(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 آبان 1388- شماره 19513
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس به 3 وزير پيشنهادي راي اعتماد داد
خارج از دستور
250 نماينده مجلس در بيانيه اي كشتار بي رحمانه مسلمانان يمن را محكوم كردند
فضيلت وشرافت «قناعت» در زندگي
گشايش نمايشگاه ياد يار مهربان براي تجهيز كتابخانه ها
كوثري: عربستان و آمريكا عاملان اصلي جنايات يمن هستند
سفير ايران در پاكستان: مشكلات داخلي پاكستان توجيهي براي تروريسم نيست
عسگري در زندان رژيم صهيونيستي است



مجلس به 3 وزير پيشنهادي راي اعتماد داد

صادق محصولي، حميدرضا حاجي بابايي و مجيد نامجو با اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي به دولت دهم پيوستند.
در جلسه علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي صلاحيت وزراي پيشنهادي رئيس جمهور براي وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، رفاه و تامين اجتماعي و نيرو مورد بررسي قرار گرفت كه از 265 نماينده حاضر در مجلس حاجي بابايي با 217 راي، نامجو با 210 راي و محصولي با 149 راي موافق به ترتيب به عنوان وزراي آموزش و پرورش، نيرو و رفاه انتخاب شدند.
در اين جلسه همچنين نمايندگان مجلس با استعفاي ميرتاج الديني از سمت نمايندگي براي تصدي معاونت پارلماني رئيس جمهور موافقت كردند تا بدين ترتيب كابينه دهم در كمتر از سه ماه از تشكيل دولت جديد كامل شود.
در جلسه راي اعتماد چه گذشت؟
در ابتداي بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي، دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور پشت تريبون صحن علني مجلس قرار گرفت و به معرفي نفرات معرفي شده پرداخت.
وي توجه به محتواي آموزش و پرورش، تحقق بيمه همگاني و تامين اجتماعي و افزايش سرعت و كاهش هزينه هاي پروژه ها در بخش نيرو را از اولويت هاي سه وزير پيشنهادي اعلام كرد.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه كارهاي خوبي در بخش سخت افزاري آموزش و پرورش انجام شده است گفت: وضعيت آموزش و پرورش با 10 يا 20 سال قبل قابل مقايسه نيست.
وي گفت: حاجي بابايي پس از آنكه راي اعتماد گرفت؛ مشورت مي كند و انتصاب ها را انجام مي دهد اما بايد مشخص كنيم بايد كجا برويم تا در مسير آرمان ها قرار گيريم.
رئيس جمهور سپس با اشاره به اهداف تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: اين وزارت براي گسترش تامين اجتماعي، رفع فقر و تلاش در جهت توزيع عادلانه امكانات و منابع تاسيس شد.
احمدي نژاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي را نقطه ثقل تحمل بار اجراي هدفمند كردن يارانه ها دانست و گفت: با اجراي اين لايحه مسئوليت اين وزارت دوچندان مي شود.
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه مجلس يك بار به محصولي به عنوان وزير كشور راي اعتماد داد؛ گفت: وي زحمات فراواني در وزارت كشور متقبل شد و بار سنگين مهم ترين ماموريت وزارت كشور را به درستي و پاكي و موفقيت انجام داد.
وي تاكيد كرد: محصولي مصمم است بار سنگين اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها را به سرانجام برساند. رئيس جمهوري گفت: راي بالاي نمايندگان به محصولي پشتوانه خوبي براي اجراي برنامه ها و تصميمات دولت است.
احمدي نژاد در ادامه سخنانش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي وزارت نيرو را بسيار مهم خواند و گفت: صدها پروژه بزرگ و كوچك در بخش زيرساخت ها و زيربنايي بر عهده وزارت نيرو است. رئيس دولت دهم تمركز وزارت نيرو را بر ساخت و ساز و كار اجرايي دانست و گفت: اين وزارت در هر استان و شهرستان پروژه هاي مهمي را بر عهده دارد.
وي سپس به دو كاري كه بايد وزارت نيرو در اين دوره انجام دهد، اشاره كرد و گفت: سرعت كارها بايد افزايش و هزينه كارها كاهش يابد.
رئيس جمهوري تاكيد كرد كه وزارت نيرو بايد مصوبات هدفمند كردن يارانه ها را در حوزه كاري خود بويژه بخش آب و برق به درستي مديريت كند. وي از نامجو به عنوان نيروي مومن؛ انقلابي؛ مسلط بر كار و متخصص، متعهد و با سابقه كار اجرايي بسيار ارزشمند نام برد و گفت: وي چهار سال در وزارت نيرو معاون بوده و ماموريت خود را به خوبي انجام داده است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه نامجو مي تواند ماموريت جديد خود را نيز به خوبي انجام دهد؛ گفت: پروژه هاي اصلي در كشور تعريف شده است و نمايندگان كمك كنند به جاي تعريف پروژه هاي جديد، امكانات و منابع را مديريت كنيم و كيفيت كار را ارتقا دهيم.
رئيس جمهور همچنين از نمايندگان خواست با استعفاي ميرتاج الديني از هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي موافقت كنند تا زمينه حضور او در دولت به عنوان معاون پارلماني رئيس جمهور فراهم شود.
برنامه هاي حاجي بابايي
پس از سخنان رئيس جمهور، نوبت به بررسي صلاحيت حاجي بابايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش رسيد كه چون هيچ نماينده اي در مخالفت با او سخن نگفت خودش به دفاع از برنامه هاي ارائه شده پرداخت.
حاجي بابايي با بيان اينكه آموزش و پرورش اسناد فرادستي دارد كه بايد در چارچوب آنها برنامه ريزي شود گفت: اصل و اساس برنامه آموزش و پرورش براساس احكام نوراني اسلام، رهنمودهاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري؛ قانون اساسي جمهوري اسلامي؛ سند چشم انداز بيست ساله؛ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه؛ مصوبات مجلس شوراي اسلامي؛ قانون مديريت خدمات كشوري و قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش است.
