(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 آبان 1388- شماره 19517
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
منوچهر متكي: ايران براي پيوستن هند به خط لوله صلح بيش از اين منتظر نمي ماند
استقبال گرم از رئيس جمهور در هواي سرد و باراني تبريز
در مكتب امام
آيت الله علم الهدي: با كسي كه بيش از 10 بيانيه عليه نظام صادر كرده نمي توان سازش كرد
آيت الله نمازي: نوبت دستگيري سران فتنه هم خواهد رسيد
هاشمي رفسنجاني: رفتار دولت اوباما با ايران بدتر از بوش است
درخواست 1+5 براي آغاز مذاكرات سياسي با ايران
استقبال زير باران شديد
حامد كرزاي: نقش ايران در روابط خارجي افغانستان بسيار مهم است
در سالروز شهادت آيت الله مدرس سران سه قوه در بهارستان گردهم مي آيند
نماينده همدان در مجلس: سادات روز عيد غدير رنگ سبزشان را پس خواهند گرفت
دراعتراض به تلاش براي قاچاق شش تن عتيقه كاردار آرژانتين به وزارت خارجه احضار شد



منوچهر متكي: ايران براي پيوستن هند به خط لوله صلح بيش از اين منتظر نمي ماند

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد گرچه پيشنهاد ايران براي پيوستن هند به خط لوله صلح همچنان به قوت خود باقي است ولي ايران و پاكستان بيشتر از اين نمي توانند براي هند صبر كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي آنلاين نيوز، منوچهر متكي تصريح كرد: گرچه پيشنهاد ايران براي پيوستن هند به خط لوله صلح همچنان به قوت خود باقي است ولي ايران و پاكستان بيشتر از اين نمي توانند براي هند صبر كنند، چرا كه ساختار پروژه به طور كلي تغيير خواهد كرد. عمليات اجرايي اين پروژه پس از امضاي قرارداد دو جانبه بين ايران و پاكستان آغاز شده است.
متكي كه در شوراي روابط خارجي هند سخن مي گفت، افزود: ما قرارداد دو جانبه اي را با پاكستان امضا كرده ايم و درهاي اين پروژه به روي هند باز است. پروژه خط لوله صلح يك واقعيت است ولي من نسبت به آينده آن مطمئن نيستم. بيش از 100 كيلومتر از اين خط لوله در داخل مرزهاي ايران تكميل شده است. عمليات اجرايي اين پروژه در پاكستان نيز آغاز شده است.
وي افزود: اگر هند يا هر كشور ديگري بخواهد به اين خط لوله بپيوندد، ساختار كلي آن تغيير خواهد كرد. اميدوارم هند هرچه زودتر به اين پروژه ملحق شود. هند به علت اختلاف با ايران و پاكستان برسر موارد مختلف مثل امنيت پروژه، تعيين قيمت گاز و مكان تحويل گاز، از اين پروژه خارج شده است. چين نيز آمادگي خود را براي پيوستن به اين خط لوله اعلام كرده است.

 



