(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 آبان 1388- شماره 19498
 

كوتاه اقتصادي
مبادلات تجاري ايران و تركيه به 30 ميليارد دلار افزايش مي يابد
خريد 9 ميليون تن گندم از كشاورزان
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد يارانه هاي نقدي هر نفر 20 تا 24 هزار تومان
با 500 ميليارد تومان اعتبار 60 هزار نفر امسال پيش از موعد بازنشسته مي شوند
معاون وزير كار و امور اجتماعي: يارانه سود تسهيلات بنگاه هاي اقتصادي زودبازده افزايش مي يابد
يورونيوز: 80 ميليون اروپايي زير خط فقر زندگي مي كنند
اعتبار 500 ميليارد توماني دولت براي حمايت از كشاورزان
وزير اقتصاد: لايحه امور گمركي به مجلس مي رود



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اينكه بيش از 50 درصد از گازوئيل در بخش حمل و نقل مصرف مي شود، گفت: كمترين قاچاق سوخت مربوط به بخش حمل و نقل است و ارقامي كه درباره قاچاق اعلام مي شود در بخش فله، آزاد و يا نيروگاهي و حرارتي و صنعتي است.
¤ مدير كل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بين المللي سازمان سرمايه گذاري از تصويب 46 ميليون يورو تسهيلات كوتاه مدت تجاري شركت اسلامي بين المللي تأمين مالي تجاري وابسته به مجموعه بانك توسعه اسلامي براي بانكهاي دولتي و خصوصي كشورمان خبر داد.
¤ شركت بازرگاني دولتي ايران دهم آبان ماه جاري را آخرين فرصت مراجعه كشاورزان جهت تحويل گندم خود به مراكز خريد اين شركت اعلام كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5570 الي 5579، 5513، 5514 و 6635 الي 6639، 6683 الي 6689، 7754 الي 7759، 5500 الي 5503، 5550 الي 5553 و 4410 الي 4414، 4416، 4417 و 2244 الي 2249 و 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 2206 الي 2209، 2234 الي 2237، 2211 الي 2213 در مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره هاي 660، 661، 663 الي 665 از روز شنبه به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ هيئت دولت در راستاي قانونمند كردن فعاليتهاي اقتصادي در محيط مجازي و تسريع در روند اجرايي شدن آئين نامه ها و دستورالعملهاي مندرج در قانون تجارت الكترونيكي، كارگروهي را براي اجرايي شدن ماده 79 قانون تجارت الكترونيكي تشكيل داد.
¤ با حكم وزير نفت، عبدالحسين بيات جايگزين عادل نژاد سليم در شركت ملي صنايع پتروشيمي شد. بيات پيش از اين در سمت مدير عاملي پتروشيمي بوشهر فعاليت داشته است.
¤ وزير اقتصاد مالزي اعلام كرد كه با اجراي سيستم مديريت يارانه ها در اين كشور، به احتمال زياد از سال آينده يارانه بنزين در مالزي حذف خواهد شد.
¤ عضو انجمن برنج كشور با بيان اينكه واردات برنج تأثير خود را گذاشته و ذائقه مردم كشورمان را تغيير داده است، افزود: حدود هشت سال پيش مسئولان شمال كشور نسبت به واردات چاي و تغيير ذائقه مردم هشدار دادند ولي متأسفانه براي اين قضيه چاره اي انديشيده نشد و به همين دليل اكنون شاهد مشكلات فراوان توليدكنندگان چاي كشور هستيم.
¤ حدود 4 هزار نفر بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي در روز در سراسر كشور، تأييد نسخ دارويي خود را از طريق سامانه تأييد نسخ اينترنتي دريافت مي كنند.
¤ با حضور هيأت نظارت بيست و پنجمين دوره قرعه كشي حسابهاي قرض الحسنه پس انداز بانك صادرات ايران در آستانه ميلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج امام علي ابن موسي الرضا(ع) در ششم آبانماه برگزار شد.

