(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 مهر 1388- شماره 19481
 

رئيس پارلمان عراق : اختلاف با همسايگان را از راه گفت وگو حل مي كنيم
رزمايش مشترك تركيه ، اسرائيل و ناتو هفته آينده در قونيه برگزار مي شود
پيمان ليسبون و آينده اتحاديه اروپا
فراخوان چهره هاي مذهبي منطقه جمعه، روز خشم عليه اسرائيل
واقعاً تماشايي است!
مخالفت هزاران آمريكايي با جنگ عراق و افغانستان
هشدار باراك به مسئولان و ژنرال هاي اسرائيلي به خارج نرويد، دستگير مي شويد
سرنگوني دومين جنگنده ارتش يمن با آتش شيعيان صعده
سران سوريه، عربستان، لبنان و مصر در دمشق گردهم مي آيند
درخواست يك مؤسسه صهيونيستي در واشنگتن براي حمايت از كودتاچيان هندوراس
نخست وزير جديد يونان رسماً آغاز به كار كرد
كاركنان شركت مخابرات فرانسه دست از كار كشيدند



رئيس پارلمان عراق : اختلاف با همسايگان را از راه گفت وگو حل مي كنيم

رئيس مجلس عراق در ارتباط با تنش هاي موجود ميان بغداد و دمشق گفت: بين المللي كردن مسئله به نفع عراق نيست و اين مسئله بايد از طريق گفت وگو حل و فصل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اياد السامرائي» گفت: بدون بررسي مستقيم مسئله با سوري ها، توسل به جامعه بين المللي پيامد خوبي براي عراق نخواهد داشت.
وي افزود: مسئله اعزام هيئتي از عراق به سوريه در پارلمان كشورش بررسي خواهد شد.
عراق مدعي است عوامل انفجارهاي 21 مرداد بغداد، كه حدود 100 شهيد و بيش از 600 مجروح بر جاي گذاشت، هم اكنون در سوريه به سر مي برند. دمشق تاكنون تسليم خواست دولت بغداد، در تحويل دادن مظنونان به عراق نشده است و كلاً اين اتهامات را رد مي كند.

 



رزمايش مشترك تركيه ، اسرائيل و ناتو هفته آينده در قونيه برگزار مي شود

منابع خبري اعلام كردند رژيم صهيونيستي در رزمايش بين المللي هوايي در تركيه شركت مي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه لبناني «السفير»، نيروي هوايي رژيم صهيونيستي در مانورهاي هوايي موسوم به «كركس آناتولي» كه هر سال چهار بار در تركيه برگزار مي شود، شركت خواهد كرد.براساس اين گزارش، نيروي هوايي رژيم صهيونيستي با 10 جنگنده خود را در كنار جنگنده هاي تركيه، آمريكا و ايتاليا و جنگنده هاي «آواكس» متعلق به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) در اين مانورها كه قرار است بين 12 تا 24 اكتبر(20 مهر تا 2 آبان) در تركيه برگزار شود، شركت خواهد كرد.به نوشته روزنامه السفير، اسرائيل به دليل تنش هاي به وجود آمده در روابطش با تركيه، پس از موضع گيري هاي قاطع دولت و ملت تركيه در قبال اين رژيم به دليل جنگ غزه، از مشاركت در اين مانورها كه ژوئن گذشته برگزار شده بود، خودداري كرد.

 



