(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 شهريور 1388- شماره 19455
 

كرسي آزادانديشي در جبهه نبرد نرم آسيب شناسي جنگ نرم و راه هاي مقابله با آن- بخش پاياني



كرسي آزادانديشي در جبهه نبرد نرم آسيب شناسي جنگ نرم و راه هاي مقابله با آن- بخش پاياني

ايرج نظافتي
جنگ نرم كه به تعبيري آن را جنگ فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اعتقادي مي نامند يكي از چالش هاي پيش روي كشورهاي در حال توسعه در سال هاي اخير به شمار مي رود كه در اين جبهه هوشياري و بيداري توام با درايت نخبگان و اصحاب فكر و انديشه جامعه حرف اول را مي زند.
به بيان ديگر بايد تاكيد كرد كه در زمان حاضر انجام جنگ هاي نظامي به آخر خط بازدهي رسيده و براي مستكبران غرب و شرق اين موضوع به اثبات رسيده كه براي تسلط بر كشورها، لشگركشي و صرف هزينه هاي كلان نظامي ديگر پاسخگو نخواهد بود چرا كه تجربه ثابت كرده هيچ قوم و ملتي از اشغالگر استقبال نخواهند كرد، از همين رو ساده ترين راه يعني غلبه بر افكار و انديشه هاي ملت ها را برگزيده اند تا با ايجاد جنگ هاي روحي و رواني بتوانند مردم را ضمن تهي نمودن از آرمان ها و ارزش هاي شناخته شده تاريخي و مواريث گرانبهاي فرهنگي، وام دار فرهنگ و انديشه هاي مبتذل و بعضا غيرقابل دفاع خود كنند و ضمن رخنه در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي، همچون موريانه اي به قطع ريشه هاي كهن تاريخي ملت ها بپردازند و حمله اي نرم و خاموش و بي صدا داشته باشند.
در جنگ نرم نخبگان بيش از سايرين در معرض تهديدهاي جدي دشمن و در خط مقدم اين مبارزه آرام و بي صدا هستند.
با توجه به اهميت دوچندان اين مسئله است كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي با اشاره به
جنگ نرم عظيمي كه دشمنان در مقابل ملت ايران و نظام اسلامي به راه انداخته اند، نخبگان فكري از جمله دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها را به هوشياري و فعاليت مبتني بر فكر و تدبر در اين عرصه فرا خواندند و تاكيد نمودند: «دانشجويان عزيز افسران جوان ايران و جمهوري اسلامي در جبهه مقابله با جنگ نرم دشمنان و جريان شيطاني متكي بر زور و تزوير و پول هستند ... در اين منطقه بسيار حساس، جمهوري اسلامي با قدرت روز افزون خود در مقابل سلطه گران جهاني ايستاده است و طبعا شبكه بزرگ صهيونيستي، كمپانيهاي جهاني و مراكز پولي كه عرصه سياسي آمريكا و اروپا را نيز هدايت و اداره مي كنند قدرت عظيم ملت ايران و جمهوري اسلامي را دشمن مي پندارند و با آن مقابله مي كنند.»
نگاه اميدوارانه و خوشبينانه به آينده
مقام معظم رهبري در ديدار اخيرشان با دانشجويان، نگاه اميدوارانه و خوشبينانه به آينده را باعث تقويت جبهه ملت ايران در مقابل جنگ نرم دشمنان دانستند و افزودند: «اين خوشبيني، متكي بر تحليل واقع بينانه است و جوانان عزيز دانشجو بايد ضمن پرهيز از افراط و تفريط در برخورد با مسائل مختلف و با تكيه بر فكر و تدبر و تامل، به وظايف سنگين خود در پيشرفت علمي كشور و دفاع از ايران عزيز در مقابل جنگ نرم بيگانگان طمع ورز ادامه دهد.»
