(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 آبان 1388- شماره 19505
 

مهندس فاضل: توفيق خدمت در گلزار بهشت زهرا نصيبم شد
نقش صنعت حمل و نقل ريلي در توسعه كشور-1قطار و كاهش تصادفات جاده اي



مهندس فاضل: توفيق خدمت در گلزار بهشت زهرا نصيبم شد

مهندس اسد فاضل مديرعامل جديد سازمان بهشت زهرا(س)، مدت كوتاهي است كه در اين مجموعه مشغول به فعاليت شده است. سعي كرديم با انجام مصاحبه اي كوتاه با وي از برنامه هاي جديدشان در ارتباط با مجموعه بهشت زهرا(س) آشنا شويم.
آقاي فاضل با توجه به اينكه مدت كوتاهي است كه در اين مجموعه مشغول فعاليت مي باشيد، بفرماييد چه نقاط برجسته اي در اين مجموعه شما را مشتاق به پذيرفتن اين مسئوليت كرده است.
امام، شهدا، درگذشتگان تهراني ها محور اصلي هستند و حضور مراجعان و شهروندان سوگوار تهراني كه با وجود شرايط خاص همه روزه به بهشت زهرا(س) مراجعه مي كنند، افرادي كه مستعد پيام هستند و در كنار آن مكاني كه دايم التذكر است و همواره به مخاطب خود پيام مي دهد و اين يك فرصت است، يك فرصت براي سازمان عريض و طويل شهرداري تهران تا از اين مكان فرهنگي و افراد خاص و مستعد پيام استفاده كند.
نكته بعدي كاركنان بهشت زهرا(س) هستند كساني كه بدون هيچ ادعا و هيچ اكراهي در بخش هايي مسئوليت را پذيرفته اند كه شايد بخش عظيم مردم، كار در اين قسمت ها را خوشايند ندانند. من به واقع بر خود مي بالم كه خداوند بزرگ در درجه اول توفيق خدمت در گلزار بهشت زهرا(س) را روزي من قرار داده و در مراتب بعدي همكاري با اين كاركنان صادق و شريف و بي ادعا را براي من فراهم كرده و آرزو مي كنم خداوند كمك كند تا در آينده شرمنده اين مكان و اين مردمان نباشم.
لطفاً درباره طرح ها و برنامه هايتان براي توسعه اين مجموعه توضيح بدهيد.
در جلساتي متعدد كه به اتفاق معاونان و مديران مجموعه برگزار شد ابتدا وضعيت موجود بهشت زهرا(س) مورد بررسي قرار گرفت و طرح هايي براي اجرا به صورت مقطعي، كوتاه مدت و دراز مدت در نظر گرفته شد. تحول در وضعيت ارايه خدمات بهشت زهرا(س)، اولين اولويت ماست كه در سه بخش به صورت مقطعي كوتاه مدت و درازمدت در نظر گرفته شده است در بخش مقطعي اصلاحاتي در زمينه تغيير مبلمان شهري در محوطه غسال خانه ها داريم و طرح هايي كه متضمن تكريم مراجعان باشد به زودي انجام مي پذيرد.
بخش هاي خدمات مراسم شامل اكو، مداحي و صندلي و چادر را با مديريت جديد و ساماندهي در اين موضوع دنبال مي كنيم.
كليه پيام هاي شهروندان در سامانه هاي 1888 و 137 را به عنوان اولويت دستور شهردار تهران محسوب كرديم كه اكثر آنها كه در محدوده خدمات مربوط به درگذشتگان مي باشد را به سرعت و دقت پيگيري مي كنيم تا رضايت مراجعان كسب شود.
در زمينه مديريت اطلاعات IT، بهشت زهرا(س) در وضعيت قابل قبولي نيست در نظر داريم اين وضعيت را ارتقا دهيم و امكان رزرو خدمات در محيط اينترنت و سايت سازمان براي مخاطبان تهراني را در مرحله اول فراهم كنيم. و اين كارها مستلزم توسعه IT در سازمان و توسعه سايت سازمان است كه هم اكنون در وضعيت تقريباً اوليه قرار دارد.
آقاي فاضل چه طرح هايي براي كاركنان بي ادعاي بهشت زهرا(س) داريد؟
به عقيده من رضايتمندي كاركنان، رضايتمندي مراجعان را در پي خواهد داشت بايد در اين محيط مقدس كاركنان راضي باشند وقتي كه دارند اين خدمات خاص را ارايه مي دهند براساس همين اعتقاد بنده در همان ابتدا مشاهده كردم كه اين كاركنان خدوم هيچ گونه برنامه زيارتي براي اماكن مقدس در طول سال ندارند لذا به سرعت حوزه اجتماعي را مأمور كردم در وهله اول ترتيبات استفاده كاركنان غسال خانه به همراه خانواده به مشهد مقدس را فراهم نمايند تا به مدت 3 روز در يكي از بهترين هتل ها و به صورت رايگان استفاده نمايند.