پيمان ليسبون و آينده اتحاديه اروپا

ميثم نجات دهكردي
دوم اكتبر(10 مهر) مردم ايرلند طي يك رفراندوم سراسري به پيمان ليسبون كه بناست نقش قانون اساسي اتحاديه اروپا را بازي كند، رأي مثبت دادند. رئيس كميسيون اروپا از ايرلندي ها به خاطر اين «نشان اعتماد» قدرداني كرد و نخست وزير انگليس اين رأي مثبت را هموار كننده راه وحدت اتحاديه اروپا خواند. اين واكنش ها و مواضع توأم با لبخندهاي رضايت آميز ديگري كه از زبان برخي سران اروپايي شنيده شد، در حالي بود كه خيل كثيري از مردم اروپا در ماتم فرو رفتند. درباره ماهيت و اهداف پيمان ليسبون، آنچه كه در ايرلند اتفاق افتاد، و افق پيش روي اتحاديه اروپا، نكات زير قابل تأمل است.
1- سنگ بناي وحدت اروپا ژوئيه 1952 و در شهر پاريس با تأسيس «اتحاديه اروپايي زغال سنگ و فولاد» گذاشته شد. سه سال پس از آن بود كه اولين زمزمه هاي «اتحاد كامل اروپا» به گوش رسيد. از آن زمان تاكنون، توافقنامه ها و معاهدات بسياري با هدف يكسان سازي سياست هاي كشورهاي اروپايي امضا شد، اما هيچ گاه اين كشورها در يك سازمان بين المللي كه داراي شخصيت حقوقي باشد، گردهم نيامدند. با وجود اين، هدف مذكور از نظرها دور نماند و سرانجام در دسامبر 2001 سران اتحاديه اروپا طي يك نشست، مجمعي براي تنظيم يك «قانون اساسي» براي اروپا تشكيل دادند. اين قانون اساسي در واقع سندي بود كه براي اولين بار همه پيمان ها و توافقنامه هايي كه اتحاديه اروپا براساس آن تشكيل شده بود را در درون خود جمع مي كرد تا با برقراري يك سيستم شبه فدرالي، به اتحاديه اروپا شخصيتي حقوقي بخشيده و آن را صاحب پرچم، سرود ملي، رئيس جمهور و برخي ديگر از اركان يك دولت فدرال كند.
2- اتحاديه اروپا از جمله سازمان هايي است كه لازم الاجرا شدن سند تأسيس آن، مشروط به تصويب كليه اعضاست. لذا قانون اساسي مورد نظر بايد در تمامي كشورهاي عضو به تصويب رسيده و به قانون اساسي كشورها الحاق مي شد. اكثر كشورهاي عضو، با رأي گيري در پارلمان، قانون اساسي اتحاديه را به تصويب رساندند، اما هلند و فرانسه تصويب آن را منوط به برگزاري رفراندوم كردند. سال 2005 رأي گيري انجام شد و رأي منفي مردم دو كشور، فرآيند يكپارچه سازي اروپا را عملاً متوقف كرد. سران اروپايي، سرخورده از اين نتيجه دموكراتيك، دسامبر 2007 در ليسبون پرتغال گردهم آمده و تصميم گرفتند با انجام اصلاحاتي جزئي در قانون اساسي- مانند تغيير عناوين و نمادهايي كه رنگ و بوي فدرالي داشت و حساسيت ناسيوناليست هاي اروپايي را برمي انگيخت- پيمان جديدي را در كشورهاي عضو به رأي بگذارند. اين بار قرار شد اعضا طرح رفراندوم را دور زده و قضيه را در پارلمان خود حل و فصل كنند. پارلمان 26 كشور عضو - از جمله فرانسه و هلند- پيمان ليسبون را بي سر و صدا تصويب كردند، اما اين بار دادگاه عالي ايرلند بود كه طي تذكري قانوني، تصويب در پارلمان را كافي ندانست و خواستار برگزاري رفراندوم شد.
3- برگزاري رفراندوم در ايرلند، در واقع براي بار سوم سران اروپايي را در مقابل مردم قرار مي داد. طي رفراندومي كه دولت ايرلند در ژوئن 2008 برگزار كرد، مردم به اين پيمان راي منفي دادند. اين نتيجه، با پيمان ليسبون همان مي كرد كه مردم فرانسه و هلند با قانون اساسي كرده بودند. لذا دست هاي پنهان طرحي ديگر در انداختند و اندكي بعد دولت ايرلند در اقدامي تعجب برانگيز اعلام كرد كه رفراندوم مجدداً در اكتبر 2009 برگزار مي شود! طي يك سال اخير، رهبر جريان مخالف پيمان به شدت تخريب، و عمليات رواني وسيعي در حمايت از پيمان ليسبون انجام شد؛ پروژه اي كه جزئيات آن در نشست بيلدربرگ 2009 به تصويب رسيد و كيهان در تاريخ 27/2/88 در همين ستون، از آن خبر داد. سرانجام، طراحان تئوري اروپاي واحد توانستند عقايد مردم را مطابق ميل خويش دستكاري كرده و دوم اكتبر سال جاري آنچه را كه مي خواستند از صندوق هاي راي بيروند بكشند.
