(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 شهريور 1388- شماره 19467
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
ولي امر مسلمين در خطبه هاي نماز عيد سعيد فطر: گناه تهمت به نظام از تهمت به اشخاص سنگين تر است
رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان نظام و سفراي كشورهاي اسلامي:
ملت ايران به ايستادگي خود در مقابل مستكبران عالم افتخار و مباهات مي كند
كشتي روسي غرق شده را به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اهدا كردند
معاون وزير: وزارت بازرگاني تبديل ايران به مركز تجارت غله در منطقه را دنبال مي كند
هفتمين سالگرد قتل جنگلبان تالشي برگزار شد
تقدير رئيس جمهور از دانشجوي نمونه بردسكني
يكي از زيباترين آسياب هاي ايران در نايين احيا شد
استاندار گيلان بر خريد برنج داخلي تاكيد كرد
ورود 100 دستگاه «ون» به سيستم حمل و نقل درون شهري مشهد
با موافقت رئيس جمهوري خوزستان امروز تعطيل عمومي است
امام جمعه قم: اتحاد مسلمانان لرزه بر اندام استكبار مي اندازد
معاون وزير راه و ترابري خبر داد تكميل و اجراي 600 طرح راهسازي كشور در سال جاري
اخبار ادبي و هنري



 



ولي امر مسلمين در خطبه هاي نماز عيد سعيد فطر: گناه تهمت به نظام از تهمت به اشخاص سنگين تر است

