(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 آبان 1388- شماره 19505
 

كوتاه اقتصادي
رئيس اتاق ايران: محور بسته سياستي بانك مركزي بايد توليد باشد
از اول آذرماه خسارت خودرو تا سقف500هزارتومان بدون كروكي پرداخت مي شود
با امضاي تفاهم نامه بين تركيه و سوئيس گاز ايران به اروپا ترانزيت مي شود
ليست جديد كالاهاي بي كيفيت وارداتي اعلام شد
معاون وزير اقتصاد: بنگاه هاي توليدي تسهيلات قرض الحسنه مي گيرند
بهبهاني خبر داد اخراج فرانسوي ها از آزادراه تهران - شمال
وام 15 ميليون توماني براي بهسازي واحد مسكوني فرسوده
وزير مسكن و شهرسازي خبر داد واگذاري زمين رايگان به هنرمندان و خبرنگاران
رئيس كل بانك مركزي: مجلس لايحه 15هزارميليارد توماني بدهي دولت به بانك ها را تصويب كند
1000 كارگزار متخلف بورسي كارت زرد گرفتند
كسري بودجه 125 ميليارد يورويي فرانسه
وزير بازرگاني اعلام كرد تسهيلات جديد براي صدور محصولات صنايع پيشرفته
آغاز مذاكرات براي توليد هواپيماي آنتونف در ايران



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: براساس آخرين نتايج بانك اطلاعات ايرانيان،بيش از 900 هزار همپوشاني بيمه اي در داخل صندوق هاي اين سازمان وجود دارد.
¤ عضو كميسيون ويژه نظارت بر اصل 44 مجلس گفت: در صورتي كه تا دوشنبه جاري وجه نقد 20 درصدي معامله 8 ميليارد دلاري مخابرات پرداخت شود و شوراي رقابت نظري نداشته باشد بزرگترين داد و ستد سهام قطعي مي شود.
¤ وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر اينكه يارانه بخش كشاورزي را حذف نمي كنيم، اعلام كرد: در صورت تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها 30 درصد از منابع به دست آمده از اين طرح صرف حمايت از توليد داخلي مي شود.
¤ عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: به نظر من لايحه كنوني هدفمندي يارانه ها قابل تصويب و اجرا نيست، زيرا كارگران و اقشار با درآمد ثابت در اين بين متضرر مي شوند.
¤ معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي از تدوين برنامه افزايش توليد چغندر قند و پنبه خبر داد.
¤ روزانه حدود 5 ميليون ليتر توليد نفت گاز (گازوئيل) در پالايشگاه هاي داخلي از ابتداي امسال تاكنون افزايش يافته كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 7/5 درصدي را نشان مي دهد.
¤ معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي از پيشنهاد دولت مبني بر تشكيل يك حساب در خزانه به جاي تشكيل صندوق براي واريز منابع حاصل از هدفمند كردن يارانه ها خبر داد اما همچنان بر وصل نبودن هزينه كرد اين منابع به بودجه سنواتي تاكيد كرد.
¤ مديرعامل شركت انتقال گاز ايران از تكميل ساخت خط لوله دوم گاز وارداتي تركمنستان تا آذرماه امسال خبر داد و گفت: با ساخت اين خط لوله امكان انتقال گاز ميدان دولت آباد به ايران فراهم مي شود.
¤ طي مراسمي با حضور محمودرضا خاوري مديرعامل و جمعي از مسئولان ارشد بانك ملي شعبه حساب هاي دولتي با نام مهرملي در بلوار ميرداماد تهران كار خود را از سر گرفت.
¤ عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تقاضاي استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها از سوي دولت گفت: مجلس در پي تامين نظر و رفع نگراني دولت در خصوص موارد ايراد شده است.
¤ عضو كنفدراسيون صنعت با اشاره به حجم بالاي واردات ماشين آلات چيني به كشور گفت: ميزان مصرف انرژي اغلب اين تجهيزات در حد بالايي است كه در جهت اصلاح الگوي مصرف بايد از واردات آنها جلوگيري كرد.
¤ شوراي پول و اعتبار در آخرين جلسه خود حداقل سرمايه موسسات اعتباري غيربدون مرزي در مناطق آزاد را مبلغ 600 ميليارد ريال تعيين كرد.
¤ رئيس سازمان شيلات ايران از نخستين فروشگاه عرضه مستقيم خاويار پرورشي در تهران خبر داد. اين فروشگاه در خيابان گاندي تهران افتتاح مي شود.

