(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 شهريور 1388- شماره 19456
 

حديث دشت عشق
سفر پيروزي به نصف جهان براي تصاحب صدرنشيني تقابل بامدادي و جذاب استقلال و سايپا
اخبار كوتاه از فوتبال
پيروزي ايتاليا به لطف گل به خودي هاي كاپيتان گرجستان
خواندني از ورزش ايران
رئيس سازمان تيم هاي ملي: خبري از پرداخت پاداش قهرماني بسكتبال نيست
نوجوانان واليبال فيناليست شدند
... و داستان فروش امتياز تيم كوثر لرستان همچنان ادامه دارد هيچ كس حق خريد «كوثر» را ندارد
رقابتهاي قهرماني تيراندازي با كمان جهان بي تجربگي كمانداران در روز بدشانسي قهرمانان
آبي هاي لندن تا سال 2011 نمي توانند بازيكني را به خدمت بگيرند محروميت چلسي؛ تهديد يا فرصت؟
اخبار فوتبال جهان
جلالي چگونگي مقابله با ناهنجاري ها در ورزشگاه ها را تشريح كرد قانون بگذاريم، امتياز دهيم، تشويق كنيم



حديث دشت عشق

از نوشته شهيد «علي اصغر بابازاده اصل»
اين مرگ از عسل بر وجودم گواراتر است
پدرم درود بر تو كه چونان ابراهيم فرزند خويش را به فرمان خداي بزرگ به قربانگاه فرستادي. بدان و آگاه باش كه اسماعيلت هرگز از فرمان باريتعالي سرباز نمي زند و مرگ در راه خدا را جز سعادت نمي داند و زندگي را جز جهاد در راه عقيده نمي داند و شهادت را جزء بهترين نعمتهاي خداوند مي داند. مادرم سلام بر تو كه بالاخره بر احساس مادرانه ات پيروز شدي و فرزندت را روانه ميدان نبرد مسلمين و كفار كردي. گفتي كه تو را در راه خدا هديه به انقلاب اسلامي و رهبر انقلاب اسلامي مي كنم و من به وجود تو افتخار مي كنم كه مادري از تبار فاطمه زهرا(س) هستي. مي دانم كه از دست دادن من شايد سنگين باشد ولي چون نمي توانستم مشاهده كنم كه هر روز عده اي از بهترين برادرانم شهيد مي شوند و من به كارهاي روزمره مشغول باشم، من نيز با همه التهاب درونيم و برنامه هاي تنظيم شده در آينده زندگيم و با همه وابستگي به خانواده ام و همه و همه را در يك جمله و اطاعت از امام را و يك جمله همانند ديگر برادرانم معاوضه كرديم و اين مرگ را از عسل بر وجودم گواراتر دانستم. امام فرموده چشم اميد من به شما جوانان است و ما نيز او را تنها نخواهيم گذلشت يار و ياور او خواهيم بود و خط سرخي كه 1400 سال است ادامه دارد ادامه خواهيم داد. هيهات كه بيست سال از عمرم گذشت و هنوز اندرره يك كوچه ام زيرا كه نعمتهايي كه پروردگار به من داد سپاسگزاري نكردم و شرمنده ام و بيشتر از همه از نعمت بزرگ خداوند ناسپاسي كردم ندانستم كه رهبر و مرجع تقليد، روح خدا خميني بت شكن باشد توفيق نيافتم تا ايشان را از نزديك زيارت كنم و توفيق نيافتم آنطور كه بايد در گفتارش تفكر كنم و توفيق نيافتم كه بيشتر بشناسمش. افسوس و صد افسوس كه با او هم عصر بودم ولي از ولايتش بهره مند نبودم. بسيجي شهيد «علي اصغر بابازاده اصل» سال 1341 درتهران متولد شدو در 11/2/1361 در عمليات بيت المقدس به شهادت رسيد.

 



سفر پيروزي به نصف جهان براي تصاحب صدرنشيني تقابل بامدادي و جذاب استقلال و سايپا

هفته پنجم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور توأم با جذابيت، حساسيت و البته اتفاقات خاص و ويژه خواهد بود كه بامداد روز سه شنبه به اتمام مي رسد.
هفته پنجم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور دوشنبه شب با برگزاري هفت مسابقه به اتمام مي رسد در زير اشاره اي گذرا به حساس ترين ديدارهاي هفته خواهد شد.
ذوب آهن- پيروزي
جدال دو مدعي
حساس ترين ديدار هفته پنجم ليگ برتر كه ميداني براي تقابل دو مدعي جدي قهرماني است. ذوب آهن كه اقتدار فصل گذشته را در 4هفته ابتدايي ليگ نهم تداوم بخشيده است با پيشوند «صدرنشين ليگ برتر» ميزبان پيروزي خواهد بود. شاگردان منصور ابراهيم زاده در هفته هاي اخير چهره يك مدعي را داشته به واقع شايسته صدرنشيني بوده اند. آنها دوشنبه شب در ديداري سخت و دشوار از پيروزي پذيرايي مي كنند كه كم كم به ثبات نزديك مي شود و در ميان تيم هاي بالاي جدول جاي دارد. تيم كرانچار پس از پشت سر گذاشتن اردوي 5روزه در امارات با آمادگي و روحيه اي بالا به ليگ برتر بازمي گردد با اين اميد كه تيم صدرنشين ذوب آهن را از پيش رو برداشته و خود بر قله ليگ برتر بايستد. تحقق اين رويا نيازمند تلاشي بيش از آن چيزي است كه سرخپوشان در ديدار با صباي قم به كار گرفتند. ذوب آهن تيمي منسجم در خانه است كه كمتر به ميهمانان خود امتياز مي دهد. پيروزي در دو فصل گذشته مقابل اين تيم اصفهاني در فولادشهر به ترتيب با نتايج 2برصفر و 3بريك شكست خورده است كه آماري مأيوس كننده براي شاگردان كرانچار پيش از ديدار شامگاه دوشنبه است. سرخپوشان درحالي مقابل ذوب آهن صف آرايي مي كنند كه جلال اكبري را به علت محروميت و خليلي و تياگو را به خاطر مصدوميت در اختيار نخواهد داشت. اين درحالي است كه ابراهيم زاده هم نمي تواند به علت مصدوميت از وجود محمدرضا خلعتبري در اين بازي سود ببرد.
لوكا روي لبه تيغ
يكي از مربيان ليگ برتري كه روي لبه تيغ راه مي رود، لوكا بوناچيچ است. او كه يكي از عاملان قهرماني فولاد خوزستان در فصل چهارم ليگ برتر به شمار مي رود، با هدف بازسازي اين تيم به خوزستان آمد اما از تيم قدرتمند مجيد جلالي تيمي ضعيف و شكننده ساخته است كه در 4هفته اخير فقط 2تساوي خانگي بدست آورده و 2بار متحمل شكست شده است. او در يك بازي حساس و دشوار دوشنبه شب تيمش را به مصاف سپاهان مي فرستد، تيمي كه با آن نايب قهرماني آسيا را تجربه كرد. نتيجه اين بازي تأثير زيادي بر سرنوشت لوكا خواهد داشت و شايد به همكاري او با سرخپوشان خوزستاني خاتمه دهد.
استقلال- سايپا:
143 روز پس از آن بازي
خاص ترين مسابقه فوتبال ايران تا به امروز ديدار استقلال تهران و سايپا كرج است كه ساعت 30:22 روز دوشنبه 16 شهريور ماه آغاز مي شود و حوالي ساعت 30 دقيقه بامداد روز سه شنبه 17شهريور ماه به اتمام مي رسد! اين بازي كه يادآور تقابل پرحاشيه دو تيم در هفته سي وسوم ليگ هشتم است مي تواند با جذابيت هاي ويژه اي همراه باشد، ويژه از آن جهت كه بازهم محمد مايلي كهن مقابل استقلال مي ايستد. او كه در روزهاي پاياني ليگ برتر مقابل امير قلعه نويي و تماشاگران استقلال ايستاد با گذشت 143 روز از بازي جنجالي استقلال- سايپا باز هم با سايپا مقابل استقلال صف آرايي مي كند، البته استقلال كه مرفاوي را جاي قلعه نويي روزي نيمكت دارد. برنامه ديدارهاي هفته پنجم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور به شرح زير است:
دوشنبه: 16/6/88
¤ ذوب آهن اصفهان- پيروزي (ساعت30:20- ورزشگاه فولادشهر اصفهان)
¤ فولاد خوزستان- سپاهان اصفهان (ساعت21- ورزشگاه تختي اهواز)
¤ پيكان قزوين- تراكتورسازي تبريز (ساعت21- ورزشگاه شهيد رجايي قزوين)
¤ راه آهن شهرري- استيل آذين(ساعت21- ورزشگاه اكباتان)
¤مقاومت سپاسي شيراز- ملوان بندرانزلي(ساعت21- ورزشگاه حافظيه شيراز)
¤ صباي قم- مس كرمان(ساعت21- ورزشگاه يادگار امام(ره) قم)
¤ استقلال تهران- سايپا كرج(ساعت 30:22- ورزشگاه آزادي)