وي اظهار داشت: تقويت و تحكيم مباني اعتقادي و معنوي و روحيه اتكال به خداوند متعال و اعتماد به نفس دانش آموزان و رشد فضيلت هاي اخلاقي آنان همچنين ايجاد زمينه هاي لازم براي حفظ استقلال فرهنگي، اقتصادي و سياسي از طريق آشنا ساختن دانش آموزان به علوم، فنون، صنايع و مشاغل مورد نياز جامعه براساس اولويت هاي برنامه توسعه كشور از اهداف بنيادين آموزش و پرورش است.
حاجي بابايي شناسايي استعدادهاي دانش آموزان و اهتمام در جهت رشد و شكوفايي استعدادها و تقويت روح پژوهش؛ ابتكار و آفرينش را از مهم ترين اهداف بنيادين آموزش و پرورش عنوان كرد.
حاجي بابايي درباره راهبردها و سياست هاي اجراي برنامه هاي كلان مورد نظر خود گفت: تقويت و تعميق باورهاي ديني و هويت ملي؛ تحول در نظام آموزش و پرورش؛ با هدف ارتقاي كيفي آن براساس نيازها و اولويت هاي كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت با توجه به سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه و با رويكرد گفتمان پيشرفت و عدالت براي تدوين الگوي توسعه ايراني اسلامي از سوي رهبر معظم انقلاب؛ اصلاح نظام جذب؛ نگهداشت و توسعه منابع انساني و توسعه عدالت در نظام آموزش و پرورش از مهمترين راهبردهاي مورد نظر من است.
مخالفت مطهري و سنايي
با محصولي
پس از دفاعيات حاجي بابايي، نوبت به بررسي صلاحيت صادق محصولي وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي رسيد.
علي مطهري و سنايي به مخالفت با محصولي پرداختند كه در اين ميان اظهارات مطهري با انتقاد شديد بسياري از وكلاي ملت روبرو شد.
مطهري در مخالفت خود با بيان اينكه ديانت و تقواي محصولي قابل احترام است افزود: اولين مسئله، مسئله ثروت هنگفت ايشان است كه به طور طبيعي چنين ثروتي جمع نمي شود و پاسخ هاي رئيس جمهور در راي اعتماد قبلي هم قانع كننده نبود.
مطهري خاطرنشان كرد: محصولي مي تواند در سمت هايي چون معاون رئيس جمهور و جاهايي كه نياز به راي اعتماد مجلس ندارند به خدمت خود ادامه دهد.
وي افزود: ما سلامت، زيبايي و شكوه انتخابات را از نحوه مديريت وزارت كشور تفكيك مي كنيم لذا راي اعتماد دادن و ندادن مجلس به محصولي ارتباطي با سلامت انتخابات رياست جمهوري نخواهد داشت.
مطهري سپس با تكرار ادعاي واهي تقلب در انتخابات مدعي شد: نحوه مديريت وزارت كشور در انتخابات به گونه اي بود كه ادعاي واهي تقلب در انتخابات زمينه پذيرش در ميان بخشي از جامعه پيدا كرد.
وي گفت: يكي از موارد اين سوء مديريت نحوه اعلام نتيجه انتخابات به تبع عملكرد ستاد رقيب است چون آنها زودتر اعلام كرده اند ما پيروز شديم و مي خواهيم جشن بگيريم وزارت كشور ما هم به دنبال آنها اعلام كرد كه آقاي فلاني پيروز شده است كه اين نشان از سوء تدبير و مديريت محصولي دارد در صورتي كه وزارت كشور بايد ابتكار عمل را در دست داشته و عمل انفعالي نداشته باشد.
اين اظهارات مطهري با انتقادهاي تعدادي از نمايندگان مواجه شد.
همچنين سنايي نماينده نهاوند كه نزديكي فراواني به عقايد فراكسيون اقليت در ضديت با دولت دارد به عنوان مخالف بعدي محصولي به رغم اينكه اذعان كرد محصولي اخلاق حسنه دارد گفت: محصولي در زمان وزارت كشور تعامل ضعيفي با مجلس داشت.
سنايي در جاي ديگر حرفهايش بحث ثروت محصولي را بيان و اظهار داشت: بنده وارد اين موضوع نمي شوم كه محصولي به چه شكلي اين ثروت را كسب كرده زيرا در دين ما كسب و توليد محترم است انشاءالله از راه صحيحي به دست آمده باشد ولي قابل ذكر است كه مجلس بايد در اين زمينه توجه بيشتري داشته باشد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: چگونه ممكن است دهها ميليارد تومان ثروت بدون استفاده از ارتباطات و رانت در اين اقتصاد ناسالم ما به دست آيد فرض مي گيريم همه آن سالم است اما اصل اين قاعده كه جمهوري اسلامي به دنبال طبقه جديد نيست بايد در حوزه سياست و مديريت مورد توجه دوستان قرار گيرد.
سنايي همچنين با اشاره به بحث انتخابات مدعي شد حضور 40 ميليوني و شكوهمند مردم ما در انتخابات جاي تشكر دارد ولي اگر وزارت كشور اطلاع رساني دقيق و اعتمادسازي درستي به وجود مي آورد مي توانست جلوي برخي از حوادث را بگيرد.
اظهارات سنايي هم با انتقاد نمايندگان مواجه شد.
توانمندي هاي محصولي
از زبان موافقان
در ادامه جلسه، علي اصغر زارعي، اسدالله عباسي و بهمن محمدي نمايندگان تهران، رودسر و فريدونشهر در موافقت با برنامه ها و توانمندي هاي محصولي براي تصدي پست وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پرداختند.
زارعي در دفاع از محصولي به سابقه طولاني مدت او در عرصه هاي جنگ و شهادت اشاره كرد و گفت: تكليف گرايي يكي از ويژگي هاي محصولي است كه در جنگ و دوران پس از آن خود را نشان داده است. مديريت صحنه انتخابات دهم رياست جمهوري با فرصت كم و به رغم هجمه هاي سنگين كه از سوي دشمنان داخلي و خارجي صورت گرفت هم از موارد ديگري است كه نشانگر توانمندي محصولي است.
اسدالله عباسي نماينده رودسر در مجلس هم در موافقت با محصولي با بيان اينكه از زير سؤال بردن انتخابات توسط عده اي از نمايندگان تعجب مي كنم، اظهار داشت: زماني كه مقام معظم رهبري كه سخنانش فصل الخطاب همه ما است انتخابات دهم رياست جمهوري را تأييد كرده اند، واقعاً متأسفم كه بعضي از نمايندگان باز هم مطالب نخ نما شده اي را مطرح مي كنند كه امروز محلي از اعراب ندارد.
