(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 مهر 1388- شماره 19483
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دلايل شكست پروژه ايران هراسي (يادداشت روز)
انتقاد شديد لاريجاني از سكوت سران اصلاحات در مقابل شعارهاي انحرافي روز قدس
دستور ضد انقلاب به موسوي و كروبي! حق نداريد قائل به ضد انقلاب و منافق باشيد (خبر ويژه)
كيهان و خوانندگان
نوبل (گفت و شنود)
دهقان: جلسات مشترك مجلس و دولت ادامه مي يابد
دفتر مقام معظم رهبري با صدور اطلاعيه اي از مردم مؤمن و خونگرم چالوس و نوشهر قدرداني كرد
نامه اعتراضيه نماينده دائم ايران در سازمان ملل شوراي امنيت
بايد پاسخي قاطع به ادعاهاي رژيم صهيونيستي بدهد
ابطحي: ديدار خاتمي با سوروس نشان دهنده گرفتار شدن وي در دام صهيونيست هاست
آمريكا: ما خودمان هم جا خورديم (خبر ويژه)
نگراني محافل غربي از حكم اعدام براي يك محارب تروريست (خبر ويژه)
ديدار محرمانه بدون حضور روسيه و چين (خبر ويژه)
پژاك: با وجود رهبر مردمي ايران از دست مخالفان كاري ساخته نيست (خبر ويژه)
راديو فرانسه: مذاكرات ژنو يعني معلق شدن 5 قطعنامه شوراي امنيت (خبر ويژه)



دلايل شكست پروژه ايران هراسي (يادداشت روز)

«خطر اول تهديد كننده امنيت منطقه كيست؟ و اساساً كدام كشور تهديدي استراتژيك براي منطقه محسوب مي شود؟» سالهاست غرب به سركردگي ايالات متحده و در راستاي منافع در هم تنيده و گره خورده اي كه با رژيم صهيونيستي دارد سعي كرده است در ميدان سياست و جزر و مد معادلات منطقه اي، الگوي ذهني دولت ها و ملت هاي منطقه را از تمركز بر روي رژيم جعلي و نامشروع صهيونيستي منحرف كرده و به سمت ايران اسلامي سوق دهد.
بنابراين اين حركت طي 8 سال اخير و با افزايش چشمگير اقتدار ايران اسلامي، شتاب بيشتري گرفته است و رژيم صهيونيستي و حاميانش با لطايف الحيل و تاكتيك هاي به اصطلاح پيچيده و تو در تو همه توان و پتانسيل خود را در همين راستا به كار بسته اند با اين اميد كه نوك پيكان تهديدات منطقه اي را به طرف جمهوري اسلامي ايران تغيير دهند و از اين طريق ضمن عادي سازي روند سازش اعراب و اسرائيل، زياده خواهي ها و افزون طلبي هاي تمام نشدني خود را دنبال نمايند و از سوي ديگر با فعال كردن منطقه عليه ايران اسلامي، اين دشمن پا به كار آمريكا و اسرائيل را از صحنه معادلات منطقه اي خارج سازند.
اينجاست كه پروژه «ايران هراسي» در دستور كار چند كشور غربي با همراهي رژيم جعلي صهيونيستي قرار مي گيرد، اما اكنون بايد ديد با توجه به اينكه فصل جديدي در عرصه ديپلماسي منطقه اي رقم خورده است اين پروژه قابليت اجرايي و عملياتي شدن دارد يا آنگونه كه از هم اكنون مي توان حدس زد، در مرحله جنيني سقط خواهد شد.
1- آمريكا و متحدانش با بزرگ نمايي برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران و دروغگويي درباره اهداف آن به كرات و بطور مستمر بر طبل اين توهم كوبيده كه ايران با دستيابي به فناوري هسته اي درصدد تهيه سلاح اتمي است تا به سرعت منطقه را تحت سيطره و اشغال خود درآورد. اين در حالي است كه بارها آژانس بين المللي انرژي اتمي بر نبود انحراف در برنامه هسته اي ايران تأكيد كرده است و هم محمدالبرادعي دبير كل اين سازمان كه بزودي جاي خودش را به دبير كل جديد مي دهد و هم يوكيا آمانو به صراحت بيان داشته اند كه هيچ نشانه اي مبني بر اينكه ايران در راستاي تسليحات هسته اي گام برداشته باشد وجود ندارد.
2- از طرف ديگر دو دليلي كه پروژه ايران هراسي را سبب شده است يعني عادي سازي روند سازش اعراب با اسرائيل و فعال كردن و شوراندن منطقه عليه جمهوري اسلامي ايران، تاكنون نتوانسته اند لباس عينيت بر تن كنند، چرا كه اولا هرگونه منفذي در روند صلح خاورميانه مسدود گرديده است. دو جنگ 2006 و 2008 ميان صهيونيست ها با حزب الله در لبنان و حماس در غزه نشان داد كه خوي سبعانه و وحشيانه صهيونيست ها تنها به دنبال كشتار و جنگ و خونريزي است و هيچ اعتقادي به مقوله صلح واقعي و حقيقي ندارند و ايده گستاخانه و زيادت خواهانه «از نيل تا فرات» در مخيله آنها باقي است. و در اين ميان به پيش كشيدن طرح به اصطلاح صلح خاورميانه از سوي آمريكايي ها نيز در راستاي تامين منافع صهيونيست ها و وجه المصالحه قرار دادن حقوق فلسطيني هاي مظلوم است. بنابراين برخلاف تبليغات رسانه هاي غربي و مانور بر روي طرح صلح اوباما كه قرار بود در اجلاس سازمان ملل در نيويورك به طور جدي به آن پرداخته شود اين ايده مسكوت ماند و هيچ اتفاقي نيفتاد و كماكان شهرك سازي هاي بي رويه و نامشروع اين رژيم تداوم دارد و حتي طي يكي، دو هفته گذشته گستاخانه و بي شرمانه مسجد الاقصي را نيز گلوله باران كرده اند.
و ناگفته پيداست كه با اين وضعيت صلح خاورميانه و عادي سازي روابط اعراب و رژيم صهيونيستي ممتنع الوجود است و تنها راه باقي مانده همان نظر مبارك حضرت امام«ره» و سياست اعلام شده جمهوري اسلامي مبني بر محو رژيم صهيونيستي از جغرافياي سياسي منطقه است.
ثانياً آمريكايي ها و صهيونيست ها در فعال كردن منطقه عليه جمهوري اسلامي ناكام مانده اند و هرچند قصد داشتند از برنامه هسته اي ايران به عنوان اهرمي در اين زمينه بهره ببرند اما عملاً اتفاقي كه اكنون رخ داده است حكايت از واقعيت ديگري دارد.
رجزخواني هاي آمريكا و يكي، دو كشور غربي مبني بر توقف غني سازي ايران، يا ايده به اصطلاح تعديل شده توقف در برابر توقف! و تاكيد بر اينكه مذاكره با ايران تنها با پيش شرط تعليق خواهد بود همگي فروكش كرده است و همگان ديدند كه در اول اكتبر در مذاكرات ژنو اين ايران بود كه با قوت و به شايستگي تمام از حق خود دفاع كرد بلكه محور گفت وگوها و مذاكرات را به سوي ريشه ها و علت هاي اصلي سوق داد به طوري كه مقامات برجسته آمريكايي و رسانه هاي غربي به پيروزي ايران اعتراف كردند.
مذاكرات ژنو بهانه و دستمايه اصلي آمريكا و دو، سه كشور غربي را كه همواره از برنامه صلح آميز هسته اي ايران به عنوان تهديدي براي منطقه ياد مي كردند، سوزاند و بدين ترتيب افكارعمومي منطقه و حتي جامعه جهاني را به سوي تهديد اصلي منطقه معطوف كرد.
3- اكنون در شرايطي كه كشورهاي منطقه دريافته اند كه عادي سازي روابط با اسرائيل معامله اي سراسر زيان بخش و بازي در هر دو سر باخت است و از سوي ديگر صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران به اثبات رسيده و ملت هاي منطقه ريشه اصلي تهديدات را رژيم جعلي صهيونيستي مي دانند؛ برخي از كشورهاي عربي نيز با تاكيد بر عدم پايبندي اسرائيل به پيمان هاي منع گسترش و خلع سلاح اتمي، خواستار خلع سلاح هسته اي اين رژيم شده اند كه صدها كلاهك هسته اي در اختيار دارد.
جالب اينجاست كه حتي البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در سفر اخيرش به تهران اسرائيل را خطر اول در منطقه به خاطر داشتن سلاح هاي هسته اي دانست.
4- آنچه كه با يك حساب سرانگشتي بدست مي آيد اين است كه نه تنها آمريكا و غربي ها در پيشبرد پروژه ايران هراسي و جابجايي الگوي ذهني منطقه از رژيم صهيونيستي به سوي ايران به موفقيت دست نيافتند بلكه امروز پروژه ايران هراسي آنان نتيجه معكوسي به همراه داشته است چرا كه از يك سو نگاه ها و توجه ملت ها و حتي دولت هاي منطقه- البته بجز منافقين امت و سران سازشكار- بيش از گذشته بر رژيم صهيونيستي متمركز شده است و خلع سلاح هسته اي اين رژيم به خواسته اصلي ملت ها و افكار عمومي با ضرب آهنگي شديدتر تبديل گشته است و از سوي ديگر علاوه بر افزايش متحدان منطقه اي ايران بر عيار محبوبيت و توانمندي استراتژيك ايران اسلامي نيز افزوده شده است.
حسام الدين برومند