استقبال گرم از رئيس جمهور در هواي سرد و باراني تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
ايران اسلامي طرفدار صلح و دوستي در منطقه است ولي اگر دشمن به دنبال محدود كردن امنيت باشد پاسخي فراموش نشدني از ملت ايران خواهد گرفت.
رئيس جمهور صبح پنج شنبه در اجتماع پرشكوه و حماسي مردم تبريز در ورزشگاه باغ شمال اين شهر گفت: آمريكا و غربي ها بدانند اگر تغيير روشن و درستي در رفتار خود به عمل نياورند و دست از تجاوز به حقوق ملت ايران برندارند و به حقوق ملت ها، احترام نگذارند، از ملت ايران، درس خوبي خواهند گرفت.
دكتر محمود احمدي نژاد تصريح كرد: بايد به سرعت ايران را به نقطه شايسته اي كه در شان ملت بزرگ آن باشد برسانيم و به دنيا نشان دهيم كه كشوري اثرگذار داريم.
رئيس جمهور افزود: ايران آماده است براي اصلاح وضع جهان و برقراري امنيت پايدار جهاني، همكاري سازنده اي داشته باشد، مردم ما غرب را به راه خدا دعوت مي كنند و خواستار پايان جنايت ها و خونريزي ها هستند.
احمدي نژاد به تجليل از آذري زبان هاي كشور پرداخت و با اشاره به اين كه آراي مردم اين خطه، در فضاي سياسي كشور، معني ويژه اي دارد گفت: 8 سال دست بوسي مردم آذربايجان، افتخار من است.
وي گفت: آذربايجان سرزمين مهرباني ها، ايمان، مجاهدت، ادب و هنر است و آذربايجاني، غيرتمند و وطن دوست است.
رئيس جمهور با اشاره به سردي هوا و بارش شديد باران و حضور مردم در باغ شمال افزود: حتي اگر از آسمان، سنگ هم ببارد، مردم آذربايجان و تبريزي ها، پاي انقلاب ايستاده اند.
سخنان رئيس جمهور در جمع خبرنگاران
احمدي نژاد قبل از ورود به فرودگاه بين المللي تبريز و استقبال از سوي آيت الله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و نيز استاندار اين استان، در جمع خبرنگاران گفت: آمدن به تبريز، نيازي به سوال و چرتكه انداختن ندارد، ايران مرهون فداكاري هاي مردم غيرتمند آذربايجان است آذربايجان سرزميني زيبا و ديار يك رنگي هاست و دولت ها وظيفه دارند آذربايجان را در خدمات دهي خود، در اولويت قرار دهند و پيگيري مصوبات، هدف من از سفر به آذربايجان است.
رئيس جمهور سپس در جمع روحانيان استان نيز حضور يافته با تقدير از روحانيان و اشاره به جايگاه، تاثير، نقش و حضور مداوم و پر اثر آنان در طول تاريخ سياسي، فرهنگي و اجتماعي آذربايجان و ايران از ديرباز تاكنون گفت: علماي آذربايجان هوشمند و در خط مقدم هستند و همواره حضوري موثر و پايدار در عرصه ها و بويژه تاريخ سياسي كشور داشتند و اساسا روحانيان ايران، نقطه قوت مردم به شمار مي روند و از احترام عميق و بس جدي در بين توده هاي جامعه برخوردار هستند و بايد اين احترام و شخصيت، حفظ شود.
وي سپس با اشاره به تاثير تهديدات بر روال زندگي ملت ها گفت: هر زمان كه ملت ها، زير سايه تهديد زندگي كرده اند، بدون هيچ ترديدي فرصت شكوفايي خود را آن طور كه بايد و شايد پيدا نمي كنند و فرصت هاي محدودي براي شكوفايي پيدا مي كنند و برنامه ريزي ها سخت و تحت تاثير فضاي تهديد شكل مي گيرند و وجود اين فضا در داخل كشور، فرصت كار و فعاليت هاي زيربنايي و فرهنگي را مي گيرد.
رئيس جمهور گفت: موضوعات هسته اي، بهانه اي به دست دشمن داده تا براي ايجاد فضاي تهديد دائمي عليه كشور ما، اقدام كند ولي مقاومت ملت ايران و رهبري هاي خردمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب تهديدات را، ريشه كن ساخته و موجب افزايش و تحكيم اقتدار ملي ما شده است.
وي با تاكيد بر اين كه اقتصاد دولتي و شيوه توزيع يارانه، مانع از رشد اقتصاد كشور مي شود به انتقاد از تلاش برخي افراد در نگران كردن مردم از اجراي لايحه هدفمندسازي يارانه ها پرداخت و با تقبيح اين رفتارها اظهار داشت: اجراي اين لايحه، موجب بهبود زندگي مردم مي شود و اين جراحي اقتصادي، قطعا به نفع مردم خواهد بود و چنين افرادي يا اطلاعي از لايحه و تاثيرات آن ندارند و يا نگاه سياسي به اين قضيه دارند.
سخنان رئيس جمهور
در جمع خانواده شهدا
رئيس جمهور در جمع خانواده هاي شهدا و ايثارگران در تالار معلم تبريز نيز گفت: به بركت توجهات الهي و رهبري مدبرانه رهبر معظم انقلاب و خون سرخ شهيدان و وفاداري مردم و خانواده هاي شهدا، ايران امروز در اوج استقامت و قدرت قرار دارد و دشمنان مايوس انقلاب، هيچ غلطي نمي توانند بكنند.
احمدي نژاد افزود: دشمن همواره بدنبال ضربه زدن بوده و تحريم كرده است ولي خود آنان در آستانه سقوط هستند و ان شاء الله سقوط خواهند كرد.
رئيس جمهور با تشريح شرايط دنيا در 30 سال قبل و بعد از انقلاب اسلامي، و با تاكيد بر اين كه پيروزي انقلاب اسلامي، راه پيامبران الهي را دوباره زنده تر ساخت و ذكر اين كه ايران نسبت به قبل از انقلاب و اوايل آن،اكنون قويتر، قدرتمندتر، پوياتر و محبوب تر شده است و دنيا به بركت آثار معنوي انقلاب اسلامي، دچار حركت و آگاهي شده و قدرت ها به ضعف و ترس و زوال افتاده اند گفت: امروز، هيبت آمريكا، از بين رفته است و به پاس ايثار و فداكاريهاي شهيدان، نام ملت ايران در جهان مي درخشد و ما اين قدرت و عزت و شكوه را از خداوند و امام عصر و شهدايمان داريم و دعاي يك پدر و مادر شهيد، دنيا را زير و رو مي كند.