سرويس فرهنگ و معارف-
حضرت آيت الله خامنه اي با تقبيح برخي رفتارهاي غلط رسانه اي در ترويج تهمت و افترا نسبت به افراد، گناه تهمت به نظام را بسيار سنگين تر از گناه تهمت به اشخاص خواندند و تاكيد كردند: نبايد كسي كل نظام را به اموري كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شأن نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.
به گزارش خبرنگار كيهان، تهران، ديروز و در صبح دل انگيز عيدسعيدفطر؛ عيد ذكر و شكر، عيد پاداش بندگان مخلص حضرت محبوب و عيدآغاز روزگار جديد بندگي در آستان رحمت و مغفرت الهي، بار ديگر مينياتوري از رستاخيز جان بود و عطر روح نواز قنوت هاي مومنان روزه دار در كوچه كوچه شهر پيچيد و باران رحمت الهي بر وجود صالحان و پاكان كشور عشق نازل شد.
بنابراين گزارش، نماز وحدت آفرين و جان افزاي عيد سعيد فطر همزمان در تهران، در سرتاسر ايران اسلامي با شكوهي خاص و صفوفي به هم پيوسته برگزار شد تا عطر ملكوت بار ديگر در جغرافياي ام القراي اسلام پراكنده شود. در پايتخت جمهوري اسلامي ايران نيز نماز عيدسعيد فطر علاوه بر برخي مساجد، در دانشگاه تهران برگزار شد و جمعيت ميليوني نمازگزار در صحنه اي بي نظير يك ماه بندگي حضرت محبوب را در ركعات نمازعيد به امامت رهبر فرزانه انقلاب به شكرانه نشستند و با اجتماع در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف عيدي خود را در اقامه نماز به امامت رهبر و مقتداي خويش دريافت كردند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامي در خطبه هاي نماز با تبريك عيدسعيد فطر به ملت عظيم الشأن ايران و امت بزرگ اسلامي، ماه رمضان را فرصتي براي علاج دردها و درمان بيماريهاي باطني خواندند و آحاد مردم را به حفظ دستاوردهاي گرانقدر ماه پرشكوه رمضان و بويژه ذخيره نوراني تقوا توصيه كردند.
ايشان ليالي قدر را آغاز مرحله اي نو در زندگي انسان برشمردند و با اشاره به حضور قشرهاي مختلف مردم با ظواهر گوناگون در جلسات قرآن و ذكر و دعا افزودند: مردم بويژه جوانان عزيز، دلهاي نوراني خود را قدر بدانند و در تمام طول سال با نماز اول وقت، حضور در مساجد و تلاوت و انس با قرآن اين نورانيت را حفظ كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي توبه را پنجره اي دلگشا به فضاي مصفاي عفو الهي و «پناهگاه پروردگار كريم براي بندگان بي پناه» خواندند و خاطرنشان كردند: ماه رمضان زمينه طبيعي توبه و بازگشت به سوي پروردگار را فراهم كرد و اين دستاورد بزرگ را مي توان با تقوا و پرهيزگاري حفظ كرد.
رهبرانقلاب اسلامي با سپاس و قدرداني عميق از حضور پرعظمت ملت در راهپيمايي روز قدس تاكيد كردند: روز قدس، روز صف بندي حق در مقابل باطل و صف آرايي عدل در مقابل ظلم است.
ايشان افزودند: دشمنان اين ملت امسال بيشتر از هميشه، براي تضعيف روز قدس تلاش كردند اما ملت بزرگ و سرافراز ايران در سراسر كشور و در «تهران با عظمت»، در حركتي ستايش برانگيز از «اراده و هوشياري و پايداري»، نشان داد كه با تشخيص مواقع حساس، خواسته ها و مواضع خود را با رساترين فرياد به گوش جهانيان مي رساند.
ايشان راهپيمايي روز قدس را تجلي حقيقت ملت دانستند و افزودند: مردم با مشخص كردن جهت حركت انقلاب و نظام، بارديگر به جهانيان اثبات كردند كه سياستمداران و مسئولان غربي در تلاشهاي ضدايراني خود، در پي سرابند و ترفندها و حيله هاي دشمنان بر روحيه اين ملت بزرگ اثري ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين روز جهاني قدس را روز فرياد امت اسلامي عليه سرطان كشنده صهيونيزم خواندند و با اشاره به حضور مسلمانان مناطق مختلف جهان در مراسم اين روز تاكيد كردند: پيام جهاني اين حضور درخشان اين است كه امتداد حركت عظيم ملت ايران در جهان اسلام گسترده شده و امت اسلامي همچون ملت ايران زير بار ظلم نمي رود، حتي اگر ظالم از پشتيباني قدرتمندترين دولتهاي جهان برخوردار باشد.
رهبرانقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان اخلاق حسنه و مهرباني و برادري را نياز جدي جامعه دانستند و با انتقاد شديد از اقدام روزنامه ها، رسانه ها و دستگاههاي گوناگون ارتباطاتي در ترويج فضاي «تهمت و سوءظن و بدگماني»، افزودند: رويه تأسف بار رواج شايعات و تهمت هاي متقابل، دلها و فضاي زندگي جامعه را تاريك و ظلماني مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي به پخش تلويزيوني برخي دادگاهها اشاره و خاطرنشان كردند: اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليوني، «شرعاً، عرفاً و عقلاً حجت، مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد.
ايشان دستگاههاي اجرايي و قضايي را به تعقيب و محاكمه و مجازات مجرمان، مكلف دانستند و افزودند: در اين زمينه بايد براساس قوانين، قاطعانه عمل كرد اما مجازات مجرم غير از اين است كه كسي را براساس گمانه و خيال متهم كنيم و اين تهمت ها را در جامعه ترويج دهيم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بددلي رسانه هاي بيگانه درباره مسائل ايران تاكيد كردند: نبايد حرفها و ادعاهاي اين رسانه هاي مغرض را به بهانه ايجاد شفافيت، تكرار و پخش كرد و به ديگران تهمت خيانت يا خطا زد چرا كه اين كار شفافيت نيست بلكه كدر كردن فضاست.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين معناي حقيقي شفافيت، اقدام مسئولان را در ارائه واضح عملكرد خود به مردم ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: معناي حقيقي شفافيت ارائه كارنامه به مردم است و هيچكس حق ندارد مسائلي را كه اثبات نشده بيان كند و ديگران را زير بار فشار تهمت قرار دهد.
رهبرانقلاب اسلامي همچنين در بحث رواج تهمت و شايعات، گناه تهمت به نظام را بسيار سنگين تر از گناه تهمت به اشخاص خواندند و تاكيد كردند: نبايد كسي كل نظام را به اموري كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شأن نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.
ايشان در بخش ديگري از خطبه هاي نمازعيدفطر با اشاره به نزديك بودن هفته دفاع مقدس، هشت سال جنگ تحميلي را زمينه ساز تقويت «اعتماد به نفس ملي»، كشف ظرفيتهاي ناشناخته و شكوفايي استعدادها خواندند و خاطرنشان كردند: بخش اعظم حضور سرافرازانه ملت و جوانانش در ميدانهاي نوين دانش و فناوري مرهون آن سالهاي پرافتخار است.
ايشان با تجليل از دفاع مقتدرانه ارتش، سپاه و بسيج مستضعفان در مقابل هجوم دشمنان افزودند: كساني كه وعده فتح سريع تهران را مي دادند امروز به زباله دان تاريخ افتاده اند اما ملت ايران روز به روز مقتدرتر و نظام اسلامي ريشه دارتر و تناورتر شده است و بعد از اين هم همين گونه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي ملت، قواي سه گانه و همه مسئولان را به همكاري و همدلي بيشتر فراخواندند و افزودند: ايران عزيز در دهه چهارم انقلاب يعني دهه پيشرفت و عدالت نيازمند جهش هاي مختلف است تا عقب ماندگي ها را جبران كند و روند آباداني و پيشرفت را شتاب بخشد.
حضرت آيت الله خامنه اي علم را كليد پيشرفت همه جانبه كشور برشمردند و تاكيد كردند: همه دستگاه ها بويژه دانشگاه، حوزه، نخبگان و دانشجويان تلاش و مراقبت كنند تا حركت علمي چند ساله اخير، كند يا متوقف نشود.ايشان همچنين استقبال مردم، مسئولان و نخبگان را از نامگذاري امسال به سال اصلاح الگوي مصرف يادآور شدند و با انتقاد از كم تحركي موجود در اين زمينه، افزودند: متاسفانه كشور در چند ماه اخير به علت هيجانات كاذب، وقت را از دست داد البته اصلاح الگوي مصرف سالها طول مي كشد اما مسئولان، دانشگاهيان، حوزويان و همه تلاش كنيم اين مسئله مهم، جداً دنبال شود كه در اين زمينه دولت بايد پيشرو و پيشتاز باشد.

