(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 مهر 1388- شماره 19483
 

حمايت دوباره آيت الله سيستاني از همه گروه هاي سياسي در عراق
موافقت ملك عبدالله و بشار اسد بر ادامه گفت وگوها براي حل بحران هاي منطقه اي
با لغو مصونيت قضايي احتمال محاكمه و بركناري برلوسكني قوت گرفت
هنيه: اين يك نبرد واقعي است جنگ و گريز با نظاميان اسرائيلي براي دفاع از مسجدالاقصي
همراه ويژه!
45 كشته و 100 مجروح در انفجار پيشاور پاكستان
شيعيان صعده با كمك ساكنان محلي يك منطقه مرزي را تصرف كردند
هشدار علامه فضل الله نسبت به ديدار فرماندهان ارتش آمريكا، اسرائيل و فرانسه
با انفجار بمب مقابل سفارت هند تروريست هاي طالبان دركابل 100نفر را به خاك وخون كشيدند
جايزه سالانه صلح نوبل به رئيس جمهور 9 ماهه آمريكا رسيد
شوراي امنيت حضور نيروهاي ناتو در افغانستان را يك سال ديگر تمديد كرد



حمايت دوباره آيت الله سيستاني از همه گروه هاي سياسي در عراق

آيت الله سيستاني ضمن حمايت از تمامي گروه هاي عراقي، تأكيد كرد كه انتخابات پارلماني آينده بايد به طور شفاف و به دور از هرگونه تقلب برگزار شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، آيت الله «سيدعلي سيستاني»، مرجع عالي شيعيان عراق، «اياد علاوي»، رهبر فهرست العراقيه و نخست وزير اسبق اين كشور را به حضور پذيرفت.
به گفته علاوي، آيت الله سيستاني در اين ديدار بر اجراي يك انتخابات پارلماني شفاف و به دور از هرگونه تقلب، تأكيد كرد.
علاوي همچنين گفت كه مرجعيت شيعه عراق از تمامي گروه هاي سياسي اين كشور حمايت مي كند. انتخابات پارلماني عراق 26 دي آينده برگزار مي شود.

 



موافقت ملك عبدالله و بشار اسد بر ادامه گفت وگوها براي حل بحران هاي منطقه اي

رئيس جمهور سوريه و پادشاه عربستان در ديدار با يكديگر بر ادامه گفت وگوها براي حل بحران هاي منطقه اي تاكيد كردند.
به گزارش شبكه خبري العربيه، در دومين روز از سفر ملك عبدالله بن عبدالعزيز به دمشق پادشاه عربستان و رئيس جمهور سوريه موافقت كردند هر دو كشور تلاش بيشتري براي حل بحران هاي منطقه انجام دهند.
ملك عبدالله و بشار اسد بر حل تمام مشكلات موجود و ادامه گفت وگوها تاكيد كردند و افزودند كه پيشرفت روابط بين رياض و دمشق تأثير مثبتي بر جهان عرب خواهد گذاشت.
مشاور مطبوعاتي و سياسي رئيس جمهور سوريه در مورد مذاكرات في مابين سران دو كشور گفت: روابط بين عربستان و سوريه در مسير بسيار ممتازي قرار گرفته است.


 