وي در خصوص مديريت محصولي گفت: وزارت رفاه نياز به مديريت دارد و با توجه به سابقه مديريتي محصولي كه كاملاً نيز مشخص است، محصولي بهترين گزينه براي تصدي اين پست به شمار مي رود.
عباسي ايجاد انسجام و تجديد ساختار در نهادهاي حمايتي جهت تخصيص بهينه منابع و بهبود زندگي خانواده هاي آسيب پذير را كه از جمله برنامه هاي وزارت رفاه است را نياز به مديري كارآمد و لايق دانست و افزود: ايجاد هماهنگي بين بخشي و تلاش در جهت يكسان كردن نحوه مديريتي، نياز به مديري كارآمد دارد كه صادق محصولي با توجه به سابقه درخشان و برنامه هاي اعلامي مي تواند موفق باشد.
بهمن محمدي نماينده مردم فريدون شهر در مجلس هم به عنوان موافق بعدي محصولي خطاب به نمايندگاني كه در مخالفت با وزير پيشنهادي رفاه سلب اعتماد از مردم با حضور وي در وزارت كشور را عنوان كرده بودند، گفت: اگر با حضور محصولي در وزارت كشور و در آستانه انتخابات فضاي اعتمادسازي به وجود نمي آمد، چگونه 40 ميليون نفر از مردم اين كشور در بي سابقه ترين انتخابات مشاركت مي كردند؟ اگر اعتماد مردم شكل نگرفته بود پس چگونه مردم به صورت گسترده شركت كردند؟
وي همچنين محصولي را مرد مديريت در شرايط ويژه و سخت دانست و گفت: محصولي از پس وزارت رفاه برمي آيد.
برنامه هاي محصولي
در ادامه جلسه وزير پيشنهادي رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص مهمترين برنامه هاي خود تصريح كرد: بازگشت سازمان تأمين اجتماعي به وضعيت قبلي و قانوني خود، ايجاد تمهيدات لازم براي اجرايي شدن لايحه هدفمند سازي يارانه ها، ارتقاي سطح تعامل و همكاري با ساير وزارتخانه ها، ايجاد تمهيدات لازم براي جلوگيري از سير نزولي سرمايه گذاري و تدوين و تصويب مقررات جديد جهت ايجاد امنيت اجتماعي پايدار براي مستمري بگيران و بازنشسته ها از جمله برنامه هاي بنده است.
محصولي در همين خصوص تأكيد كرد: پيگيري وصول مطالبات از دولت از ديگر برنامه هاي بنده است كه در ملاقات اخيرم با رئيس جمهور مطرح كردم تا در بودجه مد نظر باشد تا بتوانيم خدمات را از لحاظ كيفي و كمي بالا ببريم.
وي ادامه داد: اجراي مصوبات استاني كه مورد تأكيد رئيس جمهور و نمايندگان است، انجام بيمه همگاني و رفع هم پوشاني بيمه ها و پيگيري جدي در تحقق دولت الكترونيك در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان هاي وابسته از ديگر برنامه هاي بنده در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي است.
وي توجه ويژه به بازنشستگان، پرداخت معوقه ها و اصلاح خدمات درماني را از ديگر برنامه هاي خود برشمرد.
برنامه هاي نامجو
پس از محصولي، نوبت به بررسي صلاحيت مجيد نامجو وزير پيشنهادي نيرو رسيد كه او هم چون مخالفي نداشت خودش به دفاع از برنامه هايش پرداخت و گفت: وزارت نيرو همچون گذشته بنا دارد تا حمايت لازم و كافي از محققان و صنعتگران اين عرصه به عمل آورد و همچنين هدف ما اين است كه به منظور تنوع بخشي به توليد برق با استفاده از مزيت هاي سرزميني و با حمايت بخش خصوصي ظرفيت هاي جديدي را به توليد برق كشور از طريق احداث نيروگاه و استفاده از انرژي هاي تجديدپذير همچون باد، نور خوررشيد و گرماي درون زمين را به اين منابع اضافه كند.
نامجو ادامه داد: وزارت نيرو تمام تلاش خود را براي استفاده از نيروگاه هاي سيكل تركيبي، توليد همزمان برق و حرارت و توليد پراكنده به منظور افزايش راندمان و پايداري شبكه هاي سراسري برق به عمل مي آورد كه البته براي رسيدن به اين هدف به حمايت مالي دولت و تنظيم قانون از سوي مجلس نياز بسياري داريم.
نتايج آراي سه وزير
در پايان بررسي وزراي پيشنهادي رأي گيري براي سه وزير پيشنهادي با ورقه صورت گرفت كه در نهايت از مجموع 265 رأي ريخته شده به صندوقها، حميدرضا حاجي بابايي با 217 رأي موافق، 33 رأي مخالف و 13 رأي ممتنع به عنوان وزير آموزش و پرورش رأي اعتماد به دست آورد.
مجيد نامجو نيز با 210 رأي موافق، 36 رأي مخالف و 19 رأي ممتنع وزير نيرو شد.
همچنين صادق محصولي از مجموع 265 رأي با 149 رأي مثبت، 95 رأي منفي و 21 رأي ممتنع به عنوان وزير رفاه و تأمين اجتماعي رأي اعتماد كسب كرد.
آراي مخالف به تعداد اقليت ها
خاطرنشان مي شود در بررسي آراي مخالف وزراي مذكور آنچه در نگاه اول در ذهن تداعي مي كند اين است كه هر وزير حداقل بالاي 30 رأي مخالف به تعداد اعضاي فراكسيون اقليت دارد. اين در حالي است كه نمايندگان عضو اين فراكسيون پيش از جلسه رأي اعتماد در مصاحبه هاي مختلف در حمايت از وزراي آموزش و پرورش و نيرو به اظهارنظر مي پرداختند.
رأي مثبت به استعفاي ميرتاج الديني
در بخش ديگري از جلسه علني ديروز، درخواست استعفاي ميرتاج الديني از نمايندگي مجلس براي تصدي سمت معاونت پارلماني رياست جمهوري مطرح شد كه به تصويب نمايندگان رسيد.
ميرتاج الديني در دفاع از استعفايش گفت: معاونت پارلماني رئيس جمهور نقش عمده اي در تحكيم روابط مجلس و دولت دارد و در واقع به عنوان يك حلقه وصل است. لذا پذيرش اين مسئوليت به عنوان حضور در سنگر جديد خدمت و انتقال از سنگري به سنگر ديگر است. در ادامه درخواست استعفاي ميرتاج الديني به رأي گذاشته شد كه از مجموع 244 رأي مأخوذه با 205 رأي موافق، 25 رأي مخالف و 14 رأي ممتنع به تصويب رسيد.
به اين ترتيب ميرتاج الديني نيز از اين پس معاون پارلماني رئيس جمهور خواهد بود.