ضمناً ساير كاركنان نيز در مراحل بعدي از اين امكانات استفاده خواهند نمود.
طرح هاي مهم عمراني شما در چه محدوده اي قرار مي گيرد؟
مهمترين طرح عمراني ما طرح احداث غسالخانه جديد است كه بزرگترين و جامع ترين غسالخانه بر طبق موازين فقه شيعه و مطابق با آخرين استانداردهاي يك مؤسسه و مكان خدماتي است كه با اعتباري بيش از بيست ميليارد تومان كه حدود 30 درصد اين پروژه 20 ميليارد توماني انجام شده و انشاء الله تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
طرح بعدي اجراي زيرگذر در محل درب گلدسته و اتصال به بخش فاز 3 توسعه و بهسازي بوستان شهيد حيدرنيا از طرح هاي در دست اقدام است كه ظرف 8 ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
زيرگذري كه اتصال دهنده بهشت زهرا(س) با فاز 3 توسعه است با بيش از 8 ميليارد تومان، آماده سازي فاز 3 توسعه با بيش از 5 ميليارد تومان، طراحي جديد بهشت زهرا(س)، احداث پارك جهت شهروندان باقرشهر با بيش از 12ميليارد تومان سيستم آبياري و طراحي و اجراي سيستم باراني و قطره اي فضاي سبز از ديگر طرح هاي ماست.
از برنامه هاي جديدتان در رابطه با مزار شهدا بفرماييد.
همانطوري كه مي دانيد فاز اول طرح ساماندهي مزار شهدا در سال 1385 اجرا شد كه در اجراي فاز دوم با مشكلاتي از جمله مخالفت برخي از خانواده ها مواجه و نهايتاً طرح متوقف شد.
در جلسه اولين نظارت دوره اي سازمان بهشت زهرا(س) كه چندي پيش برگزار شد دكتر شريفي قائم مقام شهردار تهران در اين جلسه منشوري را براي خدمت رساني به مراجعان بهشت زهرا(س) و همينطور اجراي طرح هاي آينده تعيين كرد كه در اين منشور به موضوع طرح ساماندهي مزار شهدا نيز پرداخته شده بود.
در آن جا آمده است كه شهرداري تهران علاقه وافر قلبي به اجراي طرح ساماندهي دارد طرحي كه در آن به جايگاه در خور شأن شهيدان والامقام انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نظر داشته باشد و هم از اين رهگذر رضايت قلبي خانواده هاي معظم شاهد تحصيل شود لذا ما آماده ايم طرحي را اجرا كنيم كه بنياد شهيد كه متولي رسمي امور شهداست آن را تهيه و تأييد كند و پس از كسب رضايت خانواده هاي معظم شهدا كه آن هم توسط آن بنياد محترم به دست مي آيد آن را براي اجرا به سازمان بهشت زهرا(س) بسپارد و ما نيز با كمال افتخار نسبت به اجراي آن اقدام خواهيم نمود.

 



نقش صنعت حمل و نقل ريلي در توسعه كشور-1قطار و كاهش تصادفات جاده اي

رمضانعلي دامن باغ
هرساله از طريق مسئولان و رسانه هاي گروهي اطلاع پيدا مي كنيم كه تعداد زيادي از هموطنان ما در تصادفات جاده اي كشته و زخمي مي شوند و اين امر خسارات بسيار جاني و مالي را به دنبال دارد. اما در اين بين آنچه مايه شگفتي است اين است كه علي رغم مشكلات موجود هنوز هم محوريت كلي راهكارها و پيشنهادهاي بخش عمده اي از كارشناسان كشور اين است كه بايد جاده ها تعريض شود، علائم راهنمايي و رانندگي تجهيز گردد، اعتبار جاده افزايش يابد و بسياري پيشنهادهاي ديگر كه جملگي توسعه حمل و نقل جاده اي را تشويق مي كنند و براين سياست كه براي كاهش تصادفات بايد اعتبار جاده ها را افزايش داد، پافشاري مي كنند. كارشناسان حمل و نقل بر اين باورند كه اصولاً نبايد اجازه داد اين همه ترافيك در جاده ها باشد و تنها رسيدگي به وضع جاده ها عملاً موجب ترغيب مردم به استفاده از جاده ها شده و لذا ميزان تصادفات را بيشتر مي نمايد. اما چنانچه براي بهبود وضعيت حمل و نقل كشور رويكردي به شبكه هاي ريلي داشته باشيم، اين امر باعث كاهش تصادفات و خرابي جاده ها ناشي از عبور و مرور كاميون مي شود و از طرف ديگر به نفع اقتصاد كشور است. البته رسيدگي به وضعيت جاده ها در جاي خود ضروري است ولي تجربه چندسال گذشته نشان مي دهد كه تنها از اين طريق قادر به حل معضل تصادفات جاده اي نخواهيم بود و حتماً بايد تحولي بزرگ در صنعت حمل و نقل ريلي ايجاد نمائيم تا بتواند نقش واقعي خود را در حمل بار مسافر كشور به عهده بگيرد.