اما درباره توطئه هاي جنگ نرم دشمن در مقابل ايران اسلامي چه زماني پايان خواهد يافت توصيه هاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب قابل تامل است: «اين توطئه ها تنها هنگامي پايان خواهد يافت كه ايران به همت جوانانش از لحاظ علمي، اقتصادي و امنيتي به نقطه اي برسد كه امكان آسيب رساندن به آن نزديك به صفر شود و به همين علت است كه بنده هميشه دانشگاه ها را به توليد علم و نهضت نرم افزاري فرا مي خوانم چرا كه برتري علمي را يك ركن امنيت بلندمدت كشور مي دانم.»
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين نيك فال، كارشناس ارشد تبليغ در حوزه علميه قم و محقق و پژوهشگر در گفتگو با سرويس گزارش روز كيهان به تاريخچه جنگ نرم دشمن در مقابل جمهوري اسلامي ايران اشاره مي كند و مي گويد: «استكبار جهاني به ويژه آمريكا كه از آن به عنوان شيطان بزرگ ياد مي كنيم پس از آنكه متوجه شد با جنگ نظامي نمي تواند حركت عظيم انقلاب اسلامي را سركوب نمايد در جبهه جنگ فرهنگي وارد شد و تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي را آغاز كرد و رهبر فرزانه انقلاب نيز با درايت و هوشياري تمام در اوايل دهه هفتاد درباره اين موضوع هشدارهاي جدي دادند و به تفكيك و تبيين تهاجم نظامي و فرهنگي پرداختند.»
اين نويسنده و پژوهشگر با اشاره به تفاوت تاكتيك هاي جنگ نرم در مقايسه با جنگ نظامي مي گويد: «در جنگ نظامي مرز و مواضع دشمن كاملا مشخص است اما در جنگ نرم هيچگونه حد و مرزي وجود ندارد و دشمن به نوعي آماده است تا از هر فرصتي سوء استفاده كند.»
شيوه هاي عملياتي جنگ نرم
به عقيده كارشناسان و صاحب نظران سياسي، شيوه هاي عملياتي جنگ نرم بسيار وسيعتر و گسترده تر از جنگ نظامي است.
نيك فال در اين باره مي گويد: «يكي از شيوه هاي جنگ نرم توسعه بخش عملياتي آفندي جنگ رسانه اي و گسترش هدفمند شبكه هاي ماهواره اي است، يعني دشمن در اين ترفند مي خواهد حرف خودش را در چارديواري خانه ما بيان كند. به عنوان نمونه در سال 1387حدود پنج ميليون و چهارصدهزار گيرنده ماهواره غيرمجاز در ايران وجود داشته است. از حدود 17هزار وششصد و شصت و شش شبكه ماهواره اي جهاني بيش از سه هزار شبكه در ايران قابل دريافت بود كه از اين تعداد 380 شبكه به موسيقي هاي مبتذل، 74 شبكه به تبليغات مد و لباس و لوازم آرايش هاي غربي، 273 شبكه به تبليغ اديان ساختگي و 235 شبكه به برنامه هاي مبتذل و غيراخلاقي اختصاص يافته بود و هر ساله نيز از سوي مجلس نمايندگان آمريكا رديف بودجه اي به توسعه اين شبكه ها اختصاص مي يابد كه اولين هدف اين اقدام تداوم جنگ نرم عليه كشورمان مي باشد.»
اين نويسنده و پژوهشگر درباره وظايف نخبگان در برابر توطئه هاي جنگ نرم دشمن مي گويد: «بدون شك در جنگ نرم دشمن، نخبگان كشورمان وظايف خطيري برعهده دارند از جمله آنها مشخص نمودن مرز خودي و غيرخودي، اطاعت محض از رهبري انقلاب اسلامي به عنوان ديده باني امين و هوشمند و نهادينه نمودن فرهنگ واقع بيني و سطحي و هيجاني برخورد نكردن با مسائل جاري كشور است، امروز نخبگان جامعه اعم از دانشجويان، اساتيد دانشگاهها، خبرنگاران، نويسندگان، روحانيون، طلاب و... بايد با هوشياري تمام به قضايا و حوادث سياسي و فرهنگي بنگرند و پيشرفت ايران اسلامي از حيث علمي و اقتصادي و امنيتي را مد نظر قرار دهند و تحقق سند چشم انداز 20ساله كشور به عنوان افق روشن آينده اي افتخارآميز ببينند و نصايح حكيمانه مقام معظم رهبري را نيز جدي بگيرند.»
