(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 آبان 1388- شماره 19498
 

پارلمان بحرين تصويب كرد هرگونه رابطه با اسرائيل ممنوع
تشكيل كميته رسيدگي به سرنوشت امام موسي صدر در ايتاليا
جوايز بين المللي يك ابزار سياسي
اعتراض لبناني ها به حمله موشكي صهيونيست ها
در چهاردهمين سالگرد شهادت دكتر فتحي شقاقي جهاد اسلامي:
تا اهتزاز پرچم اسلام بر فراز مسجد الاقصي به مبارزه ادامه مي دهيم
آنگلامركل براي بار دوم رسماً صدراعظم آلمان شد
87 كشته و 200 مجروح در انفجار بازار پيشاور
يك نماينده پارلمان افشا كرد فعاليت 23 سازمان جاسوسي منطقه اي و بين المللي در عراق
درگيري 2 ساعته پليس كابل با تروريست ها در ميهمانسراي سازمان ملل
ضربات سنگين الحوثي ها به ارتش يمن در جبهه صعده
قاضي دادگاه لاهه به قصاب بالكان هشدار داد



پارلمان بحرين تصويب كرد هرگونه رابطه با اسرائيل ممنوع

نمايندگان پارلمان بحرين روز سه شنبه به تصويب لايحه ممنوعيت رابطه با رژيم صهيونيستي راي دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، به موجب اين لايحه، هرگونه ارتباط با رژيم صهيونيستي و برقراري تعامل با اسرائيل، از هر نوع، اعم از ايجاد نمايندگي ديپلماتيك يا كنسولي چه به طور مستقيم و چه غير مستقيم ممنوع است و مجازات خاطيان از اين قانون 3 تا 10 سال حبس خواهد بود.
براساس اين گزارش، در نشست نمايندگان پارلمان كه با بحث و جدل هاي فراواني همراه بود، «عبدالعزيز الفاضل» وزير امور مجلس، تصويب اين لايحه را نوعي دخالت قوه مقننه در وظايف دولت عنوان كرد. «عادل المعاوده» رئيس كميسيون امور خارجي پارلمان بحرين ادعاي وزير امور مجلس را نپذيرفت.

 



تشكيل كميته رسيدگي به سرنوشت امام موسي صدر در ايتاليا

جمعي از حقوقدانان و وكلاي لبناني و ايتاليايي با تشكيل كميته اي موضوع ربوده شدن امام موسي صدر رهبرسابق جنبش امل در ليبي را بررسي مي كنند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي «الاتتقاد»، اين وكلا و حقوقدانان، نشستي را در رم به رياست «ابراهيم عواضه» و با حضور تعدادي از وكلاي ايتاليايي برگزار كردند و جمعيتي را با نام جمعيت امام موسي صدر تشكيل داده اند.
براساس اين گزارش، هدف از تشكيل اين گروه، شكايت عليه رژيم ليبي براساس قوانين بين المللي است كه طرابلس مسئول ربوده شده شدن امام موسي صدر و همراهانش است.
اين گروه همچنين در آينده نشست هايي را براي زنده نگه داشتن ياد و خاطره امام موسي صدر در افكار عمومي جهان برگزار خواهند كرد.

 