ثبت معنوي تبريز به عنوان پايتخت تشيع جهان اسلام
رئيس جمهور همچنين در مراسم ثبت معنوي تبريز به عنوان پايتخت تشيع جهان اسلام گفت: بزرگترين خدمت صفويه، بازيابي هويت اصيل اسلامي بر مبناي اسلام ناب محمدي است.
دكتر احمدي نژاد افزود: عصاره چند صد ساله ايراني ها در صفويه ديده شده و ما واژه هاي هويت، اصالت، حاكميت ملي، ايران و يكپارچگي را به عنوان ميراث صفويه با خود داريم و تشكيل صفويه- پايه گذار حاكميتي شد كه 400 سال بعد موجب تحول در دنيا شد و ايران امروز ما، خدمات فراواني را از آن روزها به يادگار برده است.
رئيس جمهور تصريح كرد: اكثر ميراث فرهنگي ما به دوران صفويه بازمي گردد و اسناد رسمي نشان مي دهد كه اروپائيان در زمان صفويه- حسرت زندگي در ايران را مي كشيدند و علماي بزرگي در اين عصر- هويت حقيقي ايراني را با زحمات خود، تعريف كردند و غربي ها همواره ايرانيان را مزاحم اصلي خود براي سلطه بر جهان مي دانستند.
وي با ابراز اميدواري نسبت به برپايي جهان اين همايش در سال آينده در تبريز، نگاه ايراني را نگاه جهاني در تاريخ عنوان كرد و گفت: ايران هيچ وقت از تعامل با ديگران ترس نداشته است.
وزيرخارجه تركيه در تبريز
«داوود احمداوغلو» وزير خارجه تركيه، در مسير بازگشت از افغانستان به آنكارا، ظهر پنجشنبه در تبريز با دكتر احمدي نژاد ديدار كرد.
احمداوغلو كه براي شركت در معارفه حامد كرزاي به عنوان رئيس جمهور جديد افغانستان به آن كشور رفته بود، بنا به دعوت محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، در مسير بازگشت به تركيه، در فرودگاه تبريز توقف و با احمدي نژاد ملاقات كرد.
جلسه هيئت دولت در تبريز
جلسه هيئت دولت به رياست دكتر احمدي نژاد، پنجشنبه شب در تبريز برگزار و مصوبات مهمي به عنوان تصميمات وزيران، اعلام شد.
در نشست هيئت دولت مطالعه امكان سنجي قطار سريع السير برقي تبريز- تهران، اجراي طرح آب رساني اضطراري غرب و شرق تبريز، مطالعه و احداث كارخانه توليد هواپيماهاي سبك با مشاركت بخش خصوصي، تخصيص بودجه براي عمليات آبخيزداري استان با اولويت حوزه آبريز درياچه اروميه، ساخت كارخانه توليد خودرو تا آخر سال 89، مطالعه و احداث مجموعه فرهنگي و هنري آذربايجان تبريز در 20هزار متر مربع، احداث 11 باب كتابخانه عمومي در شهرهاي استان، تخصيص 20ميليارد ريال براي تكميل و بازسازي زيرساخت ها و شبكه هاي ارتباطي و مخابراتي صدا و سيما بر مبناي فناوري مدرن و ديجيتالي، تخصيص 12ميليارد ريال در قالب بودجه سال 89 براي توسعه امور فرهنگي و هنري استان، مطالعه و احداث مجتمع فرهنگي ديجيتالي تبريز، تخصيص 20ميليارد ريال براي مرمت بازار تبريز و 100ميليارد ريال براي مرمت بناي تاريخي و ايجاد تاسيسات شهري بازار تبريز، تامين اعتبار ملي براي ورزشگاه يادگار امام در سال جاري، تعيين 20منطقه نمونه گردشگري و اختصاصي اعتبار براي اجراي زيرساخت هاي گردش گري در آن، احداث 15 هزار واحد مسكوني روستايي، احداث و تجهيز موزه و مركز فرهنگي دفاع مقدس در تبريز، از جمله مصوبات وزيران در تبريز بود.
همچنين اعلام شد يك شركت هواپيمايي مختص آذربايجان شرقي راه اندازي مي شود كه فعاليت هاي پروازي آن از شب پنجشنبه آغاز شد.
پيشرفت 5 ساله اقتصاد
با اجراي لايحه هدفمندسازي يارانه ها، امكان دستيابي به اقتصاد پيشرفته براي كشور در 5 سال وجود دارد.
رئيس جمهور روز جمعه در جمع فرهيختگان آذربايجان شرقي افزود: در دولت نهم آماده اجراي اين طرح بوديم ولي مسايلي بوجود آمد كه اكنون نمي خواهم بگويم و اكنون نيز افرادي كه 20سال شعار هدفمندسازي يارانه ها را سر مي دادند تمايلي ندارند كه اين مهم به دست دولت دهم صورت گيرد.
رئيس جمهور گفت: طرح هدفمند كردن يارانه ها موجب بهبود زندگي مردم مي شود.
رئيس جمهور سپس گفت: ما به اندازه يك كشور با جمعيت بيش از 1ميليارد نفر، نفت مصرف مي كنيم.
احمدي نژاد با بيان مطلب فوق افزود: اين در حالي است كه كشورهايي با سطح زندگي مشابه ايران، يك چهارم ما مصرف دارند، كشوري كه بيش از 1ميليارد نفر، جمعيت آن است به اندازه ما نفت مصرف دارد و در عين حال توليدات صنعتي و كشاورزي آن چندين برابر ما است.
احمدي نژاد سپس با اشاره به بحث دموكراسي، انتخابات و آراي مردم با تاكيد بر اين كه غرب حتي از حل مشكلات دو كره عاجز است گفت: آنها كه ادعاي پايان تاريخ را با دموكراسي ليبرال مطرح مي سازند، قادر نبودند تعريف واحدي از دموكراسي ارايه بدهند.
وي گفت: بعضي كشورها در حالي ايران را فاقد دموكراسي مي خوانند كه خود اصلاً روند انتخاباتي ندارند و با توجه به مجموعه بحث ها بايد گفت شركت 85درصدي مردم در انتخابات، پايان دموكراسي ليبرال است چرا كه انتخابات در ايران با آزادي كامل و انتخابات در كشورهاي ديگر، از پيش تعيين شده است.
وي گفت:زبان تركي، پشتوانه مهمي در هويت ملي و ذخاير فرهنگي ملت ايران محسوب مي شود و اين زبان، يك سرمايه بزرگ است كه بايد براي اعتلاي آن بطور جدي تلاش كرد. تركي بايد در دانشگاهها توسعه پيدا كند و بصورت واحد درسي ارايه گردد و دستور زبان آموزشي داشته باشد، ظرفيت هاي علمي اين زبان بسيار بالا و قوي است و زبان شورآفريني است كه بايد مورد صيانت قرار گيرد.

