(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 آبان 1388- شماره 19504
 

انتقاد شديد چاوز از توافقنامه نظامي آمريكا و كلمبيا
دبير كل سازمان ملل خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد
وزيران دفاع 11 كشور آسياي مركزي و قفقاز در تاجيكستان گردهم مي آيند
تكاپوي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از تصويب گزارش گلدستون در سازمان ملل
 آمريكا با حمله به شهرهاي عراق 43 بار قرارداد امنيتي را نقض كرده است
در آمريكا چه مي گذرد؟ -قسمت اول
هلاكت 6 نظامي انگليسي در ناآرامي هاي جنوب افغانستان
مردم دنيا نگران بحران آب و هوا!
قصاب بالكان از دادگاه لاهه فرصت خواست
ورود نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به جنگ عليه شيعيان صعده
شكست سنگين حزب اوباما در ويرجينيا و نيوجرسي
با امضاي رئيس جمهور چك پيمان ليسبوناز 26 دي ماه در اروپا اجرا مي شود



انتقاد شديد چاوز از توافقنامه نظامي آمريكا و كلمبيا

رئيس جمهور ونزوئلا با انتقاد از امضاي توافقنامه نظامي بين واشنگتن و بوگوتا، گفت: كلمبيا با اين كار سلاح و قلمرو خود را تسليم آمريكا كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا، با اشاره به امضاي توافقنامه نظامي- امنيتي بين آمريكا و كلمبيا كه طي آن نظاميان آمريكايي اجازه يافته اند به مدت 10 سال به هفت پايگاه ديگر كلمبيا دسترسي داشته باشند، گفت: كلمبيا با اين كار سلاح و قلمرو خود را به آمريكا واگذار كرده است.چاوز در نشست شوراي وزيران ونزوئلا تصريح كرد: اين وضعيت تهديدي واقعي براي ونزوئلاست چرا كه آنها هزاران سلاح، هواپيما و كشتي دارند.وي در ادامه افزود: آمريكائي ها نه فقط در هفت پايگاه بلكه در تمام قلمرو كلمبيا و مرزهاي اين كشور آزادي عمل دارند و با ايجاد پايگاه هاي مخفي عليه ونزوئلا جاسوسي همه جانبه مي كنند.

 



دبير كل سازمان ملل خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد

دبير كل سازمان ملل در گزارشي به حمايت از رژيم صهيونيستي خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد.
به گزارش خبرگزاري ها «بان كي مون» در گزارش خود، خواستار آن شده است كه حزب الله خلع سلاح شود و مسئوليت هاي دفاعي را ارتش لبنان بر عهده بگيرد.
وي از ميشل سليمان رئيس جمهور و سعدالدين حريري خواسته كه خلع سلاح حزب الله و ديگر گروه هاي شبه نظامي در اين كشور را در اولويت خود قرار دهند.
دبير كل سازمان ملل به اين نكته اشاره نكرد كه اگر سلاح حزب الله نبود قطعاً نظاميان اسرائيلي مردم لبنان را در جنگ 33 روزه قتل عام مي كردند. در اين حال رهبر حزب سوسياليست ترقيخواه لبنان با اشاره به تحركات اخير رژيم صهيونيستي در جاسوسي عليه لبنان، بر حفظ سلاح حزب الله به عنوان دفع كننده هر تهاجمي از سوي اين رژيم تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الانباء لبنان، وليد جنبلاط با اشاره به تجاوزات و جاسوسي رژيم صهيونيستي عليه لبنان افزود: اين مسئله درستي موضع لبنان در پايبندي به توافقنامه طائف و لزوم حفظ سلاح حزب الله را به اثبات مي رساند.