 



رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان نظام و سفراي كشورهاي اسلامي:
ملت ايران به ايستادگي خود در مقابل مستكبران عالم افتخار و مباهات مي كند

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشتازي ملت ايران در مقابله با رژيم صهيونيستي فرمودند: اين ملت امروز به ايستادگي خود در مقابل زورگويي جسورترين و گستاخ ترين مستكبر عالم، افتخار و مباهات مي كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته در ديدار مسئولان نظام، سفيران كشورهاي اسلامي و جمعي از قشرهاي مختلف مردم، مناسبت ها و اعياد اسلامي به ويژه عيد سعيد فطر را مهمترين فرصت براي بازخواني ظرفيت ها، توانايي ها و وضع حال و آينده امت اسلامي و آسيب شناسي نقاط ضعف و عيوب دانستند و تأكيد كردند: امروز مهمترين نياز امت اسلامي و دولت هاي مسلمان، بازگشت به صراط مستقيم الهي و حاكميت احكام اسلامي و استفاده از امكانات سرشار سياسي و جغرافيايي در كنار حفظ اتحاد و انسجام، به منظور ايستادگي در مقابل دشمنان و رسيدن به مدارج عزت، قدرت و پيشرفت اسلامي است.
حضرت آيت الله خامنه اي ملت ايران را يك نمونه خواندند و با يادآوري شرايط ملت ايران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و حضور رژيم خائن پهلوي در زنجيره حاميان رژيم صهيونيستي، افزودند: به بركت پيروزي انقلاب اسلامي و حاكميت اسلام، ملت ايران اكنون پيشتاز مقابله با رژيم صهيونيستي است و اين ملت امروز به ايستادگي خود در مقابل زورگويي جسورترين و گستاخ ترين مستكبر عالم، افتخار و مباهات مي كند.
ايشان ورود ملت ايران به عرصه هاي عظيم از جمله پيشرفت ها و دستاوردهاي بزرگ علمي و عزت سياسي نظام اسلامي را نتيجه حاكميت اسلام دانستند و خاطرنشان كردند: نظام اسلامي ايران مدعي حاكميت تمام عيار احكام اسلامي نيست اما همان اندازه اي كه ملت ايران موفق به اجراي احكام اسلامي شده، آثار و بركات آن را هم ديده است كه اين، يك تجربه و الگوي عملي براي امت اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نبود انسجام ميان ملت ها و دولت هاي اسلامي و سوءاستفاده دشمنان از اين شرايط، افزودند: اگر امت اسلامي متحد بود و از تمام ظرفيت هاي سياسي و جغرافيايي خود استفاده مي كرد، امروز وضع مردم فلسطين و ساكنان غزه اينگونه نبود و زورگويان نمي توانستند طرح هاي خود را به دولت هاي اسلامي تحميل كنند و اجازه مخالفت هم ندهند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: در چنين شرايطي اگر سخني هم بر ضد غاصبان صهيونيست گفته شود، دشمنان با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي خود سيل تهمت را روانه مي كنند و مي گويند عده اي مي خواهند يك دولت عضو سازمان ملل را از بين ببرند.
ايشان افزودند: رژيم صهيونيستي دولتي جعلي است كه يك ملت را نابود كرده است و مدعيان حقوق بشر نيز چشم خود را در برابر اين ظلم و جنايت آشكار بسته اند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ادعاي دروغ رسانه هاي غربي مبني بر تلاش جمهوري اسلامي ايران براي نابودي رژيم صهيونيستي با استفاده از تجهيزات نظامي، خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران براي قضيه فلسطين يك طرح معقول، منطقي و انساني دارد كه آن را ارائه كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي سياست نظام اسلامي را بر مبناي قرآن و احكام اسلامي، دفاع از مظلوم دانستند و افزودند: علت اصلي دشمني استكبار با جمهوري اسلامي همين موضوع است.
ايشان ترويج اسلام هراسي و همچنين ايران هراسي را دو راهكار استكبار و در رأس آن آمريكا براي جلوگيري از اتحاد و انسجام دنياي اسلامي ارزيابي و تأكيد كردند: دولت آمريكا در دوره رئيس جمهور قبلي، تلاش هاي زيادي عليه دنياي اسلام و همچنين عليه ايران انجام داد و دولت فعلي آمريكا هم با وجود سخنان و پيام هاي به ظاهر دوستانه، همان سياست اسلام هراسي و ايران هراسي را دنبال مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ادعاي آمريكايي ها مبني بر خطر موشك هاي ايراني، خاطرنشان كردند: اين ادعا، تهمتي است كه در چارچوب سياست ايران هراسي مطرح مي شود، درحالي كه جمهوري اسلامي ايران در سي سال گذشته، به هيچ كشوري حمله نكرده است و سياست ايران نيز در تعامل با كشورهاي اسلامي و همسايگان خود، برادرانه و دوستانه و در تعامل با كشورهايي كه تعرضي به جمهوري اسلامي ندارند، تعامل صحيح، معقول و منطقي است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: اما نظام اسلامي در قبال تعرض به دولت و ملت ايران هرگز ساكت نخواهد نشست.
ايشان ادعاي تلاش ايران براي توليد سلاح هسته اي را يكي ديگر از تهمت هاي دروغ و ناروا عليه نظام اسلامي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران براساس عقيده اسلامي و به صورت مبنايي توليد سلاح هسته اي و استفاده از آن را ممنوع مي داند و بر اين عقيده خود ايستاده است و اين مطلب را مسئولان آمريكايي نيز مي دانند ولي در عين حال اين تهمت را در چارچوب سياست ايران هراسي تكرار مي كنند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: دولت آمريكا بايد اين سياست خود را اصلاح كند و ملت ايران نيز با هوشياري نظاره گر دشمني ها است و در مقابل آنها خواهد ايستاد.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران در مقابل تعرض نيز عقب نشيني نخواهد كرد. ايشان ايستادگي در مقابل دشمني ها و استفاده از همه ظرفيت ها و استعدادها براي پيشرفت علمي و عزت اسلامي را، درس اسلام و درس امام بزرگوار(ره) دانستند و افزودند: ملت ايران و جوانان كشور اين درس را به خوبي آموخته و به آن عمل كرده اند و در آينده هم همينگونه عمل خواهند كرد.
در ابتداي اين ديدار محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در سخناني ضمن تبريك عيد سعيد فطر، مشكلات كنوني بشريت را دوري از مسير توحيد و راه مستقيم انبياء الهي دانست و گفت؛ راه انبياء و به ويژه روش پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص)، خداپرستي، عمل صالح، تقوا، ايستادگي در برابر ظلم و بي عدالتي، دفاع از حق و مظلوم، و مبارزه و ايثار است و تنها راه نجات بشريت هم گام برداشتن عملي در اين مسير است.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به حماسه بزرگ ملت ايران در روز قدس، خاطرنشان كرد: ملت ايران با حضور پرشكوه در راهپيمايي روز قدس، بار ديگر عظمت، اقتدار و پايبندي خود را به راه امام(ره) و ارزش هاي انقلاب نشان داد.

 



كشتي روسي غرق شده را به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اهدا كردند

كشتي «النا» (Elena)متعلق به كشور روسيه كه چند سال قبل در سواحل بندر انزلي غرق و توسط ستاد اجرايي فرمان امام خميني مصادره شده بود به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس هديه مي شود.
به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و بنا به درخواست اين بنياد، قرار است ازمحل فروش اين كشتي، بخشي از نيازمندي هاي مركز فرهنگي دفاع مقدس استان مازندران تأمين شود.
اين كشتي به طول 114 متر، عرض 20/13 متر و با ظرفيت 2457 تن در سال 1379 بر اثر سانحه اي غرق و در عمق 24 متري از سطح دريا قرار گرفته است.
برابر توافق به عمل آمده، قرار است عمليات خارج سازي اين كشتي مغروقه در سال آينده توسط تأسيسات بندري بندر اميرآباد بهشهر انجام شود.