 



رئيس اتاق ايران: محور بسته سياستي بانك مركزي بايد توليد باشد

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خواستار پيش بيني افزايش منابع بانكي، حل مشكل بدهي هاي معوق و تامين چرخش اعتباري براي واحدهاي توليدي در بسته سياستي بانك مركزي براي سال 89 شد و گفت: اين بسته بايد با محوريت توليد تنظيم و تصويب شود.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر گفت: اصلي ترين نكته اي را كه بانك مركزي بايد در تنظيم بسته سياستي پولي و بانكي كشور مد نظر قرار دهد، اين است كه اين بسته بر مبناي توليد محور تنظيم شود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: در نظر گرفتن چنين رويكردي، به اين معنا است كه انقباض موجود در دسترسي واحدهاي توليدي و صادراتي در دستيابي به منابع بانكي، از ميان برداشته شود، سياست هاي فعلي، آثار خوشي بر بخش توليد ما نداشته است.
وي تصريح كرد: با توجه به موج ركودي كه در اقتصاد جهاني و در اقتصاد ايران به چشم مي خورد، حتما مي بايست از همه وسايل ممكن براي ايجاد رونق استفاده كرد.
به گفته نهاونديان، يكي از ابزار ايجاد رونق، اين است كه دسترسي واحدهاي اقتصادي را به منابع بانكي افزايش داده، بحث بدهي هاي معوق را با توجه به شرايط فوق العاده اي كه وجود دارد، حل كنيم، از سوي ديگر، چرخش اعتباري را براي واحدهاي توليدي، تامين كنيم تا بتوانيم با مشكل بيكاري روزافزون مقابله نماييم.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به مراحل نهايي تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي، گفت: بر اين اساس، بسته سياستي موجود را نيز بايد با تاكيد بر واحدهاي توليدي و صادراتي تغيير داده و مشكلات آن را حل كنيم.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي پيش از اين در گفتگو با مهر از آغاز تدوين بسته پولي و بانكي سال 89 از آذرماه امسال خبر داده و گفته است: اين بسته قطعا براساس لايحه هدفمند كردن يارانه ها تغيير خواهد كرد.

 



از اول آذرماه خسارت خودرو تا سقف500هزارتومان بدون كروكي پرداخت مي شود

از اول آذر امسال پرداخت خسارت مالي وسايل نقليه تحت پوشش بيمه شخص ثالث تا مبلغ 500هزار تومان در سراسر كشور نياز به ارائه كروكي نخواهد داشت.
دكتر فرشباف ماهريان رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران اين موضوع را در بخشنامه اي براي اجرا به مديران عامل شركت هاي بيمه ابلاغ كرد.
براساس اين بخشنامه، در حوادث رانندگي منجر به خسارت هاي مالي كه بين دو طرف حادثه اختلاف نظر وجود داشته و يا خسارت بيش از 500 هزار تومان بوده و يا منجر به صدمات بدني (جرح يا فوت) شده باشد و همچنين در هر حادثه رانندگي كه يكي از وسايل نقليه طرف تصادف، اتوبوس يا كاميون با ظرفيت بيش از شش تن باشد، راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مانند گذشته به اعزام كارشناس و تهيه و ارائه گزارش اقدام خواهد كرد.
متن بخشنامه رئيس كل بيمه مركزي به مديران عامل شركت هاي بيمه كه براساس توافق به عمل آمده با راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي صادر شده، به اين شرح است:
«پيرو توافقات و هماهنگي به عمل آمده با راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در جلسه مشترك مورخ 10 آبانماه و در جهت فراهم سازي زمينه لازم براي اجراي قانون جديد بيمه شخص ثالث و به منظور ايفاي نقش بيشتر صنعت بيمه كشور در حل مشكلات ترافيكي و تسهيل امور زيان ديدگان و مقصرين حوادث رانندگي، مراتب زير جهت اجرا ابلاغ مي گردد:
1- از تاريخ 01/09/1388 سقف پرداخت خسارت هاي مالي بدون نياز به ارائه كروكي پليس براي حوادثي كه فقط منجر به خسارت مالي شده باشد و طرفين تصادف در مورد مقصر حادثه اختلاف نداشته و در زمان وقوع حادثه داراي بيمه نامه هاي شخص ثالث معتبر باشند، در كليه نقاط كشور به پنج ميليون ريال افزايش مي يابد.
2- در حوادث رانندگي منجر به خسارت مالي كه يكي از وسايل نقليه طرف تصادف اتوبوس و يا كاميون با ظرفيت بيش از شش تن باشد به دليل مشكلات موجود و محدوديت هاي عبور و مرور اين قبيل وسائل نقليه، راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي كما في السابق نسبت به اعزام كارشناس و تهيه و ارائه گزارش حادثه اقدام خواهد نمود.
3- در مورد كليه وسايل نقليه موتوري زميني، چنانچه طرفين حادثه در مورد تعيين مقصر حادثه اختلاف نظر داشته باشند و يا مقدار خسارت مالي وارده به وسيله نقليه زيانديده بيش از پنج ميليون ريال باشد و يا حادثه منجر به صدمات بدني (اعم از جرح يا فوت) شده باشد، راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نسبت به اعزام كارشناس و تهيه و ارائه گزارش حادثه اقدام خواهد كرد.

