(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آذر 1388- شماره 19521
 

3 راهكار جبران كسري 8500 ميليارد توماني بودجه
3 راهكار جبران كسري 8500 ميليارد توماني بودجه
وزير نفت: ايران 4 ميليارد متر مكعب گاز به عمان صادر مي كند
مديرعامل مخابرات: اجراي هدفمندسازي يارانه ها تاثيري در تعرفه هاي مخابراتي ندارد
كسري 30درصدي اعتبار بيماران خاص
اختصاص 1000 ميليارد تومان اعتبار به بنگاه هاي زودبازده
تفاهم نامه مشترك وزارت بازرگاني شوراي عالي استان ها و اصناف
تسهيلات گمركات ايران و تركيه براي تسهيل در تردد مسافران
به منظور حمايت از توليد داخلي بخش خصوصي يك ماه برنج وارد نمي كند
عملكرد منفي بانك هاي تجاري آمريكا زير تيغ انتقاد افكار عمومي
سخنگوي كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس: تنها راه خروج از بحران ،جراحي اقتصادي است
سرمايه گذاري 500 ميليارد توماني بخش خصوصي براي اجراي فاز دوم برج ميلاد



3 راهكار جبران كسري 8500 ميليارد توماني بودجه
كوتاه اقتصادي

¤با موافقت هيئت وزيران، وزير تعاون و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به عضويت كار گروه حمايت از توليد درآمدند.هيئت وزيران در راستاي اهميت تعاوني ها در اقتصاد كشور و به منظور توسعه آنها با مشاركت بخش تعاون در تصميم گيري و مديريت توليد و لزوم برنامه ريزي صحيح در راستاي اعطاي تسهيلات مناسب، با عضويت وزير تعاون و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در كار گروه حمايت از توليد موافقت كرد.
¤سازمان بين المللي دريانوردي (آيمو) دوشنبه شب طي مراسمي به طور رسمي از جمهوري اسلامي ايران به خاطر مشاركت موثر در مبارزه با دزدان دريايي در سواحل سومالي و خليج عدن تقدير كرد.
¤نايب رئيس اتاق بازرگاني از بانك مركزي خواست به منظور رونق سيستم بانكي و نيز جلوگيري از واردات بي رويه كالاهاي چيني، نرخ ارز را متناسب با تورم داخلي افزايش دهد.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220 الي 2224، 2267 الي 2269، 6660 الي 6669، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 4400 الي 4404 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤معاون وزيرراه و ترابري از شركت ايران در مجمع سازمان بين المللي دريانوردي و تلاش براي قرار گرفتن در جمع 40 كشور اعضاي شوراي اجرايي دوسالانه اين سازمان خبر داد.
¤مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران از سفر هيئت عراقي به ايران در دو ماه آينده براي ادامه و نهايي كردن مذاكره ها درباره مديريت مشترك ميدان هاي مشترك ميان دو كشور خبر داد.
¤نايب رئيس هيئت مديره شركت فروش اموال مازاد بانكها (فام) از برگزاري پنجمين مرحله مزايده فروش املاك مازاد بانك ها در روز چهارشنبه 11 آذر ماه جاري خبر داد.
¤ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن چادرملو از ابتداي سال جاري تا پايان آبان، در مقايسه با برنامه توليد 9 درصد افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، طي مدت مذكور 5 ميليون و 619 هزار و 771 تن كنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدني و صنعتي چادرملو توليد شد در حالي كه برنامه توليد كنسانتره براي مدت مذكور 5 ميليون و 147 هزار تن پيش بيني شده بود.
¤سازمان فني و حرفه اي اعلام كرد: اين سازمان با وزارت مسكن و شهرسازي در خصوص به كارگيري فارغ التحصيلان دانشگاهي در طرح كارورزي تفاهم نامه منعقد كرد.
¤مدير روابط عمومي بانك تجارت گفت: فروش دو هزار و 500 ميليارد ريال اوراق مشاركت طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان در دستور كار بانك تجارت بود كه تمامي اين اوراق تنها با گذشت سه روز از پنج روز اعلام شده واگذار شد.
¤11 هزار بيمه شده تامين اجتماعي در شش ماهه اول سال جاري در تهران بزرگ مشمول دريافت كمك هزينه ازدواج شدند.محمدرضا صفاهاني مدير كل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ در اين خصوص گفت: پرداخت كمك هزينه ازدواج يكي از خدمات 18 گانه اي است كه از سوي سازمان تامين اجتماعي به بيمه شدگان واجد شرايط به عنوان هديه و شادباش ازدواج پرداخت مي شود.

