(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 آبان 1388- شماره 19517
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام جمعه موقت تهران: سعودي ها از توطئه عليه ملت هاي مسلمان دست بردارند
با حضور در حرم امام(ره) صورت گرفت بيعت دوباره بسيجيان با آرمان هاي خميني كبير
لايحه منابع درآمدي شهرداري ها نهايي شد
انتصاب مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان
مخالفت سازمان محيط زيست با ورود جاده به جنگل ابر
شهرك هاي كشاورزي در كشور احداث مي شود
اسفندماه صورت مي گيرد برگزاري همايش ملي زبان فارسي در دانشگاه فردوسي مشهد
دكتر علي اكبر ولايتي: شكوفايي تمدن اسلامي مرهون كتاب است
آيت الله مصباح يزدي: پيروزي انقلاب مديون سخنراني هاي امام خميني است
از سوي هنرمند اردبيلي صورت گرفت اهداي تابلو فرش گوهر خلقت به موزه آستان قدس رضوي
اخبار ادبي و هنري



امام جمعه موقت تهران: سعودي ها از توطئه عليه ملت هاي مسلمان دست بردارند

سرويس فرهنگ و معارف-
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه «ملت ايران هرگز با زبان زور عقب نشيني نكرده و در مقابل زبان تهديد، تسليم هيچ ملتي نخواهد شد»، تصريح كرد: صحبت با زبان تهديد با ملتي كه در صحنه هاي مختلف آزمايشش را با سربلندي پشت سر گذاشته، جز نكبت و بدبختي آنها و انسجام مردم، حاصل جديدي نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران، حركت اخير آمريكا در ضبط اموال ايران توسط دستگاه قضايي اين كشور را نشان دهنده عناد و دشمني آنها با ايران دانست و با اشاره به جريانات اخير مربوط به نظرات رئيس جمهور آمريكا در برخورد با ايران افزود: آمريكا در برخورد با ايران چهره كريه خودش را نشان داد.
صديقي در خطبه دوم نمازجمعه تهران با تسليت شهادت امام جواد(ع) با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه علي رغم شعارهاي نرم و ظواهر فريبنده كه رئيس جمهور آمريكا دارد، هيچ تغيير عملي نداده و هر وقت در عمل نشان داد كه مي خواهد حقوق ملت هاي ديگر را رعايت كند، ما هم در عمل پاسخ مثبت مي دهيم، گفت: آن روزها عده اي زودباور دچار مشكل شدند و گفتند چه اشكالي دارد، اكنون كه ما داراي مشكلات اقتصادي هستيم اين رابطه برقرار شود.
وي اضافه كرد: آن زودباوران فكر مي كردند رابطه با آمريكا بهشت برين است؛ در حالي كه خداوند فرموده است روزي انسان در آسمان است. ارتباط با آمريكا، روزي، سعادت و افتخار نياورده است و ارتباط با يك موجود درنده، آدم كش، متجاوز و باج گير افتخار ندارد.
صديقي تمديد دوباره تحريم عليه ايران را نشانه رفتار ددمنشانه و بداخلاقي دولت آمريكا دانست و تصريح كرد: در جريانات اخير، آمريكا خوي و منشش را رو كرد و در ضبط اموال ايران توسط دستگاه قضايي در داخل آمريكا و ساير كشورهاي وابسته عناد و دشمني با ايران را نشان داد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سفر اوباما به چين گفت: اوباما در سفر به چين سعي كرد كه چين را متقاعد كند در تحريم عليه ايران مشاركت داشته باشد كه چيني ها زير بار نرفتند و اين كار عملي نشد.
