(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 مهر 1388- شماره 19481
 

كوتاه اقتصادي
بدون تاييد بانك مركزي تبليغ موسسات مالي بدون مجوز از رسانه هاي گروهي ممنوع شد
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي: كارت هاي بانكي خانوار براي دريافت يارانه هاي نقدي صادر شد
دستور رئيس جمهور بر اجراي سريع طرح مسكن مهر در كشور
سهميه بنزين خودروهاي پرمصرف كاهش مي يابد
با حضور رئيس جمهور واحد اول تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران فردا به بهره برداري مي رسد
سرمايه گذاري 100 ميليارد توماني ايران براي توسعه ناوگان دريايي در خليج فارس
وزير بازرگاني: 100 نمونه برنج در آزمايشگاه هاي استاندارد در دست بررسي است
وزارت بهداشت امروز نام برنج هاي وارداتي آلوده را اعلام مي كند
سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري تركيه براي اجراي 57 طرح در ايران
با حضور 723 شركت داخلي و خارجي نمايشگاه صنعت افتتاح شد
عضو كميسيون انرژي مجلس: نيازي به واردات بنزين از ونزوئلا نيست
اينديپندنت فاش كرد تلاش مخفيانه متحدان عربي آمريكا براي حذف دلار
در اجلاس سالانه صندوق بين المللي پول مطرح شد انتقاد ايران از رفتار تبعيض آميز بانك جهاني



كوتاه اقتصادي

¤ منابع خبري از توقف مذاكرات عضويت دائم ايران در سازمان تجارت جهاني در پي كارشكني هاي آمريكا و متحدان اروپايي اين كشور در اين سازمان خبر دادند.
¤ وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: تعداد پرونده هاي متشكله قاچاق در سال 88 معادل 21 درصد نسبت به سال ماقبل آن كاهش داشته است.
¤ واردات گندم ايران در سال جاري در حدود 60 درصد كاهش مي يابد. شوراي بين المللي غلات در گزارشي اعلام كرد: واردات گندم ايران در سال جاري در حدود 60 درصد كاهش داشته و به 5/3 تن خواهد رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 8870 الي 8872، 8810، 8855 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران با بيان اين كه هم اكنون يك ميليون و 150 هزار خانوار 25 درصد گاز توليدي كشور را مصرف مي كنند، گفت: براي اصلاح الگوي مصرف گاز طرحي تهيه شده كه در صورت تصويب مشتركان پرمصرف گاز يارانه كمتري دريافت خواهند كرد.
¤ مديرعامل صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني اعلام كرد: از ابتداي تاسيس اين صندوق (1381) تا پايان نيمه نخست سال جاري در مجموع 707 ميليارد ريال بيمه نامه معدني در سه بخش اكتشاف، بهره برداري و فرآوري مواد معدني صادر شده است.
¤ مديرعامل سازمان حسابرسي، گفت: براساس پيشنهادات سازمان حسابرسي قرار است در برنامه پنجم توسعه، بندي اضافه شود كه مطابق آن شركت هاي دولتي مكلف به حداقل يك بار حسابرسي عملياتي در طول برنامه پنجم توسعه شوند.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: طبق بررسي هاي انجام شده در جايگاه ها و نمونه گيري هاي صورت گرفته، حتي يك ليتر بنزين سوپر با اكتان پايين و بي كيفيت يافت نشد.
¤ سومين نماشگاه ملي تخصصي نهاده ها، تجهيزات آبياري، گلخانه، ادوات و ماشين آلات كشاورزي از 28 مهرماه تا اول آبان ماه سال جاري در كرج و محل معاونت آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي برگزار مي شود.
¤ هيات بلندپايه اقتصادي كشور افغانستان در نخستين همايش و نمايشگاه بين المللي بازگشت، بازسازي و فرصت هاي سرمايه گذاري در مسير توسعه افغانستان كه در تهران برگزار مي شوند حضور خواهند يافت. اين همايش 23 و 24 مهرماه بر پا مي شود.
¤ رئيس كل بانك مركزي ايران از سود سرشار ايران به دليل تغيير سبد ارزي خبر داد و گفت: بانك مركزي تغييرات بازار ارز را كنترل مي كند.
¤ داودخاني مديركل دفتر برنامه ريزي و نظارت بر اجراي سياست هاي اصل 44 اظهار داشت: گزارش نهايي وزارت اقتصاد از سياست هاي اصل 44 در دست تدوين است.