 



با امضاي تفاهم نامه بين تركيه و سوئيس گاز ايران به اروپا ترانزيت مي شود

مقامات عالي رتبه تركيه و سوئيس، تفاهم نامه ترانزيت گاز ايران از خاك تركيه به سوئيس را امضا كردند.
به گزارش شبكه خبر «تانر ييلديز»، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه، و «موزيتس لئونبرگر»،وزير انرژي، محيط زيست و ارتباطات سوئيس، به نمايندگي از دو كشور اين تفاهم نامه را در شهر استانبول تركيه امضا كردند.ييلديز، مفاد اين تفاهم نامه را گسترده توصيف كرد و افزود: علاوه بر ترانزيت گاز ايران از خاك تركيه، همكاري در زمينه هاي كشف، بهره برداري و استفاده بهينه از منابع انرژي،از جمله ديگر مفاد اين تفاهم نامه است.وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه، با تاكيد بر اينكه تركيه در ديپلماسي انرژي،روابطي براساس منافع متقابل با همسايگان دارد،اضافه كرد: تركيه با حضور در قرارداد «نابوكو» براي تامين امنيت انرژي كشورهاي اتحاديه اروپا تلاش مي كند.
وزير انرژي سوئيس، نيز در سخناني با اشاره به تلاش هاي كشورش براي تامين گاز مورد نياز خود،گفت: در اين زمينه با ايران تماس هايي برقرار شده و اكنون نيز در تماس با جمهوري آذربايجان هستيم،ولي آن گونه كه از شواهد برمي آيد،ايران اولويت نخست سوئيس خواهد بود.
لئونبرگر گفت: دولت سوئيس به طور مستقيم از ايران گاز خريداري نخواهد كرد،بلكه توسط شركتي به نام «اگ» اقدام خواهد كرد.

 



ليست جديد كالاهاي بي كيفيت وارداتي اعلام شد

رئيس سازمان توسعه و تجارت، سري دوم كالاهاي وارداتي فاقد كيفيت و استاندارد لازم را اعلام كرد.
بابك افقهي گفت: از روز 16آبان ماه جاري (امروز) از ثبت سفارش اين گروه از كالاها جلوگيري مي شود.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران تاكيد كرد: ممنوعيت واردات كالاهاي غيركيفي با هدف حفظ حقوق عامه مردم و توجه به حقوق مصرف كنندگان از عمده ترين دلايل اعلام ليست كالاهاي غيركيفي صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه بخش عمده كالاهاي وارداتي فاقد كيفيت از گمركات استان تهران و خوزستان وارد كشور مي شود، افزود: اسامي واردكنندگان اين كالاها، مشخصات كامل آنها در سازمان توسعه تجارت ايران موجود و جزو سوابق آنها نگهداري مي شود.
وي به اين واردكنندگان هشدار داد كه از تكرار واردات اين قبيل كالاها خودداري كنند.
افقهي معتقد است: سلامت جان و مال مردم و جلب اطمينان آنها به مراتب مهم تر از سودهاي كذايي و گذراي ناشي از تجارت غيراخلاقي است.
وي در خصوص مجازاتهاي درنظر گرفته شده واردكنندگان كالاهاي غيركيفي گفت: چنانچه اين افراد به صورت عمدي يا سهوي اقدام به تكرار اين اقدامات كنند با مجازاتي همچون محروميت موقت يا دائم از فعاليت هاي تجاري و ابطال كارت بازرگاني و معرفي به مراجع قضايي مواجه خواهند شد.
وي همچنين گفت: با تدوين و اجراي الزام برچسب گذاري «ايران كد» بر روي كالاهاي وارداتي و با رهگيري، با كالاهايي كه به صورت غيرقانوني وارد كشور مي شود در آينده نزديك برخورد خواهد شد.
افقهي ارزش سالانه تجارت كالاهاي تقلبي و فاقد استاندارد را افزون بر 200ميليارددلار عنوان كرد و افزود: بيش از 80درصد اين كالاها توسط چين توليد مي شود.
وي درباره گروه دوم كالاهاي غيركيفي گفت: اين كالاها از كشورهاي چين، هند، قزاقستان و آلمان وارد ايران شده اند. فهرست كليه كالاهاي غيركيفي به شرح ذيل است:
1-از كشور چين:
- انواع اسباب بازي با نام تجاري Animal World
- انواع اسباب بازي با نام تجاري Perety Doll
- انواع اسباب بازي وست پاركينگ با نام تجاري 2228
- انواع سرپيچ با نام تجاري VEM
-لامپ خودرو با نام تجاري MP Sport
-هويه برقي با نام تجاري Proskit
- پنكه سقفي با نام تجاري MAHPOOYA
- انواع باتري با نام تجاري TIANQIU
- نوت بوك تقلبي مدل 498 NR
-انواع نوت بوك با نام تجاري تقلبي SONY
-شمع خودرو با نام تجاري NGK
-جاروبرقي با نام تجاري HUGEL
-انواع ديگ زودپز با نام تجاري TUNA
-انواع عينك شنا (داراي اثرات بسيار مخرب بر سطح بينايي افراد) با نام تجاري JIELAI
-انواع كولرگازي با نام تجاري ELECTROLUXE
-انواع مايكروفر با نام تجاري تقلبي ELECTROLUX
-انواع چند كاره برقي با نام تجاري MICROMAXX
2-از كشور هند:
-انواع تيوپ با نام تجاري BALANCE
3-از كشور قزاقستان
-انواع ورق فولادي سرد نورديده با نام تجاري FERCOMETEL
4-از كشور آلمان
-انواع آبميوه گازدار با نام تجاري ROBBY BUBBLE
براساس دستور وزير بازرگاني دولت كمتر از يكماه پيش ليست نخست كالاهاي وارداتي فاقد كيفيت به ايران اعلام و قرار شد اين رويه ادامه يابد.