 



معاون وزير: وزارت بازرگاني تبديل ايران به مركز تجارت غله در منطقه را دنبال مي كند

معاون وزير بازرگاني گفت: تبديل جمهوري اسلامي ايران به مركز تجارت غلات در منطقه يكي از راهبردهاي مهم وزارت بازرگاني است.
به گزارش ايرنا مجيد پارسانيا در بابل تصريح كرد: ايران به دليل موقعيت استراتژيكي و قرار گرفتن در نقطه مناسب جغرافيايي مي تواند به عنوان مركز تجارت غلات محسوب شود و اين هدف با ايجاد زمينه و توسعه زيرساختارها و راه اندازي مواردي همچون احداث سيلوها محقق مي شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر احداث سيلو در كشور در دست انجام است، اظهار داشت: براي كشورهاي ديگر نيز امكاناتي براي ساخت سيلو در دست اقدام است كه اين حركت علاوه بر صدور خدمات فني و مهندسي و ايجاد درآمد براي كشور، گام بلندي براي معرفي بخش صنعت ايران خواهد بود.

 



هفتمين سالگرد قتل جنگلبان تالشي برگزار شد

رشت- خبرنگار كيهان:
مراسم بزرگداشت هفتمين سالگرد مرگ شهادت گونه جنگلبان تالشي برگزار شد.
اين مراسم درحالي برگزار شد كه قاتل آن مرحوم با گذشت 7 سال از اين جنايت هنوز شناسايي و دستگير نشده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان، مراسم سالگرد مرحوم «رشيد غفاري» جنگلبان واحد منابع طبيعي جوكندان تالش درحالي با حضور مسئولان و همكاران وي در منزل و آرامگاهش برگزار شد كه با گذشت 7 سال از قتل آن مرحوم همسر و فرزندانش در انتظار شناسايي و دستگيري قاتل وي به سر مي برند.
مرحوم رشيد غفاري جنگلبان تالشي از سال 1362 همكاري خود را به عنوان نيروي حفاظتي با اداره جنگلباني تالش آغاز كرد و پس از 21 سال تلاش صادقانه و مبارزه با قاچاقچيان، متصرفان و متجاوزان به اراضي جنگلي و منابع طبيعي، در نيمه شب شانزدهم شهريورماه سال 81 در سن 44 سالگي به ضرب گلوله افراد ناشناس در منزل خود به قتل رسيد.

 



تقدير رئيس جمهور از دانشجوي نمونه بردسكني

سرويس شهرستان ها:
رئيس جمهور از فرزند جانباز 50 درصد بردسكني كه به عنوان دانشجوي نمونه كشوري انتخاب شده است تقدير كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي دكتر محمود احمدي نژاد با اعطاي لوح تقدير به احمد منصوري دانشجوي نمونه كشوري از وي تقدير كرد.
در بخشي از تقديرنامه رئيس جمهور آمده است: اطمينان دارم با همت بلند جوانان عزيز ايران اسلامي دستيابي به قله هاي رفيع علم، توانايي همراه با معنويت براي تعالي جامعه بشري در دسترس جوانان برومند و ملت بزرگ ايران خواهد بود.

 



يكي از زيباترين آسياب هاي ايران در نايين احيا شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
آسياب آبي ريگاره در محمديه نايين، يكي از زيباترين و شاهكارهاي آسياب هاي آبي ايران است كه كار مرمت و احياي آن انجام شد.
رئيس ميراث فرهنگي نايين افزود: آسياب آبي ريگاره محمديه يكي از شاهكارهاي معماري منطقه است كه در ساخت آن از تكنيك هاي فني استفاده شده است و با پيگيري هاي متعدد ميراث فرهنگي و گردشگري اين شهرستان پس از 25سال از دل خاك نمايان و احيا شد.
محمود مدنيان با بيان اينكه آسياب آبي ريگاره با استفاده از آب قنات كيخسرو صدها سال فعاليت داشته است، گفت: اين بناي تاريخي در دل زمين كنده شده و هيچ مصالح ساختمان در آن ديده نمي شود و حداقل 130 متر طول 30متر عمق دارد.
وي اظهار داشت: پس از عبور از راهرو بسيار عميق و طويل با شيب بسيار تند به محل اصلي آسياب با چند اتاق و محل آرد كردن گندم ها مي رسيم.
رئيس ميراث فرهنگي نائين گفت: تاكنون بيش از 30ميليون تومان براي اين آسياب هزينه شده است كه به 700 ميليون ريال ديگر براي راه اندازي آن اعتبار نياز است.