 



وزيران دفاع 11 كشور آسياي مركزي و قفقاز در تاجيكستان گردهم مي آيند

سخنگوي وزارت دفاع تاجيكستان اعلام كرد، شوراي وزيران دفاع جمهوري هاي مستقل مشترك المنافع (همسود) 19 آبانماه برگزار خواهد شد.
«فريدون محمدعلي اف» سخنگوي وزارت دفاع تاجيكستان در گفت وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: وزيران دفاع جامعه همسود در اين نشست، بيش از 10 مسئله مربوط به توسعه همكاري هاي نظامي و نظامي فني بين اعضاي اين جامعه را بررسي خواهند كرد.شوراي وزيران دفاع جامعه كشورهاي «همسود» سال 1992 ميلادي با هدف ايجاد زمينه هاي حقوقي توسعه روابط كشورهاي عضو تأسيس شده است.
در حال حاضر كشورهاي روسيه، بلاروس، اوكراين، مولداوي، ارمنستان، جمهوري آذربايجان، تاجيكستان، قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان و ازبكستان از اعضاي جامعه همسود هستند.

 



تكاپوي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از تصويب گزارش گلدستون در سازمان ملل

رژيم اسرائيل و لابي هاي صهيونيستي براي جلوگيري از مطرح شدن و تأييد گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل و ارجاع احتمالي آن به شوراي امنيت، به تكاپو افتادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز در حالي كه قرار بود قطعنامه مصوب شوراي حقوق بشر سازمان ملل در مورد گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل به بحث گذاشته شود، مقامات تل آويو از كشورهاي غربي خواستند، به اين قطعنامه، رأي منفي بدهند.
مصوبات مجمع عمومي مانند مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل، الزام آور نيست، اما بنا به گفته كارشناسان، فشارها بر رژيم صهيونيستي براي اجراي تحقيقات در زمينه جنايات جنگي نظاميان اين رژيم در جنگ غزه را افزايش مي دهد.
«دني ايالون»، معاون وزير خارجه رژيم اسرائيل، در آخرين تلاش هاي اين رژيم براي جلوگيري از بررسي گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل، با همه سفيران خارجي مستقر در بيت المقدس ديدار كرد و به آنها گفت: اگر گزارش گلدستون در مجمع عمومي تأييد شود، علاوه بر اسرائيل، به همه كشورهاي ديگر نيز ضرر مي رسد.
روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» در اين رابطه نوشت: آخرين تلاش ها براي مقابله با بررسي گزارش گلدستون در مجمع عمومي، در حال انجام گرفتن است، ولي هيچ شانسي براي اسرائيل وجود ندارد و احتمالاً مجمع عليه اسرائيل و به نفع گلدستون رأي خواهد داد.
«ريچارد گلدستون» در گزارش خود، رژيم صهيونيستي را به ارتكاب جنايات جنگي و جنايات ضد بشري در جريان حمله به نوار غزه در آغاز سال جاري ميلادي (زمستان گذشته) متهم كرده است. اين جنگ به جنگ 22 روزه معروف شده است.
درخواست كشورهاي عربي اين است كه مجمع عمومي سازمان ملل از «بان كي مون» دبير كل اين سازمان، مي خواهد كه اين گزارش را به شوراي امنيت ارجاع دهد، همچنين از طرف هاي فلسطين و اسرائيلي نيز خواسته شده است تا به توصيه هاي اين گزارش عمل و تحقيقات در مورد جنايات جنگي را آغاز كنند.
علاوه بر تلاش هاي رسمي رژيم صهيونيستي، لابي هاي صهيونيست اروپايي و آمريكايي نيز هم اكنون تلاش خود را براي بي اثر كردن گزارش، مضاعف كرده اند. در اثر اين فشارها و نفوذي كه در كنگره آمريكا دارند، اين كنگره سه شنبه، با 334 رأي، گزارش گلدستون را رد كرد. 36 نفر نيز به نفع اين گزارش رأي دادند، و حتي يكي از نمايندگان، با در دست گرفتن عكس هاي كودكان قرباني در جنگ غزه، مخالفان گزارش را ملامت كرد.
اين در حالي است كه «عفو بين الملل» از مجمع عمومي سازمان ملل خواست، از فرصت به دست آمده، استفاده كند و گزارش گلدستون را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
در همين حال، يك استاد ايتاليايي به نام «اوكلاوديو موفا»، در گفت وگو با خبرگزاري مهر، خواستار محاكمه سران اسرائيل به اتهام ارتكاب جنايات جنگي در غزه شد.