4- پيمان ليسبون بنا بود اول ژانويه 2008 وارد فاز اجرايي شود كه با راي منفي ايرلندي ها معلق ماند. هم اكنون قرار است پيمان مذكور اول ژانويه 2009 لازم الاجرا شود، اما در مسير پيش رو باز موانع جديدي قرار گرفته است. در جمهوري چك و لهستان اگرچه پارلمان هاي دو كشور پيمان را تصويب كرده اند، اما رسميت يافتن آن منوط به امضاي رئيسان جمهور است. «واتسلاو كلاو» رئيس جمهوري چك از مخالفان سرسخت پيمان ليسبون است و اخيراً ضمن اعتراض شديد به برگزاري مجدد رفراندوم در ايرلند، در تجمع گروهي از مخالفان پيمان حاضر شد و گفت «اين پيمان در برنامه كاري ما قرار ندارد». در لهستان نيز، «لخ كاچينسكي» چهره اروپاستيز اين كشور بر كرسي رياست جمهوري تكيه زده و مخالف تصويب پيمان ليسبون است. بايد ديد دست هاي پشت پرده اي كه توانستند پيمان ليسبون را از سد مردم ايرلند بگذرانند، با كلاو و كاچينسكي چه مي كنند. اگر تا سه ماه آينده اين توفيق حاصل نشود، حداقل اتفاقي كه براي پيمان ليسبون مي افتد، تعليق مجدد زمان بندي لازم الاجرا شدن آن است.
5- شايد بتوان مهم ترين هدف پيمان ليسبون را يكسان سازي سياست خارجي اعضاي اتحاديه اروپا دانست، چيزي كه در سال هاي گذشته همواره محل مناقشه بوده است. اگر فرض را بر اين بگذاريم كه پيمان ليسبون به هر طريق ممكن نهايي شود، بلافاصله اين سوال اساسي را بايد پيش بكشيم كه اين اعضاي به ظاهر همگرا، با واگرايي در سياست خارجي خود چه خواهندكرد؟ در اروپايي كه نهايت همگرايي كشورها همزيستي بوده، آيا امكان همگرايي بنيادي وجود دارد؟ نقش آمريكا در سياست خارجي اين «سازمان» چه خواهد بود؟ آيا اتحاديه اروپا يك مركز مستقل در سياست جهاني به شمار خواهد آمد يا اينكه نقش يكي از اقمار ايالات متحده را بازي خواهد كرد؟
واضح است كه آلمان، فرانسه و تا حدي ايتاليا تمايل دارند كه ايفاي نقش مستقلي داشته باشند. اما اكثر كشورهاي اروپايي از جمله انگليس حاضرند از آمريكا جانبداري كنند.
موضوع مورد مناقشه ديگر ميان اعضاي اتحاديه اروپا، مسئله روسيه است. اتحاديه اروپا در سال هاي گذشته نتوانسته در مورد مشكلات ايجاد شده ميان روسيه با اوكراين و گرجستان، كه در مورد اخير به جنگ نيز كشيده شد، موضع قاطعي را اتخاذ كرده و از اعضاي خود دفاع كند. برخي از اروپايي ها معتقدند بايد با روسيه معامله كرد، و برخي ديگر مانند انگليس معتقدند بايد در روابط اتحاديه اروپا با مسكو تجديدنظر شود. از ديگر سو، مسكو يك شريك غيرقابل اغماض براي اتحاديه اروپاست و هم اكنون 39درصد نفت و گاز اعضاي آن را تامين مي كند. لذا اعضاي اين اتحاديه به راحتي توان ناديده گرفتن روسيه را ندارند. اگر مناقشات جاري ميان مسكو و واشنگتن، و نقش اتحاديه اروپا و ناتو در اين ماجرا را نيز به اين معادله اضافه كنيم، پيچيدگي آن از حد مي گذرد.در حوزه اقتصادي نيز، هنوز اروپا به يك سياست واحد نرسيده است. علي رغم آنكه سياست هاي تدوين شده كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا مي بايست در كشورهاي عضو به طور هماهنگ اجرايي شود، اما اختلافات اساسي اين كشورها در ديدگاه هاي اقتصادي خود، به ايجاد شكاف ديگري در اين اتحاديه منجر شده است.
در نهايت آنكه، حتي در صورتي كه پيمان ليسبون نهايي شده و «سازمان اتحاديه اروپا» كار خود را آغاز كند، دوره جديد، دوره اختلافات نويني ميان اعضاي اتحاديه است كه قطعاً جنس آن متفاوت خواهد بود. اين بار اتحاديه اروپا داراي يك شخصيت حقوقي است كه اعضاي آن در منافع و مضرات شريكند و هر صدمه اي كه به عضوي وارد شود، تمامي اعضا متحمل خسارات وارده خواهند بود. به راستي اگر گرجستان بار ديگر با روسيه درگير شود، تكليف اتحاديه اروپا چيست؟ آيا اروپايي ها مي توانند سرماي شديد زمستان را بدون سوخت وارداتي از روسيه تحمل كنند؟ نكته ديگر آن است كه فرآيند تصويب پيمان ليسبون به عنوان ستون اصلي اتحاديه در افكارعمومي زيرسوال است و هر آن، با تغيير دولت ها، ممكن است اصل پيمان با بحران مواجه شود. به هر حال، در نسخه نهايي پيمان ليسبون، امكان خروج اعضا از اتحاديه فراهم شده است. چه بسا فرآيندي كه طي آن پيمان ليسبون در ايرلند راي آورد، به صورت معكوسي در اين كشور و ديگر كشورها تكرار شده و تلاش چندين ساله سران اروپايي براي وحدت را بر باد دهد. پيمان ليسبون هنوز روي كاغذ است؛ حوادث ماه ها و سال هاي آتي واقعيت هاي آن را روشن خواهد كرد.