 



اخبار كوتاه از فوتبال

صعود برزيل به جام جهاني، تحقير شدن آرژانتين
تيم ملي فوتبال برزيل با پيروزي برابر آرژانتين به رقابت هاي جام جهاني 2010 صعود كرد. بامداد يكشنبه تيم ملي فوتبال برزيل در ديداري سرنوشت ساز رودرروي آرژانتين رقيب سنتي خود قرار گرفت و با درخشش ستاره هاي خود موفق شد ميزبان را با نتيجه سه بر يك از پيش رو بردارد.
در اين ديدار كه در شهر بوينس آيرس برگزار شد، تيم ملي برزيل با گل هاي لويزائو (24) و فابيانو (31 و 68) برابر تك گل داتولو (65) برابر آرژانتين به پيروزي دست يافت.
با اين پيروزي برزيل با سي امتياز صعود خود را به جام جهاني قطعي كرد تا تنها تيمي باشد كه در تمامي ادوار جام جهاني حضور داشته است. همچنين باخت آرژانتين برابر برزيل جايگاه ديگو مارادونا در تيم ملي اين كشور را بيش از پيش متزلزل كرد. آرژانتين درحال حاضر با 15 بازي و كسب 22 امتياز در رده چهارم رقابت هاي انتخابي جام جهاني در منطقه آمريكاي جنوبي قرار دارد.
مايلي كهن: عجيب نيست، ساعت 10 صبح هم مسابقه برگزار شده
سرمربي تيم فوتبال سايپا گفت: نويد انجام يك ديدار زيبا برابر استقلال تهران را مي دهم.محمد مايلي كهن در مورد ديدار با استقلال تهران اظهار داشت: بازي سختي برابر اين تيم پيش رو داريم. استقلال تيم ريشه داري است كه قدمت ديرينه دارد و از تماشاگران زيادي هم سود مي برد. اين ديدار در خانه آنها برگزار مي شود و طبعا سختي هاي خود را هم دارد.
وي ادامه داد: در اين فصل قرار است ديدار برگشت در كرج برگزار شود و ما هم مانند تيم پيكان در ورزشگاه خانگي خود برابر استقلال و پيروزي به ميدان برويم.سرمربي سايپا در مورد برگزاري مسابقه در ساعت 30/22 عنوان كرد: در فوتبال ايران اتفاقات نادر كم رخ نمي دهد و سال هاست در اين فوتبال شاهد چنين رخدادهايي هستيم. در فوتبال ايران ساعت 10 صبح هم بازي برگزار شده است و بازي در ساعت 10 شب بدتر از بازي در ساعت 10 صبح نيست.
توقف تيم ملي مقابل ازبكستان در ديداري كم هيجان
تيم ملي فوتبال ايران كه براي انجام يك ديدار دوستانه به ازبكستان سفر كرده بود برابر اين تيم با نتيجه تساوي بدون گل متوقف شد.
تيم ملي كه تمامي بازيكنان خود را به غير از آندرانيك تيموريان دراختيار داشت، در نيمه اول عملكرد بهتري را به نمايش گذاشت، اخراج بازيكن ازبكستان در نيمه اول كار را براي پيروزي ايران آسان كرده بود، اما ضعف در خط حمله مانع از گلزني تيم ملي شد.
در اواخر نيمه دوم و پس از اينكه تنها 30 ثانيه از حضور مجتبي زارعي در ميدان نگذشته بود، روشن ايرماتوف داور ازبكستاني زارعي را از زمين بازي اخراج كرد تا دو تيم 10 نفره به كار خود ادامه دهند. درنهايت تلاش دو تيم نتيجه اي دربرنداشت و اين بازي دوستانه با نتيجه صفر بر صفر به پايان رسيد. اعضاي تيم ملي فوتبال كشورمان پس از انجام اين بازي ساعت دو بامداد روز يكشنبه وارد تهران شدند.
تساوي بدون گل بحرين و عربستان در راند اول
ديدار رفت تيم هاي ملي فوتبال بحرين و عربستان در مرحله پلي آف انتخابي جام جهاني 2010 در قاره آسيا با نتيجه تساوي بدون گل به اتمام رسيد.ديدار رفت از مرحله پلي آف مسابقات فوتبال انتخابي جام جهاني 2010 درقاره آسيا شنبه شب بين تيم هاي ملي فوتبال بحرين و عربستان در ورزشگاه ملي شهر منامه برگزار شد. اين ديدار حساس و تعيين كننده در پايان 90 دقيقه تلاش دو تيم به نتيجه تساوي بدون گل انجاميد تا تكليف پنجمين تيم آسيايي حاضر در جام جهاني در ديدار چهارشنبه شب دو تيم عربستان و بحرين در ورزشگاه ملك فهد شهر رياض مشخص شود. تيم پيروز ديدارهاي عربستان و بحرين به عنوان پنجمين تيم برتر آسيا در مرحله انتخابي جام جهاني 2010 براي حضور در اين مسابقات به مصاف نيوزلند خواهد رفت.
امتياز تيم آلومينيوم اراك به باشگاه شن سا واگذار شد
مديركل تربيت بدني استان مركزي از واگذاري امتياز تيم فوتبال آلومينيوم اراك به باشگاه شن سا خبر داد.
خسرو قمري با اعلام اين خبر افزود: براي اينكه خيال هواداران و ورزش دوستان استان راحت باشد، شرايط دشواري را براي اين انتقال درنظر گرفتيم كه از آن جمله مي توان به فعاليت تيم شن سا تنها در شهر اراك اشاره كرد؛ بحث دوم ضمانت مالي اسپانسر جديد بود كه با توجه به انتقال رايگان امتياز، ضمانت نامه هايي از حاميان جديد اخذ شد و قرار شد در صورت صعود تيم به ليگ برتر امتياز تيم در اراك باقي بماند و اگر تيم به رده پايين تر سقوط كند، بايد اسپانسر باشگاه براي فصل آينده امتياز يك تيم ليگ يكي را براي اراك خريداري كند.