 



استاندار گيلان بر خريد برنج داخلي تاكيد كرد

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان بر برنامه ريزي بيشتر براي خريد برنج داخلي از كشاورزان تأكيد كرد.
روح الله قهرماني چابك كه در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان گيلان سخن مي گفت با تاكيد بر تلاش بيشتر در زمينه خريد محصول برنج شاليكاراني كه تمايل به فروش محصول خود دارند، افزود: در اين رابطه بايد با افزايش مركز خريد برنج موجبات تسهيل در خريد محصول كشاورزان را فراهم سازيم كه اطلاع رساني از نكات مهم در اين بخش است.
وي با اعلام اينكه در سال زراعي جاري به نسبت سال قبل با مشكل كم آبي كمتري مواجه بوديم گفت: با اين حال مديران مربوطه بايد تدابير لازم را براي مقابله با مشكل كم آبي احتمالي سال آينده انديشيده تا با آمادگي بيشتر وارد صحنه شويم.
استاندار گيلان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت توسعه فعاليت ها در بخش آبزي پروري و توليد آبزيان پرورشي، مطالعه براي ايجاد مجتمع هاي آبزي پروري، بهبود و افزايش توليدات آبزيان و توسعه و ساماندهي فعاليت هاي صيادي در آبهاي ساحلي و داخلي را مورد تأكيد قرار داد.

 



ورود 100 دستگاه «ون» به سيستم حمل و نقل درون شهري مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي با حضورجمعي از مديران شهر و شهرداري مشهد، بهره برداري از 100 دستگاه خودرو ون جديد آغاز شد.
مديرعامل سازمان تاكسيراني دراين مراسم گفت: اين تعداد ون جديد كه در راستاي توسعه ناوگان حمل ونقل شهري تدارك ديده شده است، قسمتي از سهميه 2500 دستگاه تاكسي است كه درجلسه هيئت دولت درمشهد به تصويب رسيد.
زارعي افزود: با توجه به اصل 44قانون اساسي براساس مطالعات انجام شده، يكي از اهداف مهم سازمان تاكسيراني، تشكيل شركت هايي بود كه توسط آن ها خودروهاي ون به عرصه ناوگان حمل و نقل شهري وارد مي شوند كه خوشبختانه اين هدف مهم محقق شد.
وي درخصوص ون هاي وارد شده افزود: درحال حاضر 100 دستگاه ون وارد مشهد شده و 53 دستگاه نيز درحال شماره گذاري است.

 



با موافقت رئيس جمهوري خوزستان امروز تعطيل عمومي است

استاندار خوزستان از تعطيلي امروز در استان به مناسبت عيدفطر خبر داد.
سيدجعفر حجازي در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در راستاي تقاضاهاي مكرر مردم براي تعطيلي روز دوشنبه در استان خوزستان، اين تقاضا از طرف استانداري خوزستان به رئيس جمهور پيشنهاد و اين امر با موافقت احمدي نژاد روبه رو شد.
وي افزود: در استان خوزستان روزهاي پنج شنبه تعطيل اعلام شده بود اما به دليل تعطيلي روز دوشنبه درخوزستان، پنج شنبه 2 مهرماه در استان تعطيل نيست و ادارات و دستگاه هاي دولتي فعال هستند.
استاندار خوزستان گفت: بعد از ماه مبارك رمضان در استان روزهاي پنج شنبه تعطيل نيست و وضعيت فعاليت ادارات دولتي به شرايط قبل از ماه مبارك رمضان بازمي گردد.
حجازي با اشاره به ساعات ادارات دولتي بعد از ماه مبارك رمضان تصريح كرد: ساعات كار ادارات و دستگاه هاي دولتي از 31 شهريورماه از 7 صبح تا 14 و 30 دقيقه و در روز پنج شنبه از ساعت 7 صبح تا 30:13 دقيقه است.
برپايه اين گزارش، سال قبل نيز به پيشنهاد استاندار خوزستان روز بعد از عيدفطر از طرف رئيس جمهور در خوزستان تعطيل اعلام شد.