 



خارج از دستور

تذكر كوچك زاده عليه طرح بحث واهي تقلب
رئيس مجلس در واكنش نسبت به تذكر آئين نامه اي مهدي كوچك زاده، تذكر وي را ناتمام گذاشت و گفت كه صحبت هاي وي قابل شنيدن نيست.
دكتر كوچك زاده نماينده مردم تهران در جلسه علني ديروز پس از اظهارات مطهري و سنايي كه در مخالفت با محصولي ايراد شد در تذكري آئين نامه اي اظهار داشت: يكي از راه هاي حفظ شان و منزلت مجلس دقت در مطالبي است كه از تريبون مجلس بيان مي شود.
وي افزود: يكي از مطالبي كه مي تواند موجب خدشه به حيثيت مجلس شود حرف بي اساس زدن از تريبون مجلس است.
اين نماينده مجلس تاكيد كرد: بنده نمي خواهم بگويم كه صادق محصولي آيا ثروت دارد و يا ندارد. نمي خواهم وارد مخالفت و موافقت شوم اما مهدي سنايي و علي مطهري در سخنان مخالفت خود با محصولي بحث از ثروت هنگفت وي كردند.
در اين هنگام لاريجاني به كوچك زاده اجازه ادامه سخنانش را نداد وگفت اين بحث تذكر آئين نامه اي ندارد، اظهارنظر است. اينجا مخالف و موافق صحبت مي كنند.
وي ادامه داد: قضاوت اين كه صحبت ها درست و يا غلط است با نمايندگان مجلس است.
رئيس مجلس دستور داد ميكروفن كوچك زاده را قطع كنند. اما اين نماينده مجلس از صندلي خود بلند شد و با صداي بلند خطاب به لاريجاني گفت: شما تحمل نداريد.
لاريجاني نيز پاسخ داد: تذكر شما را شنيدم و وارد نمي دانم.
وي از كوچك زاده خواست كه بر صندلي خود بنشيند و تاكيد كرد اين كارها كه شما مي كنيد به ضرر خودتان است. همين كارها را مي كنيد كه نمايندگان سخنان شما را...
كوچك زاده همچنان ايستاده بود و نسبت به سخناني لاريجاني اعتراض مي كرد.
در اين هنگام رئيس مجلس به كوچك زاده گفت صحبت هاي شما قابل شنيدن نيست. به بهانه تذكر دادن به عنوان مخالف صحبت كردن اصلا درست نيست. كوچك زاده در اين اعتراض هاي خود نكته اي نيز در مورد ثروت علي مطهري و سنايي مطرح كرد.
لاريجاني در اين هنگام در واكنشي تند گفت: بيخود توهين نكنيد. شما بخاطر برخي مسائل جناحي كه نمي توانيد نسبت به ديگران اتهام بزنيد، آقاي مطهري هيچ ثروتي ندارد كه شما اينجا حرف بي ربط مي زنيد.
پس از اين گفت و شنودهاي اعتراضي بين لاريجاني و كوچك زاده برخي نمايندگان از جمله حسين فدايي، احمد ناطق نوري، ولي اسماعيلي و سيدعلي رياض قائم مقام معاونت پارلماني رياست جمهوري به دور كوچك زاده جمع شدند تا او را آرام كنند.

 



250 نماينده مجلس در بيانيه اي كشتار بي رحمانه مسلمانان يمن را محكوم كردند

250 نماينده مجلس در پايان جلسه علني ديروز با امضاي بيانيه اي كشتار بي رحمانه مسلمانان يمن توسط جنگنده هاي كشور عربستان را محكوم كردند.
متن بيانيه به شرح زير است:
در شرايطي كه رژيم صهيونيستي با پشتيباني قدرت هايي مانند آمريكا حقوق ملت فلسطين را پايمال مي كند و بر مال و جان مردم بي گناه و بي پناه فلسطين به ويژه زنان و كودكان غزه تعدي مي كند وظيفه همه مسلمانان آن است كه با وحدت و همبستگي در مقابل اين دشمن غدار ايستادگي كنند و نيروي خود را در دفاع از مظلومان امت اسلام به كار گيرند. آنچه مايه تعجب و تاسف بسيار است حوادث تلخ و نگران كننده اي است كه اين روزها بر جماعتي از مسلمانان در كشور يمن مي گذرد. كشتار مردم مظلوم يمن با جنگنده هاي كشور عربستان آن هم در ماه حرام و در ايامي كه همه مسلمانان در مراسم حج بايد نداي وحدت و توحيد كلمه سر دهند، عملي است كه جز به سود دشمنان اسلام نمي تواند باشد.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه امضاكننده اين بيانيه هستيم، با محكوم كردن كشتار بي رحمانه مسلمانان در يمن از همه مقامات و مسئولان دلسوز جهان اسلام و نيز تشكل ها و سازمان هاي اسلامي به ويژه سازمان كنفرانس اسلامي مي خواهيم همه ظرفيت و توان خود را براي متوقف ساختن اين فاجعه به كارگيرند و به اين كشتار بي رحمانه پايان دهند.