 



3 راهكار جبران كسري 8500 ميليارد توماني بودجه

عضو كميسيون برنامه و بودجه از بررسي سه راهكار جبران كسري بودجه 8500 ميليارد توماني خبر داد و گفت: با اجراي هدفمند كردن يارانه ها از ابتداي زمستان و از محل 20 درصد درآمد در اختيار دولت، اميد مي رود كسري بودجه از اين منابع تأمين شود.
حسن ونايي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: روز گذشته كميسيون برنامه و بودجه مجلس جلسه اي را با عزيزي معاون برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور در رابطه با كسري بودجه تشكيل داد.
وي با اشاره به كسري بودجه 8 هزار و 500 ميليارد توماني از ابتداي امسال، اضافه كرد: دولت و كميسيون برنامه و بودجه مجلس به دنبال راهي براي جابجايي بودجه هستند و اين مسئله را به دقت بررسي مي نمايند.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه تصريح كرد: با توجه به اينكه اين موضوع نه طرح است و نه لايحه بايد كسري بودجه در پرداخت هاي جاري حل شود كه چند پيشنهاد در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفت.
به گفته وي اين كسري از سه راه قرار است تأمين شود كه يكي از محل تملك دارايي ها (عمراني) و راهكار ديگر كشف منابع جديد است.
نماينده ملاير، برداشت از حساب ذخيره را از ديگر راههاي جبران كسري بودجه دانست و گفت: مجلس و دولت به دنبال راهكاري هستند كه از اين سه طريق كسري بودجه را تأمين نمايد.
به گفته وي با توجه به اينكه طرح هدفمند كردن يارانه ها از ابتداي زمستان اجرايي مي شود و اينكه 20 درصد از درآمد اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در اختيار دولت است، اميد مي رود تا كسري بودجه از اين منابع تأمين شود.
وي در رابطه با اشتباهي كه در رديف بودجه مصوب از طرف مجلس وجود داشته توضيح داد: اصلا چنين اشتباهي از طرف مجلس صورت نگرفته و لايحه و رديف هاي بودجه را دولت به مجلس آورده و مجلس براساس رديف ها و ذخاير بودجه اي و قانون بودجه را تصويب مي كند.

 



وزير نفت: ايران 4 ميليارد متر مكعب گاز به عمان صادر مي كند

وزراي نفت ايران و عمان زمينه هاي مختلف همكاري در بخش انرژي بويژه گاز و راههاي متنوع انتقال گاز از جمله معاوضه (سوآپ) و عبور (ترانزيت) را بررسي كردند.
سيدمسعود ميركاظمي ديروز در حاشيه ديدار با «محمد الرمحي» وزير نفت عمان در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به اينكه كشور عمان از ديرباز روابط خوب اقتصادي و تجارت با ايران داشته است، محور مذاكرات دو طرف در زمينه انرژي را تامين گاز عمان، معاوضه گاز و سرمايه گذاري در اين بخش عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه در مذاكرات، موضوع هاي مورد علاقه دو طرف مطرح شد تصريح كرد: در اين دور از مذاكرات به مسايل توسعه ميادين گازي كيش و هنگام و همچنين سرمايه گذاري عمان در صنعت پتروشيمي ايران پرداخته نشد.وزير نفت محور اصلي مذاكرات با وزير نفت عمان را مسايل مرتبط با «گاز» عنوان كرد و درباره حجم و قيمت فروش گاز به اين كشور، گفت: فرمول فروش گاز ايران مشخص است و حجم گاز ارسالي ايران به عمان بستگي به ميزان درخواست آنها و توان ايران دارد.
ميركاظمي با اشاره به اينكه ميزان ارسال گاز ايران به عمان مشخص نشده است و مذاكره در اين خصوص ادامه دارد، افزود: روش ها و راههاي مختلف انتقال گاز در حال بررسي است.وي ميزان تقاضاي گاز عمان از ايران را بنا به اعلام هاي قبلي حدود 3 تا 4 ميليارد متر مكعب در سال عنوان كرد و افزود: اينكه اين ميزان گاز از ايران و يا كشور ثالث باشد و يا عمان براي توليد گاز در ايران سرمايه گذاري كند، موضوع هاي در حال بررسي است.«محمد الرمحي» وزير نفت عمان نيز ضمن اشاره به اينكه مذاكرات با وزير نفت ايران ادامه بحث هاي طرفين براي همكاري در خصوص انتقال گاز ايران به عمان بوده است، افزود: پيشنهادهاي مختلفي در اين خصوص مطرح شده است و بررسي براي نهايي كردن آن ادامه خواهد يافت و اميدواريم در اين زمينه همكاري خوبي بين دو كشور صورت گيرد.

