(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 آبان 1388- شماره 19516
 

تلاش مخالفان در مصر براي جلوگيري از موروثي شدن رياست جمهوري مبارك
ابراز تمايل آمريكا براي حضور در جلسات سازمان كنفرانس اسلامي
شليك 150 موشك سعودي كودكان صعده را به خاك و خون كشيد
دردسر «احترام» زيادي!
تظاهرات ضدآمريكايي در آتن با دخالت پليس به خشونت گرائيد
عبدالقديرخان خواستار محاكمه ژنرال مشرف شد
رژيم صهيونيستي 900 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس مي سازد
پارلمان عراق: مشكل كردها از طريق گفت وگو قابل حل است
در آمريكا چه مي گذرد؟- قسمت آخر



تلاش مخالفان در مصر براي جلوگيري از موروثي شدن رياست جمهوري مبارك

منابع خبري از تلاش احزاب معارض مصري براي جمع آوري ميليون ها امضا در مخالفت با موروثي شدن رياست جمهوري در مصر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، پايگاه اينترنتي «المحيط»، تلاش مردمي مخالفت با رياست جمهوري «جمال مبارك» پسر رئيس جمهور فعلي مصر، با حمايت رهبران گروه هاي معارض و اعضاي گروه اخوان المسلمين آغاز شده است.
به گزارش المحيط ، اين تلاش ها بدون مشاركت گروه هاي تاثيرگذار مانند «كفايه، الثوريون الاشتراكيون و الكرامه» آغاز شده است.
گروه هاي معارض رژيم مصر، تلاش دارند كه با جمع آوري پنج ميليون امضا، عمق مخالفت مردمي خود را با حكومت حسني مبارك و روي كار آمدن جمال مبارك به گوش جهانيان برسانند.

 



ابراز تمايل آمريكا براي حضور در جلسات سازمان كنفرانس اسلامي

يك مقام سابق سازمان سيا، از تلاش آمريكا براي حضور در سازمان كنفرانس اسلامي به عنوان عضو ناظر خبر داد.
به گزارش ايرنا، «اميل نخله» رئيس سابق بخش اسلام شناسي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) طي يك سخنراني در لندن اعلام كرد: باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا به شدت تلاش مي كند با انتصاب يك عضو ناظر و مسلمان آمريكايي در سازمان كنفرانس اسلامي، روابط مخدوش شده خود با دنياي اسلام را ترميم كند.
وي در پايان با انتقاد از عملكرد دولت هاي آمريكا در قبال مسلمانان جهان تصريح كرد: آمريكا از ميان 5/1 ميليارد مسلمان موجود در جهان تنها بر روي عده قليل كمتر از يك درصدي القاعده تمركز كرده و مشكلات آنها را به عموم مسلمانان تعميم مي دهد.

 