 



مبادلات تجاري ايران و تركيه به 30 ميليارد دلار افزايش مي يابد

نخست وزير تركيه با اشاره به اينكه تا 5 سال آينده حجم مبادلات ايران و تركيه از 10 به 30 ميليارد دلار افزايش مي يابد، گفت: زمينه براي حضور سرمايه گذاران و بازرگانان فراهم شده و بقيه كار به عهده آنها است.
رجب طيب اردوغان در نشست مشترك بازرگانان ايران و تركيه در محل اتاق بازرگاني ايران با ابراز خرسندي از ديدار با فعالان اقتصادي در سفر به ايران گفت: اميدوارم اين نشست كاري وسيله خير و بركت شود.
وي افزود: اقتصاد و سياست ريسك است اما زندگي هم خود يك ريسك است. بنابراين در مناطقي مثل خاورميانه و قفقاز كه مشكلاتي دارند تركيه و ايران به عنوان جزيره ثبات حيات خود را ادامه مي دهد.
اردوغان اضافه كرد: براي اينكه كل منطقه مثل كشورهاي ما به اين ثبات برسند بايد كارهاي مشتركي براي سوريه، عراق، فلسطين، لبنان، ايران، تركيه، افغانستان و پاكستان انجام شود. وي افزود: عراق بايد ثبات داشته باشد و همه كشورها بايد براي ثبات در خاورميانه تلاش كنند چرا كه همان ميزان كه ما تحت تأثير تروريسم هستيم بقيه نيز اينگونه هستند.
وي تأكيد كرد: سياست خارجي ما بر حل و فصل مشكلات با همسايگان است و نتايج آن را هم مي بينيم.
وي افزود: در سال 2002 وقتي روي كار آمديم صادرات ما به ايران 334 ميليون دلار بود كه طي 6 سال 6 برابر شد و در پايان 2008 به دو ميليارد دلار رسيد و پيشرفت و موفقيت هاي اقتصادي دو كشور كل منطقه را تحت تأثير قرار خواهد داد.
اردوغان تأكيد كرد: همانگونه كه تركيه دروازه ايران به اروپا است، ايران هم دروازه تركيه به آسيا محسوب مي شود. و براي نزديك شدن كافي است به زبان بياوريم تا بشنويم.
بلاتكليفي تأسيس بانكها
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: تأسيس سه بانك ايراني در تركيه و سه بانك تركيه در ايران هنوز اجرايي نشده است.
محمد نهاونديان در نشست مشترك فعالان اقتصادي ايران و تركيه با حضور رجب طيب اردوغان با بيان اينكه اميدواريم اين سفر سرفصل جديدي براي مناسبات سياسي و اقتصادي دو كشور باشد، يكي از نتايج بحران اقتصادي جهان را توجه به همگرايي منطقه اي و استفاده از ظرفيت هاي منطقه اي براي مصون ماندن از جهاني شدن و حكمراني غيرعادلانه جهاني دانست.
وي افزود: سياست دولت تركيه براي افزايش مناسبات با همسايگان مشابه سياست ايران در اين زمينه است و ارتقاي مبادلات از ده ميليارد به سي ميليارد تومان تصميم مبارك و شايسته اي است. رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: در عين استقبال از اين تصميم لازمه هاي دستيابي به اين اهداف بايد در برنامه ريزي ها و حمايت هاي دولتها ملاحظه شود.
كاستي ها در مبادلات مرزي
وزير بازرگاني با اشاره به كاهش چهار ميليارد دلاري مبادلات تجاري ايران و تركيه در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از اين موضوع كه كاستي هاي دو كشور در مبادلات مرزي موجب قاچاق مي شود گلايه كرد.
مهدي غضنفري در ديدار هيئت هاي تجاري ايران و تركيه در سخناني گفت: ايران با توجه به بحران مالي جهاني از هرگونه تعامل استقبال مي كند و اقداماتي مانند تصويب قانون جذب سرمايه خارجي و ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 به همراه ساير اقدامات ديگر باعث سرمايه گذاري بهتري براي شركاي خارجي و تضمين سرمايه گذاري ها شده است.
تأسيس شهرك صنعتي
معاون اول رئيس جمهور از پيشنهاد تأسيس شهرك صنعتي در مرز تركيه، شركت هواپيمائي مشترك با اين كشور، افزايش حجم مبادلات به 30 ميليارد دلار و احداث واحدهاي صنعتي توسط تجار تركيه در ايران خبر داد.
محمدرضا رحيمي در نشست مشترك بازرگانان ايران و تركيه تبادلات يازده ميليارد دلاري را شايسته دو ملت ندانست و اظهار داشت: پيشنهاد شد اين روابط به 20 ميليارد دلار ارتقاء بيابد و ما گفتيم چرا به 30 ميليارد ارتقاء نيابد كه مورد پذيرش طرف ترك نيز قرار گرفت.
معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: بايد موانع را از سر راه قراردادهاي سابق برداريم چرا كه در دو كشور قراردادها به دليل بعضي موانع كوچك اجرايي نشدند.
امضاي تفاهم نامه انرژي بين ايران و تركيه
تفاهم نامه همكاري تركيه و ايران در زمينه انرژي به امضاي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه رسيد.
در اين تفاهم نامه درباره انتقال گاز از ايران به تركيه، سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي و همكاري در بخش بالادستي صنعت نفت توافق شده است.
وزير نفت با اشاره به امضاي تفاهم نامه اي در سال 2008 با كشور تركيه در زمينه صادرات گاز گفت: اين تفاهم نامه يك ماه ديگر به پايان مي رسد و اكنون توافق شد زمان آن 3 ماه ديگر افزايش يابد تا بتوانيم به تعهدات خود عمل كنيم.
وي گفت: تركيه تمايل دارد انرژي خود را تامين كند و از طرفي نيز ايران مي خواهد نفت و گاز خود را بفروش رساند. اميدواريم ظرف مدت 3 تا 4 ماه آينده اين تفاهم نامه اجرايي شود.
ميركاظمي خاطرنشان كرد: فروش گاز در ايران طبق قانون اساسي توسط دولت صورت مي گيرد بنابراين طبق توافقاتي كه با وزير انرژي تركيه صورت گرفت مشخص شد فروش گاز بايد چگونه صورت گيرد و از طرفي صادرات گاز ايران از تركيه به چه نحوي باشد.
پنجاهمين سال امضاي قرارداد فرهنگي
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در تهران با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار و گفت وگو كرد.در اين ديدار كه احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز حضور داشت؛ طرفين با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات دو كشور در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و گفت وگو و رايزني پيرامون مسائل مهم منطقه اي و بين المللي، راه هاي گسترش و تقويت بيش از پيش همكاري هاي في مابين را بررسي كردند.
متكي در اين ملاقات با اشاره به همكاري هاي گسترده تهران و آنكارا در زمينه هاي اقتصادي و تجاري اظهار داشت: مبادلات و همكاري هاي تجاري دو كشور طي سالهاي اخير از چهار ميليارد دلار به يازده ميليارد دلار افزايش يافته و اين ظرفيت وجود دارد كه اين مبادلات را به بيش از بيست ميليارد دلار ارتقاء دهيم.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به پنجاهمين سال امضاي قرارداد فرهنگي ميان دو كشور افزود: توسعه و تقويت مناسبات و همكاري هاي فرهنگي موجب مي شود كه روابط دو كشور بيشتر به يكديگر گره بخورد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به نقش سازنده تركيه در منطقه، ضرورت برون رفت از مشكلات جاري فلسطين را مورد تأكيد قرار داد.
اردوغان نيز در اين ملاقات ضمن اظهار خرسندي از سومين سفر خود به ايران اظهار داشت: روابط ما در حوزه تجاري، اقتصادي، سياسي و فرهنگي بايد بيش از پيش گسترده شود و تركيه آماده استفاده از حداكثر ظرفيت ها و امكانات خود براي گسترش مناسبات في مابين به ويژه در عرصه تجاري و اقتصادي مي باشد.
وي افزود: ما در اجلاس ششم كميته تجارت مرزي به منظور تسهيل مبادلات مرزي تغييراتي در قوانين به عمل آورده ايم از اين رو سه بازارچه مرزي دو كشور، فعال تر از گذشته خواهد شد.اردوغان برگزاري اجلاس بيست و يكم كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تركيه را مهم توصيف كرد و افزود: هدف ارتقاء مبادلات تجاري دو كشور به بيست ميليارد دلار دست يافتني و حتي ظرفيت هاي متقابل دو كشور بيش از اين ميزان است.نخست وزير تركيه دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي را حق همه كشورها دانست.در اين ديدار موضوع همكاري در زمينه انتقال گاز تركمنستان به تركيه از طريق ايران و انتقال گاز ايران به اروپا از طريق تركيه از بحث هاي اصلي دو طرف بود و تلاش براشي تسهيل در امور همكاري هاي گازي مورد توافق قرار گرفت.