جوايز بين المللي يك ابزار سياسي

پروفسور حميد مولانا
جايزه دادن و جايزه گرفتن در سطح بين المللي يك رفتار سياسي و يكي از ابزارهاي سياست خارجي برخي از دولت ها و جناح هاي سياسي شده است. شخصيت سازي و اعطاي مشروعيت به افراد و ايدئولوژي ها و ترويج مكتب هاي ليبراليسم و ديدگاه هاي سرمايه داري غرب، روي ديگر اين سكه است. تعجب نيست كه باراك اوباما رئيس جمهور جديد آمريكا برنده جايزه صلح نوبل اعلام شد بدون اينكه او بتواند در مدت 9 ماهي كه در كاخ سفيد است قرارداد صلحي امضا كرده و يا به جنگ و اشغالگري ايالات متحده در افغانستان و عراق پايان دهد. با بررسي و مطالعه در مورد جوايز صلح نوبل در سال هاي گذشته به آساني مي توان ديد كه چگونه اين ابزار بين المللي نمونه اي از سياست خارجي و ارزش هاي مورد قبول و تبليغ كشورهاي برگزاركننده آن و مواضع انتخابي و سياسي افراد دريافت كننده اين جايزه بوده است.
جوايز اصلي نوبل به پنج رشته و موضوع اختصاص داده شده است: فيزيك، شيمي، پزشكي، ادبي و صلح. در چند دهه گذشته برگزاركنندگان اين جوايز رشته اقتصاد را هم به اين ليست اضافه كردند كه جايزه نقدي آن از طريق بانك ها تامين مي شود. جايزه صلح طبق اساسنامه بنياد نوبل به كسي تعلق مي گيرد كه بيشترين و بهترين اقدام را براي ايجاد صلح و برادري و خاموش كردن آتش جنگ و دشمني بين ملت ها و برقراري دوستي انجام دهد. اين طور كه در رسانه ها اعللام گرديده جايزه صلح امسال به اوباما براي تلاش او در تقويت ديپلماسي بين المللي به وي اعطا شده است. ولي نگاهي هر چند گذرا به تاريخ اين جوايز و نوع خردگرائي و منطق بنيانگذاران آن به پرسش هاي بسياري كه در اذهان مردم ايجاد شده پاسخ مي گويد. آلفرد نوبل چه كسي بود و ثروت خود را از كجا به دست آورد؟ چرا هيچ گاه رشته هائي مانند فلسفه، رياضيات، اخلاق، و تاريخ براي دريافت اين جايزه تعيين نشده است؟ برندگان جايزه صلح در گذشته چه كساني و از چه كشورهائي و براي چه منظوري انتخاب گرديدند؟ بقيه جوايز نوبل در طول يك قرن اخير چگونه تقسيم شده است؟ مؤلفه هايي كه اشخاص را مستحق دريافت اين جوائز مي كند چيست؟
آلفرد برنارد نوبل، بنيانگذار جايزه نوبل، در 21 اكتبر سال 1833 ميلادي در شهر استكهلم پايتخت سوئد متولد شد و به عنوان يك شيميدان در كارگاه پدرش مشغول به كار شد. او در توليد صنعت مواد منفجره نيتروگليسيرين موفقيت بسياري به دست آورد و در سال 1867 اختراع نوعي از نيتروگليسيرين را به نام ديناميت به ثبت رساند.
اختراع وي طرح هاي بزرگ امور نظامي، جنگ و از جمله راه سازي را امكان پذير ساخت و از اين طريق ثروت بزرگي عايد او شد. نوبل در وصيت نامه خود قسمتي از دارائي خود را از طريق تأسيس صندوقي به عنوان جايزه سالانه به اسم خود اختصاص داد. اعطاي جوايز نوبل، از جمله جايزه صلح نوبل از آغاز قرن بيستم يعني سال 1901 ميلادي شروع گرديد و تا امروز ادامه دارد.
جايزه صلح نوبل اغلب نصيب بازيگران سياسي، سياستمداران، دولتمردان، و سران دولت ها شده است. دانشمندان صلح، پژوهشگران اين رشته، و استادان دانشگاه ها چندان نقشي در دريافت اين جوايز نداشتند. اوباما نوزدهمين فرد آمريكائي است كه به دريافت جايزه صلح نوبل مفتخر مي شود و اين در حالي است كه مطابق پژوهش و مطالعاتي كه انجام شده است ايالات متحده امريكا نسبت به طول تاريخ خود، در بين همه كشورها و ملت ها بالاترين رقم دخالت در جنگ را داراست. مطابق همين مطالعات، اسرائيل پس از آمريكا دومين رتبه را در تعداد جنگ و دخالت هاي نظامي نسبت به تاريخ خود دارد.
تئودور روزولت رئيس جمهور آمريكا در سال 1906 (كسي كه بيش از هر رئيس جمهور ديگر امريكا به ساير كشورها لشگركشي كرده و با اسپانيا، كوبا، فيليپين وارد جنگ شده و جزاير هاوائي و اقيانوس آرام را به ايالات متحده ملحق كرد) به دليل برقراري و ميانجيگري صلح بين ژاپن و روسيه؛ وودرو ويلسون رئيس جمهور امريكا در سال 1919 (كسي كه آمريكا را وارد جنگ بين المللي اول كرد و با همكاري ساير امپراطوري ها مانند انگليس و فرانسه در كنفرانس صلح پاريس با قيمومت انگلستان بر فلسطين و ساير كشورهاي عربي موافقت كرد)؛ هنري كيسينجر وزيرخارجه سابق امريكا در سال 1973 (فردي كه در جنگ ويتنام نقش داشت و از كودتاي امريكا در شيلي حمايت كرد) جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق امريكا در سال 2002 (كسي كه در زمان انقلاب اسلامي ايران حامي و پشتيبان شاه بود)؛ و ال گور از چهره هاي شاخص حزب دموكرات در سال 2007 (كسي كه انتخابات را به جرج دبليو بوش باخت) از جمله دولتمردان آمريكائي سرشناسي هستند كه تا امروز به دريافت جايزه صلح نوبل نائل شده اند! جالب اين است كه همه تاريخ نويسان معروف امريكا از جمله وارن ذيمرمن و هوارد زين از تئودور روزولت و وودر ويلسون به عنوان «امپرياليست هاي بزرگ امريكا» و«جنگ دوست» نام مي برند.
در سال 1994 ياسر عرفات، اسحاق رابين و شيمون پرز (هر دو نفر از نخست وزيران اسرائيل) به صورت مشترك جايزه صلح نوبل را دريافت كردند. انورسادات رئيس جمهور مصر در سال 1978 و به صورت مشترك با مناخيم بگين نخست وزير ديگر اسرائيل به علت طرح صلح اعراب و اسرائيل اين جايزه را دريافت كرده بود.
قريب به اتفاق كساني كه جوايز نوبل را در رشته هاي مختلف دريافت كرده اند مرد هستند و تنها چهار مورد طي سال هاي اخير از تعداد 330نفري كه در رشته هاي فيزيك و شيمي برنده نوبل شده اند از ميان زنان بوده اند كه تازه دو مورد از آنها هم ماري كوري بوده كه يك بار در فيزيك و يكبار در شيمي برنده شده است.
پيدايش جوايز و بنيادهاي بزرگ در غرب هميشه رابطه مستقيمي با توسعه علم و صنعت، سرمايه داري و استعمار و سلطه گرائي داشته است. همفكري و رابطه سياسي بنيادهايي مانند نوبل، فورد، راكفلر، كارنگي و غيره با نظام ها، دولت ها، و سياست هاي خارجي كشورهاي خود يك حقيقت مسلم است. اين بنيادها پايگاه هاي قدرت نرم آمريكا و بسياري از كشورهاي اروپائي را تشكيل مي دهند و دقيقا در اينجاست كه فعاليت ها و شيوه هاي كار آنها بيش از هر موقع ديگر تحت نظارت افكار عمومي دنيا و نخبگان ساير كشورها قرار مي گيرد.