 



انتقاد شديد لاريجاني از سكوت سران اصلاحات در مقابل شعارهاي انحرافي روز قدس

رئيس مجلس شوراي اسلامي از سكوت سران جريان اصلاحات در قبال شعارهاي ضد انقلابي عده اي در روز قدس انتقاد كرد.
علي لاريجاني در مراسم افتتاح بنياد علمي - فرهنگي شهيد مطهري در قم، با اشاره به اين كه كشوري عزتمند است كه استقلال سياسي ، نظامي و فرهنگي داشته باشد، تاكيد كرد: براي استقلال بايد به لوازم آن پايبند بود كه نقطه نخست آن اين است كه از حكومت جمهوري اسلامي و ولايت فقيه دفاع كنيم. وي نقطه وحدت و استقلال كشور را پيروي از رهبري دانست و اظهار داشت: حتي اگر نگاه ما ملي باشد ركن ولايت فقيه است كه مي تواند استقلال كشور را حفظ كند و حتي پيروزي در هشت سال دفاع مقدس و دستيابي به انرژي هسته اي را مديون ولايت فقيه هستيم. نماينده مردم قم در خانه ملت بيان كرد: قدرت ديني قدرتي عميق است كه باعث مي شود قدرت سخت در كشور ايجاد شود و ولايت فقيه عاملي است كه كشور را از ديكتاتوري خارج مي كند، زيرا مدافع حقوق ملت از منظر دين است.
لاريجاني ادامه داد: در حوزه سياست بدين گونه است كه به جاي امر به معروف و نهي از منكر خلاف آن را عمل مي كنيم و به جاي كمك به افراد آنها را به جهنم هل مي دهيم كه نبايد بدين گونه باشد. وي در بخش ديگري از سخنانش به شعارهايي كه در روز قدس داده شد، اشاره كرد و گفت: چنين شعارهايي عزت اسلامي را مخدوش مي كند و كساني كه با چنين گروه هايي پيوند داشته اند، بايد اعلام موضع مي كردند، نه اين كه سكوت كنند. وي از «شعار»هايي كه سبزپوشان در روز قدس در تهران سر دادند، به شدت انتقاد كرد و آنرا باعث خدشه به «عزت اسلام» دانست. لاريجاني گفت: اينها شعاري نبود كه از ام القراي اسلام بيرون بيايد زيرا اينگونه شعارها، عزت اسلام را مخدوش مي كند.
استراتژي آمريكا
تغيير نكرده است
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه سلطه گر اصلي در حال حاضر آمريكا است، اسراييل را فرزند آمريكا دانست و گفت: آمريكا زماني سلطه گري را با نيروي نظامي آغاز مي كرد، اما در حال حاضر در كنار قدرت نظامي خود سلطه گري نرم را آغاز كرده است. وي ادامه داد: آمريكا جنگ سرد و يكجانبه گرايي را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر به دنبال حيثيت جديد است تا سلطه گري را آغاز كند كه براي دستيابي به اين منظور قدرت نرم مدنظر قرار گرفته است كه البته اين به معناي نفي قدرت نظامي و اقتصادي آمريكا نيست. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اوباما در قاهره عنوان مي كند كه صداي اذان براي وي آشنا است و وي مي خواهد حقوق مسلمانان را به آنها بازگرداند و اين روشن است كه آنها راه جديد و پيچيده اي را پيش رو گرفته اند.
وي باتاكيد بر اين كه استراتژي آمريكا تغيير نكرده است، گفت: اين ساده انديشي است كه ما تصور كنيم استراتژي آمريكا تغيير يافته، بلكه اين تغيير بخشي از تئوري قدرت نرم آمريكا است. وي افزود: اگر پيشنهاد ده ماده اي آمريكا براي صلح فلسطين را مطالعه كنيم در مي يابيم كه استراتژي آنها در مقابل مسلمانان تغييري نيافته و تنها خواسته آنها اين است كه كشورهاي مسلمان براي برقراري ارتباط با اسراييل صف بكشند كه اين به معناي دفن عزت اسلامي است. لاريجاني تصريح كرد: اين ساده انديشي است كه ما تصور كنيم مرزبندي ما با آمريكا تغيير يافته است . آمريكا از اول با ما دشمن بوده و ضرورت اين مرزبندي در حال حاضر بيشتر است. وي ادامه داد: ايران بايد مدافع فلسطين و ملت هاي مبارز با آمريكا باشد و وادادگي بدترين روش و ناشي از نشناختن شرايط زمان است كه به زيان امت اسلامي است.
شهيد مطهري
نماد رابطه با نخبگان
وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش هدف از تاسيس اين بنياد علمي - فرهنگي را اين دانست كه نخبگان جامعه با انديشه هاي شهيد مطهري رابطه سازگار پيدا كنند و از توان فكري آنان نيز استفاده شود. وي با اشاره به اين كه دفتر مركزي اين بنياد در تهران استقرار دارد، اظهارداشت: به علت شخصيت و ابعاد فكري شهيد مطهري و ارتباطي كه ايشان با حوزه علميه داشتند، جا دارد كه مركز اين بنياد در قم باشد تا از ظرفيت هاي شهر قم براي نشر تفكرات اين شهيد بزرگوار استفاده شود. رئيس بنياد شهيد مطهري با تاكيد بر گسترش معرفت ديني در جامعه تصريح كرد: اگر لغزش ها و تعارض هايي كه وجود دارد را مورد واكاوي قرار دهيم، خواهيم ديد بسياري از آنها از عدم توجه به مباني فكر اسلامي نشات گرفته است. وي با بيان اين كه شهيد مطهري جزو اولين كساني بود كه فكر وحدت اسلامي را در دنياي اسلام مطرح كرد ادامه داد: شهيد مطهري عزت مندي مسلمانان را در گرو ايجاد وحدت و پرهيز از اختلاف و دامن زدن به آن مي دانست. وي ادامه داد: شهيد مطهري پيوسته در مقابل جريان هايي كه مي خواستند بر مسلمانان سلطه داشته باشند فريادگر بود و در مورد فلسطين وآمريكا شاهديم كه چگونه صحبت كرده اند.