روز گذشته اتفاق افتاد
 شليك 150 موشك سعودي كودكان صعده را به خاك و خون كشيد

زنان و كودكان صعده روز گذشته با شليك 150 موشك رژيم سعودي به خاك و خون كشيده شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش وهابي عربستان روز چهارشنبه با سلاح ها و تجهيزات ساخت آمريكا، انگليس و فرانسه، ده ها فروند موشك برد كوتاه و مخرب را بر سر مردم بي دفاع صعده و روستاهاي اطراف آن شليك و موجب به خاك و خون كشيده شدن ده ها زن و كودك صعده شد.
براساس اين گزارش، دولت عربستان كه از ثروت فراوان نفت برخوردار است با خريد و انباشته كردن سلاح هاي آمريكايي و اروپايي، جنگ صعده را بهانه قرار داده و به آزمايش اين سلاح ها بر سر ردم مظلوم يمن پرداخته است.
گزارش خبرگزاري ها حكايت از اين دارد كه نيروي هوايي عربستان ظرف روز گذشته، حجم بمباران هاي خود ر بر خاك يمن وسعت بخشيده و ده ها تن بمب بر روي محل سكونت شيعيان صعده پرتاب كرده است.
در بيانيه اي كه جنبش الحوثي ها درباره كشته و مجروح شدن افراد بي گناه در بمباران هواپيماهاي سعودي منتشر كردند، آمده است؛ در طول روز گذشته، بيش از 150 موشك و 18حمله هوايي عليه اراضي يمن در مناطق «شدا»،«رازح» و «المنازله» توسط عربستان صورت گرفته است.
در اين حال ، شيعيان صعده روز چهارشنبه تصاوير جان باختن ده ها تن از زنان و كودكان بي دفاع يمني توسط هواپيماهاي رژيم سعودي را در اينترنت منتشر كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، در يكي از اين تصاوير، چگونگي به آتش كشيده شدن يكي از روستاهاي مسكوني يمن كه بر اثر انفجار بمب هاي فسفري هواپيماهاي جنگي عربستان به طور كامل منهدم شده به نمايش گذاشته شده است.
همچنين در اين تصاوير گلدسته مسجد روستا را كه بر اثر بمباران هاي شديد منهدم شده در معرض ديد گذاشته شده است.
از سوي ديگر، جنبش الحوثي، تصاويري از سلاح ها و تجهيزات به غنيمت گرفته شده در نبرد با ارتش عربستان را پخش كرد.به گزارش شبكه تلويزيوني «المنار»، اين سلاح ها و تجهيزات شامل انواع مسلسل، نارنجك هاي دستي و تفنگي، گلوله هاي آرپي جي، خمپاره و تجهيزات مخابراتي است كه به غنيمت گرفته شده است.
همچنين منابع خبري از ادامه گلوله باران و بمباران مناطق مسكوني و روستاهاي يمن از سوي توپخانه و نيروي هوايي عربستان سعودي خبر دادند.
گزارش هاي دريافتي از شمال يمن از زندگي تقريبا 70 هزار آواره منطقه «رازح» در استان صعده در شرايط سخت و دردناك حكايت دارد، چرا كه اين منطقه از سه طرف توسط عربستان و يمن در محاصره شديد قرار دارد.
ارتش يمن نيز كه از سه ماه پيش تاكنون شيعيان صعده را متحمل جنگي داخلي كرده است، اكنون تلاش مي كند تا با كمك عربستان، با محاصره درازمدت شهر صعده و قطع راه هاي امدادرساني و مواصلاتي الحوثي ها را به زانو درآورد.

 



دردسر «احترام» زيادي!

تعظيم بلند بالاي «باراك اوباما» در مقابل امپراتور «آكي هيتو» ژاپن باعث شده تا طبقه سياسي آمريكا حسابي به هم بريزد و دست راستي هاي جمهوريخواه اين شكل غيرعادي تعظيم و تكريم را بهانه و جناب رئيس جمهور دموكرات را متهم كنند كه زيادي خودش را در برابر رئيس يك مملكت خارجي خوار و ذليل كرده است! حالا، اين شكل احترام گذاشتن به يك رئيس خارجي اگرچه براي بعضي ها يك سنت است و براي بعضي ديگر هم يك عمل مضحك، اما از نظرآمريكايي ها با آن همه تكبرشان كاري واقعاً غيرعادي است! به هر حال، اين اولين باري نيست كه از اين جور اتفاق ها براي «كاخ سفيد نشين » ها مي افتد. مثلاً در سال 2005 «بوش كوچك» به خاطر اينكه «دست در دست» شاهزاده «عبدالله» سعودي قدم زده بود، كلي مورد تمسخر قرار گرفت. در سال 1994، به «بيل كلينتون» به خاطر اينكه تقريباً به اندازه «اوباما» روي دست «آكي هيتو» خم شده بود، كلي ايراد گرفتند! در سال 1971 هم «ريچارد نيكسون» بود كه در مقابل امپراتور «هيروهيتو»، پدر امپراتور فعلي و همان كه حمله «پرل هاربر» را در سال 1941 عليه ناوگان آمريكايي ها در اقيانوس آرام به راه انداخت، تعظيم كرد!
و اما، براي «اوباما» وضع بدتر است، چرا كه يكبار هم در مقابل شاه «عبدالله» سعودي در كاخ «باكينگهام» انگليس تعظيم كرده بود! حالا، از شنبه كه اين اتفاق در «توكيو» افتاده، همينطور فيلم ويدئويي و تفسير مسخره آميز است كه در اينترنت و مطبوعات «رژه مي رود»! به خصوص كه، تصاوير ديگر باقي رؤساي ممالك را نشان مي دهند كه خيلي عادي با جناب امپراتور دست داده اند.
¤سرويس خارجي كيهان