با لغو مصونيت قضايي احتمال محاكمه و بركناري برلوسكني قوت گرفت

لغو مصونيت قضايي مقام نخست وزيري ايتاليا، سيلويو برلوسكني را در آستانه محاكمه قرار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پس از روي كار آمدن دولت راستگراي ميانه «سيلويو برلوسكني» در ايتاليا(آوريل 2008) قانوني موسوم به «لودو آلفائو» كه هدفش كسب مصونيت قضايي براي رئيس جمهور، نخست وزير، و رئيسان مجالس نمايندگان و سنا بود، به تصويب رسيد. اما عصر چهارشنبه گذشته دادگاه قانون اساسي ايتاليا متشكل از 15 قاضي منتخب رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه و رئيس پارلمان، قانون «لودو آلفائو» را مغاير با اصول سه و 138 قانون اساسي اين كشور دانسته و آن را لغو كرد.
«جورجيو ناپوليتانو» رئيس جمهور ايتاليا از لغو اين قانون استقبال كرد. «جانفراكو فيني» و «رناتو اسكيفاني» رئيسان مجالس نمايندگان و سناي ايتاليا روز پنجشنبه گذشته به ديدار ناپوليتانو رفته و با صدور بيانيه اي از وي حمايت كردند.
برلوسكني اما به دنبال صدور راي دادگاه قانون اساسي و حمايت رئيس جمهور از اين راي، ضمن انتقاد از ناپوليتانو او را مخالف دولت خود خواند. وي گفت: «در ايتاليا هيچ كس بي طرف نيست.» او همچنين تاكيد كرد كه «هيچ مانعي بر سر راه برنامه اصلاحات ما قرار نخواهد گرفت.» منظور برلوسكني از «مانع»، احتمال محاكمه و در نتيجه بركناري يا استعفاي اجباري او از مقام نخست وزيري است. برلوسكني طي سال هاي گذشته در موارد متعددي به فساد مالي و اخلاقي متهم شده است.به گزارش يورو نيوز، درپي حذف مصونيت قضايي نخست وزير ايتاليا، دور روند محاكمه در ماه هاي آينده عليه وي آغاز مي شود. مهمترين روند، به پرونده «ديويد ميلز» وكيل سابق برلوسكني مربوط مي شود. ميلز فوريه گذشته به اتهام فساد مالي به چهار سال زندان محكوم شد. برلوسكني متهم است معادل 400هزار يورو به ميلز پول داده تا در دادگاه به دروغ به نفع برلوسكني شهادت دهد. اين ماجرا به سال 1990 برمي گردد.
مسئله ديگر به محاكمه گروه «مدياست» مربوط مي شود. اين گروه رسانه اي وابسته به برلوسكني، به دليل دستكاري فاكتورهاي آگهي و حق پخش برنامه ها، و همچنين ايجاد يك صندوق نامشروع تحت پيگرد است.در صورت محاكمه برلوسكني، با توجه به شواهد و مستندات فراواني كه عليه او وجود دارد، احتمال بركناري اش از مقام نخست وزيري بسيار بالا است.

 



هنيه: اين يك نبرد واقعي است جنگ و گريز با نظاميان اسرائيلي براي دفاع از مسجدالاقصي