 



معاون وزير اقتصاد: بنگاه هاي توليدي تسهيلات قرض الحسنه مي گيرند

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد رفع نيازهاي سرمايه در گردش بنگاههاي توليدي در دستور كار قرار مي گيرد.
اصغر ابوالحسني در گفت وگوبا مهر با اشاره به نيازهاي بنگاههاي توليدي به سرمايه گذاري و سرمايه در گردش، گفت: بنگاههاي توليدي به دليل بحران جهاني و مشكلات داخلي با مسائلي مواجه هستند كه بايد نسبت به رفع آنها اهتمام ورزيد.
وي يكي از برنامه ها در راستاي پرداخت تسهيلات خرد به متقاضيان را ارائه تسهيلات به صورت قرض الحسنه اعلام كرد.
معاون امور بانكي، بيمه و شركتهاي دولتي وزير امور اقتصادي و دارايي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اينكه پرداخت تسهيلات مطابق با اهداف قانون بانكداري اسلامي باشد، افزود: افراد بايد بتوانند براي رفع نيازهاي ضروري خود از تسهيلات قرض الحسنه استفاده كنند.
ابوالحسني در مورد خصوصي سازي بانكها نيز بيان كرد: فضاي رقابتي تعريف خاص خود را دارد، بانكها با خصوصي سازي بايد وارد عرصه رقابتي شوند.
وي اضافه كرد: با خصوصي سازي بانكها چه بانكهاي دولتي كه وارد اين عرصه مي شوند و چه بانكهايي كه به صورت خصوصي درحال تأسيس هستند، بايد خود رابراي فعاليت به صورت رقابتي آماده نمايند.
معاون امور بانكي، بيمه و شركتهاي دولتي وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: تمام واحدهاي فعال اقتصادي در بخش بانكي بايد خود را براي رقابت در اين صحنه ها آماده كنند.

 



بهبهاني خبر داد اخراج فرانسوي ها از آزادراه تهران - شمال

وزير راه و ترابري از خروج فرانسوي ها از مشاركت در ساخت آزادراه تهران - شمال خبر داد.
حميد بهبهاني در گفتگوي كوتاه با مهر درباره سرنوشت مشاركت فرانسوي ها در آزادراه تهران - شمال گفت:«فرانسوي ها از مشاركت در ساخت پروژه آزادراه تهران - شمال كنار گذاشته شده اند.»
وي از اعلام آمادگي چيني ها براي جايگزيني به جاي فرانسوي ها به منظور تامين 50 درصد از مبلغ فاينانس پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفت: هم اكنون اين موضوع در دست بررسي است.
بهبهاني ابراز اميدواري كرد روند ساخت آزادراه تهران - شمال در آينده اي نزديك شتاب گيرد.
در همين حال، برخي مسئولان وزارت راه و ترابري چندي پيش در اين باره گفته بودند:«اگر دو بانك فرانسوي شرايط طرف ايراني را در پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال نپذيرند يك بانك ديگر چيني جايگزين فرانسوي ها مي شود، چرا كه در اين پروژه يك كنسرسيوم شامل سه بانك تشكيل شده است كه يكي از بانك ها متعلق به چيني ها و دو بانك ديگر فرانسوي هستند. اما دو بانك فرانسوي جمعا 50 درصد مبلغ فاينانس را تأمين مي كنند و بانك چيني به تنهايي 50 درصد ديگر مبلغ فاينانس اين پروژه را تأمين خواهد كرد.»