 



تظاهرات ضدآمريكايي در آتن با دخالت پليس به خشونت گرائيد

تظاهرات ضدآمريكايي هزاران دانشجو، دانش آموز و شهروند يوناني به خشونت و زد و خورد با پليس كشانده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در سي و ششمين سالگرد قيام دانشجويي يونان، عصر روز سه شنبه هزاران نفر از دانشجويان، دانش آموزان و شهروندان اين كشور كه دست به يك راهپيمايي گسترده ضد آمريكايي زده بودند، با تجمع در مقابل دانشگاه پلي تكنيك آتن و نثار شاخه هاي گل، ضمن گراميداشت ياد قربانيان قيام دانشجويي سال 1974 ميلادي، با به دست گرفتن پلاكاردها و دست نوشته هاي ضد آمريكايي، نفرت و انزجار خود را نسبت به سياست هاي دولتمردان كاخ سفيد اعلام داشتند.
تظاهر كنندگان با حركت به سوي سفارت آمريكا در آتن و تجمع مقابل آن، عليه دولتمردان آمريكايي و حمايت هاي كاخ سفيد از ديكتاتورهاي حاكم بر يونان در سال 1974 و همچنين مخالفت با سياست هاي كنوني و جنگ افروزانه آمريكا شعار دادند.
براساس اين گزارش، در جريان راهپيمايي مقابل پارلمان يونان، بين تظاهركنندگان و پليس يونان زد و خوردهايي به وجود آمد كه پليس با استفاده از گاز اشك آور اقدام به پراكندن مردم كرد. تظاهركنندگان با آتش زدن چندين موتورسيكلت به درگيري با پليس پرداختند.

 



عبدالقديرخان خواستار محاكمه ژنرال مشرف شد

پدر هسته اي پاكستان، پرويز مشرف را خائن و مزدور آمريكا دانست و خواستار محاكمه وي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالقديرخان» گفت: پرويز مشرف خائن است و بسياري از اطلاعات محرمانه و اسرار ملي را به آمريكا داده است و دولت بايد او را محاكمه كند.
عبدالقديرخان كه در جمع خبرنگاران در اسلام آباد سخن مي گفت، افزود: مشرف مزدور آمريكا بود و هميشه طبق دستورات آمريكا عمل مي كرد. پدر هسته اي پاكستان افزود: آمريكا توسط عوامل خود به منافع پاكستان ضربه مي زند.
عبدالقديرخان خاطرنشان كرد: مشرف آماده بود مرا براي بازجويي به واشنگتن تحويل دهد، اما «ظفر الله جمالي» نخست وزير پاكستان، در آن زمان با وي موافقت نكرد و «فرمان خروج» بنده را به امضا نرساند، در حالي كه يك هواپيماي «سي-130» در فرودگاه آماده براي پرواز به واشنگتن بود.
وي افشا كرد: مشرف در ديدار محرمانه با «جرج تنت» مدير وقت سازمان «سيا» در روز 24 سپتامبر 2003 (5 مهر 1382) در «نيويورك» تصميم گرفت كه اطلاعات محرمانه پروژه هسته اي را به آمريكا تحويل دهد.
وي ضمن اشاره به روابط مخفيانه مشرف با رژيم اشغالگر قدس در پايان سخنان خود گفت: مشرف غلام استعمار بود و مي خواست رژيم اشغالگر قدس را به رسميت بشناسد و من مطمئن هستم كه وي اسرار ملي را براي دشمنان اسلام و كشور افشا كرده است.