 



پيروزي ايتاليا به لطف گل به خودي هاي كاپيتان گرجستان اسپانيا در يك قدمي صعود به جام جهاني 2010

تيم فوتبال اسپانيا با پيروزي پر گل مقابل بلژيك در يك قدمي صعود به رقابت هاي جام جهاني 2010 قرار گرفت.
اسپانيا شنبه شب با نتيجه 5 بر صفر مقابل بلژيك پيروز شد. براي تيم ميزبان در اين ديدار، ديويد سيلوا (41 و 67)، ديويد ويا (49 و 85) و جرارد پيكه (50) گلزني كردند تا اسپانيا با كسب هفتمين پيروزي پياپي و 21 امتياز صدرنشين بلامنازع گروه پنجم لقب گيرد.
تيم ايتاليا در ديگر ديدار برگزار شده شنبه شب با گل به خودي هاي كاخا كالادزه (57 و 67) مقابل گرجستان در زمين اين تيم به برتري رسيد. كالادزه كاپيتان گرجستان و مدافع آث ميلان در اين ديدار به فاصله ده دقيقه دو بار در دفع توپ اشتباهات فاحشي را مرتكب شد و يك تنه شكست تيمش را مقابل ايتاليا رقم زد. نتايج كامل مسابقات فوتبال مقدماتي جام جهاني در قاره اروپا به اين شرح است:
گروه اول:
¤ دانمارك يك - پرتغال يك
¤ مجارستان يك - سوئد 2
گروه دوم:
¤ مولداوي صفر - لوكزامبورگ صفر
¤ رژيم اشغالگر صفر - لتوني يك
¤ سوئيس 2 - يونان صفر
گروه سوم:
¤ لهستان يك - ايرلند شمالي يك
¤ اسلواكي2 - جمهوري چك 2
گروه چهارم:
¤ آذربايجان يك - فنلاند 2
¤ روسيه 3 - ليختن اشتاين صفر
گروه پنجم:
¤ ارمنستان صفر - بوسني 2
¤تركيه 4 - استوني 2
¤اسپانيا 5 - بلژيك صفر
گروه ششم:
¤ اوكراين 5 - آندورا صفر
¤ كرواسي يك - بلاروس صفر
گروه هفتم:
¤ اتريش 3 - جزاير فارو يك
¤ فرانسه يك - روماني يك
گروه هشتم:
¤ بلغارستان 4 - مونته نگرو يك
¤ گرجستان صفر - ايتاليا 2
¤ قبرس يك - ايرلند 2
گروه نهم:
¤ اسكاتلند 2 - مقدونيه صفر
¤ ايسلند يك - نروژ يك

 



خواندني از ورزش ايران

¤ تيم بسكتبال نوجوانان ايران مرحله نهم اردوي خود را صبح ديروز به پايان رساند و از روز پنج شنبه مرحله دهم اين اردو در تركيه برگزار خواهد شد.اين تيم كه خود را براي حضور در مسابقات غرب آسيا (5 مهرماه- بيروت) آماده مي كند، پنج شنبه 19 شهريورماه عازم تركيه مي شود تا يك اردوي يك هفته اي را تا 25 شهريور برگزار كند.
¤ رامين طباطبايي، رئيس ستاد ملي مبارزه با دوپينگ از مثبت شدن تست يك دوچرخه سوار ملي پوش خبر داد و به ايسنا گفت: نمونه اين ورزشكار يك ماه پيش در اردوي تيم ملي دوچرخه سواري گرفته شد. وي افزود: با مثبت شدن قطعي تست دوپينگ اين دوچرخه سوار كه در اردوي تيم ملي حضور داشته او از حضور در ميادين ورزشي محروم خواهد شد اما، حكم قطعي وي را هنوز صادر نكرده ايم.
¤ احسان قائم مقامي نخستين استاد بزرگ شطرنج كشورمان با موافقت فدراسيون بين المللي اين رشته مجوز حضور در رقابت هاي 2009 جام جهاني را به دست آورد.رقابت هاي جام جهاني شطرنج آذرماه سال جاري در خانتي مانسيسك روسيه و با حضور 128 شطرنجباز برتر جهان برگزار مي شود.

 



رئيس سازمان تيم هاي ملي: خبري از پرداخت پاداش قهرماني بسكتبال نيست

رئيس سازمان تيم هاي ملي بسكتبال گفت: هيچ خبري از پرداخت پاداش ملي پوشان براي قهرماني در آسيا نيست.
رضا مشحون درمورد قول پاداش سازمان تربيت بدني براي قهرماني تيم ملي ايران در جام ملت هاي آسيا تأكيد كرد: متأسفانه پس از اين قهرماني و راه يابي به جام جهاني تاكنون هيچ خبري از پرداخت پاداش بازيكنان و كادر فني تيم ملي نشده و كسي به فكر اين موضوع نيست.
وي ادامه داد: بازيكنان تيم ملي بدون هيچ چشم داشتي قهرماني آسيا و حضور در جام جهاني را كسب كردند؛ اما پس از اين قهرماني هيچكس حال بسكتبال را نمي پرسد و انگار كه اين رشته هيچ نيازي نداشته و بدون مشكل قهرمان آسيا شده است.
رئيس سازمان تيم هاي ملي با اشاره به تعطيلي اردوي تيم ملي بسكتبال بزرگسالان عنوان كرد؛ اين تيم پس از چهار ماه اردوي پي درپي و مسابقات بين المللي تا اواخر سال جاري و پيش از شروع بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي تمريني نخواهد داشت و بازيكنان دراختيار باشگاه ها هستند.عضو هيئت رئيسه فدراسيون بسكتبال درمورد ماتيچ سرمربي تيم ملي گفت: اين مربي با تعطيلي تمرينات تيم بزرگسالان به عنوان مشاور در رده جوانان و نوجوانان به كار گرفته خواهد شد.

 



نوجوانان واليبال فيناليست شدند

تيم واليبال نوجوانان كشورمان با غلبه بر آرژانتين براي دومين بار پياپي راهي مرحله نهايي رقابت هاي قهرماني جهان در ايتاليا شد.
در مرحله نيمه نهايي يازدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان جهان تيم كشورمان در 3 گيم پياپي و با نتايج (25 بر 18)، (25 بر 23) و (25 بر 22) آرژانتين را شكست داد و براي دومين بار متوالي راهي ديدار نهايي اين رقابت ها شد.
روز گذشته در ديگر ديدار مرحله نيمه نهايي تيم صربستان در 3 گيم متوالي و با نتايج (25 بر 20)، (25 بر 22) و (25 بر 22) روسيه را شكست داد و به عنوان د يگر تيم راه يافته به مرحله نهايي رقابت هاي جهاني معرفي شد.
ديروز ساعت 18 (30/20 به وقت تهران) دو تيم صربستان و ايران ديدار نهايي يازدهمين دوره پيكارهاي واليبال قهرماني جهان را برگزار كردند. اين براي دومين بار است كه دو تيم ايران و صربستان در قالب اين مسابقات مقابل هم قرار مي گيرند. نتيجه ديدار دو تيم در گروه B مرحله مقدماتي مسابقات با نتيجه 3 بر صفر به سود شاگردان يوتسا ست كوويچ به پايان رسيد.
واليبال ايران از حضور در ليگ جهاني بازماند
تيم ملي واليبال ايران شنبه شب با شكست دوباره مقابل مصر، بخت حضور در رقابت هاي ليگ جهاني را از دست داد.
تيم ملي واليبال كشورمان دومين ديدار خود مقابل مصر را با نتيجه 3 بر صفر واگذار كرد. در اين ديدار كه در قاهره مصر برگزار شد شاگردان حسين معدني با نتايج (25 بر 18)، (25 بر 17) و (25 بر 23) متحمل شكست شدند تا با توجه به شكست در ديدار نخست، بخت حضور در رقابت هاي ليگ جهاني را از دست بدهد.