 



بدون تاييد بانك مركزي تبليغ موسسات مالي بدون مجوز از رسانه هاي گروهي ممنوع شد

تبليغ موسسات مالي بدون مجوز از طريق رسانه هاي گروهي بدون تاييد بانك مركزي ممنوع شد.
دكتر محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در نامه اي به دكتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار ممنوعيت تبليغ اين گونه موسسات شد.
در اين نامه آمده است: با توجه به اينكه برخي از موسسين بانكها، موسسات مالي و اعتباري و صندوقهاي قرض الحسنه قبل از اخذ مجوز از بانك مركزي، اقدام به تبليغ از طريق وسايل ارتباط جمعي مي كنند، اين امر علاوه بر بروزمشكلات متعدد در جامعه، زمينه ساز سوءاستفاده هاي احتمالي نيز خواهد شد.
بهمني در اين نامه با اشاره به مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار، تصريح كرده است: به موجب تصميم متخذه در جلسه شوراي پول و اعتبار، اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي دريافت مجوز تاسيس بانك، موسسه مالي و اعتباري و صندوقهاي قرض الحسنه قبل از تائيد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز به هيچگونه تبليغ از طريق وسايل ارتباط جمعي (صدا و سيما، جرايد كشور، فضاي مجازي و) نيستند.
رئيس كل بانك مركزي در پايان اين نامه از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست كرده است: با توجه به مراتب فوق و در جهت اجراي دقيق قوانين و مقررات مربوط به فعاليتهاي بانكي و براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده هاي احتمالي، از تبليغ فعاليت اشخاص حقيقي و حقوقي فاقد مجوز، تحت هر نوع خدمات پولي و بانكي، قبل از ارائه مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران خودداري به عمل آيد.
گفتني است، رئيس كل بانك مركزي چند ماه قبل نيز در نامه اي به رئيس سازمان صدا و سيما خواستار جلوگيري از پخش تبليغات نهادهاي پولي غيرمتشكل و فاقد مجوز از اين بانك در رسانه ملي شده بود.

 



سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي: كارت هاي بانكي خانوار براي دريافت يارانه هاي نقدي صادر شد