 



فضيلت وشرافت «قناعت» در زندگي

مسأله ازدواج يك مسأله مهمي است ؛ منتها آدم بايد بداند كه بهترين و شريف ترين زندگي ، زندگي قانعانه است . از علي و اولاد علي (عليهم السّلام) عاقل تر نه خدا خلق كرد ، نه بعداً كسي مثل اينها مي آيد ! اگر رفاه و آسايش در تجمّل بود ، اينها هم داشتند !! اينها را حضرت امير زماني گفت كه كلّ اين خاورميانه تحت حكومت آن حضرت بود .
سيطره وسيع حكومت اسلامي
در عصر خلافت امير المؤمنين (ع)
درزمان خلافت حضرت ،دو تا امپراطوري رسمي در اين خاورميانه بود ؛ يكي شاهنشاهي ايران بود ، ك سراها حكومت مي كردند ؛ ايران با همه ثروت و غنائمي كه داشت ، در شرق حجاز بود . يكي هم امپراطوري روم بود كه در غرب حجاز بود ؛ اينها به بركت فتوحات اسلامي ، همه جذب حجاز شدند . آن طرف آب ، يعني چين كه در دسترسي كسي نبود ؛ و اين طرف آب ، يعني غرب جهان ، آمريكا كشف نشده بود ! آن روز هر چه بود كه الآن به صورت 50 كشور است؛ زير حكومت حضرت امير بود .
نبايد گفت 1400 سال قبل ائمه در حجاز حكومت مي كردند ! نخير ، 1400 سال قبل روي كره زمين حكومت مي كردند . البتّه سامانيان يك شورش هائي داشتند ، مخصوصاً در طبرستان و اينها ؛ امّا اين شورش داخلي هميشه در كشورهاي پهناور هست . ولي حكومت مركزي ، حكومت اسلامي بود . تا آن قسمت هاي غرب ، آفريقا ، مصر وجود مبارك حضرت امير نماينده مي فرستاد . مالك اشتر را فرماندار سياسي مصر كرد . اينجا هم براي آذربايجان استاندار مي فرستاد ، براي اهواز استاندار مي فرستاد ؛ واليان مشخصي هم در ايران داشت .
ساده زيستي و قناعت حضرت امير (ع)
در اوج حكومت بر كل خاورميانه
اين حرف ها را حضرت امير وقتي گفت كه دو تا امپراطوري زير دست او بود ! حالا از ما توقع نيست مثل او باشيم ؛ ولي راه ، راه خوبي است . حضرت يا به عسل خطاب كرد ، يا به گندم صاف و شفاف خطاب كرد و فرمود : خيلي خوشرنگي ، ولي من نمي دانم مزه ات چه جور است !! بالأخره اگر يك راه خوبي بود ، اينها هم مي رفتند اين را ك ي گفت ؟ آنوقتي كه دو تا امپراطوري زير دستش بود . اگر ما قانعانه زندگي بكنيم ، همين طور است ! آبرويمان تا آخر محفوظ خواهد ماند
رعايت قناعت
راه تأمين آرامش و نشاط زوج هاي جوان در زندگي
آن دختر خانمي كه مي خواهد بيايد در خانه يك دانشجو ؛ او هم اگر عاقل باشد ، بالأخره مي داند زندگي ساده و با قناعت بهتر از با تجمّل است . اين جوان هم يك رزق وروزي دارد ، آن هم روزي دارد؛ وقتي با هم جمع شدند كه بي روزي نمي شوند ! در دوران جواني آدم بايد اقدام بكند به ازدواج ؛ منتها اگر عاقل باشد ، بهترين دوران زندگي را با لذت ، با خوشي ، با نشاط پشت سر مي گذارد ، و خدا هم او را تأمين مي كند .
تنها راه علاج بيماري هاي معنوي با رجوع به قرآن كريم
بعضي از امور است كه جزء بيماري هاي رواني است وعلاج آن هم كار حوزه نيست ، كار دانشگاه نيست ، كار دانشكده پزشكي نيست! قرآن فرمود : اگر كسي به ناموس ديگري طمع كرد ، اين مريض است؛ قرآن اينها را معالجه مي كند . اين با گفتن حل نمي شود ! يك راه ديگر مي طلبد .
ما اوّل بايد سري به خويشتن خويش بزنيم ، ببينيم سر جاي خودمان هستيم يا گم شديم . اگر فهميديم سر جاي خودمان هستيم؛ ببينيم سالميم يا مريض ! آنوقت راهش هم مشخص مي شود . بعد هم به خوبي زندگي مي كنيم ؛ هم مشكل خودمان را حل مي كنيم ، هم مشكل ديگران را حل مي كنيم ؛ هم راه خودمان را مي بينيم ، هم راه كسي را نمي بنديم ؛ آنوقت مي شويم راحت . هم آبروي ما محفوظ است ، هم دين ما محفوظ است .
مشكلات اخلاقي ؛ اساس گرفتاري هاي دولت و ملّت
هر مشكلي كه الآن ما در كشور داريم ؛ چه در دولتمردانمان ، چه در ملّتمان ؛ به خاطرهمين مشكلات اخلاقي است . و گرنه مشكلات پيچيده علمي در جامعه نيست ! آن مشكلات علمي پيچيده مال حوزه است و مال دانشگاه ها كه بايد بنشينند و حل كنند . ولي در فضاي جامعه، مشكل اساسي ما ، مشكل اخلاقي است .
اعطاي ( علم ) و ( عقل ) به جامعه
اهداف نهضت فوق تاريخي سالار شهيدان (ع)
و أربعين سالار شهيدان ، قسمت مهمش براي همين است . در زيارت أربعين مي خوانيد كه وجود مبارك أبي عبدالله ، بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ ع بادك م ن الجهاله و ح يره الضّلال ه (1). يعني خدايا ! حسين بن علي ، خون دلش را داد تا مردم را « عالم » بكند ، يك . بعد از اينكه عالم كرد ، « عاقل » بكند ؛ دو .
خيلي از انسانها در شرايطي بدتر از جريان كربلا كشته مي شوند ؛}درجريان حمله امريكا به عراق{ بيش از 12 هزار نفر را اينجور كشتند ! مگر كربلا چند نفر را شهيد كردند ؟! هرگز اينجور نكشتند ؛ امّا بعضي از خونها هستند كه فوق تاريخند . آنهائي كه فوق تاريخند ، در هاضمه تاريخ هضم نمي شوند . اين كه مي بينيد ، 12 هزار نفر ، كمتر و بيشتررا مي كشند ؛ اينها مظلومند . امّا شهيد يك حساب ديگر دارد ! هر مظلومي شهيد نيست . كسي كه تا آخرين لحظه بگويد: من خون مي دهم تا مردم (عالم) بشوند ، اوّلاً ؛ و (عاقل) بشوند ، ثانياً؛ اين حسين بن علي است .
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با دانشجويان دانشكده علوم پزشكي ، دانشكده علوم قرآني ، دانش آموزان ، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 4 / 2 / 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تهذيب الأحكام / 6 / 113 ـ ز ياره الأربعين
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