 



افشاگري هيئت علماي مسلمان عراق
آمريكا با حمله به شهرهاي عراق 43 بار قرارداد امنيتي را نقض كرده است

هيئت علماي مسلمان عراق از 43 بار نقض قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن توسط آمريكا طي يك ماه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، هيئت علماي مسلمان عراق طي بيانيه اي اعلام كرد: نيروهاي آمريكايي طي يك ماه گذشته، چند بار به شهرهاي عراق حمله كردند و در اين حملات، تعدادي از شهروندان عراقي را به شهادت رساندند و جمعي ديگر را نيز بازداشت كردند. در بيانيه مذكور، تعداد موارد نقض قرارداد امنيتي توسط آمريكايي ها طي يك ماه اخير، 43 مورد اعلام شده است.
در بيانيه مذكور آمده است كه طبق قرارداد امنيتي، در هرگونه حمله آمريكايي ها به مناطق شهري عراق، نماينده اي از طرف دولت بغداد نيز بايد نيروهاي آمريكايي را همراهي كند، ولي در هيچيك از اين حملات، نماينده دولت عراق حضور نداشت.
اين هيئت در بيانيه خود تاكيد كرد: هيچ ساعتي از شبانه روز نيست كه نيروهاي آمريكايي قرارداد امنيتي را از طريق گشت زدن در شهرهاي عراق، كه بدون هماهنگي دولت بغداد ممنوع است، نقض نكنند.
هيئت علماي مسلمان هدف قرارگرفتن دائمي نظاميان آمريكايي در شهرهاي عراق را نشانه اي روشن از وقوع تخلفات در قبال قرارداد امنيتي دانست.
اين بيانيه همچنين فهرست بلندبالايي از ارتكاب اين تجاوزات، با ذكر تاريخ و مكان وقوع آنها در نقاط مختلف عراق را ارائه كرده است.
زمزمه براي ماندن
به گزارش ايسنا، «چارلز جاكوبي»، فرمانده نيروهاي زميني آمريكا در عراق، برگزاري انتخابات پارلمان عراق در 26 دي آينده را براي آمريكا مهم دانست. وي اين انتخابات را به موضوع عقب نشيني نيرو هاي آمريكايي در عراق ربط داد و گفت: انتخابات ژانويه (26 دي) عراق براي طرح عقب نشيني آمريكا، مهم است. آمريكا بايد طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن تا مرداد سال آينده، نيروهاي رزمي و تا پايان سال 2011 كل نيروها را از عراق خارج كند. اين اظهارات يك فرمانده ارشد پنتاگون و اظهارات مشابه ديگر، از طرف مقامات واشنگتن، نشان مي دهد كه آمريكا زياد هم مايل نيست طبق قرارداد امنيتي، از عراق خارج شود. ژنرال جاكوبي همچنين گفت: ما مي توانيم برخي از بخش هاي قرارداد (امنيتي) را در صورتي كه از ما خواسته شود، تغيير دهيم.

 