 



مديرعامل مخابرات: اجراي هدفمندسازي يارانه ها تاثيري در تعرفه هاي مخابراتي ندارد

مديرعامل شركت مخابرات ايران از تعيين تكليف مديران شركت مخابرات خبر داد و گفت: صبح روز 9 آذرماه جلسه اي تشكيل و هيئت مديره مخابرات انتخاب مي شود.
به گزارش خبرنگار مهر، صابر فيضي در حاشيه نمايشگاه تلكام در گفتگو با خبرنگاران گفت: بر اساس قانون تجارت سهامدار جديد شركت مخابرات تقاضاي تشكيل جلسه اي براي انتخاب مديران داده است كه اين جلسه صبح روز 9 آذرماه برگزار مي شود.
وي به تغيير تعرفه هاي مخابراتي پس از خصوصي سازي اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه سال جاري رو به پايان است تا پايان سال جاري تعرفه هاي مخابراتي تغييري نمي كند.
فيضي همچنين در خصوص تأثير هدفمند كردن يارانه ها بر تعرفه هاي مخابراتي با تاكيد بر اينكه شركت مخابرات يارانه دريافت نمي كند، اظهار داشت: از اين رو شركت مخابرات تحت تاثير برنامه هدفمند كردن يارانه نخواهد بود مگر اينكه هزينه هاي تمام شده، تعرفه ساير موارد را بالا ببرد كه اين هم بر اساس برنامه پنجم و بر اساس هدفمند كردن يارانه ها تنظيم مي شود. مديرعامل شركت مخابرات به ارائه اينترنت پرسرعت از سوي اين شركت اشاره كرد و ادامه داد: ارائه اينترنت پرسرعت از جمله مواردي است كه بر اساس پروانه پيش مي رود و اينكه تاكنون ارائه نشده است بررسي نشان داده كه در لايه انتهايي براي هيچ اپراتوري مقرون به صرفه و اقتصادي نبوده است.

 



