(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 آبان 1388- شماره 19496
 

كوتاه اقتصادي
تأكيد رئيس جمهور بر بازنگري در مقررات و آئين نامه ها
وزير جهاد كشاورزي: يارانه بخش كشاورزي در طرح تحول حذف نمي شود
رئيس جمهور ابلاغ كرد انتشار 5/1 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي
250 ميليون دلار اوراق مشاركت توليد بنزين عرضه مي شود
وزير مسكن و شهرسازي: زمين يك ميليون نفر متقاضي مسكن مهر تامين شد
رقابت توليدكنندگان دنيا براي فروش بنزين به ايران
وزير امور اقتصاد و دارايي اعلام كرد بازگشت مجدد رونق به اقتصاد ايران
تسهيلات جديد دولت براي جايگزيني 40 هزار تاكسي فرسوده
برگزاري مانور جلوگيري از خاموشي برق در تهران
ادامه روند نزولي ارزش دلار در بازارهاي بين المللي
وزارت خارجه مامور تعيين گروه كاري رژيم تجاري ايران شد



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل سازمان امور مالياتي گفت: كارگروه مشتركي براي ورود مشمولان بند «ب» اصناف به نظام ماليات بر ارزش افزوده و ارايه آموزشهاي لازم به آنها تشكيل شده است.
¤ معاون مالي و اقتصادي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران اعلام كرد: اين سازمان در شش ماه نخست سال جاري 2323ميليارد ريال سهام شركت هاي تابعه را واگذار كرده است.
¤ احمد جمالي مديركل دفتر وامها، مجامع و موسسات بين المللي سازمان سرمايه گذاري از تصويب تسهيلات كوتاه مدت شركت اسلامي بين المللي تامين مالي تجاري به ارزش 10ميليون يورو به نفع شركت حاير خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5513، 5514، 5570 الي 5579، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980الي 77986، 7716، 4463 الي 4469، 8873 الي 8876، 8850 الي 8853، 3325، 3378، 3379، 3330 الي 3336، 5500 الي 5503، 5550 الي 5553 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: قانون حمايت از مصرف كنندگان هفته آينده به دولت ابلاغ مي شود.
¤ ايرانسل برنده تنديس جايزه ملي مديريت پروژه سال 1388در پنجمين كنفرانس بين المللي مديريت پروژه ايران شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين اپراتور به دليل راه اندازي موفقيت آميز فازهاي صفر تا سه دومين شبكه اپراتوري تلفن همراه كشور در طول سه سال گذشته موفق به دريافت اين جايزه ملي شد.
¤ در مسير كرج- چالوس به علت اجراي عمليات روكش آسفالت حدفاصل دو راهي ديزين به سمت كرج كماكان هر هفته از شنبه تا چهارشنبه بين ساعات 5 الي 19 تردد وسايل نقليه با محدوديت و نوبه اي به صورت يكطرفه انجام خواهد شد.
¤ تراز تجاري جمهوري اسلامي ايران در 6 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26درصد بهبود يافته است.بابك افقهي رئيس سازمان توسعه و تجارت در نخستين همايش سراسري مديران بازرگاني كشور افزود: در 6 ماهه نخست سال 87، تراز تجاري كشور منفي 20ميليون دلار بوده كه اين رقم در نيمه اول امسال به منفي 14ميليون دلار رسيده است.
¤ محور ايلام- اسلام آباد بدليل انجام عمليات حذف نقطه پرحادثه قلاجه از ساعت 14 امروز تا ساعت 8 صبح روز چهارشنبه مسدود خواهد شد. در ساعات انسداد رانندگان وسايل نقليه مي توانند از طريق محور ايلام- پل سيمره- اسلام آباد و ايلام- ايوان- گيلانغرب- اسلام آباد تردد نمايند.
¤ سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي باز توزيع منابع حاصل از هدفمند كردن يارانه ها را از وظايف اين وزارتخانه عنوان كرد و گفت: اين وزارتخانه موظف است، پس از تصويب و نهايي شدن هدفمند كردن يارانه ها، براي هر يك از خانواده هاي مشمول حساب بانكي باز كرده و طبق تصميمي كه اتخاذ خواهد شد، مبالغ ماهانه ناشي از پرداخت نقدي يارانه ها را به حساب آن ها واريز كند.