 



دستور ضد انقلاب به موسوي و كروبي! حق نداريد قائل به ضد انقلاب و منافق باشيد (خبر ويژه)

يك پايگاه اينترنتي وابسته به ضد انقلاب، برخي محورهاي عملياتي آشوب طلبان را فهرست كرد. سايت سكولاريسم نو، حمله به ولايت فقيه، تلاش براي حذف سپاه پاسداران، هجمه به شوراي نگهبان براي حذف نظارت بر انتخابات و نهايتا تلاش براي حذف مرزبندي «خودي و غيرخودي، و انقلابي و ضد انقلاب» را از جمله محورهاي جريان آشوب طلب برشمرد.
اين رسانه وابسته به ضد انقلاب در توضيح 4 شاخص مذكور مي نويسد: 1- نظام بر ستون خيمه ولايت فقيه تكيه دارد. هيچ راهي نمي تواند مطرح باشد مگر آن كه حذف ولايت فقيه در آن پيش بيني شده باشد. 2- هرگونه تغيير واقعي از دريچه حذف سپاه پاسداران مي گذرد. 3- انتخابات خارج از نظارت استصوابي يكي ديگر از شاخصه هاست 4- بايد تمامي مرزهاي خودي و غيرخودي از ميان برود. هرگونه خط كشي مانند ضد انقلاب، تروريست، منافق و... باطل است. بايد ضمن تلاش براي حذف ولايت فقيه، سپاه پاسداران و نظارت استصوابي، زمينه همكاري ميان همه نيروهاي مخالف فراهم شود.
سايت ضد ديني و ضد انقلابي مذكور اين چهار شاخص را محور ارزيابي كساني چون موسوي و كروبي عنوان كرد و در عين حال هاشمي رفسنجاني را به خاطر حضور در نماز جمعه عيد فطر به امامت رهبر انقلاب مورد حمله قرار داد.
سكولاريسم نوشت: اقدامات اخير هاشمي از آن نظر جالب است كه نبايد روي مهره هايي كه خود اين نظام را بنيان نهاده و دهه ها آن را اداره كرده اند، براي هيچ گونه حركتي حساب كنيم.

 