كسري 30درصدي اعتبار بيماران خاص

مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني در حالي به وجود 50 هزار بيمار خاص تحت پوشش اين سازمان اشاره كرد كه به گفته وي، 19ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته به سازمان به منظور بهره مندي اين تعداد از بيماران، 30درصد كمتر از اعتبارات پيش بيني شده و مورد نياز امسال است، لذا اعتبار اختصاص يافته پاسخگوي اين تعداد از بيماران نخواهد بود.
خسرو رحماني در گفت وگو با ايسنا، اعتبار اختصاص يافته به بيماران خاص را در مجموع 35ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين در حاليست كه رقم لحاظ شده علاوه بر بيماران تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني، بيمه شدگان تامين اجتماعي و نيروهاي مسلح را نيز در برمي گيرد، به طوري كه اعتبار مذكور به نسبت تعداد بيمه شدگان بين هر يك از اين سازمان ها توزيع مي شود.
به گفته وي، سهم اختصاص يافته به سازمان بيمه خدمات درماني از اين محل 19ميليارد تومان است.
مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني ادامه داد: البته در پايان هر سال با رايزني، كمبود اعتبارات كه ناشي از محل هاي بيمه پايه و فرانشيز درماني بيماران خاص است، تامين و در صورتي كه به طور كامل جبران نشود، در قالب ديون دولت محاسبه مي شود.
رحماني در اين باره كه سهمي را كه سازمان به ازاي هر يك از بيماران خاص پرداخت مي كند، چه ميزان است عنوان كرد: سرانه درمان كاركنان دولت ماهانه هفت هزار تومان است كه اين سرانه شامل بيماران خاص نيز مي شود كه تمام هزينه هاي درمان اين دسته از بيماران علاوه بر اين كه از اين محل پرداخت مي شود، قسمتي نيز از محل يارانه ها تامين مي شود.
وي افزود: به طوري كه فرانشيز پرداختي داروهاي بيماران خاص كه 30درصد است، از محل يارانه پرداخت مي شود، بنابراين بهره مندي بيماران خاص در قالب بيمه درمان، ماهانه حدود 90 هزار تومان است.
مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اين كه تمام داروهاي بيماران خاص و خدمات درماني اين گروه در تعهدات سازمان بيمه خدمات درماني قرار دارد، تصريح كرد: هزينه داروهاي مورد نياز اين گروه از محل اعتبارات بيمه پايه و همچنين يارانه دولتي پرداخت مي شود، بنابراين 100درصد داروهاي بيماران خاص در تعهد سازمان خدمات درماني قرار دارد.

 



اختصاص 1000 ميليارد تومان اعتبار به بنگاه هاي زودبازده

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار گفت: بانك كشاورزي هزار ميليارد تومان به بنگاه هاي زودبازده جديد كه در سال جاري احداث خواهند شد، اختصاص داده و سهميه بانك هاي ملي و صنعت و معدن نيز در حال پيگيري است.
حميد حاجي عبدالوهاب در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به ميزان تسهيلات بانك هاي كشاورزي، ملي و صنعت و معدن به بنگاه هاي زودبازده جديد، اظهار داشت: بانك كشاورزي براي بنگاه هاي جديد زودبازده 10 هزار ميلياردريال اختصاص داده است كه سهميه استان ها اعلام و ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: سهميه بانك هاي ملي و صنعت و معدن در حال پيگيري است تا ميزان تسهيلات آنها به بنگاه هاي جديد مشخص شود.
معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار در مورد زمان اجراي پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي جديد، گفت: ابلاغيه اين موضوع به استان ها داده شده و در بعضي استان ها عملا اين موضوع شروع شده است.
عبدالوهاب با اشاره به طرح تمام شماري بنگاه هاي زودبازده، تصريح كرد: چارچوب طرح تمام شماري بنگاه هاي زودبازده زير 10 ميليون تومان تهيه شده و با هماهنگي با مركز آمار شروع مي شود. وي افزود: در سال گذشته طرح تمام شماري بنگاه هاي 10 ميليون به بالا انجام شده كه نتايج خوبي داشته است.
طرح كسب و كار خانگي قانون مي شود
معاون وزيركار و امور اجتماعي در خصوص تدوين قانون طرح كسب وكار خانگي اظهار داشت: اين لايحه از سوي وزارت كار تدوين شده و در دستور كار كميسيون هاي مجلس قرار دارد كه در آينده نزديك براي تصويب نهايي به صحن علني مي آيد.
وي ادامه داد: نظر كلي نمايندگان راجع به طرح مثبت است چون در گذشته 154 نفر از نمايندگان اين موضوع را در قالب طرح ارائه كرده بودند كه زمينه خوبي براي تصويب دارد.
به گفته عبدالوهاب كارهاي اوليه و هماهنگي هاي بين دستگاهي در چارچوب اين لايحه شروع شده و در صورت ابلاغ قانون اقدامات بعدي صورت مي گيرد.