همزمان با برگزاري تظاهرات مردمي در مناطق مختلف فلسطين براي دفاع از مسجدالاقصي و بيت المقدس، ارتش رژيم صهيونيستي به منظور جلوگيري از گسترش اعتراض ها وضعيت فوق العاده اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اعلام وضعيت فوق العاده در بيت المقدس با هدف ممانعت از درگيري ها و خشونت ها با ارتش اين رژيم صورت گرفته است.
نظاميان صهيونيست كه تعداد آنان به هزاران نفر مي رسيد از نخستين ساعات بامداد جمعه شهر قدس و مسجدالاقصي را به محاصره كامل خود درآوردند و اين منطقه را به پادگان نظامي تبديل كردند و مانع ورود فلسطينيان به داخل بخش قديمي شهر قدس و مسجدالاقصي شدند.
هواپيماهاي گشتي رژيم صهيونيستي دائما بر فراز قدس به پرواز درآمدند و شمار زيادي از نيروهاي پليس، يگان ويژه و يگان مرزي در اين شهر مستقر شدند، رژيم صهيونيستي همچنين براي كنترل بهتر اوضاع يك بالون بر فراز بيت المقدس نصب كرد تا اوضاع را زير نظر داشته باشد.
اعلام وضعيت فوق العاده در بيت المقدس در شرايطي صورت مي گيرد كه حدود 200 نفر از مسلمانان فلسطيني براي پنجمين روز متوالي به تحصن خود در مسجدالاقصي ادامه دادند و نيروهاي صهيونيستي نيز در بيرون مسجد با نمازگزاران و فلسطيني هاي تظاهركننده درگير و دهها فلسطيني زخمي شدند.
در جريان درگيري بين نمازگزاران فلسطيني و پليس رژيم صهيونيستي 11 افسر اين رژيم با پرتاب سنگ از سوي نمازگزاران زخمي شدند.
گفتني است به رغم محاصره شديد و اعلام وضعيت فوق العاده در مسجدالاقصي و اطراف آن و ممانعت رژيم صهيونيستي از تردد نمازگزاران فلسطيني صدها نمازگزار فلسطيني كه اجازه ورود به مسجدالاقصي به آنان داده نشد در اطراف اين مسجد نمازجمعه را برگزار كردند.
در همين رابطه شبكه تلويزيوني الاقصي در خبري فوري گزارش داد كه نيروهاي ويژه رژيم صهيونيستي به همراه ده ها تن از شهرك نشينان افراطي صهيونيستي به مسجدالاقصي حمله كردند كه با مقاومت فلسطيني هاي تحصن كننده و نگهبانان مسجدالاقصي روبه رو شدند.
اين شبكه تلويزيوني با پخش تصاويري از درگيري نگهبانان مسجدالاقصي با شهرك نشينان صهيونيستي از دستگيري هشت نفر از نگهبانان مسجدالاقصي توسط پليس اسرائيل خبر داد. گفتني است شيخ «تيسير التميمي» قاضي القضات فلسطين روز گذشته را روز ياري رساندن به بيت المقدس و مسجدالاقصي نامگذاري كرد و برگزاري تظاهرات و راهپيمايي هاي گسترده در تمام شهرهاي عربي و اسلامي را براي ابراز خشم نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي خواستار شده بود.
گفتني است همزمان با اعلام روز جمعه به عنوان روز خشم از سوي علماي فلسطيني و جهان اسلام در حمايت از مسجدالاقصي، تظاهرات ضد صهيونيستي شهرهاي مختلف جهان از جمله شهرهاي اراضي اشغالي فلسطين را فرا گرفت. در غزه هزاران نفر از مردم شهرهاي نوار غزه روز گذشته به خيابان ها ريختند و در حمايت از مسجدالاقصي تظاهرات كردند.
در پاكستان، افغانستان، تركيه، لبنان، موريتاني، سوريه و ديگر شهرهاي جهان نيز تظاهرات گسترده اي در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي و حمايت از مسجدالاقصي برگزار شد.
همچنين هزاران نفر از مردم غزه روز جمعه در حمايت از متحصنين مسجدالاقصي و به دعوت حماس و جهاد اسلامي دست به راهپيمايي زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تظاهركنندگان كه در اردوگاه «النصيرات» و شهر خان يونس بر ضد رژيم صهيونيستي دست به تظاهرات زده بودند، با حمل پرچم هاي سبز حماس و پرچم فلسطين و ماكت مسجدالاقصي شعارهايي با عنوان لبيك يا اقصي لبيك سر دادند.
همچنين پلاكاردهايي از سوي تظاهركنندگان حمل مي شد كه در آن نوشته شده بود «الاقصي در خطر است.»
در اين راهپيمايي «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت قانوني فلسطين طي سخناني اظهار داشت كه، جنگ الاقصي يك جنگ حقيقي است.
«رابرت سري» هماهنگ كننده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه كه به بيت المقدس سفر كرده است از رژيم صهيونيستي خواست تا به فوريت از هرگونه اقدام تحريك آميز در بيت المقدس پايان دهد و موجب اختلال در روند صلح نشوند. وي افزود، اين شهر مكان مقدسي براي يهوديان، مسلمانان و مسيحي ها است و نبايد نسبت به آن هتك حرمت شود.
اتحاديه عرب نيز با برگزاري نشست فوق العاده براي بررسي اوضاع قدس اشغالي خواستار برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل براي بررسي جنايات صهيونيست ها در فلسطين اشغالي شد.
علامه فضل الله مرجع شيعه لبنان نيز روز گذشته در خطبه هاي نماز جمعه بيروت تاكيد كرد، جنگ اسرائيل عليه ملت فلسطين و پافشاري هاي دشمن براي هدف قرار دادن مسجدالاقصي وارد بيراهه اي جديد شده كه به تغيير كامل اين معادله رسيده است.
وي افزود، مردم فلسطين و كل ملت هاي عرب و مسلمان بايد جلو اين توطئه و طمع ورزي را بگيرند و سران رژيم صهيونيستي كه قصد دارند اين مكان مقدس را تصرف كنند به پاي ميز محاكمه بكشانند.
وزير خارجه تركيه نيز به تل آويو در زمينه محاصره مسجدالاقصي هشدار داد و گفت: تركيه تحولات مربوط به شهر قدس و محاصره جائرانه اين شهر را به دقت دنبال مي كند و از رژيم صهيونيستي مي خواهد از هتك حرمت نسبت به مسجدالاقصي دست بردارد. در همين رابطه سركنسولگري رژيم صهيونيستي در استامبول پنجشنبه شب شاهد تظاهرات مسلمانان تركيه بود.صدها نفر از مسلمانان تركيه با تجمع در مقابل سركنسولگري رژيم صهيونيستي فرياد اعتراض خود را به محاصره بيت المقدس و مظالم رژيم صهيونيستي به گوش جهانيان رساندند.
ادامه مخالفت ها به گلدستون
اعتراض ها و مخالفت ها نسبت به تاخير بررسي گزارش گلدستون همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، مردم غزه در مخالفت با تأخير گزارش گلدستون به تحصن دست زدند و عليه تشكيلات خودگردان شعارهاي تندي سر دادند.
مردم غزه كه بر اثر محاصره رژيم صهيونيستي و جنايات اين رژيم چه در طول جنگ 33 روزه غزه و چه پس از آن متحمل رنج و سختي هاي فراواني شده اند از محافل بين المللي خواستند سران تشكيلات خودگردان را همانند سران رژيم صهيونيستي محاكمه و مجازات كنند.
40 سازمان مردمي سوري و لبناني نيز ضمن تقبيح شديد تصميم تشكيلات خودگردان مبني بر تعويق بررسي گزارش گلدستون اعلام كردند كه اين تصميم ضربه سنگيني به اقدامات حمايتي رسمي و مردمي جهان از خانواده هاي شهدا و كودكان و زنان وارد آورد.
نمايندگان اروپايي حامي آرمان فلسطين نيز از تعويق اين گزارش بسيار عصباني شدند و اعلام كردند كه هرگز با محمودعباس در هيچ محفل بين المللي ديدار يا نشستي برگزار نخواهند كرد.