كيهان و خوانندگان

¤ توجه رياست قوه قضائيه را به اين فرمايش امام خميني(ره) جلب مي كنم كه فرمودند «هرگاه ديديد دشمنان از شما تعريف مي كنند به خودتان شك كنيد» حال كه دشمنان قسم خورده داخلي و خارجي كشورمان اين گونه به تعريف و تمجيد موسوي و كروبي مي پردازند، مماشات با آن ها لغو نظر حضرت امام و تضييع حقوق مردم نيست؟
اشعري از قم
¤ از كيهان تقاضا مي كنم مطالبات به حق ملت را از مسئولين امر بويژه در فتنه هاي اخير از قوه قضائيه تا حصول نتيجه پيگيري جدي نمائيد.
قرباني
¤ اگر بنده براي كسي صدايم را بلند بكنم مورد پيگيري قانوني قرار مي گيرم ولي متأسفانه با سران فتنه كه دست به آشوب زده اند و عده اي بي گناه كشته شده اند هيچ برخوردي نمي شود. چرا؟ مسئولين ملاحظه چه چيزي را مي كنند. حداقل مردم را در جريان تصميمات خود قرار بدهند.
رضايي
¤ از جنوب ايران يعني از بندرعباس تماس گرفته ام. از قول ما هم بنويسيد كه انتظارمان براي دستگيري و محاكمه سران فتنه و آشوب هاي بعد از انتخابات به سر آمده و از اينكه مسئولين امر نسبت به اين خواسته عمومي ملت بي توجهي مي كنند گلايه مند هستيم و از حق خود نخواهيم گذشت.
عيدزاده از بندرعباس
¤ از مديرمسئول روزنامه كيهان به خاطر هوشياري و دشمن شناسي ايشان تشكر مي كنيم اميد است كه در سايه مقام معظم رهبري و با دستان قوي و خستگي ناپذير دكتر احمدي نژاد ان شاءالله كشور رو به پيشرفت و تعالي قرار گيرد. بنده به سهم خود اميدوارم كه هر چه سريعتر بتوانم تحصيل را تمام كرده و به كشور عزيز ايران برگشته و در كنار ديگر هموطنان مشغول خدمت شوم.
امير از مريلند آمريكا
¤ چند سال است طرح جديد ماده 147 ثبت اسناد در مجلس شوراي اسلامي جهت تصويب در حال بررسي است و ميليون ها شهروند در انتظار تصويب اين طرح هستند. از نمايندگان محترم مجلس تقاضا داريم در اين مورد همكاري و مساعدت داشته باشند و اين طرح را به نتيجه برسانند.
آب پيكر از لاهيجان
¤ 650 نفر مالباخته هستيم كه دو سال قبل با آگهي هاي تبليغاتي شركت... براي خريد اتومبيل به قيمت پايين تر از قيمت بازار، اقدام به سپرده گذاري چندين ميليون توماني در اين شركت كرديم. بعد از مدتي شركت فوق تمام تعهدات خود را زير پا گذاشت و كار به دادگاه كشيده شد. خلاصه اينكه با گذشت چند سال در راه دادگاه به يك ريال از پول خود نرسيده ايم. لطفا مسئولان امر مساعدت بيشتري نمايند.
جزايري
كيهان: نام شركت مزبور نزد روزنامه محفوظ است.
¤ اعلام كرده اند سهميه بنزين اتومبيل هايي كه بالاتر از ده درصد مصرف دارند كاهش خواهد يافت. بايد توجه داشت كه بيشتر اين اتومبيل ها متعلق به اقشار پايين جامعه است. بهتر است مساعدت كنند تا اين اتومبيل هاي پرمصرف هر چه زودتر از طريق تسهيلات بانكي جايگزين شوند و مشكل بصورت اساسي حل گردد.
ضيافتي
¤ مطالبي كه سلسله وار از آيت الله جوادي آملي در ستون خوان حكمت و يا به مناسبت ايام چاپ مي كنيد خيلي آموزنده و مفيد هستند. بنده از اين مطالب استفاده زيادي مي كنم و به سهم خودم بابت اين كار و زحمتي كه مي كشيد كمال تشكر را دارم و دعاگوي شما هستم.
آشوري از گيلان
¤ اخيرا پس از ازدواج براي دريافت وام 2 ميليون توماني به بانك رفته ام از بس كه مرا پاس كاري كرده اند در ابتداي زندگي خسته شده ام. بارها ضامن ها را عوض كرده ام ولي موفق به دريافت وام نشده ام از رياست جمهوري و رئيس بانك مركزي تقاضاي عاجل دارم كه مشكل دريافت وام ازدواج جوانان را مرتفع نمايند.
يك تازه داماد از گلپايگان
¤ فردي با حقوق 900 هزار توماني سهام عدالت دريافت نموده كه از بستگان درجه يك بنده است ولي براي من با حقوق قراردادي كارگري ماهانه 260 هزار توماني هيچ خبري از سهام نيست. از دولت تقاضا داريم با بررسي جلوي اين ناحقي ها گرفته شود و 5 ميليون كارگر قراردادي را از سهام عدالت بهره مند نمايند.
يك هموطن از قم
¤ چند سال پيش در يكي از شركت هاي وابسته به وزارت نيرو اقدام به پر كردن فرم سهام عدالت نموديم. اما هنوز نه در اين شركت و نه در ساير شركت هاي وزارت نيرو، مبالغ آن عرضه نشده است.
ابراهيم نادري
¤ يكي از موانع استخدام جوانان در ادارات و موسسات اين است كه معافيت هاي پزشكي به كار گرفته نمي شوند. از مسئولان تقاضاي رسيدگي مي شود.
احمدي از سمنان
¤ من فرزند يكي از فرهنگيان هستم كه در حال حاضر فوت كرده و حدود 12سال كارمند اداره آموزش و پرورش بوده است. وقتي ميروم و به مسئولين براي استخدام مراجعه مي كنم مي گويند اولويت با فرزندان بازنشسته است. من را انكار مي كنند و درست جواب من را نمي دهند. به نظر شما بايد به چه كسي يا مرجعي مراجعه كنم.
افشين از ميناب
¤ دانشگاه آزاد اسلامي لاهيجان به دانشجويان ترم دوم در سال تحصيلي 86 مبلغ 115هزار تومان وام به عنوان هديه دولت بدون سود پرداخت نمودند و حتي اساتيد را نيز تشويق به دريافت وام مي كردند كه احتمال دارد بعدا حتي بخشيده شود ولي پس از فارغ التحصيل شدن و هنگام تسويه حساب با بدهي 190هزار توماني وام و سود آن مواجه شدم و با توجه به نوع وام دريافتي و تبليغ بدون سود آن از هر مسئولي سؤال كردم پاسخ قانع كننده اي دريافت نكردم و اعلام نمودند كه براي هر روز ديركرد در پرداخت با توجه به فارغ التحصيلي شما سه هزار تومان بايد پرداخت كنيد. از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي تقاضاي پاسخ شفاف دارم.
كاشفي
¤ در مراجعه به سازماني كه مسئول پرداخت سهام عدالت است طبق دستورالعمل بايد مبلغ 400 تومان بابت پرس كارت سهام بپردازيم ولي در شهرستان ورامين نه تنها كارت را پرس نمي كنند بلكه مبلغ 800 تا 1000تومان هم پول مي گيرند.
قاسم پيري
¤ مدت 2 ماه است كه گشت هايي در ويلاشهر نجف آباد با موتور تردد مي نمايند تا از منازل و مغازه هاي شهر محافظت نمايند و بابت اين كار از هر منزل 3000 تومان و مغازه ها 5000 تومان دريافت مي كنند. درباره قانوني يا غيرقانوني بودن آن هيچ اطلاع رساني نمي شود. از فرمانداري نجف آباد و شوراي شهر نجف آباد تقاضا مي شود در اين زمينه اظهارنظر نمايند.
محمدي
¤ شهر قدس با 300هزار نفر جمعيت فقط چهار دكه روزنامه فروشي دارد كه از ميان آنها فقط يكي روزنامه كيهان دارد. من براي خريد يك كيهان، هر روز 400 تومان هزينه مي كنم.
يك خواننده از شهر قدس
¤ براي شركت در مراسم يادواره 114شهيد به خيابان شهيد تفرشي مسجد حضرت امام علي النقي(ع) مراجعه كرده بودم. متاسفانه پشت مسجد و حوالي مسجد در اثر تخريب هاي منازل محل آلودگي هاي مختلف از قبيل زباله و... شده است به طوري كه هم در شأن مسجد و محلي كه در يك خيابان به آن كوچكي 114شهيد داده است نيست. از شهرداري منطقه 15مي خواهم كه در جهت رفع آلودگي ها از اين محله تلاش بيشتري كند.
اسلاميان
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 16
در پاسخ به درج مطلبي در روزنامه يكشنبه 5/7/88 در خصوص رسيدگي به رفع مشكلات به اطلاع شهروندان محترم مي رساند، بازسازي كامل ميدان انصاري و اصلاح روشنايي آن در حال انجام است و اصلاح انهار اين ميدان در صورت تامين بودجه تا پايان سال انجام مي گردد.

