(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 آبان 1388- شماره 19513
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
سپر انساني در جنگ غزه
از 1 تا 7 آذرماه برگزار مي شود نمايش اقتدار ميليون ها بسيجي همزمان با هفته بسيج
حسيني خبر داد حمايت از فعاليت اعضاي اوآنا در تهران
محمود شاهرخي شاعر انقلاب دارفاني را وداع گفت
قائم مقام وزير تعاون در امور استان ها: 25ميليون ايراني زير چتر تعاون قرار دارند
معاون امور حقوقي مجلس و استان هاي وزارت صنايع و معادن: ترس از هدفمندسازي يارانه ها منطقي نيست
صادرات گاز ايران به ارمنستان از سر گرفته شد
اخبار ادبي و هنري
قائم مقام سازمان صدا و سيما خبر داد دريافت همه شبكه هاي سيما در همه نقاط دنيا از طريق ماهواره
با حضور وزير كشور نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال در مازندران گشايش يافت
با حضور معاون رئيس جمهوري مجموعه كتاب هاي فرهنگ اعلام شهدا و وصاياي شهيدان رونمايي شد



 



سپر انساني در جنگ غزه

فلسطيني ها چگونگي استفاده از آنها به عنوان سپر انساني از سوي اسرائيلي ها در جنگ غزه را تشريح كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس»، اين اعترافات كه ازسوي قربانيان و تحقيقات ميداني در دوران تجاوز رژيم صهيونيستي به غزه موسوم به عمليات «سرب مذاب» به عمل آمده است، نشان مي دهد، كه ارتش اسرائيل قوانين بين المللي را به شدت نقض كرده است.
عباس حلاوه (59 ساله) از شهرك «بيت لاهيا» در شمال غزه گفت: در دوران تجاوز اسرائيل به غزه در خانه نشسته بودم كه صداي انفجار مهيبي در مقابل منزلم شنيدم، به سرعت خود را به زير پله هاي منزلم رساندم كه ناگهان با سربازان اسرائيلي مواجه شدم. آنها در حالي كه تفنگ هاي خود را به طرف من نگه داشته بودند، از من خواستند، همه لباس هايم را از تنم بيرون بياورم، آنگاه مرا با خود به خيابان بردند در حالي كه دست و پا و چشمانم را بسته بودند.
آنها در حالي كه مرا سپر خود قرار داده بودند، وارد خانه ها مي شدند و ساكنين آنها را به تسليم فرا مي خواندند و به مدت سه روز در اين وضعيت به سر بردم و چيزي جز شنيدن صداي انفجارها و شليك گلوله نمي شنيدم.
حلاوه يادآور شد: اسرائيلي ها به اين هم بسنده نكردند، بلكه دراين سه روز مرا سوار بر تانك كرده و در آن سرماي شديد بدون آب و غذا قرار گرفته بودند.
«مجدي عبدريه» (40 ساله) از جباليا نيز گفت: اسرائيلي ها مرا وادار به ورود به يك خانه كه مبارزان در آن قرار داشتند كردند اما هنگامي كه خودداري كردم مرا به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و به مدت سه روز به عنوان سپر از من استفاده كردند.

 