اگر به آمارها نگاهي داشته باشيم سهم جابجايي مسافر در نوروز 1388 درخطوط ريلي و هواپيمايي 5 درصد ولي سهم جاده اي 95 درصد بوده است اين خود نشانگر آن است كه در اين صنعت چقدر جاي كار و توسعه وجود دارد كه مسئولان به آن توجه كنند.
در كشورهاي توسعه يافته حجم بسيار وسيعي از جابه جايي مسافر و نيز حمل بار را به بخش ريلي اختصاص مي دهند و با اعمال محدوديت هاي شديد در ساير بخش ها، اين را به عنوان بستر اصلي درفرآيند توسعه تقويت مي كنند. سطح برخورداري از خطوط ريلي، ظرفيت بالاي ناوگان وسطح تجهيزات آن، ارتقاء سرعت و... در حمل و نقل ريلي در كشورهاي توسعه يافته نيز مؤيد اين نكته است كه اين صنعت سطح فراگيري در برخورداري از عوامل اساسي توسعه داراست.
قطار
و معضل ترافيك شهري
طي چند دهه گذشته معضلات مربوط به شهر تهران از قبيل ترافيك، آلودگي هوا، گسترش بي رويه شهر، جمعيت زياد و... ذهن بسياري از مسئولان و مهندسان شهري را به خود مشغول داشته است. جدي بودن اين معضلات قدري بوده و هست كه برخي از صاحب نظران بحث تغيير پايتخت را مطرح كرده و معتقدند معضلات تهران صرفاً با تغيير پايتخت و انتقال آن به شهر ديگر امكان پذير است. با اين حال اين سؤال كه معضلات مربوط به كلان شهر تهران كي حل مي شود؟! همچنان بي پاسخ مانده و راه حل مناسبي براي آن پيش بيني نمي شود.
شهردار تهران اخيراً در مراسمي افزايش خطوط قطارهاي زيرزميني (مترو) را به عنوان يكي از راه هاي حل معضلات فوق پيشنهاد داده و آن را براي رفع پاره اي مشكلات، مفيد و مؤثر دانسته است.
در اينكه مترو عامل و فاكتور مؤثري در رفع معضلات فوق به شمار مي رود ترديدي نيست.اما برخي از صاحب نظران معتقدند مترو آخرين و گران ترين راه حل ترافيك و آلودگي هواست و نمي توان به عنوان اولين راه حل به آن پرداخت. از نظر آنها راه حل هاي ديگري نيز وجود دارد كه اگر به طور كارشناسانه و دقيق به آن پرداخته شود با هزينه كمتر دستاوردهاي بيشتري عايد خواهد شد. راه حلي كه برخي از صاحبنظران و متخصصان كشور با آن متفق القولند اين است كه چنانچه دولت و مسئولان امر به جاي سرمايه گذاري در امر مترو و توسعه آن در داخل تهران وشهرهاي ديگر به تأمين امكانات ارتباطي شهرهاي اقماري تهران وساير شهرها توجه كنند پي آمدهاي مثبت تري خواهد داشت.