در آمريكا چه مي گذرد؟ -قسمت اول

پروفسور حميد مولانا
اين روزها در آمريكا چه مي گذرد؟ وضع اقتصادي، سياسي و اجتماعي ايالات متحده آمريكا با گذشت يك سال و نيم از ركود و بحران مالي بزرگ چگونه است؟ مشكلات بزرگ دولت باراك اوباما در حوزه هاي سياست داخلي و خارجي آمريكا چيست؟ دولتمردان، نخبگان و مردم آمريكا درباره تحولات، رويدادها و حقايق اخير دنيا و كشور خود چه فكر مي كنند؟
مشكلات بزرگ دولت اوباما و ضعف سياست هاي داخلي و خارجي امروز ايالات متحده را مي توان در چهار مقطع به شرح ذيل خلاصه كرد: (1) وضع بسيار نامطلوب اقتصادي، مالي و بانكي آمريكا و نگراني فوق العاده مردم به بهبودي و آينده آن كشور و افزايش روزانه هزينه ها و قرض هاي دولت؛ (2) مخالفت جناح محافظه كار و تا حدودي ترديد قسمت بزرگي از مردم آمريكا درباره توانائي دولت در مورد اصلاحات داخلي و بويژه لايحه پيشنهادي اوباما راجع به بيمه هاي بهداشتي براي عموم؛ (3) انتشار گزارشات مبني بر تأئيد شكنجه زندانيان توسط مقامات دولتي و نظامي و مسائلي مربوط به نقض حقوق بشر و قوانين بين المللي؛ (4) وضع وخيم و نامطلوب قواي آمريكا و ناتو در افغانستان و بحران ناشي از جنگ در عراق و پاكستان.
مطابق آمار رسمي اكنون در آمريكا در هر يك ساعت 1000 نفر بيكار مي شوند. افزايش بيكاري در نتيجه ركود اقتصادي، ورشكستگي شركت هاي بزرگ و غول آساي مالي، بانكي، بيمه، صنايع خودروسازي و مؤسسات كوچك و بزرگ تجاري و بازرگاني رقم بيكاري در آمريكا را به بيش از 10 درصد يعني بيش از 30 ميليون بالا برده است. ترديد مردم درباره نقشه هاي اقتصادي رئيس جمهور براي بهبود و ترميم وضع بحراني مالي، اختلاف بين مردم و احزاب و گروه هاي مختلف در مورد اصلاحات بيمه هاي بهداشت عمومي كه براي دولت حدود 1000 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت، سياستگذاري داخلي باراك اوباما را با مشكلات بزرگ مواجه كرده است. حدود 50 ميليون آمريكائي از مجموع 300 ميليون جمعيت ايالات متحده بدون بيمه بهداشت و پزشكي هستند. آمريكا با اينكه پرهزينه ترين كشور دنيا در حوزه بهداشتي است، مع الوصف از جنبه پوشش بهداشت و خدمات پزشكي براي عموم مردم در دنيا رتبه 37 را دارد. تا امروز در آمريكا فقط افراد 65 سال به بالا مي توانند از بيمه هاي بهداشت عمومي و دولتي استفاده كنند. به عبارت ديگر آمريكائي ها پول بيشتري را براي بهداشت كمتري مي پردازند و شركت هاي خصوصي بيمه، صاحبان كارخانجات داروسازي، مالكان بيمارستان ها و بطور كلي حرفه و جامعه پزشكي سود و بهره بيشتري نصيب شان ميشود. طرح اصلاحاتي بيمه بهداشتي باراك اوباما، بدون اينكه آن را دولتي و همگاني كند، كوشش خواهد كرد كه همه آمريكائي ها با هزينه كمتري حداقل بهداشت و بيمه سلامتي را داشته باشند، ولي هزينه و كيفيت اين طرح و نقشه مورد قبول و موافقت همه طبقات نيست. علاوه بر اين، هزينه 1000 ميليارد دلاري ارائه شده اين طرح كه بايد از طريق افزايش ماليات تأمين شود مورد بحث و اعتراض گروه هاي مختلف است.
وزارت بازرگاني، وزارت خزانه داري و كاخ سفيد آمريكا اين هفته با خوش بيني اعلام كردند كه براي اولين بار اقتصاد آمريكا يك جهش سه درصدي به خود ديده است ولي حتي بهترين كارشناسان در وال استريت آمريكا كه نبض بهبودي مالي را اندازه مي گيرد بر اين عقيده بودند كه اين جهش نتيجه كمك 870 ميليارد دلاري دولت آمريكا در يك سال اخير به مؤسسات و شركت هاي اقتصادي بوده است و معلوم نيست كه در شش ماه آينده اين روند ادامه داشته باشد. اقتصاد ملي آمريكا نمي تواند به تنهائي با تكيه به كمك هاي نقدي و مالي دولت به شركت ها و مؤسسات تجاري و مالي و خصوصي ثبات و پايداري خود را حفظ كند. تغييرات اساسي و بنيادين در اقتصاد سرمايه داري آمريكا مورد نياز است. ولي دولت اوباما تا امروز نه تنها طرح جديد و بنيادين براي زيرساخت هاي جديد اقتصاد آمريكا ارائه نكرده است بلكه در ماه هاي اخير با ولخرجي مديران شركت هائي مواجه شده است كه از ميلياردها دلار كمك نقدي خزانه داري آمريكا بهره مند بوده اند. آمار جديد يك سال اخير نشان مي دهد كه مديران بسياري از شركت هاي بزرگ آمريكائي ساليانه بين 10 تا 20 ميليون دلار به عنوان حقوق و مزايا براي خود اختصاص داده اند و اين خشم و عصبانيت بسياري از مردم آمريكا را برانگيخته است.
وضع نامطلوب اقتصادي در آمريكا باعث شده است كه تعداد افراد بي خانمان افزايش يابد. سازمان «اتحاديه ملي پايان دادن به بي خانماني» اخطار كرده است كه بر اثر وضع اقتصادي در دو سال آينده يك ميليون و 500 هزار نفر به عده بي خانمان ها در آمريكا اضافه خواهد شد. در بسياري از ايالات و شهرهاي آمريكا، مانند ساكرامنتو در كاليفرنيا، تعداد بي خانمان ها 14 درصد در يك سال اخير افزايش يافته است. در ايالت كاليفرنيا تعداد دانش آموزان و دانشجويان بي خانمان 224 هزار نفر است. در شهر بوستون در ايالت ماساچوست تعداد خانواده هاي بي خانمان 22 درصد افزايش يافته و در يك سال از 3175 خانواده به 3870 خانواده رسيده است.
در شهر نيويورك تعداد بي خانمان ها كه در خيابان ها به سر مي برند از مرز 36 هزار گذشته كه 16 هزار نفر اين گروه را كودكان تشكيل مي دهند (آمار مجله نيشن 9 فوريه 2009). افزايش بيكاري در يك سال اخير باعث شده است كه بسياري از خانواده هاي طبقات متوسط و پائين به علت نپرداختن اقساط خانه خود به گروه بي خانمان ها بپيوندند، گرچه مطابق آمار موجود بسياري ديگر به علت نداشتن كار و اشتغال با فاميل و نزديكان خود زندگي مي كنند.