 



فراخوان چهره هاي مذهبي منطقه جمعه، روز خشم عليه اسرائيل

رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان از تمامي ملت هاي اسلامي خواست تا روز جمعه براي محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي تظاهرات كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، شيخ «يوسف قرضاوي» هدف از اعلام روز جمعه به عنوان «روز خشم» ملت فلسطين عليه صهيونيست ها در حمايت از مسجدالاقصي را آمادگي و اعلام بيداري مسلمانان براي مقابله با تهديدات صهيونيست ها عليه مسجدالاقصي عنوان كرد.
روحانيون فلسطيني نيز از فلسطيني هاي ساكن قدس خواستند با برپايي تظاهرات گسترده در مسجدالاقصي از اين مكان مقدس دفاع كنند.
بلندگوهاي مساجد قدس طي دو روز گذشته يك صدا فلسطيني هاي ساكن قدس را به دفاع از اين پايتخت مقدس فراخواندند و از آنها خواستند به منظور خنثي كردن توطئه صهيونيست ها در صحن مسجدالاقصي تجمع كنند.
در اين فراخوان همچنين با هشدار نسبت به حمله احتمالي يهوديان افراطي به مسجدالاقصي از مسلمانان فلسطيني خواسته شده است تا جلو تلاش گروه يهوديان تندرو براي ورود به اين مكان مقدس را بگيرند.
گفتني است نيروهاي رژيم صهيونيستي روز دوشنبه محاصره مسجدالاقصي را شدت بخشيده و 3000 نفر از افراد پليس در راههاي منتهي به اين شهر مستقر شده اند. اين نيروهاي صهيونيستي از ورود غذا و نوشيدني براي تحصن كنندگان جلوگيري مي كنند و اجازه وضو گرفتن را نيز به آنها نمي دهند.
شيخ «علي ابوشيخه» مشاور جنبش اسلامي در امور قدس كه به همراه گروهي از فلسطينيان در داخل مسجدالاقصي تحصن كرده اند گفت، نيروهاي اشغالگر تلاش مي كنند كه از پنجره اين مسجد آنها را شناسايي كنند.
وي از ساكنان بيت المقدس و فلسطينيان خواست به ياري مسجدالاقصي بشتابند و به محدوديت سني براي ورود به اين مسجد توجه نكنند.
ابوشيخه افزود، مسجدالاقصي مرحله بسيار دشواري را مي گذراند و سردمداران اسرائيل اقدامات بسيار خطرناكي براي اين مسجد تدارك ديده اند از اين رو همه بايد به مسئوليت هاي خود عمل كنند.
«عكرمه صبري» رئيس هيئت اسلامي عالي در بيت المقدس و خطيب مسجدالاقصي نيز اعلام كرد، نظاميان رژيم صهيونيستي در حال حاضر بيت المقدس را تبديل به يك پادگان نظامي كرده اند.
وي در مورد واكنش هاي مردم فلسطين به اوضاع كنوني مسجدالاقصي گفت: فلسطيني ها با مقاومت خود مانع ورود تندروهاي اسرائيلي به داخل مسجدالاقصي شدند، در حالي كه اسرائيلي ها سعي دارند آنها را به زور از مسجدالاقصي خارج سازند. در حال حاضر بيش از 500 مسلمان در داخل مسجدالاقصي هستند و به عنوان عامل فشار عليه اشغالگران عمل مي كنند، اگر كه چنين تلاشي صورت نمي گرفت اوضاع مسجدالاقصي تبديل به فاجعه مي شد.
خطيب مسجدالاقصي درباره موضع گيري رسمي فلسطين نيز تصريح كرد، تاكنون هيچ گونه موضع گيري سازنده اي كه به بحران مسجدالاقصي پايان دهد از سوي مقامات فلسطين صورت نگرفته است.
«مروان البرغوثي» عضو كميته مركزي جنبش فتح كه هفت سال است به اتهام سازماندهي انتفاضه الاقصي در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برد تاكيد كرد شرايط براي به وجود آمدن يك انتفاضه ديگر در فلسطين مهياست.
«عبدالرحمن العطيه» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نيز گفت، جنايات جديد رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطين به ويژه در مسجدالاقصي تهديدي دائمي و توطئه اي آشكار عليه حقوق ملت فلسطين و امنيت بين المللي به شمار مي رود.
در همين رابطه هزاران نفر از مردم تركيه با برپايي تظاهرات ضد صهيونيستي در اسلامبول حمله صهيونيست ها به مسجدالاقصي را محكوم و پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند.
تظاهركنندگان شعار مي دادند مرگ بر اسرائيل و اسرائيل خونخوار است و با برافراشتن پرچم فلسطين و گرفتن پوسترهايي از مسجدالاقصي در دست خواستار حمايت جهاني از اين مكان مقدس شدند.
صدها تن از دانشجويان اردني نيز در اعتراض به رويدادهاي شهر قدس و حرمت شكني مسجدالاقصي از سوي رژيم صهيونيستي تحصن كردند.
تحصن كنندگان با محكوم كردن سكوت كشورهاي عربي در مقابل هتك حرمت مقدسات مسلمانان قطع هرگونه روابط با رژيم اشغالگر قدس، اخراج سفير اين رژيم و تعطيلي سفارت اسرائيل در اردن را خواستار شدند.
فلسطيني هاي ساكن لبنان نيز در اعتراض به تعويق بررسي و تصويب گزارش گلدستون در شوراي حقوق بشر سازمان ملل و در محكوميت اهانت نسبت به مسجدالاقصي تظاهرات كردند.
ادامه واكنش ها
نسبت به خيانت محمود عباس
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين تاكيد كرد كه درخواست مقامات تشكيلات خودگردان براي تعويق بررسي گزارش كميته گلدستون در شوراي حقوق بشر سازمان ملل ضربه اي به تلاش هاي صورت گرفته به منظور احياي وحدت ملي گروههاي فلسطيني بود.
وي افزود، در صورتي كه ما قصد تقويت وحدت ملي و پايداري در برابر دشمن صهيونيستي را داشته باشيم بايد به اقداماتي از اين قبيل پايان دهيم و تا زماني كه چنين رهبراني از صحنه حذف نشوند فتنه داخلي در فلسطين ادامه خواهد يافت.
خانم «هدا نعيم» نماينده جنبش حماس در مجلس قانونگذاري فلسطين نيز تصميم محمود عباس براي تعويق گزارش گلدستون را نكبتي جديد و فاجعه اي واقعي براي ملت فلسطين دانست.
وي از همه گروهها و نيروهاي فلسطيني خواست دست به دست هم دهند و موضع ذلت بار تشكيلات خودگردان را رسوا كنند.
«احمد جبريل» دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز خواستار استعفاي رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين شد.
ساير رويدادها
¤ برخي منابع صهيونيست از ديدار سري رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي با همتاي آمريكايي و فرانسوي خود خبر دادند.
¤ نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته سه فعال فلسطيني را در كرانه باختري رود اردن بازداشت كردند.
¤ شبكه تلويزيوني المنار از زخمي شدن يك سرباز صهيونيست در شمال بيت المقدس به دست يك جوان فلسطيني خبر داد.
¤ يك نماينده پارلمان فلسطين گفت، بازگشت به گزينه مقاومت تنها راه نجات قدس است.
¤ وزير خارجه مصر گفت، توافقنامه آشتي ملي ميان گروههاي فلسطيني 26ماه جاري ميلادي (4آبان) امضا خواهد شد.
¤ موسسه موقوفات و ميراث الاقصي اعلام كرد كه دشمن صهيونيستي درصدد ايجاد يك تونل جديد در زير مسجدالاقصي است.