 



همراه ويژه!

فكر نكنيد تصوير بالا احياناً تبليغي براي تلفن همراه است! نخير. در واقع، اين تلفن را كه اسمش «تئورم» است، شركت فرانسوي «تالس» براي شخص «نيكلا ساركوزي» ساخته - اگرچه كه قبل از سال 2010 به دستش نخواهد رسيد- حالا، وزارت دفاع فرانسه هم حدود 14 هزار تا از آن را سفارش داده كه سفارش اين وزارتخانه هم زودتر از سال آينده حاضر نخواهد شد.
بهرحال، «تئورم» كه قيمتش هنوز فاش نشده، تلفني غير قابل رديابي و براي تماس هاي محرمانه سران ممالك و ارتش هاست، كه به تعداد محدود ساخته شده و به هيچ وجه به افراد و يا شركت هاي خصوصي فروخته نخواهد شد. تازه، اگر هم يكي از آنها گم شود، فورا از شبكه خارج مي شود تا به دست افراد «غير» نيفتد. مي گويند، در حال حاضر فقط دو كشور توانسته اند از اين جور تلفن ها بسازند كه يكي آمريكاست (شركت «جنرال پايناميكز») و يكي هم فرانسه «تالس»، و تلفني هم كه «باراك اوباما» دستش دارد، اسمش «سكترا اج» است و 3350 دلار قيمت دارد.
سرويس خارجي كيهان

 