 



بدون توجه به خواست كشورهاي جهان
 رژيم صهيونيستي 900 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس مي سازد

موافقت وزارت كشور رژيم صهيونيستي با احداث 900 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس با محكوميت هاي بين المللي روبه رو شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، وزارت كشور رژيم صهيونيستي بدون توجه به مخالفت اكثر كشورهاي جهان با احداث 900 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس موافقت كرد.
نتانياهو مدعي شد كه هيچ تفاوتي بين ساخت و سازها در بيت المقدس و تل آويو وجود ندارد.
رئيس پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) نيز اظهار داشت: درخواست كشورها مبني بر توقف اين ساخت و سازها غيرقانوني است و ساخت اين منازل خط قرمزي است كه اسرائيل نمي تواند آن را زيرپا بگذارد. وي افزود: اجماع بين اسرائيلي ها درباره اين ساخت و سازها در بيت المقدس وجود دارد و اين مسئله بايد خارج از چارچوب مذاكرات صلح با فلسطينيان قرار گيرد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با ابراز تعجب نسبت به اين تصميم رژيم صهيونيستي تاكيد كرد: اين اقدام تلاش آمريكا براي از سرگيري مذاكرات صلح را ناكام مي گذارد.
در همين حال «نبيل ابوردينه»، سخنگوي رياست تشكيلات خودگردان فلسطين پاسخ هاي شفاهي به اين اقدامات را ناكافي دانسته و افزايش اعمال فشارهاي عملي آمريكا عليه رژيم صهيونيستي را خواستار شد.
برنار كوشنر، وزير خارجه فرانسه نيز پس از ديدار با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در امان، پايتخت اردن تاكيد كرد: امكان بازگشت به نقطه صفر وجود ندارد و بايد به پيشرفت فرايند صلح براي تشكيل دو كشور مستقل كمك كرد.
همچنين سخنگوي وزارت خارجه انگليس تصميم رژيم صهيونيستي مبني بر ساخت صدها واحد مسكوني جديد در بيت المقدس شرقي را محكوم كرد.
وي تاكيد كرد: از آنجا كه طبق گفته ديويد ميليبند، وزير خارجه انگليس براساس توافق دوجانبه، بيت المقدس بايد پايتخت مشترك دو كشور فلسطين و اسرائيل باشد، توسعه شهرك سازي ها در اراضي اشغال شده بيت المقدس شرقي راه دستيابي به اين توافقنامه را سخت تر مي كند.
سخنگوي وزارت خارجه انگليس خاطرنشان كرد: اين تصميم يك تصميم اشتباه بوده و ما با آن مخالف هستيم.
بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد نيز با ابراز تاسف نسبت به اين اقدام رژيم صهيونيستي ساخت اين شهرك ها را غيرقانوني دانست.

 



پارلمان عراق: مشكل كردها از طريق گفت وگو قابل حل است

درپي اعتراض كردهاي عراق درباره نحوه توزيع كرسي هاي پارلمان متعلق به منطقه كردستان اين كشور، پارلمان عراق خواستار حل اين مسئله از طريق گفت وگو شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، درپي اعتراض «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق، به قانون انتخابات جديد و تهديد وي مبني بر اينكه اگر درتعداد كرسي هاي كردستان عراق تجديدنظر نشود، كردها در انتخابات شركت نخواهند كرد، مجلس عراق اين اعتراض كردها را بررسي و اعلام كرد، مشكل مطرح شده توسط كردها، داراي ماهيت فني است و درچارچوب سياسي و يا قانون اساسي قرارندارد. مجلس خواستار حل و فصل اين مسئله از راه گفت و گو با وزارت بازرگاني شد. وزارت بازرگاني از طريق اوراق خواروبار، جمعيت مناطق عراق را مشخص كرده است.
بارزاني تأكيد مي كند كه نمي توان توزيع كرسي ها را براساس كارت سهميه اي كه وزارت بازرگاني تهيه كرده است، پذيرفت زيرا اين مسئله منطبق با منطق و واقعيت نيست و اين روش انحراف از حقايق، بي عدالتي و ظلم درحق ملت كردستان است.
ازسوي ديگر«شهيد الجابري» يكي از نمايندگان وابسته به «حزب الدعوه» گفت كه مشكل مطرح شده از سوي كردها، به پارلمان ارتباطي ندارد.