 



نوبل (گفت و شنود)

گفت: جايزه صلح نوبل را به خاطر فعاليت صلح طلبانه اوباما در دوران رياست جمهوري به وي داده اند!
گفتم: ولي اين جايزه را به فعاليت يكساله مي دهند و اوباما فقط 9 ماه است كه رئيس جمهور آمريكاست. از اين گذشته، اوباما در حال حاضر دو جنگ خانمانسوز در عراق و افغانستان و ده ها جنگ و توطئه ديگر در سراسر جهان را مديريت مي كند.
گفت: چه عرض كنم؟! اگر اينطوري نبود كه به او جايزه صلح نوبل نمي دادند!
گفتم: بسياري از دشمنان بشريت نظير شيمون پرز، اسحاق رابين، بگين، كيسينجر، انور سادات و... هم اين جايزه را گرفته اند!
گفت: پس اين جايزه به جنگ افروزها، شارلاتان ها، و اينجور آدم ها تعلق مي گيره!
گفتم: بالاي در يك مؤسسه خيريه نوشته شده بود «دشمن خود را دوست بداريد». يك روز رئيس مؤسسه مست و لايعقل وارد مؤسسه شد. كاركنان مؤسسه با ملامت گفتند؛ شما آبروي مؤسسه را برديد و يارو يك ورقه تبليغاتي همان مؤسسه را نشان داد كه رويش نوشته شده بود «الكل دشمن شماست»!

 



دهقان: جلسات مشترك مجلس و دولت ادامه مي يابد

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: جلسات ميان دولت و مجلس ادامه مي يابد چرا كه هماهنگي بيشتر ميان اصولگرايان علاوه بر تقويت آرامش جامعه مانع از ايجاد زمينه براي سوء استفاده از اختلاف سلايق مي شود.
محمد دهقان در گفتگو با فارس با اشاره به جلسه نمايندگان مجلس با رئيس جمهور، گفت: اين جلسات از باب تعامل بين مجلس و دولت است و دولت بدون واسطه با بدنه مجلس در تماس بود.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص روند اين جلسه اظهار داشت: در جلسات گذشته نمايندگان و دولت بخش قابل توجهي از زمان به رئيس مجلس، وزرا و رئيس جمهور اختصاص داده مي شد كه در اين جلسه برخلاف گذشته اكثر وقت را نمايندگان صحبت كردند و در انتهاي جلسه رئيس جمهور بسيار مختصر سخن گفت.
دهقان تأكيد كرد: مجلس و دولت بايد با حفظ احترام دو طرفه اجازه ندهند تا اختلاف سليقه ها بين مردم نفوذ پيدا كند و دشمن نتواند از اين اختلاف سليقه ها كه امري عادي است سود خود را ببرد.
وي در ادامه خاطرنشان ساخت: در اين جلسه موضوعاتي در خصوص لايحه ها و طرح هاي مهم همانند هدفمند كردن يارانه ها و سفرهاي استاني و مسائل سياست خارجه مطرح شد.
وي با اشاره به اينكه در گذشته اين نوع جلسات با رئيس مجلس و نواب آن هماهنگ مي شد خاطرنشان ساخت: دولت در اين جلسه براي هر يك از نمايندگان به صورت جداگانه نامه ارسال كرده بود.
دهقان با اشاره به اين كه قرار بر اين شد تا جلسات ادامه پيدا كند، ابراز داشت: اصل اين جلسه محتواي بسيار خوب و مفيدي داشت و مسائل مهمي در آن مطرح شد. وي افزود: ما نبايد اقدامي انجام دهيم كه موجب القاي اختلاف بين اصولگرايان شود و بايد هماهنگي كلان بين اصولگرايان براي جامعه مشخص شود تا آرامش بيشتري در مجلس، دولت و جامعه حاكم گردد.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در پايان تأكيد كرد: عزت و اقتدار ايران براي ايرانيان و نمايندگان آن ها بسيار مهم است و اين امري است كه در مذاكرات اخير در ژنو بسيار مشهود بود و همه نمايندگان آنرا مقبول دانستند و ابراز اميدواري كردند كه اين اقتدار هر روز بيش از پيش باشد.

 



دفتر مقام معظم رهبري با صدور اطلاعيه اي از مردم مؤمن و خونگرم چالوس و نوشهر قدرداني كرد

دفتر رهبر معظم انقلاب در اطلاعيه اي از اجتماع پرشكوه مردم زير باران شديد براي ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي قدرداني كرد.
دفتر مقام معظم رهبري در اين اطلاعيه تأكيد كرد: اجتماع پرشور، شوق انگيز و پرشكوه اين مردم زير باران شديد براي ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي، جلوه اي از «رمز پيشرفت، تعالي و جاودانگي» انقلاب اسلامي است.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: بارش بي دريغ رحمت الهي در چالوس روز چهارشنبه با ابراز مهر و محبت بي دريغ مردم باايمان و صميمي چالوس و نوشهر همراه شد و حقيقت زيباي جاري در اين سرزمين يعني وفاداري و پيوند عميق ملت با رهبري را بار ديگر جلوه گر ساخت.
دفتر مقام معظم رهبري حضور پرمعناي مردم در صحنه را نعمتي الهي خوانده و ابراز اميدواري كرده پروردگار توفيق خدمت هر چه بيشتر به ملت را به همه مسئولان عنايت فرمايد.

