا پايان سال 2009 به مراتب افزايش خواهد يافت.
موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا در تازه ترين گزارش خود نام 416 بانك با دارايي 8،299 ميليارد دلار را در فهرست بانكهاي بحران زده و در آستانه ورشكستگي قرار داده است كه اين رقم از سال 1994 ميلادي بي سابقه است.
وانتوس بانك بزرگترين بانك ورشكسته در اين گزارش بيش از 368 ميليون دلار پس انداز و 458 ميليون دلار دارايي داشته است. پلاتينيوم بانك دومين بانك بزرگ ورشكسته نيز 305 ميليون دلار پس انداز و 6/345 ميليون دلار دارايي داشته است.
موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا هم اكنون پس اندازهاي بيش از 8195 موسسه مالي و بانكي آمريكا را به ارزش 5/13 تريليون دلار بيمه كرده است.
گرسنگي بيش از 36 ميليون آمريكايي
يك نشريه اقتصادي طي گزارشي نوشت بيش از 36 ميليون نفر در آمريكا از مشكل گرسنگي رنج مي برند كه اين رقم معادل 12 درصد كل جمعيت اين كشور است.
به گزارش نشريه مانثلي ريويو، در سال 2008 موجي از كمبود مواد غذايي و افزايش قيمت ها جهان را فرا گرفته بود. در آن زمان ناآرامي هاي بسياري در نقاط مختلف جهان به راه افتاد. افزايش دو برابري قيمت مواد غذايي در آن سال نسبت به سال 2007 تحولاتي را در اين بخش پديد آورد كه همچنان به حيات خود ادامه داده اند.
براساس اين گزارش تحت تاثير بحران غذايي در سال 2008 كشت ذرت و لوبيا كاهش يافت و در مقابل سرانه توليد گوشت در جهان دو برابر شد. در حدود 95 درصد كالري در تبديل گندم و لوبيا به گوشت هدر مي رود.
براساس اين گزارش اگرچه قيمت مواد غذايي نسبت به سال 2008 كاهش يافته اما همچنان در سطح بالايي قرار دارد. مشكل كمبود عرضه در سال 2009 نيز وجود دارد و هم اكنون يك ميليارد نفر از گرسنگي مستمر يا شديد رنج مي برند.

 



با كمك بلاعوض دولت 1000 تعاوني فارغ التحصيلان دانشگاهي تاسيس مي شود

معاون آموزش، تحقيقات و ترويج وزارت تعاون از كمك 15 ميليون ريالي بلاعوض براي تهيه طرحهاي كسب و كار هزار تعاوني فارغ التحصيلان دانشگاهي خبر داد.
غلامحسين حسيني نيا در گفتگو با مهر از كمك بلاعوض 15ميليون ريالي وزارت تعاون به طرحهاي كسب و كار خبر داد وگفت: در اين زمينه با دانشگاه جامع علمي كاربردي تفاهم نامه اي به امضا رسيد كه هزار تعاوني فارغ التحصيلان دانشگاهي با 20 هزار عضو در مراكز وابسته به اين دانشگاه ايجاد شود.
معاون آموزش، تحقيقات و ترويج وزارت تعاون اظهار داشت: در حال حاضر با طي مراحل مذاكرات رسمي و تفاهم با دانشگاه جامع علمي كاربردي، دستور تشكيل تعاوني هاي فارغ التحصيلان دانشگاهي ابلاغ شده است.
حسيني نيا تأكيد كرد: به منظور حمايت از تعاوني هايي كه در دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي راه اندازي مي شوند كمك 15 ميليون ريالي براي تهيه طرحهاي توجيهي كسب و كار در نظر گرفته شده است.
وي توضيح داد: در حال حاضر پس از ابلاغ تشكيل اين نوع از تعاوني ها، توزيع استاني و سهميه هر استان براساس ظرفيت ها مشخص شده است.

 



طراحي و ساخت پل ارتباطي قطر توسط مهندسان ايراني

مراحل طراحي و ساخت پل ارتباطي-تشريفاتي بين برج شهر ورزشي اسپاير دوحه و مركز خريد آن شهر توسط مهندسان ايراني انجام و به بهره برداري رسيد.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي معاون سازمان توسعه و تجارت با بيان اين مطلب افزود: پل ياد شده داراي سقف آفتابگير و سامانه خنك كننده است و در ساخت آن از آخرين فناوري هاي روز دنيا استفاده شده است.
وي اعتبار تخصيص يافته براي اجراي اين پروژه را بالغ بر 600 هزار دلار عنوان كرد و گفت: پروژه فني و مهندسي ياد شده در مدت 12 ماه ساخته شده و بناي آن در برگيرنده كارهاي بتني، سازه هاي فلزي، كارهاي خاص آلومينيومي، شيشه و تاسيسات مكانيكي و برقي است.
كرمانشاهي تصريح كرد: پل 120 متري ارتباطي-تشريفاتي قطر، نخستين پروژه خدمات فني ومهندسي ايران در اين كشور در سالجاري است.
وي اضافه كرد: سازمان توسعه تجارت ايران، آئين نامه اجرايي حمايتهاي دولت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي را در دستور كار خود قرار داده است و بر اين اساس دبيرخانه كميته ماده 19 در اين سازمان راه اندازي شده و در جهت پشتيباني صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به كار خود ادامه مي دهد.

 



بنزين گياهي در كشور توليد مي شود

معاون سرمايه گذاري صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) اعلام كرد اجراي طرح توليد اتانول سوختي (بنزين گياهي) و پليمرهاي گياهي از مردادماه سال گذشته با مشاركت اين سازمان و با سرمايه گذاري 877 ميلياردريالي در دامغان آغاز شده است.
عزت الله زارعي گفت: با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته پيش بيني مي شود اين طرح در سال 89 به بهره برداري برسد.
وي افزود: هدف از اجراي اين طرح احداث يك مجتمع توليدي با ظرفيت سالانه 66 ميليون ليتر اتانول سوختي و 54 هزار تن خوراك دام از ذرت علوفه اي است، ضمن اينكه در اين واحد، ظرفيت توليد سالانه هشت هزار تن نشاسته، 19هزار تن پليمر گياهي و هشت هزار تن فيبر و ظروف يكبار مصرف گياهي از ذرت دانه اي طراحي شده است.
وي ادامه داد: محصولات اين طرح به دليل اينكه بر پايه مواد گياهي توليد مي شوند، از منظر زيست محيطي داراي اهميت قابل توجهي هستند.
به گفته معاون سرمايه گذاري صنعتي ايدرو اجراي اين طرح امكان اشتغال براي 400 نفر را به صورت مستقيم و 600 نفر به شكل غيرمستقيم فراهم مي آورد.
اين ماده در حال حاضر در كشور از طريق تصفيه نفت خام بدست مي آيد كه ماده اي تجديدناپذير است ولي توليد اتانول حاصل از ذرت علوفه اي جزو مواد تجديدپذير مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14