 



هلاكت 6 نظامي انگليسي در ناآرامي هاي جنوب افغانستان

درناآرامي هاي جنوب افغانستان، شش نظامي انگليسي به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت دفاع انگليس اعلام كرد، پنج نظامي انگليسي بر اثر تيراندازي سه شنبه گذشته افراد مسلح در ولايت جنوبي «هلمند» افغانستان كشته شدند. دوشنبه نيز يك نظامي ديگر انگليسي بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان كشته شد. روزنامه «ديلي تلگراف» انگليس ضمن درج تلفات نيروهاي اين كشور، سال جاري ميلادي را خونبارترين سال براي نظاميان انگليس در افغانستان دانست. بر اساس اخبار رسيده، پنج نظامي مذكور كه در ولايت هلمند كشته شدند، توسط يك پليس افغان و به طور غافلگيرانه به هلاكت رسيدند.
در اين ماجرا، دو پليس افغان هم كشته شدند.
انگليس در حال حاضر 9 هزار 900 نيرو در افغانستان مستقر كرده و اين در حالي است كه دولت لندن با ناديده گرفتن درخواست هاي پـي درپي مردم و سازمان هاي ضد جنگ براي عقب نشيني نيروها از افغانستان، قرار است 500 نظامي ديگر نيز به افغانستان اعزام كند.
با افزايش حملات طالبان عليه نيروهاي اشغالگر در افغانستان، انگليس و آمريكا مايل هستند كه با فرماندهان اين گروه مذاكره كنند. به گفته منابع پاكستاني، اشغالگران افغانستان اكنون تلاش مي كنند كه اسلام آباد و رياض ميان آنها و طالبان ميانجيگري كند.
احتمالا در همين چارچوب، «باب اينسورت» وزير دفاع انگليس سه شنبه شب وارد پايتخت عربستان شد تا با مقامات سعودي مذاكره كند.
اين در حالي است كه خبرگزاري فارس به نقل از وزير دفاع ايتاليا، گزارش داد 400 نظامي اين كشور كه در آستانه انتخابات رياست جمهوري افغانستان وارد اين كشور شده بودند، ظرف يك هفته به ايتاليا باز مي گردند.
در مقابل ژاپن قصد دارد به افغانستان نيروي نظامي اعزام كند.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، «عبدالله عبدالله» رقيب «حامد كرزاي» در دور دوم انتخابات رياست جمهوري كه از رقابت انصراف داده بود، اعلام رياست جمهوري كرزاي توسط كميسيون مستقل انتخابات افغانستان را غيرقانوني دانست.