صديقي با تاكيد بر اينكه آمريكا بايد بداند كه ملت ايران از هيچ تهديدي تاكنون نهراسيده است، به جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: هشت سال تمام نه تنها آمريكا، بلكه بلوك شرق، صدام را در جنگ عليه ايران كمك كردند اما كاري از پيش نبردند. امروز هم صحبت با زبان تهديد با ملتي كه در صحنه هاي مختلف، آزمايشش را با سربلندي پشت سر گذاشته است و با اتكا به خدا و خون پاك مؤمنان، سلاح مدرن را از كار انداخته است، جز نكبت و بدبختي آنها و انسجام مردم حاصل جديدي نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه «ملت ايران هرگز با زبان زور عقب نشيني نكرده و در مقابل زبان تهديد، تسليم هيچ ملتي نخواهد شد»، خاطرنشان كرد: ملت ايران ملتي فرهنگي، اجتماعي، قرآني هستند و زبان انسانيت را با زبان انسانيت جواب مي دهند.
امام جمعه موقت تهران همچنين با اشاره به خطبه هاي امام جماعت مسجدالنبي در هفته گذشته، به بررسي چگونگي تشكيل وهابيت پرداخت و گفت: وهابي ها در خشونت با امت اسلامي نه تنها شعار ايجاد تفرقه را داده اند، بلكه به خشونت با زائران پرداخته اند. هر قدر مبلغان ما با امكانات وسيع بگويند كه اين مرام خشن است و اجتماعي نيست، خودشان در ميان مردم خشونتشان را نشان مي دهند و مشخص مي شود آنها اهل مناظره نيستند و اهل زور هستند. اينها بارها به عراق حمله كرده اند. مرام آنها از اول تكيه بر اسلحه و زورگيري بوده است. صديقي افزود: توقع ما از حكومت عربستان اين است كه در آن جايي كه مسلمانان را با عنوان مسلمان پذيرفته و به آنها پاسپورت داده، براي آنها حق قانوني قائل شوند. تحريك كردن نادان ها عليه آنها و ماموراني كه اصول اوليه برخورد انساني را زير پا مي گذارند، خلاف شرع، قوانين بين المللي و اصول انساني است. توقع ما اين است كه آنها به خودشان بيايند و همرنگ با مسلمانان دنيا به مقدسات احترام بگذارند.
وي گفت: توقع ما از حكومت و فرهيختگان عربستان اين است كه تجديدنظر كنند و جلوي اين نوع تفرقه افكني ها را بگيرند.
امام جمعه موقت تهران همچنين با اشاره به حوادث ناگوار كشتار شيعيان يمن خاطرنشان كرد: آنچه امروز در يمن اتفاق مي افتد، دل هر انساني را جريحه دار مي كند و يك نسل كشي به تمام معنا است. موشك هايي از سوي عربستان به سوي آنها شليك مي شود، اين نوع حركت خشن و خلاف وجدان انساني است و وجدان انسانيت را جريحه دار مي كند.
صديقي با انتقاد از اين كه هيچ كشوري اجازه نمي دهد كشوري ديگر به داخلش اين گونه حمله كند، تحركات عربستان را مورد تاييد آمريكا دانست و گفت: خودشان به جاي اين كه مشكلاتشان را حل كنند، قتل و غارت راه مي اندازند و كشور بيگانه نيز اين كار را انجام مي دهد. وي با تاكيد بر اين كه علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن، صدام امروزي است، از سازمان هاي بين المللي و سازمان كنفرانس اسلامي خواست كه اقدامي عملي در اين زمينه انجام دهند. وي افزود: اگر اين سازمان ها مسائل يمن را در اولويت قرار ندهند و براي جلوگيري از اين نسل كشي و فتنه اقدام نكنند، آنها خودشان را براي چه روزي آماده كرده اند؟ خطيب موقت تهران در خطبه اول نمازجمعه تهران نيز به فلسفه مناسك حج پرداخت و بر برگزاري مراسم پرشكوه روز عرفه تاكيد كرد و گفت: عرفات را مانند شب هاي قدر جدي بگيريد، زيرا يادآور اولين و آخرين حضور با حضور امام زمان(عج) در روز قيامت است.