 



امام جمعه قم: اتحاد مسلمانان لرزه بر اندام استكبار مي اندازد

امام جمعه قم گفت: اتحاد مسلمانان در جهان اسلام لرزه بر تن استكبار و دشمنان اسلام مي افكند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين محمد سعيدي در خطبه هاي نمازعيدسعيدفطر كه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اقامه شد، در سخناني با تبريك فرا رسيدن عيدسعيد فطر خدمت امام عصر(عج)، حضرت معصومه(س)، مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد اظهار داشت: نماز عيدسعيدفطر از سياست هاي چشمگير اسلام است كه مردم مسلمان روزه دار بعد از يك ماه بندگي در درگاه خداوند متعال اين اجتماع عظيم را تشكيل دهند.
وي ادامه داد: در روز عيدسعيد فطر مردم مسلمان روزه دار در نماز پرشكوه عيدسعيدفطر شركت مي كنند تا اتحاد خود را به نمايش بگذارند.
امام -جمعه قم تاكيد كرد: هرچه اتحاد مسلمانان در شرايط كنوني افزايش يابد لرزه بر اندام معاندان و بدخواهان ملت هاي مسلمان خواهد افتاد.
وي با اشاره به حضور پرشور مردم در نماز عيدفطر و راهپيمايي روز قدس گفت: حضور ميليوني مردم در صحنه هاي حساس نشان دهنده اتحاد و وحدت بين مسلمانان در اقصي نقاط عالم است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي بيان داشت: اين راهپيمايي ها و اجتماعات فرصت خوبي است تا قدرت اسلام به همه دنيا نشان داده شود.
وي با اشاره به برگزاري راهپيمايي روز قدس تاكيد كرد: امام خميني«ره» آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را در ابتكاري هوشمندانه به نام روز قدس نامگذاري كردند و ما امروز شاهد هستيم كه راهپيمايي روز قدس در سراسر دنيا نهادينه شده است و همه در راه دفاع از قدس و حريم آن دفاع مي كنند.
وي در پايان تاكيد كرد: اميدواريم كه با حضور گسترده و هميشگي مردم مسلمان در صحنه و حفظ اتحاد آنان مشكلات جهان اسلام يكي پس از ديگري حل شود.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد تكميل و اجراي 600 طرح راهسازي كشور در سال جاري

قزوين- خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و ترابري از تكميل و اجراي 600 طرح راه سازي خبر داد و گفت: يكي از اولويت هاي اين وزارتخانه تكميل طرح هاي نيمه تمام است.
شهريار افندي زاده در مراسم توديع و معارفه مدير كل جديد راه و ترابري استان قزوين افزود: هم اكنون 350 طرح نيمه تمام راهسازي در كشور وجود دارد كه با طرح هاي سال جاري اين تعداد به 600 طرح رسيده كه تكميل اين طرح ها با اعتبارات محدود بسيار مشكل است.
وي ارزش كل راه هاي كشور را 700 هزار ميليارد تومان برآورد كرد و گفت: متاسفانه نگرش خوبي براي نگهداري و ايمني راه ها در كشور وجود ندارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور ايجاد امكانات مناسب براي سفر را از وظايف وزارت راه و ترابري برشمرد و گفت: با ايجاد امكانات مناسب و ايمن در جاده ها بايد به مردم اطمينان داد كه آسوده خاطر سفر كنند.
وي مديريت علايم و تجهيزات ايمني راه ها، استفاده از فن آوري IT و سامانه هاي هوشمند جاده اي و كنترل سرعت را از برنامه هاي مهم براي كاهش تصادفات جاده اي عنوان كرد و افزود: دولت آيين نامه مديريت ايمني حمل و نقل و حوادث رانندگي را ابلاغ و وزارت خانه هاي كشور، بهداشت و درمان، ارتباطات و فن آوري اطلاعات و راه و ترابري را موظف به اجراي اين آيين نامه كرده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور حذف نقاط حادثه خيز را در كاهش تصادفات جاده اي موثر دانست و افزود: در سال جاري براي حذف نقاط حادثه خيز و روكش آسفالت جاده هاي كشور بيش از دو هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
در پايان اين جلسه از خدمات سيدرضا موسوي قدرداني و محمدامين نصراللهي زاده به عنوان مدير كل جديد راه و ترابري استان قزوين معرفي شد.