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي از توليد كارتهاي بانكي خانوارهاي هدف مشمول لايحه هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و گفت: تدابيري اتخاذ شده است تا يارانه نقدي مرتبط با اين لايحه (در صورت تصويب مجلس) به حساب ويژه اي در نظام بانكي واريز شود و خانوارهاي هدف نيز از طريق اين كارتها اقدام به برداشت آن كنند.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري مهر از برگزاري جلسه كارگروه تحول اقتصادي دولت با حضور رئيس جمهور و اعضاي اين كارگروه در روز گذشته خبر داد و گفت: در اين جلسه گزارش آخرين وضعيت اجراي طرح تحول اقتصادي، توليد كارتهاي بانكي براي خانوارهاي هدف به منظور دريافت يارانه نقدي، سامانه الكترونيكي دولت و بسته حمايت از بخش كشاورزي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
محمدرضا فرزين در پاسخ به اينكه هم اكنون چند تعداد از اين نوع كارتها براي خانوارهاي هدف توليد شده است؟ گفت: بخش زيادي از اين نوع كارتها هم اكنون توليد شده است، ضمن اينكه نظام بانكي در اين باره اعلام آمادگي كرده است.
وي همچنين از برگزاري جلسات هماهنگي با مسئولان نظام بانكي براي پياده سازي اين برنامه خبر داد و اظهار داشت: هم اكنون سايت مرتبط با اين موضوع نيز راه اندازي شده است.
وي با اشاره اينكه لايحه هدفمند كردن يارانه ها هفته آينده در صحن علني مجلس بررسي مي شود، افزود: در جلسه ديروز كارگروه تحول اقتصادي، گزارشي از آنچه كه در دو ماهه اخير بر اين لايحه گذشته است و آخرين وضعيت پيشرفت كار درباره اصلاح نظام مالياتي، بانكي، گمركي و... ارائه شد.فرزين همچنين اعلام كرد دوشنبه هفته جاري نيز جلسه اي با اعضاي كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس داشتيم كه در نهايت مقرر شد موارد اصلاحي درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها در زمان بررسي اين لايحه در صحن علني مجلس توسط نمايندگان مطرح شود.
وي از بررسي راه اندازي سامانه الكترونيكي دولت در جلسه ديروز اين كارگروه خبر داد و گفت: در اين جلسه رئيس مركز آمار ايران گزارش پيشرفت كار سامانه الكترونيكي را ارائه كرد، ضمن اينكه در جلسه امروز مصوب شد همه دستگاهها با مركز آمار ايران همكاري لازم را انجام دهند تا دولت بتواند سامانه الكترونيكي را نهايي كند و استفاده از نظام اطلاعات يكپارچه را در آينده در دستور كار قرار دهد.
به گفته وي، فرصت شش ماهه براي پياده سازي سامانه الكترونيكي دولت درنظر گرفته شد.فرزين خاطرنشان كرد: بسته حمايتي از بخش كشاورزي نيز در جلسه ديروز كارگروه تحول اقتصادي دولت بررسي و به منظور اعمال اصلاحاتي تصويب آن به جلسات آينده موكول شد.

 



دستور رئيس جمهور بر اجراي سريع طرح مسكن مهر در كشور

رئيس جمهور با تاكيد مجدد بر تسريع در اجراي طرح مسكن مهر، از دستگاههاي مرتبط خواست وظايف خود را در اين بخش به سرعت انجام دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در جلسه شوراي عالي مسكن كه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور تشكيل شد، پيشنهادات دستگاه هاي اجرايي براي تسريع و بهبود وضع مسكن مهر و روستايي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت حمايت و پشتيباني هر چه بيشتر از اين طرح ها تاكيد شد.
رئيس جمهور در اين جلسه با مفيد ارزيابي كردن اقدامات انجام شده در بخش مسكن به ويژه مسكن مهر و روستايي در سال هاي اخير بر ادامه همين مسير براي خانه دار شدن متقاضيان با كمترين هزينه تاكيد كرد.
دكتر احمدي نژاد با بيان اين كه در بخش مسكن روستايي، كپرزدايي و حوادث اقدامات خوبي انجام شده است، از دست اندركاران اين بخش به ويژه بانك ها قدرداني كرد و اظهار داشت: بايد همين مسير را دنبال كنيم تا در 5-4 سال آينده وضع مسكن به ويژه در بخش روستايي به وضع مطلوب برسد.
وي همچنين تسريع در اجراي طرح مسكن مهر را مورد تاكيد قرار داد و از دستگاه هاي مرتبط خواست وظايف خود را در اين بخش به سرعت انجام دهند.
در اين جلسه همچنين توافق شد وزارت مسكن واحدهاي نيمه تمام و تمام شده در كشور را با تهاتر (معاوضه) زمين و خريد اعيان واحد مسكوني در اختيار متقاضيان مسكن مهر قرار دهد.