 



با حضور در حرم امام(ره) صورت گرفت بيعت دوباره بسيجيان با آرمان هاي خميني كبير

جمع كثيري از اعضاي گردان هاي بسيج به نمايندگي از بسيجيان سراسر كشور در آستانه سالروز تشكيل بسيج مستضعفين با حضور در حرم حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي معمار كبير انقلاب اسلامي تجديد بيعت كردند.
سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» رئيس سازمان بسيج مستضعفين در اين مراسم گفت: افتخار مي كنيم در كشور و زير سايه نظام زندگي مي كنيم كه شرط عدالت، تقوا و مردم دوستي از شروط رهبري آن است و اين از هوشمندي ملت ماست كه چنين گزينه اي را براي رهبري انتخاب كرده است.
وي افزود: اين جمع به نمايندگي از ميليون ها بسيجي در ايران و ساير قسمت هاي جهان اسلام به پابوس امام آمده است.
نقدي ادامه داد: ما به نمايندگي از ساير بسيجيان مي گوييم «اماما! مي دانيم همچون ساير اولياي الهي زنده و ناظر بر اعمال و رفتارهاي ما و آنچه بر ما مي گذرد هستي. امروز به محضر تو آمده ايم تا سالگرد تاسيس شجره طيبه بسيج را تبريك بگوييم و 30 سالگي آن را جشن بگيريم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اماما با تو پيمان مي بنديم كه تا آخرين نفس و آخرين منزل در كنار ولايت فقيه و پشتيبان آن خواهيم بود تا پرچم مقدسي را كه برافراشتي و امروز به دست امام عزيز، سيدعلي خامنه اي است به دست امام زمان برسانيم.
نقدي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تلاش هاي مقامات آمريكايي براي همراه كردن برخي كشورها به اعمال فشار بر ايران و با تاكيد بر اينكه امروز چيزي از آمريكا باقي نمانده و مجبور است كه به ضرب و زور رسانه ها و جوسازي هاي خبري قدرت نمايي كند، گفت: رئيس جمهور آمريكا عاجز و درمانده با اقتصادي شكسته، فرهنگي فروريخته و جامعه اي به هم ريخته مجبور است با باج دادن به اين و آن تلاش كند كه چند روزي به اين حاكميت ننگينش دوام دهد.
اولويت سپاه
مقابله با جنگ نرم است
همچنين فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه اولويت اول سپاه در شرايط كنوني مقابله با جنگ نرم است.
سرتيپ پاسدار «مرتضي صفاري» در جمع تعدادي از پرسنل اين نيرو با اشاره به نقش تبليغات در جنگ نرم گفت: «اگر از ظرفيت عظيم تبليغات و رسانه به خوبي استفاده شود دشمن در جنگ نرم نيز راه به جايي نخواهد برد.»

 



لايحه منابع درآمدي شهرداري ها نهايي شد

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
لايحه منابع درآمدي پايدار شهرداري ها در سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور نهايي شد.
مدير كل دفتر عمران و توسعه شهري سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با اعلام خبر فوق گفت: در آينده اي نزديك اين طرح جهت تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال خواهد شد.
حميدرضا صارمي اظهار اميدواري كرد با عملياتي شدن طرح مديريت واحد شهري، بسياري از هزينه هاي شهري نيز كاهش يابد.

 



انتصاب مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان

اهواز - خبرنگار كيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي حكمي، مديركل جديد ارشاد اسلامي خوزستان را منصوب كرد.
در حكم سيدمحمد حسيني خطاب به حجت الاسلام والمسلمين «سيدلطف الله سپهر» با اشاره به سوابق مديركل جديد ارشاد اسلامي خوزستان تاكيد شده است: توانمندي هاي متعهدانه و مديريت مسئولانه جنابعالي، سوابقي را رقم زده است كه گوياي شايستگي هاي لازم براي تصدي امور فرهنگي و هنري است. از اين رو به موجب اين حكم به سمت مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان منصوب مي شويد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين حكم به جايگاه ويژه خوزستان اشاره و تاكيد كرده است: خوزستان، سرزمين مجاهدان و پايمردان و مدافعان ميهن اسلامي است و اين فرصت مغتنمي ايجاد خواهد كرد كه فرهنگ ايثار و شهادت را تعميم بخشيم.