 



اعتراض لبناني ها به حمله موشكي صهيونيست ها

مقامات بلند پايه سابق لبنان به حمله موشكي اسرائيل به جنوب لبنان اعتراض و آن را محكوم كردند.
فواد سينيوره نخست وزير سابق لبنان با محكوم كردن حمله موشكي رژيم صهيونيستي به اين كشور اعلام كرد، اجازه نمي دهيم كه لبنان وارد بحران شود.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري فلسطين، دفتر نخست وزير لبنان روز گذشته با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، لبنان به شدت اقدام اسرائيل مبني بر حمله موشكي به اراضي لبنان را محكوم مي كند و اين عمل را تجاوزكارانه و نقض جديد قطعنامه 1701 شوراي امنيت و ناديده گرفتن نيروهاي يونيفيل و نقش آن در اجراي اين قطعنامه مي داند.
در بخش ديگر اين بيانيه آمده است، دولت لبنان هرگز اجازه نخواهد داد اين كشور وارد بحران شود.
گفتني است ارتش رژيم صهيونيستي عصر روز سه شنبه با شليك دست كم شش فروند موشك به لبنان بار ديگر قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرد.
همچنين هلي كوپترهاي نظامي رژيم صهيونيستي نيز بر فراز آسمان مزارع شبعا به پرواز درآمدند.
اقدامات تنش آفرين رژيم صهيونيستي در حالي ادامه دارد كه سازمان ملل متحد بارها از اين رژيم خواسته به قطعنامه 1701 احترام بگذارد و تجاوزات مستمر خود به حاكميت لبنان را متوقف كند.
از سوي ديگر، ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه ما در جنگ تابستان 2006 عليه لبنان لحظات سختي را گذرانديم اما اكنون آماده هر نوع مقابله احتمالي با لبنان هستيم.
در همين رابطه اميل لحود رئيس جمهور سابق لبنان نيز در واكنش به حمله موشكي رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه بايد براي هرگونه رويارويي با اسرائيل آمادگي كامل داشت. وي بر ضرورت آمادگي كامل نظامي، اطلاعاتي، سياسي و مردمي لبنان براي رويارويي با حمله احتمالي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.