از 1 تا 7 آذرماه برگزار مي شود نمايش اقتدار ميليون ها بسيجي همزمان با هفته بسيج

سرويس سياسي -
برنامه هاي هفته بسيج امسال از اول آذرماه و با نام «بسيج مستضعفين، بصيرت و ولايتمداري» آغاز مي شود.
سرتيپ محمد فرهادي رئيس ستاد هفته بسيج ديروز در جمع خبرنگاران گفت: در هفته بسيج كه تا هفتم آذرماه ادامه خواهد داشت. ميليون ها بسيجي هميشه در صحنه سازماندهي و آمادگي رزمي و فرهنگي خود را به نمايش خواهند گذاشت.
وي بينش بسيجي را مبتني بر اسلام ناب محمدي دانست و افزود: ايمان به خدا، پيروي از ولايت مطلقه فقيه و جهاد بي وقفه براي برپايي احكام الهي جزء فرهنگ بسيجي است به طوري كه توطئه هاي پس از پيروزي انقلاب هم با همين فرهنگ خنثي شد.
وي با بيان اينكه برنامه هاي هفته بسيج با شعار «بسيج مستضعفين، 30 سال حضور آگاهانه» اجرا مي شود گفت: اعزام 1600 تيم پزشكي و خدمات پزشكي به مناطق محروم در طول هفته بسيج توسط جامعه پزشكي و نوآوري يكي از برنامه هاي اين حوزه است.
سازندگي از وظايف استراتژيك بسيج
فرهادي همچنين برپايي سه بيمارستان صحرايي در استان هاي آذربايجان غربي، كرمانشاه و سيستان و بلوچستان، تهيه جهيزيه براي زوج هاي جوان و نيازمند، افتتاح پروژه هاي خدماتي بسيج سازندگي كه 300 پروژه آن به بهره برداري رسيده و 100 پروژه جديد در مرحله شروع است است، ويزيت رايگان بيماران در كليه بيمارستان هاي سراسر كشور، تجليل از گروه هاي جهادي و گردهمايي خادمين و خيرين بسيجي در سراسر كشور از برنامه هاي سازمان بسيج مستضعفين در اين هفته است.
رئيس ستاد هفته بسيج در ادامه در خصوص برنامه هاي فرهنگي و تربيتي اين سازمان اظهار داشت: تجديد ميثاق طلاب علوم ديني با آرمان هاي امام خميني(ره) تحت عنوان پرچمداران بصيرت، برگزاري نمايشگاه فاطمه شناسي، تجمع سراسري اصحاب فرهنگ و هنر در مراكز استان ها با موضوع جنگ فرهنگي و راه هاي مقابله با آنان، تجديد عهد اقشار مختلف بسيج با آرمان هاي امام و برپايي مراسم ويژه شهادت امام محمدباقر(ع) در حرم حضرت عبدالعظيم از برنامه هاي فرهنگي و تربيتي بسيج است.
6000 مبتكر و مخترع در بسيج
فرهادي در ادامه سخنان خود در خصوص برنامه هاي علمي و آموزشي سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان كرد: نشست جهادگران علم و فناوري، جشنواره مبتكرين و مخترعين بسيجي كه با حضور 6 هزار مبتكر و مخترع بسيجي برگزار مي شود، افتتاح 2 مركز رشد و فناوري در تهران و كرمان و افتتاح مدارس مجازي بسيج از برنامه هاي علمي و آموزشي اين هفته است.
وي در خصوص مدارس مجازي بسيج خاطرنشان كرد: آنچه كه مي خواهيم به بسيجيان در حوزه فرهنگي و اخلاقي آموزش دهيم را توسط مدارس مجازي بسيج به آنها آموزش مي دهيم.
رئيس ستاد هفته بسيج در ادامه افزود: همچنين برنامه راهپيمايي و كوهپيمايي دانش آموزان بسيجي و خانواده بسيجيان توسط سازمان بسيج مستضعفين در اين هفته برگزار مي شود.
فرهادي در پايان تصريح كرد: در روز 5 آذر، روز تشكيل بسيج مستضعفين نمايش چند ميليوني سازماندهي شده بسيجيان در سراسر كشور با نام حماسه ماندگار برگزار خواهد شد.
نقدي: نفوذ بسيج در ميان مردم «حراستي» نيست
سرتيپ پاسدار نقدي هم در نشستي با تاكيد بر اينكه بسيج نبايد به سمت اداري شدن پيش رود گفت: رفتار عاطفي و محبت و خدمت به مردم بهترين روش براي جذب نيروهاي جديد است.
محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كه در اولين نشست با فرماندهان حوزه ها و پايگاه هاي مقاومت و نخبگان بسيجي سپاه ناحيه شمال تهران سخن مي گفت تاكيد كرد: نفوذ بسيج در ميان مردم يك نفوذ حراستي نيست، بلكه وارستگي، صداقت، سادگي، تواضع، ارتباط با خدا و مردم است كه به عنوان مولفه هاي فرهنگ بسيجي موجب جذب آحاد مردم و جوانان به اين نهاد مي شود و ما بايد به گونه اي رفتار كنيم تا دل هاي مردم به سمت بسيج جذب شود.
نقدي با بيان اينكه همه ملت ايران بالقوه بسيجي هستند، تصريح كرد: بسيج تشكل وفاداران به انقلاب است و اين نهاد وظيفه دارد در هر شهر و روستايي و هر سازمان و اداره اي، نيروهاي وفادار و علاقمند به انقلاب اسلامي و ولايت را در جهت اهداف نظام سازماندهي كند.
نقدي تاكيد كرد: بسيج نبايد به سمت اداري شدن پيش برود زيرا بسيج يك جران انقلابي، مردمي و خدمتگذار ملت است و بايد تلاش كند تا باري از دوش نظام و مردم بردارد و در كل بسيجي كسي است كه با قناعت و امكانات كم كارهاي بزرگ انجام دهد.