 



مخالفت سازمان محيط زيست با ورود جاده به جنگل ابر

معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: به هيچ عنوان اجازه نمي دهيم با عبور جاده از جنگل ابر، زيستگاههاي حيات وحش نابود شوند.
دكتر «محمدباقر صدوق» افزود: محيط زيست و سازمان جنگل ها و مراتع كشور صددرصد با اجراي طرح جاده كشي از داخل اين جنگل ها مخالف هستند.
وي تصريح كرد: هم اكنون با پيگيري هاي متعدد محيط زيست و سازمان جنگل ها و مراتع عمليات عمراني احداث جاده از داخل جنگل ابر متوقف شده است.
صدوق اظهار داشت: محيط زيست برنامه ريزي كرده تا اين منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده معرفي كند تا بتوانيم به صورت قانوني و حقوقي از اين منطقه بهتر حفاظت كنيم.
وي تأكيد كرد: باتوجه به اينكه وزارت راه تلاش مي كند نسبت به احداث جاده در اين منطقه اقدام كند محيط زيست گزينه جديدي پيش روي آنها قرار داده كه ظاهراً به علت نداشتن توجيه اقتصادي و صرف هزينه بيشتر مورد توجه آنها قرار نگرفته است.
معاون سازمان محيط زيست با اشاره به وجود درختان كهنسال سرخ دار با عمر بيش از يك هزار سال در اين جنگل گفت: نبايد مسايل اقتصادي و صرف هزينه كمتر منجر به نابودي محيط زيست و زيستگاه هاي حيات وحش شود.
وي، از جنگل ابر به عنوان يك طبيعت بكر ژنتيكي نام برد و افزود: اين يك سرمايه ملي و حتي جهاني است كه همگان بايد براي حفظ آن تلاش كنند.
صدوق با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست در زمان وزير سابق جهادكشاورزي پيشنهادي مبني بر ارتقاي درجه حفاظتي جنگل ابر ارايه كرده است، افزود: متأسفانه با اين پيشنهاد مخالفت شد ولي اميدواريم مورد موافقت وزير جديد قرار گرفته و هرچه سريع تر تصويب شود.
به گزارش ايرنا، در حالي زمزمه هاي جديد براي احداث جاده در داخل جنگل «ابر» شنيده مي شود كه نه تنها دستگاه هاي نظارتي بلكه دستگاه هاي مجري و شخص وزير راه و ترابري نيز اجراي اين پروژه را فاقد صرفه اقتصادي مي دانند.
احداث جاده علي آباد به شاهرود كه براساس مصوبه استاني دولت قرار است احداث شود، از سال 64 مطرح بوده ولي اين طرح از سوي كارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي به علت عبور از اكوسيستم هاي بكر جنگلي و گونه هاي منحصر به فرد، زيستگاه هاي حيات وحش و خسارات به چشمه ها و رودخانه هاي حوزه آبخيز زرين گل و شيرين آباد و عدم مطالعه اصولي و تخريب زياد در عرصه هاي جنگلي و محيط زيست با مخالفت محيط زيست و سازمان جنگل ها و مراتع مواجه شده است.

 