 



به منظور تنظيم بازار شب عيد امضا شد
 تفاهم نامه مشترك وزارت بازرگاني شوراي عالي استان ها و اصناف

وزير بازرگاني از آغاز برنامه ريزي براي تنظيم بازار شب عيد خبر داد.
مهدي غضنفري در حاشيه امضاي تفاهم نامه همكاري ميان وزارت بازرگاني و شوراي عالي استانها در جمع خبرنگاران گفت: وزارت بازرگاني در كنار شوراي شهر مي تواند برنامه ريزي هاي دقيقي را براي ايام پاياني سال صورت دهد، در اين صورت كارها سرعت عمل بيشتري خواهد داشت.
وزير بازرگاني افزود: نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه اين تفاهم نامه، كلي است و شيوه نامه هاي اجرايي آن بايد مشخص شود. اگر بتوان تا پايان سال شيوه نامه هاي اجرايي اين تفاهم نامه را تدوين كرد، كمك شاياني به كار وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار شب عيد خواهد شد.
وي تصريح كرد: وزارت بازرگاني و شهرداري ها، علاقمند به واگذاري كارها به مردم هستند و اين نيز يك نقطه مشترك است كه بين ما وجود دارد، به اين دليل فكر مي كنيم كه هر دو يك گروه هدف داريم كه كار را بايد براي تنظيم بازار شب عيد به آنها واگذار كنيم.
غضنفري گفت: وزارت بازرگاني و شوراي شهر هر دو در سطح شهر، تعاملات بيشماري دارند و اصناف و كسبه و حتي شركتهاي بزرگ توليدي براي انجام كارهاي خود به اين دو دستگاه مراجعه مي كنند.
وي اظهار داشت: نزديك شدن اين دو دستگاه در انجام فعاليتها مي تواند به مردم، اصناف و گروههاي توليدي و صنعتي كمك خوبي ارايه كرده و شرايط ساده تري را براي انجام امور آنها پيش رو قرار دهد.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: قرار نيست دستگاه ها كار هم را انجام داده و دستگاهي در كار دستگاه ديگر دخالت كرده يا براي آن تعيين تكليف كند، اين دو دستگاه مستقلي هستند كه در يك نقطه يعني فضاي شهري به هم مي رسند بنابراين، بايد با هم هماهنگ عمل كنند.اين گزارش حاكي است: معاون وزير بازرگاني ذخيره سازي ميوه و مركبات، برنامه ريزي براي برگزاري نمايشگاه ها و هماهنگي با تشكلهاي توليدي و توزيعي را از جمله برنامه هاي وزارت بازرگاني براي شب عيد دانست و گفت: كمبود و افزايش قيمت مواد پروتئيني را از وزارت جهاد كشاورزي بپرسيد.
محمدصادق مفتح در حاشيه امضاي تفاهم نامه همكاري ميان وزارت بازرگاني و شوراي عالي استانها در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ريزي آخر سال به روال سنوات گذشته در دو سه محور در حال انجام و اقدام است.
معاون وزير بازرگاني افزود: ذخيره سازي ميوه و مركبات شب عيد، از اواخر تابستان با حمايت تشكل هاي توليدي و توزيعي، شروع شده است.
وي تصريح كرد: به نظر مي رسد امسال نمايشگاه بهاره، با ده درصد رشد غرفه ها مواجه باشد.
به گفته مفتح، هماهنگي هاي خوبي با سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان براي تشديد نظارت در ايام پاياني سال و نيز بازگشت حجاج و ماه محرم و صفر، صورت گرفته است.
مفتح در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص افزايش قيمت مواد پروتئيني گفت: تنظيم بازار اين محصول در اختيار وزارت جهادكشاورزي است و جلسات مستمري نيز ميان دو وزارتخانه در حال انجام است.
براساس اين گزارش: تفاهم نامه همكاري بين وزارت بازرگاني و شوراي عالي استان ها در پنج ماده تنظيم شد كه تشكيل كارگروه هاي استاني و شهرستاني و نظارت در سطح ملي در دو حوزه بازرگاني داخلي و تجارت خارجي از اصلي ترين بندهاي آن است.
تفاهم نامه همكاري ميان وزارت بازرگاني و شوراي عالي استان ها در راستاي اجراي اصل يكصدم قانون اساسي و به منظور بهره گيري از توان اجرايي و پايگاه مردمي شوراهاي اسلامي و ارائه خدمات اجتماعي به مردم، ساماندهي صنوف كشور، مشاركت دادن شوراهاي اسلامي كشور در امر توسعه صادرات و ايجاد فرهنگ عمومي مبتني بر صادرات و نيز ايفاي نقش بهينه وزارت بازرگاني و شوراها در نظارت بر شبكه توزيع كالاها و خدمات در محل وزارت بازرگاني منعقد شد.