 



... و داستان فروش امتياز تيم كوثر لرستان همچنان ادامه دارد هيچ كس حق خريد «كوثر» را ندارد

وضعيت ماندن يا نماندن تيم فوتبال كوثر آن هم با نام لرستان در مسابقات امسال ليگ دسته اول كشور هنوز مشخص نيست و اين در حالي است كه زمان زيادي به آغاز اين رقابت ها نمانده است.
طي ماه هاي گذشته حرف و حديث هاي زيادي در خصوص تيم كوثر و موضوع خروج آن از لرستان به گوش مي رسيد ولي طي اين روزها اين موضوع به سوژه اصلي ورزش استان تبديل شده است.
مديرعامل تيم كوثر لرستان مهلت 10 روزه اي براي مسئولين استان در خصوص حمايت از اين تيم تعيين كرده بود كه پس از سپري شدن اين زمان، آيت الله زاده اعلام كرد به دليل اينكه هيچ گونه حمايتي از ما نمي شود، كوثر از لرستان خارج شد و اين در حالي است كه برخي مسئولان بالاخص استاندار و مديركل تربيت بدني استان اعلام كرده بودند كوثر متعلق به لرستان بوده و اجازه خروج به آن نمي دهيم.
ظاهرا صحبت هاي مسئولان استان درخصوص عدم خروج كوثر از لرستان بي ثمر مانده و اين تيم در حال حاضر در تهران به سر برده و تمرينات خود را در آنجا انجام مي دهد و قصد ندارد با نام لرستان در مسابقات آتي شركت كند.
مديرعامل باشگاه كوثر لرستان در اين خصوص با تاييد اين خبر گفت: تيم كوثر الان با كادر فني و بازيكنان جذب شده جديد تمرينات جدي و فشرده خود را در تهران انجام مي دهد.
آيت الله زاده تصريح كرد: ما به مسئولين استان مشكلات را منعكس كرديم، نامه نگاري كرديم ولي هيچ گونه حمايتي از ما نشد، آيا بدون حمايت مي توان تيم داري كرد؟
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا كوثر امسال با نام لرستان در مسابقات حاضر خواهد شد؟ بيان داشت: موقعي كه حمايتي صورت نمي گيرد، چطور با نام لرستان در مسابقات حاضر شويم. در حال حاضر پيشنهادات جديدي براي خريد تيم داريم و در حال بررسي آنها هستيم و به زودي نتيجه گيري خواهيم كرد.
در همين خصوص رحيمي نسب، نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي و عضو هيئت مديره باشگاه كوثر مي گويد: تمامي تلاش هاي ما بر اين است تا مشكلات كوثر رفع شده و اين تيم در لرستان باقي بماند. در اين رابطه رايزني ها و صحبت هايي نيز با برخي مسئولان صورت گرفته است.
مديركل تربيت بدني لرستان هم با اشاره به آخرين وضعيت تيم فوتبال كوثر گفت: اين تيم متعلق به لرستان است و بايد با نام لرستان در مسابقات حاضر شود.
ميرزا حسين سالاروند با بيان اينكه مديران باشگاه كوثر براي بيان مشكلات تيم بايد به لرستان بيايند و درخواست هاي خود را مطرح كنند، عنوان داشت: بايد دنبال تعيين تكليف نهايي بود.
سالاروند درخصوص اينكه مديرعامل كوثر مي خواهد امتياز اين تيم را بفروشد تاكيد كرد: اگر اين امر صورت گيرد به كميته انضباطي فوتبال شكايت خواهيم كرد و اگر هم لازم باشد به تمامي استان ها نامه خواهيم زد كه هيچ كس حق خريد كوثر را ندارد؛ كوثر متعلق به لرستان است.

 



رقابتهاي قهرماني تيراندازي با كمان جهان بي تجربگي كمانداران در روز بدشانسي قهرمانان

رقابتهاي تيراندازي با كمان قهرماني جهان در كمان ريكرو زنان نه تنها براي تيم ايران روز خوبي نبود بلكه روز بدشانسي تمامي ورزشكاران شركت كننده در اين بخش خصوصا قهرمانان جهان بود.
رقابتهاي كمان ريكرو بانوان در چهل و پنجمين دوره مسابقات قهرماني جهان در اولسان كره جنوبي با حضور 97 ورزشكار از 29 كشور پنجشنبه گذشته در استاديوم بزرگ بين المللي تير و كمان «مونسو» كره برگزار شد.
در اين روز تيراندازان كره اي كه سالهاست عنوان قهرماني جهان را يدك مي كشند تنها تيمي بودند كه ظهر روز مسابقات بعد از پايان ديدارها با دو هزار امتياز به سالن غذاخوري رفتند تا با خيالي آسوده به كسب عنوان قهرماني اين مسابقات بيانديشند.
دو تيم چين و چين تايپه نيز با اختلاف بيش از 20 امتياز اين تيم را دنبال مي كردند. تيم كلمبيا نيز در پايان مسابقه دو مسافت 60 و 70 متر نتيجه غيرقابل تصوري را بدست آورد. اين تيم در دو مسافت پنجم و در پايان مسابقات در رده هشتم ايستاد تا با هشت پله صعود نسبت به مسابقات لايپزيك آلمان(2007) يكي از شگفتي سازهاي مسابقات ريكرو زنان در سال 2009 لقب گيرد.
در پايان رقابتهاي ريكرو زنان كره اي ها با كسب 4084 امتياز و اختلافي بيش از 60 امتياز عنوان قهرماني دور مقدماتي را به خود اختصاص دادند. چيني ها با 3980 امتياز دوم و چين تايپه با دو امتياز اختلاف سوم شد.
نبود تجربه عامل شكست تيراندازان زن ايراني
افت محسوس تيراندازان ريكرو زن در چهل و پنجمين دوره مسابقات قهرماني جهان در تيم ايران نيز مشهود بود بطوريكه تيراندازان كم تجربه كشورمان در اين رقابتها نتايج درخور توجهي كسب نكردند.
كمانداران ريكرو كشورمان در مجموع 144 تير (در هر مسافت 36 تير) به سمت سيبل ها نشانه رفتند كه در قسمت انفرادي زهرا شمس با 1191 امتياز در جايگاه نود و يكم ايستاد، زهرا دهقان ديگر تيرانداز كشورمان با امتياز 1187 عنوان نود و دومي را كسب كرد و آرزو حيدري نيز با كسب امتياز 1151 عنواني بهتر از نود و پنجمي را بدست نياورد.
در بخش تيمي نيز با 3529 امتياز در جايگاه بيست و پنجم ايستادند. اين نتايج در حالي بدست آمد كه زهرا دهقان و آرزو حيدري از زمستان سال گذشته وارد تيم ملي شده و با لغو سفرهاي برون مرزي فدراسيون تير و كمان كشورمان در يك سال گذشته هيچ تجربه برون مرزي را بدست نياورده بودند و تنها با اندوخته هايي كه از تمرينات و تنها رقابت خود با چند تيرانداز آسيايي در مسابقات جايزه بزرگ آسيا در تهران (خرداد ماه سال جاري) داشتند به مصاف قهرمانان بنام جهان و المپيك رفتند.
آينده روشن پيش روي تيراندازان جوان
هر چند تيراندازان جوان كمان ريكرو زنان كشورمان نتوانستند رضايت مربيان خود را در رقابتهاي قهرماني جهان بدست آورند اما نبايد اين نكته را فراموش كنيم كه اين روزشكاران بدون تجربه برون مرزي و اردوهاي تداركاتي خارج از كشور در اولين گام وارد بزرگترين رويداد تير و كمان جهان بعد از المپيك شدند كه قطعا كسب اين تجربه ارزشمند در پله اول مي تواند رهگشاي آينده روشن اين تيراندازان باشد.
در كنار آن برگزاري مسابقات به شكل كاملا متفاوت با استفاده از تكنولوژي هاي ديجيتالي، برگزاري ديدارها در چهار مسافت در يك روز، وزش باد و سردي هوا در شهر اولسان، حضور نداشتن در تمرين رسمي مسابقات و از همه مهمتر رسيدن ورزشكاران تنها چند ساعت قبل از آغاز رقابتها و خستگي ناشي از اين مسئله در عملكرد تيراندازان ايراني موثر بود چرا كه كمانداران در تمامي تمرينات داخلي خود ركوردهايي بالاتر از اين را ثبت كرده بودند و اگر تنها كمي چاشني تجربه را به رفع مشكلات مذكور متصل مي كردند هم اكنون شاهد جايگاهي بالاتر از تيم جوان تير و كمان زنان ايران در كمان ريكرو بوديم.
چهل و پنجمين دوره مسابقات تيراندازي با كمان قهرماني جهان از 11 تا 19 شهريورماه به ميزباني كره جنوبي در شهر «اولسان» برگزار مي شود.