گشايش نمايشگاه ياد يار مهربان براي تجهيز كتابخانه ها

گروه ادب و هنر-
هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان با هدف تجهيز كتابخانه هاي مدارس، حوزه هاي علميه، كتابخانه هاي عمومي و خوابگاه هاي دانشجويي تازه تاسيس شهر تهران به مناسبت هفته كتاب، ديروز طي مراسمي در محل دائمي نمايشگاه هاي شهرداري تهران افتتاح شد.
در اين مراسم مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران، محمد باقر قاليباف شهردار تهران، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، علي اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران، سفير افغانستان و چهره هاي ديگري حضور داشتند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم سخنراني كرد و با اشاره به اهميت كتاب نزد مقام معظم رهبري اظهار داشت كه ما در فرمايشات و سيره عملي ايشان نيز اهميت كتاب را مي بينيم.
وي از برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان در استان هاي قم و قزوين خبر داد و گفت: به همه سازمان ها و نهادهاي فرهنگي شهرها و همچنين به شهرداري ها اعلام كرديم كه در صورت برگزاري اين نوع نمايشگاه ها حمايتشان مي كنيم.
حسيني تصريح كرد: يكي از ويژگي هاي بسيار ارزنده اين نمايشگاه اين است كه رقابت بسيار خوبي براي ناشران به وجود آمده تا بهترين ها را ارايه كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر مي خواهيم جامعه مانوس به كتاب داشته باشيم بايد آموزش آموزه هاي ديني را از كودكي آغاز كنيم و كتاب هاي جذاب را در اختيار كودكان قرار دهيم.
وي رويكرد دولت را رويكردي فرهنگي اعلام كرد و گفت: در سفرهاي استاني رئيس جمهور كار گروه فرهنگ و هنر به عهده شخص آقاي احمدي نژاد است ولو اگر اين حركت نمادين هم باشد نمايانگر اهميت موضوع است.
محمدباقر قاليباف شهردار تهران هم در افتتاحيه هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان از تاسيس بزرگ ترين كتابخانه ديجيتالي در بوستان گفت وگو خبر داد و اظهار اميدواري كرد در آينده نزديك كتابخانه ديجيتال علوم پزشكي در پارك لاله و كتابخانه ديجيتال علوم مهندسي در دانشگاه امير كبير با همكاري شهرداري تهران راه اندازي شود.
وي گفت: انقلاب اسلامي ايران نشات گرفته از مباني ديني در حوزه انديشه ورزي است. اينها باعث مي شود كه توجه به كتاب و كتابخواني در جامعه ما از اهميت خاصي برخوردار است. رئيس موسسه نشر شهر نيز در بيان گزارشي از برگزاري نمايشگاه اين نمايشگاه، گفت: همه ساله شهرداري و سازمان فرهنگي هنري باني برگزاري اين نمايشگاه هستند كه امسال از مشاركت موثر و ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز برخوردار هستيم.
شهرام نيا اظهار داشت: مدارس، حوزه هاي علميه، كتابخانه هاي عمومي شهر و كتابخانه هاي خوابگاه دانشجويي از جمله گروه هاي مخاطب اين نمايشگاه هستند.
به گفته وي، 400 ناشر 15 هزار عنوان كتاب را در اين نمايشگاه عرضه مي كنند.
گفتني است هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان تا 30 آبان ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي شهرداري تهران واقع در پارك گفت و گو برپاست.

 