 



نامه اعتراضيه نماينده دائم ايران در سازمان ملل شوراي امنيت
بايد پاسخي قاطع به ادعاهاي رژيم صهيونيستي بدهد

محمد خزايي سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل در نامه هاي جداگانه به دبيركل و رئيس دوره اي شوراي امنيت درباره تهديدات اخير رژيم صهيونيستي عليه كشورمان اعتراض كرد.
به گزارش خبرگزاري ها خزايي در اين نامه آورده است: تهديدات مقامات رژيم صهيونيستي عليه ايران بهانه هاي واهي و بي اساس بوده است از جمله اين تهديدات ياوه گويي هفته گذشته معاون وزير دفاع رژيم صهيونيستي بود كه در تايم آنلاين بازتاب داشت.
در اين گزارش خبري به نقل از وي گفته شده بود كه «زمان براي متوقف كردن برنامه(هسته اي ايران) از دست مي رود و اگر تحريم هاي فلج كننده اي قبل از سال نو مسيحي عليه ايران وضع نشود اسرائيل به ايران حمله خواهد كرد؛ حتي اگر لازم باشد كه به تنهايي در اين زمينه وارد عمل شود.»
سفير و نماينده ايران در سازمان ملل، در نامه خود ضمن تاكيد مجدد بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي كشورمان تصريح كرده است كه وجود زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي كه تحت هيچ گونه نظام كنترلي و نظارتي بين المللي قرار ندارد تهديد جدي براي منطقه و صلح و امنيت جهاني است.
همچنين در اين نامه آمده است: رژيم صهيونيستي با توجه به ماهيت جنگ طلبانه اش براي سرپوش گذاشتن به اقدامات تروريستي و جنايتكارانه خود هر از گاهي به زبان تهديد عليه ايران روي مي آورد كه جا دارد شوراي امنيت پاسخ مشخص و قاطعي نسبت به اينگونه اظهارات غيرمسئولانه بدهد.

 



ابطحي: ديدار خاتمي با سوروس نشان دهنده گرفتار شدن وي در دام صهيونيست هاست

نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر صحت اخبار مربوط به ديدار خاتمي و سوروس تصريح كرد: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور سابق كشورمان در دام صهيونيست ها افتاده است.
سيدمحمدجواد ابطحي روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اين مطلب افزود:خاتمي تا دير نشده بايد مانند اصلاح طلب ها به اين رفتار غلط خود اعتراف كند و خود را از دست صهيونيست ها نجات دهد.
وي اظهار داشت: خاتمي ديدار خود را با جرج سوروس تكذيب مي كند در حالي كه اظهارنظرهاي مترجم و شاهدان چيز ديگري را اثبات مي كند.
ابطحي افزود: مهم اين است كه آيا خاتمي آنچه را كه سوروس گفته، پياده كرده است يا خير؟
وي تصريح كرد: خاتمي بايد مواضع را شفاف و تا دير نشده، حقيقت را بازگو كند.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: خاتمي كسي است كه در سال آخر رياست جمهوري خود گفت از اردوگاه اصلاحات صداي دشمن به گوش مي رسد ولي هم اكنون خود بلندگوي دشمن شده است.
وي افزود:مقام معظم رهبري بارها تلاش كردند تا سرنوشت وي را از سرنوشت دشمنان جدا كنند ولي خاتمي در دام صهيونيست ها گير افتاده است.
ابطحي خاطرنشان كرد: خاتمي تا زمان را از دست نداده بايد توبه كند و با صداقت حقيقت را بازگو كند.

 



آمريكا: ما خودمان هم جا خورديم (خبر ويژه)

اعطاي جايزه صلح نوبل به رئيس جمهور آمريكا در حالي كه 9 ماه بيشتر از آغاز به كار وي نمي گذرد و جنايات تازه اي در دوران فعاليت وي رخ داده، سياسي بودن اين جايزه را بيش از گذشته نشان داد.
اين اقدام آن قدر بي اعتبار و سؤال برانگيز بود كه صداي آمريكا و راديو فردا- ديگر رسانه آمريكايي- به ابراز ترديد در اين باره پرداختند.
كميته نوبل در توجيه اقدام خود اعلام كرد اين جايزه را به خاطر تلاش فوق العاده براي تقويت ديپلماسي بين المللي و ترغيب به همكاري ميان ملت ها به اوباما مي دهد. اين كميته همچنين تلاش براي خلع سلاح هسته اي و تقويت مواضع نهادهاي بين المللي را از ديگر دلايل خود عنوان كرد.
سايت صداي آمريكا در واكنش به اين خبر نوشت: «جايزه صلح نوبل در شرايطي به آقاي اوباما تعلق گرفت كه آمريكا در دو جنگ، يكي در عراق و ديگري در افغانستان درگير است.»
سايت راديو فردا هم نوشت: «كميته نوبل در خبري غيرمنتظره، نام اوباما را به عنوان برنده جايزه اعلام كرد.» راديو فردا افزود: «به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بسياري از كارشناساني كه جوايز نوبل را زير نظر داشتند، عقيده داشتند كه هنوز براي اعطاي اين جايزه به رئيس جمهور آمريكا زود است».
پيش از اين روزولت و ويلسون ديگر رؤساي جمهور آمريكا بوده اند كه جايزه صلح نوبل دريافت كرده اند. كارتر و ال گور نيز اين جايزه را دريافت كرده اند. كيسينجر طراح كودتاي آلنده در شيلي كه منجر به كشته شدن ده ها هزار نفر در آن كشور شد، از ديگر دريافت كنندگان آمريكايي جايزه صلح نوبل است. نام قاتلاني چون شيمون پرز، اسحاق رابين، بگين و انورسادات هم در فهرست دريافت كنندگان اين جايزه جنايت ديده مي شود. شيرين عبادي نيز با معرفي سازمان منافقين اين جايزه را دريافت كرده بود.
اعطاي جايزه نوبل به اوباما در حالي صورت مي گيرد كه قتل عام هاي اشغالگران در افغانستان طي يك سال اخير شدت يافته است. همچنين صهيونيست ها با چراغ سبز اوباما همچنان مشغول جنايت و نسل كشي از بيت المقدس تا غزه و مرزهاي لبنان هستند.