 



تأكيد رئيس جمهور بر بازنگري در مقررات و آئين نامه ها

رئيس جمهور در جلسه شوراي رقابت با تأكيد بر اينكه اعضاي شورا بدون تأثير پذيري از فشارها و توصيه هاي بيرون به مقابله با انحصار بپردازند، گفت: مشكل اصلي عدم رقابت تباني هاست كه انگيزه ها و فرهنگها را مي كشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد در جلسه شوراي رقابت ديدگاه هاي خود را در خصوص اين شورا كه براساس قانون اصل 44 آغاز بكار كرده اعلام و به مديران مركز رقابت توصيه هايي كرد كه مشروح آن را مي خوانيد.
رئيس جمهور در اين نشست اظهار داشت: براي اولين بار سازماني شكل مي گيرد و بر رقابتها نظارت مي كند، كار مشكل پيچيده و نيازمند همت و تلاش بيش از حد همكاران است. اول بايد اصل رقابت تعريف شود.وي افزود: شرايط يك رقابت سالم بايد تعريف شود تا تصوير روشني از وضع اقتصاد داشته باشيم. گلوگاه ها و عوامل اصلي كه باعث عدم تعادل مي شود و مقدمه بي عدالتي است را مشخص كنيد.
رئيس جمهور تأكيد كرد: نفس اينكه در تجارت آهن 30 نفر فعاليت مي كنند به معناي انحصار نيست و كسي كه امروز مي خواهد كار كند نمي تواند همانند شخصي با تجربه 50 ساله برابري كند. بايد پايه ها به گونه اي درست شود و راه باز شود كه اين شخص هم در طي 50 سال بتواند مانند تاجر اول شود. اما اگر چهار نفر قيمت كالايي مثل موز را تعيين مي كنند و اگر كسي خواست وارد اين بازار شود آن را دچار مانع مي كنند بايد اينها را برطرف كنيد.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: بسياري از مقررات بايد بازنگري و بخشي از مقررات و آيين نامه ها بايد اصلاح شود. به نظرم مي رسد كه رقابت بايد هم قانوني و هم پاك باشد. خيلي از رقابتها قانوني است اما پاك نيست. علت آن هم مقررات و ساختارها و نظامات اداري است.
وي افزود: مشكل اصلي عدم رقابت همين تباني هاست كه انگيزه ها و فرهنگها را مي كشد خوب بود كه به جاي شوراي رقابت اسم آن شوراي عدالت مي شد. دولت در كنار شماست هر جا لازم باشد دولت حضور دارد و مقررات خود را اصلاح مي كند. اگرچه اين فرآيند زمان بر است و پيگيري مي خواهد اما خواهد شد ما انتظارمان از شما خيلي بالاست ما را هم به عنوان يك عضو تلقي كنيد.
رئيس جمهور افزود: اصلاح هميشه سخت بوده است و هر كسي خواست اصلاح كند با سختي و مشكلات رو به رو مي شود اما كار اصلاح كار ماندگار است اصلاح گري هميشه نتيجه ايثارگري است كه بايد از خواب و راحتي بزنيد و تحمل فشارها را بكنيد.

 