 



سهميه بنزين خودروهاي پرمصرف كاهش مي يابد

خودروهايي كه در 100 كيلومتر پيمايش 10 ليتر بنزين مصرف مي كنند در حال حاضر سهميه مي گيرند اما بزودي اين ميزان سهميه كاهش پيدا خواهد كرد.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور از اعمال محدوديت ارائه سهميه بنزين براي خودروهاي پرمصرف در آينده خبر داد.
وي درباره برنامه دولت در خصوص خودروهاي پرمصرف با توجه به مشكل تهيه بنزين افزود: اصل تشويق و تنبيه را براي خودروهاي پرمصرف اجرا مي كنيم.
وي افزود: ستاد حمل ونقل و سوخت به خودروهاي داخلي و خارجي با مصرف بيش از 10 ليتر پيمايش در صد كيلومتر سهميه بنزين ارائه نمي كند.
رويانيان گفت: به خودروهايي كه كمتر از 10 ليتر پيمايش در 100 كيلومتر مصرف مي كنند فعلا سهميه اختصاص مي دهيم اما در آينده سيكل 8 ليتر مصرف در 100 كيلومتر را ملاك قرار مي دهيم و محدوديت را براي كاهش مصرف سوخت افزايش مي دهيم.
وي با بيان اينكه خودروسازان را تشويق و مكلف به توليد خودروهاي كم مصرف كرده ايم
وي افزود: مراكز تحقيقات موتور در ايران خودرو و سايپا بايد اقداماتي انجام دهند تا موجب كاهش مصرف خودروهايشان شود.
رويانيان از امضا توافق نامه اي با شركت ايراني (كه در خارج از كشور مشغول فعاليت است) مبني بر استفاده از سامانه كاهش 25 درصدي سوخت هر خودرو خبر داد.
وي گفت: اكنون مراحل آزمايشي اين سامانه در حال سپري شدن است.
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور گفت: به طور جدي از اين نوع اقدامات ابتكاري كه موجب كاهش مصرف سوخت مي شود، حمايت مي كنيم.

 



با حضور رئيس جمهور واحد اول تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران فردا به بهره برداري مي رسد

واحد اول تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران فردا با حضور دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به بهره برداري مي رسد.
با بهره برداري از اين تصفيه خانه كه جزء بزرگ ترين و پيشرفته ترين تصفيه خانه هاي در حال ساخت خاورميانه به شمار مي آيد، گام مهمي در تكميل تاسيسات مورد نياز طرح جمع آوري، دفع و تصفيه فاضلاب شهر تهران برداشته خواهد شد.
اين تصفيه خانه فاضلاب در مجموع براي هشت واحد و هر واحد با ظرفيت 525 هزار نفر طراحي شده و در حال حاضر شش واحد آن در حال احداث است.
چهار واحد از اين تصفيه خانه بزرگ با اعتبار 145 ميليون دلاري دريافتي از بانك جهاني احداث مي شود و در حال حاضر نيز يك واحد از چهار واحد تحت اعتبار بانك جهاني به مرحله بهره برداري نهايي رسيده است.
طبق اين گزارش، از سه واحد ديگر اين تصفيه خانه تا پايان سال بهره برداري خواهد شد و با افتتاح چهار واحد، جمعيتي معادل دو ميليون و 100 هزار نفر تحت پوشش قرار خواهد گرفت؛ همچنين دو واحد ديگر تصفيه خانه نيز طبق برنامه بايد با بودجه هاي عمراني داخلي احداث شود كه اين دو واحد با توجه به اختصاص بودجه عمراني دولت با شتاب بيشتري در حال احداث است.

 