به عنوان مثال راه اندازي قطارهاي حومه اي براي شهرك هاي اقماري شهرهاي بزرگ يكي از اين راه حل هاست. قطارهايي كه نياز به حفاري زمين، تخريب محيط زيست، خراب كردن ساختمان ها و منازل شهري و بسياري از مشكلات و معضلات مربوط به راه اندازي مترو را ندارند، ولي درعين حال كارآيي مفيد و مؤثرتري در رفع مشكلات مربوط به ترافيك، آلودگي هوا و... دارند. به نظر مي رسد با راه اندازي اين نوع قطارها حتي شاغلين در شهر تهران مي توانند با سكونت گزيدن در شهرك هاي حومه تهران هر روز رأس ساعت مقرر در سر كار خود در تهران حاضر شوند و شب هنگام به منزل خود بازگردند. اين درحالي است كه اگر سرمايه گذاري بر روي قطارهاي سريع السير صورت گيرد، مردم شهرهاي دورتر نظير اصفهان، چالوس، زنجان، سمنان و... نيز ضمن سكنا گزيدن در شهرهاي خود مي توانند هر روز در تهران، سركار خود حاضر شوند و درصورت تحقق اين امر بسياري از شهروندان تهراني با ميل و رغبت به شهر موردنظر خود بازخواهند گشت و عطاي مشكلات و معضلات تهران را به لقايش خواهند بخشيد. بديهي است چنانچه دولت به اين امر توجه نمايد، بسياري از مشكلات مربوط به مهاجرت ها، جمعيت زياد، آلودگي هوا، ترافيك و... در حد قابل توجهي كاهش يابد. در مجموع طبق محاسباتي كه انجام گرفته، انجام اين كار نه تنها غيرممكن نيست بلكه عوايد و دستاوردهايي كه از اين رهگذر عايد مردم و دولت مي شود با راه اندازي مترو و عريض و طويل كردن جاده ها قابل مقايسه نيست.
قطار و مسأله مهاجرت
امروزه در كشورهاي توسعه يافته، قطارهاي مسافري درمتن زندگي مردم جاي گرفته و كاركردهايي فراتر از يك وسيله حمل و نقل عمومي يافته اند. قطارها، بويژه از نوع سريع السير آن امروز درتوزيع مناسب جمعيت، جلوگيري از مهاجرت هاي بي رويه، كاهش آلودگي هوا، كاهش آلودگي صوتي، ايجاد اشتغال، پايين آوردن هزينه هاي زندگي، صرفه جويي درمصرف انرژي و... تاثيرات شگرف و بسزايي دارند و از حد يك وسيله حمل ونقل عمومي عادي به يك وسيله مهم، حياتي و استراتژيك تبديل شده اند.
درتوكيوي ژاپن كه مي رفت همچون تهران با معضلاتي از قبيل جمعيت زياد، آلودگي هوا، آلودگي صوتي و مهاجرت هاي بي رويه روبرو شود قطارهايي با سرعت 350كيلومتر راه اندازي شد تا مردم را ظرف مدت يك ساعت از توكيو به شهرهايي با فاصله 400تا 500كيلومتري برسانند، تا آنها براي كاهش هزينه زندگي و فرار از معضلات شهرهاي بزرگ ترجيح دهند درشهرهاي دورتر از توكيو زندگي مي كنند و هر روز با قطار به توكيو آمده وشب برگردند.
درچنين شرايطي است كه قطارها توانسته اند وارد زندگي مردم شوند و درمركز شهرها به كارحمل و نقل مسافران مشغول شوند.
قطارهاي سريع السيرV .G.T فرانسه نيز امروز يك چنين كاربردي داشته و نقش موثري درساماندهي وضعيت شهر دارند. بطوريكه به جرأت مي توان ادعا كرد قطارها امروز دركشورهاي توسعه يافته نقش كليدي و اساسي را در تامين امنيت ملي جامعه دارند و مي توانند بسياري از بحران هاي زيست محيطي، جمعيتي و ... را سامان دهند.
كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي كشور معتقدند علت اينكه شهرهاي پيراموني تهران نظير هشتگرد، پرند و... شهرك هاي اقماري از اقبال چنداني برخوردار نبوده و آنطور كه بايد توسعه نمي يابند به اين دليل است كه دست اندركاران ساخت اين شهرك ها به وسيله ايمن مسافرتي يعني قطارها و ريل كشي به اين شهرك ها توجهي نداشته اند.
در صورتي كه اگر اين وسيله مسافري بتواند راهي به اين شهرك ها بيابد بخش اعظمي از مردم تهران ترجيح مي دهند بنا به دلايل فراوان دراين شهرك ها سكني گزينند و تهران از وضعيت بحراني خود خارج شود.
بنابراين ما نياز داريم كه اولاً شبكه حمل و نقل ريلي را در اطراف و شهرك هاي حومه اي تهران گسترش دهيم و در مرتبه بعدي به فكر راه اندازي قطارهاي سريع السير و برقي به شهرهاي دورتر ايران بيفتيم تا از اين رهگذر بارقه هاي توسعه يافتگي و پيشرفت بركشور نمودار شود.