وزير جهاد كشاورزي: يارانه بخش كشاورزي در طرح تحول حذف نمي شود

وزير جهاد كشاورزي گفت: يارانه بخش كشاورزي با اجراي طرح تحول اقتصادي حذف نمي شود.
صادق خليليان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها اظهار داشت: طرح هدفمندي يارانه ها با توجه به سرمايه گذاري در زيرساخت هاي بخش كشاورزي به گونه اي است كه يارانه هاي اين بخش حذف نمي شود و حمايت از كشاورزان همچنان ادامه خواهد داشت.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در طرح هدفمندي يارانه ها كه يك الزام براي كشور است، بخشي بر تنظيم مصرف استوار است و بخشي نيز به عنوان حمايت از توليدكنندگان داخل و بخش صنعت و كشاورزي ناظر بر حمايت از توليد كشور است.
خليليان افزود: قطعا بايد زيرساخت هاي بخش كشاورزي به گونه اي تنظيم شود كه با اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها اين فرصت در اختيار بخش كشاورزي براي تكميل زيرساخت هاي توليدي و تقويت توليد ادامه داشته باشد.
وي در مورد حمايت و يارانه هاي بخش كشاورزي افزود: در لايحه هدفمندي يارانه ها كه در مجلس در مرحله تصويب قرار دارد پيش بيني شده تا يارانه هاي بخش كشاورزي كاهش پيدا نكند ضمن اينكه يارانه نهادهاي كشاورزي از حذف مستثني شده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: هدفگيري لايحه هدفمندي يارانه ها اين است كه يارانه در بخش كشاورزي كاهش پيدا نكند بلكه سعي در هدفمندي آن در جهت تقويت زيرساخت هاي توليد و افزايش كشاورزي خواهد بود.
خليليان با اشاره به مراحل تدوين قانون برنامه پنجم توسعه گفت: مراحل تدوين برنامه پنجم در دولت در مرحله نهايي است كه پس از آن تقديم مجلس خواهد شد و براي بخش كشاورزي سرمايه گذاري در بخش آب و خاك و آبخيزداري مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: برنامه پنجم در بخش كشاورزي به صورت استراتژيك تحول در بخش كشاورزي را دنبال مي كند.
وزير جهاد كشاورزي در مورد آخرين آمار خريد گندم در سال جاري گفت: تاكنون بيش از 9 ميليون و 300 هزار تن گندم به نرخ تضميني توسط دولت خريداري شده بخشي از گندم توسط كشاورزان براي مصرف بذري و خود مصرفي نگهداري مي شود و بخشي نيز توسط كارخانه هاي آرد خريداري و تبديل به آرد شده است.

 



رئيس جمهور ابلاغ كرد انتشار 5/1 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي

دولت نحوه انتشار
5/1 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي براي تأمين مالي پروژه هاي زيربنايي توسعه اي اولويت دار كشور را تعيين كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به دولت اجازه داده شده كه نسبت به بررسي شرايط صدور اوراق مشاركت ارزي دولتي اقدام كند و زمينه صدور حداكثر 5/1 ميليارد يورو اوراق مشاركت جهت تأمين مالي پروژه هاي زيربنايي توسعه اي اولويت دار كشور در بازارهاي بين المللي را فراهم كند.
براساس اين گزارش به منظور تأمين منابع مالي طرحهاي زيربنايي و توسعه اي اولويت دار، ناشر (وزارت امور اقتصادي و دارايي) به نمايندگي از سوي دولت مجاز است نسبت به صدور اوراق مشاركت ارزي تا سقف ذكر شده اقدام و ارز حاصل از فروش اوراق را به عنوان وكيل خريداران يا دارندگان اوراق و برپايه ترتيبات مقرر در اين آيين نامه به طرحهاي زيربنايي اولويت دار تخصيص دهد.
مشخصات فني صدور اوراق شامل مبلغ، تاريخ و تركيب انتشار و ارزش اسمي قطعات، سررسيد سود، نرخ سود، تعيين مؤسسه امين اوراق و ساير مؤسسات ذي ربط در فرآيند صدور و مديريت اوراق، تعيين امضاهاي مجاز، چگونگي چاپ و صدور، مدت انتشار، چگونگي بازخريد اوراق پيش از سررسيد، مقاطع پرداخت سود و چگونگي پرداخت آن، با نام يا بي نام بودن اوراق، چگونگي نگهداري اوراق فروش نرفته، نحوه معامله اوراق در بورسها، تعيين تكليف اوراق پس از بازخريد و غيره، پس از بررسي و ارزيابي بازارهاي بين المللي و شرايط بازارهاي سرمايه با مشورت و به پيشنهاد مؤسسه كارگزار تعيين و تأييد كار گروه راهبري خواهد رسيد.