 



تسهيلات گمركات ايران و تركيه براي تسهيل در تردد مسافران

گمركات ايران و تركيه توافق كردند تا تسهيلات جديد گمركي در مبادي ورودي دو كشور برقرار شود.
توافقات ميان دو كشور در ديدار هيات گمركي تركيه با مسئولان گمرك ايران حاصل شد و دو طرف توافق كردند تا دروازه مرزي مشترك در مسير گوربلاغ - بازرگان، اسندره - سرو، كاپيكوي - رازي و ساير ورودي هاي مرزي طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بازگشايي شود.
مديركل دفتر همكاري هاي بين المللي گمرك ايران در اين خصوص گفت: طرف ايراني آمادگي خود را در جهت تكميل پيش بيني هاي ضروري ظرف مدت 6 ماه به منظور اجراي قوانين و مقررات مربوط به كنوانسيون بين المللي هماهنگ سازي كنترل هاي مرزي كالاها كه سال 85 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده اعلام كرد.
به گفته «محمدحسين باغ عنايت»، طرفين توافق كردند تا مطابق با بيانيه آنتاليا در زمينه اقدامات و ابداعات گمركات موجود در مسير جاده ابريشم همكاري و مشاركت كنند. وي افزود: مسئولان گمرك ايران موضوعاتي در ارتباط با ورودي هاي مرزي طرح كردند به طوري كه اقدامات بعمل آمده مقامات تركيه در مرز به هنگام بروز مشكلات مسافري نبايد موجب توقف پذيرش ساير مسافرين و اتوبوس ها گردد و مامورين دو طرف ملزم به اعمال رفتاري مناسب و برخوردي قابل قبول نسبت به مسافرين و رانندگان هستند. همچنين مقرر شد زائراني كه قصد عزيمت به سوريه را دارند و گردشگران با هماهنگي هاي لازم از دروازه مرزي اسندره تركيه تردد داشته باشند.

 



به منظور حمايت از توليد داخلي بخش خصوصي يك ماه برنج وارد نمي كند

اتحاديه بنكداران موادغذايي كه در زمان حاضر بيش از 90 درصد برنج هاي خارجي كشور توسط اعضاي آن وارد مي شود، اعلام كرد: اين اتحاديه طي يك ماه آينده از واردات هر نوع برنج خارجي خودداري مي كند.
قاسم علي حسيني رئيس اين اتحاديه در گفت وگو با ايرنا، اصلي ترين علت اين اقدام را حمايت از كشاورزان داخلي و جلوگيري از سقوط بيشتر قيمت برنج عنوان كرد.
وي با اشاره به كاهش ميانگين 500 تا هزار ريال در هر كيلوگرم قيمت برنج داخلي، اصلي ترين علت اين امر را ركود بازار عنوان كرد.
به گفته اين فعال بخش خصوصي، در حالي كه بازار برنج با روند كاهشي مواجه شده، كشور در حال ورود به پرمصرف ترين ايام برنج بدليل بازگشت حجاج و دهه نخست محرم است.
وي در عين حال گفت: در زمان حاضر فقط نرخ يك محصول برنج ايراني آن هم بدليل خريد تضميني دولت با افزايش 500 ريالي در هر كيلوگرم روبرو شد.
رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي سپس گفت: در زمان حاضر نرخ هر كيلوگرم برنج داخلي شامل: دمسياه هاشمي 23 هزار ريال، دمسياه صدري 23 هزار و 500 ريال و طارم محلي فريدون كنار 22 هزار ريال مي باشد.
وي افزود: هم اكنون نرخ هر كيلوگرم برنج علي كاظمي 20 هزار و 500 ريال، طارم فجر 17 هزار ريال و طارم رمضاني 13 هزار ريال معامله مي شود.