سرمايه گذاري 100 ميليارد توماني ايران براي توسعه ناوگان دريايي در خليج فارس

شركت تايدواتر خاورميانه به منظور بازسازي و توسعه ناوگان دريايي خود در خليج فارس طي سه سال آينده 100 ميليارد تومان سرمايه گذاري مي كند.
عبدالمجيد ملاح زاده عضو هيئت مديره و سرپرست شركت تايدواتر اين مطلب را در جمع خبرنگاران بيان كرد و گفت: اين شركت در يك رقابت سخت با شركت هاي داخلي و خارجي موفق شد متولي راهبري كشتي ها در تمامي بنادر كشور به مدت 10 سال شود كه براي اين منظور در سال جاري سرمايه گذاري 50 ميليارد توماني را براي بازسازي و ساخت يدك كش هاي جديد در برنامه دارد.
وي خواستار همكاري تمامي صنايع دريايي داخلي براي حضور در اين پروژه شد و افزود: تايدواتر طي سه سال آينده بيش از 100 ميليارد تومان در توسعه ناوگان دريايي خود براي خدمات رساني در منطقه خليج فارس سرمايه گذاري خواهد كرد.
وي سپس به كسب ركورد تخليه و بارگيري 2 ميليون (TEU) كانتينر در بندر شهيد رجايي طي ماه گذشته توسط تايدواتر اشاره كرد و افزود: اين موفقيت موجب افزايش 5 پله اي رتبه بندر شهيد رجايي و رسيدن آن به جايگاه شصتمين بندر كانتينري جهان شد.
وي از آمادگي كامل ترمينال شماره 2 بندر شهيد رجايي براي پذيرش كشتي هاي بسيار بزرگ سوپر پاناماكس به طول 300 متر و به ظرفيت 10 تا 14 هزار (TEU) كانتينر اشاره كرد و افزود: با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان مالك بندر شهيد رجايي اين آمادگي به صورت كامل براي خدمات دهي به شركت هاي بزرگ خارجي بوجود آمده است.

 



وزير بازرگاني: 100 نمونه برنج در آزمايشگاه هاي استاندارد در دست بررسي است

روز ملي صادرات 29 مهرماه با شعار «صادرات پايدار محور توسعه» با حضور رئيس جمهور برگزار مي شود.
دكتر مهدي غضنفري وزير بازرگاني در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران گفت: در روز صادرات امسال 10 شركت در حوزه كشاورزي، 32 شركت در حوزه صنايع و معادن، 4 شركت در حوزه خدمات و همچنين براي نخستين بار امسال 5 شركت صادر كننده نمونه در بخش تكنولوژي هاي برتر معرفي و از آنان تقدير به عمل خواهد آمد. وي افزود: در بخش تكنولوژي هاي برتر صادرات تجهيزات پزشكي، صنايع الكترونيك و مخابرات، صنعت برق، خدمات فني و مهندسي و خدمات دارويي را داشته ايم. وزير بازرگاني در ادامه به آمار صادرات و واردات اشاره كرد و گفت: در 6 ماهه ابتداي سال جاري با احتساب ميعانات گازي 4/11 ميليارد دلار صادرات داشته ايم كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد كاهش را نشان مي دهد. همچنين طي اين مدت 7/23 ميليارد دلار واردات داشته ايم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز 21 درصد كاهش را شاهد هستيم. غضنفري درمورد كاهش صادرات و واردات يادآور شد: كاهش قيمت هاي جهان با توجه به بحران مالي جهان باعث كاهش ارزش صادرات و واردات شده است. در صادرات ميعانات گازي نيز 30 درصد كاهش را شاهد هستيم كه ناشي از كاهش قيمت نفت و صنايع پتروشيمي است.
وزير بازرگاني با يادآوري اين نكته كه در سال پاياني برنامه چهارم هستيم گفت: هدف برنامه در اين 5 سال 5/46 ميليارد دلار واردات بوده كه در 54 ماه گذشته- از ابتداي برنامه چهارم- 3/66 ميليارد دلار بدون احتساب ميعانات و 1/83 با احتساب ميعانات گازي بوده است كه ضمن تحقق برنامه، 143 درصد بدون ميعانات و با احتساب ميعانات 179 درصد رشد را نشان مي دهد. وزير بازرگاني در خصوص فعاليتهاي انجام شده در حوزه بازرگاني داخلي گفت: 80 درصد از پروژه ملت كارت اصناف انجام شده و كدگذاري و طبقه بندي سيستم هاي صنفي در حال تكميل است كه با انجام اين دو پروژه مي توانيم پايگاه اطلاع رساني اصناف را بزودي شكل دهيم. وي افزود: تاكنون 5 اتحاديه كشوري طلا- پوشاك- فرش دستباف- لوازم خانگي و املاك و مستغلات شكل گرفته كه بايد تعداد اتحاديه هاي كشوري تا پايان سال به 30 اتحاديه برسد كه وظيفه آنها توسعه صادرات و قيمت گذاري در سطح صنوف است. وي درباره واردات برنج از هند و پاكستان و ديگر كشورها و آلودگي آنها و برخورد با اين موضوع گفت: 100 نمونه برنج در آزمايشگاههاي استاندارد و وزارت بهداشت در حال آزمايش است تا پس از مشخص شدن وضعيت اين برنج ها تصميم گيري لازم صورت پذيرد.