كوثري: عربستان و آمريكا عاملان اصلي جنايات يمن هستند

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تأكيد كرد كه كشورهاي آمريكا و عربستان عاملان اصلي جنايت هاي ارتش يمن بر عليه شيعيان اين كشورند.
«محمد كوثري» در گفت وگو با ايسنا با اشاره به انتشار مداركي مبني بر استفاده عربستان از بمب هاي فسفري در يمن عليه شيعيان اين كشور گفت: اين اقدامات منجر به تنفر بيشتر مردم از آمريكا و عربستان خواهد شد، آمريكا و عربستان هر چقدر به دخالت هاي خود عليه شيعيان يمن ادامه دهند حقانيت اين مردم براي همه دنيا روشن خواهد شد و از نظر افكار عمومي پنهان نمي ماند، امروز برخورد با اين مسائل مانند سال هاي دور نيست كه اخبار آن منتقل نشود؛ بلكه بسيار سريع همه مردم از آن مطلع خواهند شد و در نهايت اين انتقاد باعث رسوايي آمريكا و عربستان خواهد شد.
وي با رد ادعاي هرگونه دخالت ايران در امور داخلي يمن گفت: تفكر شيعه مانند تفكر اهل تسنن و يا مسيحيت برخاسته از يك مذهب است و يا حتي تفكر ليبراليسم در دنيا هواداراني دارد، اين كه بگوييم ايران در يمن از گروهي حمايت مي كند و يا در سياست هاي آن دخالت مي كند دروغ محض است، عده اي از مردم خود يمن با تفكر انقلابي كه برخاسته از تشيع است خواسته هايي دارند و آنها از اقداماتي كه نظام جمهوري اسلامي در سطح جهان توانسته با ارايه تفكر و فكر خود انجام دهد آگاه تر شده اند و مقابل زورگويي ها و تجاوزات به حريم زندگي شان و يا افرادشان مي ايستند. آمريكايي ها هستند كه از سوي ديگر دنيا آمده اند و در امور اين كشور دخالت مي كنند. كوثري در پايان با تأكيد بر اينكه ما به هيچ وجه در هيچ كشوري دخالت نمي كنيم و با صراحت بارها اين را اعلام كرده ايم؛ گفت: اين آمريكاست كه با همراهي عربستان در مسائل يمن دخالت مي كند، ما بارها تاكيد كرده ايم مسائل يمن داخلي است و آنها بايد خود آن را حل كنند، حداكثر اين است كه كشورهاي منطقه مي توانند در اين مسائل ميانجي گري كنند.
رهبر مبارزان الحوثي: ايران دخالتي در امور داخلي يمن ندارد
رهبر مبارزان الحوثي اتهام جنگيدن مبارزان اين جنبش براي ايران را اتهامي پوچ و دروغ خواند و تصريح كرد كه ايران دخالتي در امور داخلي يمن ندارد.
عبدالملك بدرالدين الحوثي در گفت و گو با روزنامه لبناني «النهار» بار ديگر با رد وجود هرگونه حمايت تسليحاتي ايران از اين جنبش گفت: منابع تسليحاتي ما دو منبع غنايم جنگي و سلاح هاي مردم يمن است.
وي اتهام جنگيدن مبارزان الحوثي براي ايران را «اتهامي پوچ و دروغ» خواند و گفت: اين دولت صنعاء است كه از طرف هاي منطقه اي و بين المللي كمك مي گيرد.
رهبر مبارزان الحوثي با رد جنگ نيابتي از سوي ايران گفت: ايران دخالتي در امور داخلي يمن ندارد و با تمام جفاهاي دولت يمن در حق آن كشور، تهران به روابط خود با صنعاء ادامه داده است. وي با تاكيد بر رابطه عاطفي حوثي ها با همه برادران ديني گفت: هيچ رابطه اي بين ما و حوزه هاي ديني ايران و عراق وجود ندارد و ما در اتخاذ مواضع خود مستقل عمل مي كنيم. رهبر مبارزان حوثي ها با تاكيد بر اينكه هدف جنگ در صعده كسب قدرت سياسي نيست، گفت: اتهاماتي اين چنين عليه مبارزان الحوثي افترايي بيش نيست و ما براي چنين اهداف پوچي حاضر به كشتار و آوارگي مردم و تخريب منازل آنان نيستيم بلكه ما از خود دفاع مي كنيم. بدرالدين الحوثي در بخش ديگري از اين مصاحبه با اشاره به اتهامات عربستان سعودي به اين جنبش مبني بر ورود به خاك اين كشور گفت: عربستان ضمن حمايت از دولت يمن به طور نظامي، مالي، سياسي و تبليغاتي اجازه داده كه ارتش يمن در «جبل الدخان» مستقر و از آنجا عليه ما اقدام كند.
گفتني است در همين حال، روزنامه «الشرق الاوسط» طي مقاله اي نوشت كه ادله دولت يمن درباره وابستگي مبارزان الحوثي به ايران ضعيف است.

 