نقش فرماندهان جبهه نرم
«فرماندهان اين جبهه بايد با شناخت مسائل كلان، شناسايي دشمن و كشف اهداف او، طراحي كلان انجام دهند و براساس اين طراحي حركت كنند، استادي كه بتواند اين نقش را ايفا كند استادي شايسته براي حال و آينده نظام جمهوري اسلامي خواهد بود.»
اينها توصيه هاي حكيمانه مقام معظم رهبري است كه چند روز پيش در ديدار با نخبگان و اساتيد دانشگاههاي كشور بيان فرمودند.
محمدرضا ورجاني زاده، دانشجوي رشته حقوق در دانشگاه تهران به گزارشگر كيهان مي گويد: «همچنان كه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند بايد در دانشگاهها كرسي هاي آزادانديشي برگزار شود و در فضايي دوستانه دانشجويان به تحليل اوضاع فرهنگي و سياسي بپردازند، چون گسترش و تداوم فضاي تحليل در دانشگاهها سبب مي گردد تا دانشجويان به آسيب شناسي وقايع مهم كشور بپردازند قبل از آنكه آن وقايع خود به آسيبي براي جامعه مبدل گردد.»
اين دانشجو به نقش مهم اساتيد و مديران دانشگاهها اشاره مي كند و مي گويد: «در اين زمينه اساتيد مراكز آموزشي نقش مهمي را در هدايت افكار دانشجويان به سمت واقعيت هاي موجود دارند.»
زهرا شمسي پور، از دانشجويان رشته كارشناسي مديريت فرهنگي در دانشگاه جامع علمي كاربردي نيز به حوادث اخير پس از انتخابات اشاره مي كند و مي گويد: «همين حوادث بعد از انتخابات سبب گرديده تا فضاي كلاس ها در دانشگاه نيز تحت تاثير قرار بگيرد و بحث ها و حتي جدل هاي مختلف و متعددي ميان دانشجويان به وجود آمده كه در اين ميان اساتيد بايد در هدايت و جهت دهي به افكار جوانان دانشجو نقش مهمي ايفا كنند، از همين رو ضرورت ايجاد كرسي هاي آزادانديشي و فضاهاي تحليل و بحث و بررسي در خصوص حوادث مختلف كشور در دانشگاهها امري لازم و ضروري به نظر مي رسد.»
ابراهيم فياض، استاد علوم اجتماعي دانشگاه تهران نيز مي گويد: «جنگ نرم براساس و چارچوب تئوريك شكل مي گيرد و جنگ آينده جنگ دانشگاهها و جنگ مراكزي است كه تئوري ها را توليد و بازتوليد مي كنند، لذا بايد در فضاي دانشگاهي به دنبال راه حل آن باشيم.»
اين استاد دانشگاه در تبيين ضرورت هاي جنگ نرم با اشاره به ضرورت تئوري سازي و جهان شناسي در نگاه به گذشته، حال و آينده مي گويد: «متاسفانه ما با ادبيات غرب آشنايي نداريم و فقط مقداري ترجمه و تصحيح هاي سطحي داريم كه اين بزرگترين مبحثي است كه بايد به آن بپردازيم، بايد آثار جهاني و حتي اديان اعم از بودا، هندو و... را بشناسيم، چرا كه همه اين اديان در جنگ نرم نقش بازي كرده و مذاهب به حوزه هاي معرفتي و علمي يكديگر هجوم برده و با هم درگير مي شود كه البته همه نرم است.»
اين استاد علوم اجتماعي با تاكيد بر ايجاد هرچه سريعتر كرسي هاي آزادانديشي در كشور مي گويد: «آزادانديشي در علوم اجتماعي اعم از ارتباطات و مردم شناسي بسيار مهم است و نوعي مقابله با جنگ نرم محسوب مي شود.»