 



در چهاردهمين سالگرد شهادت دكتر فتحي شقاقي جهاد اسلامي:
تا اهتزاز پرچم اسلام بر فراز مسجد الاقصي به مبارزه ادامه مي دهيم

جنبش جهاد اسلامي فلسطين با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد، تا روزي كه پرچم اسلام بر فراز مسجد الاقصي به اهتزاز درآيد به مبارزه ادامه خواهيم داد.
به گزارش خبرگزاري قدس، جنبش جهاد اسلامي فلسطين در بيانيه اي به مناسبت چهاردهمين سالگرد شهادت دكتر فتحي شقاقي بنيانگذار اين جنبش ضمن تجديد ميثاق با خون اين شهيد گرانمايه تاكيد كرد، هرگز از راه شهداي راست كردار، فرماندهان و جهادگران و مبارزان فلسطيني و در صدر آنها دكتر فتحي شقاقي دست نخواهيم كشيد.
جهاد اسلامي اعلام كرد، بر پايبندي خود به گزينه مقاومت و رويه پايداري و فداكاري تاكيد كرده و تمام هزينه هاي جاني و مالي را به جان خريده و هرگز از يك وجب از خاك فلسطين و حقوق فلسطينيان نخواهيم گذشت.
در اين بيانيه آمده است، قدس همچنان قبله جهاد و كانون توجه ما خواهد بود و در راه آن جان خود را نيز فدا خواهيم كرد و با استمرار تلاش و مجاهدت تمامي خاك فلسطين و مسجد شريف الاقصي را از وجود دشمنان پاك خواهيم كرد.
شيخ «تيسير التميمي» قاضي القضات فلسطين به سردمداران رژيم صهيونيستي نسبت به وقوع انتفاضه جهان اسلام در برابر اقدامات اين رژيم در هتك حرمت مسجد الاقصي هشدار داد.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب فلسطين نيز با تاكيد بر اين حقيقت كه پايداري مردم غزه باعث شكست اخير رژيم صهيونيستي در جنگ با غزه شد اظهار داشت، مردم فلسطين همچنان بايد به مقاومت و پايداري خود در مقابل توطئه هاي جديد رژيم صهيونيستي ادامه دهند تا پيروزي نهايي را از آن خود كنند.
روزنامه مصري الاهرام نيز در يادداشتي از اقدامات تجاوزكارانه و قلدرمآبانه نظاميان صهيونيستي و صهيونيست هاي افراطي عليه مسجد الاقصي پرده برداشت و افزود، بيت المقدس خط قرمز است و تلاش صهيونيست ها براي تسلط بر قدس توهمي بيش نيست.
در همين رابطه وزير خارجه سوريه سفيران كشورهاي اروپايي در دمشق را فراخوانده و اعتراض خود را نسبت به موضع گيري اين كشورها در قبال اقدامات رژيم صهيونيستي در مسجد الاقصي به آنها ابلاغ كرد.
«وليد معلم» در اين ديدار اقدامات تجاوزگرانه صهيونيست ها را موجب تحريك احساسات مسلمانان و اعراب و هتك حرمت مقدسات آنها دانسته و نسبت به پيامدهاي خطرناك اين امر هشدار داد.
سازمان ملل متحد نيز در بيانيه اي از رژيم صهيونيستي خواست كه هرچه سريع تر تخريب منازل فلسطيني در قدس شرقي را پايان دهد.
كميته انتخاباتي غيرقانوني
سامي ابوزهري سخنگوي حماس تشكيل كميته انتخاباتي از سوي رئيس تشكيلات خودگردان را به دو علت غيرقانوني بودن رياست محمود عباس و توافقات قاهره غيرقانوني خواند و تاكيد كرد كه اين كميته اجازه فعاليت در غزه را نخواهد داشت. نماينده مجلس قانونگذاري فلسطين نيز محمود عباس را مجري سياست هاي آمريكا خواند و گفت، عباس مرد فريبكاري است و نمي توان به تصميمات و گفته هاي او اعتماد كرد.اين در حالي است كه سفير مصر در تل آويو فاش كرد كه رژيم صهيونيستي به غير از محمود عباس هيچ گزينه ديگري ندارد و بايد او را تقويت كرد.
ادامه تظاهرات
واكنش به اقدام رژيم صهيونيستي در تعرض به مسجد الاقصي به صورت تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز همچنان ادامه دارد.
در همين رابطه، سازمان هاي مردمي، نهادها و تشكل هاي سياسي مغرب با برگزاري تظاهرات حمايت خود را از ملت فلسطين اعلام و تجاوزهاي رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي را محكوم كردند.
ده ها تن از وكلا و حقوقدانان مصري نيز همزمان با تظاهرات دانشجويان اين كشور تجمع كردند و خواستار اخراج سفير تل آويو از كشورشان شدند.
ساير رويدادها
¤ وزير اطلاعات رژيم صهيونيستي در واكنش به طرحي كه به عقب نشيني از بلندي هاي جولان منجر مي شد اعلام كرد كه اين منطقه استراتژيك تحت حاكميت و كنترل اسرائيل است.
¤ سفارت رژيم صهيونيستي در لندن به علت ترس از بازداشت معاون وزير خارجه اين رژيم در انگليس در جريان سفر وي به اين كشور به حالت آماده باش درآمد.
¤ يك نويسنده آمريكايي فاش كرد، رئيس جمهور اين كشور متعهد شده برنامه جديد اسرائيل براي توليد صدها سلاح اتمي را مخفي نگه دارد.
¤ وزير خارجه آمريكا روز شنبه با هدف پيشبرد روند به اصطلاح صلح خاورميانه وارد سرزمين هاي اشغالي مي شود.
¤ دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي اعلام كرد، نتانياهو براي پاسخ به سؤالات گزارش گلدستون كميته كارشناسي تشكيل داده است.
¤ نشريه واشنگتن ريپورت از ظهور يك لابي جديد يهودي در آمريكا پرده برداشت كه شديداً با سياست هاي راستگرايان افراطي حاكم بر اسرائيل مخالف است و ارتباط نزديكي با سياست هاي دولت جديد آمريكا دارد.