 



مردم دنيا نگران بحران آب و هوا!

بيشتر از دو سوم شهروندان دنيا مي گويند اميدوارند كه سران تصميم گيرنده بالاخره بر سر مبارزه با تغييرات آب و هوا به توافق برسند و فكري به حال آخر و عاقبت كره زمين بكنند!
طبق تحقيقات «ديدبان آب وهوايي بانك اچ اس بي سي،» از بين كشورهاي مختلف برزيلي ها (86 درصد ) و مكزيكي ها (83 درصد) بيشتر از بقيه مشتاقانه انتظار چنين توافقي را دارند!
و در بين كشورهاي صنعتي هم فقط آمريكا (45 درصد) است كه كمتر به موضوع اهميت مي دهد، در حالي كه فرانسه (73 درصد) و آلمان (70 درصد) ظاهرا انگيزه بيشتري از خود نشان مي دهند! و اما، جالب توجه در اين سومين تحقيقات سالانه «ديدبان» فوق كه در 12 كشور انجام گرفته، وزن بحران اقتصادي در طبقه بندي نگراني هاي مردم است!
به اين ترتيب، مي بينيم كه مسئله تغييرات آب و هوايي ظرف يك سال از جايگاه سوم در مشغله فكري مردم به جايگاه چهارم نزول كرده است! و به هر حال، مكزيك تنها كشوري است كه آن را در صدر مشكلاتش قرار مي دهد، آن هم احتمالا به اين دليل كه مردمش خوب مي دانند كه از پيامدهاي گرم شدن آب وهواي كره زمين بدون شك در امان نخواهند بود. در اين حال، به غير از آمريكا (42 درصد) و انگليس (45 درصد)، در باقي كشورها بيشتر از نصف مردمشان معتقدند كه مسئله آب وهوا - درست مثل حمايت از اقتصادهاي ملي - اولويت بودجه اي كشورها را بايد به خودش اختصاص بدهد ...
و در اين ارتباط هم، مكزيكي ها (64 درصد)، چيني ها و آلماني ها (54 درصد) از همه مصمم تر هستند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



قصاب بالكان از دادگاه لاهه فرصت خواست

رهبر پيشين صرب هاي بوسني پس از نخستين حضور خود در دادگاه جنايي لاهه كه از هفته گذشته آغاز شده است، خواستار فرصت بيشتر براي آماده كردن دفاعياتش شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «رادوان كارادزيچ»، رهبر پيشين صرب هاي بوسني كه به خاطر نسل كشي و جنايت عليه بشريت، محاكمه وي از هفته گذشته آغاز شده است، روز گذشته در چهارمين جلسه دادگاه براي نخستين بار حاضر شد.
وي در اولين حضور خود گفت روند رسيدگي به پرونده اش را قبول ندارد چرا كه اين روند تاكنون به اشتباه پيش رفته است. وي خواستار زمان بيشتر براي آماده كردن دفاعياتش شد.
«قصاب بالكان» كه با 11 فقره اتهام درباره نسل كشي و جنايت جنگي عليه بشريت در طول جنگ بوسني در سال هاي 95-1992 مواجه است، روز سه شنبه در صحن دادگاه جنايي لاهه گفت، قصد ندارد رسيدگي به پرونده سنگين جناياتش را تحريم كند اما نمي تواند در روندي شركت كند كه از ابتدا اشتباه بوده و در آن حقوق ابتدايي وي نقض شده است!
وي افزود، اگر اين شرايط را بپذيرد بدين معنا خواهد بود كه وي حتي جنايتكار جنگي است و وي آمادگي لازم براي ورود به اين روند را ندارد. قاضي دادگاه نيز پس از شنيدن اظهارات قاتل 8000 مسلمان منطقه سربرنيتسا و عامل محاصره 44 ماهه «سارايوو» كه به كشته شدن 10 هزار تن منجر شد جلسه ديروز (چهارشنبه) دادگاه را لغو كرد تا به بررسي اظهارات وي بپردازد.
دادگاه همچنين اعلام كرد، تصميمات خود را طي چند روز آينده و به صورت كتبي منتشر خواهد كرد.
گفتني است از زمان آغاز جلسات دادگاه در 26 اكتبر تا پس از جلسه روز سه شنبه، كارادزيچ نسبت به خروج از سلول خود مقاومت نشان داده و اعلام كرده بود كه وي نيازمند زمان بيشتري براي بررسي چند ميليون صفحه از مدارك دادرسي عليه وي و اظهارات صدها شاهد است.