 



وزارت بهداشت امروز نام برنج هاي وارداتي آلوده را اعلام مي كند

عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: اسامي برنج هاي وارداتي آلوده امروز اعلام خواهد شد.
محمدعلي دلاور در گفتگو با موج با اعلام اين مطلب تصريح كرد: براساس جلسه روز دوشنبه كميسيون كشاورزي، وزارت بهداشت نام برند هاي آلوده را معرفي خواهد كرد.
وي تصريح كرد: عمده برنج هاي آلوده، متعلق به كشور هند بوده است.
وي گفت: در اين جلسه، تراريخته بودن برنج هاي وارداتي نيز مورد بحث قرار گرفت. آلودگي به ارسنيك و جيوه مهمترين بحثي است كه در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است و اميدواريم به زودي برندهاي تراريخته به مردم معرفي شود.
دلاور با انتقاد از افزايش قيمت تراكتور طي سال هاي اخير اظهار داشت: يك دستگاه تراكتور MF مدل 339 (تراكتور سنگين) در سال 84 به ازاي فروش 40 تن گندم خريداري مي شد. اين در حالي است كه هم اكنون قيمت اين تراكتور 2 برابر شده و كشاورزان با فروش 80 تن گندم قادر به خريد يك دستگاه هستند.
وي از تغيير سياست هاي يارانه اي بخش ماشين آلات كشاورزي خبر داد و گفت: در گذشته، يارانه هاي ساخت ماشين آلات كشاورزي به سازندگان پرداخت مي شد، اما متاسفانه اين افراد نسبت به كنترل قيمت ها فعاليت مثبتي نداشته و در نتيجه، بهاي ماشين آلات افزايش يافت.

 



سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري تركيه براي اجراي 57 طرح در ايران

وزير امور اقتصادي و دارايي تعداد پروژه هاي اجرا شده توسط سرمايه گذاران تركيه در ايران را 57 پروژه به ارزش يك ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين رقم مي تواند چند برابر شود.
شمس الدين حسيني كه براي شركت در نشست مشترك صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به استانبول سفر كرده است گفت: درهاي ايران به روي سرمايه گذاران تركيه باز است.
وي در نشست شوراي تجاري ايران و تركيه بر حمايت دولت ايران از سرمايه گذاري شهروندان تركيه در اين كشور تأكيد كرد و گفت: كليه همكاري هاي حقوقي در اين زمينه به عمل خواهد آمد.
حسيني افزود: با توجه به اهميت تركيه در سياست خارجي ايران، ما از سرمايه گذاري شهروندان تركيه اي در ايران حمايت مي كنيم.
وي در ادامه گفت: نشست مشترك، نقطه شروع جديدي براي روابط اقتصادي ميان دو كشور است. حسيني با اشاره به بحران مالي جهان گفت: اين بحران مالكان سرمايه را به يافتن بازارهاي جديد و مطمئن براي سرمايه گذاري وا داشته است.وي افزود: بسيار مهم است دو كشور ايران و تركيه فرصت هاي همكاري ميان خود را جستجو كنند. وزير اقتصاد ايران همچنين به تصميم ايران براي فروش 80 درصد شركت هاي دولتي تا سال 2010 اشاره كرد و گفت: تجار تركيه اي مي توانند در هر زمينه ممكن در ايران سرمايه گذاري كنند. دولت ايران با تجار تركيه اي كه مي خواهند در ايران سرمايه گذاري كنند به طور كامل همكاري مي كند.