 



براي تامين هزينه اجراي طرح پالايشگاه آبادان
250 ميليون دلار اوراق مشاركت توليد بنزين عرضه مي شود

250 ميليون دلار اوراق مشاركت براي تامين بخشي از هزينه اجراي طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان، به زودي عرضه مي شود.
طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان (ساخت مجتمع كت كراكر جديد در اين پالايشگاه) از طرح هاي پرسود پالايشگاهي است كه پيش بيني مي شود با توجه به اين سودآوري بالا، سود سرمايه گذاري آن، در حداقل زمان به سهامداران بازگشت داده شود. سود اين اوراق 16 درصد تعيين شده است.
اين طرح براي افزايش ظرفيت بنزين سازي پالايشگاه آبادان با توجه به امكان تامين خوراك اين واحدها در پالايشگاه، كاهش نفت كوره توليدي و ايجاد ارزش افزوده بالا، اجرا مي شود. به گزارش شبكه خبر، در اجراي اين طرح، فناوري هاي نوين و پيشرفته، استفاده و امكان توليد فرآورده هايي با كيفيت بالا در آن فراهم خواهد شد.
با ساخت اين مجتمع جديد در پالايشگاه آبادان، توليد بنزين اين پالايشگاه، از يك ميليون و 500 هزار، به شش ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد. شركت طراحي و مهندسي صنايع پتروشيمي، پيمانكار بخش ئي.پي.سي (تامين كالا، مهندسي و ساخت)، و شركت ساختمان و نصب صنايع پتروشيمي، پيمانكار اجرايي اين طرح هستند.

 



وزير مسكن و شهرسازي: زمين يك ميليون نفر متقاضي مسكن مهر تامين شد

وزير مسكن و شهرسازي، از تهيه زمين براي يك ميليون و 41 هزار متقاضي طرح مسكن مهر خبر داد.
به گزارش شبكه خبر علي نيكزاد، در آئين معارفه معاون جديد خود و مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران، گفت: 428 هزار متقاضي كه زمين ها را آماده سازي كرده اند، تسهيلات دريافت كرده اند.
وزير مسكن افزود: 256 هزار نفر در كشور، قسط نخست تسهيلات 15ميليون توماني را دريافت كرده اند.
نيكزاد گفت: در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت، زمين از طريق سازمان مسكن و شهرسازي در اختيار بنياد مسكن قرار گرفته است تا واگذار شود.
وزير مسكن، با اشاره به مكان هايي كه زمين براي ساخت طرح مسكن مهر آماده شده است، افزود: بانك مسكن در اين مكان ها به متقاضيان، 15ميليون تومان وام پرداخت مي كند.
نيكزاد گفت: در جاهايي كه نياز به آماده سازي زمين دارد، نيز يك ميليون تومان براي آماده سازي و 14ميليون تومان براي ساخت پرداخت مي شود.
وزير مسكن اظهار داشت: براساس روشي ديگر، 30درصد تسهيلات پس از فونداسيون، 40درصد پس از اسكلت بندي و 30درصد هم در آخر پرداخت مي شود.
نيكزاد گفت: در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت به جز آن شهرهايي كه قبلاً تعاوني ها فعاليت كرده اند و اين كار را ادامه مي دهند، به صورت گروهي نيز به 3 تا 4 نفر از متقاضيان زمين واگذار مي شود.
وزير مسكن افزود: وام اين افراد از خط اعتباري 3500ميليارد توماني خط اعتبار بانك مسكن پرداخت مي شود.
نيكزاد، با بيان اينكه در كلان شهرها از سه روش امكانات تعاوني ها، واگذاري زمين و امكانات انبوه سازان استفاده مي شود، گفت: تلاش مي كنيم طرح مسكن مهر با سرعت بيشتر و شتاب بهتر ادامه پيدا كند.