 



در مكتب امام

بچه ها نبايد از دامن مادران جدا شوند
براي خانم ها يك مطلب بالاتر است و آن مطلب، تربيت اولاد است. شما گمان نكنيد اينها كه هميشه از مادر بودن و از اولاد داشتن و از تربيت اولاد داشتن، اينها تكذيب مي كنند و مطلب را يك مطلب خيلي سستي مي گيرند و مطلب را يك مطلب بسيار پائيني مي گيرند اينها غرض صحيحي دارند. اينها مي خواهند از اين دامن كه بچه خوب مي خواهد در آن تربيت بشود، بچه ها را از اين دامن ها دور كنند، بچه ها را از همان اول به پرورشگاه ها بفرستند، زير دست ديگران، زير دست اجانب بچه ها را تربيت كنند، آنها مي خواهند انسان درست نشود، دامن هاي شما دامن هائي است كه انسان درست مي كند، اينها مي خواهند بچه هاي شما را از اينجا نگذارند با شما باشند و نگذارند انسان درست بشود.
بچه هائي كه از دامن مادر جدا شده اند و در پرورشگاه ها رفتند، اينها چون پيش اجنبي هستند و محبت مادر نديده اند، عقده پيدا مي كنند، اين عقده ها منشأ همه مفاسدي است يا اكثر مفاسدي است كه در بشر حاصل مي شود. اين جنگ هائي كه پيدا مي شود از عقده هائي است كه در قلوب اين خونخوارها هست. اين دزدي ها، اين خيانت ها اينها اكثرا از عقده هائي است كه در انسان است.
بچه هاي شما را اگر از شما جدا كردند، به واسطه نداشتن محبت مادر، عقده پيدا مي كند. به فساد كشيده مي شود.
صحيفه نور- ج 8- ص 241

 



آيت الله علم الهدي: با كسي كه بيش از 10 بيانيه عليه نظام صادر كرده نمي توان سازش كرد

امام جمعه مشهد تاكيد كرد با كسي كه بيش از 10 بيانيه بر عليه نظام و ولايت فقيه داده نمي توان سازش كرد زيرا به درجه ناكثين رسيده است و قابل بازگشت نيست.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد در اجلاس سراسري دبيران استان ها و شهرستان هاي حزب موتلفه اسلامي اظهار داشت: قرآن و عترت بايد محور هر انديشه و فعل سياسي ما باشد و هر حركت سياسي كه استنادي به قرآن و حديث نداشته باشد داراي حجت شرعي نيست.
وي تصريح كرد: كساني كه با پيامبر اكرم(ص) بيعت كردند دوسته هستند، افرادي كه از ناكثين هستند و بيعت شكني كردند و كساني كه بر بيعت خود با پيامبر پايدارماندند.
آيت الله علم الهدي افزود: خداوند در قرآن افرادي را كه از حكومت الهي ريزش كرده اند، كساني مي داند كه بيعت شكني كرده اند.
امام جمعه مشهد گفت: كسي كه به درجه بيعت شكني و ناكثين رسيد قابل بازگشت نيست، زيرا ريزش اين افراد به مرحله نكث رسيده و اتلاف نيرو، تضعيف قدرت و امكانات براي بازگرداندن آنها درست نيست.
آيت الله علم الهدي با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات خاطرنشان كرد: در انتخابات مسئله اصلي براي دشمنان انتخاب دولت و رئيس جمهور نبوده بلكه هدف اصلي آنها مقابله بانظام و با ولايت فقيه بود.
امام جمعه مشهد تاكيد كرد: با كسي كه بيش از 10 بيانيه بر عليه نظام و ولايت فقيه داده نمي توان سازش كرد زيرا به درجه ناكثين رسيده و قابل برگشت نيست.
وي افزود: برخي كه در گذشته در جريان نظام وجود داشتند امروز در بلوك دشمن قرار گرفته اند اين افراد به مرحله نكث رسيده اند و قابل برگشت نيستند.

