(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 آبان 1388- شماره 19505
 

باران پاييزي
كتاب هاي الكترونيكي را بيشتر بشناسيم
لطيفه عشق



باران پاييزي

عباس احمدي
اي كاش نوشتن در مورد پاييز هم به راحتي قدم زدن در يك باغ زيباي پاييزي بود.
پاييز يعني زيباتر شدن، گرد و غبار از چهره زدودن، تفكر كردن، ايستادن و بعد حركت كردن يعني آماده شدن براي فصلي جديد كاري جديد يعني تغيير كردن براي رشد و تعالي يعني انتظار براي فردايي بهتر و زيباتر. نمي دانم، پاييز آنقدر زيباست كه حتي قلم را ياراي نوشتن و وصف لطافت و زيبايي هاي آن نيست.
از كجا بايد شروع كنم...
از برگ هايي كه در پياده روهاي شلوغ شهر پامال عابراني كه بي توجه به زيبايي هاي نقش شده بر روي سنگ فرش ها، شده اند و گوش هيچ عابري صداي فريادهاي خش خش آنها را نمي شنود.
از درختاني كه برگ هاي سبز و زيباي خود را با چتري از رنگ هاي زيبا وچشم نواز تعويض كرده اند.
يا لانه هاي پرندگان كه به خاطر كوچ صاحبانشان تنها وبي صدا مانده اند و يا باغ هايي كه به غير از زاغ ها ميهماني ندارند كه درختان را با صداي زيباي خود به جشن شكوفه ببرند.
نمي دانم از كجا بايد شروع كنم...
از شقايق هايي كه گلبرگ هاي سرخ خود را براي نقاشي تابلوي زيباي پاييزي تقديم به دست تواناي طبيعت كرده اند و از آنها جز ساقه اي خشك ديگر هيچ نمانده تا پروانه ها را به وصال خويش فرابخوانند.
از پرندگان غمگين جامانده از كوچ كه تنها بر روي شاخه اي كه با تك برگي زرد آذين بسته شده سر بر شانه هاي تنهايي خويش گذارده به اميد فردايي بهتر و كوچي ديگر.
نمي دانم از كجا بايد شروع كنم.
در حال قدم زدن در كوچه اي پاييزي بودم با انديشه اينكه آيا مي شود درمورد پاييز، لطافت و زيبايي بي نظير آن چيزي گفت يا به رشته تحرير در آورد ؛ قطره باراني كه به صورتم چكيد رشته افكارم را پاره كرد به خود آمدم.
از اينجا شروع مي كنم باران پاييزي...

 