 



حسيني خبر داد حمايت از فعاليت اعضاي اوآنا در تهران

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از دعوت همه رسانه هاي عضو اوآنا براي حضور هميشگي در دوره هاي آتي نمايشگاه بين المللي مطبوعات تهران خبر داد و اعلام كرد كه مي خواهيم موانع موجود بر سر حضور اين رسانه ها را در ايران برطرف كنيم تا فعاليت آنها در ايران توسعه يابد.
« سيد محمد حسيني »ديروز پس از افتتاح سي و يكمين نشست كميته اجرايي و بيست و پنجمين نشست گروه فني ـ خبري خبرگزاري هاي آسيا ـ اقيانوسيه OANA كه به ميزباني خبرگزاري مهر در هتل انقلاب تهران در حال برگزاري است با اشاره به حضور برخي رسانه هاي عضو اوآنا براي نخستين بار در ايران گفت : قطعاً ديدن واقعيت هاي ايران براي آنها ارزشمند خواهد بود و اگر در آينده همكاري هايشان را با جمهوري اسلامي ايران گسترش دهند، اين همكاري ها تاثير بسزايي خواهد داشت. به همين خاطر ما هم از اين نشست ها حمايت مي كنيم و يكي از محورهاي اينگونه حمايتهاي مالي و معنوي ما، حضور مطبوعات و خبرگزاري ها در مجامع بين المللي است.
وي از دعوت همه رسانه هاي عضو اوآنا براي حضور هميشگي در دوره هاي آتي نمايشگاه بين المللي مطبوعات تهران خبر داد و گفت: مي خواهيم موانع موجود بر سر حضور اين رسانه ها را در ايران برطرف كنيم و اگر دفاتري نياز دارند در تاسيس آنها به ياري اين رسانه ها خواهيم پرداخت.

 



محمود شاهرخي شاعر انقلاب دارفاني را وداع گفت

گروه ادب و هنر-
محمود شاهرخي از شاعران پيشكسوت و انقلابي كشورمان روز يكشنبه 24آبان ماه در سن 82 سالگي از دنيا رفت.
اين شاعر متعهد از دوشنبه هفته گذشته براي انجام عمل جراحي روده در بيمارستان بستري شده بود. وي پس از دو بار جراحي روز جمعه 22 آبان به علت ايست قلبي به كما رفت و در نهايت ديروز درگذشت.
وي در سال 1306، در شهرستان بم به دنيا آمد. او پس از انجام تحصيلات متوسطه به عنوان طلبه در حوزه علميه مشغول ادامه تحصيل شد. شاهرخي كه «جذبه» تخلص داشت، پس از پيروزي انقلاب، همكاري خود را با صداي جمهوري اسلامي ايران آغاز كرد و به نوشتن مقالات و برنامه هايي با عناوين «تا به خلوتگاه خورشيد»، «تا به سرمنزل عنقا»، «سيري به پاي دل»، و «نواي ني» در زمينه ادب و عرفان پرداخت.
شعرهاي «شاهرخي» پس از پيروزي انقلاب تاكنون به صورت پراكنده در بيشتر مطبوعات كشور، جنگ هاي ادبي و مجموعه شعرهاي مختلف گردآوري شده، انتشار يافته است. او از زمره شاعراني است كه پس از آغاز جنگ تحميلي، بسياري از شعرهاي خود را با موضوع دفاع مقدس، شهادت،ايثار و حماسه سازي هاي رزمندگان سرود و در شب هاي شعر دفاع و مقاومت و همايش هاي سراسري شعر دفاع مقدس حضور گسترده داشت. وي در طول فعاليت خود تا به امروز با بسياري از مراكز ادبي و فرهنگي از جمله حوزه هنري، صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، شوراي عالي شعر مركز موسيقي صدا وسيما،اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران همكاري داشته و عضو شوراي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. «جذبه » بيشتر قالب هاي كلاسيك را در سرودن تجربه كرده است.
«در غبار كاروان»، «داغ شقايق ها»، «تجلي عشق»، «گزيده ادبيات معاصر»، «گلبانگ عاشقانه»، «خلوتگاه عشق»، «آئينه آفتاب»، «آئينه عصمت»، «آئينه صبر»، «آئينه ايثار»، «آئينه رجا»، «آئينه عفت»، «سيماي پيامبر در ادب فارسي»، «درسي كه از قرآن آموختيم» و «شعر جنگ» از جمله كتاب هاي شاهرخي هستند.
از ديگر فعاليت هاي او مي توان نگارش مقدمه ديوان حضرت امام خميني(ره) را ياد كرد. وي همچنين ده ها مجموعه شعر گردآوري شده در موضوعات انقلاب، امام (ره)، دفاع مقدس و ائمه معصومين(ع) دارد كه با همكاري مشفق كاشاني فراهم آمده است.
گفتني است مراسم تشييع پيكر اين شاعر انقلابي و آييني امروز ساعت 9 صبح با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونين و مسئولان وزارتخانه، خانواده و بستگان آن مرحوم و جمعي از اصحاب فرهنگ و هنر، از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع خواهد شد.
روزنامه كيهان نيز درگذشت اين شاعر متعهد را به مقام معظم رهبري، بستگان آن مرحوم و جامعه ادبي كشورمان تسليت عرض مي كند.