 



وام 15 ميليون توماني براي بهسازي واحد مسكوني فرسوده

4500 ميليارد ريال اعتبار، در قالب وام هاي
150 ميليون ريالي به هر واحد مسكوني، براي بهسازي بافت هاي فرسوده شهرها اختصاص يافت.
به گزارش واحد مركزي خبر، معاون وزير مسكن و شهرسازي با بيان اين خبر گفت: اين اعتبار در مرحله نخست به 30 هزار واحد مسكوني فرسوده در سراسر كشور اعطا مي شود و در صورت نياز تسهيلات ويژه ديگري هم براي اين منظور اختصاص مي يابد.
احمد صادقي با اشاره به اينكه ميزان مشاركت استانها در طرح بهسازي بافت هاي فرسوده، در ميزان اعتبار اختصاص يافته به آن استان تأثيرگذار است افزود: مشكل موجود در بهسازي بافت هاي فرسوده تحقق نيافتن مشاركت حداكثري در استان هاست و براي ايجاد اين مشاركت تلاش مي كنيم.
صادقي گفت: براي جلب مشاركت دستگاههاي اجرايي در اين زمينه، در حال تشكيل ستاد راهبردي احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده هستيم.
وي گفت: با تهيه و تصويب لايحه تشكيل اين ستاد، تمام دستگاه هاي اجرايي خدمات رسان در شهرها همگام با شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري كشور، براي نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده فعاليت خواهند كرد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري كشور به حدود 112 هزار هكتار بافت فرسوده و سكونتگاه غير رسمي در كشور اشاره كرد و گفت: نزديك به 19 ميليون نفر در اين مناطق زندگي مي كنند و ميزان بالاي بافت هاي فرسوده در اين مناطق، ضرورت عزم ملي را براي احياي سريعتر اين بافت ها دو چندان مي كند.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد واگذاري زمين رايگان به هنرمندان و خبرنگاران

وزير مسكن و شهرسازي در شيروان از واگذاري زمين رايگان به هنرمندان و خبرنگاران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس علي نيكزاد افزود: دراين راستا مقدمات كار براي واگذاري زمين رايگان براي هنرمندان و خبرنگاران توسط مسكن و شهرسازي فراهم شده است.
وي گفت: بر اين اساس به آن دسته از خبرنگاران و هنرمنداني كه فاقد مسكن هستند زمين رايگان تعلق مي گيرد.
وي توضيحات بيشتري در اين خصوص ارائه نكرد.
نيكزاد همچنين از واگذاري 200 واحد از پروژه 340 واحدي ثامن الائمه(ع) طرح مسكن مهر شيروان تا خرداد سال آينده خبر داد.
وي در بخش ديگري به اختصاص تسهيلات 150 ميليوني به هزار واحد براي بهسازي بافت فرسوده استان اشاره كرد و گفت؛ اين تسهيلات براي اجراي طرح هاي بافت فرسوده در شهرهاي بجنوردو شيروان اختصاص مي يابد.
نيكزاد اضافه كرد: همچنين تسهيلات 75 ميليون ريالي براي ساخت و تكميل 6 هزار واحد مسكوني استان تامين و پرداخت خواهد شد.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در اسفراين، نيكزاد كه در راس هيئتي از پروژه هاي در دست اقدام مسكن مهر شهرستان اسفراين بازديد مي كرد گفت: در شهرهاي زير 25 هزار نفر تسهيلات 15 ميليون توماني به متقاضيان مسكن مهر واگذار مي شود.
وي بر افزايش همكاري دستگاههاي اجرايي و خدمات رسان شهرستان اسفراين به متقاضيان مسكن مهر تاكيد كرد و افزود: ادارات آب و برق بايستي نسبت به رفع مشكل متقاضيان اقدام كنند.
وزير مسكن و شهرسازي گفت در مدت 10 روز نقشه هاي اجرايي 700 واحد مسكوني مهر شهرستان اسفراين و در اختيار متقاضيان جهت ساخت و ساز قرار مي گيرد.
وي افزود: در شهر صفي آباد نيز جهت متقاضيان مسكن مهر قطعات 105 متري تهيه شده و تسهيلات 15 ميليون توماني و اگذار مي شود.
گزارش ايرنا نيز حاكي است: نيكزاد در حاشيه مراسم افتتاح مجتمع 171 واحد، مسكوني استيجاري در بجنورد گفت: 425هزار متقاضي مسكن مهر در كشور براي ساخت مسكن با سازمان هاي مسكن قرارداد امضا كرده اند.