قطار
و توسعه صنعت توريسم
در كشورهاي پيشرفته صنعتي كه اعتبار خاصي براي صنعت توريسم و درآمدهاي ناشي از آن قائلند توجه ويژه اي به وسايل نقليه و حمل جابه جايي مسافر صورت مي گيرد. حمل و نقل ريلي امكان و ابزار مناسبي براي سفر و جابه جايي توريست به شمار مي رود، زيرا مقرون به صرفه است و ايمني و ويژگي هاي منحصر به فرد زيست محيطي آن ارزش و اهميت خاصي به اين وسيله بخشيده است. در كشور ما به دليل ويژگي هاي خاص فرهنگي و تاريخي و جغرافيايي و از همه مهمتر، قرار گرفتن در گذرگاه ارتباطي قاره آسيا، اروپا و آب هاي آزاد جهان موقعيت ويژه اي دارد، صنعت توريسم و به تبع آن صنعت حمل و نقل ريلي توجه و جايگاهي خاص مي طلبد.
در اين راستا، توجه به دو محور اساسي لازم و ضروري است. اول، همكاري و تلاش براي اشاعه خطوط راه آهن به شهرها و استان هايي است كه از جاذبه هاي فرهنگي، توريستي و طبيعي برخوردارند. دوم، توسعه برون مرزي راه آهن كشور است كه مي تواند ارتباط ما را با كشورهاي همسايه در آسيا و از آن طريق با اروپا برقرار سازد. پيوستن غرب كشور، استان فارس و استان گيلان به شبكه سراسري راه آهن و تسريع در انجام اين مهم شرايط بسيار مناسبي را در جذب توريست و ايجاد ارتباطات مناسب تر به وجود خواهد آورد. اين سه منطقه كه در حال حاضر از نعمت راه آهن كشور محروم مانده است از مناطق جذاب، ديدني و خوش آب و هواي كشور است كه همواره مورد توجه توريست ها و جهانگردان خارجي بوده است.
توسعه شبكه راه آهن كشور از يك سو و بالا بردن كيفيت خدمات قطارها از سوي ديگر مي تواند در جذب توريست مؤثر باشد. تجربه چند ساله اخير كشور ما در صنعت حمل و نقل ريلي نشان داده است كه مشاركت بخش خصوصي و حضور و مشاركت مردمي در اين حوزه نقشي مؤثر و تعيين كننده دارد. راه اندازي قطارهاي سبز و سيمرغ نشان از قابليت بسيار بالاي بخش خصوصي دارد و آلترناتيو مناسبي است براي فعاليت هايي كه هم اكنون بر دوش دولت سنگيني مي كند.
سياست هاي اعمال شده در كشورهايي نظير آلمان و فرانسه مي تواند در كشور ما نيز مورد توجه قرار گيرد. در اين كشورها مسيرهاي پروازي كوتاه، به نفع استفاده از راه آهن حذف گرديده و حتي بليت سفر با قطارهاي سريع السير در فرودگاه هاي اين كشورها به فروش مي رسد.
در كشور ما نيز راه اندازي قطارهاي مناسب حومه اي و محلي مي تواند نقش بسيار مهمي در اين زمينه ايفا كند. براي بسياري از توريست ها و جهانگردان خارجي كه علاقه مندند تمامي جاذبه هاي جغرافيايي، اقليمي و تاريخي كشور را مورد بازديد قرار دهند، اين امر جذابيت ويژه اي را به وجود خواهد آورد. البته در اين زمينه فعاليت هاي بسيار خوبي صورت گرفته و دست اندركاران صنعت حمل و نقل ريلي توجه و اهتمام خاصي جهت اتصال استان هاي فارس، گيلان و غرب كشور از خود نشان داده اند. اگر اين فعاليت ها از سوي دولت با تخصيص هزينه و سرعت بيشتر همراه شود، دستاوردهاي بسياري براي كشور به ارمغان خواهد آورد. كشور ما در جنوب غربي آسيا و در منطقه خاورميانه قرار گرفته است كه از سوي شمال به درياي خزر و كشورهاي تركمنستان، ارمنستان و آذربايجان و از جنوب به درياي آزاد و از غرب با كشورهاي تركيه و عراق و از جانب مشرق با كشورهاي پاكستان و افغانستان همسايه است. با توجه به اين موقعيت، گسترش شبكه راه آهن به اين كشورها و مناطق مي تواند موقعيت خاص استراتژيك كشور را ارتقا داده و آن را در مركز توجه كشورهاي جهان و جهانگردان قرار دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14