سفير ايران در پاكستان: مشكلات داخلي پاكستان توجيهي براي تروريسم نيست

سفير ايران در پاكستان تاكيد كرد مشكلات داخلي پاكستان هيچ توجيهي براي شهادت كارمندان نمايندگي هاي كشورمان نيست.
«ماشاءالله شاكري» سفير ايران در اسلام آباد در گفت وگو با ايسنا با اشاره به ترور كارمند محلي سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در پيشاور گفت ايران در اين رابطه انتظار دارد دولت پاكستان با هرگونه اقدامي كه هدفش تحريك احساسات مذهبي و تفرقه بين برادران شيعه و سني است،مقابله كرده و با حفاظت صحيح و پيشگيرانه از هرگونه حادثه اي جلوگيري كند.
وي خاطر نشان كرد: سفارت جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد به عنوان نماينده دولت ايران پس از دريافت خبر شهادت آقاي سيدابوالحسن جعفري- كارمند محلي سركنسولگري كشورمان در پيشاور-، به سرعت با مقامات فدرال و محلي پاكستان تماس گرفته و خواهان رسيدگي به موضوع و دستگيري افراد تروريست و محاكمه آنان شد.
شاكري ادامه داد: كشور پاكستان به دلائل متعدد درگير با تهديدات مختلف عليه امنيت و ثبات مليش از سوي تروريست ها بوده به نحوي كه امروز ما شاهد فضاي ناامن و نگران كننده براي نمايندگي ها و شهروندان ساكن در اين كشور هستيم. اين كشور درگير گروه هاي مختلف تندرو كه بعضاً منشاء افراطي گري مذهبي نيز دارند و مورد حمايت برخي عوامل خارجي هستند،بوده و هم چنين از حضور برخي سازمان ها و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي بيگانه در مرزهايش رنج مي برد. او گفت: ترور كارمند سركنسولگري ما در پيشاور كه اولين مورد از شهادت همكاران ما در پاكستان نيست (بلكه متاسفانه در كارنامه روابط دو جانبه چندين مورد سابقه دارد) مي تواند دلايل و علل مختلفي داشته باشد كه مهم ترين آن برهم زدن روابط خوب 60 ساله دو كشور و ايجاد ناامني براي فعاليت ديپلمات هاي كشورمان قلمداد مي شود.
عمليات خونبار و تروريستي گروهك ريگي در جنوب شرق كشورمان كه طبق اسناد ارائه شده درارتباط مستقيم با دستگاه هاي اطلاعاتي پاكستان قرار دارد، ترور اخير كارمند سركنسولگري ايران در پيشاور كه اين مورد نيز به گفته شاكري اولين نمونه از اين قبيل جنايت ها نيست و همچنين ترور برخي شهروندان ايراني كه از آن ميان مي توان به تروري در كراچي ظرف چند ماه گذشته اشاره كرد، همه و همه از جمله موضوعاتي است كه مطالبه عمومي از دولت پاكستان درخصوص برخورد قاطع و بازدارنده با اين قبيل اتفاقات را به دنبال داشته است.
سفير ايران در پاكستان درخصوص رابطه بين حادثه شهادت كارمند محلي سركنسولگري كشورمان و شهادت جمعي از فرماندهان سپاه و شيوخ منطقه سيستان و بلوچستان يادآور شد: برخي تحليل گران براين باورند كه رابطه اي ارگانيك بين مرتكبان اين دو حادثه وجود دارد. اما برخي ديگر اين دو حادثه را از دو منشا متفاوت مي دانند، با اين وجود ما منتظريم تا سازمان هاي تحقيقاتي و امنيتي پاكستان پس از پايان تحقيقات شان دلائل خود را ارائه داده و سپس به جمع بندي نهايي بپردازيم.
شاكري ادامه داد: در مورد اقدامات صورت گرفته پس از حادثه تاسف آور سيستان و بلوچستان، بايد متذكر شد پس از آن كه دولت جمهوري اسلامي ايران توانست ابعاد اين رفتار تروريستي را روشن كند تاسف و محكوميت كشورها و سازمان ها و نهادهاي بين المللي اعلام شد به نحوي كه شوراي امنيت سازمان ملل نيز اين اقدام را محكوم كرد، دولت پاكستان نيز در سفر جناب آقاي محمد نجار- وزير محترم كشورمان- قول هرگونه همكاري را داده و انتظار داريم در اين راستا به نتايج خوبي دست بيابيم.
وي تاكيد كرد: هيچ توجيهي براي شهادت كارمندان نمايندگي هاي كشورمان نبوده و ما انتظار داريم دولت پاكستان مشكلات داخلي خود را دليلي براي مشكلات جامعه ديپلماتيك نداند ولي مي خواهيم به نوعي ابراز درك متقابل را نسبت به مسائل موجود بيان كنيم. بنابراين حمله اخير و اتفاقات پيش آمده را بايد در راستاي شرايط كنوني پاكستان مورد ارزيابي قرارداد و منتظر ماند تا دولت اسلام آباد علاوه بر كنترل تروريسم به اقدامات امنيتي بيش تر براي نمايندگي هاي كشورهاي دوست اقدام كند.
وي در پايان گفت: پاكستان امروز در آغاز راه ايجاد سازه هاي سياسي مبتني بر اراده مردم اين كشور و زيربناهاي اقتصادي و... است و جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك همسايه در قبال اين كشور احساس مسئوليت مي كند. پيداست كه احساس مسئوليت از سوي دولت پاكستان مورد انتظار جمهوري اسلامي ايران هم هست. به گفته ديگر مسئوليت ( و در كل روابط دو كشور) يك جاده دو طرفه است و احساس ما زماني تحقق عيني مي يابد كه طرف پاكستاني نيز به همان اندازه براي گسترش روابط و تعمق آن كمك كند و ما را در رفع نگراني هايمان ياري دهد.

 



عسگري در زندان رژيم صهيونيستي است

يك سايت خبري براساس نتايج تحقيقات نهادهاي اطلاعاتي كشور اعلام كرد كه عليرضا عسگري در زندان رژيم صهيونيستي است.
سايت «الف» در اين باره نوشت: تحقيقات دو ساله نهادهاي ذيربط نشان مي دهد، علي رضا عسگري پس از دزديده شدن توسط سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه، در زندان رژيم صهيونيستي به سر مي برد.
بنابراين گزارش، عليرضا عسگري با همكاري موساد و سازمان هاي اطلاعاتي آلمان و انگليس ربوده شده و در نهايت به اسرائيل برده شده است.
عليرضا عسگري، كه پس از بازنشستگي در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به تجارت زيتون و روغن زيتون در سوريه مشغول بود، در تاريخ 16 آذر 85 از دمشق وارد هتل جيران استانبول تركيه شد و دو روز بعد 18 آذر مفقود شد.
در روزهاي ابتدايي اين آدم ربايي، ربايندگان عسگري با هدف سلب مسئوليت از اين آدم ربايي و جنگ رواني عليه كشورمان، به نقل از منابعي در سرويس هاي اطلاعاتي غربي به رسانه اي اين كشورها گفتند كه عسگري و خانواده اش پناهنده شده اند كه اين ادعا با مصاحبه اعضاي خانواده وي ناكام ماند.
در روزهاي بعد، سازمان اطلاعات خارجي انگلستان اولين سرويسي بود كه استفاده رسانه اي از اين ربايش را آغاز كرد و رسانه هاي آمريكايي به نقل از منابعي در ام.آي.سيكس اعلام كردند كه عسگري به مأموران اين سازمان گفته است كه مقادير زيادي اورانيوم از يك پايگاه هوايي نظامي در كيسانگن سودان به ايران منتقل شده است. اين رسانه ها مدعي شدند مقصد اين پرواز نطنز بوده است.
از زمان ربوده شدن عسگري در 18 آذر 1385 تاكنون، پيگيري هاي دستگاه سياست خارجي كشورمان براي آزادي وي ادامه دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14