45 كشته و 100 مجروح در انفجار پيشاور پاكستان

انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در پيشاور پاكستان، 45 كشته و 100 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روز گذشته يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در كنار اتوبوسي در پيشاور پاكستان منفجر شد. اين انفجار مهيب جان 45 غيرنظامي را گرفت و بيش از 100 نفر را مجروح كرد كه حال 20 تن از آنها وخيم اعلام شده است.
«يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان، انفجار پيشاور كه مركز ايالت سرحد در شمال غرب پاكستان است را محكوم و اعلام كرد كه اسلام آباد به مبارزه عليه تروريسم ادامه خواهد داد. اخيرا گروهك طالبان پاكستان حملات بيشتر را وعده داده بود. در حومه شهر پيشاور نيز شبه نظاميان ناشناس، شش كاميون حامل سوخت و تداركات كه براي نيروهاي ناتو در افغانستان در حركت بودند را به آتش كشيدند. اين اتفاق نيز صبح ديروز روي داد.
ناآرامي هاي دره سوات هم به مرگ حداقل 24 شبه نظامي و جراحت چهار سرباز دولتي انجاميد. سوات ماه هاي گذشته صحنه درگيري هاي شديد شبه نظاميان طالبان و نيروهاي ارتش پاكستان بود و طي هفته هاي اخير يك آرامش نسبي در اين منطقه برقرار شده است.

 



شيعيان صعده با كمك ساكنان محلي يك منطقه مرزي را تصرف كردند

جنگجويان شيعه استان صعده (الحوثي ها) موفق به تسلط بر يك منطقه مرزي يمن با عربستان شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، شيعيان استان صعده، پس از چندين درگيري با نظاميان دولتي موفق شدند با حمله به منطقه «منبه» كه در جوار كشور عربستان قرار دارد، اين منطقه را به تصرف كامل خود درآورند.
براساس اين گزارش، در بيانيه جنگجويان الحوثي آمده است: مردم منطقه (منبه) كه از آزار و اذيت ماموران دولتي و كشتار غيرنظاميان به تنگ آمده بودند روز پنجشنبه به جنگجويان شيعه الحوثي براي تصرف منطقه كمك كردند.
از سوي ديگر، كميته صليب سرخ در بيانيه اي اعلام كرد: ادامه درگيري ها در شمال يمن، جلوي انتقال كمك هاي بشردوستانه به شدت مورد نياز را به مردم آسيب ديده از جنگ، گرفته است و در صورتي كه اقدامات بيشتري به منظور حفاظت از غيرنظاميان و اطمينان خاطر از رسيدن كمك هاي حياتي به آنها اتخاذ نشود، اوضاع بيش از پيش به وخامت خواهد گرائيد.
براساس اين بيانيه، صليب سرخ، امكان دسترسي به بسياري از مردم نيازمند به آب، غذا و دارو را ندارد و درگيري ها نيز جان غيرنظاميان را به خطر انداخته است.
به گزارش خبرگزاري آلمان از ژنو، براساس برآوردهاي كميسارياي عالي سازمان ملل در امور آوارگان، 150 هزار نفر از سال 2004 تاكنون بر اثر درگيري ها در يمن آواره شده اند.
در همين حال «جان هولمز» هماهنگ كننده امدادهاي اضطراري سازمان ملل براي بررسي وضعيت هزاران شيعه يمني كه در مثلث حملات مشترك دولت هاي يمن، عربستان و القاعده گرفتار آمده اند وارد صنعا شد.
سازمان ملل به منظور امداد رساني به يمن 23 ميليون و 700 هزار دلار درخواست كرده بود كه تاكنون فقط سه ميليون و 500 هزار دلار آن تامين اعتبار شده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه ازصنعا، يك مسئول كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل اعلام كرد: پس از ديدار هولمز از يمن، ارسال محموله اي از كمك هاي بشردوستانه كه قرار بود از عربستان به شمال اين كشور ارسال شود به دلايل تداوم مشكلات امنيتي در شمال يمن لغو شد.
اين در حالي است كه ارتش يمن به رغم مخالفت هاي داخلي و خارجي به دنبال سفر اخير ويليام مكرافن فرمانده عمليات هاي ويژه آمريكا به صنعا، حملات خود را به مواضع گروه الحوثي شدت بخشيده است.
گزارش ايرنا به نقل از منابع نظامي يمن حاكي است، طي دو روز گذشته با تشديد حملات ارتش به مواضع شيعيان صعده، اين منطقه به ويرانه تبديل شده است و طي روزهاي اخير حداقل 62 نفر كشته و ده ها نفر مجروح شده اند.عمليات نظامي مرگبار ارتش يمن در حالي ادامه دارد كه گروه هاي امدادرساني بارها، درباره وخامت اوضاع انساني در اين منطقه هشدار دادند.