 



واقعاً تماشايي است!

بارها شنيده ايم كه مي گويند سياست چيز تند و خشني است و البته اين موضوع را در اشاره به بي رحمي هاي اخلاقي مي گويند كه در دنياي سياست وجود دارد!
اما اين خشونت گاهي فيزيكي هم مي شود. يعني اينكه نمايندگان سياسي رفتار موقرانه از يادشان مي رود و براي حل و فصل مشكلات و چيزهايي كه با حرف زدن نمي توانند جا بيندازند، با مشت و لگد به جان هم مي افتند!
در واقع، روش «مشت و لگد» كم و زياد، تقريباً همه جا ديده مي شود! مثلاً، در فرانسه كمتر است و نمايندگان بيشتر به اين اكتفا مي كنند كه از دور به هم توهين كنند و همديگر را با اسامي پرندگان صدا بزنند! اما در بعضي از دموكراسي هاي جوان اين موضوع عملاً به يك ورزش ملي تبديل شده مثل كره جنوبي! كه قهرمان اين ورزش است و نمايندگانش - اعم از زن و مرد - ديگر در آن حرفه اي شده اند! ولي نه فقط اين كشور، بلكه روسيه، اوكراين، تايوان، بوليوي و حتي ايالت «آلاباما» ي آمريكا هم در اين ورزش چيزي از كره كم نمي آورند! حالا، همه رقمي «ورزش سياسي» وجود دارد: به صورت تك به تك، يا جنگ منظم، با دست خالي يا پر، بين جماعت زنان با مردان يا به صورت مختلط و معلوم نيست آيا اين نشان انحطاط مدل «جمهوري» است يا برعكس، «دموكراسي سرزنده»! به هر حال هر چه كه هست، صحنه «دست به يقه شدن » نمايندگان محترم «كت و كراواتي»، يا «كت و دامني» موقع بررسي يك لايحه قانوني، واقعاً تماشايي است!
سرويس خارجي كيهان

 