 



خريد 9 ميليون تن گندم از كشاورزان

تاكنون 9 ميليون و 327 هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شده است.
مدير روابط عمومي شركت بازرگاني دولتي ايران اعلام كرد: تاريخ پايان خريد با توجه به نزديك شدن به انتهاي فصل برداشت گندم مازاد اعلام شده است.
سلاحي مبلغ پرداختي به كشاورزان را 29 تريليون و 530 ميليارد ريال (دو هزار و 953 ميليارد تومان) عنوان كرد و افزود: كل اين مبلغ به صورت نقدي پرداخت شده است.
سلاحي از استان هاي فارس، خوزستان، گلستان، خراسان رضوي و كرمانشاه به ترتيب به عنوان استان هاي برتر در خريد گندم نام برد و افزود: 47درصد كل خريد گندم مربوط به اين استان ها است.
وي سپس گفت: ميزان گندم خريداري شده در قالب يك ميليون و 163 هزار و 306 محموله به 701 مركز خريد و مباشرين شركت تحويل داده شده است.
سلاحي افزود: از مجموع گندم خريداري شده، 407 هزار تن آن از نوع گندم دروم (نوع سخت و مورد استفاده ماكاروني) مي باشد.
شركت بازرگاني دولتي ايران دهم آبان ماه جاري را آخرين فرصت مراجعه كشاورزان جهت تحويل گندم خود به مراكز خريد اين شركت اعلام كرد.

 



نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خبر داد يارانه هاي نقدي هر نفر 20 تا 24 هزار تومان

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: ميزان يارانه هاي نقدي بين 10 هزار ميليارد تومان تا 20 هزار ميليارد تومان تعريف شده است كه اگر 20 هزار ميليارد تومان محقق شود؛ چيزي حدود 20 تا 24 هزار تومان به ازاي هر نفر پرداخت مي شود.
محمدكاظم دلخوش در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش سراسري دبيران اتاق هاي تعاون كشور اظهار داشت: جهت هدفمندسازي يارانه ها، دولت اقدام به دهك بندي اقشار مختلف كشور كرد كه تعداد افراد دهك بندي شده بالغ بر 35 تا 40 ميليون نفر است.
وي ادامه داد: حضور 45 ميليون نفر ثبت شده براساس آمارها و دهك بندي هاي صورت گرفته به اين مفهوم است كه ظرف پنج سال تمامي آنچه كه از جامعه دريافت مي كند را به بعد از سرشكن شدن بين دهك اوليه جامعه بايد توزيع كند.
دلخوش افزود: در بخش توليد و كشاورزي نيز 30 درصد يارانه ها به قصد كاهش فشار بر توليد قرار گرفته است. ضمن آن كه براي پروژه هاي عمراني و هزينه هاي جاري نيز 20 درصد از ماحصل درآمدها لحاظ شده است.
رئيس فراكسيون تعاون تصريح كرد: به منظور حقيقي كردن آمارها و كاهش اشتباه در دهك بندي هاي صورت گرفته، كميسيوني تشكيل شده است تا بدين واسطه طي بررسي هاي آتي، افراد محق و غير از هم تفكيك و منابع توزيعي به نحو بهينه بين افراد توزيع شود.
وي در خصوص تبعات ناشي از عدم توانمندي دولت در اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها تصريح كرد: تمامي مباحث در اين خصوص در كميسيون مورد بررسي قرار گرفت؛ ضمن آن كه اطلاع رساني بايد به گونه اي صورت گيرد كه مردم به هدرروي منابع ايمان آورند، چرا كه تنها در چنين شرايطي مي توانيم اميدوار به اهتمام مردم در اجراي صحيح هدفمند كردن يارانه ها باشيم.

 



با 500 ميليارد تومان اعتبار 60 هزار نفر امسال پيش از موعد بازنشسته مي شوند

اعتبار مورد نياز بابت كسور و حقوق هر فرد در سال جاري براي بازنشستگي پيش از موعد 5/8 ميليون تومان برآورد شده است.
محسن بازارنوي معاون اداري مالي سازمان بازنشستگي كشوري در گفت وگو با ايسنا با يادآوري اينكه قانون بازنشستگي پيش از موعد سال 86 تصويب شد اما از سال گذشته به اجرا درآمد گفت: برآورد كرده بوديم طي سال گذشته 80 تا 100 هزار نفر از اين قانون استفاده كنند، اما در مجموع حدود 60 هزارنفر با استفاده از اين قانون بازنشسته شدند.
به گفته وي، اين در حاليست كه سال گذشته حدود 5/6 ميليون تومان به ازاي هر نفر و در مجموع 365 ميليارد تومان از اين بابت به سازمان بازنشستگي پرداخت شد.
وي با بيان اين كه هرچه حقوق ها افزايش يابد، هزينه بازنشستگي پيش از موعد نيزافزايش پيدا مي كند، عنوان كرد: بنابراين اعتبار مورد نياز بابت كسور و حقوق هر فرد در سال جاري، حدود 5/8 ميليون تومان برآورد شده است كه اگر تعداد برخورداران از اين قانون را همان 60 هزار نفر سال گذشته در نظر بگيريم، حدود 500 ميليارد تومان اعتبار براي بازنشستگي پيش از موعد اين تعداد در سال جاري نياز داريم.