شهرك هاي كشاورزي در كشور احداث مي شود

سنندج- خبرنگار كيهان:
مدير كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي از ايجاد شهرك هاي كشاورزي در كشور خبر داد.
محمد حسين انصاري فرد در يك نشست خبري در سنندج گفت وزارت جهاد كشاورزي با اولويت قرار دادن به كارگيري فارغ التحصيلان، زمينه را براي ايجاد شهرك هاي كشاورزي در بخش هاي مختلف، زراعت، باغداري، شيلات و دامداري فراهم كرده و در صورت تأمين به موقع اعتبار و افزايش حمايت هاي دولت شرايط اشتغال به كار 100 هزار فارغ التحصيل فراهم مي شود.
مديركل جهاد كشاورزي كشور واگذاري امور به بخش هاي خصوصي در بخش كشاورزي را بسيار مهم دانست و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در اين بخش تنها در طول دو سال گذشته با ايجاد شركت هاي مختلف در حوزه كشاورزي و دامداري زمينه اشتغال بيش از 25 هزار فارغ التحصيل فراهم شده است.
وي گفت: توسعه شهرك هاي كشاورزي و استفاده از نيروهاي تحصيل كرده در بخش كشاورزي مي تواند باعث كاهش سن متوليان اين بخش شده و در نتيجه زمينه را براي حركت كشاورزي كشور به سمت مكانيزه فراهم كند.
انصاري فرد گفت امسال بيش از هزار هكتار باغ ديم در كشور ايجاد مي شود و تا پايان برنامه پنجم باغات ديم به 6 هزار هكتار در كشور خواهد رسيد.
وي در پايان گفت: مشكل اصلي ما در اين بخش نحوه مديريت منابع آبي است لذا بايد با اجراي برنامه هاي مختلف بتوانيم از ميزان خروج آب هاي سطحي كشور به خارج و تبخير بيش از اندازه آن جلوگيري كنيم.

 



اسفندماه صورت مي گيرد برگزاري همايش ملي زبان فارسي در دانشگاه فردوسي مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
به گزارش پايگاه خبري دانشگاه فردوسي مشهد اولين همايش ملي زبان فارسي و زبان شناسي اسفندماه سال جاري در اين دانشگاه برگزار مي شود.
اين گزارش مي افزايد محورهاي اين همايش شامل شيوه هاي آموزش زبان فارسي به خارجيان، نقد و بررسي روشهاي آموزش زبان فارسي، زبان شناسي مقابله اي و تجزيه و تحليل خطاهاي زبان آموزان غيرفارسي زبان، نقد و بررسي متون آموزشي موجود، نحو زبان فارسي، ساخت واژه زبان فارسي، مسائل كاربردشناسي، معني شناسي، روانشناسي، جامعه شناسي، زبان آواشناسي و واج شناسي، نقش زبان شناسي در ترجمه مطالعات، ترجمه ادبيات از ديدگاه زبان شناسي، تحول زبان فارسي و گونه هاي زبان فارسي گويش هاي خراسان و مطالعات فرهنگ نگاري است.
لازم به يادآوري است مهلت ارسال چكيده مقالات اين همايش 30 آبان ماه و مهلت ارسال اصل مقالات تا تاريخ 10دي ماه است.

 



دكتر علي اكبر ولايتي: شكوفايي تمدن اسلامي مرهون كتاب است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل گفت: دليل شكوفايي و توسعه تمدن اسلامي در جهان در درجه اول مرهون كتاب و كتابخواني است.
به گزارش ايرنا، دكتر «علي اكبر ولايتي» پنجشنبه شب در مراسم تجليل از فعالان عرصه كتاب و كتابخواني استان قم افزود:كتابت و نوشتن با اسلام و وحي آغاز و توسعه پيدا كرد به گونه اي كه تا قبل از رنسانس، چنين نهضتي در زمينه نشر و كتابخواني در جهان ايجاد نشده بود.
وي تصريح كرد: ما در گذشته كتابخانه هايي با ميليون ها جلد كتاب داشتيم ولي امروز با در نظر گرفتن همه امكانات، تاسيس يك كتابخانه با يك و نيم ميليون جلد كتاب كار دشواري به نظر مي رسد.
ولايتي گفت: در اسلام چه در ميان اهل تسنن و چه شيعه، نهضت كتاب نوشتن، هديه دادن و خريد كتاب، تشويق به نوشتن و تاسيس كتابخانه ها يكي از اركان مهم تمدن اسلامي بوده است.
وي اظهار داشت: در دوره هايي كه حوزه هاي علميه ما از نظر اقتصادي، در سختي و تنگنا و از طرف حكومت هاي جور با موانع روبرو بودند شاهد تاليف كتاب هاي ارزنده اي از سوي علما هستيم.
ولايتي افزود: كتاب هايي مانند جواهر و الغدير علامه اميني در زمان ضعف حكومت اسلامي و تنگناهاي حوزه هاي علميه تأليف شده است.
وي تصريح كرد: بزرگان دين به امر كتابت اهتمام ويژه اي داشتند و اسلام نيز به عنوان يك دين متمدن آغوش خود را به روي ساير تاليفات تمدن هاي ديگر باز كرده است.