مخالفت هزاران آمريكايي با جنگ عراق و افغانستان

هزاران شهروند آمريكايي با تظاهرات مقابل كاخ سفيد، به رئيس جمهور اين كشور در مورد ادامه سياست هاي جنگ طلبانه «جرج بوش» در افغانستان و عراق هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، هزاران آمريكايي مخالف جنگ با اجتماع و تظاهرات مقابل كاخ سفيد، به «باراك اوباما» هشدار دادند كه سياست هاي جنگ طلبانه رئيس جمهور سابق اين كشور را ادامه ندهد.
تظاهركنندگان با حمل تابوت هاي نمادين نظاميان آمريكايي، خطاب به اوباما، شعار مي دادند: «از افغانستان و عراق خارج شو»، «زندانيان گوانتانامو را آزاد كن»، «جنگ راه حل نيست» و «براي مردم خودت هزينه كن نه براي جنگ». برخي از افراد معترض نيز لباس زندانيان گوانتانامو را بر تن داشتند و مي گفتند اين زندانيان در زندان هاي ديگر همچنان تحت بازداشت هستند. تعدادي نيز عروسك هاي بوش و برخي از اعضاي كابينه اش مثل «ديك چني»، «دونالد رامسفلد» و «كاندوليزا رايس» را حمل مي كردند.
«سيندي شيهان»، يكي از رهبران تظاهركنندگان، گفت: افغانستان هيچ ربطي به وقايع 11سپتامبر ندارد، چرا بايد اين كشور را ويران كنيم؟ شيهان افزود: ما بوش را به سبب شكنجه و كشتار بي گناهان، جنايتكار جنگي مي دانستيم و اكنون، اوباما نيز همان كارها را انجام مي دهد. وي بايد بداند ما به رهبران خود اجازه نمي دهيم مرتكب جنايات ضدبشري شوند. اين تظاهرات با دخالت پليس، به خشونت گرائيد و 61 فرد معترض بازداشت شدند.
ساعاتي پس از اين تظاهرات، «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا، بر ادامه اشغال افغانستان تاكيد كرد. گيتس گفت: احتمال دارد كه طالبان دومين ابرقدرت (آمريكا) را نيز در افغانستان شكست دهد. منظور گيتس از اولين ابرقدرت، شوروي سابق است كه در دهه 1980بالاخره از طرف مجاهدين افغان شكست را پذيرفت و از افغانستان خارج شد .گيتس افزود: به خاطر (ترديد و ) ناتواني ما در اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان، به نظر مي رسد كه جايگاه طالبان مستحكم تر شده است. به گزارش فارس، «رابرت گيتس»، سخنگوي كاخ سفيد، نيز به خبرنگاران گفت: من تصور نمي كنم كه اصلاً گزينه اي براي خروج از افغانستان داشته باشيم، اين كاملاً مشخص است.
ژنرال «استنلي مك كريستال»، فرمانده نيروهاي خارجي در افغانستان، اخيراً اعلام كرده بود در صورتي كه آمريكا نخواهد نيروهاي بيشتري (حدود 40 هزار نفر)، به افغانستان اعزام كند، شكست آمريكايي ها در اين جنگ قطعي خواهد بود. «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا، نيز به «سي.ان.ان» گفت، تصميم عجولانه (در مورد افغانستان) ممكن است زيان آور باشد.
رئيس جمهور آمريكا هم تلاش هايي را براي افزايش حمايت ها از جنگ در افغانستان، آغاز كرد و در اين راستا، تعدادي از قانونگذاران ذي نفوذ دموكرات و جمهوريخواه را به كاخ سفيد دعوت كرده است.
در همين حال، دو رسانه «سي.ان.ان» و «لس آنجلس تايمز» از افزايش اختلافات ميان سران آمريكا در مورد راهبرد افغانستان خبر دادند. شبكه روسي «راشا تودي» نيز خبر داد، حمايت شهروندان آمريكايي از جنگ در افغانستان، به كمترين ميزان نسبت به 9 سال گذشته رسيده است. نشريه آمريكايي «بارتر ريويو» نيز نوشت، سياست جنگ طلبانه اوباما در افغانستان، حماقت بي حد و حصر است.

 



هشدار باراك به مسئولان و ژنرال هاي اسرائيلي به خارج نرويد، دستگير مي شويد

وزير جنگ رژيم صهيونيستي از افسران ارشد و مسئولان اسرائيلي ها خواست تا به دليل ترس از دستگيري به اتهام ارتكاب جنايات جنگي در غزه از سفر به خارج از سرزمين هاي اشغالي خودداري كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه يديعوت آحارونوت باراك از افسران خواست به ويژه به كشورهاي اسكانديناوي مانند نروژ، دانمارك، سوئد، انگليس و اسپانيا نروند چرا كه در اين كشورها عده اي در تعقيب مسئولان اسرائيلي هستند.
بنابر اين گزارش، تنها سه نفر از وكلاي اسرائيلي پاسخگوي بيش از يك هزار درخواست قضايي دستگيري رهبران برجسته اسرائيلي در سراسر جهان هستند.
به نوشته اين روزنامه اسرائيلي، از جمله كساني كه در معرض دستگيري قرار دارند، ايهود اولمرت نخست وزير سابق، آوي ديختر عضو كنست، ايهود باراك وزير جنگ، بنيامين بن العيارز وزير پيشين جنگ، موشه يعلون معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي و متان فلنائي معاون وزير جنگ اين رژيم هستند.
از ميان افسران ارتش رژيم صهيونيستي نيز «گابي اشكنازي» رئيس ستاد مشترك ارتش و همه افسران ستاد مشترك، دادستان نظامي، يوال دسكين رئيس شاباك و مائير داگان رئيس موساد و همچنين شامل مشاوران قضايي اين رژيم است كه از لحاظ حقوقي عمليات را تأييد كرده اند.
يديعوت آحارونوت به نقل از يك منبع مسئول قضايي اسرائيل نوشت كه اسرائيل قصد دارد با همه اين دادخواست ها مقابله و اين موضوع را حل كند اما وضعيت به دنبال گزارش كميته حقيقت ياب بين المللي در مورد جنگ غزه به نام گلدستون پيچيده شده است.
در همين رابطه موشيه يعلون معاون نتانياهو كه قرار بود اواسط ماه آينده به لندن برود سفر خود را به دليل ترس از دستگيري به اتهام ارتكاب جنايت جنگي در غزه، لغو كرد.