 



آنگلامركل براي بار دوم رسماً صدراعظم آلمان شد

آنگلا مركل روز گذشته و يكماه پس از برگزاري انتخابات پارلماني در آلمان، براي بار دوم و به طور رسمي به عنوان صدراعظم اين كشور انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «آنگلا مركل»، روز گذشته و يك ماه پس از برگزاري انتخابات مجلس فدرال، با كسب 323 راي نمايندگان اين مجلس، براي دومين بار پياپي به طور رسمي صدراعظم و رئيس دولت جديد آلمان شد.
مركل 55 ساله كه نخستين صدراعظم زن تاريخ كشورش است، در مجلس فدرال، آراي احزاب دولت ائتلافي خود يعني دموكرات مسيحي، دموكرات هاي آزاد و سوسيال مسيحي را به دست آورد.مجلس فدرال آلمان داراي 622 نماينده است كه 612 نفر آنها در جلسه راي گيري روز چهارشنبه حضور يافته و به وي راي اعتماد دادند. مركل 285 راي منفي و 4 راي ممتنع داشت.
مركل پس از تشكر از راي اعتماد نمايندگان و اداي سوگند در نخستين جلسه دولت جديد شركت كرد. گفتني است، مركل پس از جلسه دولت راهي فرانسه مي شود.

 



87 كشته و 200 مجروح در انفجار بازار پيشاور

انفجار خودرو بمب گذاري شده در بازار پيشاور پاكستان، بيش از 87 كشته و 200 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تروريست هاي وابسته به گروهك طالبان يك خودرو مملو از مواد منفجره را در يك بازار پر ازدحام شهر پيشاور، واقع در شمال غرب پاكستان، منفجر كردند. «ميان افتخارحسين » سروزير ايالات سرحد پاكستان كه پيشاور در مركز آن قرار دارد، تعداد كشته شدگان اين حادثه خونين و ددمنشانه را 87 غيرنظامي و تعداد مجروحان را بيش از 200 تن اعلام كرد. به گفته منابع بيمارستاني، بسياري از قربانيان و زخمي ها را زنان و كودكان تشكيل مي دهند. در اين عمليات كه از آن به عنوان يكي از خونين ترين انفجارهاي تروريستي نام برده مي شود، محل انفجار دچار آتش سوزي شد. يك شاهد عيني به خبرگزاري فرانسه گفت: دود بسيار غليظي منطقه انفجار را فرا گرفته بود و هر جا را كه نگاه مي كردم، دود و گرد و غبار مي ديدم. براساس اين گزارش، افراد پليس و گروه هاي امداد و نجات مشغول تخليه آسيب ديدگان از زير آوارها بودند و همزمان با آن، مأموران آتش نشاني نيز مشغول اطفاي حريق بودند. تعداد زيادي از زخمي ها نيز طعمه آتش شدند و تعدادي از مردم نيز زيرآوار ساختمان ها گرفتار شدند و خيابان هاي باريك نيز كار امدادرساني را مشكل كرده بود. شهر پيشاور كه 5/2 ميليون نفر جمعيت دارد، به خاطر اينكه در منطقه ناآرام نوار قبايلي واقع شده، بسيار آسيب پذير است.
مذاكرات كلينتون
با مقامات پاكستان
وزير خارجه آمريكا طي يك سفر چهار روزه به پاكستان، وارد اسلام آباد شد و با مقامات پاكستاني ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «هيلاري كلينتون» چند ساعت پس از انفجار پيشاور، وارد اسلام آباد شد و با «آصف علي زرداري» رئيس جمهور و ديگر مقامات بلندپايه پاكستان ديدار كرد. كلينتون در اين ديدارها، در مورد كمك هاي مالي آمريكا به پاكستان و همچنين همكاري در مبارزه با شبه نظاميان طالبان، به مقامات پاكستان، دلگرمي داد.
اخيراً كنگره آمريكا يك بسته كمك 5/7 ميليارد دلاري به پاكستان را تصويب كرد. اين كمك بايد طي چهار سال به مقامات اسلام آباد اعطا شود. خبر ديگر از پاكستان اينكه، نيروهاي دولتي ديروز 16 شبه نظامي طالبان را در وزيرستان جنوبي به هلاكت رساندند.