كتاب هاي الكترونيكي را بيشتر بشناسيم

تأليف و ترجمه: محمد جعفري
كتاب الكترونيكي و يا همان ايبوك (eBook) داراي تعاريف متعددي است كه هدف از اين مجمل معرفي كامل آن و اشاره به معايب و محاسني است كه دانستن آنها خالي از لطف نيست، خصوصا كه امروزه غالب گرايش جوانان به سوي «كتاب هاي الكترونيكي» در مقايسه با كتاب هاي كاغذي محسوس تر است.
ايبوك كتابي است الكترونيكي كه شما مي توانيد آن را به صورت ديجيتالي بر روي صفحات رايانه و يا نوت بوك (laptop) بخوانيد. شركت هايي از جمله سوني دستگاهي براي اين منظور به بازار عرضه كرده اند، به نام ايبوك ريدر (ebook reader) كه نتوانستم معادلي مناسب تر از «كتابخوان» براي آن پيدا كنم. كتاب هاي الكترونيكي با فرمت هاي متفاوتي در دسترس هستند كه معمول ترين آنها پي دي اف (PDF) مي باشد و در تمام دستگاه ها حتي تلفن همراه شما نيز قابل اجرا است. هر چند شركت مايكروسافت با ارائه برنامه اي به نام «فري مايكروسافت ريدر» سعي در كمك به اجراي فرمت هاي ايبوك در رايانه كرده است اما چون اكثر كتب الكترونيكي با فرمت پي دي اف عرضه مي شوند، دوستان ايبوك خوان مي توانند با تهيه برنامه «adobe acrobat reader»، كه دسترسي به آن بسيار آسان است به مقصود خود برسند. در ضمن فرمت هاي ديگر كتب الكترونيكي مانند اچ تي ام ال (HTML) نيز قابل تبديل هستند. مخاطبان كتاب هاي الكترونيك مي توانند لوح فشرده آن را خريداري كنند اما معمول ترين و محبوب ترين روش، دانلود اين كتاب هاي ذي قيمت از اينترنت است. وب سايت هايي هستند كه اين امكانات را به صورت رايگان در اختيار مردم قرار داده اند از جمله بارنز (Barnes) و نوبل (Noble) كه شما مي توانيد با رجوع به آنها در كوتاه ترين مدت قطورترين كتب را دانلود كنيد.
ايبوك ها داراي مزاياي بسياري هستند اما همان طور كه هر اختراع تازه اي نخست مزاياي خود را نشان مي دهد، به مرور زمان معايب آن نيز براي عموم آشكار مي شود، ايبوك نيز از اين قانون مستثنا نيست. قبل از پرداختن به معايب كتب الكترونيكي ابتدا به مزاياي آن توجه داشته باشيد چرا كه تعداد آن بيشتر است.
مزاياي كتب الكترونيكي
1- قابليت جستجو: قابليت جستجوي تمام صفحات و خطوط يك كتاب و زير و بم آن و جستجوي يك كتابخانه بزرگ مطمئنا يكي از شاخص ترين و بارزترين مزاياي ايبوك مي باشد. با توجه به اين ويژگي كه شما قادر به ذخيره هزاران كتاب- يك كتابخانه- در ايبوك خوان خويش و يا رايانه هستيد، قابليت جستجو امتياز فوق العاده اي به شمار مي آيد كه شما با صرف يك صدم زماني كه در كتاب و يا كتابخانه سنتي صرف مي كنيد، مي توانيد در كتاب و يا كتابخانه الكترونيكي به مقصود خود برسيد. كتب كاغذي داراي فهرست عناوين هستند. كتب الكترونيكي نيز مجهز به اين ابزار مي باشند اما سازندگان آن با ايجاد موتور جستجو به شما توانايي يافت يك عبارت و يا لغت را در ميان خطوط صفحات كتاب نيز داده اند.
2- كتابخانه سيار: روي صحبت من اين بار بيشتر با كساني است كه خواندن كتاب برايشان جزو لذت بخش ترين تفريحات مي باشد. قصد مسافرت به مكاني دور يا نزديك را داريد و دوست نداريد از ميان انبوه كتاب هاي محبوب خود تنها يك يا دو عدد را انتخاب كنيد. حمل قفسه كتاب نيز چيزي دور از عقل به نظر مي رسد. با تكنولوژي كتاب الكترونيكي شما قادر به حمل تمام كتابخانه خود به هر كجا كه مسافرت مي كنيد هستيد. شما مي توانيد هزاران كتاب و رمان چند صد صفحه اي را با وزن كمتر از چند گرم و فضاي لازم به اندازه يك جيب با خود حمل كنيد. يك فلش با فضاي خالي 17 گيگ مي تواند حدود 3000 كتاب الكترونيكي در خود جاي دهد. حتي اساتيد دانشگاه نيز به ندرت داراي سه هزار!! كتاب در خانه هستند. براي هواخوري به نوك كوه برويد و چندين هزار نويسنده بزرگ و دانشمند را نيز با خود همراه كنيد، تنها به كمك كتب الكترونيكي! بعيد مي دانم ارنست همينگوي و يا انيشتين پاي كوهنوردي داشته باشند.