 



آيت الله نمازي: نوبت دستگيري سران فتنه هم خواهد رسيد

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد كه رويه كنوني نظام درعدم برخورد با سران فتنه روشن شدن چهره واقعي آنها درنزد افكار عمومي جامعه است.
آيت الله «عبدالنبي نمازي» درگفت وگو با فارس با اشاره به صدور حكم براي برخي از اغتشاش گران گفت: سران اصلي فتنه هنوز دستگير نشده اند ولي اگر خودشان و بعضي ها عجله نكنند؛ نوبت دستگيري آنها هم خواهد رسيد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد اجازه داد تا همه پرده ها براي افكار عمومي جامعه كنار رود و مردم همه چهره واقعي اين افراد را بشناسند؛ اظهار داشت: اين گونه تأمل ها لازمه نظام است و ماه براي هميشه پشت ابر نخواهد ماند و مردم ايران بسيار با بصيرت تر از اين گونه صحبت ها هستند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: اكثر افراد متوجه راي اشتباه خود شده اند و اين مسئله درمورد بقيه امور هم به همين عنوان ادامه خواهد داشت.
عبدالنبي نمازي درپايان خاطرنشان كرد: همان طور كه هر عمل جراحي نياز به زمان خاص خود دارد و اگر زودتر از موعد مقرر اتفاق بيفتد نه تنها درماني براي بيمارنخواهد داشت بلكه براي او ضرر هم خواهد داشت؛ هر عمل و اقدامي درجامعه نيز وقت خاص خود را دارد و اگر در غير وقتش انجام شود نه تنها مفيد نخواهد بود بلكه براي كشور ضرر هم خواهد داشت.

 



هاشمي رفسنجاني: رفتار دولت اوباما با ايران بدتر از بوش است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفتارهاي اخير دولت آمريكا در قبال ايران را ادامه همان رفتار گذشته اين كشور و حتي بدتر از آن ارزيابي كرد.
«ماگنوس ورنشتد» سفير سوئد در جمهوري اسلامي ايران با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كرد. هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با اشاره به رياست دوره اي سوئد بر اتحاديه اروپا در مورد سخنان وي درخصوص نگراني غرب از دستيابي ايران به سلاح هسته اي، مانع تراشي غرب درخصوص استفاده ايران از انرژي صلح آميز هسته اي را سياسي عنوان كرد و گفت: آمريكا و غرب به خوبي مطلع هستند كه جمهوري اسلامي ايران تمايلي براي دستيابي به سلاح هسته اي ندارد و سابقه رفتار ايران مويد اين موضوع است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: در جنگ عراق عليه ايران با وجود استفاده از سلاحهاي شيميايي ساخت كشورهاي غربي توسط صدام و همچنين بمباران مناطق شهري و غيرنظامي، جمهوري اسلامي به دلايل اعتقادي مقابله به مثل نكرد.
وي افزود: هر كشور منصفي كه از حجم وسيع كشتار و خرابي در هيروشيما و ناكازاكي پس از حمله اتمي آمريكا مطلع باشد از ساخت و بكارگيري بمب هسته اي متنفر خواهد بود و ايران نيز اينگونه است.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: آمريكا و غرب به دليل موقعيت مناسب جغرافيايي ايران و همچنين ذخاير عظيم انرژي خواهان نفوذ گسترده در اينجا هستند، ولي مردم ايران به دليل سوابق طولاني تمدن چند هزار ساله و عقايد ديني قطعاً زير بار فرمانبري و وابستگي دوباره نخواهند رفت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سكوت و حمايت غرب و آمريكا در قبال هسته اي شدن نظامي رژيم صهيونيستي را دليل ديگر بر ادعاهاي واهي آنها در جهت دفاع از صلح و امنيت عنوان كرد.
هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: اگر غرب و آمريكا به اين سياست هاي خود در قبال ايران ادامه دهند، جمهوري اسلامي ايران بدون توجه به اينگونه رفتارها و با توجه به آنكه آژانس انرژي اتمي موظف است اورانيوم غني شده براي استفاده تحقيقاتي را در اختيار ايران قرار دهد به كار قانوني خود درخصوص استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي طبق موازين ادامه خواهد داد.
وي همچنين در مورد سخنان سفير سوئد درخصوص حقوق بشر در ايران، با انتقاد از برخوردهاي دوگانه غرب درخصوص وضعيت حقوق بشر در جهان تاكيد كرد: وضعيت حقوق بشر و دموكراسي در جمهوري اسلامي ايران به مراتب مطلوب تر از بسياري از كشورهاي منطقه خاورميانه است ولي غرب ضمن فشار بر ايران در اين خصوص، روابط گسترده اي با كشورهايي دارد كه تا به حال هيچ گونه انتخاباتي در كشور خود برگزار نكرده اند.
هاشمي رفسنجاني خطاب به سفير سوئد به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا با اشاره به وضعيت زنان در جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: افزايش تعداد زنان در دانشگاهها و كارهاي علمي و تحقيقاتي و همچنين در عرصه هاي مديريتي نشان از نقش و جايگاه آنان در جمهوري اسلامي ايران دارد.
سفير سوئد در ادامه اين ديدار به شعار تبليغاتي اوباما در مورد تغيير اشاره كرد و گفت: تا چه حد به اين شعار آقاي اوباما معتقديد؟
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفتار دولت فعلي آمريكا را در تضاد با سياست وعده داده شده مبني بر تغيير، عنوان كرد و گفت: رفتارهاي اخير دولت آمريكا مبني بر تلاش براي مصادره اموال بنياد علوي و همچنين تصويب بودجه 55 ميليون دلاري كمك به مخالفان جمهوري اسلامي ايران ادامه همان رفتار گذشته و حتي بدتر از آن است.
هاشمي رفسنجاني ظهور القاعده را ناشي از سياست هاي غلط آمريكا و انگلستان در افغانستان و همچنين منابع مادي برخي كشورهاي منطقه در كمك به تفكر طالباني عنوان كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران براي حفظ آرامش و امنيت منطقه و همچنين منافع مردم افغانستان كمك هاي زيادي براي حذف طالبان انجام داد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: وضعيت حقوق بشر، امنيت و همچنين توليد موادمخدر در منطقه پس از حضور نيروهاي خارجي وضعيت به مراتب بدتري پيدا كرده است و اين گواهي بر اين موضوع است كه نيروهاي خارجي بدون كمك و همياري كشورهاي مهم منطقه قادر به حل موضوعات نيستند.
ماگنوس ورنشتد سفير سوئد در جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با تشكر از مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران به پيشينه خوب روابط ايران و سوئد اشاره و تاكيد كرد: گسترش و توسعه مناسبات با جمهوري اسلامي ايران خواست سوئد است و در اين راستا تلاش خواهد كرد.
يونايتدپرس: هاشمي رفسنجاني از آمريكا انتقاد كرد
اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار سفير سوئد بلافاصله از سوي برخي رسانه هاي غربي مورد توجه واقع شد. محور اين بازتاب ها عمدتاً انتقاد صريح هاشمي رفسنجاني از سياست هاي دوگانه و خصمانه آمريكا در قبال ايران بوده است.
در همين رابطه خبرگزاري آمريكايي يونايتدپرس خبر داد كه هاشمي رفسنجاني هشدار داده است كه اقدامات آمريكا تنها ملت ايران را ترغيب مي كند كه حقوق قانوني خود در مورد برنامه صلح آميز هسته اي را دنبال كند.
اين خبرگزاري كه تيتر خبر خود را به انتقاد هاشمي از آمريكا اختصاص داده بود، اين اظهارات اعتراض آميز را در واكنش به اقدام اخير آمريكا در توقيف اموال بنياد علوي در اين كشور عنوان كرد و در ادامه به توجيه اين رفتار تهاجم آميز دولت اوباما پرداخت.