 



معاون وزير كار و امور اجتماعي: يارانه سود تسهيلات بنگاه هاي اقتصادي زودبازده افزايش مي يابد

معاون توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي اعلام كرد: طي سال جاري صدها ميليارد تومان يارانه سود تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي زودبازده كه داراي طرح اقتصادي موفق بودند اختصاص مي يابد.
به گزارش خبرگزاري موج حميد حاجي عبدالوهاب، خاطر نشان ساخت: از ابتداي اجراي طرح بنگاه هاي اقتصادي زودبازده تاكنون ده ها ميليارد تومان يارانه سود تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي زودبازده پرداخت شده است.
وي اجراي طرح تمام شماري بنگاه هاي اقتصادي زودبازده را با هدف تخصيص يارانه سود تسهيلات به اين بنگاه ها عنوان كرد و يادآور شد: با اجراي طرح تمام شماري بنگاه هاي اقتصادي زودبازده، بنگاه هايي كه يارانه سود تسهيلات به آنها تعلق مي گيرد، مشخص مي شوند.
معاون توسعه اشتغال وزارت كار ادامه داد: طي سه ونيم سال اخير بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي در قالب اعطاي تسهيلات براي ايجاد بنگاه هاي زودبازده پرداخت كرده كه از اين طريق براي يك ميليون و 300 هزار نفر شغل ايجاد شده است.
معاون توسعه اشتغال وزارت كار خواستار همكاري همه جانبه دستگاه ها براي كاهش نرخ بيكاري شد و افزود: به منظور كاهش نرخ بيكاري نهادهايي مانند وزارت صنايع و معادن، تعاون و بانك ها بايد همكاري همه جانبه داشته باشند.
وي ضمن ابراز تاسف از عدم همكاري سيستم بانكي در ارائه تسهيلات، گفت: متاسفانه در سال گذشته در اثر عدم تعامل سيستم بانكي با وزارت كار و امور اجتماعي نه تنها شاهد رشد بنگاه هاي زود بازده نبوديم بلكه اين عدم هماهنگي موجب ركود و توقف آمار اين بنگاه ها شد.

 



يورونيوز: 80 ميليون اروپايي زير خط فقر زندگي مي كنند

هشتاد ميليون نفر از اروپايي ها در زير خط فقر زندگي مي كنند.
شبكه تلويزيوني يورونيوز گزارش داد: اروپايي ها از وضعيت اقتصادي جهان نگران هستند. از دست رفتن زنجيره وار فرصت هاي شغلي و از دست رفتن خانه هاي آنها باعث نگراني و ترسشان از فقر شده است.
بنا بر نتايج نظرسنجي منتشر شده، بيش از هشتاد درصد اروپايي ها بر اين باورند كه طي سه سال اخير، فقر در كشورشان افزايش يافته است. بيش از نود درصد بلغارها، مجارها و رومانيايي ها معتقدند فقر در كشورهايشان تشديد شده است. پرتغالي ها، فرانسوي ها، ايتاليايي ها، آلماني ها و انگليسي ها نيز به ترتيب با هشتاد و هشت، هشتاد و شش، هفتاد و پنج، هفتاد و دو و شصت و شش درصد در مكانهاي بعدي قرار گرفته اند. در كل، به طور ميانگين، هفتاد و سه درصد اروپايي ها اعلام كرده اند فقر در كشورهايشان بيشتر شده است.
يكي از فعالان مدني در بلژيك مي گويد: فقير بودن فقط به معناي گرسنه يا بي سرپناه بودن نيست بلكه كساني كه از جامعه كنار گذاشته شده اند نيز فقير محسوب مي شوند.
حدود هشتاد ميليون نفر از اروپايي ها يعني شانزده درصد جمعيت اتحاديه اروپا در زير خط فقر زندگي مي كنند.
بيشتر شركت كنندگان در نظرسنجي مذكور اعلام كرده اند كه دولت ها بايد با اتخاذ تدابير اضطراري با فقر مبارزه كنند.
كاهش سود بزرگترين بانك استراليا
بانك ملي استراليا بزرگترين بانك اين كشور اعلام كرد، سود ساليانه آن با 43 درصد كاهش به كمتر از 4/2 ميليارد دلار رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش بدهي ها و تداوم بحران اقتصادي و مالي جهان عامل اصلي كاهش سود اين بانك استراليايي اعلام شده است.
ميزان بدهي هاي اين بانك از 49/2 ميليارد دلار به بيش از
82/3 ميليارد دلار افزايش يافته است.
كامرون كلاين رئيس بانك ملي استراليا در اين باره گفت: ميزان درآمدهاي بانك با 9/8 درصد افزايش به 7/17 ميليارد دلار رسيده كه با توجه به شرايط بحراني صنعت بانكداري جهان، عملكرد قابل قبولي بوده است.