 



هشدار علامه فضل الله نسبت به ديدار فرماندهان ارتش آمريكا، اسرائيل و فرانسه

مرجع عاليقدر شيعيان لبنان ديدار فرماندهان ارتش آمريكا، فرانسه و رژيم صهيونيستي را براي منطقه خطرناك خواند و نسبت به آن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي النشره، علامه محمدحسين فضل الله با اشاره به مانور اخير رژيم صهيونيستي در مرزهاي لبنان اظهار داشت، ديدار اخير رئيس ستاد مشترك ارتش فرانسه با همتاي آمريكايي و صهيونيستي خود براي چيرگي بر امنيت كشورهاي عربي و اسلامي و حمايت از امنيت دشمن صهيونيستي صورت گرفته است.
وي افزود: دولت آمريكا به طور مستقيم يا غيرمستقيم مانع حل و فصل بحران ها است و دولت فرانسه هم فرياد مي زند كه براي برقراري صلح تلاش مي كند اما هر دوي آنها در واقع به منافع صهيونيست ها خدمت مي كنند.
اين روحاني برجسته لبناني تاكيد كرد: در چنين شرايطي بايد واقع بين باشيم و در جزئيات غرق نشويم و بدانيم كه تنها با آزادي اراده كشورهاي عربي از فشار آمريكا مي توان به حل بحران لبنان اميدوار بود.
گفتني است رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه در نزديكي مرزهاي زميني لبنان مانور نظامي با مهمات جنگي برگزار كرد.
همزمان با برگزاري مانور نظاميان رژيم صهيونيستي هواپيماهاي اسرائيلي بر فراز روستاهاي صور و بنت جبيل در جنوب لبنان به پرواز درآمدند و حريم هوايي اين مناطق را نقض كردند.
قايق هاي توپدار اسرائيلي هم در نزديكي آبهاي اين منطقه به گشت زني پرداختند.
اين چندمين بار در طول هفته گذشته است كه رژيم صهيونيستي حريم هوايي و دريايي لبنان را نقض مي كند.
غازي زعيتر وزير صنايع لبنان نيز اتحاد كشورهاي اسلامي و عربي را مهم ترين عامل پيروزي در مقابل زورگويي ها و جنايات رژيم صهيونيستي و آمريكا در منطقه دانست.
وي از سران اين كشورها خواست اختلافات و دشمني هاي خود را كنار بگذارند و با اتحاد و يكپارچگي مشكلات جهان اسلام را حل و فصل كنند.
از سوي ديگر، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در لبنان اعلام كرد كه اين سازمان خواستار تشكيل دولت جديد لبنان در سريع ترين زمان ممكن است. مايكل ويليامز در گفت وگو با خبرنگاران تاكيد كرد، لبنان در شرايط كنوني براي مقابله با چالش ها و بحران هاي موجود نياز به دولتي قوي و مقتدر دارد.

 



با انفجار بمب مقابل سفارت هند تروريست هاي طالبان دركابل 100نفر را به خاك وخون كشيدند

انفجار انتحاري مقابل سفارت هند در افغانستان، دست كم 17كشته و 83مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پنجشنبه گذشته يك فرد انتحاري بمب همراه خود را درمجاورت سفارت هند در كابل منفجر كرد. اين انفجار كه درساعات شلوغ روز رخ داد، مرگ 17نفر و جراحت 82تن ديگر را به همراه داشت. گروهك طالبان مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت و دراطلاعيه اينترنتي خود اعلام كرد كه هدف، سفارت هند بوده است. دهلي نو نيز اعلام كرد همه كاركنان سفارت هند در كابل سالم هستند.
سال گذشته نيز سفارت هند دركابل هدف بمب گذاري انتحاري قرارگرفته بود كه بر اثر آن، 58 تن كشته و 141 نفر نيز مجروح شدند. پنجشنبه گذشته يك شركت ساختماني در جنوب شرق افغانستان نيز هدف حمله انتحاري قرارگرفت كه شش كشته و سه مجروح داد.
موضع ملايم اوباما در قبال طالبان
به گزارش خبرگزاري فارس «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، اعلام كرد: شبه نظاميان طالبان مي توانند در روند سياسي افغانستان مشاركت داشته باشند. به گفته اوباما، طالبان براي آمريكا، تهديد مستقيم محسوب نمي شود و واشنگتن براي مبارزه با القاعده در داخل پاكستان متمركز مي شود. منابع خبري آمريكا از سردرگمي اوباما در ارتباط با افغانستان خبر مي دهند.