 



رئيس كل بانك مركزي: مجلس لايحه 15هزارميليارد توماني بدهي دولت به بانك ها را تصويب كند

رئيس كل بانك مركزي گفت:آنقدر با مجلس شوراي اسلامي بر سر افزايش سرمايه بانكهاي دولتي چانه زني مي كنيم تا قبول كنند، زيرا اين تنها چاره پيش روي بانك مركزي است.
محمود بهمني در گفتگو با مهر درباره برنامه افزايش سرمايه بانكهاي دولتي گفت: بانك مركزي با جديت به دنبال تصويب اين امر در مجلس شوراي اسلامي است تا بتواند از طريق افزايش سرمايه بانكها، بخش توليد و صنعت كشور را تقويت كرده و توليد را افزايش دهد.
وي تصريح كرد: بانك مركزي ناچار است براي تقويت بانكها،مصوبه اين موضوع را از مجلس دريافت كند، ضمن اينكه در برنامه داريم پس از تصويب اين افزايش سرمايه، بانكهاي خصوصي را تقويت كرده تا به كمك بخش توليد و صنعت بيايند.
به گزارش مهر، دولت لايحه 15 هزار ميليارد توماني پرداخت بدهي دولت به بانكها و افزايش سرمايه دولت در بانكهاي دولتي را براي اولين بار 23 مردادماه سال گذشته به مجلس تقديم كرد.
در اين ميان، همان زمان با مخالفت مجلس شوراي اسلامي با فوريت لايحه 15هزار ميليارد توماني پرداخت بدهي دولت به بانكها و افزايش سرمايه دولت در بانكهاي دولتي، اين لايحه براي بررسي به كميسيون برنامه و بودجه مجلس رفت كه در نهايت لايحه فوق در اين كميسيون نيز رد شد.

 



1000 كارگزار متخلف بورسي كارت زرد گرفتند

مدير پيگيري امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار ابعاد معاونت حقوقي، انواع ناهنجاري و مراجع رسيدگي به تخلفات و مجازات شركتها و كارگزاران را تشريح كرد و گفت: از سال 85 تاكنون بيش از هزار تذكر به ناشران بورسي و غيربورسي و كارگزاران و نهادهاي مالي داده شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، پرويز شيري زاده درجلسه آشنايي خبرنگاران حوزه بازار سرمايه با ساختار و چگونگي فعاليت معاونت حقوقي سازمان بورس و اوراق بهادار، ابعاد اين معاونت مهم سازمان، انواع ناهنجاري ها و چگونگي رسيدگي به تخلفات و جرائم ناشران بورسي و غيربورسي و كارگزاران و نهادهاي مالي را تشريح كرد.
1000 تذكر
به شركتهاي بورسي
اين مقام مسئول ادامه داد: از سال 85 تاكنون بالغ بر هزار تذكر به شركتهاي بورس و كارگزاران داده شده است. اين درحالي است كه بيشترين و كمترين شكايت ها مربوط به كارگزاران و مسئولين بازار سرمايه بوده اما از كانون ها و شركت مديريت فناوري نيز شكايتي گزارش نشده است.
تخلف هاي
اصلي كارگزاران بورس
مدير پيگيري امور تخلفات، اشخاص موضوع گزارش هاي تخلفاتي را كارگزاران بورس اوراق بهادار و كالا، شركتهاي بورسي و غيربورسي، بورس ها و فرابورس، حسابرسان معتمد، شركت سپرده گذاري مركزي، كانون ها و شركت مديريت فناوري بورس تهران اعلام كرد.
وي گفت: بيشترين تخلفات كارگزاران مربوط به خريد و فروش بدون دستور سهام وعدم رعايت اولويت نوبت مشتريان است. ديگر تخلفات نيز شامل استفاده كارگزاران ازكد سهامدار براي خود يا غير، خريد و فروش بيشتر و كمتر از سفارش مشتري، پرداخت وجوه حاصل از فروش سهام به غير و برخورد نامناسب كاركنان كارگزاري با مشتري است.
17 تخلف شركتهاي بورسي و غير بورسي
شيري زاده به 17 عنوان تخلف شركتهاي بورسي و غيربورسي اشاره كرد و گفت: اين تعداد عنوان، عدم ارائه اطلاعات به سازمان يا شركت بورس، عدم رعايت زمان بندي ارسال اطلاعات، ارائه اطلاعات ناقص يا خلاف واقع، استفاده از اطلاعات نهايي و معامله براساس آن، انتشار اعلاميه پذيره نويسي بودن مجوز سازمان بورس، توزيع سود موهوم و خودداري از پرداخت سود سهامداران، تخلفات مكرر شركتها به شمار مي روند.
مجازات شركتها وكارگزاران
مدير امور پيگيري تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار مجازات و تنبيهات انضباطي مدنظر براي كارگزاران را تذكر كتبي بدون درج و يا درج در پرونده، تعليق مجوز فعاليت براي مدت معين و لغو مجوز كارگزاران اعلام كرد و گفت: مجازات اصلي ناشران بورس نيز شامل تذكر كتبي، اخطار، محروميت از انجام بخشي از فعاليتها و تعليق يا لغو ناشر يا سهامدار، سلب صلاحيت مديران ناشر و يا سهامدار، توقف موقت معاملات اوراق، تعليق يا لغو پذيرش اوراق بهادار ناشر در بورس و اعلام عمومي آراي انضباطي صادره است.
به گفته شيري زاده بعد از تصويب توسعه بازارها و ابزارهاي مالي توسط مجلس، اسامي شركتها و مديران متخلف براي عموم اعلام خواهدشد.