 



نگراني محافل غربي از حكم اعدام براي يك محارب تروريست (خبر ويژه)

صدور حكم اعدام براي يكي از عناصر تروريست و محارب كه در آشوب هاي خياباني اخير هم به ايفاي نقش پرداخته، محافل غربي را نگران كرد. رسانه هاي غربي تلاش كردند محمدرضا علي زماني را به عنوان يك «معترض انتخاباتي»! معرفي و اتهامات وي را كتمان كنند.
رسانه هاي خارجي زبان آمريكايي و اروپايي به نكوهش اين حكم پرداختند و وزارت خارجه فرانسه نيز اعلام كرد از شنيدن خبر حكم اعدام سخت متأثر و نگران شده است. اين وزارتخانه مدعي شد: حكم مذكور چهره ايران را تيره مي كند. ما شهامت همه مخالفان را در ايران ستايش مي كنيم.
سايت ضدانقلابي گويانيوز وابسته به سازمان سيا هم خواستار اعتراض «همه اهالي جنبش سبز» به حكم اعدام اين «عضو انجمن پادشاهي» شد.
محمدرضا علي زماني عضو گروهك سلطنت طلب و تروريستي انجمن پادشاهي (فعال در انگليس) با نام مستعار برديا، پيش از اين در دادگاه اعتراف كرده كه در طول اقامتش در عراق علاوه بر همكاري با گروهك انجمن پادشاهي ايران با سرويس اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در ارتباط بوده است. وي تأكيد مي كند پيش از خروجش از ايران با هدايت عوامل گروهك تروريستي انجمن پادشاهي ايران، لوحي فشرده حاوي مسايل ضدديني نظير كتاب آيات شيطاني تهيه و در تيراژ وسيع در تهران توزيع كرده است.
نامبرده از عوامل اصلي بمب گذاري در حسينيه اي در شيراز بود كه منجر به شهادت و مجروحيت ده ها تن از هموطنان شد. بنابر اعترافات علي زماني، وي آموزش هاي لازم را براي ايجاد هسته هاي خرابكاري و انحراف تجمعات صنفي، از فردي به نام اميد گرفته و همچنين نحوه خريد سلاح و ساخت بمب ها و چاشني هاي انفجاري را از نامبرده آموخته است.
اين تروريست در اعترافات خود كه مستند به اسناد نيز هست، اضافه كرده است: در آستانه انتخابات رياست جمهوري در ايران، سرويس اطلاعاتي آمريكا خواستار نفوذ در احزاب مختلف ايران شدند. آنها از ما خواستند تفكرات نامزدها و حاميان آنان را براي برنامه ريزي ها عليه انتخابات به آنان منتقل كنيم.
علي زماني ايجاد شبهه در نتيجه انتخابات، كاهش مشاركت مردم، نفوذ در ستادهاي مختلف انتخاباتي نامزدها براي هدايت آنان به سمت و سوي مورد نظر سرويس اطلاعاتي آمريكا و گروهك هاي معاند و هدايت اغتشاشات به سمت اهداف مورد نظر را از محورهاي اصلي برنامه هاي گروهك متبوع خود براي انتخابات رياست جمهوري برشمرد و گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته از طريق عوامل گروهك تروريستي كومله وارد ايران شدم.
آرش رحماني ديگر عضو گروهك تروريستي مذكور با نام مستعار سورنا در دادگاه اعتراف كرد كه تهيه 100 كيلوگرم مواد منفجره و برنامه ريزي براي انفجار در حرم امام خميني، مراكز رأي گيري (از جمله حسينيه ارشاد) و مسجد جامع نارمك و همچنين امامزاده علي اكبر چيذر و بازار تهران در دستور كار گروهك مذكور بوده است.
رحماني پور به برنامه اين گروهك تروريستي براي روز انتخابات اشاره كرد و گفت كه حسينيه ارشاد و مسجد نارمك دو هدف اصلي بودند زيرا طرفداران هر يك از اين جناح ها يكي از اين دو محل را براي رأي دهي انتخاب مي كنند و انفجار در اين محل سبب بروز اختلاف و تفرقه در بين دو جناح مي شود ضمن اينكه با ايجاد رعب و وحشت مانع از مشاركت و حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي خواهد شد.

 



ديدار محرمانه بدون حضور روسيه و چين (خبر ويژه)

مقامات آمريكايي با دور زدن چين و روسيه، نشست مخفيانه اي با حضور 10 كشور همسو ترتيب دادند. به گزارش وال استريت ژورنال، آمريكا اين هفته ديدار محرمانه اي با نمايندگان 10كشور (فرانسه، انگليس، آلمان، ايتاليا، كانادا، ژاپن، استراليا، عربستان، كره جنوبي و امارات) در واشنگتن ترتيب داد تا موضوع تحريم ها (عليه ايران را بررسي كند. استوارت لوي معاون وزير دارايي آمريكا كه مسئول ميز ايران در اين وزارتخانه است، اداره اين نشست را برعهده داشت.
اين روزنامه خاطر نشان مي كند: ماموريت نشست ايجاد سازش در رابطه با مسئله تحريم هاي اقتصادي جديد عليه ايران بود. چين و روسيه كه عدم تمايل خود به اعمال تحريمات عليه ايران را اعلام كرده بودند، حضور نداشتند. در مذاكرات مجموعه اي از تحريمات مورد بررسي قرار گرفتند. نمايندگان آمريكا درباره هشت عرصه احتمالي گفتگو كردند. از جمله درباره مسدودسازي دسترسي ايران به پروژه هاي پالايشگاهي و تصفيه، جريمه شركت هاي بيمه ايراني، محدودسازي كشتيراني ايران در آبهاي بين المللي و امكان تحريم بخش بانكي ايران صحبت شد. علاوه بر اين، آنطور كه اين روزنامه مي نويسد، نمايندگان آمريكا بررسي مسئله احتمال تحريم مقامات ايران، از جمله ممنوعيت انجام سفرهاي بين المللي براي آنها را پيشنهاد دادند.
سايت وزارت خارجه اسرائيل در ارزيابي اين خبر با اشاره به سفر چند روز آينده هيلاري كلينتون به روسيه نوشت: آگاهان مي گويند اگر روسيه از مخالفت خود با تحريم هاي جدي تر دست بردارد، چين نيز ناچار خواهد شد از اين رويكرد جانبداري كند اما در واشنگتن اين گونه ارزيابي مي شود كه متقاعد كردن روسيه بسيار دشوار است. تحليل گران در واشنگتن مي گويند موافقت ايران با ورود بازرسان آژانس به تاسيسات فردو ممكن است تغيير جهت مسكو را دشوارتر سازد.
تكاپوي تازه واشنگتن نشان مي دهد كه مقامات آمريكايي برخلاف تبليغات اوليه درباره پيروزي در ژنو، خود را طرف شكست خورده اين مذاكرات تلقي مي كنند و از سوي ديگر همين روش منافقانه نشان مي دهد كه آنها به دنبال «رويه هاي مثبت و سازنده » نيستند و در كنار تظاهر به تعامل براي تفاهم، در پشت پرده دنبال همان رويه هاي خصمانه و به بن بست رسيده قبلي هستند.