 



درخواست 1+5 براي آغاز مذاكرات سياسي با ايران

اعضاي گروه 1+5 در پايان نشست خود در بروكسل خواهان برگزاري دور جدي مذاكرات سياسي با ايران شدند.
خبرگزاري فرانسه از بروكسل گزارش داد، شش كشورمذاكره كننده در مورد پرونده هسته اي ايران روز جمعه در بروكسل ضمن فراخواندن تهران به از سر گرفتن مذاكره، گفتند كه ايران به پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي براي موضوع غني سازي اوارنيومش، پاسخ مثبت نداده است. رابرت كوپر، نماينده خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در پايان جلسه نمايندگان گروه شش گفت : ما به خاطر نبود پيشرفت ( از جلسه اول ماه اكتبر گروه شش با ايران در ژنو ) مايوسيم . كوپر افزود : ايران به پيشنهاد آژانس در مورد راكتور هسته اي تحقيقاتي در تهران پاسخ مثبت نداده است . وي با ابراز تاسف گفت : ايران وارد گفت و گوي پيشرفته نشده است و بويژه تشكيل جلسه جديد با گروه شش را نپذيرفته است . بنا بر اين گزارش، اعضاي گروه1+5 همچنين ايران را به گفت و گوي جدي فراخواندند .

 



استقبال زير باران شديد

¤ حضور گسترده مردم براي استقبال از رئيس جمهور در مسير عبور وي از فرودگاه تبريز تا ورزشگاه تختي اين شهر باعث شد تا دكتر احمدي نژاد كه ساعت 9 وارد فرودگاه شده بود، ساعت 12 به ورزشگاه برسد.
¤ تعداد جمعيت حاضر در ورزشگاه، 20 هزار نفري تختي به حدي بود كه بسياري از مردم به دليل كمبود جا بيرون از ورزشگاه به سخنان رئيس جمهوري گوش مي دادند.
¤ احمدي نژاد هنگامي كه ساعت 12 به ورزشگاه رسيد به علت ازدحام جمعيت به مدتي طولاني قادر به پياده شدن از خودرو نبود.
¤ در حالي كه صداوسيماي استاني اعلام كرده بود رئيس جمهور ساعت 9 وارد فرودگاه مي شود مردم ساعت ها قبل خود را براي استقبال به فرودگاه رسانده بودند.
¤ مردم در زير باران شديد فرياد مي زدند:«احمدي باوفا، خوش آمدي مرحبا»
¤ رئيس جمهور در جمع مردم با اشاره به شعر شهريار گفت: مرغ دلم پر مي كشد با ياد آذربايجان.
¤ پيرزن قد خميده اي در حالي كه پرچم ايران در دست داشت و با گام هايي لرزان و آرام به سوي باغ شمال در حركت بود زير لب براي احمدي نژاد دعا مي كرد و مي گفت: ميهمان حبيب خداست.
¤ احمدي نژاد هنگام سخنراني يك كودك را كه با در دست داشتن پرچم ايران در جايگاه حضور يافته بود در آغوش گرفت و بوسيد.
¤ احمدي نژاد خطاب به انبوه مردم حاضر در باغ شمال گفت: ياشاسين آذربايجان، من سيزه نوكرم. (زنده باد آذربايجان، من نوكر شما هستم)
¤ زماني كه رئيس جمهور خود را نوكر مردم دانست مردم يك صدا با تكان دادن پرچم هاي سه رنگ ايران وي ر ا تشويق كردند.
¤ هنگامي كه رئيس جمهور در جمع خانواده هاي شهدا از منفور بودن بوش سخن گفت، حاضران با سر دادن شعار به زبان آذري گفتند «آذربايجان جانباز، احمدي دن آيريلماز» كه رئيس جمهور گفت بگوييد «آذربايجان جانباز رهبرينن آيريلماز» دكتر احمدي نژاد همچنين به زبان آذري گفت: من نوكر همه شما هستم.