 



رقابت توليدكنندگان دنيا براي فروش بنزين به ايران

نماينده ايران در اوپك گفت: با توجه به اينكه فصل بارندگي در اكثر كشورها به پايان رسيده، تعداد زيادي از توليد و عرضه كنندگان بنزين در حال رقابت با يكديگر براي فروش بنزين خود به ايران هستند.
سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در اوپك در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در خصوص آثار تحريم بنزين در آينده گفت: همانطور كه مطلع هستيد، مصرف بنزين در فصل بارندگي در همه كشورهاي جهان بسيار زياد مي شود و به اوج خود مي رسد.
وي گفت: فصل بارندگي در اكثر كشورهاي جهان سپري شد و در نتيجه مصرف بنزين به پايين ترين حد خود خواهد رسيد، بنابراين تعداد زيادي از فروشندگان بنزين با يكديگر در رقابت شديد به سر مي برند تا بنزين توليدي خود را به ايران عرضه كنند.
خطيبي تصريح كرد: با اين شرايط به نظر نمي رسد براي تامين بنزين در آينده مشكلي وجود داشته باشد زيرا با عرضه كننده زياد مواجه هستيم و يقينا مشكلي نخواهيم داشت.

 



وزير امور اقتصاد و دارايي اعلام كرد بازگشت مجدد رونق به اقتصاد ايران

وزير امور اقتصادي و دارايي از بازگشت مجدد رونق به فضاي اقتصادي كشور خبر داد و گفت: در شش ماه دوم سال و به ويژه از مهر و آبان، شاهد بازگشت رونق به اقتصاد ايران هستيم.
«سيدشمس الدين حسيني» در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سال گذشته به علت مشكل خشكسالي و سرمازدگي، در بخش كشاورزي آسيب ديديم.
وي گفت: اما امسال با داشتن آب مناسب، خشكسالي ها كاهش يافته است و در بخش كشاورزي وضعيت بهتري داريم.
وزير اقتصاد افزود: همچنين ركود نفتي كه در نيمه دوم سال گذشته اتفاق افتاده بود و اوايل امسال اقتصاد ايران را خيلي اذيت مي كرد، برطرف شده است.
حسيني گفت: البته ما بايد تلاش كنيم و مجموعه طرح ها و برنامه هايمان نيز به اين سمت است كه وابستگي مان به نفت كاهش يابد.
وي با بيان اينكه حداقل در كوتاه مدت وابستگي به نفت وجود دارد، افزود: نه تنها دولت بلكه بخش غير دولتي هم از ركود نفتي آسيب مي بيند.
حسيني با بيان اينكه اقتصاد ايران در برخي عرصه هاي ديگر دستاوردهاي چشمگيري دارد، گفت: شاخص بازار سرمايه در ماهها و روزهاي اخير از 12 هزار گذشته و حجم معاملات بازار افزايش پيدا كرده است.
وزير اقتصاد افزود: همه اين موارد حكايت از بازگشت دوباره رونق به اقتصاد ايران دارد.

 



تسهيلات جديد دولت براي جايگزيني 40 هزار تاكسي فرسوده

دارندگان تاكسي با عمر بالاي ده سال مي توانند از هفته آينده با اقساط خودروهاي خود از تسهيلات دريافت خودروي جديد استفاده كنند.
حسين هاشمي رييس ستاد ساماندهي مسافربري هاي شخصي در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر 40 هزار دستگاه تاكسي با عمر بالاي ده سال در كشور تردد دارند كه بايد اين خودروها بتدريج اسقاط و خودروي هاي نو جايگزين آنها شوند. وي يادآور شد: براي جمع آوري و تحويل خودروهاي جديد نياز به منابع بانكي داريم كه تاكنون منابع آن از سوي بانك مركزي اختصاص داده نشده است. وي افزود: با دستور سردار رويانيان رياست ستاد حمل و نقل و سوخت مقررشد از هفته آينده دارندگان تاكسي با عمر بالاي 10 سال در صورت تمايل مي توانند خود رأساً اقدام به تعويض خودروهاي فرسوده خود نمايند.
هاشمي در اين رابطه گفت: رانندگاني كه متقاضي خريد سمند و پژو باشند خودروي فرسوده آنان 3 ميليون تومان ارزش گذاري مي شود و مابقي قيمت خودرو را مي توانند به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد اقساط پرداخت نمايند. رييس ستاد مسافربري هاي شخصي خاطرنشان كرد: رانندگاني كه متقاضي دريافت خودرو روآ و يا پرايد نيز هستند، خودروي فرسوده آنها 2 ميليون تومان ارزش گذاري شده و مابقي قيمت خودرو را بشرح بالا مي توانند دريافت كنند. هاشمي يادآور شد: طي 3 ماه گذشته با دستور رياست ستاد حمل و نقل و سوخت كشور روند نوسازي مسافربرهاي شخصي شتاب بيشتري گرفته بطوري كه طي 3ماه گذشته 20 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شده است. گزارش خبرنگار ما حاكي است: طي 2 سال گذشته 45 هزار دستگاه تاكسي فرسوده در كشور نوسازي شده و خودروي جديد جايگزين آنها شده است.