 



پژاك: با وجود رهبر مردمي ايران از دست مخالفان كاري ساخته نيست (خبر ويژه)

يكي از پايگاه هاي خبري نزديك به گروهك تروريستي پژاك در مقاله اي تحليلي پيرامون سفر مقام معظم رهبري به چالوس و نوشهر، سخنراني حضرت آيت الله خامنه اي در جمع پرشور مردم مازندران در زير باران را نشانه اي از اقتدار حاكميت جمهوري اسلامي ايران دانست و در اين باره نوشت: حضور چند ساعته مردم شمال ايران در زير باران شديد، آن هم فقط براي شنيدن سخنان رهبر ايران نوعي اقتدار و حرف شنوي ايرانيان از آيت الله خامنه اي را مي رساند و همين موضوع نشان مي دهد تا محوريت اين شخص]رهبر معظم انقلاب[ وجود دارد هيچ كس نمي تواند به فكر جداسازي بخش هايي از ايران از جمله آزادسازي! كردستان باشد.
در پايان اين مقاله به گروه هاي تجزيه طلب مسلح كرد توصيه شده كه تا]آيت الله[ خامنه اي هست هر نوع تحرك و اقدام مسلحانه عليه ايران به بن بست مي انجامد و بهتر است نيرو و انرژي خود را هدر ندهيم.
گفتني است سال گذشته سركرده گروهك پژاك با صراحت اعلام كرده بود كه اين گروه تحت مديريت ژنرال هاي آمريكايي مستقر در عراق اداره مي شود و سايت متعلق به گروهك ياد شده، تصاويري از بازديد ژنرال هاي آمريكايي از اردوگاه اين گروهك در عراق را نيز منتشر كرده بود.

 



راديو فرانسه: مذاكرات ژنو يعني معلق شدن 5 قطعنامه شوراي امنيت (خبر ويژه)

«توافق با ايران در ژنو به معناي نقض 5 قطعنامه تنبيهي شوراي امنيت است». راديو فرانسه با انتشار اين تحليل، اعلام كرد: موافقت با پيشنهاد ايران، به معناي پذيرفتن حق غني سازي اورانيوم و تأكيد بر مشروعيت ادامه آن در ايران است، حقي كه ايران تاكنون بارها بر قانوني بودن آن تأكيد ورزيده و در عين حال از سوي شوراي امنيت رد شده است.
راديو فرانسه كه دولت متبوعش يكي از طرف هاي مذاكرات ژنو بوده، مي افزايد: قبول چنين معامله اي، 5 قطعنامه شوراي امنيت از جمله قطعنامه هاي 1696، 1737 و 1747 را كه بر توقف غني سازي در ايران تأكيد دارد و حاوي مفاد تنبيهي و توبيخي است، مخدوش مي سازد. در صورت دست يافتن به توافقي كه در ژنو بحث شده، عملا اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت معلق خواهد ماند.
اين راديو اضافه كرد: از سوي ديگر ايران راضي به تحويل حاصل 4 سال غني سازي اورانيوم به روسيه در ازاي دريافت سوخت براي يك رآكتور آزمايشگاهي با هدف توليد ايزوتوپ هاي دارويي نخواهد شد. هدف راهبردي برنامه هاي توسعه هسته اي ايران، با در نظر گرفتن نيازهاي خود تعيين شده است و ذخيره 1500 كيلوگرم اورانيوم غني شده در اين ميان يك كارت برنده و تعيين كننده است. ايران اين اهرم امنيتي و سياسي را به راحتي و در قبال تأمين ايزوتوپ هاي راديويي كه خريد آنها بدون هر نوع مانع حقوقي از بازارهاي بين المللي هميشه امكان پذير است از دست نخواهد داد. و در نتيجه شانسي براي ارسال همه موجودي اورانيوم غني شده در ايران به روسيه براي افزايش غني سازي وجود نخواهد داشت. ايران ممكن است به عنوان يك راه حل تاكتيكي و تحت شرايطي خاص به ارسال تدريجي اورانيوم غني شده (مثلا محموله هاي 100 تا 200 كيلويي) رضايت دهد.
راديو فرانسه تاكيد مي كند: مبادله اورانيوم غني شده با روسيه و فرانسه گذشته از آنكه غني سازي اورانيوم در داخل ايران را قانوني خواهد ساخت به نوبه خود دست يافتن ايران به وسايل غني سازي اورانيوم، منجمله تهيه قطعات براي توليد سانتريفيوژهاي مدرن را نيز مشروع مي سازد. طرح موضوع خريد اورانيوم با غلظت 20 درصد از سوي ايران نه در ارتباط با توافقهاي ژنو، و بمنظور دست يافتن به توافقي گسترده تر با گروه 1+5، كه در عمل، اقدام زيركانه اي است بمنظور ايجاد فضاي متفاوت در گفتگوهاي آينده، جدا ساختن روسيه و چين از بقيه اعضاء گروه، و ادامه يك مقابله تأخيري با شوراي امنيت.
در همين حال روزنامه انگليسي اكونوميست در تحليلي از مذاكرات ژنو نوشت: ايران قصد دارد دستگاه هاي سانتريفيوژ سريع تر از سانتريفيوژهاي كنوني را در تأسيسات قم نصب كند. اگر ايران اين روند و ديگر فعاليت هاي هسته اي خود را متوقف نكند، اهميت توافق ژنو بسيار كمتر از چيزي خواهد بود كه در ابتدا تصور آن مي رفت.
از سوي ديگر سايت ضدانقلابي گويانيوز از اوباما خواست بيشتر دقت كند. اين سايت نوشت: در حالي كه چند سال از آغاز بحران هسته اي ايران مي گذرد و در اين سالها غرب در اغلب مذاكرات جدي و بعضا فشرده با ديپلماتهاي جمهوري اسلامي همواره سعي كرده نتايجي مثبت و ملموس كسب نمايد و نظام تهران را راضي يا وادار به دست كشيدن از ادامه برنامه هسته اي نمايد، هر بار ناموفق از گود مذاكرات مذكور بيرون آمده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14