 



در آمريكا چه مي گذرد؟- قسمت آخر

پروفسور حميد مولانا
اكثر شهروندان آمريكا حقوق و مزاياي بازنشستگي خود را از مؤسسات خصوصي دريافت مي كنند و اين مؤسسات سرمايه بازنشستگي ميليون ها نفر را در بورس ها، بانك ها و مؤسسات مالي به جريان مي اندازند. در آمريكا به غير از كارمندان دولت و قواي نظامي درآمد و حقوق بازنشستگي يك فرد با رونق و ركود اقتصادي مربوط است و برعكس بسياري از كشورهاي دنيا از جمله اروپا و ايران با يك عدد و رقم ثابت فاصله دارد. در يك سال اخير با بحران اقتصادي آمريكا و ورشكستگي بسياري از شركت هاي بزرگ مالي و بازرگاني و صنعتي سرمايه بازنشستگي افراد نيز بر باد رفته و يا تنزل پيدا كرده است.
چند سال قبل وقتي كه كمپاني معروف «انرون» در صنايع انرژي اعلام ورشكستگي كرد بيش از 40 هزار نفر كه سرمايه بازنشستگي خود را در آن مؤسسه متمركز كرده بودند به طور كلي تمام دارائي خود را از دست دادند. در يك سال اخير كه بورس آمريكا به طور متوسط 40 درصد تنزل كرده است، بسياري از شهروندان و سرمايه گذاران آمريكائي نيز با حقوق و درآمد و مزاياي بازنشستگي فوق العاده كمي روبه رو شده اند. سپرده و پس انداز مشتريان يك بانك يا يك مؤسسه مالي در صورت ورشكستگي آن بانك يا آن مؤسسه فقط به مقدار خيلي محدودي از طرف دولت فدرال آمريكا تضمين مي شود. در جريان بحران اقتصادي اخير ميليون ها شهروند و بازنشسته با ورشكستگي مطلق روبه رو شده و ميليون ها نفر ديگر كه در بورس ها سرمايه گذاري كرده اند قسمت اعظمي از دارائي خود را از دست داده اند.
بزرگترين كلاهبرداري هاي مالي در تاريخ به كشور و نظام سرمايه داري آمريكا تعلق دارد زيرا بزرگترين سرمايه گذاري و بزرگترين ريسك در سوداگري معمولا در ايالات متحده آمريكا صورت مي گيرد. سال گذشته در بحبوحه بحران اقتصادي و مالي آمريكا فاش گرديد كه يكي از سرمايه گذاران و دلالان معروف وال استريت به نام «برنادرمدوف» مبلغي حدود 50 ميليارد دلار كه سپرده و سرمايه بازنشستگي صدها نفر از مشتريان او بود، حيف و ميل كرد. اين بزرگترين رقم كلاهبرداري و دزدي توسط يك فرد در تاريخ آمريكا بود و در بين مشتريان او چندين بانك اروپائي و تعدادي از ستارگان سينماي هاليوود نيز ديده مي شد. اين فرد چند ماه قبل در دادگاه به 150 سال حبس محكوم شد و تا امروز معلوم نيست اين مبلغ بسيار هنگفت به جيب چه كسي رفته است!
خريد نقدي واحد مسكوني در ايالات متحده بسيار كم است و تقريباً 80 درصد از اين واحدها به صورت يك پيش قسط مختصر (حدود 5 تا 10 درصد) و بقيه قيمت آن به صورت رهن و اعتبار از بانكها از طريق اقساط 15 الي 30 ساله پرداخت مي شود. در حقيقت بسياري از شهروندان آمريكائي تا سال هاي بازنشستگي خود مالك و صاحب صددرصد و تمامي خانه مسكوني خود نيستند و ماهانه مانند يك مستأجر قسط پرداخت مي