 



يك نماينده پارلمان افشا كرد فعاليت 23 سازمان جاسوسي منطقه اي و بين المللي در عراق

يك نماينده مجلس عراق از فعاليت 23 سرويس جاسوسي منطقه اي و بين المللي در اين كشور خبر داد.
«وسام البياتي» در گفت وگو با روزنامه «الصباح» چاپ بغداد اظهار داشت: براساس اطلاعاتي كه اخيرا به دست آمده است 23 سرويس جاسوسي منطقه اي و بين المللي در عراق فعالند كه دامن زدن به بحران هاي داخلي اين كشور در دستور كار آنها قرار دارد.
به گزارش فارس اين نماينده پارلمان عراق مدعي شد: تمام كشورهاي همجوار در عراق فعاليت دارند و هدف آنها اين است كه ثبات و امنيت اين كشور را بر هم بزنند يا روند سياسي عراق را مختل كنند.
به نوشته اين روزنامه، تحقيقاتي كه درباره مواد منفجره عمليات تروريستي يكشنبه گذشته انجام شد، نشان داد كه اين مواد از يكي از كشورهاي همجوارعراق وارد شده است، اما نماينده مذبور به طور دقيق به نام اين كشورها اشاره نكرد.
اين در حالي است كه در انفجار روز يكشنبه گذشته بغداد، تاكنون 155نفر كشته و 700 نفر زخمي شده اند.
ازسوي ديگر، در پي وارد شدن اتهامات به آمريكايي ها مبني بر دخالت در انفجارهاي عراق سيد «عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق بر خواست مردم كشورش براي پايبندي نيروهاي خارجي به جدول زماني توافق شده براي خروج از عراق تاكيد كرد.
همچنين «عبدالباري زيباري» عضو كميسيون خارجي مجلس عراق، نيز گفت: اين كميسيون به زودي با پارلمان هاي عربي و غير عربي وارد رايزني مي شود تا موضعي واحد در قبال انفجارهاي عراق اتخاذ كند.
دخالت عربستان
به گزارش فارس، « عدنان السراج »، رئيس مركز توسعه اطلاع رساني عراق سه شنبه شب در گفت وگو با شبكه خبري العالم، تصريح كرد كه از دو ماه قبل سرنخ هاي دخالت عربستان سعودي و برخي ديگر از كشورها در روند سياسي عراق با هدف تاثيرگذاري بر نتايج انتخابات پارلماني مشخص شده است.
وي افزود: سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي مصر، اردن و عربستان علاوه بر حمايت مالي از برخي جناح ها و گروه هاي عراقي براي ضربه زدن به روند سياسي عراق جلسات مشتركي در اردن تشكيل مي دهند.
وي تاكيد كرد كه كشورهايي نظير مصر، اردن و عربستان سعودي از روند دموكراتيك و آزادي هاي سياسي در عراق خشمگين هستند. رئيس مركز توسعه اطلاع رساني عراق تصريح كرد: كشورهاي مداخله گر در امور سياسي عراق درصدد سوء استفاده از اختلافات عراقي ها درباره قانون انتخابات و مساله كركوك براي تحقق اهداف و برنامه هاي خود در عراق هستند.
«السراج« انتخابات آتي پارلماني عراق را نقطه عطفي مهم و اصولي در تاريخ اين كشور خواند و گفت: برگزاري انتخابات پارلماني از مطالبات ملي است و همه به آن نياز دارند، بنابراين نبايد برگزاري آن را به تعويق انداخت.
وي افزود: برخي گروه ها كه خواستار تعويق برگزاري انتخابات و به شكست كشاندن روند سياسي در عراق هستند، قصد دارند با متشنج كردن اوضاع امنيتي و استفاده از اختلاف نظر نمايندگان مجلس و مانع تراشي در برگزاري انتخابات به اهداف خود برسند.
رئيس مركز توسعه اطلاع رساني عراق با بيان اينكه قرار است قانون انتخابات عراق كه تاكنون تصويب آن در مجلس نمايندگان 4 بار به تعويق افتاده به شوراي سياسي امنيت ملي عراق فرستاده شود، تصريح كرد: « اياد السامرائي » رئيس مجلس نمايندگان عراق سه شنبه شب با روساي فراكسيون هاي پارلمان ديدار كرد و در اين ديدار توافق شد در شوراي سياسي امنيت ملي درباره قانون انتخابات تصميم گيري شود و اين تصميم براي همگان الزام آور باشد.
روساي فراكسيون هاي پارلمان عراق تاكنون به دليل اختلافات نمايندگان درباره استان كركوك براي تصويب قانون جديد انتخابات به توافق نرسيده اند.