 



برگزاري مانور جلوگيري از خاموشي برق در تهران

شركت برق منطقه اي تهران به منظور كسب آمادگي لازم در شرايط بحراني، عمليات بي برق شدن پست هاي 230 كيلو ولت مشيريه، سيار دماوند و شيخ بهايي را با انجام مانور به اجرا درآورد.
اين مانور با حضور معاون وزير نيرو، مديرعامل شركت توانير، مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران در مركز ديسپاچينگ فوق توزيع برق تهران برگزار شد.
مهندس فتاح قره باغ مديرعامل برق تهران با بيان اهميت اجراي مانور به عنوان يك روش مناسب براي تمرين فعاليت هاي عملياتي گفت: براساس اعلام شرايط اضطراري توسط شوراي عالي مديريت بحران، برق تهران نيز به موازات ديگر دستگاه هاي اجرايي كشور برنامه هايي را براي مقابله با وقوع حوادث طبيعي تدوين نموده تا آمادگي لازم را در شرايط بحران داشته باشد.
وي با اشاره به تشكيل ستاد مديريت بحران در اين شركت افزود: انجام مانورهاي مديريت بحران در شبكه انتقال و فوق توزيع در اين ستاد، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته و سناريوي بي برق شدن و خاموشي پست هاي 230 كيلوولت مشيريه، سيار دماوند و شيخ بهايي و پست هاي فوق توزيع، طراحي و طي مدت يك هفته بدون كمترين آسيب به مشتركين به مرحله اجرا درآمد. وي با اشاره به اجراي موفقيت آميز اين مانور گفت: در صورت وقوع حادثه و بروز خاموشي، پيش بيني هاي لازم انجام گرفته و شبكه برق تهران بصورت هوشمند در حالت كنترل قرار مي گيرد.
بنابراين گزارش: عباس علي آبادي معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي نيز در اين باره گفت؛ برنامه ريزي ها بايد براساس مديريت ريسك و به صورت سازمان يافته در يك سازمان پيشرو پايه ريزي و توسعه يابد.
وي با اشاره به اهميت خدمات برقرساني به مردم گفت: صنعت برق از جمله بخش ها و دستگاه هاي اجرايي است كه خدمات آن توقف پذير نبوده و پيوسته بايد داراي آمادگي لازم باشد تا به محض وقوع حوادث طبيعي و غيرطبيعي بتواند در كوتاه ترين زمان و به بهترين وجهي خدمات رساني به مردم را تجديد نمايد.