 



آيت الله مصباح يزدي: پيروزي انقلاب مديون سخنراني هاي امام خميني است

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: تحقق انقلاب بيش از هر چيز مديون سخنراني هاي حضرت امام خميني(ره) و ياران ايشان است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، آيت الله «محمدتقي مصباح يزدي» در جلسه درس اخلاق خود كه در حسينيه امام خميني قم برگزار شد ضمن شرح روايت اميرالمومنين(ع) به يكي از يارانش به نام «نوف بكالي» در اوصاف شيعيان اظهار داشت: ارزش هر كاري به اين است كه از روي شناخت و آگاهي باشد و از روي اراده، اختيار و انتخاب آزادانه انجام گيرد.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ادامه داد: سستي و تنبلي در شيعيان راه ندارد و در جايي كه وظيفه شان سكوت باشد از سكوت خسته نمي شوند و هنگام سخن گفتن با قدرت و شهامت اظهارنظر مي كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: بعضي از مواقع واجب است انسان سخن بگويد و سكوت در آنجا گناه است.
وي تصريح كرد: اگر سخنراني واجب نبود، اين انقلاب به وقوع نمي پيوست و تحقق انقلاب اسلامي بيش از هر چيز مديون سخنراني هاي امام خميني و ياران و همراهان ايشان بود.
استاد حوزه با تاكيد بر نقش علما در سعادت يا شقاوت بشر گفت: سخن يك عالم مي تواند سرنوشت مردم يك كشور و حتي جهان را عوض كند.

 