3- قيمت مناسب تر: ايبوك ها از هم نوعان كاغذي خويش ارزان تر هستند. دليل آن نيز هزينه كمتر براي توليد و انتشار آن است. كافي است قدري به هزينه هاي حمل هوايي و يا دريايي بعضي كتب و صحافي و انتشار آنها فكر كنيد. با وجود تخفيف هاي 10% و يا 30% كه گاهي به بعضي از كتاب ها و آن هم به مناسبت بعضي روزها و اعياد خاص تعلق مي گيرد، باز هم شاهد عدم رغبت جوانان براي خريد كتاب تنها به دليل قيمت آن هستيم. حتي اگر شما يك كتاب الكترونيكي را دانلود كرده و يا بخريد و سپس آن را پرينت كنيد و به صورت كتابچه اي درآوريد باز هم از اصل كتاب ارزان تر خواهد شد. رمان خشم و هياهو از ويليام فالكنر از كتاب هايي است كه به دليل كم ياب بودن آن شما بايد حدود 20 هزار تومان براي آن پرداخت كنيد البته اگر در بازار يافت شود، در صورتي كه با هزينه سه هزار تومان شما مي توانيد آن را دانلود و پرينت و با سيمي كردن آن كتابچه اي براي خود داشته باشيد. در ضمن حتي اگر شما دل را به دريا زده و با كمي ولخرجي يك عدد ايبوك ريدر و يا همان كتابخوان نيز بخريد (با قيمت حدود 150 هزار)، با كمي توجه به ما في التفاوت قيمت كتاب الكترونيكي و كاغذي، متوجه جبران هزينه سرمايه گذاري شده مي شويد و مي بينيد كه مقرون به صرفه نيز است.
4- كتاب صوتي: حالا به جالب ترين حسن ايبوك ها توجه كنيد. رايانه ها با كمك نرم افزار آميزش سخن (speech synthesis) قادر به خواندن كتب الكترونيكي براي شما هستند كه در اينترنت به وفور يافت مي شود. اين قابليت نه تنها براي افراد نابينا بلكه براي كساني كه مايل به خواندن كتاب در ماشين هستند نيز كاربرد دارد. شما مي توانيد در حين رانندگي به كتاب گوش كنيد و اگر نوت بوك نداريد، مي توانيد با پخش ايبوك در خانه و ضبط آن به صورت 3MP از كتاب صوتي خود در ماشين لذت ببريد. به جاي خواندن كتاب، تكيه بدهيد و به آن گوش كنيد. به علاوه با استفاده از اين نرم افزار كاربران مانع از خستگي چشمان خود در خواندن كتاب هاي پرحجم مي شوند و همچنين اگر صفحه نمايش شما كوچك و بي كيفيت است، به جاي خواندن مي توانيد گوش كنيد، در ضمن دانشجويان انگليسي مي توانند از اين طريق قدرت شنوايي خود را نيز تقويت كنند.
5- قابليت بروزرساني: انسان از خطا مبرا نيست و لذا كتاب هاي بسياري وجود دارند كه در آنها غلط ديده مي شود و متأسفانه به دليل هزينه سنگين آن تصحيح نمي شوند. به روزرساني كتاب توسط فناوري ايبوك بسيار مقرون به صرفه و اقتصادي است و به توليدكنندگان قابليت آسان ويرايش جديد، صفحه بندي زيباتر و تصحيح غلط هاي احتمالي را مي دهد.
6- حجم بيشتر مطالب: كتب سنتي به دليل پرحجم بودن، نويسندگان و تهيه كنندگان را مجبور به خلق حجم محدودي از مطالب مي كند. به عنوان مثال تهيه كتابي از مجلات انبوه چندين سال با حدود 17هزار صفحه به غول كتابي تبديل مي شود با حجم بسيار بزرگ و وزن بالا كه براي ورق زدن آن احتياج به كمك خواهيد داشت و در انتشارات معمولي نيز تقريباً غيرممكن است. اما توسط فناوري كتاب الكترونيكي اين مشكل نيز به راحتي قابل حل مي باشد.
7- امنيت: ايبوك هايي كه روي سي دي و يا فلش ذخيره مي شوند از امنيت فوق العاده اي برخوردارند. تصور كنيد چه فاجعه اي رخ مي دهد اگر كتاب هايتان خيس شود و در آتش سوزي از بين رفته و يا به موجب سيل و زلزله نابود شوند. شما مي توانيد كتاب هاي
با ارزش خود را در يك حافظه جانبي ذخيره كرده و آن را در داخل كمد و يا جعبه اي ضدآب و ضد آتش سوزي بگذاريد در اين صورت هر اتفاق ناگواري نيز بيافتد، كتابخانه شما محفوظ است. اين مزيت وقتي براي شما ملموس تر خواهد بود كه كتابخانه اي با قيمت ميليون ها تومان از جنس ظريف كاغذ داشته باشيد.
معايب كتب الكترونيكي
1- حق تأليف و چاپ (انحصاري): تخلف در حق تأليف به عنوان بزرگ ترين عيب كتاب هاي الكترونيكي شناخته شده است. اين معضل همگام با تكنولوژي وارد فرهنگ مردم شده است و هر قدر كه فناوري رشد مي كند، حق تأليف نيز بيشتر و بيشتر پايمال مي شود.