 



حامد كرزاي: نقش ايران در روابط خارجي افغانستان بسيار مهم است

رئيس جمهور افغانستان در نخستين اظهارات خود پس از تحليف، تاكيد كرد ايران نقش مهم و تاثيرگذاري در روابط خارجي افغانستان دارد.
مراسم تحليف حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان با حضور مقامات عالي رتبه افغانستان و ساير كشورها از جمله معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. محمدرضا رحيمي كه براي شركت در اين آيين به كابل سفر كرده بود، با حامد كرزاي و آصف علي زرداري، رئيسان جمهور افغانستان و پاكستان و همچنين شهراني وزير تجارت افغانستان و وزير مهاجران اين كشور نيز ديدار و گفتگو كرد.
معاون اول رئيس جمهور با تبريك به حامد كرزاي به مناسبت انتخاب مجددش به رياست جمهوري افغانستان گفت: اتحاد و اتفاق دو ملت ايران و افغانستان عامل صلح و ثبات در منطقه است.
رحيمي افزود كه انتخاب مجدد كرزاي مي تواند به افزايش صلح و امنيت در افغانستان و تقويت روابط سياسي و فرهنگي دو كشور كمك كند.
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان نيز در اين ديدار با قدرداني از حضور هيات ايراني در مراسم تحليفش گفت: ايران نقش مهم و تاثيرگذاري در روابط خارجي افغانستان دارد.
كرزاي افزود: پيوندهاي دو ملت عميق و ناگسستني است و دوستي با كشور بزرگ ايران منشاء آسايش و صلح در منطقه است.
هم چنين معاون اول رئيس جمهور در حاشيه مراسم تحليف رئيس جمهور افغانستان در ديدار رئيس جمهور پاكستان حضور و دخالت بيگانگان را مانع اصلي پيشرفت كشورهاي منطقه دانست و تصريح كرد: برقراري و تامين امنيت در منطقه فقط با همكاري كشورهاي منطقه محقق مي شود.
رحيمي با اشاره به حادثه دلخراش اخير تروريستي در سيستان و بلوچستان اظهار كرد: امروز كم ترين توقع مردم و مسئولان ايراني اين است كه دولت پاكستان مسببان اين حادثه را به سرعت شناسايي كند و به ايران تحويل دهد.
معاون اول رئيس جمهور هم چنين از آصف علي زرداري خواست پاكستان براي تسريع در آزادي عطارزاده ديپلمات ايراني تلاش بيش تري انجام دهد.
رحيمي با اشاره به همكاري هاي سه جانبه تهران، كابل و اسلام آباد تاكيد كرد: اجلاس آتي سران ايران، افغانستان و پاكستان در اسلام آباد عامل گسترش و افزايش همكاري هاي سه كشور دوست و برادر خواهد بود.
آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از توسعه روزافزون روابط تهران-اسلام آباد تصريح كرد: برقراري ثبات و امنيت در منطقه نيازمند همكاري و ايستادگي كشورهاي منطقه است.
رئيس جمهور پاكستان خاطر نشان كرد: پاكستان براي مبارزه با تروريسم، از بين بردن مشكلات و رفع نگراني ها آمادگي كامل دارد.
معاون اول رئيس جمهور هم چنين در ديدار با وزير تجارت افغانستان با تاكيد بر لزوم استفاده از همه ظرفيت ها براي گسترش و افزايش مناسبات و همكاري هاي تهران-كابل تصريح كرد: تدوين نقشه راه همكاري هاي اقتصادي ايران و افغانستان در بخش هاي گوناگون ضروري است.
رحيمي در ديدار با وزير تجارت افغانستان با بيان اين كه ايران براي گسترش روابط و انتقال تجربيات به كشورهاي همسايه از جمله افغانستان محدوديتي ندارد، اظهار كرد: جلسه وزيران حوزه هاي اقتصادي و صنعتي ايران و افغانستان در تهران مي تواند نقشي موثر در افزايش و گسترش همكاري هاي اقتصادي دو كشور داشته باشد.
شهراني وزير تجارت افغانستان نيز در اين ديدار با اشاره به نقش مهم و اثرگذار ايران در توسعه و پيشرفت افغانستان تاكيد كرد: كابل خواستار حضور و سرمايه گذاري شركت هاي ايراني و هم چنين توسعه روابط اقتصادي با تهران در عرصه هاي مختلف از جمله صنايع، كشاورزي و معدن است.
براساس اين گزارش، وزير مهاجران افغانستان نيز در ديداري كوتاه با قدرداني از كمك هاي ايران به مهاجران افغان، خواستار همكاري هاي دو كشور در زمينه مهاجران و استفاده از تجربيات ايران در اين عرصه شد.