 



قائم مقام وزير تعاون در امور استان ها: 25ميليون ايراني زير چتر تعاون قرار دارند

تبريز- خبرنگاركيهان:
هم اكنون 25ميليون نفر در سطح كشور زير پوشش 160هزار تعاوني رسمي قرار دارند.
قائم مقام وزارت تعاون در امور استان ها با اعلام مطلب فوق در تبريز افزود: از اين تعداد تعاوني، بيش از 110هزار تعاوني فعال است كه افزون بر 50هزار آن را توليدي ها تشكيل مي دهند.
علي علوي ادامه داد: 160هزار تعاوني در كشور به ثبت رسيده است. وي با اشاره به تأسيس «بانك توسعه تعاون» با 5هزار ميليارد ريال سرمايه اوليه، اظهار داشت: صندوق ضمانت و سرمايه گذاري تعاون نيز تأسيس مي شود. به گفته وي، اساسنامه اين صندوق هم اكنون در مراحل پاياني قرار دارد.

 



معاون امور حقوقي مجلس و استان هاي وزارت صنايع و معادن: ترس از هدفمندسازي يارانه ها منطقي نيست

تبريز- خبرنگاركيهان:
ترس عمومي از تورم ناشي از هدفمند سازي يارانه ها، منطقي نيست و بيشتر ناشي از عدم اطلاع رساني درست است.
معاون امور حقوقي مجلس و استان هاي وزارت صنايع و معادن، در معارفه علي مصارفي به عنوان رئيس جديد صنايع و معادن آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق افزود: عدم اطلاع رساني درست و جامع و فقدان شناخت و آگاهي مردم نسبت به اين طرح، علت اصلي نگراني آنها است. طاهر طاهري همچنين از همكاريهاي نزديك مجلس شوراي اسلامي و دولت، در طرح هدفمندسازي يارانه ها، قدرداني كرد و يادآور شد: اجراي طرح در جراحي اقتصادي كشور مؤثر و مطلوب عمل مي كند و توسعه كشور را به دنبال خواهد داشت و به همين علت اجراي آن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است.
وي درعين حال با اشاره به ظرفيت هاي موجود در آذربايجان شرقي گفت: در سال گذشته 10هزار و 440ميليارد ريال در صنعت و معدن اين استان سرمايه گذاري شد و امسال اين رقم 20هزار ميليارد ريال مي شود كه هم اكنون 4هزار و 780ميليارد ريال آن انجام شده است.
نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز گفت: ضريب نسبي حوزه صنعت در امر در اختيار داشتن انرژي ارزان با اجراي طرح هدفمند سازي، از بين خواهد رفت و براي جبران آن، بايد راه كارهاي علمي و عملي توسط دستگاههاي مربوطه، تدوين شود.
رضا رحماني درعين حال تصريح كرد: به كارگيري 30درصد از صرفه جويي مالي ناشي از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها در توليد، توسط مجلس تصويب شده كه اين اقدام، قدم مهمي در تحولات اقتصادي كشور است.