2- نياز به سخت افزار و نرم افزار: همانطور كه كاملاً مشهود است ايبوك ها براي اجرا نيازمند ابزار خاصي مي باشند و بدون آن به هيچ عنوان قابل اجرا نيستند. اين بزرگ ترين عيب ايبوك محسوب مي شود. گذشته از رايانه و يا نوت بوك و يا همان ايبوك ريدر، لازم به ذكر است كه بعضي كتاب هاي الكترونيكي طوري نوشته مي شوند كه تنها با يك نوع برنامه خاص قابل اجرا باشد كه امكان دارد به راحتي يافت نشود. در ثاني به دليل وابستگي بي چون و چراي ايبوك ها به نرم افزار و سخت افزار خاص مربوطه، هرگونه خللي در اين ها باعث عدم دستيابي به كتاب مي شود. در ضمن نبايد نياز كتاب الكترونيكي را به الكتريسيته فراموش كرد. در صورت نبود برق و يا خالي شدن باطري كتاب شما كاملاً بي استفاده است پس بايد دردسرهاي نبود برق، تعويض باطري، شارژ آن و خرابي نوت بوك را نيز درنظر گرفت.
3- عمر كوتاه نرم افزارها و سخت افزارها: كتاب چيز ارزشمندي است كه گاهي بيش از 100سال عمر مي كند و همانطور كه مي دانيد كتب زيادي وجود دارند كه با گذشت قرن ها همچنان مورد استفاده اند. اما متأسفانه به دليل سرعت بالاي تكنولوژي عمر سخت افزارها و نرم افزارها بالعكس، بسيار كوتاه است. از سويي قيمت آنها نيز گران است و لذا كاربران ايبوك مجبورند براي خواندن كتاب هاي جديد گاهي نرم افزار خود را و حتي گاهي سخت افزار را نيز به روزرساني كنند. اين مشكل باتوجه به جنبه اقتصادي آن گاهي باعث رنجش كاربران مي شود. بد نيست در ذيل همين بخش اشاره اي نيز به آسيب پذيري ايبوك ريدر در سفر بكنم چرا كه كتاب كاغذي ديرتر آسيب مي بيند چراكه ظرافت كمتري دارد. همچنين چون كتاب خوان و يا ايبوك ريدر چشم گيرتر است بيشتر در معرض دزديده شدن قرار دارد.
4- عدم دسترسي به تمام كتاب ها: مشكل ديگري كه وجود دارد عدم دسترسي به تمام كتاب هاي مدنظر است. هنوز كتاب هاي بسياري وجود دارند كه الكترونيك نويسي نشده اند اما اين مشكل چيزي گذرا مي باشد چراكه درحال الكترونيك نويسي هستند و در ضمن بسياري از ناشران نيز چنين تقاضايي را داده اند.
5- آسيب هاي فيزيكي: استفاده از كتب الكترونيكي براي سلامتي ضرر دارد. خواندن زياد ايبوك قدرت بينايي را كاهش مي دهد و اگر شما نوت بوك و يا كتابخوان نداشته باشيد بايد ساعت ها پشت رايانه خود نشسته و با خواندن يك كتاب علاوه بر آسيب بر چشم، به كمر خود نيز آسيب برسانيد. خواندن ايبوك در زير نور آفتاب با بسياري از كتابخوان ها امكان ندارد، براي درك بهتر اين قضيه كافي است زير نور مستقيم آفتاب به صفحه تلفن همراه خود نگاه كنيد.
همانطور كه در ابتدا گفتم تعداد و اهميت مزاياي كتاب هاي الكترونيكي بر معايب آنها رجحان دارد و دور از انصاف است اگر نگوييم معايب مذكور درحال جبران هستند. بعضي از دوستان شوخ طبع نيز از موارد زير به عنوان نقايص ايبوك ياد كرده اند: كتب كاغذي ما را گرم نگه مي دارند! اگر هوا سرد شد مي توانيم از آن به عنوان هيزم استفاده كنيم. در صورت عصبانيت و نبود امكانات لازم مي توانيم با كتاب بر سر يكديگر بكوبيم درحالي كه هيچ آسيبي به كتاب نمي رسد! كتاب هاي كاغذي در صورت همكاري باهم مي توانند نقش چهار پايه را بازي كنند...! و از اين جمله ايرادها كه بعضي واقعاً آنها را به زبان آورده اند.
منابع: Lybrarycom
articlesbasecom
Wikipedia

 



لطيفه عشق

رضا اسماعيلي
آدم گشود چشم و به حوا اشاره كرد
حوا به شوق، عاشقي اش را نظاره كرد
حوا... عجب جمال شگفتي خداي من!
آدم بر اين لطيفه نگاهي دوباره كرد
توفان عشق در دل آدم گرفت و سخت
بوي شكيب را به دلش پاره، پاره كرد
آدم دچار گشت و دلش باغ لاله شد
با دست عشق، داغ دلش را شماره كرد
آدم نشست دلشده در زير نور ماه
بي اختيار، شكوه به ماه و ستاره كرد
عاشق شدم خدا، چه كنم با بلاي عشق؟
از دام عشق، مي شود آيا كناره كرد؟!
آدم خزيد، بيدل و عاشق به گوشه اي
بهر جنون عاشقي اش، فكر چاره كرد
«امن يجيب» خواند و دل عاشقش شكست
با نام عشق، با دل خود استخاره كرد
«هرگز نميرد آن كه دلش زنده شد به عشق»
آدم شكفت، جلوه گل را نظاره كرد
عشق است و عشق، فلسفه خلقت جهان
بايد به حكم عشق، جهان را اداره كرد
¤ برگرفته از كتاب
«اين مريم هميشه»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14