 



درگيري 2 ساعته پليس كابل با تروريست ها در ميهمانسراي سازمان ملل

افراد مسلح طالبان با حمله به يك مهمانخانه متعلق به سازمان ملل و تصرف آن در كابل، 12 نفر را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شبه نظاميان طالبان ديروز مهمانخانه سازمان ملل را در كابل طي يك حمله غافلگيرانه، به تصرف درآوردند.
در اين حمله 12 تن كشته شدند كه شش نفر از آنها كارمند سازمان ملل بودند. زخمي هاي اين حادثه نيز سه نفر اعلام شد. در پي اين حمله، كاخ رياست جمهوري افغانستان نيز هدف دو فروند موشك قرار گرفت. از تلفات احتمالي اين حمله گزارشي نرسيده است. مهمانخانه سازمان ملل نيز طي دو ساعت در تصرف سه شبه نظامي طالبان بود و با كشته شدن اين سه تن به دست نيروهاي دولتي، غائله پايان يافت. در پي اين حمله، «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، به نيروهاي امنيتي دستور داد تدابير امنيتي را در مراكز حساس كابل تشديد كنند.
يك مقام سازمان ملل ديروز را خونين ترين روز براي كارمندان اين سازمان در افغانستان، از سال 2001 تاكنون دانست.
طالبان مسئوليت حمله ديروز به مهمانخانه سازمان ملل را بر عهده گرفت و اعلام كرد، اين اقدام به معناي حمله به انتخابات آتي رياست جمهوري است.
هلاكت 8 نظامي آمريكايي
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دفتر فرماندهي نيروهاي خارجي ديروز طي بيانيه اي اعلام كرد، در 24ساعت گذشته، هشت نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان كشته شدند. اين نظاميان به همراه يك غيرنظامي افغان بر اثر انفجار بمب كنار جاده اي جان خود را از دست دادند. براساس اين گزارش، ماه جاري ميلادي با مرگ 55 نظامي آمريكايي، خونين ترين ماه طي هشت سال اخير در افغانستان بود. 20 جنگجوي طالبان هم سه شنبه در ولايت هلمند افغانستان كشته شدند.
ساير رويدادها
¤ نيويورك تايمز خبر داد، «احمد والي كرزاي»، برادر رئيس جمهور افغانستان، بيش از هشت سال است كه با سازمان سيا همكاري مي كند.
¤ باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، ديروز لايحه دفاعي 680 ميليارد دلاري را امضا كرد. بخش اعظم از اين بودجه در افغانستان هزينه مي شود.
¤ نشريه آلماني «دي ولت» گزارش داد، شبه نظاميان طالبان با سلاح هاي مدرن آلماني در افغانستان مي جنگند.
¤ سردبير نشريه آمريكايي «بارنس ريويو»گفت، اوباما با ادامه راه اشتباه «جرج بوش»، شكست سنگين ديگري را براي آمريكا رقم خواهد زد.
¤ به گزارش سي.ان.ان، يك كهنه سرباز آمريكايي فاش كرد، نيروهاي ارتش آمريكا در افغانستان نيز مانند ويتنام، روستائيان فقير را مي كشند.