 



آبي هاي لندن تا سال 2011 نمي توانند بازيكني را به خدمت بگيرند محروميت چلسي؛ تهديد يا فرصت؟

اتهام اصلي باشگاه فوتبال چلسي انگليس وسوسه نوجوانان براي پيوستن به آكادمي اين باشگاه است. آيا اين اثرگذاري روي بازيكنان كم سن و سال، كاري اخلاقي است؟
فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) هفته گذشته باشگاه چلسي را به دليل نقض قوانين و نقل و انتقالات براي جذب بازيكن باشگاه لانس فرانسه در سال 2007 به محروميت از خريد هرگونه بازيكن، چه بومي و چه غيربومي تا ژوئن 2011 محكوم كرد.
گفته مي شود، چلسي «گائل كاكوتا» بازيكن سابق لانس را تحريك كرده و از او خواسته بود قراردادش را زيرپا بگذارد تا بتواند به چلسي برود.
سرقت استعدادها
هميشه به آبي هاي لندن اين ايراد وارد بود كه با خريد بازيكنان مسن، به سازندگي نسل جوان كمتر بها مي دهند. با آمدن «رومن آبراموويچ» و هزينه هاي گزاف براي خريد بازيكنان بزرگ، اين حمله از سمت مخالفان بيشتر حس شد تا اينكه با روي كار آمدن «پيتر كنيون» به عنوان مدير اجرايي بازنشسته ها (لقب قديمي چلسي) كه با حقوق بالايي از منچستريونايتد آورده شد، مالك چلسي نشان داد، مي خواهد با استفاده از تجارب كنوني كه در يونايتد اندوخته بود، تحول بزرگي را در سياست هاي كلان باشگاه اجرا كند.
يكي از استراتژي هاي نوين آبي ها، جستجو و خريداري استعدادهاي كم سن و سال در كشورهاي ديگر بود. تزريق اين نيروهاي جوان به آكادمي باشگاه دقيقا همان روشي است كه يونايتد و آرسنال انجام داده و چه از نظر پرورش بازيكن براي آينده و چه سرمايه گذاري بر روي اين نيروها و فروش آتي آنها به منظور كسب درآمد براي باشگاه بسيار موفق بوده اند.
دراين رهگذر مسئولان چلسي گاه براي بدست آوردن يك بازيكن جوان مجبور به اعمال روش هاي وسوسه آميز مالي مي شدند كه يكي از مشهورترين اين حوادث، ماجراي «اوبي مايكل» در سال 2006 بود كه جنجال بسياري در رسانه ها بوجود آورد و دست آخر راي دادگاه عالي ورزش و فيفا به زيان چلسي اعلام شد.
دراين بين مايكل جوان كه در يك باشگاه نروژي بازي مي كرد و با منچستريونايتد قرارداد بسته بود، از طريق واسطه چلسي وسوسه شده و قرارداد خود را با شياطين يكطرفه لغو كرده و با چلسي امضا مي كند.
دادگاه سپس به نفع سرخ هاي اولدترافورد راي داد و چلسي مجبور شد مبلغ 10 ميليون پوند به عنوان غرامت به يونايتد بپردازد.
اكنون نيز همين داستان براي بدست آوردن «كاكوتا» 18 ساله از تيم لانس فرانسه رخ داد كه باعث واكنش شديد فيفا شده است. اتهام اصلي تيم چلسي وسوسه نوجوانان براي پيوستن به آكادمي اين باشگاه است. آيا اين اثرگذاري بر روي بازيكنان كم سن و سال كاري اخلاقي است؟
تهديدها
با وجود اعلام «متيو ريب» منشي دادگاه عالي ورزش كه ممكن است حكم محروميت تيم چلسي تا سه ماه به تعويق بيافتد، پيامدهاي زيادي براي فوتبال اروپا بويژه ليگ برتر انگلستان انتظار مي رود.
نخستين مسئله ترس ايجاد شده از اين حكم است كه باعث مي شود باشگاه هاي فعال در زمينه پرورش استعدادهاي جوان با احتياط بيشتري به انتخاب و قرارداد بستن با آنها بپردازند.
درحاليكه خبر مي رسد منچستريونايتد نيز بخاطر وسوسه «پل پوگبا» بازيكن نوجوان لوهاور فرانسه تحت بازجويي مقامات فيفا و دادگاه عالي ورزش قرار دارد و ممكن است به سرنوشت چلسي دچار شود، باشگاه هاي بزرگ اروپايي به تكاپو افتاده اند تا خود را از هرگونه خطر احتمالي مبرا كنند. تهديد ديگري كه خود چلسي را عذاب خواهد داد عدم انتقال بازيكن تا سال 2011 است كه به معناي نخريدن بازيكن تا دو فصل است و براي تيمي با ميانگين سني بالا كه داريم در خطر مصدوميت و افول كيفيت بازيكنانش قرار دارد، اين يك فاجعه است. تا جاييكه علاوه بر به خطر افتادن ادعاي قهرماني آبي ها، با گذشت زمان حتي ممكن است با قوي تر شدن رقبا، از BIG4 (متشكل از بزرگترين باشگاه هاي فوتبال اروپا) نيز خارج شوند، اما در سطح قاره اي زيان بزرگ به فوتبال انگلستان وارد مي شود كه بايد يكي از بهترين تيم هاي خود در ليگ قهرمانان را تضعيف شده ببيند.
فرصت ها
اما فرصت طلايي كه محروميت احتمالي چلسي با تيم هاي ديگر در اختيار رقيبان مي گذارد، ما را به ياد محروميت 5 ساله تيم هاي انگليسي از رقابت هاي اروپايي مي اندازد كه باعث جلو افتادن رقبا بويژه فوتبال ايتاليا در دهه 80 و 90 شد. نكته مثبت اين رخداد آن است كه نظارت نهادهاي مسئول بر روي نقل و انتقالات فوتبال بيشتر خواهد شد و جلوي هرج و مرج بيشتر و اعمال فشار باشگاه هاي زورمدار به تيم هاي كوچكتر گرفته مي شود.