 



اعتبار 500 ميليارد توماني دولت براي حمايت از كشاورزان

دولت در راستاي تامين كالاهاي اساسي با اختصاص 500 ميليارد تومان تسهيلات بانكي به شركت خدمات حمايتي كشاورزي، موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با تصويب هيات وزيران، 500 ميليارد تومان معادل سقف تسهيلات مصوب براي شركت خدمات حمايتي كشاورزي از محل اعتبارات بانكي شركت هاي دولتي موضوع آيين نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي در سال جاري به اعتبارات تامين كالاي اساسي، اختصاص يافت.
بر اين اساس مبلغ 500 ميليارد تومان از آئين نامه اجرايي اعطاي تسهيلات بانكي شامل شركت هاي دولتي استفاده كننده از تسهيلات بانكي به تسهيلات بانكي كوتاه مدت (يكساله) براي تامين كالاي اساسي توسط دستگاههاي مباشر دولت منتقل مي شود.اين مصوبه ازسوي معاون اول رئيس جمهوري به دستگاههاي اجرايي ذي ربط ابلاغ شده است.

 



وزير اقتصاد: لايحه امور گمركي به مجلس مي رود

وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه لايحه گمركي جديدي با 162 ماده قانوني به زودي تقديم مجلس مي شود، گفت: در سال گذشته
87 ميليارد دلار كالا از مبادي گمركي كشور وارد و صادر و بيش از 20 ميليارد دلار كالا نيز ترانزيت شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل گمرك ايران و معاونين وي با حضور در دفتر رئيس مجلس شوراي اسلامي مسائل و مشكلات گمرك كشور را مورد بررسي قرار دادند.
در ابتدا سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي گزارشي از روند اجراي امور در گمرك كشور ارايه كرد و گفت: در طرح تحول اقتصادي هفت محور به عنوان موضوعات كليدي گنجانده شده است كه سه محور آن با هم ارتباط نزديك دارند.
وي افزود: ماليات، گمرك و يارانه در مباحث مديريت كلان اقتصادي از يك منظر، مورد توجه قرار مي گيرد، به نحوي كه يارانه ها را نيز ماليات منفي مي نامند.
وي با اشاره به حساسيت ويژه اي كه در خصوص نظام گمركي كشور وجود دارد، گفت: اگر تجارت خارجي را به عنوان يك بخش اصلي اقتصاد كشور در نظر بگيريم دستيابي به اهداف مورد نظر در تجارت خارجي بدون حضور گمرك كارآمد محقق نخواهد شد.
وي افزود: سال گذشته 87 ميليارد دلار كالا از مبادي گمركي كشور وارد و صادر و بيش از 20 ميليارد دلار كالا نيز ترانزيت شده است كه اين امر با وجود گمرك فعال و بيش از 6700 نفر از كاركنان خدوم اين سازمان تحقق يافته است.
وي با اشاره به حضور تاريخي گمرك در نظام اقتصادي كشور گفت: گمرك يكي از قديمي ترين نهادهاي اقتصادي كشور است و در طرح تحول اقتصادي نيز به عنوان يكي از هفت محور اصلي اقتصاد كشور به آن توجه شده است.
وي افزود: گمرك دريچه تجارت خارجي و حتي دريچه مبادلات انساني به شمار مي رود و از اين رو در طرح تحول گمركي كشور به محورهاي مختلفي پرداخته شده است كه بخش مهمي از آن بايد با مساعدت و همكاري قوه مقننه تحقق يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14