 



سرنگوني دومين جنگنده ارتش يمن با آتش شيعيان صعده

شيعيان استان صعده با افزايش توان نظامي خود، دومين هواپيماي جنگي ارتش يمن را سرنگون كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانس پرس، جنگجويان الحوثي كه طي دو ماهه اخير زير بمباران هاي سنگين نيروي هوايي ارتش يمن قرار داشتند با افزايش توان خود و تغيير در تاكتيك هاي جنگي روز دوشنبه موفق به ساقط كردن يك جنگنده ديگر يمني از نوع «سوخو» شدند.
اين درحالي است كه الحوثي ها، روز جمعه توانستند براي نخستين بار جنگنده بمب افكن ميگ نيروي هوايي ارتش يمن را ساقط كنند.
دولت يمن نيز با تائيد سقوط جنگنده بمب افكن سوخو در روز دوشنبه در ناحيه «الغد» در استان صعده، علت ساقط شدن آن را همانند جنگنده قبلي، اشكال فني ذكر كرد اما الحوثي ها تأكيد كردند كه اين جنگنده را كه به همراه يك جنگنده ديگر از بمباران مواضع آنها بازمي گشت در ناحيه الغد در استان الصعده ساقط كردند.در همين حال، زدوخوردهاي بسيار شديدي بين نيروهاي دولتي و شيعيان الحوثي در داخل شهر صعده و بين نيروهاي دو طرف به صورت خانه به خانه ادامه دارد، گرچه ارتش يمن از نيروي هوايي ارتش براي بمباران سنگين مواضع نظامي و غيرنظامي الحوثي ها دراين منطقه بهره دوچنداني مي برد، به گفته خبرنگار الجزيره از مناطق درگيري ها در صعده، ساقط شدن دومين هواپيماي نظامي ارتش يمن و انتشار اخبار نادرست در اين زمينه شك و ترديدهايي در صحت و سقم بيانيه هاي رسمي در اذهان عمومي ايجاد كرده است.
همچنين با فرسايشي شدن جنگ در يمن و به كارگيري تاكتيك جديد جنگي براي جلوگيري از بمباران هاي ارتش از سوي الحوثي ها، دبيركل اتحاديه عرب با تشكيل مثلث عربستان، مصر و يمن در تلاش براي جامه عمل پوشاندن به يك آتش بس آبرومندانه در منطقه نبرد شمال غرب يمن برآمده است. به گزارش روزنامه الوطن چاپ عربستان، علت انتخاب «عمروموسي» دبيركل اتحاديه عرب كه خود مصري است به عنوان ميانجي گري براي پايان دادن به بحران در يمن، نزديكي فرهنگي مصر و يمن است.
همچنين اردن، امارات، عربستان و مصر تاكنون حمايت خود را از ابتكار دبيركل اتحاديه عرب براي آتش بس در يمن اعلام كرده اند.

 



سران سوريه، عربستان، لبنان و مصر در دمشق گردهم مي آيند

همزمان با سفر پادشاه عربستان به دمشق، احتمال مي رود سران مصر، لبنان، سوريه و عربستان يك نشست چهارجانبه تشكيل دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، پادشاه عربستان قرار است در اين سفر با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار و روابط دوجانبه و راه هاي تقويت آن و همچنين تحولات جهان عرب و اوضاع منطقه اي و بين المللي را بررسي كند.
اين سفر در پاسخ به سفر اخير بشار اسد به عربستان انجام مي شود و اولين ديدار پادشاه عربستان از سوريه از زمان ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در سال 2005 به شمار مي رود.
پيش بيني مي شود با سفر همزمان سران لبنان و مصر به دمشق سران چهار كشور در نشستي چهارجانبه شركت كنند.
پادشاه عربستان يكشنبه هفته جاري ميزبان احمد ابوالغيط وزير خارجه و عمر سليمان رئيس سرويس اطلاعات مصر بود.
به اعتقاد برخي آگاهان سياسي منطقه، سفر پادشاه عربستان به سوريه پس از يك دوره تيرگي روابط سياسي دو كشور مي تواند فصل جديدي در گسترش روابط دو كشور باز كند.
منابع لبناني دعوت از سعدالدين حريري نخست وزير لبنان را براي شركت در اين نشست چهارجانبه بعيد ندانستند.
رسانه هاي عربستان اعلام كردند كه پادشاه عربستان در اين سفر علاوه بر دمشق به شهرهاي حلب و الاذقيه نيز خواهد رفت.
اين در حالي است كه روزنامه الوطن چاپ سوريه خبر داد كه اين سفر دو روزه منحصراً در دمشق انجام خواهد شد.