 



اخبار فوتبال جهان

رونالدو مي توانست به اروپا برگردد
«پديده» با رد پيشنهاد تيم هاي ايتاليايي و انگليسي از بازگشت به فوتبال اروپا سرباز زد.
رونالدو، مهاجم سابق ميلان و رئال مادريد در آستانه حضور دوباره در فوتبال اروپا بود. رم و چند باشگاه ليگ برتري خواهان به خدمت گرفتن او بودند. به نوشته روزنامه برزيلي گلوبو اسپورت رم سخت خواهان خريد بهترين گلزن رقابت هاي جام جهاني بود. تاتنهام و بلكبرن هم براي بردن رونالدو به ليگ برتر آماده بودند. با اين حال اين بازيكن 32ساله روشن كرد، ترجيح مي دهد در كورينتيانس بماند. او در ماه هاي اخير در اين تيم برزيلي قدرت گذشته اش را بدست آورد.مدير برنامه هاي رونالدو گفت كه او در كورينتيانس احساس راحتي مي كند چراكه گويي در يك خانواده به سر مي برد. او گفت: كورنتيناس براي او همانند خانواده است. او در اين باشگاه خوشحال است و احساس راحتي مي كند.
ساچي: اسپالتي بايد به مربيگري برگردد
سرمربي پيشين تيم فوتبال آ.ث ميلان ايتاليا ابراز اميدواري كرد همكار جوانش به زودي به دنياي مربيگري بازگردد.
آريگو ساچي گفت: اسپالتي مربي بزرگي است و از اين كه از رم رفته است بسيار ناراحتم. وي افزود: اسپالتي به تيم فوتبال رم شخصيت داد و كاري كرد تا اين تيم براي اروپايي شدن گام بردارد. از ديد من بايد به لوچانو فرصت بيشتري داده مي شد و اين درست نيست كه با دو شكست پياپي يك مربي اخراج شود. اسپالتي هفته گذشته پس از دو شكست پياپي با رم در ليگ ايتاليا كنار رفت و جايش را به رانيري داد.
اشنايدر: در مادريد با من مثل يك بچه رفتار مي شد
مهاجم جوان تيم ملي فوتبال هلند به شدت از سياست هاي مقامات رئال مادريد انتقاد كرد.
وسلي اشنايدر گفت: در مادريد با من مثل يك بچه رفتار مي شد و هيچ قدرت انتخاب يا اختياري از خود نداشتم. وي افزود: از زماني كه به اينترميلان آمده ام از فوتبال لذت مي برم و اين براي من فوق العاده است.
اشنايدر ادامه داد: در رئال مادريد هميشه محكوم به نيمكت نشيني بودم و در آن روزهاي پاياني كه رونالدو و كاكا و بن زما آمده بودند عملاً به دست فراموشي سپرده شده بوديم. اشنايدر هفته گذشته با 24ميليون يورو راهي اينترميلان ايتاليا شده و مورد اعتماد مورينيو است.
كارلوس در كادر فني رئال مادريد
دوستان نزديك به مدافع پيشين رئال مادريد از مذاكرات پيشرفته وي با مديرعامل اين باشگاه خبر مي دهند.
روبرتو كارلوس كه خيال ماندن در تركيه را ندارد به احتمال فراوان در تعطيلات زمستاني فنرباغچه را ترك مي كند. رئال مادريد خريدهاي گران قيمت بسياري انجام داده اما ممكن است در ژانويه نيز به صلاحديد كادر فني چند خريد بزرگ ديگر داشته باشد. روشن است كه فلورنتينو پرس قصد دارد روبرتو كارلوس را به رئال مادريد بازگرداند، اما نه به عنوان بازيكن. روبرتو كارلوس مي تواند در كنار دوست قديمي خود زين الدين زيدان در كادر فني رئال مادريد به عنوان مشاور مشغول به كار شود.
بازگشت فان بومل عقب افتاد
هافبك هلندي بايرن سه هفته ديگر دور از ميادين خواهد بود.
روزنامه بيلد نوشت: مارك فان بومل هافبك هلندي بايرن نمي تواند تيمش را در ديدار روز 12 سپتامبر مقابل پورسيا دورتموند همراهي كند. فان بومل در بازي اول فصل مقابل هوفنهايم از ناحيه انگشت پا دچار شكستگي شد و انتظار مي رفت تا يك ماه به ميادين بازگردد. اين درحالي است كه اكنون گفته مي شود بازگشت اين بازيكن به تأخير افتاده و او مي تواند براي بازي 30 سپتامبر مقابل يوونتوس در چارچوب مرحله گروهي ليگ قهرمانان به ميادين بازگردد. به احتمال فراوان لوئيس فان خال سرمربي بايرن آناتولي تيموشوك خريد جديد اين تيم را به عنوان جانشين فان بومل به زمين بفرستد. اين بازيكن اوكرايني پيش از اين نيز در غيبت فان بومل جانشين او در تركيب بايرن بوده است.
فرگوسن: اوبرتان 4تا6 هفته ديگر آماده مي شود
سرمربي تيم فوتبال منچستريونايتد از حضور مهاجم كم سن و سال تيمش در هفته هاي آينده خبر داد.
سرآلكس فرگوسن گفت: گابريل اوبرتان مي تواند در فصل جاري كمك زيادي به منچستر كند؛ اما اين كه تاكنون نتوانسته ايم از او استفاده كنيم، به مصدوميت اين مهاجم ارتباط دارد. اوبرتان 20ساله در تابستان سال جاري در ازاي 3ميليون پوند قراردادي 4ساله با منچستر امضا كرد تا در كنار بزرگان اولدترافورد به بازيكن بزرگي در آينده تبديل شود.اين مربي 68ساله افزود: وقتي اوبرتان به عضويت درآمد، مصدوم بود. مدتي طول خواهد كشيد تا او دوره نقاهت را پشت سر گذارد. به ويژه كه او تحت عمل جراحي نيز قرار گيرد.
فرگوسن تصريح كرد: فكر مي كنم اوبرتان 4تا 6هفته ديگر دوره نقاهت را پشت سر گذارد و با كسب سلامت، در اختيار تيم قرار گيرد.
اين مربي كه از سال 1986 تاكنون هدايت شياطين سرخ اولدترافورد را برعهده داشته و بازيكنان جوان گمنام بسياري را به اين تيم آورده و باعث پرورش و شهرت جهاني آنان شده است، گفت: مطمئنم به موقع اوبرتان آماده خواهد شد و به تيم براي رسيدن به اهدافش كمك خواهدكرد. اين بازيكن با آتيه سابقه بازي در تيم ملي زير 21ساله هاي فرانسه را دارد و پيش تر عضو لورينت و بوردو بوده است.
منچستريونايتد هم در آستانه محروميت قرار گرفت
تنها چند ساعت پس از آن كه فيفا اعلام كرد چلسي به دليل خريد غيرقانوني گائل كاكوتا از لانس تا سال 2011 حق خريد هيچ بازيكني را نخواهد داشت، انتقال پال پوگبا از لوهاور به منچستريونايتد مورد بررسي دقيق قرار گرفته است.
باشگاه لوهاور در بيانيه اي اعلام كرده: يونايتد مبالغ بسيار زيادي را به والدين پوگبا پيشنهاد داد تا انتقال پسرشان را قطعي سازد. آنها اين پسر 16 ساله را به اين ترتيب خريداري كردند.
يونايتد اعلام كرده در آن هنگام پوگبا قراردادي با لوهاور نداشت اما اين باشگاه كه در دسته دو فرانسه بازي مي كند نظر ديگري دارد. آلن بلسور، مدير اين باشگاه گفته است. قصد پي گيري اين پرونده را زير نظر فيفا داريم. ماجرا بسيار جدي است. به نظرم پيروز خواهيم شد و اين بيش از همه به سود فوتبال است. هر سال 5 ميليون يورو در آكادمي جوانان هزينه مي كنيم كه سرمايه گذاري هنگفتي براي ما به شمار مي رود. ما اين كار را انجام مي دهيم تا جوانان ما به تيم اصلي راه يابند، نه اين كه به تيم هاي ديگر بروند. اگر بازيكنان در 16 سالگي آكادمي را ترك كنند چرا بايد دست به پرورش بازيكنان جديد بزنيم؟ محروميت چلسي پيام روشني از سوي فيفا براي محافظت از آكادمي هاي جوانان است. سخنگوي يونايتد نيز گفته: اين حرف ها مطلقا بي معني است و تمام كارهايمان را در چارچوب قوانين فيفا انجام داده ايم.
گوتي: رئال بهتر از بارسلوناست
«گوتي» ستاره خط مياني باشگاه رئال مادريد معتقد است كه مادريدي ها با توجه به خريدهاي تابستاني شان، تيمي به مراتب قوي تر از تيم كاتالان را در اختيار دارند.
گوتي گفت: من معتقدم كه تيم مادريدي به مراتب بهتر از بارسلوناست. تيم اين فصل ما بهترين تيمي است كه تاكنون در آن بازي كرده ام.
گوتي كه سال آينده 33 ساله خواهد شد، در ادامه صحبت هايش به اين نكته اشاره كرد كه حاضر است در هر پستي كه لازم باشد بازي كند، تا بتواند به ساير بازيكنان جديد كمك كند.
او ادامه داد: «من به بازيكنان جديد كمك خواهم كرد تا درك كنند كه باشگاه ما چه اهدافي دارد و بدانند كه بازي براي رسيدن به اوج چيست. گوتي اميدهاي فراواني دارد تا فصل خوبي را در تيم مادريدي سپري كند و اميدوار است كه اين تيم در ماه مي در ديدار فينال ليگ قهرمانان اروپا حاضر باشد.او در اين رابطه گفته: ما آماده ايم تا نبردي همه جانبه را در راه كسب هر سه عنوان قهرماني آغاز كنيم. من دوست دارم تا در ديدار فينال ليگ قهرمانان اروپا در برنابئو، مقابل بارسلونا يا هر تيم ديگري به ميدان بروم.