 



ورود نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به جنگ عليه شيعيان صعده

دولت عربستان در ادامه حمايت هاي مالي و سياسي از حكومت يمن، نيروهاي امنيتي خود را وارد جنگ با شيعيان صعده در استان «جازان» كرد كه در نتيجه آن يك سرباز سعودي كشته شد و 11 نفر ديگر نيز مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت عربستان كشته و مجروح شدن اين نيروها را تاييد كرده است.
از سوي ديگر، جنگجويان الحوثي روز دوشنبه دولت عربستان را به دخالت در امور داخلي يمن و حمايت مالي، سياسي و نظامي از حكومت علي عبدالله صالح متهم كردند.
در بيانيه اي كه ازسوي الحوثي ها صادر شد، آمده است: در دخالتي آشكار براي حمايت از حكومت يمن و مداخله در امور كشورمان، رژيم عربستان اقدام به باز كردن مرزهاي خود در «الخوبه» در منطقه جبل الدخان براي جلوگيري از كشته شدن و به اسارت در آمدن نيروهاي نظامي شكست خورده يمن در اين منطقه كرد.
در اين بيانيه آمده است: پس از اين اقدام، ارتش يمن از خاك عربستان تعرض خود را عليه شيعيان آغاز كرد، گرچه ما از اين رژيم خواستار حفظ بي طرفي در مسائل يمن هستيم، اما اجازه دخالت به هر كشوري كه به كمك ارتش يمن بيايد، را نمي دهيم.
الحوثي ها روز سه شنبه پايگاه نظامي ارتش يمن موسوم به «جبل الدخان» در مرز عربستان را به تصرف خود در آوردند.
خبرگزاري رسمي عربستان (واس) در بيانيه اي به نقل از مسئولان بلندپايه نظامي و امنيتي، شيعيان صعده را به پاسخ مقتضي در آينده تهديد كرد.
همچنين پايگاه اينترنتي «26 سپتامبر» وابسته به وزارت دفاع يمن روز چهارشنبه از كشته شدن 12 جنگجوي الحوثي و به هلاكت رسيدن هفت نفر از نيروهاي نظامي يمن در درگيري هاي سنگين دو طرف در منطقه «الملاحيط» (در حرف سفيان) خبر داد.
به گفته مسئولان نظامي يمني بخش قديمي شهر صعده همچنان در محاصره نيروهاي نظامي و امنيتي قرار دارد و درگيري در آن منطقه براي چهارمين ماه متوالي ادامه دارد.

 