 



ضربات سنگين الحوثي ها به ارتش يمن در جبهه صعده

منابع خبري از شكست ارتش يمن در چندين جبهه اطراف صعده و عقب نشيني نظاميان از مواضع خود در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش «يمن نيوز»، حمله گسترده شيعيان صعده به مواضع نظاميان يمن كه از روز دوشنبه در اطراف صعده آغاز شده است، ارتش اين كشور را وادار به ترك مواضع خود و عقب نشيني كرده است.
بر اساس اين گزارش، جنگجويان الحوثي سحرگاه روز چهارشنبه اقدام به محاصره و حمله به كاخ رياست جمهوري در صعده كردند كه ده ها نفر از دو طرف در درگيري هاي سنگيني كشته و مجروح شدند.
اين گزارش حاكي است الحوثي ها با كسب پيروزي هاي نظامي عليه ارتش يمن در چند روز اخير، روز چهارشنبه اقدام به حمله به مواضع و پايگاه نظاميان براي تسلط بر شهر صعده كردند.
خبرنگار خبرگزاري يمن نيوز از شهر صعده گزارش داد، درگيري هاي روز چهارشنبه در شهرصعده تاكنون بي سابقه بوده است و الحوثي ها فشار زيادي به نظاميان يمني براي تصرف شهر صعده وارد كرده اند.
به گفته اين منبع الحوثي ها سحرگاه روز چهارشنبه از چهار نقطه، شهر صعده را مورد هجوم قرار دادند و نظاميان يمني را غافلگير كردند و صداي انفجارهاي مهيب به وضوح در شهر شنيده مي شود.
از سوي ديگر، هواپيماهاي جنگي ارتش يمن روز هاي سه شنبه و چهارشنبه، اقدام به بمباران سنگين مواضع الحوثي ها در اطراف شهر صعده و محور زارح كردند كه به تازگي به تصرف شيعيان درآمده است.
همچنين 50 نفر از افسران و سربازان ارتش در منطقه «القلعه» خود را به همراه سلاح و مهمات تسليم الحوثي ها كردند.
اين در حالي است كه مردم مناطق آزاد شده يمن از يوغ حكومت مركزي با ابراز شادماني به گرمي از الحوثي ها استقبال كردند.
به گفته منابع مطلع، نيروهاي نظامي ارتش در الدامغ، شوابه، بين الحياف، بركان، قله شعبان، بباس، جبل حرم روز چهارشنبه خود را تسليم جنگجويان شيعه صعده كردند.
در همين حال، هزاران نفر از مردم استان «لحج» روز چهارشنبه با برپايي تظاهرات گسترده اي خواستار آزادي زندانيان سياسي و استعفاي «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن شدند.
به گفته منابع آگاه پليس ضد شورش يمن روز سه شنبه تظاهرات اعتراض آميز مردم صنعا به واگذاري يك قبرستان به سفارت آمريكا را به شدت سركوب كرد.

 



قاضي دادگاه لاهه به قصاب بالكان هشدار داد

پس از غيبت دوباره رهبر پيشين صرب ها در جلسه دادگاه لاهه، قاضي پرونده به وي هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از آنكه «رادوان كارادزيچ»، رهبر پيشين صرب ها در بوسني معروف به قصاب بالكان، در جلسات اول و دوم دادگاه جنايي لاهه، حضور پيدا نكرد «اوگون كوان» قاضي پرونده سنگين جنايي وي هشدار داد قصاب بالكان بايد عواقب غيبت هاي خود را بپذيرد.«كوان» افزود: دادگاه بدون حضور كارادزيچ هم برگزار خواهد شد و با وجودي كه حق متهم مبني بر حضور در دادگاه محترم است، در صورت تكرار غيبت ها، شخصي به عنوان وكيل مدافع وي انتخاب خواهد شد تا از او دفاع كند.
كارادزيچ 64 ساله، كه متهم به نسل كشي و قتل عام دستكم. 800 مسلمان در 1995 در شهر «سربرنيتسا» و محاصره 43 ماهه شهر «سارايوو» است، علت غيبت هاي روز دوشنبه و شنبه خود را، نياز به 10 ماه فرصت براي جمع آوري مدارك به منظور دفاع از خود عنوان كرده است.
گفتني است در جنگ بوسني و بين سال هاي 1992 تا 1995 بيش از 100 هزار نفر كشته و حدود دو ميليون و 200 هزار نفر نيز بي خانمان شدند. كارادزيچ كه با 11 مورد اتهام جنايت جنگي از جمله دو مورد نسل كشي در اين مدت روبه روست، تمام اتهامات را رد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14