 



جلالي چگونگي مقابله با ناهنجاري ها در ورزشگاه ها را تشريح كرد قانون بگذاريم، امتياز دهيم، تشويق كنيم

مجيد جلالي كارشناس فوتبال كشورمان با اشاره به ماهيت پديده ناهنجاري رفتاري و گفتاري در فضاي ورزش و فوتبال كشور افزود: درواقع هيچ اختلاف نظري در بحث ماهيت ناهنجاري هاي گفتاري و رفتاري فضاي ورزش و فوتبال كشور بين افراد مختلف وجود ندارد و همه معتقدند فضاي ناسالم و آزاردهنده اي در ورزشگاه هاي ما حاكم است.
وي گفت: اگر اين مسئله در تيم ملي هم تبلور پيدا كند، مي تواند ضررهاي جبران ناپذيري به فرهنگ ورزش در كشور ما در صحنه هاي بين المللي بزند؛ اگر يادتان باشد در مسابقات آسيايي چندين سال پيش، درگيري دو بازيكن ملي پوش ما با يكديگر در حين يك بازي به نوعي بيانگر فضاي ناآرام فوتبال در داخل كشور ما بود كه سال ها وجود نداشت و ندارد. حال ممكن است دلايل متفاوتي براي اين مسئله مطرح شود اما همه جامعه ورزش ما در اصل موضوع با يكديگر هم عقيده بوده و نياز به بحث نيست.
جلالي در ادامه اين موضوع را به شرح ذيل تحليل، دسته بندي و ارايه كرد:
ريشه يابي و پيدا كردن علت ها:
1- ورزشگاه ها به مكاني براي تخليه هيجانات رواني جوان ها تبديل شده است
اكنون در كشور ما فوتبال به يكي از معدود پديده هاي سرگرمي مجاز تبديل شده و ظاهرا براي اينكه مردم بتوانند به راحتي با اين پديده سرگرم باشند، فضاي آزاد زيادي براي شان گذاشته شده است؛ شايد سياستگذاران امر چنين ديدگاهي دارند كه بگذاريم هيجانات رواني مثبت و منفي جوانان ما در ورزشگاه ها تخليه شود؛ بنابراين آنها را در ورزشگاه ها به حال خود رها كرده تا اين محل، جايي براي بروز واكنش هاي ناهنجار جوانان باشد.
2- حساسيت را تنها به دو رنگ آبي و قرمز تقسيم كرده ايم
اين وضعيت درحالي است كه به خوبي مي دانيم مردم ما تا چه اندازه فوتبال و هيجاناتش را دوست داشته و براي شان حساس است؛ آن وقت ما اين فوتبال و فضاي آن را در كشور تنها تبديل به دو رنگ كرده و حساسيتش را چندين برابر كرده ايم؛ حتي وقتي اخبار رسانه ها را هم دنبال كنيد متوجه مي شويد شايد حدود 95 درصد آنها مربوط به مسايل اين دو تيم و كمتر از 5 درصد به اخبار تيم هاي ديگر اختصاص داده مي شود. اكنون حتي ملاك هاي ارزشيابي و ارزشگذاري هاي شخصيتي هم به قرمز و آبي منتهي شده و اين خود شدت حساسيت را بالا برده است.
3- نبود قوانين كافي براي رفتارهاي دروني فوتبال
هم چنين نبود قوانين كافي براي كنترل كردن رفتارهاي مختلف را بايد از ديگر عوامل پديده ناهنجاري فرهنگي اجتماعي در فوتبال دانست، به طور مثال محدوديت يا قانون مشخصي براي رفتار رسانه اي در فوتبال وجود ندارد و برخي خبرنگاران به طور سليقه اي با مسايل مختلف برخورد مي كنند يا در بحث واسطه گري در فوتبال، ادبيات بين مربيان، بازيكنان، مسئولين و رسانه ها، شعارهاي همگاني تماشاچيان و همچنين فضاي رايج در ورزشگاهها، هيچ قانون مشخصي نبوده يا اينكه كافي نيست.
عدم وجود قوانين لازم و درست خود به ايجاد تشنج در محيط دامن مي زند، ضمن اينكه نبايد صرفا به فكر قوانين تنبيهي باشيم و در نظر گرفتن قوانين تشويقي براي رسيدن به نتيجه مطلوب، در اين زمينه بسيار ضروري است.
فوتبال توانايي هاي ديگري هم دارد
در حال حاضر فوتبال در جهان علاوه بر خاصيت سرگرمي، توانايي هاي بسيار زياد ديگري از جمله در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، آموزشي و... نيز دارد.
تاكنون فكر كرده ايد كه به طور مثال مي توان مدت زمان
90 دقيقه اي يك بازي فوتبال را به 90 سال عمر تشبيه كرد كه قواعد خاصي براي سعي كردن و رسيدن به موفقيت دارد؛ داراي پستي بلندي هاي زيادي است، شتاب مي گيرد، افت مي كند، لحظه اي بر وفق مراد بوده و ممكن است زماني راهم در بحران سپري كند؛ يا اينكه داراي قوانيني است كه بايد به آن تن داد، مدام پيرامون عملكردها و واكنش هاي متفاوت شما قضاوت و تصميم گيري مي شود، بايد و نبايدهاي فراواني داشته و زماني كه سوت پايان زده شود پشيماني سودي ندارد. بسيار جالب است كه قواعد سعي كردن در يك بازي فوتبال، شباهت زيادي به قواعد در نظر گرفته شده از سوي خداوند متعال در سعي صفا و مروه دارد.
فوتبال سومين پديده صنعتي اشتغال زا
اين توانايي ها تنها مربوط به حوزه فرهنگي اجتماعي اين ورزش است در حالي كه فوتبال پس از صنعت تسليحات و نفت، سومين پديده صنعتي اشتغال زا و درآمدزايي در جهان شناخته شده است؛ فوتبال در مباحث اقتصادي هم ويژگي هاي بالقوه اي دارد كه كشورهاي مختلف دنيا آنها را بالفعل كرده و سود مالي فراواني از آن مي برند.