شكست سنگين حزب اوباما در ويرجينيا و نيوجرسي

در انتخابات فرمانداري دو ايالت ويرجينيا و نيوجرسي نمايندگان حزب جمهوريخواه به پيروزي دست يافتند.
به گزارش واحد مركزي خبر، حزب جمهوريخواه آمريكا روز سه شنبه در انتخابات ايالتي در دو ايالت مهم آمريكا كه در حقيقت آزموني براي محبوبيت اوباما به شمار مي رفت، به پيروزي رسيد.
«باب مك دانل» نامزد حزب جمهوريخواه 59 درصد از آراي انتخابات فرمانداري ايالت ويرجينيا را به دست آورد و فرماندار اين ايالت شد. اين در حالي است كه «كريگ ديدز» نامزد دموكرات در اين انتخابات تنها 41 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
در ايالت نيوجرسي نيز كه معمولاً يك ايالت دموكرات نشين در آمريكا به شمار مي رود، كريس كريستي نامزد حزب جمهوريخواه بر «يان كورزين» با اختلاف 49 بر 45 درصد آرا پيروز شد.
انتخابات فرمانداري در دو ايالت ويرجينيا و نيوجرسي نخستين انتخابات در آمريكا از زمان پيروزي سال گذشته باراك اوباما در انتخابات رياست جمهوري به شمار مي رود.
گفتني است در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته مردم اين دو ايالت به دليل تنفر از حزب جنگ طلب جمهوريخواه با آراي بالايي نامزد حزب دموكرات يعني اوباما را به كاخ سفيد فرستادند، اما هم اكنون ناكارآمدي اوباما و پوچ از آب درآمدن وعده هاي شيرين وي، مردم را مجدداً به سوي جمهوريخواهان منفور سوق داده است؛ چرا كه گزينه ديگري جز اين دو حزب در مقابل آمريكايي ها وجود ندارد.

 



با امضاي رئيس جمهور چك پيمان ليسبوناز 26 دي ماه در اروپا اجرا مي شود

به دنبال امضاي
پيمان ليسبون از سوي رئيس جمهوري چك، اين پيمان از اول ژانويه 2010 به اجرا در مي آيد.
رئيس جمهوري چك آخرين فردي بود كه با امضاي خود، به روند جنجالي تصويب پيمان ليسبون پايان داد تا اين پيمان از اول ژانويه 2010 در نقش قانون اساسي اتحاديه اروپا، 27 كشور اروپايي را در يك سازمان حقوقي بين المللي گردهم آورد. پيشتر متني كه با عنوان قانون اساسي اتحاديه اروپا تنظيم شده بود، طي رفراندومي از سوي مردم هلند و فرانسه رد شد. پيمان ليسبون در حقيقت همان متن قانون اساسي اتحاديه اروپاست كه اندك تغييراتي در متن و عنوان آن به وجود آمده است. با امضاي رئيس جمهوري چك، فرآيند تصويب پيمان مذكور در تمامي كشورهاي اتحاديه اروپا به پايان رسيد و طبق زمانبندي انجام شده، اول ژانويه 2010 (26 دي ماه) روز اجرايي شدن آن خواهد بود.
يكي از مفاد پيمان ليسبون اختصاص به چگونگي انتخاب رئيس جمهور اتحاديه اروپا دارد. طبق اين اصلاحيه رئيس اتحاديه اروپا كه هم اكنون به مدت شش ماه منصوب مي شود، به مدت دو سال و نيم ايفاي نقش خواهد كرد و اين مدت نيز مي تواند با توافق كشورهاي عضو تمديد شود. انتخاب اين رهبر از سوي اعضا صورت مي گيرد. به اين ترتيب روش رياست دوره اي اتحاديه اروپا كنار گذارده خواهد شد. در حال حاضر براي احراز اين پست از «توني بلر» نام برده مي شود.همچنين طبق پيمان، به منظور تقويت روابط و سياست خارجي اروپا، يك پست نماينده عالي امور خارجه با كاركردهاي وزير خارجه به وجود خواهد آمد. نكته ديگر اينكه، امكان خروج كشورهاي عضو از اتحاديه فراهم شده است. گفتني است، از هم اكنون «ديويد كامرون» رهبر حزب محافظه كار انگليس كه از او به عنوان نخست وزير آينده اين كشور ياد مي شود، اعلام كرده است كه پس از پيروزي در انتخابات سال آينده، اين پيمان را به رفراندوم خواهد گذاشت.
مردم انگليس موافق اين پيمان نيستند و تنها پارلمان آن را تصويب كرده است.
موضوع مهم ديگري كه در متن پيمان ليسبون به چشم مي خورد، حذف حق وتو از سيستم تصميم گيري در اتحاديه اروپا است.
براساس اين پيمان تصويب هر نوع تصميمي با اكثريت كيفي 55 درصد اعضاي اتحاديه يعني 15 كشور و رد آن حداقل با 35 درصد اعضا يعني 13 كشور ممكن خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14