 



كسري بودجه 125 ميليارد يورويي فرانسه

كسري بودجه دولتي فرانسه در 9ماه نخست سال 2009 در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته با افزايشي بيش از دو برابري به 125 ميليارد و 800 ميليون يورو رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت بودجه اين كشور در بيانيه اي، اختلاف 69 ميليارد و دويست ميليون دلاري بين كسري بودجه امسال و سال گذشته فرانسه را ناشي از سنگيني شرايط اقتصادي بر تحول درآمدها و هزينه هاي اجراي طرح محرك اقتصادي به علت بحران مالي جهاني دانست. گفتني است كسري بودجه فرانسه در سپتامبر سال 2008 ميلادي،56 ميليارد و 600 ميليون يورو بود.
دولت فرانسه با توجه به وخامت اوضاع اقتصادي در اين كشور، كسري 141 ميليارد يورويي بودجه دولتي را در سال 2009 ميلادي پيش بيني كرده است.
آسوشيتدپرس: نرخ بيكاري 10 تا 18 درصدي كشورهاي صنعتي
علي رغم نشانه هايي از بهبود نسبي شرايط اقتصادي جهان، ميليونها نفر در كشورهاي مختلف شغل خود را از دست داده اند و به جمع بيكاران جهان اضافه شدند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اقتصاد جهاني با شديدترين بحران و ركود طي 70 سال اخير روبرو شده است. آمارهاي بيكاري در سراسر جهان نشان از افزايش نرخ بيكاري در كشورهاي آمريكا، فرانسه، آلمان و ساير كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته است. اتحاديه اروپا نيز طي گزارشي پيش بيني كرد، نرخ بيكاري منطقه يورو طي سال 2010 به بيش از 7/10 درصد خواهد رسيد.اين رقم امسال به 7/9 درصد مي رسد.
نرخ بيكاري فرانسه نيز طي ماه سپتامبر به بيش از 8/9 درصد رسيد. اين رقم در مدت مشابه سال قبل به 8/7 درصد رسيده بود. پيش بيني مي شود نرخ بيكاري فرانسه تا پايان امسال از مرز 10 درصد فراتر رود.
موسسه آمارهاي ملي انگليس نيز اعلام كرد، نرخ بيكاري اين كشور تا پايان ماه اوت به بيش از 9/7 درصد رسيده است. تعداد بيكاران انگليسي تا سال آينده به بيش از 3 ميليون نفر خواهد رسيد.
نرخ بيكاري در اسپانيا نيز با افزايشي قابل توجه به بيش از 3/18 درصد رسيده است.
جنرال موتورز 10 هزار كارمند اوپل را اخراج مي كند
شركت خودروسازي جنرال موتورز آمريكا اعلام كرد قصد دارد ده هزار كارمند شركت خودروسازي اوپل را اخراج كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، جنرال موتورز كه هم اكنون بيش از 50هزار كارمند دارد، تصميم دارد سي درصد از هزينه هاي اوپل را كاهش دهد و اين مساله منجر به حذف 10هزار فرصت شغلي خواهد شد. در حالي كه هيات مديره جنرال موتورز ماه گذشته با فروش 55 درصد سهام اوپل به كنسرسيوم مگنا اسبر بانك موافقت كرده بود ولي اين شركت طي هفته جاري با فروش سهام خود به اين كنسرسيوم مخالفت كرد. دولت آلمان در نخستين موضع گيري خود از اين تصميم جنرال موتورز ابراز ناراحتي كرد.