از سوي هنرمند اردبيلي صورت گرفت اهداي تابلو فرش گوهر خلقت به موزه آستان قدس رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
هنرمند قاليباف اردبيلي تابلوفرش نفيس «گوهر خلقت، مهر نبوت» كه در مدت چهار سال بافته شده است را به موزه آستان قدس رضوي اهدا كرد.
طي مراسمي در گنجينه فرش موزه آستان قدس رضوي با حضور تعدادي از مسئولان آستان و واقف اثر، تابلو فرش اهدايي حسن جوان شاهي، هنرمند اردبيلي، رونمايي و در كنار ديگر آثار هنري اين موزه به نمايش درآمد.
هنرمند 52 ساله بافنده تابلو فرش در اين رابطه گفت: سال 84 پس از بازديد از موزه آستان قدس رضوي و ديدن آثار ارزشمند آن تصميم گرفتم با تقديم يك اثر، نامم را در كنار اساتيد و بزرگاني كه عاشقانه بهترين آثارخود را به پيشگاه آن امام همام تقديم كرده اند، ثبت نمايم.
وي ادامه داد: هنوز 20 درصد كار طراحي به اتمام نرسيده بود كه شبي حضرت علي بن موسي الرضا(ع) را در عالم رأيا ديدم كه با نشان دادن تصويري امر فرمودند فرشم براساس آن تصوير كه در آن نام مبارك پيامبر اسلام و آياتي از سوره مباركه «تين» به چشم مي خورد، بافته شود، لذا فرداي آن شب نقشه را براساس طرحي كه از رؤيا در ذهن داشتم، تنظيم و بافت آن را آغاز كردم.
جوان شاهي تصريح كرد: در طول مدت چهار سالي كه مشغول بافت اين فرش بودم، به يمن خوابي كه ديده بودم، با وضو روي دار قالي نشستم و با عشق و ارادت شبانه روزم را در تار و پود آن صرف كردم تا تحفه ناچيزي به پيشگاه مولايم تقديم كنم.
اين هنرمند با بيان اين كه بافت تابلو گوهر خلقت چهار سال به طول انجاميده است، در رابطه با مشخصات تابلو گفت: نام سوره تين دور گليم هنري حاشيه به زبان انگليسي بافته شده، در گوشه سمت راست پايين نقش برجسته فرشته اي در حال نماز، در سمت مقابل تمثال پيامبرگرامي اسلام حضرت محمد(ص) كه مهر نبوت بر شانه دارند، درج و در وسط سمت پايين هم نام تابلو قيد شده است.
وي افزود: هشت ستاره بزرگ اطراف متن وجود دارد كه هر كدام يكي از اماكن مقدسه هستند و در حاشيه اصلي و روي نقش پايه هاي ديوار، 12 پرنده به نيت 12 امام وجود دارد كه 11 پرنده به حالت نشسته و يكي در حالت پرواز (منتظر) طراحي شده است. در داخل متن نيز نمادهاي سوره تين يعني شاخه اي از درخت انجير و شاخه اي زيتون و كوه طور و سينا به كار رفته و در گوشه راست تابلو، غار حرا و آيه شريفه اقرا تصوير شده است. وي گفت: در مجموع مي توان گفت سمت چپ تابلو حالت غروب و سمت راست حالت مهتاب و سحر را تداعي مي كند.
جوان شاهي با بيان اين كه آنچه در توان داشتم براي اين تابلو گذاشته ام، گفت: اين فرش در ابعاد 165 در 210 سانتي متر بافته شده و 90 درصد مصالح به كار رفته ابريشم خالص و 10 درصد بقيه هم از بهترين پشم دنيا به كار رفته است. همچنين در اين تابلو فرش، بيشتر از 500 نوع رنگ به كار رفته كه براي اطمينان بيشتر، تمامي آن ها را خودم رنگ آميزي كرده ام.

 