اين پتانسيل و ويژگي با توجه به وجود استعدادهاي زياد و اقبال عمومي گسترده اي كه در سطح جامعه ما نسبت به فوتبال وجود دارد مي تواند مورد توجه قرار گيرد و با يك ديدگاه تغيير يافته و صحيح سرمايه گذاري ها در اين ورزش استراتژيك را جهت دهي و بارور كرد.
فوتبال قابل مقايسه با هيچ ورزشي نيست
بايد دقت كرد كه فوتبال را از هيچ منظري نمي توان با ساير ورزش ها مقايسه كرد و در سطح بين المللي مي بينيد كه حتي اتحاديه اروپا قوانين كلي مختلفي را در سطح قاره خود براي آن ترسيم مي كند.
حتي بعضا حساسترين مسايل و تصميمات سياسي را هم با قواعدي برگرفته از فوتبال در ميان مردم جا مي اندازد و سابقه استفاده از چنين ابزاري د ر كشور خودمان هم ديده مي شود. حال وقتي اين ورزش چنين كاركردهاي مهم و تعيين كننده اي در ابعاد گوناگون يك جامعه دارد، نبايد انتظار داشت تنها در قالب يك ورزش و به مانند ديگر رشته هاي ورزشي به آن نگاه كرد.
راهكارهاي كوتاه مدت براي كاهش ناهنجاري ها در فوتبال
در حال حاضر گذشته از اهميت راهكارهاي بلندمدت براي از بين بردن فضاي ملتهب حاكم در ورزشگاه هاي ورزشي، مي بايست اقدام كوتاه مدتي را هم در جهت حل ناهنجاري هاي فرهنگي اجتماعي كنوني ورزشگاه ها، در نظر گرفت كه مي تواند در برگيرنده يكسري برنامه هاي تنبيهي و تشويقي مختلف باشد.
1- امتياز دادن به تماشاچيان و در نظر گرفتن برنامه هاي تشويقي
براي رعايت اصول اخلاقي و رفتارهاي صحيح تماشاچيان هر مسابقه امتيازاتي را تعريف و طراحي كنيم و ناظران مختلفي را براي دادن اين امتيازات بكار گيريم؛ حال پس از گذشت مثلا يك دوره سه ماهه و اينكه شايد حدود 30 مسابقه در طول اين مدت در آن شهر يا استان انجام شده باشد، هر استاني كه امتيازش به فلان حد رسيد، شامل يك سري اقدامات تشويقي شود؛ براي مثال مي توان توري هاي حصار بين زمين مسابقه و تماشاچيان را با نماد شخصيت و منش بالاي آنها برداشت؛ يا اينكه كمك هاي مالي قابل توجهي براي فوتبال جوانان آن منطقه در نظر گرفت و به طور مثال فدراسيون، يك آكادمي فوتبال برايشان بسازد تا جوان ها به صورت رايگان يا ارزان از امكانات استفاده كنند.
2- بالا بردن سطح امكانات رفاهي ورزشگاهها
از ديگر راهكارهاي كنترل رفتارهاي فرهنگي، اجتماعي در ورزشگاه مي توان از بالا بردن سطح امكانات رفاهي ورزشگاه ها نام برد. مي توان قيمت بليط مسابقات را بالا برد و به همان اندازه شرايط رفاهي خوبي براي تماشاچيان فراهم كرد. اگر سطح امكانات رفاهي ورزشگاهها از قبيل عرضه آب آشاميدني با كيفيت، پاكيزگي سرويس هاي بهداشتي، در نظر گرفتن صندلي هاي مشخص، راهنماي داخل ورزشگاه و حتي دادن تغذيه، پيراهن ورزشي، پرچم و... به تماشاچيان، تاحدي بالا رود كه مردم از آنجا به عنوان يك مكان تفريحي سالم تلقي كنند، خود به خود بر آرامش و نشاط آنها افزوده شده و به سهم خود زمينه هاي ايجاد ناملايماتي هاي رفتاري مختلف شان از بين مي رود.
اين طرح شايد در دوران ابتدايي كار، تا حدودي باعث كاهش تماشاچيان در ورزشگاه ها شود اما به مرور و پس از آنكه تماشاچي از حضورش در ورزشگاه احساس رضايت و آرامش كرد، مورد توجه قرار مي گيرد. مسلما اين بهتر از آن است كه هزار تومان از تماشاچي گرفته شود و مثلا در گرماي شديد، آب آشاميدني مناسبي نداشته باشد، براي پيدا كردن مكان مناسبي جهت نشستن در قسمت مورد نظرش، مدتي را در اطراف ورزشگاه سرگردان باشد، براي خريد يك ساندويچ 100 توماني و احتمالا غيربهداشتي، هزار تومان پرداخت كند، فضاي آلوده اي در اطراف خود حس كند و در آخر هم با نتيجه نگرفتن احتمالي تيمش بر اثر مثلا اشتباهات داوري مواجه شود؛ بدون شك همه اينها زمينه اي براي بروز ناهنجاري ها و رفتارهاي نادرست فرهنگي اجتماعي خواهد داشت.
3- در نظر گرفتن مكان هايي براي تماشاي خانوادگي فوتبال در ورزشگاه ها
ما بايد كاري كنيم قشر عظيمي از مردم كه فوتبال را دوست دارند و قشر بهتري هم هستند، فضا را مناسب ديده و به ورزشگاه ها بيايند. اكنون با توجه به فضاي ملتهب ورزشگاه ها، آنها جايي براي حضورشان در آنجا نمي بينند؛ ضمن اينكه تماشاي خانوادگي بازي ها در ورزشگاه مي تواند به رعايت يكسري اصول اخلاقي و رفتاري از سوي بسياري از تماشاچيان شده و پاي انسان هاي مختلفي از اقشار گوناگون را به اين مكان باز كند.


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14