 



عملكرد منفي بانك هاي تجاري آمريكا زير تيغ انتقاد افكار عمومي

بانك هاي تجاري آمريكا به علت پرداخت پاداش هاي هنگفت به مديران و دلالان خود درحالي كه اين كشور هنوز در بحران اقتصادي به سر مي برد، مورد انتقاد شديد افكار عمومي هستند.
به گزارش شبكه پنج تلويزيون فرانسه، جاروجنجال ها درباره اقدامات بانك هاي تجاري آمريكا هنوز فروكش نكرده است. در واقع، افكار عمومي اين كشور از اينكه اين بانك ها مبالغ زيادي به عنوان پاداش به مديران و كارمندان خود پول مي دهند خشمگين هستند.
بانك گلدمن ساكس از اين نظر گوي سبقت را از ديگر بانك هاي تجاري آمريكا ربوده است. اين بانك از هر طرف، از افكار عمومي خود آمريكا گرفته كه در خيابان ها عليه عملكرد آنها تظاهرات مي كنند، تا اتحاديه هاي صنفي، نمايندگان پارلمان آمريكا و حتي سهامدارانشان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند. علت اين انتقادها هم دو چيز بيشتر نيست: يكي مبلغ سود آن و ديگري پاداش هاي سرسام آوري است كه به مديران و دلالان خود مي دهد. اين بانك به گونه اي عمل مي كند كه انگار در كشورشان بحران مالي رخ نداده است و مردم از نظر اقتصادي تحت فشار نيستند.
اين بانك در نه ماهه نخست امسال حدود هشت ميليارد و 400 ميليون دلار سود داشته است كه پيش بيني مي شود تا آخر امسال ميزان سودش به يازده ميليارد و 600 ميليون دلار برسد كه اگر اين طور شود، ميزان سود امسالش با وجود بحران اقتصادي و مالي به همان حد سال 2007 خواهد رسيد. سود بانك گلدمن ساكس در سال 2008 به دو ميليارد و 300 ميليون دلار رسيد.
اين بانك و ديگر بانك هاي تجاري آمريكا در حالي اقدام به دادن پاداش به مديران و دلالان خود مي كنند كه براي جلوگيري از ورشكستگي ناشي از بحران مالي، مبالغ كلاني از دولت كمك دريافت كرده اند. سهامداران گلد من ساكس از اين ناراحت هستند كه وقتي اين بانك به اندازه كافي سرمايه ندارد پس چرا چنين پاداش هاي هنگفتي به مديران و دلالان خود مي دهد. به همين علت، نمايندگان مجلس سناي آمريكا خواستار تدوين و تصويب هرچه سريعتر قوانين و مقرراتي براي نظارت بر فعاليت بانكها و در همين راستا، اصلاح ساختار سازمان نظارت بر فعاليت هاي اقتصادي و بانكي در اين كشور شده اند.
افكار عمومي همچنين از وزارت خزانه داري آمريكا نيز به شدت انتقاد مي كنند كه تاكنون نتوانسته است جلوي پرداخت اين گونه، پاداش هاي بالا توسط بانك هاي تجاري آمريكا را بگيرد.
افزايش ميزان بيكاري
در 29 ايالت آمريكا
ميزان بيكاري در 29 ايالت آمريكا در ماه گذشته ميلادي افزايش يافت.
به گزارش ايرنا، ايالت هاي كاليفرنيا، دلاوير، كاروليناي جنوبي، فلوريدا و ناحيه كلمبيا در ماه اكتبر بالاترين ميزان بيكاري را داشته اند.
اين گزارش مي افزايد در كاليفرنيا ميزان بيكاري به 5/12 درصد رسيد و در اين ايالت در سال گذشته 700 هزار شغل از دست رفته است.
ميشيگان با بيكاري به ميزان 1/15 درصد هنوز بالاترين ميزان بيكاري را در آمريكا دارد.
در همين حال چارلز اوانز رييس بانك مركزي شيكاگو گفت: انتظار دارد حداكثر ميزان بيكاري در سطح ملي تا بهار سال آينده به حدود 5/10 درصد و تا پايان سال آينده ميلادي به 5/9 درصد كاهش يابد.
تنش بين مقامات انگليسي براي خروج از بحران
رهبران و مقامهاي سياسي انگليس كه در كنفرانس تجاري لندن شركت كرده اند بر سر راهكارهاي موجود براي خروج از بحران اقتصادي و مالي به شدت اختلاف نظر دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، افزايش شديد بدهي و كسري بودجه اقتصاد بحران زده انگليس را با چالشهاي جديدي روبرو كرده است. انگيس تنها قدرت بزرگ اقتصادي اروپا است كه تاكنون نتوانسته است از بحران و ركود خارج شود.
مقامهاي عالي رتبه حزب محافظه كار انگليس ضمن شركت در نشست ساليانه كنفدراسيون صنايع انگليس، سياستهاي مالي و اقتصادي گوردون براون را به شدت به باد انتقاد گرفتند.