 



جايزه سالانه صلح نوبل به رئيس جمهور 9 ماهه آمريكا رسيد

كميته نوبل نروژ جايزه صلح نوبل 2009 را به باراك اوباما رئيس جمهور تازه كار آمريكا اعطا كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه دوران رياست جمهوري باراك اوباما به يك سال تمام نيز نرسيده، كميته نوبل نروژ در اقدامي تعجب برانگيز جايزه صلح نوبل 2009 را به وي اعطا كرد. اين كميته مدعي شد «به دليل تلاش هاي استثنايي اوباما به منظور توسعه ديپلماسي بين المللي و همكاري ميان ملت ها جايزه صلح نوبل به وي اعطا شد.»
اگرچه جايزه صلح نوبل طي سال هاي گذشته بيشتر يك جايزه سياسي با هدف چهره سازي و يا تطهير چهره هاي ناپاك (مانند اسحاق رابين) بوده، اما اعطاي آن به فردي مانند اوباما كه هم اكنون فرماندهي دو جنگ رسوا در عراق و افغانستان را به عهده دارد، تعجب همگان را برانگيخته است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه تلويزيوني سي.ان.ان روز گذشته اعطاي اين جايزه به اوباما را ناباورانه خواند.
مجري سي.ان.ان كه خود به سختي مي توانست اين خبر را براي مخاطبان بازگو كند، گفت: «كميته ملي نوبل كسي را كه هنوز فعاليت چنداني در رابطه با صلح انجام نداده به عنوان برنده اعلام كرد. اوباما هنوز در اولين سال از دوره چهارساله رياست جمهوري خود و در ميانه دو جنگ خونبار قرار دارد.»
اوباما از بين 200 نامزد دريافت اين جايزه، از سوي داوران انتخاب شده است. «مورگان چانگراي» نخست وزير زيمبابوه كه طي يك كودتا توانست در قدرت سهيم شود، «اينگريد بتانكور» تبعه فرانسوي- كلمبيايي و اسير شش ساله شورشيان فارك، و «نيكلاساركوزي» رئيس جمهور فرانسه از نامزدهاي شاخص براي دريافت جايزه صلح نوبل بودند.
واكنش ها
در واكنش به اعطاي جايزه صلح نوبل به رئيس جمهور آمريكا، حماس اعلام كرد: اوباما كار زيادي نكرده كه اين جايزه را بگيرد.در هيمن حال «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي اين پيروزي اوباما را قرائت جديدي از انسانيت دانست!
واكنش نيكلاساركوزي رئيس جمهور فرانسه اين بود كه «اعطاي جايزه نوبل به اوباما، بازگشت آمريكا به همه قلب هاست». «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان نيز اين جايزه را «محركي براي فعاليت براي صلح» خواند.

 



شوراي امنيت حضور نيروهاي ناتو در افغانستان را يك سال ديگر تمديد كرد

شوراي امنيت سازمان ملل حضور نيروهاي ناتو در افغانستان را به مدت يك سال ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شوراي امنيت اين اقدام خود را به قطعنامه 1890 كه ضرورت تقويت نيروهاي ناتو در افغانستان را مي خواهد، استناد كرد و به حضور نظاميان ناتو در افغانستان به مدت 12 ماه پس از 13 اكتبر (21 مهر جاري) رأي داد. شوراي امنيت همچنين از كشورهاي عضو ناتو خواست تا آنجا كه منابع آنها اجازه مي دهد، نيروهاي خود در افغانستان را تقويت كنند. هم اكنون 67 هزار و 700 نيروي ناتو در افغانستان حضور دارند كه حدود 32 هزار نفرشان، آمريكايي هستند.
واشنگتن قول داده است كه تا پايان سال جاري (11 دي) نيروهايش در افغانستان را به 68 هزار تن برساند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14