هوشياري مردم و بيداري نخبگان
حضور 40ميليوني مردم در صحنه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و راي بالا به رئيس جمهور منتخب نشان داد كه مردم دست دشمن را خوانده اند و در صيانت از اسلام و انقلاب هميشه در ميدان حاضرند.
«عليرضا جوادي فر»، كارشناس مسائل سياسي و استاد دانشگاه در تحليل نقش مراكز آموزش عالي در جبهه جنگ نرم دشمن به گزارشگر كيهان مي گويد: «هدف نهايي دشمن از جنگ نرم استحاله فكري و فرهنگي نخبگان و مردم جامعه است چون اگر مباني فكري و اعتقادي مردم عوض شود به راحتي تسليم فرهنگ غرب خواهند شد. به همين دليل دانشگاهها نقش محوري و مركزيت فرماندهي مقابله با اين جنگ مدرن را برعهده دارند چون فرماندهي اصلي مباني فكري و فرهنگي و شكل دهي به جريان هاي ارزشي جامعه از دل نهاد دانشگاه مي جوشد و دانشجويان به تعبير زيباي رهبر معظم انقلاب به عنوان افسران جوان و اساتيد به عنوان فرماندهان اين نبرد محسوب مي شوند و از آنان انتظار مي رود بيش از پيش به اهميت وجودي فعاليت هاي خود بينديشند و در كارزار جبهه جنگ نرم دشمن به وظايف خود به خوبي عمل نمايند و هدايت افكار عمومي جامعه را به سمت اميد به آينده اي روشن و درخشان برعهده بگيرند.»
اين تحليلگر مسائل سياسي در ادامه همين بحث مي گويد: «استادي كه مقاله اي را در رد يك نظريه غربي مي نويسد يا دانشجويي كه پايان نامه اي را در محكوميت سياست هاي مداخله گرانه دنياي استكباري در منطقه خاورميانه به رشته تحرير درمي آورد ناخودآگاه در خط مقدم اين جبهه قرار گرفته، به همين دليل بايد اين توصيه ارزشمند حضرت آيت الله خامنه اي مبني بر تشكيل كرسي هاي آزادانديشي در فضاي دانشگاهها بسيار جدي گرفته شود و چنين كرسي هايي هرچه سريعتر در تمامي مراكز آموزش عالي داير گردد.»
اين استاد دانشگاه مي گويد: «هوشياري اساتيد و دانشجويان به عنوان فرماندهان و افسران جوان در برابر ترفندهاي مختلف دشمن در نبرد نرم به نوعي صيانت از حقوق ملت و تداوم نظام اسلامي محسوب مي شود به گونه اي كه هرچقدر در چنين مسائلي قشر دانشگاهي ما از بصيرت و آگاهي بيشتري برخوردار باشد و با جديت در اين ميدان حاضر شود قطعا دشمن مايوس تر و نااميدتر خواهد شد.»
برخي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه از وجود بعضي از قوانين دست و پاگير در عرصه آموزش عالي كشورمان اظهار گلايه مي كنند و برخي ديگر معتقدند كه سازمان تعريف شده اداري و بسياري از آيين نامه ها بر ضد خلاقيت و نوآوري تدوين شده اند و بازنگري در آنها با توجه به حساسيت هاي كنوني امري ضروري به حساب مي آيد.
با توجه به اينكه دولت دهم در آغاز راه فعاليت و خدمت قرار دارد جاي اين اميدواري است كه وزير جديد علوم، تحقيقات و فناوري كشورمان با توجه به سوابق ارزشمند گذشته ايشان
راه حل هاي مناسبي را ارائه و به رفع موانع موجود همت گمارند و با يك برنامه اي كارشناسانه و دقيق به آسيب شناسي قوانين موجود در نظام آموزش عالي بپردازند و به فكر گسترش فضاهاي بحث و بررسي و تحليل و كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاهها باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14