 



صادرات گاز ايران به ارمنستان از سر گرفته شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
پس از چند روز و به دنبال رفع مشكلات فني صادرات گاز ايران به ارمنستان از سر گرفته شد.
مدير منطقه هشت عمليات انتقال گاز ايران با اعلام خبر فوق افزود: به دنبال رفع مشكلات فني، از شنبه صادرات گاز به اين جمهوري، مجددا آغاز شد و در 24 ساعت گذشته حدود يك ميليون متر مكعب گاز، به ارمنستان صادر شده است.ولي الله ديني افزود: سهم انتقال گاز منطقه در 24 ساعت گذشته 59 ميليون متر مكعب بوده و از اين ميزان 25 ميليون متر مكعب به بخش صادرات اختصاص يافته است.
گفتني است امسال و تا قبل از قطع جريان گاز 470 ميليون متر مكعب گاز طبيعي بصورت تهاتري به جمهوري ارمنستان صادر شد كه به طور متوسط صدور 2 ميليون متر مكعب گاز در روز را شامل مي شود.
ايران، آمادگي خود را براي افزايش اين رقم تا سقف 10 ميليون متر مكعب در روز را به طرف ارمني، اعلام كرده است.

 



اخبار ادبي و هنري

درد دل كارگردان مسلمان از محدوديت هايش در فرانسه
در ديدار مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با سينماگر مسلمان فرانسوي، مسائل مختلف فرهنگي- هنري دو كشور ايران و فرانسه و راههاي همكاري و توليد مشترك آثار مستند و... مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ديو دونه (Dieu Donne) بازيگر، فيلمنامه نويس و كارگردان فرانسوي در گفت وگو با شفيع آقامحمديان، ضمن انتقاد از تهيه كنندگان و سرمايه گذاران سينماي فرانسه كه همواره پيرامون موضوعات خاصي به تهيه فيلم مي پردازند، تصريح كرد: نزديك 10سال است كه فيلمنامه اي را با محوريت «بردگي» در فرانسه، به رشته تحرير درآورده ام اما متاسفانه به هر كمپاني سينمايي فرانسوي كه در انحصار يهوديان و سرمايه گذاران متاثر از سياست هاي سينماي هاليوود است مراجعه كردم، جواب «نه» شنيدم و در نهايت تصميم گرفتم تا توليد اين فيلم را از طريق كشور كوبا پيگيري كنم.
وي در ادامه افزود: نزديك به 25سال است كه بازيگر تئاتر هستم و در چندين فيلم فرانسوي هم بازي كرده ام، اما آنها هنوز هم به من، به چشم يك بيگانه نگاه مي كنند؛ در حالي كه من، جزو نسل چهارم اين كشور محسوب مي شوم.
مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز در اين نشست، ضمن برشمردن فعاليت هاي گسترده فرهنگي- هنري اين «مركز» به ويژه در حوزه توليد مستند، آمادگي هرگونه همكاري با سينماگران فرانسوي به خصوص در زمينه مستندسازي و توليد مشترك را اعلام كرد.
تاكيد دبير جشنواره فيلم كوثر بر تشكيل كارگروه خانواده
دبير چهارمين جشنواره فيلم كوثر با انتقاد از نوع نگاه به زن در فيلم هاي سينمايي و اين كه فيلم هاي خانوادگي در اولويت توليد قرار ندارند، گفت: بايد كارگروه خانواده در دولت جديد و بنياد سينمايي فارابي تاسيس شود تا شاهد رونق توليد فيلم هاي خانوادگي با كيفيت باشيم.
چهارمين جشنواره فيلم كوثر با موضوع آسيب شناسي و بررسي جايگاه و نحوه به تصوير كشيدن زن در سينما از 27 تا 30آبان در سينما فلسطين برگزار مي شود. به همين مناسبت برگزاركنندگان آن در نشستي خبري به تشريح برنامه هاي آن پرداختند.
دبير چهارمين جشنواره فيلم كوثر اضافه كرد: در اين دوره 1172اثر با عنوان طرح و فيلم به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه اين رقم شامل 619 فيلم و 553 طرح است. نكته جالب توجه در اين آثار اين است كه 431 اثر از سوي خانم ها از سراسر كشور به جشنواره رسيده است. همچنين 361 اثر در اين دوره از جشنواره از شهرستان ها براي ما ارسال شد.
وي افزود: بزرگداشت انسيه شاه حسيني و پروانه معصومي و نشست تخصصي زن، هويت، سينما از برنامه هاي ديگر اين جشنواره است.
فراخوان فيلم هاي ضد صهيونيستي در جشنواره حديث مقاومت
فراخوان آثار براي دومين دوره جشنواره بين المللي «حديث مقاومت» با موضوع ضد صهيونيستي منتشر شد.
جشنواره توسط شبكه هاي جهاني الكوثر و المنار و با مشاركت اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي در راستاي ترويج فرهنگ مقاومت و قدرداني از مستندسازان عرصه مقاومت و ايجاد پيوند و انتقال تجربه ميان مستندسازان داخلي و خارجي و رشد و اعتلاي خلاقيت و آفرينش هنري در ميان هنرمندان علاقه مند برگزار مي شود. در دومين جشنواره حديث مقاومت تمامي آثار مستندي كه با موضوع «مقاومت ضد صهيونيستي» كه بعد از سال 2000 ميلادي ساخته شده باشند، حق شركت دارند و هيچ گونه محدوديتي در تعداد آثار ارسالي متقاضي شركت در جشنواره نيز براي شركت كنندگان وجود نخواهد داشت. اين جشنواره امسال از 4 بخش اصلي مستند كوتاه، مستند بلند، مستند غيرحرفه اي و نماهنگ و همچنين يك بخش ويژه تشكيل شده كه به برگزيدگان هر بخش نيز جايزه ويژه اي تعلق خواهد گرفت.
260 نمايشگاه كتاب در زندان ها و كانون هاي اصلاح و تربيت
به مناسبت برگزاري هفته كتاب و در هشتمين روز آن كه در روز كتاب، رسانه و اصلاح و تربيت نام دارد شنبه 30آبان ماه، 260نمايشگاه كتاب در زندان ها و كانون هاي اصلاح و تربيت توسط سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي اداره كل زندان هاي استان تهران برگزار مي شود.
گفتني است، هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران 23آبان با حضور جمعي از مسئولان از جمله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس كتابخانه ملي و سازمان اسناد، معاون فرهنگي وزارت ارشاد افتتاح شد و تا 30 آبان ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