 



درخواست يك مؤسسه صهيونيستي در واشنگتن براي حمايت از كودتاچيان هندوراس

يك سازمان صهيونيستي در آمريكا، از وزارت خارجه اين كشور خواست، هر چه سريعتر از دولت كودتا در هندوراس حمايت كند.
به گزارش فارس، به نقل از پايگاه اطلاع رساني مؤسسه يهوديان براي امور امنيت ملي (جينسا)، اين مؤسسه طي بيانيه اي از وزارت خارجه آمريكا خواست با رد «ادعاي كودتاي نظامي در هندوراس» به كمك دولت فعلي اين كشور آمريكاي مركزي بشتابد.
«تام نيومن»، مدير اجرايي اين مؤسسه صهيونيستي در درخواستي فوري كه به «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا ارائه شد اعلام كرد: اين مؤسسه شديداً از شما درخواست مي كند بركناري «مانوئل سلايا» از رياست جمهوري هندوراس را يك كودتا تلقي نكند و با دولت موقت اين كشور كه در حال آماده كردن مقدمات انتخابات رياست جمهوري است، همكاري كند.
به اعتقاد اين مؤسسه صهيونيستي، بركناري سلايا از قدرت در واقع يك «گام ضروري در حفظ دموكراسي و نه تخريب دموكراسي» بوده است.
از سوي ديگر، آژانس بوليواري ونزوئلا گزارش داد، سلايا، از همه اعضاي مقاومت در سراسر اين كشور دعوت كرده به اعتراض هاي خود همچنان ادامه دهند. براساس اين گزارش، سلايا در تماس تلفني با نشست جبهه ملي مقاومت ضد كودتا در «تلوسيگاليا» پايتخت اين كشور، تأكيد كرد مقاومت بايد تا احياي قانون و حقوق مدني شهروندان هندوراسي كه از سوي كودتاچيان نقض شده ادامه يابد. چند دور مذاكره با مقامات كودتا براي حل و فصل بحران كنوني هنوز به نتيجه نرسيده است.


 



نخست وزير جديد يونان رسماً آغاز به كار كرد

نخست وزير جديد يونان، پس از اداي سوگند، فعاليت خود را رسماً آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «جرج پاپاندرئو»، رهبر حزب سوسياليست مخالف موسوم به «پاسوك» كه در انتخابات پارلماني روز يكشنبه يونان توانست با كسب 44 درصد آراي انتخابات پارلماني بر حزب حاكم «دموكراتيك نوين» به رهبري «كاستاس كارامانليس» پيروز شود، روز گذشته در مقابل اسقف ارشد كليساي ارتدوكس اين كشور و در حضور رئيس جمهور سوگند خورد و رسماً كار خود به عنوان نخست وزير را آغاز كرد.براساس اين گزارش، نخست وزير جديد اعلام كرده قصد دارد به منظور تمركز بر سياست هاي توسعه و حمايت از محيط زيست و حقوق شهروندي، 16 وزير كابينه قبلي را تغيير دهد.
برخي گزارش ها حاكيست، «پاپاندرئو» خواستار تقسيم وزارت اقتصاد به نهادهاي جداگانه شده تا بدينوسيله به سياستگذاري و جمع آوري ماليات رسيدگي شود. وي همچنين در نظر دارد وزارتخانه هايي جداگانه براي زيرساخت و محيط زيست با بخش هاي جداگانه به وجود آورد.وي همچنين متعهد شده با طرحي 100 روزه اقتصاد يونان را متحول ساخته و با ايجاد شغل و شفاف سازي در بخش سرمايه گذاري عمومي كشور را به جلو هدايت كند.

 



كاركنان شركت مخابرات فرانسه دست از كار كشيدند

كاركنان شركت مخابرات شركت فرانسه در اعتراض به افزايش خودكشي بين كارمندان اين شركت اعتصاب كردند.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور» اتحاديه پست و تلگراف و تلفن فرانسه اعلام كرد، حدود 30 تا 40 درصد از كاركنان شركت مخابرات اين كشور از ساعت 10 صبح روز گذشته و در اعتراض به 24 مورد خودكشي صورت گرفته در مخابرات فرانسه اعتصاب خود را آغاز كردند. اعتصاب ديگري نيز در همين رابطه و در چارچوب فراخواني بين المللي برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، اين ميزان خودكشي كه در كمتر از 5/1 سال گذشته در ميان كاركنان مخابرات صورت مي گيرد، معضل تازه اي است كه گريبان دولت فرانسه را گرفته است.
فرانسه، در ميان زندانيان خود نيز، دچار معضل خودكشي است و تاكنون نتوانسه از ميزان آن بكاهد.طبق بررسي هاي به عمل آمده، از فوريه سال 2008 تاكنون و از ميان 100 هزار نيروي انساني شاغل در مخابرات فرانسه، 24 مورد خودكشي صورت گرفته است كه رقم بالايي به شمار مي آيد.
گفتني است اين گزارش به علل احتمالي افزايش آمار خودكشي اشاره نكرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14