 



با حضور 723 شركت داخلي و خارجي نمايشگاه صنعت افتتاح شد

نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با حضور وزير صنايع و معادن گشايش يافت.
در اين نمايشگاه 450 شركت داخلي و 273 شركت خارجي از 26 كشور جهان، تازه ترين دستاوردهاي صنعتي خود را در زير بخش هاي ماشين- ابزار، اتوماسيون صنعتي، ماشين آلات خط توليد و تجهيزات صنعتي عرضه كرده اند.
26 كشور خارجي در نمايشگاه صنعتي تهران حضور دارند كه مي توان به مالزي، تركيه، هند، آلمان، روماني، چين، انگليس، ايتاليا، فرانسه، بلغارستان، ژاپن، هلند، دانمارك، اتريش، امارات، پرتغال، صربستان، كره جنوبي، سوئد، اسپانيا، لبنان و همچنين تايوان اشاره كرد.
همزمان با اين نمايشگاه هفتمين نمايشگاه بين المللي تأسيسات ساختمان و سيستم هاي سرمايشي و گرمايش در محل دايم نمايشگاه هاي بين المللي تهران داير است.
ساعت بازديد از 9 تا 17 و تا هفدهم مهرماه است.

 



عضو كميسيون انرژي مجلس: نيازي به واردات بنزين از ونزوئلا نيست

با تدابير انديشيده شده، ايران نيازي به واردات بنزين از ونزوئلا ندارد.
ناصر سوداني عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: ايران در رابطه با واردات بنزين از كشور ونزوئلا قرارداد يا توافق نامه اي امضاء نكرده است، آنچه كه بين ايران و اين كشور رد و بدل شده، تنها يك تفاهم نامه آن هم به منظور اعلام آمادگي كشور ونزوئلا جهت صادرات بنزين به ايران طرح شده است.
وي كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد در ادامه گفت: در تفاهم نامه مذكور به هيچ يك از مباحث مانند قيمت، حجم واردات، چگونگي انتقال و حتي كيفيت اشاره نشده است. بلكه براساس اين تفاهمنامه ونزوئلا ملزم به اعلام آمادگي و فراهم سازي شرايط جهت صادرات يا عدم صادرات بنزين در صورت نياز كشور به ايران است.
وي ضمن تاكيد بر اين موضوع كه ايران نيازي به واردات بنزين از كشور ونزوئلا ندارد، تصريح كرد: از آنجا كه در خصوص قيمت يا چگونگي پرداخت بهاي اين فرآورده شك و شبهه هاي زيادي مطرح است،اعضاي كميسيون انرژي با واردات بنزين از ونزوئلا مخالف هستند، مگر اينكه در اين خصوص شفاف سازي هاي لازم صورت گيرد، ضمن آنكه بررسي ها در خصوص كيفيت تنها در صورت واردات اين محصول قابل انجام است.
وي خاطرنشان كرد: در صورتي كه واردات اين فرآورده از كشور ونزوئلا در دستور كار دولت قرار گيرد، قبل از تخليه بنزين وارداتي بايد در خصوص كيفيت اين محصول در آزمايشگاه هاي تخصصي تصميم گيري شده و مجوز واردات صادر شود، بدين سبب اگر بنزين وارداتي هرگونه مغايرتي با استاندارهاي تعيين شده داشته باشد بايد مرجوع شود.