 



وزير بازرگاني اعلام كرد تسهيلات جديد براي صدور محصولات صنايع پيشرفته

وزير بازرگاني از اعطاي تسهيلات اين وزارتخانه به توليدكنندگان محصولات نانو و صنايع پيشرفته خبر داد و گفت: امسال به صادرات محصولات صنايع پيشرفته دو درصد بيشتر جايزه صادراتي اهدا مي شود.
مهدي غضنفري در حاشيه بازديد از نمايشگاه فناوري نانو در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه هاي وزارت بازرگاني در حوزه فناوري هاي پيشرفته گفت: اگر متخصصان و فعالان در حوزه فناوريهاي پيشرفته و نانو در بخش توليد و فروش داخلي نيازمند مراودات باشند اين امكان در وزارتخانه وجود دارد.
غضنفري با اشاره به حمايت از اين فناوري گفت: در بازرگاني داخلي و خارجي نيز حمايتهاي ويژه اي از محصولاتي كه با استفاده از فناوريهاي پيشرفته توليد شده باشد صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: اگر طرحي از اين فناوريها نيازمند تصويب در هيئت دولت باشد وزارت بازرگاني همانند ساير وزارتخانه ها حامي اين طرحها خواهد بود.
وزير بازرگاني با تاكيد بر اينكه آنچه كه در مورد نانو شنيده بودم با آن چيزي كه امروز در اينجا عرضه شده است، قابل مقايسه نيست خاطرنشان كرد: پيشرفتي كه در نانو و توليد انبوه محصولات نانويي صورت گرفته است حكايت از رشد سريع كشور در اين زمينه است.وي گفت: در آينده ما شاهد تحولي در زمينه ساخت تجهيزات نانو و همچنين محصولات روزمره آن خواهيم بود. محققان ما هم اكنون بحث كاربرد فناوري نانو را در حوزه هاي مختلف شناسايي كرده اند و خيلي از طرحهايي كه در حال حاضر در فاز پايلوت و آزمايش است به زودي به نتيجه خواهد رسيد و من فكر مي كنم در آينده سهم بزرگي از تجارت داخلي و خارجي از بخش نانو باشد.

 



آغاز مذاكرات براي توليد هواپيماي آنتونف در ايران

وزير سياستگذاري صنايع اوكراين روز جمعه از آغاز مذاكرات براي توليد هواپيماي آنتونف 148در ايران خبر داد.
به گزارش ايرنا از مسكو، نوويتسكي روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «كامرسانت» اوكراين اعلام كرد: مذاكرات شركت هواپيماسازي «آنتونف» اوكراين با طرف ايراني براي توليد و فروش هواپيماي «آنتونف-148» جريان دارد ولي ما خواهان مذاكرات فشرده تر در اين زمينه هستيم.
وي گفت: در طرح توليد «آنتونف-148» طرف هاي اوكرايني و روس شركت دارند.
وزير سياستگذاري صنايع اوكراين همچنين از مذاكرات شركت آنتونف با كشورهاي ليبي و عراق براي فروش هواپيماي «آنتونف-148» خبر داد.
هواپيماي «آنتونف-148» هواپيماي برد كوتاه است و با ظرفيت حمل 85مسافر، توانايي پرواز 5 هزار كيلومتر دارد.
«وياچسلاو بگوسلايف» رئيس هيئت مديره شركت هواپيماسازي «موتورسيچ» اوكراين (سازنده هواپيماهاي آنتونف) پيشتر اعلام كرده بود كه شركت اوكرايني موتور سيچ، قرارداد توليد هواپيماهاي «آن-148» در كارخانه هواپيماسازي ايران واقع در اصفهان را با طرف ايراني امضا كرده است و بزودي اين هواپيماي مسافربري در ايران ساخته مي شود.
وي افزود: ايران مايل است تا زمان راه اندازي كامل خطوط توليد اين نوع هواپيما، 50 فروند از هواپيماي «آن-148» را با موتورهاي ساخت اين شركت توليد كند.گفتني است تاكنون در كارخانه هواپيماسازي اصفهان، 14فروند هواپيماي «آن-140» توليد شده و تا پايان 2009، دو فروند هواپيماي ديگر نيز ساخته خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14