اخبار ادبي و هنري

مدير نظارت و ارزشيابي سينما
اظهارات رئيس خانه سينما را نادرست و حاشيه اي دانست
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي در پي انتقاد مديرعامل خانه سينما از سياست اكران 45 فيلم از مجموع 200 فيلم توليد شده در سال، گفت: بدون توجه به حاشيه ها كار خود را انجام مي دهيم و لزومي ندارد نسبت به هر نقل قول نادرستي واكنش نشان دهيم.
وي تاكيد كرد: ترجيح مي دهيم اين گونه مباحث به صورت رودررو عنوان شود.
وي به فارس تصريح كرد: به طور كلي ما در معاونت سينمايي كار خود را انجام مي دهيم و تعامل خوبي با سينماگران برقرار كرده ايم و به همين دليل احساس مي كنم كه لزومي ندارد تا نسبت به هر اظهارنظر نادرستي نقل شده از طريق رسانه ها، واكنش نشان دهيم.
سجادپور درباره بحث صدور پروانه ساخت و مباحثي كه برخي مسئولان خانه سينما درباره تعداد توليدات مطرح كرده اند نيز به مهر گفت؛ نمي دانستم دادن اجازه كار به فيلمسازان اشكال دارد. اگر لازم به توضيحي در اين ارتباط باشد قطعا از طريق روابط عمومي معاونت سينمايي اقدام خواهد شد و ما ترجيح مي دهيم صحبت هاي خود را به اين شكل مطرح نكنيم.
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي در خاتمه همچنين در خصوص استعفاي عبدالحسين برزيده از شوراي پروانه ساخت اداره كل به دليل اختلاف نظر اظهار داشت: ايشان تنها يكبار در جلسه شوراي پروانه ساخت حضور يافتند و عنوان كردند كه به دليل شروع فيلمبرداري كار جديدشان و مشغله اي كه در پيش دارند، ديگر نمي توانند در جلسات شوراي پروانه ساخت حضور يابند.
سريال «بشارت منجي» جهاني مي شود
نادر طالب زاده از آماده سازي نسخه اي از سريال «بشارت منجي» براي فروش به كشورهاي خارجي خبر داد.
اين كارگردان سينما و تلويزيون درباره فروش سريال «بشارت منجي» به كشورهاي ديگر و پخش اين سريال در ايران خاطرنشان كرد؛ اين سريال بايد در يك كشور مسيحي پخش شود تا مخاطبان آن متوجه شوند كه درباره تاريخشان چه مي گوييم.
طالب زاده به ايسنا گفت: با پايان دوبله انگليسي، اين سريال به كشورهايي چون تركيه و لبنان ارسال مي شود. تلويزيون تركيه هزينه خريد اين سريال را از چند وقت پيش پرداخت كرده است.
دوبله عربي اين سريال كه تمام شود مي توان به فروش آن به كشورهاي عربي هم فكر كرد.
توسعه همكاري هاي راديو و تلويزيوني ايران و الجزاير
رئيس سازمان صدا و سيما كه براي توسعه همكاري هاي راديو و تلويزيوني به كشور الجزاير سفر كرده است با نخست وزير، وزير ارتباطات، وزير فرهنگ و روساي راديو و تلويزيون اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
مقامات سياسي و فرهنگي جمهوري دمكراتيك الجزاير نيز در اين ديدارها ضمن تقدير از پيشرفت هاي چشمگير جمهوري اسلامي در توليدات رسانه اي و تاثيرگذاري هاي شبكه هاي برون مرزي ايران در نقاط مختلف جهان خواستار تقويت و گسترش اين روابط در همه عرصه ها شدند. ضرغامي در اين سفر از بخش هاي مختلف راديو و تلويزيون الجزاير نيز ديدار كرد.
هم چنين رئيس سازمان صدا و سيما شب 26 آبان ماه با جميله بوپاشا، انقلابي بزرگ الجزاير ديدار و از مبارزات اين بانوي مجاهد در برابر استعمار فرانسه تقدير كرد. جميله بوپاشا، احساسات عميق خود را نسبت به ملت و رهبر ايران با سخناني گرم و صميمانه ابراز كرد و از ايستادگي و مقاومت غرورانگيز جمهوري اسلامي ايران در مقابل استكبار جهاني اظهار خوشحالي كرد.
تجليل از نويسندگان اقليت هاي مذهبي
از 10 نويسنده، ناشر، شاعر، مترجم و روزنامه نگار اقليت هاي مذهبي به همت اداره كل مجامع، تشكل ها و فعاليت هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تجليل و قدرداني شد. اين تجليل در سومين همايش فرهنگ، نشر و فرهيختگان هموطن مسيحي، زرتشتي، كليمي و آشوري در پنجمين روز از هفته كتاب با نام «كتاب، كتابدار، كتابخانه، ادبيات و شعر» روز چهارشنبه (27 آبان ماه) برگزار شد.
اكران همزمان فيلم هاي كوتاه ديني در مراكز استان ها
فيلم هاي جشنواره «رويش» شامل فيلم هاي كوتاه ديني هنرمندان جوان 10 و 11 آذر به طور همزمان در مراكز استان هاي كشور نمايش داده مي شود. از جمله اين مراكز نمايش آثار منتخب جشنواره فيلم كوتاه «رويش» مي توان به سينما بهمن شهركرد، سينما بهمن قزوين، كلبه هنر حوزه هنري كرمانشاه، سينما استقلال خرم آباد، سينما كوچك حوزه هنري ساري، سالن 12 فروردين سنندج در كردستان، مجتمع سينمايي بهمن بوشهر، تالار نمايش حوزه هنري آذربايجان غربي در اروميه، سينما بهمن زنجان، سينما بهمن اهواز و سينما قدس تبريز و سالن نبرد فولاد شهر اشاره كرد.
آثار منتخب چهار دوره گذشته جشنواره «رويش» در جشنواره «فيلميني» بلغارستان نيز نمايش داده شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14