 



اينديپندنت فاش كرد تلاش مخفيانه متحدان عربي آمريكا براي حذف دلار

روزنامه انگليسي اينديپندنت طي گزارشي از مذاكرات محرمانه كشورهاي عربي خليج فارس با كشورهاي روسيه، چين، ژاپن و فرانسه براي حذف دلار از معاملات نفتي خود خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «اينديپندنت» در گزارش خود به نقل از برخي مقام هاي كشورهاي عرب خليج فارس و نيز منابع بانكي چين در هنگ كنگ نوشت: براساس پيشنهاد مطرح شده، معاملات نفتي در طي 9 سال آينده با مجموعه اي از واحدهاي پولي از جمله ين ژاپن، يوآن چين، يورو، طلا و يك واحد پولي مشترك كه صحبت از ضرورت استفاده از آن در كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از جمله عربستان، كويت، امارات عربي متحده و قطر است، صورت مي گيرد.در اين گزارش آمده است: وزراي دارايي و روساي بانك هاي مركزي روسيه، چين، ژاپن و برزيل براي كار در زمينه اين طرح، نشست هاي محرمانه را برگزار كرده اند. اجراي اين طرح به اين معني است كه بهاي نفت به دلار پرداخت نخواهد شد.
به نوشته اينديپندنت، مقام هاي آمريكا از برگزاري نشست هاي ياد شده آگاهند، اما هنوز از جزئيات آن مطلع نشده اند و مطمئناً با اين تباني و طرح بين المللي مبارزه خواهند كرد.موضوع جايگزيني واحد پولي دلار در پرداخت هاي نفتي، در سال هاي اخير بارها مطرح شده است.ايران نخستين كشوري است كه دلار را از معاملات نفتي خود حذف كرده است.
ايران چند سال پيش با اعمال اين تغيير در معاملات نفتي خود و فروش نفت خام در ازاي واحدهاي پولي غير از دلار از جمله يورو، پيشگام اين روند بود.
در همين حال به دنبال انتشار گزارش اينديپندنت درخصوص تصميم كشورهاي عربي براي فروش نفت خود با ارزهاي غيردلاري، ارزش دلار آمريكا در برابر يورو براي سومين روز متوالي كاهش يافت.
به گزارش بلومبرگ، ارزش دلار در برابر 15 ارز معتبر بين المللي كاهش يافت. شاخص سهام در بازارهاي آسيايي نيز براي نخستين بار طي چهار روز اخير افزايش داشته است.

 



در اجلاس سالانه صندوق بين المللي پول مطرح شد انتقاد ايران از رفتار تبعيض آميز بانك جهاني

وزير اقتصاد در اجلاس سالانه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول گفت: رفتار تبعيض آميز بانك جهاني در خصوص ايران بايد تغيير كند.
«سيدشمس الدين حسيني» وزير امور اقتصادي و دارايي در اجلاس سالانه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در جمع وزراي امور اقتصادي و دارايي و روساي بانك مركزي كشورهاي عضو، اظهار داشت: علي رغم اثرات منفي بحران مالي بر اقتصاد جهان، درس هاي ارزشمندي براي مديريت اقتصادي جهان و موسسات بين المللي را به ارمغان آورده است.
حسيني با بيان اين كه صندوق بين المللي پول اصل «تناسب رشد پولي با رشد توليد» را مورد تاكيد قرار مي دهد، در حالي كه هيچگاه به تناوب «دارايي هاي كاغذي مستقر در بازارهاي مالي با دارايي واقعي» توجيهي به عمل نياورد، افزود: اقتصادهاي كشورهاي عضو در حال توسعه مورد رصد و هدايت قرار گرفتند، ولي هيچگاه اقتصادهاي بزرگ مورد دقت و بررسي قرار نگرفتند.
تغيير بحران مالي به بحران انساني
وزير اقتصاد در ادامه تصريح كرد: ابعاد بحران مالي قابل توجه بود، بحران مالي به بحران اقتصادي و به همراه آن بحران اجتماعي و انساني را موجب شد كه آثار اين بحران براي مردمان و كشورهاي فقير به مراتب وحشتناكتر است.
وي سپس اين سؤال را مطرح كرد: آيا طرح ها و برنامه هاي درمان بحران، اين اثرات نامتوازن را عادلانه جبران مي كند؟

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14