 



قائم مقام سازمان صدا و سيما خبر داد دريافت همه شبكه هاي سيما در همه نقاط دنيا از طريق ماهواره

امروز شبكه هاي سراسري و استاني در همه نقاط دنيا از طريق ماهواره قابل دريافت است به همين علت توليد كنندگان بايد استانداردهاي كاري را رعايت كنند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا از خراسان رضوي، قائم مقام سازمان صدا و سيما با اعلام اين مطلب افزود: افزايش كمي و كيفي توليدات راديويي و تلويزيوني و توجه به توليدات مراكز از اولويت هاي دوره دوم پنج ساله مديريت مهندس ضرغامي در صدا و سيما است.
علي دارابي ادامه داد: با دارا بودن 110 شبكه راديويي و تلويزيوني سالانه به حدود 700 سريال و فيلم نياز داريم كه توليد اين مقدار كار، همت بالاي مديران و عوامل توليدي و همكاران رسانه ملي را مي طلبد.
وي افزود: طي سال 84 تنها چهار اثر از توليدات مراكز، از شبكه هاي سراسري پخش شد اما اين تعداد در سال 86 به 26 مورد افزايش يافته است.
قائم مقام سازمان صدا و سيما گفت: اين افزايش نشانگر كار جدي همكاران مراكز و توجه آنها به نيازهاي ملي و بين المللي بوده است.
وي توجه به نگاه ملي و بين المللي، تقويت باورهاي ديني و فرهنگي، آيينهاي محلي و سنتهاي قومي را از ضرورتهاي توليد آثار راديويي و تلويزيوني در مراكز عنوان كرد و افزود: اينها مواردي است كه در دوره جديد مسئوليت مهندس ضرغامي مورد توجه جدي قرار خواهدگرفت لذا اميدواريم صدا و سيماي خراسان رضوي نيز نقش جدي در اين بخش داشته باشد.