 



اخبار ادبي و هنري

«دا» ماهانه 5 هزار نسخه فروش دارد
مديرعامل انتشارات سوره مهر، با اشاره به كاهش موج مخاطبان برخي از كتابها پس از يك دوران اوج، اظهار داشت: ثبات جريان فروش كتاب «دا» باعث شده كه فروش آن در امسال و سال گذشته تفاوت نداشته باشد. اين در حالي است كه وقتي كتابي با اقبال مواجه مي شود، رفته رفته اين موج رو به كاهش مي رود. اما درباره «دا» اين گونه نبوده و تقريبا ماهانه در حدود 5 هزار نسخه از آن به فروش مي رسد.
محمد حمزه زاده، در گفت وگو با ايبنا، درباره مخاطبان خارجي كتاب «دا» اظهار داشت: اين كتاب توسط مخاطبان ايراني به خارج كشور راه پيدا كرده است. اما از آنجا كه مخاطبان اين اثر تنها فارسي زبان نيستند، «دا» در حال ترجمه به زبان هاي عربي و انگليسي است كه تا پايان سال به اتمام مي رسد و دايره مخاطبانش در اين دو زبان گسترش پيدا مي كند.
قيامت ايران در ونيز
مديركل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد از برگزاري نمايشگاه نقاشي «قيامت» در شهر ونيز ايتاليا خبر داد.
محمود شالويي پس از بازديد از اين نمايشگاه كه در هتل عباسي اصفهان برپا شده است و با توجه به استقبال بي نظير مردمي كه براي ديدن اين آثار در نوبت مي ايستادند، از برپايي اين نمايشگاه در شهر ونيز ايتاليا در بهمن ماه سال جاري خبر داد و گفت: علاوه بر شهر ونيز، اين نمايشگاه در مراكز استان هاي كشور نيز به نمايش گذاشته خواهد شد.
شالويي با اشاره به استقبال بي نظير مردم از اين نمايشگاه به فارس گفت: استقبال مردم از برپايي اين نمايشگاهها نشانگر آن است كه اگر هنر در خدمت مفاهيم معنوي به ويژه مضامين قرآني قرار بگيرد، بيش از هر موضوع ديگري در جذب مخاطب و در رساندن پيامش مي تواند موثر باشد.
نمايشگاه ترجمه تصويري قرآن كريم با موضوع «قيامت» از سوي مركز تحقيقات رايانه اي حوزه علميه استان اصفهان تدارك ديده شده است كه همزمان با ماه مبارك رمضان در هتل عباسي اين شهر داير شد.
واكنش مسعود فراستي به شعارهاي انحرافي روز قدس
مسعود فراستي، منتقد و مدرس سينما كه دو فيلم كوتاه هم با موضوع غزه ساخته است، در واكنش به عده اي قليل از افرادي كه در راهپيمايي روز قدس شعارهاي انحرافي مي دادند گفت: من به اين افراد توصيه مي كنم كه شعارهاي درستي را انتخاب كنند و با انتخاب شعار نابجا خود را نه فقط از مردم خودشان، بلكه از مردم جهان هم جدا نكنند.
فراستي كه در راهپيمايي عظيم ملت ايران در روز قدس حاضر شده بود، با بيان اين كه در روز قدس، همه جا و حداقل در كشورهاي اسلامي عليه اسرائيل و آمريكا به درستي شعار داده مي شود تصريح كرد: افراد مترقي جهان هم در كنار اين شعار هستند.
وي اقدام افرادي كه در مقابل شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل مردم، مرگ بر روسيه مي گفتند را كج سليقگي دانست و به برنا اظهار داشت: شايد شعار دادن عليه روسيه هم ازنظر من شعار غلطي نباشد، اما در مقابل شعار مرگ بر اسرائيل قرار دادن آن كار درستي نيست و به نظر من عقب ماندگي و دهن كجي بي خودي و از قضيه پرت بودن است و متاسفانه پرتي بدي است و به هيچ چيز كمك نمي كند.
سريال نوروزگاه ده نمكي براي شبكه تهران
مسعود ده نمكي يك سريال نوروزي براي شبكه تهران مي سازد.
اين سريال به طور موقت «نوروزگاه» نام دارد و يك طنز اجتماعي است. نوروزگاه در مرحله نگارش فيلمنامه است و كار ساخت آن پس از نهايي شدن فيلمنامه آغاز خواهد شد.
ميرزماني و توليد نماآهنگ هاي مقاومت با قطعات محلي
ضبط قطعات محلي بلوچي، خراساني، كردي، لري، مازندراني، بندري، عربي، گيلاني و ساير مناطق به آهنگسازي سيدمحمد ميرزماني روبه پايان است.
به گزارش برنا، اين قطعات ملي ميهني، خصوصيات و ويژگي هاي آن منطقه را بررسي و از زبان مردمانش درباره حماسه آفريني ها و جايگاه مقاومت در آن منطقه مي گويد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14