 



ادامه روند نزولي ارزش دلار در بازارهاي بين المللي

به دنبال افزايش شاخص سهام در بازارهاي آسيا و رشد و رونق نسبي اقتصاد جهاني و كاهش تقاضا براي دلار، ارزش اين ارز بين المللي روز دوشنبه كاهش يافت و به پايين ترين حد طي 14 ماه اخير رسيد.
به گزارش خبرگزاري بلومبرگ، ارزش دلار آمريكا در برابر 11 ارز معتبر بين المللي كاهش يافت. ارزش ين و يورو نيز در برابر دلار افزايش يافت. هر يورو در برابر 5036/1 دلار دادوستد شد كه اين رقم از اوت 2008 تاكنون بي سابقه است. هر دلار در برابر 85/91 ين ژاپن مبادله شده است. هر يورو نيز در برابر
12/138 ين ژاپن دادو ستد شد. شاخص ام اس سي آي در بازار آسيا پاسيفيك نيز با 4/0 درصد افزايش روبرو شد و شاخص نيكي 225 ژاپن نيز 8/0 درصد افزايش يافته است.
بانك مركزي چين نيز اعلام كرد ميزان ذخاير يورو و ين خود را در ذخاير ارزي خارجي افزايش خواهد داد. ميزان ذخاير ارزي خارجي چين طي ماه گذشته با 141 ميليارد دلار افزايش به بيش از 273/2 تريليون دلار رسيده است. رشد اقتصادي كره جنوبي نيز طي سه ماه سوم 2009 بيش از 9/2 درصد افزايش داشته است كه اين رقم از سه ماه نخست 2002 بي سابقه است.
فدرال رزرو آمريكا نيز قرار است در نشست روزهاي سوم و چهارم نوامبر در خصوص نرخ بهره بانكي جديد اين كشور تصميم گيري كنند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي فدرال رزرو آمريكا تا سه ماهه دوم 2010 نرخ بهره بانكي را به 5/0 درصد افزايش خواهد داد.
مبارزه با فقر در جهان
با شكست روبه رو شده است
نويسنده كتاب حقيقت ناشنيده تاكيد كرد، ريشه كن شدن فقر اقتصادي در جهان به روياي بزرگي براي سازمان هاي بزرگ اقتصادي، سياسي و رهبران تجاري جهان تبديل شده است.
به گزارش روزنامه جاكارتا پست، ايرن خان تصريح كرد، كشورهاي مختلف جهان تنها به فكر گسترش تجارت آزاد، رشد اقتصادي، افزايش سرمايه گذاري و تكنولوژي جديد هستند و توجه چنداني به كشورهاي فقير و در حال توسعه ندارند. در واقع فقر بزرگترين بحران حقوق بشر در جهان به شمار مي رود.

 



براي مذاكرات الحاق به سازمان تجارت جهاني
وزارت خارجه مامور تعيين گروه كاري رژيم تجاري ايران شد

وزير بازرگاني با اعلام چارچوب گزارش رژيم تجاري ايران، خبر داد: تعيين گروه كاري ايران در مذاكرات الحاق به سازمان تجارت جهاني به وزارت امور خارجه سپرده شد.
مهدي غضنفري در گفتگو با مهر با اشاره به تصويب گزارش رژيم تجاري ايران در هيئت دولت، گفت: وزارت امور خارجه تعيين اعضاي گروه كاري ايران در سازمان تجارت جهاني را در دست بررسي دارد، البته هنوز نتيجه نهايي مشخص نشده است.
وي تصريح كرد: گزارش رژيم تجاري، يك تصوير، برداشت و رونوشت ساده از قوانين و مقررات تجاري و اقتصادي كشور است كه فاقد هرگونه تحليل و اظهارنظر كارشناسي است و اين گزارش در اختيار كشورهايي قرار مي گيرد كه علاقمند به مذاكراه با ايران هستند.
به گفته غضنفري، گزارش رژيم تجاري ايران، مبناي شروع مذاكرات قرار مي گيرد و خود اين گزارش هيچگونه تفسيري ندارد، در اين رژيم، تعرفه ها آنچه كه هست عيناً درج شده است.
وي خاطرنشان كرد: بعد از انجام مذاكرات كه فرآيندي 5 تا 7 ساله است، مذاكرات تعرفه اي آغاز مي شود، بنابراين در گزارش رژيم تجاري از كاهش و يا افزايش تعرفه ها نامي برده نمي شود.
گزارش رژيم تجاري ايران يكشنبه هفته گذشته در جلسه هيئت دولت تصويب شده و قرار است به زودي به سازمان تجارت جهاني ارائه شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14