 



سخنگوي كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس: تنها راه خروج از بحران ،جراحي اقتصادي است

سخنگوي كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس با اشاره به مشكلات اقتصادي موجود در جامعه گفت: همه بايد كمك كنند تا از بن بست اقتصادي خارج شويم و تنها راه خروج از بحران، جراحي اقتصادي است.
سيدكاظم دلخوش در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: در صورت تصويب نهايي طرح تحول اقتصادي پس از سه ماه تدوين و آيين نامه هاي آن اجرايي مي شود.
وي ادامه داد: هنوز درباره ماده 13 اين طرح، مجلس و دولت با هم اختلاف دارند اما در حال بررسي اين ماده هستيم و بايد راهكاري براي رفع آن پيدا كنيم.
دلخوش بيان داشت: مجلس از مصوبه خود كوتاه نمي آيد و در ماده 16 طرح تحول اقتصادي نظارت مجلس كاهش نيافته است.
نماينده مردم صومعه سرا در مجلس با بيان اينكه ماده 13 اگرچه به قوت خود باقي است اما مجلس در شرايطي مي تواند نظارت كند، گفت: دولت، ملت و مجلس بايد براي اجراي طرح تحول اقتصادي همكاري ويژه با هم داشته باشند.
دلخوش تأكيد كرد: همه جناح هاي سياسي و نيز صاحب نظران اقتصادي كشور در زمينه لزوم يك تحول اساسي در سيستم اقتصاد كشور اتفاق نظر دارند.
سخنگوي كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: در ديدگاه هاي مجلس و دولت در زمينه طرح تحول اقتصادي 40 درصد اختلاف وجود داشت كه پس از بررسي لايحه طرح تحول اقتصادي اين اختلاف كاهش يافت و نمايندگان مجلس تلاش كردند با ملايم تر كردن شيب اين اختلاف به مردم آسيب كمتري برسد.

 



سرمايه گذاري 500 ميليارد توماني بخش خصوصي براي اجراي فاز دوم برج ميلاد

شركت خانه سازي تامين اجتماعي براي اجراي فاز دوم برج ميلاد انتخاب شد.
به گزارش فارس سميع مكارم معاون سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران گفت: حدود هزار ميليارد تومان ارزش فاز دوم برج ميلاد است كه سهم آورده شهرداري و سرمايه گذار هركدام 500 ميليارد تومان است.
مكارم با اشاره به درخواست 6 سرمايه گذار متقاضي براي اجراي فاز دوم برج ميلاد گفت: بعد از دريافت مستندات شركت خانه سازي تامين اجتماعي اول شد.
وي با بيان اينكه اين پروژه شامل سه بخش است، گفت: هتل 5 ستاره با برند بين المللي، نمايشگاه و احداث مركز اداري شامل اين بخشهاست.
معاون سرمايه گذاري سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران با اشاره به اينكه هنوز قراردادي در اين رابطه بسته نشده است، گفت: در صورت عقد قرارداد زمان اجراي اين پروژه 54 ماه است.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14