 



در سالروز شهادت آيت الله مدرس سران سه قوه در بهارستان گردهم مي آيند

همزمان با سالروز شهادت آيت الله مدرس و روز مجلس، بهارستان ميزبان برگزاري مراسمي خواهد بود كه سران سه قوه در آن حضور خواهند داشت.
حجت الاسلام «حسين سبحاني نيا» نماينده مردم نيشابور و عضو جديد هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با فارس در اين باره اظهار داشت: پس از تعطيلات مجلس كه هفته آينده خواهد بود و سركشي وكلاي ملت به حوزه هاي انتخابيه، دهم آذرماه كه همزمان با سالروز شهادت آيت الله مدرس به عنوان روز مجلس نامگذاري شده است، مراسم بزرگداشت اين روز در صحن علني مجلس و با حضور سران سه قوه برگزار خواهد شد.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه در اين نشست علاوه بر حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، همه نمايندگان مجلس و برخي از مسئولان اجرايي كشور و نمايندگان ادوار نيز حضور خواهند داشت.

 



نماينده همدان در مجلس: سادات روز عيد غدير رنگ سبزشان را پس خواهند گرفت

يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سوء استفاده برخي قانون شكنان از رنگ سبز اعلام كرد كه سادات در روز عيد غدير اين رنگ را كه نزد مردم از قداست خاصي برخورداراست، پس خواهند گرفت.
«سيد محمد كاظم حجازي» نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در گفت گو با فارس گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران به دليل آزادي و حريتي كه براي تفكرات مختلف قرار داده است امكان حضور همه افراد و شخصيت ها را در عرصه كشور مي دهد و اجازه مي دهد تا هر طيفي شعارهاي خود را به هر شكلي كه به آن عقيده دارند بروز دهد.
وي در ادامه با ابراز تاسف از سوء ا ستفاده جرياني خاص از رنگ سبز براي ايجاد هرج و مرج و آشوب در جامعه و با اشاره به تشكيل جنبش سبز علوي در مقابل جنبش سبز اموي خاطرنشان كرد: امسال عيد غدير شال سبز خود را با خيال راحت برگردن خواهيم آويخت زيرا مردم ما حتي اجازه بروز ترديد و شبهه را به كسي نخواهند داد و مثل هميشه رنگ سبزشان را پس خواهند گرفت چرا كه اين نماد مذهبي با گوشت و پوست مردم ما آميخته شده است و اجازه نخواهند داد آن بازيچه سياسي كاري ها شود.

 



دراعتراض به تلاش براي قاچاق شش تن عتيقه كاردار آرژانتين به وزارت خارجه احضار شد

در اعتراض به تلاش كارمند سفارت آرژانتين براي خروج چندين تن عتيقه از كشور، كاردار اين سفارت به وزارت خارجه احضار شد.
بنابه گزارش منابع مختلف خبري، درملاقات «ماريو كينتروس» كاردار آرژانتين با رئيس اداره دوم آمريكاي جنوبي وزارت امور خارجه، يادداشت اعتراض جمهوري اسلامي ايران به اقدام خارج از عرف و شئونات ديپلماتيك و ضد فرهنگي ديپلمات سابق سفارت آرژانتين در تهران و تلاش وي براي خروج اشياء و كالاهاي عتيقه و ميراث فرهنگي از كشور به وي تسليم شد.
دراين ملاقات ضمن تاكيد بر روند پيگيري موضوع قاچاق اشياي عتيقه و ميراث فرهنگي كشورمان توسط دپيلمات آرژانتيني از طرف مراجع قضايي و سازمان ميراث فرهنگي، از كاردار آرژانتين خواسته شد پيام و يادداشت اعتراض كتبي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه را به مقامات ذيربط آن كشور ابلاغ كند. كاردار آرژانتين نيز تاكيد كرد كه مراتب را در اولين فرصت به اطلاع مقامات ذيربط كشورش خواهد رساند.
هفت ماه پيش حدود شش تن عتيقه توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران كشف و ضبط شد. اين محموله عظيم عتيقه را «سباستين زاوالا» ديپلمات سفارت آرژانتين در تهران طي حدود هشت سال مأموريت در ايران به صورت قاچاق جمع آوري كرده و قصد خارج كردن آنها را داشت كه درمراحل پاياني اين عمليات شكست خورد و از خروج صدها شي تاريخي و با ارزش جلوگيري شد.
انواع سكه هاي قديمي، نسخ خطي، ظروف تاريخي، شمشيرها و لوازم جنگي باستاني ازجمله اشياء اين محموله بودند. اواخر سال گذشته هم يك ديپلمات كره جنوبي قصد خارج كردن يك لوح تخت جمشيد را داشت كه توسط مأموران بازداشت شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14