كنند. بحران اقتصادي يك سال اخير همراه با تقليل درآمد و در بعضي موارد با از دست دادن كار و اشتغال، باعث شده است كه بسياري از شهروندان آمريكائي اعلام ورشكستگي كرده و به علت نپرداختن اقساط خانه، مسكن و محل سكونت خود را از دست بدهند. آن عده نيز كه توانائي پرداخت اقساط مسكن خود را دارند، بر اثر تنزل قيمت هاي زمين و اسكان قسمت مهمي از سرمايه و پس انداز خود را از دست داده اند. به عبارت ساده وابستگي بخش هاي اقتصادي، مالي و صنعتي و اطلاعاتي آمريكا به يكديگر و پيچيدگي قانوني، حقوقي، بانكي و مالياتي آن يك دايره مارپيچ بدون انتها ايجاد كرده است كه فرد در آن كمترين قدرت را داراست.
در شهريور ماه امسال (22 سپتامبر 2009) دولت آمريكا اعلام كرد كه عده مهاجرين به آمريكا به علت بحران اقتصادي براي اولين بار در 40 سال اخير فوق العاده تنزل پيدا كرده است. در سال گذشته 38 ميليون از 300 ميليون جمعيت آمريكا در خارج از آمريكا متولد شده بودند. مطابق اين آمار در سال گذشته حدود 19 هزار ايراني مقيم آمريكا، ايالات متحده را ترك گفته و به وطن خود يا نقاط ديگر مراجعت كرده اند. در پاييز امسال (9 اكتبر 2009) روزنامه اينترنشنال هرالدتريبيون اعلام كرد كه در يك سال گذشته تعداد خانه ها و املاك خريداري
شده توسط خارجيان در آمريكا از 170 هزار واحد به 154 واحد تقليل پيدا كرده است و تنزل قيمت دلار آمريكا در بازارهاي دنيا باعث شده است مقدار قابل توجهي از سرمايه هاي خارجي از ايالات متحده خارج شود. يك دهه قبل از 10 بانك بزرگ دنيا هشت بانك متعلق به آمريكا بود در حالي كه امروز اين رقم به دو بانك تقليل پيدا كرده است.
دولت اوباما امروز در يك دو راهي قرار دارد: تغييرات بنيادين در ساختارها و سازمان ها و قوانين اقتصادي آمريكا و يا ادامه سياستگذاري و اصلاحات بر مبناي اصول هاي گذشته كه توسط ساير رؤساي جمهور آمريكا از پايان جنگ جهاني دوم تا به امروز مرتب تكرار شده است. تظاهرات عليه برنامه هاي اصلاحي اوباما از چندين جهت افزايش يافته است، نومحافظه كاران آمريكا كه با سياست هاي دولت فدرال در ملي شدن برخي بانك ها و صنايع مخالفت دارند، و جناح به اصطلاح ليبرال و مترقي كه معتقدند برنامه هاي اعلام شده اوباما بيشتر به نفع توليدكنندگان و بنگاه هاي تجارتي و بازرگاني خواهد بود تا مصرف كنندگان و طبقه متوسط آمريكا.
ماه گذشته در يكي از راهپيمايي ها تام پرايس يكي از اعضاي محافظه كار و دست راست كنگره از ايالت جورجيا خطاب به تظاهركنندگان گفت: «ما اجازه نخواهيم داد كه دولت اوباما پول فرزندان و نوه هاي ما را صرف بوروكراسي و توسعه آن بكند.» در اين راهپيمايي احساسات نژادي هم آشكار بود ولي رسانه هاي آمريكا بسيار مواظب هستند در اين مورد چيزي به طور مستقيم ننويسند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14