 



با حضور وزير كشور نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال در مازندران گشايش يافت

ساري - خبرنگار كيهان:
با حضور وزير كشور و مسئولان اجرايي و فرهنگي مازندران اولين نمايشگاه سراسري رسانه هاي ديجيتال اين استان در ساري گشايش يافت.
وزير كشور در اين مراسم با تاكيد بر اهميت اطلاع رساني بر لزوم اهتمام بيشتر اهالي رسانه براي انعكاس توانمنديها و ظرفيت هاي بالنده ايران اسلامي تاكيد كرد.
«مصطفي محمدنجار» با تقدير از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران به خاطر برگزاري اين نمايشگاه خواستار يكپارچه شدن رسانه هاي ديجيتال در راستاي صيانت از مرزهاي فرهنگي انقلاب شد.مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين آئين بسترسازي براي توليد و توسعه فرهنگ بومي و اسلامي در رسانه هاي ديجيتال و ايجاد همگرايي بيشتر در فعالان اين حوزه براي اعتلاي هنر و فرهنگ اصيل اسلامي را هدف برپايي اين نمايشگاه برشمرد و افزود: هم اكنون 90 درصد مخاطبان اينترنت و بازيهاي رايانه اي در كشور كمتر از 25 سال سن دارند.
هادي ابراهيمي با اشاره به تاثيرات فرهنگي عميق ناشي از فراگيري رسانه هاي ديجيتالي بر لزوم جريان سازي مثبت براي توليد نرم افزارها، توسعه زبان و خط فارسي در دنياي مجازي در اين حوزه تاكيد كرد، گفتني است اين نمايشگاه به مدت يك هفته در كيلومتر 7 جاده ساري - نكا برپا است.

 



با حضور معاون رئيس جمهوري مجموعه كتاب هاي فرهنگ اعلام شهدا و وصاياي شهيدان رونمايي شد

مراسم رونمايي مجموعه كتاب هاي «فرهنگ اعلام شهدا» همزمان با هفته كتاب، در محل معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين مراسم، مهندس زريبافان، معاون رييس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: براي ترويج و نهادينه كردن فرهنگ ايثار و شهادت و انتقال آن به نسل جوان و نسل هاي آينده ، بايد حقايق دوران دفاع مقدس، رفتارها، منش و ويژگي هاي شهيدان جمع آوري و قابل دسترس شوند و رونمايي از فرهنگ اعلام و وصيت نامه شهدا نيز در اين راستا صورت مي گيرد. وي با اشاره به تلاش دشمنان در بخش هاي سخت افزاري و نرم افزاري براي ضربه زدن به كشورمان گفت: البته دشمنان در زمينه سخت افزاري موفق نشدند و به همين دليل به اقدامات نرم افزاري روي آورده اند تا بتوانند بر فرهنگ غني كشورمان تاثير بگذارند. بنابراين ما نيز بايد با انجام اقدامات فرهنگي و همسان با مقتضيات زمان، با جنگ رواني دشمنان مقابله كنيم كه مقاوم سازي جامعه با فرهنگ ايثار و شهادت يكي از اين راه هاست.
به گفته وي، تاكنون حدود چهار ميليون مدرك و سند از شهيدان جمع آوري و حدود دو و نيم ميليون مورد وارد سيستم نرم افزاري شده و باقي مانده موارد نيز در حال انجام است و بنياد شهيد قصد دارد تمامي مدارك و اسناد مربوط را جمع آوري كند.
در حاشيه اين مراسم، دكتر عباس خامه يار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: با توجه به رسالت انتشارات شاهد و مزيت نسبي بنياد شهيد و امور ايثارگران كه اسناد و آثار شهدا را در اختيار دارد و همچنين ضرورت انتشار آثار و مستندات شهدا و ايثارگران به عنوان ذخاير غني فرهنگي كشور، سياست نشر آثار و اسناد مربوط در دستور كار انتشارات شاهد قرار گرفته است.
وي افزود: رويكرد جديد يعني اولويت انتشار آثار و اسناد شهدا و ايثارگران با پشتوانه نزديك به دو سال مطالعه و بررسي و مشورت با صاحبان نظر و انديشه اتخاذ شده است.
وي گفت: فرهنگ رونمايي شده در اين مراسم مربوط به شهيدان استان كهگيلويه و بويراحمد بود و فرهنگ اعلام شهداي ديگر استان ها به مرور منتشر خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14